De S8600 heeft iets wat Samsung "embedded song recognition" noemt.
Deze "embedded song recognition" zit standaard in Bada 2.0 dus ook op de S8500.
Ja: Je kan met de mp3 speler in Bada 2.0 nummers "herkennen" die je al op je telefoon hebt staan.
Nee: Muziek die je hoort
in het wild met de telefoon opnemen en dan laten "herkennen" kan niet.
Ik heb een en ander getest...
Eerst het goede nieuws.
Ik heb midden uit een mp3 nummer een fragment geknipt, dit fragment heeft geen tags met artiest- of album info. Kortom: een geknipt bestand om die "embedded song recognition" eens aan de tand te voelen.
Via
mijn bestanden zie je het fragment eenzaam in de testmap staan.
Bij de afspeellijsten van de Bada 2.0 mp3 speler, staat het fragment keurig bovenaan in de lijst "Onlangs toegevoegd".
Het fragment wordt afgespeeld.
Wanneer ik op de
Info knop druk, zien we geen media info vanuit het mp3-fragment.
De knop
Labels zoeken maakt je blij, het fragment wordt online herkent.
Wanneer je een voorstel aanklikt krijg je meer info over het afgespeelde fragment.
Je kan zelfs de hele tracklist van het album bekijken.
En een gebrekkige "review" lezen.
Alle opgezocht info wordt in een xml bestand bewaard, in dezelfde map als het mp3 nummer.
Via
mijn bestanden zie je het fragment niet meer eenzaam in de testmap staan.
Voor mij persoonlijk had dit niet gehoeven, ik zie het als memorycardvervuiling.
Nu het slechte nieuws:
Je zou denken: "Nou, dan neem ik een fragment op met de spraakrecorder en dan speel ik die af met de mp3 speler en zo krijg ik music recognition" Helaas dit werkt niet!
Waarom? De mp3 bestanden die de spraakrecorder uitspuwd krijgen een GENRE tag mee:
Recorded Voice

(
screenshot) vanaf pc.
Mp3 nummers met deze tag verschijnen niet in de mp3 speler.
Dit ook getest door bestaande mp3z de GENRE tag Recorded Voice te geven. Mp3 bestanden met deze tag kan je alleen via
mijn bestanden of de spraakrecorder benaderen. Wanneer mp3 bestanden met deze tag worden afgespeeld, krijg je met geen mogelijkheid de knop
Labels zoeken te zien...
Toen ik het openomen mp3 bestand via de pc ontdeed van deze tag, kon ik hem wel afspelen met de mp3 speler en de knop
Labels zoeken gebruiken. Deze werkwijze is natuurlijk onnodige flauwekul. Dan kan je net zo goed het opgenomen spraakbestand via de pc uploaden om online te laten herkennen.
link
Mijn conclusie:
Wat Samsung "embedded song recognition" noemt is geen "music recognition", want het geeft niet dezelfde functie of het gebruiksgemak wat je verwacht. Ik vind het gewoon kut. Hopelijk komt de echte music recognition terug in de Bada 2.1 firmware, of komt er binnenkort een mooie app met deze functie in de Bada appstore.