De lvl-scaling moeten ze wel toepassen omdat het een open wereld is. Iedereen kan vanaf het begin overal naar toe lopen. Als je bijv alle vijanden een vast lvl geeft, moet je de wereld in zones gaan opdelen (zoals in MMO's), en wordt iedere speler verplicht die zones in de juiste volgorde af te gaan (lvl 1-5, 5-10 etc.). Op die manier lever je enorm veel vrijheid in als speler. Maar zoals je zegt is het straf/beloning model op deze manier wel minder goed gebalanceerd.Zoijar schreef op donderdag 01 december 2011 @ 10:41:
[...]
Tsja, daar zullen we het wel nooit over eens worden. Ik, en vele andere die-hard rpg spelers, vinden het verschrikkelijk. Het maakt te veel kapot, zoals immersion en sense of achievement. MMORPGs doen toch ook niet aan die gekke scaling en zijn toch ook populair? Ik wil gewoon een groep bandits hebben die een brug bewaken waar ik dan niet over kan en ze wel tol moet betalen elke keer... tot ik sterk genoeg ben en dan niet betaal. Ik wil vast zitten aan slechte equipment, tot ik in de hoofdstad kom en daar een master smith vind die betere dingen kan maken, maar nu nog veel te veel geld daarvoor vraagt. Misschien dat ik later nog eens bij hem terug kan komen. Ik verwacht dat een mage college professor hele hoge level spell tomes verkoopt/beschikbaar heeft, maar dat als startende magicka student die nog te moeilijk zijn voor mij. Misschien later als ik veel geleerd heb. Ik verwacht dat Mehrunes Razor, de dagger van een god, meer schade doet dan een glass dagger die elke bandit bij zich draagt. Eigenlijk verwacht ik ook dat als ik daar als lvl10 mannetje kom dat Dagon zegt dat ik zijn wapen niet waardig ben, twee level 40 Daedra spawned, en me dood maakt. Niet twee level-scaled demonen die je altijd kan doden.
Het straf/beloning model is mijnsinziens ook niet goed gebalanceerd meer. Dood gaan is helemaal niet erg meer, en een dungeon clearen geeft geen beloning.
Maarja, alles moet snel tegenwoordig; je mag niet te veel keuzes moeten maken, of zelfs even vast zitten op een puzzel (ik weet nog goed dat in een interview met trost werd gezegd "skyrim has puzzles" ... dat het er eentje was op het niveau van een 3-jarige werd niet gezegd). God forbid dat je op twee manieren een dungeon door kan lopen: dat moet een enkel recht pad zijn. Of dat je een keer iemand tegenkomt die je niet dood kan slaan; dat je misschien moet praten om er langs te komen. Ik vind het gewoon heel jammer dat spellen deze kant op gaan.
Ik vind dat ze de lvl-scaling erg goed hebben geïmplementeerd. Natuurlijk kan deze nog bijgeschaafd worden maar ze zijn op de goede weg (i.t.t. Oblivion). Je kunt overal heen lopen en vijanden zijn altijd uitdagend, maar er zijn ook genoeg gevallen waarbij ze ook te sterk of juist heel zwak zijn. Als je de game te makkelijk vindt zet je de difficulty toch gewoon omhoog?