[BBG] High-end gamesysteem januari 2012

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50

[BBG] Discussie topic high-end gamesysteem januari 2012

In de eerste maand van een nieuw jaar mag het populaire high-end gamesysteem zeker niet ontbreken. Ditmaal is het de eer aan mij om hem samen met jullie samen te stellen.

Dit topic is bedoeld om te discussiëren over de configuraties die op 1 januari op de frontpage van Tweakers.net komt te staan. Het is dus niet de bedoeling dat er om persoonlijk advies wordt gevraagd. Daarvoor kan men terecht in een [BBG aanschaf] topic :)

Het budget van het high-end gamesysteem zal zo rond de 1300 euro liggen. Dit is, net als bij de andere BBG's, iets hoger dan de vorige keer, maar dat heeft te maken met de prijsstijging van de harde schijven.

De huidige configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST31000524AS, 1TB€ 98,90€ 98,90
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 15,60€ 15,60
1Corsair Carbide 500R Black€ 94,30€ 94,30
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,02€ 32,02
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 191,10€ 191,10
1XFX ProSeries 750W XXX Edition€ 99,33€ 99,33
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 173,-€ 173,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,50€ 39,50
2Club3D Radeon HD 6950 CoolStream Edition€ 229,90€ 459,80
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 116,50€ 116,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.320,05

Dit is de randapparatuur tot nu toe, ik heb de Asus VG236HE en de Steelseries 6Gv2 weggelaten omdat ik eigenlijk geen toegevoegde waarde zie van die producten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2312HM€ 175,-€ 175,-
1Dell Ultrasharp U2412M€ 253,-€ 253,-
1Logitech Z-506€ 65,-€ 65,-
1Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty)€ 61,99€ 61,99
1Logitech G500€ 39,90€ 39,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 594,89

Tijdens het verloop van deze maand zal ik de startpost & systemen telkens aanpassen naar de huidige stand van zaken. In de startpost zal ik ook aangeven of bepaalde configuraties al afgeschoten zijn. De discussie sluit rond maandag 21 december verwacht ik zodat ik nog tijd heb om het in te voeren in ons systeem. Misschien dat dit nog iets wordt aangepast i.v.m. de kerstdagen :)

Changelog:
• 03-13-11; MSI Z68A-G43 (B3) vervangen door de Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3. Die beidt 2x PCI-e x8 sloten, interne usb 3.0 header, meer sata poorten en ziet er gewoon beter uit :)
• 03-12-11; randapparatuur toegevoegd.
• 05-12-11; de 650W voeding vervangen voor het [url="XFX ProSeries 750W XXX Edition"]750W[/url] exemplaar.
• 05-12-11; zolang de Scythe Mugen 2 nog leverbaar is moeten we er nog maar gebruik van maken.
• 22-12-11; Samsung Spinpoint vervangen door de Seagate Barracuda ST31000524AS vanwege de lagere prijs.
• 22-12-11; de Dell Ultrasharp U2412M als extra optie toegevoegd bij randapparatuur.

[ Voor 30% gewijzigd door Stefanovic45 op 01-02-2012 09:18 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:54
Je hebt nog 65 euro over, dit zou ik stoppen in eerste instantie stoppen in een beter moederbord (bv die van de vorige BBG), dit is echt een must!
Tevens mist een aftermarket cpu koeler, hier kun je ook echt niet zonder (bv de mugen 2 of cnpx10).
Daarnaast kan de voeding misschien nog 1 stapje beter (al past die van de vorige BBG niet in het budget).
Ik hoor om me heen dat de sapphire dual fan kaarten een betere koeler hebben (al heb ik nog nooit bewijs gezien).

Met het betere moederbord en de koeler zit je al op de 1300, maar misschien kan het moederbord net iets goedkoper om plaats te maken voor een betere voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 01-12-2011 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Waarom zou een duurder moederbord beter zijn? Ik zie zelf namelijk niet echte verschillen, natuurlijk het moederbord is iets uitgebreider, maar niet wereld schokkend qua verschil in features.

Er stond ook bij dat er nog geen aftermarket koeler in zat ;) Ik ben zelf niet zo kapot van die cnpx10 en de mugen 2 is als het goed is officieel EOL. Maar ik heb inmiddels wel een leuke kandidaat gevonden.

En daarnaast vraag ik me ook af wat een betere voeding toevoegt, als het alleen het silver- certificaat is vind ik dat vrij mager, maar daar is over te discussiëren ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Stefanovic45 op 01-12-2011 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Omdat van dit moederbord het 2e pcie slot maar een x4 is via de chipset.

Een betere voeding voegt toe dat je in de toekomst niet al te beperkt bent in het upgraden (van voornamelijk videokaarten).
Bv een 6950 vervangen door een 6990 (en waarschijnlijk zijn er in de toekomst veel meer mogelijkheden die het liever doen met meer dan 650W).
In mijn ogen hoeft de voeding ook niet perse modulair te zijn, met deze kast kun je prima alle overbodige kabels wegwerken zonder dat dit invloed heeft op de airflow.

De mugen 2 is nu nog goed leverbaar lijkt het, ik denk dat dit nog wel even zo blijft dus laten we daar gebruik van maken zolang het nog kan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,95€ 34,95
1XFX PRO750W€ 84,99€ 84,99
1MSI P67A-GD65 (B3)€ 130,30€ 130,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 250,24

Zo komen we echter wel op €1310...

Of anders toch de oude vertrouwde Asrock P67 Extreme4 Gen3 (met pcie 3.x).

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 01-12-2011 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 21:10
en de p8z68-v? pricewatch: Asus P8Z68-V tot nu toe heb ik geen problemen gevonden.
dit word dan ook wel weer duurder.

ook een iets grotere voeding kan helpen ivm een latere upgrade.

en ssd, is de m4 niet goed genoeg? volgensmij zit er niet zoveel verschil in, en is 10 euro goedkoper.

[ Voor 42% gewijzigd door megadoom op 01-12-2011 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abn19
  • Laatst online: 26-08 23:53
of deze natuurlijk pricewatch: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 in het bbg aanschaf topic is die volgens mij aardig vaak langsgekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
mitsumark schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:10:
Omdat van dit moederbord het 2e pcie slot maar een x4 is via de chipset.
Van de MSI site:
Slots

• 2 PCI Express gen2 x16 slots
Een betere voeding voegt toe dat je in de toekomst niet al te beperkt bent in het upgraden (van voornamelijk videokaarten).
Bv een 6950 vervangen door een 6990 (en waarschijnlijk zijn er in de toekomst veel meer mogelijkheden die het liever doen met meer dan 650W).
In mijn ogen hoeft de voeding ook niet perse modulair te zijn, met deze kast kun je prima alle overbodige kabels wegwerken zonder dat dit invloed heeft op de airflow.
Met 2 6950's heb je toch al 2 aardige jongens in je systeem hangen. Videokaarten gaan in de toekomst niet echt veel meer stroom nodig hebben aangezien de PCI-e standaard officieel maar tot 300W ondersteunt. Daarnaast is iets op de toekomst kopen nooit iets wat echt handig is in pc land...
De mugen 2 is nu nog goed leverbaar lijkt het, ik denk dat dit nog wel even zo blijft dus laten we daar gebruik van maken zolang het nog kan.
Voor een BBG moet je er toch echt wel rekening mee houden dat producten goed leverbaar zijn er goed leverbaar worden. Maar er is ook iets voor te zeggen dat we er nog gebruik van moeten maken zoals hij er nog is. Ik ga het voor deze maand in de gaten houden, als de beschikbaarheid niet minder lijkt te worden dan kan die er altijd nog steeds in :)

Hier overigens nog het linkje van het nieuwsbericht: http://nl.hardware.info/n...00-scythe-mugen-2-rev-bsq
megadoom schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:17:
en de p8z68-v? pricewatch: Asus P8Z68-V tot nu toe heb ik geen problemen gevonden.
dit word dan ook wel weer duurder.

ook een iets grotere voeding kan helpen ivm een latere upgrade.

en ssd, is de m4 niet goed genoeg? volgensmij zit er niet zoveel verschil in, en is 10 euro goedkoper.
Ik ben dan ook wel benieuwd waarom dit moederbord dan een betere keuze zou zijn :) Het lijkt erop dat er goedkopere moederbord met dezelfde features te krijgen zijn.

Ik denk dat de Samsung ssd's er juist in horen omdat je slechts een 10tje duurder zijn. Ze zijn vooral sneller bij het schrijven van data en ze hebben in mindere mate last van performance degradatie.
abn19 schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:19:
of deze natuurlijk pricewatch: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 in het bbg aanschaf topic is die volgens mij aardig vaak langsgekomen
Dat moederbord ziet er inderdaad lekker uit met een interne usb 3.0 header en en PCI-e 3.0 (Hoe zat dat ook alweer met die 'fake' PCI-e 3.0?). Qua uiterlijk ziet die er ook nog eens beter uit dus ik geef hem een grote kans dat die er snel in zal komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
StefanvanGelder schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 19:23:
Van de MSI site:
Slots
• 2 PCI Express gen2 x16 slots

Met 2 6950's heb je toch al 2 aardige jongens in je systeem hangen. Videokaarten gaan in de toekomst niet echt veel meer stroom nodig hebben aangezien de PCI-e standaard officieel maar tot 300W ondersteunt. Daarnaast is iets op de toekomst kopen nooit iets wat echt handig is in pc land...

Voor een BBG moet je er toch echt wel rekening mee houden dat producten goed leverbaar zijn er goed leverbaar worden. Maar er is ook iets voor te zeggen dat we er nog gebruik van moeten maken zoals hij er nog is. Ik ga het voor deze maand in de gaten houden, als de beschikbaarheid niet minder lijkt te worden dan kan die er altijd nog steeds in :)

Hier overigens nog het linkje van het nieuwsbericht: http://nl.hardware.info/n...00-scythe-mugen-2-rev-bsq

Ik ben dan ook wel benieuwd waarom dit moederbord dan een betere keuze zou zijn :) Het lijkt erop dat er goedkopere moederbord met dezelfde features te krijgen zijn.

Ik denk dat de Samsung ssd's er juist in horen omdat je slechts een 10tje duurder zijn. Ze zijn vooral sneller bij het schrijven van data en ze hebben in mindere mate last van performance degradatie.

Dat moederbord ziet er inderdaad lekker uit met een interne usb 3.0 header en en PCI-e 3.0 (Hoe zat dat ook alweer met die 'fake' PCI-e 3.0?). Qua uiterlijk ziet die er ook nog eens beter uit dus ik geef hem een grote kans dat die er snel in zal komen :)
Sorry, ik krijg het nooit voor elkaar, die gedeelde quotes.

http://nl.msi.com/product/mb/Z68A-G43--B3-.html#/?div=Basic
PCI-E Gen Gen2 (1x16, 1x4)

Waarom er bij de gedetaileerde 2x x16 staat weet ik niet, zal de form factor zijn.

Ik ben het met je eens dat je in computerland niet voor de toekomst moet kopen, maar een voeding (en kast, scherm etc) gaan langer mee dan de overige componenten, zeker langer dan de videokaart.
De 6950's zijn redelijk zuinig, maar mocht je daadwerkelijk 2 kaarten kopen die wel 250-300W verbruiken in de praktijk (en er zijn al kaarten die nog meer verbruiken), kom je met de 650W tekort.
Een 6970CF setup verbruikt bv al 550-600W, met overklokken ga je zo richting 650W en hoger.

Ik snap dat alles leverbaar moet zijn (mugen2), maar volgens mij wordt dat al 2 maanden door iedereen gezegd en hij is er nog steeds volop.
Mochten ze in januari/februari (voor de BBG van maart) al opraken zien we dat dan wel.

Een USB3 header is dan inderdaad wel fijn met deze kast (ik had er nog niet op gezocht).
De MSI GD65 heeft dit trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
mitsumark schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 19:47:
[...]

http://nl.msi.com/product/mb/Z68A-G43--B3-.html#/?div=Basic
PCI-E Gen Gen2 (1x16, 1x4)

Waarom er bij de gedetaileerde 2x x16 staat weet ik niet, zal de form factor zijn.
Ik denk dan toch dat je wel gelijk hebt ;) Ze zijn fysiek 2x x16 maar die ene heeft dus maar een bandbreedte van een x4 slot en gaat dan waarschijnlijk ook nog via de southbirgde. Genoeg reden om niet voor dat MSI moederbord te gaan :) Maar ik ben wel onder de indruk van het Gigabyte moederbord.

Wat betreft de koeler, de pricewatch: Spire TherMax Eclipse II kan wel concurentie bieden aan de mugen 2, hij koelt toch wel een stukje beter. Daar staat echter tegenover dat die altijd op volle toeren draait en een hoop kabaal maakt voor een koeler. Zoals ik al eerder zei zal ik de Mugen 2 wel in het systeem opnemen als de beschikbaarheid deze maand niet afneemt.

Heeft iemand al leuke randapparatuur gezien die goed past bij een high-end gamesysteem?

Ik heb de TS bijgewerkt. Ik heb niet alle randapparatuur meegenomen omdat ik van die twee dingen (zie TS) vind dat ze geen meerwaarde bieden. Verder; het Dell scherm heeft een displayport, maar de VGA kaart heeft alleen een minidisplay port. Als je dus eventueel Eyefinity wil gaan toepassen dan zul je dus een verloopstukje moeten hebben van displayport naar minidisplayport. Je zult dan zoiets nodig hebben: pricewatch unsorted: StarTech.com Mini DisplayPort to DisplayPort

[ Voor 24% gewijzigd door Stefanovic45 op 03-12-2011 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Een paar dingen zou ik veranderen.

-Voeding

Zelfde merk maar 100watt extra "reserve" en een silver label, dus zuiniger.

-Moederbord

De Z68 chipset schijnt trager te zijn met de storage performance, de P67 lijkt hier duidelijk te heersen en daarom prefereer ik een P67 moederbord. De Asrock die ik voorstel, is bovendien zeer goed uitgerust voor die prijs, waaronder een extra PCe x4 slot (electrisch!) naast twee PCE x8 sloten (Xrossfire/Sli).

