Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KorteGebruiker
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Vandaag (nou ja gisteravond) een libra colour besteld. Dit is mijn eerste ereader dus ben benieuwd of het wat wordt. Las/lees altijd op de iPad maar dat begint vervelend te worden bij lang lezen. Komt vandaag al in de brievenbus :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertX
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-08 20:57
Ik heb mijn Clara BW nu ruim een jaar met firmware 4.41.23145 en tot nu toe geen enkel probleem. Veel boeken heb ik er nog niet mee gelezen.
In het geval dat er problemen worden ervaren met een ePub (of vastlopen/leeglopen van de e-reader) zou ik zeggen: gooi de ePub die je op dat moment leest eens door Calibre en kijk of het probleem dan opgelost is.
In het uiterste geval zou ik alle boeken er van af gooien behalve uiteraard degene die je aan het lezen bent.
Gezien ik en anderen geen enkel probleem ervaren lijkt me bovenstaande een aardige oplossingsrichting om mee te beginnen.
Hiervoor heb ik een Aura en Sony PRS-T1 gehad die ook probleemloos werkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-09 17:41
Even een vraag waar ik al enige tijd een oplossing voor zoek: Sinds een paar weken heb ik een Libra Colour ter vervanging van mijn Clara HD. Ik was de Clara al een tijd kwijt en zei tegen mijn dochter dat ze hem mocht hebben als ze hem vond. Ook omdat ik zelf toch al een iets groter scherm wilde.

Nu had ze hem vrij snel gevonden op een (niet zo logische) plek waar mijn vrouw hem had opgeruimd. Hoe dan ook, dochter blij. Maar nu zit er nog een zwarte slim cover omheen en ze wil graag een transparante flip(/sleep)cover waar ze stickers achter kan stoppen.

Nu vind ik legio covers voor de HD met een dichte achterkant, maar geen transparante. Voor de BW en de Colour zijn er wel heel veel van die opties.

Iemand tips waar ik nog kan kijken? Gemini stelt voor een TPU-back cover te combineren met een universele flap om de voorkant te beschermen, maar zoiets vind ik niet en ik betwijfel of het überhaupt bestaat.

TLDR: ik zoek een soortgelijke cover als hieronder voor een Clara HD:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeAkMmhoSKZvIuu8uDESvZ9RMsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAX1a5YlpUE0ZVNSr77efy9g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-09 16:57
KlaasjeNL schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:07:
Even een vraag waar ik al enige tijd een oplossing voor zoek: Sinds een paar weken heb ik een Libra Colour ter vervanging van mijn Clara HD. Ik was de Clara al een tijd kwijt en zei tegen mijn dochter dat ze hem mocht hebben als ze hem vond. Ook omdat ik zelf toch al een iets groter scherm wilde.

Nu had ze hem vrij snel gevonden op een (niet zo logische) plek waar mijn vrouw hem had opgeruimd. Hoe dan ook, dochter blij. Maar nu zit er nog een zwarte slim cover omheen en ze wil graag een transparante flip(/sleep)cover waar ze stickers achter kan stoppen.

Nu vind ik legio covers voor de HD met een dichte achterkant, maar geen transparante. Voor de BW en de Colour zijn er wel heel veel van die opties.

Iemand tips waar ik nog kan kijken? Gemini stelt voor een TPU-back cover te combineren met een universele flap om de voorkant te beschermen, maar zoiets vind ik niet en ik betwijfel of het überhaupt bestaat.

TLDR: ik zoek een soortgelijke cover als hieronder voor een Clara HD:

[Afbeelding]
Bij AliExpress voor € 4,69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-09 17:41
CivLord schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:19:
[...]

Bij AliExpress voor € 4,69
Maar niet voor de HD, voor zover ik heb kunnen vinden. Wel voor de 2E, de BW en de Colour. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-09 16:40
Dank allen voor de tips. De Epub door Calibre heen halen voor het uploaden is iets wat ik nooit doe, maar misschien moet ik dat eens aan mijn workflow toevoegen. Ik heb over de jaren heen overal files vandaan gehaald, dus daar kan best iets vreemds tussen zitten maar ik herlees regelmatig boeken dus er staan er heel veel op mijn reader. Omdat dit nooit een probleem opleverde op de vorige Kobo ben ik de reader gaan verdenken, maar de bestanden kunnen er ook een rol in spelen natuurlijk. We houden het in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:22
P_Tingen schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:22:
NickelMenu installeren
- Volg instructies op https://pgaskin.net/NickelMenu

Aanpassen file ".adds\nm\config"
code:
1
menu_item:main:Dropbox:nickel_open:library:dropbox

Aanpassen file ".kobo\Kobo\Kobo eReader.conf" in sectie [OneStoreServices]
code:
1
2
kobo_dropbox_link_account_enabled=True
dropbox_link_account_poll=https://authorize.kobo.com/{region}/{language}/LinkDropbox
Ik heb bij mijn Clara 2E die officieel geen Dropbox ondersteund op bovenstaande manier Dropbox aan Nickelmenu toegevoegd, zoals velen hier al gedaan hebben.
Echter ik krijg een 404 fout op m'n e-reader bij het openen van https://authorize.kobo.com/{region}/{language}/LinkDropbox

Is er hier iemand die recentelijk Dropbox scuuesvol heeft kunnen toevoegen aan NickelMenu?

Maar... via Kobo Cloud (https://github.com/fsantini/KoboCloud) is het me toch gelukt om via Dropbox een .epub bestand op m'n Kobo te krijgen. KoboCloud ondersteund ook andere clouddiensten zoals Google drive en Nextcloud.
Je kan overigens op je Kobo niet zien dat het werkt, er is geen menu optie ofzo, maar bij het synchroniseren kwam het e-book wat ik in de Kobo Cloud sync map had geplaatst keurig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 14:55
Ik gebruik al een 10 tal jaar lang een Kobo glo. Werkt nog uitstekend met mijn aankoop van enkele boeken bij Bol. Interface is wel wat traag en heeft een zeer felle achtergrond verlichting.

