Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk123
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-08 16:01
Bij deze meld ik me met exact hetzelfde probleem en met precies hetzelfde moederbord en bijna hetzelfde systeem.

CPU stressen, pc valt UIT (géén bsod) en wil een tijd lang niet meer aan (5-10 min). Het gebeurd bij verschillende temperaturen van de CPU cores (70°C-90°C).

Als het systeem weer aan gaat vraagt het moederboard om welke settings je wil laden ('last known good') en heeft de systeem klok een verkeerde datum en tijd.

zie eerdere topic's op GoT:
Hete i5 760
Airflow Silverstone SG05 (mini-ITX) en cpu temps

Het _lijkt_ dan toch het moederbord te zijn omdat BitchCrew een geheel ander systeem heeft. Dit is natuurlijk wel een beetje een gevaarlijke uitspraak omdat ik verder niets weet over de koeling/airflow van de andere systemen.

Wat ik wel heb gemerkt is dat ik veel langer (2,5 uur daarna zelf stop gezet) de prime95 blend test kon draaien als ik een fan op de southbridge richt. Ik voel ook bijna geen lucht onder de heatsink vandaan komen bij de Shuriken dus misschien is de fan wel gewoon niet krachtig genoeg of dat deze te weinig stroom van het moederbord krijgt.

Helaas heeft mijn videokaart recent ook de geest gegeven (don't ask.. :p) , maar zodra ik een andere heb zal ik verder gaan met testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 00:33
het is niet de voeding want ik heb er 2 geprobeerd.
GPU ook al 2 stuks

Koeling van de cpu is het ook niet, want als ik er een dual core van maak is de max prime temp een 50°

ik zal vanavond eens een fan op het mobo extra zetten, dicht en hard. :)

ik kan nog altijd een andere cpu testen, maar ik ben niet overtuigd dat dit het kan zijn, verder moet ik mijn andere pc met wc uiteenhalen en dat doe ik niet graag zomaar :-)

Daar er meerdere zijn met dit probleem met dit mobo lijkt het toch het mobo te zijn.

bij gewoon gebruik valt deze nooit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk123
Ik had de fan ter hoogte van de shuriken fan direct boven de kleine blauwe heatsink:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/6/66/600x651px-LL-66858018_1zqfvdi.png

Temperatuur bleef hierdoor rond de 38°C (temp1 bij speedfan en temp0 bij CPUID)
Wat het zonder die fan was weet ik niet, omdat ik later pas op die temperatuur ging letten.
Wat ik wel weet dat ik 2,5 uur (en wss nog langer) p95 kon draaien waar eerst 10 minuten niet eens lukte

Misschien heb je het al eerder gepost, maar welke BIOS versie gebruik je? Ik weet de mijne zo niet uit het hoofd (zal dit asap posten) zo kunnen we misschien uitsluiten of aan de gebruikte BIOS versie ligt.

[ Voor 52% gewijzigd door wouterk123 op 06-03-2012 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
heb ik al nagekeken de bios, dacht even de laatste versie te nemen F5 , bleek dat ik al F5 had :s

Vanavond test ik met fan boven chipset en zal ik alle voltages eens handmatig proberen te verlagen, in hoeverre dit kan want ik kan niet testen of hij stabiel is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
Goed ik heb gisteren wat liggen prutsen ermee.

Mogelijk is het opgelost, maar ben nog niet overtuigd.

http://iloapp.dev-fusion..../0/1331114256_resized.jpg
wat heb ik voorlopig gedaan:

HT off
Turbo off
Dynamische states, C1 enz disabled.
Load calibration Enabled

Voltages:
CPU heb ik redelijk laag gezet ( dus niet meer auto), probeer dit zo laag mogelijk te krijgen als je cpu kan.
PPL Normal ( niet auto of manueel zetten, normal is laagste)
VTT Normal ( niet auto of manueel zetten, normal is laagste)
Mem profile staat gewoon op turbo en Mem voltage hetgene je ramm nodig heeft. ( zie spec op ramm lat).

Heb geen koelertje op men chipset gezet.

Heb prime laten draaien, normaal is ie nu nog bezig.
Als hij vanavond nog draait zal ik furmark ook mee opzetten.

PS heb gisteren wel iets heel vreemd gezien.

PC was tijdens prime uitgevallen.
Ik plug na een paar mins men power supply stekker uit en steek die na een min of 5 terug in.

pc start terug op en plots ben ik in de sessie waar ik ervoor was, dus alle progs stonden terug open en prime was gewoon verder aan het lopen...