-SSD

Voor zo'n 40 euro minder heb je deze A-data, ook van de derde generatie die heel behoorlijke prestaties neerzet. Gezien de overall PCmark scores denk ik dat alleen een kniesoor het prestatie verschil bemerkt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 109,99€ 109,99
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 16,20€ 16,20
1Corsair Carbide 500R Black€ 95,-€ 95,-
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 180,99€ 180,99
1XFX ProSeries 750W XXX Edition€ 98,50€ 98,50
1Adata S510 120GB€ 129,90€ 129,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 33,91€ 33,91
2Club3D Radeon HD 6950 CoolStream Edition€ 223,51€ 447,02
1Asrock P67 Extreme4 Gen3€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.282,53

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ik denk dat we voor de SSD nog steeds anti SF2200 controller zijn.

Moederbord kan ik me in vinden, past alleen met een goede SSD niet in het budget (zeker niet met de ook al duurdere voeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

mitsumark schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 19:40:
Ik denk dat we voor de SSD nog steeds anti SF2200 controller zijn.

Moederbord kan ik me in vinden, past alleen met een goede SSD niet in het budget (zeker niet met de ook al duurdere voeding).
Ah, je bedoelt de bsod-errors met de oudere firmware ? Zover ik zie is dat probleem opgelost:
http://www.hardwarecanuck...e-for-solid-state-drives/

Review (waar ook over de firmware gesproken word)
http://thessdreview.com/o...ata-3-120gb-ssd-review/5/

User reviews bij Neweg, waar er idd een paar last hadden van de firmware. Dit lijkt echter opgelost.
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820211569

[ Voor 11% gewijzigd door Madrox op 04-12-2011 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk systeem, maar de behuizing heeft maar één outtake-fan (en drie intakes), volgens mij zou je aan die onbalans toch aandacht moeten besteden en twee outtakes op het 'dak' moeten leggen. Kost weer een paar centen maar je koopt natuurlijk ook geen 2500K om daar op stock-snelheid mee te gaan gamen.

Twee (stille) fans en een Y-kabeltje om ze aan te kunnen sluiten en het systeem wordt meteen veel meer 'high-end' dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Madrox schreef op zondag 04 december 2011 @ 00:01:
[...]

Ah, je bedoelt de bsod-errors met de oudere firmware ?
Nee, ik doel op het hoge percentage sf2200 dat rma wordt gestuurd, zie bbg ssd topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Die Adata SSD heeft inderdaad een hele mooie prijs, maar de sf2200 controller heeft nou niet echt een goede naam.

Daarnaast vind ik het Asrock moederbord nogal duur als je kijkt wat beide moederborden bieden. Wat performance betreft... De verschillen zullen zo klein zijn dat je meer merkt van een Adata vs Samsung dan de Z68 chipset vs de P67 chipset. Daarnaast vraag ik me af of die SSD's wel zijn aangesloten op de chip van Intel en niet op de Marvell sata-600 controller.

De voeding vind ik dan wel de beste investering die je noemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

mitsumark schreef op zondag 04 december 2011 @ 00:35:
[...]

Nee, ik doel op het hoge percentage sf2200 dat rma wordt gestuurd, zie bbg ssd topic.
Ja, met welke klachten ?

Bij Newegg bijv gaan/gingen de klachten vooral over de bsod en niet herkennen/reboots, wat volgens Adata en Sandforce met de laatste patch is verholpen. Er zijn ook genoeg tevreden klanten, zo te zien. Ook lees je positieve reacties over de nieuwe firmware.

Stefan, dat ASrock moederbord is slechts 20 euro duurder en je krijgt er best wel wat voor terug:
O.a. een extra x4 slot en alle PCIe sloten kunnen maximaal benut worden dankzei de plx chip, die de Gigabyte mist

Hier zie je duidelijk dar er bij het Asrock plankje veel meer add-ons zitten, zoals een usb 3.0 frontpanel, power-verloopjes en een floppy-kabel. Verder ziet de koeling er robuuster uit.

YouTube: Newegg TV: ASRock P67 EXTREME4 GEN3 Motherboard Overview (Asrock)
YouTube: Motherboard GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3 (rev.1.0) review & unboxing (Gigabyte)

[ Voor 41% gewijzigd door Madrox op 04-12-2011 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdj79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-01 16:49
Ik lees net de review op tweakers.net over je genoemde moederbord.
Ik zag staan dat dit moederbord inderdaad twee pci-e x16 sloten heeft, echter dat het tweede slot maar over 8 lanes beschikt.
bron: reviews: Vijf Z68-moederborden vergeleken

beperkt dat je tweede videokaart niet in crossfire?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Madrox schreef op zondag 04 december 2011 @ 21:52:
[...]

Ja, met welke klachten ?

Bij Newegg bijv gaan/gingen de klachten vooral over de bsod en niet herkennen/reboots, wat volgens Adata en Sandforce met de laatste patch is verholpen. Er zijn ook genoeg tevreden klanten, zo te zien. Ook lees je positieve reacties over de nieuwe firmware.

Stefan, dat ASrock moederbord is slechts 20 euro duurder en je krijgt er best wel wat voor terug:
O.a. een extra x4 slot en alle PCIe sloten kunnen maximaal benut worden dankzei de plx chip, die de Gigabyte mist.
Ik ben nog niet overtuigd, zoiets zou ik ook zeggen als ik sandforce was (ik denk dat het tijd kost om die status van onbetrouwbaarheid weer kwijt te raken).
Misschien is het verstandiger deze discussie in het SSD topic te houden.

Zolang het extreme4 moederbord in het budget past stem ik voor inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Tja, als ze liegen schieten ze in hun eigen voet en zal het snel afgelopen zijn met hun bedrijf. Ga er niet verder op in, dat heeft toch weinig zin daar ook ik niet weet in hoeverre ze de zaakjes echt op orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Onzin verkopen dat is toch iets wat normaal is bij echt elke fabrikant.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 104,30€ 104,30
1Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0€ 87,90€ 87,90
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 180,99€ 180,99
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 164,51€ 164,51
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 33,91€ 33,91
2Sapphire HD6950 2GB Dual Fan€ 232,90€ 465,80
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 116,-€ 116,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.300,13

HD6950 2GB's met zelfde koeler als de DiRT3 versie, maar dan zonder DiRT3 en goedkoper.
Gigabyte mobo omdat er bespaart moet worden en de Fractal behuizing om precies op 1300 euro uit te komen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Even samenvatten:
  • Een op Sandforce gebaseerde ssd lijkt mij geen goed idee, daarnaast is die qua Sequentiële schrijf-transferrate toch echt wel merkbaar langzamer dan de Samsung 830. Dat geld trouwens ook voor de Crusial M4 die ook nog meer last heeft van performance degradatie. Wat ssd betreft ben ik er van overtuigd dat de Samsung 830 hierin hoort.
  • De Asrock P67 Extreme4 Gen3 is ruim 20 euro duurder en de winst die je er mee haalt vind ik gering. Het enige valide argument om hiervoor te gaan is de wat robuustere koeling. Daarnaast past die ook niet meer in het budget.
  • Het is maar de vraag of de koeler van de Sapphire 6950echt beter koelt dan de Club3D, beide beschikken over 2 fans die even groot zijn. Daarnaast zit het budget al aardig vol waardoor de ruimte er niet meer is.
De TS is weer bijgewerkt.

Ik heb de voeding wel veranderd omdat dat toch een van de meest zinvolle updates is. Tevens is de Scythe Mugen 2 er weer ingekomen maar zodra die minder leverbaar wordt gaat die er wel weer uit. Misschien is het dan goed om te praten over een goede vervanger. De pricewatch: Spire TherMax Eclipse II is toch wat te luidruchtig, helaas heeft die geen PWM fans :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

-The_Mask- schreef op maandag 05 december 2011 @ 00:48:
Onzin verkopen dat is toch iets wat normaal is bij echt elke fabrikant.
Natuurlijk. Dit is alleen wat anders, niet ? Hier gaat het niet om opgepoetste cijfers of je produkt ophemelen, hier gaat het om betrouwbaarheid. Wel, als ze crap blijven verkopen zal er snel geen hond meer hun produkten kopen.

Zoniet, dan zijn "we" wel erg dom bezig :+

Btw, we kopen ook nog steeds Intel...terwijl die ook weleens steekjes hebben laten vallen.

Van Wikipedia:

After the introduction of the SF-2000 series controller, a few customers using drives with that controller reported issues such as BSOD and freezing. In early June 2011, Corsair Memory issued a recall on the 120 GB Force 3 with specific serial numbers, but not on any other Force 3 drive with a SandForce SF-2000 controller, therefore that recall does not appear to be related to the controller.[16] Other manufacturers such as OCZ have sent out firmware updates to address the reported issue, but some users have continued to report the problem. Anand Shimpi, creator and editor of computer product review site Anandtech.com, reported he has seen the issue himself, but notes it has been very difficult to determine the cause and in many drives and systems he has never seen any problems. He noted that SandForce has agreed to send someone to his office to investigate if he could reproduce it.[17]

En de niewste fix blijkt iets goed te doen (zie reacties van mensen die de firmware updated hebben)

http://www.anandtech.com/...issue-fix-available-today

Soms worden dingen echt wel gefixt en dan is het niet redelijk dat je een bedrijf blijft afbranden.
Dat we hier dan andere keuzes maken is prima, als je de dikke meerprijs het waard vind.
Dat je de snelheidwinst toch zwaar laat wegen vind ik niet terecht, de gemiddelde prestaties en de gebrukerservaring zal nauwlijks merkbaar zijn, gezien de Vantage prestaties. LAB cijfers zijn leuk voor de statistieken. Dat is mijn idee erover.

[ Voor 71% gewijzigd door Madrox op 05-12-2011 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wil toch even hierop de aandacht vestigen:

de HD6850 met 2GB ram van Sapphire. Volgens mij ideaal voor de meeste gamers en je krijgt er GTX580 + prestaties voor, voor minder geld. Het is ook een redelijk compacte kaart die je vrijwel overal in kwijt kan.

#ProductPrijsSubtotaal
2Sapphire Sapphire HD 6850 2GB GDDR5€ 159,-€ 318,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 109,99€ 109,99
1Corsair Carbide 500R Black€ 95,-€ 95,-
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 182,90€ 182,90
1XFX ProSeries 750W XXX Edition€ 97,50€ 97,50
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 174,45€ 174,45
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 34,99€ 34,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.200,05

Zo blijf je ruim binnen het budget, met het luxere moederbord en de stevige Voeding.
Zal wel niet de eerste keus worden hier, maar het lijkt me toch het vermelden waar, zo'n HD6850 combo.

[ Voor 131% gewijzigd door Madrox op 07-12-2011 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Madrox schreef op maandag 05 december 2011 @ 19:38:
[...]

Zoniet, dan zijn "we" wel erg dom bezig :+
Dat gebeurt sowieso, heel veel bagger producten zijn best wel erg populair.
StefanvanGelder schreef op maandag 05 december 2011 @ 19:04:
Even samenvatten:

• Het is maar de vraag of de koeler van de Sapphire 6950echt beter koelt dan de Club3D, beide beschikken over 2 fans die even groot zijn.
Het zal ook vooral aan het koelblok en fancontroller liggen. ;)
Ik heb de voeding wel veranderd omdat dat toch een van de meest zinvolle updates is. Tevens is de Scythe Mugen 2 er weer ingekomen maar zodra die minder leverbaar wordt gaat die er wel weer uit. Misschien is het dan goed om te praten over een goede vervanger. De pricewatch: Spire TherMax Eclipse II is toch wat te luidruchtig, helaas heeft die geen PWM fans :(
De Mugen 2 is al weer een dikke maand prima leverbaar en zo te zien blijft die dat nog wel even.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 20:00
Madrox schreef op woensdag 07 december 2011 @ 11:56:
Wil toch even hierop de aandacht vestigen:

de HD6850 met 2GB ram van Sapphire. Volgens mij ideaal voor de meeste gamers en je krijgt er GTX580 + prestaties voor, voor minder geld. Het is ook een redelijk compacte kaart die je vrijwel overal in kwijt kan.
Volgens een artikel op Tom's Hardware (http://www.tomshardware.c...utter-crossfire,2995.html) is het niet verstandig om een CF opstelling te gebruiken met kaarten die langzamer zijn als de 6950 ivm microstuttering. Hoewel dit voor mij al een reden is om uberhaupt geen CF te nemen moeten we denk ik niet de kans op microstuttering vergroten door langzamere kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het trouwens iemand wel eens opgevallen dat het voorheen aangeraden geheugen helemaal niet in de QVL voorkomt van de Asrock Extreme 4 gen 3? Het is blijkbaar geen probleem, maar het viel me pas geleden eigenlijk pas op :+
StefanvanGelder schreef op maandag 05 december 2011 @ 19:04:
• De Asrock P67 Extreme4 Gen3 is ruim 20 euro duurder en de winst die je er mee haalt vind ik gering. Het enige valide argument om hiervoor te gaan is de wat robuustere koeling. Daarnaast past die ook niet meer in het budget.
Toevallig heb ik voor mijzelf die keuze net gemaakt en de Asrock heeft toch wel wat voordelen. Het grootste nadeel van de Gigabytes is dat ze een wat gemankeerde implementatie van PCI-E 3 kennen, waardoor in feite geen extra snelheidswinst te behalen valt ten opzichte van PCI-E 2. Je moet terug naar 8x bij PCI-E 3 door de gebruikte switch chip waardoor je de snelheid halveert en dus op PCI-E 2 16x uitkomt. Dat maakt het natuurlijk een papieren upgrade ten opzichte van de huidige variant. Nu kun je zeggen dat je dat met deze processor toch niet hebt en dat het dus ook niet uitmaakt, maar het beperkt de flexibiliteit wel.

Tevens heeft de Gigabyte minder USB-poorten (die wat mij betreft in ieder geval relevanter zijn dan videopoorten waarvoor een alternatief is in de vorm van een losse GPU), geen hex-LED (handig met tweaken), geen on-board knoppen en geen meegeleverd front panel.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2011 03:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 18:29
Qua videokaarten zou ik voor 2x Asus EAH6950/2DI2S/2GD5 gaan. Geen dualfan, maar de warmte gaat zo wel meteen je kast uit!

Hmm, lange levertijden :(

[ Voor 6% gewijzigd door roelzadh op 08-12-2011 10:32 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 09:47
Dit systeem heb ik samgesteld met het oog op dat het goed geschikt is voor een videokaart upgrade over een aantal jaar omdat er PCI Express 3.0 op het moederbord zit (Scherp gezien Madrox en Camacha).

