Nu ook beschikbaar voor automatische installatie via Wifi. Ik heb hem gisteravond OtA binnengekregen.krotwijk schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:10:
Nieuwe firmware voor de kobo aura one
http://download.kobobooks.../kobo-update-4.1.7729.zip
Hoe zijn de ervaringen met de nieuwe firmware? Ik ben altijd een beetje huiverig met updaten als alles al goed werkt. Ik heb wifi uit staan en doe niks met syncen en dergelijken. Geen batterij-issues of andere problemen.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
So far so good hier, merk geen noemenswaardige verschillen in positieve of negatieve zin... Maar hij staat op het moment vooral even in slaapstand (waarbij het wel fijn is dat de batterij niet leglooptExirion schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:26:
Hoe zijn de ervaringen met de nieuwe firmware? Ik ben altijd een beetje huiverig met updaten als alles al goed werkt. Ik heb wifi uit staan en doe niks met syncen en dergelijken. Geen batterij-issues of andere problemen.
Wellicht een interessante aanbieding: 1 jaar VARAgids + Kobo e-reader Aura 2ND EDITION voor €79,95
http://programma.vara.nl/varagids/word-abonnee
Klopt die loopt al even... TVL in "\[e-readers] Kobo Glo / Mini / Touch / Aura"dragon2 schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 16:14:
Wellicht een interessante aanbieding: 1 jaar VARAgids + Kobo e-reader Aura 2ND EDITION voor €79,95
Als je toch al een Aura wil hebben wel een interessante aanbieding
Is er al iemand die van die aktie gebruik heeft gemaakt en ook de reader geleverd heeft gekregen?dragon2 schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 16:14:
Vorig jaar was er gelijkwaardige actie (Glow HD), prima geleverd en laatst, 1 jaar later, mijn vara abbo opgezegd - Destijds afgehandeld en garantie bij Scheer en Foppe? Je kunt de Vara ook gewoon bellen of ze nog op voorraad zijn. Meen dat in de voorwaarden stond dat als dit niet het geval is dat ze je dan een ander cadeau mogen opsturen.Vandaahl schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 11:58:
[...]
Is er al iemand die van die aktie gebruik heeft gemaakt en ook de reader geleverd heeft gekregen?
PSN ID= initsix, steamid = slashdev
Mmm, voor mijn dochter leek het een goede manier om betaalbaar aan een goede ereader te komen. Ik heb al wel een gids ontvangen, maar verder nog niets. Met aanmelden op de site ging ook al een en ander niet zo geweldig, heb erachteraan moeten bellen om het goed geregeld te krijgen. Dus ook geen iDeal, maar een incasso. Werd overigens keurig behandeld en nog eens nagebeld of ik nu tevreden was of het niet door wilde laten gaan. Misschien wachten ze tot de incasso gedaan wordt.slashdev schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 22:32:
[...]
Vorig jaar was er gelijkwaardige actie (Glow HD), prima geleverd en laatst, 1 jaar later, mijn vara abbo opgezegd - Destijds afgehandeld en garantie bij Scheer en Foppe? Je kunt de Vara ook gewoon bellen of ze nog op voorraad zijn. Meen dat in de voorwaarden stond dat als dit niet het geval is dat ze je dan een ander cadeau mogen opsturen.
Met een ander cadeau (? Je betaald gewoon extra!) ga ik niet akkoord. Stond zeker niet in het reglement:
Het abonnement wordt aangegaan voor tenminste een jaar en geldt tot wederopzegging. Na de actieperiode is het abonnement per maand opzegbaar. U betaalt met iDeal. Prijswijzigingen voorbehouden. De betaling van de vervolgtermijnen vindt plaats via automatische incasso en wordt geïncasseerd van het rekeningnummer dat bij VARAgids bekend is. De deelnemer dient minimaal 18 jaar te zijn. Kortingsaanbiedingen en welkomstgeschenken zijn alleen mogelijk indien de deelnemer het afgelopen halfjaar geen abonnement heeft gehad op de VARAgids. We hebben uw e-mailadres nodig om u een bevestiging te sturen van het aanbod. Uw gegevens kunnen gebruikt worden om u te informeren over omroepactiviteiten. De verzending en garantie worden verzorgd door BCC.
dragon2 schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 16:14:
Bedankt voor de tip, ik heb er meteen gebruik van gemaakt. Scheelt toch weer 40 euro.
Nu hopen dat het niet te lang duurt...
Bij mij ging inschrijven en betalen op de site wel goed (na tijdelijk uitschakelen privacy badger).
Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars
Vandaag de slim cover binnen gekregen. De cover ziet er heel mooi uit en de Aura One past er perfect in. Ook de sleep cover functie werkt goed. Het magneetje is erg netjes weggewerkt en ook niet te voelen of te zien. Een aanrader voor de mensen die geen leren insteekhoes willen hebben.sjaool schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 16:18:
De eerste slim covers voor de Kobo Aura One beginnen ook op eBay en Aliexpress te verschijnen.
[afbeelding]
"When you grow up your heart dies"
Ook dezelfde maar even besteld! Even kijken of een sleep cover de leeservaring gaat verbeteren.sjaool schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 19:22:
[...]
Vandaag de slim cover binnen gekregen. De cover ziet er heel mooi uit en de Aura One past er perfect in. Ook de sleep cover functie werkt goed. Het magneetje is erg netjes weggewerkt en ook niet te voelen of te zien. Een aanrader voor de mensen die geen leren insteekhoes willen hebben.
Ik ben nog niet 100% overtuigd van de Kobo Aura One! Ik vind het automatische verlichting niet goed werken; het touchscreen is ook niet top en de software niet 100% stabiel. Als het licht goed ingesteld staat, leest het wel onwijs fijn en dat is toch zeker wel erg belangrijk.
Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro
Wat is er mis met het touchscreen? Ik herken dat niet. Verder heb ik op alle apparaten die ik ooit gehad heb, alles wat automatisch kan uit staan. Ik haat automatische helderheid en dat soort dingen (op iMacs, Macbooks, iPads, iPhones, etc), want het is nooit hoe ik het wil. Als ik 's nachts in het volledige donker lees heb ik 'm op 2% a 3% helderheid met de kleurtint-instelling op ongeveer 2/3e van de schaal staan. Overdag, afhankelijk van de hoeveelheid licht, staat de backlight rond de 5% a 10% of helemaal uit. Al met al ben ik nog steeds enorm tevreden met 'mJanar schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 23:17:
Ik ben nog niet 100% overtuigd van de Kobo Aura One! Ik vind het automatische verlichting niet goed werken; het touchscreen is ook niet top en de software niet 100% stabiel. Als het licht goed ingesteld staat, leest het wel onwijs fijn en dat is toch zeker wel erg belangrijk.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Heb gisteren de aura h20 ontvangen (mijn 1e ereader), mooi scherm, maar wel een beetje aan de kleine kant. Echter, hij lijkt enorm traag. Het fatsoenlijk intypen van mijn wifi wachtwoord had ie al moeite mee. Pagina's omslaan gaat niet zonder dat het scherm heel even zwart wordt en er staan heel veel render (type) fouten in (mobi). Is het normaal dat ie zo traag is en flikkert?
Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!
Wat is niet top aan het touchscreen, en niet stabiel aan de sw? Het heeft idd niet de response en dergelijke van een tablet touchscreen maar ja, dat is inherent aan e-ink.Janar schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 23:17:
[...]
Ook dezelfde maar even besteld! Even kijken of een sleep cover de leeservaring gaat verbeteren.
