Beste,
Ik heb een probleem die ik graag wil oplossen met hulp.
In het kort:
Mijn systeem klapt eruit na inloggen in Windows 7 met een BSOD. Volgens de geheugendump ligt dit aan mijn videokaart, specifiek aan een bestandje geheten Atikmpag.sys. Heel soms kom ik iets verder maar na 2 minuten lig ik er alsnog uit.
Iets uitgebreider:
Ik heb sinds 22 april een nieuws systeem. En sinds 14 mei een nieuwe videokaart. Tweedehands weliswaar, 16 maanden oud maar prima verzorgd. Deed het in eerste instantie uitstekend.
Systeemspecs:
Probleem:
Nadat ik een week fanatiek gebruik heb gemaakt van de videokaart krijg ik nu bij het opstarten, net ná het inloggen een freeze. Na de freeze, waarbij het bureaublad nét zichtbaar is, gaat het beeld op zwart. Na 10 seconden krijg ik een mededeling dat er zich een kritisch probleem heeft voorgedaan en Windows 7 x64 Ultimate moet sluiten.
Wat ik heb gedaan:
De foutmelding in Windows luidt overigens als volgt:
Windows geeft aan het euvel overigens niet te kunnen verhelpen. Eigenlijk denk ik alles te hebben gedaan behalve andere voeding. Zou het probleem te verhelpen zijn zonder een nieuwe voeding aan te schaffen? Of heeft iemand dé oplossing.
Ik heb een probleem die ik graag wil oplossen met hulp.
In het kort:
Mijn systeem klapt eruit na inloggen in Windows 7 met een BSOD. Volgens de geheugendump ligt dit aan mijn videokaart, specifiek aan een bestandje geheten Atikmpag.sys. Heel soms kom ik iets verder maar na 2 minuten lig ik er alsnog uit.
Iets uitgebreider:
Ik heb sinds 22 april een nieuws systeem. En sinds 14 mei een nieuwe videokaart. Tweedehands weliswaar, 16 maanden oud maar prima verzorgd. Deed het in eerste instantie uitstekend.
Systeemspecs:
Moederbord | ASUS P8H67-M Rev 3.0 |
Processor | Intel i7 2600 |
Geheugen | Kingston 4 x 2GB |
Videokaart | Sapphire ATI HD 5850 1GB |
Voeding | Corsair 750W 80% |
Harde schijf | OCZ Vertex 2 SATA II |
DVD | Samsung SH-S223C |
Probleem:
Nadat ik een week fanatiek gebruik heb gemaakt van de videokaart krijg ik nu bij het opstarten, net ná het inloggen een freeze. Na de freeze, waarbij het bureaublad nét zichtbaar is, gaat het beeld op zwart. Na 10 seconden krijg ik een mededeling dat er zich een kritisch probleem heeft voorgedaan en Windows 7 x64 Ultimate moet sluiten.
Wat ik heb gedaan:
- Drivers
- [list]Ik had ATI Catalyst 11.5. Deze heb ik in veilige modus mbv [url="http://phyxion.net/item/driver-sweeper.html"]Driver Sweeper[/url] verwijderd. Vervolgens Windows normaal opstarten en "Programma verwijderen" gedaan. Alle resten waren verwijderd. 100%. Aan de hand van dit riedeltje ook 11.4 en 11.3 geïnstalleerd. Probleem bleef.[/list]
- Beeld
- [list]Er wordt hier en daar gesuggereerd dat e.e.a. wellicht te maken zou kunnen hebben met overklokken. Mijn videokaart loopt op stock. De suggestie om op 59 of 50 Hertz te werken bevreemdt mij. Moet ik dit serieus nemen of blaas ik dan niet iets op? Daarnaast heb ik 2 schermen. Deze heb ik beide losgekoppeld, gewisseld of een aangesloten. En dat andersom. Ander slot geprobeerd is niet mogelijk ivm de grootte van de kaart en aansluitingen op het moederbord. Helaas.[/list]
- Diagnostiek
- [list]Ik heb de temperatuur in de gaten gehouden. Het probleem deed zich voor na 3 uurtjes Battlefied 2. De temperatuur was 57° gestressed. Het probleem doet zich ook voor na een pauze van 30 minuten. Ik heb uitsluitend legale software en alle hotfixes en updates zijn geïnstalleerd.[/list]

De foutmelding in Windows luidt overigens als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| Bron Windows Overzicht Videohardwarefout Datum ‎23-‎5-‎2011 1:04 Status Niet gerapporteerd Beschrijving Een probleem met de videohardware heeft ervoor gezorgd dat Windows niet meer goed werkt. Probleem met handtekening Naam van probleemgebeurtenis: LiveKernelEvent Versie van besturingssysteem: 6.1.7601.2.1.0.256.1 Landinstelling-id: 1043 Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem WD-20110523-0102.dmp sysdata.xml WERInternalMetadata.xml Extra informatie over het probleem BCCode: 117 BCP1: FFFFFA8009119010 BCP2: FFFFF88002C1040C BCP3: 0000000000000000 BCP4: 0000000000000000 OS Version: 6_1_7601 Service Pack: 1_0 Product: 256_1 |
Windows geeft aan het euvel overigens niet te kunnen verhelpen. Eigenlijk denk ik alles te hebben gedaan behalve andere voeding. Zou het probleem te verhelpen zijn zonder een nieuwe voeding aan te schaffen? Of heeft iemand dé oplossing.