De tragere en goedkopere Samsung F2 harde schijf omdat ik denk dat men de games en programma's op de SSD installeerd. En muziek en films enz. op de harde schijf en daar lijkt me deze F2 ook heel goed voor geschikt.

1 videokaart. De snelste single GPU kaart momenteel verkrijgbaar. Dat moet haast wel een garantie zijn voor hoge instellingen met hoge framerates de komende jaren. anders zou dat betekenen dat mindere kaarten de games niet aan zouden kunnen en dan is er geen uitgever die nog een game verkoopt. De belangrijkste reden dat ik 1 kaart voorstel is omdat de Crossfire en Sli problemen nog lang niet opgelost zijn. Dit weet ik uit eigen ervaring. Ik heb het 2 jaar lang geprobeerd. Sommige spellen doen het wel goed met 2 kaarten en sommige gewoon niet.

Ik heb voor de Crucial SSD gekozen omdat die zich bewezen heeft en de Samsung dat nog een klein beetje moet doen. Als iedereen met de Samsung SSD de komende maanden nog tevreden is zet hem dan in de volgende BBG.

De H100 is natuurlijk een superkoeler en is heel goed geschikt voor deze Corsair behuizing.
Ik vind de witte kleur op deze behuizing i.c.m. de zwarte vlakken wel wat hebben. Het is vernieuwend en ik vind het er moderner uitzien dan de zwarte uitvoering.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 79,90€ 79,90
1Corsair Carbide 500R White€ 96,31€ 96,31
1Corsair Hydro Series H100€ 89,-€ 89,-
1XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan)€ 76,97€ 76,97
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 169,-€ 169,-
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 33,50€ 33,50
1Asus ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5€ 421,03€ 421,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.303,81

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
  • Laatst online: 20-05 21:10
@hierboven, die h100 is een beetje overkill voor een gamer, vooral als die niet gaat overklokken. een standaard luchtkoeler is meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
@megadoom

Gamers zijn vaak overklokkers. Er staat niet voor niets op het socket 2011 moederbord met de meeste overklokmogelijkheden Republic of Gamers. :P

De H100 bied voor een paar tientjes meer dan een gemiddelde luchtkoeler, waterkoeling met een 240 mm radiateur. En daarmee lagere temperaturen en minder geluid. En door de lagere temperaturen waarschijnlijk een langere levensduur van de processor bij een stevige overklok. En waarschijnlijk een hoger haalbare overklok. En de Corsair Carbride is er bijna voor gebouwd.

[ Voor 54% gewijzigd door Robolokotobo op 08-12-2011 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ik denk niet dat je voor 2012 een gamesysteem kunt presenteren die minder FPS neerzet dan die van november, september én juli 2011... dat is achteruitgang t.o.v. een half jaar geleden...
(daarvoor was er een andere indeling/budget, maar die had ook sneller geweest)

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 08-12-2011 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Naar mijn mening maakt de betrouwbaarheid en dat je er van op aan kan dat je systeem met 1 kaart bij alle games voluit gebruikt kan worden veel goed t.o.v. met 2 kaarten waarbij 1 kaart er geregeld voor spek en bonen in hangt omdat het gewoon niet werkt of crashes veroorzaakt.

Wat heb je liever. Dat mensen zeggen, ze hebben me op tweakers.net een systeem aanbevolen waardoor ik de meeste FPS voor mijn geld heb maar het werkt lang niet altijd naar behoren. Of dat ze zeggen, ze hebben me een systeem aanbevolen wat alle nieuwste games makkelijk aan kan en het werkt probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Robolokotobo schreef op donderdag 08 december 2011 @ 20:39:
waarbij 1 kaart er geregeld voor spek en bonen in hangt
Niet echt een probleem, want dat zijn games zoals Pacman en daarvoor is een tweede videokaart toch niet nodig.
omdat het gewoon niet werkt
CrossFire bridge natuurlijk niet vergeten.
of crashes veroorzaakt.
Dat heb je ook met één videokaart als je PC niet stabiel is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

-The_Mask- schreef op donderdag 08 december 2011 @ 21:41:
[...]
Niet echt een probleem, want dat zijn games zoals Pacman en daarvoor is een tweede videokaart toch niet nodig.
[...]
[...]
Beetje flauwe reactie. Crossfire maakt een systeem niet flexibeler en brengt gewoon een hoop nadelen met zich mee, daar kan je niet omheen. Bij twee stabiele systemen, de een met CF en de ander zonder, zal je spel zonder CF met de single kaart altijd de verwachte snelheid halen, bij CF en Sli is dat niet zo. Dat is een gegeven, een feit.
In hoeverre dat de keus bepaalt, mag ieder voor zichzelf uitmaken.

Zelf heb ik ook Cf gedraait en er idd niet zoveel problemen mee gehad, al moest ook ik stutter issue's met Farcry oplossen.

Stutter issue's of niet, hier een 100 euro game-beast:

#ProductPrijsSubtotaal
2Sapphire Sapphire HD 6850 2GB GDDR5€ 159,-€ 318,-
1Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 79,90€ 79,90
1Cooler Master HAF 912 Plus€ 62,-€ 62,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,45€ 27,45
1Intel Core i3 2100€ 97,-€ 97,-
1Corsair Enthusiast TX750 V2€ 89,95€ 89,95
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 32,99€ 32,99
1Asus P8P67-M PRO (3.0)€ 103,99€ 103,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 996,48

Eigenlijk heb je niet meer nodig....

PS: Voor de stutter twijfelaars is er een SLI optie, SLI heeft minder last van MS (zie tom's artikel) en dan kan je voor zo'n 40 euro extra terecht bij de GTX560 (pricewatch: Zotac GeForce GTX 560)

[ Voor 3% gewijzigd door Madrox op 08-12-2011 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Erwin1967 schreef op donderdag 08 december 2011 @ 00:05:
[...]
Volgens een artikel op Tom's Hardware (http://www.tomshardware.c...utter-crossfire,2995.html) is het niet verstandig om een CF opstelling te gebruiken met kaarten die langzamer zijn als de 6950 ivm microstuttering. Hoewel dit voor mij al een reden is om uberhaupt geen CF te nemen moeten we denk ik niet de kans op microstuttering vergroten door langzamere kaarten.
Heb dat artikel gelezen, maar ben niet helemaal overtuigt dat het zo erg is als zij beweren. Waarom?
Omdat ik zelf CF heb gedraait met 2x een HD4850 en er zelden MS problemen mee heb ondervonden. Alleen Farcry stutterde in eerste instantie, wat ik gelukkig oploste.

Ben zeker niet de enige, lees ook dit
http://www.tomshardware.c...50-crossfire-microstutter
Reactie van enkele gebruikers met een Hd4850 Setup die ook met MS te kampen hadden.
Zover ik overzie, valt het allemaal wel mee.

Neemt niet weg dat CF of SLi nog altijd lastiger is, meer power kost en soms gewoon niet werkt.

ps: Triple CF blijkt ook volgens tom's artikel veel minder MS te veroorzaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Madrox op 08-12-2011 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
-The_Mask- schreef op donderdag 08 december 2011 @ 21:41:
[...]
[...]
[...]
Uiteraard was ik de CrossFire bridge niet vergeten. Ik heb vaak meegemaakt dat een game als Warhammer 40.000 Space Marine of Batman Arkham Asylum crashed onder CrossFire (Blue screen of teruggezet naar bureaublad) en dan ben je genoodzaakt 1 kaart uit te schakelen. Dat zijn toch behoorlijke games. Niet iedereen speelt het hele jaar Battlefield 3, en zelfs daar waren en zijn misschien nog steeds wel problemen mee:

Van Tom's Hardware. De eerste hit op google bij intypen van Battlefield 3 CrossFire:

The most frustrating part of putting this comparison together was spending a full day troubleshooting AMD’s multi-GPU issues. After swapping out power supplies, graphics cards, SSDs, fresh Windows installations, and motherboard slots, there was simply no rhyme or reason to the number of problems that prevented me from running a dual-GPU card or two single-GPU boards. Then came the idea to trade out memory kits, which actually ended up ameliorating some of my woes. Instead of crashing upon launching the game, CrossFire-based setups crashed when I changed settings at the end of the run or when I’d load up a level.

Ik heb nu een GTX560ti en ben van het geouwehoer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Waarom hoor je de reviewers niet vaak over al die crossfire/sli problemen?
Juist ja, omdat zij de zaakjes voor elkaar hebben (stabiel systeem, goede drivers etc).
Uiteraard kan het voorkomen dat een game niet 100% goed werkt op de dag van de release.

Alleen bij hele oude games die voldoende hebben aan 1 kaart werkt het niet altijd correct.
En sommige pas uitgebrachte games, maar dan volgt er nagenoeg altijd een driver update.

Volgens mij is de min FPS van 2x6950 altijd hoger dan van 1x580.
Zo ook bij 2x 6850 vs 1x6950 (en andere 'gelijkgeprijsde' vergelijkingen).
http://www.kitguru.net/co...slot-crossfirex-review/9/
Sterker nog, de min FPS van 2x 6850 is nagenoeg altijd hoger dan bij de 580.

Meer power kost het ook niet, 2x 6850 is bv sneller dan en net zo 'zuinig' als 1x 580.
Performance per watt is gewoonweg beter, ook bij 2x 6950.
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/Mars_II/28.html
(crossfire staat hier niet tussen, maar bv wel de 6990)

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 08-12-2011 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Nou dat lees je in dat stukje van Tom's Hardware anders niet. Ondanks dat zij alles goed voor elkaar hebben crashed de game nog. En het lijkt mij ook stug dat mijn systeem niet goed voor elkaar is. Dirt 3 bijvoorbeeld deed het wel goed onder CrossFire nadat ze een patch uitgebracht hadden.

Ik vind het gewoon jammer dat mensen een CossFire syteem aanbevolen word terwijl de kans groot is dat ze vaak teleurgesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Ik zou zeggen doe een Poll hier op Tweakers om te kijken hoeveel mensen problemen hebben gehad met hun CrossFire/Sli opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
Robolokotobo schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 00:10:
Nou dat lees je in dat stukje van Tom's Hardware anders niet. Ondanks dat zij alles goed voor elkaar hebben crashed de game nog. En het lijkt mij ook stug dat mijn systeem niet goed voor elkaar is. Dirt 3 bijvoorbeeld deed het wel goed onder CrossFire nadat ze een patch uitgebracht hadden.

Ik vind het gewoon jammer dat mensen een CossFire syteem aanbevolen word terwijl de kans groot is dat ze vaak teleurgesteld worden.
Over Tom's Hardware wordt hier wat minder serieus gedaan. Ik ben in iedergeval er wel van overtuigd dat ze daar hun best doen om de testen zo goed en zorgvuldig mogelijk te doen.
Ik ben zelf helemaal geen voorstander van CrossFire of SLI. Het geeft kans op een hoop gezeik. Als het goed gaat hoor je er niemand over. Gaat het fout dan zit jij met de ellende en moet je het maar weer zien op te lossen. Mijn standpunt is simpel. Neem de snelst mogelijke single CPU kaart die je kunt of wilt betalen en probeer daar je games mee te spelen. Mocht dat niet gaan lukken, wat ik ernstig betwijfel bij een 6950 of hoger, pas dan ga je kijken naar een CF/SLI oplossing. Ik speel echt alle spellen met een 6870, geheel vloeiend op 1920x1080. Ik laat de instelling aan het spel over. Dit betekent soms slechts high ipv ultra-high. Lekker boeiend want in een goed spel heb je eigenlijk toch weinig oog voor de kleine verschillen die je kunt zien (als je het al kunt zien). Natuurlijk zullen er situaties zijn met veel schermen of extreme resoluties waardoor 1 kaart niet voldoet maar dan heb je zowiezo niet genoeg aan het huidige budget.
Vwb de keuze tussen AMD en NVidia zou ik nu kiezen voor NVidia. Persoonlijk heb ik af en toe spijt van de 6870 qua driverondersteuning (heel soms herstart displaydrivers), ontbrekende ondersteuning oude Opengl games (is handmatig na te installeren) en de lawaai van de kaart onder idle. Deze problemen zie je trouwens ook bijna nooit terug bij reviews. Qua performance is hij overigens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erwin1967 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 00:35:
Vwb de keuze tussen AMD en NVidia zou ik nu kiezen voor NVidia. Persoonlijk heb ik af en toe spijt van de 6870 qua driverondersteuning (heel soms herstart displaydrivers), ontbrekende ondersteuning oude Opengl games (is handmatig na te installeren) en de lawaai van de kaart onder idle. Deze problemen zie je trouwens ook bijna nooit terug bij reviews. Qua performance is hij overigens prima.
Heb je wel ook ervaring met Nvidia dat je iets dergelijks kunt zeggen? Mijn laatste kaarten zijn Ati > Nvidia > Ati > Ati > Nvidia geweest en ik kan nu niet zeggen dat de één minder stabiel is dan de ander. Het hangt veel meer van het systeem er omheen af, want een gare/minder verse installatie geeft op dat vlak veel meer problemen dan het merk kaart. Ook overstappen op dezelfde installatie van merk wil wel eens rare fenomenen opleveren (ook met wiped drivers etc.).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2011 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
mitsumark schreef op donderdag 08 december 2011 @ 23:54:
Waarom hoor je de reviewers niet vaak over al die crossfire/sli problemen?
Juist ja, omdat zij de zaakjes voor elkaar hebben (stabiel systeem, goede drivers etc).
Uiteraard kan het voorkomen dat een game niet 100% goed werkt op de dag van de release.
Ik vermoed eerder dat men of uit schaamte dit niet vermeld ("ik kan door mijn geklungel het niet stabiel krijgen") of men slecht test.
Hetzelfde zie je met geheugen op een moederbord. Er zijn hier mensen die met droge ogen beweren dat ze NOOIT problemen hebben gehad met geheugencompatabiliteit en zelfs nooit naar een QVL keken. Ik noem dat dus je reinste flauwekul. De helft van mijn systemen heeft er last van gehad in de afgelopen 4 jaar. En ja, kingston geheugen, corsair geheugen of whatever topmerk je ook gebruikte, altijd was er iets wat weer niet werkte. Ik heb toen voor de lol eens de reviews nagekeken welk geheugen ze gebruikten. Nooit enige opmerking over iets wat niet werkte. Ook bij tweaker.net werkt kennelijk ook alles in een keer. 8)7
Misschien ligt het ook wel aan mij omdat ik soms extreme toepassingen wil draaien zoals hele oude games of het moederbord vullen met het maximum aan geheugen. Ik ga straks mijn hoofdmachine vervangen en wil daar 32 GB in proppen, zie de bui dus nu al hangen >:)
Bij een goede review, en dus eigenlijk ook bij een BBG, wil ik alle voordelen en nadelen horen zodat ik een juiste keuze kan maken op basis van de dingen die ik belangrijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erwin1967 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 00:49:
Misschien ligt het ook wel aan mij omdat ik soms extreme toepassingen wil draaien zoals [...] het moederbord vullen met het maximum aan geheugen. Ik ga straks mijn hoofdmachine vervangen en wil daar 32 GB in proppen, zie de bui dus nu al hangen >:)
Je brengt een geheugencontroller tot op het randje van z'n kunnen en vindt het dan raar dat je tegen problemen aanloopt die anderen die dat niet doen niet hebben :)

Hoewel je wel gelijk hebt dat je een geïnformeerde beslissing dient te kunnen maken aan de hand van de geleverde data, valt er ook wat voor te zeggen dat je extreme situaties die de meesten niet zullen tegenkomen niet of niet al te zwaar weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 00:40:
[...]