Denk het wel, ben bang dat dat gewoon een kwestie vna je verwachtingen van een ereader (met e-ink) scherm bijstellen is. Het reageert allemaal wat minder vlot, maar dat komt omdat een eink scherm niet zo snel kan verversen.sheez88 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 08:34:
Heb gisteren de aura h20 ontvangen (mijn 1e ereader), mooi scherm, maar wel een beetje aan de kleine kant. Echter, hij lijkt enorm traag. Het fatsoenlijk intypen van mijn wifi wachtwoord had ie al moeite mee. Pagina's omslaan gaat niet zonder dat het scherm heel even zwart wordt en er staan heel veel render (type) fouten in (mobi). Is het normaal dat ie zo traag is en flikkert?
Qua flikkeren, misschien de re-render (per hoeveel paginas je beeld compleet ververst wordt, ergens in de instellingen te vinden) te 'snel' ingesteld? Bij mij flikkert het niet elke pagina iig, maar again... het hertekent anders dan een tablet.
Even wennen, maar went snel (voor mij iig) en het leest verder gewoon heerlijk.
Hij flikkert heel kort (halve seconde of minder) wanneer ik naar een volgende pagina swipe. Echter kan dit ook liggen aan het (slecht ondersteunde) formaat (mobi). Ik heb epub of pdf nog niet gebruikt. Maar inderdaad, het scherm is echt supergoed en het leest geweldig; heb gisteren zon 60 pagina's aan een stuk gelezen.m0ridin schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 08:44:
[...]
Wat is niet top aan het touchscreen, en niet stabiel aan de sw? Het heeft idd niet de response en dergelijke van een tablet touchscreen maar ja, dat is inherent aan e-ink.
[...]
Denk het wel, ben bang dat dat gewoon een kwestie vna je verwachtingen van een ereader (met e-ink) scherm bijstellen is. Het reageert allemaal wat minder vlot, maar dat komt omdat een eink scherm niet zo snel kan verversen.
Qua flikkeren, misschien de re-render (per hoeveel paginas je beeld compleet ververst wordt, ergens in de instellingen te vinden) te 'snel' ingesteld? Bij mij flikkert het niet elke pagina iig, maar again... het hertekent anders dan een tablet.
Even wennen, maar went snel (voor mij iig) en het leest verder gewoon heerlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door TI_Observer op 27-10-2016 08:49 ]
Misschien via Calibre je mobi's converteren naar epub? Of beter nog kepub?sheez88 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 08:48:
[...]
Hij flikkert heel kort (halve seconde of minder) wanneer ik naar een volgende pagina swipe. Echter kan dit ook liggen aan het (slecht ondersteunde) formaat (mobi). Ik heb epub of pdf nog niet gebruikt. Maar inderdaad, het scherm is echt supergoed en het leest geweldig; heb gisteren zon 60 pagina's aan een stuk gelezen.
In de eerste plaats, het is H2O (dus met een oo, niet met een nul)sheez88 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 08:34:
In de tweede plaats, als je het scherm van de H2O aan de kleine kant vindt, heb je niet veel keuzes, aangezien die juist een van de grotere schermen heeft. De standaard ereader heeft een 6" scher, de H2O een 6.8" (er is er nog één van de Kobo die een 6.8" heeft, ik weet alleen even uit mijn hoofd niet meer welke), de nieuwe One heeft 7.8" en er zijn nog een paar wat exotische merken die een 9" (om en nabij) schermen hebben.
Het touchscreen van de H2O werkt wel wat trager dan wat je gewend bent bij een tablet, waarschijnlijk doordat de processor een heel stuk minder is, maar ook omdat het touch systeem heel anders werkt.
En het "flikkeren" is inherent aan de scherm techniek. Je kunt het een beetje vergelijken door het schrijven met potlood op papier, je zult dan eerst moeten gummen om het papier opnieuw te kunnen gebruiken. E-ink heeft geen stroom nodig om tekst op het scherm te laten staan, maar dat houdt dus ook in dat het eerst actief het scherm moet schoonvegen voordat het een nieuwe pagina kan laten zien.
En tenslotte: typefouten in de mobi: tja, dat ligt natuurlijk niet aan het apparaat, maar aan het bestand.
Kepub is zeker niet altijd beter. Ik hoef persoonlijk geen kepubs, zitten mij veel te veel haken, ogen, headers en footers aan...barrymossel schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 08:52:
[...]
Misschien via Calibre je mobi's converteren naar epub? Of beter nog kepub?
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
De ondersteuning is zover ik weet (en uit mijn ervaring) wél beter. Dat die header niet weg kan is voor sommige mensen inderdaad irritant. Maar dan moet je maar even je autisme opzij zetten, want het went zoWailing_Banshee schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 08:53:
[...]
Kepub is zeker niet altijd beter. Ik hoef persoonlijk geen kepubs, zitten mij veel te veel haken, ogen, headers en footers aan...
Wie weet heeft dat idd met mobi te maken, geen ervaring mee (eigenlijk alleen epub en pdf in gebruik hiersheez88 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 08:48:
[...]
Hij flikkert heel kort (halve seconde of minder) wanneer ik naar een volgende pagina swipe. Echter kan dit ook liggen aan het (slecht ondersteunde) formaat (mobi). Ik heb epub of pdf nog niet gebruikt. Maar inderdaad, het scherm is echt supergoed en het leest geweldig; heb gisteren zon 60 pagina's aan een stuk gelezen.
Maar gelukkig dat het verder wel bevalt!
Ik wil wel een footer, maar een header vind ik zo zonde van de ruimte... Ik weet best in welk boek in bezig ben. Ik heb dus liever één of twee regels extra text dan zo'n nutteloze boek titel. En aangezien kepubs voor mij verder helemaal geen voordelen biedt, blijf ik gewoon lekker op epub.barrymossel schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 08:55:
[...]
De ondersteuning is zover ik weet (en uit mijn ervaring) wél beter. Dat die header niet weg kan is voor sommige mensen inderdaad irritant. Maar dan moet je maar even je autisme opzij zetten, want het went zo
Even gejat van de mobileread wiki:
Positive: KePub (sideloaded):
Quicker to respond to page turn gestures (especially tap gesture)
Faster text selection (e.g. when highlighting large areas of text)
Support for footnote previews
Can double-tap to zoom images
Positives for standard ePub on a Kobo device:
Better hyphenation (kepub reader can hyphenate words in the wrong place if they have trailing punctuation)
Full justification works properly (kepub reader doesn't properly justify some lines that contain certain common characters such as ellipsis and mdash)
Better support for embedded fonts
Full-screen mode works without fonts being cut off
Better word spacing when using full justification
Alle positieve dingen van kepub vind ik niet interessant, alle positieve dingen van epub juist wel.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Exirion schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 00:13:
[...]
Wat is er mis met het touchscreen? Ik herken dat niet. Verder heb ik op alle apparaten die ik ooit gehad heb, alles wat automatisch kan uit staan. Ik haat automatische helderheid en dat soort dingen (op iMacs, Macbooks, iPads, iPhones, etc), want het is nooit hoe ik het wil. Als ik 's nachts in het volledige donker lees heb ik 'm op 2% a 3% helderheid met de kleurtint-instelling op ongeveer 2/3e van de schaal staan. Overdag, afhankelijk van de hoeveelheid licht, staat de backlight rond de 5% a 10% of helemaal uit. Al met al ben ik nog steeds enorm tevreden met 'm
Ik vind de response niet accuraat en qua verhouding dezelfde kwaliteit als de Sony PRS-T1 welke in 2011 uitkwam. (overigens dit ook getest op 2 toestellen in de winkel; BCC en Mediamarkt en daar was hetzelfde aan de hand). Dus het ligt niet specifiek aan mijn apparaat.m0ridin schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 08:44:
[...]
