Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 18:51:
Het is inderdaad ruim van te voren bekend dat er CATV moet komen. Daarvoor moet een aparte glasvezel (Dark Fiber) van de dichtstbijzijnde "headend" (CATV centrale zeg maar) naar de eerste PoP in Ermelo. De fysieke aanleg en oplevering van die Dark Fiber wordt door KPN gedaan en dat proces is schrikbarend traag en onduidelijk. Er zijn her en der op dit forum meerdere mensen die KPN er van verdenken dat ze deze fiber expres vertraagd opleveren omdat hun eigen provider dit niet nodig heeft en zodoende eerder kan leveren. of dat waar is laat ik in het midden maar irritant is het wel.
Dat geloof ik wel dat er een aparte glasvezel naar de PoP moet komen voor CATV, dit geldt echter ook voor alle andere signalen die via glas naar de PoP toe moeten komen.
Het is overigens niet zo dat er een kilometers lange glasvezel naar de PoP getrokken zou moeten worden.
Er ligt al jarenlang glas in Ermelo (en ook in andere plaatsen), dat dit voorheen niet gebruikt werd voor dit project is een ander verhaal.

Of KPN met opzet vertraagd zou opleveren lijkt me stug.
Als dit zou gebeuren zou KPN + dochters bevoordeeld worden tov andere aanbieders en dat is nu precies wat ten strengste verboden is.
Als een niet-KPN aanbieder hier lucht van zou krijgen kunnen ze met gemak een rechtszaak tegen KPN winnen en enorme claims neerleggen.
Zo dom zal KPN toch niet zijn denk ik.
Dat er technisch het e.e.a. moet gebeuren is waar, maar ook dit is niet uniek voor Ermelo.
Dit speelt in veel meer plaatsen waar glas aangelegd wordt. We lopen hier zeker niet voorop.

Zoals gezegd ga ik morgen kijken of ik meer te weten kan komen over de activatie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, Ermelo loopt niet voorop maar is dan ook zeker niet de eerste (en helaas vrees ik ook niet de laatste) plaats waar dit verschijnsel optreedt.

In Almere was in de zomer van 2010 al duidelijk dat WMP+-gereed maken van de POPs blijkbaar erg 'ingewikkeld' was voor KPN. Tussen mei en juli dat jaar kwam Lijbrandt met veel bombarie (en een info avond) vertellen dat zij als eerste in Almere ook diensten van Glashart Media konden gaan aanbieden maar het duurde nog tot ruim in november voor de eerste activaties ook echt plaats konden vinden.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:23
HoppyF schreef op maandag 16 juli 2012 @ 20:45:
[...]

Dat geloof ik wel dat er een aparte glasvezel naar de PoP moet komen voor CATV, dit geldt echter ook voor alle andere signalen die via glas naar de PoP toe moeten komen.
Het is overigens niet zo dat er een kilometers lange glasvezel naar de PoP getrokken zou moeten worden.
Er ligt al jarenlang glas in Ermelo (en ook in andere plaatsen), dat dit voorheen niet gebruikt werd voor dit project is een ander verhaal.
Je weet niet waar GHM precies inkoppelt. Dat er glas licht van andere partijen wil niet zeggen dat KPN daar ook gebruik van kan/wil/mag maken. Er zal ongetwijfeld glas van KPN zelf liggen (iig richting de telefooncentrale), maar ook Relined heeft bv een paar handholes, er loopt een traject van Breednet Harderwijk door Ermelo, er ligt meen ik priority en ongetwijfeld nog wel meer partijen.
Graven is kosten, dus t kan maar zo zijn dat ze de vezels voor CATV in een later stadium 'meeleggen'
En een kilometer klinkt veel, maar meters maken gaat best snel.

Maar goed, geduld is een schone zaak..

al is het wel frustrerend.. ik heb al 5 mnd een rolletje oranje glas in de tuin liggen :(

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 16-07-2012 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is zoals jullie zeggen, er ligt veel glas in de grond en er is ook veel onbenutte capaciteit.
KPN (en Reggefiber) zullen net als veel andere partijen genoeg glas in de grond hebben liggen.
Speciaal een glaskabel leggen zal dus in veel gevallen niet nodig zijn.

@DJSmiley: waarom ligt er zo lang een rolletje glas in de tuin?
Na het graven duurt het toch niet zo lang om dit rolletje in huis aangesloten te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag heb ik de klantenservice van Vodafone gebeld over de status van mijn bestelling.
Ik heb immers in januari al besteld en in maart een brief van Vodafone gekregen dat het project doorgaat en dat zij het abonnement afhandelen.
Dit nadat Reggefiber het glas heeft aangelegd.
Zoals gezegd is er vandaag precies twee weken geleden de oranje kabel in huis aangesloten.

Vodafone zegt dat ze mijn order op 23 juli (volgende week) in het systeem hebben staan en de order dus loopt. Ze wachten echter wel totdat Reggefiber het glasvezelmodem plaatst.
Dat doet Vodafone dus niet, sterker nog ze wachten tot dit gebeurd is en sturen daarna de spullen op zoals draadloze router en interactieve TV settopbox.
Daarna kun je de zaak zelf aansluiten of de monteur dit laten doen.
Dit hangt er vanaf of er in je bestelling een gratis monteur inbegrepen is.
Met dit antwoord was ik op zich nog niet veel wijzer omdat er geen data of termijnen voor oplevering zijn genoemd. Dit bevestigt alleen maar de volgorde van handelen.

Toen maar even een bezoek gebracht aan de glasvezelwinkel hier in het dorp.
Daar hoorde ik het verhaal dat Reggefiber inderdaad door een aannemer de modem zal gaan plaatsen en hiervoor een afspraak gaat maken. Wanneer is onbekend want het is vakantietijd. (tjsa....)
Het blijft dus afwachten maar op deze manier kan het nog wel een paar weken gaan duren.

Het advies van de medewerker was wel om vooral zelf geen lopende contracten bij de huidige aanbieders te gaan beeindigen. Het is voorgekomen dat mensen hun abo's al beeindigen als ze de brief hebben ontvangen waarin staat dat Reggefiber langskomt om de oranje kabel te gaan aansluiten in huis.
Dat is dus duidelijk niet de datum dat je ook je abo moet laten stoppen dan zit je een paar weken zonder internet/TV/telefoon.
Ik kan me echter wel voorstellen dat mensen die fout maken en denken dat een huisaansluiting ook werkelijk de aansluiting op internet/TV/telefoon is.
Dat er zoveel stappen tussen zitten is lang niet altijd duidelijk voor leken.
Eerlijk gezegd had ik het ook handiger gevonden als men meteen de modem had geplaatst na het aansluiten van de oranje glaskabel. Nu moeten ze nog een keer terugkomen.
Het was al bekend dat ik een abonnement genomen had dus bij mensen die al een abo hebben zou deze actie direct uitgevoerd kunnen worden maar ja, dat past natuurlijk weer niet in het "proces".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Integendeel, dat past zelfs heel goed in het proces. Probleem is alleen dat je dit proces heel goed samen met de operator (KPN Wholesale in dit geval) en de providers moet plannen en het kan alleen per geheel AP gebied en alleen als de PoP helemaal klaar is bij de start van het huisaansluiten.
Aan al die voorwaarden tegelijk was hier blijkbaar niet voldaan dus gaat het op de "oude"manier. Reggefiber sluit aan, na opdracht van de operator (via Vodafone) komt aannemer van Reggefiber nog een keer langs voor patchen in de PoP en plaatsen/activeren modem (als de PoP wel klaar is) en dan krijg je de Vodafone spullen om van je abonnement te kunnen genieten.

Maar het doel is aansluiten, plaatsen modem en activeren in 1 dag. En dat zal steeds vaker gaan lukken denk ik.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Toen in Zeewolde de glasvezel afgemonteerd werd in de meterkast, is gelijk het modem geplaatst, een paar uur later was ik online. Blijkbaar zijn toen wel de mensen die een abbo besteld hadden gelijk goed aangesloten.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeewolde is een gebied waarbij de PoP's ook door Reggefiber zelf zijn ingericht en van diensten voorzien. Dat maatk het proces wel een stuk makkelijker dan met een externe partij (lees: KPN) te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:16:
Zeewolde is een gebied waarbij de PoP's ook door Reggefiber zelf zijn ingericht en van diensten voorzien. Dat maakt het proces wel een stuk makkelijker dan met een externe partij (lees: KPN) te werken
Het kan dus wel maar ze doen het dus gewoon niet.
Eerlijk gezegd maakt het mij ook niet uit wie er wat doet als het maar uitgevoerd wordt.
Punt is dat de aanleg van glas door een andere partij (Reggefiber en onderaannemers) uitgevoerd wordt en je daarna overgeleverd bent aan de aanbieders (in mijn geval Vodafone).

Dat het proces in theorie wel loopt geloof ik wel of het in de praktijk ook zo goed zal gaan betwijfel ik.
Het is ook wel logisch want het kan gewoon niet zo zijn als men net begint te graven en de PoP heeft neergezet dat je twee weken later al aangesloten bent.
Als men straatgewijs zou werken en iedere straat in de PoP patched en de modems plaatst zou het kunnen maar zo gaat het dus blijkbaar niet.
Het lijkt er eerder op dat de hele wijk voorzien moet zijn van glas in de grond en tot de gevel voordat er een werkende PoP is.
We zullen het zien want als dit nog een paar weken gaat duren komt deze stelling wel uit.

Voor de rest vind ik de informatie die de glasvezelwinkel geeft ook maar zeer matig.
Ze zoeken niks voor je op terwijl je zou verwachten dat er wel een tabel of Excel sheet (KPN Wholesale) moet zijn die ze kunnen raadplegen.
Wat ze dus in die winkel de hele dag doen vraag ik me wel eens af ...

[ Voor 10% gewijzigd door HoppyF op 18-07-2012 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Zeewolde is ook nog aangesloten conform het oude WDGO, dat zal wel een groot verschil maken, zoals Barre73 zegt.

Toen ze hier huizen gingen aansluiten was de POP uiteraard gereed, anders kun je de verbinding ook niet testen. Ze hebben wel eerst de hele wijk tot aan de deur aangelegd.

De eerst AreaPOP was hier op 11-6-2009 neergezet, terwijl de eerste glasvezels op 24-5 in de grond gingen. Ze werk(t)en van de woningen naar de POP.

AreaPOP: 11-6-2009
Kabel tot aan de gevel: 17-8-2009
Aansluiting en werkende verbinding: 9-10-2009

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja. Zeewolde is dus nog de oude situatie.
Hier is het alleen WMP+

De PoP is op 10 mei geplaatst, op 30 mei is de oranje kabel door de tuin geboord.
Op 3 juli is de oranje kabel in huis aangesloten op een FTU.
De modem is nog niet geplaatst en daar wacht ik nu op.
Daarna kan Vodafone aan de gang.
Kortom of men in ca 3 weken de PoP volledig heeft kunnen aansluiten vraag ik me af.
Het testen van de aangesloten glasvezel is wel gebeurd dit is echter telefonisch gebeurd.
De monteur belde zijn collega die waarschijnlijk in de PoP zat en een meetapparaat of patch heeft gemaakt om de twee fibers te kunnen testen.
Dit zegt dus nog weinig of de PoP op dat moment ook al in bedrijf was of dat alleen mijn kabel is getest op het patch paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het testen van de verbinding heeft inderdaad niets te maken met de PoP klaar is voor actieve diensten. Dat laatste doet Reggefiber ook niet.Testen van de verbinding is van klant tot patchpaneel
@HoppyF: Als ik zo naar de data kijk weet ik vrij zeker dat in jouw geval de PoP nog niet klaar is voor CATV (die Dark Fiber) en dat Vodafone daarop wacht.

Het kan nog erger... er zijn plaatsen waar al twee of drie PoP gebieden geheel zijn aangesloten voordat de diensten beschikbaar komen (behalve van KPN dan..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog maar eens een update.
Niet echt een update want er is eigenlijk niets te melden (helaas!)
3 juli is de oranjekabel in huis aangesloten op de FTU en sinds dien is het oorverdovend stil van de kant van Vodafone (waar ik in januari een abonnement heb afgesloten) en ook niets van Reggefiber.

Het is weliswaar vakantietijd maar ruim vier weken helemaal niets laten horen is wel wat magertjes.

Wie er hier in Ermelo wel iets van zijn/haar provider gehoord heeft of al aangesloten is mag het zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach, het kan -nog- erger :). In een tijdsspanne van 2008-2009 is het leeuwendeel van Almere van glasvezel voorzien (inclusief de huisaansluitingen en het testen van de dempingswaarden op de vezels).

Maar in de meeste gebieden heeft zelfs KPN er vervolgens vaak nog drie-kwart jaar tot een jaar over gedaan voor men ging activeren. Overigens was dat wel in de tijd dat KPN nog de enige provider hier was. Pas in het voorjaar van 2010 kwamen Plinq en Tweak erbij op het WMP pakket van KPN en later ook Lijbrandt met WMP+ (en de CATV fiber).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 12:49:
Ach, het kan -nog- erger :). In een tijdsspanne van 2008-2009 is het leeuwendeel van Almere van glasvezel voorzien (inclusief de huisaansluitingen en het testen van de dempingswaarden op de vezels).

Maar in de meeste gebieden heeft zelfs KPN er vervolgens vaak nog drie-kwart jaar tot een jaar over gedaan voor men ging activeren. Overigens was dat wel in de tijd dat KPN nog de enige provider hier was. Pas in het voorjaar van 2010 kwamen Plinq en Tweak erbij op het WMP pakket van KPN en later ook Lijbrandt met WMP+ (en de CATV fiber).
Het verschil met 2008 en nu is dat er vier jaar ervaring in de aanleg van glas tussen zit.
Er zijn al vele projecten afgerond.
Zoals ik in het Vodafone topic net al zei zou volgens de planning heel wijk 1 eind september aangesloten en geactiveerd moeten zijn, nog 6 weken te gaan dus voor ca 2000 woningen die uiteraard niet allen geactiveerd zullen gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
HoppyF schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 13:30:
[...]

Het verschil met 2008 en nu is dat er vier jaar ervaring in de aanleg van glas tussen zit.
Er zijn al vele projecten afgerond.
Zoals ik in het Vodafone topic net al zei zou volgens de planning heel wijk 1 eind september aangesloten en geactiveerd moeten zijn, nog 6 weken te gaan dus voor ca 2000 woningen die uiteraard niet allen geactiveerd zullen gaan worden.
aansluiten en activeren != online zijn...

Daarmee bedoelen ze het aansluiten van de woning, dus het monteren van de uFTU, het lassen van de vezels en het meten van de vezels (demping tussen je huis en de pop).

Toen de KPN wholesale documenten nog toegankelijk waren stond daar ook een datum bij (WBA Orderbaar). Dat is de plandatum waarop een provider de order kan indienen. Daarna kan er de patching gemaakt worden, en kan de CPE bij de klant op de FTU gezet worden. Dat stond toen (maart) op half september voor Ermelo. En vaak is de pop pas later WMP+ gereed, dus duurt het nog langer voordat vodafone enz kunnen leveren.

In Nunspeet was de pop in November orderbaar, maar was ie pas eind februari WMP+ geschikt. De verbinding bij mn ouders is begin maart opgeleverd. (De buren zaten in december al online via KPN..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aansluiten en activeren != online zijn...

Reggefiber wekt anders wel de indruk in de planning dat je NA het maken van de huisaansluitingen en het activeren je ook daadwerkelijk online kunt zijn.
Als ik jou goed begrijp is dat slechts een onderdeel van het proces en moet daarna de modem in de FTU geplaatst worden en volgt patchen plus de levering van modem en toebehoren door de provider.
Hoe is dit uit te leggen en te begrijpen voor een gemiddelde consument?
Als tweaker kan ik het nauwelijks volgen....
En dan laat ik het gereed maken van de PoP voor WMP+ nog maar even buiten beschouwing.

Komt erop neer dat er tussen de aanvang van de aanleg van glas en de eerste werkende aansluiting zeker een half jaar zit zoals eerdere reacties ook laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het streven van Reggefiber is ook ook werkelijk dat het aansluiten in de meterkast en activeren in 1 dag gedaan wordt. Als er geactiveerd is kan het hooguit nog enkele dagen tot een week duren voordat je ISP alles heeft ingericht en je echt online komt. Meestal zit dat vooral in de nummerportering van je telefoonnummer.
Wat jij hier boven zegt over modem plaatsen, patchen etc.., dat is het activeren. Enkele dagen voor je geplande huisaansluiting komt er dan een doos van je ISP binnen met de bestelde apparatuur. Behalve het modem want die neemt de aannemer mee (bij niet-KPN en XS4All)

MAAR: als externe partijen als KPN of de CATV leverancier (Glashart Media) hun opleveringen niet halen dan wordt het een gesplitst verhaal. Aansluiten in de meterkast (passief) en dan maar wachten tot de boel ingepland kan worden voor activaties.

Als ik jouw verhaal zo lees is er besloten om niet te wachten met aansluitingen maken tot de POP WBA orderbaar is (die genoemde medio september wss) maar direct te beginnen om zodoende niet teveel achterstand op te lopen. Alternatief zou zijn geweest om met het hele project later te beginnen en dan wel vanaf medio september te starten met aansluiten en activeren in 1 gang. Maar ja.. dat zijn duivelse dilemma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk ook dat ze zsm begonnen zijn met het aansluiten van de FTU in meterkasten en huiskamers.
Zonder modem dus maar wel met een geteste aansluiting, dat wil zeggen doorgemeten glasvezel.
Ondertussen zit men niet stil en gaan de werkzaamheden in de wijk verder en ook in de PoP.
Dat duurt dus heel wat weken zoals je aan de datums die ik eerder heb genoemd kunt zien.
Op zich niet zo gek want in de planning staat 3 maanden voor het graven en 3 maanden voor het aansluiten/activeren.
Dat voor de hele wijk, en per wijk gaat dit hier verder tot en met april 2013.

Men moet ook wel snel beginnen met huisaansluitingen anders krijgt je nooit bijna 10.000 huizen in ca 10 maanden aangesloten.

Mijn order op de Vodafone site staat echter nog steeds op "Verwerking van de bestelling
Je bestelling wordt verwerkt.", en niet op "Werkzaamheden in het glasvezelnetwerk".
Dit proces loopt dus niet zo lekker.
Ik verwacht dat ik dus nog wel een maandje geduld zal moeten hebben.

Handiger is als ik op een dag een auto bij de PoP zie staan zodat ik zelf ter plaatse kan vragen hoe het met de aansluitingen in de PoP staat. De monteurs die daar bezig zijn zouden dat wel moeten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:29

robertwebbe

Robert Webbe

Inderdaad, zo ben ik ook, gewoon even vriendelijk vragen. Vertel dat je geïnteresseerd bent en vooral dat je hun werk bewondert. Met een beetje mazzel vertellen ze je alles wat je weten wilt en krijg je informatie uit de eerste hand (en de hand die het gaat installeren). Vertel vooral niet dat je de informatie gaat delen (via internet, tweakers, etc.), dat schrikt ze af. Vooral veel "wauw" en "wat goed van jullie zeg" roepen, ego strelen werkt vaak prima. Pas als je hun vertrouwen hebt gewonnen kun je vragen of je even een fotootje mag maken (en vervolgens maak je een videorapportage).

Ik heb van de week zelf nog even gebeld met het Vodafone Vast klantenservice nummer en na wat "social engineering" kwam ik er dus achter dat degene die ik sprak niet in dienst was van Vodafone maar van de ISP fabriek, de uitvoerder van de wholesaler. Ze vertelde mij dat de eerste klanten in Ermelo pas op zijn vroegst half september van hun aansluiting gebruik konden maken. Maar zoals ook al vaker in dit topic gezegd, er gaat veel mis in de planning, voornamelijk bij de KPN kant. Zelfs hun weten dan niet hoe lang de vertraging is vandaar dat het ook oorverdovend stil blijft. Blijkbaar moet er nog veel aan de interne communicatie gewerkt worden bij de communicatiebedrijven.

De POP voor Ermelo gebied 2 staat trouwens in de Sportlaan, in de groenstrook voor het DVS terrein.

