Beste medetweakers,
Mijn pc doet gek en ik zou graag jullie advies willen.
Het probleem:
De pc valt uit tijdens intensief gamen (Battlefield 3 en Battlefield play for free, bij de laatste in mindere mate). Dit gebeurt niet meteen, meestal na een minuut of 10, soms na langere tijd. De pc sluit compleet af en gaat niet meer aan met de aan/uitknop. Na ongeveer een kwartier start de pc weer vanuit zichzelf op. Soms niet, dan helpt het om de stroom fysiek even los te koppelen en vervolgens de pc weer aan te zetten.
Het betreft/betrof deze samenstelling van componenten (gebouwd in januari 2011):
De klok van de pc loopt niet door nadat hij is uitgevallen. Deze moet ik steeds handmatig bijstellen. Hij is dus echt UIT als hij uitvalt ;-).
Wat is hier het probleem, waarom valt de pc uit? Wordt de processor te heet?
Mijn pc doet gek en ik zou graag jullie advies willen.
Het probleem:
De pc valt uit tijdens intensief gamen (Battlefield 3 en Battlefield play for free, bij de laatste in mindere mate). Dit gebeurt niet meteen, meestal na een minuut of 10, soms na langere tijd. De pc sluit compleet af en gaat niet meer aan met de aan/uitknop. Na ongeveer een kwartier start de pc weer vanuit zichzelf op. Soms niet, dan helpt het om de stroom fysiek even los te koppelen en vervolgens de pc weer aan te zetten.
Het betreft/betrof deze samenstelling van componenten (gebouwd in januari 2011):
- Moederbord: Gigabyte GA-H55N-USB3
- Processor: Intel Core i5 760 2.80GHz 2.5GT/s 8MB Box
- Processorkoeler: Scythe Shuriken Rev.B SCSK-1100
- Geheugen: Kingston ValueRAM 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5
- Eerste HD: OCZ SSD 2.5", 120GB, SATA, Vertex 2
- Data HD: Samsung 2TB SATA300 32MB, HD204UI
- Videokaart: Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD6850 1GB
- Dvdspeler: Sony Optiarc AD-7700S
- Behuizing: SilverStone SUGO SG05
- Voeding: 300 Watt SFX12V Silverstone
- Beelscherm: 2 × Dell U2311H
- Mijn eerste gedachte was een probleem met de voeding. Een PSU-calculator gaf aan dat ik 360 watt nodig had (piek). Daarom de SilverStone SFX Series SST-ST45SF 450 Watt gekocht en geïnstalleerd. Dit heeft het probleem niet verholpen.
- Volgende actie was het verwisselen van de Scythe Shuriken koeler met de standaard koeler van Intel. Dit heb ik gedaan omdat deze koeler niet goed paste en hij mogelijk niet goed contact maakte met de processor. Hij drukte namelijk licht tegen de videokaart aan (tussen de koeler en de videokaart heb ik een schotje van papier en plastic aangebracht om kortsluiting te voorkomen). Ook dit lijkt niet te helpen echter.
De klok van de pc loopt niet door nadat hij is uitgevallen. Deze moet ik steeds handmatig bijstellen. Hij is dus echt UIT als hij uitvalt ;-).
Wat is hier het probleem, waarom valt de pc uit? Wordt de processor te heet?