Wat is niet top aan het touchscreen, en niet stabiel aan de sw? Het heeft idd niet de response en dergelijke van een tablet touchscreen maar ja, dat is inherent aan e-ink.
[...]
Bij mij werkt auto-helderheid op de Iphone prima. Heel af en toe zit die ernaast, maar meestal niet(zeker sinds Night shift). Het afstellen van het licht manueel is ook niet zo nauwkeurig. Langs de linkerkant verticaal bewegen werkte voor de update niet lekker(na de update nog niet geprobeerd).
Maar de helderheid zonder verlichting valt me ook iets tegen.
Ik vind het geen apparaat dat >200 Euro mag kosten. Ik ga hem niet direct wegdoen, maar ik ga tzt mogelijk nog wel een keer Kindle proberen.
Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro
Er is wel een setting die allebei weghaalt : m0ridin in "\[e-readers] Kobo Glo / Mini / Touch / Aura" (onder * Headers en Footers:)Wailing_Banshee schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:02:
[...]
Ik wil wel een footer, maar een header vind ik zo zonde van de ruimte...
Er is een setting die beide weg haalt. Er is niet een setting die of de een of de ander weg haalt. Ik wil wel een footer, maar geen header.Goner schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:10:
[...]
Er is wel een setting die allebei weghaalt : m0ridin in "\[e-readers] Kobo Glo / Mini / Touch / Aura" (onder * Headers en Footers:)
Ik denk dat je je verwachtingen toch echt iets moet bijstellen. Een e-reader gaat om het leesgemak en niet echt om de snelheid waarmee de pagina's omslaan.Janar schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 11:24:
[...]
[...]
Ik vind de response niet accuraat en qua verhouding dezelfde kwaliteit als de Sony PRS-T1 welke in 2011 uitkwam. (overigens dit ook getest op 2 toestellen in de winkel; BCC en Mediamarkt en daar was hetzelfde aan de hand). Dus het ligt niet specifiek aan mijn apparaat.
Bij mij werkt auto-helderheid op de Iphone prima. Heel af en toe zit die ernaast, maar meestal niet(zeker sinds Night shift). Het afstellen van het licht manueel is ook niet zo nauwkeurig. Langs de linkerkant verticaal bewegen werkte voor de update niet lekker(na de update nog niet geprobeerd).
Maar de helderheid zonder verlichting valt me ook iets tegen.
Ik vind het geen apparaat dat >200 Euro mag kosten. Ik ga hem niet direct wegdoen, maar ik ga tzt mogelijk nog wel een keer Kindle proberen.
Dat de autohelderheid op een iPhone beter werkt komt omdat dat een compleet ander beeldscherm is. Een e-reader maakt gebruik van bovenverlichting met LED's en dat is nu eenmaal niet zo precies te regelen. De Aura One is de eerste die hier gebruik van maakt en het zal met de volgende generaties alleen maar beter worden.
Wat betreft Kindle... het gras is altijd groener bij de buren.
Ja, als je alles snel wilt dan kun je beter een tablet nemen. Ik lees vaak genoeg op m'n iPad, maar in de zon of 's avonds laat lees ik veel liever op een e-ink display.sjaool schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:30:
Ik denk dat je je verwachtingen toch echt iets moet bijstellen. Een e-reader gaat om het leesgemak en niet echt om de snelheid waarmee de pagina's omslaan.
Er is geen enkele reden waarom bovenverlichting niet nauwkeurig te regelen zou zijn. De backlight van een telefoon of tablet bestaat ook gewoon uit LEDs. Verder is de Aura One zeker niet de eerste: dat was de bij Kobo de Glo en bij Amazon de Kindle Paper White. De One is wel de eerste die extra (rode) LEDs gebruikt om de warmte van het licht te kunnen regelen.Dat de autohelderheid op een iPhone beter werkt komt omdat dat een compleet ander beeldscherm is. Een e-reader maakt gebruik van bovenverlichting met LED's en dat is nu eenmaal niet zo precies te regelen. De Aura One is de eerste die hier gebruik van maakt en het zal met de volgende generaties alleen maar beter worden.
Hier in huis een Kobo Glo, een Kindle PW en een Aura One. De Aura One heeft in alle opzichten het beste scherm, ook wat 'witheid' zonder verlichting betreft. De Kindles doen dat echt niet beter.Wat betreft Kindle... het gras is altijd groener bij de buren.Wil je bijvoorbeeld de Kindle Oasis hebben dan betaal flink meer dan voor een Kobo Aura One. Maar goed, alles draait om eigen voorkeur en ervaringen en die zal je inderdaad zelf moeten ondervinden.
Je telefoon of tablet heeft toch echt wel een paar LEDjes meer dan je ereader. De One heeft er 9 en 8 gekleurde. Dus het is echt wel iets lastiger om die hele nauwkeurige helderheid in te stellen. Plus dat ze bij een telefoon/tablet van onder komen en bij een ereader van de zijkant.Exirion schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 13:08:
[...]
[...]
Er is geen enkele reden waarom bovenverlichting niet nauwkeurig te regelen zou zijn. De backlight van een telefoon of tablet bestaat ook gewoon uit LEDs. Verder is de Aura One zeker niet de eerste: dat was de bij Kobo de Glo en bij Amazon de Kindle Paper White. De One is wel de eerste die extra (rode) LEDs gebruikt om de warmte van het licht te kunnen regelen.
De Glo was inderdaad de eerste en die heb ik ook dus ik weet wat het verschil is.
Bij de Glo wordt de helderheid niet automatisch geregeld en dat is toch wel prettig op de Aura One. Wil je een gelijkmatiger belichting die ook nauwkeuriger te regelen is zal Kobo meer LED's rondom het scherm moeten gaan plaatsen. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat het met de komende generaties beter gaat worden.
Volgens mij snappen jullie allebei niet hoe de helderheid geregeld wordt, want dat heeft niks met het aantal LEDs te maken. De helderheid van het scherm is voorbeeldig egaal, dus dat bewijst dat het aantal LEDs geen enkel probleem is. Helderheid wordt geregeld met PWM (pulse width modulation), wat simpelweg een blokgolf met een variabele duty cycle betekent. Je kunt door de duty cycle te varieren zeer nauwkeurig de hoeveelheid afgegeven licht regelen. Liefst met een hogefrequente blokgolf zodat er bij lage helderheid geen flikkering kan optreden. Voor het instellen van de duty cycle zijn meestal dermate veel bits beschikbaar dat je de helderheid op duizenden standen kunt zetten. Dat de Aura op lage helderheid bepaalde sprongen maakt ligt puur aan de software. Dat kun gewoon verbeterd worden, en heeft zoals gezegd helemaal niks met het aantal LEDs te maken.
Ik ben benieuwd wat die automatische verlichting kiest voor je. Bij een tablet/telefoon is het volgens mij redelijk lineair: meer omgevingslicht => meer achtergrondverlichting.
Bij een e-reader wil je bij een zekere hoeveelheid omgevingslicht juist helemaal geen achtergrondverlichting meer, om batterijen te sparen, en omdat het niet nodig is. (Tenminste, zo doe ik het handmatig altijd). Verder merk ik dat ik de achtergrondverlichting ook meer nodig heb als er geen omgevingslicht aan de voorkant van de reader valt, maar wel heel veel aan de achterkant. (Zelf onder de parasol van een terras, zonsondergang op de achtergrond in gezichtsveld)
Dus om een goeie schatting te maken zou de reader volgens mij minstens twee lichtsensoren moeten hebben.
Bij een e-reader wil je bij een zekere hoeveelheid omgevingslicht juist helemaal geen achtergrondverlichting meer, om batterijen te sparen, en omdat het niet nodig is. (Tenminste, zo doe ik het handmatig altijd). Verder merk ik dat ik de achtergrondverlichting ook meer nodig heb als er geen omgevingslicht aan de voorkant van de reader valt, maar wel heel veel aan de achterkant. (Zelf onder de parasol van een terras, zonsondergang op de achtergrond in gezichtsveld)
Dus om een goeie schatting te maken zou de reader volgens mij minstens twee lichtsensoren moeten hebben.
Voor mij kiest die automatische verlichting eigenlijk altijd fout. Vooral in het donker gaat hij veel te ver open. Hoe donkerder het is, hoe minder licht je nodig hebt. Als ik in de woonkamer lees (met sfeer verlichting, dus niet de hoofdlamp die in het midden van de kamer hangt!) heb ik hem meestal tussen de 15 en 20% zitten. Als ik in de slaapkamer lees (geen licht, alleen als de volle maan naar binnen schijnt) heb ik hem op 2% staan. En dat is zelfs te licht....MaffeMaarten schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:00:
Ik ben benieuwd wat die automatische verlichting kiest voor je. Bij een tablet/telefoon is het volgens mij redelijk lineair: meer omgevingslicht => meer achtergrondverlichting.
Moet zeggen dat ik hem altijd op 2% heb staan.
Bij goed daglicht is dat prima ja. Als het wat donkerder is ga ik iets boven de 5% zitten. In het donker vind ik 2% a 3% (afhankelijk van de kleurtemperatuur) ook perfect.MikeyMan schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:07:
Moet zeggen dat ik hem altijd op 2% heb staan.
Klopt, maar het gaat om de hoeveelheid stappen die de e-reader gebruikt om de helderheid te regelen. Zijn deze stapjes te groot dan gaat het opvallen en dit hoeft overigens niet alleen aan de software te liggen.Exirion schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 13:58:
Volgens mij snappen jullie allebei niet hoe de helderheid geregeld wordt, want dat heeft niks met het aantal LEDs te maken. De helderheid van het scherm is voorbeeldig egaal, dus dat bewijst dat het aantal LEDs geen enkel probleem is. Helderheid wordt geregeld met PWM (pulse width modulation), wat simpelweg een blokgolf met een variabele duty cycle betekent. Je kunt door de duty cycle te varieren zeer nauwkeurig de hoeveelheid afgegeven licht regelen. Liefst met een hogefrequente blokgolf zodat er bij lage helderheid geen flikkering kan optreden. Voor het instellen van de duty cycle zijn meestal dermate veel bits beschikbaar dat je de helderheid op duizenden standen kunt zetten. Dat de Aura op lage helderheid bepaalde sprongen maakt ligt puur aan de software. Dat kun gewoon verbeterd worden, en heeft zoals gezegd helemaal niks met het aantal LEDs te maken.
Neemt niet weg dat ik zeer tevreden ben met mijn Aura One.
Het touch screen is niet veel beter dan de Sony PRS-T1; dus in 5 jaar is er weinig verbeterd. Om de laatste paar procentjes van schermverlichting af te stellen, is het gewoon een gepriegel terwijl de stappen groot zijn.
Eenmaal ingesteld leest het perfect(beter dan welke tablet dan ook), maar elke keer afstellen is niet prettig. Automatisch licht had een super optie kunnen wezen, maar het werkt niet.
Ik heb in ieder geval geprobeerd mijn feedback te geven aan Kobo Books in de hoop dat ze dingen verbeteren. Even zien of ze reageren en hoe ze reageren.
Eenmaal ingesteld leest het perfect(beter dan welke tablet dan ook), maar elke keer afstellen is niet prettig. Automatisch licht had een super optie kunnen wezen, maar het werkt niet.
Ik heb in ieder geval geprobeerd mijn feedback te geven aan Kobo Books in de hoop dat ze dingen verbeteren. Even zien of ze reageren en hoe ze reageren.
Je weet dat je in plaats van de slider zelf ook de icoontjes voor en achter de slider kunt gebruiken (clicken) om nauwkeuriger in te stellen?Janar schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:20:
Om de laatste paar procentjes van schermverlichting af te stellen, is het gewoon een gepriegel terwijl de stappen groot zijn.
Ik denk dat je daar een mod voor nodig had. Als ik het me goed herinner betekenen die knopjes standaard +10% en - 10 %, wat veel te veel is om naukeurig in te kunnen stellen.Exirion schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:32:
[...]
Je weet dat je in plaats van de slider zelf ook de icoontjes voor en achter de slider kunt gebruiken (clicken) om nauwkeuriger in te stellen?
Ik ben het wel eens met Janar wat betreft het scherm en de snelheid. De H2O "voelt" hetzelfde als de PRS-T1 wat dat betreft. (Hoewel je wel verschil ziet als je ze naast elkaar legt hoor). Toch ben ik wel heel erg blij met mijn H2O, ik zou echt niet meer zonder verlichting, waterdichtheid, en pocket-koppeling willen.
Als je de snelheid van de interface tijdens niet-lezen heel belangrijk vind kan het geen kwaad om een keer een kindle te proberen. Ik heb wel eens in een review gelezen dat die iets sneller zouden zijn, maar of dat zoveel sneller is dat je er echt iets van merkt, dat het sneller "voelt", dat weet ik echt niet.
Ga je mij nou vertellen hoe mijn Aura One werkt? De stapjes zijn gewoon 1%, dus bij lage helderheid kan het niet makkelijker en nauwkeuriger dan dit,MaffeMaarten schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:48:
Ik denk dat je daar een mod voor nodig had. Als ik het me goed herinner betekenen die knopjes standaard +10% en - 10 %, wat veel te veel is om naukeurig in te kunnen stellen.
Dat is fijn! Ik ga vanavond meteen checken hoe het bij m'n H2O werkt, ik weet dat het vroeger grotere stappen waren, want ik zit er ook altijd mee te priegelen. Ik hoop dat het een algemene firmware update is geweest waardoor het bij mij nu ook zo werkt.Exirion schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:37:
[...]
Ga je mij nou vertellen hoe mijn Aura One werkt? De stapjes zijn gewoon 1%, dus bij lage helderheid kan het niet makkelijker en nauwkeuriger dan dit,
Er was een patch waarmee je dat aan kon passen, maar misschien is die dan niet meer nodig.
Zou ook kunnen dat het alleen bij de Aura One is, omdat die natuurlijk sowieso andere verlichtingsinstellingen heeft.
[ Voor 7% gewijzigd door MaffeMaarten op 28-10-2016 11:32 . Reden: onnodige opmerking weggehaald ]
Kleine correctie, tot 5% is het in stapjes van 1... Daarna gaat het in stappen van 5% (dit iig op mijn A1 met de 4.1.7729 FW)Exirion schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:37:
[...]
Ga je mij nou vertellen hoe mijn Aura One werkt? De stapjes zijn gewoon 1%, dus bij lage helderheid kan het niet makkelijker en nauwkeuriger dan dit,
Op mijn H2O maakt hij stappen van 10 procent. (gisterenavond nog gebruikt met de laatste firmware)MaffeMaarten schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:16:
[...]
Dat is fijn! Ik ga vanavond meteen checken hoe het bij m'n H2O werkt, ik weet dat het vroeger grotere stappen waren, want ik zit er ook altijd mee te priegelen. Ik hoop dat het een algemene firmware update is geweest waardoor het bij mij nu ook zo werkt.
Er was een patch waarmee je dat aan kon passen, maar misschien is die dan niet meer nodig.
Zou ook kunnen dat het alleen bij de Aura One is, omdat die natuurlijk sowieso andere verlichtingsinstellingen heeft.
