• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:29

Fiber

Beaches are for storming.

Dat zou je ook een lobby van de rekenkamer kunnen noemen, om vlak voor de verkizingen JKDJ en dus het CDA nog even proberen te beschadigen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Cyberpope schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 16:36:
In zoverre dat nu de rekenkamer het opmerkelijk genoeg vond om hierover een opmerking te plaatsen. Dat zegt wel iets.
Zeker. Mijn kritiek is dat nu.nl niet dáár mee opent maar met de ontdekking van lobby's.
Edith Schippers van Volksgezondheid stelde [...] dat de therapie voor christenen die worstelen met hun homosexualiteit niet meer wordt vergoed.

Van Rhee ziet het besluit van minister Schippers als 'een stok om mee te slaan' en stelt dat christenen op deze manier worden uitgesloten van GGZ-zorg. “Mensen betalen zorgpremie en hebben gewoon recht op zorg", vindt hij.
Los van het slachtofferdenken van Van Rhee, zijn opmerking insinueert dus dat homoseksualiteit een stoornis is, een weinig ondersteunde visie in de zorg.

Het is alleen de combinatie homoseksualiteit en geloof die voor een conflict zorgt en dan ook enkel vanuit het geloof, het lijkt me dus een pastorale taak die logischerwijs niet onder zorgkosten valt.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ongekende bezuinigingsperspectieven: het is slechts de combinatie van willen lopen en een enkelfractuur die een genezingswens opwekt... Het is slechts de combinatie van willen leven en niet willen eten... :P

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-12 09:07

nXXt

Carpe omnia

kenneth schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 16:44:
[...]
Het is alleen de combinatie homoseksualiteit en geloof die voor een conflict zorgt en dan ook enkel vanuit het geloof, het lijkt me dus een pastorale taak die logischerwijs niet onder zorgkosten valt.
Het jeukt me nu al om een ontkerkelijkingsbehandeling aan te bieden voor homo's die worstelen met hun religie. Een mix van filosofie, natuurwetenschappen en dat alles voorzien van mentale ondersteuning.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
nXXt schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 17:04:
[...]

Een mix van filosofie, natuurwetenschappen en dat alles voorzien van mentale ondersteuning.
Een opleiding bedoel je? :+

Saved by the buoyancy of citrus

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kenneth schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 16:44:
Los van het slachtofferdenken van Van Rhee, zijn opmerking insinueert dus dat homoseksualiteit een stoornis is, een weinig ondersteunde visie in de zorg.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze tegen religietherapie zouden aankijken. In al hun redeneringen kan je gewoon religie invullen waar ze nu homoseksualiteit hebben staan. Er zijn ook genoeg mensen die religie als een stoornis zien.

Ik denk trouwens dat dat die visie van Van Rhee en consorten bij lange na de klassificatie"weinig" niet haalt.

Edit: nXXt, Cyphax _O-

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Genoeg gelachen. Ik zie het als zeer reële opties om dit land te genezen van de ziekte die religie heet.

Wel een retedure kwaal, overigens. :P

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Die stichting stapt naar de Commissie Gelijke Behandeling, om de therapie om te ont-homo-en (of hoe je dat ook moet noemen) toch vergoed te krijgen. Men vind het namelijk erg discriminerend tegenover christenen.

Edit: ah, wacht, dat is dezelfde link (my bad...)

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 05-06-2012 17:36 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Fiber

Fiber

Ach, je moet ook naar de opbrengsten kijken natuurlijk... Vooral op het gebied van kunst en cultuur van de laatste paar eeuwen: kathedralen, kerken, kloosters, schilderkunst, muziek, beeldhouwkunst, literatuur, etc. etc.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Risicogedrag hoor je te ontmoedigen toch? Misschien kan de overheid een fijn belastingpercentage over de donaties heffen? :P
Fiber schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 17:35:
Ach, je moet ook naar de opbrengsten kijken natuurlijk... Vooral op het gebied van kunst en cultuur van de laatste paar eeuwen: kathedralen, kerken, kloosters, schilderkunst, muziek, beeldhouwkunst, literatuur, etc. etc.
Dat is natuurlijk waar. Het zou jammer zijn als we o.a. het Requiem van Mozart of Fauré kwijtraken, of Ave Maria van Schubert of natuurlijk de Matthäuspassion … maar die dingen zijn allang gemaakt :P

En daarnaast moet je niet alle posts zo letterlijk nemen :P

[ Voor 72% gewijzigd door nXXt op 05-06-2012 17:38 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

wildhagen schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 17:35:
Die stichting stapt naar de Commissie Gelijke Behandeling, om de therapie om te ont-homo-en (of hoe je dat ook moet noemen) toch vergoed te krijgen. Men vind het namelijk erg discriminerend tegenover christenen.
Splinter, balk. Die figuren vinden het natuurlijk niet discriminerend tegenover homoseksuelen... Daarnaast heeft de overgrote meerderheid der christenen geen probleem met homoseksualiteit en is die Van Rhee echt geen woordvoerder van "christenen". Het is hoogstens "discriminatie" van zijn bekrompen substrominkje.
Fiber schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 17:35:
Dat is allemaal katholiek, die zuunige calvinisten hebben niets bijgedragen :+

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 05-06-2012 17:43 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

gambieter schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 17:39:
Foei.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Fiber

Fiber

nXXt schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 17:36:
[...]

Dat is natuurlijk waar. Het zou jammer zijn als we o.a. het Requiem van Mozart of Fauré kwijtraken, of Ave Maria van Schubert of natuurlijk de Matthäuspassion … maar die dingen zijn allang gemaakt :P

En daarnaast moet je niet alle posts zo letterlijk nemen :P
Tuurlijk wel, Ramzzz gooit een been, Fiber hapt, zo hoort dat... ;)
gambieter schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 17:39:
Er zijn zelfs zeer plausibele theorieën dat wij onze complete welvaart van na de middeleeuwen aan het calvinisme te danken hebben. Die VOC mentaliteit zeg maar... :) Maar dat gaat wel erg ver off-topic.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fiber schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 17:53:
Tuurlijk wel, Ramzzz gooit een been, Fiber hapt, zo hoort dat... ;)
Kenneth had ook honger, dus een tweede botje kon er wel vanaf :p
Er zijn zelfs zeer plausibele theorieën dat wij onze complete welvaart van na de middeleeuwen aan het calvinisme te danken hebben. Die VOC mentaliteit zeg maar... :) Maar dat gaat wel erg ver off-topic.
Vergeet de andere bijdragen en erfenissen van die mentaliteit niet: slavenhandel, Apartheid, plunderen, uitbuiting...Zeer winstgevendm, maar de ethiek van het toenmalige calvinisme liet nogal te wensen over (en de ethiek van groepen zoals die Van Rhee vertegenwoordigd is ook zeer twijfelachtig) ;)

Ik hoop in ieder geval van harte dat ze ongelijk krijgen, ze als kwakzalvers worden gecategoriseerd en de therapie verboden wordt.

Maar inderdaad, het gaat off-topic :)

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 05-06-2012 18:08 ]

• wildhagen
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 18:02:
[...]

Vergeet de andere bijdragen en erfenissen van die mentaliteit niet: slavenhandel, Apartheid, plunderen, uitbuiting...
En dan vergeet je nog meer van onze voornaamste erfenissen: drugshandel (opium), afpersing, bezetting van andere landen ;)

Dat is wat Nederland rijk gemaakt heeft. En dan te bedenken dat bepaalde politici pleiten voor meer van die VOC-mentaliteit ;)

Maar calvisnime en kapitalisme (met bijbehorende excessen) worden dan ook wel vaker met elkaar geassocieerd. Ze kwamen dan ook gelijktijdig op.

Virussen? Scan ze hier!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik dacht altijd dat de saaie graanhandel met de oostzeelanden zo belangrijk was...

Ik vind overigens de redenering van de minister (zoals gepresenteert althans) toch wat kort door de bocht.

• Fiber

Fiber

wildhagen schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 18:08:
[...]
Maar calvisnime en kapitalisme (met bijbehorende excessen) worden dan ook wel vaker met elkaar geassocieerd. Ze kwamen dan ook gelijktijdig op.
En uitvindingen als bijvoorbeeld de boekdrukkunst, waardoor mensen zelfstandig (de bijbel) gingen lezen, in plaats van alles maar klakkeloos van meneer pastoor aan te nemen.

Ik vind verbieden overigens te ver gaan. Uit het 'ziekenfonds' gooien van dat soort kwakzalverij lijkt mij echter wel een goede zaak. Maar uiteindelijk mag van mij iedereen doen wat hij niet laten kan. (Zolang anderen er maar geen last van hebben.)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

begintmeta schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 18:13:
Ik vind overigens de redenering van de minister (zoals gepresenteert althans) toch wat kort door de bocht.
Zonder uitleg is die mening ook erg kort door de bocht :)

• wildhagen
  • Niet online
Fiber schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 18:15:
[...]

En uitvindingen als bijvoorbeeld de boekdrukkunst, waardoor mensen zelfstandig (de bijbel) gingen lezen, in plaats van alles maar klakkeloos van meneer pastoor aan te nemen.
Die boekdrukkunst was er al vóór het calvinisme, meneer Gutenberg had dat rond 1440 al mogelijk gemaakt. Meneer Calvijn, de grondlegger van het calvinisme, werd pas 70 jaar later geboren ;)

Virussen? Scan ze hier!

• Fiber

Fiber

Ene Maarten Luther was voor Calvijn ook al even bezig, maar dat neemt allemaal niet weg dat al die ontwikkelingen wel verband houden met elkaar... Zie verder Wikipedia: Reformatie Fascinerende tijd, en een soort voorbode van de Verlichting: Wikipedia: Verlichting (stroming)

Maar goed, wat dat verder allemaal met de Nederlandse politiek van vandaag de dag te maken heeft ben ik al weer vergeten.

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

'Voorbode van de Verlichting' valt ook alleszins tegen. Beide heren (Calvijn en Luther dus) waren bepaald niet verlicht en hadden net als de katholieke kerk grote problemen met wetenschappers die tegen de religie ingingen. De Verlichting heeft eerder ondanks het christendom plaatsgevonden dan dankzij.

