Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 23:35
Ik zoek een simpele, lichte B & W e-reader voor vakantie (rondreis met lange vlucht naar Azië) wellicht later ook voor thuisgebruik. Zo te zien zijn de voornaamste keuzes Kindle, Kobo en Pocketbook (en Tolino). Zijn er OEM / no name Ali brands die ik mis?

Hoe dan ook: het belangrijkste is dat er op zo eenvoudig mogelijke wijze .pdfs en e-pubs op gezet kunnen worden, vanaf smartphone (WiFi liefst, kabeltje kan ook wel, ik neem geen laptop mee op vakantie) zonder per sé gebonden te zijn aan een winkelomgeving. Liefst ook zonder verplichte accounts zo mogelijk. Spatwaterdicht is denk ik ook wel handig. Idee is: ik gooi 'm de handbagage/koffer en onderweg laadt ik 'm liefst zo weinig mogelijk -liefst nooit- op.

Heeft iemand ervaring met de Kobo/Kindle/Pocketbook eco-systemen en een voorkeur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Kindle gehad (van een oudere generatie) zonder backlight. Nadeel van Kindle vond ik de link met Amazon, als je alleen Amazon boeken leest werkt dit waarschijnlijk prima maar alle eigen boeken altijd om moeten zetten van epub naar mobi vond ik onhandig. Mogelijk ondersteund Kindle tegenwoordig wel epub?

Nu al 5 jaar een simpele Kobo Clara HD in gebruik. Uitstekend basic en betaalbaar apparaat. Laden van boeken uit m'n Calibre bibliotheek werkt prima via de wifi verbinding met Calibre-web. https://send.djazz.se/ is een andere makkelijke manier om incidenteel een boek over te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:28
prOnorama2 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:15:
Ik zoek een simpele, lichte B & W e-reader voor vakantie (rondreis met lange vlucht naar Azië) wellicht later ook voor thuisgebruik. Zo te zien zijn de voornaamste keuzes Kindle, Kobo en Pocketbook (en Tolino). Zijn er OEM / no name Ali brands die ik mis?

Hoe dan ook: het belangrijkste is dat er op zo eenvoudig mogelijke wijze .pdfs en e-pubs op gezet kunnen worden, vanaf smartphone (WiFi liefst, kabeltje kan ook wel, ik neem geen laptop mee op vakantie) zonder per sé gebonden te zijn aan een winkelomgeving. Liefst ook zonder verplichte accounts zo mogelijk. Spatwaterdicht is denk ik ook wel handig. Idee is: ik gooi 'm de handbagage/koffer en onderweg laadt ik 'm liefst zo weinig mogelijk -liefst nooit- op.

Heeft iemand ervaring met de Kobo/Kindle/Pocketbook eco-systemen en een voorkeur?
Ik weet dat je een kindle zonder account kan gebruiken, maar dan wel naar hun formaat moet converteren. Nieuwste Paperwhite heeft 3 maanden battery life volgens advertenties en met 16 gb opslag kun je veel preloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:19
swhnld schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:23:
[...]

Ik weet dat je een kindle zonder account kan gebruiken, maar dan wel naar hun formaat moet converteren. Nieuwste Paperwhite heeft 3 maanden battery life volgens advertenties en met 16 gb opslag kun je veel preloaden.
Amazon heeft met zijn Kindle een gesloten systeem, waardoor je inderdaad niet zomaar ebooks in het epub standaardformaat er op kunt kopieren. De bedoeling van Amazon is dat je al je ebooks bij hen koopt, en dat het omslachtig is om andere boeken er op te zetten.
Bij de Kobo Clara BW (Ook 16GB opslag, twee maanden battery life) is het een kwestie van met de oplaadkabel die je toch al hebt voor je telefoon, de ereader verbinden met de telefoon en dan epubs en PDF's van de telefoon kopiëren naar de ereader.
Sowieso kun je met de telefoonoplader ook de ereader opladen en kun je weer weken vooruit.
Wat betreft accounts: als je ooit iets bij Bol.com koopt heb je geen extra account nodig, want op de Kobo kun je gewoon met je Bol.com account inloggen. Voordeel is dat meteen al je ebook die je ooit bij Bol.com hebt gekocht kunnen worden gesynchroniseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Of-Aaargh schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:49:
[...]

Amazon heeft met zijn Kindle een gesloten systeem, waardoor je inderdaad niet zomaar ebooks in het epub standaardformaat er op kunt kopieren. De bedoeling van Amazon is dat je al je ebooks bij hen koopt, en dat het omslachtig is om andere boeken er op te zetten.
Bij de Kobo Clara BW (Ook 16GB opslag, twee maanden battery life) is het een kwestie van met de oplaadkabel die je toch al hebt voor je telefoon, de ereader verbinden met de telefoon en dan epubs en PDF's van de telefoon kopiëren naar de ereader.
Sowieso kun je met de telefoonoplader ook de ereader opladen en kun je weer weken vooruit.
Wat betreft accounts: als je ooit iets bij Bol.com koopt heb je geen extra account nodig, want op de Kobo kun je gewoon met je Bol.com account inloggen. Voordeel is dat meteen al je ebook die je ooit bij Bol.com hebt gekocht kunnen worden gesynchroniseerd.
Klinkt als dat de Kobo Clara BW de ereader is die @prOnorama2 zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
Bedankt voor de feedback allen :)

Ik heb nu een oude Kobo Aura -denk iets van 11 jaar oud- te leen en het is mijn gelukt om met een kabeltje vanaf de laptop met Calibre er een paar epub's op te zetten op te maar wat werkt dit ding on-ge-loof-lijk traag zeg. :X Vooral met grote bestanden als reisgidsen werkt het echt niet lekker, net als 'swipen' en 'pinch zoom'. Voor simpele 'leesboeken' is het nog wel een soort van te doen, nou ja epub's dan.

Ik heb ergens gelezen dat ereaders gewoon behoorlijk traag zijn maar dit is niet fijn werken dus ik vraag mij af of de Kobo Clara HD een stuk sneller is of dat het gewoon mede de techniek is?

Ik heb de reisgidsen op mijn smartphone gezet en denk dat ik alleen 'leesboeken' op de Kobo Aura zet. Mocht dat oude ding sneuvelen op vakantie dan het is ook geen grote ramp. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Het e-inkscherm is een belemmerende factor, maar een Kobo Clara HD / Colour is wel echt sneller hoor.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:39
Ik zou gewoon alle eboeken in een keer op zetten en dan een kwartiertje wachten. Je hoeft niet elke week er nieuwe boeken op te zetten, zo snel lees je toch ook weer niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
De nieuwe ereaders zijn echt wel sneller, de techniek heeft zich ontwikkeld in de afgelopen 11 jaar. Maar, een ereader is vooral bedoeld voor boeken lezen, niet voor pinching en zooming en glossy magazines. Daarvoor is een tablet of telefoon echt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
Misschien dat overzetten naar .kepub wat sneller is voor alle boeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Locolau schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:35:
Ik zou gewoon alle eboeken in een keer op zetten en dan een kwartiertje wachten. Je hoeft niet elke week er nieuwe boeken op te zetten, zo snel lees je toch ook weer niet?
Ik denk dat @prOnorama2 niet zozeer de kopieersnelheid van bestanden naar de e-reader bedoelt, als meer de responsiviteit van het apparaat bij met name PDF's, die bij e-inkschermen inderdaad heel traag is in vergelijking met LCD- of OLED-displays. Dat is nu eenmaal een consequentie van de gebruikte techniek, ook bij de nieuwste ereaders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Ik zou sowieso niet zo snel een reisgids op ereader lezen. Bij uitstek iets waar je even snel in wilt bladeren en daar zijn hoe je het ook went of keert ereaders niet voor bedoeld (of iig niet goed genoeg in)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locolau
Of-Aaargh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:19:
[...]

Ik denk dat @prOnorama2 niet zozeer de kopieersnelheid van bestanden naar de e-reader bedoelt, als meer de responsiviteit van het apparaat bij met name PDF's, die bij e-inkschermen inderdaad heel traag is in vergelijking met LCD- of OLED-displays. Dat is nu eenmaal een consequentie van de gebruikte techniek, ook bij de nieuwste ereaders.
Er staat epubs in de post maar dat kan makkelijk een foutje zijn.

Ik las hiervoor ook op mijn iPad Mini en dat gaat vlot inderdaad, maar dat vergelijken is een vergelijking van Apple met peren. De overstap naar e-reader is veel beter, zeker voor 's avonds lezen.,

[ Voor 5% gewijzigd door Locolau op 23-10-2024 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Locolau schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:03:
[...]

Er staat epubs in de post maar dat kan makkelijk een foutje zijn.
Gaat denk ik terug naar
PDFs zijn niet ideaal op oudere Kobo-ereaders (Ik heb een Aura H2O en een Clara HD), daarvoor is een sneller, en in mijn geval, omdat ik vooral wetenschappelijke artikelen wil lezen en annoteren op het apparaat, groter apparaat handiger. Ik heb inmiddels een Boox Go 10.3 (had nog getwijfeld over een Elipsa-in principe vind ik Kobo een fijn systeem hebben), maar nog te weinig gebruikt om echt te beoordelen of dat echt goed werkt voor mij. Volgens mij moeten nieuwere Kobo-apparaten wel beter werken dan die waarmee ik ervaring heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
Of-Aaargh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:19:
[...]

De responsiviteit van het apparaat inderdaad. Ik heb er een aantal 'leesboeken' (epub) opgezet en het lezen an sich - niet het gebruik - bevalt wel: in bed lezen is fijner met een e- reader dan met leeslampje. Ik neem de oude e- reader mee op vakantie en als het uiteindelijk bevalt schaf ik wellicht de Clara aan. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Ik gebruik nu al een tijdje de review site Goodreads.com naar volle tevredenheid. Weet iemand of er iets softwarematigs / plugin voor Calibre bestaat zodat ik in plaats van de simpele 1/5 sterren 'Waardering' sectie in Calibre kan verduidelijken naar de waardering van Goodreads waardering?

Bestaat er niet iets om je epub bestanden te 'waarderen' zoals dat voor films met https://www.emdb.eu/ en Plex kan? Of mis ik iets in de mogelijkheden van Calibre?

Ik hoop niet dat ik een domme vraag stel (al bestaan die in mijn ogen niet).

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:57
StopEcocide schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 00:37:
Bestaat er niet iets om je epub bestanden te 'waarderen' zoals dat voor films met https://www.emdb.eu/ en Plex kan? Of mis ik iets in de mogelijkheden van Calibre?
Ik gebruik het zelf niet, maar kijk eens naar de Reading List plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik heb al jaren KOBO e-readers en ook al jaren hetzelfde probleem dat soms, bij het wisselen van pagina, de e-reader vast loopt, niet reageert en dan pas na een paar minuten besluit om of te rebooten of terug te gaan naar het hoofdmenu en dan ook m'n voortgang kwijt is.

Dit is overigens met alle type boeken. Legaal, illegaal maakt niet uit, direct via bol.com geladen of Calibre heeft ook geen enkel effect.

Het gebeurt niet heel vaak, maar zeker 1x per 3-4 leessessies.

Herkent iemand dit en belangrijker is er een oplossing voor?

Dit is dus bij meerdere devices, niet alleen bij m'n nieuwe.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Bezulba schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:41:
Ik heb al jaren KOBO e-readers en ook al jaren hetzelfde probleem dat soms, bij het wisselen van pagina, de e-reader vast loopt, niet reageert en dan pas na een paar minuten besluit om of te rebooten of terug te gaan naar het hoofdmenu en dan ook m'n voortgang kwijt is.

Dit is overigens met alle type boeken. Legaal, illegaal maakt niet uit, direct via bol.com geladen of Calibre heeft ook geen enkel effect.

Het gebeurt niet heel vaak, maar zeker 1x per 3-4 leessessies.

Dit is dus bij meerdere devices, niet alleen bij m'n nieuwe.
Het klinkt niet als een veel voorkomend probleem wat ik hier voorbij heb zien komen. En dan denk ik gelijk aan soortgelijke problemen bij telefoons waar het dan meekomt via accounts van het ene naar andere apparaat. Dus dat zou ik dan eerst eens willen uitsluiten.

Wis eens een van je devices, en zet er zonder een account of wat dan ook eens één boek rechtstreeks vanaf de computer op, en kijk of je dan dit probleem ook hebt?
Zo niet, voeg dan handmatig een account toe en probeer het nog eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:38
Bezulba schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:41:
Ik heb weleens dat het iets langer duurt voordat de pagina omslaat. Dan blader ik 1 pagina terug en weer vooruit en dat doet hij het wel. Hij loopt dus niet vast. Misschien kun je kijken of het verandert als je bepaalde lettertypes gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Ik blijf soms boeken houden, waarbij ik de cover op geen enkele mogelijkheid zelf kan aanpassen... Downloaden via Calibre werkt niet, verwijderen en handmatig toevoegen ook niet, gewoonweg vreemd.

Heb nu een paar boeken op de Kobo staan, waarbij de albumcover dan niet fullscreen is, best jammerlijk.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marjoko
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:58
CLB schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:09:
Ik blijf soms boeken houden, waarbij ik de cover op geen enkele mogelijkheid zelf kan aanpassen... Downloaden via Calibre werkt niet, verwijderen en handmatig toevoegen ook niet, gewoonweg vreemd.

Heb nu een paar boeken op de Kobo staan, waarbij de albumcover dan niet fullscreen is, best jammerlijk.
Ik vind dit zelf ook zeer ergerlijk, je kunt de boeken in kwestie verwijderen van je kobo, binnen Calibre converteren, dus simpelweg niets veranderen en dan van .epub naar .epub converteren, en daarna opnieuw naar je Kobo sturen. Het is omslachtig, maar het werkt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Thanks, die 'omweg' kende ik nog niet, dus ga er even mee spelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marjoko
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:58
CLB schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:10:
Thanks, die 'omweg' kende ik nog niet, dus ga er even mee spelen!
Makkelijker optie is wellicht de Kobo Utilities plugin voor Calibre, volgens mij kun je daarmee covers vervangen. Ik gebruik dat zelf niet omdat ik mijn boeken draadloos verzend, en mijn Kobo dus niet verbind met Calibre.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Dat 'converteren' werkt eigenlijk best snel en ik had het slechts bij een handvol boeken.
Even verwijderd van de ereader, geconverteerd en weer opnieuw overgezet, did the trick!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Nu online
StopEcocide schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 00:37:
Ik gebruik nu al een tijdje de review site Goodreads.com naar volle tevredenheid. Weet iemand of er iets softwarematigs / plugin voor Calibre bestaat zodat ik in plaats van de simpele 1/5 sterren 'Waardering' sectie in Calibre kan verduidelijken naar de waardering van Goodreads waardering?

Ik hoop niet dat ik een domme vraag stel (al bestaan die in mijn ogen niet).
Yes! Ik heb het voor elkaar. Ik heb twee collumns toegevoegd in Calibre met de Goodreads waardering en het aantal stemmen (GR & GR #)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aR8O0AVlKO1OF4Sr8M70UcRV1OU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dhbDZ8BxRCwGE0o4U3ZQvhM3.png?f=fotoalbum_large

https://github.com/kiwidude68/calibre_plugins/wiki/Goodreads
https://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=130638

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:16

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Clara BW hier in de bestelling. Benieuwd naar hoe een ereader leest. Tot op heden las ik altijd met een klein lampje op mijn boek in bed, maar de chef vindt dit niet altijd even prettig. Superhandig is het ook niet.

Kon het hier in het forum niet terugvinden, misschien gemist. Maar is het ook mogelijk bij een luisterboek om dan parallel ook de tekst op het scherm te zien? Dat zou de lees/luistersnelheid flink ten goede kunnen komen, helemaal als de tekst ook automatisch doorgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrizs
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-09 10:19
tuinïnen schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:25:
Kon het hier in het forum niet terugvinden, misschien gemist. Maar is het ook mogelijk bij een luisterboek om dan parallel ook de tekst op het scherm te zien? Dat zou de lees/luistersnelheid flink ten goede kunnen komen, helemaal als de tekst ook automatisch doorgaat.
Volgens mij kan dat niet omdat je dan de luisterboek omgeving verlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Nu online
Weer even een Calibre vraag: Ik heb een herinstallatie van Calibre moeten doen. Nu blijkt dat alle metadata die ik gewijzigd had verloren is gegaan. Mijn vraag is: Hoe kan ik deze permanent wijzigen zodat als ik ze weer toevoeg de meest recente, door mij gewijzigde, metadata blijft houden.

Wederom hoop ik dat mijn vraag duidelijk is, zo niet dan geef ik graag verheldering. Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
StopEcocide schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:08:
Weer even een Calibre vraag: Ik heb een herinstallatie van Calibre moeten doen. Nu blijkt dat alle metadata die ik gewijzigd had verloren is gegaan. Mijn vraag is: Hoe kan ik deze permanent wijzigen zodat als ik ze weer toevoeg de meest recente, door mij gewijzigde, metadata blijft houden.

Wederom hoop ik dat mijn vraag duidelijk is, zo niet dan geef ik graag verheldering. Alvast bedankt voor het meedenken!
Je moet een backup maken van je programma die je dan kunt terugzetten na een fout.
Zoek in de handleiding op het woord backup en kijk wat je veilig wil stellen:
https://manual.calibre-ebook.com/nl/calibre.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Nu online
swhnld schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:22:
[...]

Je moet een backup maken van je programma die je dan kunt terugzetten na een fout.
Zoek in de handleiding op het woord backup en kijk wat je veilig wil stellen:
https://manual.calibre-ebook.com/nl/calibre.pdf
Thanks! Ik ga op onderzoek uit.

[ Voor 74% gewijzigd door StopEcocide op 17-11-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -hans-
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-08 20:03
Afgelopen week de Clara BW gekocht.
Heb wat getest met de epub en kpub bestanden.
Epub boeken eenvoudig kunnen converteren naar kpub. (https://pgaskin.net/kepubify/try/ )
Wat mij opviel was dat ik, via de instellingen van de kobo reader, de letters niet meer of minder vet kon weergeven.
De epub boeken laden traag. (2 seconden).
Via de instelling van de kobo reader kon ik kpub letterweergave wel vetter weergeven.
De kpub boeken starten snel op.
Zal wel te maken hebben met de compabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Iemand een idee wat dit is?

Ik heb 1 specifiek kpub bestand waarbij ik alleen de pagina kan omslaan door te swipen. Iedere andere actie waar dan ook op het scherm resulteert in een terugsprong naar de index pagina.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:57
Ik ben opzoek naar een nieuwe e-reader voor mijn vriendin. Ze heeft een Kobo Libra H2O, maar deze heeft een kapotte USB-aansluiting. Nu heb ik zelf een Aura H2O die het nog steeds perfect doet.

Wij waren uiteraard not-amused dat het ding net buiten garantie kapot ging en daarom ook een beetje terughoudend om een nieuwe Kobo te kopen. Mijn anieke Kobo doet het echter nog steeds... Moeten we weer een Kobo halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Laatst online: 09:39
Dean Martin schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:16:
Iemand een idee wat dit is?

Ik heb 1 specifiek kpub bestand waarbij ik alleen de pagina kan omslaan door te swipen. Iedere andere actie waar dan ook op het scherm resulteert in een terugsprong naar de index pagina.
Ik kan wel wat speculeren: het zou kunnen dat er een link (in de page-header?) verkeerd is afgesloten, waardoor heel het boek één grote hyperlink terug naar de index wordt. Je zou kunnen proberen om een .kebup naar .kepub conversie te doen in calibre (eventueel via epub, maar als ik het goed begrijp hoeft dat nieteens). Dan worden dat soort foutjes nog wel eens gefixed.
Abom schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:38:
Ik ben opzoek naar een nieuwe e-reader voor mijn vriendin. Ze heeft een Kobo Libra H2O, maar deze heeft een kapotte USB-aansluiting. Nu heb ik zelf een Aura H2O die het nog steeds perfect doet.

Wij waren uiteraard not-amused dat het ding net buiten garantie kapot ging en daarom ook een beetje terughoudend om een nieuwe Kobo te kopen. Mijn anieke Kobo doet het echter nog steeds... Moeten we weer een Kobo halen?
Misschien heb je dit al geprobeerd, maar voor de zekerheid: Ik heb ook een oude Aura H20, waarvan ik ook dacht dat de usb-poort rot was, maar die doet het al een tijdje alleen nog maar met z'n eigen kobo-usb kabel, andere kabeltjes pakt ie niet meer. Terwijl ik me wel meen te herinneren dat dat in het begin wel werkte.

Dat is misschien nog de moeite waard om te proberen.

Je kan ook nog een poging doen en met een soldeerbout aan de gang, als ie anders toch weg gaat, in het ergste geval sloop je 'm, maar goed.

Of je een nieuwe kobo moet halen is een lastige vraag. Als jullie veel boeken via de kobo-store hebben is het wel het makkelijkste om in het kobo-systeem te blijven natuurlijk, en je bent gewend aan de menu-structuur enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:03

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Zijn hier meer mensen met een Kobo Plus-abo-die opeens geen boeken meer rechtstreeks op de e-reader kunnen laden? Als ik een boek uit had, bladerde ik altijd even door het Plus-aanbod en kon dan meteen de titel aanklikken, maar nu staat erbij dat ik een Plus abo-kan nemen (heb ik al), en als ik dan het boek aanklik de mededeling dat ik de titels via mijn Bol-account moet beheren - ik heb toen ik geen creditcard meer wilde mijn Kobo-account aan dat van Bol gekoppeld, tot nu toe lukte het allebei, via de Kobo Store en Bol.

Op zich geen ramp, maar ik ben zo eentje die leest voor het slapengaan en alleen de e-reader in de buurt heeft. Herkent iemand dit en is het op te lossen, of moet ik toch mijn nest uit om Bol aan te zwengelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
VeertienKaVier schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:50:
Zijn hier meer mensen met een Kobo Plus-abo-die opeens geen boeken meer rechtstreeks op de e-reader kunnen laden? Als ik een boek uit had, bladerde ik altijd even door het Plus-aanbod en kon dan meteen de titel aanklikken, maar nu staat erbij dat ik een Plus abo-kan nemen (heb ik al), en als ik dan het boek aanklik de mededeling dat ik de titels via mijn Bol-account moet beheren - ik heb toen ik geen creditcard meer wilde mijn Kobo-account aan dat van Bol gekoppeld, tot nu toe lukte het allebei, via de Kobo Store en Bol.

Op zich geen ramp, maar ik ben zo eentje die leest voor het slapengaan en alleen de e-reader in de buurt heeft. Herkent iemand dit en is het op te lossen, of moet ik toch mijn nest uit om Bol aan te zwengelen?
Ik zou beginnen met contact opnemen met Kobo/Bol of ze iets veranderd hebben.

Daarnaast, de banken nemen afscheid van het Maestro systeem en iedereen krijgt nu Mastercard of Visacard debit kaarten. Waar een credit card gevraagd wordt kun je vaak ook een debet card van die partijen invoeren dat het werkt. Dus je zou ook je Kobo weer rechtstreeks kunnen activeren als dat bij jou al gebeurt is, en zo niet kun je je bank contacten over eerdere pas vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Abom schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:38:

Heb je al hier gekeken voor reparatie? Sommige zaken kun je zelf doen:
https://help.kobo.com/hc/...Je-Kobo-eReader-repareren

Je kunt verder bij Kobo blijven of een Boox of Pocketbook of andere proberen, maar ook daar zijn mensen met tegenvallende verhalen te vinden. Ik zou gewoon zeggen gezien jou apparaat nog wel goed is dat het pech was (of dat je vriendin onhandig geweest is met bijvoorbeeld de kabel erin de poort onder spanning gezet heeft), en voor een nieuwe Clara B/W of Libra gaan voor haar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

swhnld schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:33:
[...]

Daarnaast, de banken nemen afscheid van het Maestro systeem en iedereen krijgt nu Mastercard of Visacard debit kaarten. Waar een credit card gevraagd wordt kun je vaak ook een debet card van die partijen invoeren dat het werkt. Dus je zou ook je Kobo weer rechtstreeks kunnen activeren als dat bij jou al gebeurt is, en zo niet kun je je bank contacten over eerdere pas vervanging.
Goeie tip, daar had ik nog niet aan gedacht.

Hopelijk kom ik ook iets verder bij de klantenservice, want de chatbots snappen dit niet.

Aanvulling: alles werkt weer. De oplossing bleek het aloude uitloggen, uitzetten, aanzetten en opnieuw inloggen. Dat had ik natuurlijk zelf al geprobeerd, meerdere keren zelfs, maar wat gisteren niet werkte, werkte nu opeens wel. Waarom? Geen idee, maar Plus is terug!

[ Voor 17% gewijzigd door VeertienKaVier op 19-11-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Nu online
Darn it. Eindelijk uitgevonden hoe ik dark mode in Calibre ingesteld heb, blijkt dat de e-book viewer ook in darkmode is. Dat maakt het lezen dus niet fijn, want de tekst is zwart.

Iemand enig idee hoe ik in de viewer witte achtergrond krijg, zonder de dark mode van Calibre te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Laatst online: 16:49
StopEcocide schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:17:
Darn it. Eindelijk uitgevonden hoe ik dark mode in Calibre ingesteld heb, blijkt dat de e-book viewer ook in darkmode is. Dat maakt het lezen dus niet fijn, want de tekst is zwart.

Iemand enig idee hoe ik in de viewer witte achtergrond krijg, zonder de dark mode van Calibre te verliezen?
Volgens mij zijn die twee niet gekoppeld. De dark mode op je reader kan je gewoon op je reader zelf aan- of uitzetten: https://help.kobo.com/hc/...213-Over-de-donkere-modus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcniver
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-09 21:03
Mijn kobo aura 2.0 is gevallen en nu is de usb connector afgebroken van de printplaat. Ik heb wat provisorisch een usb terug kunnen solderen maar allen de 5v aansluiting dus geen data overdracht.
Ik koop mijn meeste boeken via bol en de over de wifi op m'n ereader, maar krijg soms ook wat van familie via de mail. Nu vroeg ik me af of ik op de een of andere manier die ook via WiFi (of ander draadloos protocol) naar de reader kan sturen.
Iemand dit al eens geprobeerd/ die weet of dit kan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eindhovenk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:44
@Mcniver Ja, volgens Reddit d,v https://send.djazz.se/. Ik heb dit zelf niet geprobeerd, maar ben het al een aantal keer tegengekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Eindhovenk op 08-12-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Mcniver schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:41:
Nu vroeg ik me af of ik op de een of andere manier die ook via WiFi (of ander draadloos protocol) naar de reader kan sturen.
Even terugzoeken in het topic, maar er is een Dropbox integratie mogelijk, dus via die route kun je dan ook boeken synchroniseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Laatst online: 09:39
swhnld schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:43:
[...]

Even terugzoeken in het topic, maar er is een Dropbox integratie mogelijk, dus via die route kun je dan ook boeken synchroniseren.
Klopt, werkt bij mij ook, ben ik erg blij mee, maar is ben ik bang niet echt een optie voor Mcniver, tenzij hij het vooraf al had ingesteld. Want voor het opzetten heb je volgens mij echt de usb-data nodig. Downloaden via de browser werkt wel, via een eigen http file-server of bijvoorbeeld de site die Eindhovenk noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
MaffeMaarten schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:47:
[...]

Klopt, werkt bij mij ook, ben ik erg blij mee, maar is ben ik bang niet echt een optie voor Mcniver, tenzij hij het vooraf al had ingesteld. Want voor het opzetten heb je volgens mij echt de usb-data nodig. Downloaden via de browser werkt wel, via een eigen http file-server of bijvoorbeeld de site die Eindhovenk noemt.
Geen ervaring mee, maar die Kobo Aura heeft toch een interne SD-kaart als opslag? Staat daar dan wellicht ook het OS en config op en zou je die vervolgens kunnen editten?

Zelf heb ik een calibre-web server lokaal draaien, die weer verbonden aan m'n Calibre boeken-database. Dus boek kopen, toevoegen aan de database, in calibre-web instellen dat 'ie gesynced mag worden naar m'n Kobo en op de Kobo draadloos synchroniseren om het boek binnen te halen. Maar... dan moet je inderdaad eerst een config op de Kobo bewerken via de dataverbinding. En wellicht dat dat ook kan door direct de SD-storage er uit te halen en op een PC ofzo te bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-09 14:45
Mijn kobo aura 2.0 is gevallen en nu is de usb connector afgebroken van de printplaat. Ik heb wat provisorisch een usb terug kunnen solderen maar allen de 5v aansluiting dus geen data overdracht.
Ik koop mijn meeste boeken via bol en de over de wifi op m'n ereader, maar krijg soms ook wat van familie via de mail. Nu vroeg ik me af of ik op de een of andere manier die ook via WiFi (of ander draadloos protocol) naar de reader kan sturen.
Je kan via calibre draadloos overzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 06:36
Hilliebillie schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:26:
[...]

Je kan via calibre draadloos overzetten
Bedoel je via calibre web en dan de sync feature? Want daarvoor moet je een bestand aanpassen op de kobo. Of is er ook een losse sync optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:49
Dit is die Dropbox mogelijkheid: https://www.reddit.com/r/...opbox_integration_on_all/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik vind het wel raar dat ze de Libra 2 meteen zo hard uit de handel hebben gehaald. Hij is echt nergens meer te krijgen (behalve 1 witte in de pricewatch die overdreven duur is).

Ik wil gaan overstappen vanaf het Kindle platform, ik heb al mijn boeken al gedownload en geDeDRM'ed. Maar ik wil per se een reader met knoppen en ik wil eigenlijk niet zo'n Kaleido kleuren scherm omdat dat veel minder contrast biedt dan een gewoon zwart/wit scherm, en je hebt ook die irritante schuine lijnen.

Zijn er misschien nog andere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Llopigat schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:00:
Ik vind het wel raar dat ze de Libra 2 meteen zo hard uit de handel hebben gehaald. Hij is echt nergens meer te krijgen (behalve 1 witte in de pricewatch die overdreven duur is).

Ik wil gaan overstappen vanaf het Kindle platform, ik heb al mijn boeken al gedownload en geDeDRM'ed. Maar ik wil per se een reader met knoppen en ik wil eigenlijk niet zo'n Kaleido kleuren scherm omdat dat veel minder contrast biedt dan een gewoon zwart/wit scherm, en je hebt ook die irritante schuine lijnen.

Ik ben er niet enorm in thuis, maar een Kobo, zwart/wit scherm, fysieke knoppen... deze misschien:
uitvoering: Kobo Sage
?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
en ik wil eigenlijk niet zo'n Kaleido kleuren scherm omdat dat veel minder contrast biedt dan een gewoon zwart/wit scherm, en je hebt ook die irritante schuine lijnen. Zijn er misschien nog andere opties?
Zelf in de winkel bekeken ook, of uitgaande van enkele reviews die het benoemen?
Hier (ja n=1) namelijk totaal geen last van beide dingen die je noemt, ook niet in vergelijking met B&W-versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
vanaalten schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:16:
[...]

Ik ben er niet enorm in thuis, maar een Kobo, zwart/wit scherm, fysieke knoppen... deze misschien:
uitvoering: Kobo Sage
?
Ohh bedankt!! Wel duurder dan de Libra Colour (en duurder dan de Libra 2 ooit was), maar verder perfect. Ik wist niet dat die bestond. Ik dacht dat er alleen Libra's en Clara's waren. Bedankt voor de tip! Ik ga ff de reviews lezen.

Edit: Ik zie toen ik deze googlede inmiddels ook dat Kobo refurbished modellen verkoopt, alleen de Libra 2 is niet op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
CLB schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:26:
[...]

Zelf in de winkel bekeken ook, of uitgaande van enkele reviews die het benoemen?
Hier (ja n=1) namelijk totaal geen last van beide dingen die je noemt, ook niet in vergelijking met B&W-versies.
Ja met licht uit met name vind ik het een groot verschil. En ja ik heb ze bekeken in de winkel. Ik vind het idd irritant. Ze hadden de Libra daar nog wel op demo staan, maar hij was uitverkocht. Hij zat in een soort klem.

Ik vind het contrast erg belangrijk, ik vind dat nog steeds tegenvallen met eInk schermen. Ik dacht er zelfs over de nieuwe kindle paperwhite te kopen omdat die dat toch weer aardig verbeterd heeft. Vooral in de dark mode. Die van de oude Paperwhite is echt grijs op grijs. Alleen ik ben het kindle ecosysteem een beetje zat, met name dat ze zo moeilijk doen over ePub ondersteuning en geen knoppen meer aanbieden op hun moderne readers. Ze beperken het syncen ook steeds meer.

Vandaar dat ik al mijn boeken heb opgehaald en wil gaan verhuizen :) Ik vind de Kobo Libra ook prettiger in de hand liggen. Lijkt een beetje op de Kindle Oasis maar die is verder een heel stuk ouder, die ga ik nu niet meer kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Llopigat op 11-12-2024 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
@Llopigat
Aan je post te zien lees je denk ik best veel. Let dan goed op de leesduur van de Sage op 1 lading. Die is niet al te lang.Veel mensen vinden dat een probleem. En hij is ook alweer 3 jaar oud zie ik in de pricewatch..

• Pepper92
[...]

Ik heb zelf de colour en zelfs in vergelijking met de oude Aura is er echt een duidelijk verschil wat betreft de achtergrondkleur (wit versus grijzig). Niet dat het niet leesbaar is of dat het contrast te weinig is om gewoon mee te lezen, maar merk wel dat ik de achtergrondverlichting steevast een stuk hoger heb dan op m’n oude Aura (daar altijd 1% ‘s nachts). Ik lees ook comics dus voor mij de moeite, maar als ik alleen boeken zou lezen zou ik de libra colour links laten liggen

[ Voor 8% gewijzigd door Pepper92 op 12-12-2024 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
[...]

Wij hebben hier in huis zowel de Kobo Clara BW als de Libra Colour, en ik heb ook de Clara Colour naast elkaar vergeleken met de zwart/wit versies (ook met mijn oude Aura H2O), en het contrast is echt heel veel minder bij de Colour versies. Het zijn wel meer dan enkele reviews die dat benoemen. Het is gewoon een gevolg van de manier waarop het kleurenscherm werkt (met een extra kleurenfilter bovenop het scherm, waardoor tekst meer donkergrijs op lichtgrijs is dan zwart op wit). De kleurenversies zijn binnenshuis eigenlijk redelijk onbruikbaar zonder de achtergrondverlichting aan te zetten. Misschien dat jij altijd je Kobo met verlichting aan gebruikt? Met achtergrondverlichting aan is het verschil inderdaad nauwelijks merkbaar, en gelukkig heeft dat op de Libra Colour minder impact op de batterijduur als ik had gevreesd.

[ Voor 3% gewijzigd door Of-Aaargh op 12-12-2024 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik heb de colour terug gebracht voor een BW. In de winkel vond ik het verschil niet zo'n probleem, maar in het donker lezen (met achtergrond verlichting uiteraard) met de colour vond ik echt niet prettig.

[ Voor 10% gewijzigd door Dean Martin op 12-12-2024 11:02 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie

https://www.google.com/sh...xWphP0HHfoTGecQlIUHCCgoAQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hilliebillie
Pepper92 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:35:
[...]

Bedoel je via calibre web en dan de sync feature? Want daarvoor moet je een bestand aanpassen op de kobo. Of is er ook een losse sync optie?
Ik ga in Calibre naar verbinden/delen
Draadloos toestel verbinden en daarna inhoudserver starten
In de internetbrowser van de e-reader tik ik htpp://IPadres met de toevoeging :8080 of 9090 net welk adres je bij Inhoudserver ziet staan
Tik dan onder het laadbalkje op hier (je kan ook eenvoudige versie van java of gebruiken)

[ Voor 11% gewijzigd door Hilliebillie op 13-12-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Inderdaad niet meer te krijgen dus zegt Google. Maar niet altijd even betrouwbaar, want ze verwijzen naar een site waar alleen een affiliate link naar Amazon staat. Wat voor vaag referral platform is dat 'Sigmacom'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
Of-Aaargh schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:20:
[...]

Inderdaad niet meer te krijgen dus zegt Google. Maar niet altijd even betrouwbaar, want ze verwijzen naar een site waar alleen een affiliate link naar Amazon staat. Wat voor vaag referral platform is dat 'Sigmacom'?
Och, dat had ik helemaal niet gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:14:
Misschien dat jij altijd je Kobo met verlichting aan gebruikt?
Altijd op 1 procent, net als bij de Kobo Clara HD, B&W en Nia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:17
Weet iemand een goed betaalbare stylus voor de libra colour

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Nu online
Grrrrr.... Dat de batterijduur van de Sage kort is had ik al geaccepteerd, maar ik begin me toch aardig te irriteren aan de schijnbaar onmogelijkheid om het uitklapschermpje van de batterijniveau te weergeven. Ik krijg het schermpje gewoon niet te pakken!

Zijn er anderen met een Sage die dit ook hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door StopEcocide op 05-01-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
StopEcocide schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:52:
Grrrrr.... Dat de batterijduur van de Sage kort is had ik al geaccepteerd, maar ik begin me toch aardig te irriteren aan de schijnbaar onmogelijkheid om het uitklapschermpje van de batterijniveau te weergeven. Ik krijg het schermpje gewoon niet te pakken!

Zijn er anderen met een Sage die dit ook hebben?
Bedoel je door op het battery icoon te tikken? Die doet het gewoon, al is de info niet meer dan het percentage die ook in standby getoond wordt in een venster, plus de knop naar instellingen.

Edit: Ik merk een verschil; bij naar beneden swipen (bij mij 'onlangs geopend') werkt het niet.
Bij bovenin tikken ('terug naar home' balk) wel.

[ Voor 10% gewijzigd door WaterFire op 06-01-2025 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Nu online
WaterFire schreef op maandag 6 januari 2025 @ 06:55:
[...]

Bedoel je door op het battery icoon te tikken? Die doet het gewoon, al is de info niet meer dan het percentage die ook in standby getoond wordt in een venster, plus de knop naar instellingen.

Edit: Ik merk een verschil; bij naar beneden swipen (bij mij 'onlangs geopend') werkt het niet.
Bij bovenin tikken ('terug naar home' balk) wel.
Dankjewel. In het "Home" scherm gaat het makkelijker. Dan maar zo.

Edit: En inderdaad gaat het zoals jij het doet ook eigenlijk best wel. Geen idee wat ik met zoiets simpels al die tijd verkeerd heb gedaan. Het viel me gewoon op de laatste tijd.

[ Voor 14% gewijzigd door StopEcocide op 06-01-2025 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Mijn partner (en inmiddels ik zelf) proberen al een tijdje een Kobo+ abbo af te sluiten voor haar, maar ergens doen we iets niet goed. Tot 3 keer toe heeft ze een verificatiebedrag (0,01) afgeschreven zien worden, daarna nog eens met Paypal geprobeerd, en ik nu met mijn bank, maar Kobo blijft volhouden dat ze geen transactie zien en dus het abonnement niet gaat lopen.

Iemand hier eerder tegenaan gelopen?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Heeft ze misschien ook een account bij Bol? Dan kan ze ook daar het KoboPlus-abo regelen, dat loopt (in elk geval bij mij) soepeler dan via Kobo zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

VeertienKaVier schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:01:
Heeft ze misschien ook een account bij Bol? Dan kan ze ook daar het KoboPlus-abo regelen, dat loopt (in elk geval bij mij) soepeler dan via Kobo zelf.
Goed plan, gaan we proberen d:)b

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:15
Ik heb een Kobo Clara HD. Als ik pagina's vooruit blader gebeurt het regelmatig dat de ereader 2 pagina's omslaat ipv 1. Hoe kan dat?

[ Voor 7% gewijzigd door kielkiel op 18-01-2025 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
kielkiel schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:51:
Ik heb een Kobo Clara HD. Als ik pagina's vooruit blader gebeurt het regelmatig dat de ereader 2 pagina's omslaat ipv 1. Hoe kan dat?
Daar klaagde mijn moeder ook over met de Clara BW... Geen idee, kan er niet veel over vinden.

Ze klaagt ook dat hij af en toe lijkt te bevriezen, heb hem maar retour aangemeld want hij is net 2 weken oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

m0ridin schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:59:
[...]

Daar klaagde mijn moeder ook over met de Clara BW... Geen idee, kan er niet veel over vinden.
Ah, dit probleem had ik jaren geleden bij mijn vorige Kobo. Alles bleef hangen, een tijdlang hielp opnieuw opstarten en ten slotte de factory reset, totdat dat op een bepaald moment ook niets meer deed. Dat is een euvel waar er af en toe eentje last van krijgt, kwam ik toen achter, en op een bepaald moment is het over en uit.

De mijne was toen officieel al over de garantie, maar Kobo heeft hem toen gratis omgeruild voor een refurbished exemplaar waar ik nog een hele tijd mee heb gelezen. (Dit was nog voordat Kobo aan Bol werd gebundeld, geen idee of ze toen coulanter waren). Zo'n fonkelnieuw exemplaar is duidelijk een garantiegeval, die moet gewoon retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

nst6ldr schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:44:
[...]

Goed plan, gaan we proberen d:)b
Succes! Het zou probleemloos moeten gaan, en anders krijg je via de chatbot van Bol gemakkelijker een echt mens te pakken - die van Kobo heeft me laast uiteindelijk redelijk geholpen, maar man, wat was die AI-vertaling irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:23
Na wat reviews te hebben gelezen ben ik bij de Kobo uitgekomen. Hoofdzakelijk omdat deze gelinkt kan worden met de BOL winkel. Ik ben niet geïnteresseerd in het abonnement die Kobo aanbied, maar wil dus alles via bol kopen.

Welke Kobo reader raden jullie aan die gewoon doet waar het voor bedoeld is zonder extra fratsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Ligt aan het formaat wat je voor ogen hebt...
Een Kobo Clara BW is een prima instapmodel bijvoorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ja, de Clara BW lijkt me in dit geval een prima keuze als je toch al een Bol-account heb. Het zoeken naar titels vind ik via Bol sowieso gemakkelijker gaan, de site van Kobo zelf komt soms met heel rare suggesties of met helemaal niks, soms zelfs niet op ISBN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Rubberen schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:32:

Welke Kobo reader raden jullie aan die gewoon doet waar het voor bedoeld is zonder extra fratsen?
Het prijskaartje van een e-reader wordt vooral bepaald door het formaat. En welk formaat jij fijn vindt is persoonlijk en afhankelijk van wat je leest, hoeveel je leest en waar je het leest. Ken je eigen behoeften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-07 13:35

Har

Heb zojuist mijn nieuwe Kobo Clara BW ontvangen. Volgens de specificatie zou hij 5 GHz wifi moeten ondersteunen. Maar . . . dat doe hij dus niet. Ik heb twee routers geprobeerd, maar in beide gevallen ziet hij het 5 GHz netwerk niet. Volgens de specificaties zou dit wel het geval moeten zijn.

Heeft iemand 5 GHz wifi werkend gekregen? Of klopt de info op kobo.com niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
Rubberen schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:32:

Gewoon gaan voor de Kobo Clara BW, tenzij je van plan bent ook strips en dergelijke te lezen voor kleurenblind, dan de Libra Colour

Edit: @richards3 bedankt voor de correctie. Libra was met tikfout en autocorrect tot alinea gecorrigeerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Pepper92 op 27-01-2025 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Pepper92 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:25:
[...]

Gewoon gaan voor de Kobo Clara BW, tenzij je van plan bent ook strips en dergelijke te lezen voor kleurenblind, dan de alinea Colour.
ik denk dat je de libra colour bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balarina
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 09:05
Kan ik luisterboeken op een kobo clara bw zetten zonder gebruik te maken van de kobo store, maar bijv met calibre? Edit: nvm, genoeg uitleg gevonden na zoekterm sideloading audiobooks googlen.

[ Voor 25% gewijzigd door balarina op 28-01-2025 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:06
balarina schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:51:
Kan ik luisterboeken op een kobo clara bw zetten zonder gebruik te maken van de kobo store, maar bijv met calibre? Edit: nvm, genoeg uitleg gevonden na zoekterm sideloading audiobooks googlen.
Zou je het antwoord ook met ons kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Nu online
Ik heb veel tijd gestoken in het organiseren van mijn Calibre bibliotheek. Ik ben bezig hier een back-up van te maken, maar ik ben er niet 200% zeker van dat ik het goed doe. Klopt het dat ik met deze 2 bestanden safe ben? Het is dus even ter bevestiging dat ik het vraag, want ik heb de stappen uit de link doorlopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUAqRBieEoXvJgPtEPu-WiQLW-o=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/zcJfQtzYVkTbm5hQv0MDr2cW.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWGsRWgloMKyjt83MhMt5qGeUys=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/CRJiVcExLYYop0uWUGhv7A5k.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hF2sf7Jr5MR1BD9nWBiPzcD-bCI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/CiNKRawLE99CNvSkp5T6L1YC.png?f=fotoalbum_medium

En voor de Linux gebruikers onder ons, hoe stel ik Nautilus (Bestanden / Files) zo in dat als ik daar zoek hij op alle inhoud van elk boek gaat zoeken en hij een zin aangeeft tussen " " waarin de gezochte term wordt weergegeven? Super handig is dat! In het verleden had ik deze feature, maar ben hem na herinstallatie kwijt.

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrit94
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ja dit klopt, zo maak ik ook altijd backups en kan op die manier de bibliotheek op meerdere computers hetzelfde houden. De backup is heel volledig dus ook extensies, instellingen en dergelijke gaan hierin mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Nu online
gerrit94 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:44:
Ja dit klopt, zo maak ik ook altijd backups en kan op die manier de bibliotheek op meerdere computers hetzelfde houden. De backup is heel volledig dus ook extensies, instellingen en dergelijke gaan hierin mee.
Okay, thanks voor het bevestigen. Ik heb al eens eerder meegemaakt dat ik alles kwijt was, dus dit is geruststellend. Wat een fijn programmaatje is het ook O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balarina
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 09:05
avec_style schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:23:
[...]

Zou je het antwoord ook met ons kunnen delen?
1. verbind e-reader die audiobooks kan afspelen met pc.
2. Tik op e-reader scherm verbinden met computer.
3. Maak een folder op je bureaublad genaamd audiobooks.
4. plaats in deze folder een mp3 audiobook
5. Maak vervolgens van de folder een zip file.
6. als file extension verander je .zip in .mp3z
7. Plaats dit mp3z bestand op je kobo.

Ik vind het alleen niet echt fijn werken. Op je kobo klik je op het boek, dan moet je naar volgende chapter om bij je luisterboek/mp3 te komen. Echter werkt dan alleen de pause/play, volume knoppen en of je op 0,8 / 1.0 of 1.2 speed wilt afspelen. Ik kan niet terugspoelen of voorruit.... en ook zie je niet bijv hoofdstukken of veel bladzijdes in 1x overslaan.

Dusss nog ff verder uitvogelen of het wel mogelijk is op een manier die ook praktisch is om te gebruiken. Nu moet je van begin tot einde afluisteren en goed opletten want je kan niet terugspoelen en als je per ongeluk naar het hoofdmenu gaat kan je weer helemaal opnieuw beginnen met luisteren haha.

[ Voor 9% gewijzigd door balarina op 03-02-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 18:28

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik heb plots een enorme battery drain waarbij mijn Kobo Libra 2 binnen 24 uur zichzelf helemaal leeg zuipt. Wifi en dus ook synchronisatie staan uit. Verlichting ook op minimaal.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eindhovenk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:44
Tweakriez schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:10:
Ik heb plots een enorme battery drain waarbij mijn Kobo Libra 2 binnen 24 uur zichzelf helemaal leeg zuipt. Wifi en dus ook synchronisatie staan uit. Verlichting ook op minimaal.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Op de Reddit sub zeggen ze dan dat je waarschijnlijk een 'çorrupte file' ertussen hebt zitten. Is het begonnen nadat je 1 of meer boeken via sideloading erop hebt gezet?
Oplossing ligt dan in het weghalen van de mogelijke veroorzakers en om de beurt er weer op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 18:28

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Eindhovenk schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:40:
[...]

Op de Reddit sub zeggen ze dan dat je waarschijnlijk een 'çorrupte file' ertussen hebt zitten. Is het begonnen nadat je 1 of meer boeken via sideloading erop hebt gezet?
Oplossing ligt dan in het weghalen van de mogelijke veroorzakers en om de beurt er weer op zetten.
Thx voor de tip, heb er inderdaad onlangs nog wat op gezet via sideloading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
oh jee, na vele jaren leesgemak met 3 Kobo readers (Glo HD, Clara HD en sinds 2 jaar Libra 2) m'n eerste issue ... de Libra 2 is bricked. Na indrukken powerknop gaat lampje aan/uit maar komt ie niet in de bootsequence.

In eerste instantie ging ie wel aan bij connecten aan laptop. Daarna heeft ie niet meer aan willen gaan. Reset instructie reageert ie niet op. Google zegt mij dat dit issue vaak voorkomt maar ik heb geen passende oplossing gevonden.

Gelukkig valt ie nog net binnen garantie en lever ik hem straks in voor een bezoek aan de reparateur maar wel balen. Voorlopig maar even de Glo HD van mijn vrouw te leen vragen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
Eindhovenk schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:40:
[...]

Dat probleem heb ik ook!
Alleen ik zet enkel via Kobo zelf boeken erop?

@Boeryepes Waar had je hem gekocht?

[ Voor 4% gewijzigd door Roos79 op 05-02-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Roos79 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:24:
[...]

Dat probleem heb ik ook!
Alleen ik zet enkel via Kobo zelf boeken erop?

@Boeryepes Waar had je hem gekocht?
Coolblue

Bij mij gebeurde het spontaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Boeryepes op 05-02-2025 18:42 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Boeryepes schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:41:
[...]

Coolblue

Bij mij gebeurde het spontaan.
Donderdagochtend mijn Kobo ter reparatie aangeboden aan Coolblue in de verwachting dat het een paar weken zou duren. Gisteravond kreeg ik de mail dat ie niet te repareren is. Heb nu het aankoopbedrag teruggekregen als tegoedbon. De Libra 2 is niet meer leverbaar.

Wat is nu wijsheid?
  • Stapje terug: Clara? 7" is groot zat en zit nu weer op de 6" Glo HD en dat is ook weer prima.
  • Libra Colour? Lijkt me verder gelijk aan de Libra 2 maar wel betere CPU en accu maar of je daar waar van merkt?
  • Stapje omhoog: 8" Sage en edge to edge scherm? Kijkende naar het verschil tussen 6 en 7 lijkt me 8 minder fijn in bed.
  • Weg van Kobo bijv. Pocketbook Era? Mooie looks maar de reviews overtuigen niet. Langzaam en fonts/uitlijning veel beperkter dan Kobo en die functies gebruik ik graag.

[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 07-02-2025 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
@Boeryepes als de Clara prima is qua formaat, waarom meer uitgeven aan een duurder model? Zijn er functies die je zou gebruiken van de Libra dat je daarom meer wil uitgeven?

En een ander merk als Pocketbook, als je niet overtuigd bent, niet doen. Je ereader is een gebruiksvoorwerp die je dagelijks gebruikt, dus dat moet gewoon doen wat je wil, dus bij twijfel niet aan beginnen als er een goed alternatief is waarvan je de ervaring hebt dat het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
swhnld schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:11:
@Boeryepes als de Clara prima is qua formaat, waarom meer uitgeven aan een duurder model? Zijn er functies die je zou gebruiken van de Libra dat je daarom meer wil uitgeven?

En een ander merk als Pocketbook, als je niet overtuigd bent, niet doen. Je ereader is een gebruiksvoorwerp die je dagelijks gebruikt, dus dat moet gewoon doen wat je wil, dus bij twijfel niet aan beginnen als er een goed alternatief is waarvan je de ervaring hebt dat het goed is.
Wel eens met wat je zegt. Omdat ik de fysieke knoppen wel fijn vindt denk ik dat het de Libra Colour wordt. Ik lees in de reviews dat ie lekker snel is en betere accuduur heeft. De voorpret gaat nog even door: het lezen van reviews ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Hmm de Libra Colour vs. de Libra 2... Vind ik de Colour tegenvallen. Niet sneller en vooral een veel donkerder scherm. Het zo naast elkaar zien vind ik het BW scherm toch echt wel prettiger.

https://duckduckgo.com/?q...hone&iax=videos&ia=videos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Boeryepes schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:53:
Hmm de Libra Colour vs. de Libra 2... Vind ik de Colour tegenvallen. Niet sneller en vooral een veel donkerder scherm. Het zo naast elkaar zien vind ik het BW scherm toch echt wel prettiger en net zo snel. Ik heb de Clara BW met nieuwe Carta 1300 scherm besteld. Die is nog sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
Boeryepes schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:53:
Hmm de Libra Colour vs. de Libra 2... Vind ik de Colour tegenvallen. Niet sneller en vooral een veel donkerder scherm. Het zo naast elkaar zien vind ik het BW scherm toch echt wel prettiger.

Hier dus sinds 2 weken de colour en er heel blij mee, had hiervoor de libra 2.
Totaal geen spijt van deze keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Boeryepes schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:55:
[...]

Donderdagochtend mijn Kobo ter reparatie aangeboden aan Coolblue in de verwachting dat het een paar weken zou duren. Gisteravond kreeg ik de mail dat ie niet te repareren is. Heb nu het aankoopbedrag teruggekregen als tegoedbon. De Libra 2 is niet meer leverbaar.

Wat is nu wijsheid?
  • Stapje terug: Clara? 7" is groot zat en zit nu weer op de 6" Glo HD en dat is ook weer prima.
  • Libra Colour? Lijkt me verder gelijk aan de Libra 2 maar wel betere CPU en accu maar of je daar waar van merkt?
  • Stapje omhoog: 8" Sage en edge to edge scherm? Kijkende naar het verschil tussen 6 en 7 lijkt me 8 minder fijn in bed.
  • Weg van Kobo bijv. Pocketbook Era? Mooie looks maar de reviews overtuigen niet. Langzaam en fonts/uitlijning veel beperkter dan Kobo en die functies gebruik ik graag.
De Sage heb ik zelf, maar zou ik nu niet meer aanraden. Nu hij drie jaar oud is en de batterij op leeftijd begint te raken, begint het mij ook op te vallen dat hij wel erg snel leeg is. Dat was voor velen sowieso al een dealbreaker bij dit model.
Toen hij nieuw was vond ik dat geen probleem, maar nu redt ik een flink boek volgens mij al niet meer.
Het (moeten) laden op zichzelf is het probleem niet, maar de melding dat hij bijna leeg is komt te laat. De volgende avond wil hij dan soms al niet meer aan.
Als reader zelf blijft hij perfect, ook het in-bed-formaat. En de flush voorkant vind ik erg mooi.
Maar bijna 300 euro is nu te duur, ook al zou de batterij weer vers zijn.
Jammer dat er geen echte alternatieven zijn.
Pagina: 1 ... 68 ... 71 Laatste