Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 15:47
Beste medetweakers,

Mijn pc doet gek en ik zou graag jullie advies willen.

Het probleem:

De pc valt uit tijdens intensief gamen (Battlefield 3 en Battlefield play for free, bij de laatste in mindere mate). Dit gebeurt niet meteen, meestal na een minuut of 10, soms na langere tijd. De pc sluit compleet af en gaat niet meer aan met de aan/uitknop. Na ongeveer een kwartier start de pc weer vanuit zichzelf op. Soms niet, dan helpt het om de stroom fysiek even los te koppelen en vervolgens de pc weer aan te zetten.

Het betreft/betrof deze samenstelling van componenten (gebouwd in januari 2011):
  • Moederbord: Gigabyte GA-H55N-USB3
  • Processor: Intel Core i5 760 2.80GHz 2.5GT/s 8MB Box
  • Processorkoeler: Scythe Shuriken Rev.B SCSK-1100
  • Geheugen: Kingston ValueRAM 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5
  • Eerste HD: OCZ SSD 2.5", 120GB, SATA, Vertex 2
  • Data HD: Samsung 2TB SATA300 32MB, HD204UI
  • Videokaart: Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD6850 1GB
  • Dvdspeler: Sony Optiarc AD-7700S
  • Behuizing: SilverStone SUGO SG05
  • Voeding: 300 Watt SFX12V Silverstone
  • Beelscherm: 2 × Dell U2311H
Dit heb ik gedaan om het op te lossen:
  1. Mijn eerste gedachte was een probleem met de voeding. Een PSU-calculator gaf aan dat ik 360 watt nodig had (piek). Daarom de SilverStone SFX Series SST-ST45SF 450 Watt gekocht en geïnstalleerd. Dit heeft het probleem niet verholpen.
  2. Volgende actie was het verwisselen van de Scythe Shuriken koeler met de standaard koeler van Intel. Dit heb ik gedaan omdat deze koeler niet goed paste en hij mogelijk niet goed contact maakte met de processor. Hij drukte namelijk licht tegen de videokaart aan (tussen de koeler en de videokaart heb ik een schotje van papier en plastic aangebracht om kortsluiting te voorkomen). Ook dit lijkt niet te helpen echter.
Tijdens het gamen heb ik steeds op het andere beeldscherm Speedfan aangezet om de temperaturen in de gaten te houden. Deze liepen op tot ongeveer 80 graden celcius. Bij normaal gebruik blijven ze gewoon keurig op kamertemperatuur.

De klok van de pc loopt niet door nadat hij is uitgevallen. Deze moet ik steeds handmatig bijstellen. Hij is dus echt UIT als hij uitvalt ;-).

Wat is hier het probleem, waarom valt de pc uit? Wordt de processor te heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Toch de voeding, levert die voeding wel de 450W die hij moet leveren? Vaak niet namelijk.

En dan nog vind ik 450W behoorlijk krap bemeten voor dit systeem. Ik weet niet wat die HD6850 aan wattage trekt bij full load maar ik vermoed een flink deel van die 450W.

Wat je ook eens moet doen is de GPU temps in de gaten houden, dus niet alleen de CPU. En ook even kijken of je VRM's op je videokaart actief of passief gekoeld worden, die willen namelijk ook nog wel eens flink warm worden. Mijn GTX460 heb ik hierop speciaal geselecteerd dat er op zn minst heatsinks op zaten. Die kan je natuurlijk achteraf ook nog plaatsen maar stock vind ik wel zo handig :)

[ Voor 44% gewijzigd door redfoxert op 05-11-2011 23:16 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-09 14:21
mag weg

[ Voor 89% gewijzigd door Oggy op 05-11-2011 23:17 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

denk dat die 6850 het niet aankan en te warm wordt. Bij mijn vader stopte BF3 er ook telkens mee omdat zijn GTS250 het allemaal niet aankon.

80-90 is ook vaak een temp. waarbij dingen zichzelf gaan uitzetten voordat ze zichzelf opbranden/blazen [denkt terug aan zijn 8800 waarbij het geheugen verbrandde]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb deze graka met een i5. Bij gamen komt de computer niet boven de 250 W.

SFX is overigens niet een echte goede voeding dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Reepje schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 23:19:
Ik heb deze graka met een i5. Bij gamen komt de computer niet boven de 250 W.

SFX is overigens niet een echte goede voeding dacht ik?
Hij heeft ook nogeens 2 beeldschermen he, neem aan dat dat ook een extra belasting is voor de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:52
Deze liepen op tot ongeveer 80 graden celcius. Bij normaal gebruik blijven ze gewoon keurig op kamertemperatuur.
Dat is een verschil van 60 graden Celsius :/
Ik heb er verder geen verstand van, maar ik gok dat er een koelblok niet goed gemonteerd is ofzo. Wordt het koelblok zelf ook heet? Zo ja, dan zit dat wel goed op zijn plek denk ik.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Barleone schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 23:25:
[...]

Dat is een verschil van 60 graden Celsius :/
Ik heb er verder geen verstand van, maar ik gok dat er een koelblok niet goed gemonteerd is ofzo. Wordt het koelblok zelf ook heet? Zo ja, dan zit dat wel goed op zijn plek denk ik.
De processorkoeler heb ik verwisselt. Dat lijkt me dus sterk. Dit heb ik extra gecontroleerd.
VasZaitsev schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 23:22:
[...]

Hij heeft ook nogeens 2 beeldschermen he, neem aan dat dat ook een extra belasting is voor de videokaart.
Ik game slechts op 1 scherm tegelijk. Het andere scherm is gewoon leeg. Levert dit wel belasting op voor de graka?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simball
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10-2024
Wel een hete cpu, draai eerst een een cpu stresstest om te kijken of het daar aan ligt.
Bijvoorbeeld orthos (x2).
http://www.overclock.net/...s-orthos_exe_20060420.zip

kan zijn dat je i5 zo bol is als een aap en niet goed koelt.

Daarna zou je eens naar je videokaart kunnen kijken.

Edit: Als je systeem al draaide met je oude voeding die je nu hebt vervangen zal het waarschijnlijk niet daar aan liggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Simball op 05-11-2011 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisros
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 16:06

chrisros

I turn coffee into code

Tja je kan 3 dingen doen:
1 Kijken of je ram goed is (DMV P95 max ram check en dan geen cpu)
2 kijken of je CPU echt te heet wordt DMV P95 en dan weinig ram
3 je hebt meters die laten zien hoeveel wat je vanaf de 'muur' haalt, ik heb zelf een UPS daar kan dat ook, maar tijdens gamen gebruik ik 350W max (1070t six core en 6870) maar je kan het proberen, ook weet je niet hoeveel je 12v rail is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Swelson schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 23:30:

[...]

Ik game slechts op 1 scherm tegelijk. Het andere scherm is gewoon leeg. Levert dit wel belasting op voor de graka?
Wel een beetje natuurlijk, koppel dat andere beeldscherm gewoon eens los voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Als ik Prime draai, gaat de temperatuur flink omhoog, richting de 80 graden Celsius. Ik hoor de ventilator echter ook niet harder draaien om de processor koel te krijgen.

In de bios had ik de instelling om de ventilator automatisch harder en zachter te laten draaien, uitgeschakeld zodat hij altijd op zijn snelst draait. Nu weer ingeschakeld, dit helpt dus niet echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb even naar je kast gekeken en die is nogal klein. Hoe zit het met de airflow? Aangezien er blijkbaar maar 1 fan in zit. Misschien moet je eens kijken naar een iets grotere kast met betere koelmogelijkheden.
Wat ook nog mogelijk is, is dat de fan van je videokaart enigzins stoffig is en dan lopen de temperaturen ook snel op. Als laatste kan je kijken of je ergens een zwaardere voeding kan lenen om te testen of dat nog iets oplevert. Persoonlijk denk ik echter aan de airflow die beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dit gebeurt niet meteen, meestal na een minuut of 10, soms na langere tijd. De pc sluit compleet af en gaat niet meer aan met de aan/uitknop. Na ongeveer een kwartier start de pc weer vanuit zichzelf op. Soms niet, dan helpt het om de stroom fysiek even los te koppelen en vervolgens de pc weer aan te zetten.
Hierdoor denk ik dat het een hitte probleem is. Waarschijnlijk de CPU die te heet wordt waardoor de PC zichzelf afsluit om schade te voorkomen.
Als ik Prime draai, gaat de temperatuur flink omhoog, richting de 80 graden Celsius. Ik hoor de ventilator echter ook niet harder draaien om de processor koel te krijgen.
Als je gaat gamen zal de temp waarschijnlijk nog verder oplopen omdat de videokaart dan ook veel hitte de kast in blaast.

Edit: Gebruik trouwens liever geen Speedfan voor de temps maar iets als Realtemp of Coretemp. Speedfan heeft het vaker fout dan goed.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 06-11-2011 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Hier twee foto's:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ttszkjj75Pfs9L9CZIeok6PM/medium.jpg
De kabels werk ik normaliter wel gewoon weg met tiewraps e.d.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XUaB3nncev3L8H8GySgSxq5v/medium.jpg
Naar mijn idee blaast de videokaart de meeste warmte gewoon de kast uit. De laatste tests heb ik ook gedaan terwijl de kast open stond, dit leek niets uit te maken.

Als de kast te klein is, zou het moeten helpen om de dvdspeler, en SSD en de HD er uit te halen en de voeding ook buiten de kast te leggen. Ik ga dat straks of morgen even proberen.

Edit: Met Realtemp krijg ik inderdaad andere temperaturen. Deze geeft al 35-40 graden Celsius aan bij rustig gebruik.

[ Voor 7% gewijzigd door Swelson op 06-11-2011 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is wel erg krap allemaal,de kast lijkt me meer geschikt voor een mediacenter pc als voor een game pc,tijdens het gamen heft de hardware wel meer lucht nodig

80 c voor een cpu is wel erg veel trouwens,het lijkt erop dat de koeler nietgoed zit,of de koeler gewoonweg niet de warme genoeg kwijt kan via de koeler.

zekers metzo'n zware game als bf3,kan en de warmte van de cpu vooral en de gpu erbij toch echt te veel worden,plus de voeding is nog steeds op het randje qua vermogen

is 80 c ook niet de maximale temp van de i5?

ik heb even gekeken maar 72,6 is de maximale temp voor de cpu :o

Persoonlijk zou ik een andere kast nemen,dat in ieder geval.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2011 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Ik zou de PC eens testen zonder behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Nieuwe opstelling, voeding, SSD, HD en dvd-speler buiten de kast:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fPOyit9hozvmcIFpui4wcH9l/medium.jpg

Getest via Prime, na ongeveer een minuut bereikt hij deze temperaturen al, dus stopgezet:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Mg4MumqR2Ao0oSZQpEWih5gl/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 18:27
Swelson schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 23:30:
[...]
De processorkoeler heb ik verwisselt. Dat lijkt me dus sterk. Dit heb ik extra gecontroleerd.
Toch heb je de vraag niet beantwoord: als de processor zo heet is, is het koelblok dan ook flink heet?

Als het koelblok koud tot lauw blijft, dan kan het haast niet anders dan dat 'ie slecht contact maakt met de processor - verkeerd gemonteerd, geen koelpasta of juist teveel koelpasta. En dan sluit ik niet uit dat dat 'extra gecontroleerd' niet genoeg was... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
vanaalten schreef op zondag 06 november 2011 @ 12:08:
[...]

Toch heb je de vraag niet beantwoord: als de processor zo heet is, is het koelblok dan ook flink heet?

Als het koelblok koud tot lauw blijft, dan kan het haast niet anders dan dat 'ie slecht contact maakt met de processor - verkeerd gemonteerd, geen koelpasta of juist teveel koelpasta. En dan sluit ik niet uit dat dat 'extra gecontroleerd' niet genoeg was... ;)
Je hebt gelijk. Toen de oude (scythe) koeler er op zat, was dit wel het geval. Ik zal het nog even controleren wat betreft de huidige Intel koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
Naar mijn idee blaast de videokaart de meeste warmte gewoon de kast uit. De laatste tests heb ik ook gedaan terwijl de kast open stond, dit leek niets uit te maken.
1. Je video kaart is van het type dat een groot deel van zijn warmte in je case blaast (open aan de rechter zijde, fan in het midden), dus dat betekent inderdaad dat je tijdens een game hogere CPU temps zult hebben dan tijdens een prime test.

2. De temperaturen die je haalt met de intel stock koeler zijn langs de hoge kant maar liggen in de 'normale' range van die koelers/cpu, geen directe reden tot paniek dus. met een scythe ninja 'zouden' deze wel wat lager mogen zijn.

Ik denk dat je best de scythe terug zet en controleert of deze goed geinstalleerd is (voelen of deze opwarmt in de open instelling) en eens goed testen met prime (toch zeker 10 min).

Daarna kan je de PC dan weer toe doen en eens zien wat dat geeft. Tip: met coretemp weet ik dat je automatisch een logbestand kan laten maken, zo kan je BF3 opstarten, spelen tot hij uitvalt en dan zien welke temps je kreeg. Dan kun je met zekerheid weten of het aan de temperaturen ligt. Als dat het geval is kan je dan de gewenst acties ondernemen (turbo af, onderklokken, andere case, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Swelson schreef op zondag 06 november 2011 @ 11:58:
[afbeelding]

Getest via Prime, na ongeveer een minuut bereikt hij deze temperaturen al, dus stopgezet:
[afbeelding]
Hier zo je ook gelijk het verschil tussen Speedfan en Realtemp. Je zei in een eerdere post dat de temps bij Speedfan 80 graden werden. Dit betekend dus 90+ graden met Realtemp. Vandaar dat de PC tijdens gamen dus uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
enthernal schreef op zondag 06 november 2011 @ 15:58:
[...]

1. Je video kaart is van het type dat een groot deel van zijn warmte in je case blaast (open aan de rechter zijde, fan in het midden), dus dat betekent inderdaad dat je tijdens een game hogere CPU temps zult hebben dan tijdens een prime test.

2. De temperaturen die je haalt met de intel stock koeler zijn langs de hoge kant maar liggen in de 'normale' range van die koelers/cpu, geen directe reden tot paniek dus. met een scythe ninja 'zouden' deze wel wat lager mogen zijn.

Ik denk dat je best de scythe terug zet en controleert of deze goed geinstalleerd is (voelen of deze opwarmt in de open instelling) en eens goed testen met prime (toch zeker 10 min).

Daarna kan je de PC dan weer toe doen en eens zien wat dat geeft. Tip: met coretemp weet ik dat je automatisch een logbestand kan laten maken, zo kan je BF3 opstarten, spelen tot hij uitvalt en dan zien welke temps je kreeg. Dan kun je met zekerheid weten of het aan de temperaturen ligt. Als dat het geval is kan je dan de gewenst acties ondernemen (turbo af, onderklokken, andere case, etc).
Goede tips! Alleen paste de Scythe koeler net niet helemaal omdat het koelblok net wat te breed is. Zou ik deze kunnen verkleinen door er een stuk af te slijpen o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enthernal
Dat hangt er vanaf waar je af moet slijpen, als het rond het koelblok zelf is zou ik het niet riskeren, als het rond de koelvinnen is kan je dat wel doen als je geen andere koeler wilt kopen.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat je case geen exhaust fans heeft waardoor koelers veel minder efficiënt zijn dan wanneer deze wel aanwezig zijn, dus zou ik eerder overwegen een anders case met een exhaust fan te kopen dan een andere koeler.

edit: je kan ook eens proberen om je intake fan voorin om te draaien, vooral in kasten met slechts 1 fan werkt onderdruk beter dan overdruk. ook lijk ik te zien dat de fan van je voeding recht boven je CPU fan komt te zitten en dat deze de lucht van elkaar wegzuigen, kan je je voeding omgekeerd monteren?(fan naar boven dus)

[ Voor 26% gewijzigd door enthernal op 06-11-2011 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:24
Max belasting van je voeding ligt rond de 290W. (PSU calculator)
Dit is zonder condensator veroudering, ik zou een iets zwardere nemen.

Nu OT:
Maakt je cpu cooler wel goed kontact?
Coolpasta vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:52
Hell-Slave schreef op zondag 06 november 2011 @ 19:39:
Max belasting van je voeding ligt rond de 290W. (PSU calculator)
Dit is zonder condensator veroudering, ik zou een iets zwardere nemen.

Nu OT:
Maakt je cpu cooler wel goed kontact?
Coolpasta vergeten?
Dat was ook mijn gedachte, maar TS heeft de 300 Watt SFX12V Silverstone al reeds vervangen door een 450 Watt exemplaar. Dit moet voor nu afdoende zijn. @TS je kunt met een multimeter onder belasting de voltages nog even nameten. Als ik de barebone/shuttle kast zo zie is airflow eerder een probleem.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Gister in de huidige opstelling 45 minuten BF3 gespeeld en een log gemaakt met Realtemp. De temperatuur van de CPU bleef onder de 75 graden en de pc viel niet uit. De Intelkoeler lijkt goed vast te zitten maar gewoon niet genoeg capaciteit te hebben

Ik ga proberen om vandaag of morgen de oude koeler terug te zetten. Ik heb deze aangepast door een stuk van de koelvinnen er af te zagen. Daardoor zou hij beter moeten passen en geen druk meer moeten uitoefenen op de videokaart. Ik ga dan eerst testen of deze beter koelt.

Vervolgens ga ik proberen om de fan andersom erop te monteren, zodat hij de lucht door de koelribben zuigt en deze luchtstroom vervolgens door de voeding naar buiten gaat. Als dit niet blijkt te werken, ga ik testen of het beter werkt om de voeding met de fan naar boven te monteren (zodat hij geen invloed heeft op de interne luchtstromen).

Nog een vraag: Er zit nu een erg platte fan op de CPUkoeler van Scythe. Zou het helpen om hier een dikkere fan op te zetten (er van uitgaande dat een dikkere fan voor meer luchtverplaatsing zorgt)?

PS: overigens zouden meer Tweakers deze problemen moeten hebben. Ik heb het systeem namelijk grotendeels gebouwd aan de hand van een systeem uit een BBG: [BBG] SFF PC januari 2011 Daar werd deze opzet aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een dikkere fan zorgt niet noodzakelijk voor meer luchtverplaatsing. Ook lijkt bij jou de luchtverplaatsing wat gehinderd te zijn door je krappe case.

Het kan dat je maar 1 PCe16x slot hebt, maar als je er 2 had kon je ook je videokaart een slot lager steken, zo heb ik dat opgelost in mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou serieus overwegen,om een andere case kopen,met meer koeleingsmogelijkheden en vooral ook meer ruimte tussen de verschillende componenten,zodat je ook op een goede manier de scythe koeler erop kan zetten.I

k heb deze koeler ook en ik vind ze echt geweldig,en zou zekers de cpu op een mooie temp moeten kunnen houden.Als de pc nu wel blijft draaien,dan is het echt een warmte probleem en ik dnek dat je dat alleen maar op kan lossen door de hardware dus meer ruimte te geven en meer airflow inm de case.

Vooral gezien het feit dat je met de pc gamed,wat de nodige warmte veroorzaakt

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enthernal
let ook dat voor een 2500k 75°C wel 'aanvaardbaar' is. Ik begrijp inderdaad dat je liefst hebt dat deze een stuk lager ligt, maar het kan maar weinig kwaad. Hopelijk heeft de combinatie van scythe en fan omgekeerd een beter resultaat, maar ik twijfel of het draaien van de fan veel zal helpen, meestal is een 'verkeerd' gemonteerde fan 5-10°C verschil, dus is de vraag hoeveel je wint door meer lucht aan te zuigen. Ik ben in ieder geval al blij dat hij niet langer uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Mellow
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 02:48

Mr_Mellow

Keep it simple

checkerdecheck: Hete i5 760 (soortgelijk probleem, met soortgelijk systeem :) )

Hopen dat het met de aangepaste koeler beter gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Mr_Mellow op 07-11-2011 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een tekortschietende voeding kan voor vreemde problemen zorgen, waaronder spontaan uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
Puch-Maxi schreef op zondag 06 november 2011 @ 20:55:
[...]
Dat was ook mijn gedachte, maar TS heeft de 300 Watt SFX12V Silverstone al reeds vervangen door een 450 Watt exemplaar. Dit moet voor nu afdoende zijn. @TS je kunt met een multimeter onder belasting de voltages nog even nameten. Als ik de barebone/shuttle kast zo zie is airflow eerder een probleem.
Bij voedingen is er ook nog zoiets als "Efficiëntie" en verdeling over de "rails" (Ampère verdeling over de 3,3v / 5v en 12v lijnen).

Om even een voorbeeldje te nemen: voeding X met 500 Watt en 80 % Efficiëntie betekend dat er eigenlijk maar 400 W ( (80/100) x 500) aan het systeem geleverd wordt. Puntje 2: Hoe lager de efficiëntie, hoe meer warmte de voeding afgeeft. Denk daar ook eens aan.

Succes !

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D_Jeff schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 00:26:
[...]

Bij voedingen is er ook nog zoiets als "Efficiëntie" en verdeling over de "rails" (Ampère verdeling over de 3,3v / 5v en 12v lijnen).

Om even een voorbeeldje te nemen: voeding X met 500 Watt en 80 % Efficiëntie betekend dat er eigenlijk maar 400 W ( (80/100) x 500) aan het systeem geleverd wordt. Puntje 2: Hoe lager de efficiëntie, hoe meer warmte de voeding afgeeft. Denk daar ook eens aan.

Succes !
Is het niet zo dat een voeding X met 500 Watt en 80% efficiëntie maximaal 500 Watt aan het systeem kan leveren maar dan wel 625 Watt opneemt uit het net? Ik kan ook fout zijn, maar i kdacht dat het zoiets was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:22

auto660

1991 240 GL Brick

Dat klopt. Als voeding a 500watt kan leveren op een efficiëntie van 80% dan is de rekensom: 500x1.2=600. Dus trekt de voeding bij 500watt 600watt uit het stopcontact.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
D_Jeff schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 00:26:
[...]

Succes !
Dat zou lekker worden als het zo zou werken :S
Helaas werkt het niet zo en betekend dat je er meer energie in moet stoppen als je efficentie laag is.
Zie tabel van een voedingstest :
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2143vbs.jpg
(plaatje van Hardware Secrets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:32
Je kan wel gaan klooien met de cpu koeling, maar er is niets mis met de temperatuur.

Je voeding kan het niet aan en wordt te heet, schakelt zichzelf uit. 300W zegt geen reet, het gaat om het amperage op 12V, cpu en gpu trekken bijna alleen maar aan de 12V lijn, als je voeding maar ~20A op 12V kan leveren is dat gewoon te weinig.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 16:10
haarbal schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 15:08:
Je kan wel gaan klooien met de cpu koeling, maar er is niets mis met de temperatuur.

Je voeding kan het niet aan en wordt te heet, schakelt zichzelf uit. 300W zegt geen reet, het gaat om het amperage op 12V, cpu en gpu trekken bijna alleen maar aan de 12V lijn, als je voeding maar ~20A op 12V kan leveren is dat gewoon te weinig.
75 graden is voor een CPU toch echt veel teveel hoor, ik hou zelf altijd 60 graden max aan (desktop cpu's). Ik denk dan ook dat de computer zich hierdoor vanzelf uitschakelt, en dat het niet te maken heeft met de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Max temperatuur voor de i5 2500K is volgens Intel = 72.6°C dus mag wel wat hoger dan 60°C zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Hell-Slave schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 15:53:
Max temperatuur voor de i5 2500K is volgens Intel = 72.6°C dus mag wel wat hoger dan 60°C zijn.
Inderdaad, de temperatuur wil ik eerst onder controle krijgen omdat ik ook denk dat hier het probleem zit. Volgens mij is de eerdere koeler gewoon los komen te zitten doordat hij tegen de videokaart aan drukte. In de eerste maanden had ik namelijk geen last van dit probleem.

Een dezer dagen ga ik de Scythe koeler terug monteren en dan zien we vanzelf wat het effect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Lijkt me een goed plan.
In die kleine kastjes kan je meestal toch geen extra fans installeren.
Ik heb zelf een shuttle kast (SP35P2 Pro) en die heeft z'n eigen cpu cooler oplossing.
Anders had ik ook de kleine platte stock cooler erop gezet, met misschien de zelfde temperatuur probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Knul schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 15:13:
[...]

75 graden is voor een CPU toch echt veel teveel hoor, ik hou zelf altijd 60 graden max aan (desktop cpu's). Ik denk dan ook dat de computer zich hierdoor vanzelf uitschakelt, en dat het niet te maken heeft met de voeding.
zonder overclock met het stockkoelertje is er niks mis met 75 graden, je draait dan tenslotte ook een lager voltage dan bij een wat hoger voltage overclock. Als de cpu te heet wordt klokt hij terug en krijg je dat je spel ontzettend gaat schokken.