[ Voor 8% gewijzigd door robertwebbe op 18-08-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ISP fabriek is een onderdeel van Reggeborgh (nu van KPN) dat de internetverbindingen voor Lijbrandt, Vodafone en andere providers, die via KPN WMP+ werken, verzorgt. Volgens mij is XMS (op WGDO actief) ook aan het migreren van InterNL naar de ISPfabriek voor de internet en aanverwante diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:11
eymey schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:39:
ISP fabriek is een onderdeel van Reggeborgh (nu van KPN) dat de internetverbindingen voor Lijbrandt, Vodafone en andere providers, die via KPN WMP+ werken, verzorgt. Volgens mij is XMS (op WGDO actief) ook aan het migreren van InterNL naar de ISPfabriek voor de internet en aanverwante diensten.
isp fabriek bestaat tegenwoordig niet meer. is opgegaan in KPN ITNS.
ITNS = isp fabriek, glashart media, Reggefiber Noc, en nog eentje dacht ik

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En Reggefiber Wholesale (WGDO dus) en natuurlijk Lijbrandt niet te vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
White_Collar schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:56:
[...]

isp fabriek bestaat tegenwoordig niet meer. is opgegaan in KPN ITNS.
ITNS = isp fabriek, glashart media, Reggefiber Noc, en nog eentje dacht ik
Dat zou toch wel vreemd zijn als KPN ITNS internet diensten voor Lijbrandt en Vodafone verzorgt.
Dit zou betekenen dat KPN alsnog een monopolie heeft op glas en dat de providers slechts in naam onafhankelijk zijn.
KPN heeft veel dochters en bezit de infrastructuur al, de diensten zouden juist bij concurrenten ondergebracht moeten worden.
Dat Vodafone telefoondiensten levert is bekend maar dat onderdeel is te mager tov de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
HoppyF schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 23:15:
[...]

Dat zou toch wel vreemd zijn als KPN ITNS internet diensten voor Lijbrandt en Vodafone verzorgt.
Dit zou betekenen dat KPN alsnog een monopolie heeft op glas en dat de providers slechts in naam onafhankelijk zijn.
KPN heeft veel dochters en bezit de infrastructuur al, de diensten zouden juist bij concurrenten ondergebracht moeten worden.
Dat Vodafone telefoondiensten levert is bekend maar dat onderdeel is te mager tov de rest.
Dat is niets nieuws. KPN heeft niet voor niets die kleinere partijen opgekocht. Het is allemaal een creatieve manier van marktaandeel creeren. Uiteindelijk zitten er wel verschillen tussen de diverse providers (wel of geen CATV bijvoorbeeld) Maar goed, uiteindelijk blijven er weinig echte providers over, het gros is onderdeel van KPN. Dan zijn er nog een paar providers die maar deels afhankelijk zijn van KPN zoals Solcon. En een aantal kleinere operators (Whisper/Fiber via Glasoperator, XSyou).
Dat ISPfabriek (KPN ITNS) diensten verzorgt voor een zooi providers zegt echter niet perse dat die providers ook van KPN zijn, het kan ook zijn dat een provider dat uitbesteed. (Maar goed, wat is dan de meerwaarde als je alles uitbesteed.. kpn voor je internet en glashartmedia voor je tv...)

Partijen als XMS/Lijbrandt enz hebben wel hun eigen servicedesks en abbonementsvormen (settopbox kopen, of huren, of bruikleen, en dat soort dingen) maar echt superverschillend zijn de diverse pakketten niet. Maar 1:1 stellen dat het kpn is is (net) niet mogelijk.

Overigens doet CIF hetzelfde: Op papier concurrentie toelaten, maar het zo doen dat 'toevallig' Caiway de enige dienstenleverancier is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch klopt dit. En was ook al sedert het begin van de Joint Venture tussen KPN en Reggefiber de deal.

Reggefiber heeft als doel zo veel mogelijk van Nederland te verglazen (en dus glasvezel en de centrales te bezitten), maar heeft nooit het leveren van diensten hierop als hoofddoel gezien. Uiteraard moesten ze dit in het begin wel (omdat een niet werkende glasvezel geen geld oplevert) maar uiteindelijk zou het de bedoeling zijn dat een ander dan Reggefiber operator zou zijn.

Dat is in ieder geval de lezing die ik begrepen heb.

Op glas zijn er eigenlijk een paar onafhankelijke providers die niet in bezit van KPN zijn: Tweak, Solcon en Vodafone. Deze leveren echter alle drie in 1 of andere vorm op basis van wholesale diensten van KPN (WMP of WMP+).

Dan heb je nog Lijbrandt, dat nu dus eigenlijk ook onderdeel is van KPN.

Of dit een kwalijke zaak is? Tsja. KPN bezit ook al jaren XS4ALL en Telfort. Beiden hebben tot nu toe nog redelijk onafhankelijk (en van KPN onderscheidend) producten kunnen aanbieden. Een groot deel van het netwerk van Telfort is zelfs nog steeds het 'oude' dat veel langs de spoorlijnen, etc. ligt (Telfort kent dan ook vaak ADSL storingen wanneer Prorail bij werkzaamheden een bundel vezels raakt).

Waarom dan zo veel providers, incl. de onafhankelijke, toch weer van KPN afhankelijk zijn? Tsja, kijk naar lokaal bij jullie ( XSyou ). Om echt onafhankelijk diensten te regelen moet je zelf in alle POP's/centrales zelf apparatuur plaatsen en dan ook nog infrastructuur regelen tussen die pops en je eigen netwerk. Een flinke investering dus. XSYou doet dat voorlopig dan ook alleen in Ermelo. En zo heeft (zo heb ik begrepen) Solcon bv. ook zelf apparatuur geplaatst in de POP's in Dronten.

Ergo, de meeste ISP's die ook de glasvezelmarkt willen bedienen zitten nieteens te wachten op ODF access in de POP's. Die vragen gewoon liever KPN om dat voor ze te regelen.

Ik maak me er dan verder ook niet zo'n zorgen om, tenzij KPN besluit het WMP+ aanbod te droppen (en de CATV vezel, Lijbrandt en Glashart Media op te doeken). Ik denk dat er een voldoende grote doelgroep is die niet de KPN-achtige diensten (met experiabox of fritzbox) wenst en dus naar providers op het WMP+ aanbod willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

De meeste consumenten kijken bij thuisaansluitingen simpelweg naar wat krijg ik voor hoeveel geld. En KPN Wholesale biedt die mogelijkheid. Als partij kun je zelf kiezen hoe je je pakket samen stelt, welke prijs je er voor vraagt en welke promotionele actie je er bij bedenkt. Zo onderscheid Vodafone zich met de 20 HD zenders in het basispakket, analoog (en DVB-C) signaal en lage gesprekskosten bij telefonie. Dit is blijkbaar onderscheidend genoeg. Als Vodafone zelf allerlei infrastructurele zaken zou gaan inzetten zal de prijs denk ik zo hoog worden dan niemand het meer wil.

Wij tweakers maken ons druk over de kwaliteit van het tv signaal maar het zal de meeste consumenten een worst zijn. Ik ken zelfs een paar mensen die een hele dure 55" LED TV hebben gekocht en met thuis vervolgens op Digitenne aansluiten. En blij dat ze zijn. Wat niet weet wat niet deert.

[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 19-08-2012 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 10:21:
De meeste consumenten kijken bij thuisaansluitingen simpelweg naar wat krijg ik voor hoeveel geld. En KPN Wholesale biedt die mogelijkheid. Als partij kun je zelf kiezen hoe je je pakket samen stelt, welke prijs je er voor vraagt en welke promotionele actie je er bij bedenkt. Zo onderscheid Vodafone zich met de 20 HD zenders in het basispakket, analoog (en DVB-C) signaal en lage gesprekskosten bij telefonie. Dit is blijkbaar onderscheidend genoeg. Als Vodafone zelf allerlei infrastructurele zaken zou gaan inzetten zal de prijs denk ik zo hoog worden dan niemand het meer wil.

Wij tweakers maken ons druk over de kwaliteit van het tv signaal maar het zal de meeste consumenten een worst zijn. Ik ken zelfs een paar mensen die een hele dure 55" LED TV hebben gekocht en met thuis vervolgens op Digitenne aansluiten. En blij dat ze zijn. Wat niet weet wat niet deert.
Ik vind dat de toezichthouders en mededingingsautoriteit (Opta en Nma) er zich van bewust moeten zijn dat grote partijen als KPN niet de zeggenschap en het monopolie krijgen over een deel van de markt.
Of dat nu glas is of kabel/ADSL maakt niet uit.
Als KPN op deze manier opereert heeft een kleine provider gewoon geen enkele kans omdat het nu eenmaal duur is om eigen apparatuur in een PoP te plaatsen.
KPN zorgt er namelijk wel voor dat het duur wordt voor een kleine provider en drukt zodoende kleine partijen uit de markt. Als ze dan ook nog kleinere providers opkopen en dit toegelaten wordt is het hek van de dam.

Als consument kun je denken "ik merk er niet van" en wat er voor techniek onder zit interesseert mijn niet maar vergeet niet dat je als consument altijd de prijs betaalt!
We hebben een soortgelijke ontwikkeling gezien in de mobiele telefoniemarkt.
Met glas moet je niet de zelfde kant op willen gaan.

En ja, de huidige providers bieden gelukkig nog wel een keus door pakketten aan te bieden maar dat is toch niet de hoofdreden waarom je meerdere providers zou moeten hebben.
De prijzen zijn immers vrijwel gelijk en dat kan ook niet anders als ze zelf de onderliggende dienst van KPN moeten afnemen. Die prijs ligt immers vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een nuance: Apparatuur in PoPs plaatsen en al die operatordiensten verzorgen is wellicht duur maar KPN bepaalt die prijs niet, Reggefiber ook niet trouwens. De OPTA heeft bepaald hoeveel dat mag kosten. Dat is het kenmerk van een ODF netwerk. Open toegang met gereguleerde prijzen door de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat dus. En ik denk ook dat het voor de kleine providers juist een goede zaak is dat er partijen zijn, zoals KPN, die de diensten op wholesale basis weder verkopen.

Anders hadden die kleinere providers in de 1e plaats nooit voet aan de grond kunnen krijgen zonder het regelen van eigen apparatuur en infra.

De Opta en NMA zullen hier weinig aan (kunnen) doen. Er is de mogelijkheid tot ODF toegang met door de overheid gestelde prijzen EN er is de mogelijkheid om via wholesale via een grotere operator te leveren.

