Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik ken het principe van een timing issue (maar al te goed), ik ben ook Software developer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:02:
[...]

Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Het kan simpel zijn dat het een bug is die in beide firmwares voorkomt.
Ja dat bedoel ik eigenlijk ook. Het lijkt er niet op dat er in één firmware-versie iets fout zit, en in de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De Dixons mans wist me te melden dat zij gehoord hadden dat het "enkele dagen" is tot nieuwe firmware. Nou hbe ik niet gek veel vertrouwen in retailpersoneel en 'dingen verkopen die stroom vereisen" maar dit zou zomaar kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-04 22:19
Jellinek schreef op donderdag 03 november 2011 @ 18:23:
De Dixons mans wist me te melden dat zij gehoord hadden dat het "enkele dagen" is tot nieuwe firmware.
Ik ben benieuwd wie eerder met een oplossing komt, Sony of Griekenland. Het zal er om spannen denk ik. Het heeft in elk geval het tempo van een Belgische kabinetsformatie. Ik zou in elk geval maar niet de adem inhouden tot de oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Deze freeze issues.. degene die ze heeft, welk formaat boek was je aan het lezen? PDF/E-pub.. etc.. en hoeveel boeken zijn er op de reader gezet kwa hoeveelheid en ruimte. Maybe dat er door teveel boeken erop te zetten dat het apparaat geen ruimte meer heeft voor temp bestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
maniak schreef op donderdag 03 november 2011 @ 22:16:
Deze freeze issues.. degene die ze heeft, welk formaat boek was je aan het lezen? PDF/E-pub.. etc.. en hoeveel boeken zijn er op de reader gezet kwa hoeveelheid en ruimte. Maybe dat er door teveel boeken erop te zetten dat het apparaat geen ruimte meer heeft voor temp bestanden?
Voor mij ePub en ik schat 30 boeken dus bijna alle ruimte nog vrij. Volgens mij is het gewoon een vastloper van de IR touch driver en die zal zich weinig aantrekken van het aantal en soort boeken.

Op dit moment is er geen enkele correlatie tussen het aantal boeken en de crashes. Ik denk wel dat de meeste crashes met ePub is maar dat is gewoon omdat die verreweg het meest gebruikt wordt. PDF is niet echt geschikt voor eReader gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
pe1dnn schreef op donderdag 03 november 2011 @ 22:34:
[...]
Voor mij ePub en ik schat 30 boeken dus bijna alle ruimte nog vrij. Volgens mij is het gewoon een vastloper van de IR touch driver en die zal zich weinig aantrekken van het aantal en soort boeken.

Op dit moment is er geen enkele correlatie tussen het aantal boeken en de crashes. Ik denk wel dat de meeste crashes met ePub is maar dat is gewoon omdat die verreweg het meest gebruikt wordt. PDF is niet echt geschikt voor eReader gebruik.
"when you have excluded the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth" - Sherlock Holmes .. Te weinig schijfruimte kunnen we uitsluiten ;)

Volgend puntje, vuil op de IR transmitters/receivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maniak schreef op donderdag 03 november 2011 @ 22:16:
Ik lees alleen epub, fouten in het boek uitgesloten door hetzelfde boek in de tweede prs-T1 te laden, zou er een fout in zitten,dan zou reader 2 ook moeten crashen op dat punt.
Niet dus.

Ik heb meestal niet veel meer dan 20 a 30 boeken op de reader om het voor mezelf ook wat overzichtelijk te houden, in Calibre heb ik een aantal colummen bijgemaakt met o.a. gelezen.
Dat is uiteindelijk een paar MB.
Ik gebruik alleen Calibre en niet het Sony programma om boeken over te zetten.
Ik heb een usb stofzuigertje geprobeerd,maar er zat dus geen vuil in de receivers/transmittors.
Ik heb een IR tester die oplicht bij infra rood (gebruikten we in de winkel altijd om afstandsbedieningen te testen) en die geeft geen andere bronnen aan die kunnen verstoren.
Op het moment dat de storing optreedt van het freezen, zenden de ir-transmittors niet meer (kan je met dezelfde tester uitproberen) het is dus ook geen vuiltje,het zenden is gewoon gestopt en dan ontvangen de receivers ook niets meer, en registreren dat als geen beweging.
Heb dat al een paar keer aan de Sony helpdesk doorgegeven maar de persoon die je dan aan de telefoon krijgt laat duidelijk horen dat ie totaal niet snapt waar je het over hebt,en belooft het te noteren.

Je zou verwachten dat sony dit wat actiever oppakt,op het sony forumdeel heeft zich nog geen enkele Sony vertegenwoordiger laten zien, laat staan dat die wat gerichte vragen heeft gesteld,alleen een moderator die zegt dat ie het heeft doorgegeven.
Ook de link waar sony om hulp vraagt is gewoon een link naar een soort van klachtenformulier maar daar kun je ook terecht met klachten over je stereo of tv, kortom,het gaat niet direct naar een Sony Team toe die alleen aan de reader werken.
Zolang er nog mensen rondlopen die zeggen, ik gebruik wel een paperclipje of de bladerknoppen,heeft Sony er geen haast mee, ze verkopen ze toch wel en als mensen die houding hebben zijn ze in princiepe tevreden en houden hem en bij BOL gaan ze gelijk de voorraad weer in,dus ik denk eerder dat men gewoon herverdeeld tot alle readers bij minder critische mensen zijn en dan komt de PRS-T2 oid.
Ik verwacht in elk geval met de aanpak van Sony en de reacties op de klachten dit jaar geen update meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
het zenden is gewoon gestopt en dan ontvangen de receivers ook niets meer, en registreren dat als geen beweging
Is het juist niet dat als de receivers niets ontvangen hij dat juist ziet als een soort beweging? Immers door je vinger of een ander object op het scherm te plaatsen onderbreek je het IR signaal naar de receiver, ontvangt de receiver geen signaal, en geeft dit door aan de software die er dan iets mee doet.

Je zou dit eens kunnen testen door alle IR signalen te onderbreken met een papiertje en kijken als die dan hetzelfde reageert als bij een echte vastloper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Zou het kunnen liggen aan swipen versus de knop gebruiken? Want ik swipe nooit en gebruik altijd de knop en ik heb in 4 boeken nog geen enkele freeze gehad.

Of wellicht toch de software? Ik gebruik geen software, ik sleep mijn epubs gewoon direct naar de Sony.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maniak schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:09:
[...]

Is het juist niet dat als de receivers niets ontvangen hij dat juist ziet als een soort beweging? Immers door je vinger of een ander object op het scherm te plaatsen onderbreek je het IR signaal naar de receiver, ontvangt de receiver geen signaal, en geeft dit door aan de software die er dan iets mee doet.

Je zou dit eens kunnen testen door alle IR signalen te onderbreken met een papiertje en kijken als die dan hetzelfde reageert als bij een echte vastloper.
Dat zou ik kunnen proberen als ik de readers nog had, BOL stuurt overigens nu al herinneringen voor die dingen terwijl ze 24 oktober de dingen al retour hadden.
Zonder ir meter kun je hier weinig verder mee, het gewoon ergens van een papiertje houden heeft geen zin omdat je niet weet of je nu de receiver blokkeert of de transceiver.
Dat was met mijn ir metertje ook verder niet,het enige dat je kan meten ermee is of er straling is ja of nee, ja zolang het goed werkte en nee, als het scherm vast stond.
Alleen slaat het scherm vast en zet die dan de IR uit, of andersom, ir gaat uit en het scherm slaat vast.
Ach,laat zitten, Sony moet het maar uitzoeken, zolang degene aan de andere kant al stottert bij het horen van infra rood,me niet wil doorverbinden naar een eerste lijner,houdt het gewoon op.
Mijn buurman die mij zijn exemplaar leende om de overige testen mee te doen,heeft hem ook terug gestuurd dus ik heb nu geen prs-t1 meer.
@Havana: het zou zo maar kunnen,ik gebruik de swipe wel,maar wij kunnen wel allemaal opties verzinnen,als je het niet bij de goede man/vrouw krijgt heb je er weinig aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Nick39 op 04-11-2011 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
Voor degene die het probleem nog nooit gezien hebben, ik heb het nu op film staan:
YouTube: Sony PRS-T1 Reader Touch Sensor problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
pe1dnn schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 22:48:
Voor degene die het probleem nog nooit gezien hebben, ik heb het nu op film staan:
Heb je nou het hele boek gelezen met de camera erop? ;)
Geweldig gedaan, totaal duidelijk. De link al doorgegeven aan Sony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
maniak schreef op zondag 06 november 2011 @ 00:23:
Heb je nou het hele boek gelezen met de camera erop? ;)
Gelukkig niet, stuk of 50 bladzijden maar... Leest niet comfortabel maar ik wou het toch vastleggen. Kon op YouTube geen filmpjes vinden over dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonito069
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-01 18:03
pe1dnn schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 22:48:
Netjes en goed in beeld gebracht, ik wacht nog even met de aanschaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 19:50
Tis we Houston ipv Huston maar verder goed inbeeld gebacht.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gisteren een witte PRS-T1 binnen gekregen, en net de eerste keer last gehad van die bug. Na 120 pagina's ongeveer. Irritant, maar geen reden voor mij om 'm terug te sturen. Hoop wel dat ze het snel fixen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVlo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-03 13:57
Ben ik trouwens de enige bij wie het swipen er soms ook voor zorgt dat je ineens 3/4 pagina's verder bent ipv de eerstvolgende? En als je dan weer terug bladert en weer vooruit die weer te ver vooruit springt? Als ik dan uit het boek ga en er weer terug in dan lijkt het verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
Graham schreef op zondag 06 november 2011 @ 14:30:
Tis we Houston ipv Huston maar verder goed inbeeld gebacht.
Ja, stom. Ik zag het ook maar toen was het al te laat. Ik heb een "verbeterde" versie maar filmpje vervangen kan niet. Maar ja, is ook niet belangrijk, heb al een excuus toegevoegd in de beschrijving...

