Zojuist de NAD D7050 aangesloten, wat een geluid! Overstijgd mijn Marantz PM/NA7004 combi!
Waarom geen 2x Zensor 3 en 2x Zensor 1 icm een subwoofer, zoals de BK XLS400? Als je er toch een subwoofer bij wilt hoef je in principe ook geen 'dure' 7's te kopen.
Een X1000 is voldoende icm bovenstaande.
Een X1000 is voldoende icm bovenstaande.
[ Voor 3% gewijzigd door nMad op 26-11-2013 15:42 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Dacht dat ze in NL wel wat goedkoper zouden zijn.DaMarcus schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 13:32:
[...]
Een Zensor 5 begint vanaf € 329,- per stuk en de Zensor 7 is te koop vanaf € 379,- per stuk. De Ikon 6 is te koop vanaf € 695,- per stuk.
Voor een setje Ikon 6 betaal je bij de Noorse hifiklubben 10.000NOK. Omgerekend 1207 euro op het moment.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Ik heb zelf 2x Dali Zensor 7 staan (ism denon x2000). Ik heb in de winkel geluisterd naar 5/7 en vond het verschil in geluidskwaliteit erg groot. De 7 klonk veel heldere dan de 5 dus zou zeker voor 7 gaan en niet voor 1/3/5. Ik mis echter wel wat laag vooral bij films dus in subwoofer kan geen kwaad. Is films niet de main ding dan kan je ook prima zonder subwoofer af.Z500 schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 14:04:
Ik heb het volgende op het oog:
2 x Dali Zensor 7
2 x Dali Zensor 1
1 x Dali Zensor Vokal
Is het nog raadzaam om hier (vooral voor films) nog een sub bij te doen? En moet dit dan ook zoiets zijn als de Dali Zensor Sub E-12? Met de sub ( en natuurlijk een versterker, komt ik dan toch wel flink boven mijn budget.
Of kan ik als ik een sub neem dan beter 4 x Dali Zensor 1 nemen?
Ook is de Denon AVR-x1000 geschikt voor deze speakers, aangezien de watts van deze reciever hoger ligt dan de Dali Zensor 1 en lager dan de Dali Zensor Sub E-12?
Denon x1000 is kwa watt prima geschikt om deze aan te sturen. Of een betere receiver ook betere geluidskwaliteit geeft laat ik even aan de "experts" over.
Amen, heb dezelfde setup en een subwoofer sinds een week en het is echt wowr3v0ss schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 14:11:
[...]
Ja. Heb zelf deze setup ook staan. De Zensor 7 heeft natuurlijk al 2x een 7" woofer waarmee wel een aardig bass weergegeven wordt. Ik heb ca. 1 jaar zonder sub gedaan. En dat klonk wel aardig. Sinds een aantal maanden heb ik een zelfbouw sub erbij staan, en ik snap niet dat ik zolang zonder heb gedaan.
Dikke must in mijn ogen. 5.0 is leuk maar een subwoofer laat de film echt tot leven komen.
Verder is de Dalí meer dan prima. Als je eens wilt luisteren, woon in Apeldoorn.
Waar heb je ze besteld?nMad schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 10:16:
Ik heb een setje Dali Zensor 3 speakers in het zwart besteld voor €340,- inclusief verzendkosten! Deze komen als het goed is einde van deze week binnen. Ze gaan dienst doen als FL en FR, de huidige Zensor 1 speakers die daar staan gaan naar achteren als SL en SR.
Ben erg benieuwd hoe presteren t.o.v. de kleinere Zensor 1 speakers! Ik zal het hier laten weten
Heb zelf deze vergelijking ook gedaan. Ik concludeerde juist dat ze in het hoog vrij gelijk waren, net zo lekker helder en duidelijk. Maar vooral in het laag was de 7 veel meer aanwezig.. Voor muziek is een sub eigenlijk niet meer nodig bij de 7, terwijl de 5 toch echt wel laag miste..Swatfireglide schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 17:55:
[...]
Ik heb zelf 2x Dali Zensor 7 staan (ism denon x2000). Ik heb in de winkel geluisterd naar 5/7 en vond het verschil in geluidskwaliteit erg groot. De 7 klonk veel heldere dan de 5 dus zou zeker voor 7 gaan en niet voor 1/3/5. Ik mis echter wel wat laag vooral bij films dus in subwoofer kan geen kwaad. Is films niet de main ding dan kan je ook prima zonder subwoofer af.
Denon x1000 is kwa watt prima geschikt om deze aan te sturen. Of een betere receiver ook betere geluidskwaliteit geeft laat ik even aan de "experts" over.
Dit in combinatie met een Denon AVR1713 en een zelfbouw sub hier..
Sandrookie schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:49:
Waar heb je ze besteld?
Audio de Marssteden
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Leuk om te lezen dat er nog steeds veel setjes van deze speakers gekocht worden.
Ikzelf heb:
2 x Dali Zensor 7
2 x Dali Zensor 1
1 x Dali Zensor Vokal
Als sub voor films heb ik een BK XXL400DF tweedehands aangeschaft, wat een ding zeg! Zie!
Helaas mistte er bij levering 1 van de zakjes met schroefjes en nopjes voor 1 van de Dali Zensor 7 speakers. Vond ik eerst niet erg, maar nu mijn woning klaar is wil ik ze toch graag gaan gebruiken.
Via de winkel krijg ik maar geen gehoor, dus heb ik een mail gestuurd met foto's gestuurd naar Dali/AND Benelux om te vragen of zij nog zo'n zakje kunnen nasturen.
Edit:
Ik heb al reactie. Maar het blijkt dat er altijd in 1 van de 2 dozen maar een zakje zit. Dit had ik niet gezien
Ikzelf heb:
2 x Dali Zensor 7
2 x Dali Zensor 1
1 x Dali Zensor Vokal
Als sub voor films heb ik een BK XXL400DF tweedehands aangeschaft, wat een ding zeg! Zie!
Helaas mistte er bij levering 1 van de zakjes met schroefjes en nopjes voor 1 van de Dali Zensor 7 speakers. Vond ik eerst niet erg, maar nu mijn woning klaar is wil ik ze toch graag gaan gebruiken.
Via de winkel krijg ik maar geen gehoor, dus heb ik een mail gestuurd met foto's gestuurd naar Dali/AND Benelux om te vragen of zij nog zo'n zakje kunnen nasturen.
Edit:
Ik heb al reactie. Maar het blijkt dat er altijd in 1 van de 2 dozen maar een zakje zit. Dit had ik niet gezien

[ Voor 21% gewijzigd door Binnetie op 27-11-2013 15:41 ]
De knoop doorgehakt en voor het volgende gegaan:
2 x Dali Zensor 7
2 x Dali Zensor 3 (de 1 was niet op voorraad dus voor dezelfde prijs de 3 meegekregen
)
1 x Dali Zensor Vokal
1 x Dali Zensor Sub E-12
1 x Denon AVR-x1000
Ik heb echter nog wel een vraagje:
Ik woon in een appartement, deze is pas nieuw en opzich goed geisoleerd. Maar moet ik de subwoofer koppelen of ontkoppelen? Vloer: Beton met daarop: novilon vloerbedekking.
Ik heb naast en onder me buren die ik natuurlijk zo min mogelijk tot last wil zijn. Ik lees hier verschillende verhalen over...
Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden met het aansluiten/plaatsen? De kabels naar alle speakers moeten dacht ik even lang zijn?
Bedankt mensen!
2 x Dali Zensor 7
2 x Dali Zensor 3 (de 1 was niet op voorraad dus voor dezelfde prijs de 3 meegekregen
1 x Dali Zensor Vokal
1 x Dali Zensor Sub E-12
1 x Denon AVR-x1000
Ik heb echter nog wel een vraagje:
Ik woon in een appartement, deze is pas nieuw en opzich goed geisoleerd. Maar moet ik de subwoofer koppelen of ontkoppelen? Vloer: Beton met daarop: novilon vloerbedekking.
Ik heb naast en onder me buren die ik natuurlijk zo min mogelijk tot last wil zijn. Ik lees hier verschillende verhalen over...
Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden met het aansluiten/plaatsen? De kabels naar alle speakers moeten dacht ik even lang zijn?
Bedankt mensen!
Een goed en juist afgestelde set levert geen overlast, daar moet je van uitgaan. Ook is iets als een set spikes of een Subdude leuk voor tweak, maar het is geen wondermiddel waardoor je opeen van 100% overlast naar 0% gaat. Koppelen en ontkoppelen is een hoop discussie over en ook vooral dan weer hoe de vloer in elkaar zit. Ikzelf vind het altijd nog lastig om het totaalplaatje te zien. Ik zou sowieso eerst alles neerzetten en dan horen hoe het gaat.Z500 schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 11:21:
Maar moet ik de subwoofer koppelen of ontkoppelen? Vloer: Beton met daarop: novilon vloerbedekking.
Kabels even lang is leuk als je duurdere kabels hebt wat op latere termijn eventuele doorverkoop kan bevorderen. Het is niet dat je hoort dat de ene kabel langer is dan de andere, de snelheid die het signaal door de kabel gaat is zo snel dat meters verschil te verwaarlozen is.De kabels naar alle speakers moeten dacht ik even lang zijn?
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Hallo medetweakers. Ik heb even een vraagje... ik ben mij aan het oriënteren om de Zensor 3 of de Lektor 2 aan te schaffen in een stereo setup. Heeft iemand van jullie ervaring met deze 2 luidsprekers? Qua looks gaat mijn voorkeur uit naar de Zensor 3, maar qua detail/hoog/mid schijnt de Lektor toch weer beter te zijn.
Qua specs zijn ze ook nagenoeg gelijk:
Zensor 3:
Type luidspreker Luidspreker
Frequentie bereik 50 - 26.500 Hz
Gevoeligheid 88 dB
Aanbevolen vermogen 25 - 125 Watt
Impedantie 6 Ohm
Crossover-frequentie(s) 2.600 Hz
Aantal speakerunits 1 x 25 mm softdome Tweeter
1 x 7" Wood fibre Woofer
Afmetingen (H x B x D) 351 x 205 x 293 mm
Gewicht 6,3 Kg
Lektor 2:
Frequentiebereik +/- 3dB: 49 Hz - 27.000 Hz
Gevoeligheid (2,83V/1m.): 85 dB
Nominale Impedantie: 6 Ohm
Maximum SPl: 106 dB
Aanbevolen versterker vermogen (8Ohm): 25 - 100 Watt
Crossover Frequentie: 2.700 Hz
Tweeter: 1 x 28 mm Softdome
Woofer: 1 x 5"
Bass reflex afstemming: 50 Hz
Aanbevolen opstelling; muur/plank/stand
Afmetingen (H x B x D): 310 x 176 x 221 mm
Gewicht: 4,1 kg
Moeilijk dit...
Qua specs zijn ze ook nagenoeg gelijk:
Zensor 3:
Type luidspreker Luidspreker
Frequentie bereik 50 - 26.500 Hz
Gevoeligheid 88 dB
Aanbevolen vermogen 25 - 125 Watt
Impedantie 6 Ohm
Crossover-frequentie(s) 2.600 Hz
Aantal speakerunits 1 x 25 mm softdome Tweeter
1 x 7" Wood fibre Woofer
Afmetingen (H x B x D) 351 x 205 x 293 mm
Gewicht 6,3 Kg
Lektor 2:
Frequentiebereik +/- 3dB: 49 Hz - 27.000 Hz
Gevoeligheid (2,83V/1m.): 85 dB
Nominale Impedantie: 6 Ohm
Maximum SPl: 106 dB
Aanbevolen versterker vermogen (8Ohm): 25 - 100 Watt
Crossover Frequentie: 2.700 Hz
Tweeter: 1 x 28 mm Softdome
Woofer: 1 x 5"
Bass reflex afstemming: 50 Hz
Aanbevolen opstelling; muur/plank/stand
Afmetingen (H x B x D): 310 x 176 x 221 mm
Gewicht: 4,1 kg
Moeilijk dit...