Heb je wel ook ervaring met Nvidia dat je iets dergelijks kunt zeggen? Mijn laatste kaarten zijn Ati > Nvidia > Ati > Ati > Nvidia geweest en ik kan nu niet zeggen dat de één minder stabiel is dan de ander. Het hangt veel meer van het systeem er omheen af, want een gare/minder verse installatie geeft op dat vlak veel meer problemen dan het merk kaart. Ook overstappen op dezelfde installatie van merk wil wel eens rare fenomenen opleveren (ook met wiped drivers etc.).
Dat is natuurlijk ook wel zo. Mijn NVidia ervaringen (voor de 8800GTS) waren die van kaarten die ermee ophielden. Mijn keuze voor de 6870 was vooral prijs/prestatie gedreven. Totdat ik na installatie af en toe last kreeg van herstart van drivers (desktop zwart of bevriest voor enkele seconden) en mijn oude StarWars games (Knight of the OId Republic) niet meer werkte. Vooral bij dat laatste baalde ik weer stevig maar kon dat gelukkig handmatig oplossen door het nainstalleren van een vage dll.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Erwin1967 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 00:35:
[...]
Natuurlijk zullen er situaties zijn met veel schermen of extreme resoluties waardoor 1 kaart niet voldoet maar dan heb je zowiezo niet genoeg aan het huidige budget.
Ik draai 'alles' op 6000x1200 op high of hoger, met een budget veel lager dan dit systeem (phenom955+6950CF).
Ik stel misschien wat minder eisen aan hoge FPS, een ander stelt minder eisen aan de resolutie/settings.
Stel je aan beide niet zoveel eisen neem je het gewone gamesysteem.

De bedoeling van dit systeem lijkt me dat er over 2-3 jaar ook nog mee te gamen valt, of je moet er nu al bij vermelden dat er over een jaar geupgrade moet worden (en het budget wat lager zetten).

Er zijn wel games die een 580 op full HD wel klein krijgen, dus als je echt veeleisend bent is dat niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Dan vind ik dat je beide opties moet voorstellen in een BBG. Met een vermelding erbij van wat de nadelen zijn van CrossFire.

Als je meer dan 2 jaar geleden een HD5870 had gekocht kun je daar nu ook nog prima mee gamen.

Ik vind trouwens dat als je de instellingen van een game op 1 punt een beetje moet terugstellen, met een bijna niet zichtbaar verschil als resultaat, dat daarmee de kaart nog niet klein gekregen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is jammer dat deze discussie keer op keer terugkomt. Eerlijk gezegd vind ik wel dat CrossFire in dit segment een reëel alternatief is. Natuurlijk zitten er enkele potentiële nadelen aan (die volgens mij in de prakijk wel meevallen, hoewel ze wel degelijk meetellen), maar een single card-oplossing is vaak onnodig duur en vaak gaat het ook ten koste van een stukje rekenkracht.

Misschien kan je wel even heel kort aanstippen dat CF een afweging is en geen stap die altijd beter is, maar ergens vind ik ook wel dat je bij high-end (en het zelf samenstellen) enige kunde en kennis van de gebruiker mag verwachten. Scheveautovergelijkingalert: een Lamborghini is immers ook in de meeste gevallen minder geschikt voor het boodschappen doen dan een Volkswagen Polo. Dat maakt het nog geen onwenselijke auto, zeker niet als je het in het hogere, zoniet hoogste segment zoekt. Je zult echter miep van de hoek er niet mee moeten laten rijden, want dan vallen de resultaten waarschijnlijk wat tegen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2011 04:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Erwin1967 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 00:56:
[...]

Dat is natuurlijk ook wel zo. Mijn NVidia ervaringen (voor de 8800GTS) waren die van kaarten die ermee ophielden. Mijn keuze voor de 6870 was vooral prijs/prestatie gedreven. Totdat ik na installatie af en toe last kreeg van herstart van drivers (desktop zwart of bevriest voor enkele seconden) en mijn oude StarWars games (Knight of the OId Republic) niet meer werkte. Vooral bij dat laatste baalde ik weer stevig maar kon dat gelukkig handmatig oplossen door het nainstalleren van een vage dll.
Herstart van je drivers is echt een specifiek probleem, vind ik. Draai al jaren Ati kaarten en ben nog nooit, nooit, tegen jouw issue aangelopen. Het zal zeker ook niet te vaak voorkomen, anders zou het forum overspoelt worden met dit soort klachten, denk je ook niet ?

Iemand meld ook geheugen issues. Wel, ik ben een OCZ liefhebber en heb ook Corsair gebruikt alsook no-names.
Werkelijk nooit een issue mee gehad. Wel 1x een compabiliteits conflict met een nieuw systeem voor iemand anders, notabene met hun "huismerk" (Kingston) geheugen op een bekend Asus plankje.

Ga je alle banken bezetten (4/6) moet je altijd opletten of je het goede geheugen pakt, single of double sided, dat doet er dan WEL toe bijv. Verder heb je vaker issue's met exotisch geheugen dan mainstream geheugen.

Neem je trouwens vaak de nieuwste moederborden loop je ook meer risico op kinderziektes cq geheugen conflicten. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik vrijwel altijd een plankje neem die al een x aantal maanden op de markt is en je tijd heb jezelf in te lezen over de ins en outs van jouw fav plankje.

[ Voor 31% gewijzigd door Madrox op 09-12-2011 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 01:47:
Het is jammer dat deze discussie keer op keer terugkomt. Eerlijk gezegd vind ik wel dat CrossFire in dit segment een reëel alternatief is. Natuurlijk zitten er enkele potentiële nadelen aan (die volgens mij in de prakijk wel meevallen, hoewel ze wel degelijk meetellen), maar een single card-oplossing is vaak onnodig duur en vaak gaat het ook ten koste van een stukje rekenkracht.

Misschien kan je wel even heel kort aanstippen dat CF een afweging is en geen stap die altijd beter is, maar ergens vind ik ook wel dat je bij high-end (en het zelf samenstellen) enige kunde en kennis van de gebruiker mag verwachten. Scheveautovergelijkingalert: een Lamborghini is immers ook in de meeste gevallen minder geschikt voor het boodschappen doen dan een Volkswagen Polo. Dat maakt het nog geen onwenselijke auto, zeker niet als je het in het hogere, zoniet hoogste segment zoekt. Je zult echter miep van de hoek er niet mee moeten laten rijden, want dan vallen de resultaten waarschijnlijk wat tegen.
Anandtech laat in hun best buy guide de mensen ook zelf kiezen tussen 1 GTX 580 of 2x GTX 6950. En geven ook heel duidelijk aan dat dat is omdat CrossFire vaak problemen opleverd. Van Anandtech:

The heart of any gaming rig is its GPU—or GPUs. The NVIDIA GTX 580 is the most powerful single GPU discrete video card available, and at $500, it's really pushing the envelope for "mainstream". You can see how it fares in Bench. The GTX 580 will play Crysis: Warhead at 1920x1200 resolution on gamer quality settings at an average of 60 frames per second. So, yes, it will run Crysis! But what if you're interested in SLI/CrossFire? $500 will buy one GTX 580—or two AMD Radeon HD 6950s. In general CrossFired 6950s outperform a single GTX 580, in some cases by a large margin. You can see how the two configurations compare on Bench. That said, I've yet to see a CrossFire (or SLI) setup that didn't have a few quirks—or downright aggravating issues. If you don't want to bother with SLI/CrossFire, the GTX 580 is your best bet (unless you want to plunk down even more money on a single card with dual GPUs, but I don't consider those much better than SLI/CF setups). If you are willing to put the additional time and effort into a CrossFire/SLI setup, you'll get a lot more bang for your buck with two Radeon HD 6950s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
mitsumark schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 01:11:
[...]
De bedoeling van dit systeem lijkt me dat er over 2-3 jaar ook nog mee te gamen valt, of je moet er nu al bij vermelden dat er over een jaar geupgrade moet worden (en het budget wat lager zetten).
Ik denk dat je met een high end kaart (zeg boven de 150 euro) over 3 jaar nog prima de spellen kunt spelen. Mijn oude 8800GTS zou ook nog voldoen ware het niet dat ik DirectX11 wilde. CF zou dit probleem ook niet hebben opgelost. Persoonlijk zou ik in dit systeem kiezen voor een NVidia 570 van rond de 300 euro en het prijsverschil met een 6950CF steken in een beter/groter scherm.
Madrox schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 07:40:
Herstart van je drivers is echt een specifiek probleem, vind ik. Draai al jaren Ati kaarten en ben nog nooit, nooit, tegen jouw issue aangelopen. Het zal zeker ook niet te vaak voorkomen, anders zou het forum overspoelt worden met dit soort klachten, denk je ook niet ?
Komt bij mij niet zo vaak voor, ongeveer 1 a 2 keer per maand en is daarom niet superstorend. Het valt misschien de meeste mensen niet eens op. Kijk maar eens in je event viewer (filteren op Display). Bij mij staan daar af en toe meldingen over amdkmdag. Maar goed dit wordt dan een beetje offtopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Erwin1967 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 19:08:
[...]

Ik denk dat je met een high end kaart (zeg boven de 150 euro) over 3 jaar nog prima de spellen kunt spelen. Mijn oude 8800GTS zou ook nog voldoen ware het niet dat ik DirectX11 wilde. CF zou dit probleem ook niet hebben opgelost. Persoonlijk zou ik in dit systeem kiezen voor een NVidia 570 van rond de 300 euro en het prijsverschil met een 6950CF steken in een beter/groter scherm.

[...]

Komt bij mij niet zo vaak voor, ongeveer 1 a 2 keer per maand en is daarom niet superstorend. Het valt misschien de meeste mensen niet eens op. Kijk maar eens in je event viewer (filteren op Display). Bij mij staan daar af en toe meldingen over amdkmdag. Maar goed dit wordt dan een beetje offtopic :)
Vergeet niet dat er binnen 2 jaar hoogstwaarschijnlijk een nieuwe Xbox en PS is. Die de standaard voor wat betreft kwaliteit van de graphics wel eens flink omhoog kunnen gaan gooien. Ik denk dat een kaart van 150 euro, zoals een HD6870 dan te kort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
Robolokotobo schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 19:20:
Vergeet niet dat er binnen 2 jaar hoogstwaarschijnlijk een nieuwe Xbox en PS is. Die de standaard voor wat betreft kwaliteit van de graphics wel eens flink omhoog kunnen gaan gooien. Ik denk dat een kaart van 150 euro, zoals een HD6870 dan te kort komt.
Ik denk dat je dan een te rooskleurig beeld schetst van een nieuwe PS of XBox. Zo'n apparaat moet verkocht worden voor een redelijke prijs. Ik schat zelf dat een 6870 al aan de snelle kant is. De warmteontwikkeling is ook nog veel te hoog voor een compact apparaat. Als ik de performance van de Power VR 6 series een beetje bekijk lijkt het meer op een 6670 oid. De Power VR 6 series ondersteunt overigens alleen DirectX 10.1, dus in die zin ook al verouderd.
Ik zou nu ook geen 6870 meer aanschaffen maar gaan voor minimaal een HD6950 of nog liever een 570GTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erwin1967 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 19:38:
Ik denk dat je dan een te rooskleurig beeld schetst van een nieuwe PS of XBox. Zo'n apparaat moet verkocht worden voor een redelijke prijs. Ik schat zelf dat een 6870 al aan de snelle kant is. De warmteontwikkeling is ook nog veel te hoog voor een compact apparaat. Als ik de performance van de Power VR 6 series een beetje bekijk lijkt het meer op een 6670 oid. De Power VR 6 series ondersteunt overigens alleen DirectX 10.1, dus in die zin ook al verouderd.
Ik zou nu ook geen 6870 meer aanschaffen maar gaan voor minimaal een HD6950 of nog liever een 570GTX
Ik denk het niet. Nieuwe consoles zijn traditioneel relatief krachtig, omdat ze ook weer even mee moeten. Ze worden in het begin eigenlijk altijd met verlies op de hardware verkocht en de winst zit dan ook in de software. Ook zullen ontwikkelaars de nieuwe consoles graag volstoppen met nieuwe zaken als tesselation e.d., want dat is iets dat men nu eigenlijk al mist. Denk even terug aan de PS3: die kwam ook met een Blu-Ray-speler toen dergelijke hardware weinig te krijgen en flink ontbetaalbaar was.

Men zou zichzelf wel flink in de vingers snijden door te zuinig met nieuwe features te zijn, zeker aangezien het ding toch zo weer 5-6 jaar mee moet. Concurrentie tussen Sony en Microsoft zal er ook voor zorgen dat geen van beiden erg zuinig durft te zijn, al is te hard pushen ook een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Erwin1967 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 19:08:
[...]
Zie die Amdkmdag wel in het logboek, maar twijfel eraan of het een fout is.
(word ook nog omschreven als kritieke fout ofzo)
Iig heb ik weinig/geen last van zwart beeld of niet werkende spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Robolokotobo schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 01:39:
Dan vind ik dat je beide opties moet voorstellen in een BBG. Met een vermelding erbij van wat de nadelen zijn van CrossFire.
Deze vermelding zou terecht zijn geweest als de scores tussen een GTX 580 en een 6950 crossfire opstelling dicht bij elkaar lagen, maar dat is niet echt het geval... 6950 crossfire is gewoon in alle gevallen sneller dan de GTX 580 en in vele gevallen zelfs veel sneller, terwijl de prijs op hetzelfde niveau zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

StefanvanGelder schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 09:08:
[...]

