Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 01:44:
[...]
Blijkbaar heeft niemand ook maar enig idee wat HBM nu kost en wat het in de toekomst zal gaan kosten.
Naar mijn bescheiden mening prijst
AMD zich nu ook al goed uit de markt qua APU en FX CPU.
Wanneer er een nieuw type desktop APU uitkomt ligt deze voor meer dan 150 euro in de shops.
Een mainstream FX8350 kost zelfs meer dan 180 euro.
Het probleem is dat de huidige APUs te weinige CPU power en te weinige geheugenbandbreedte ter beschikking hebben. De huidige CPUs daarentegen verbruiken gewoon veel te veel en het platvorm is gewoon min of meer dood. Met de komst van nieuwe APUs en CPUs zullen deze problemen hopelijk opgelost worden.
AM4: een universeel platvorm voor zowel APUs als CPUs. Vooral voor CPUs erg prettig aangezien ze dan af zijn van de chipsets welke voor het AM3+ platvorm gewoon heel erg veel verbruiken (TDPs van om en nabij 25watt). Daarnaast kun je er dan van uitgaan dat
AMD nog wel een tijdje op dat platvorm blijft, al is het maar omdat ze geen geld hebben. Behalve als het een succes wordt, dan heeft
AMD weer geld

De CPUs hebben dus het meeste te winnen hebben op het gebied van performance per watt, zowel een lager productie procedé als de integratie van de north en southbridge. Deze veranderingen brengen ook koste technisch voordelen met zich mee dus over dat uit de marktprijzen zou ik me niet z'n zorgen maken.
HBM: hiermee lossen ze het bandbreedte te kort vrijwel meteen op.
De PC markt is flink veranderd. OEMs zijn zeker nog wel belangrijk, maar al lang niet meer voor de echte high en mid-end systemen (voor gaming en zware toepassingen). De gaming PC markt daarentegen groeit wel nog en hierin ligt dan ook de kans voor
AMD. Veel gamers zijn al bekend met het fenomeen DIY en raadplegen voor builds vaak reviews. Als
AMD dus gewoon goed uit de verf komt bij reviews kunnen ze flink aan populariteit winnen. Hierbij geldt in mijn ogen dan wel dat
AMD heel erg duidelijk een 'unique selling point' moet hebben. Voorheen vaak bang for buck, hopelijk nu bang for buck samen met of goede prestaties of goede efficiëntie. HD48xx is een gevalletje bang for buck met een heel erg goede efficiëntie t.o.v. nVidia (destijds). De Maxwell generatie is een gevalletje goede prestaties en goede efficiëntie, maar mist de bang for buck.
[
Voor 26% gewijzigd door
madmaxnl op 04-01-2016 02:36
]