Airflow Silverstone SG05 (mini-ITX) en cpu temps

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk123
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-08 16:01
Hallo tweakers,

Ik maak me een beetje zorgen over de cpu temps van mijn systeem. Deze zijn idle ~35-37 graden en na een prime95 blend test van 4 min ~80 graden waar na het systeem zich zelf uitschakelt. En na een half uur pas weer aan wil (veiligheidsmaatregel denk ik?).
Het systeem is een jaar oud en de cpu temps zijn eigenlijk altijd al een beetje problematisch geweest, alleen nog niet eerder gehad dat de pc er door uitviel.

Het betreft het volgende systeem:
- Silverstone Sugo SG05 met standaard 450W psu
- Core i5 760 met Sythe Shuriken rev. B koeler
- Gigabyte GA-H55N moederboard (4gb ram)
- Palit Geforce GTX 460 Sonic (afbeelding )
- 3,5"HDD
- 2,5"SSD

Geen van hardware is overgeclocked.

Qua koeling is er het volgende aanwezig:
Front intake: Noctua NF-S12B FLX, 120mm (1200 rpm)
Side outtake: Sythe Kaze-Jyu Slim 100mm (1000 rpm)

De shuriken cpu koeler zuigt lucht aan van boven en blaast deze over de koelvinnen heen (zo werd deze geleverd, niets aan veranderd.)
De psu is omgedraaid en heeft de intake aan de bovenkant van de kast zitten. De outtake zit ,zoals gewoonlijk, aan de achterkant.
De videokaart is op zijn zij gemonteerd en trekt koude lucht aan de zijkant van de kast aan en blaast deze naar de voorkant van de kast toe. Dichterbij de voorzijde aan dezelfde zijkant voel ik warme lucht (van de videokaart neem ik aan) uit de kast blazen.

Plaatjes ter verduidelijking:

Front:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2mpakg2.jpg

Back:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/8vyomg.jpg

Ik zal sowieso kijken of de koeler nog goed zit etc. Maar omdat ik ook nogal twijfel over de airflow hoor ik graag jullie mening hier over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Check ten eerste even of je Shuriken goed gemonteerd is, niet teveel koelpasta en stevig (kan ie wiebelen?).

Ten tweede, ik denk dat je hete lucht in de kast blijft hangen. Dit kan je testen door de PC zonder behuizing te starten en te benchmarken. Scheelt dit flink in temperatuur, dan is het verstandig een outtake te monteren. Je PSU kan je hier prima voor gebruiken: laat die de opgewarmde lucht aanzuigen en uitblazen. Oftewel: draai hem om ;)

Verder zou je ook kunnen testen of een schotje bij je videokaart helpt de hete lucht weer naar buiten te pushen: die blaast voor een deel natuurlijk terug de kast in!

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk123
Eerder werd mij juist aangeraden om de voeding met de intake naar boven te monteren, niet echt met een argumentatie erbij though :p (zie Drucchi in "Hete i5 760" )
Er zit ongeveer 1,5 cm speling tussen de Shuriken en de psu. Geen idee wat 2 fan's zo dicht op elkaar met de airflow doen.

Een schotje bij de videokaart zou inderdaad wel eens een uitkomst kunnen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk123
Ik heb de koeler opnieuw geïnstalleerd en weer prime95 gedraaid, weer na 5 min ~72 graden waarna de pc uit gaat. De hardware was deze keer niet in de kast geïnstalleerd, dus aan de airflow kan het niet liggen lijkt me.

De koeler zit gemonteerd met het push-pin mechanisme. Alle zwarte pennetjes steken helemaal tot onder door en bij alle 4 was duidelijk een 'klik' te horen bij het naar beneden drukken. in de koeler zelf is dan ook geen beweging te krijgen.

Hieronder een foto van de gebruikte hoeveelheid mx-4.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/312bak5.jpg

Heb ik dan gewoon een slechte cpu of koeler uit de fabriek gekregen? Of doe ik gewoon iets grandioos fout? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
misschien staat in uw bios de beveiliging te strak kwa temperaturen , dit kunt u uit schakelen. misschien heeft u een bios reset gedaan of gehad ? Bij een hoop moederborden heb je dit in iedergeval waarschijnlijk bij die van u ook. Overigens als u deze beveiling uit schakelt wel de temperatuur in de gaten blijven houden, 72 graden moet wel kunnen voor 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Draai de voeding eerst om, zodat zoals je zegt, de voeding lucht aanzuigt vanbinnen, en naar buiten blaast. Extra outtake kan nooit kwaad, vooral niet als je nu met een teveel aan warmte zit binnenin de case (want daar lijkt het op)
De fan voorin kan blijven zitten als intake, de fan rechts als outtake.
Eventueel (als laatste optie) kan je je voeding nog vervangen door een niet standaard model, alleen moet je dan even opletten op de afmetingen. Ik neem aan dat daar nu een 120mm fan inzit?

Je koelpasta hoeveelheid is voldoende. Dat je cpu cooler niet goed zou zitten lijkt me bizar, naar je omschrijving toe.
Als de temperaturen verbeteren door het omdraaien van de voeding is er ook nog een mogelijkheid om de cpu heatsink passief te koelen. Maar dat is een grote als.

[ Voor 26% gewijzigd door diedazz op 01-03-2012 13:02 ]

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk123
Het is een mini-itx systeem met een SFX form factor voeding van Silverstone (mee geleverd bij de kast).
450W http://www.silverstonetek...oduct.php?pid=253&area=en. De voeding heeft een 80mm fan.

Let wel dat het systeem nu _buiten_ de kast draait, en de temperaturen nog steeds veel te hoog zijn.

Edit:

CPU koeler maar weer er af gehaald, koelpasta zag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/14brpjo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/1zcpg6b.jpg

Is dit oke?

[ Voor 52% gewijzigd door wouterk123 op 01-03-2012 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:13
Over het algemeen ziet de standaard Intel CPU koeler pasta er ook zo uit, als je hem eruit haalt. Probeer het anders met 4 hele kleine druppels, in elke hoek en dan een stukje naar binnen toe. Hiermee vergroot je het koeloppervlakte opzich wel. Echter denk ik zelf niet dat het in jou kast/pasta zit maar in een slechte koeler. Als RMA nog een optie is, probeer daar eens wat informatie over te verkrijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk123
Ik heb nog eens een poging gewaagd met de koelpasta, dit maal wel betere idle temps.
Maar ik zag na 2 minuten stress testen de volgende hoge temperatuur:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/259cy34.png

De screenshot is nadat de cores alweer afgekoeld zijn, maar die ene temperatuur dus niet.
Ik denk dat dit de chipset is van het moederbord. Als ik mijn vinger op de heatsink hou is deze inderdaad vrij heet:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2afx5ck.png
(tenminste ik neem aan dat dit de chipset is)

Misschien is dit wel de reden voor de shut downs, dat de cpu niet te heet wordt, maar de chipset.

[ Voor 5% gewijzigd door wouterk123 op 01-03-2012 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
bios als geprobeerd dan ? en als dit mogelijk door de chipset zou komen zou ik er een 80mm fan op zetten (mijne is minimaal 60 graden maar ook onder full load)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk123
Nou ik kom met geen mogelijkheid meer in de bios. De onboard video uitgang (vga/dvi) werkt niet. (systeem start wel gewoon op, kan erbij via remote desktop)

Als ik de videokaart aansluit en op de aan knop druk valt alles na een halve seconde direct weer uit...:S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:13
Gaat niet zo best dan.
Voor het overhittings probleem: Kijk even naar de fan snelheid die staat bij coretemp en de hardware monitor, is dit niet veel te laag? Verder, een fan die lucht richting de chipset blaast zorgt soms met minimale airflow voor veel afkoeling, omdat de lucht vaak blijft hangen. Probeer uit te vinden of er genoeg airflow rond de chipset is, zo niet, een extra fan kan nooit geen kwaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk123
Ja normaal is er denk ik wel meer airflow als het systeem in de kast zit, met de front intake fan en de outtake fan aan de zijkant. Over de fan snelheid, volgens mij staat deze op pwm. Maar zolang ik niet in de bios geraak kan ik dit niet controleren.

Nog even over de videokaart, zodra ik de 6-pins pci-express voedingsaansluiting op de voorste socket aansluit gaat het systeem heel even aan en daarna weer uit. Sluit ik ze niet, of alleen in het achterste socket aan dan start het systeem wel (windows start ook want ik hoor het opstart geluidje). De fan van de videokaart draait ook gewoon, maar geen beeld :(

[ Voor 45% gewijzigd door wouterk123 op 01-03-2012 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
edit: leren lezen / spuit11

[ Voor 86% gewijzigd door diedazz op 02-03-2012 21:20 ]

Get Airflow, save the world.

Pagina: 1