Deze vermelding zou terecht zijn geweest als de scores tussen een GTX 580 en een 6950 crossfire opstelling dicht bij elkaar lagen, maar dat is niet echt het geval... 6950 crossfire is gewoon in alle gevallen sneller dan de GTX 580 en in vele gevallen zelfs veel sneller, terwijl de prijs op hetzelfde niveau zit.
http://www.techpowerup.co..._HD_6950_CrossFire/7.html
http://www.legitreviews.com/article/1488/9/
http://www.legitreviews.com/article/1488/12/
http://www.tweaktown.com/..._in_crossfire/index7.html
http://www.tweaktown.com/..._in_crossfire/index8.html
http://www.tweaktown.com/..._in_crossfire/index9.html
http://www.guru3d.com/art...-6950-crossfirex-review/5
http://www.guru3d.com/art...-6950-crossfirex-review/7

-Zoals je hierboven ziet, scoort CF lang niet altijd beter (integendeel)
*En dit zijn maar een handvol voorbeelden

-Ook wel prettig, een enkele GTX580 is algauw zo'n 100 watt zuiniger:
http://www.legitreviews.com/article/1488/18/

-Crossfire maakt algauw 8 DBa meer herrie:
http://www.guru3d.com/art...6950-crossfirex-review/15

-Een cf/sli setup word veel warmer, wat een nadelige invloed kan hebben op de levensduur van
sommige onderdelen in je pc.

-Je hebt doorgaans een zwaardere voeding nodig en een duurder moederbord

-Dan heb je nog eventuele stutter issue's, driver issue's en het eventuele maandenlange wachten op een game patch.

Kortom, het mag dan vaak sneller zijn; je koopt er ook een hoop "ellende" bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Madrox schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 10:17:
Kortom, het mag dan vaak sneller zijn; je koopt er ook een hoop "ellende" bij.
Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 01:47:
Scheveautovergelijkingalert: een Lamborghini is immers ook in de meeste gevallen minder geschikt voor het boodschappen doen dan een Volkswagen Polo. Dat maakt het nog geen onwenselijke auto, zeker niet als je het in het hogere, zoniet hoogste segment zoekt. Je zult echter miep van de hoek er niet mee moeten laten rijden, want dan vallen de resultaten waarschijnlijk wat tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je vergelijk deugt niet. Je kan ook boodschappen doen in je Lambo, dat werkt altijd. Niet efficient, dat wel.
Maar om bij CF te blijven. Kijk, ik zeg ook niet dat je het niet moet doen. Wat ik wel zou willen is dat je ten alle tijden melding maakt van de voor en nadelen tov van een single kaart en een single kaart als alternatief ertegenover zetten (incl eventueel een goedkoper moederbord en psu). Omdat Crossfire en SLI nu eenmaal niet altijd rozegeur en maneschijn is. Het werkt vaak, maar soms ook niet. Kan je het beter melden om teleurstellingen te voorkomen.

Hoor je al denken, ja maar dat weten ze toch al. Wel, als ze het al weten is dat waarschijnlijk toch al niet de doelgroep waarvoor je deze BBG schrijft. Zo hecht ik er bijv. totaal geen waarde aan in mijn keus wat ik neem.

En Stefan, het is niet net zo duur. CF/Sli maakt het duurder:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 109,-€ 109,-
1Corsair Carbide 500R Black€ 93,-€ 93,-
1Corsair Enthusiast TX650 V2€ 76,-€ 76,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,-€ 35,-
1Asus ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5€ 421,03€ 421,03
1Asrock Z68 Pro3€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.230,10

Systeem uit je startpost aangepast, met een gewoon moederbord, een ietwat lichtere voeding en een GTX580.
Dan ben je bijna 70 euro voordeliger uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Madrox op 10-12-2011 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
@Madrox, je linkt toevallig alleen maar naar games met engines uit 2008 of ouder en/of toch al meeeer dan voldoende FPS.
De enige die me opvalt is Metro2033 van legitreviews, die resultaten kloppen gewoonweg niet met andere reviews (bv anandtech).
Hier is de 6950CF zo'n 40-50% sneller dan de 580.
http://www.anandtech.com/bench/Product/299?vs=305

Je power consumption benchmark is gemaakt met Furmark, daarbij wordt de 580 geknepen om niet teveel te verbruiken.
De 580 is wel zuiniger inderdaad, maar performance per watt is bij de AMD beter.
(als die 70-80W verschil belangrijk voor je is kun je gaan voor 2x 6870)

Je geluid benchmark is van reference 6950's, we raden hier sapphire dual fans aan, deze zijn samen stiller dan een reference 580.
Daarnaast maken ze die 'herrie' alleen tijdens het gamen wanneer je toch geluid aan hebt.

Hitte is evenredig aan verbruik, zoveel warmer worden ze dus niet, kwestie van een extra fan in je case.

Voeding valt dus ook wel mee, een 100W sterkere voeding kost doorgaans maar een tientje meer.
Moederbord kost inderdaad ook wat meer, maar ik denk dat je het betere moederbord toch al wilde in een high-end setup vanwege toekomst mogelijkheden.
Al met al passen al deze benodigde dingen nog steeds allemaal in het budget.

De kans is inderdaad aanwezig dat je wat driver/game issues krijgt, maar doorgaans worden die snel opgelost.
(wat mij betreft dus het enige tegenargument die van waarde is in jouw post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Madrox schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 10:30:
Je vergelijk deugt niet. Je kan ook boodschappen doen in je Lambo, dat werkt altijd. Niet efficient, dat wel.
Met CF doet één kaart het altijd. Lijkt me kloppend genoeg, eerlijk gezegd. Het is een oplossing die wat haken en ogen heeft, inderdaad, maar dat is vaker zo richting het maximaal haalbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

mitsumark schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 10:37:
@Madrox, je linkt toevallig alleen maar naar games met engines uit 2008 of ouder en/of toch al meeeer dan voldoende FPS.
De enige die me opvalt is Metro2033 van legitreviews, die resultaten kloppen gewoonweg niet met andere reviews (bv anandtech).
Dat is op 2560x1600, heb je dat gezien ? Veel plezier met je 30inch monitor! Oh wacht, die hebben de meesten niet.
Je power consumption benchmark is gemaakt met Furmark, daarbij wordt de 580 geknepen om niet teveel te verbruiken.
De 580 is wel zuiniger inderdaad, maar performance per watt is bij de AMD beter.
(als die 70-80W verschil belangrijk voor je is kun je gaan voor 2x 6870)
Het is duidelijk zuiniger, toch ? Dat is slechts 1 van de punten. Je moet leren optellen :+
Btw, het is niet mijn pwer consumption benchmark, maar dit terzijde.
Hier nog eentje, 363 watt uit de muur met een gewone 3Dmark game-loop
http://www.bit-tech.net/h...-geforce-gtx-580-review/8
Je geluid benchmark is van reference 6950's, we raden hier sapphire dual fans aan, deze zijn samen stiller dan een reference 580.
Daarnaast maken ze die 'herrie' alleen tijdens het gamen wanneer je toch geluid aan hebt.
Laat maar zien dan....buiten dat, in je games zitten natuurlijk geen zachte passages of wat dacht je van minder herrie voor eventuele huidgenoten. Natuurlijk, niet iedereen zal erom malen...
Hitte is evenredig aan verbruik, zoveel warmer worden ze dus niet, kwestie van een extra fan in je case.
Heb je die hitte grafieken gezien ? Oja, natuurlijk. Extra fan = wee meer herrie. Nog meer kosten om het draaiende te houden, lol. Wat fijn! Crossfire rules!
Voeding valt dus ook wel mee, een 100W sterkere voeding kost doorgaans maar een tientje meer.
Of twee tientjes...
Moederbord kost inderdaad ook wat meer, maar ik denk dat je het betere moederbord toch al wilde in een high-end setup vanwege toekomst mogelijkheden.
Welke mogelijkheden? Om er bijv een kaartje in te steken met USB4.0 of SATA900 support ? Tenminste, als daar ruimte voor is dan he, het zou zomaar niet kunnen passen met al dat grafische geweld :o
Al met al passen al deze benodigde dingen nog steeds allemaal in het budget.
Dat klopt. Meer FPS(onder voorbehoud 8) ) en minder "systeem" :+
De kans is inderdaad aanwezig dat je wat driver/game issues krijgt, maar doorgaans worden die snel opgelost.
(wat mij betreft dus het enige tegenargument die van waarde is in jouw post)
Doorgaans ja, of helemaal nooit. Het gebeurt, ik kan het ook niet helpen.

Maar nogmaal, maken jullie vooral een mooi CF systeem. Wat ik aanbeveel is om de singlekaart oplossing ook een aantekening te geven in de BBG: want we zijn het er allemaal over eens denk ik: dat heeft ook zijn charmes :>

[ Voor 7% gewijzigd door Madrox op 10-12-2011 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Madrox schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 12:13:
Dat is op 2560x1600, heb je dat gezien ? Veel plezier met je 30inch monitor! Oh wacht, die hebben de meesten niet.

Het is duidelijk zuiniger, toch ? Dat is slechts 1 van de punten. Je moet leren optellen :+
Btw, het is niet mijn pwer consumption benchmark, maar dit terzijde.
Hier nog eentje, 363 watt uit de muur met een gewone 3Dmark game-loop
http://www.bit-tech.net/h...-geforce-gtx-580-review/8

Laat maar zien dan....buiten dat, in je games zitten natuurlijk geen zachte passages of wat dacht je van minder herrie voor eventuele huidgenoten. Natuurlijk, niet iedereen zal erom malen...

Heb je die hitte grafieken gezien ? Oja, natuurlijk. Extra fan = wee meer herrie. Nog meer kosten om het draaiende te houden, lol. Wat fijn! Crossfire rules!

Of twee tientjes...

Welke mogelijkheden? Om er bijv een kaartje in te steken met USB4.0 of SATA900 support ? Tenminste, als daar ruimte voor is dan he, het zou zomaar niet kunnen passen met al dat grafische geweld :o

Dat klopt. Meer FPS(onder voorbehoud 8) ) en minder "systeem" :+

Doorgaans ja, of helemaal nooit. Het gebeurt, ik kan het ook niet helpen.

Maar nogmaal, maken jullie vooral een mooi CF systeem. Wat ik aanbeveel is om de singlekaart oplossing ook een aantekening te geven in de BBG: want we zijn het er allemaal over eens denk ik: dat heeft ook zijn charmes :>
Sorry, ik krijg die gedeelde quotes nooit voor elkaar, ik heb de volgorde hetzelfde gehouden.

Je hebt de anandtech vergelijk niet helemaal gezien denk ik, onderin staat 'gewoon' Metro2033 op 1920x1200.
De nieuwe link die je geeft met power consumption staat geen 6950 in, lastig vergelijken...
Volgens anandtech is het verschil ingame ~90W (met furmark slechts 20W).

http://www.tweaktown.com/..._card_review/index16.html
De dirt3 versie (zelfde als dual fan) produceert hier 56.3dB
(2 stuks hiervan zitten dan op 59-60dB +3dB is verdubbeling in geluid)
De stilste 580 zit op 61.8dB.

Temperatuur is ook ontzettend laag vergeleken eigenlijk alle andere kaarten.
http://www.tweaktown.com/..._card_review/index15.html
Ik heb 2 sapphire dirt3 versies in mijn systeem gehad, deze kwamen niet boven de 65 graden en bleven samen een heel stuk stiller dan 1 enkele reference 6950 die ook nog eens 85 graden werd.
(in dezelfde kast met dezelfde hoeveelheid casefans)

Een extra casefan (als dat al nodig is) maakt ten opzichte van de rest zo goed als geen geluid.
Het verschil tussen 3 en 4 casefans is verwaarloosbaar.

Een voeding met 100W meer kost letterlijk maar 1 tientje meer, als het 2 tientjes is zal er meer verbeterd zijn dan alleen het vermogen (of je zit in het duurdere segment).
(vergelijk bv de corsair cx500 met cx600, of seasonic 520 met 620, of xfx pro 450-550-650-750-850)

Met het moederbord bedoel ik dat je er in de toekomst misschien wel een keer crossfire/sli mee kunt draaien.
Je bent in ieder geval minder beperkt.

Hoe bedoel je minder "systeem" ? Waar zou jij de 60 euro die je met de 580 overhoudt aan uitgeven?

Kijk, als het verschil tussen 580 en 2x6950 nu 10% was geweest had ik de 580 een mooie optie gevonden, maar het verschil is simpelweg te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Yep, de een stuttert, de ander niet :+

YouTube: Battlefield 3 Micro Stutter
YouTube: Micro-Stutter Far Cry 2 test video

_O-

Weetje, laat mij maar lekker smooth doortuffen O-)

[ Voor 38% gewijzigd door Madrox op 10-12-2011 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Madrox schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 13:56:
Yep, de een stuttert, de ander niet :+

YouTube: Battlefield 3 Micro Stutter

_O-

Weetje, laat mij maar lekker smooth doortuffen O-)
Daar zit gewoon iets anders mis.
3x 6950's Crossfirex.
This happens even when Crossfire is disabled.

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 10-12-2011 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

mitsumark schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 14:00:
[...]

Daar zit gewoon iets anders mis.
3x 6950's Crossfirex.
This happens even when Crossfire is disabled.
Ja, typisch een Radeon kwaaltje :+
YouTube: Battlefield 3 Micro Stutter - with and Without

3x HD6950 = stutter
2x GTX275 = geen stutter

GTX580 = 100% smooth :P (60fps -ultra-4xmsaa)
YouTube: BF3 PC Gameplay, Campaign GTX 580 SLI 3GB 1080p Ultra settings

Tja, het kost wel wat, maar dan heb je ook wat :>

maarre, kijk eens NIET naar de saaie cijfers:

YouTube: Battlefield 3 + GTX 460= ULTRA

GTX460 SINGLE kaart, ultra settings en 4xmsaa = gewoon prima speelbaar!