Zijn de nieuwe modellen wat sneller en hebben ze een veel rustigere achtergrond verlichting ? Momenteel wordt mijn hele slaapkamer verlicht en mijn wederhelft heeft er toch wel wat problemen mee :-) ik kijk vooral naar een Clara bw 6 inch of eventueel een libra 7 . Is de comfort verlichting genoeg aanpasbaar?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
coase schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:35:
Ik gebruik al een 10 tal jaar lang een Kobo glo. Werkt nog uitstekend met mijn aankoop van enkele boeken bij Bol. Interface is wel wat traag en heeft een zeer felle achtergrond verlichting.

Zijn de nieuwe modellen wat sneller en hebben ze een veel rustigere achtergrond verlichting ? Momenteel wordt mijn hele slaapkamer verlicht en mijn wederhelft heeft er toch wel wat problemen mee :-) ik kijk vooral naar een Clara bw 6 inch of eventueel een libra 7 . Is de comfort verlichting genoeg aanpasbaar?

Alvast bedankt.
Als 6" je sweetspot is dan is de Clara BW de logische keuze. Ik heb nog steeds een Glo HD in huis maar ondertussen ook de Clara BW. En ja, die is (heel) snel en ja het scherm is fijn, licht, zeer uniform en met veel contrast, en ja de verlichting is goed, van subtiel tot fel. En dan is er nog de dark mode als je echt subtiel wilt zijn in de slaapkamer.

Heb tussentijds ook de Libra 2 gehad (stuk in garantie) maar die is nooit echt bevallen. Te groot en zwaar voor 1 hand (vind ik) en het scherm was niet uniform. En traag. Wel sneller dan de Glo maar in vergelijking met de Clara zo traag als dikke poep. De autorotatie was wel fijn.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
coase schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:35:
Is de comfort verlichting genoeg aanpasbaar?
Ik heb tot begin dit jaar een Glo gebruikt en daarop had ik de verlichting altijd op 1% staan. Dat verlichtte bij mij niet de hele slaapkamer, maar het hangt ook er van af hoe gevoelig iemand hiervoor is. Bij een Clara BW lijkt ongeveer 4% mijn nieuwe setting te zijn, dus er is wel wat meer (een klein beetje) meer variatie aan de donkere kant mogelijk. Sowieso heeft een nieuwere Kobo een comfort light wat in de avond naar meer oranje licht kan, wellicht scheelt dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 14:55
Archer_VC10 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:30:
[...]

Ik heb tot begin dit jaar een Glo gebruikt en daarop had ik de verlichting altijd op 1% staan. Dat verlichtte bij mij niet de hele slaapkamer, maar het hangt ook er van af hoe gevoelig iemand hiervoor is. Bij een Clara BW lijkt ongeveer 4% mijn nieuwe setting te zijn, dus er is wel wat meer (een klein beetje) meer variatie aan de donkere kant mogelijk. Sowieso heeft een nieuwere Kobo een comfort light wat in de avond naar meer oranje licht kan, wellicht scheelt dat ook.
Als ik de laatste twee reacties lees/interpretee, dan lijkt het me wel een fijne upgrade (snelheid en verlichting )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
Als ik eerlijk ben zijn dat precies de twee issues (als je het zo kan noemen) die mij hebben doen upgraden naar een Clara BW. Mijn Glo doet het nog prima, maar hij is traag en ik kreeg de indruk dat de 'night light' stand beter is bij gebruik in de avond. Ik heb ook nog de Clara Colour overwogen, maar die heeft (door de kleuroptie) een heel donker/grauw scherm van zichzelf. Aangezien ik toch alleen maar normale boeken er op lees heb ik dan liever een scherm met hetzelfde contrast als op de Glo.

Edit: voor de geïnteresseerden hierbij een snel testje wat ik in de Mediamarkt heb uitgevoerd toendertijd. Linksboven Clara BW, rechtsboven Clara Colour, onderaan de Glo. Alledrie in hetzelfde omgevingslicht met de achtergrondverlichting uitgeschakeld. Mijn conclusie was dat je op de Clara Colour dus altijd een flink stuk licht aan moet hebben om ongeveer hetzelfde contrast te zien als op de BW versie. Dat weegt niet op tegen een kaft in kleur (voor mij).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMIY_tMY9ClahrUxikjQ8Bdv4d4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymTjiqwoGqgHJ7MyC18DzqPr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Archer_VC10 op 21-07-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik heb sinds kort ook de Clara BW als vervanger van mijn nog steeds werkende Glo HD.
Reden voor mij: comfort light en sneller bladeren.

Het verschil tussen de twee is beperkt. De Glo HD heeft denk ik uit zichzelf een íets hoger contrast dan de Clara BW. Nagenoeg onmerkbaar.
Het bladeren gaat de met Clara BW significant sneller, en ghosting is echt heel er beperkt. Een volledige refrein van de pagina is bijna niet nodig. Dit is echt een heel groot verschil met de Glo HD.

Het schermlicht is ook heel fijn. De Glo HD was al best goed regelbaar in felheid, de warmte tinten zijn ‘s avonds wel prettiger.

De donkere modus is ook fijn, las een keer geprobeerd. Nadeel is dat de interface niet meegaat in die modus, dat is wel een minpunt. Ook een refresh van een pagina levert een flits op.

Het scherm zelf heeft bij de Clara BW meer een papier-achtige deel. De Glo HD is heel erg glad. De Clara HD voelt fijn aan.

Al met een al een fijne upgrade, maar zeker niet revolutionair.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-09 12:04
Voor de fans van Pocket op hun Kobo, ze gaan waarschijnlijk Instapaper ondersteunen.
https://www.instagram.com...Waug-w/?hl=en&img_index=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 18:28
Ik heb mijn oog laten vallen op de Kobo Clara BW. Had ik een paar weken geleden eigenlijk al, maar nu wilde ik ''m echt gaan kopen. Is ie plots 20 euro duurder (op een apparaat van 129,- best substantieel). Heb ik weer. Weet iemand een adres waar ie nog wel gewoon 129 euro is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:12
martdj schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:42:
Ik heb mijn oog laten vallen op de Kobo Clara BW. Had ik een paar weken geleden eigenlijk al, maar nu wilde ik ''m echt gaan kopen. Is ie plots 20 euro duurder (op een apparaat van 129,- best substantieel). Heb ik weer. Weet iemand een adres waar ie nog wel gewoon 129 euro is?
De gewone prijs is sinds begin dit jaar 149, hij was een weekje of 3 geleden in de aanbieding geweest voor 129.

uitvoering: Kobo Clara BW Zwart

Wachten op de volgende aanbieding :) of toch maar kopen als ie mee moet op vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrizs
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-09 15:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:02
We gaan overmorgen richting Noord-Spanje rijden en mijn zoontje van 8 leest erg graag. Maar dat betekent effectief iets van 15-20 boeken mee nemen voor lezen in de auto + voor het slapen gaan.