Een speaker beoordelen op specificaties raad ik af. De enige manier om er achter te komen welke het speaker het fijnst voor jou klinkt, is om ze te gaan beluisteren. Zelf zou ik voor de Zensor 3 gaan omdat die in mijn ogen een voller laag heeft en het hoog lekker vind klinken.
Maar goed, dat is persoonlijk evenals geluid. Wat jij qua klank fijn vind klinken, hoef ik niet mooi te vinden en andersom ook
Maar goed, dat is persoonlijk evenals geluid. Wat jij qua klank fijn vind klinken, hoef ik niet mooi te vinden en andersom ook
Helemaal met je eensDaMarcus schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 13:31:
Een speaker beoordelen op specificaties raad ik af. De enige manier om er achter te komen welke het speaker het fijnst voor jou klinkt, is om ze te gaan beluisteren. Zelf zou ik voor de Zensor 3 gaan omdat die in mijn ogen een voller laag heeft en het hoog lekker vind klinken.
Verwijderd
Ik heb momenteel nog de Wharfedale Valdus 500 in combinatie met een Rotel TOP set [vind ik]
en wil nog dit jaar gaan voor de Dali Zenzor 7 de reviews zijn lovend over deze speakers
als het kan wil ik ze eerst nog gaan beluisteren
wordt vervolgd
en wil nog dit jaar gaan voor de Dali Zenzor 7 de reviews zijn lovend over deze speakers
als het kan wil ik ze eerst nog gaan beluisteren
wordt vervolgd
Hallo mede Dali liefhebbers,
Heb een aantal vragen betreffende mijn surroundset/opstelling:
Ik heb de Marantz SR5007 met:
2x Dali Zensor 1
2x Dali Zensor 5
1x Dali Vokal center speaker
Geen sub!
Ik heb de instellingen gewoon door audyssey laten doen. Daarbij heb ik de MultiEQ XT op Audyssey staan. Dynamic EQ aan. En Dynamic Volume op medium bij films/surround. Bij muziek staat het Dynamic Volume uit en op stereo of multi channel stereo.
Alle boxen staan op groot. Niveaus op:
Front L -3.0db Front R -4.0db Center -7.0db
Surround beide -1.0db
Crossovers allemaal op Voll. Band.
Nou twijfel ik over een subwoofer. Het geluid klinkt goed, maar mis de voelbare bas soms. Noem bijvoorbeeld 'LOTR openingscene'. Wil het liefst een bijpassende Dali sw maar om nogmaals 400-500€ uit te geven behoort niet tot de mogelijkheden. (Lees: WAF overschreden)
Wellicht een tweedehandse E-12F of Fazon Sub 1?! Nu heb ik ook nog een tweedehandse Pioneer sw die ik gratis over kan nemen. Type niet exact te zeggen, maar een wel actieve sw die bij 5.1 set hoorde in 2001. Weet iemand een goede sw aan te raden? En hoeveel nut heeft het nog bij Dali Zensor 1+5+Vokal? Of toch gratis Pioneer?
Daarnaast nog een vraag betreffende de bekabeling. Mijn kabels zijn aangelegd door vorige bewoner die de vloer over kruipruimte heen gelegd heeft. Zou wel nieuwe kabels kunnen trekken maar weet nooit zeker of de nieuwe er doorheen passen en of het lukt. (Als het niet lukt heb ik niets meer en kan nooit meer onder de vloer komen) Het grootste probleem is dat ik niet weet hoe goed de kwaliteit van mijn huidige kabels zijn. Ze zijn dun; lijken 1mm. Weet totaal niet hoe duur en welk merk/kaliber! Alleen de center speaker is aangesloten met een super 4mm kabel. Nu klinkt het allemaal goed, maar hoe belangrijk is het om toch >2,5mm/goede/dure kabels te hebben? Kan ik de huidige ook testen?
Alvast enorm bedankt voor de moeite het te lezen en hopelijk voor de tips!
Groet Paul
Edit: de Fazon sub 1 is nu in aanbieding voor 299€ en de E-12F voor 399€
En de Pioneer sub is deze: (S-V50-A)
http://www.pioneer.eu/eur/products/archive/S-V50-A/page.html
2x Dali Zensor 1
2x Dali Zensor 5
Geen sub!
Ik heb de instellingen gewoon door audyssey laten doen. Daarbij heb ik de MultiEQ XT op Audyssey staan. Dynamic EQ aan. En Dynamic Volume op medium bij films/surround. Bij muziek staat het Dynamic Volume uit en op stereo of multi channel stereo.
Surround beide -1.0db
Nou twijfel ik over een subwoofer. Het geluid klinkt goed, maar mis de voelbare bas soms. Noem bijvoorbeeld 'LOTR openingscene'. Wil het liefst een bijpassende Dali sw maar om nogmaals 400-500€ uit te geven behoort niet tot de mogelijkheden. (Lees: WAF overschreden)
Daarnaast nog een vraag betreffende de bekabeling. Mijn kabels zijn aangelegd door vorige bewoner die de vloer over kruipruimte heen gelegd heeft. Zou wel nieuwe kabels kunnen trekken maar weet nooit zeker of de nieuwe er doorheen passen en of het lukt. (Als het niet lukt heb ik niets meer en kan nooit meer onder de vloer komen) Het grootste probleem is dat ik niet weet hoe goed de kwaliteit van mijn huidige kabels zijn. Ze zijn dun; lijken 1mm. Weet totaal niet hoe duur en welk merk/kaliber! Alleen de center speaker is aangesloten met een super 4mm kabel. Nu klinkt het allemaal goed, maar hoe belangrijk is het om toch >2,5mm/goede/dure kabels te hebben? Kan ik de huidige ook testen?
Groet Paul
[ Voor 3% gewijzigd door opa_paul op 12-12-2013 13:09 ]
Hallo,
Ik ben een beetje nieuw op het hifi gebied
maar wil een leuke stereo setup neerzetten.
Nou heb ik al een Cambridge Audio Azur 840A V2.0 versterker staan, wil daar nog een dac bij doen in de richting van een Cambridge Audio DacMagic.
Nou vind ik zelf de Dali Zensor 7 mooie speakers voor een mooie prijs. Heeft iemand ervaring met deze combinatie en of dat een beetje klinkt?
Ik ben een beetje nieuw op het hifi gebied

Nou heb ik al een Cambridge Audio Azur 840A V2.0 versterker staan, wil daar nog een dac bij doen in de richting van een Cambridge Audio DacMagic.
Nou vind ik zelf de Dali Zensor 7 mooie speakers voor een mooie prijs. Heeft iemand ervaring met deze combinatie en of dat een beetje klinkt?
Verwijderd
Lang niet hier geweest. Ik heb mijn setje uitgebreid.
Ik was in het bezit van een Denon AVR3808 in combinatie met Dali Ikon 6 Mk2. Best geluidje maar was nog steeds op zoek naar een dedicated Stereo versterker voor mijn 2.0 audio.
Deze moest wel in combinatie met m'n receiver kunnen draaien. Ik heb de Denon 1510AE voor een prikkie op de kop getikt. Sinds het 1520AE model uit is, worden de laatste partijen van 1510 voor een mooi prijsje verkocht.. (Tip!
)
Maar goed, Die Dali's doen het echt fantastisch op die versterker! Ik was erg verrast dat zo'n relatief 'kleine' versterker van 2 x 70 W op 8 ohm, nog zo veel rust en kracht uit die luidsprekers kan laten komen.
Een aanrader.
Tijdens films en dergelijke schakel ik de AVR door als voorversterker op de 1510 als eindversterker voor de front luidsprekers. De ideale oplossing als je de receiver niet weg wilt doen, maar toch je stereo geluid iets wilt verbeteren.
Ik was in het bezit van een Denon AVR3808 in combinatie met Dali Ikon 6 Mk2. Best geluidje maar was nog steeds op zoek naar een dedicated Stereo versterker voor mijn 2.0 audio.
Deze moest wel in combinatie met m'n receiver kunnen draaien. Ik heb de Denon 1510AE voor een prikkie op de kop getikt. Sinds het 1520AE model uit is, worden de laatste partijen van 1510 voor een mooi prijsje verkocht.. (Tip!
Maar goed, Die Dali's doen het echt fantastisch op die versterker! Ik was erg verrast dat zo'n relatief 'kleine' versterker van 2 x 70 W op 8 ohm, nog zo veel rust en kracht uit die luidsprekers kan laten komen.
Een aanrader.
Tijdens films en dergelijke schakel ik de AVR door als voorversterker op de 1510 als eindversterker voor de front luidsprekers. De ideale oplossing als je de receiver niet weg wilt doen, maar toch je stereo geluid iets wilt verbeteren.
Mijn oog (en vooral oor) is al een half jaar geleden gevallen op de Dali Ikon 6 MK2. Ik zit erg te twijfelen om deze nog voor kerst in huis te halen. Aangezien ik ook veel film kijk twijfel ik nog om er een center speaker en eventueel later nog twee achter speakers bij te doen.
Mijn vraag is echter: Is het verstandig om er meteen een center speaker bij te doen, of kan ik dat beter samen met de achter speakers doen. En .. welke center speaker raden jullie aan? Hoewel ik weet dat dit erg persoonlijk is en ik gewoon in de winkel moet gaan luisteren, vraag ik me toch af wat jullie zouden nemen.
Ik heb er zelf ook over zitten denken om het gewoon eerst bij de twee grote speakers te houden, maar het is waarschijnlijk net iets makkelijker onderhandelen over de prijs als ik de center speaker ook meteen koop.
Mijn vraag is echter: Is het verstandig om er meteen een center speaker bij te doen, of kan ik dat beter samen met de achter speakers doen. En .. welke center speaker raden jullie aan? Hoewel ik weet dat dit erg persoonlijk is en ik gewoon in de winkel moet gaan luisteren, vraag ik me toch af wat jullie zouden nemen.
Ik heb er zelf ook over zitten denken om het gewoon eerst bij de twee grote speakers te houden, maar het is waarschijnlijk net iets makkelijker onderhandelen over de prijs als ik de center speaker ook meteen koop.
Verwijderd
Ik heb dus ook die MK2's En heb recentelijk mijn center speaker er uit gedaan. Dit was nog een goedkoop ding van JBL en ik merk dat mijn twee front luidsprekers een beter 'center' geluid weergeven dan mijn center speaker.
Als je voor een center gaat, het mooiste is dan natuurlijk ook een MK2 center :-) Dan heb je een set die goed op elkaar afgestemd is.
Als je voor een center gaat, het mooiste is dan natuurlijk ook een MK2 center :-) Dan heb je een set die goed op elkaar afgestemd is.
Hoi,opa_paul schreef op donderdag 12 december 2013 @ 01:02:
Hallo mede Dali liefhebbers,
2x Dali Zensor 1
2x Dali Zensor 5
Geen sub!
Surround beide -1.0db
Nou twijfel ik over een subwoofer. Het geluid klinkt goed, maar mis de voelbare bas soms. Noem bijvoorbeeld 'LOTR openingscene'. Wil het liefst een bijpassende Dali sw maar om nogmaals 400-500€ uit te geven behoort niet tot de mogelijkheden. (Lees: WAF overschreden)Wellicht een tweedehandse E-12F of Fazon Sub 1?! Nu heb ik ook nog een tweedehandse Pioneer sw die ik gratis over kan nemen. Type niet exact te zeggen, maar een wel actieve sw die bij 5.1 set hoorde in 2001. Weet iemand een goede sw aan te raden? En hoeveel nut heeft het nog bij Dali Zensor 1+5+Vokal? Of toch gratis Pioneer?
Groet Paul
Allereerst, mooie set! Heb ook zoiets, alleen grote fronts, de 7 serie en een subwoofer.
Een paar punten die mij opvallen die je niet goed hebt staan. Als je straks de subwoofer hebt kan je het beste de speakers op small zetten zodat het laag door de subwoofer wordt weer gegeven. Verder zou ik een dbmeter kopen en alles instellen. Vorige week heb ik alles perfect afgesteld en bij mij staat alles op max -1db dus ik vind je center wel erg opvallen.
Qua subwoofer zou ik is kijken naar het merk BK Subwoofer en dan de XLLS400, die past 2e hands prima in je budget. Weet niet waar je woont maar je kan bij mij eens luisteren. Dan zal ik de subwoofer is aan en uit doen om het verschil te horen naar mijn mening is het aanzienlijk.Qua bekabeling zal ik geen veranderingen toepassen. Dit geld kan je beter in de subwoofer stoppen. Het verschil tussen 2.5mm en 4mm ga je echt niet horen.
Groet,
Rob
Ik heb een volledige Ikon Mk2 5.0 setup.Wolf3D schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 00:37:
Mijn oog (en vooral oor) is al een half jaar geleden gevallen op de Dali Ikon 6 MK2. Ik zit erg te twijfelen om deze nog voor kerst in huis te halen. Aangezien ik ook veel film kijk twijfel ik nog om er een center speaker en eventueel later nog twee achter speakers bij te doen.
In het begin had ik alleen de Ikon 6 Mk2 en in het begin voldeed dat prima voor films, als je niet weet wat je mist mis je het ook niet.
Hou er wel rekening mee dat de Ikon Vokal 2 Mk2 vrij breed is, als hij net als bij mij in het meubel moet heb je vrij brede vakken nodig.
*beeeeep*
Bedankt voor je bericht.Versteegrob schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:26:
[...]
Hoi,
Allereerst, mooie set! Heb ook zoiets, alleen grote fronts, de 7 serie en een subwoofer.
Een paar punten die mij opvallen die je niet goed hebt staan. Als je straks de subwoofer hebt kan je het beste de speakers op small zetten zodat het laag door de subwoofer wordt weer gegeven. Verder zou ik een dbmeter kopen en alles instellen. Vorige week heb ik alles perfect afgesteld en bij mij staat alles op max -1db dus ik vind je center wel erg opvallen.
Qua subwoofer zou ik is kijken naar het merk BK Subwoofer en dan de XLLS400, die past 2e hands prima in je budget. Weet niet waar je woont maar je kan bij mij eens luisteren. Dan zal ik de subwoofer is aan en uit doen om het verschil te horen naar mijn mening is het aanzienlijk.Qua bekabeling zal ik geen veranderingen toepassen. Dit geld kan je beter in de subwoofer stoppen. Het verschil tussen 2.5mm en 4mm ga je echt niet horen.
Groet,
Rob
Heb zojuist de Pioneer (blijkt toch S-W80 S-K te zijn) opgehaald en ingesteld om te proberen. Heb de audyssey test opnieuw gedaan en wat gerommeld. Mijn boxen stelde hij allemaal als groot in. Heb ze erna wel als small ingesteld in handmatige setup die de audyssey overruled volgens mij?!
Mijn kanalen waren allemaal in de - gezet door audyssey. Center op -7db, fronts -3 en -5, sw zelfs op -12 (das de Max) sr speakers op -1,5 ofzo. Eerst dacht ik dat center zoveel op - stond omdat die kabel veel beter was, maar nu staat alles flink in de -
Moeilijk in te stellen. Begreep dat het 'level' vd sw op 50% moest staan en de turnover op Max (200) en de phase op 0 graden. Maar moet die turnover dan na het meten niet lager gezet worden. De marantz zet m op 120 geloof ik.
Qua kabels had ik het meer over die dunne kabels bij de sr en fronts. De center had wel 4mm maar de rest maar <1mm. Zie vorige post.
Ik woon rondom Eindhoven btw. Wellicht dichtbij?!
Hoor wel dat de sw zeker verschil maakt, maar hoe goed staat die ingesteld? Dat maakt of breekt het volgens mij!
Trouwens, als ik nu de kanalen vd speakers op small heb gezet, staan deze dan ook op small wanneer de sub uitstaat, zoals bij muziek op stereo of multi channel stereo? Want tijdens de laatste twee doet de sw natuurlijk niks, maar wil wel het meeste uit de Zensor 1 en 5 halen! Dus de sw neemt dus hopelijk alleen de lage tonen over bij surround/films?
Alvast bedankt!
Als je de subwoofer alleen LFE (.1) wilt laten doen dan moet je alle speakers op "large" laten staan. Maar in gewoon stereo en meerkanaals stereo zou de subwoofer gewoon mee moeten spelen op de ingestelde crossover. Het is mogelijk dat in een stand als (Pure) Direct de subwoofer niets doet omdat de processing dan uit wordt geschakeld. Al zijn er receivers die ook dan nog de subwoofer aansturen.opa_paul schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 23:13:
[...]
Trouwens, als ik nu de kanalen vd speakers op small heb gezet, staan deze dan ook op small wanneer de sub uitstaat, zoals bij muziek op stereo of multi channel stereo? Want tijdens de laatste twee doet de sw natuurlijk niks, maar wil wel het meeste uit de Zensor 1 en 5 halen! Dus de sw neemt dus hopelijk alleen de lage tonen over bij surround/films?
Bedankt voor je goeie tip! In eerste instantie was ik gegaan voor de wat goedkopere Zensor Vokal center speaker, aangezien ik het idee had dat het niet zoveel kon uitmaken. In de winkel adviseerde ze me, net als jij, ook de bijpassende Ikon Vokal 2 MK2 Center-luidspreker. Na luisteren naar de combi met de Zensor en de MK2 variant paste de MK2 ook inderdaad veel meer. Naast dat deze speaker technisch gezien natuurlijk ook een stukje beter is...Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 07:55:
Ik heb dus ook die MK2's En heb recentelijk mijn center speaker er uit gedaan. Dit was nog een goedkoop ding van JBL en ik merk dat mijn twee front luidsprekers een beter 'center' geluid weergeven dan mijn center speaker.
Ook een nuttige tip! In mijn geval was ik hem van plan voor de TV te zetten, zoals mijn huidige (kleine) JBL centerspeaker, maar na jouw bericht gelezen te hebben ben ik inderdaad tot de conclusie gekomen dat dat niet gaat passen. De speaker zou dan in/voor het beeld staan. Echter is hij zo groot, dat ik mijn TV er ook gewoon bovenop kan zetten. In de winkel garandeerde ze me dat hij sterk genoeg is.MewBie schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 18:31:
[...]
Ik heb een volledige Ikon Mk2 5.0 setup.
In het begin had ik alleen de Ikon 6 Mk2 en in het begin voldeed dat prima voor films, als je niet weet wat je mist mis je het ook niet.![]()
Hou er wel rekening mee dat de Ikon Vokal 2 Mk2 vrij breed is, als hij net als bij mij in het meubel moet heb je vrij brede vakken nodig.
Hij moet menig tv van 40'' tot 50" zeker kunnen houden aangezien ik mijn oude 26" Loewe Xelos van 14,3Kg er ook op heb staan !
Alleen wat ik dan weer een nadeel vind is dat deze tv eigenlijk bijna te hoog komt te staan wat minder relaxed kijkt.

Ik heb de center ook in het onderste schap gehad maar dat klinkt waardeloos want alle hoge en midden tonen vallen weg ! Schap daar boven ben ik niet eens aan begonnen want dan moet ik eerst de hele achterwand van de kast verbouwen .Dit omdat er onder maar een klein gaatje zit voor een paar kabeltjes.
Alleen wat ik dan weer een nadeel vind is dat deze tv eigenlijk bijna te hoog komt te staan wat minder relaxed kijkt.

Ik heb de center ook in het onderste schap gehad maar dat klinkt waardeloos want alle hoge en midden tonen vallen weg ! Schap daar boven ben ik niet eens aan begonnen want dan moet ik eerst de hele achterwand van de kast verbouwen .Dit omdat er onder maar een klein gaatje zit voor een paar kabeltjes.
[ Voor 66% gewijzigd door tita_tovenaar op 20-12-2013 10:22 ]
Soms weet ik het ook niet meer.........
Hoewel mijn TV nog een stukje zwaarder is: 26 kg, lijkt de speaker hem inderdaad prima te houden.
Qua hoogte moest ik ook even wennen, maar de 'zwarte' rand aan de onderkant van de tv is bij mij gelukkig niet zo groot. Dat scheelt wel ....
Qua hoogte moest ik ook even wennen, maar de 'zwarte' rand aan de onderkant van de tv is bij mij gelukkig niet zo groot. Dat scheelt wel ....
Het jaar is bijna voorbij en ik heb nog wat geld over om te besteden aan een mooie speakerset! Waar ik naar op zoek ben is een nette 2.0 set voor op mijn bureau om (alleen) muziek mee te luisteren op mijn studentenkamer. Gamen doe ik niet en voor films heb ik een Logitech Z5500 set staan. Muziek luisteren doe ik nu met mijn Bose QC15 koptelefoon of Creative 2.1 speakers. Nu lijkt Dali mij qua prijskwaliteitsverhouding een erg goed merk als ik zo een beetje reviews lees. Ik heb nog geen receiver/versterker. Mijn oog was zelf gevallen op de Dali Zensor 1 2.0 omdat die scherp geprijsd is. Wat kunnen jullie aanraden qua receiver bij deze speakers? Al het advies is welkom, speakers mogen ook anders (duurder). Ik doe liever een wat grotere investering en dat ik er jaren plezier van heb dan dat ik nu ga bezuinigen.
Zelf vind ik de Zensor 3 ook het beluisteren waard. Daar waar de Zensor 1 het al goed doet, gaat de Zensor 3 nog een stap verder. Laatstgenoemde biedt - mede dankzij een groter woofer en klankkast - een voller laag waardoor de speaker minder snel bonkt.
Wat betreft receiver, dat is een goede vraag. Geluid is persoonlijk, al denk ik dat je met de Zensor 1/3 geen verkeerde keuze maakt. Je kan bijvoorbeeld een Argon DA2 nemen, een kleine digitale versterker. Met een Denon Ceol zit je ook goed en anders biedt Marktplaats genoeg mogelijkheden wat betreft tweedehands versterkers
Wat betreft receiver, dat is een goede vraag. Geluid is persoonlijk, al denk ik dat je met de Zensor 1/3 geen verkeerde keuze maakt. Je kan bijvoorbeeld een Argon DA2 nemen, een kleine digitale versterker. Met een Denon Ceol zit je ook goed en anders biedt Marktplaats genoeg mogelijkheden wat betreft tweedehands versterkers
Die Argon DA2 ziet er erg goed uit! Heb ik dan daarnaast ook nog een geluidskaart nodig of is het geluid ook al heel goed als ik mijn computer optisch aansluit op de receiver?
Verwijderd
@monnick:
Ik heb onlangs de zensor1 aangeschaft ivm met een Marantz nr 1504.
Ik ben echt heel erg tevreden, erg mooie muziek, heb ook getwijfeld over de zensor 3 maar geen spijt van mn keuze. Combi marantz dali klinkt goed, niet schel maar heerlijk warm en toch heel helder.
@ de rest:
Ik gebruik mijn dali speakers voornamelijk voor muziek. Toch kijk ik ook wel films of tv met mijn setje.
Wat zou een betere upgrades zijn:
Een tweedehands sub, een tweedehands (dali) center of een nieuwe dali vokal?
Wat geeft me het meeste verbetering wat betreft muziek en of films/tv?
Ik ben echt heel erg tevreden, erg mooie muziek, heb ook getwijfeld over de zensor 3 maar geen spijt van mn keuze. Combi marantz dali klinkt goed, niet schel maar heerlijk warm en toch heel helder.
@ de rest:
Ik gebruik mijn dali speakers voornamelijk voor muziek. Toch kijk ik ook wel films of tv met mijn setje.
Tweede hands sub. De Zensor 1's produceren zo weinig bass dat dit wel de beste aanvulling is met films.Verwijderd schreef op maandag 06 januari 2014 @ 19:43:
@monnick:
@ de rest:
edit: ik kan zelf de SVS SB12-NSD van harte aanraden ("ik heb m zelf ook!")
[ Voor 4% gewijzigd door nMad op 06-01-2014 23:05 ]
Verwijderd
Ok, helder antwoord...dankje!
Probleem is dat die erg weinig worden aangeboden helaas....
Zou je de sub overigens ook bij muziek laten meedoen?
Probleem is dat die erg weinig worden aangeboden helaas....
Zou je de sub overigens ook bij muziek laten meedoen?
Maar de winkel die hem aanbiedt is volgens mij wel de enige officiële SVS dealer in Nederland.
Ik heb zelf de Zensor 3 waarbij de noodzaak om hem mee te laten spelen met muziek wat minder groot is. Bij sommige muziek doe ik dit wel, bij sommige niet. Maar toen ik nog de Zensor 1 speakers voor had staan deed ik dit vrijwel altijd. Dit kan met eerder genoemde subwoofer ook prima aangezien dit een 'muzikale' subwoofer is.
Ik heb zelf de Zensor 3 waarbij de noodzaak om hem mee te laten spelen met muziek wat minder groot is. Bij sommige muziek doe ik dit wel, bij sommige niet. Maar toen ik nog de Zensor 1 speakers voor had staan deed ik dit vrijwel altijd. Dit kan met eerder genoemde subwoofer ook prima aangezien dit een 'muzikale' subwoofer is.
Verwijderd
Begrijp dus dat jij ook bent begonnen met de zensor 1 als 2.0 setje?
Heeft een goede center voor films dan niet veel toevoeging? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Heeft een goede center voor films dan niet veel toevoeging? Of begrijp ik het nu verkeerd?
De centerspeaker is de belangrijkste speaker in een meerkanaals-opstelling wanneer je film kijkt. Dit in verband met de stemmen. Immers kijk je naar je TV of projectiescherm en is het natuurlijk wanneer de stemmen daar vandaan komen.
De center is met name belangrijk indien jje niet in het midden van je twee frontspeakers en recht tegenover je TV zit, bijvoorbeeld wanneer je met meerdere personen een film aan het kijken bent. Wanneer je wel in het midden zit heb je een 'correcte' phantom center.
Omdat bovengenoemde nu 2 Zensor 1's heeft als fronts die nogal weinig lage tonen produceren, raad ik als eerste upgrade voor films kijken een subwoofer aan. Daarna zou ik persoonlijk de center toevoegen en daarna de surrounds (indien gewild).
Maar dat is mijn mening
Als je surroundeffecten een erg belangrijk onderdeel vindt van je filmervaring kun je natuurlijk beter eerst surroundspeakers kopen als upgrade.
Omdat bovengenoemde nu 2 Zensor 1's heeft als fronts die nogal weinig lage tonen produceren, raad ik als eerste upgrade voor films kijken een subwoofer aan. Daarna zou ik persoonlijk de center toevoegen en daarna de surrounds (indien gewild).
Maar dat is mijn mening
[ Voor 9% gewijzigd door nMad op 07-01-2014 19:14 ]
Verwijderd
Bedankt voor het meedenken!
Kort samengevat als aanvulling op 2x de zensor 1:
Voor film een sub en evt. Later een center speaker.
Als ik nu, eigenwijs en muziekliefhebber als ik ben, zeg: ik koop 2 dali zensor 5 zuilen en gebruik de "kleintjes" als surround, ga ik er dan qua muziek én film niet erg op vooruit? (Zelfs zonder sub en center?)
Overigens kan ik niet positief genoeg zijn over de zensor1! Voor 129 euro/stuk zo'n geluid had ik nooit durven hopen!
Als ik nu, eigenwijs en muziekliefhebber als ik ben, zeg: ik koop 2 dali zensor 5 zuilen en gebruik de "kleintjes" als surround, ga ik er dan qua muziek én film niet erg op vooruit? (Zelfs zonder sub en center?)
Overigens kan ik niet positief genoeg zijn over de zensor1! Voor 129 euro/stuk zo'n geluid had ik nooit durven hopen!
Ik heb vandaag de zensor 1, 3 en 5 geluisterd omdat ik zit te denken aan een complete set van 2x 5 en ik was ook verbaasd over wat de zensor 1 toch weet weer te geven.Verwijderd schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:16:
Bedankt voor het meedenken!
Ik moet alleen nog bedenken welke receiver. Zelf dacht ik aan een Marantz SR5008 of SR6008. Daar wordt nu heel hard mee gestunt. Het WAF gelimiteerde budget zorgt er voor dat we ons niet blind kunnen staren op veel meer.
Andere set was de: Lektor 1, 2 en 6. Die klonken wat dieper. De testopstelling vandaag was via een NAD versterker. Marantz gaat doorgaans wat dieper en dan vraag ik af of dat geen betere balans is met de Zensor ipv de Lektor.
Ik zat te denken aan:
2x Zensor 5
2x Zensor 1
Zensor vocal
DALI SUB E-12 F
Op dit moment heb ik wel een overdaad aan lage tonen uit mijn staanders, JBL XTi 80 op mijn SR6200. De Zensors gaan duidelijk minder diep, maar dat levert misschien wel een betere balans op.
De Zensor 7 heb ik niet kunnen luisteren.Helaas hadden ze ook geen Marantz receiver staan om te testen, maar hopelijk kan dat later nog eens.
Ga morgen zelf nog een keertje luisteren naar Dali Zensor en Lektor.
Twijfel nog over de setup, was zeker van de Dali Zensor reeks (alleen nog 5 vs 7 waarvoor ik wil luisteren) maar zag dat de Lektor 6 nu goedkoper zijn dan de Zensor 5.
Heeft iemand hier ervaring of dat redelijk te mixen is (dus Lektor 6 met Zensor 1/vokal/sub) of kan ik het beter bij een geheel setje Zensors houden?
Twijfel nog over de setup, was zeker van de Dali Zensor reeks (alleen nog 5 vs 7 waarvoor ik wil luisteren) maar zag dat de Lektor 6 nu goedkoper zijn dan de Zensor 5.
Heeft iemand hier ervaring of dat redelijk te mixen is (dus Lektor 6 met Zensor 1/vokal/sub) of kan ik het beter bij een geheel setje Zensors houden?
Ik heb alle boekenplankluidsprekers beluisterd, vandaag nog, en ik zou dan toch echt een complete set Lektors gaan, de 1 of 2. Qua prijsverschil ontlopen die elkaar ook niet veel, de Lektor 1 en 2 en de Zensor 1 en 3Xanaroth schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:37:
Hi allemaal, ik lees ook al een tijdje mee op dit topic.
Ik ben zeer geinterreseerd in de Dali zensors.
De setup waar ik naar op zoek ben is eigenlijk een 5.0 setup met Zensor 7 als front, dali vokal als center en de zensor 1 als rear (geen sub, bij voorkeur). Ik ben van plan deze binnenkort te gaan beluisteren. Wellicht dat ik dan nog wel andere alternatieven tegen kom..
Waar ik als hifi-leek nu een beetje over zit te dubben:
Naast speakers zal ik ook nog een reciever moeten aanschaffen: Momenteel kun je de Denon AVR X3000 tegen een gunstige prijs krijgen. Is deze goed te combineren met de Dali Zensors? Ik ben deze combi volgens mij wel al eerder tegengekomen in dit topic. Een reciever met netwerkfunctionaliteiten is een must (spotify, lossless streaming etc...). NAD recievers zoals eerder genoemd in het topic zonder deze functionaliteiten vallen per definitie af.
Of kan ik beter een reciever aanschaffen na het luisteren van deze in combinatie met de zensors of andere speakers....? Dan uiteraard wel het risico lopen dat ik meer betaal voor deze reciever...
Ik weet niet of deze vraag beter in het reciever topic past, maar aangezien in met name naar de zensors kijk toch maar hier de vraag.
De setup waar ik naar op zoek ben is eigenlijk een 5.0 setup met Zensor 7 als front, dali vokal als center en de zensor 1 als rear (geen sub, bij voorkeur). Ik ben van plan deze binnenkort te gaan beluisteren. Wellicht dat ik dan nog wel andere alternatieven tegen kom..
Naast speakers zal ik ook nog een reciever moeten aanschaffen: Momenteel kun je de Denon AVR X3000 tegen een gunstige prijs krijgen. Is deze goed te combineren met de Dali Zensors? Ik ben deze combi volgens mij wel al eerder tegengekomen in dit topic. Een reciever met netwerkfunctionaliteiten is een must (spotify, lossless streaming etc...). NAD recievers zoals eerder genoemd in het topic zonder deze functionaliteiten vallen per definitie af.
Of kan ik beter een reciever aanschaffen na het luisteren van deze in combinatie met de zensors of andere speakers....? Dan uiteraard wel het risico lopen dat ik meer betaal voor deze reciever...
Ik weet niet of deze vraag beter in het reciever topic past, maar aangezien in met name naar de zensors kijk toch maar hier de vraag.
Prima set alleen de subwoofer zou ik nooit doen. Er zijn voor dat geld zoveel betere te vinden. Kijk is naar BK Subwoofer en SVSound.Hann1BaL schreef op zondag 12 januari 2014 @ 18:32:
[...]
Ik heb vandaag de zensor 1, 3 en 5 geluisterd omdat ik zit te denken aan een complete set van 2x 5 en ik was ook verbaasd over wat de zensor 1 toch weet weer te geven.
Ik moet alleen nog bedenken welke receiver. Zelf dacht ik aan een Marantz SR5008 of SR6008. Daar wordt nu heel hard mee gestunt. Het WAF gelimiteerde budget zorgt er voor dat we ons niet blind kunnen staren op veel meer.
Andere set was de: Lektor 1, 2 en 6. Die klonken wat dieper. De testopstelling vandaag was via een NAD versterker. Marantz gaat doorgaans wat dieper en dan vraag ik af of dat geen betere balans is met de Zensor ipv de Lektor.
Ik zat te denken aan:
2x Zensor 5
2x Zensor 1
Zensor vocal
DALI SUB E-12 F
Op dit moment heb ik wel een overdaad aan lage tonen uit mijn staanders, JBL XTi 80 op mijn SR6200. De Zensors gaan duidelijk minder diep, maar dat levert misschien wel een betere balans op.
De Zensor 7 heb ik niet kunnen luisteren.Helaas hadden ze ook geen Marantz receiver staan om te testen, maar hopelijk kan dat later nog eens.
Deze set heb ik alleen dan met de Yamaha RX-V771 en de BK Monolith plus. Prima set hoor weet niet waar je woont maar je zou bij mij kunnen luisteren. Dan krijg je een beter beeld dan in een winkel. Qua receiver maakt het in dit budget niet veel uit. Zou kijken welke opties je nodig hebt. Via de Yamaha kan ik heel makkelijk al mijn muziek streamen en er zit een phono aansluiting op.copywrong1982 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 08:35:
Hi allemaal, ik lees ook al een tijdje mee op dit topic.
Wat vond je van de Zensor 3 vs de Zensor 1? Heb namelijk de Zensor 1 en de 3 lijkt mij wel wat. Dan heb je toch wat meer power dan de 1.Hann1BaL schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:13:
[...]
