Hallo iedereen,
Ik heb dan toch besloten om terug een desktop in huis te halen. Mijn laptop is mij jarenlang trouw geweest maar nu mijn studies zijn afgerond, heeft een laptop nog maar weinig nut voor mij. Helaas heb ik zelf niet zo veel verstand van hardware, daarom hoop ik dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Heb al wel enorm veel research gedaan de afgelopen weken: veel fora afgeschuimd, veel reviews bekeken (google, youtube,...),... Dus op korte tijd ben ik al wel heel wat wijzer geworden.
Doel
De pc zal gebruikt worden voor twee zaken: 3D design & gaming. Ik ben niet professioneel bezig met 3D design maar zoek het wel ooit te zijn. Speciale workstation-GPUs vallen helaas buiten m'n budget. De goedkoopste zou ik me nog wel kunnen permitteren maar kenners raden me aan om in dat geval toch maar voor een goede game-GPU te gaan. De programma's die ik vaak gebruik zijn: 3Ds Max, Mudbox, UDK, Sandbox, Photoshop etc. Vandaar ook de keuze voor een i7-cpu en 16GB RAM.
Wat het gamen betreft kan ik kort zijn: the usual. Sporadisch is een potje BF3 ofzo, niets speciaals. Eyefinity spreekt me momenteel nog niet aan, ook omwille van het hoge prijskaartje. Dus ik ga nog wel een paar jaar op 1 scherm gamen.
Budget
Ongeveer
€1500 voor enkel en alleen de tower. Voor m'n randapparatuur heb ik een apart budget.
Systeem
Ik heb alvast een systeempje in elkaar geknutseld, hopelijk kunnen jullie het verder perfectioneren. Bij mijn keuze heb ik mij dus laten leiden door wat ik heb gelezen en gezien op fora, youtube, hardware-websites,... Hopelijk kunnen jullie er wat mee!
Mobo: ASUS P8Z68-V/GEN3 (zercom - €153,00 -
LINK)
CPU: Intel® Core™ i7-2600K (zercom - €272,50 -
LINK)
Cooler: Thermalright Silver Arrow RT (alternate.nl - €64,90 -
LINK )
MEM: Corsair 16 GB DDR3-1333 Quad-Kit (alternate.nl - €79,90 -
LINK)
GRK: MSI Twin Frozr II GTX580 (tweedehands - €350)
SOUND: ASUS Xonar D1 (alternate.nl - €61,90 -
LINK)
Case: Lian Li PC-8FIB (zercom - €121,20 -
LINK)
Fan Control: Lian Li 5,25" Fan Control-Thermometer TR-5 (zercom - €32 -
LINK)
SSD: Crucial CT128M4SSD2 (alternate.nl - €164,90 -
LINK)
HDD: Samsung F3 1TB (zercom - €112 -
LINK)
Voeding: PC Power & Cooling Silencer Mk III 600W (alternate.nl - €88,90 -
LINK)
DVD: weet-ik-nog-niet (€25)
Totaal: ± €1525
Ikzelf woon in Turnhout (België) maar verkies de Nederlandse shops omwille van hun prijzen, service en aanbod. Heb in het verleden ooit een computer gekocht bij
alternate en was daar zeer tevreden van. Maar heb uitgerekend dat ik €70 kan uitsparen door bepaalde onderdelen bij
Zercom te bestellen. Geen ervaring met die shop maar hij krijgt hier op tweakers goede reviews en bovendien is Eindhoven voor mij vlakbij. Ik zou het graag houden bij deze twee shops (tenzij ik nog is €50 ofzo kan uitsparen) en m'n aankopen dus niet spreiden over 3 of meer shops.
Vragen- Wat is jullie oordeel overall? Goed systeem? Gaat alles compatibel zijn met elkaar? Naar wat ik ervan gelezen heb wel maar ik wil natuurlijk zekerheid.

- Kan ik ergens nog geld uitsparen zonder dat ik (veel) moet inboeten qua kwaliteit/prestaties?
- Heb ik goed RAM-geheugen gekozen? Ik ken daar niets van dus heb eigenlijk gewoon maar iets gekozen.
- Wat vinden jullie van die case? Goede keuze? Heb een zeer positieve review gelezen en blijkbaar staat Lian Li wel garant voor kwaliteit. Is die Fan Control trouwens interessant of is dat weggesmeten geld?
- Ik zoek nog een dvd-reader/writer. Kennen jullie toevallig matzwarte exemplaren? Dat zou goed staan bij m'n case.

- Zou het, naar de toekomst toe, mogelijk zijn dit systeem te overclocken? Zo ja, ga ik dan bepaalde onderdelen moeten veranderen/toevoegen?
- Nog andere op -of aanmerkingen?
Alvast heel hard bedankt aan alle tweakers die m'n bericht gelezen hebben! Hopelijk kunnen jullie me de definitieve bevestiging bezorgen waar ik naar op zoek ben.
B.T.