Maar nu heeft hij zijn rapport en bedacht ik mij ineens; kan hij niet gewoon een e-reader gebruiken? Of is dat prijzig?

Momenteel hebben we een boekenkast vol boeken van de kringloop, kleedjesmarkten en afschrijvingen van de bibliotheek. Wij vertikken het om 10+ euro uit te geven aan boeken.

Dus gekeken bij de bibliotheek; maximaal 10 boeken op Android of apple..

Toen zag ik Kobo en zie ik dat er ook veel boeken gratis zijn bij een Kobo plus abonnement van 12 euro per maand.

En zo ben ik hier beland, om te zien of er Tweakers zijn met een zoon of dochter van dezelfde leeftijd die met plezier een ebook leest in de auto of in bed?

Dan moet ik eventueel morgen nog even naar de Mediamarkt om een e-reader te kopen + Kobo afsluiten + alvast een aantal boeken downloaden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:18
@President mijn nichtje leest op de ereader vanaf haar 8ste. Op de oude ereader van haar moeder. Boeken uit de bibliotheek. Bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
swhnld schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:36:
@President mijn nichtje leest op de ereader vanaf haar 8ste. Op de oude ereader van haar moeder. Boeken uit de bibliotheek. Bevalt prima.
En is dat een Kobo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Dat maakt toch niet uit?
Gewoon aanschaffen, wat gratis boeken erop en hop op vakantie!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Ik ben maar door de zure appel heen gebeten en heb de Kobo Clara BW gekocht. Nu had ik gelezen dat daar KOReader op kan. Niet dat ik ontevreden ben met de gewone Kobo software, maar ik wil die KOReader weleens zien.
Ik heb deze video gevolgd om de boel te installeren. Alles lijkt prima te werken... tot ik KOReader probeer te starten. Hij lijkt iets te laden en vervolgens laat ie weer gewoon het normale Kobo menu zien. Klinkt dit bekend voor iemand? Jullie wel gelukt om KOReader te installeren op een nieuwe Kobo Clara BW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:01
@President onder de 18 jaar is het gratis om gebruik te kunnen maken van de online bibliotheek. Mijn dochters lezen ook erg veel. Met twee abonnementen kunnen ze 20 boeken per 3 weken lezen. Daar komen ze over het algemeen wel mee uit. Zij gebruiken ook een kobo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
CLB schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:01:
Dat maakt toch niet uit?
Gewoon aanschaffen, wat gratis boeken erop en hop op vakantie!
Heb de Kobo Libra colour maar besteld, vanochtend ophalen als het goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
martdj schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:29:
Ik ben maar door de zure appel heen gebeten en heb de Kobo Clara BW gekocht. Nu had ik gelezen dat daar KOReader op kan. Niet dat ik ontevreden ben met de gewone Kobo software, maar ik wil die KOReader weleens zien.
Ik heb deze video gevolgd om de boel te installeren. Alles lijkt prima te werken... tot ik KOReader probeer te starten. Hij lijkt iets te laden en vervolgens laat ie weer gewoon het normale Kobo menu zien. Klinkt dit bekend voor iemand? Jullie wel gelukt om KOReader te installeren op een nieuwe Kobo Clara BW?
Ik neem aan dat er toch gewoon software op de Kobo staat om te downloaden via Kobo plus en onlinebibliotheek.nl om boeken te lezen? Of moet je echt met een computer aan de slag om hen werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
President schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:36:
[...]

Ik neem aan dat er toch gewoon software op de Kobo staat om te downloaden via Kobo plus en onlinebibliotheek.nl om boeken te lezen? Of moet je echt met een computer aan de slag om hen werkend te krijgen?
De bibliotheek moet via een computer volgens mij, zie https://www.onlinebibliot...ice/e-books/e-reader.html. Ik zat hier zelf ook naar te kijken, dus spreek niet uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:12
erwn schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:06:
[...]

De bibliotheek moet via een computer volgens mij, zie https://www.onlinebibliot...ice/e-books/e-reader.html. Ik zat hier zelf ook naar te kijken, dus spreek niet uit ervaring.
Klopt, dat is wel een beetje bewerkelijk, maar zo met de ereader via usb verbonden aan laptop doe ik het ook voor boeken via de onlinebibliotheek. Bij Kobo plus via bol is het klik en klaar het staat op je ereader.

Maar misschien zijn er tweakers die hier een workaround voor hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
[...]

Nee, vanwege de Adobe DRM beveiliging, moet dat altijd via een derde apparaat bij de online bibliotheek boeken, en dan zijn ze 3 weken te lezen voordat je ze opnieuw via de computer moet autoriseren (lees opnieuw lenen).
https://www.onlinebibliot...ice/e-books/e-reader.html
https://www.onlinebibliot...ks/e-books-verlengen.html

Voor de pocketbook (ander merk) bestaat echter ook een optie om het via de telefoon te doen en dan via dropbox te synchroniseren.
https://www.bibliotheekzu...s-voor-je-pocketbook.html

Nu ondersteunt Kobo ook dropbox integratie, https://help.kobo.com/hc/...an-je-eReader-met-Dropbox maar ik heb geen optie ontdekt om de boeken dan op de telefoon te lenen via exact dezelfde methode als bij pocketbook. Misschien kan het wel via de browser en de Adobe Digital Editions (ADE) app op een telefoon, maar dat is iets om rustig 's avonds als je zoon slaapt uit te vogelen.

Voor nu zou ik zeggen dat met een Kobo abonnement hij genoeg boeken heeft de vakantie door te komen.
https://help.kobo.com/hc/...an-je-eReader-met-Dropbox

[ Voor 3% gewijzigd door swhnld op 24-07-2025 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-09 11:16
[...]

Voor zover ik weet is er bij Kobo geen koppeling met de bibliotheek. Dat wil zeggen, het is er wel (Kobo Overdrive), maar de Nederlandse bibliotheken doen daar voor zover ik weet niet aan mee. Ik geloof dat je in NL moeilijk moet doen met ebook downloaden en dan Adobe Digital editions op je e-reader moet zetten.

Nu schijn je als buitenlander lid te kunnen worden van een bieb in de VS en het dan werkend te krijgen? Maar weet niet of iemand dat al gepoogd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martdj
martdj schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:29:
Om mijn eigen vraag te beantwoorden, De stable build van KOReader (202504) werkt niet met de laatste versie van de Kobo firmware. Als je KOReader wilt gebruiken, dien je daarom voor nu een nightly van na half april te downloaden tot er een nieuwe stable versie uitkomt.

En uiteraard kun je ook gewoon de Kobo standaard reader gebruiken en is de KOReader een nice-to-have.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:22
Pepper92 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:28:
[...]
Voor zover ik weet is er bij Kobo geen koppeling met de bibliotheek. Dat wil zeggen, het is er wel (Kobo Overdrive), maar de Nederlandse bibliotheken doen daar voor zover ik weet niet aan mee. Ik geloof dat je in NL moeilijk moet doen met ebook downloaden en dan Adobe Digital editions op je e-reader moet zetten.
Klopt, de Nederlandse bibliotheken werken niet met overdrive. Als je e-books wil lenen bij de bibliotheek dan is een Pocketbook e-reader veelzijdiger vanwege de ingebouwde Adobe DRM. Je kan idd via Dropbox het URLlink.ACSM synchroniseren zoals @swhnld al aangaf maar wat ook kan is mailen van dit bestand naar je PBsync mailadres. Kan ook met epubs uiteraard.

Ik verbaas me er wel eens over dat Pocketbook veel minder forum aandacht krijgt op Tweakers, terwijl er standaard meer aan in te stellen is dan op een Kobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
Je kunt gewoon de meeste boeken downloaden via dat Adobe Digital Editions en dan via Calibre naar je e-reader (Kobo) sturen. Dan zijn ze ook niet beperkt tot 3 weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Gezien we al de dag na ophalen op vakantie gingen ben ik maar voor Kobo plus gegaan.

Downloaden was even uitzoeken via bol.com maar werkte gelukkig erg makkelijk.

Voor de jongste van 6 is de e-reader niet direct fijn; die zit nog teveel aan de tekst waardoor die veel verspringt. De oudste vindt het heerlijk en is na 7 gewone boeken nu aan Harry potter begonnen. Ideaal zo in bed als zijn broertje naast hem ligt en al wil slapen. Moesten we vroeger de lamp aanlaten, nu kan de lamp uit :-)

Wel moet ik toegeven dat een goedkoper apparaat waarschijnlijk ook prima was geweest, de oudste heeft niet zoveel aan de kleur versie met de boeken die hij leest... En de meerwaarde van zaken zoals markeren en andere zaken ontgaat mij helemaal! Tegelijkertijd is het formaat wel lekker, kleiner had echt niet gehoeven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-09 16:12
President schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:26:
Voor de jongste van 6 is de e-reader niet direct fijn; die zit nog teveel aan de tekst waardoor die veel verspringt.
Misschien het proberen waard: In de instellingen bestaat een optie om page-turn aan te passen van tap & swipe naar swipe-only. Dan reageert hij niet op tikken maar alleen op vegen voor een pagina wissel.

Ook kan je de zones wat aanpassen, waardoor per ongeluk tikken wellicht minder uithaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:38

Daytona

Autoracen is voor watjes

Iemand een work around voor het volgende; kobo clara bw met defect touchscreen. Dochterlief heeft deze mbv interne webbrowser vol gezet met fan fiction verhalen en geen backup gemaakt.
Nu mag ik proberen alsnog de honderden verhalen zeker te stellen. Maar verbinden met pc lukt niet zonder het touchscreen te bedienen. Is er toch een methode?

Plan b is een nieuw scherm erin zetten, ondanks dat het een zeer gebruikt exemplaar is. Wat zijn de ervaringen daarmee? Nog ergens anders te verkrijgen buiten kobo/ifixit zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_am_I
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:28
Daytona schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:53:
Iemand een work around voor het volgende; kobo clara bw met defect touchscreen. Dochterlief heeft deze mbv interne webbrowser vol gezet met fan fiction verhalen en geen backup gemaakt.
Nu mag ik proberen alsnog de honderden verhalen zeker te stellen. Maar verbinden met pc lukt niet zonder het touchscreen te bedienen. Is er toch een methode?

Plan b is een nieuw scherm erin zetten, ondanks dat het een zeer gebruikt exemplaar is. Wat zijn de ervaringen daarmee? Nog ergens anders te verkrijgen buiten kobo/ifixit zelf?
Wellicht werkt het touch gedeelte van het scherm nog? Kobo aansluiten, paar secondes wachten en dan op de plek duwen waar het verbinden knopje zou moeten staan. Anders weet ik het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:38

Daytona

Autoracen is voor watjes

I_am_I schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

Wellicht werkt het touch gedeelte van het scherm nog? Kobo aansluiten, paar secondes wachten en dan op de plek duwen waar het verbinden knopje zou moeten staan. Anders weet ik het ook niet.
Helaas, het e-ink display werkt nog wel, zodra ik hem aanzet vraagt ie om de pincode. Maar het touchscreen/digitizer whatever reageert nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:32
Daytona schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:40:
[...]

Helaas, het e-ink display werkt nog wel, zodra ik hem aanzet vraagt ie om de pincode. Maar het touchscreen/digitizer whatever reageert nergens op.
Beetje out of the box idee: misschien werkt USB otg kabel en een muis of toetsenbord? Ik heb het zelf nooit getest, als ik tijd heb en het niet vergeet (en otg kabel kan vinden) zou ik het even kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Vroeger had een kobo geloof ik gewoon een microSD kaartje in het binnenwerk zitten. Zal tegenwoordig vast anders zijn?
Uit interesse de iFixit doorgescrolled. De geheugenmodule lijkt een gesoldeerde eMMC te zijn.
https://nl.ifixit.com/Gui...ing+van+het+scherm/172045

[ Voor 42% gewijzigd door bartvl op 03-08-2025 20:36 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
krijn1985 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:19:
[...]

Beetje out of the box idee: misschien werkt USB otg kabel en een muis of toetsenbord? Ik heb het zelf nooit getest, als ik tijd heb en het niet vergeet (en otg kabel kan vinden) zou ik het even kunnen testen.
Ik heb het proberen te testen, maar ik begin nu te twijfelen of mijn OTG kabel niet defect is. Heb weinig/geen andere devices om het mee te testen. En mijn e-reader (kobo aura 2013) reageert ook niet als ik hem via OTG aan mijn telefoon hang wat zou moeten kunnen, zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
krijn1985 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:19:
[...]

Ik heb het proberen te testen, maar ik begin nu te twijfelen of mijn OTG kabel niet defect is. Heb weinig/geen andere devices om het mee te testen. En mijn e-reader (kobo aura 2013) reageert ook niet als ik hem via OTG aan mijn telefoon hang wat zou moeten kunnen, zie hier.
Oude kobo's leveren geen usb spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
Handelingen schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:43:
[...]

Oude kobo's leveren geen usb spanning.
Dat verklaart een hoop. Misschien dat het dus nog een optie is op nieuwere kobo's.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KorteGebruiker
  • Niet online
KorteGebruiker schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:36:
Vandaag (nou ja gisteravond) een libra colour besteld. Dit is mijn eerste ereader dus ben benieuwd of het wat wordt. Las/lees altijd op de iPad maar dat begint vervelend te worden bij lang lezen. Komt vandaag al in de brievenbus :Y
Even mezelf quoten :+

Ik ben erg blij met m’n ereader! Nog niet zo heel veel erop gelezen (tot nu toe zo’n 9.3 uur en bijna 3 boeken) de afgelopen maand aangezien de meeste boeken die ik wilde lezen fysieke boeken waren. Ik merk echt wel een verschil met het lezen op de ereader vergeleken met op de iPad. Veel lichter, veel rustiger aan de ogen en de batterij gaat veel en veel langer mee. Wel een stukje langzamer en de kleuren zijn wat fletser dan op de iPad al is dat appels (no pun intended) en peren vergelijken met het soort techniek in de ereader vs iPad.

Voegen de kleuren iets toe? Nee niet echt aangezien ik vooral ‘echte’ boeken lees met alleen maar tekst. Vind het wel leuk om de omslagen tot leven zien komen maar daar houdt het ook op. Wellicht voor toekomstige graphic novels is het wel interessant om het te hebben. Al met al een fijn apparaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-09 17:59
Ik heb de Kobo Klara , waarom moet ik iedere keer weer downloaden ?
Dank voor de reacties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorteGebruiker
  • Niet online
HJKJ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:44:
Ik heb de Kobo Klara , waarom moet ik iedere keer weer downloaden ?
Dank voor de reacties..
Wat bedoel je precies met iedere keer weer downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
Ik kan niet verder lezen op mijn e reader maar wel op mijn telefoon Krijg elke keer de melding, je abonnement vernieuwen terwijl ik al een abonnement heb .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
HJKJ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:06:
Ik kan niet verder lezen op mijn e reader maar wel op mijn telefoon Krijg elke keer de melding, je abonnement vernieuwen terwijl ik al een abonnement heb .
Welk abonnement bedoel je?

Onlinebieb? Kobo plus? Een andere waar ik nu niet op kom?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
Kobo plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
Heb je de datum en de tijd gecontroleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:29

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

HJKJ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:06:
Dat probleem heb ik ook een keer gehad, en ik vermoed dat het toen is ontstaan doordat ik doorgaans bij Bol inlog, maar tussendoor een keer in de Kobo Desktop-app. Blijkbaar zorgde dat voor kortsluiting bij het abo.

Oplossing toen bleek de oudste uit het 'Hij doet het niet, wat nu?'-handboek: uitloggen, uitzetten, aanzetten en opnieuw inloggen. En dat een paar keer achter elkaar, want de eerste keren werkte het niet en toen opeens wel.

Hopelijk werkt dit voor jou ook. Aan de 'klantenservice' van Kobo had ik toen geen ruk, want waardeloze chatbot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:52
VeertienKaVier schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:03:
[...]

Dat probleem heb ik ook een keer gehad, en ik vermoed dat het toen is ontstaan doordat ik doorgaans bij Bol inlog, maar tussendoor een keer in de Kobo Desktop-app. Blijkbaar zorgde dat voor kortsluiting bij het abo.

Oplossing toen bleek de oudste uit het 'Hij doet het niet, wat nu?'-handboek: uitloggen, uitzetten, aanzetten en opnieuw inloggen. En dat een paar keer achter elkaar, want de eerste keren werkte het niet en toen opeens wel.

Hopelijk werkt dit voor jou ook. Aan de 'klantenservice' van Kobo had ik toen geen ruk, want waardeloze chatbot.
Sinds de vorige week kreeg ik dat probleem met 2 ereaders en op de ipad geen probleem.
Het nu hetzelfde gedaan als jij en nu werkt het weer 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
Ja , dat heb ik ook zojuist gedaan .
Denk dat het een moeilijk verhaal wordt…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HJKJ
Het is opgelost !
Heb mij afgemeld en daarna weer aangemeld
Kan nu weer de boeken lezen
Iedereen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KorteGebruiker
  • Niet online
Er komt waarschijnlijk een nieuwe kobo ereader uit: kobo spa.
Bron: https://goodereader.com/b...eader-and-coming-out-soon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_huxley
In de commentaren van dezelfde site wordt het weer tegengesproken.

We gaan het wel zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KZ0Ug4E61hR_6_IHFVSX49qWrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OREWXZhGaZDEFGUSz4zQdu0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb net deze foto gemaakt van de Kobo Clara Colour, Libra Colour en Sage. Ik heb de helderheid van de drie op 100% gezet. Het valt op dat de Libra véél donkerder is dat de andere twee. Is dit exemplarisch of is de Libra Colour inderdaad veel donkerder dat de Clara Colour ?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
@Cass Casey waarschijnlijk staat de kleurtemperatuur anders ingesteld op de libra colour, want het scherm zal geloof ik even helder moeten zijn als de Clara colour (wanneer je de helderheid instelt staat er onder het schuifbalkje nog een 2e voor ‘natuurlijk licht’)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:54
Pepper92 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 06:20:
@Cass Casey waarschijnlijk staat de kleurtemperatuur anders ingesteld op de libra colour, want het scherm zal geloof ik even helder moeten zijn als de Clara colour (wanneer je de helderheid instelt staat er onder het schuifbalkje nog een 2e voor ‘natuurlijk licht’)
Nee, die had ik uitgezet. Maar goed. Toch maar die Libra gekocht. Gistermiddag wat boeken en strips op gezet en kijken hoe die bevalt.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
Cass Casey schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:22:
[...]

Nee, die had ik uitgezet. Maar goed. Toch maar die Libra gekocht. Gistermiddag wat boeken en strips op gezet en kijken hoe die bevalt.
Oh vreemd. Misschien toch faulty model. Heb ze ook eens naast elkaar gehad en zag toen geen verschil. Kwam van een kobo aura en ben erg blij met het iets grotere scherm en de knoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorteGebruiker
  • Niet online
Er is een nieuwe update voor de kobo ereaders. Ze vervangen pocket met Instapaper. Ik zie hem alleen nog niet verschijnen op mijn ereader.

Voor diegenen die het handmatig willen updaten: https://pgaskin.net/KoboStuff/kobofirmware.html voor versie 4.38.23429 of versie 4.43.23418 afhankelijk van welk model je hebt.

[ Voor 65% gewijzigd door KorteGebruiker op 26-08-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:52
KorteGebruiker schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:09:
Er is een nieuwe update voor de kobo ereaders. Ze vervangen pocket met Instapaper. Ik zie hem alleen nog niet verschijnen op mijn ereader.
Heb je een bron/link waar is is geschreven dat er een update is!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KorteGebruiker
  • Niet online
Hatman schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:35:
[...]

Heb je een bron/link waar is is geschreven dat er een update is!
Verschillende accounts op de kobo subreddit geven het aan en in het linkje dat ik hierboven heb toegevoegd staat de nieuwe versie al klaar met de release notes.

Voor de orde de release notes:
Farewell to Pocket

• Pocket is shutting down and is also no longer available on Kobo eReaders, thanks for 12 great years!

• You will have until October 8, 2025 to export your Pocket data from getpocket.com/export

• Visit getpocket.com/farewell for more information

Hello to Instapaper

• Still want to read articles on your Kobo eReader? We have you covered with Instapaper!

• Go to More > Articles to get started

• If you want to move your Pocket articles to Instapaper, be sure to export your Pocket data from getpocket.com/export before October 8, 2025. Once you have an Instapaper account, visit instapaper.com/user to import it.

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41

FutureCow

(C) FutureCow

Bij meer mensen waarbij de laatste update zorgt voor een vast loper (tot de batterij op is...)

Moest net een hard reset doen om de boel weer aan de praat te krijgen.
Gaat wel om "oude" Kobo Aura 2nd Edition.

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-09 10:05
FutureCow schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:44:
Bij meer mensen waarbij de laatste update zorgt voor een vast loper (tot de batterij op is...)
Bij mijn Kobo Libra duurde het synchroniseren uren (tot de batterij leeg was), dus ik heb de wifi maar uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep doei
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 17:10
Ik heb een Kobo aura editie 2. Oud beestje, maar werkte tot voor kort perfect. Nu was hij opeens vanzelf uitgegaan in plaats van in slaapstand. Als ik hem dan opstart krijg ik 3 rondjes die steeds afwisselend wit en zwart worden. Dit gaat gerust uren door. Via de kobo-app wordt hij niet herkend, via windows verkenner ook niet. Uitschakelen en 30 seconden de aan-uitknop indrukken geeft geen ander resultaat. Er is geen gaatje voor een paperclip voor een hard reset. Kan ik nog iets proberen om hem weer bruikbaar te maken?

http://serve.infoteur.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepper92
joep doei schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:01:
Ik heb een Kobo aura editie 2. Oud beestje, maar werkte tot voor kort perfect. Nu was hij opeens vanzelf uitgegaan in plaats van in slaapstand. Als ik hem dan opstart krijg ik 3 rondjes die steeds afwisselend wit en zwart worden. Dit gaat gerust uren door. Via de kobo-app wordt hij niet herkend, via windows verkenner ook niet. Uitschakelen en 30 seconden de aan-uitknop indrukken geeft geen ander resultaat. Er is geen gaatje voor een paperclip voor een hard reset. Kan ik nog iets proberen om hem weer bruikbaar te maken?
We hadden hier gisteravond precies hetzelfde. Even goed opladen, uitzetten en dan de powerbutton 30 seconden ingedrukt houden terwijl ie aan de stroom hangt. Heeft hier wel 5 pogingen gekost omdat uit/aan soms lastig te onderscheiden was; maar uiteindelijk reset ie (de +-10 seconden tot het lichtje gaat knipperen zijn niet genoeg, dan nog 20 seconden vasthouden. Je bent dan wel je boeken kwijt. Werkt nu weer als een zonnetje,

[ Voor 4% gewijzigd door Pepper92 op 29-08-2025 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Cass Casey schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:22:
[...]

Ben benieuwd hoe je de strips gaat ervaren. Ben mij ook aan het oriënteren voor een kobo colour puur voor strips. Twijfel enkel nog aan het schermformaat. Heb het liefst het formaat van een Sage en dan een colour-variant. De vraag is of die überhaupt nog uit gaat komen..

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Pepper92 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:26:
[...]