Hoe kan dit ???

update, ik heb me snel een Zalman ZM-NB47J besteld, deze zou moeten passen anders verzin ik wel iets.
Dit samen met andere pasta zou de temps voor de chipset verbeteren, plus dat de airflow deze beter kan koelen.

update 2, pc is al 10u prime 95 aan het draaien, dus ik geloof met het instellen van bios voltages iedereen het chipset probleem kan oplossen...
max cpu temps 63/61/61/60 dus het zit wel goed.
Case is open opzij, maar heb lian li case met geperforeerde zijkant, dus dat maakt nie echt het verschil.

[ Voor 34% gewijzigd door BitchCrew op 07-03-2012 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
BitchCrew schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:40:
[..]

PS heb gisteren wel iets heel vreemd gezien.

PC was tijdens prime uitgevallen.
Ik plug na een paar mins men power supply stekker uit en steek die na een min of 5 terug in.

pc start terug op en plots ben ik in de sessie waar ik ervoor was, dus alle progs stonden terug open en prime was gewoon verder aan het lopen...

Hoe kan dit ???
Klinkt als een "Hibernate".

Er gaat hier duidelijk iets mis tussen je OS, Powermanagement OS en Powermanagement BIOS. Zoek op de site van je moederbord fabrikant naar eventuele programma's OF drivers.

Succes!

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk123
Ik ben benieuwd hoeveel verbetering de Zalman ZM-NB47J oplevert, zou je dit kunnen posten zodra je dit weet?

Edit: Ik kwam deze thread tegen op een forum: http://www.tonymacx86.com/viewtopic.php?f=7&t=17448
ook hier lijkt het probleem een te hete chipset te zijn.

Leuke reviews hier ook trouwens: click

Als ik dit eerder had geweten...

[ Voor 79% gewijzigd door wouterk123 op 07-03-2012 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
Het is me duidelijk allemaal nu idd, prime 95 10 uur lang kan ik de chipset op een temp van 45 graden max krijgen.

het zal nu met deze temps niet hoger gaan. Als ik er een furmark bijgooi, zie je de chipset langzaam omhoog gaan, 51° is de laatste temp het bord aankan. Moment dat hij daarover gaat, valt hij uit.

ik zal de chipset koeler proberen, maar het is hier 17° nu, wat als het zomer is, dan zal die chipset veel sneller over die 51° gaan...

Ik heb nog garantie, misschien moet ik ze dit probleem eens aankaarten eens kijken wat ze willen doen voor mij, hoewel ijk vrees dat ze niet veel gaan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk123
Is er niet iets van een temperatuur bewaking in de BIOS die je kunt uitschakelen? Volgens mij zou een chipset wel hogere temperaturen dan 51°C aan moeten kunnen namelijk. Ik heb nog steeds geen video kaart dus kan het zelf niet checken :(

Wat natuurlijk wel vreemd is, is dat het probleem bij mij pas na een jaar zich manifesteert. Ik heb met heel wat hogere ambient temperaturen als nu (28-30°C) zitten gamen afgelopen zomer, zonder enkele problemen. Zijn bij jou de problemen ook pas later begonnen?

Volgens mij is dit ook alleen een probleem met de latere batches van dit bord. Er zijn meerdere succes verhalen van vergaande overclocks.

[ Voor 30% gewijzigd door wouterk123 op 08-03-2012 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
PC heeft een lange history eigenlijk.

Deze was van mijn vader, deze heeft hij 1 jaar gebruikt zonder problemen, plots begonnen er problemen te komen, deze waren door de SSD die kapot was, Vertex 2, deze is vervangen door vertex 3 (garantie).
Daarna waren er strepen in het beeld, de 5780 gaf problemen met beeld, deze heb ik via garantie kunnen omruilen voor een GTX550 ti, mindere kaart maar meer dan voldoende voor wat hij ermee doet.

Alles leek opgelost. Heb die aan een vriend gegeven voor mee te kunnen lannen, daar hebben we met 8 man een 8 uur aan het gamen geweest, zonder enig probleem.

Na die tijd viel die pc ineens uit, dit leek logisch daar 2 andere pc's hun lucht op die pc bliezen.
We hebben hem platgelegd en opengedaan, dan was het ok na een cooldown.

Sindsdien valt die constant uit.

51° als max temp voor de chipset lijkt mij ook echt te laag. dit zou toch 65° kunnen zijn?

Allesinds furmark alleen is geen probleem, prime alleen is ook geen probleem.

tesamen lukt als ik een van de 2 stop als hij op 51° komt, dan blijft hij netjes werken.

wouterk123,

kan jij mijn aanbevelingen eens toepassen in je bios, dan ga je al een heel stuk verder staan.
vcore staat bij mij nu nog iets lager, 1.1v
pch op allerlaagste voltage
vtt op allerlaagste voltage

prime starten en de chipset temp in het oog houden. als hij 50° is, prime stoppen en een fan plaatsen op chipset. indien dat nog niet ok is, kan je eventueel de coolpasta van de chipset vervangen door betere ( ik ga er as5 ofzo opzetten.)

[ Voor 23% gewijzigd door BitchCrew op 08-03-2012 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk123
BitchCrew schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:51:
wouterk123,

kan jij mijn aanbevelingen eens toepassen in je bios, dan ga je al een heel stuk verder staan.
vcore staat bij mij nu nog iets lager, 1.1v
pch op allerlaagste voltage
vtt op allerlaagste voltage

prime starten en de chipset temp in het oog houden. als hij 50° is, prime stoppen en een fan plaatsen op chipset. indien dat nog niet ok is, kan je eventueel de coolpasta van de chipset vervangen door betere ( ik ga er as5 ofzo opzetten.)
Zodra ik een videokaart heb zal ik dit doen!

Wat ik me wel afvraag is of de chipset nu gewoon warmer wordt als eerst of dat het systeem uitvalt bij lagere temperaturen als eerst. Ik denk het laatste maar aangezien ik geen meetwaarden heb van voor die tijd kan ik dit niet met zekerheid zeggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
ergens lijkt me dat niet 'mogelijk', daar ik geen bios update heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
uit de bios manual:

Bi-Directional PROCHOT(Note)

Auto: Lets the BIOS automatically configure this setting. (Default)

Enabled: When the CPU or chipset detects that an overheating is occurring, PROCHOT signals will be emitted to lower CPU performance to decrease heat production.

Disabled: Only allows the CPU to detect whether an overheating is occurring to emit PROCHOT signals

Ik denk dat dit misschien voor de chipset overheat shutdown zorgt.

Vanavond eens kijken hoe deze bij mij staat. ik hoop niet op disabled :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk123
Ja dat had ik inderdaad ook gelezen, maar uitschakelen is wel een hele rudimentaire manier van de cpu performance verlagen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
Dat ligt denk ik aan de cpu koeler. Mijn broer had ook een Scythe Shuriken Rev.B. Hij zette zijn PC aan en dan viel hij na een paar seconden weer uit, er zat genoeg koelpasta erop en de fan draaide, en neen, er zat geen plastic op de koeler. Het kan ook zijn dat je kast te klein is. Probeer hem anders eens op tafel (zonder kast) te laten draaien en kijk of dat het beter gaat.

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
ja die bios setting is het niet idd. We gaan allesinds de goede richting op me dunkt.

Met een fan op de chipset zit het helemaal goed. 44°-45° max na 45min Prime + Furmark.

Dus het issue is onder controle te houden, natuurlijk zal het in de zomer wel lastiger worden maar met een hogere chipset koeler zal je airflow deze kunnen meekoelen, wat nu echt niet het geval is omdat deze te laag is.

nu even wachten tot die andere chipsetcooler er is, as5 eronder en we kunnen het finaal aflsuiten hier :-)

Het zal ook nog wat prutsen zijn om een goede chipset cooler voor uw case te vinden,
Zalman ZM-NBF47 Northbridge Cooler, Zalman ZM-NB47J North Bridge
Enzotech Northbridge/Southbridge SLF-1 is eentje met een fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk123
Ik zat zelf aan de Thermalright HR-05/IFX te denken, om het meteen maar goed te doen dan :p
Weet niet of het gaat passen qua maten, zal dit straks eens opmeten.

Ik wacht eerste even jou resultaten met de Zalman ZM-NB47J af voordat ik tot aanschaf overga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
wouterk123 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 12:00:
Ik zat zelf aan de Thermalright HR-05/IFX te denken, om het meteen maar goed te doen dan :p
Weet niet of het gaat passen qua maten, zal dit straks eens opmeten.

Ik wacht eerste even jou resultaten met de Zalman ZM-NB47J af voordat ik tot aanschaf overga.
ja die had ik ook gezien, wist niet of het ging passen, vooral in de hoogte, maar moet doenbaar zijn.

als ie past bij u, gewoon bestellen gelijk want mijn resultaten hierboven te vinden tonen aan dat het probleem eenvoudig op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag dat je bedrading niet zoals, "normaal", is. Het kan best zijn dat dus de bedrading niet een goede connectie maakt en daardoor vreemde dingen gaat doen. (Als je dus bijvoorbeeld een blauw scherm krijgt)
Het kan ook best zijn, dat de koeler zo is geplaatst dat die niet goed connectie maakt met je processor, waardoor hij dus super heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-08 14:16
Wat degenen met dit probleem ook nog zouden kunnen proberen, als het probleem de temperatuur van die chip is.

Heatsink eraf halen en de koelpasta/cooling pad vervangen door Artic Silver of vergelijkbaar product. Zou zo al weer een paar graden kunnen schelen, zeker als het om een cooling pad ipv pasta gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiantxtc
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-08 01:34
Nu wil ik niet een "ik ook" roeper zijn maar... helaas.

Specs

Intel i5 660
4gb Geil geheugen
Ati hd 6850
Intel ssd 320
Samsung spinpoint F3 1tb
Lian Li itx kast

En tot slot:

Gigabyte H55n Usb3 <-------

Wat heb ik al gedaan:

Voeding vervangen
Cpu cooler vervangen
CPU Fan vervangen
Video kaart vervangen

Het vreemde is dat het bij mij totaal willekeurig kan zijn, maar net als bij de andere: als ik de stekker eruit trek en de pc eventje uit laat dan doet hij het na 5 minuten weer, bios gereset etc.

Heeft er iemand al aan garantie halen bij gigabyte gedacht want ik ben er een beetje klaar mee.

Tevens wil ik jullie nog even wijzen op de volgende topics

http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=954477
http://www.tonymacx86.com...c.php?f=7&t=17448&start=0

En tot slot newegg waar dit probleem ook ter spraken komt:
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813128448

De links zeggen genoeg denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk123
Ik heb op dit moment een RMA lopen voor de gigabyte h55n-usb3 bij Afuture. Ze hadden geen nieuwe op voorraad en hebben het mobo doorgestuurd naar de fabrikant ter reparatie. Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:21

BTU_Natas

Superior dutchie

Aan beide, mocht je het echt zat zijn. Donder die pc in een auto en kom langs. Heb genoeg vervangende high end hardware om alles te testen.

En even snel waterkoeling installeren om hitte uit de berekening te halen, is ook geen probleem.

Dm maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
Ik heb onlangs de chipset koeler aangekregen, duurtde best lang wel...

Het installeren was niet makkelijk, weinig ruimte errond en het paste allemaal maar net net.
Hangt af welke chipset cooler en cpu cooler je combineert.

Resultaat:
andere koelpasta en zalmann cooler: onvoldoende zonder goede air flow (prime + furmark)

Als ik een case cooler hierop laat blazen is het wel voldoende ( prime + furmark).
Hij topt op 42°

Ik kan wel zeggen dat het voor mij hiermee opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
BTU_Natas schreef op donderdag 05 april 2012 @ 23:03:
Aan beide, mocht je het echt zat zijn. Donder die pc in een auto en kom langs. Heb genoeg vervangende high end hardware om alles te testen.

En even snel waterkoeling installeren om hitte uit de berekening te halen, is ook geen probleem.

Dm maar.
thx voor offer, voor mij zijn deze problemen een uitdaging :-)

ik heb pc's genoeg dus dit is enkel mijn 'lanbox' en veel game doe ik nie bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiantxtc
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-08 01:34
Heb gister met gigabyte support aan de lijn gehangen, hij wist mij in brak Engels te vertellen dat het mogelijk is dat de northbridge overhit raakt, hij raadde me aan om het board voor garantie in te sturen.

Ik heb er geen vertrouwen in en zal de overstap maken naar 1155, als ik het board terug krijg verkoop ik hem wel.

succes voor alle andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Flink oud topic, maar ik heb dit probleem nu dus ook.

PC valt uit tijdens kijken van een film, of luisteren internetradio (niet echt intensief dus), gaat daarna 10-15 minuten niet meer aan. Als hij weer aangaat, is de bios ge-reset. CPU wordt absoluut niet heet (30-40 graden) en verder zit er alleen een ssd in, ook niet heet dus. Heb er een 120mm casefan in die genoeg airflow maakt voor zo'n klein kastje. En de voeding (met fan erin) van 450W trekt die 60W die het systeem verbruikt ook makkelijk.

Lees op internet inderdaad her en der dat de chipset te warm wordt, of dat de sensor op de chipset kapot is, waardoor het moederbord 'denkt' dat het te warm wordt.

Ik ga proberen garantie voor het moederbord te doen. Wel lastig, aangezien er helemaal geen s1156-borden meer te koop zijn. Zal wel een gedwongen upgrade naar 1155 worden dan. En wie gaat die cpu dan betalen? We zullen zien... Eerst eens uitzoeken waar en wanneer ik dat ding precies gekocht heb. Misschien is de 2 jaar al verstreken...

Hm, Gigabyte geeft 3 jaar garantie? Interessant.

[ Voor 44% gewijzigd door woekele op 29-04-2013 18:45 ]

Pagina: 1 2 Laatste