Ik heb alle boekenplankluidsprekers beluisterd, vandaag nog, en ik zou dan toch echt een complete set Lektors gaan, de 1 of 2. Qua prijsverschil ontlopen die elkaar ook niet veel, de Lektor 1 en 2 en de Zensor 1 en 3
Wat ik overal lees is hou het bij één type lijn/set en dat zou ik zelf ook zeker aanbevelen. Weet niet waar je woont maar als je eens wilt luisteren, heb zelf de Zensor 7/1/Volkal staan.Xanaroth schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:37:
[ Voor 31% gewijzigd door Wackmack op 14-01-2014 08:55 ]
Subwoofer kun je niet beter en goedkoper doen, misschien met veel moeite. Simpelweg omdat het als set met korting gaat tegenover de gebruikelijke prijs.
Bijvoorbeeld losse E12-F is al snel 600 euro.
5.0 set kortingsprijs: 1099,-
5.1 set kortingsprijs: 1499,-
Dan is het dus 'maar' 400 euro voor de sub, en dan wordt het een stuk lastiger binnen je budget beter te doen - SVS is immers 500-550 euro voor het goedkoopste model.
Voor reciever keuze, Denon/Marantz zie je op fora veel aangeprezen samen met Dali, omdat deze recievers 'warm' samen en Dali relatief 'neutraal'. Zelf daar uiteindelijk ook voor gegaan (heb nu x3000 met dali zensor 5.1).
Bijvoorbeeld losse E12-F is al snel 600 euro.
5.0 set kortingsprijs: 1099,-
5.1 set kortingsprijs: 1499,-
Dan is het dus 'maar' 400 euro voor de sub, en dan wordt het een stuk lastiger binnen je budget beter te doen - SVS is immers 500-550 euro voor het goedkoopste model.
Voor reciever keuze, Denon/Marantz zie je op fora veel aangeprezen samen met Dali, omdat deze recievers 'warm' samen en Dali relatief 'neutraal'. Zelf daar uiteindelijk ook voor gegaan (heb nu x3000 met dali zensor 5.1).
[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 14-01-2014 09:54 ]
Ik vond het verschil tussen de Zensor 3 en 1 echt minimaal. Indien je de mogelijkheid hebt om naar een filiaal van Hifi Klubben te gaan, dan raad ik je dat zeer aan.Versteegrob schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 08:52:
7
[...]
Wat vond je van de Zensor 3 vs de Zensor 1? Heb namelijk de Zensor 1 en de 3 lijkt mij wel wat. Dan heb je toch wat meer power dan de 1.
Toen ik ze zag staan en hoorde dat de 1 deel uit maakte van de set en niet de 3, werd ik wat terughoudend. Ik kreeg ineens sattelietspeakerangsten. En toen zette hij de speakers aan. Wat een compleet geluid komt er uit de Zensor 1 zeg!
Qua prijs is er weinig verschil tussen de 1 en de 3. De 1 kan qua WAF wel beter uit i.v.m. het kleinere formaat en qua geluid zie ik geen reden om de Zensor 3 te kopen als je de Zensor 1 hebt. Dat verschil is veel te minimaal!
Let wel: Ik zit er aan te denken deze in te zetten als surround speakers in combinatie met vloerstaanders.
Van de 4 boekenplankspeakers: Zensor 1 en 3, en Lektor 1 en 2 heb ik mij het meest positief verbaasd over de Zensor 1. Zoals altijd is er de eeuwige disclaimer: Dat blijft persoonlijk. Ik moest bij het luisteren echt zoeken naar verschillen tussen de Zensor 1 en 3, maar ik vond ze wel wat fijner klinken dan de Lektors.
Dat ben ik met je eens als je de set los koopt. Zoals Xanaroth terecht opmerkt: Het wordt nu als complete set aangeboden waarbij de totale prijs wel hard naar beneden gaat en het daarom toch wel interessant is.Versteegrob schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 08:52:
[...]
Prima set alleen de subwoofer zou ik nooit doen. Er zijn voor dat geld zoveel betere te vinden. Kijk is naar BK Subwoofer en SVSound.
Mij werd afgeraden om voor een Denon te gaan omdat het toch wat te scherp geluid geeft en een Marantz wat meer warmte brengt bij de Dali's die toch wel vrij aanwezig zijn in midden en hoogXanaroth schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 09:52:
[ Voor 29% gewijzigd door Hann1BaL op 14-01-2014 10:54 ]
Ik dacht dat Denon en Marantz intern grotendeels hetzelfde waren? Heb zelf in ieder geval nooit echt verschil gehoord tussen beide, vond ze beide vrij warm klinken.Hann1BaL schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 10:47:
Mij werd afgeraden om voor een Denon te gaan omdat het toch wat te scherp geluid geeft en een Marantz wat meer warmte brengt bij de Dali's die toch wel vrij aanwezig zijn in midden en hoog
Dat dacht ik zelf eigenlijk ook, maar bij 2 hifi winkels werd mij hetzelfde verteld door verschillende mensen en toen begon ik toch te twijfelen. Ik heb de X3000 en SR5008/SR6008 nog niet naast elkaar kunnen beluisteren met de Dali luidsprekers.henkie196 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 10:58:
[...]
Ik dacht dat Denon en Marantz intern grotendeels hetzelfde waren? Heb zelf in ieder geval nooit echt verschil gehoord tussen beide, vond ze beide vrij warm klinken.
Mja, heb ik ook gehoord, maar aan de andere kant, een vergelijkbare Marantz reciever betaal ik momenteel wel een stuk meer voor. de x3000 staat nu voor 469 in de pricewatch.Hann1BaL schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 10:47:
[...]
Mij werd afgeraden om voor een Denon te gaan omdat het toch wat te scherp geluid geeft en een Marantz wat meer warmte brengt bij de Dali's die toch wel vrij aanwezig zijn in midden en hoog
Een miskoop zal het niet zijn lijkt me?....
Marantz en Denon delen dezelfde productielijnen, maar gaan voor het zingen de kerk uit; beide merken monteren hun eigen eindcomponenten om zo hun eigen klankkarakteristiek mee te geven.
Of iets beter klinkt, is niet te oordelen. Geluid is voor iedereen persoonlijk. Zo vind ik een Denon te warm klinken, tot aan het wollige toe. Een Marantz klinkt meer open maar mist in my opinion de nodige dynamiek. Hierdoor zou ik bijvoorbeeld eerder voor een NAD gaan omdat ik die meer open en helder vind klinken. Maar wat ik mooi vind, hoeven jullie niet mooi te vinden
Last but not least; voor 469,- doe je geen miskoop met de Denon AVR-X3000.
Of iets beter klinkt, is niet te oordelen. Geluid is voor iedereen persoonlijk. Zo vind ik een Denon te warm klinken, tot aan het wollige toe. Een Marantz klinkt meer open maar mist in my opinion de nodige dynamiek. Hierdoor zou ik bijvoorbeeld eerder voor een NAD gaan omdat ik die meer open en helder vind klinken. Maar wat ik mooi vind, hoeven jullie niet mooi te vinden
Last but not least; voor 469,- doe je geen miskoop met de Denon AVR-X3000.
Mja...gelukkig ben ik voor het bestellen nog even gaan meten. De x3000 past niet in het TV meubel. Dan wordt het wellicht de x2000...maar eerst eens naar de zensors gaan luisteren.
Het is uiteindelijk een 5.0 setup geworden met Zensor 7 als front icm met een Marantz SR5008.
Komende van een logitech z5500 is dit natuurlijk een verademing
.
Ik heb echter wel een vraagje:
Ik heb nu de audissey setup gedraaid en toegepast.
Als ik nu puur stereo muziek luister heb ik de volgende mogelijkheden:
Stereo
Direct
Pure Direct
Voor zover ik gelezen heb zou pure direct of direct theoretisch de beste kwaliteit moeten verzorgen.
ik heb echter het idee dat ik bij het gebruik van stereo meer bass heb dan bij direct of pure direct?
kan dit kloppen?
Ik dacht dat de AV recievers de speakers in alledrie de modes op full range zou zetten als ik geen subwoofer heb aangesloten, of maakt dit zelfs niet uit qua mode? Ik ben een leek op dit gebied maar probeer eea te begrijpen. Full range is toch Large? Als je dit niet hebt dan dien je je speakers op small te zetten (crossover 40HZ voor de Dali 7?)
Maar er nu even vanuit gaande dat ausissey dit sowieso goed heeft gezet, hoe kan het dan dat ik het idee heb dat stereo een voller geluid levert dan direct of pure direct? BTW ik heb dit met name geconstateerd op flac bestanden die ik stream vanaf mijn synology, Wellicht dat dat nog van invloed is? Cd speler heb ik nog niet helaas.
Ps: als dit meer een vraag is voor een marantz AV topic zet ik het daar wel even neer...
Komende van een logitech z5500 is dit natuurlijk een verademing
Stereo
Direct
Pure Direct
Voor zover ik gelezen heb zou pure direct of direct theoretisch de beste kwaliteit moeten verzorgen.
ik heb echter het idee dat ik bij het gebruik van stereo meer bass heb dan bij direct of pure direct?
kan dit kloppen?
Ik dacht dat de AV recievers de speakers in alledrie de modes op full range zou zetten als ik geen subwoofer heb aangesloten, of maakt dit zelfs niet uit qua mode? Ik ben een leek op dit gebied maar probeer eea te begrijpen. Full range is toch Large? Als je dit niet hebt dan dien je je speakers op small te zetten (crossover 40HZ voor de Dali 7?)
Maar er nu even vanuit gaande dat ausissey dit sowieso goed heeft gezet, hoe kan het dan dat ik het idee heb dat stereo een voller geluid levert dan direct of pure direct? BTW ik heb dit met name geconstateerd op flac bestanden die ik stream vanaf mijn synology, Wellicht dat dat nog van invloed is? Cd speler heb ik nog niet helaas.
Ps: als dit meer een vraag is voor een marantz AV topic zet ik het daar wel even neer...
Om 1 of andere reden is sowieso het forum van marantz gesloten?!copywrong1982 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:16:
Het is uiteindelijk een 5.0 setup geworden met Zensor 7 als front icm met een Marantz SR5008.
Komende van een logitech z5500 is dit natuurlijk een verademing.
Stereo
Direct
Pure Direct
kan dit kloppen?
Maar om antwoord te geven op je vragen. Je moet je boxen allemaal als large instellen. Zo gebruikt je versterker het meeste van je boxen. Sommige stellen de boxen als small in wanneer ze een hele goede sw hebben die dus veel 'mag' overnemen! In jouw situatie dus nvt.
Je stereo setting klinkt altijd het beste. Bij pure en direct gebruikt hij geen andere equalizer maar alleen het originele geluid. Dit is vaak zachter en minder. Hoe het precies zit weten anderen je wel te vertellen maar ik kan je verzekeren dat ik het stereo geluid sowieso mooier vind dan pure/direct. Zet ook je dynamic volume op uit bij stereo muziek! En op 10db of 15db bij audessey.
Gefeliciteerd met je aankoop
Fixed, de reden waarom het topic was gesloten durf ik je niet te vertellen.opa_paul schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:50:
[...]
Om 1 of andere reden is sowieso het forum van marantz gesloten?!
Verder klopt je verhaal: indien geen subwoofer alle speakers op large. In Pure Direct wordt alle DSP en dergelijke omzeild, dus alles wat Audyssey en/of de EQ ingesteld heeft staan. Welke van de opties het fijnste klinkt is aan de luisteraar.
Als je op direct of pure direct bass tekort komt zou je eens kunnen kijken naar de plaatsing van je speakers. In het begin had ik ook een flink tekort aan bass, maar na een tijdje met de positie van de fronts gespeeld te hebben de juiste positie gevonden. Een beetje afhankelijk van de muziek/film is de bass op de luister positie zelfs op pure direct iets teveel.copywrong1982 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:16:
Komende van een logitech z5500 is dit natuurlijk een verademing.
