Toon posts:

HD 5850 1GB BSOD's met melding Atikmpag.sys

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• usgaap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-05 17:57
Beste,

Ik heb een probleem die ik graag wil oplossen met hulp.

In het kort:

Mijn systeem klapt eruit na inloggen in Windows 7 met een BSOD. Volgens de geheugendump ligt dit aan mijn videokaart, specifiek aan een bestandje geheten Atikmpag.sys. Heel soms kom ik iets verder maar na 2 minuten lig ik er alsnog uit.

Iets uitgebreider:

Ik heb sinds 22 april een nieuws systeem. En sinds 14 mei een nieuwe videokaart. Tweedehands weliswaar, 16 maanden oud maar prima verzorgd. Deed het in eerste instantie uitstekend.

Systeemspecs:

MoederbordASUS P8H67-M Rev 3.0
ProcessorIntel i7 2600
GeheugenKingston 4 x 2GB
VideokaartSapphire ATI HD 5850 1GB
VoedingCorsair 750W 80%
Harde schijfOCZ Vertex 2 SATA II
DVDSamsung SH-S223C

Probleem:

Nadat ik een week fanatiek gebruik heb gemaakt van de videokaart krijg ik nu bij het opstarten, net ná het inloggen een freeze. Na de freeze, waarbij het bureaublad nét zichtbaar is, gaat het beeld op zwart. Na 10 seconden krijg ik een mededeling dat er zich een kritisch probleem heeft voorgedaan en Windows 7 x64 Ultimate moet sluiten.

Wat ik heb gedaan:
  • Drivers
  • [list]Ik had ATI Catalyst 11.5. Deze heb ik in veilige modus mbv [url="http://phyxion.net/item/driver-sweeper.html"]Driver Sweeper[/url] verwijderd. Vervolgens Windows normaal opstarten en "Programma verwijderen" gedaan. Alle resten waren verwijderd. 100%. Aan de hand van dit riedeltje ook 11.4 en 11.3 geïnstalleerd. Probleem bleef.[/list]
  • Beeld
  • [list]Er wordt hier en daar gesuggereerd dat e.e.a. wellicht te maken zou kunnen hebben met overklokken. Mijn videokaart loopt op stock. De suggestie om op 59 of 50 Hertz te werken bevreemdt mij. Moet ik dit serieus nemen of blaas ik dan niet iets op? Daarnaast heb ik 2 schermen. Deze heb ik beide losgekoppeld, gewisseld of een aangesloten. En dat andersom. Ander slot geprobeerd is niet mogelijk ivm de grootte van de kaart en aansluitingen op het moederbord. Helaas.[/list]
  • Diagnostiek
  • [list]Ik heb de temperatuur in de gaten gehouden. Het probleem deed zich voor na 3 uurtjes Battlefied 2. De temperatuur was 57° gestressed. Het probleem doet zich ook voor na een pauze van 30 minuten. Ik heb uitsluitend legale software en alle hotfixes en updates zijn geïnstalleerd.[/list]
De doodenkele keer dat ik erin geslaagd ben iets verder te komen zag ik in AIDA64 iets raars, althans voor mij. Onder het tabblad Computer - Sensor zag ik dat de stroomwaarde GPU VRM op 5.1A staan. Dit was 1.7 :?

De foutmelding in Windows luidt overigens als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Bron
Windows

Overzicht
Videohardwarefout

Datum
‎23-‎5-‎2011 1:04

Status
Niet gerapporteerd

Beschrijving
Een probleem met de videohardware heeft ervoor gezorgd dat Windows niet meer goed werkt.

Probleem met handtekening
Naam van probleemgebeurtenis:   LiveKernelEvent
Versie van besturingssysteem:   6.1.7601.2.1.0.256.1
Landinstelling-id:  1043

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem
WD-20110523-0102.dmp
sysdata.xml
WERInternalMetadata.xml

Extra informatie over het probleem
BCCode: 117
BCP1:   FFFFFA8009119010
BCP2:   FFFFF88002C1040C
BCP3:   0000000000000000
BCP4:   0000000000000000
OS Version: 6_1_7601
Service Pack:   1_0
Product:    256_1

Windows geeft aan het euvel overigens niet te kunnen verhelpen. Eigenlijk denk ik alles te hebben gedaan behalve andere voeding. Zou het probleem te verhelpen zijn zonder een nieuwe voeding aan te schaffen? Of heeft iemand dé oplossing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 271532

Start de PC in veilige modus, om dit te doen druk je tijden het opstarten van de pc meerdere malen op F8
Probeer de ATI drivers te verwijderen.
Daarna zoek je in de computer naar Atikmpag.sys, verwijder dit bestand.
Herstart de PC en installeer de nieuwste drivers van ATI.

Gebruik je trouwens 1 or meerdere beelschermen?, zo ja draai windows eerst op 1 scherm om te kijken of daar het probleem in zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoL0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Even een tip voor het verwijderen van de drivers: driver sweeper. In veilige modus kun je niet gewoon de (un)installer van ATi starten.