De religie heeft natuurlijk wel een rol gespeeld, maar de rol wordt doorgaans schromelijk overdreven. De meeste van onze normen en waarden hebben meer met het Verlichtingsdenken en het humanisme te maken dan de 'joods-christelijke traditie'.

[ Voor 29% gewijzigd door nXXt op 05-06-2012 18:55 ]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Nu twee hete hangijzers HRA en reiskostenvergoeding over de verkiezingen worden getild (blijkbaar zware zaken), hoe groot is dan de kans dat het uiteindelijk wel doorgaat? Ik bedoel, het kan zomaar zijn dat de samenstelling in de kamer zodanig gaat worden dat er geen meerderheid meer voor is. En aangezien er een aantal partijen zijn die de 3% ook niet als zaligmakend iets zien, dan kan het zomaar gebeuren dat het alsnog de lade in verdwijnt?

Eigenlijk te gek voor woorden (even ongeacht of ik het met deze maatregelen eens ben of niet) dat men dit doet, als het dan zo belangrijk is dan ga je het koste wat kost regelen toch? Nu maken ze straks tijdens de verkiezingen dit als inzetpunt, zullen ze blij mee zijn in 'Brussel'. :P Die zullen zich ook wel lekker genaaid voelen.

Ik ben zeer benieuwd wat er na de verkiezingen gaat gebeuren. Half jaartje formatie en zeg maar dag tegen de invoering per 1-1-2013. Natuurlijk kan de kamer het er doorheen drukken na de verkiezingen, maar of het dan met de uitvoering nog goed gaat komen? Het zijn beste wijzigingen die het bedrijfsleven etc. moeten maken, dat rammel je er niet in een paar weken doorheen. Dat dreigt nu toch wel het geval te gaan worden.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Fiber

Fiber

Ik heb toch niet helemaal de indruk dat het allemaal wordt uitgesteld of afgesteld, maar het kost gewoon tijd om zulke ingewikkelde maatregelen in concrete wetgeving om te zetten. Zolang er geen alternatief is wordt er gewoon aan gewerkt en gaat het gewoon door. Alleen meer achter de schermen, door ambtenaren, die alles uitwerken, en (nog) niet in de Tweede kamer. Die moet uiteindelijk nog wel stemmen over de concrete wetgeving, in deze samenstelling of in de nieuwe samenstelling. Je kan er dus bij je stemgedrag wel rekening mee houden op 12 september.

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-12 11:17

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ach straks verhogen ze gewoon de btw met 4% en dan is de rest van tafel. Iedereen gelukkig toch?

Ja zo kan ik ook wel akkoorden sluiten...

Postieve eraan is dat ze de SP nog meer kans geven om de verkiezingen te winnen, hoe gaan ze zich verdedigen met "wij nemen verantwoording" als Roemer vervolgens zegt "ja, voor een paar weken".

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Benjamin- schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 20:45:

Postieve eraan is dat ze de SP nog meer kans geven om de verkiezingen te winnen, hoe gaan ze zich verdedigen met "wij nemen verantwoording" als Roemer vervolgens zegt "ja, voor een paar weken".
Roemer heeft geen spindoctor nodig, de andere partijen geven voorzetjes genoeg die hij er zo in kan schoppen :+

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Verwijderd

wildhagen schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 18:08:
Dat is wat Nederland rijk gemaakt heeft. En dan te bedenken dat bepaalde politici pleiten voor meer van die VOC-mentaliteit ;)
Met de VOC-mentaliteit is dan ook niets mis. Kansen herkennen en het lef hebben ze ook daadwerkelijk te pakken. Met de VOC-handel was achteraf wel het één en andere mis, maar dat is dan toch weer iets anders dan de mentaliteit.
Ik moet zeggen dat ik de financiële maatregelen van de SP voor zover ik ze gezien uitermate karig zijn. Ja, iedereen wil minder lang werken, minder eigen risico et cetera et cetera, maar geen woord over waar al dat geld vandaan moet komen. Zo kan ik ook mooie praatjes hebben.

• Fiber

Fiber

En dan vraag je aan Roemer wat er over dat onderwerp in zijn eigen verkiezingsprogramma staat en dan weet hij het opeens niet meer... :) http://nieuwsuur.nl/onder...t-roemer-en-pechtold.html

• Miki
  • Laatst online: 14:18
Ach straks verhogen ze gewoon de btw met 4% en dan is de rest van tafel. Iedereen gelukkig toch?

Ja zo kan ik ook wel akkoorden sluiten...

Ik moet nog het programma goed doorlezen maar wat ik zo vluchtig heb kunnen lezen heb ik niet de indruk dat de SP het probleem daadwerkelijk oplost. Eerder aan het opschuiven en geld haalt waarvan zij denken dat die groep het wel kan missen.
Naar mijn mening is dat wel erg makkelijk inspelen op de kiezer waarvan ik momenteel het idee heb dan die niet verder kijkt dan de portemonnee :/

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:58:
[...]
Ik moet zeggen dat ik de financiële maatregelen van de SP voor zover ik ze gezien uitermate karig zijn. Ja, iedereen wil minder lang werken, minder eigen risico et cetera et cetera, maar geen woord over waar al dat geld vandaan moet komen. Zo kan ik ook mooie praatjes hebben.
Dezelfde plek waar de andere partijen het halen, immers geven ze allemaal geld uit dat ze niet hebben.

Het is dus maar hoe je het geld uitgeef, als voorbeeld, tevens wel een extreem. Je hebt 2 mensen met alleen maar schulden, beide proberen dit weer op 0 te krijgen door aan het werk te gaan, beide hebben alleen maar oude verotte kleding.
Persoon 1 zegt "ik heb al schulden dus ik ga zo min mogelijk geld uitgeven en ik koop een goedkoop trainingspak en daar laat ik het bij", Persoon 2 zegt "Ik moet er fatsoenlijk bijlopen als ik een baan wil hebben en ik moet ook meer dan 1 setje hebben, hij koopt 2 setjes kleding bestaande uit spijkerbroeken en overhemden"
Persoon 1 heeft nu minder schuld dan persoon 2. Beide gaan nu solliciteren, persoon 1 komt in zijn trainingspak binnen, persoon 2 in normale kleding. Persoon 2 krijgt de baan en heeft tevens ook even voldoende kleding om normaal door te komen voordat zijn eerste salaris binnenkomt, waar hij nog wat kleding koopt en de rest gebruikt om af te lossen. Persoon 1 heeft nog steeds een uitkering en ziet geen einde aan zijn schulden.

Nogmaals, dit is een simplistisch en extreem voorbeeld, echter is dit wel economie 101, investeren om te groeien. Natuurlijk kan je dit niet op holle plaatsen doen, in dat voorbeeld moet natuurlijk niet persoon 2 zijn geld in een grote flatscreen stoppen, net zoals dat de overheid nu niet het geld in prestigeprojecten moet stoppen, maar in onderwijs, bouw enz, wat op korte termijn geld kost, maar op lange termijn ook weer goed voor de economie is.

Of je de bedragen goed vind enz is een ander verhaal, maar de discussie of je wel of niet moet investeren, daar is iedere partij over eens, want niemand zegt nu we gaan naar de 0 of zelfs een overschot, alle partijen willen daar enigszins de tijd voor nemen.
Fiber schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:59:
En dan vraag je aan Roemer wat er over dat onderwerp in zijn eigen verkiezingsprogramma staat en dan weet hij het opeens niet meer... :) http://nieuwsuur.nl/onder...t-roemer-en-pechtold.html
Ik heb het bekeken, dit zijn echt 3 woordjes die niet eens in zijn verkiezingsprogramma staat maar meer een ideeenplan, iets wat totaal nog niet was uitgewerkt of iets dergelijks, alleen dat ze willen kijken om er iets aan te gaan doen. Roemer had dit wel moeten weten maar zoiets van 3 woorden waar nog geen plannen voor liggen, moet je niet te serieus nemen.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Verwijderd

Benjamin- schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:12:
Dezelfde plek waar de andere partijen het halen, immers geven ze allemaal geld uit dat ze niet hebben.

[...]

Of je de bedragen goed vind enz is een ander verhaal, maar de discussie of je wel of niet moet investeren, daar is iedere partij over eens, want niemand zegt nu we gaan naar de 0 of zelfs een overschot, alle partijen willen daar enigszins de tijd voor nemen.
Mooie verhalen en vergelijkingen, maar daar klopt helemaal niets van. Investeren heeft alleen zin als je iets investeert dat uiteindelijk weer iets oplevert. Hoe gaan mensen die twee jaar eerder thuis gaan zitten bijdragen aan de economie? Het verhogen van de pensioenleeftijd is een structurele hervorming die dubbel telt; werkende mensen dragen bij aan de maatschappij en werkende mensen krijgen geen pensioen.

De SP wil volgens mij helemaal niet investeren, de SP wil gewoon dat alles zoveel mogelijk bij het oude blijft (lekker voor de verkiezingen *O*) en dat betekent dus ook op te grote voet leven.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
niet-werkende mensen kunnen best bijdragen aan de maatschappij en werkende mensen kunnen best niet-bijdragen.

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:46:
[...]

Mooie verhalen en vergelijkingen, maar daar klopt helemaal niets van. Investeren heeft alleen zin als je iets investeert dat uiteindelijk weer iets oplevert. Hoe gaan mensen die twee jaar eerder thuis gaan zitten bijdragen aan de economie? Het verhogen van de pensioenleeftijd is een structurele hervorming die dubbel telt; werkende mensen dragen bij aan de maatschappij en werkende mensen krijgen geen pensioen.
En die vervolgens ook werkloosheid in de hand helpt doordat de banen door 'bejaarden' bezet blijven. Dit is een cirkel waar je in NL niet uit gaat komen volgens mij, want er worden de komende 10 jaar echt geen 500.000 banen (eigen schatting, te lui om te zoeken) gevonden om dit soort dingen op te vangen.

Je kunt alleen de afweging gaan maken wat goedkoper is voor de schatkist en wat beter is voor de toekomst van NL-kennisland (ahum :X): AOW twee jaar uitstellen of werklozen een uitkering geven. Bij die laatste dan ook even meenemen dat een werkloze steeds minder waard gaat worden voor de arbeidsmarkt wegens gebrek aan doorontwikkeling van kennis.