Dat zijn al direct 2 keuzes die er bij de 'oude' monopolisten, UPC en Ziggo, uberhaupt niet bestonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 15:52:
Even een nuance: Apparatuur in PoPs plaatsen en al die operatordiensten verzorgen is wellicht duur maar KPN bepaalt die prijs niet, Reggefiber ook niet trouwens. De OPTA heeft bepaald hoeveel dat mag kosten. Dat is het kenmerk van een ODF netwerk. Open toegang met gereguleerde prijzen door de overheid.
Een provider zal inderdaad wel als operator kunnen gaan dienen naast KPN maar de kosten zullen hoog zijn als er in iedere PoP apparatuur geplaatst moet worden.
Stel dat een PoP 2500 aansluitingen heeft waarvan de helft ook daadwerkelijk een abonnement heeft afgesloten, dat zijn er dus 1250. Daarvan zitten er misschien 250 bij Vodafone (om maar een provider te noemen die lost staat van KPN). Vodafone moet dan flink investeren voor die 250 klanten terwijl KPN er met gemak 1000 (of bijna 1000) kan voorzien omdat zij de meerderheid van de providers vormen.
Het rekensommetje is dus snel gemaakt.

Misschien zit ik er (grandioos!) naast maar dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt wel zo ongeveer. Hoewel zij absoluut niet de meerderheid van de providers "vormen". DWZ, dat hangt er van af wat je "vormen" noemt.

Ze bezitten nu XS4ALL, Telfort, Lijbrandt als concrete ISP's (en ik dacht ook XMS en Concepts). Echter, ze bieden ook "wholesale" diensten aan, die zich dus onderscheiden in welke vorm van TV je krijgt (Interactieve TV + geen analoog/dvb-c versus Glashart Media Interactieve TV + wel analoog/dvb-c). Ook qua internet onderscheiden de twee wholesale vormen zich: Internet via ISPfabriek (vodafone, lijbrandt) of internet via het nog grotendeels eigen netwerk van XS4ALL of KPN zelf.

Er is dus ook nog onderscheid tussen ISP's die eigendom van KPN zijn of ISP's (Tweak, Solcon) die zelfstandig zijn maar wholesale diensten van KPN afnemen.

Het gaat wel interessant worden als op termijn "Glasoperator" met providers zoals o.a. Wisper ook gaat uitbreiden naar netwerken van Reggefiber :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejramse
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:57
Ik woon in aansluitgebied 4 in Ermelo en ik kreeg deze week een e-mail van Xs4all dat Reggefiber bij hun heeft aangegeven dat het netwerk op 31 december 2012 gereed zal zijn.

Ik moet dus nog even geduld hebben, maar daar ging ik ook al van uit...

Gr,
Evert Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Inspiron, dat kan je zelf ook min of meer zien door je postcode en huisnr op de voorpagina van www.eindelijkglasvezel.nl in te voeren.
Sinds kort krijg je dan namelijk de aansluitdatum te zien die door de aannemer/Reggefiber in hun database staat. Zodra deze om de een of andere reden verandert zie jij dat daar ook (na een nachtelijke update geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 22:34:
Klopt wel zo ongeveer. Hoewel zij absoluut niet de meerderheid van de providers "vormen". DWZ, dat hangt er van af wat je "vormen" noemt.

Ze bezitten nu XS4ALL, Telfort, Lijbrandt als concrete ISP's (en ik dacht ook XMS en Concepts). Echter, ze bieden ook "wholesale" diensten aan, die zich dus onderscheiden in welke vorm van TV je krijgt (Interactieve TV + geen analoog/dvb-c versus Glashart Media Interactieve TV + wel analoog/dvb-c). Ook qua internet onderscheiden de twee wholesale vormen zich: Internet via ISPfabriek (vodafone, lijbrandt) of internet via het nog grotendeels eigen netwerk van XS4ALL of KPN zelf.

Er is dus ook nog onderscheid tussen ISP's die eigendom van KPN zijn of ISP's (Tweak, Solcon) die zelfstandig zijn maar wholesale diensten van KPN afnemen.

Het gaat wel interessant worden als op termijn "Glasoperator" met providers zoals o.a. Wisper ook gaat uitbreiden naar netwerken van Reggefiber :).
Het gaat nu over operators en dan heeft KPN Wholesale inderdaad alle actieve klanten.

Nuance naar HoppyF: Je plaatst apparatuur per X aantal klanten. Je investering groeit dus langzaam mee met je aantal klanten. En ik denk dat het leeuwendeel van de kosten niet eens in die actieve apparatuur zit maar ook vooral in de eigen glasvezel die je moet laten aanleggen naar de CityPoP. Dat valt namelijk niet onder het Reggefiber netwerk. KPN heeft al zo'n uitgebreid eigen netwerk dat ze alleen het stukje van telefooncentrale naar Citypop moeten aanleggen. Dat scheelt.
Uiteraard heeft KPN al die aanlegkosten ooit ook betaald maar goed... dat zijn ze al lang weer vergeten :-)

En vergeet ook niet al die content die je dan zelf moet regelen en betalen. Daarom is wholesale zo populair.

Wat Glasoperator betreft: Wel helemaal top qua diensten (TV nog wat matig in aanbod maar goed..) alleen geen DVBC aanbod. Dan zouden ze met Glashart moeten samenwerken om het net zo te doen als KPN Wholesale met z'n WMP+ aanbieding.

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 22-08-2012 21:04 ]

Barre73 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 20:57:
@Inspiron, dat kan je zelf ook min of meer zien door je postcode en huisnr op de voorpagina van www.eindelijkglasvezel.nl in te voeren.
Sinds kort krijg je dan namelijk de aansluitdatum te zien die door de aannemer/Reggefiber in hun database staat. Zodra deze om de een of andere reden verandert zie jij dat daar ook (na een nachtelijke update geloof ik).
Ik heb de postcode check ook nog een keer gedaan.
Deze geeft aan dat mijn woning voorzien is van glas.
Strikt genomen is dat ook zo al is dit een loze kabel.
Er is immers na al die weken (3 juli, huisaansluiting) nog steeds geen glasvezelmodem geplaatst.

• bjck
  • Laatst online: 15-08 16:13
HoppyF schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 23:05:
[...]

Ik heb de postcode check ook nog een keer gedaan.
Deze geeft aan dat mijn woning voorzien is van glas.
Strikt genomen is dat ook zo al is dit een loze kabel.
Er is immers na al die weken (3 juli, huisaansluiting) nog steeds geen glasvezelmodem geplaatst.
Bedoel je dat er aan het einde van de vezel nog geen 'grondplaat' of wel FTU geplaats is?
Of bedoel je echt het glasvezelmodem (NT)?

De eerste wordt bij aanleg van het gebied geplaatst door de aannemers van Reggefiber. Die 2de wordt pas geplaatst als je ISP het abonnement gaat activeren.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, bij HoppyF zit al sinds 3 juli een FTU. Dat heeft hij al een paar keer aangegeven hier. Maar omdat hij Vodafone heeft en de dark fiber nog niet opgeleverd is kan hij nog niet geactiveerd worden. Net als alle Lijbrandt, Concept, etc.. klanten.
Alleen KPN en XS4ALL zullen al kunnen leveren in dat PoP gebied. Of misschien ook nog niet, dat weet ik ook zo niet.

Reggefiber kan je met die postcodecheck ook alleen maar vertellen hoe het met de passieve aansluiting zit. Zij zorgen niet voor de actieve apparatuur en ook niet (meer) voor de CATV. Dat is nu respectievelijk KPN en KPN ITNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 01:56:
Nee, bij HoppyF zit al sinds 3 juli een FTU. Dat heeft hij al een paar keer aangegeven hier. Maar omdat hij Vodafone heeft en de dark fiber nog niet opgeleverd is kan hij nog niet geactiveerd worden. Net als alle Lijbrandt, Concept, etc.. klanten.
Alleen KPN en XS4ALL zullen al kunnen leveren in dat PoP gebied. Of misschien ook nog niet, dat weet ik ook zo niet.

Reggefiber kan je met die postcodecheck ook alleen maar vertellen hoe het met de passieve aansluiting zit. Zij zorgen niet voor de actieve apparatuur en ook niet (meer) voor de CATV. Dat is nu respectievelijk KPN en KPN ITNS.
Klopt helemaal.
Een FTU in de huiskamer met daarin alleen de twee getermineerde glasvezels.
Er zijn in de PoP nog wel werkzaamheden aan gang zag ik.
Verder stond gisteren in de lokale kranten grote advertentie dat er weer een inloopavond komt op 5 september.

Er staat een onwaarheid in deze info pagina uit de krant.
Namelijk:
Stap 3
De verbinding wordt uw huis binnengebracht.
De glasvezelkabel logt nu onder de grond tot aan de voorgevel van uw woning. Er wordt een afspraak met u gemaakt om de glasvezel uw woning binnen te brengen. Daarna wordt deze kabel aangesloten op een glasvezelmodem. Nadat de apparatuur is gecontroleerd wordt alles weer helemaal netjes opgeleverd
.

Er wordt dus helemaal nog geen glasvezel modem geplaatst ook al staat er dat dit wel gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach ja.. salesmensen zijn ook niet altijd even goed onderlegd hoor..Maar de term FTU is zo abstract en het woord modem is veel bekender.
Ze hebben het ook altijd over providers die hun apparatuur in de PoP moeten plaatsen. Nou weet ik toch vrij zeker dat er geen provider in de PoP komt. Dat is een Operator maar die tussenlaag slaan ze altijd over anders wordt het zo moeilijk voor de mensen..... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-11-2024