We hadden hier gisteravond precies hetzelfde. Even goed opladen, uitzetten en dan de powerbutton 30 seconden ingedrukt houden terwijl ie aan de stroom hangt. Heeft hier wel 5 pogingen gekost omdat uit/aan soms lastig te onderscheiden was; maar uiteindelijk reset ie (de +-10 seconden tot het lichtje gaat knipperen zijn niet genoeg, dan nog 20 seconden vasthouden. Je bent dan wel je boeken kwijt. Werkt nu weer als een zonnetje,
Thanks, hopelijk gaat dit werken op de Kobo Aura 2nd edition. Deze toont na de update namelijk alleen de 3 welbekende zwarte/witte bollen en loopt vast.

Edit: hier was aan het stroom hangen en het resetten ook de oplossing. Wifi connectie lijkt nog niet te werken, later nog maar eens naar kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door daily.data.inj op 29-08-2025 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
daily.data.inj schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:53:
[...]

Thanks, hopelijk gaat dit werken op de Kobo Aura 2nd edition. Deze toont na de update namelijk alleen de 3 welbekende zwarte/witte bollen en loopt vast.
Dit was op de aura 2nd edition :)

Zal het te maken hebben met de update naar instapaper? Net gekoppeld en het lijkt prima te functioneren :)

Zou me wel wat lijken om automatisch artikelen van een bepaalde website / online tijdschrift in instapaper in te laden. Eens zien of daar al iets voor bedacht is.

@Deurstopper ik heb hier op de Libra colour manga, en dat is net groot genoeg. Maar groter was wel een stuk fijner geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door Pepper92 op 29-08-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zelfde probleem hier gehad met H2O second edition. Een fabrieksreset loste het op, alleen toen weigerde hij correct met wifi verbinding te maken: Bij de tweede poging werkte het steeds wel, maar de update installeren faalde alsnog. Via USB kreeg hij geen verbinding. En ineens kwam de melding dat hij de update gedownload had, waarschijnlijk alsnog via wifi.

Nu werkt hij weer prima, maar ze hebben dus iets echt verkloot met een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:48
Ook bij mij een bricked Aura h2o 2nd edition, de drie bolletjes en afbreken opstarten. Uiteindelijk gelukt een factory reset /firmware restore te doen. Daarna werkte wifi niet.
Extra probleem bij mij was dat de batterij snel leeggetrokken werd, De auro moet een tijdje (uur) aan een lader hangen voor de reset anders werkt deze niet.
De accu moet minimaal 20% vol zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

De wifi werkt niet na een reset omdat hij kennelijk naar een hele oude firmware versie terug gaat. Updaten via de Kobo app was voor mij de oplossing.

Bij de installatie kiezen voor instellen zonder wifi. Daarna gaat hij updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Het updaten van mijn Elipsa 2E ging snel en probleemloos, maar wat viel me gisteren op: in iets meer dan 24 uur is de accu van 100% naar 43% gegaan, terwijl ik na de update maar één uurtje heb gelezen en de reader verder heeft geslapen. Vóór de update duurde het in slaapstand letterlijk weken voordat de accu half leeg was. Zien meer gebruikers dit gebeuren?

Ik heb mijn oudere Clara B/W nog maar even niet geüpdatet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Pepper92 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:13:
[...]
@Deurstopper ik heb hier op de Libra colour manga, en dat is net groot genoeg. Maar groter was wel een stuk fijner geweest.
Ja ik vind de colour serie echt geweldig, maar het formaat houd me tegen. Ik heb bijna alles van Marvel en DC digitaal als cbr/cbz en wacht nog even af waar kobo de komende tijd mee komt.

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:48
VeertienKaVier schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:30:
Het updaten van mijn Elipsa 2E ging snel en probleemloos, maar wat viel me gisteren op: in iets meer dan 24 uur is de accu van 100% naar 43% gegaan, terwijl ik na de update maar één uurtje heb gelezen en de reader verder heeft geslapen. Vóór de update duurde het in slaapstand letterlijk weken voordat de accu half leeg was. Zien meer gebruikers dit gebeuren?

Ik heb mijn oudere Clara B/W nog maar even niet geüpdatet...
Accu van mijn Aura h20 2nd edition was gisteren in een dag helemaal leeggelopen. Nu lijkt de accu niet meer versneld leeg te lopen. Gisteravond wel wifi uitgezet. Update de library alleen met Calibre dus geen wifi nodig en zie nog weinig meerwaarde in automatische updates tov de risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

ajbu schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:20:
[...]

Accu van mijn Aura h20 2nd edition was gisteren in een dag helemaal leeggelopen. Nu lijkt de accu niet meer versneld leeg te lopen.
Ah, die dus ook? Hopelijk gaat het hier na weer opladen ook niet meer zo snel. De wifi heb ik standaard uitstaan.

Ben benieuwd, zou jammer zijn als dit een blijvend probleem is, want voor de rest ben ik heel tevreden met de Elipsa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:21
Ik zie Instapaper niet in de UI met de laatste firmware. Zie wel wat opties in Kobo eReader.conf, als ik instapaper_enabled (geen value) op instapaper_enabled=true zet, dan zie ik de InstaPaper integratie wel onder 'more' -> 'articles', maar laad de inlogpagina niet. Misschien omdat 'instapaper_env_url=' ook leeg is; wie kan 's op zijn kobo kijken naar deze en andere instapaper-gerelateerde values in Kobo eReader.conf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Instaper werkt hier gewoon zoals het hoort na de update...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:41

alienfruit

the alien you never expected

Irritant ik heb een Kobo reader gekocht in Singapore maar de Nederlandse Rakuten Kobo Plus abonnement werkt er niet mee? Ik wilde namelijk naar Nederlandse geluidsboeken luisteren. Iemand dit eerder gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
alienfruit schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:32:
Irritant ik heb een Kobo reader gekocht in Singapore maar de Nederlandse Rakuten Kobo Plus abonnement werkt er niet mee? Ik wilde namelijk naar Nederlandse geluidsboeken luisteren. Iemand dit eerder gezien?
Niet specifiek op Kobo, maar wel op andere apparaten.