Exirion schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:32:
[...]
Je weet dat je in plaats van de slider zelf ook de icoontjes voor en achter de slider kunt gebruiken (clicken) om nauwkeuriger in te stellen?

Dat maakt het weer een beetje beter. Nog blijft ik het touch screen beperkend vinden.
Ik weet niet hoe het bij de H2O is of de Aura One, maar bij mijn Aura HD flikkert de backlight op 1 en 2% intensiteit. Als ik 'm op 3 zet is het weg, lijkt aan de PWM frequentie te liggen die verstoord wordt tijdens een pagina omslaan ofzo.
Kan niet stoppen met ontploffen!
Geen probleem met flikkering bij m'n H2O, ik herken het wel van een telefoon die ik ooit had en via een root-only app de achtergrondverlichting lager dan normaal had gezet.
De One flikkert op geen enkele stand. Zal inderdaad een hogere frequentie gebruiken.Bob Popcorn schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:21:
Ik weet niet hoe het bij de H2O is of de Aura One, maar bij mijn Aura HD flikkert de backlight op 1 en 2% intensiteit. Als ik 'm op 3 zet is het weg, lijkt aan de PWM frequentie te liggen die verstoord wordt tijdens een pagina omslaan ofzo.
En binnen. Levertijd van 8 dagen is toch niet slecht voor zo'n actie.Balachmar schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 09:09:
[...]
![]()
Bedankt voor de tip, ik heb er meteen gebruik van gemaakt. Scheelt toch weer 40 euro.
Nu hopen dat het niet te lang duurt...
Bij mij ging inschrijven en betalen op de site wel goed (na tijdelijk uitschakelen privacy badger).
Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars
Gefeliciteerd! Ik heb een maand geleden zo'n beetje besteld. Nu inmiddels al wel 2 gidsen ontvangen en begin deze week een mail dat het 'kado' binnen een week wordt geleverd. Ik heb nog hoop. Geeft me ook de gelegenheid om nog rustig een fijne slimcover te zoeken.Balachmar schreef op donderdag 03 november 2016 @ 16:24:
[...]
En binnen. Levertijd van 8 dagen is toch niet slecht voor zo'n actie.
Valt me wel op hoe lekker overzichtelijk zo'n gids is, in 1 keer alles overzien voor de hele dag. De gids op de tv en ook apps op de mobiel bieden dit niet.
<Proest>Vandaahl schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:58:
[...]
Valt me wel op hoe lekker overzichtelijk zo'n gids is, in 1 keer alles overzien voor de hele dag. De gids op de tv en ook apps op de mobiel bieden dit niet.
Oldskool FTW

Is de aura (v2) trouwens een upgrade waard vanaf de touch?
De functie dat in standby de cover van het boek dat je aan het lezen bent verschijnt, functioneert bij mijn Kobo glo HD niet goed meer. In standby modus wordt steeds een cover getoond van een boek dat ik een tijd geleden gelezen heb. Ik heb op dit probleem gegoogled, maar kon er niets over vinden.
Ik heb in de instellingen de optie al eens uit en weer aan gezet maar dat heeft geen effect. Herstarten evenmin.
Zijn er nog anderen die dit hebben? Heeft iemand daarvan dit kunnen oplossen?
Ik heb in de instellingen de optie al eens uit en weer aan gezet maar dat heeft geen effect. Herstarten evenmin.
Ben nu, na het retourneren van de Aura 2.0 (dode pixel) op zoek naar een andere.
Kwam ook deze tegen op bol.com Kobo Glo Refurbished voor 80 euro. Slecht toch 40 euro met de Aura 2.0. Had bij de mediamarkt gekeken, staan ze allebei opgesteld alleen werkten ze niet goed over waren niet compleet geconfigureerd.
Heeft iemand ervaring met de 2?
Kwam ook deze tegen op bol.com Kobo Glo Refurbished voor 80 euro. Slecht toch 40 euro met de Aura 2.0. Had bij de mediamarkt gekeken, staan ze allebei opgesteld alleen werkten ze niet goed over waren niet compleet geconfigureerd.
Heeft iemand ervaring met de 2?
Kun je in dat geval niet beter voor de vara actie gaan dan? 80 euro voor een nieuwe aura v2, gratis gids erbij.E2max schreef op maandag 07 november 2016 @ 09:15:
Ben nu, na het retourneren van de Aura 2.0 (dode pixel) op zoek naar een andere.
Kwam ook deze tegen op bol.com Kobo Glo Refurbished voor 80 euro. Slecht toch 40 euro met de Aura 2.0.
Nog nooit gezien. Wel dat ik bij een boek dat er nog maar net op staat de eerste keer een geimproviseerde cover krijg met een kadertje met de titel en schrijver erin. Dat verdwijnt dan vanzelf na een paar keer slaap en wakker.Politoer schreef op maandag 07 november 2016 @ 09:10:
De functie dat in standby de cover van het boek dat je aan het lezen bent verschijnt, functioneert bij mijn Kobo glo HD niet goed meer. In standby modus wordt steeds een cover getoond van een boek dat ik een tijd geleden gelezen heb. Ik heb op dit probleem gegoogled, maar kon er niets over vinden.
(Verder heb ik zo'n sleepcover, dus misschien dat het wel eens incidenteel gebeurt, maar dan zie ik dat gewoon niet.)
@MaffeMaarten Bij mij wordt structureel een verkeerde cover getoond. Laatst heb ik op de een of andere manier iets gedaan waardoor deze op een andere cover oversprong, maar ook die blijft nu structureel in beeld, ook al ben ik alweer lang aan een nieuw boek begonnen.
Ik heb ook zo'n sleepcover van ebay.
Maar als ik de knop van de ereader bovenaan het apparaat gebruik om de ereader handmatig op en uit standby te brengen treedt hetzelfde op.
Ik heb ook zo'n sleepcover van ebay.
Maar als ik de knop van de ereader bovenaan het apparaat gebruik om de ereader handmatig op en uit standby te brengen treedt hetzelfde op.
Als ik google op "kobo wrong cover book" krijg ik wel wat dingen die lijken op wat jij hebt. Wat ik gezien heb wel allemaal firmware 2.3.x en rond 2012-2013.
Heb jij de laatste firmware geïnstalleerd staan? Geen rare patches? Al een keer een factory reset geprobeerd?
Heb jij de laatste firmware geïnstalleerd staan? Geen rare patches? Al een keer een factory reset geprobeerd?
Herkenbaar! Ik heb dit probleem ook sinds kort. Nog meer die dit probleem hebben? Is er een oplossing voor?Politoer schreef op maandag 07 november 2016 @ 09:10:
...
Mijn formwareversie is 3.19.5761 van 29-12-15. Voor zover ik weet is dit de laatste versie.
Een factory reset heb ik nog niet gedaan. Ik zie een beetje op tegen het weer helemaal opnieuw moeten inregelen van het apparaat met instellingen en dezelfde lijst boeken. Ik vraag me ook af of te verwachten valt dat een factory reset het probleem zou kunnen oplossen.
Een factory reset heb ik nog niet gedaan. Ik zie een beetje op tegen het weer helemaal opnieuw moeten inregelen van het apparaat met instellingen en dezelfde lijst boeken. Ik vraag me ook af of te verwachten valt dat een factory reset het probleem zou kunnen oplossen.
Ik heb dat ook wel eens gehad, het kwam omdat ik een boek had gelezen en de tijd van de kobo niet klopte oid. De kobo kijkt in de database welk boek het laatst gelezen is en toont die als screensaver in standby.
In ieder geval het opgelost door met een SQLite browser de 'laatst gelezen' datum van het betrefffende boek goed te zettten. Ik verwacht dat als je dat ene boek weggooit het ook goed gaat.
In ieder geval het opgelost door met een SQLite browser de 'laatst gelezen' datum van het betrefffende boek goed te zettten. Ik verwacht dat als je dat ene boek weggooit het ook goed gaat.
Ik heb dit soms wel eens met een boek. Mijn oplossing is om het domweg te negeren
... en gaat over tot de orde van de dag
Dat is wel interessant, maar zou ik hem wel kunnen retourneren als hij ook dode pixel heeft?dragon2 schreef op maandag 07 november 2016 @ 09:36:
[...]
Kun je in dat geval niet beter voor de vara actie gaan dan? 80 euro voor een nieuwe aura v2, gratis gids erbij.
Ik heb het 2 keer gehad met een Kobo Glo.Politoer schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:27:
Mijn formwareversie is 3.19.5761 van 29-12-15. Voor zover ik weet is dit de laatste versie.
Een factory reset verhielp het elke keer.
Ik heb mijn verzameling boeken in calibre staan, dus ik kan ze heel eenvoudig weer terug zetten.
Zou je het probleem van de verkeerde cover ook weer goed kunnen verhelpen door het ten onrechte getoonde boek een keer te openen, en daarna weer het boek waar je echt in leest?
Waarschijnlijk wordt dan ook de laatst-gelezendatum bijgewerkt, en het lijkt me makkelijker dan met een SQLite-browser aan de slag te gaan.
Het ten onrechte getoonde boek krijgt daarmee wel weer even de status geopend, maar dat is eenvoudig te verhelpen door de laatste bladzij om te slaan of door het boek lang aan te raken in de bibliotheek en te kiezen voor markeren als voltooid of ongelezen.
Waarschijnlijk wordt dan ook de laatst-gelezendatum bijgewerkt, en het lijkt me makkelijker dan met een SQLite-browser aan de slag te gaan.
Het ten onrechte getoonde boek krijgt daarmee wel weer even de status geopend, maar dat is eenvoudig te verhelpen door de laatste bladzij om te slaan of door het boek lang aan te raken in de bibliotheek en te kiezen voor markeren als voltooid of ongelezen.
@arnold_m Ik begrijp je gedachtengang en die ingeving heb ik ook gehad. Helaas levert het bij mij geen oplossing.
https://abonneren.varagids.nl/kobo-e-reader-aura-2nd-3
Kobo aura 2 nu voor 59.95 bij de vara tv gids.
Ik wou het ook net posten. Moet in de loop van gisteren zijn gebeurd. Verbaasde me eerst wel. Hoe kan het nou weer ineens 20 euro goedkoper zijn?Janet_ schreef op donderdag 10 november 2016 @ 22:07:
Na alle add ons en cookies te verwijderen lukte het idealen ook. Is idd maar 60 euro.

Kan ik nog iets anders voor me verjaardags geld halen ;p
Om tegen adverteerders te kunnen zeggen hoeveel abonnees ze wel niet hebben gok ik. Ik ben er ook maar voor gezwicht...E2max schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 09:45:
[...]
Ik wou het ook net posten. Moet in de loop van gisteren zijn gebeurd. Verbaasde me eerst wel. Hoe kan het nou weer ineens 20 euro goedkoper zijn?
Na alle add ons en cookies te verwijderen lukte het idealen ook. Is idd maar 60 euro.![]()
Nu op zoek naar goed cover. Iemand ervaring met de ForeFront cases?
http://www.ebay.nl/itm/Fo...m:mWS__ZlCBYOHW0dnmaw3wBQ
Ik heb nu een tijdje de Kobo Glo HD en ik ben er zeer tevreden mee. Ik ben een stuk meer boeken gaan lezen. Zeker het verlichte scherm helpt hier goed bij omdat ik niet meer een zeer fel licht aan hoef te hebben om te lezen.
Zelf heb ik dit hoesje besteld bij AliExpress om hem in op te bergen. En ik kan hem zeker aanraden. Ik wilde namelijk geen hoesje dat aan de e-reader vast zit maar juist eentje enkel om hem in op te bergen als ik klaar ben met lezen zodat ik hem makkelijk kan vervoeren zonder kans op beschadigingen.
Dit hoesje past goed, is makkelijk te openen en lijkt tot nu toe prima kwaliteit te zijn.
Ik ben ook direct gebruik gaan maken van Calibre en dat is tot nu toe echt een ideaal programma. Het is even wat prutsen met instellen maar nu heb ik al mijn boeken keurig geordend en voorzien van de juiste metadata.
Nu heb ik hier nog wel een vraag over. Het liefst zou ik mijn verzameling nog onderverdelen in subverzamelingen. Dus een verzameling per auteur en daar binnen nog een verzameling per serie. Ik lees namelijk veel fantasy boeken en dat zijn vrijwel allemaal series van meerdere boeken. Is dit mogelijk?
Zelf heb ik dit hoesje besteld bij AliExpress om hem in op te bergen. En ik kan hem zeker aanraden. Ik wilde namelijk geen hoesje dat aan de e-reader vast zit maar juist eentje enkel om hem in op te bergen als ik klaar ben met lezen zodat ik hem makkelijk kan vervoeren zonder kans op beschadigingen.
Dit hoesje past goed, is makkelijk te openen en lijkt tot nu toe prima kwaliteit te zijn.
Ik ben ook direct gebruik gaan maken van Calibre en dat is tot nu toe echt een ideaal programma. Het is even wat prutsen met instellen maar nu heb ik al mijn boeken keurig geordend en voorzien van de juiste metadata.
Nu heb ik hier nog wel een vraag over. Het liefst zou ik mijn verzameling nog onderverdelen in subverzamelingen. Dus een verzameling per auteur en daar binnen nog een verzameling per serie. Ik lees namelijk veel fantasy boeken en dat zijn vrijwel allemaal series van meerdere boeken. Is dit mogelijk?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Je bedoelt in Calibre? Je kan dan subgroepen aanmaken toch?Tsurany schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:28:
https://manual.calibre-ebook.com/sub_groups.html
Nee op de Kobo zelf. Dat ik dus via mijn verzamelingen bij de auteur uit kom en dan daar onder weer verzamelingen heb van alle series van die auteur.pelt schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:17:
[...]
Je bedoelt in Calibre? Je kan dan subgroepen aanmaken toch?
https://manual.calibre-ebook.com/sub_groups.html
Nu staat die informatie namelijk wel bij het boek dus ik kan het wel zien maar met Terry Pratchett heb je dan alsnog 40 boeken in dezelfde verzamelingen en dat is niet heel praktisch.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik denk dat ze er veels te veel hebben ingekocht omdat de glo vorig jaar heel goed liep.E2max schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 09:45:
[...]
Ik wou het ook net posten. Moet in de loop van gisteren zijn gebeurd. Verbaasde me eerst wel. Hoe kan het nou weer ineens 20 euro goedkoper zijn?
Na alle add ons en cookies te verwijderen lukte het idealen ook. Is idd maar 60 euro.![]()
Ik wilde sowieso een nieuwe omdat mijn kobo mini niet meer uit de slaapstand komt zolang je hem niet reset en ik echt een reader voor onderweg wilde hebben ( dat wordt dan mn kobo touch en de aura 2 is dan voor inBed)
Anoniem: 110950
Dan kan je toch ook meerdere verzamelingen van Terry Pratchett maken.Tsurany schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:23:
[...]
Nu staat die informatie namelijk wel bij het boek dus ik kan het wel zien maar met Terry Pratchett heb je dan alsnog 40 boeken in dezelfde verzamelingen en dat is niet heel praktisch.