En ik zit nu binnen de familie en kennissenkring met steeds meer mensen die met pensioen gaan. De meesten doen best wel nuttige zaken als vrijwilligerswerk, opvang kleinkinderen etc., dus ook met AOW zijn er nog genoeg mensen die bijdragen aan de maatschappij. Ook dat mag dan even in de berekening worden meegenomen.

Is er een econoom die aan deze rekensom zijn vingers wil branden? :+

[ Voor 14% gewijzigd door Bastien op 05-06-2012 22:54 ]

Verwijderd

begintmeta schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:49:
niet-werkende mensen kunnen best bijdragen aan de maatschappij en werkende mensen kunnen best niet-bijdragen.
Economie dan, zo je wilt. Hoewel dat best een interessante discussie is, snap je wel wat er bedoeld wordt ;)
Bastien schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:52:
En die vervolgens ook werkloosheid in de hand helpt doordat de banen door 'bejaarden' bezet blijven. Dit is een cirkel waar je in NL niet uit gaat komen volgens mij, want er worden de komende 10 jaar echt geen 500.000 banen (eigen schatting, te lui om te zoeken) gevonden om dit soort dingen op te vangen.
Werkloos aan de ene kant (jongeren) of werkloos aan de andere kant (pensioen/ouderen) maakt natuurlijk niet uit, al klinkt hoge werkloosheid natuurlijk fantastisch als verkiezingsretoriek.
Je kunt alleen de afweging gaan maken wat goedkoper is voor de schatkist en wat beter is voor de toekomst van NL-kennisland (ahum :X): AOW twee jaar uitstellen of werklozen een uitkering geven. Bij die laatste dan ook even meenemen dat een werkloze steeds minder waard gaat worden voor de arbeidsmarkt wegens gebrek aan doorontwikkeling van kennis.
Je bedoelt dat je al die mensen die lange ervaring hebben en blijven werken slecht zijn? In sommige sectoren zal stilstand achteruitgang zijn, maar dat geldt natuurlijk maar in een heel beperkt deel. Bovendien moet eerst maar aangetoond worden dat wat er aan de bovenkant aan AOW'ers niet met pensioen gaat ook aan de onderkant af gaat.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:46:
[...]

De SP wil volgens mij helemaal niet investeren, de SP wil gewoon dat alles zoveel mogelijk bij het oude blijft (lekker voor de verkiezingen *O*) en dat betekent dus ook op te grote voet leven.
Wat klopt er niet van mijn vergelijking? Het is een klassiek voorbeeld van investeren. Of geloof jij ook dat je een bedrijf pas kan gaan beginnen wanneer je ook werkelijk een kapitaal hebt waarvan je alles in 1 keer kan betalen, of ga jij dan ook lenen? Enz.
Het feit is dat wanneer jij ergens wilt gaan werken, dan moet je die nette kleding hebben. Jij denkt dat dit onzin is? Geloof mij, ik werk in de welzijn, ik kan je vertellen dat dit gewoon keiharde feiten zijn. Zat mensen dit uit een rotsituatie komen die aan het werk willen komen, maar toch eerst zich wat netter moeten kleden enz want anders krijg je geen kans.

De AOW verhoging nu is bullshit, het is gewoon een keiharde bezuiniging, niet meer niet minder. Met een oplopende werkloosheid heeft de AOW verhoging geen zin voor de arbeidsmarkt, tevens is het niet sociaal. Als op een verjaardag een tafel moet worden verschoven dan vraag je ook niet je op van 65 om te helpen als daar ook iemand van 20 zit te nietsen.
AOW verhoging is pas belangrijk wanneer ook mensen boven de 55+ volop aan het werk zitten, voorlopig zijn we nog niet eens in de buurt, dus AOW verhoging is niets meer dan kosten besparen, scheelt weer 2 jaar AOW.

Dat de SP niet wilt investeren is een harde leugen <knip>

Voor dit soort dingen is een TR. En op deze manier discussiëren we hier dus niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Ramzzz op 06-06-2012 07:34 ]

Verwijderd

Benjamin- schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 01:59:
Wat klopt er niet van mijn vergelijking? Het is een klassiek voorbeeld van investeren. Of geloof jij ook dat je een bedrijf pas kan gaan beginnen wanneer je ook werkelijk een kapitaal hebt waarvan je alles in 1 keer kan betalen, of ga jij dan ook lenen? Enz.
Het feit is dat wanneer jij ergens wilt gaan werken, dan moet je die nette kleding hebben. Jij denkt dat dit onzin is? Geloof mij, ik werk in de welzijn, ik kan je vertellen dat dit gewoon keiharde feiten zijn. Zat mensen dit uit een rotsituatie komen die aan het werk willen komen, maar toch eerst zich wat netter moeten kleden enz want anders krijg je geen kans.
Dat verhaal klopt wel, maar de vergelijking met de maatregelen gaat om de in mijn post genoemde redenen mank.
Dat de SP niet wilt investeren is een harde leugen <knip>
<knip> Daar is een TR voor. Simpelweg ranten en mensen als rechtse rakkers wegzetten is dan niet de sterkste respons, niet in de laatste plaats omdat ik helemaal niet in die categorie val. Wel typisch SP trouwens, zo'n Calimerocomplex, maar slechte of gammele verkiezingsplannen mogen gewoon benoemd worden. Iedereen kan mooie praatjes hebben, maar je moet het plaatje wel realistisch en sluitend maken. Als iederen partij dat nu op zijn minst zou doen zou politiek Nederland er al een stukje zonniger bij liggen, aan welke kant je ook staat.

Investeren in het onderwijs is inderdaad wel een gedeeltelijke oplossing en iets dat we in Nederland al jaren veel te weinig doen. Dat is nu wel een typisch voorbeeld van iets dat geld kost en later meer oplevert, maar zoals je zelf ook al aangeeft is vrijwel iedere partij het daar dan ook mee eens.

[ Voor 9% gewijzigd door Ramzzz op 06-06-2012 10:08 ]

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Het Keynesiaanse principe van 'investeren om te groeien' werkt, echter wel met de nodige mitsen en maren. Zo moet je inderdaad ofwel jezelf uit de schuld doen groeien, ofwel moet je in economisch betere tijden sparen. Het sparen is de keerzijde van de Keynesiaanse medaille: je bouwt wat vet op voor de magere jaren.

Het uit de schulden groeien heeft nogal wat voeten in de aarde: je moet uiteindelijk zowel het geïnvesteerde (geleende) bedrag terugbetalen als de rente. Daarbij komt ook nog dat het extra lenen kan leiden tot een hogere rente, waardoor je in het vervolg meer zult moeten betalen voor het herfinancieren van de staatsschuld. Tot slot moet de economie ook nog meewerken en zeker in Nederland is dat bepaald geen gegeven. We zijn enorm afhankelijk van de Europese handel. Voorlopig hoeven we nog geen vele procenten groei te verwachten.

Daarnaast is er het probleem van het sparen. Geen enkele partij is daar goed in. In economisch goede tijden zul je moeten sparen – in de praktijk dus je staatsschuld afbouwen – zodat je in de slechtere tijden kunt investeren. Helaas bouwt men in economisch goede tijden de staatsschuld maar erg beperkt af. Men heeft in de praktijk ook weinig keuze, omdat de kiezer niet accepteert dat hij het rustig aan moet doen terwijl er een degelijke economische groei is. Men vraagt vervolgens dan naar het zoet of kiest voor een partij die dat belooft. Uiteindelijk is iedere partij dan bezig met het tevreden stellen van de eigen achterban. Lastenverlaginkje hier, subsidietje daar en natuurlijk wil men ook meer verdienen, dus stijgen de loonkosten.

Het is nu eenmaal de politieke realiteit dat sparen als regering erg lastig is: in de economisch goede tijden wordt er maar beperkt gespaard. Het is mijns inziens dan ook onverstandig in te zetten op 'investeren om te groeien' en de staatsschuld toe te laten nemen: zeker nu is het onzeker of we snel de benodigde groei kunnen behalen om uit de schuld en de hogere rentelast te groeien. Zelfs als er fikse groei zou zijn, is het waarschijnlijk zo dat een nieuwe regering eerst bezig zal gaan met het terugdraaien van voor hun achterban pijnlijke bezuinigingen en lastenverzwaringen.

Gezien de politieke realiteit lijkt het me dan ook het verstandigst om in te zetten op bezuinigen, hervormen en helaas ook lastenverhoging. Helaas is er van beide eerste zaken relatief weinig terecht gekomen, mede door de veelkleurigheid van het vijfpartijenakkoord. De ene partij wil een bezuiniging terugdraaien, de andere wil op een bepaald vlak niet hervormen … dan kom je al snel op lastenverzwaringen uit.

Ik ben overigens benieuwd hoe de financiële markten reageren op de besluiten die over de verkiezingen getild worden.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:15
Nu heb ik geen idee wat ze bij die therapie doen, maar ik kan me voorstellen dat je als je Christen ben je worstelt met homo-seksualiteit en daar bijvoorbeeld depressief van kan worden. In die zin is GGZ voor zulke mensen in mijn optiek logisch.

Verwijderd

rik86 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 10:01:
Nu heb ik geen idee wat ze bij die therapie doen, maar ik kan me voorstellen dat je als je Christen ben je worstelt met homo-seksualiteit en daar bijvoorbeeld depressief van kan worden. In die zin is GGZ voor zulke mensen in mijn optiek logisch.
Die hulp kunnen ze volgens mij dan ook wel krijgen.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 02:11:
[...]

Dat verhaal klopt wel, maar de vergelijking met de maatregelen gaat om de in mijn post genoemde redenen mank.

[...]

[mbr]<knip> Daar is een TR voor. [/]Simpelweg ranten en mensen als rechtse rakkers wegzetten is dan niet de sterkste respons, niet in de laatste plaats omdat ik helemaal niet in die categorie val. Wel typisch SP trouwens, zo'n Calimerocomplex, maar slechte of gammele verkiezingsplannen mogen gewoon benoemd worden. Iedereen kan mooie praatjes hebben, maar je moet het plaatje wel realistisch en sluitend maken. Als iederen partij dat nu op zijn minst zou doen zou politiek Nederland er al een stukje zonniger bij liggen, aan welke kant je ook staat.

Investeren in het onderwijs is inderdaad wel een gedeeltelijke oplossing en iets dat we in Nederland al jaren veel te weinig doen. Dat is nu wel een typisch voorbeeld van iets dat geld kost en later meer oplevert, maar zoals je zelf ook al aangeeft is vrijwel iedere partij het daar dan ook mee eens.
En je hebt je zojuist tegengesproken. De SP wilt niet investeren. Vervolgens zeg je wel dat investeren in onderwijs wel kan.
Dit is nou waarom je niet van die onzinnige zwart-wit uitspraken moet doen, iedereen wilt alles zwart-wit maken, want dan win je pas een discussie, echter is de politiek zo grijs als het maar kan en mis je altijd als je een zwart-wit insteek gebruikt.

Verder heb je het over de SP's gammele verkiezingsplannen, maar inhoudelijk ken je ze niet, immers heb jezelf al tegengesproken waaruit blijkt dat je de feiten niet wist. Dat zegt meer over jou dan over de SP.

En ik heb het al vaker gezegd, niemand maakt de begroting sluitend, iedereen investeert met geld dat er niet is, niemand maar dan ook niemand gaat nu naar de 0. Het is een beetje dat 2 mensen zonder geld een TV gaat kopen, de ene koopt er 1 van 300 euro en de ander van 400, dat die eerste dan tegen die ander zegt, jij gaat wel heel onverstandig met je geld om, 400 euro uitgeven terwijl je niets hebt.
Iedereen blijft in de schulden zitten omdat ze niet te hard willen bezuinigen, alleen omdat de SP minder hard wilt bezuinigen omdat zij, net als andere partijen, de analyse maken dat hard bezuinigen slecht is, zijn zij onverstandig en die andere niet.

Als jij een winkel begint en je hebt 30.000 nodig om die klaar te maken, dan ga je toch ook meer lenen zodat je ook nog kan adverteren enz? Dat zijn nu meer schulden, maar je zorgt wel dat je sneller weer inkomsten hebt.

Verwijderd

Benjamin- schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 10:51:
[...]

En je hebt je zojuist tegengesproken. De SP wilt niet investeren. Vervolgens zeg je wel dat investeren in onderwijs wel kan.
Dit is nou waarom je niet van die onzinnige zwart-wit uitspraken moet doen, iedereen wilt alles zwart-wit maken, want dan win je pas een discussie, echter is de politiek zo grijs als het maar kan en mis je altijd als je een zwart-wit insteek gebruikt.

Verder heb je het over de SP's gammele verkiezingsplannen, maar inhoudelijk ken je ze niet, immers heb jezelf al tegengesproken waaruit blijkt dat je de feiten niet wist. Dat zegt meer over jou dan over de SP.
Ik zeg dat de SP niet wil investeren, maar het wil houden zoals het is en daar blijf ik voorlopig bij. Er zijn uitzonderingen, zoals het onderwijs, maar dat wil zoals jij al zegt eigenlijk iedere partij. Niet echt een briljante insteek dus. Dat jij me nu daar op probeert af te rekenen lijkt me het enige dat hier flink zwart-wit is, want ik heb nooit gezegd dat dat absoluut voor echt elk punt in hun programma geldt. Overwegend is die lijn echter wel goed te zien.

(Voorlopige) conclusie: makkelijke kreten en gammel program.
Als jij een winkel begint en je hebt 30.000 nodig om die klaar te maken, dan ga je toch ook meer lenen zodat je ook nog kan adverteren enz? Dat zijn nu meer schulden, maar je zorgt wel dat je sneller weer inkomsten hebt.
Lees het verhaal van nXXt hierboven even, die heeft daar verstandige dingen over te zeggen.

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-12 09:48
Benjamin- schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 10:51:
[...]Als jij een winkel begint en je hebt 30.000 nodig om die klaar te maken, dan ga je toch ook meer lenen zodat je ook nog kan adverteren enz? Dat zijn nu meer schulden, maar je zorgt wel dat je sneller weer inkomsten hebt.
Dat weet je niet. Het kan ook de verkeerde kant op gaan en dan zit je met nog meer schulden. Het probleem van de SP is gewoon dat ze allemaal willen investeren met geld wat er niet is in dingen waarvan je gewoon niet weet of het wat oplevert. Ik geloof niet dat als je nog meer in openbaar vervoer investeert, zoals de SP wilt, het opeens meer oplevert of beter werkt.

Daarnaast is het gewoon idioot dat ze musea toegang een keer per week 'gratis' willen maken - zeker met een schuld van 406 408 miljard. Gratis bestaat gewoon niet, het moet altijd ergens van betaald worden.

[ Voor 3% gewijzigd door X_lawl_X op 06-06-2012 11:27 ]

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:45
Ik begin me wel eens te storen aan de manier waarop de SP besproken wordt. Uit alles blijkt dat de SP serieus compromissen wil sluiten en het begrotingstekort wil terugdringen maar toch wordt de SP nog bij regelmaat afgeschilderd als "gekke Henkie" die alleen maar tegen is, hier en in de media.

Ja, er zijn voorstellen van de SP waar je je vraagtekens bij kunt stellen. En als de SP voorstelt om het hoogste tarief kun je best een discussie starten of dat gevolgen heeft voor de economie. Maar dan graag met argumenten en niet met holle kreten dat het niet financieel onderbouwd is. Want ook de SP heeft rekenmachines, ook de SP heeft economen met verstand van zaken.

Anders kun je praktisch alle andere partijen ook wel afschrijven. De voorstellen van het laatste kabinet om zoveel miljard uit bezuinigingen van het ambtenarenapparaat zijn totaal ononderbouwd, de manier waarop D66 alles aan Europa wil overdragen geeft blijk van grote onwetendheid over wat er in de samenleving speelt en hoe de VVD aan de marktwerking vasthoudt is wat mij betreft van een grotere idioterie dan de plannen van de Partij vd Toekomst.

Ik zou, vanwege de scherpe randjes van de SP, nu PvdA stemmen maar ik neem de SP wel serieus. De SP legt namelijk wel heel goed de vinger op de zere plek in de samenleving.

Verwijderd

D-e-n schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:40:
Ik zou, vanwege de scherpe randjes van de SP, nu PvdA stemmen maar ik neem de SP wel serieus. De SP legt namelijk wel heel goed de vinger op de zere plek in de samenleving.
Dat is inderdaad een heel vrije vertaling van alles bij het oude willen houden. Natuurlijk wil niemand er op achteruitgaan, natuurlijk leeft dat, maar ik denk niet dat het heel realistisch is.

Ik weet overigens niet hoe goed de SP met de rekenmachine is. Het is goed dat ze zich nu eindelijk voorbereiden op daadwerkelijk een keer regeren, maar in het verleden was (en is) het natuurlijk altijd een oppositiepartij. Die kunnen zich nu eenmaal meer permitteren qua uitspraken zonder dat ze het waar hoeven te maken.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:05:
[...]

Ik zeg dat de SP niet wil investeren, maar het wil houden zoals het is en daar blijf ik voorlopig bij. Er zijn uitzonderingen, zoals het onderwijs.
Echt... facepalm...
X_lawl_X schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:22:
[...]

Dat weet je niet. Het kan ook de verkeerde kant op gaan en dan zit je met nog meer schulden. Het probleem van de SP is gewoon dat ze allemaal willen investeren met geld wat er niet is in dingen waarvan je gewoon niet weet of het wat oplevert. Ik geloof niet dat als je nog meer in openbaar vervoer investeert, zoals de SP wilt, het opeens meer oplevert of beter werkt.

Daarnaast is het gewoon idioot dat ze musea toegang een keer per week 'gratis' willen maken - zeker met een schuld van 406 408 miljard. Gratis bestaat gewoon niet, het moet altijd ergens van betaald worden.
Natuurlijk is dat risico er, je kan ook zeggen laten we helemaal niet aan de winkel beginnen.

Uiteindelijk is het een analyse die je maakt, veel economen zeggen nu dat we moeten investeren, veel economen zeggen dat we juist moeten bezuinigen. Wie heeft er gelijk? Naja daar hebben we allemaal een mening over, maar laten we er niet te simplistisch over praten.

Meer geld in OV helpt wel degelijk, heb je weleens in de spits in de trein gezeten terwijl 1 enkele trein uitviel? Of wat dacht je tijdens de wintermaanden omdat we te weinig wissels hebben? Ga me dan niet vertellen dat investeren geen nut heeft. Vergis je niet, juist omdat het OV onbetrouwbaar is, gebruiken mensen het niet.

Verder bestaat gratis wel, neem bijvoorbeeld het gratis reizen van 65+ in Rotterdam (geen idee waar het nog meer gebeurd), de bussen rijden toch wel, buiten de spits is er zat plek, en op deze manier gaan die oudjes naar buiten, geven ze geld uit en blijven ze langer gezond. Natuurlijk is het zo dat de RET hier vergoed voor wordt en dat het geld kost maar de pluspunten levert geld op en bespaart geld (die mensen blijven langer gezond enz)

Over het Musea punt zou ik even moeten gaan nazoeken.

Verwijderd

Negeer je voor het gemak de rest van die post? Dat is wel erg op en top zwart-wit ;)

• X_lawl_X
Benjamin- schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:55:
[...]

Meer geld in OV helpt wel degelijk, heb je weleens in de spits in de trein gezeten terwijl 1 enkele trein uitviel? Of wat dacht je tijdens de wintermaanden omdat we te weinig wissels hebben? Ga me dan niet vertellen dat investeren geen nut heeft. Vergis je niet, juist omdat het OV onbetrouwbaar is, gebruiken mensen het niet.
Ja, ik heb dit meegemaakt. Maar is het het wel waard om nog meer miljoenen er tegenaan te gooien? (Wat geleend moet worden) Helemaal perfect wordt het toch nooit en met die paar keer dat het fout gaat kan ik wel mee leven. En ja, ik reis iedere dag met het OV.

En het punt over het gratis museatoegang:
Musea worden één dag per week gratis en kunstenaars geven we kans met eigen werk een fatsoenlijk
inkomen te verdienen.

• D-e-n
Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:52:
[...]
Dat is inderdaad een heel vrije vertaling van alles bij het oude willen houden. Natuurlijk wil niemand er op achteruitgaan, natuurlijk leeft dat, maar ik denk niet dat het heel realistisch is.
Nee. Je versimpelt het. Mensen snappen best dat ze moeten inleveren. Ook ik snap dat. Ook SP-ers snappen dat. Maar je hebt duizend varaties in de manier waarop. Je hebt duizend varaties over wie hoeveel inlevert. Dat is een kwestie van kiezen.

En "alles bij het oude laten" heeft een negatieve klank maar wellicht is dat op bepaalde punten wel heel goed? Vele maatregelen worden vaak voorgesteld onder het mom van "het moet van Europa" of het kan niet anders vanwege de "globalisering". Dat is soms waar maar bijvoorbeeld in het geval van de privatiseringen bleek dat recent toch heel anders te liggen en ook op het gebied van het ontslagrecht worden er soms halve waarheden verteld en verkeerde veronderstellingen gedaan.

Ik wil alleen maar zeggen dat wat Rutte of Pechtold ons ook willen doen geloven: de rechtsliberale route, de route van de markt, die route is niet de enige route. Er is een keuze. Gun iedereen die keuze.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

X_lawl_X schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:03:
[...]

Ja, ik heb dit meegemaakt. Maar is het het wel waard om nog meer miljoenen er tegenaan te gooien? (Wat geleend moet worden) Helemaal perfect wordt het toch nooit en met die paar keer dat het fout gaat kan ik wel mee leven. En ja, ik reis iedere dag met het OV.

En het punt over het gratis museatoegang:

[...]
Als je de chaos op het spoor ziet in de wintermaanden, dan ja dan moeten we daar zeker op investeren.
Hou er rekening mee dat meer problemen betekent meer mensen die niet op tijd op hun werk komen, maar ook meer auto's op de weg, wat met gladheid ook nog is veel kosten meebrengt.

Het musea punt geloof ik zonder meer, moet alleen uitzoeken wat precies de visie erop is, dat het een luxe is is duidelijk, maar misschien dat dit relatief goedkoop kan worden geregeld.

Verwijderd

D-e-n schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:06:
Ik wil alleen maar zeggen dat wat Rutte of Pechtold ons ook willen doen geloven: de rechtsliberale route, de route van de markt, die route is niet de enige route. Er is een keuze. Gun iedereen die keuze.
Op zich volg ik je verhaal, maar de keuze om eindeloos geld uit te geven hebben we helaas niet meer. Dat heeft de crisis ons inmiddels wel duidelijk gemaakt.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
D-e-n schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:06:
[...]

Nee. Je versimpelt weer. Mensen snappen best dat ze moeten inleveren. Ook ik snap dat. Maar je hebt duizend varaties in de manier waarop. Je hebt duizend varaties over wie hoeveel inlevert. Dat is een kwestie van kiezen.

En "alles bij het oude laten" heeft een negatieve klank maar wellicht is dat op bepaalde punten wel heel goed? Vele maatregelen worden vaak voorgesteld onder het mom van "het moet van Europa" of het kan niet anders vanwege de "globalisering". Dat is soms waar maar bijvoorbeeld in het geval van de privatiseringen bleek dat recent toch heel anders te liggen en ook op het gebied van het ontslagrecht worden er soms halve waarheden verteld en verkeerde veronderstellingen gedaan.

Alles bij het oude laten is een mythe. Alles is nu eenmaal onderhevig aan verandering, en in toenemende mate hebben overheden minder of zelfs geen controle meer over de traditionele instrumenten.

Die insteek van "het moet van Europa" is niets meer dan een excuus. We hebben daar zelf aan de basis van gestaan, zelf altijd met het vingertje gewezen en zelf altijd gehamerd op de noodzaak om te breken met onze historische methodes gehanteerd in het omgaan met de verschillende cycli waar wij in Europa met zijn allen altijd aan toe hebben gegeven.

Absoluut, de route van de markt is niet de enige route. De route zonder verandering is ook niet de enige route. De weg van selectieve aanpassing is ook al niet de enige route.
Mijn punt hierbij is dat we vanuit politieke insteek eigenlijk ons alleen orienteren op de extreme posities op die schaal. Extremen werken niet, die kosten alleen maar. Soms is in het midden ontmoeten extreem, of heeft het extreme consequenties, maar historisch gezien enkel en alleen maar omdat een korte pijn altijd te verkiezen is boven een lange pijn (of die nu komt van afstel, uitstel, weigering tot schepping van nieuwe systemen, etc).
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:58:
[...]

Met de VOC-mentaliteit is dan ook niets mis. Kansen herkennen en het lef hebben ze ook daadwerkelijk te pakken. Met de VOC-handel was achteraf wel het één en andere mis, maar dat is dan toch weer iets anders dan de mentaliteit.
Het frappante is dat de VOC-mentaliteit niet in dienste stond van staat of samenleving. Als je het puur historisch bekijkt dan is het de eerste geïnternaliseerde opkomst van wat we tegenwoordig kennen onder het begrip "graaicultuur". Enkel in dienst van een beperkte groep personen, waarbij de staat in dienst gesteld werd van economische belangen (iets waar tegenwoordig vrijwel elke staat ter wereld moeite mee heeft om te erkennen dat zelfs zonder instigatie die rol weer is omgedraaid naar een staat als instrument van economie).

[ Voor 16% gewijzigd door Virtuozzo op 06-06-2012 12:27 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• X_lawl_X
Benjamin- schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:08:
[...]
Als je de chaos op het spoor ziet in de wintermaanden, dan ja dan moeten we daar zeker op investeren.
Hou er rekening mee dat meer problemen betekent meer mensen die niet op tijd op hun werk komen, maar ook meer auto's op de weg, wat met gladheid ook nog is veel kosten meebrengt.
Waar moet het geld dan vandaan komen wat dan in het OV geïnvesteerd zou moeten worden?

• D-e-n
Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:10:
[...]
maar de keuze om eindeloos geld uit te geven hebben we helaas niet meer.
Zeg ik dat we eindeloos geld uit moeten geven? Ik geef alleen de keuzes weer. Privatiseren is een keuze, dat heeft niks met besparen te maken. Het hoogste tarief verhogen of de belastingaftrek voor forenzen schrappen is een keuze.
Virtuozzo schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:13:
[...]
Alles bij het oude laten is een mythe.
Ik heb het ook niet over alles. Maar bij sommige zogenaamde hervormingen heb ik twijfels over nut en noodzaak. Net zo goed als alles bij het oude laten niet verstandig is is alles per definitie willen veranderen ook niet verstandig.

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 12:28

Speedpete

was barman

D-e-n schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:27:
Zeg ik dat we eindeloos geld uit moeten geven? Ik geef alleen de keuzes weer. Privatiseren is een keuze, dat heeft niks met besparen te maken. Het hoogste tarief verhogen of de belastingaftrek voor forenzen schrappen is een keuze.
Inderdaad, het terugdraaien van bepaalde privatiseringen zorgt ervoor dat de winstmarges omlaag kunnen en/of de winst in de staatskas gaat stromen, daarnaast geeft het meer controle over de salarissen. Dit geheel kan geld besparen.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

De zoveelste tendentieuze, zoniet bewust leugenachtige mythe doorgeprikt: http://www.nrc.nl/nieuws/...r-dan-potverterende-pvda/
Het beeld van de “potverterende” PvdA dat concurrenten VVD en CDA in de verkiezingscampagne schetsen wordt niet gestaafd door feiten. Dat schrijft NRC Handelsblad vanmiddag op basis van een historisch overzicht van op CBS-cijfers gebaseerde begrotingstekorten. Volgens deze cijfers waren er in jaren van economische groei relatief minder vaak tekorten bij regeringen met de PvdA dan bij regeringen met CDA en VVD.
Als gevolg van de recessie zijn de beheersing van het begrotingstekort en het terugdringen van de staatsschuld een belangrijke inzet van de komende verkiezingen. In de verkiezingscampagne betichten CDA en VVD de PvdA ervan de financiën altijd uit de hand te laten lopen.

Enkel cijfers over begrotingstekorten en staatsschuld zeggen niet alles over de financiële degelijkheid van partijen. Sommige hervormingen kosten in eerste instantie geld. Regeringen kunnen vaak weinig doen aan factoren die de economie beïnvloeden. Neem de oliecrises in de jaren zeventig. Maar juist VVD en CDA refereren aan cijfers over tekorten en staatsschuld als zij “socialisten” aanvallen vanwege hun “potverteren”.

CDA VIEL PVDA ONLANGS NOG AAN OP ‘POTVERTEREN’
CDA-leider Sybrand van Haersma Buma deed dat onlangs nog in een Kamerdebat door “het oude potverteren” van voormalig premier Den Uyl te vergelijken met de politiek van PvdA-leider Diederik Samsom. “Joop den Uyl was de meester, Diederik Samsom is een goede leerling.”

Het kabinet-Den Uyl kwam inderdaad uitsluitend met tekorten, maar die waren veel minder hoog dan in de jaren van CDA-bewind daarna. De ‘no-nonsense’ kabinetten Lubbers I en II van CDA en VVD bijvoorbeeld, boekten hoge begrotingstekorten in jaren van economische voorspoed.

Ook VVD-leider Stef Blok verwijt links regelmatig spilzucht. “Het is altijd lastig aan een socialist uit te leggen waarom je niet meer geld moet uitgeven dan je binnenkrijgt.” Maar ook in jaren dat de VVD aan de regering meedeed is dat vaak gebeurd. In een reactie zegt Blok dat het “onredelijk is om zo terug te kijken”, omdat het met “the benefit of hindsight” gebeurt. Hij wijst erop dat het begrotingsbeleid van Lubbers in die tijd als keihard werd gezien door de bevolking: “Het Malieveld stroomde vol, jaar in, jaar uit.” CDA-leider Buma wilde niet reageren.