[ Voor 34% gewijzigd door Madrox op 10-12-2011 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
mitsumark schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 10:37:
Je zegt 40-50%. Maar op 1920x1200 onderaan de resultaten waar je Madrox op wijst is hij maar ongeveer 33 procent sneller.
En ik denk dat het verschil op 1920x1080 dan nog kleiner zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Madrox schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 14:09:
[...]

Ja, typisch een Radeon kwaaltje :+
YouTube: Battlefield 3 Micro Stutter - with and Without

3x HD6950 = stutter
2x GTX275 = geen stutter

GTX580 = 100% smooth :P (60fps -ultra-4xmsaa)
YouTube: BF3 PC Gameplay, Campaign GTX 580 SLI 3GB 1080p Ultra settings

Tja, het kost wel wat, maar dan heb je ook wat :>

maarre, kijk eens NIET naar de saaie cijfers:

YouTube: Battlefield 3 + GTX 460= ULTRA

GTX460 SINGLE kaart, ultra settings en 4xmsaa = gewoon prima speelbaar!
GTX 580 stutter.
Single: YouTube: GTX 580 MSI Lightning @stock i7 920 @2.66 Battlefield 3 Stuttering issue in Multiplayer
SLI: YouTube: Battlefield 3 MAXED - 2X GTX 580's SLI Config - Ultra Setting 1920X1080 -Jet Carrier Start-

Typisch AMD inderdaad.

@460: kijk eens bij 1:55 en 3:40, erg soepel/speelbaar kan ik dat niet noemen.
(het kost hem zelfs zn leven)
Zal rond de 20fps gemiddeld zijn denk ik. Welke resolutie is dat?

Ik ben je clown smileys ook wel een beetje zat :$

[ Voor 52% gewijzigd door mitsumark op 10-12-2011 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Robolokotobo schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 14:24:
[...]
Je zegt 40-50%. Maar op 1920x1200 onderaan de resultaten waar je Madrox op wijst is hij maar ongeveer 33 procent sneller.
En ik denk dat het verschil op 1920x1080 dan nog kleiner zal zijn.
Ik had het over het gemiddelde.
Overigens is het 37,5% op die resolutie bij Metro inderdaad.
Kijk je ook naar andere zware games zie je ook wel eens 45-50%.
(op nog hogere resolutie, maar madrox zegt terecht dat niet veel mensen daarop gamen, is het verschil nog groter)

Overigens is een aantal mensen dat een PC koopt van 1300 euro ook nog wel eens bereid om een 27-30" of 3 schermen aan te schaffen (dat laatste kan overigens niet met de 580).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

De eerste is duidelijk een vreemd geval, alleen die radar "stottert". Heeft dus niks met SLI te maken!
De tweede heeft die het meer over de video encoding geloof ik, ook geeft hij een link naar een verbeterde "opname" (misschien HT uitgezet, wat voor gaming altijd beter is bij de intel core's). Maar het kan ook zijn dat hij zijn encoding verbeterd heeft. Iig bemerk ik niks van een zogenaamde SLI/CF stuttering (voor de goede orde, zo'n stutter zie je over het gehele beeld en om de seconde ofzo).
@460: kijk eens bij 1:55 en 3:40, erg soepel/speelbaar kan ik dat niet noemen.
(het kost hem zelfs zn leven)
Zal rond de 20fps gemiddeld zijn denk ik. Welke resolutie is dat?
Denk eerder rond de 25 FPS ofzo. De resolutie is 1920x1080 dacht ik. Dat die vertraagt bij die tijden kan ook te maken hebben met een traag subsysteem (harddisk(s)) waar die iets moet inladen. Een SSD zal dat gladstrijken.
Ik ben je clown smileys ook wel een beetje zat :$
Oke! *O*

Het mag sneller zijn. Als je zo nu dan tegen issue's aanloop kan ik me voorstellen dat je er ook schijtziek van word.
Een grotere monitor gaat je dan ook niet helpen, integendeel; = meer pixels, lagere FPS en zoals we nu geleerd hebben bij Ome Tom, loop je dan sneller tegen stotters aan.

Maar ik heb niks tegen een CF/SLI systeem, als jullie dat willen. Waar ik me hard voor maak is een melding van de complexiteit van de CF/SLI techniek, dat het niet vlekkeloos werkt en dat er andere opties zijn. IS dat nou zo erg ?

En ja, ik heb CF gedraait en JA, ik werd er ziek van. Omdat ik geen zin heb om mijn nieuwste game op de plank te laten liggen, omdat ik er na dagen wroeten achterkom, dat het "nog" niet lekker werkt. Natuurlijk, disable een kaart zeg je dan. Wel, duh. Daar neem je toch geen CF/SLI voor? Bovendien heb je toch lopen wroeten, ik weet niet hoelang. Nee, als het ff kan blijf ik bij single kaart systemen; veel flexibeler en betrouwbaarder en nooit geen SLI/CF gezeur. En het kan! Heel goed zelfs.

ps: En zelfs met HD6950 CF is het nog niet stottervrij. Beter, maar niet weg...
http://hardforum.com/showthread.php?t=1570920
En een goed voorbeeld wat ik bedoel als het niet lekker werkt. dan zit je niet te gamen, maar te troubleshooten. Wel, laat mij maar gamen ;)

Maar wat me eigenlijk nog het meeste stoort is dat ik ervaren heb dat Multi-GPU gaming heeft niet hoeft te stotteren. Dat heette 3dfx Voodoo² en dat werkte perfect en vloeiend. Heb het een tijdje gehad. Heerlijk, alllesw werkte, nooit geen rare fratsen of driver perikelen. H-e-e-r-l-i-j-k!

Dat PC-Gaming op de pc afneemt, de bedrijven steeds vaker voor de console game ontwikkeling kiezen heeft denk ik ook daarmee te maken: Al dat gedoe met drivers etc.etc. schikt mensen af, alleen de diehard nerds pakken de pc, de rest gaat gewoon console. Die strijd tussen AMD code pad en Nvidia's code pad en driver truuks maakt die keus alleen maar makkelijker voor de "casual gamer". En dan ook nog gestotter, nee dat helpt ook al niet. Wat dat aangaat kan mij die hele AMD/Nvidia strijd gestolen worden....

[ Voor 41% gewijzigd door Madrox op 10-12-2011 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:06
GTX580 Build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 20,-€ 20,-
1Silverstone Raven RV03B-W€ 103,57€ 103,57
1Silverstone Strider Essential 600W (ST60F-ES)€ 62,75€ 62,75
1Gigabyte GV-N580UD-15I€ 441,50€ 441,50
1Asrock P67 Extreme6€ 136,85€ 136,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.292,59

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
StefanvanGelder schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 09:08:
[...]

Ik vind het wel terecht omdat op een GTX 580 alle games ook super speelbaar zijn. Dus 6950 crossfire is inderdaad sneller naar het is op 1920x1080 niet nodig. Je zegt de prijs zit op hetzelfde niveau en 6950 Crossfire is veel sneller, maar verkiest daarmee prestatie boven betrouwbaarheid. En als je dan niet de CrossFire nadelen in de BBG vermeld en de andere mogelijke optie (GTX580) er bij zet, is de kans groot dat veel mensen teleurgesteld zullen zijn. Vergeet bijv. ook niet de mensen die voor het eerst een PC samenstellen en de BBG overnemen. Dat is denk ik één van de grootste doelgroepen voor de BBG. De gemiddelde Tweaker stelt zelf wat samen en velen daarvan zullen voor zich zelf de afweging kunnen maken tussen Crossfire of geen Crossfire.
Maar die beginnende Tweakers weten door de manier waarop de BBG nu geformuleerd is, niet goed wat ze te wachten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 10:38:
[...]

Met CF doet één kaart het altijd. Lijkt me kloppend genoeg, eerlijk gezegd. Het is een oplossing die wat haken en ogen heeft, inderdaad, maar dat is vaker zo richting het maximaal haalbare.
Dus dan ga je met je Lambo V10 op 5 cilinders boodschappen doen? lmao

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robolokotobo schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 16:10:
En als je dan niet de CrossFire nadelen in de BBG vermeld en de andere mogelijke optie (GTX580) er bij zet, is de kans groot dat veel mensen teleurgesteld zullen zijn. Vergeet bijv. ook niet de mensen die voor het eerst een PC samenstellen en de BBG overnemen. Dat is denk ik één van de grootste doelgroepen voor de BBG. De gemiddelde Tweaker stelt zelf wat samen en velen daarvan zullen voor zich zelf de afweging kunnen maken tussen Crossfire of geen Crossfire.
Maar die beginnende Tweakers weten door de manier waarop de BBG nu geformuleerd is, niet goed wat ze te wachten staat.
Op zich heb je een redelijk verhaal, maar ga je dan niet voorbij aan het feit dat er al maanden CrossFire/SLI i de BBG staat en die massa's teleurgestelde mensen mij in ieder geval nog niet opgevallen zijn?
Robolokotobo schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 17:01:
Dus dan ga je met je Lambo V10 op 5 cilinders boodschappen doen? lmao
Nee, maar je benut het volle potentieel van zo'n auto niet. Hij kan het prima, maar is wat minder praktisch en vrij inefficiënt.

Maar goed, ik weet alweer waarom autovergelijkingen een slecht idee waren. Mensen willen om hun gelijk te halen niet even meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 21:21:
[...]

Op zich heb je een redelijk verhaal, maar ga je dan niet voorbij aan het feit dat er al maanden CrossFire/SLI i de BBG staat en die massa's teleurgestelde mensen mij in ieder geval nog niet opgevallen zijn?

[...]

Nee, maar je benut het volle potentieel van zo'n auto niet. Hij kan het prima, maar is wat minder praktisch en vrij inefficiënt.

Maar goed, ik weet alweer waarom autovergelijkingen een slecht idee waren. Mensen willen om hun gelijk te halen niet even meedenken.
Sorry. Tuurlijk had je een beetje gelijk, maar zoals jezelf zei, het is een scheve vergelijking. Het was dan ook meer een grapje van mij dan dat het bedoeld was om mijn gelijk te krijgen.

Voor wat betreft teleurgestelde mensen. Hier is de game Skyrim als voorbeeld. Meer dan een maand uit en nog altijd geen driver waarmee CrossFire goed werkt. Een 28 pagina's tellende topic over deze problemen op OverClock.net als bron:

http://www.overclock.net/...1c-5k-6k-xfire-driver-out

[ Voor 17% gewijzigd door Robolokotobo op 10-12-2011 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
Wat is nu precies de definitie van een high-end gamesysteem? Ik denk dat daar de feitelijke meningsverschillen over gaan. Ik versta onder een high-end gamesysteem dat je kunt gamen op de hoogste gangbare resolutie (1920x1080) en met de instellingen behoorlijk hoog (hoeft niet ultra ultra te zijn). Daarnaast vind ik het comfort van geen gezeik ook bij een high-end gamesysteem horen. Je wilt tenslotte geen 1000+ euro uitgeven om vervolgens te klooien om maar geen stotteringen te krijgen. De filmpjes waren eigenlijk heel erg triest voor 400+ euro aan grafische kaarten. Ook al is het misschien maar in 2 van de 10 games. Het zijn er gewoon 2 teveel.
De discussie of een 580GTX wel voldoende is, is te gek voor woorden. Ik zie dat de 580GTX altijd wel boven de 30-40 FPS zit en vaak veel hoger, en dat bij de allerhoogste instellingen. De discussie of je beter 85 FPS kan hebben ipv 65 vind ik irrelevant. Een gamesysteem is meer dan alleen maar FPS. Ook bij andere BBG's wordt eigenlijk alleen maar naar de snelheid gekeken als absoluut gegeven. De snelste PC hoeft niet persé de beste te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
het ergste van al vind ik dan dat er nauwelijks aandacht wordt besteed aan randapparatuur... de 2312hm is een goed mainstream scherm, maar met dit budget kan je die beetje fps misschien inwisselen voor een beter scherm? (groter, 1200p, beter: u2410?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robolokotobo schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 22:05:
Voor wat betreft teleurgestelde mensen. Hier is de game Skyrim als voorbeeld. Meer dan een maand uit en nog altijd geen driver waarmee CrossFire goed werkt. Een 28 pagina's tellende topic over deze problemen op OverClock.net als bron:

http://www.overclock.net/...1c-5k-6k-xfire-driver-out
Okay, fair point. Dan blijft bij mij de vraag over of dit de mensen (of het soort mensen) zijn die hier de BBG raadplegen en of je Skyrim niet gewoon ook prachtig kan spelen met een enkele HD6950 totdat die drivers uit zijn. Dat draait ook heel behoorlijk, namelijk. Tegelijk realiseer ik me ook dat ik bij uitstek iemand ben die niet per se de twee weken na release een spel hoeft kapot te spelen en dat dat voor anderen nog wel eens anders is.
Sorry. Tuurlijk had je een beetje gelijk, maar zoals jezelf zei, het is een scheve vergelijking. Het was dan ook meer een grapje van mij dan dat het bedoeld was om mijn gelijk te krijgen.
Ik zal dan ook even sorry zeggen voor mijn wat felle toon :) De discussie is hier gelukkig constructief, maar ik geloof dat je wel het fenomeen waar ik het over had herkent. Daar ben ik blijkbaar inmiddels een beetje allergisch voor geworden :'(
bertp1 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 23:00:
het ergste van al vind ik dan dat er nauwelijks aandacht wordt besteed aan randapparatuur... de 2312hm is een goed mainstream scherm, maar met dit budget kan je die beetje fps misschien inwisselen voor een beter scherm? (groter, 1200p, beter: u2410?)
Dan zou ik eerder voor de goedkopere en niet echt mindere U2412M gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 23:13:
[...]

