Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Goner
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21-02 14:07

Goner

What can I do you for ?

quote:
Werkt dat ook met kepubs of converteer je alles ??
Heb nog nooit een kepub gezien ; koop alles bij Bol, ECI of Google ...

Gigabyte GA-MA770T-UD3 / AMD Phenom II X4 955e / 8GB DDR3-SDRAM / NVIDIA GeForce GTX 750 Ti / Acer K222HQL / Windows 7 Home Premium SP1 (64-bit)

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 22:43
quote:
Goner schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:41:
Werkt dat ook met kepubs of converteer je alles ??
Heb nog nooit een kepub gezien ; koop alles bij Bol, ECI of Google ...
Ik koop het alleen bij bol.com en met die account ben ik ingelogd op mijn kobo en zo kwamen de boeken erop, die zijn allemaal kepub dan. Maar ik heb wat aangepast en gebruik nu Calibre, zie reden hieronder.

Ik heb de epubs in Calibre staan en met deze manier stuur ik het naar de kobo en dan worden het automatisch kepubs:

https://rsnijders.info/va...bo-ebooks-calibre-plugin/

Werkt ook prima met boeken die je tegenkomt op het grote internet, maar ik moet zeggen dat ik momenteel wel het meeste koop omdat ze echt lekker in prijs gedaald zijn. Voor Nederlandse boeken heeft kobo en bol.com ook geregeld echt goede aanbiedingen, net bijvoorbeeld deel 2 en 3 van de reeks van Brian Staveley gekocht, die waren opeens maar 5 euro per stuk en ik meen dat ze eerst 15 euro per stuk waren.

Ik heb nu trouwens met de aanpassingen ervoor gekozen ze eerst in Calibre te zetten en dan naar de kobo te sturen en niet meer te downloaden uit de kobo bookstore, ik heb daarin namelijk 1 groot nadeel gevonden wat mij zo irriteert dat ik de tussenstappen doe. Wat doet kobo / bol.com namelijk: de vertaler zetten ze ook als auteur neer bij het boek. Dus dan is een boek van Brian Staveley opeens niet meer van hem, maar bijvoorbeeld van Sandra van de Ven volgens mijn boekenlijst omdat Sandra kennelijk hem vertaald heeft. En dat wil ik niet, ik kan er als oud bibliothecaris ook niet mee omgaan, het is het ergste wat je een auteur kan aandoen vind ik. Boel ergernis, gaat voor de meesten vast nergens over, maar ik doe het beheer nu weer in Calibre.

Maar al mijn boeken zijn kepub. Kepub en epub hebben bij kobo allebei voordelen en nadelen en heel spannend is het allemaal niet, bij kepub worden leesstatistieken bijgehouden, maar ik zou zo 123 niet eens weten waar je die nog kan vinden, bij de vorige firmware stond het nog op het homescreen. Ik had op mobileread een overzichtje van de verschillen bij de kobo ereaders gevonden, maar eigenlijk komt het er wat op neer dat je het beste 1 van de 2 kan nemen en voor de vormgeving e.d. zijn er niet veel verschillen, het zijn meer wat zaken als die statistieken en afbrekingen van woorden e.d.

Hobbykok wijzigde deze reactie 11-08-2017 18:15 (18%)

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
Hobbykok schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 18:13:
...

Ik heb nu trouwens met de aanpassingen ervoor gekozen ze eerst in Calibre te zetten en dan naar de kobo te sturen en niet meer te downloaden uit de kobo bookstore, ik heb daarin namelijk 1 groot nadeel gevonden wat mij zo irriteert dat ik de tussenstappen doe. Wat doet kobo / bol.com namelijk: de vertaler zetten ze ook als auteur neer bij het boek. Dus dan is een boek van Brian Staveley opeens niet meer van hem, maar bijvoorbeeld van Sandra van de Ven volgens mijn boekenlijst omdat Sandra kennelijk hem vertaald heeft. En dat wil ik niet, ik kan er als oud bibliothecaris ook niet mee omgaan, het is het ergste wat je een auteur kan aandoen vind ik....
Op zich is een vertaling natuurlijk ook weer een zelfstandig auteursrechtelijk beschermde bewerking/verwerking van het oorspronkelijke werk (vertalingen worden expliciet als voorbeeld genoemd in artikel 10 lid 2 van de auteurswet), dus ik snap het noemen van de vertaler wel (maar ik vind het normaalgesproken ook storend, hoewel, zeker als je verschillende vertalingen van hetzelfde werk hebt kan het ook weer handig worden).

Ik zet (voor zover mogelijk, heb ook het een en ander als PDF) alle boeken naar epub om, omdat dat formaat de minste problemen geeft als ik ze op andere devices wil leze etc. Verder vind ik het assortiment bij kobo of bol.com wat beperkt, het is ook erg storend dat het assortiment in de verschillende 'kobo-landenwinkels' zo kan verschillen, maar ja, dat is natuurlijk ook weer auteursrechtgerelateerd.

• Hobbykok
Bij bol.com kan je wel uit diverse landen kopen, maar het is opletten. De ene uitgever heeft een watermerk, de andere adobe drm, ik koop alleen die met watermerk, helaas zijn die wel duurder.

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Ik download alles wat ik koop rechtstreeks van de betreffende site met Adobe Digital Editions, Het komt dan in Windows in \Documenten\My Digital Editions en vandaar importeer ik het in Calibre en haal met DeDRM de beveiliging eraf zodat ik ze op al onze e-readers kan zetten.

Gigabyte GA-MA770T-UD3 / AMD Phenom II X4 955e / 8GB DDR3-SDRAM / NVIDIA GeForce GTX 750 Ti / Acer K222HQL / Windows 7 Home Premium SP1 (64-bit)

• Marjoko
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22-01 17:10
quote:
Hobbykok schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 18:13:
[...]
Ik heb nu trouwens met de aanpassingen ervoor gekozen ze eerst in Calibre te zetten en dan naar de kobo te sturen en niet meer te downloaden uit de kobo bookstore, ik heb daarin namelijk 1 groot nadeel gevonden wat mij zo irriteert dat ik de tussenstappen doe. Wat doet kobo / bol.com namelijk: de vertaler zetten ze ook als auteur neer bij het boek. Dus dan is een boek van Brian Staveley opeens niet meer van hem, maar bijvoorbeeld van Sandra van de Ven volgens mijn boekenlijst omdat Sandra kennelijk hem vertaald heeft. En dat wil ik niet, ik kan er als oud bibliothecaris ook niet mee omgaan, het is het ergste wat je een auteur kan aandoen vind ik. Boel ergernis, gaat voor de meesten vast nergens over, maar ik doe het beheer nu weer in Calibre.
[...]
Dit ja. Dit is zo gruwelijk irritant! Van de week een paar boeken gekocht en voor het gemak de Kobo laten synchroniseren. Krijg ik inderdaad de namen van de vertalers prominent vermeld bij 'Auteur'. 8)7 Prachtig mooi vak, vertalen, maar het maakt je geen co-auteur. Ik heb de boeken alsnog via Calibre op de Kobo gezet, nu als epub. Als meer mensen zich hieraan storen dan hoop ik toch dat bol en kobo dit beleid wijzigen.

Met de nieuwste versie van de firmware is de light-bug opgelost. Wel jammer is dat het accu-percentage van mijn H2O2 zo'n tien procent per dag daalt. Ik lees ook wel een paar uur per dag, maar ik vind het toch fors. Vandaag staat het accupercentage al de hele dag op 1 procent, maar ik heb er toch al een paar uur mee gelezen, met het licht aan. :S Ik lees nu maar door tot de accu echt leeg is, en dan hoop ik dat de Kobo daarna accuratere percentages weergeeft.

• Hobbykok
quote:
Marjoko schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 22:19:
Met de nieuwste versie van de firmware is de light-bug opgelost. Wel jammer is dat het accu-percentage van mijn H2O2 zo'n tien procent per dag daalt. Ik lees ook wel een paar uur per dag, maar ik vind het toch fors. Vandaag staat het accupercentage al de hele dag op 1 procent, maar ik heb er toch al een paar uur mee gelezen, met het licht aan. :S Ik lees nu maar door tot de accu echt leeg is, en dan hoop ik dat de Kobo daarna accuratere percentages weergeeft.
@Marjoko heb je de ereader al een keer uitgezet (knop bovenop ingedrukt houden tot er uitgeschakeld staat) en dan weer aangezet?

Dit probleem hadden wij namelijk ook en was opgelost met bovenstaande aan/uit actie. Hij moet wel echt uitgeschakeld zijn, dus niet in slaapstand en weer gebruiken.

Ik ben wel benieuwd of dit bij jou het ook oplost.
quote:
Goner schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 21:27:
Ik download alles wat ik koop rechtstreeks van de betreffende site met Adobe Digital Editions, Het komt dan in Windows in \Documenten\My Digital Editions en vandaar importeer ik het in Calibre en haal met DeDRM de beveiliging eraf zodat ik ze op al onze e-readers kan zetten.
Ja dat kan, maar als je op vakantie bent of geen toegang tot je pc hebt kan je hem niet erop zetten en dan betaal ik maar 2 euro per boek meer zodat het zonder drm kan en wat via wifi op de ereader kan komen. Eigenlijk bizar dat je 2 euro meer moet betalen voor een ander type drm, maar het is niet anders.

Als het prijsverschil meer dan 2 euro was zou ik ook drm eraf halen hoor, heb volgens mij die plugin ook standaard actief, maar gebruik hem amper omdat ik nu boeken koop met watermerk wat ik fijner vind.

Hobbykok wijzigde deze reactie 11-08-2017 22:42 (111%)

• Goner

Goner

What can I do you for ?

quote:
Hobbykok schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 22:35:
[...]
Ja dat kan, maar als je op vakantie bent of geen toegang tot je pc hebt kan je hem niet erop zetten
Eerlijk gezegd nog nooit zonder boeken komen te zitten op vakantie of gewoon onderweg. We nemen altijd genoeg boeken mee.
Mijn vriendin leest het meest en die heeft altijd wel een lijst met (nieuwe) boeken die ze wil hebben. Dus voor de vakantie kopen we er een stuk of 6 en die gaan op de e-reader. Ik lees wat minder, maar heb nog een hele lijst met boeken die ik nog steeds eens moet lezen. Die staan er al op.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 15:47
quote:
Goner schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 21:27:
Ik koop eigenlijk altijd bij Amazon... Ik heb nu 1 boek bij bol.com gekocht en 5(?) bij Kobo... En heel veel bij Amazon :p Dus Calibre is voor mij onmisbaar :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Waarom Amazon ? Zijn die veel goedkoper ?
Ik koop bijna alles bij Bol. We lezen eigenlijk alleen Engels, maar ze hebben alles. Voor redelijke prijs, meestal minder dan ¤10. Zocht laatst een boek in Afrikaans (van Deon Meyer) en zelfs dat hebben ze.

• Miss_80
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20:15
quote:
Goner schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:56:
Ik koop bijna alles bij Bol. We lezen eigenlijk alleen Engels, maar ze hebben alles. Voor redelijke prijs, meestal minder dan ¤10. Zocht laatst een boek in Afrikaans (van Deon Meyer) en zelfs dat hebben ze.
Engelse boeken zijn soms (een stuk) goedkoper via Amazon dan via bol, maar kan per boek verschillen Zeker als je tijdelijk een Amerikaans adres gebruikt. Heel vreemd maar de kosten variëren dan en daarnaast kwam ik erachter dat je dan boeken kan bestellen die je anders niet mag (regionale beperkingen). iets waar ik me absoluut niet van bewust was totdat ik een melding kreeg van amazon dat ik een boek in mijn account had die ik in NL niet had mogen bestellen. Wordt dan ook verwijderd volgens mij (ik had hem al op min harde schijf staan dus heb er eigenlijk niet verder naar gekeken).

VB: Game of thrones omnibus:
- bol -> 29.87 euro
- amazon -> 39.99 dollar (33.75 euro)

Deel 1:
- bol -> 7.49 euro
- amazonn -> 6.99 dollar (5.91 euro)

Soms kan het de moeite zijn om te vergelijken, maar in het bovenstaande voorbeeld valt het wel mee. Toen het laatste deel uitkwam van de boekenserie scheelde het rond de 15 euro. Dat was wel echt substantieel

Edit : en wat Wailing_banshee zegt. Ik vind dat hele Adobe extra ge-emmer.

• Wailing_Banshee
quote:
Goner schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:56:
Omdat ik dat makkelijker vind... Geen geemmer met adobe enzo. En je kunt niet selecteren op DRM type bij bol en kobo.
Ik heb vroeger nog wel eens dat Adobe spul geinstalleerd gehad, maar na het derde boek weer opnieuw moeten activeren omdat mijn pc weer niet meer geactiveerd was, heb ik het er allemaal afgeknikkerd en wil ik er ook niets meer mee te maken hebben.
Bij Amazon download ik het boek vanaf de website en zet het in Calibre. Geen andere software nodig (hetzelfde als met watermerk beveiligde boeken).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Goner

Goner

What can I do you for ?

quote:
Wailing_Banshee schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:20:
[...]
Geen geemmer met adobe enzo. En je kunt niet selecteren op DRM type bij bol en kobo.
Nah, ik download epub met ADE, komt in folder en haal binnen in Calibre ... geëmmer ? Nooit iets van DRM type gemerkt, wordt er gewoon afgehaald.

• Wailing_Banshee
quote:
Goner schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:23:
[...]

Nah, ik download epub met ADE, komt in folder en haal binnen in Calibre ... geëmmer ? Nooit iets van DRM type gemerkt, wordt er gewoon afgehaald.
Blijkbaar raakt jouw ADE je gegevens niet kwijt, deed die van mij wel continue. Moest ik weer inloggen, kende hij m'n pc weer niet, kon ik hem weer opnieuw autoriseren... Daarom koop ik alleen watermerk boeken bij kobo of bol. En, zoals ik al aangaf, aangezien dit geen filter criterium is, neem ik vaak niet eens de moeite, maar ga ik gelijk naar Amazon :p

• Brick Top
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 06-02 19:32
Hallo iedereen,

Volgende week vertrek ik op reis en om gewicht uit te sparen zou ik graag een e-reader kopen in plaats van 10kg aan boeken mee te zeulen. Nu is de grote vraag natuurlijk: welke e-reader? :9

Heb ondertussen al heel wat reviews gelezen en youtube filmpjes bekeken en eigenlijk gaat m'n keuze enkel nog maar tussen de De Kobo Aura H2O Edition 2 en de Kindle Voyage.

De waterdichtheid van de Kobo vind ik wel een heel dikke plus. Op reis bijvoorbeeld ga ik wellicht veel lezen aan het zwembad/strand en ook thuis spendeer ik heel wat tijd in bad (en daar lees ik tot hiertoe enkel tijdschriften want ik wil niet dat mijn boeken beschadigd raken). De Kobo heeft bovendien ook heel wat opties aangaande lichtinstellingen etc. en dat is ook een voordeel aangezien ik vaak nog lees in bed terwijl mijn vriendin al slaapt.

De Kindle heeft dan weer als voordeel dat ie fysieke knoppen heeft om pagina's om te draaien, alleen vind ik nergens terug of dat nu echt een voordeel is ja of nee!? Gaat het swipen op de Kobo even vlot als de fysieke knoppen van de Kindle, iemand ervaring mee? En maken die knoppen ook een 'klikgeluid'? Want dat is natuurlijk wel niet zo goed voor de persoon die naast je probeert te slapen. :)

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Kobo maar ik ben benieuwd naar jullie op -en aanmerkingen. Alvast bedankt voor eventuele reacties!

• M_a_r_k
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 12-02 15:33
quote:
Brick Top schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 14:53:
Hallo iedereen,

Volgende week vertrek ik op reis en om gewicht uit te sparen zou ik graag een e-reader kopen in plaats van 10kg aan boeken mee te zeulen. Nu is de grote vraag natuurlijk: welke e-reader? :9

Heb ondertussen al heel wat reviews gelezen en youtube filmpjes bekeken en eigenlijk gaat m'n keuze enkel nog maar tussen de De Kobo Aura H2O Edition 2 en de Kindle Voyage.

De waterdichtheid van de Kobo vind ik wel een heel dikke plus. Op reis bijvoorbeeld ga ik wellicht veel lezen aan het zwembad/strand en ook thuis spendeer ik heel wat tijd in bad (en daar lees ik tot hiertoe enkel tijdschriften want ik wil niet dat mijn boeken beschadigd raken). De Kobo heeft bovendien ook heel wat opties aangaande lichtinstellingen etc. en dat is ook een voordeel aangezien ik vaak nog lees in bed terwijl mijn vriendin al slaapt.

De Kindle heeft dan weer als voordeel dat ie fysieke knoppen heeft om pagina's om te draaien, alleen vind ik nergens terug of dat nu echt een voordeel is ja of nee!? Gaat het swipen op de Kobo even vlot als de fysieke knoppen van de Kindle, iemand ervaring mee? En maken die knoppen ook een 'klikgeluid'? Want dat is natuurlijk wel niet zo goed voor de persoon die naast je probeert te slapen. :)

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Kobo maar ik ben benieuwd naar jullie op -en aanmerkingen. Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Ik swipe noot met de Kobo, delen van het scherm hebben bepaalde functie(instelbaar). In mijn geval is scherm in 3 gelijke horizontale velden verdeeld. Onderste deel van scherm aanraken zorgt voor volgende bladzijde, bovenste deel vorige bladzijde en het midden laat de menu opties zien. Maar soms moet ik wel twee keer op het scherm tikken dat heb je niet met fysieke knoppen(hiervoor had ik Sony PRS T2 met fysieke knoppen). Persoonlijk vind ik het niet heel storend en het scheelt ook in de grootte van het apparaat. Ga gewoon even testen in de Mediamarkt wat je zelf makkelijkste vindt werken.

Ik zeg maar zoo, want dierentuin is zo lang

• Wailing_Banshee
@Brick Top Er is nog een heel groot verschil tussen de H2O en de Voyage: scherm grootte. Het lijkt niet veel, 6.8" vs 6", maar uit ervaring: ik zou niet meer terug willen naar 6"!

Qua fysieke buttons, ben ik het met @M_a_r_k eens, ga eens naar een MM om te kijken.

• krotwijk
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18-02 09:29
Kindle voyage heeft niet echt fysieke drukknoppen. Is touch met 3 standen druk Instelbaar. Scherm is wel contrastrijker van de kindles.

krotwijk wijzigde deze reactie 14-08-2017 16:39 (7%)

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:38

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Mijn vrouw heeft een PRS-T2, en het enige dat ik miste op mijn Kobo Glo HD waren die hardware knoppen. Ik moet mijn e-reader vaak anders vastpakken om op het scherm te tikken voor de volgende bladzijde, terwijl zij haar e-reader in één hand kan houden met de duim op de "next" knop. Die heeft zoveel weerstand dat je hem daar makkelijk mee vast kan houden en kan indrukken als je de pagina wil omslaan.
Voor mij gaven de achtergrondverlichting en resolutie de doorslag om toch voor de Glo te gaan ipv een prs-t2 of t3 van marktplaats te plukken. Beide zijn namelijk al jaren uit productie.
De Kindle viel voor mij af vanwege de lock in met Amazon.
Verder heb ik nog gekeken naar de PocketBook Touch 2 (dacht ik) vanwege de fysieke knippen in combinatie met achtergrondverlichting, maar die voelde in de mediamarkt te fragiel aan. Ik weet niet of er tegenwoordig nog e-readers gemaakt worden met knoppen, maar dat zou voor mij wel een pluspunt zijn. Het indrukken van de knop op de PRS-T2 is trouwens wel licht hoorbaar, maar voor mij niet storend als mijn vrouw naast mij ligt te lezen en ik wil slapen.

Verbruik van mijn auto ; Mijn whisky-collectie ; Steam profiel

• Hobbykok
quote:
Miss_80 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:20:
Wordt dan ook verwijderd volgens mij (ik had hem al op min harde schijf staan dus heb er eigenlijk niet verder naar gekeken).
Ze verwijderen hem niet, maar ze gaan je account wel strenger controleren en ik heb ook 1 keer gehad dat ze mijn Amerikaanse adres (ik woonde in het Hilton hotel :+ ) verwijderen en toen ik dat terug had gezet en weer had gekocht moest ik een bewijs laten zien dat ik daar woonde.

Toen heb ik maar een UK Amazon aangemaakt :D

Boeken werden bij mij niet verwijderd, maar ik mocht dus op een gegeven moment niet meer kopen omdat ze vonden dat ik niet in Amerika woonde.
quote:
gwystyl schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 18:51:
Ik heb jaren en jaren Kindles gehad en koop mijn boeken op bol.com in epub formaat, nooit problemen mee gehad. In een paar seconden omgezet door Calibre en zonder verlies van enige opmaak of wat dan ook. Ik kwam trouwens af van een Sony PRS. Nadeel daarvan vond ik dat er geen verlichting in zit. En ik heb net de laatste weggegooid, hij werd nu wel heel onstabiel en liep steeds vast, zal wel ouderdom geweest zijn.

Hobbykok wijzigde deze reactie 14-08-2017 19:04 (29%)

• Miss_80
Vendor lock van Amazon is idd niet echt een dealbreker. Lang leve calibre. Verschillende boeken bij kobo vandaan gehaald en vervolgens de drm afgehaald.

• Hobbykok
quote:
Miss_80 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 21:51:
Verschillende boeken bij kobo vandaan gehaald en vervolgens de drm afgehaald.
Je kan ze beter op bol.com kopen, heb je geen drm erop (afgezien van een onzichtbaar watermerk). En de klantenservice van bol.com is 100 keer beter dan die van kobo (als je daar al een 'service' krijgt).

Ze hebben exact dezelfde boeken voor dezelfde prijs.

• Miss_80
Niet helemaal als je gebruik an maken van de kortingen van MobileRead. Grootste nadeel van Kobo vind ik dat ik alleen via een tor browser een fatsoenlijke engelse site krijg met de engelse boeken tegen de prijzen zoals ze ook in amerika gelden.
Het is een omweg maar uiteindelijk heeft het mij 70% korting opgeleverd op de gehele serie van Outlander (in het engels)

• Wailing_Banshee
quote:
gwystyl schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 18:51:
Mijn vrouw heeft een PRS-T2, en het enige dat ik miste op mijn Kobo Glo HD waren die hardware knoppen. Ik moet mijn e-reader vaak anders vastpakken om op het scherm te tikken voor de volgende bladzijde, terwijl zij haar e-reader in één hand kan houden met de duim op de "next" knop. Die heeft zoveel weerstand dat je hem daar makkelijk mee vast kan houden en kan indrukken als je de pagina wil omslaan.
Voor mij gaven de achtergrondverlichting en resolutie de doorslag om toch voor de Glo te gaan ipv een prs-t2 of t3 van marktplaats te plukken. Beide zijn namelijk al jaren uit productie.
Voor mij was het met name de achtergrond verlichting waarom ik mijn PRS650 vervangen heb. Ik mis die knoppen nu soms nog steeds...
quote:
Locks bestaan niet, dankzij Calibre. In ons huishouden is er een Kindle en een Kobo, en boeken worden daar gekocht waar ik ze kan krijgen (epubs zonder DRM) zonder teveel te betalen. En daarna op beide readers geplaatst.
quote:
Hobbykok schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:32:
[...]

Je kan ze beter op bol.com kopen, heb je geen drm erop (afgezien van een onzichtbaar watermerk). En de klantenservice van bol.com is 100 keer beter dan die van kobo (als je daar al een 'service' krijgt).

Ze hebben exact dezelfde boeken voor dezelfde prijs.
Ik heb een paar boeken bij bol gekocht (allemaal met drm) en iets meer bij kobo (allemaal met watermerk). De verkoper bepaald niet of er drm op zit, dat doet de uitgever.

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:38

gwystyl

Beugeltje dan maar?

quote:
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 07:30:
Locks bestaan niet, dankzij Calibre. In ons huishouden is er een Kindle en een Kobo, en boeken worden daar gekocht waar ik ze kan krijgen (epubs zonder DRM) zonder teveel te betalen. En daarna op beide readers geplaatst.
Dat wist ik nog niet toen ik aan het rondkijken was naar een e-reader voor mezelf, en als je puur naar de specs kijkt lijkt het of je met de Kindles alleen bij Amazon terecht kan met hun eigen bestandsformaat, en dat de Kobo's meer formaten ondersteunen.
Ik heb tot op heden nog nooit DRM verwijderd met calibre, maar ik weet dat het moet kunnen

Verbruik van mijn auto ; Mijn whisky-collectie ; Steam profiel

• Wailing_Banshee
@gwystyl Kobo ondersteunt ook maar één formaat (naast PDF, wat de Kindle ook ondersteunt) en dat is epub (of hun eigen sausje erover en dan heb je kepub, maar dat wordt weer alleen ondersteunt door kobo...)

Nu is het wel zo dat in Europa met name epubs populair zijn en in de US kindle boeken (omdat Amazon daar zo groot is). Daarom is kobo populairder hier, zeker omdat Amazon tot niet al te lang geleden alleen maar Engelse boeken verkochten (tegenwoordig kun je ook veel Nederlandse boeken krijgen)l

• outlandos
  • Laatst online: 21:23
Houdt Kobo inmiddels de lezers stats (zoals totaal aantal uur gelezen) nu opgeslagen in de cloud? Of ben ik al mijn stats weer kwijt als ik een factory reset doe? Weet iemand of Kindle zoiets eigenlijk bijhoudt?

• Hobbykok
quote:
outlandos schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:17:
Houdt Kobo inmiddels de lezers stats (zoals totaal aantal uur gelezen) nu opgeslagen in de cloud? Of ben ik al mijn stats weer kwijt als ik een factory reset doe? Weet iemand of Kindle zoiets eigenlijk bijhoudt?
de kindle heeft wel een soort reading time waarin je badgets kan verdienen, maar dat is meer voor kinderen. Verder geen statistieken voor zover ik het weet (heb hem nu een half jaar niet meer).

• Dryhte
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:11
quote:
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:13:
@gwystyl Kobo ondersteunt ook maar één formaat (naast PDF, wat de Kindle ook ondersteunt) en dat is epub (of hun eigen sausje erover en dan heb je kepub, maar dat wordt weer alleen ondersteunt door kobo...)

Nu is het wel zo dat in Europa met name epubs populair zijn en in de US kindle boeken (omdat Amazon daar zo groot is). Daarom is kobo populairder hier, zeker omdat Amazon tot niet al te lang geleden alleen maar Engelse boeken verkochten (tegenwoordig kun je ook veel Nederlandse boeken krijgen)l
Volgens mij ondersteunen ze ook MOBI (al vind ik epub wel beter)

• Wailing_Banshee
quote:
Dryhte schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:02:
[...]

Volgens mij ondersteunen ze ook MOBI (al vind ik epub wel beter)
Hmm, die had ik nog niet gezien. Nu converteer ik de kindle boeken altijd naar epub, maar dat zou dus net zo goed mobi kunnen worden. Hoef ik nog maar één formaat in m'n calibre te bewaren :p

• Hobbykok
Mobi bevat wel een stuk minder opties dan epub, ik neem aan dat je de azw3 van amazon omzet en dan ga je in mobi zaken missen. Test het dus even goed of de mindere opmaakopties en dergelijke niet een probleem voor je zijn.

• RiCk
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15:56
Heb ook een vraagje over de leesstatistieken van de Kobo.
Ik stap over van een Aura naar een H2O - Edition 2.
Nu wil ik ook graag die leesstatistieken wel meenemen: inclusief wat is gelezen/wat niet.
Alle boeken zijn gesideload, met Calibre.
Weet iemand of het mogelijk is om alles mee te nemen? Trucje die ik vond van het kopieren van .sqllite bestanden gaven een 'crash' van de H2O.

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:59
Voor de grap weer eens een tablet besteld. Zal met een poosje wel binnenkomen (China ;)). Kijken of mij dat toch beter gaat bevallen als "e-reader" dan de Kobo Glo.

Mocht dat ook niet goed bevallen, dan zal de Kobo H2O 2 wel gaan proberen.

• Goner

Goner

What can I do you for ?

quote:
RiCk schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:26:
Trucje die ik vond van het kopieren van .sqllite bestanden gaven een 'crash' van de H2O.
Heb eens gekeken naar die SQLite bestanden (van m'n Touch), maar eentje wordt niet eens herkend als SQLite database.
Ik gebruik http://www.sqliteexpert.com/download.html (personal)

Overigens een link trucje ; als Kobo de database aangepast heeft op de H2O, dan kan die dus niet overweg met een database van de Aura ...

Goner wijzigde deze reactie 17-08-2017 14:45 (54%)

• Wailing_Banshee
@RiCk al eens met de kobo tools van Calibre geprobeerd? Ik sla mijn lees status (niet de statistieken, die gebruik ik niet) op in Calibre. Als ik mijn reader opnieuw zou moeten inrichten wordt die status ook weer teruggezet in de Kobo database. Maar ik weet niet of dat ook werkt als je van reader overstapt...

• RiCk
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15:56
quote:
Wailing_Banshee schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:54:
@RiCk al eens met de kobo tools van Calibre geprobeerd? Ik sla mijn lees status (niet de statistieken, die gebruik ik niet) op in Calibre. Als ik mijn reader opnieuw zou moeten inrichten wordt die status ook weer teruggezet in de Kobo database. Maar ik weet niet of dat ook werkt als je van reader overstapt...
Check
Kobo Utilities plug-in in Calibre gebruikt. Die synced nu inderdaad de leesstatus mee!

• Hobbykok
waar gebruiken jullie die leesstatus voor? Om bij te houden waar je bent gebleven ofzo?

• outlandos
Ben even benieuwd hoe jullie pagina-layout er uit ziet. Gelijk maar even een foto van die van mij:

25 regels met een redelijk smalle marge aan de zijkanten. Lettertype is Bookerly van Amazon. Glo HD (6'').

Wat het totaal aantal gelezen uur betreft, die zou nog zeker 200 uur hoger moeten zijn. Want die uren zijn 'verloren gegaan' bij de laatste factory reset. Helaas worden die stats niet in de cloud opgeslagen. Ik vraag me uberhaubt af of er een manier bestaat om ze op te slaan/mee te nemen naar een volgende device.

outlandos wijzigde deze reactie 20-08-2017 11:56 (24%)

• Trevor
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Trevor

Wade: Trevor is... a good guy.

Jij gebruikt oude firmware als ik het goed zie? Waarom is dat?

Ik heb de kobo one en gebruik veel witregel en een vrij groot lettertype. Heb jarenlang geen boeken gelezen omdat ik er heel vermoeid van werd en ik de letters slecht kon onderscheiden. met de kobo one kan ik nu en een beetje tekst op de pagina overhouden, en ondertussen de woorden op een mooie grote en veel wit eromheen hebben.

ongeveer 7/8 woorden per regel gemiddeld, 15 regels per pagina. (plus titel bovenaan en hoofdstuk en paginanummering onderaan)

Oh, by the way, that's entirely your fault.

• Hobbykok
quote:
outlandos schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 11:54:
Lettertype is Bookerly van Amazon. Glo HD (6'').
Heb je de bookerly voor lcd of voor e-ink gepakt? Er zijn er namelijk 2 en diegene die veel in omloop is is de lcd versie.

Links de lcd versie en rechts de e-ink versie, je kan zien dat de letters wat dikker zijn bij de e-ink versie omdat dat beter leesbaar is op een e-ink scherm:

Ik heb ook nog een lcd weighted version die aangepast is door een font maker die ik ken. Dat is de lcd versie met wat aanpassingen zodat hij helemaal perfect is op de kobo. Ik heb die aangepaste versies in ik meen 3 versies zodat je zelf helemaal kan bepalen welke versie van bookerly echt ideaal voor je is. Tja, ik ben nogal gek op fonts :P

Zelf gebruik ik het CharisSIL lettertype, maar dan ook aangepast naar mijn smaak door diezelfde font maker :D , dit is mijn alltime favoriet:

Hij lijkt veel op bookerly, maar alle eindes van de letters zijn recht ipv wat krom.

Hobbykok wijzigde deze reactie 20-08-2017 12:51 (68%)

• outlandos
quote:
Trevor schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 12:00:

Ik heb de kobo one en gebruik veel witregel en een vrij groot lettertype. Heb jarenlang geen boeken gelezen omdat ik er heel vermoeid van werd en ik de letters slecht kon onderscheiden. met de kobo one kan ik nu en een beetje tekst op de pagina overhouden, en ondertussen de woorden op een mooie grote en veel wit eromheen hebben.

ongeveer 7/8 woorden per regel gemiddeld, 15 regels per pagina. (plus titel bovenaan en hoofdstuk en paginanummering onderaan)
Het is inderdaad een oude firmware versie. Deze kent zover ik weet geen bugs en de batterij gaat lekker lang mee. Dus ik heb via een scriptje ingesteld dat er geen updates meer gepusht worden. Ik heb goede ogen en ben er achter gekomen dat je veel sneller leest als er meer tekst op een pagina staat.
quote:
Hobbykok schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 12:42:
[...]

Heb je de bookerly voor lcd of voor e-ink gepakt? Er zijn er namelijk 2 en diegene die veel in omloop is is de lcd versie.

Links de lcd versie en rechts de e-ink versie, je kan zien dat de letters wat dikker zijn bij de e-ink versie omdat dat beter leesbaar is op een e-ink scherm:

[afbeelding]

Ik heb ook nog een lcd weighted version die aangepast is door een font maker die ik ken. Dat is de lcd versie met wat aanpassingen zodat hij helemaal perfect is op de kobo. Ik heb die aangepaste versies in ik meen 3 versies zodat je zelf helemaal kan bepalen welke versie van bookerly echt ideaal voor je is. Tja, ik ben nogal gek op fonts :P

Zelf gebruik ik het CharisSIL lettertype, maar dan ook aangepast naar mijn smaak door diezelfde font maker :D , dit is mijn alltime favoriet:

[afbeelding]

Hij lijkt veel op bookerly, maar alle eindes van de letters zijn recht ipv wat krom.
Ik weet niet of het de LCD variant is of niet. Kan ik daar nog achter komen? Heb um al zeker aan jaar niet meer aan m'n pc gekoppeld gehad.

Zou jij je fonts wellicht willen delen? De aangepaste versies van zowel bookerly als CharisSIL? Dan ga ik ze gelijk testen. Alvast vriendelijk bedankt.

• Trevor
  • Niet online

Trevor

https://rsnijders.info/va...-lettertype-kobo-ereader/

daar staan de linkjes in de reacties naar beiden. Raymond gebruikt de LCD, maar iemand anders verwijst naar de e ink versie. Heb ze er nu zelf opgezet en ga het eens testen :)

/edit: nee, toch niet mijn ding helemaal. Ik gebruik zelf: KBJ-UDKakugo Pr6N M. Volgens mij een standaard Kobo lettertype. Het geeft (denk ik) wat meer ruimte om de individuele letters heen. Bij Booklerly, en veel andere lettertypes, vallen de letters teveel samen voor mij. Dan wordt het een minder makkelijk leesbare brei. Wat ik dus ook bij gewone boeken snel heb.

Trevor wijzigde deze reactie 20-08-2017 13:29 (42%)

• Hobbykok
de versie van Raymond is wel wat ruw, maar werkt. Ze zitten inderdaad dicht op elkaar, zelf vind ik dat fijn.

Op mobileread zijn er veel topics over fonts met download links, je kan helemaal los, zelfs comic sans is mogelijk voor de liefhebbers :P
quote:
Trevor schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 13:20:
Ik gebruik zelf: KBJ-UDKakugo Pr6N M. Volgens mij een standaard Kobo lettertype.
Volgens mij staat je fonts folder niet in de root, maar in een submap daarvan. Ik meen dat dit de Japanse naam is voor de letters die wij hier gebruiken in onze taal. Maar ach, als het werkt en je bent tevreden zou ik het zo laten, straks ben je dit lettertype kwijt als je een folder gaat verplaatsen.

Ik heb hem zelf nooit gehad, was me wel opgevallen gezien de naam.

Hobbykok wijzigde deze reactie 20-08-2017 14:02 (53%)

• Trevor
  • Niet online

Trevor

In de fonts map staat alleen die bookler. Dat was de eerste font die ik zelf heb toegevoegd. In dat linkje hierboven is ook iemand die deze font zo noemt en getoond heeft. Geen idee waarom. Volgens mij heb ik hem erbij sinds de laatste firmware update.

• Hobbykok
Als het werkt en het bevalt zou ik het zo laten, maar ik heb het idee dat het een Chinees / Japans font is waarbij naast de Chinese / Japanse letters ook de Europese / Amerikaanse (of hoe die letters ook heten) zitten en ik kwam op wat sites tegen dat het font 15MB groot is wat de ereader kan vertragen.

Dus als je een keer denkt: hij werkt wat traag zou ik eens een ander font proberen. Maar voor de rest kan het geen kwaad, het zat kennelijk in een firmware een jaar terug en bij jou is hij gebleven, kennelijk verving het het gothic font dat er ooit geweest is.

• InflatableMouse
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21-02 14:09

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

naja heb ik weer. Ik heb net m'n nieuwe Aura H2O 2.0 binnen. Ding start de setup op en wil op wifi. Maar het accepteert m'n wifi niet en wil met geen mogelijkheid verbinden.

Dus ik kies voor geen wifi thuis, en dan wilt tie dat ik het kabeltje aansluit en de desktop app installeer. Die ziet de kobo maar wil niet verder gaan want de reader is nieuwer dan de app, terwijl dit de nieuwste app is ... wow. oke.

Dus ik heb m'n wifi settings op m'n router gereset, wachtwoord eraf gehaald van 2.4 (5Ghz disabled tijdelijk) zodat het gewoon open staat. Nu is tie verbonden maar hangt tie al 10 minuten of langer op Loading, ongeveer 75%.

Ik kan mischien cancel doen (niet geprobeerd) maar wat is er aan de hand?

Ik lees wel meer over wifi problemen, maar dat is niet tijdens deze setup, ik zit in een loop waar ik niet uitkom.

Ideeen iemand?

Alvast bedankt!

Jezus wat duurde dat lang, ik loop weg na dit te hebben gepost en kom terug nu is tie ineens klaar en wilt tie dat ik een account aanmaak.

Eerste ervaring is niet super positief, hoop dat alles nu wel goed verloopt ...

Edit2:
Wachtwoord gewijzigd op mijn wifi en het wil nu wederom niet meer verbinden.

USB vraagt nu of ik mijn PC wil verbinden en vervolgens zegt Windows 10 dat het apparaat zich niet gedraagd en laat geen device zien.

Wat een k-apparaatje zeg ... :(

Ideeen?

InflatableMouse wijzigde deze reactie 20-08-2017 18:01 (21%)
Reden: opgelost

• Hobbykok
waarom installeer je niet even de kobo software op je pc? Na installatie software starten en dan kobo aan je pc koppelen en even zo de stappen volgen, dan heb je de hele wifi niet nodig.

Ik vermoed trouwens dat je de beveiliging van het 2.4 Ghz netwerk op iets hebt staan dat kobo niet begrijpt, ik herken dit prolbeem van een kobo die ik in het verleden had.

Maar om het op te lossen: download even de kobo desktop software, installeer de kobo en daarna lekker met calibre er boeken opzetten en gaan lezen, ben je deze ellende snel vergeten.

• Wailing_Banshee
quote:
Hobbykok schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 00:37:
waar gebruiken jullie die leesstatus voor? Om bij te houden waar je bent gebleven ofzo?
Ik houd 3 dingen bij, wanneer heb ik welke boeken gelezen en waar ben ik nu gebleven. Ik doe het met name zodat die gegevens ook weer teruggezet worden op m'n reader als ik een nieuwe versie van het boek op m'n reader zet (fouten verbetered enzo).
quote:
outlandos schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 11:54:
Ben even benieuwd hoe jullie pagina-layout er uit ziet. Gelijk maar even een foto van die van mij:

[afbeelding]

[afbeelding]

25 regels met een redelijk smalle marge aan de zijkanten. Lettertype is Bookerly van Amazon. Glo HD (6'').

Wat het totaal aantal gelezen uur betreft, die zou nog zeker 200 uur hoger moeten zijn. Want die uren zijn 'verloren gegaan' bij de laatste factory reset. Helaas worden die stats niet in de cloud opgeslagen. Ik vraag me uberhaubt af of er een manier bestaat om ze op te slaan/mee te nemen naar een volgende device.
Aantal gelezen uren vind ik absoluut niet interresant. Ik heb dat dan ook niet aan staan. Qua layout, dat is afhankelijk van de tijd van de dag, tijd van de week, tijd van de maand, tijd van het jaar... Oh, en ook van het boek :D Als ik moe ben, maak ik het lettertype groter, als ik op vakantie ben, is het juist kleiner. De marge is meestal wel klein. Ik houd wel van een redelijke regelhoogte.
quote:
Trevor schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 12:00:
Ik gebruik ook de oude firmware nog en heb absoluut geen behoefte aan de nieuwe. Dat start scherm van die nieuwe vind ik persoonlijk vreselijk. Ik heb na installatie van m'n kobo nooit meer de wifi aan gehad...

• outlandos
quote:
Wailing_Banshee schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 07:56:
[...]

Ik houd 3 dingen bij, wanneer heb ik welke boeken gelezen en waar ben ik nu gebleven. Ik doe het met name zodat die gegevens ook weer teruggezet worden op m'n reader als ik een nieuwe versie van het boek op m'n reader zet (fouten verbetered enzo).

[...]

Aantal gelezen uren vind ik absoluut niet interresant. Ik heb dat dan ook niet aan staan. Qua layout, dat is afhankelijk van de tijd van de dag, tijd van de week, tijd van de maand, tijd van het jaar... Oh, en ook van het boek :D Als ik moe ben, maak ik het lettertype groter, als ik op vakantie ben, is het juist kleiner. De marge is meestal wel klein. Ik houd wel van een redelijke regelhoogte.

[...]

Ik gebruik ook de oude firmware nog en heb absoluut geen behoefte aan de nieuwe. Dat start scherm van die nieuwe vind ik persoonlijk vreselijk. Ik heb na installatie van m'n kobo nooit meer de wifi aan gehad...
Ik ben geloof ik de enige die het totaal aantal gelezen uur leuk vind om te zien bijgehouden te worden :D net als met m'n playtime in games :Y

Ik stel meestal bij het begin van t boek de perfecte lay-out in (ben ik vaak wel een kwartier mee zoet) en daarna zit ik er t hele boek niet meer aan.

outlandos wijzigde deze reactie 21-08-2017 08:15 (6%)

• Wailing_Banshee
quote:
outlandos schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 08:13:
[...]

Ik ben geloof ik de enige die het totaal aantal gelezen uur leuk vind om te zien bijgehouden te worden :D net als met m'n playtime in games :Y
Die laatste wil ik helemaal niet weten :p Da's alleen bewijs dat ik teveel game :D

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

quote:
Hobbykok schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 19:07:
waarom installeer je niet even de kobo software op je pc? Na installatie software starten en dan kobo aan je pc koppelen en even zo de stappen volgen, dan heb je de hele wifi niet nodig.

Ik vermoed trouwens dat je de beveiliging van het 2.4 Ghz netwerk op iets hebt staan dat kobo niet begrijpt, ik herken dit prolbeem van een kobo die ik in het verleden had.

Maar om het op te lossen: download even de kobo desktop software, installeer de kobo en daarna lekker met calibre er boeken opzetten en gaan lezen, ben je deze ellende snel vergeten.
Hey dank je voor je reactie.

Het staat doorgestreept, maar ik heb de desktop software. Het werkte niet (ondertussen is de config gedaan), gaf de melding dat de kobo nieuwer was dan de desktop software, welke de laatste versie van de kobo site was.

Als ik wifi 20x probeer, dan uiteindelijk joined tie ineens. Dat is nu ook geregeld.

Ik lees in de reviews dat het apparaatje snel zou zijn, ik weet niet wat de definitie van anderen betreffende snel is maar dit is mijn ervaring: ding is bagger traag.

Font aanpassen en dan is tie letterlijk enkele minuten mee bezig.
De reactie snelheid met typen is verschrikkelijk, slaat continue letters over, ik moet 1 character per seconde typen anders gaat het niet goed
Menu openen werkt de helft van de tijd niet.
Apparaat hangt soms enkele seconden, ik denk dan dat tie mijn "touch" niet goed registreert en druk nog een keer, om dan ineens allerlei "dingen" te doen
Index/inhoudsopgave werkt niet als bookmarks (om naar dat betreffende deel te gaan), en pagina nummers in inhoudsopgave/index komen niet overeen met wat de kobo weer geeft. Ik heb dus geen flets idee als ik naar hoofdstuk 3 wil, welke pagina nummer ik moet hebben.
Er staan miniscuul kleine pagina nummers rechts door de text van het boek heen, soms 4 of 5 vertikaal langs de kant. Daarop drukken om de pagina om te slaan gaat tie naar die pagina in plaats van de volgende. Marges aanpassen heeft geen zin, de nummers gaan gewoon mee en blijven in de tekst staan.
Tekst van boeken staat soms echt helemaal garbled door elkaar.

Ik heb het gekocht omdat ik meerdere boeken wil lezen waar ik niet aan toe kom omdat ik ze niet continue mee wil slepen, en het leek me daarnaast handig voor mijn studieboeken. Maar zoals dit nu werkt stuur ik dit ding heel snel weer terug.

Ligt het aan mijn apparaatje (misschien geheugen stuk waardoor tie zo raar doet?) of ligt het aan mijn boeken? Ben ik te kritisch? Ik mag voor 200 euro toch wel wat verwachten, zou ik denken?

• Miss_80
Wb de tekst, tekens en nummering layout....wat voor format probeer je te lezen? PDF, epub en wat is de bron? Lettertekens en marges kunnen behoorlijk worden vernield bij conversie naar een ander bookformaat. Ik heb het sporadisch met een boek en dat is dan wel veelal 1 die uit het zwarte circuit komt. Aangekochte boeken waar ik de DRM vanaf heb gehaald hebben eigenlijk nog nooit issues gegeven.

• StephaN900
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Wbt die paginanummers die kun je uitzetten in de instellingen (denk dat dit niet bij kobo pub files is, alleen externe).

Daarnaast voor het omslaan gebruik ik beneden tikken = 1 pagina vooruit, boven tikken = 1 pagina terug.

Wat betreft traagheid daar merk ik zelf heel weinig van. Moet wel zeggen dat ik het apparaat (h2o v.2) alleen gebruik om boeken te lezen en daar voldoet hij meer dan prima. Denk dat er toch iets mis is met jouw versie als hij 20x de wifi niet pakt, hier heeft hij hem altijd in 1 keer te pakken.

Enige waar ik wat bang voor ben is dat het scherm makkelijk beschadigd (omdat er geen glasplaat voor zit).

• Trevor
  • Niet online

Trevor

Het enige wat ik herken is het invoeren van tekst. De rest gaat bij mij gewoon op een vlotte ereader snelheid. dat betekent een paar tienden van een seconde. Wat ik wel heb is dat ik vaak iets links moet tikken tov de plek op het scherm. Maar dat wende heel snel.

Wat betreft veel andere dingen, zijn dit ali illegali boeken? Die missen vaak de juiste opmaak. Een inhoudsopgave met paginanummering is namelijk raar voor kobo, omdat het aantal pagina's sterk afhankelijk is van je eigen instellingen volgens mij.

• Hobbykok
quote:
Wailing_Banshee schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 07:56:
Ik houd 3 dingen bij, wanneer heb ik welke boeken gelezen en waar ben ik nu gebleven.
Ah ok, ik doe daarvan een deel in calibre (kolom gelezen ja/nee). Dat vind ik zelf fijner, boek uit? Dan wis ik hem van de kobo.

• Wailing_Banshee
quote:
Hobbykok schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:15:
[...]

Ah ok, ik doe daarvan een deel in calibre (kolom gelezen ja/nee). Dat vind ik zelf fijner, boek uit? Dan wis ik hem van de kobo.
Ik heb altijd al mijn boeken op m'n reader staan. Ik ben een herlezer... En ik heb ook een eigen kolom (een lijst van jaren waarin ik een boek gelezen heb). En ik had ook een kolom gelezen/aan het lezen/ongelezen, maar die is nu vervangen door die van de kobo utilities.

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

quote:
Miss_80 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:25:
Wb de tekst, tekens en nummering layout....wat voor format probeer je te lezen? PDF, epub en wat is de bron? Lettertekens en marges kunnen behoorlijk worden vernield bij conversie naar een ander bookformaat. Ik heb het sporadisch met een boek en dat is dan wel veelal 1 die uit het zwarte circuit komt. Aangekochte boeken waar ik de DRM vanaf heb gehaald hebben eigenlijk nog nooit issues gegeven.
Epub Mobi en pdf lijken het meest problematisch. Ik heb sommige van mijn boeken in verschillende versies gedownload en de epub versies werken op 1 na goed. Hebben een werkende inhoudsopgave ook en wijzigingen in marges en font instellingen gaan gewoon redelijk snel.

De preview uit de kobo shop van een boek wat niet goed werkt, werkt wel goed. Dus dat boek is gewoon vernaggeld blijkbaar. Als ik andere problemen met officiele, aangekochte boeken opgelost krijg, koop ik die gewoon ik heb daar verder geen problemen mee.

Ik ga dat dus wel even verder bekijken, blijkbaar ligt er een hoop aan het type ebook, waarbij tot nu toe lijkt alsof de epub variant het beste werkt. Is dat wat er uit bv een bol.com of kobo shop komt?

Een aantal van de andere problematische boeken zijn pdf, allemaal gekocht. Dit zijn bv scripting/programmeer studieboeken. Ik heb er nu eentje open van Steve Parker, bash scripting en dat is gewoon onwerkbaar. bestand is 13MB. Het heeft een werkende inhoudsopgave dus ik spring naar een hoofdstuk. Vervolgens wordt de pagina in de linkerboven hoek weergegeven, ongeveer 25% van het volledige scherm; onleesbaar dus. Dan moet ik eerst zoomen, volledige breedte (106%) en kan ik gaan bladeren en lezen. Dan ineens stopt het met reageren, druk ik willekeurig een paar keer om bv het menu te willen openen omdat ik denk dat tie mijn touch niet registreert, dan duurt dat letterlijk een paar minuten en dan springt alles van hot naar her en heb ik geen idee wat er gebeurd is :? Als ik dan terug ben waar ik was, staat soms bv zoom helemaal weer anders. Om de haverklap hangt tie zoals dit. Maar dit doet tie maar bij een beperkt aantal boeken.

De RHCE study guide van Sander van Vugt werkt wel goed en die is 43MB. Aan de grootte ligt het dus niet.

InflatableMouse wijzigde deze reactie 21-08-2017 11:16 (10%)
Reden: epub / mobi mixup

• Dryhte
Uit de Kobo shop komt kepub (een Kobo eigen formaat gebaseerd op epub).
Uit Bol.com krijg je epub en dat is ook het 'voorkeur' formaat van de Kobo (naast kepub)

Mobi en pdf zijn ondergeschoven kindjes (werken wel maar alles behalve ideaal). Maar als je een boek enkel in mobi vindt kan je dit wel gebruiken. (hoewel Calibre ook kan omschakelen van mobi naar pdf als ik het goed heb)

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Ik heb de problematische bestanden verwijderd van het apparaat, toen ik em wilde mounten op mijn laptop (Linux) kreeg ik ook de melding dat het niet goed was afgesloten (dirty bit set) en dat ik een check moest doen.

De check is gedaan, dirty bit verwijderd en zoals gezegd de problematische boekjes verwijderd. Het lijkt beter te werken nu, allemaal wat sneller. Ik denk dat er gewoon iets in de weg zat wat tie niet leuk vond.

Wel een opluchting in ieder geval.

• Miss_80
quote:
Hobbykok schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:15:
[...]

Ik doe hetzelfde :) . Kolom aangemaakt in Calibre voor het tracken en daarna verwijderen van de ereader. Heb er eigenlijk ook niet meer dan 15 boeken opstaan denk ik

• outlandos
quote:
Wailing_Banshee schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:21:
[...]

Ik heb altijd al mijn boeken op m'n reader staan. Ik ben een herlezer... En ik heb ook een eigen kolom (een lijst van jaren waarin ik een boek gelezen heb). En ik had ook een kolom gelezen/aan het lezen/ongelezen, maar die is nu vervangen door die van de kobo utilities.
Ik ben geen herlezer, maar ik vind het wel leuk om te zien welke boeken ik heb uitgelezen. Ik laat dan ook altijd elk boek dat ik heb gelezen staan.

• zetmolm
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23:38
quote:
Dryhte schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:31:
(hoewel Calibre ook kan omschakelen van mobi naar pdf als ik het goed heb)
Dat kan, maar mobi naar epub converteren lijkt me zinniger, maar dat bedoelde je misschien ook.

• Hobbykok
quote:
outlandos schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:51:
[...]

Ik ben geen herlezer, maar ik vind het wel leuk om te zien welke boeken ik heb uitgelezen. Ik laat dan ook altijd elk boek dat ik heb gelezen staan.
ik herlees ook, ben net weer in de boeken van Raymond E. Feist begonnen terwijl ik die 20 jaar geleden al grotendeels gelezen had. Maar ik kan mijn boeken benaderen vanaf mijn nas, via de webbrowser op de kobo (ik gebruik calibre2opds hiervoor, die maakt een soort calibre als website voor je).

Je kan alles wel op de ereader houden denk ik, maar dan moet je zeker wel met een goede structuur werken, het komt bij mij nog weleens voor dat ik boeken koop en vergeet dat ik ze gekocht heb en dan kom ik ze 2 jaar later tegen 8)7

Momenteel lees ik trouwens weer een boek op papier (het oneindige verhaal, lees hem nu voor aan mijn dochter). Bij het voorlezen gaat er eigenlijk niks boven een papieren boek. Ik hoop toch dat er een keer een elektronisch soort papier komt dat net zo werkt als een boek, vooral het bladeren mis ik. Zo vertelde ik vanavond mijn dochter over het oneindige verhaal en dat sommige teksten blauw zijn en andere rood), dat mis je dan toch met een ereader (hij is trouwens wel digitaal te koop, zie https://www.bol.com/nl/p/...uggestionType=typedsearch ).

Maar zometeen kruip ik weer onder de wol met mijn ereader, even lekker 2 uurtjes lezen voordat ik ga slapen.
quote:
InflatableMouse schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:37:
De RHCE study guide van Sander van Vugt werkt wel goed en die is 43MB. Aan de grootte ligt het dus niet.
Als het boek niet al te lastig is ingedeeld werkte een conversie van pdf naar epub (met bijvoorbeeld calibre) meestal wel goed. Zelf wil ik mijn studieboeken (ik ben docent) trouwens gewoon op papier omdat ik moet bladeren, ik blader ontzettend veel bij het voorbereiden van lessen, dat lukt mij niet digitaal. Nakijken van werk van studenten doe ik wel digitaal trouwens, maar studieboeken, het is niet handig.

Op de ipad kan ik trouwens wel beter met studieboeken overweg (omdat ik aantekeningen kan maken in de pdf). Ik gebruik mijn ereader vooral voor achtergrondboeken en grotendeels voor mijn eigen sf / fantasy / horrorboeken, voor "normale" leesboeken gaat er amper wat boven een ereader (behalve dus de kinderboeken).

Hobbykok wijzigde deze reactie 21-08-2017 22:01 (54%)

• Dryhte
quote:
zetmolm schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:49:
[...]

Dat kan, maar mobi naar epub converteren lijkt me zinniger, maar dat bedoelde je misschien ook.
Uiteraard :)

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

quote:
Hobbykok schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 21:54:
[...]

Als het boek niet al te lastig is ingedeeld werkte een conversie van pdf naar epub (met bijvoorbeeld calibre) meestal wel goed. Zelf wil ik mijn studieboeken (ik ben docent) trouwens gewoon op papier omdat ik moet bladeren, ik blader ontzettend veel bij het voorbereiden van lessen, dat lukt mij niet digitaal. Nakijken van werk van studenten doe ik wel digitaal trouwens, maar studieboeken, het is niet handig.
Ik zal dat eens proberen, merk dat pdf toch wat minder vlot werkt als de epubs.

Ik pak ook graag en boek, snel bladeren, iets opzoeken, vind het ook fijner dan op een tablet of e-reader. Ik heb er dan ook lang tegenaan gehikt om er een aan te schaffen maar na deze vakantie met boeken te hebben gezeuld en ze uiteindelijk niet eens gelezen omdat ik ze niet mee naar het strand of zwembad wilde meenemen, heb ik toch maar een e-reader gekocht.

In de klas zou ik ook altijd gewoon het boek willen hebben, ik heb de papieren versies ook van al mijn Red Hat cursussen en andere linux gerelateerde boeken op mijn bureau staan. In oktober of november ga ik voor een herkansing van m'n RHCE, tijdens zelf studie vind ik de e-reader ook wel handig omdat je gewoon pagina voor pagina ergens doorheen kan wandelen, lezen, zelf wat aanklooien en weer verder lezen werkt voor mij op zich wel. Voor allebei valt wel wat te zeggen ;) .

• Wailing_Banshee
quote:
[...]
Je kan alles wel op de ereader houden denk ik, maar dan moet je zeker wel met een goede structuur werken, het komt bij mij nog weleens voor dat ik boeken koop en vergeet dat ik ze gekocht heb en dan kom ik ze 2 jaar later tegen 8)7
Ach, heb ik ook. Maar ik heb ook papieren boeken in de kast staan die ik nooit op papier gelezen heb :p En mijn structuur is simpel: ongelezen/aan het lezen/gelezen (standaard Kobo filtering) en categorieen per serie. Hoe lang ik een boek op m'n reader heb staan, vind ik niet belangrijkd :D
quote:
Momenteel lees ik trouwens weer een boek op papier (het oneindige verhaal, lees hem nu voor aan mijn dochter). Bij het voorlezen gaat er eigenlijk niks boven een papieren boek. Ik hoop toch dat er een keer een elektronisch soort papier komt dat net zo werkt als een boek, vooral het bladeren mis ik. Zo vertelde ik vanavond mijn dochter over het oneindige verhaal en dat sommige teksten blauw zijn en andere rood), dat mis je dan toch met een ereader (hij is trouwens wel digitaal te koop, zie https://www.bol.com/nl/p/...uggestionType=typedsearch ).
Hmm, ik heb al jaren een wat minder legale versie en die heb ik aangepast zodat hij er op een tablet in ieder geval goed uit ziet (namelijk met blauwe en rode vlakken :D) Misschien moet ik hem maar eens legaal kopen... (als de boeken van Thea Beckman eindelijk eens als ebook beschikbaar komen, koop ik ze direct!)

• Miss_80
quote:
[...]

ik herlees ook, ben net weer in de boeken van Raymond E. Feist begonnen terwijl ik die 20 jaar geleden al grotendeels gelezen had.
Feist...... <3 . Ik weet nog dat ik de Magier kocht voor 25 euro om eens te proberen en de tijden daarna ben ik de een na de andere serie gaan doorlezen van hem (wat allemaal verbonden is met elkaar bedoel ik dan). Daar heb ik ook alles van gekocht gewoon om het in de boekenkast te hebben, plus ik heb ze in het engels voor op de ereader. Eerst de outlander serie uit lezen en dan misschien weer eens gaan beginnen, Zover ik weet heb ik ze nog niet in het engels gelezen.... :9
quote:
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 07:41:
. (als de boeken van Thea Beckman eindelijk eens als ebook beschikbaar komen, koop ik ze direct!)
Een heerlijke schrijver voor de jonge lezers. Zelfs als je al wat ouder bent is Kruistocht in Spijkerbroek een mooi boek, maar ook de trilogie over de 100 jarige oorlog tussen Frankrijk en Engeland heeft me altijd weten te boeien

Miss_80 wijzigde deze reactie 22-08-2017 08:38 (23%)

• Wailing_Banshee
quote:
Miss_80 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 08:34:
[...]

Feist...... <3 . Ik weet nog dat ik de Magier kocht voor 25 euro om eens te proberen en de tijden daarna ben ik de een na de andere serie gaan doorlezen van hem (wat allemaal verbonden is met elkaar bedoel ik dan). Daar heb ik ook alles van gekocht gewoon om het in de boekenkast te hebben, plus ik heb ze in het engels voor op de ereader. Eerst de outlander serie uit lezen en dan misschien weer eens gaan beginnen, Zover ik weet heb ik ze nog niet in het engels gelezen.... :9
Ik heb Feist gevonden door het spel Betrayal at Krondor van Sierra.
quote:
Een heerlijke schrijver voor de jonge lezers. Zelfs als je al wat ouder bent is Kruistocht in Spijkerbroek een mooi boek, maar ook de trilogie over de 100 jarige oorlog tussen Frankrijk en Engeland heeft me altijd weten te boeien
We gaan een beetje off-topic, maar ik ben altijd gek geweest van historische boeken, dus Thea Beckman was (en is) altijd een van mijn favoriete schrijfsters geweest. Ik heb zelfs een paar boeken van haar zelf maar gescanned uit frustratie omdat de uitgever niets van eboeken wil weten (Lemniscaat, ik heb ze zelfs nog eens gemaild...) Misschien moet ik de 100-jarige oorlog trilogie nog maar eens scannen (Hasse Simonsdochter, Kruistocht in spijkerbroek en de Thule trilogie heb ik dus al gedaan...)

• Hobbykok
Niet echt kobo nieuws, maar Amazon en ook Alibaba! gaan nieuwe ereaders uitbrengen, wellicht heeft de Alibaba variant wel drag en drop vanuit windows wat echt een heel dikke plus zou zijn:

YouTube: What New Amazon Kindle Will Be Released In 2017?

• Gugger
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16-02 12:24
Goodereader heeft niet echt een goede trackrecord als het om geruchten gaat, als ik MobileRead berichten zo lees...
Het zou wellicht passen in de verhalen dat de Oasis langzaam uit voorraad lijkt te gaan, maar vooralsnog zou ik er nog niet al te veel vanuit gaan :)

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

• Trevor
  • Niet online

Trevor

wat is dat drag and drop precies? want ik kan toch ook gewoon epubs die nu op mijn HD staan op de kobo zetten en lezen? Ik moet me heel sterk vergissen als dat niet de manier geweest is waarop ik begonnen ben hiermee. Gewoon mijn epub map in een keer op de kobo gezet volgens mij.

• Wailing_Banshee
quote:
Trevor schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:55:
wat is dat drag and drop precies? want ik kan toch ook gewoon epubs die nu op mijn HD staan op de kobo zetten en lezen? Ik moet me heel sterk vergissen als dat niet de manier geweest is waarop ik begonnen ben hiermee. Gewoon mijn epub map in een keer op de kobo gezet volgens mij.
Ik gebruik Calibre alleen omdat ik dan een beter overzicht heb wat ik op m'n reader heb staan, maar anders had ik het ook zo gedaan :p

• Hobbykok
quote:
Trevor schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:55:
ik bedoelde dat je jouw hele folder met subfolders erin kan zetten via de windows verkenner, dus bijvoorbeeld deze structuur:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Thrillers
   - Nederlandse Thrillers
          - boek A
          - boek B
  -  Engelse thrillers
        - Boek A

Fantasy
    - High Fantasy
           - Engels
               - Boek A

etc.

Dat zou voor mij en ik denk velen een heel grote wens zijn, de ereaders uit het verleden konden dat. Helaas is dat eruit gesloopt in de loop der jaren bij de meeste merken, zeker de grote merken.

Ik lees graag star wars boeken, die hebben een inmens complexe structuur, die kan ik nu zo overzetten zonder een superlange titel te creeeren zodat ik weet welke reeks e.d erbij hoort.

De boekenplank op de kobo kan je een beetje zien als 1 folder, maar je kan niet boekenplanken in boekenplanken maken zeg maar. Je moet dus kiezen voor iets als:

Thrillers - Engels - Millenium serie - Book A als planknaam

Dat is nog te doen, maar bij star wars of andere grotere reeksen is het haast onmogelijk omdat de titel dan langer is dan ooit op de kobo past. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Star Wars - Canon books - 18 BBY - The Last of the Jedi - Coruscant Nights - III - Patterns of Force by Michael Reaves & Maya Kaathryn Bohnhoff.epub

Dat past niet :P

Hobbykok wijzigde deze reactie 31-08-2017 13:18 (41%)

• Trevor
  • Niet online

Trevor

ah nou begrijp ik het. ik heb wel mappen op auteur en dan submappen per titel. Maar volgens mij haalt hij daar inderdaad alle boeken gewoon uit om alles samen te voegen.

• Hobbykok
quote:
Trevor schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:16:
ah nou begrijp ik het. ik heb wel mappen op auteur en dan submappen per titel. Maar volgens mij haalt hij daar inderdaad alle boeken gewoon uit om alles samen te voegen.
klopt, dat samenvoegen wil ik niet, het is ook veel makkelijker om wat folders te maken en daarin de boeken te zetten. Maar ach, luxe probleem, maar zou wel fijn zijn als er een reader komt die dat weer krijgt, het liefst van kobo aangezien ik nu alles in epub al heb.

• zetmolm
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23:38
Zo'n reader is er allang: PocketBook.

Ondersteuning van folders op ereaders is de laatste jaren steeds meer uit de mode geraakt. De fabrikanten denken kennelijk dat het handiger is om met sortering e.d. aan de hand van metadata te werken. Bij PocketBook zie je die trend ook wel, maar folders worden nog steeds ondersteund. Je kunt je mappenstructuur vanuit Windows kopiëren en er op de reader doorheen bladeren.
quote:
Hobbykok schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:19:
[...]

klopt, dat samenvoegen wil ik niet, het is ook veel makkelijker om wat folders te maken en daarin de boeken te zetten. Maar ach, luxe probleem, maar zou wel fijn zijn als er een reader komt die dat weer krijgt, het liefst van kobo aangezien ik nu alles in epub al heb.

• Wailing_Banshee
quote:
Hobbykok schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:12:
[...]

ik bedoelde dat je jouw hele folder met subfolders erin kan zetten via de windows verkenner, dus bijvoorbeeld deze structuur:
Ik heb mijn boeken in een soortgelijke structuur op m'n reader staan... Werkt gewoon.

Wat ik wel mis is dat ik die structuur ook op m'n reader kan zien. Maar dat heeft niets met drag&drop vanuit Windows te maken.

• MaffeMaarten
  • Laatst online: 21:46
Wat ik wel heel tof zou vinden: Drag 'n Drop naar een netwerkschijf in de reader via wifi. Ik denk niet dat dat bedoeld werd in het filmpje hoor (heb ook niet gekeken trouwens), gewoon iets dat ik zelf tof zou vinden.

En dan ook graag de andere kant op, dat ik vanuit de reader netwerkschijven in m'n thuisnetwerk kan benaderen. (Of als je het echt heel mooi wil maken, synchroniseren.)

• Hobbykok
quote:
Wailing_Banshee schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:16:
Ik heb mijn boeken in een soortgelijke structuur op m'n reader staan... Werkt gewoon.
Hoe heb je dit gedaan? Gewoon erheen gesleept?
Ik heb er eigenlijk weinig aan dat het niet op de ereader te zien is, dat was een beetje het doel namelijk.
quote:
MaffeMaarten schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:15:
Wat ik wel heel tof zou vinden: Drag 'n Drop naar een netwerkschijf in de reader via wifi. Ik denk niet dat dat bedoeld werd in het filmpje hoor (heb ook niet gekeken trouwens), gewoon iets dat ik zelf tof zou vinden.

En dan ook graag de andere kant op, dat ik vanuit de reader netwerkschijven in m'n thuisnetwerk kan benaderen. (Of als je het echt heel mooi wil maken, synchroniseren.)
Ik doe beiden met calibre2opds. Het is een tool uit 2011, maar werkt prima.
Hier een youtube handleiding voor de kobo: YouTube: How to Create your Own Personal Ebook Cloud & Wirelessly Sync yo...

Ik gebruik geen dropbox, maar zet alle bestanden in de .web folder van mijn nas en kan hem zo benaderen via de browser (door naar het interne ip adres te gaan). Dropbox leek me niet zo verstandig omdat ik dat niet zo vertrouw met mijn boeken.

Helaas is het wel door kobo om zeep geholpen in de meest recente firmware, maar dat wordt vast weer gefixed zodat je boeken via de browser kan downloaden. Voorheen werkte het met elke firmware wel namelijk.

Hobbykok wijzigde deze reactie 31-08-2017 17:29 (83%)

• Wailing_Banshee
quote:
Hobbykok schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 17:25:
[...]

Hoe heb je dit gedaan? Gewoon erheen gesleept?
Ik heb er eigenlijk weinig aan dat het niet op de ereader te zien is, dat was een beetje het doel namelijk.
Via Calibre, doe ik al sinds m'n BeBook Mini, die gaf namelijk wel gewoon de folder structuur weer :P

Ik heb een kolom gedefinieerd, samengesteld uit andere kolommen, en die gebruik ik als locatie bij de kobo settings van Calibre.

• Hobbykok
quote:
Wailing_Banshee schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 19:15:
Ik heb een kolom gedefinieerd, samengesteld uit andere kolommen, en die gebruik ik als locatie bij de kobo settings van Calibre.
Laat je calibre deze kolom dan in de titel zetten zodat je het kan zien op de kobo of is het echt alleen in te zien in calibre zelf?

Als ik het in de titel laat zetten zoals ik het wil wordt mijn titel soms te lang.

• Wailing_Banshee
quote:
Hobbykok schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 21:55:
[...]

Laat je calibre deze kolom dan in de titel zetten zodat je het kan zien op de kobo of is het echt alleen in te zien in calibre zelf?

Als ik het in de titel laat zetten zoals ik het wil wordt mijn titel soms te lang.
Het is puur de locatie op de "schijf", zal ik maar zeggen. Dus als ik via de windows verkenner zoek, is m'n boek makkelijker te vinden. In de titel heb ik nu alleen de serie (of afkorting daarvan), nummer in de serie in boek titel staan (die zijn dus zichtbaar in Calibre). Ik heb die serie er ook eens afgehaald, maar dan wil het gewoon niet goed sorteren. Misschien dat dat met de nieuwe firmware wel beter gaat, trouwens, ik kan me herinneren dat ze iets met series doen nu.

• Hobbykok
quote:
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 07:28:
[...]

Het is puur de locatie op de "schijf", zal ik maar zeggen. Dus als ik via de windows verkenner zoek, is m'n boek makkelijker te vinden. In de titel heb ik nu alleen de serie (of afkorting daarvan), nummer in de serie in boek titel staan (die zijn dus zichtbaar in Calibre). Ik heb die serie er ook eens afgehaald, maar dan wil het gewoon niet goed sorteren. Misschien dat dat met de nieuwe firmware wel beter gaat, trouwens, ik kan me herinneren dat ze iets met series doen nu.
Ze doen iets met series inderdaad, maar het komt onder de titel te staan en daarop kon ik zo 123 niet sorteren, dus alle boeken van meerdere series van 1 auteur staan weer door elkaar, de methode die,je nu gebruikt (en ik ook) is nog steeds de beste.

• Wailing_Banshee
quote:
Hobbykok schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 08:44:
[...]

Ze doen iets met series inderdaad, maar het komt onder de titel te staan en daarop kon ik zo 123 niet sorteren, dus alle boeken van meerdere series van 1 auteur staan weer door elkaar, de methode die,je nu gebruikt (en ik ook) is nog steeds de beste.
Even gekeken, er is een "Sorty By Series", alleen houdt die weer geen rekening met auteur (en boeken zonder serie staan vooraan...) Ik blijf dus maar even bij m'n huidige methode :p

• kjiratsiekoedel
  • Laatst online: 13-02 22:39
Ik ben aan 't kijken naar de Kobo Aura v2. Momenteel voor ¤90 met vara gids voor een jaar (is een terugkerende actie lijkt 't). e-readers worden steeds duurder lijkt 't, maar deze prijs is nu wel redelijk (normaal kost hij ¤120).

Mijn enige twijfel is de pixeldichtheid van de Aura v2. Die is lager dan nu standaard (212 ipv 300 dpi). Maar enig idee of ik dit ook ga merken? Hij gaat puur gebruikt worden om te lezen, geen plaatjes kijken.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:00
quote:
kjiratsiekoedel schreef op zondag 24 september 2017 @ 19:42:
Ik ben aan 't kijken naar de Kobo Aura v2. Momenteel voor ¤90 met vara gids voor een jaar (is een terugkerende actie lijkt 't). e-readers worden steeds duurder lijkt 't, maar deze prijs is nu wel redelijk (normaal kost hij ¤120).

Mijn enige twijfel is de pixeldichtheid van de Aura v2. Die is lager dan nu standaard (212 ipv 300 dpi). Maar enig idee of ik dit ook ga merken? Hij gaat puur gebruikt worden om te lezen, geen plaatjes kijken.
Heb je nu al een e-reader en, zo ja, wat voor dichtheid ben je gewend?
Ik ben zelf vorige maand aan e-readen begonnen, met inderdaad een Aura v2 - en wat mij betreft is het zeker scherp genoeg, leest plezierig. Maar wellicht als je scherper gewend bebt, dat je dan de Aura v2 vindt tegenvallen. Wellicht even een winkel binnenstappen om te vergelijken?

• Hobbykok
quote:
kjiratsiekoedel schreef op zondag 24 september 2017 @ 19:42:
Ik merk het verschil niet, misschien als je ze naast elkaar legt. Alleen als je heel kleine lettertjes wilt is meer dpi wel handig, maar voor de rest? Ik heb 10 jaar met minder dan 300 dpi gelezen en lees nu met 300 dpi en het leest beiden prima.

• kjiratsiekoedel
quote:
Hobbykok schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:20:
[...]

Ik merk het verschil niet, misschien als je ze naast elkaar legt. Alleen als je heel kleine lettertjes wilt is meer dpi wel handig, maar voor de rest? Ik heb 10 jaar met minder dan 300 dpi gelezen en lees nu met 300 dpi en het leest beiden prima.
quote:
vanaalten schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:00:
[...]

Heb je nu al een e-reader en, zo ja, wat voor dichtheid ben je gewend?
Ik ben zelf vorige maand aan e-readen begonnen, met inderdaad een Aura v2 - en wat mij betreft is het zeker scherp genoeg, leest plezierig. Maar wellicht als je scherper gewend bebt, dat je dan de Aura v2 vindt tegenvallen. Wellicht even een winkel binnenstappen om te vergelijken?
Ik heb zelf nu de Kobo Glo HD. Praktisch 't zelfde ding op de resolutie na. Maar voor de volledigheid: ik wil de aura 2 cadeau geven. Maar dan moet hij wel een beetje te doen zijn. Maar als ik 't zo hoor is hij gewoon goed. Bedankt voor de antwoorden!

• Hobbykok
ik heb er ook 1 cadeau gegeven (diegene kwam van een oude sony prs t1, geen idee wat de resolutie daarvan is), maar het was echt een top cadeau. Een hoesje erbij is wel handig, maar maakt je cadeau wel duurder. De originele vind ik erg mooi op dit kleinere type ereader, staat beter dan bij de grotere broer (die wij hebben hier thuis).

je moet straks de glow hd er maar eens naast leggen, als je normaal leest merk je het verschil niet vermoedelijk (ik althans niet). Ik hoor graag jouw ervaringen, misschien zijn mijn ogen niet meer zo goed als ik weleens denk, maar ik hoor die vriend die hem heeft niet klagen, hij is alleen maar enthousiast na het lezen van een paar boeken.

Hobbykok wijzigde deze reactie 26-09-2017 22:02 (56%)

• Wailing_Banshee
quote:
Hobbykok schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 22:00:
ik heb er ook 1 cadeau gegeven (diegene kwam van een oude sony prs t1, geen idee wat de resolutie daarvan is), maar het was echt een top cadeau. Een hoesje erbij is wel handig, maar maakt je cadeau wel duurder. De originele vind ik erg mooi op dit kleinere type ereader, staat beter dan bij de grotere broer (die wij hebben hier thuis).
Ik heb mijn oude H2O aan m'n moeder gegeven als vervanging voor haar Sony PRS650 (zowel de PRS650 als de PRS-T1 hadden 167dpi, met een resolutie van 600x800. Wat zij vooral handig vond was het achtergrond licht :p En het feit dat hij wat groter was natuurlijk.

• kjiratsiekoedel
Ik heb de Kobo aura version 2 en de glo HD nu naast elkaar. Echt praktisch zelfde ding. Die resolutie merk je niet met lezen inderdaad (misschien wel met internet/plaatjes, maar dat is toch altijd al behelpen). Voor ¤20 hoesje via bol.com erbij.

• Hobbykok
thanks, precies wat ik zo ervaren heb. Het aantal dpi maakt dus bij ons beiden kennelijk niet zoveel uit. volgens mij gewoon een slimme marketingtruuk voor de gemiddelde lezer om een nieuw model te verkopen. Mooi cadeau.

• Trevor
  • Niet online

Trevor

Nieuwe firmware:

http://geek1011.github.io/KoboStuff/kobofirmware.html

de nieuwe features:
https://www.reddit.com/r/...ds_manage_books_features/

Heb hem zelf nog niet getest, wacht op de OTA, maar er zitten wat mij betreft weer mooie aanvullingen in. Al blijft het wachten op (al denk ik niet dat het ooit komt) een landscape modus :)

• Dryhte
quote:
Hobbykok schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:43:
thanks, precies wat ik zo ervaren heb. Het aantal dpi maakt dus bij ons beiden kennelijk niet zoveel uit. volgens mij gewoon een slimme marketingtruuk voor de gemiddelde lezer om een nieuw model te verkopen. Mooi cadeau.
Ach ja ik denk dat 't wel uitmaakt als je pdf's van strips wil bekijken.

Dus alles waar fijner detail wel belangrijk is.

zo ben ik ooit (met een Kobo Glo) begonnen aan een strip (met veel detail) en ik heb het opgegeven omdat ik niet voldoende zag op een blad.

• Hobbykok
quote:
Trevor schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:59:
Nieuwe firmware:

de nieuwe features:

Heb hem zelf nog niet getest, wacht op de OTA, maar er zitten wat mij betreft weer mooie aanvullingen in. Al blijft het wachten op (al denk ik niet dat het ooit komt) een landscape modus :)
oh yes, browser download werkt weer. Ik ga hem even installeren nu.

Hobbykok wijzigde deze reactie 04-10-2017 12:05 (6%)

• MaffeMaarten
  • Laatst online: 21:46
quote:
Trevor schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:59:
Nieuwe firmware:

de nieuwe features:

quote:
Your screen will refresh after every chapter instead of every six pages. You can change this in Reading Settings any time.
Benieuwd hoe dat uitpakt, qua ghosting, maakt de 99 pages "Oh the humanity" hack wel een stuk minder noodzakelijk. (hoewel ik die zelf nooit gebruikt heb).

Heeft zelfs wel wat misschien, subtiele extra overgang als je een hoofdstuk wisselt.

• Dryhte
quote:
MaffeMaarten schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:24:
[...]

[...]

Benieuwd hoe dat uitpakt, qua ghosting, maakt de 99 pages "Oh the humanity" hack wel een stuk minder noodzakelijk. (hoewel ik die zelf nooit gebruikt heb).

Heeft zelfs wel wat misschien, subtiele extra overgang als je een hoofdstuk wisselt.
Vreemd, met de Aura heb ik dat al eeuwen.

• Hobbykok
Ik heb de updates op alle kobo's hier geinstalleerd en werkt hier prima, fijn dat er nu een inhoudsopgave knop is gekomen aan de onderkant van het scherm, je kan nu instellen of je per hoofdstuk of per 1 tot maximaal 10 pagina's wil verversen, ik ga er wat mee experimenteren, las met een zoekopdracht in google dat 20 pagina's geen problemen geeft, dus per hoofdstuk zal ook wel goedgaan? Nou, we merken het wel. En de boekenbeheerfunctie is fijn.

Verder niet echt iets noemenswaardigs. Allemaal niet zo bijzonder, maar het fixen van die download bug is wel ok.

Nadeeltje: Ik heb het idee dat als ik naar het hoofdmenu ga vanuit een boek dat ik lees dat het trager gaat.

Hobbykok wijzigde deze reactie 04-10-2017 14:23 (12%)

• wouter.N
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21-02 09:39
Ik wil een ebook reader aan mijn vriendin geven, budget is ongeveer 80-120 euro. Is Kobo Aura (v2) de beste keus voor dit budget? Reviews op Tweakers price watch zijn niet zo positief.

• Games
  • Laatst online: 12-02 17:55
Het beste is meerderen reviews en gebruikers ervaringen te lezen.

reviews: E-readers tot 150 euro - Welke leest het lekkerst weg?

Intel Core i5 2500K, ASRock Z68 Extreme4 Gen3, Corsair Vengeance 2x 4GB DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.5 V, Sapphire R9 290, Crucial m4 SSD 128gb, Corsair Enthusiast Series Modular TX750M, Dell U2312HM, WDC Black 1TB Sata 3 7200rpm

Pagina: 1 ... 46 47 48 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*