‘PVDA WIL IN REGERING BEWIJZEN NIET TE POTVERTEREN’
Volgens de Tilburgse hoogleraar Harrie Verbon (Openbare financiën) bewijst een minister van Financiën vooral zijn kracht door overschotten te realiseren in goede tijden:

“En de PvdA wordt er altijd van beschuldigd de overheid groter te maken en veel geld uit te geven. Als die partij in de regering komt, wil ze altijd bewijzen dat dit oordeel niet terecht is.”
Volgens Verbon is er ook een parallel met de VS. “De ‘rechtse’ Reagan liet het tekort uit de hand lopen, de ‘linkse’ Clinton boekte een overschot.”
Toegegeven, dat betoog ik hier zelf ook al jaren. :P

[ Voor 125% gewijzigd door Ramzzz op 06-06-2012 17:49 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ergens is het zielig dat de PvdA met zulke leugens geconfronteerd wordt. Maar anderzijds, als de PvdA zich hiertegen niet kan/wil verweren voel ik ook de behoefte niet om dat te doen.
En aan het einde van de rit zijn PvdA'er net zo brandschoon als CDA'ers of VVD'ers wanneer het om after-politiek baantjes gaat.

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Daarnaast zit de politiek helaas vol met dat soort clichés. De linkse figuren zijn potverteerders die door hoge belastingen succes bestraffen om zo gratis geld aan de luie mensen te geven. De rechtse rakkers zijn egoïstische graaiers die vaak met een gouden lepeltje in de mond geboren zijn en iedereen die het minder heeft als luilak zien.

EDIT:

Zonet bij de NOS gehoord dat Samsom nóg eens een miljard wil snijden in Defensie. Na alle klappen die Defensie de laatste jaren gehad heeft kan dat er ook nog wel bij. Internationaal gezien besteden we relatief weinig aan Defensie en als we ons als NAVO-bondgenoot willen blijven inzetten, lijkt het me zeer onverstandig om nog verder te snijden. Dit is nog los van het banenverlies dat er ongetwijfeld mee gepaard zal gaan.

Dit ging overigens – mijns inziens geheel terecht – gepaard met kritiek van zowel PvdA-senator Schrijver als de voorzitter van de Jonge Socialisten Geenen.

[ Voor 48% gewijzigd door nXXt op 06-06-2012 19:06 ]

• defiant
  • Registratie: Juli 2000

defiant

Moderator General Chat
Delerium schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 18:23:
Ergens is het zielig dat de PvdA met zulke leugens geconfronteerd wordt. Maar anderzijds, als de PvdA zich hiertegen niet kan/wil verweren voel ik ook de behoefte niet om dat te doen.
Dat is het probleem helemaal niet, want het verweer, hoe (cijfermatig) sterk en onderbouwd ook, is volledig irrelevant in de 'politieke werkelijkheid'. Daarnaast is een beschuldiging gegoten in een 'frame' vele male makkelijker en in combinatie met andere tactieken zoals herhaling enorm lastig te counteren, zeker als media ontvankelijk is voor dat soort processen. Zie de haast eindeloze voorbeelden van Wilders.

Dit 'probleem' zou minder een issue zijn als de media hun taken serieus zouden nemen, helaas zijn we in een 'politieke werkelijkheid' beland waarin de waarheid ondergeschikt is geraakt.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ramzzz schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 17:42:
De zoveelste tendentieuze, zoniet bewust leugenachtige mythe doorgeprikt: http://www.nrc.nl/nieuws/...r-dan-potverterende-pvda/

[...]

Toegegeven, dat betoog ik hier zelf ook al jaren. :P
Deze onzinvergelijking duikt iedere verkiezing weer op. We leggen simpel even de begrotingscijfers naast de coalitiesamenstelling en trekken dan simpele conclusies. Waar de tekorten vandaan komen, wordt dan even voor het gemak weggelaten. Dat doet het simpele verhaal immers geen goed. Tijdens de regeerperiode van Den Uyl bijvoorbeeld is de werkloosheid enorm gestegen, evenals het aantal uitkeringen, en de verzorgingsstaat is in feite als onbeheersbaar achtergelaten aan het eind van de periode. Als de opvolgende coalitie (zonder PvdA) vervolgens te maken krijgt met de rampzalige gevolgen van dat beleid, kun je daaruit natuurlijk niet concluderen dat het dan wel aan het beleid van die opvolgende coalitie zal liggen. Dat is nu juist de mythe die door NRC weer leven wordt ingeblazen.

• phreako
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-12 19:26
Zo kan iedereen het zijn eigen straatje in manoeuvreren. Voor rechtse kiezers zijn slechte cijfers onder een rechts kabinet de erfenis van links en goede cijfers op eigen kracht gehaald en vice versa. Feit is dat de trend die Wiegel gestart is om de PvdA de schuld van zo'n beetje alle problemen in de schoenen te schuiven misleidend is. Sinds de tweede wereldoorlog was de PvdA slechts 5 keer de grootste, uit 28 kabinetten. Altijd zat de VVD of het CDA of een voorloper daarvan ook in het kabinet. De enige kabinetten die je netto echt links kunt noemen zijn Beel I (1946-1948) en Den Uyl (1973-1977).

Als je dan bijvoorbeeld nog even kijkt naar wat cijfers van een 'rechtse periode' tussen 1977 en 1994 dan is te zien dat daarin de staatsschuld sterk is opgelopen, ook afgezet tegen het BNP. In de 17 jaar dat deze periode duurde hebben de centrum-rechtse tot rechtse kabinetten het tempo waarmee de staatsschuld opliep niet kunnen temperen. Integendeel. Als dit dus allemaal nog de rotzooi van Den Uyl opruimen was (die overigens de gevolgen van de oliecrisis van 1973 meetorste) zijn ze daar in ieder geval niet erg efficiënt in gebleken.

Overigens laat de werkloosheid pas vanaf 1981 (Van Agt II) een explosieve stijging zien (http://commons.wikimedia....derlandseWerkloosheid.jpg).

[ Voor 6% gewijzigd door phreako op 06-06-2012 21:03 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vergelijkingen met het verleden moeten vooral aan historici worden overgelaten. Wat politici moeten doen is lering trekken uit het verleden.

Cijfers uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, conclusies trekken is lastig (niet alleen het moet je kijken naar het begrotingstekort tijdens de regeerperiode maar ook effecten van maatregelen die door kabinetten zijn genomen, economische omstandigheden etc etc). Met andere woorden heb je niets aan.

Dat de PvdA maar een aantal keer de grootste is geweest, het klopt. Maar laten we aan de andere kant niet vergeten dat de PvdA geen zielige partij is, in het verleden en nu heeft het invloed door 'eigen' media (VARA bijvoorbeeld), lokale politiek, top ambtenaren etc.

En dan het grootste probleem (welke partij dan ook) een regering kan over het algemeen maar in beperkte mate het begrotingstekort sturen. Hoezeer de politiek het ook anders wil laten lijken, een groot deel overkomt een land gewoon. In de Romeinse tijd waren er boom-bust cycli, in onze gouden eeuw waren die er, die zijn er nu.
nXXt schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 18:31:
Zonet bij de NOS gehoord dat Samsom nóg eens een miljard wil snijden in Defensie. Na alle klappen die Defensie de laatste jaren gehad heeft kan dat er ook nog wel bij. Internationaal gezien besteden we relatief weinig aan Defensie en als we ons als NAVO-bondgenoot willen blijven inzetten, lijkt het me zeer onverstandig om nog verder te snijden. Dit is nog los van het banenverlies dat er ongetwijfeld mee gepaard zal gaan.
Heel onverstandig, noem mij een paniekzaaier maar de kans op oorlog in (of aan de rand van) Europa wordt alleen maar groter.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
PolarBear schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 21:28:
Vergelijkingen met het verleden moeten vooral aan historici worden overgelaten. Wat politici moeten doen is lering trekken uit het verleden.
Zo heb ik ook nog wel een partij suggesties die de politiek in z'n algemeenheid ten goede zouden komen, maar die net zo min weinig kans maken om in de praktijk gebracht te worden. Het is een vicieuze cirkel waarin de politiek z'n eigen werkelijkheid creëert en de media en in iets mindere mate de kiezers dat weer accepteren.
Heel onverstandig, noem mij een paniekzaaier maar de kans op oorlog in (of aan de rand van) Europa wordt alleen maar groter.
Dreigende oorlog als argument om niet te bezuinigen op defensie lijkt me inderdaad wel heel erg ver gezocht.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-12 09:15
Ach, net zoals het idee om woonwerkverkeer te belasten (als inkomen), dat 'forensentax' wordt genoemd is tendentieus.
Het is juist het afschaffen van de 'forensensubsidie'. Woonwerkverkeer valt in het privédomein en dient imho ook als zodanig te worden beschouwd. Dus dergelijke 'onkostenvergoeding' is domweg extra loon en dient ook zo belast te worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Witte op 07-06-2012 10:57 ]

Houdoe

• Señor Sjon
  • Laatst online: 00:35
Je klinkt bijna als een flamebait/troll. Meen je dit serieus?

Doe eens een Belastingen 101 en zie waarom de vergoeding onbelast was. Het principe is dat de kosten voor het verwerven van belastbaar inkomen vrijgesteld zijn van belasting. Immers, dat is gunstig voor de overheid. Verwerf je geen inkomen, dan maak je ook geen kosten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Witte
Tja, en de hypotheekrenteafrek was bedoeld om starters te helpen en aan bezitvorming te doen.
(feitelijk niet waar, is bedoeld om verwerving van een fictieve inkomstenbron vrij te stellen van belasting, pas na WO2 werd het argument bezitvorming aangedragen)
Nou, dank je de koekoek. Starters gaan straks fijn een annuiteitenhypotheek maximaal kunnen krijgen en mensen met een aflossingsvrije tophypotheek doen 0,0 aan bezitvorming.

Sommige intenties zijn goed, maar de uitwerking pakt verkeerd uit.

[ Voor 19% gewijzigd door Witte op 07-06-2012 11:15 ]

Houdoe

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

En waar is woonwerkverkeer massaal ontspoord?

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Witte schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 11:01:
Tja, en de hypotheekrenteafrek was bedoeld om starters te helpen en aan bezitvorming te doen. Nou, dank je de koekoek. Starters gaan straks fijn een annuiteitenhypotheek maximaal kunnen krijgen en mensen met een aflossingsvrije tophypotheek doen 0,0 aan bezitvorming.