Okay, fair point. Dan blijft bij mij de vraag over of dit de mensen (of het soort mensen) zijn die hier de BBG raadplegen en of je Skyrim niet gewoon ook prachtig kan spelen met een enkele HD6950 totdat die drivers uit zijn. Dat draait ook heel behoorlijk, namelijk. Tegelijk realiseer ik me ook dat ik bij uitstek iemand ben die niet per se de twee weken na release een spel hoeft kapot te spelen en dat dat voor anderen nog wel eens anders is.
Maar Skyrim is geen uitzondering. Het was de eerste game waar ik google op losliet en het was direct raak.
En vaak 1 kaart uit moeten zetten met een CrossFire systeem is niet het doel wat je voor ogen hebt als je 2 kaarten koopt. Dat is teleurstellend en zonde van het geld. En als iemand 400+ euro te veel vind voor 1 kaart zeg ik neem dan een HD6970 of GTX570. In mijn ogen ook High End en in mijn ogen meer bang for buck dan een GTX 580. En dan zijn nog steeds alle nieuwe games op hoge instellingen speelbaar. Maar nu dwaal ik af want de GTX580 past gewoon in het budget van het High End systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Precies. Microstotters zie je veel vaker, heb ook al issue's gezien met Metro 2033, naast Skyrim en Battlefield 3 om er maar een paar te noemen. Eigenlijk zit het er altijd al in, dankzei AFR rendering, begrijp ik. Daarom heeft AMD er meer last van dan Nvidia bijv, die gebruiken een SFR techniek. Al doen ook Nvidia water bij de wijn en pompen ze de frames OOK niet synchroon naar je scherm.

Daar is maar 1 goede reden voor; allbei willen de performance kroon en als ze daar hier en daar een "steekje" voor moeten laten vallen; doen ze dat. Want het is perfect mogelijk vloeiende plaatjes in een juist tempo naar het beeld te sturen, ook met SLI/CF. Alleen levert dat een vertraging op, lag. De FPS zal omlaag gaan. Ook al is er met die FPS niks mis eigenlijk. Maar nee, ze pakken liever de performance kroon en laten de gebruikers met een ongewenste "feature" zitten.

Als het spel sneller draait, heb je er vaak minder last van. Alleen, als de spellen zwaarder worden, zal het gestutter weer de kop opsteken. Dat is inherent aan de techniek (zie tom's artikel).

Een verwijzing naar een single kaart GTX580 systeem is niks mis mee, zeker als de ruimte in het budget benut word voor een voeding die twee GTX580 aankan. Want ik zie eerder iemand een enkele GTX580 upgraden met een 2de hands exemplaar bijv., dan dat iemand zijn CF verkoopt en daar een nieuwe CF/SLI combi inzet.

Het enkele systeem heeft dan nog ruimte voor uitbreiding, iig een upgrade die een stuk goedkoper zal uitpakken.

ps: 65% ( of meer) heeft nog altijd een single chip kaart:
http://www.3dgameman.com/...ideo-card-setup?nocache=1
http://hothardware.com/polls.aspx?pollid=59

[ Voor 5% gewijzigd door Madrox op 11-12-2011 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafel Inc
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-08-2021
Om als 'gebruiker' van de BBG ook maar even deel te nemen aan de discussie over waar deze guide voor gebruikt wordt: Ik ben een gamer die met het oog op de recent uitgekomen titels zoals BF3, MW3, Skyrim (minder recent is GTA:IV) en enkele toekomstige titels zoals Mass Effect 3 en GuildWars 2 (verre toekomst is GTA:V) een nieuw systeem wil, met een budget dat uiteindelijk gelijk bleek te liggen met het budget van deze guide. Zelf heb ik absoluut niet de kennis in huis om het systeem samen te stellen, wat ook de reden is dat ik al een tijdje de BBG's hier op tweakers.net volg. Wat ik van mijn nieuwe systeem zou willen en dus waar ik voor zoek in deze guide:

- een systeem dat de nieuwste games probleemloos op (relatief) hoog detail kan draaien
- een systeem waar ik voor 3 a 4 jaar geen investeringen meer hoef te doen om de nieuwe games op redelijk (lees: op z'n minst medium) detail te kunnen draaien
- een systeem waarmee ik vooral geen zorgen heb over de hardware (nieuwe drivers op zoeken en installeren of een goed uitlegde guide volgen om softwarematig wat problemen op te lossen lukt nog wel :P)
- een systeem dat relatief stil is, aangezien het ding op nog geen meter naast mn oren staat en ik het ook gebruik om gewoon rustig muziek mee te luisteren tijdens het lezen van een boek (zo een papieren ding met veel letters en weinig plaatjes, ge kent het wel)

Van overclocken heb ik geen kaas gegeten, en ik zal dit dus ook nooit doen. Alle bovengenoemde punten gelden wat mij betreft als eisen even zwaar mee, en er zou met dit budget ook aan voldaan moeten kunnen worden (tenminste, dat hoop ik :P). Gamen doe ik voorlopig nog op een enkel scherm met 1440x900 (later te upgraden naar meer gebruikelijke resoluties), een tweede scherm gebruik ik slechts voor wat gadgets, winamp, TS etc. en de resolutie is het vernoemen niet waard.

Aangezien ik tussen kerst en nieuwjaar dit systeem eigenlijk al wil hebben staan, volg ik dit topic voorlopig op dagelijkse basis en ben daarmee waarschijnlijk ook een van de eerste 'klanten' van deze BBG. Nou weet ik natuurlijk niet wat voor mensen deze guide allemaal zullen volgen, maar mijns inziens moeten mijn wensen voor deze BBG toch aardig overeenkomen met het gemiddelde (leek of gevorderde alike).

Wat ik trouwens nog een klein beetje mis is een advies over extra fans in de kast. Hoewel in deze discussie wel een aantal keer de CPU-koeler naar voren is gekomen, zie ik dat in de aanbevolen kast ruimte is voor extra fans bovenin, volgens mij direct boven de CPU. Indien dit extra betrouwbaarheid zou opleveren, is me dit die twee a drie extra tientjes voor twee extra fans wel waard. Aangezien ik niet direct losse bijbehorende fans kon vinden om bij te bestellen, vraag ik me af wat jullie (ook in verband met de standenschakelaar op de kast en de gewenste stilte) hiervoor zouden aanbevelen?

Nog een laatste punt, wellicht niet helemaal waar dit topic voor bedoeld is:
Ik merk op dat in de BBG's van het het afgelopen halve jaar telkens dezelfde grafische kaart en CPU worden toegepast. Dit betekent natuurlijk dat deze dingen goed presteren, maar ik vroeg me ook af of er binnenkort geen nieuwe series aankomen die significant beter presteren en/of waardoor de prijzen van de huidige series wat zakken (=budget voor een beter segment?). In dat geval zou het wellicht beter zijn een BBG over te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hierboven ! (je zit in het verkeerde topic, dit is puur de T.net BBG Guide discussie.

Voor persoonlijk advies, raad ik je het gewone BBG Aanschaf topic te nemen :-)

[ Voor 6% gewijzigd door Madrox op 11-12-2011 04:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
bertp1 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 23:00:
Je bent vrij om een aanbeveling te doen natuurlijk ;) Dat is juist de bedoeling van dit topic.
Erwin1967 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 22:54:
Een gamesysteem is meer dan alleen maar FPS. Ook bij andere BBG's wordt eigenlijk alleen maar naar de snelheid gekeken als absoluut gegeven. De snelste PC hoeft niet persé de beste te zijn...
Leg uit...
Erwin1967 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 22:54:
De discussie of een 580GTX wel voldoende is, is te gek voor woorden. Ik zie dat de 580GTX altijd wel boven de 30-40 FPS zit en vaak veel hoger, en dat bij de allerhoogste instellingen.
Een 6950 crossfire opstelling is even duur als een GTX 580 dus de prijs is geen discussiepunt. Er wordt niet alleen naar de prijs en prestaties gekeken, anders waren er waarschijnlijk wel meer ssd's in de BBG gekomen met een sandforce controller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafel Inc
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-08-2021
Ik bedoelde mijn post niet als vraag voor persoonlijk advies, het speelde in op de gaande discussie over waar een high-end systeem BBG nou eigenlijk voor is. Om het maar wat korter samen te vatten: in ieder geval één gebruiker van de BBG wil een betrouwbaar systeem die voorlopig alles vloeiend draait, zonder zelf aan de hardware te moeten gaan sleutelen, aangezien hij daar de kennis niet voor heeft. Om de achterhaalde autovergelijking nog eenmaal boven te halen: een luxe auto die voorlopig lekker soepel rijdt zonder dat er onder de motorkap aan gesleuteld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST31000524AS, 1TB€ 104,90€ 104,90
1NZXT H2 Zwart€ 87,90€ 87,90
2Sapphire HD6950 2GB Dual Fan€ 232,50€ 465,-
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.316,77

Nog wel 15 euro over het budget, maar wel met behuizing met USB 3.0 in front welke ook te gebruiken is.
http://www.techpowerup.com/reviews/NZXT/H2/1.html

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ach, er zijn genoeg redenen genoemd waarom het een goed idee is om met een single kaart systeem te beginnen. Je kan er lang en breed over praten, de voordelen zijn daar. CF/SLI is bij lange na niet allemaal rozegeur en maneschijn, ook dit is een feit.

Kan alleen maar zeggen dat ik het jammer vind dat hier geen enkele melding van gemaakt word in de BBG.
Dat het al een tijdje CF/SLI systemen zijn doet hier niets aan af. Single kaart systemen hebben een bestaansrecht, sterker nog; een ruime meerderheid doet het met single kaart systemen.

Het is tot slot ook jammer, dat na jaren CF/SLI de structurele issue's (stutter) en game-conflicten (ja, vaak ook met nieuwe games) nog steeds aan de orde van de dag is. Dan vind ik teleurstellend, je zou hopen dat men vooruitgang maakt en dit soort structurele issue's gladstrijkt. Misschien ben ik daarom wel zo kritsch nu.

En dan nu de ultieme Game PC!

#ProductPrijsSubtotaal
2XFX AMD Radeon HD6950 2048 MB GDDR5€ 227,17€ 454,34
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 81,-€ 81,-
1XFX PRO850W€ 90,26€ 90,26
1Intel 320 120GB€ 139,91€ 139,91
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 34,50€ 34,50
1Gigabyte GA-P67A-UD7-B3 (1.0)€ 143,74€ 143,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.283,87

Ja ja, je ziet het goed! Dit systeem is helemaal triple crossfire voorbereid >:)
Daar blaas je, met een derde HD6950 erbij later, onder de kerstboom bijv, alle
huidige BBG Game pc's mee omver :+

[ Voor 67% gewijzigd door Madrox op 11-12-2011 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
StefanvanGelder schreef op zondag 11 december 2011 @ 11:50:
Leg uit...
[...]

Een 6950 crossfire opstelling is even duur als een GTX 580 dus de prijs is geen discussiepunt. Er wordt niet alleen naar de prijs en prestaties gekeken, anders waren er waarschijnlijk wel meer ssd's in de BBG gekomen met een sandforce controller...
Er zijn meer punten waarop je een systeem kunt beoordelen zoals energieverbruik, geluidsproductie, kwaliteit van de gebruikte materialen, uitbreidingsmogelijkheden, hot swap bays, card readers, afstandbediening, kwaliteit geluidskaart, snelheid opslag/booten, bluray mogelijkheden etc. etc. Er zijn veel zaken die een systeem ook luxe maken zonder dat dat direct tot een hogere fps leidt. Let wel natuurlijk dat er een bepaald basisniveau van grafische performance aanwezig moet zijn.
Een aardige zou kunnen zijn om een extra grote SSD te nemen, of twee kleinere, zodat je ook je games op een SSD kunt installeren. Dit zou makkelijk uitgevoerd kunnen worden door bv een 570GTX te nemen. Dit is m.i. ook een high end kaart. Je houdt dan nog geld over om de PC stiller te maken.
Als niet alleen naar de prestatie gekeken wordt, waarom dan de keuze voor de 6950CF oplossing? Hij is minstens 40 euro duurder, maakt meer herrie en vreet meer stroom. De nadelen wegen dan kennelijk op tegen de voordelen van een mogelijk hogere performance. Ik vraag me dan echt af waarom die extra performance zo belangrijk is als de gemiddelde fps al zo hoog zijn. Ik vind dat bij een beperkt budget zonde van het geld, iig geen best buy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Tot slot een systeem wat mensen die een wat kleinere kast preferen zal bevallen.
Heb er nu ook 2x een GTX560 Ti 2GB videokaarten van MSI ingedaan, uit de Twin Frozer serie.
Die koeling staat zeer goed aangeschreven en is minstens zo stil als de Sapphire HD6950 kaarten, zoniet stiller.
De prestaties zijn ook al gewaagd aan elkaar, dankzei de 2GB uitvoering en de 880mhz OC-editie van deze Ti kaarten.

Zo kies ik ook een wat goedkopere SSD neem van Intel, bewezen goed en alsnog retesnel. Natuurlijk, de Samsung 830 zal hogere seq cijfers laten zien, maar voor een OS-disk zijn het vooral de random prestaties die tellen en ik verwacht dat op dat vlak de verschillen miniem zijn. Het geld wat ik daarop bespaar is genoeg om
een fijn Asus ROG Z68 mini-atx moederbord te nemen. Zoals we gewend zijn van de ASus ROG series, zeer goed plankjes met uitstekende overklok potentie.

Dat plankje past prima in de relatief kleine kast, een kast die goed ontvangen is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Arc Midi Tower€ 78,40€ 78,40
2MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II 2GD5/OC€ 229,90€ 459,80
1Asus ROG Maximus IV GENE-Z€ 150,-€ 150,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.293,49

Natuurlijk kan je voor hetzelfde geld 2x een HD6950 erin stoppen. Maar ik leg mijn eieren bij de SLI versie, zeker nu ik meer weet over de stotter perikelen; iets, waar vooral de Radeon kaarten last van hebben (zie toms hardware).

Hier nog wat cijfers waar je kan zien dat deze Ti kaarten, zeker met 2GB Ram, prima kunnen meekomen
met de HD6950 2GB kaarten. Het is stuivertje wisselen, afhankelijk van het spel je draait.

http://www.bit-tech.net/h...x-560-ti-2048mb-phantom/3
http://metku.net/index.ht...nward-gtx560ti/index_eng6
http://www.overclock3d.ne...gtx560-ti_oc_sli_review/7

En wat lyrische gebruikers ervaringen van deze MSI GTX 560 Ti OC kaarten (2GB)
http://www.newegg.com/Pro...rds=%28keywords%29&Page=2

[ Voor 7% gewijzigd door Madrox op 12-12-2011 05:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:49
Madrox schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 14:56:
[...]