Als ik deze website lees zijn er afgiliate firmware versies voor bepaalde boekwinkels:
https://pgaskin.net/KoboStuff/kobofirmware.html
Lees ik dit zijn die affiliate codes te wijzigen:
https://wiki.mobileread.com/wiki/Affiliate.conf

Dus of die affiliate code wijzigen is denk ik al voldoende, of de juiste firmware flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 10:23
Mijn Kobo Aura was ook in een loop gekomen. Uiteindelijk net als een aantal mensen hierboven een vastloper bij de wifi-instellingen. Ik kon ook geen Kobo app voor Windows vinden. Uiteindelijk een lang proces doorlopen met helpchat en ik kan mijn Aura opsturen en krijg een refurbished Clara.

Maar als het zonder kanzou ik dat liever hebben. Hoe zijn jullie voorbij het wifischerm gekomen ( bij mij blijft ie keer op keer aangeven dat het hotspot is en dan krijg ik vastlopen scherm)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Pfff ik kom hier ook weer eens kijken, want hier ook een gebrickte Kobo Aura H20 2nd Edition. Gisteren wilde ik hem gebruiken na een tijdje dat niet gedaan te hebben. Hij ging gewoon aan, maar gaf aan dat de batterij bijna leeg was. Heb de Kobo toen een nacht aan de oplader gehangen en niet gebruikt. Toen ik hem net wilde gebruiken startte hij niet meer op en bleef hij dus hangen in de 3 puntjes.
Een factory reset zoals anderen hier hebben hebben beschreven, heeft het gelukkig na een paar pogingen opgelost. Zo te zien is hij nooit opgeladen vannacht, want de batterij is echt heel laag nu.
Paulus73 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:11:
Hoe zijn jullie voorbij het wifischerm gekomen ( bij mij blijft ie keer op keer aangeven dat het hotspot is en dan krijg ik vastlopen scherm)?
De eerse keer gaf hij aan dat hij geen verbinding kon maken. Het wachtwoord was 100% goed ingevuld. Na een kort moment te hebben gewacht weer een keer op verbinden gedrukt en toen maakte hij wel connectie.

[ Voor 32% gewijzigd door draakhoofd op 31-08-2025 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdwv2
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 01-09 19:18
Na het resetten van mijn Kobo Aura H2O 2nd editie kreeg ik ook geen Wifi meer.
Ik heb ergens nog een oude kobo dekstop applicatie kunnen downloaden, die geinstalleerd. Daarna bij setup op de KOBO zelf aangegeven "zonder Wifi configureren"(OID). Dan vraagt de kobo te verbinden met de computer. Dat gedaan en in de Kobo desktop App aangegeven , Kobo configureren. Daarna werd er een update binnen gehaald en geinstalleerd op de Kobo. Daarna de Kobo opnieuw opgestart en kon ik connecten met de Wifi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sir_huxley
Mochten er meer mensen zijn die op zoek zijn naar de kobo app, zie deze post:
sir_huxley in "[Kobo e-readers] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpiscaer
jpiscaer schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:14:
Ik zie Instapaper niet in de UI met de laatste firmware. Zie wel wat opties in Kobo eReader.conf, als ik instapaper_enabled (geen value) op instapaper_enabled=true zet, dan zie ik de InstaPaper integratie wel onder 'more' -> 'articles', maar laad de inlogpagina niet. Misschien omdat 'instapaper_env_url=' ook leeg is; wie kan 's op zijn kobo kijken naar deze en andere instapaper-gerelateerde values in Kobo eReader.conf?
Voor degenen die calibre-web of een fork daarvan draaien; de sync met de server was voor mij de oorzaak van het wegvallen van instapaper. Elke keer na een sync verdwijnt de instapaper optie uit de UI bij mij, en worden de instapaper-gerelateerde waardes in Kobo eReader.conf leeggehaald.

Zie https://github.com/crocod...-Web-Automated/issues/585 voor meer info.

Voor de volledigheid, de waardes moeten zijn:
code:
1
2
3
instapaper_enabled=True
instapaper_env_url=https://www.instapaper.com/api/kobo
instapaper_link_account_start=https://authorize.kobo.com/{region}/{language}/linkinstapaper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• molenganger
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:19
Bij mij stonden de regels voor Instapaper niet eens in de Kobo eReader.conf.
Na het toevoegen van deze regels heb ik het nu werkend.

bedankt @jpiscaer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
molenganger schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:08:
Bij mij stonden de regels voor Instapaper niet eens in de Kobo eReader.conf.
Na het toevoegen van deze regels heb ik het nu werkend.

bedankt @jpiscaer
Bij mij dus ook niet (of de values waren leeg; dat weet ik niet meer). Na 't invullen zag ik Instapaper er wel bij staan en kon ik inloggen, maar na een sync met Calibre-web waren de regels weg en de optie in de UI weer verdwenen. Daar zit dus nog een bug aan de kant van Calibre-web...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 14:10
Bij mijn vriendin was het Aura ook vastgelopen en na een hard reset zijn alle boeken weg.
Bij mijne had ik automatische synchronisatie uitgezet en ik had de update nog niet.

Net heb ik een backup gemaakt van mijn boeken en een synchronisatie gedaan maar ik krijg geen update binnen.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik weet niet precies welke Aura je hebt, maar Kobo heeft de nieuwe versie teruggetrokken voor een aantal modellen omdat deze voor problemen zorgde.

hier kun je zien welke versies er momenteel beschikbaar zijn en wanneer deze oorspronkelijk uitgekomen zijn. De nieuwe versie is van augustus 2025.
https://pgaskin.net/KoboStuff/kobofirmware.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inesp
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 03-09 15:50
heb nav de tips hier eindelijk na een week mn e-reader kunnen opstarten, echter verbind hij nu niet met het internet, iemand een idee?

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-09 16:12
inesp schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:50:
heb nav de tips hier eindelijk na een week mn e-reader kunnen opstarten, echter verbind hij nu niet met het internet, iemand een idee?
Ik zie geen topic waarin je eerder aangeeft dat het niet werkt, dus we weten niet welk model je probeert te starten.. Maar misschien kijk ik er overheen.
Kan je wat meer uitleg geven? Welk apparaat? Hoe lang dood gewaand? Is je wifi netwerk sindsdien misschien veranderd? Krijg je een melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
Gebruik de desktop software om te updaten en kijk of het daarna werkt. Je moet wel wifi opnieuw instellen denk ik.
Pagina: 1 ... 69 70 Laatste