Sommige intenties zijn goed, maar de uitwerking pakt verkeerd uit.
Het is een klassiek misverstand dat stimulatie van bezitsvorming de reden was van de invoering van de HRA.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Fiber

Fiber

kenneth schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 11:06:
In de file...

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Senor Sjon schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 10:20:
... Het principe is dat de kosten voor het verwerven van belastbaar inkomen vrijgesteld zijn van belasting. ...
Binnen redelijke grenzen...

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

kenneth schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 11:06:
Overal. Lees: Vinex. En niet alleen dat.

Ruimtelijke ordening, met als uitgangspunt groei (en schokkend weinig vooruitziende blik, of geen rekenschap over de gevolgen ervan - rentmeesterschap? Ammehoela!), heeft geleid tot massale grondspeculatie, prijsopdrijving, bancaire baten en fiscale kosten zijn mijlenver uiteen gelopen, velen hebben extra rijkdom weten te vergaren ten koste van de schatkist en (o.a) de hypotheeknemer die netjes aflost, huur- en koopwoningmarkt is totaal overspannen geweest. De huidige crisis is daar een rechtstreeks gevolg van.

En daar bovenop hebben lokale overheden zich massaal rijk gerekend, zijn uit de pan gerezen zonder efficiency-noodzaak (geld zat) en hebben investeringen gedaan voor de lange termijn die op korte termijn alweer hoge schulden en/of hoge lokale lasten betekenen voor de burger.

Veel, heel veel extra infrastructurele investeringen die niet per se renderen, ook juet onder het mom van marktwerking.

Wat is er eigenlijk niet uit de hand gelopen? De mythe van de eeuwigdurende groei... Inflatie...

• Virtuozzo
  • Niet online
Ramzzz schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 11:46:
[...]

Wat is er eigenlijk niet uit de hand gelopen? De mythe van de eeuwigdurende groei...
Heh. Dat doet me terug denken aan het rapport van de Groep van Lissabon twintig jaar geleden. Grenzen aan de groei. Wat tegenwoordig leest als een rapport wat nu geschreven had kunnen worden.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
offtopic:
Moet dat niet Rome zijn?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• FunkyTrip
  • Laatst online: 13:29

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ramzzz schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 11:46:
Veel, heel veel extra infrastructurele investeringen die niet per se renderen, ook juet onder het mom van marktwerking.
Met angst en beven zie ik de volgende crisis tegemoet: de kantoorpanden crisis. Daar gaan in de toekomst ook hele gemeentebesturen mee op hun bek. De mafiose praktijken die daarmee gemoeid gaan zijn ook immens. 50% van alle kantoren in NL staan leeg en je ziet toch elke dag nieuwe verrijzen...te bizar voor woorden. En niemand die deze verkapte vorm van landschapvervuiling, belastingsgeldverspilling en min of meer criminaliteit tegenhoudt...

Dit dus.

• Virtuozzo
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 11:54:
offtopic:
Moet dat niet Rome zijn?
Argh. Klopt. Excuses, gooide de titels even door elkaar. *kijkt nog eens naar de stapel publicaties op het bureau, grrr.

Club van Rome: Grenzen aan de groei.
Groep van Lissabon: Grenzen aan de concurrentie.
FunkyTrip schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:31:
[...]

Met angst en beven zie ik de volgende crisis tegemoet: de kantoorpanden crisis. Daar gaan in de toekomst ook hele gemeentebesturen mee op hun bek. De mafiose praktijken die daarmee gemoeid gaan zijn ook immens. 50% van alle kantoren in NL staan leeg en je ziet toch elke dag nieuwe verrijzen...te bizar voor woorden. En niemand die deze verkapte vorm van landschapvervuiling, belastingsgeldverspilling en min of meer criminaliteit tegenhoudt...
Begin daar maar even niet over :P Dat gaat ons nog meer kosten dan de huidige relatief erkende problematiek.

[ Voor 39% gewijzigd door Virtuozzo op 07-06-2012 13:43 ]

• Señor Sjon
Volgens mij is het 14%. Maar de AFM begint zich ook te roeren, want sloop + beperkt bouwen ziet zij weer niet zitten omdat er zo schaarste wordt gecreëerd.

• Fiber

Fiber

Heb je een bron van die 50 procent? Ik wist dat het veel was, maar 50 procent is wel heel veel. Verder volledig mee eens. Is ook een mooie tv serie over: De Slag om Nederland http://programma.vpro.nl/...veringen/aflevering1.html

• Witte
Kan je een demissionair minister naar huis sturen met een motie van wantrouwen:
Spies houdt RvS-advies weigerambtenaar achter

NOS: Advies Raad van State in la weggestopt... COC: Spies past vertragingstechniek toe om weigerambtenaar te handhaven

Demissionair minister Liesbeth Spies houdt het advies van de Raad van State over de weigerambtenaren bewust achter. Dat melden bronnen aan de NOS. Spies zou al weken in het bezit zijn van het langverwachte advies, maar deze willens en wetens achterhouden.

Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand mogen op basis van gewetensbezwaren weigeren homo's en lesbiennes te trouwen. De Tweede Kamer besloot eind vorig jaar hier een einde aan te maken, maar het kabinet heeft de motie nog niet uitgevoerd. Het wacht nog op een advies van de Raad van State.

Dat advies heeft de minister dus al weken in handen, maar nog steeds niet naar de Kamer gestuurd. Pas wanneer zij dat doet, kan de kwestie behandeld worden.

NOS schrijft verder:
De belangenorganisatie voor homoseksuelen COC is boos op de CDA-minister. Volgens voorzitter Bergkamp past Spies bewust een vertragingstactiek toe omdat haar partij de weigerambtenaar wil handhaven.

Spies ontkent dat ze het advies achterhoudt. Volgens haar heeft het kabinet prioriteit gegeven aan het Vijfpartijenakkoord. "Daar is alle tijd en energie in gaan zitten en we zullen de Kamer natuurlijk ook informeren over de voorlichting van de Raad van State."
Tuurlijk: Spies heeft het zóóó druk, dat een mailtje doorsturen naar de kamer niet kan.

Houdoe

• Señor Sjon
Sowieso vind ik dat al weer teveel op regelzucht lijken... er zijn meer dingen aan de hand in NL dan dit moet ik zeggen.

• Witte
Ja, en daar gebeurt niks aan. Dit zou een hamerstuk moeten zijn, is al helemaal uitgekouwd.
Superlaf om te zeggen dat het komt door het 5-partijenaccoord... Heb dan ballen en zeg: ik sta er niet achter, ik vind het humelijk iets voor man/vrouw.

Koning Boudewijn had wel die moed: die legde (voor even) zijn koninschap neer omdat hij weigerde een abortuswet te ondertekenen.

[ Voor 66% gewijzigd door Witte op 08-06-2012 09:46 ]

Houdoe

Verwijderd

Zo democratisch zijn christendemocraten dus.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-12 22:09

Shabbaman

Got love?

Regelzucht? Of vrijheid van godsdienst voorrang heeft over anti-discriminatie lijkt me nou echt iets voor de wetgever om duidelijk te regelen.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Senor Sjon schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 09:42:
Sowieso vind ik dat al weer teveel op regelzucht lijken... er zijn meer dingen aan de hand in NL dan dit moet ik zeggen.
Zo kun je alles goedpraten. Dit is een heet hangijzer voor het CDA dat nog wil pretenderen een beetje christelijk te zijn. Een 130 km/u advies zou natuurlijk wel doorgelaten zijn, en is ook totaal onbelangrijk voor de economie.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:15
Shabbaman schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 09:55:
Regelzucht? Of vrijheid van godsdienst voorrang heeft over anti-discriminatie lijkt me nou echt iets voor de wetgever om duidelijk te regelen.
Of allebei moet gewoon mogelijk zijn. Waarom is er in dit geval niet gewoon de oplossing dat de weigerambtenaar in principe mensen van hetzelfde geslacht niet hoeft te trouwen, tenzij het de enige mogelijkheid is.

Ik kan me ten eerste niet voorstellen dat zulke stellen door zo iemand getrouwd willen worden en volgens mij heeft elke gemeente voldoende trouwambtenaren dat 't in 99,9% van de gevallen sowieso niet voor zal komen. In zo'n situatie heeft een weigerambtenaar dan pech.

Ik heb het gevoel dat er zo vaak zwart/wit gedacht wordt, terwijl er over het algemeen prima een middenweg gevonden kan worden waarbij iedereen grotendeels tevreden is.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

rik86 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:21:
Of allebei moet gewoon mogelijk zijn. Waarom is er in dit geval niet gewoon de oplossing dat de weigerambtenaar in principe mensen van hetzelfde geslacht niet hoeft te trouwen, tenzij het de enige mogelijkheid is.
Waarom wordt er alleen inschikkelijkheid van andere mensen gevraagd, en niet van de probleemveroorzaker? De weigerambtenaar is niet geschikt om de overheid te representeren, door de eigen regels boven die van de overheid te stellen, maar wil daar geen conclusies aan verbinden die de weigerambtenaar zelf benadelen. Voor echte principes moet zo iemand ook wel bereid zijn zelf de pijn te dragen.

Maar goed, dat is meer geschikt voor het al lang lopende topic De weigerambtenaar blijft voorlopig bestaan :)
Ik heb het gevoel dat er zo vaak zwart/wit gedacht wordt, terwijl er over het algemeen prima een middenweg gevonden kan worden waarbij iedereen grotendeels tevreden is.
Natuurlijk zal de probleemveroorzaker tevreden zijn met regelingen die hem/haar ontzien. Maar daardoor blijft het probleem wel bestaan, en stelt men de behandeling alleen maar uit. Als dat nu tot doel had het probleem te laten verdwijnen, soit, maar nu is het meer van "we gaan net doen alsof het er niet is". En heel algemeen getrokken: een ambtenaar die zich categorisch niet aan de regels van de overheid zelf wil houden, doet afbraak aan de betrouwbaarheid van diezelfde overheid. Want als de overheid zich zelf al niet aan de spelregels hoeft te houden, waarom zouden anderen dat dan wel moeten? :)

[ Voor 33% gewijzigd door gambieter op 08-06-2012 11:32 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

[...]

Omdat er altijd mensen zullen zijn die zo iemand als probleemveroorzaker zien. Met zo'n militante opstelling ga je nooit consensus bereiken.

Ik ben liberaal tot op het bot, tegentander van weigerambtenaren maar een nog grotere tegenstander van problemen oplossen die er niet zijn.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kenneth schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:34:
Omdat er altijd mensen zullen zijn die zo iemand als probleemveroorzaker zien. Met zo'n militante opstelling ga je nooit consensus bereiken.

Ik ben liberaal tot op het bot, tegentander van weigerambtenaren maar een nog grotere tegenstander van problemen oplossen die er niet zijn.
Het is wel degelijk een probleem als de overheid zich niet aan de eigen regels houd, en willekeur onder ambtenaren faciliteert. En een compromis vereist dat alle partijen zich aanpassen, iets wat de weigerambtenaren weigeren te doen.

Wat zou je er van vinden als een trouwambtenaar weigert kleurlingen te trouwen, en een heilig pamflet aanhaalt? Of weigert moslims te trouwen? Of roodharige personen? Er is geen inherent verschil met de weigerambtenaar, alleen weigert deze iets anders, maar de onderliggende gedachtengang is vergelijkbaar. Persoonlijke of geinstitutionaliseerde willekeur is een probleem, zeker bij de overheid die er voor de gehele bevolking hoort te zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door gambieter op 08-06-2012 11:40 ]

• Fiber

Fiber

We zitten in de de grootste economische crisis sinds tijden, en waar maakt Politiek Den Haag zich weer druk om? De Weigerambtenaren. Hebben ze nou werkelijk geen grotere problemen meer om die eerst op te lossen?

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:49

ManiacsHouse

Scheisse!

Witte schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 09:30:
Kan je een demissionair minister naar huis sturen met een motie van wantrouwen:

[...]

Tuurlijk: Spies heeft het zóóó druk, dat een mailtje doorsturen naar de kamer niet kan.
Volgens mij zijn er al een aantal dingen van dat Kunduz-akkoord (foei) (o.a. HRA-aanpassing) doorgeschoven tot na de verkiezingen. Want daar ging veel tijd in zitten blabla. Dus is er tijd genoeg voor andere dingen lijkt mij.

De RvS heeft nog wat anders bedacht
Nederlanders moeten in de toekomst de zorg op hun oude dag zo veel mogelijk zelf betalen en organiseren. Dat stelt de Raad voor Volksgezondheid en Zorg.

Door de vergrijzing zijn de zorgkosten volgens de RVZ onmogelijk volledig door de overheid op te brengen. Daarom moeten burgers voorzorgsmaatregelen nemen. Zo moeten mensen al in een vroeg stadium voor de zorg gaan sparen of speciale verzekeringen afsluiten, zegt de RVZ.

Verder moeten ouderen met complexe problemen zo lang mogelijk thuis worden verzorgd, zegt de RVZ. De huisarts heeft daarbij een centrale rol. Er moeten daarvoor nieuwe woon-zorg-vormen komen.
Vooral dat vetgedrukte stuk... Begin me zwaar af te vragen waar we premie voor betalen... Het is toch collectief? Dus overheid brengt niks op dat doen de burgers zelf. Waar blijven al die centen?

[ Voor 46% gewijzigd door argro op 08-06-2012 13:45 ]

• Señor Sjon
En als iemand niet spaart? Wordt ie dan buitengesloten? Denk het niet. Dus zal er weer op neerkomen dat als je je zaakjes voor elkaar hebt, je mag betalen. Zo niet, dan mag je alsnog naar het systeem, maar dan op kosten van iemand anders.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Je bedoelt de default oplossing als je het begrip weigerambtenaar schrapt?

Wat jij voorstelt gaat er imho gewoon gebeuren als je de voorrangspositie weghaalt.
Niemand heeft zin om getrouwd te worden door een met tegenzin werkende ambtenaar, de ambtenaar zelf kan altijd nog vrije dagen etc opnemen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ManiacsHouse schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:38:
De RvS heeft nog wat anders bedacht
Dat is niet de RvS, maar de RVZ ;)

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Vooral dat vetgedrukte stuk... Begin me zwaar af te vragen waar we premie voor betalen... Het is toch collectief? Dus overheid brengt niks op dat doen de burgers zelf. Waar blijven al die centen?
Nederlandse politiek op z'n best, we ontkennen dat er een probleem is, maar als het lijk eenmaal uit de kast is gevallen moeten er 'noodoplossingen' worden verzonnen. Zo is het ook met de vergrijzing, decennia lang weten we dat het eraan zit te komen, maar behalve geruststellende woorden is vorige decennia bijna niets gedaan om ons goed voor te bereiden.

Regeren is immers vanzelfsprekend: vooruitzien.

En tja, als we vooruitzien, dan denken we natuurlijk alleen aan onze electorale belangen:
Hef AOW-spaarfonds op
Den Haag: AOW spaarfonds is bedrog

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
[...]

[...]

Ja, iedereen betaalt premie, maar van de totale kosten van de zorg in Nederland is de overheid de grootste betaler, niet de burger via premies. AWBZ-instellingen worden bijvoorbeeld 100% vanuit de schatkist gefinancierd, daar komt geen zorgverzekeraar aan te pas. Jij betaalt premie voor bepaalde aspecten van de zorg. Als de zorg volledig vanuit premies moet worden gefinancierd, dan gaat de premie minstens verviervoudigen.

Of dat jij echt dat alle zorg in Nederland uit die paar euro aan premies betaald konden worden? Aan premies wordt per jaar circa 15 miljard betaald. De zorgkosten in Nederland bedragen circa 90 miljard per jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door argro op 08-06-2012 16:10 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

kenneth schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:34:
[...]

Probeer het volgende voor te stellen: ambtenaren mogen geen religieuze uitingen dragen, maar een weigerambtenaar heeft een 'virtuele burka' aan.

[ Voor 58% gewijzigd door Ramzzz op 08-06-2012 13:45 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
argro schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:43:
... Jij betaald premie voor bepaalde aspecten van de zorg. Als de zorg volledig vanuit premies moet worden gefinancierd, dan gaat de premie minstens verviervoudigen....
Er zit bij veel mensen ook al wel wat in de volksverzekeringspremies verwerkt natuurlijk.

Ik ben benieuwd of men in Nederland ook meer ervoor zal gaan kiezen kosten voor ouders meer op de kinderen te verhalen.

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 08-06-2012 14:26 ]

• defiant

defiant

Moderator General Chat
begintmeta schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:23:
Ik ben benieuwd of men in Nederland ook meer ervoor zal gaan kiezen kosten voor ouders meer op de kinderen te verhalen.
De grap is dat de in de politiek tegenwoordig de term 'de rekening doorschuiven naar de volgende generatie' vaak wordt gehanteerd. Een feit waar de gehele politiek zich schuldig aan heeft gemaakt gezien de decennialange onachtzaamheid voor de aankomende vergrijzing.

Maar hier zijn de babyboomers zelf ook wel schuldig aan, het is een generatie met zoveel politieke en electorale macht dat ze ook het vermogen hebben die rekening door te schuiven. Zie ook hoe populistische partijen zoals de PVV en 50plus inhaken op de angst bij ouderen voor hun eigen decennialange onachtzaamheid.

Wat mij betreft wordt het probleem van de babyboomers opgelost met onderlinge solidariteit, door bijvoorbeeld fiscalisering van de AOW (afgeschoten in 2006 door rechts) en/of verrekening van gemaakte kosten met successierechten.

Verwijderd

Wat mij betreft wordt het probleem van de babyboomers opgelost met onderlinge solidariteit, door bijvoorbeeld fiscalisering van de AOW (afgeschoten in 2006 door rechts) en/of verrekening van gemaakte kosten met successierechten.
Dat ljikt mij ook de beste oplossing. Het geld dat babyboomers bij leven te weinig hebben afgedragen, kan dan bij hun dood alsnog de kosten dekken. Daar heeft niemand last van. Nu ja, op die mensen na die vinden dat ze recht hebben op een erfenis, maar die zullen onder ogen moeten zien dat babyboomers naast privaat vermogen ook een publieke schuld nalaten.

• Señor Sjon
Dus dan ziet de generatie ná de babyboomer alsnog het geld verdwijnen. Als een soort bedankt voor het warmhouden en tot ziens?

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Dat geld zou je anders toch wel kwijt aan steeds hogere premies voor een groeiende groep zorgbehoevende ouderen. En zoals CPT zegt, het is geld wat ze collectief als schuld achter laten op de samenleving, dat mag dan ook als collectief weer terugvloeien.

Ik zie het als weinig bezwaarlijk, ouderen kunnen gezond oud worden zonder de samenleving overmatig te belasten en de huidige generatie heeft minder lasten wat lijdt tot meer welvaart. En immateriële welvaart zoals gezondheid is ook wat waard, dat weegt niet op tegen een hogere erfenis.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:49

ManiacsHouse

Scheisse!

gambieter schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:13:
[...]

Dat is niet de RvS, maar de RVZ ;)
Ghehe ik zie het...
* ManiacsHouse }:O

Maaruh kan die post niet wijzigen... Oh ach jeee k*ntn**kakkoord mag niet... Vandaar

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fiber schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:27:
We zitten in de de grootste economische crisis sinds tijden, en waar maakt Politiek Den Haag zich weer druk om? De Weigerambtenaren. Hebben ze nou werkelijk geen grotere problemen meer om die eerst op te lossen?
Met bovenstaande redenering bij de hand: wat vind je van de ruggegraat van Schippers die meer zin in een snoepreisje naar het EK heeft, dan zich bezig houden de economische crisis? Alhoewel de afwezigheid van sommige politici misschien meer baat geeft dan hun aanwezigheid :D

Pagina: 1 ... 38 ... 43 Laatste

Let op:
Kijk voor discussies over verkiezingsprogramma's svp eerst of er al een apart topic is, en zo niet, open er dan eentje. Het onderwerp weigerambtenaar hoort thuis in dit aparte topic