Stereo
Direct
Pure Direct
kan dit kloppen?
En van de week begint het hele circus weer van voor af aan want ik ben aan het verhuizen.
*beeeeep*
Ik kan voor een mooi prijsje (€150) een tweedehands Denon AVR-1400 receiver kopen. Denken jullie dat dit een goede koop is voor bij twee Dali Zensors 1s? (Ik ben een audioleek)
[ Voor 3% gewijzigd door monnick op 31-01-2014 14:34 ]
Dat gaat prima werken en de Denon is zeker goed in staat om daar een mooi geluid uit te krijgen.monnick schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:33:
Ik kan voor een mooi prijsje (€150) een tweedehands Denon AVR-1400 receiver kopen. Denken jullie dat dit een goede koop is voor bij twee Dali Zensors 1s? (Ik ben een audioleek)
Verwijderd
Voor E150.-- koop je ook een nieuwe Denon PMA 520AE stereoversterker. Wie heeft jouw eigelijk verteld, dat je een AVR-reciever moet hebben? Gewoon goed beginnen met stereo. Kun je later altijd nog veranderen.monnick schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:33:
http://www.limadi.be/home.html
Voor evt mensen in t zuiden die Dali overwegen, prijzen ogen stuk lager dan NL prijzen die ik zie...
Voor evt mensen in t zuiden die Dali overwegen, prijzen ogen stuk lager dan NL prijzen die ik zie...
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
Hallo!
Ik ben me momenteel aan het orienteren voor mijn eerste surround set.
Ik ben bij Hifi Klubben geweest en daar ben ik verliefd geworden op het geluid van de Dali speakers.
Nu sta ik een beetje in dubio qua aanschaf. In de winkel heb ik de Ikon 5 en de Zensor 5 speakers gehoord.
De Ikon 5 klinken wel beter, maar ik vraag me af of ik het verschil echt ga horen, aangezien ik thuis natuurlijk geen vergelijking meer heb en ik nu nog helemaal niets heb staan.
Ik wil kiezen tussen de volgende opstellingen:
Set 1 (samengesteld door winkel)
1x Marantz SR5008
2x Dali Ikon 5
1x Dali Zensor Vokal
2x Archon 634 (voor achter)
Totaal: 2024 euro
Set 2 (zelf samengesteld)
1x Marantz NR1604
2x Dali Zensor 5
1x Dali Zensor Vokal
Totaal: 1483 euro
Zoals jullie zien scheelt het ruim 500 euro.
Mijn vragen zijn:
Is de Marantz 1604 krachtig/goed genoeg voor deze opstelling?
Wat raden jullie aan? Ik moet zeggen dat ik de Zensor 5 ook prima vond klinken.
Is het verstandiger om door te sparen of zal ik voor set 2 gaan?
Alvast bedankt voor de input.
Ik ben bij Hifi Klubben geweest en daar ben ik verliefd geworden op het geluid van de Dali speakers.
Nu sta ik een beetje in dubio qua aanschaf. In de winkel heb ik de Ikon 5 en de Zensor 5 speakers gehoord.
De Ikon 5 klinken wel beter, maar ik vraag me af of ik het verschil echt ga horen, aangezien ik thuis natuurlijk geen vergelijking meer heb en ik nu nog helemaal niets heb staan.
1x Marantz SR5008
2x Dali Ikon 5
1x Dali Zensor Vokal
1x Marantz NR1604
2x Dali Zensor 5
1x Dali Zensor Vokal
Mijn vragen zijn:
Ik ben op zoek naar speakerstands voor de dali zensor 1. Kan iemand mij een advies geven. Ze zijn voor achter de bank. Voorkeur voor kleur gaat naar wit.
Ik wacht nu tot mijn bestelling geleverd wordt.
Ik heb deze set besteld:
Marantz SR6008
met
2x Dali Zensor 7
2x Dali Zensor 1
Dali Zensor Vocal
Dali E-12F subwoofer
Bij H-fi Klubben. Fijne winkel wel.
Ik heb deze set besteld:
Marantz SR6008
met
2x Dali Zensor 7
2x Dali Zensor 1
Dali Zensor Vocal
Dali E-12F subwoofer
Verwijderd
Mooie set! Veel luisterplezier!
Krijg je nog wat korting als je hele set haalt? Of hoe werkt dat?
Krijg je nog wat korting als je hele set haalt? Of hoe werkt dat?
Gefeliciteerd!Hann1BaL schreef op maandag 03 februari 2014 @ 15:39:
Ik wacht nu tot mijn bestelling geleverd wordt.
Ik heb deze set besteld:
Marantz SR6008
met
2x Dali Zensor 7
2x Dali Zensor 1
Dali Zensor Vocal
Dali E-12F subwoofer
Maar ik zat ook al te rekenen... Dat moet je toch rmeer dan 2000€ hebben gekost
Denk als je zo een setje in de winkel koopt, je er toch wel wat van af zou moeten kunnen krijgen?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
Verwijderd
Ja leek mij ook, kreeg laatst zomaar 10% korting op net gearriveerde modellen...zonder dat ik echt serieus was:p
De prijs op de website van Hifi Klubben is 2750 euro. Ik heb de deal gemaakt voor 2238 euro.RickvN schreef op maandag 03 februari 2014 @ 21:31:
Denk als je zo een setje in de winkel koopt, je er toch wel wat van af zou moeten kunnen krijgen?
300 euro korting op de set Zensor 7's
185 euro korting op de Sub
En de SR6008 voor de prijs van de SR5008, al is dat verschil wel minimaal.
(bovenstaande korting is wel discutabel, je kunt het gewoon beter zien als 1 korting op het totaal. Het is niet zo dat je nu de winkel in kan lopen, 2x Senzor 7 kan bestellen en dan 300 euro korting meepakt.)
Dat is toch een korting van 500 euro, omgerekend 18%. Het voordeel van een winkel als dit is dat die ook wel snappen dat ze een deal neer moeten leggen. Ik weet niet of ik er nog meer af had kunnen halen, maar dit kwam dicht genoeg in de buurt van mijn budget. Het is een smak geld, maar ik voel me toch net een jochie vlak voor Sinterklaas met de levering die ik eind deze week verwacht
Ik zag het ook niet zitten om een " halve" investering te doen. Een net niet set, dat heb ik nu al, dus dat levert niet veel op.
[ Voor 47% gewijzigd door Hann1BaL op 04-02-2014 10:41 ]
Ik denk dat de 1604 wat licht gaat zijn voor die set. Maar waarom niet set 2 met de SR5008? Is inderdaad wel iets duurder, maar misschien dat je nog wat aan de prijs kunt doen. Ik denk dat set 2 verder erg mooi is, maar het is zoals altijd weer eens hoogst persoonlijk.Teletekst schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 10:45:
Hallo!
1x Marantz SR5008
2x Dali Ikon 5
1x Dali Zensor Vokal
1x Marantz NR1604
2x Dali Zensor 5
1x Dali Zensor Vokal
Mijn vragen zijn:
Dit weekend bij hifiklubben een Denon CEOL gehaald en een paar ZENSOR 1 erbij. Ik ben echt verbaasd wat een kwaliteit uit deze speakertjes komt. Ik had een paar zelfbouw 3 weg speakers staan die ik 20 jaar geleden voor een paar gulden kon overnemen. Hiervoor wel 's naar andere speakers gekeken maar alles wat ik lekker vond klinken zat er behoorlijk boven in prijs en afmetingen.
Ben heel benieuwd wat ik er over een paar weken van denk.
Ben heel benieuwd wat ik er over een paar weken van denk.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
Ik vind het enthousiasme over de ZENZOR 1 redelijk overdreven. Het is een leuk speakertje voor het geld in de keuken en kinderkamer. Maar met een woofertje van 13 cm doorsnee mist het toch de body in het laag en midlaag om serieus een partijtje mee te blazen in de woonkamer. De HIFI speakers beginnen bij Dali overigens pas bij de Ikon serie.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2014 18:29 ]
Veel mensen hoeven niet te blazen, maar ik ben wel met je eens dat de Zensor 1 op zichzelf niet genoeg is, maar als surround speaker echt prima is. Dat blijft natuurlijk een persoonlijke keuze. Het blijft een kleine speaker, maar wel 1 die veel beter is dan vele andere speakers van dat formaat. Het formaat blijft limiterend.Verwijderd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 17:06:
Ik vind het enthousiasme over de ZENZOR 1 redelijk overdreven. Het is een leuk speakertje voor het geld in de keuken en kinderkamer. Maar met een woofertje van 13 cm doorsnee mist het toch de body in het laag en midlaag om serieus een partijtje mee te blazen in de woonkamer. De HIFI speakers beginnen bij Dali overigens pas bij de Ikon serie.
De laatste opmerking is wel een mooie. Wordt even als keihard feit neergezet, gebaseerd op? Hoezo?
Ik ben enthousiast omdat ik de Zenzor echt enorm veel luidspreker vind voor dat geld!! Verder hoef ik mezelf niet aan een gehoorbeschadiging te helpen en heb ik een muzieksmaak die anders is dan het gemiddelde bas gedreun wat een must lijkt te zijn voor zoveel mensen, ik luister heel veel klassiek, opera en jazz. Bovendien is mijn woonkamer nou ook niet zo groot. Die enkele keer dat ik van de bas in een wagner opera wil genieten trek ik m'n Beyers wel uit de tas. Deze speakers houden op bij, 45, 50 hz zoiets? Heb de specs niet opgezocht maar zo klinken ze. Voor mij en mijn vrouw is dat geen issue en mijn buren zullen dat ook niet vervelend vinden.
Daarnaast...in deze prijsklasse kan je daar echt hifi verwachten?
[ Voor 19% gewijzigd door Wijnands op 04-02-2014 20:30 ]
Verwijderd
Heb ook de zensor1 als set en gebruik ze gewoon in 2.0 voor muziek. Voor het geld: geweldig!
In het algemeen: kan stuk beter inderdaad...vooral in het laag mis ik wel wat ja.
Heb daarom laatst weer geluisterd bij de vakman:p
Was erg enthousiast over de monitor audio silver 6 en zelfs de silver 1 (toch vrij compact). Waren beideeen stuk beter dan zensor 5 en ook de 7.
Iemand die dit kan beamen? Of tegenspreken natuurlijk?
In het algemeen: kan stuk beter inderdaad...vooral in het laag mis ik wel wat ja.
Was erg enthousiast over de monitor audio silver 6 en zelfs de silver 1 (toch vrij compact). Waren beideeen stuk beter dan zensor 5 en ook de 7.
Verwijderd
Kijk,. Dat bedoel ik nou. Enthousiast zijn zoals Wijnands, omdat er veel speaker voor het geld wordt geboden. Maar het gaat helemaal niet om de prijs/kwaliteit verhouding. Als ik naar klassieke muziek luister, gaat het mij allereerst om de muziek (compositie/uitvoering/opname) en tenslotte om de weergavekwaliteit (speakers en akoestiek).Wijnands schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 20:20:
Ik ben enthousiast omdat ik de Zenzor echt enorm veel luidspreker vind voor dat geld!!
(...)
Het zal mij uiteindelijk worst zijn, of ik waar voor mijn geld krijg. Het gaat om de (emotionele) eenwording met de muziek. De Zenzor 1 heeft teveel tekortkomingen om voor klassieke muziek, opera en musical daaraan te kunnen voldoen.