De resolutie is 1920x1080 dacht ik.
1366 x 768 dus niet gek dat die GTX460 prima presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
@madrox,

die 850 watt overkill heb je er in zitten zodat je later wellicht een derde kaart er bij kan zetten? Gezien je posts over CF een beetje dubieuze optie. Zeker als je ziet dat dit vaak weinig extra prestatie levert.
Speciale reden dat je voor die intel gaat ipv voor de samsung of crucial (SSD)
En dat micro bordje van 150 euro is echt zonde van je geld. Kan je zo 70 euro op besparen. Tja, kan je wellicht geen triple CF nemen maar dat is toch al een beroerde keuze.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Erwin1967 schreef op zondag 11 december 2011 @ 21:21:
[...]

Er zijn meer punten waarop je een systeem kunt beoordelen zoals energieverbruik, geluidsproductie, kwaliteit van de gebruikte materialen, uitbreidingsmogelijkheden, hot swap bays, card readers, afstandbediening, kwaliteit geluidskaart, snelheid opslag/booten, bluray mogelijkheden etc. etc. Er zijn veel zaken die een systeem ook luxe maken zonder dat dat direct tot een hogere fps leidt. Let wel natuurlijk dat er een bepaald basisniveau van grafische performance aanwezig moet zijn.
Deze dingen zijn allemaal zeer persoonlijk. Niet iedereen zal dit nodig hebben en iedereen kan zelf bepalen of die zulke componenten nodig gaat hebben. Als je al dit soort dingen in je BBG gaat nemen dan kom je uit bij die Dell reclame van een paar jaar geleden denk ik waar allemaal hippe componenten in zitten die je nooit gebruikt.
Een aardige zou kunnen zijn om een extra grote SSD te nemen, of twee kleinere, zodat je ook je games op een SSD kunt installeren. Dit zou makkelijk uitgevoerd kunnen worden door bv een 570GTX te nemen. Dit is m.i. ook een high end kaart. Je houdt dan nog geld over om de PC stiller te maken.
Ik vraag me dan echt af waarom die extra performance zo belangrijk is als de gemiddelde fps al zo hoog zijn. Ik vind dat bij een beperkt budget zonde van het geld, iig geen best buy.
120GB is al behoorlijk wat voor een ssd en een grotere ssd slurpt ook een groot deel van het budget is. Opslag is in deze pc al het duurste op de videokaarten na. Naar mijn idee dus niet interessant maar je bent natuurlijk altijd vrij om een concreet voorstel te doen ;)
Als niet alleen naar de prestatie gekeken wordt, waarom dan de keuze voor de 6950CF oplossing? Hij is minstens 40 euro duurder, maakt meer herrie en vreet meer stroom. De nadelen wegen dan kennelijk op tegen de voordelen van een mogelijk hogere performance.
40 euro duurder dan wat? Het is in ieder geval zo goed als gelijk geprijsd als een GTX 580, die haast niet leverbaar is voor ~430 euro. Als je kijkt naar kaarten met een goede levertijd zal de prijs ook richting de 560 euro gaan. Aan crossfire of SLi zitten inderdaad nadelen, ik ben zelf ook helemaal geen crossfire of SLi man. Die oplossingen zijn ook vaak genoeg aangeraden bij het reguliere gamesysteem, maar daar schaalt het gewoon niet. Hier is dat een ander verhaal, de prestaties zijn bij de doorsnee review zoveel beter. Nogmaals de GTX 580 is even duur als een 6950 Crossfire opstelling, dit zijn de verhoudingen:

Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/ASUS/Radeon_HD_6950_CrossFire/images/metro_2033_1920_1200.gif

Hoe is een GTX 580 dan goed te praten?
Madrox schreef op zondag 11 december 2011 @ 19:33:
Ach, er zijn genoeg redenen genoemd waarom het een goed idee is om met een single kaart systeem te beginnen. Je kan er lang en breed over praten, de voordelen zijn daar. CF/SLI is bij lange na niet allemaal rozegeur en maneschijn, ook dit is een feit.

Kan alleen maar zeggen dat ik het jammer vind dat hier geen enkele melding van gemaakt word in de BBG.
Dat het al een tijdje CF/SLI systemen zijn doet hier niets aan af. Single kaart systemen hebben een bestaansrecht, sterker nog; een ruime meerderheid doet het met single kaart systemen.

Het is tot slot ook jammer, dat na jaren CF/SLI de structurele issue's (stutter) en game-conflicten (ja, vaak ook met nieuwe games) nog steeds aan de orde van de dag is. Dan vind ik teleurstellend, je zou hopen dat men vooruitgang maakt en dit soort structurele issue's gladstrijkt. Misschien ben ik daarom wel zo kritsch nu.

En dan nu de ultieme Game PC!

#ProductPrijsSubtotaal
2XFX AMD Radeon HD6950 2048 MB GDDR5€ 227,17€ 454,34
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 81,-€ 81,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 34,50€ 34,50
1Gigabyte GA-P67A-UD7-B3 (1.0)€ 143,74€ 143,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.283,87

Ja ja, je ziet het goed! Dit systeem is helemaal triple crossfire voorbereid >:)
Daar blaas je, met een derde HD6950 erbij later, onder de kerstboom bijv, alle
huidige BBG Game pc's mee omver :+
Dit vind ik dan wel weer heel bijzonder. Eerst een pleidooi houden over wat de nadelen van SLi en Crossfire zijn, vervolgens een systeem opstellen met een GTX 560-Ti. Als we het over stroomverbruik hebben is de opstelling van een GTX 560-Ti al helemaal niet meer interessant.
Madrox schreef op maandag 12 december 2011 @ 05:26:
Tot slot een systeem wat mensen die een wat kleinere kast preferen zal bevallen.
Heb er nu ook 2x een GTX560 Ti 2GB videokaarten van MSI ingedaan, uit de Twin Frozer serie.
Die koeling staat zeer goed aangeschreven en is minstens zo stil als de Sapphire HD6950 kaarten, zoniet stiller.
De prestaties zijn ook al gewaagd aan elkaar, dankzei de 2GB uitvoering en de 880mhz OC-editie van deze Ti kaarten.

Zo kies ik ook een wat goedkopere SSD neem van Intel, bewezen goed en alsnog retesnel. Natuurlijk, de Samsung 830 zal hogere seq cijfers laten zien, maar voor een OS-disk zijn het vooral de random prestaties die tellen en ik verwacht dat op dat vlak de verschillen miniem zijn. Het geld wat ik daarop bespaar is genoeg om
een fijn Asus ROG Z68 mini-atx moederbord te nemen. Zoals we gewend zijn van de ASus ROG series, zeer goed plankjes met uitstekende overklok potentie.

Dat plankje past prima in de relatief kleine kast, een kast die goed ontvangen is.
Voor mensen die een kleine kast prefereren kunnen beter terecht in [BBG] SFF PC januari 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
StefanvanGelder schreef op maandag 12 december 2011 @ 09:19:
40 euro duurder dan wat? Het is in ieder geval zo goed als gelijk geprijsd als een GTX 580, die haast niet leverbaar is voor ~430 euro. Als je kijkt naar kaarten met een goede levertijd zal de prijs ook richting de 560 euro gaan. Aan crossfire of SLi zitten inderdaad nadelen, ik ben zelf ook helemaal geen crossfire of SLi man. Die oplossingen zijn ook vaak genoeg aangeraden bij het reguliere gamesysteem, maar daar schaalt het gewoon niet. Hier is dat een ander verhaal, de prestaties zijn bij de doorsnee review zoveel beter. Nogmaals de GTX 580 is even duur als een 6950 Crossfire opstelling, dit zijn de verhoudingen:

[afbeelding]

Metro 2033 1920x1080 DX11 very high quality + Analytical AA/16xAF haalt 44 frames met een GTX580 en 60,5 met HD6950 Crossfire (Van AnandTech).
Dus is met een GTX 580 ook heel goed speelbaar. En dit heb ik van het forum van Steam:

The analytical AA looks great for the most part anyway. When it is working it looks as good or better than 4xAA with nowhere near the performance hit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:49
[...]

Appels en peren maar die discussie is al tigmaal gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op maandag 12 december 2011 @ 11:44:
[...]
die discussie is al tigmaal gevoerd.
Idd en er kwam altijd naar voren dat een GTX580 een slechte koop is, deze discussie is dan ook totaal nutteloos.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

thewizard2006 schreef op maandag 12 december 2011 @ 09:18:
@madrox,

die 850 watt overkill heb je er in zitten zodat je later wellicht een derde kaart er bij kan zetten? Gezien je posts over CF een beetje dubieuze optie. Zeker als je ziet dat dit vaak weinig extra prestatie levert.
Moet je toms artikel maar eens goed lezen over microstutter. Samengevat: AMD's Radeon's hebben er veel minder last van met triple gpu opstellingen. Het is getest en het is te lezen, nogmaals: zie Tom's.
En de prestaties gaan wel vooruit, drivers staan ook niet stil. Bovendien is 850watt altijd lekker, voor je latere upgrades. Voor de prijs hoef je het niet te laten, het scheelt maar weinig.
Speciale reden dat je voor die intel gaat ipv voor de samsung of crucial (SSD)
Prijs.
En dat micro bordje van 150 euro is echt zonde van je geld. Kan je zo 70 euro op besparen. Tja, kan je wellicht geen triple CF nemen maar dat is toch al een beroerde keuze.
80 euro voor een x8 x8 CF/SLI ? Weing/geen keus lijkt me. Je vergeet trouwens de uitmuntende overklok kwaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

[...]
Comfort, eenvoud en een zuiniger systeem. Met framesrates, waar niemand ongelukkig van zal zijn.
Dit vind ik dan wel weer heel bijzonder. Eerst een pleidooi houden over wat de nadelen van SLi en Crossfire zijn, vervolgens een systeem opstellen met een GTX 560-Ti. Als we het over stroomverbruik hebben is de opstelling van een GTX 560-Ti al helemaal niet meer interessant.
Wat is er zo bijzonder aan, dat ik niet alleen vanuit mijzelf denk ? O wacht, misschien is dat wel bijzonder. Dank je.
Stroomverbruik maakt voor de meesten hier weinig uit, dus daar hoeft niemand over te vallen. Als ik het argumtent niet kan gebruiken, of het word gebaggetaliseerd, geld dat andersom ook. Dat een CF combo zuiniger is dan een SLI combo bijv, snap je ? Dan meet je met twee maten. Het is of het een, of het ander.

SLI heeft bewezen (nogmaals: zie tom's artikel) veel minder last van micro stutter en daar hang ik mijn voorkeur aan vast.
Voor mensen die een kleine kast prefereren kunnen beter terecht in [BBG] SFF PC januari 2012
Tja, vond een het leuk idee. Je kan natuurlijk deze kast vervangen voor een grotere en er alsnog een ATX plank in doen. Maar eigenlijk zeg je dus; het gamesysteem hoort in een grote, uit de kluiten gewassen kast. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Madrox schreef op maandag 12 december 2011 @ 14:59:
[...]

Moet je toms artikel maar eens goed lezen over microstutter. Samengevat: AMD's Radeon's hebben er veel minder last van met triple gpu opstellingen. Het is getest en het is te lezen, nogmaals: zie Tom's.
En de prestaties gaan wel vooruit, drivers staan ook niet stil. Bovendien is 850watt altijd lekker, voor je latere upgrades. Voor de prijs hoef je het niet te laten, het scheelt maar weinig.

[...]

Prijs.

[...]

80 euro voor een x8 x8 CF/SLI ? Weing/geen keus lijkt me. Je vergeet trouwens de uitmuntende overklok kwaliteiten.
Je hebt eerst een pleidooi over hoe slecht CF/SLI is en dan kom je aan met triple GPU. Daarna ga je zeggen dat het wel meevalt volgens Toms hardware.... wat is het nou? Het ook al meerdere malen getest en aangekaart dat een 3e kaart een veel minder grote impact op de performance heeft dan de 2e kaart. Dit is eventueel leuk als je 3 jaar later nog ergens voor een paar tientjes zo'n kaart op de kop kan tikken. Maar tegen die tijd (3jaar later) is waarschijnlijk 1 enkele goede nieuwe kaart beter.

Voor de SSD. Als prijs het enige is waar je naar kijkt zijn er nog goedkopere opties :S Er is een reden dat er een lange tijd voor de M4 is gekozen (en nu ook de samsung).

moederbord als deze? pricewatch: Asus P8H67-M Pro v3.0 Heb verder weinig kaas van mobo's gegeten..

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 18:29
Volgens het artikel op tomshardware is microstutter minder waarneembaar met een 3e kaart.
Overigens zeggen ze daar ook dat je er gevoelig voor moet zijn, ik heb thuis een CF6870 opstelling en als ik erop let zie ik ook microstutter.... maar dat doe ik niet als ik aan het gamen ben!

Tijdens het gamen zie ik er niets van. CF HD6950 2GB is een no-brainer met dit budget :)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

thewizard2006 schreef op maandag 12 december 2011 @ 15:16:
[...]
Je hebt eerst een pleidooi over hoe slecht CF/SLI is en dan kom je aan met triple GPU.
Dat zeg ik nergens. Het is gewoon niet perfect, zie de nuance.
Daarna ga je zeggen dat het wel meevalt volgens Toms hardware.... wat is het nou?
Lees her artikel eens, misschien helpt dat.
Het ook al meerdere malen getest en aangekaart dat een 3e kaart een veel minder grote impact op de performance heeft dan de 2e kaart. Dit is eventueel leuk als je 3 jaar later nog ergens voor een paar tientjes zo'n kaart op de kop kan tikken. Maar tegen die tijd (3jaar later) is waarschijnlijk 1 enkele goede nieuwe kaart beter.
Nogmaals, lees dat artikel eens en zie waarom een derde kaart, zeker bij de Radeons, meer nut heeft dan je zou denken. En nee, het gaat niet om max fps performance.
Voor de SSD. Als prijs het enige is waar je naar kijkt zijn er nog goedkopere opties :S Er is een reden dat er een lange tijd voor de M4 is gekozen (en nu ook de samsung).
Past die in het budget, van het systeem zoals ik die samengesteld heb ?
moederbord als deze? pricewatch: Asus P8H67-M Pro v3.0 Heb verder weinig kaas van mobo's gegeten..
Is ook een optie.

Pagina: 1 2 3 Laatste