Motorhelm schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:15:
[...]
Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Nee. Tactiek is niet meer in deze remake.
Ik heb het spel 2 uurtjes gespeeld maar het voelt als een visueel homeworld 1 schilletje over een zeer magere gameplay. Tenminste wat multiplayer gaat betreffen.
De singleplayer campaign is wat mij in homeworld 1 geinteresseerd maakte maar het was de multiplayer waar ik verliefd op werdt. De vrijwel oneindige tactische opties die het spel te bieden had.
Voorbeelden van een aantal tactische opties die niet meer werken:
Formations. Onder andere de corvette wall is niet mogelijk omdat schepen niet in formatie blijven wanneer ze in gevecht gaan plus dat de support frigates niet langer over afstand kunnen healen. Strikecraft zijn nu ook ronduit waardeloos. De vuurkracht lijkt wel 1/10 van wat het in homeworld 1 was. 1/50 als je uit gaat van de battleball. (met een sphere van fighters een enkele fighter guarden)
Scuttle. Deze doet geen schade aan omringende schepen en is daarom nutteloos. Dit kon in homeworld 1 goed worden gebruikt om bijvoorbeeld met je ten dode opgeschreven resource collector een aanvallende zwerm strikecraft op te blazen. Ook het alom geliefde Probe bombing is niet meer
Kamikaze. Er is een knop voor maar de schepen reageren er niet op. Dit was ook altijd een fantastische optie. Je ten dode opgeschreven strikecraft in die rokende destroyer boren om hem nog nipt af te maken bijvoorbeeld. Of resource collectors als kamikaze units gebruiken in je massale aanval op het vijandelijke moederschip
Daarnaast mis ik zoiezo de hele physics engine zoals die in Homeworld 1 geimplementeerd was.
Schepen reageerde op inslag van projectielen en explosies nabij. Vooral strikecraft werden uit hun koers geslagen en vlogen dan soms per ongeluk op andere schepen of astroiden in omdat ze niet tijdig hun koers konden corrigeren. Misschien niet heel significant maar voor mij waren dit soort ongelukjes evenals friendly fire kills
Split second tactische beslissingen hadden in homeworld 1 een grote invloed op de uitkomst van een slag.
Dit is bijna niet meer het geval. De persoon met de beste vloot samenstelling gaat het winnen. Er is gewoon uitermate weinig invloed die je gaat hebben op een slag wanneer deze eenmaal aan de gang is.
Visueel lijkt het spel homeworld 1 maar het speelt echt totaal anders.
Homeworld 1 was een beetje zoals ik mij de gevechten in het boek Ender's game voorstelde.
Gemeen vechten. Geen tactiek werdt geschuwd om te winnen.
Bijvoorbeeld in allied victories je moederschip scuttlen om de vloten van twee aanvallende tegenstanders weg te vagen waarna de vloot van je alliantie de restjes kon opvegen.
Goed ik hou op want dit kun je dus in ieder geval niet verwachten.
Heb je homeworld 2 gespeeld? Dat is wat je kan verwachten. Voor veel mensen is dit prima maar voor mij persoonlijk was het jammer