Tuurlijk mag je in die prijsklasse geen HIFI verwachten. Dali heeft de Zenzor-serie in de markt gezet als Home Cinema set. De Lektor-serie is inmiddels geruisloos afgevoerd van het repertoire. Dientengevolge is de Ikon-serie de eerste (budget) HIFI-set. Daarboven zitten o.a. de Mentor en Helicon series voor de fijnproevers. Maar door de Hollandse "zuunigheid" zien we deze speakers weinig in de Hollandse woonkamer staan.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2014 07:17 ]
Helemaal mee eens.Hann1BaL schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 20:10:
[...]
Veel mensen hoeven niet te blazen, maar ik ben wel met je eens dat de Zensor 1 op zichzelf niet genoeg is, maar als surround speaker echt prima is. Dat blijft natuurlijk een persoonlijke keuze. Het blijft een kleine speaker, maar wel 1 die veel beter is dan vele andere speakers van dat formaat. Het formaat blijft limiterend.
De laatste opmerking is wel een mooie. Wordt even als keihard feit neergezet, gebaseerd op? Hoezo?
Heb toevallig de Zensor 1 twee geleden met Hann1Bal geluisterd en de demo van Tron kwam perfect naar boven. Voor dit geld is er volgens mij weinig beters te krijgen.
Geloof direct dat de Monitor Audio Silver 6 een stuk 6 beter is, sowieso qua uiterlijk. De Zensor serie oogt best goedkoop. Dat komt mede omdat de Zensor 7 alleen aan de voorzijde hoogglans wit is.Verwijderd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 21:54:
Heb ook de zensor1 als set en gebruik ze gewoon in 2.0 voor muziek. Voor het geld: geweldig!
Lijkt mij wel dat de meeste mensen hier naar kijken. Als de verschillen bijvoorbeeld minimaal zijn maar je betaalt wel drie keer zoveel dan snap ik de keuze voor de Zensor serie. Zelf heb ik de Zensor blind gekocht, dat wil zeggen heb alleen reviews gelezen. Hiervoor had ik een hele goedkope set dus ik wist zeker dat het een vooruitgang zou zijn. In de toekomst wil ik eens kijken naar B&W en Monitor Audio.Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 02:01:
[...]
Kijk,. Dat bedoel ik nou. Enthousiast zijn zoals Wijnands, omdat er veel speaker voor het geld wordt geboden. Maar het gaat helemaal niet om de prijs/kwaliteit verhouding. Als ik naar klassieke muziek luister, gaat het mij allereerst om de muziek (compositie/uitvoering/opname) en tenslotte om de weergavekwaliteit (speakers en akoestiek).
Het zal mij uiteindelijk worst zijn, of ik waar voor mijn geld krijg. Het gaat om de (emotionele) eenwording met de muziek. De Zenzor 1 heeft teveel tekortkomingen om voor klassieke muziek, opera en musical daaraan te kunnen voldoen.
Tuurlijk mag je in die prijsklasse geen HIFI verwachten. Dali heeft de Zenzor-serie in de markt gezet als Home Cinema set. De Lektor-serie is inmiddels geruisloos afgevoerd van het repertoire. Dientengevolge is de Ikon-serie de eerste (budget) HIFI-set. Daarboven zitten o.a. de Mentor en Helicon series voor de fijnproevers. Maar door de Hollandse "zuunigheid" zien we deze speakers weinig in de Hollandse woonkamer staan.
[ Voor 67% gewijzigd door Wackmack op 05-02-2014 08:48 ]
Weergave kwaliteit moet wel goed genoeg zijn dat ik kan horen of ik het London Symphony hier of het Lubljana radio orkest.Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 02:01:
[...]
Kijk,. Dat bedoel ik nou. Enthousiast zijn zoals Wijnands, omdat er veel speaker voor het geld wordt geboden. Maar het gaat helemaal niet om de prijs/kwaliteit verhouding. Als ik naar klassieke muziek luister, gaat het mij allereerst om de muziek (compositie/uitvoering/opname) en tenslotte om de weergavekwaliteit (speakers en akoestiek).
Als we dan toch stellingen gaan deponeren zonder enige onderbouwing. De Zensor 1 is prima in staat om klassiek netjes weer te geven.Het zal mij uiteindelijk worst zijn, of ik waar voor mijn geld krijg. Het gaat om de (emotionele) eenwording met de muziek. De Zenzor 1 heeft teveel tekortkomingen om voor klassieke muziek, opera en musical daaraan te kunnen voldoen.
Misschien is het Hollandse zuunigheid, misschien is het het feit dat sommige mensen ook nog andere dingen moeten betalen dan alleen audio apparatuur.Tuurlijk mag je in die prijsklasse geen HIFI verwachten. Dali heeft de Zenzor-serie in de markt gezet als Home Cinema set. De Lektor-serie is inmiddels geruisloos afgevoerd van het repertoire. Dientengevolge is de Ikon-serie de eerste (budget) HIFI-set. Daarboven zitten o.a. de Mentor en Helicon series voor de fijnproevers. Maar door de Hollandse "zuunigheid" zien we deze speakers weinig in de Hollandse woonkamer staan.
Vooral dat laatste. Men moet nu eenmaal financiele afwegingen maken en ik ga niet voor het duurste van het duurste. Ja, ik zou graag een Aston Martin DB9 rijden, maar zelfs al ik de auto krijg kost het een fortuin om dat ding op de weg te houden. Ik zie bij Hi-Fi dat hoe meer kwaliteit je wilt, de prijs exponentieel stijgt.Wijnands schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 09:19:
[...]
Weergave kwaliteit moet wel goed genoeg zijn dat ik kan horen of ik het London Symphony hier of het Lubljana radio orkest.
[...]
Als we dan toch stellingen gaan deponeren zonder enige onderbouwing. De Zensor 1 is prima in staat om klassiek netjes weer te geven.
[...]
Misschien is het Hollandse zuunigheid, misschien is het het feit dat sommige mensen ook nog andere dingen moeten betalen dan alleen audio apparatuur.
Ik weet ook dat de Zensor serie niet top notch is, maar het is zeker ook niet gewone home cinema set zoals een bovenstaande dit even beweert. Een home cinema setje is wat men neerzet van Bose of Harman Kardon met 5 melkpakjes en een bass speaker.
Ook de stelling: Het is geen HiFi PUNT, is niet veel meer dan zijn mening die hij als feit presenteert.
Zoek maar eens naar definities van HiFi.
Hoogst debateerbaar dus. Wat is hoge kwaliteit?High fidelity—or hi-fi or hifi—reproduction is a term used by home stereo listeners and home audio enthusiasts (audiophiles) to refer to high-quality reproduction of sound[1] to distinguish it from the poorer quality sound produced by inexpensive audio equipment, or the inferior quality of sound reproduction characteristic of recordings made until the late 1940s. Ideally, high-fidelity equipment has minimal amounts of noise and distortion and an accurate frequency response.
De reden dat men hier zo enthousiast is over de Zensor 1 is niet omdat het het beste van het beste is, maar omdat het echt heel goed is voor de prijs die je betaalt. Dat maakt goede geluidskwaliteit betaalbaar. Misschien is de kwaliteit niet voor iedereen goed genoeg en dat blijft altijd persoonlijk, maar ik had zeker niet de behoefte om 4x zoveel uit te geven aan een B&W set toen ik dat beluisterde in vergelijking met de Zensor serie. Het is altijd een afweging die je zelf moet maken. Daar is geen goed of slecht, maar alleen je eigen voorkeur. Ik ken genoeg mensen die genoegen nemen met melkpakjes als speaker en durven zeggen dat het fantastisch geluid geeft. Ik ga dat niet aanvechten, maar denk alleen: " als jij dat vindt, dan is dat mooi. Ik vind alleen iets anders"
Ik denk dat we het over 3 dingen wel eens kunnen zijn.
1. In die prijsklasse is de Zensor 1 een hoop speaker voor het geld
2. Deze speakers hebben een frequentie bereik wat begint bij 53hz. Dat is voor sommige mensen niet voldoende laag.
3. smaken verschillen
2. Deze speakers hebben een frequentie bereik wat begint bij 53hz. Dat is voor sommige mensen niet voldoende laag.
3. smaken verschillen
En daarbij, een stukje referentiekader. De een heeft melkpakspeakers als referentiekader, de ander een B&W 800-serie als referentiekader. Degene die de mekpakspeakers als referentiekader heeft, zal de Zensor 1 als geweldig ervaren en verkondigen dat dit de beste speaker evâh is. De ander die een B&W 800-serie is gewend, zal de Zensor afschilderen als een flutspeaker. Dat is het stukje referentiekader en dat verschilt per persoon.
Daarbij, geluid is ook persoonlijk. Zo vind ik speakers van Acapella niet om aan te horen terwijl je voor de prijs van de speakers ook een Aston Martin DB9 kan kopen waar de kop net van af is. Ik zou liever naar een Dali Mentor 8 of JBL DD66000 willen luisteren terwijl deze veel minder kosten.
Goed, en nu weer met z'n allen ontopic
Daarbij, geluid is ook persoonlijk. Zo vind ik speakers van Acapella niet om aan te horen terwijl je voor de prijs van de speakers ook een Aston Martin DB9 kan kopen waar de kop net van af is. Ik zou liever naar een Dali Mentor 8 of JBL DD66000 willen luisteren terwijl deze veel minder kosten.
Goed, en nu weer met z'n allen ontopic
Verwijderd
1. Zo kijkt een "arme sloeber" er tegen aan. Beter gesitueerden zien dat wat anders. Met een speaker kun je minstens 10 jaar doen. Dan mag het ook wat meer kosten en smeer je het over langere termijn uit. Daarnaast is een "arme sloeber" geen HIFI gewend.Wijnands schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 10:38:
Ik denk dat we het over 3 dingen wel eens kunnen zijn.
3. smaken verschillen
2. De Zensor 1 is bedoeld als rearspeaker in een 5.1. opstelling. Dan is 58 Hz wellicht voldoende. Voor de Zensor 1 als "stand alone" is het te weinig laag.
3. En die zijn vastgelegd in natuurkundige en wiskundige wetten, die voor een ieder gelden.
PS: En nu weer on topic.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2014 11:56 ]
1. Helemaal niet. Ook al gebruik je het 10 jaar, dat maakt het nog niet goedkoop. Niks met arme sloemer en beter gesitueerden te maken... Het blijft een afweging wat je uit wilt geven en wat je wilt. Ik vind dat je je mening raar verwoord, of dat je een rare mening hebt.Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 11:34:
[...]
1. Zo kijkt een "arme sloeber" er tegen aan. Beter gesitueerden zien dat wat anders. Met een speaker kun je minstens 10 jaar doen. Dan mag het ook wat meer kosten en smeer je het over langere termijn uit. Daarnaast is een "arme sloeber" geen HIFI gewend.
PS: En nu weer on topic.
PS. ontopic, goed idee..
De reden dat hier veel mensen enthousiast zijn over de Dali Zensor is omdat dit het Dali Zensor topic is. Als mensen deze speaker luisteren en het niks vinden, zullen ze op GoT niet snel dit topic zoeken, want ze kijken wel naar andere speakers. Mensen die interesse hebben gekweekt omdat ze ze wel goed vonden, komen hier eens lezen wat er over te vinden is en wat anderen vinden. Dat geldt voor alle topics hier op GoT, of het nu over HiFi gaat of andere producten.
Ik heb ze hopelijk eind deze week binnen en dat is een grote vooruitgang tov de huidige rears.
LOL at Acapella Sphäron. Probeer dat thuis maar eens goed te praten met de vrouw.DaMarcus schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 10:50:
En ja, referentiekader, ik kwam ook van een setje net boven melkpakspeakers vandaan, maar toch, toen ik ging luisteren naar andere speakers, vond ik de meeste speakers ook niet mijn ding. Ben uiteindelijk wel een paar prijsklasses doorheen gelopen voordat ik iets vond dat ik goed vond klinken.
Maar ja, als iedereen net zo oordeelde als ik was er geen markt voor een Zensor 1, laat staan melkpakjes.
Mijn vorige speakers kocht ik 20 jaar geleden en toen waren ze al niet nieuw. Zijn ze versleten? Nee.Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 11:34:
[...]
1. Zo kijkt een "arme sloeber" er tegen aan. Beter gesitueerden zien dat wat anders. Met een speaker kun je minstens 10 jaar doen. Dan mag het ook wat meer kosten en smeer je het over langere termijn uit. Daarnaast is een "arme sloeber" geen HIFI gewend.
Voor wat is het te weinig laag?????2. De Zensor 1 is bedoeld als rearspeaker in een 5.1. opstelling. Dan is 58 Hz wellicht voldoende. Voor de Zensor 1 als "stand alone" is het te weinig laag.
Ik geef 't op met dit topic en ga lekker luisteren denk ik naar die waardeloze nutteloze dingen die ik gekocht heb.3. En die zijn vastgelegd in natuurkundige en wiskundige wetten, die voor een ieder gelden.

Ieder z'n ding natuurlijk, naast het genieten van het geluid van deze speakers, geniet ik persoonlijk ook van de prijs-kwaliteitverhouding. Voor het geld, kun je weinig beters krijgen: Dat voelt goed. Natuurlijk zijn er nog (veel) betere speakers te koop, maar waarom zou je die willen hebben? Procentueel gezien gaat je 'luistergenot' nog maar een fractie omhoog. Dan spendeer ik liever weer wat meer aan een totaal andere hobby die mij plezier brengt
De SR5008 is inderdaad ook een optie, maar die is qua formaat wel erg hoog.Hann1BaL schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 10:40:
[...]
Ik denk dat de 1604 wat licht gaat zijn voor die set. Maar waarom niet set 2 met de SR5008? Is inderdaad wel iets duurder, maar misschien dat je nog wat aan de prijs kunt doen. Ik denk dat set 2 verder erg mooi is, maar het is zoals altijd weer eens hoogst persoonlijk.
Ik heb niet zoveel ruimte in mijn tv kast helaas. Vandaar dat mijn voorkeur naar de 1604 gaat.
Ik ben bang dat je daarmee de speakers tekort gaat doen, zeker met surround. De 1604 is eigenlijk gemaakt voor de kleine 5.1 setjes en niet zozeer voor vloerstaanders.Teletekst schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 10:45:
[...]
De SR5008 is inderdaad ook een optie, maar die is qua formaat wel erg hoog.
Ik heb niet zoveel ruimte in mijn tv kast helaas. Vandaar dat mijn voorkeur naar de 1604 gaat.
Mijn Dali Zensors 1's komen morgen of maandag binnen (jeej!). Nu moet ik nog wat audiokabel bestellen, ik denk dat ik ga voor een variant van €3 per meter, dat lijkt me wel prima toch? En ik vind de banaanplugjes eigenlijk maar duur om er bij te kopen. Raden jullie deze wel/niet aan om te gebruiken met mijn nieuwe speakers? Ga je bijvoorbeeld verschil in geluidskwaliteit merken of is het alleen een stukje gebruikersgemak?
Gebruiksgemak. That's it.monnick schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:38:
Ga je bijvoorbeeld verschil in geluidskwaliteit merken of is het alleen een stukje gebruikersgemak?
De bananen en forks zijn eigenlijk alleen maar voor gebruikersgemak ,als je veel loopt te rommelen. Natuurlijk ook voor de uiterlijke show.
Alles wat je er extra tussen stopt geeft weer een fractie demping .
Ik gebruik achter in mijn receiver gewone Hirschmann banaantjes en die werken net zo goed als die dure edele zooi.
Mijn ervaring is als het voor HF(hoog frequent) goed werkt,dan doet het ook zeker goed op LF gebied.
Alles wat je er extra tussen stopt geeft weer een fractie demping .
Ik gebruik achter in mijn receiver gewone Hirschmann banaantjes en die werken net zo goed als die dure edele zooi.
Mijn ervaring is als het voor HF(hoog frequent) goed werkt,dan doet het ook zeker goed op LF gebied.
Soms weet ik het ook niet meer.........
Hier is de voorkant van mij installatie
Superblij!

De Zensor 1's staan nu nog op de leuning van de bank, maar ik verwacht mn Vogels VLB 200 beugels op maandag zodat ze aan de muur kunnen hangen. Staanders is eigenlijk net geen optie.
De center moet eigenlijk in het kastje, maar die moet ik eerst even verbouwen zodat hij wel de plank past. Tot die tijd maar even zo. (Dat kastje is ook niet echt mijn keuze, maar kregen we bij dit appartement en als we gaan verhuizen kopen we wel echt een degelijk meubel.)
Het instellen met de Marantz SR6008 is echt een eitje. Sluit de Microfoon aan Audyssey doet de rest. Klinkt nu al zeer gebalanceerd.
Superblij!

De Zensor 1's staan nu nog op de leuning van de bank, maar ik verwacht mn Vogels VLB 200 beugels op maandag zodat ze aan de muur kunnen hangen. Staanders is eigenlijk net geen optie.
De center moet eigenlijk in het kastje, maar die moet ik eerst even verbouwen zodat hij wel de plank past. Tot die tijd maar even zo. (Dat kastje is ook niet echt mijn keuze, maar kregen we bij dit appartement en als we gaan verhuizen kopen we wel echt een degelijk meubel.)
Het instellen met de Marantz SR6008 is echt een eitje. Sluit de Microfoon aan Audyssey doet de rest. Klinkt nu al zeer gebalanceerd.
[ Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 08-02-2014 10:11 ]
vanmiddag wezen luisteren naar een aantal verschillende vloerstaanders op een denon versterker (normaal budget)
de vloerstaanders die ik heb gehoord waren: Boston A250, Boston A360, Dali Zensor 5.
Waarom ik de boston graag wilde horen is omdat ik hier al een set A25 en de center van heb, daarom een logische keuze om hier een zuil van te kopen.
Maar de kleine zensor 5 heeft mij aardig verrast! die klonk verreweg het fijnst van alle 3.
Grote kans dat ik deze als zuilspeaker ga nemen, en kon mijn boston a25 en center inruilen. (deze zijn 3weken oud).
maar een knappe prestatie voor zo'n kleine zuil. Klonk beter als die grote A360.
De zensor7 niet kunnen horen, maar deze is kwa afmeting mij te groot..
Heeft er iemand nog suggesties voor me? Andere speakers die ik zeker moet horen..?
de vloerstaanders die ik heb gehoord waren: Boston A250, Boston A360, Dali Zensor 5.
Waarom ik de boston graag wilde horen is omdat ik hier al een set A25 en de center van heb, daarom een logische keuze om hier een zuil van te kopen.
Maar de kleine zensor 5 heeft mij aardig verrast! die klonk verreweg het fijnst van alle 3.
Grote kans dat ik deze als zuilspeaker ga nemen, en kon mijn boston a25 en center inruilen. (deze zijn 3weken oud).
maar een knappe prestatie voor zo'n kleine zuil. Klonk beter als die grote A360.
De zensor7 niet kunnen horen, maar deze is kwa afmeting mij te groot..
Heeft er iemand nog suggesties voor me? Andere speakers die ik zeker moet horen..?
[ Voor 5% gewijzigd door Nickrsd op 09-02-2014 06:24 ]
Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL
Ik ben van plan om de Dali Zensor 1 aan te schaffen als onderdeel van een eerste HiFi-set. Heb nog wel een paar vragen:
1. Is het een must om ze neer te zetten op (dedicated) stand-mounts of kan ik ze net zo goed aan de muur ophangen? Dat laatste heeft qua ruimte maar ook qua aanwezigheid van 'kleine vingertjes' mijn voorkeur.
2. Heeft iemand deze speakers al gekoppeld aan de Argon DA2V2 versterker? Die heb ik op het oog vanwege aanwezigheid van twee keer digitaal in gecombineerd met een keer analoog, en voor goede prijs.
1. Is het een must om ze neer te zetten op (dedicated) stand-mounts of kan ik ze net zo goed aan de muur ophangen? Dat laatste heeft qua ruimte maar ook qua aanwezigheid van 'kleine vingertjes' mijn voorkeur.
2. Heeft iemand deze speakers al gekoppeld aan de Argon DA2V2 versterker? Die heb ik op het oog vanwege aanwezigheid van twee keer digitaal in gecombineerd met een keer analoog, en voor goede prijs.
De bass relfex poort zit aan de achterkant van de Zensor 1, daarom zijn ze niet erg geschikt om op te hangen. Er zijn speakers die daar geschikter voor zijn. In combinatie met een subwoofer zou je de poorten dicht kunnen stoppen.
Maar ze zullen natuurlijk beter klinken op stands, zodat ze een stukje van de muur kunnen staan.
Maar ze zullen natuurlijk beter klinken op stands, zodat ze een stukje van de muur kunnen staan.
Niet mee eens. Je kunt ze prima ophangen, maar dan wel aan een beugel. Zelf heb ik een set Volges VLB 200 aangeschaft. Dan hangen ze wat van de muur af en heb je er geen last van.nMad schreef op zondag 09 februari 2014 @ 14:39:
De bass relfex poort zit aan de achterkant van de Zensor 1, daarom zijn ze niet erg geschikt om op te hangen. Er zijn speakers die daar geschikter voor zijn. In combinatie met een subwoofer zou je de poorten dicht kunnen stoppen.
Natuurlijk kun je ze, fysiek gezien, prima ophangen. Maar ook met die muurbeugel hangen ze relatief dicht tegen de muur. Op stands kun je deze afstand vergroten wat, met name voor speakers die de bass reflex poort aan de achterkant hebben zitten, uiteraard beter is voor het geluid.
Daar zit natuurlijk wel wat in, in theorie, maar dit zijn kleine speakers die echt niet veel ruimte nodig hebben achter de speaker. Het zijn geen grote lage tonenmachines.nMad schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:34:
Natuurlijk kun je ze, fysiek gezien, prima ophangen. Maar ook met die muurbeugel hangen ze relatief dicht tegen de muur. Op stands kun je deze afstand vergroten wat, met name voor speakers die de bass reflex poort aan de achterkant hebben zitten, uiteraard beter is voor het geluid.
De speakers hebben een "sleutelgathaak" waarmee je ze tegen de wand kunt hangen en dat zou ik wel afraden. Maar als je 10 cm of meer ruimte achter de speaker hebt, is dat echt wel voldoende.
Ik zie de prijzen van de Marantz receivers weer behoorlijk stijgen. Ik ben wel blij dat ik net op tijd de SR6008 gekocht heb voor ong. 600 euro.
Nu is de minimale prijs weer 899
[ Voor 10% gewijzigd door Hann1BaL op 10-02-2014 13:30 ]
Ik wil ze idd niet strak tegen de muur hangen, maar zat te denken aan deze dingetjes van Vogels zodat ik de luidsprekers ook nog kan bewegen:

Als je bereid bent om in je speakers te schroeven zijn die beugels prima, maar ik wil er geen schroef in draaien.
Als je ze verticaal hangt kun je wegkomen met 1 boutje-moertje in het ophangoog in de speaker, maar schuin hangen gaat dan niet.
Als je ze verticaal hangt kun je wegkomen met 1 boutje-moertje in het ophangoog in de speaker, maar schuin hangen gaat dan niet.
Heb hier zelf stands neergezet, omdat dan ook je snoer grotendeels beschermd wordt (zit in de stand verwerkt). Bij het ophangen moet je daar dan weer iets voor verzinnen, dus dit leek mij de mooiste oplossing.
Staan heel erg stevig, en met wat dubbelzijdig plakband onder de voeten krijg je ze niet zomaar eraf gestoten.
Staan heel erg stevig, en met wat dubbelzijdig plakband onder de voeten krijg je ze niet zomaar eraf gestoten.