Anoniem: 738905
waarom is dat niet praktisch?Tsurany schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:23:
maar met Terry Pratchett heb je dan alsnog 40 boeken in dezelfde verzamelingen en dat is niet heel praktisch.
Ik denk dat je doelt op de nummering van de boeken, je kan in Calibre instellen dat hij het serienummer voor de titel zet door te gaan naar voorkeuren, kies dan metadata adapters en voeg dit toe:
{series}{series_index:0>2s| – | – }{title}
bij bestemmingsveld kies je title
en bij beide andere opties any (device en format) en kies adapter opslaan. Controleer wel even of dit blijft staan als de kobo gekoppeld is aan jouw pc/laptop, bij mij wil hij soms weleens de standaard terugzetten als ik het device aankoppel, volgens mij een bugje in Calibre. Als je het eenmaal hebt ingesteld zonder de ereader aan de pc/laptop en ook ingesteld hebt als hij aangesloten is blijft hij het onthouden.
Je krijgt nu bij een titel van terry pratchet die in Calibre Maaierstijd heet krijg je deze titel in de ereader:
Auteur: Terry Pratchett
Titel: Schrijfwereld - 11 - Maaierstijd
Dat vind ik heerlijk werken. Maar je kan natuurlijk de hele metadata plugin aanpassen naar exact jouw smaak. Je hebt dan per serie de hele map gesorteerd.
Als je nog een Kobo Glo HD kunt vinden, in webshops is die uitverkocht, maar ik weet van een MediaMarkt filiaal dat die ze nog heeft. De Glo HD heeft een hogere resolutie dan de Kobo Aura v2: Glo HD 1448x1072 en Aura v2 1024x768. Zonde dat de Glo HD uit productie is gegaan terwijl die in mei 2015 op de markt kwam.dragon2 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 21:55:
[...]
Is de aura (v2) trouwens een upgrade waard vanaf de touch?
Weet iemand tot wanneer de vara gids actie loopt? Ben wel gecharmeerd van de aura 2, maar moet eerst kijken of mijn Sony PRS-T1 echt is overleden.
Anoniem: 483173
Waar ik mij als enige aan stoor bij de Aura HD is dat het licht helemaal uit gaat en niet stopt bij 1%
Vooral in bed als je hem iets wil dimmen, wat niet soepel gaat, gaat het licht wel geregeld helemaal uit en als hij dan weer aan gaat ben je een paar pagina's terug gebladerd.
Weet iemand of dit bij de Aura one ook zo is?
Vooral in bed als je hem iets wil dimmen, wat niet soepel gaat, gaat het licht wel geregeld helemaal uit en als hij dan weer aan gaat ben je een paar pagina's terug gebladerd.
Weet iemand of dit bij de Aura one ook zo is?
Als je links langs de rand van het scherm omhoog en omlaag 'swipet' kun je het schermniveau ook regelen. Als je hem per ongeluk uit hebt gezet.
Anoniem: 483173
Dat doe ik ook en daarom ben ik dan weer een paar bladzijden terugMikeyMan schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 23:39:
Als je links langs de rand van het scherm omhoog en omlaag 'swipet' kun je het schermniveau ook regelen. Als je hem per ongeluk uit hebt gezet.
Bedankt voor de tip, mijn Kobo Touch is naar de eeuwige jachtvelden en deze aanbieding kwam precies op tijd!Janet_ schreef op donderdag 10 november 2016 @ 22:07:
Pas wel op met wat je koopt. De Aura 2nd edition is niet de beste koop. Mijn Glo HD gaf de geest, terug gebracht naar Media Markt, kreeg een tegoedbon, De Glo HD is niet meer verkrijgbaar dus de Aura 2nd edition mee genomen. Gelukkig ben ik lid van de MM waardoor ik 24 dagen heb om een product terug te brengen. Dit heb ik gedaan. Reden, traagheid en batterijverbruik. Ik heb de Aura 2nd 17 dagen gehad en heb deze 3x moeten opladen, de laatste keer op donderdag volledig opgeladen (en zoals altijd via het stopcontact) op zondag zonder in die periode ook maar één letter te hebben gelezen batterij half leeg. Dit schijnt geen uitzondering te zijn.Ik heb via Marktplaats een 2e hands Aura H2O gekocht. Ik moest even aan het formaat wennen maar ben er nu heel erg blij mee, snel en scherp en de batterij gaat heel lang mee.
Glo HD was een prachtig koopje. Ik had gedacht dat ze die zouden blijven aanbieden (en wachtte dus geduldig tot mijn Aura (originele) de geest gaf (maar hij doet 't nog prima). Alleen stond 't vast in mijn hoofd dat de Glo HD mijn volgende reader zou worden.
Nu bieden ze gewoon niks aan dat erop lijkt - ik wil niet groter dan 6", maar wil WEL graag de hogere resolutie zoals geboden werd door de Glo HD.
WTF?
Nu bieden ze gewoon niks aan dat erop lijkt - ik wil niet groter dan 6", maar wil WEL graag de hogere resolutie zoals geboden werd door de Glo HD.
WTF?
Tja. Het liefste was ik ook voor de Glo HD gegaan, maar voor € 60,- met die Vara actie is het ook wel een echt goede deal. Je kan de Outlet van de Mediamarkt in de gaten houden. Daar komt de Glo HD af en toe voor bij voor ongeveer 100 euro. Het was mij die 40 euro extra niet waard.
Mijn vrouw wil graag een Kobo Aura H2O voor kerst, nu zag ik dat deze momenteel te koop is voor €159 ipv. €179.
Zou deze goedkoper geworden zijn of zou het een tijdelijk aanbieding zijn?
Zou deze goedkoper geworden zijn of zou het een tijdelijk aanbieding zijn?
In de Pricewatch zie ik diverse aanbieders die de H2O nu voor €159 hebben. Ik vermoed dat dit de nieuwe adviesprijs is.
mensen, ik zit de hele dag al in de reviews. Wikken en wegen. Ga ik voor de Aura one, of voor de iets oudere H2O. Ik neig voor de laatste. Hij is wat goedkoper en ik ben geen die hard boekenlezer. Ik wil gewoon af en toe lekker lezen. Misschien ook in bed. Ik lees op diverse plekken over accu problemen bij de Aura one. Ook in dit topic. Wat zou jullie keuze zijn als je vandaag een klap moet geven op een nieuwe Ereader?
Ik heb ze beide. Ik had een 6" (Sony), vervangen door de H2O (6.8") en die weer vervangen door de One (7.8"). Batterij problemen heb ik nooit gehad met mijn One (ik heb ook nog steeds niet de nieuwe firmware, bedenk ik me ineens...).RoyK schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:02:
mensen, ik zit de hele dag al in de reviews. Wikken en wegen. Ga ik voor de Aura one, of voor de iets oudere H2O. Ik neig voor de laatste. Hij is wat goedkoper en ik ben geen die hard boekenlezer. Ik wil gewoon af en toe lekker lezen. Misschien ook in bed. Ik lees op diverse plekken over accu problemen bij de Aura one. Ook in dit topic. Wat zou jullie keuze zijn als je vandaag een klap moet geven op een nieuwe Ereader?
Ik vind de H2O heerlijk, maar vind de One nog prettiger, gewoon omdat het scherm groter is. Vooral als ik in bed lees en wat moeier ben, is het wel prettig dat het scherm wat groter is (grotere letters en toch nog een mooie pagina vol
Dus als nu beide stuk zouden gaan (aardbeving, huis stort in, beide readers zijn kapot scenario), zou ik weer een One kopen.
Ik heb zelf in een impuls een maand geleden de h20 gekocht, geen spijt van, echt super ding. Ik vind hem wel wat aan de kleine kant (zeker in het begin). Maar dat went opzich vrij snel. Nog kleiner dan de h20 moet je echt niet willen.RoyK schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:02:
Dat terwijl de H2O één van de grotere is... Het gros van de readers is nog steeds 6"...sheez88 schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:20:
[...]
Ik heb zelf in een impuls een maand geleden de h20 h2o gekocht, geen spijt van, echt super ding. Ik vind hem wel wat aan de kleine kant (zeker in het begin). Maar dat went opzich vrij snel. Nog kleiner dan de h20 h2o moet je echt niet willen.
Aura one...RoyK schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:02:
Vooral door het toch weer wat grotere scherm (vooral als je ook nog eens een pdf leest is elke stukje groter mooi meegenomen), maar ook het gekleurde licht kan echt een voordeel zijn.
Ook het platter zijn (iig ivm de Aura HD) vind ik fijn, heerlijk licht (qua gewicht in dit geval
Heb zelf geen issues met de batterij trouwens.
wow, lekker vlotte reacties! Naice!
Okey, ik ruik een licht voordeel voor de One onder de reacties. Hoe lang doen jullie met een accu? Ik zal denk ik een paar avonden per week lezen, niet elke avond.
Okey, ik ruik een licht voordeel voor de One onder de reacties. Hoe lang doen jullie met een accu? Ik zal denk ik een paar avonden per week lezen, niet elke avond.
Ik lees elke avond een uur (om en nabij, gemiddeld per week) en ik heb zo'n 3, 4 weken geleden de batterij opgeladen? (en afgelopen week). Dus een week of 3? Ik heb geen wifi aan staan trouwens, wel altijd beide verlichtingen (niet vol, maar ook niet uit)RoyK schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:37:
Geen ervaring met de One, maar de H2O doet het voor mij zéér prima. Ik lees er zo goed als elke avond mee en accu gaat weken/maanden mee (in ieder geval erg lang). Als je de One dus niet hebt gezien dan is de H2O meer dan voldoende. Wil je het beste van het beste, dan moet je voor de One gaan. Aan jou of dat de meerprijs waard is.RoyK schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:37:
De One is een mooie e-reader. Goed formaat, ligt lekker in de hand en de verlichting werkt ook prettig. Ik had hiervoor de Sony PRS-T1 en de Kobo Glo maar de One is een echte verbetering ten opzichte van deze twee.RoyK schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:37:
pats boem, ik heb de knoop doorgehakt. Het moet toch een keer. Ik ben toch voor de One gegaan. Puur omdat het een iets groter beeld heeft en ik wel wat over de wit kleur heb gelezen. Mocht het me niet bevallen stuur ik hem terug en ga ik alsnog voor de H2O. Hij is inderdaad best wat duurder. Maar, daar staat tegenover dat ik (hoop ik) heel lang met de reader gaat doen. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen!
Als je nog een cover zoekt.RoyK schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:01:
pats boem, ik heb de knoop doorgehakt. Het moet toch een keer. Ik ben toch voor de One gegaan. Puur omdat het een iets groter beeld heeft en ik wel wat over de wit kleur heb gelezen. Mocht het me niet bevallen stuur ik hem terug en ga ik alsnog voor de H2O. Hij is inderdaad best wat duurder. Maar, daar staat tegenover dat ik (hoop ik) heel lang met de reader gaat doen. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen!
Slim covers voor de Kobo Aura One op eBay en Aliexpress.

Zijn de covers een aanbeveling (krast het allemaal zo snel?)sjaool schreef op maandag 28 november 2016 @ 17:00:
[...]
Als je nog een cover zoekt.
[afbeelding]
Een (sleep)cover is wel aan te raden. Het is niet zodat het scherm snel krast maar het beschermt tegen beschadigingen mocht er ooit iets op vallen. Ook heb je minder last van stof. Ik vind het er sowieso mooier uitzien. De slim cover past perfect en geeft ook wat meer grip tijdens het lezen.RoyK schreef op maandag 28 november 2016 @ 19:45:
[...]
Zijn de covers een aanbeveling (krast het allemaal zo snel?)
Persoonlijk vind ik van niet. Ik heb zelf de Kobo Glo HD en ik heb daar voor dit hoesje gekocht. Zp'n cover zit, wat mij betreft, alleen maar in de weg tijdens het lezen. Echter leg ik mijn e-reader wel op het nachtkastje waar ook de katten op springen. Dus om hem te beschermen tegen hun nagels, en alles wat verder nog krassen kan maken, berg ik hem na het lezen op in zo'n hoesje.RoyK schreef op maandag 28 november 2016 @ 19:45:
[...]
Ik vind die hele dunne apparaten helemaal niets. Ze voelen te fragiel aan. Een goede cover zorgt ervoor dat er wat meer body is, en heeft als voordeel dat het apparaat ook mooi blijft als ik hem in mijn tas knikker...RoyK schreef op maandag 28 november 2016 @ 19:45:
[...]
Even mijn ervaring: gebruik gemaakt van de vara actie (staat nog steeds op de website). Na +- een week binnen gekregen. In perfecte staat, geen kapotte pixels. Opgeladen en is nog ruim boven de 75% na 2 weken. Verlichting op 1 % en wifi aan.
Boek: Spoo Bee Doo erop gezet. (gratis te downloaden, legaal). Wel een leuk boek. Enigste probleem is dat de pagina nummers soms niet kloppen en ze soms aan de linker kant in het tekstvak staan. Verder nog geen e books geprobeerd.
Verder erg prettig apparaat.
Boek: Spoo Bee Doo erop gezet. (gratis te downloaden, legaal). Wel een leuk boek. Enigste probleem is dat de pagina nummers soms niet kloppen en ze soms aan de linker kant in het tekstvak staan. Verder nog geen e books geprobeerd.
Verder erg prettig apparaat.
Heerlijke covers! Heb er nu 1 omheen zitten, super compact en prettig. Ligt nog een reserve in de la (want chinees, dus geen idee hoe lang hij mee gaat en goed blijftsjaool schreef op maandag 28 november 2016 @ 17:00:
[...]
Als je nog een cover zoekt.
[afbeelding]
Maar past prima, sleep functie werkt naar behoren, flap is compleet om te klappen dus qua lezen helemaal prima. Ik ben er fan van (besteld via ebay).
Mwah, valt misschien wel mee maar ik neem hem regelmatig mee naar mijn werk en dergelijke en dan gooi ik hem in de tas met andere zut (pennen, externe schijf, usb sticks, kabels, kladblokken) en vind het prettig dat er iets van bescherming omheen zit.RoyK schreef op maandag 28 november 2016 @ 19:45:
[...]
Als ik hem alleen thuis zou gebruiken had ik er geen behoefte aan gehad.
Ik heb er ook twee via eBay. De eerste had een kleine beschadiging aan de bekleding op de binnenkant. Dus maar een tweede besteld. Hou ik de eerste wel op reserve. En zelfs met twee aankopen nog flink voordeliger qua prijs dan de originele Kobo sleep cover.m0ridin schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:43:
[...]
Heerlijke covers! Heb er nu 1 omheen zitten, super compact en prettig. Ligt nog een reserve in de la (want chinees, dus geen idee hoe lang hij mee gaat en goed blijft).
Maar past prima, sleep functie werkt naar behoren, flap is compleet om te klappen dus qua lezen helemaal prima. Ik ben er fan van (besteld via ebay).
Hoewel ik het niet begrijp is het probleem na enkele maanden zonder een factory reset toch vanzelf verdwenen. Sinds enkele weken verschijnt in de standby modus elke keer weer de cover van het boek dat ik op dat moment lees op het scherm.