Ik had een soortgelijk probleem (atikmpag.sys BSoD's nadat ik eerst allerlei strepen over mn beeld kreeg. Werd steeds erger). Na ook van alles geprobeerd te hebben (ook reïnstall Windows..) bleek mijn videokaart gewoon defect.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• usgaap
Hoi Felixkillercat,
  • Start de PC in veilige modus, om dit te doen druk je tijden het opstarten van de pc meerdere malen op F8
    Probeer de ATI drivers te verwijderen.
    Daarna zoek je in de computer naar Atikmpag.sys, verwijder dit bestand.
    • [u]Bedankt voor je reactie[/u]. Zoals ik in mijn wellicht wat lange verhaal heb geprobeerd duidelijk te maken heb ik dit inderdaad gedaan. Meerdere malen. In veilige modus kun je ATI niet verwijderen, wel kun je mbv Driver Sweeper alles referenties ernaaar laten verwijderen. Daarna in "Normale Modus" maar zonder videokaart driver, kun je ATI wél verwijderen. Opnieuw opstarten en Driver Sweeper leert mij dat er geen ATI-resten meer zijn.
  • Herstart de PC en installeer de nieuwste drivers van ATI.
    • Gedaan met zowel 11.3, 11.4 én 11.5.Uitsluitend de Display Drivers en tevens de complete riedel (geluid, etc, etc.).
  • Gebruik je trouwens 1 or meerdere beelschermen?, zo ja draai windows eerst op 1 scherm om te kijken of daar het probleem in zit.
    • Ik gebruik idd meerdere schermen. Heb geprobeerd een enkel scherm (en dat ook gewisseld) op een van de 2 DVI-aansluitingen te persen. Geen soelaas, helaas.
@RoL0,

Je bent opgehouden met zoeken naar oplossingen? Ben benieuwd want ik wil het zeker weten. Op internet wordt namelijk ook gesuggereerd dat het zou kunnen liggen aan te weinig 'juice', ofwel een te krappe voeding qua vermogen. Maar ik dacht met de mijne goed te zitten. Iemand met een tip eer ik ga RMA-en?

[Voor 14% gewijzigd door usgaap op 23-05-2011 13:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• usgaap
Okee,

Ik heb uit pure wanhoop wederom;

• 1 monitor ontkoppeld
• 1 reep geheugen verwijderd
• DVD-brander ontkoppeld

En hij doet het. |:( Ook na een test met Furmark, score 2853. Temperatuur en Voltage of Wattage zijn normaal. 1.7A om 151 Watt. Wat ongeveer overeenkomt met waardes op internet.

En stijgt mijn vermoeden van een tekort aan vermogen. Wat mijns inziens niet mogelijk moet zijn met de voeding van Corsair. 750 Watt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:54

djunicron

*click-swoosh-thud*

Hallo usgaap,

De voeding zal het niet aan liggen... Ik heb deze kaarten in duo met een i5 750 draaiende gehad bij iemand met een coolermaster m600 voeding.
pricewatch: Cooler Master Silent Pro M600

Dat systeem was totaal niet overclocked. Ik heb em in crossfire aan een Zalman 700W met een i7 920 draaiende gehad (maandje of 2), waarna ik inzag dat CF overkill was voor alles wat ik deed, en toen heb ik de kaart in z'n eentje op een Recom Powerengine 600W geprikt.

Twijfel maar niet aan de voeding dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• usgaap
Dank je wel!

Okee. Gaan we verder met afstrepen.

Helaas bestaat het probleem sinds 2006, volgens een search op google. En ben ik erachter dat alles bij het oude is en perfect werkt als ik de 4e reep geheugen uit mijn systeem trek. En dus met 3 repen werk.

Airflow is in principe okido, niks warmer dan 40 graden, wat top zou moeten zijn. Memtest zegt dat de 4e reep ook in orde is. Misschien niet alleszeggend, maar toch.

Kan de 4e reep zorgen voor een conflict met de kaart? Ik werk inmiddels weer met 2 schermen en heb moederbord geflashed naar nioeuwste BIOS. 0602.

De crash is reproduceerbaar, instantly, door de 4e reep erin te doen.

[Voor 14% gewijzigd door usgaap op 23-05-2011 22:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:03

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Download een ubuntu live cd, brand die en start daarmee op.
Draai dan een keer memtest (die met de cd wordt meegeleverd).

Probeer dit eerst met 4 banktjes anders met 3.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• usgaap
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 11:30:
Download een ubuntu live cd, brand die en start daarmee op.
Draai dan een keer memtest (die met de cd wordt meegeleverd).

Probeer dit eerst met 4 banktjes anders met 3.
Yep, je hebt gelijk.

Ik had er al een memtest opozitten, die alle 4 de repen glorieus doorstonden, maar ik ga hem nu een nachtje laten lopen idd.

Dank voor de tip!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee