Zo ik heb nu ook 2 dagen kunnen spelen en ik wil er het volgende als eerste indruk over kwijt.
Laten we vooropstellen dat ik van een C905 afkom en echt geen langdurige ervaring heb met smartphones. Ik werk bij vodafone, ironisch he

Ik heb ook nog niet elke setting van bijvoorbeeld browsers, directories e.d. uitgevogeld, en het staat voorop dat ik nog even wat how-to's moet gaan doorlezen. Dus lees mijn indruk hieronder ook zo met deze info in gedachte
Het geheel komt in een zeer compacte, milieuvriendelijke eierdoos (hoe toepasselijk):
Ik draai ook 4.0.3 en fw 1.26nogwat.
De kleur GREY is toch een stuk mooier dan die witte moet ik zeggen.
Batterijduur:
Vrijdagavond om 21:00 uit de lader gehaald en ik heb er tot 02:00 's nachts mee gespeeld. Spelen als in: settings, browsen, surfen, alle dingetjes checken (weer, alarmen instellen e.d.), maar ook het afspelen van The Hobbit trailer in MP4 formaat, geluidsettings, apps/widgets toevoegen e.d. Ik heb de hele tijd met automatische brightness gewerkt in een donkere kamer (woonkamer). Om 02:00 had ik nog maar 34% over en alle energie ging op aan het scherm.
Vanochtend om 08:30 uit de lader en om 22:50 zag het er zo uit:

Ik heb er wederom wat mee geklooid, ik heb een 18 minuten durende voicecall gehad en 2x 5 minuten voicecall. Wat gesmst en contacten geordend, weer een paar keer een trailer gekeken, wat gesurfd, tweakers.net app geinstalleerd, e.d., maar hoofdzakelijk idle time. Dus ik vind het erg netjes dat ik toch nog 45% over heb nu.
Maar dit is een eerste indruk. Ik kom natuurlijk van een C905 af (non smartphone) en ik ben niet zo mega actief ermee. Dus ik kan nu geen gefundamenteerd oordeel geven over de batterijduur aangezien ik nog moet gaan kijken hoeveel ik de telefoon daadwerkelijk ga gebruiken.
Foto's:
Gisteravond genietend voor de TV met de serie the tudors vond ik een ideaal moment om even een indoor foto te maken:

Deze foto is gemaakt op autosettings met flash en achteraf de witbalans gecorrigeerd. Want ook ik heb "last" ervan dat in lowlight de flash ervoor zorgt dat witte muren wat groenig worden.
De foto heeft toch wel wat ruis aan boord moet ik zeggen. Hier in dit formaat ziet het er presentabel uit, maar op de volle reso valt het goed op.
Daarnaast heb ik vandaag in Breda een perfect moment gevonden om een HDR te maken, want het was slecht weer en veel uitgebeten luchten:

Links: origineel
Rechts: HDR
De HDR functie werkt echt heel goed, maar ik moet erbij zeggen: alleen outdoor. Indoor en bij lowlight laat het te wensen over. Onscherpte en ruis zijn dan toch wel aanwezig.
Waar ik zeer over te spreken ben is de enorme mogelijkheden aan instellingen in de camera: verschillende scenes o.a. lowlight, hdr, panorama, en daarbijmet effecten zoals vignetting, sepia, distortion en ook een depth of field setting wat een semi-babylens-effect heeft en nog veel meer. Macro doet het ook erg goed moet ik zeggen.
Hier een foto met built-in vignetting:
Waar ik erg tevreden over ben is het feit dat de camera een behoorlijke groothoek heeft. Onderstaande foto laat het niet zo goed zien, maar bedenk je dat ik vrij kortbij stond bij dit klooster in Oudenbosch:

Ik heb het helemaal erop gekregen. Maar het is ook zichtbaar bij de vorige HDR foto. De kerk paste er gewoon helemaal op, weliswaar met de nodige vervorming, maar ok.
Fotobewerking achteraf is ook zeer uitgebreid. Je kunt zelf filters toevoegen, contrast, verzadiging, helderheid en witbalans. Ook effecten achteraf toevoegen is echt makkelijk.
Foto's schieten tijdens filmen gaat goed en snel, evenals het bursten (staat gelimiteerd tot 20 shots, maar kun je uitzetten).
Ik hoor iedereen steen en been klagen over de BEATS propaganda en dat het maar marketing zeik is....ik heb thuis een beats solo koptelefoon en ik heb de hobbit trailer even afgespeeld met deze koptelefoon en het verschil beluisterd tussen het BEATS-profiel en het HTC enhancement profiel.....nou ik vond het beats model toch behoorlijk veel beter klinken, veel beter dan het HTC enhancement profiel. Ik heb het enhancement profiel ook even getest met andere oordopjes en toen was het wel beter dan met de beats koptelefoon. Het was dan ook iets dieper dan wanneer ik none koos.
Overigens gaat het beatslogo pas aan als je ook daadwerkelijk media actief hebt. Als je gewoon je homescreen hebt en geen media actief, staat bij mij enkel het koptelefoon logootje en niet de rooie B erbij. Dat komt pas als ik media actief heb.
Dus tja, ik ben op zich wel tevreden over beats. Overigens, wanneer ik met de beats koptelefoon alle enhancements uitzet en kies voor NONE, dan klinkt het ook goed.
Ik ben absoluut geen audiofiel, maar ik zie er in ieder geval niks negatiefs in.
Pluspunten:
- het scherm (SLCD2) is echt verbluffend mooi. Zeker met die preinstalled desktopfoto's van de natuurlandschappen. Ook het bekijken van trailers/filmpjes is een waar genot, zeker op maximale helderheid, maar eigenlijk heb je dat niet eens nodig. Het scherm is gewoon altijd goed in de A-stand vind ik.
- snelheid en enorme mogelijkheden met camera
- snelheid bediening
- beats implementatie vind ik toch een pluspuntje
- het toetsenbord vind ik een grote plus. Ik kan hier gewoon bijna foutloos op typen, waar ik op andere toestellen altijd moest backspacen. Helaas moet ik wel nog vaak zoeken naar punten, komma's en de shift+123 toetsen.
- text-swipe werkt ook erg goed
- wanneer je aan het bellen bent staat het scherm volledig uit (wellicht hoort dit ook zo, maar heb ik dat gewoon nooit geweten)
- past goed in broekzak ondanks formaat. Dit komt doordat hij erg dun is en je voelt em bijna niet zitten.
- recent-apps mechanisme is echt een uitkomst! Multitasking gaat veel sneller zo.
Minpunten en overige (newbie)dingen waar ik nog aan moet wennen:
- tijdens het bellen heb je toch een behoorlijke kolos aan je oor en in een iets drukke omgeving (lunchroom) vind ik de voice-kwaliteit erg slecht. Ik hoor de andere persoon amper, tenzij ik de telefoon echt hard tegen mijn oor druk.
- gemis hardware camera-shutter button en het gemis van het half-way-press-principe om te autofocussen. Hij doet nu constant autofocussen. Je kunt het autofocussen starten door gewoon op een plek te drukken waar je wilt focussen, maar na het loslaten doet hij nog steeds automatisch doorfocussen op wat de camera vindt dat nodig is
- De extra patroon/pincode beveiliging die je optioneel kunt doen na de ring-swipe in het lockscreen begint snel vervelend te worden.
- Wanneer ik een website laadt, en ik pinch-zoom dan in of uit, dan "hapert" ie tijdens het vergroten. Zodra je het pinch-zoom loslaadt, gaat hij de website nog even in correct in het frame zetten, erg irri.
- Ik heb nog geen manier gevonden om de 4 icoontjes tijdens de lockscreen anders te laten zijn dan die op je homescreen. Ook swipe ik me een ongeluk om het notificationsscreen naar onder te krijgen tijdens het lockscreen, maar het lukt niet. Ik kan de setting even niet vinden.....
- je kunt niet zelf je ringtone kiezen bij de notification-sounds. Je kunt alleen kiezen uit de beschikbare default geluidjes. Het was ook handig geweest als je zelf een kleur zou kunnen kiezen per soort notificatie. Maar ik had begrepen dat de NOLED-app wel handig kon zijn. Die laat in het lockscreen kleine icoontjes zien van alle notificaties.
- ik dacht niet dat het me zo zou storen, maar dat doet het wel: je legt het ding niet met een gerust hart op tafel, want hij landt zonder twijfel op je camera. Ik heb gelukkig nog geen krassen, maar fraai vind ik het allerminst.
- Bij het vasthouden in 1 hand druk ik ALTIJD op de volumeknoppen. Echt zeer vervelend.
- zowel de HTC als android native power-settings widget zouden wat meer customizable moeten zijn. Ik gebruik nu de ICS-powersettings (wifi, bluetooth, gps, roaming en brightness) en dan 3 losse icoontjes voor volume-profile, mobile 2g3g aan/uit, en autorotate.
Wat mij betreft mochten de icoontjes ook wat kleiner allemaal zodat er meer op kan. Want ik maak altijd category-based homescreens, waarbij dit dus de settings-homescreen is en ik wil alles bij elkaar hebben.
- Sommige settings bijvoorbeeld in het developers-subsetting menuutje kun je forced GPU accellerating aanvinken. Maar als je dan terug gaat en je gaat weer opnieuw kijken, is het weer uitgevinkt
- voor mij is het allemaal overweldigend. Zoveel wat je kunt klikken, schuiven e.d. Je hebt 7 homescreens die je helemaal vol kunt plempen, maar ook mappen kunt maken om het overzichtelijk te houden, maar ik heb nu een beetje het gevoel: hoe ga ik mijn schermen in godsnaam vullen....Ik ben namelijk geen telefoon-facebooker en de gmail app bevalt me nu al niet. Ik moet nog echt goed bekend worden met alle features en mogelijkheden. Ook het zoeken naar de juiste apps moet ik nog ff zoeken.
Ik heb ook nog totaal geen idee hoe ik de muziek netjes geordend krijg. Ik heb via de PC folders muziek gewoon in de Music folder gekopieerd, best netjes moet ik zeggen. Als ik dan in de standaard player ga kijken, staan er 0,0 mappen, maar gewoon alle bestanden kris kras door elkaar.
- bij PEOPLE/contacten heb ik vaker meer dan 1 telefoonnummer per contact. Ik heb nog geen manier gevonden om van primary te switchen zeg maar.
- ik heb het gevoel dat het bij het willen bellen (via het telefoon icoontje) van personen/contacten, dat ik toch veel clicks moet uitvoeren om uiteindelijk een call te maken. Wellicht moet ik hier nog handigheid en snelheid mee krijgen.
- ondanks de telefoon erg handzaam en licht is moet ik toch zeggen dat ik "bang" ben dat er iets mee gebeurt zeg maar. Wellicht komt dit doordat het pas nieuw is en je dan altijd voorzichtiger bent dan op een later moment als je al gewend bent eraan
- veel onnodige shit (apps e.d.) erop staan die ik er niet afkrijg
Dit lijkt natuurlijk alsof er meer minpunten dan pluspunten zijn, maar ik moet gewoon erg wennen aan het gebruik. Maar dit toestel is wel een puik dingetje hoor. Het scherm is echt ongelooflijk slick, en ondanks mijn gewenningsperiode voelt het toch wel aan als een HTC, want het ligt veel beter in mijn hand dan een SGS2, Note of iPhone. Hij heeft een mooi uiterlijk, camera functioneert zoals het moet en de werking van android ICS is erg snel en prettig.