Het is gewoon de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6820s
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-06 11:48

6820s

I Have No Greeting!

ik zeg ook voeding, koop eentje met 80+ certificaat van 500 watt of meer,
that should do the trick,
als je hier niet direct geld aan uit wil geven,
test dan even je systeem met alleen het essentiele,
mobo + 1 hdd + 1 gpu + cpu + koeler + ram,
de rest afkoppelen, doet deze het nu beter, dan is het echt je voeding,
of als je iemand kent met een dikke voeding leen deze even, kun je vergelijken

edit
ik wil geen reclame maken maar V&A aangeboden: OCZ GameXStream 600W
kwam ik toevallig tegen

[ Voor 20% gewijzigd door 6820s op 09-11-2011 12:37 ]

Excuses voor al het bovenstaande

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 20:17
[afbeelding]

[afbeelding]
Langer laten lopen die cpu's kunnen veel meer hebben(+85 graden), probeer ook nog even LinX dit is een zwaarder programma.

Specs

• Swelson
Zojuist aangepaste Scythe koeler er op gemonteerd.

Bij de Prime test steeg de temperatuur langzaam en bleef redelijk stabiel op 60 graden Celsius. Bij het spelen van BF3 werd de temperatuur niet hoger dan 55 graden.

Top dus! Nu de rest van de componenten terug monteren en de temperatuur blijven testen.

Er is nu dus meer ruimte tussen de CPUkoeler en de videokaart:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TcqYZvyIWotpB6zAMt4Ie2HQ/medium.jpg

Edit: bij rustig gebruik blijft de CPU 28 graden Celsius.

[ Voor 5% gewijzigd door Swelson op 10-11-2011 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Swelson schreef op donderdag 10 november 2011 @ 22:18:
Zojuist aangepaste Scythe koeler er op gemonteerd.

Bij de Prime test steeg de temperatuur langzaam en bleef redelijk stabiel op 60 graden Celsius. Bij het spelen van BF3 werd de temperatuur niet hoger dan 55 graden.

Top dus! Nu de rest van de componenten terug monteren en de temperatuur blijven testen.

Er is nu dus meer ruimte tussen de CPUkoeler en de videokaart:
[afbeelding]

Edit: bij rustig gebruik blijft de CPU 28 graden Celsius.
Oke man!
Toch een hitte probleem dus, die stock coolers hebben kennelijk toch wat airflow nodig om redelijk te werken.
Offtopic: Wat de hell heb je met cpu cooler uitgespookt? gevonden op straat? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Mellow
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 02:48

Mr_Mellow

Keep it simple

Je Scythe Shuriken zat dus scheef op je cpu ;)

OT:
Wanneer stopt intel nou eens met het leveren van die te kleine stock koelers |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Helaas moet ik dit topic een schopje geven. M'n pc valt weer uit.

Een paar dagen terug heb ik Battlefield 3 gekocht. Dit probeer ik nu te spelen, dit lukt dus niet helemaal. Steeds na een korte speelsessie schakelt de pc zichzelf uit. Het is tot nu toe alleen nog maar gebeurt tijdens het spelen van BF3. Bij andere toepassingen (Battlefield Play for Free speelde ik veel hiervoor) lijkt het niet te gebeuren, het is nu weer voor het eerst sinds mijn laatste bericht hier.

Omdat er dus al eerder problemen waren, dacht ik direct weer aan een warmteprobleem. Ik heb daarom wat dingen geprobeerd om de pc koeler te krijgen.

Wat ik al heb geprobeerd:
  • Kast open gezet
  • Grafische instellingen in BF3 allemaal op LOW gezet.
  • CPU ondergeklokt (multiplier naar 15 i.p.v. 21 waardoor hij effectief op max 2 ghz kan draaien. Ben overigens niet heel bekend met het aanpassen van de CPU. Ik las echter dat dit eenvoudig zo kon.)
Ik heb een log gemaakt met Realtemp. Deze plaats ik zo... Update: http://pastebin.com/7DmeLAa7

Als ik de gegevens van Realtemp mag geloven, is het geen probleem met de temperaturen. Goed, ze zijn wat hoger dan normaal door mijn kleine kast, maar niet absurd hoog.

Ik heb de bovenstaande berichten nog eens nagelezen en kwam daar nog enkele tips tegen. Dit wil ik nu gaan doen:
  • Geheugen checken met Prime 95
  • Kijken hoeveel de pc aan stroom uit het stopcontact trekt. (de voeding heb ik eerder dus vervangen door een 450watt exemplaar. Toch voor de zekerheid ff testen.)
Verder staat mijn pc op een receiver. Het moederbord heeft niet snel een warmteprobleem, toch?

Hebben jullie nog andere ideeën?

[ Voor 1% gewijzigd door Swelson op 08-02-2012 18:38 . Reden: Pastebinlink naar Realtemp log toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Doe eens een uurtje of 2 LinX draaien met geheugen op all. Het is een soort van Prime alleen nog wat zwaarder. Als je PC dit zonder fouten 2 uur trekt kan je er vanuit gaan dat je CPU en RAM in orde is.

Edit : Terwijl je dit doet natuurlijk ook goed naar de temps kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 08-02-2012 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Hier is natuurlijk zat over te vinden op het internet.

* BIOS qua overklok enzo op "optimized defaults' instellen
* Laatste chipset en videodrivers etc installeren
* Geheugen testen met memtest 86+
* CPU testen met bijv. Prime95
* GPU testen met Furmark
* CPU+GPU daarna evt ook gelijktijdig testen.

Is die voeding overigens een beetje goed getest?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar dingen:

Bij mij geven Speedfan en RealTemp precies dezelfde temperaturen voor de cpu (in mijn geval een i5 750). Probeer eens met de nieuwste versie (4.45). RealTemp geeft iig zeker de goede temp is mijn ervaring.

De max temp voor i5 760 cores is 99 graden celsius. De 72.6 van de Intel site is voor de cpu als geheel. RealTemp geeft de core temp door.

Als je cpu inderdaad 99 graden wordt, wordt automatisch de multiplier verlaagd tot de temperatuur weer gezakt is. PC sluit dus niet af.

Voeding levert 432W op 12V rail. Dit zou ruim voldoende moeten zijn voor cpu + gpu samen.

Waar het wel aan ligt? Geen idee eerlijk gezegd, zou meer troubleshooting moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Pc valt uit na een minuutje of 5 Prime 95 gedraaid te hebben. Processor zat op 65, gpu op 49 graden celsius.

[ Voor 4% gewijzigd door Swelson op 08-02-2012 18:58 . Reden: spelvaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Swelson schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 18:57:
Pc valt uit na een minuutje of 5 Prime 95 gedraaid. Processor zat op 65, gpu op 49 graden celsius.
Check even met andere programma's of het ook echt 65 graden is. Met die temp zou ie niet uit mogen vallen. Als het niet door de temps komt ligt het mogelijk aan moederbord of CPU.

Edit: Je hebt toch wel de 8 pins bij de CPU aangesloten ? Niet dat er alleen een 4 pins in zit.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 08-02-2012 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In deze screenshot die je gepost hebt:
[afbeelding]

[afbeelding]
Dat is tijdens het stressen volgens mij? Wat mij opvalt is namelijk dat de vcore zo laag is. Mijn cpu heeft 1.18V nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Dus dan krijgt de CPU misschien gewoon te weinig stroom aangeleverd? Ik heb volgens mij nog nooit de vcore aangepast.
PilatuS schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 18:58:
Edit: Je hebt toch wel de 8 pins bij de CPU aangesloten ? Niet dat er alleen een 4 pins in zit.
Mijn moederbord heeft alleen een 4pins aansluiting bij de CPU 1 4pins stekkertje van de voeding is dus aangesloten, de ander hangt los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Swelson schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 19:06:
Dus dan krijgt de CPU misschien gewoon te weinig stroom aangeleverd? Ik heb volgens mij nog nooit de vcore aangepast.
Kijk even wat de standaard vCore voor je CPU is en stel die handmatig in.
Mijn moederbord heeft alleen een 4pins aansluiting bij de CPU 1 4pins stekkertje van de voeding is dus aangesloten, de ander hangt los.
Dan is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
In de bios staat de vcore instelling op AUTO en geeft hij 1.16250v aan. Ik heb hem nu handmatig ingesteld op 1.18125v.

Edit: het valt me op dat de multiplier/cpu clock ratio weer gewoon op 21 staat in de bios na de herstart.

Edit2: Ik start de pc op en zie een berichtje over SATA is found running at IDE MODE! Daarna start Windows en dan een korte BSOD

[ Voor 53% gewijzigd door Swelson op 08-02-2012 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Wat een vervelend en hardnekkig probleem zeg. Ik denk nog steeds niet dat het de thermische beveiliging van je cpu is, die zou moeten throttlen, niet de hele pc uitzetten. Mijn i5-750 wordt tijdens linX 80 graden op de cores en die valt niet uit.

Gigabyte borden hebben in de bios vaak de "failsafe defaults", die zou je kunnen proberen. C1E, alle andere dingen uit. Dan misschien weer je onderclock proberen, multi 20 op 1.05V o.i.d. dat zou moeten kunnen en neemt een redelijke hap uit het verbruik onder load. Wat het probleem ook is, het lijkt met de processorbelasting te maken te hebben.

en die error van ide mode kan je wss oplossen door sata weer op ahci te zetten, als ie dat stond. Anders lekker op ide laten staan. Weet niet of die bsod ook daardoor komt, die heb je wel gegarandeerd als je ahci aanzet terwijl windows met ide mode geinstalleerd is.

[ Voor 18% gewijzigd door haarbal op 08-02-2012 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Lol, van de wal in de sloot.

Dit deed/zag ik:

vcore op AUTO gezet
failsafe defaults geladen
opgeslagen en BIOS afgesloten
zie een melding over SATA IDE net als zojuist
pc valt uit zodra windows opstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap even niet waarom dit zon lang topic is terwijl er in de OP staat dat er een 300W voeding wordt gebruikt. De gebruikte gpu heeft een system requirement van 500W: http://www.amd.com/us/pro...n-hd-6850-overview.aspx#3

Voor een euro of 40 heb je al een 500W voeding te pakken. Lost het niks op dan probeer je de voeding terug te sturen. Mijn 2500k @ 4.0 ghz met een overgeclockte 460 trek ik in furmark +- 320 Watt als ik me niet vergis.

Gecertificeerde voeding vinden doe je hier: http://support.amd.com/us...pplies/Pages/listing.aspx

Ik heb ooit bij mijn e6750 gehad dat tijdens Call of Duty 4 mijn pc ineens afsloeg. Eerste wat ik heb gedaan is een 2e OS installeren met alleen cod4 erop en deze een lange demo laten draaien (een opgeslagen match). Wat bleek na 4 uur viel de pc weer uit. Vervolgens voelde de bovenkant van mijn pc erg warm...Nader onderzoek; er was een kabel losgekomen en deze zat tussen de voeding fan en deze kon dus niet draaien. De 750W voeding kon het een paar uur passief aan maar daarna schakelde hij blijkbaar de pc uit.

Lijkt toch erg op dit verhaal...

Cpu temperatuur lijkt me bij bf3 niet zo relevant. Ik trek zelf nog geen 25% cpu load terwijl de gpu 99% load trekt.

ps mijn 2500k werd 70-80 graden in de bios met stock intel fan in een CM690 II Advanced met ruim voldoende ariflow. Scythe Mugen maakt er 40 van (@ OC).

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 08-02-2012 19:49 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
sdk1985 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 19:39:
Ik snap even niet waarom dit zon lang topic is terwijl er in de OP staat dat er een 300W voeding wordt gebruikt.
Het systeem heeft tijden lang prima gedraaid met een 300 watt voeding. Deze voeding heb ik vervangen toen ik op een gegeven moment problemen kreeg met de pc (hij viel steeds uit). Destijds leek het probleem echter meer veroorzaakt te worden door een scheefzittende koeler waardoor de temperaturen te hoog opliepen.

Edit: je geeft aan dat de GPU 500 watt nodig heeft. Waarom slaat de pc dan ook af als ik Prime 95 draai?

En door de CPU te downclocken zou het stroomverbruik toch ook omlaag moeten gaan?

Edit 2: pc draait startup repair. Ik reset de pc maar weer omdat zowel de muis als het toetsenbord niet reageren.

[ Voor 22% gewijzigd door Swelson op 08-02-2012 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
SATA is found running at IDE MODE!
Als dit op AHCI stond is dat de reden dat Windows niet meer boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Swelson schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 19:48:
[...]

Het systeem heeft tijden lang prima gedraaid met een 300 watt voeding. Deze voeding heb ik vervangen toen ik op een gegeven moment problemen kreeg met de pc (hij viel steeds uit). Destijds leek het probleem echter meer veroorzaakt te worden door een scheefzittende koeler waardoor de temperaturen te hoog opliepen.

Edit: je geeft aan dat de GPU 500 watt nodig heeft. Waarom slaat de pc dan ook af als ik Prime 95 draai?

En door de CPU te downclocken zou het stroomverbruik toch ook omlaag moeten gaan?

Edit 2: pc draait startup repair. Ik reset de pc maar weer omdat zowel de muis als het toetsenbord niet reageren.
Van warmte gaat een moderne cpu throttlen niet uitvallen.

GPU heeft niet letterlijk 500 watt nodig,dat is de requirement die AMD er aan geeft. Ik weet natuurlijk niet de exacte testprocedure van amd maar het zal hier mee te maken hebben: Voedingen lopen langzaam terug in vermogen (vuistregel 10% per jaar maar dat lijkt me persoonlijk overdreven). Daarnaast is het 12v deel van de voeding relatief duur. Het wattage van een voeding is een optel som van de verschillende lijnen. Bij goedkope voedingen is het vaak nou juist niet de 12v waar het vermogen zit. Het is dan ook safer om 500w te pakken, dan zit je altijd goed. Tot slot is een voeding efficient op 50% load, maar is hij daarnaast dan ook nog relatief koel. Vanaf 60% load gaat bij vrijwel elke voeding de fan speed stijl omhoog.

Zie vorige post voor een lijst met goedgekeurde voedingen. Hierbij kun je ook zien voor welke kaarten ze geschikt zijn (450W staat dus nooit een 6850 bij).

Even oplossend:
Heb je niet gewoon een "normale pc"? Ik heb zelf weleens een gpu uit een andere pc stroom "geleend" door de pc met de corsair hx750w (met 4x pci 6 pins) op de GPU van de andere pc aan te sluiten. Gaat prima:).

Het gaat er niet zo zeer om dat 450W onmogelijk is, het gaat er meer om dat je het echt kunt uitsluiten als oorzaak (nu kan dat nog niet). Ik pak zelf altijd mijn piek vermogen 2x. Zit je altijd goed :+ . Zuinigheid merk je het in ieder geval niet op, mijn e350 systeem pakt met een be quiet 350w 36W load en met een Thermaltake 750W 39W load.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 08-02-2012 20:11 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
PilatuS schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 20:02:
[...]

Als dit op AHCI stond is dat de reden dat Windows niet meer boot.
Gefixd inderdaad. Deze instelling werd gewijzigd bij het laden van de failsafe defaults. Toch niet zo failsafe dus ;)

USB invoerapperatuur werkt ook weer, de instellingen voor USBpoorten waren blijkbaar ook gewijzigd.
sdk1985 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 20:08:
[...]

Even oplossend:
Heb je niet gewoon een "normale pc"? Ik heb zelf weleens een gpu uit een andere pc stroom "geleend" door de pc met de corsair hx750w (met 4x pci 6 pins) op de GPU van de andere pc aan te sluiten. Gaat prima:).
De originele voeding van 300 watt heb ik nog wel. Misschien een idee om alles(mobo, cpu, ssd, hd, dvdspeler, fan) hier op aan te sluiten en alleen de grafische kaart op de 450 watt? Zou hetzelfde effect moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
voedingen mixen zou ik zeker niet doen, bovendien is dat niet zo makkelijk.

cpu undervolten en underclocken al geprobeerd, probleem lijkt toch met de cpu load te maken te hebben. Het lijkt me niet de warmte, veel cpu's worden veel warmer zonder dat de hele pc uitvalt.

[ Voor 88% gewijzigd door haarbal op 08-02-2012 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvAddict
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 00:12
Misschien dat de harde schijf te heet wordt. Bij mij viel eerst namelijk ook de pc steeds uit na een tijdje. Waarna ik hem na korte tijd weer op kon starten, maar hij nog sneller uitviel.
Bij mij werkte het om de case open te laten tijdens het gamen, heb nu een totaal andere pc.
Maar dit heb je al geprobeerd. Misschien kun je je harde schijf helemaal buiten je kast leggen, en dat je dan gaat gamen om te testen of het hieraan ligt.

Btw, je pc staat op een receiver, kan dit geen kwaad met electro magnetische velden?

Een andere mogelijkheid kan zijn dat je de verkeerde voedingskabel op je cpu hebt aangesloten. Bij mijn voeding zit een 8 pins, een 4+4 pins, en een 4 pins. Maar ik meen dat die 4 pins alleen voor oudere cpu's is. Weet dit laatste niet zeker hoor, maar je zou die 4+4 pins voor de helft aan kunnen sluiten: iedere 4 pins van de 4+4 heeft 2x 12 volt en 2xcom lijn of iets dergelijks.
Misschien dat anderen hier even kunnen zeggen of wat ik zeg klopt. Maar voorzover ik weet kun je gewoon de helft van de 4+4 pins aansluiting, aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:15

epic_gram

undercover moderator

haarbal schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 20:19:
voedingen mixen zou ik zeker niet doen, bovendien is dat niet zo makkelijk.
Meerdere voedingen in 1 systeem is juist ontzettend eenvoudig. Je sluit gewoon de ground van de tweede voeding aan op de ground van de eerste, primaire voeding. Vervolgens pak je een relais voor je power on signaal naar de ground van je tweede voeding, aangestuurd door een willekeurige kabel uit je primaire voeding. (12, 5 of 3.3 voltslijn) Let er wel op dat je altijd iets aan de tweede voeding hebt hangen, anders kan hij kapot gaan.

edit:
tvAddict schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 20:51:
Btw, je pc staat op een receiver, kan dit geen kwaad met electro magnetische velden?
In de praktijk is dat echt verwaarloosbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door epic_gram op 08-02-2012 20:57 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
tvAddict schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 20:51:
Misschien dat de harde schijf te heet wordt. Bij mij viel eerst namelijk ook de pc steeds uit na een tijdje. Waarna ik hem na korte tijd weer op kon starten, maar hij nog sneller uitviel.
Bij mij werkte het om de case open te laten tijdens het gamen, heb nu een totaal andere pc.
Maar dit heb je al geprobeerd. Misschien kun je je harde schijf helemaal buiten je kast leggen, en dat je dan gaat gamen om te testen of het hieraan ligt.

Een andere mogelijkheid kan zijn dat je de verkeerde voedingskabel op je cpu hebt aangesloten. Bij mijn voeding zit een 8 pins, een 4+4 pins, en een 4 pins. Maar ik meen dat die 4 pins alleen voor oudere cpu's is. Weet dit laatste niet zeker hoor, maar je zou die 4+4 pins voor de helft aan kunnen sluiten: iedere 4 pins van de 4+4 heeft 2x 12 volt en 2xcom lijn of iets dergelijks.
Misschien dat anderen hier even kunnen zeggen of wat ik zeg klopt. Maar voorzover ik weet kun je gewoon de helft van de 4+4 pins aansluiting, aansluiten.
Zojuist de pc weer aangezet om verder te testen.

Heb de harde schijf een flinke kopieeropdracht gegeven en Prime 95 gedraaid, een minuut lang. De temperatuur van de HDD steeg van 24 naar 26 graden celsius volgens HDDlife Pro. Het zou natuurlijk kunnen dat hij meer opwarmt tijdens het spelen van BF3 (deze game heb ik namelijk ook op de HDD gezet i.p.v. op de SSD vanwege ruimtegebrek op de SSD). Maar aan de andere kant: er staat ook continue een fan tegenaan te blazen vanaf de voorkant...

De voeding van de CPU klopt volgens mij wel. Ik heb alleen een kabel die aan het einde opsplitst in 2 keer 4 (naast de 20+4 kabel van het mobo, de 6 en de 6+2 kabel voor de graka, e.a. natuurlijk). Slechts een van de twee 4pins stekkers paste op de aansluiting bij de CPU.
epic_gram schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 20:55:
[...]

Meerdere voedingen in 1 systeem is juist ontzettend eenvoudig. Je sluit gewoon de ground van de tweede voeding aan op de ground van de eerste, primaire voeding. Vervolgens pak je een relais voor je power on signaal naar de ground van je tweede voeding, aangestuurd door een willekeurige kabel uit je primaire voeding. (12, 5 of 3.3 voltslijn) Let er wel op dat je altijd iets aan de tweede voeding hebt hangen, anders kan hij kapot gaan.
Dit ga ik even uitproberen (eerst even googlen naar de termen om te kijken wat je precies bedoeld :+ . Moet wel lukken denk ik).

Edit: HDDlife Pro geeft bij mijn SSD aan: performance: moderate (34%). Moet ik hier waarde aan hechten? (ik gebruik immers de gratis trialversie en ze laten niet meer zien van dit opslagmedium zoals bij de HDD wel het geval is)

[ Voor 4% gewijzigd door Swelson op 08-02-2012 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Enfin: oude voeding van 300 watt gepakt, groene draadje met zwarte draadje doorgelust(dus niet geschakeld met eerste voeding) en een fan aan een molexplug gehangen zodat de voeding altijd ergens vermogen aan levert. Vervolgens videokaart aan deze voeding gehangen.

Deze voeding aangezet: videokaartfan en losse fan gingen draaien. Nu ff Prime 95 draaien om het een poosje te testen.

Edit: en plof.... 8)7

Eerst wat korter getest --> de sensortest gedaan in Realtemp. Hier viel hij bij een eerdere poging al uit herinner ik me. Deze doorstond hij nu wel helemaal (circa 10 minuten).

Daarna de test gedaan van Prime 95 met maximum heat. Deze hield hij een minuut of 4 vol. De processor liep op tot 75 graden en toen deed hij weer plof.

Edit: hier weer een log van Realtemp: http://pastebin.com/5BRimNLy

Ik ga slapen, heb het er helemaal mee gehad voor vandaag. Thnx voor jullie hulp tot nu toe!

[ Voor 42% gewijzigd door Swelson op 08-02-2012 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:50
Swelson schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 19:06:

[...]

Dat maakt niet uit, dan loopt er tweemaal zoveel stroom door eenzelfde kabel. Maar dat mag niet veel uitmaken. Tenzij je aan zware overclocks doet. Zelf een PD werkt prima op een 4 pins en die heeft een hoop meer energie nodig.
VasZaitsev schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 23:22:
[...]

Schiet toch op zeg, wat een onzin. Als je games speelt draait je graka altijd op max om de maximale fps eruit te persen. Daar maakt een scherm meer of minder geen verschil in. Hooguit mis je een fps doordat je graka ook het statische beeld moet blijven genereren, maar dat is geen extra performance; die performance wordt afgenomen van het andere gamende vermogen.

Die 46/47 graden, is dat niet de system temp? Anders vrees ik voor je southbridge...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
naarden 4ever schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 23:43:

[...]

Die 46/47 graden, is dat niet de system temp? Anders vrees ik voor je southbridge...
Je bedoeld de op een na laatste kolom met cijfers op Pastebin? Dit is de grafische kaart. De vorige keer had ik er ook bijgezet wat de verschillende kolommen betekenen, ben ik nu vergeten zie ik:

DATE,TIME,MHz,CPU_0,CPU_1,CPU_2,CPU_3,GPU,LOAD%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
Ik vindt de temperaturen erg mee vallen.

Denk niet dat het een Warmte probleem is, maar zoals @naarden voorstelde je southbridge.

Dus denk dat je moet zoeken naar iets hardware matig, maar niet je videokaart :)

suc6

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
In Speedfan zie ik naast de temperaturen van de CPU, ook Temp 1,2 en 3. Ik las ergens dat temp1 de temperatuur onder de processor is. Temp 2 wijzigd niet, maar dit had iemand anders elders op een forum ook. Temp3 stijgt echter vrij snel (zit binnen een minuut al over de 50 graden) als ik Prime 95 draai. En Speedfan zit bij de temperatuur van de CPU altijd een graadje of 10 onder de metingen van Realtemp....

Het zou best kunnen dat die sensor dan onder de Intel H55 Chip zit of onder de iTE IT8720. Maar hoe kan ik deze koelen? Er zitten kabels voor van de mobo aansluiting e.d.. Normaliter zou een grote cpufan deze moeten koelen lijkt me. Misschien dat dit nu onvoldoende gebeurt.

Zou een tafelventilator hier helpen? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
Een aantal dingen heb ik nog niet voorbij zien komen in dit topic.

Is er al in de logboeken van Windows gekeken op de tijden vlak voor/tijdens het uitvallen?
Is er al getest om alles 'uit te bouwen' en los te testen, desnoods met een tafelventilator er op?

Misschien Windows eens installeren (met natuurlijk laatste drivers) tijdelijk op een andere HD? Dit om de installatie en gelijk de HD uit te sluiten.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Meteen een gelegenheid om je pc schoon te maken???

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-09 13:40
Ik lees ook nog nergens of daadwerkelijk het geheugen al getest is met memtest86+. Daarnaast kun je het automatisch uitschakelen bij een BSOD uitzetten zodat je de melding kunt lezen, die geven je in ieder geval een idee in welke richting je moet zoeken.

Ik zet mijn geld op slecht geheugen. Als je memtest 8 uur zonder problemen kunt draaien dan moet het haast wel een brak moederbord zijn. De CPU gaat immers bijna nooit kapot...

[ Voor 15% gewijzigd door Stefanovic45 op 09-02-2012 17:53 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Hij doet geen bsod toch? gewoon uit, alsof er ergens kortsluiting is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Idd geen bsod. Problemen met bsod's en geheugen heb ik wel eens eerder gehad bij een andere pc. Volgens mij ligt daar het probleem niet.

De pc kan ook nooit weer meteen worden opgestart hier zit steeds minstens 3-5 minuten tussen. Waar wijst dit op? Is dit niet typisch voor problemen met de temperatuur?

Ik ben even in de logboeken aan het kijken. Ik heb geen idee waar ik op moet letten eigenlijk. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvAddict
ja je zou idd wel denken aan een temperatuur probleem als het 3 tot 5 minuten duurt om de pc weer op te kunnen starten.
Vind het wel vreemd dat je cpu zo heet wordt. Op welk toerental draait de ventilator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
De CPUkoeler draait op zijn max ergens rond de 1300 rpm volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
Swelson schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:41:
Idd geen bsod. Problemen met bsod's en geheugen heb ik wel eens eerder gehad bij een andere pc. Volgens mij ligt daar het probleem niet.

De pc kan ook nooit weer meteen worden opgestart hier zit steeds minstens 3-5 minuten tussen. Waar wijst dit op? Is dit niet typisch voor problemen met de temperatuur?

Ik ben even in de logboeken aan het kijken. Ik heb geen idee waar ik op moet letten eigenlijk. Tips?
Het makkelijkst is om even bij te houden wanneer de pc uitvalt. Nadat de computer weer gestart is ga je in de logboeken (systeem) kijken of er uitroeptekens staan, deze zijn rood of geel. Als je dat ziet plaats de melding hier.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Zie alleen wat dingen over shadowcopy in de logboeken staan. Nadat de pc is uitgevallen uiteraard meldingen dat de pc onverwacht is afgesloten. Verder weinig bijzonders...

Ben nu even aan het prutsen met de instellingen van de cpukoeler. Heb in de bios de instellingen van de fan aangepast. Hij zou nu in principe op zijn max moeten draaien (2200 rpm) maar hij haalt momenteel maar 1600-1700 rpm. De CPU blijft wel een stuk beter koel met 27 graden idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Er zijn een heel aantal shurikens met rotte fans, is de fan nog goed? Hij zou weinig speling moeten hebben en soepel moeten draaien als je er aan voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik vind eerlijk gezegd dat je maar chaotisch bezig bent. Heb je je geheugen nu al getest met memtest zoals hierboven ook al gevraagd is? Laat dat eerst eens minimaal 8 uur en liever langer draaien.

* Heb je trouwens het nieuwste bios geinstalleerd (F5) ?
* Hoe lang heb je die SSD al? Sinds het begin? Je leest veel verhalen over BSOD en issues bij Vertex 2 SSD's.

[ Voor 36% gewijzigd door Help!!!! op 09-02-2012 23:13 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Geloof me of niet, zojuist een half uur BF3 gespeeld. Ik denk echt dat het met de temperatuur te maken heeft. De CPUkoeler hield de CPU in ieder geval een stuk beter koel. Ik heb op mijn tweede scherm continue de temperaturen in de gaten gehouden.

Het valt me op dat de fan terug lijkt te lopen in snelheid. Ik heb het spel maar afgesloten omdat de koeler op de 1100 RPM zat en de temperatuur van de CPU rond de 60 graden zat.
Help!!!! schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 23:04:
Ik vind eerlijk gezegd dat je maar chaotisch bezig bent. Heb je je geheugen nu al getest met memtest zoals hierboven ook al gevraagd is? Laat dat eerst eens minimaal 8 uur en liever langer draaien.

* Heb je trouwens het nieuwste bios geinstalleerd (F5) ?
* Hoe lang heb je die SSD al? Sinds het begin? Je leest veel verhalen over BSOD en issues bij Vertex 2 SSD's.
Ik heb niet het idee dat het geheugen er iets mee te maken heeft, net als de SSD. Ik krijg namelijk geen BSOD's en het probleem doet zich alleen voor als de CPU zwaar belast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usgaap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 08:53
Ik heb het topic even zitten checken, want....

Mijn computer valt ook uit tijdens BF2 en BF3. Ook na ongeveer dezelfde tijd. En kan ook inderdaad de computer niet meer aandoen in de tussentijd.

Ik word er knetter van en installeer ze al niet eens meer. Echt, alle andere games, Crysis 2, Batman: Arkham City en andere zware games lopen als een tierelier op max settings. Behalve..... BF2 en BF3.

Heb jij dit, net als ik, uitsluitend in Battlefield 2 en 3?

Hebben identiek geheugen. En ook 2 schermen. Verder een ander systeem (i7 2600, Asus P8H67M, HD5850, Corsair 750). Ik heb ook enorm hoge temperaturen. Tests van mijn kant leveren niets meer op (memtest86+, CPU en GPU). Ik speel ze niet meer. En volg dit met meer dan gemiddelde interesse. Heb er ook kort een topic over gehad. Toevoeging die ik naar aanleiding daarvan moet maken is dat de temperatuur van de CPU ook tegen de 80 liep (dit in tegenspraak met mijn TS, werd me later pas duidelijk). Daarnaast bleek na RMA van mijn videokaart dat het daar echt niet aan lag, ondanks de suggestieve vermelding van het woord Atikmpag.sys in de systeemdump.

[ Voor 55% gewijzigd door usgaap op 09-02-2012 23:53 . Reden: Toevoeging, anders zo'n nutteloze post... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
usgaap schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 23:41:

Heb jij dit, net als ik, uitsluitend in Battlefield 2 en 3?
Nee, ik heb het ook als ik Prime 95 draai. Volgens mij kan ik stellen dat het bij mij alleen voorkomt als de CPU langere tijd zwaar wordt belast (waarbij ik niet zeg dat de CPU het probleem vormt).

Ik heb eerder het idee dat bij mij (onderdelen van) het moederbord te warm wordt. Ik zie namelijk de temperatuur van de PCH(southbridge) ongeveer gelijk oplopen met die van de CPU maar vervolgens niet even snel afkoelen als de CPU minder zwaar belast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Volgende test uitgevoerd: ventilator van de behuizing losgekoppeld. Vervolgens oude Intel koeler aangesloten op de aansluiting van de CPUkoeling en de Scythekoeler aangesloten op een aansluitpunt van de ventilator van de behuizing.

Resultaat: Intel koeler draait op ongeveer 1300 RPM. De Scythe koeler haalt nu wel bijna 2200 RPM. Dat is ook te horen :).

Zou het kunnen dat het aansluitpunt van de CPUkoeler gewoon te weinig vermogen levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Swelson schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 23:20:
Geloof me of niet, zojuist een half uur BF3 gespeeld. Ik denk echt dat het met de temperatuur te maken heeft. De CPUkoeler hield de CPU in ieder geval een stuk beter koel. Ik heb op mijn tweede scherm continue de temperaturen in de gaten gehouden.

Het valt me op dat de fan terug lijkt te lopen in snelheid. Ik heb het spel maar afgesloten omdat de koeler op de 1100 RPM zat en de temperatuur van de CPU rond de 60 graden zat.

[...]

Ik heb niet het idee dat het geheugen er iets mee te maken heeft, net als de SSD. Ik krijg namelijk geen BSOD's en het probleem doet zich alleen voor als de CPU zwaar belast wordt.
Dat bedoel ik dus met chaotisch. Je bent nu al tijden bezig met van alles en nog wat te rommelen.
Ik zou het gestructureerder aanpakken. Je komt imho nogal eigenwijs over.

Dat jij het idee hebt dat het niet aan het geheugen (of SSD) ligt wil uiteraard nog niet zeggen dat het daar ook niet aan legt. Niet dat ik weet dat het daar aan ligt maar je moet zoveel mogelijk oorzaken op een systematische manier uitsluiten in dit soort gevallen.

Anyway, geheugenfouten kunnen voor de meest rare errors zorgen.

In je cpu zit ook je memorycontroller en een prorgramma als memtest 86+ dat onder DOS draait, stresst in principe bijna alleen je geheugen en deze memorycontroller. Hiermee kun je alvast iets uitsluiten.

Ik ga er daarbij vanuit dat:
  • Je Bios op defaults staat behoudens je IDE instelling die op AHCI hoort te staan voor een SSD (mits je W7 ook met AHCI aan geinstalleerd hebt).
  • Je het laatste BIOS geinstalleerd hebt
  • Je cpu goed geinstalleerd is (alle pinnetjes in de socket nog recht?)
  • Je cpukoeler goed gemonteerd is inclusief koelpasta
  • Je Soutbridge heatsink er goed opzit
Verder, hoe zit het nou met die SSD :? Zit die erin sinds je de PC kocht of pas daarna :?
Swelson schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 08:13:
[...]

Nee, ik heb het ook als ik Prime 95 draai. Volgens mij kan ik stellen dat het bij mij alleen voorkomt als de CPU langere tijd zwaar wordt belast (waarbij ik niet zeg dat de CPU het probleem vormt).
Nee, maar je bent ook niet bezig systematisch andere oorzaken uit te sluiten. Bovendien, als je de CPU zwaar belast worden andere subsystemen ook vaak zwaarder belast.
Ik heb eerder het idee dat bij mij (onderdelen van) het moederbord te warm wordt. Ik zie namelijk de temperatuur van de PCH(southbridge) ongeveer gelijk oplopen met die van de CPU maar vervolgens niet even snel afkoelen als de CPU minder zwaar belast wordt.
Dat zou kunnen maar is in principe logisch. Op je PCH zit geen fan (toch) terwijl op je CPU wel een fan zit die bij afname belasting langzamer gaat draairen maar wel veel sneller de temp omlaag brengt.)

Het zou verder helpen als je, behalve systematisch te werk gaan, ook beschikking zou kunnen hebben over reserve onderdelen van bijv. een vriend om zo de oorzaak op te sporen.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 10-02-2012 10:53 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voeding....
Help!!!! schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 10:30:
[...]

Heeft ie al vervangen en zou bij mijn weten voldoende moeten zijn voor deze setup.

Maar goed, de oorzaak kan in vanalles zitten, hardware, software, driverconflict. BF3 is erg zwaar en staat bekend om zijn instabiliteit bij sommige mensen.

Enige oplossing is alles stap voor stap systematisch uit te sluiten.
Sorry heb er overheen gelezen :)
Een pc gaat niet voor niks vanzelf uit.... Geheugen zal het niet zijn.. als het geheugen defect is krijg je een mooi blauw scherm en reboot de pc in de meeste gevallen.
Ik denk dat de TS een voeding van een bekend merk moet gaan aanschaffen... geen prutloze voeding met 12amp op een 12volt lijn. Maar een goede stabiele voeding met 24amp erop.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2012 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Heeft ie al vervangen en zou bij mijn weten voldoende moeten zijn voor deze setup. Het is naar ik weet ook geen "slechte" voeding.

Maar goed, de oorzaak kan in vanalles zitten, hardware, software, driverconflict. BF3 is erg zwaar en staat bekend om zijn instabiliteit bij sommige mensen.

Enige oplossing is alles stap voor stap systematisch uit te sluiten.

[ Voor 43% gewijzigd door Help!!!! op 10-02-2012 10:53 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 10:29:
Voeding....

[...]

Sorry heb er overheen gelezen :)
Een pc gaat niet voor niks vanzelf uit.... Geheugen zal het niet zijn.. als het geheugen defect is krijg je een mooi blauw scherm en reboot de pc in de meeste gevallen.
Ik denk dat de TS een voeding van een bekend merk moet gaan aanschaffen... geen prutloze voeding met 12amp op een 12volt lijn. Maar een goede stabiele voeding met 24amp erop.
Voeding is naar ik meen niet van 'slechte' kwaliteit.

Geheugen / kapotte mem controller, kan allerlei fouten veroorzaken, blauw scherm is geen zekerheid daarbij.

Het punt is niet of het wel of niet het geheugen is maar dat je op een systematische manier alle eventuele oorzaken moet uitsluiten.

Maar goed, ik ga mijn tijd weer nuttig besteden. Ff BF3 spelen ofzo...

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 10-02-2012 10:58 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvAddict
swelson, nu je cpu koeler op 2200 draait, heb je nu nog steeds dat de pc uitvalt na een tijdje bf3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
tvAddict schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:55:
swelson, nu je cpu koeler op 2200 draait, heb je nu nog steeds dat de pc uitvalt na een tijdje bf3?
Nee, het probleem lijkt over. Ik heb het inmiddels al een hele avond gespeeld, probleemloos. De instellingen van de videokaart heb ik ook weer omhoog gezet. De CPU blijft netjes tussen de 50-60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvAddict
mooi joh, eindelijk van het probleem af. Ik weet hoe frustrerend het kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvAddict
btw, bedenkt net iets. Je hebt de cpu fan op de behuizingsfanaansluiting aangesloten en nu draait je fan wel hard. De cpu-fan aansluiting op je mobo, is die pwm gestuurd? (dan zitten er 4 pinnetjes) Want de system fan aansluiting heeft normaal 3 pinnetjes, en is dus niet temperatuur gestuurd. Het zou dan kunnen dat er een sensor kapot is oid, waardoor je mobo niet via de cpu aansluiting doorgeeft dat je cpu te heet wordt.

Zomaar een gedachte hoor, weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
tvAddict schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 01:06:
btw, bedenkt net iets. Je hebt de cpu fan op de behuizingsfanaansluiting aangesloten en nu draait je fan wel hard. De cpu-fan aansluiting op je mobo, is die pwm gestuurd? (dan zitten er 4 pinnetjes) Want de system fan aansluiting heeft normaal 3 pinnetjes, en is dus niet temperatuur gestuurd. Het zou dan kunnen dat er een sensor kapot is oid, waardoor je mobo niet via de cpu aansluiting doorgeeft dat je cpu te heet wordt.

Zomaar een gedachte hoor, weet het niet zeker.
In de bios waren er drie opties volgens mij als deze aansturing aan stond: auto, pwm en voltage. Ik heb ze alle drie getest. Op het mobo zitten inderdaad 4 pinnetjes bij de aansluiting van de CPUkoeler.

De sensor kapot, dat zou nog best wel eens kunnen. In AIDA64 zie ik 4 sensoren voor elke kern van de CPU, deze geven altijd de juiste (of in ieder geval logische) temperaturen aan. Ik zie ook een meetpunt voor de CPU in het algemeen. Deze geeft nu 17 graden aan(dus onder de kamertemperatuur), terwijl de CPUkernen elk rond de 28 graden zitten. Gister gaf deze sensor ook een hele poos allerlei temperaturen aan, ver onder nul.

Ben inderdaad blij dat het nu weer goed werkt en dat we de oorzaak waarschijnlijk hebben gevonden. Iedereen hartelijk dank voor de tips en het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvAddict
je zou er nog een zalman fanmate aan kunnen hangen, kun je zelf het toerental regelen door te draaien aan het knopje. Kost een euro of 5 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 00:33
Ik heb exact hetzelfde probleem met hetzelfde mobo.

pc valt ook plots uit.

Een keer wa het na 8uur gamen, daarna was het varierend van 10 min, tot paar uur.

ik heb wel een i7 860, hierop ook een big schuriken gezet.

GPU: GTX 550ti of GTX570, beide het probleem.
Met 2 SSD's getest, ook zelfde probleem.

Geheugen heb ik nog niet vervangen.

Voeding is het niet volgens mij, ik heb al een 600w coolermaster voeding getest en een 750 w coolermaster voeding getest, beide geven dit probleem...

mij lijkt het moederbord eigenlijk... Maar kan het nog niet 100% zeker zeggen.

Heb al veel gespeeld met BIOS settings, de i7 staat nu op no turbo, no ht en met maar 2 active cores.
prime temp is 55°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat allemaal over koeling, ik denk daarom dat dit topic beter naar Cooling kan,

Move PMG -> CO

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 2 Laatste