lxh

ik ben pas in een paar POPs op bezoek geweest. Erg vriendelijke lui, ik ben heel veel te weten gekomen. Voor wie geinteresseerd is in wat technische details zal ik wat delen.
  • Vanaf de backbone van internet is er 1 kabel met 96 vezels, die loopt naar de city-pop. Voorlopig zijn er 4 vezels aangesloten, ik weet de snelheid niet (het lijkt me max 10 GE gezien de apparatuur, dus max 40 Gbit/s voor heel Ermelo).
  • de 96 vezels zitten per 12 bij elkaar in 8 dunne buisjes in de kabel. Alles heeft een kleurcode.
  • de andere 4 pops worden in een ring aangesloten. Mocht er een kabel tussen 2 pops stukgetrokken worden oid, dan kunnen de signalen via de andere kant van de ring.
  • De pops staan 1) Hoge Wal (boeldagterrein), 2) Sportlaan (tegen DVS-terrein), 3) Meerkoetstraat (naast post-distributiekantoor), 4) ??? en 5) Julianalaan
  • De kabels van een pop richting de huizen hebben ook 96 vezels, goed voor max. 48 aansluitingen. Afhankelijk van de type huizen en de ruimte in de wijk houden ze een deel van de vezels in reserve voor uitbreidingen. Deze kabels gaan naar GCO's, een soort optische kroonsteentjes (een grote plastic doos die in de stoep ingegraven wordt, waarin de 2-vezel kabels naar de woningen gelast worden op de vezels van de 96-vezelkabel)
  • Vanuit de pops worden de distributiekabels door buizen geblazen. Er zijn 2 modellen buizen: 6-kantig met 7 buisjes er in, en rond (50 mm).
  • Elke huisaansluiting heeft een blauwe en een groene vezel, afhankelijk van de provider worden die verschillend gebruikt. Het is dus NIET zo (volgens die man) dat de ene altijd voor "analoge" (???) TV wordt gebruikt, en de andere voor internet en digitale TV. De provider schijnt te mogen kiezen. Deze man werkte al een aantal jaar in glasvezelpops, en leek heel goed te weten waar hij over praatte.
  • in de POPs wordt elke vezel in elke kabel gelast op optische connectors. Per kabel 1 "lade". De in gebruik zijnde vezels (die dus uiteindelijk echt in een huis uitkomen en geactiveerd dienen te worden), kunnen zo eenvoudig gepatcht worden op de apparatuur
  • De city-pop krijgt 30 laden (dus max 1440 aansluitingen), de andere "50" (max 2400) (op een andere internet-site las ik dat de standaard POP van Westo 40 laden had, dus max 1920 aansluitingen). De city-pop heeft er minder vanwege de ruimte die de uplink nodig heeft.
  • Elk project krijgt andere apparatuur. "Alsof ze kijken wat er op dat moment in de aanbieding is". Er zijn wat problemen met de levering van apparatuur omdat er nu zo veel projecten naast elkaar lopen. In Eml-1 was nog bijna geen apparatuur, alleen de apparatuur voor de up-link hing er, en wat voedingen en zo. Dat loopt ietsje achter op planning, maar, volgens de man: "dat gaat gewoon goed komen, hoor". De andere pops waren ook vrijwel leeg, maar dat is volgens planning.
  • Naast de deur zit de airco. Pech als je vanuit je huis dus zo'n deur kunt zien, want dan heb je straks ook de herrie van de airco.
  • Vanuit de POP kunnen ze eenzijdig meten of alle lassen in de vezels goed zijn. Daarnaast wordt elke aansluiting in elke woning getest (tweezijdig dus). Mooie apparatuur, kon op de meter nauwkeurig meten waar de lassen zitten, hoeveel verlies / reflectie er op die las is, enz. Net als de lasapparaten vast heel dure dingetjes.
Nog wat leuke linkjes:
http://www.progatech.nl/portfolio/patchingen-en-lassen-pop-locaties
http://www.westo.nl/pop-station
http://www.glasvezel.nl/glasvezel/products/Handhole-HHZ.html

[ Voor 6% gewijzigd door lxh op 28-08-2012 12:31 . Reden: linkje gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk relaas, @lxh! Het meeste ervarn wist ik al wel of had ik ook elders opgevangen, maar erg leuk voor (m.n.) de Ermelo'ers die willen weten wat erbij komt kijken voordat glas geleverd kan worden.

En ook mooi om te zien dat ze blijkbaar enorme capaciteit aan dark fibers gereserveerd houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambilight
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-06-2023
Zijn er hier ook mensen uit Putten die een abonnement bij een CATV-provider hebben afgenomen maar nog steeds niet geactiveerd zijn? Ik wacht al sinds begin juli (toen mijn FTU werd geplaatst) op verdere actie. Ook hier hetzelfde als hierboven beschreven: KPN-klanten in mijn wijk worden wel geactiveerd, ik niet.

Ik zit waarschijnlijk bij de pop op de Gebbekuillaan. Volgens Reggefiber zijn er niet genoeg splitterpoorten beschikbaar en gaan ze dit binnen enkele weken oplossen. Dit was dus enkele weken geleden. Ik vermoed dat er meer aan de hand is. Waarschijnlijk geen dark fibers voor CATV o.i.d. Wie weet er meer van?

If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedankt voor deze mooie uitleg LXH.
Over de berekening nog even.
In Ermelo moeten volgens Reggefiber bijna 10000 aansluitingen gerealiseerd worden.
9400 om precies te zijn.
Op iedere PoP moeten dus zo'n 1900 aansluitingen komen.
Als de eerste PoP op het boeldagterrein de City PoP is komen er daar dus nog minder aansluitingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi en lang verhaal. Wel een paar correcties of aanvullingen op het verhaal van deze monteurs:
De backbone is niet van Reggefiber maar van de operator. Dat kan in Ermelo met 96 vezels zijn maar in een andere plaats 48, of 192, etc..Daarom is 'ie ook anders (en voor KPN in een blauwe buis) qua samenstelling.
De 50mm buis die je hebt gezien is niet voor kabels vanuit de Pops naar GCO's of woningen. Dat is een lege buis die bij de ring hoort. Tussen de PoP's onderling ligt een ring, zoals je al zei, bestaande uit een buis van 7 minibuisjes, en een lege 50mm buis voor de zekerheid. Hoeveel van de minibuisjes gevuld worden voor die ring is afhankelijk van de grootte van de ring. Daarnaast worden er in dezelfde sleuf ook buizen gebruikt van 7 minibuisjes voor de verbinding van PoP naar GCO's.
De Citypop kan maximaal 1848 aansluitingen bevatten, of 924. Dat hangt af van het soort citypop. De areapops kunnen maximaal 2772 aansluitingen hebben (bij optimale bezetting). Het zou natuurlijk wel kunnen dat in dit geval er 30 laden worden geplaatst maar dan nog heb je ruimte voor meer laden.
Dat van die apparatuur zou kunnen maar heeft niets met Reggefiber te maken. De actieve apparatuur is immers van de operator.
De airco produceert inderdaad geluid maar voordat de locatie bepaald wordt, wordt gemeten waar de woningen of tuinen, in de omgeving zijn. Op een bepaalde afstand hoor je namelijk niets meer dus de PoP moet op die minimale afstand komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxh

lxh

@Barre73 dank voor de aanvullingen. Ik persoonlijk vind het geen correcties (behalve dan van de 50mm buis) :) Als die 50mm-buis inderdaad onderdeel is van de ring, dan loopt die ring wel vreemd. Nog maar eens in de sleuf kijken van de week waar die verder heen gaat.

De maximale aantallen aansluitingen die je noemt zijn niet een veelvoud van 48, het ligt dus kennelijk niet aan het aantal lades?

Over de airco's van POPs zijn landelijk al verschillende klachten ingediend, en ik geloof dat er ook een rechtzaak heeft gelopen (kan 'm zo snel niet terugvinden). Niet hoorbaar is natuurlijk voor een doorgewinterde housepartybezoeker iets anders dan voor een jong en gezond gehoor. Zomer 2013 maar eens afwachten en hopen voor de omwonenden dat het meevalt. :/

http://www.wiggersrobert....open-als-je-ja-wil-geven/

[ Voor 5% gewijzigd door lxh op 29-08-2012 10:27 . Reden: url toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb wel ergens (weet niet meer waar) uitvoerige klachten gezien van iemand in Hilversum, die last had van de airco in de pop tegenover/naast zijn huis. Die persoon dreigde zelfs om het ding maar te gaan saboteren om weer z'n nachtrust te krijgen.

Er zijn twee soorten citypops. Eentje waarbij 1 kast beschikbaar is voor huisaansluitingen en eentje waarbij er twee kasten beschikbaar zijn voor huisaansluitingen. Het verschil zit in ringcapaciteit. Veel areapops in de ring betekent ook meer ruimte nodig in de CityPoP, die ruimte gaat ten kosten van de huisaansluitingen.
In 1 kast mogen maximaal 21 lades van max 48 stuks. Er wordt echter gerekend met 44 stuks.
1x21x44=924. Of 1848 voor die andere dus.

Areapops hebben drie kasten beschikbaar, dus 3x21x44 = 2772.

Als je alle reserves zou weglaten en de woningen zouden perfect verdeeld zijn in de wijk kom je op maximaal 3168 woningen. Er kunnen nl. 22 lades in een kast en 48 woningen in een lade. Bij 3 kasten is dat dus 3168.

Praktijk: 2500 woningen per areapop.

Airco: Leidraad is 30 dB(A. Dat wordt aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxh

lxh

@Barre73: bedankt voor de extra info. ik vind het opmerkelijk dat er in zo veel dimensies reserves worden ingebouwd. Ik snap dat ze in de kabels naar de GCO's reserves inbouwen (4 extra aansluitingen per GCO, ruim 8%), maar waarom mogen er maximaal 21 lades in, en niet gewoon 22? Het is allemaal passief, produceert (als het goed is) geen warmte, enz.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de ring ontworpen is. Weet jij daar meer van? Gaat het verkeer van een area-pop rechtstreeks naar de city-pop, of loopt het via actieve apparatuur in elke tussenliggende pop op de ring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die reservelade wordt veroorzaakt doordat elke kabel van 6 of 7 tubes ( een zgn 6x14 of 7x14) altijd 1 lege tube moet houden vanuit de PoP. Deze kan een paar jaar later worden gebruikt als er ergens een inbreidings-nieuwbouw plaatsvindt waar je niet wegkomt met een paar reserveringen in de GCO. 40 appartementen of zo...
In dat geval wordt een bij zo'n nieuwbouw een nieuwe GCO geplaatst, en vanuit de PoP wordt er een nieuwe 96v glasvezelkabel daarheen geblazen. Voor die 96v heb je 1 lade nodig. Dat is die reserve lade.

Er wordt zoveel reservering gehouden omdat graven met afstand de duurste component is van aansluiten. Door die reserves kan het heel lang duren voordat er ergens weer eens veel moet worden gegraven om iets nieuws aan te sluiten. Tot die tijd heb je genoeg aan graven vanaf de dichtstbijzijnde GCO.

Overigens is GCO een technische benaming. De algemene benaming is DP ofwel Distributiepunt.
De ring loopt in elke areapop via de passieve kant dus niet via de technische apparatuur. Maar het verschilt per operator hoe ze dat afhandelen. Ik geloof dat KPN het wel via de actieve apparatuur laat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoppy heeft bij Vodafone eens navraag gedaan wanneer hij nu (eindelijk!) eens gebruik kan gaan maken van de glasvezel die al sinds 3 juli in zijn huiskamer ligt.

Hier komt het antwoord van Vodafone.
Ik wil jullie dit niet onthouden omdat dit blijkbaar de gang van zaken is in Ermelo en ook andere mensen die een abonnement bij Vodafone hebben afgesloten er mee te maken kunnen krijgen.
Ik hoor graag hoe andere providers met hun klanten in Ermelo communiceren.
Bij Vodafone gaat dit zeer matig zoals je hieronder kunt lezen!

Eerste antwoord van Vodafone op mijn (normale) vraag wanneer ik aangesloten zal gaan worden.

Beste meneer <HoppyF>,

Bedankt voor jouw e-mail aan de klantenservice van Vodafone Thuis, waarin je vraagt naar de status van jouw aansluiting.

Zodra iedereen in Ermelo is aangesloten op het glasvezel netwerk zal Vodafone Thuis pas de diensten gaan leveren in Ermelo.
Vodafone heeft geen datum wanneer jouw aansluiting gerealiseerd zal zijn.

Met vriendelijke groet,

R<xxx>>
Vodafone Thuis Klantenservice
Telefoon: 0900 717 1000
Email: klantenservice@vodafonevast.nl

vodafone.nl/thuis

Mocht je naar aanleiding van deze e- mail behoefte aan meer informatie hebben, aarzel dan niet contact op te nemen met onze klantenservice. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 09:00 tot 21:00 uur en op zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur op het nummer 0900 717 1000 (€0,10 p/m).

Aan dit antwoord heb ik niets dus nog maar eens gevraagd wat het probleem is.
Antwoord 2, gisteren ontvangen:

Beste meneer <HoppyF>,

Bedankt voor jouw e-mail aan de klantenservice van Vodafone Thuis.

In Ermelo moet het analoge signaal ook nog gereed gemaakt worden voor Vodafone Thuis, omdat Vodafone ook het analoge televisie signaal levert.
Helaas hebben wij geen lever datum beschikbaar. Wij zullen ons best doen om jouw aansluiting zo spoedig mogelijk te realiseren. Door in te loggen in My Vodafone Thuis kan je ook jouw order status volgen.

Met vriendelijke groet,

Vodafone Thuis Klantenservice
Telefoon: 0900 717 1000
Email: klantenservice@vodafonevast.nl

vodafone.nl/thuis

Mocht je naar aanleiding van deze e- mail behoefte aan meer informatie hebben, aarzel dan niet contact op te nemen met onze klantenservice. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 09:00 tot 21:00 uur en op zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur op het nummer 0900 717 1000 (€0,10 p/m).

Natuurlijk ben ik direct in My Vodafone Thuis gaan kijken wat de status is.
Wat denk je? Niets, dit staat er al maanden .... Je bestelling wordt verwerkt.

Klap op de vuurpijl dan.
Vandaag, na vele maanden, opeens een brief in de brievenbus.
Hè, hè, toch wat te melden?
Nee, natuurlijk niet, alleen maar een brief over de aankomende BTW verhoging.
Lekker belangrijk wel!!!

Ik ga nu overwegen welke stappen ik ga ondernemen want van dit soort berichten van Vodafone word ik echt niet vrolijk. Mijn geduld raakt zo langzamerhand wel een beetje op.
Wachten wil ik best wel maar ik wil wel weten waar ik aan toe ben en dat is nu nog steeds niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Planning Ermelo.
Nog even voor de duidelijkheid.
Reggefiber laat in haar planning weten wanneer je iets kunt verwachten.
Dit is geen detailplanning maar laat in grote lijnen zijn wat de bedoeling is.
Er staat toch echt dat ook het activeren van het abonnement hieronder valt.
In mijn geval zou eind september het abonnement actief moeten zijn volgens Reggefiber ook al roept Vodafone iets anders.
Kortom: fijn die vrijheid op glas maar al die partijen waarmee je te maken hebt maken het ondoorzichtig en onnodig complex.

De globale planning van de aanlegwerkzaamheden van het het glasvezelnetwerk in Ermelo is bekend. U kunt per gebied zien wanneer wij het netwerk in de straat aanleggen, huisaansluitingen maken en abonnementen activeren. De werkzaamheden zijn opgedeeld in 5 gebieden.

http://www.eindelijkglasv...20totaal_bouwplanning.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wellicht kan Denan achterhalen wanneer de Dark Fiber wordt opgeleverd voor Ermelo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:27:
Wellicht kan Denan achterhalen wanneer de Dark Fiber wordt opgeleverd voor Ermelo?
Ik hoop het!
Al onze hoop is (weer) op Denan gevestigd. ;)
Hij heeft al veel vaker zaken voor mij anderen uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zet je hoop niet te hoog in.. uit ervaring weet ik dat een betrouwbare planning van Dark Fibers vanuit KPN vrijwel onmogelijk is. Zo is 'ie er niet, en dan ineens wel. Om gek van te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxh

lxh

in de City-pop Eml-1 was dus al dark fiber aanwezig, en gepatcht naar Cisco Cataclyst apparatuur. Is dat "aanwezig" genoeg? of is het dan van belang om te weten of de andere kant ook al aangesloten is?

Mij lijkt het overigens interessanter om te weten wanneer het belicht wordt, en door/voor welke partijen... misschien van de week die beste man in die pop nog maar eens een bezoekje brengen, kijken wat hij weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lxh schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 12:57:
in de City-pop Eml-1 was dus al dark fiber aanwezig, en gepatcht naar Cisco Catalyst apparatuur. Is dat "aanwezig" genoeg? of is het dan van belang om te weten of de andere kant ook al aangesloten is?

Mij lijkt het overigens interessanter om te weten wanneer het belicht wordt, en door/voor welke partijen... misschien van de week die beste man in die pop nog maar eens een bezoekje brengen, kijken wat hij weet.
Goed om te weten dat je zelf gezien hebt dat er dark fiber aanwezig is. De City PoP moet natuurlijk wel ontsloten worden naar de buitenwereld. Nunspeet zou een optie kunnen zijn.
Deze plaats is recent opgeleverd en Vodafone en Lijbrandt leveren daar ook, er is dus DVB-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxh

lxh

@HoppyF: de ene kabel waar ik het over had, naar de backbone, was een blauwe van KPN. 96 fibers afgemonteerd in een lade, zoals al gezegd waren van die 96 er 4 reeds gepatcht naar Cisco switches van KPN. De apparatuur stond nog uit, (3 units voor de up-link, zei de monteur), er was verder nog geen apparatuur geplaatst, dus alle duizenden aanwezige fibertjes naar de woningen waren ook nog dark fiber :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
HoppyF schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 14:21:
[...]

Goed om te weten dat je zelf gezien hebt dat er dark fiber aanwezig is. De City PoP moet natuurlijk wel ontsloten worden naar de buitenwereld. Nunspeet zou een optie kunnen zijn.
Deze plaats is recent opgeleverd en Vodafone en Lijbrandt leveren daar ook, er is dus DVB-C.
elke fiber is darkfiber, een darkfiber is geen speciale fiber ofzo. Is gewoon een vrije vezel van A naar B, waar niets opzit. De belichting is dan dus aan de provider/afnemer. Een klant die een darkfiber afneemt krijgt gewoon een vezel van A naar B, en moet zelf uitzoeken wat ie ermee doet. (100, 1Gbit, 10Gbit, CATV, al zet ie er een serieel signaaltje overheen). Dat itt tot (bv) een IP-VPN verbinding, waarbij de fiber door de leverancier belicht wordt en voorzien wordt van een connectie.

Waar GHM het signaal vandaan haalt is natuurlijk altijd de vraag, en dat is (eigenlijk) ook niet relevant. Ik gok dat ze een vezel vanaf een headend doorpatchen, en niet weer diverse citypops achter elkaar hangen, dat vergroot de kans op storingen enorm.

In het geval van Reggefiber gok ik dat de vezels via een bestaande tube oid vanaf de telefooncentrale komen, omdat daar de verdere infra natuurlijk al beschikbaar is. Maar het kan ook zo zijn dat ze de uplink elders vandaan halen (bv doorlassen via een relined verbinding of eigen vezel)

en daarnaast moet er natuurlijk ook nog apparatuur komen tbv het catv gebeuren...

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 01-09-2012 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVT
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-11-2021

NVT

Beste Tweakeraars,

heeft iemand ervaring met KPN HD zenders? zijn de streams minder dan de andere aanbieders? ik ben nog niet helemaal uit welke provider ik ga kiezen aangezien ik geen ervaring heb met KPN.
gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxh

lxh

ik kijk zelf geen TV, maar wat ik steeds hoor is dat de KPN-streams minder goed zijn dan die van Glashart. maar wel "acceptabel voor de meeste consumenten". Dit omdat dezelfde streams via DSL geleverd worden, en daar minder bandbreedte beschikbaar is.

Even zoeken op internet leverde mij tientallen verhalen en ervaringen op, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Half waar. De streams schijnen inderdaad iets minder te zijn dan die van de Glashart providers maar ze zijn inmiddels echt wel losgekoppeld van de ADSL streams. Verschil in kwaliteit tussen KPN en Glashart komt dan eerder door coderingsverschillen, compressierates, etc..
En sommigen zien het wel, sommigen niet. Hou er wel rekening mee dat je in het geheel geen DVB-C signaal meer krijgt voor bijv een tweede TV of voor je radio(s). Je moet alle apparaten opnieuw aansluiten met nieuwe bekabeling en voor elke TV een eigen decoder. Je krijgt er standaard twee van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanuit topics over over KPN (of providers die het ITV pakket van KPN leveren, zoals XS4all, Tweak Groen, etc.) heb ik begrepen dat KPN op dit moment de streams nog -niet- heeft losgekoppeld.

Bandbreedte metingen komen nog steeds op ten hoogste 6 mbit voor HD en 3 mbit voor SD uit.

Zoals ik de situatie nu zie is het antwoord dus redelijk simpel samen te vatten:

* KPN, Telfort, XS4ALL, Tweak Groen: 'mindere' streams. Zeker niet dramatisch slecht maar wel slechter dan digitale TV van UPC

* Lijbrandt, Vodafone: Prima HD (zeker zo goed als UPC), alleen nog steeds bij de meeste zenders geen Dolby Digital 5.1. SD is zelfde bitrate als bij KPN.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVT

NVT

bedankt allemaal voor jullie antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
eymey schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 22:15:
Vanuit topics over over KPN (of providers die het ITV pakket van KPN leveren, zoals XS4all, Tweak Groen, etc.) heb ik begrepen dat KPN op dit moment de streams nog -niet- heeft losgekoppeld.

Bandbreedte metingen komen nog steeds op ten hoogste 6 mbit voor HD en 3 mbit voor SD uit.

Zoals ik de situatie nu zie is het antwoord dus redelijk simpel samen te vatten:

* KPN, Telfort, XS4ALL, Tweak Groen: 'mindere' streams. Zeker niet dramatisch slecht maar wel slechter dan digitale TV van UPC

* Lijbrandt, Vodafone: Prima HD (zeker zo goed als UPC), alleen nog steeds bij de meeste zenders geen Dolby Digital 5.1. SD is zelfde bitrate als bij KPN.....
Met de toevoeging dat Lijbrandt, Vodafone en andere WMP+ afnemers ook DVB-C leveren, waarin SD een hogere kwaliteit heeft. (Alleen geen HD op DVB-C muv Ned 1/2/3)

In het geval van Ermelo heb je ook nog keuze uit XSyou, waarbij je alle zenders via DVB-C krijgt. Dus geen kpn-gebaseerde streams oid, maar alles op DVB-C. Met een smartcard op max 3 tv's alle pakketten zonder losse decoders (als je tv t ondersteunt), en 'onbeperkt' het basispakket.
Daartegenover heb je dan weer geen on-demand en tv-app mogelijkheden, 't is maar net wat je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 17:24
HoppyF schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 20:22:
[...]

Ik hoop het!
Al onze hoop is (weer) op Denan gevestigd. ;)
Hij heeft al veel vaker zaken voor mij anderen uitgezocht.
Maar goed dat ik af en toe uit nieuwsgierigheid de threads doorlees.. anders zou ik dit soort vragen nooit tegenkomen (een DM helpt) :) In Ermelo kan momenteel nog niemand leveren, volgens mij staat daar nu begin oktober voor de eerste oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVT

NVT

DJSmiley schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 23:20:
[...]

Met de toevoeging dat Lijbrandt, Vodafone en andere WMP+ afnemers ook DVB-C leveren, waarin SD een hogere kwaliteit heeft. (Alleen geen HD op DVB-C muv Ned 1/2/3)

In het geval van Ermelo heb je ook nog keuze uit XSyou, waarbij je alle zenders via DVB-C krijgt. Dus geen kpn-gebaseerde streams oid, maar alles op DVB-C. Met een smartcard op max 3 tv's alle pakketten zonder losse decoders (als je tv t ondersteunt), en 'onbeperkt' het basispakket.
Daartegenover heb je dan weer geen on-demand en tv-app mogelijkheden, 't is maar net wat je wilt
bedankt voor je antwoord,

XSyou lijkt me wel interessant maar helaas heeft mijn tv DVB-T. Vanavond is er een inloopavond zal zeker langsgaan.
gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is makkelijk op te lossen met een simpele DVB-C decoder. Samsung, Cisco, etc.. op de site van ziggo vindt je er een heel aantal die allemaal al eens succesvol getest zijn op DVB-C van Glashart Media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
denan schreef op woensdag 05 september 2012 @ 08:59:
[...]

Maar goed dat ik af en toe uit nieuwsgierigheid de threads doorlees.. anders zou ik dit soort vragen nooit tegenkomen (een DM helpt) :) In Ermelo kan momenteel nog niemand leveren, volgens mij staat daar nu begin oktober voor de eerste oplevering.
Bedankt Denan voor je reactie, ik weet dat je regelmatig op het forum zit en de relevante berichten er wel uit pikt. Uit andere reacties had ik ook al begrepen dat er hier in Ermelo nog niemand een werkende aansluiting heeft.
Vwb Vodafone vind ik leveren in oktober wel prima, ik wacht nu toch al een tijdje dus die paar weken kunnen er nog wel bij.

• lxh

lxh

Gisteravond op de informatieavond geweest. Weinig nieuws gehoord, behalve een bevestiging dat vanaf de CP voorlopig 1 kabel loopt "naar buiten toe". Dat moet natuurlijk veranderen, maar de beste man had het idee dat dat "wel eventjes kon duren...". Nu maar hopen dat alle graafmannen tot die tijd die ene kabel niet te hard raken bij hun werk.

Over de totale bandbreedte werd ook wat geroepen, en daar werd ik niet blij van: voor heel glasvezelinternettend Ermelo "misschien 10 Gb/s". Ik hoop maar dat dat niet klopt. Toch wel jammer dat dit soort kennis zo zeldzaam of zo geheim is.

• denan
lxh schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:49:
Gisteravond op de informatieavond geweest. Weinig nieuws gehoord, behalve een bevestiging dat vanaf de CP voorlopig 1 kabel loopt "naar buiten toe". Dat moet natuurlijk veranderen, maar de beste man had het idee dat dat "wel eventjes kon duren...". Nu maar hopen dat alle graafmannen tot die tijd die ene kabel niet te hard raken bij hun werk.

Over de totale bandbreedte werd ook wat geroepen, en daar werd ik niet blij van: voor heel glasvezelinternettend Ermelo "misschien 10 Gb/s". Ik hoop maar dat dat niet klopt. Toch wel jammer dat dit soort kennis zo zeldzaam of zo geheim is.
Wat is er mis met 10GB/sec? Als ik zie wat er over de nikhef interfaces gaat waar heel xms of lijbrandt overheen gaat dan moet je het als stad wel HEEL bont maken wil je aan 10GB niet genoeg hebben. Persoonlijk denk ik dat 1-2GB ruim voldoende is, als dat niet zo is kunnen ze altijd opschalen.

• lxh

lxh

denan schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:44:
[...]
Wat is er mis met 10GB/sec? Als ik zie wat er over de nikhef interfaces gaat waar heel xms of lijbrandt overheen gaat dan moet je het als stad wel HEEL bont maken wil je aan 10GB niet genoeg hebben. Persoonlijk denk ik dat 1-2GB ruim voldoende is, als dat niet zo is kunnen ze altijd opschalen.
Ik vraag me af of het hele glasvezel voordelen oplevert voor de gemiddelde consument, als je alleen het internet-deel in aanmerking neemt. Ik kijk geen TV, dus de voordelen op dat gebied gelden niet voor mij.
Als er een stuk of 100 (lage schatting, denk ik) filmfanaten zijn die continu allerlei speelfilms downloaden op 100 Mb/s, en er zijn duizenden gewone gebruikers, heeft dat hele glasvezel dan zin vergeleken met 20Mb/s ADSL op een goed aangesloten centrale? Da's mijn overweging.

Maar goed, ik heb gezien dat de apparatuur waarschijnlijk veel meer aan kan (4 fibers op twee switches van een serie waar 10GE-interfaces als uplink een normale optie is, 92 fibers in reserve), dus verwacht ik dat opschalen inderdaad eenvoudig moet kunnen. En verderop op internet zijn vast ook wel voldoende bottle necks.
Wat is de kans dat er 100 fanaten zijn die continu downloaden op 100 mbit? Dat kan heel even gebeuren maar als je dat continu doet heb je 1) geen tijd om de films te kijken, en 2) je harde schijf loopt zo snel vol... :-)

• denan
Barre73 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 15:40:
Wat is de kans dat er 100 fanaten zijn die continu downloaden op 100 mbit? Dat kan heel even gebeuren maar als je dat continu doet heb je 1) geen tijd om de films te kijken, en 2) je harde schijf loopt zo snel vol... :-)
Inderdaad. Om het in perspectief te plaatsen: 2k adsl klanten met 8Mbit-20Mbit xDSL lijnen werden bij mijn vorige werkgever geserviced op een 100Mbit uplink op nikhef. Men kwam nooit boven 80% piekverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxh

lxh

Dat klinkt wel geruststellend. Maar vrijwel geen enkele switch komt boven 80% als er veel routes open zijn, omdat je dan allerlei andere file-verschijnselen krijgt, toch?

Ik ken een paar tieners die dus wel de hele dag hun PC aan het lurken hebben, en een paar terabyte harddiskjes steeds vol laten lopen om maar de nieuwste films in de beste kwaliteit te hebben. Een film helemaal afkijken doen ze minder vaak.

Dat "video on demand" wat sommige providers bieden, waar komt die content vandaan? (Gecentraliseerde servers, neem ik aan.) Gaat daarmee het gebruik wel in een heel andere cijfers lopen? Of doet toch bijna niemand dat?

Ik zal verder braaf afwachten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De belasting van de uplink zal wel meevallen.
In het begin zul je even een piek zien omdat mensen die opeens een hoge up en downloadsnelheid ervaren er ook gebruik van willen maken.
Dit went snel en het gebruik over de dag heen zal dus dalen.
Er is echt maar een heel klein deel van de gebruikers die 24 uur per dag aan het downloaden zijn.
Iedere keer nieuwe harddisk blijven kopen gaat ook vervelen.

Leuker is dat veel mensen nu van een hoge snelheid gebruik kunnen gaan maken zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Als ik nu een film wil downloaden kan dat, en als ik dit over een paar uur weer doe zal het gedrag niet anders mogen zijn. Vooral een hoge upload zie ik als een groot voordeel de absolute downloadsnelheid is veel minder relevant. Of ik nu 5 minuten moet wachten of 7 minuten zal me een worst zijn.

Uit de geluiden van mede tweakers hoor ik dat er volgende week al aansluitingen actief gaan worden hier in het dorp, prima toch!

Ik zag bij de PoP (EML 1) vandaag ook ander auto's staan waarvan ik de naam even kwijt ben.
Niet vd Donk, maar zwarte auto's met de naam van het bedrijf erop.

• appelsientje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 13:28

appelsientje

Het beste onder de zon

Vandaag wordt de boel bij ons aangesloten, zal mij benieuwen hoe lang hij bezig is.
Nog tips waar ik op moet letten?

LR | 4WD | Deep blue | 19" velgen | Trekhaak

• lxh

lxh

Ik denk niet dat er zal veel te zien zal zijn, of misschien het kastje (de FTU) recht hangt en de kabel netjes weggewerkt?
Het enige wat ik nu kan bedenken en wat wellicht interessant lijkt is de demping op de beide fibers tussen jouw aansluiting en de PoP. Maar ik denk dat die ook opgeschreven worden voor je? En zo interessant is dat nou ook nog niet eens, het zal allemaal best werken vermoed ik.
appelsientje schreef op woensdag 12 september 2012 @ 07:59:
Vandaag wordt de boel bij ons aangesloten, zal mij benieuwen hoe lang hij bezig is.
Nog tips waar ik op moet letten?
Bedoel je met aansluiten dat de kabel in huis aangesloten gaat worden?
Dat duurt niet zo erg lang, de glasvezels worden aangesloten en in de FTU aangebracht.
De modem wordt nog niet geplaatst, er zit dus in feite alleen een lege plastic kast met twee glasvezels met connectoren erin.

Zo ging het hier en dat ligt hier al ruim twee maanden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had al eerder gemeld dat ik zwarte auto's bij de PoP had zien staan.
Vandaag ook weer, het gaat om Tibosch Optical Fiber BV uit Rosmalen.
http://www.tiboschopticalfiber.nl/index.html

Zo te zien houdt men zich bezig met het lassen/aansluiten van de optische glasvezels.
Voor de rest nog weinig nieuws ik heb nog niet gehoord dat er deze week al iemand in Ermelo op glas een actief abonnement heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zal ook niet snel. Activeren van aansluitingen kan al wel (KPN en XS4all) maar dan duurt het daarna nog rustig 1 tot 2 weken bij KPN voordat de diensten gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelsientje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 13:28

appelsientje

Het beste onder de zon

HoppyF schreef op woensdag 12 september 2012 @ 21:09:
[...]

Bedoel je met aansluiten dat de kabel in huis aangesloten gaat worden?
Dat duurt niet zo erg lang, de glasvezels worden aangesloten en in de FTU aangebracht.
De modem wordt nog niet geplaatst, er zit dus in feite alleen een lege plastic kast met twee glasvezels met connectoren erin.

Zo ging het hier en dat ligt hier al ruim twee maanden zo.
2 maanden... right dat wordt dan nog ff wachten. Ik wil nu toch wel graag gebruik gaan maken om eerlijk te zijn ;)
hoop echt niet dat ze wachten totdat heeeeeel Ermelo is voorzien.

LR | 4WD | Deep blue | 19" velgen | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:59:
Dat zal ook niet snel. Activeren van aansluitingen kan al wel (KPN en XS4all) maar dan duurt het daarna nog rustig 1 tot 2 weken bij KPN voordat de diensten gaan werken.
Ja dat klopt denk ik wel.
Voor de eerste wijk (1) hebben ze nog twee weken de tijd volgens de planning.
Eind september moet heel wijk 1 voorzien zijn van werkende abonnementen.

In de planning staat namelijk:
Maken van huisaansluitingenen activeren abonnementen

Nog even geduld dus.
Je moet nu eenmaal een lange adem hebben bij glasvezel.
En ja, KPN zal wel het eerste zijn maar op zich is dat ook geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, dat klopt niet helemaal wat je nu zegt. Het activeren van een abonnement is niet hetzelfde als het gebruik kunnen maken van je diensten. In het geval van alleen internet en TV hoeft dat inderdaad maar 1 of 2 dagen later te zijn. Bij telefoon waarbij je nummerportering hebt aangevraagd duurt het tien dagen na de activatie van het modem.
En dat had ook eigenlijk in die planning moeten staan: "activatie modems", niet activatie abonnementen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxh

lxh

het lijkt er op dat in wijk 3 nu alle buizen en huisaansluitkabels in de grond liggen. Ik ben benieuwd hoe snel het blazen en lassen gaat. Zijn er al mensen in Ermelo met een werkende aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 18:01:
Nee, dat klopt niet helemaal wat je nu zegt. Het activeren van een abonnement is niet hetzelfde als het gebruik kunnen maken van je diensten. In het geval van alleen internet en TV hoeft dat inderdaad maar 1 of 2 dagen later te zijn. Bij telefoon waarbij je nummerportering hebt aangevraagd duurt het tien dagen na de activatie van het modem.
En dat had ook eigenlijk in die planning moeten staan: "activatie modems", niet activatie abonnementen...
Over 10 dagen nummerportering doe ik echt niet moeilijk hoewel tien dagen best lang is voor een simpel proces. Nummerportering bestaat immers al jaren.

Zoals je zegt klopt de tekst niet.
Reggefiber probeert duidelijk te zijn maar slaagt daar niet altijd in.

Over een week is het eind september en hoop ik eindelijk een beeld te krijgen wat de stand van zaken is.
Ik zie nog regelmatig auto's bij de PoP staan dus uitgewerkt zijn ze nog niet.
Naar mijn weten is er nog niemand aangesloten met een actief abonnement.

Voor de rest breek je in het dorp je nek over de oranje kabels, graven doet men wel.

• niwesa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-01-2023
Als ik het allemaal zo lees dan duurt het nog wel even voordat we zijn aangesloten. Heb ik in elk geval nog even de tijd om kabels te trekken.
niwesa schreef op woensdag 26 september 2012 @ 09:04:
Als ik het allemaal zo lees dan duurt het nog wel even voordat we zijn aangesloten. Heb ik in elk geval nog even de tijd om kabels te trekken.
Ik schrok al, ik dacht dat er iemand aangesloten was .... ;)

Ik zag verder wel dat er nu 9 providers zijn, dat is best veel.
Tele2 staat er nu ook tussen.
Tele2?? Dat is vreemd. Die hadden in hun eigen persbericht aangekondigd te beginnen in de bestaande gebieden van Almere, Leeuwarden, Hoofdorp en Enschede.

http://newsroom.tele2.nl/...an-consumenten/#more-1098

Barre73 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 18:30:
Tele2?? Dat is vreemd. Die hadden in hun eigen persbericht aangekondigd te beginnen in de bestaande gebieden van Almere, Leeuwarden, Hoofdorp en Enschede.

http://newsroom.tele2.nl/...an-consumenten/#more-1098
Het is echt zo doe de postcode check maar op http://eindelijkglasvezel.nl/ermelo/
Opvallend is verder dat men druk in de Stationsstraat aan het graven is terwijl de planning anders laat zien.
In een ander draadje kwamen we er achter dat die glasvezelvergelijker niet altijd klopt.
De Tele2 postcodechecker geeft zelf aan: niet beschikbaar.
En ik heb een postcode/huisnr gebruikt waarvan ik weet dat er al een FTU in huis aanwezig is.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Oorspronkelijk was Tele2 voornemens beperkt te starten maar al snel zijn ze hierop terug gekomen.

• niwesa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-01-2023
Vanavond sprak ik iemand waarbij het KPN pakket vandaag is aangesloten. Klimoplaan. Dus het gaat best snel.
Komend weekend maar even kabels gaan leggen.
niwesa schreef op donderdag 27 september 2012 @ 22:40:
Vanavond sprak ik iemand waarbij het KPN pakket vandaag is aangesloten. Klimoplaan. Dus het gaat best snel.
Komend weekend maar even kabels gaan leggen.
O?
Dat zou dan de eerste actieve aansluiting zijn en wel precies eind september zoals ook gepland stond.
Hopelijk snel nog meer aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Die kerel in de POP aan de Sportlaan zei dat hij verwachtte dat de Vodafone klanten pas eind oktober aangesloten zouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 08:12:
Die kerel in de POP aan de Sportlaan zei dat hij verwachtte dat de Vodafone klanten pas eind oktober aangesloten zouden worden.
Zou kunnen maar de Sportlaan is wijk 2, dus een andere PoP dan wijk 1.
De eerste PoP ligt aan de Hoge Wal.

Wijk 2 staat inderdaad voor één maand later in de de planning en dat is eind oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net met de post een brief van Vodafone ontvangen.
De zogenaamde pre-activatie brief.
Hierin staat dat het netwerk nagenoeg gereed is en dat de aannemer een afspraak gaat maken voor het plaatsen van de glasvezelmodem (hehe, hebben ze daar nu 3 maanden over na moeten denken?
Zo lang is de FTU hier al aangesloten ....

Verder staat er in de brief dat ik nader bericht krijg als de activatie datum bekend is.
(hang er vast vanaf wanneer de aannemer het modem komt plaatsen....)

Verder nog over de overstapservice afhankelijk of je dit bij je bestelling hebt aangevraagd of niet moet je nog niet je bestaande abonnementen opzeggen.

Er wordt nog gesproken over het Vodafone Thuis Installatiepakket dat deze binnenkort verstuurd wordt.
Afspraak met de monteur loopt via de Klantenservice hierover wordt je dus opgebeld.

Eind oktober moet naar mijn idee toch haalbaar zijn.
Er komt schot in de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We zijn één week verder maar ik heb nog geen bevestiging van iemand gekregen dat er al mensen een werkende aansluiting hebben. Dus ook geen KPN.
Ondanks de toezegging van Vodafone heb ik nog niets gehoord over een afspraak maken met de aannemer voor het plaatsen van de glasmodem.
Veel vaart zit er dan ook niet in.

De aanleg van glas gaat in het dorp gewoon door.
Men is de Stationsstraat bijna door en vlak bij het NS station aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het klinkt misschien flauw maar als ik er vanuit ga dat alleen KPN op dit moment al werkt in Ermelo dan is het merendeel van hun klanten geen bezoeker van deze website. Dus daar zal je ook niet snel achterkomen.

Het is in ieder geval zeker dat er klanten geactiveerd zijn. Of hun diensten al werken is aan KPN zelf, daar is voor ons niets aan te checken. Ovierigens is het bij KPN zo dat als de aansluiting gepatcht is en de NT geplaatst is in de meterkast, dan werkt internet direct met een basissnelheid van 30/30. Moet je natuurlijk wel al een Experiabox hebben ontvangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 10:38:
Het klinkt misschien flauw maar als ik er vanuit ga dat alleen KPN op dit moment al werkt in Ermelo dan is het merendeel van hun klanten geen bezoeker van deze website. Dus daar zal je ook niet snel achterkomen.

Het is in ieder geval zeker dat er klanten geactiveerd zijn. Of hun diensten al werken is aan KPN zelf, daar is voor ons niets aan te checken. Ovierigens is het bij KPN zo dat als de aansluiting gepatcht is en de NT geplaatst is in de meterkast, dan werkt internet direct met een basissnelheid van 30/30. Moet je natuurlijk wel al een Experiabox hebben ontvangen..
Het merendeel van de klanten in Ermelo zal een KPN (of dochters) provider hebben.
Het merendeel daarvan zal inderdaad geen tweaker zijn.
Maar de kans is wel groot dat er tweakers zijn die een vriend/familie kennen die wel een KPN aansluiting hebben.
Blijkbaar zijn er dus nog maar heel weinig mensen aangesloten tot nu toe.
Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste