Het probleem is dat men vroeger blobs gebruikte om de andere partij te voorzien van een zwart scherm zodra ze de system binnen kwamen. Hierdoor was men gegarandeerd dat de tegenpartij moeilijk of niet in het desbetreffende systeem konden komen en bij voorbaat al benadeeld werden (minder mensen, dus in principe minder DPS en daardoor minder kans op een overwinning).
Sinds de introductie van Time Dilation (TiDi) is dit minder een probleem geworden. Battles met 1000+ in local is meer regel dan uitzondering. Het nadeel van TiDi is dat alliances met meer (actieve) mensen enorm bevooroordeeld worden, mits ze de goede shiptypes gebruiken (lees; de blob alliances). In het verleden hebben we hier behoorlijk veel discussie over gehad, mede omdat de high SP alliances dit counterden met Tracking Titans (Titans die geoptimaliseerd waren voor tracking ipv tank, aangezien dat de tegenpartij vaak gebruik maakte van BC's in MWD's kregen ze een grotere signature radius waardoor ze effectief groter waren dan een BS waardoor ze binnen enkele seconden dood gingen) en dit werd door de blobbende tegenpartij vaak als zwak gezien. Uiteindelijk werd hun gehuil en gemekker gehoord door de almachtige CCP goden en hebben ze Tracking Titans beperkt waardoor ons meest effectieve counter behoorlijk teniet gedaan werd. Maar goed, op dit moment heb je een tweetal redelijk effectieve methodes in de vorm van Blap Dreads en Slowcat Carriers.
Ondanks dat de grote gevechten spelers richting EVE trekt (ik bedoel, wie vindt de video's met gevechten tussen 1600 mensen in local nou niet prachtig), heb je nog steeds het probleem dat in 0.0 SOV warfare of structure grinding de mensen met de groote fleets het grootste voordeel behalen. Wellicht niet op de korte termijn, maar op de lange termijn zeker. Het leuke hieraan is wel, als de tegenpartij een beetje goed is dan kunnen ze enorm veel kills halen. Het probleem is wel, dit soort alliances reshippen gewoon waardoor men wint door het "Throw as many men against the walls"-principe. Ergo, de verdedigende objectives zijn tegen blobbers nagenoeg niet te realiseren. Simpelweg omdat de DPS van de tegenpartij zodanig groot is dat ze binnen no-time een fleet kunnen whipen. Ter indicatie, onlangs zag ik de CFC een 3-tal carriers binnen enkele seconden alpha'en die door hun stomme fout iets buiten de POS hingen. Whoops!
Daarom hebben powerblocks zoals de CFC het voordeel dat ze in relatief korte tijd een kleinere alliance (met supercapitals of niet) uit 0.0 kunnen drukken. In geval van CFC (ik tel TEST ook even mee) is het ook nog eens zo dat ze op dit moment ruim 60% van 0.0 in hun bezit hebben en de politieke afhankelijkheid tussen de andere partijen is zodanig slecht dat ze niet willen samenwerken om het CFC blob-probleem aan te pakken.
Mijn (bescheiden) theorie is dan ook dat de CFC - tegen de tijd dat de tech-nerf actief wordt - Venal, Tribute en Vale in hun bezit hebben en daardoor ruim 80% van 0.0 in hun bezit hebben (ik voorzie dus een renting-haven voor CFC en ze dan dus dus ook 95% van de techmoons in hun bezit, waardoor de tech-nerf geen echte nerf meer wordt).
Effectief gezien zal 0.0 een dood geheel vormen en simpelweg door zoiets simpels als een blob. Alvorens de mensen van CFC hier zeggen dat we hier makkelijk wat aan kunnen doen (andere alliances betrekken tegen de CFC en consorten) wil ik alvast even opmerken dat politiek binnen EVE toch wel een aparte situatie is. De CFC heeft niet alleen de mogelijkheid om een bepaalde alliance in een bepaalde richting te drukken (lees: help hun niet of je bent de volgende die uit 0.0 gaat vertrekken), enorm veel alliances kunnen elkaar niet luchten en zien waardoor men politiek-technisch gezien niet kunnen of willen samenwerken. Eigenlijk is de enige manier dus een overhaul van 0.0 SOV warfare, maar helaas duurt dat nog tot 2014 alvorens ze hier wat aan gaan doen.
Even voor de duidelijkheid, het bovenstaande verhaal is mijn eigen en bescheiden mening