Hopelijk helpt het om de druk op Sony op te voeren, maakt het in elk geval voor gebruikers gemakkelijk om de vraag te beantwoorden "wat heb je precies gedaan". Dat dus, gewoon lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09 10:11

Steef

GoT's Most Eaten

DeVlo schreef op zondag 06 november 2011 @ 18:16:
Ben ik trouwens de enige bij wie het swipen er soms ook voor zorgt dat je ineens 3/4 pagina's verder bent ipv de eerstvolgende? En als je dan weer terug bladert en weer vooruit die weer te ver vooruit springt? Als ik dan uit het boek ga en er weer terug in dan lijkt het verholpen.
Het is mij inderdaad eenmaal gebeurt dat een swipe mij opeens een x aantal pagina's te ver vooruit bracht. Ik zal er eens op letten, het is mij tot dusver nog maar 1 keer gebeurt :)

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 19:50
pe1dnn schreef op zondag 06 november 2011 @ 19:01:
[...]
Ja, stom. Ik zag het ook maar toen was het al te laat. Ik heb een "verbeterde" versie maar filmpje vervangen kan niet. Maar ja, is ook niet belangrijk, heb al een excuus toegevoegd in de beschrijving...
Ach kan gebeuren. Ik heb hem ook op reddit gepost.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Mijn vrouw heeft nu ook 2x het probleem gehad. Ik krijg sterk de indruk dat het aan het swipen ligt, want ik gebruik altijd het knopje en heb nooit problemen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
havana schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:12:
Mijn vrouw heeft nu ook 2x het probleem gehad. Ik krijg sterk de indruk dat het aan het swipen ligt, want ik gebruik altijd het knopje en heb nooit problemen.
Het heeft vrijwel zeker te maken met de touch herkenning. Ik heb het ook 1x gehad toen ik een bookmark wou plaatsen (je weet wel, tap op het scherm in de rechterbovenhoek). Als je met de knoppen werkt zal je geen last hebben tijdens het lezen.

Misschien aardig om te weten. Ik heb eerst geprobeerd het probleem te vangen door de Sony handleiding te pakken (zodat het niet aan het boek zou kunnen liggen) en elke 1 a 2 seconden een blad om te slaan. Maar na 3x de hele handleiding te hebben doorgebladerd moest ik tot de conclusie komen dat dat niet ging, het bleef gewoon werken. Het is me tot nu toe ook alleen overkomen tijdens het lezen.

Ik heb het idee dat het samenhangt met een soort low power mode. Als je de bladzijde omslaat en dan niets meer doet, dat het apparaat na enige seconden inactiviteit stroom gaan sparen en dat het vanuit die mode soms niet goed gaat; of dat je precies bladert op het moment dat het apparaat net op het zelfde moment in low power wil gaan, zoiets.

Hoe dan ook, met het menu, browsen, zoeken enz. heb ik het nog nooit gehad; het apparaat heeft dan ook geen tijd om in spaarstand te gaan. Misschien dat de mensen die hier zeggen het nog nooit gehad te hebben juist heel snel of juist heel langzaam lezen en nooit in de "gevaren zone" komen (tijd tussen het bladeren was bij de opgenomen fout net iets meer dan 30 seconden). Het zal dan ook van de lettergrootte afhangen omdat dat de frequentie van omslaan beïnvloed.

Maar zoals Nick39 eerder ook al zei heb je aan dit soort theorieën helemaal niets want een techneut bij Sony krijg je toch niet te pakken krijgt en Sony zal het toch zelf moeten vinden en oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:38

bitflusher

flushed die *** pc

Ik heb tot nu toe een keer gehad dat ie opeens een stuk of 6 pagina's vooruit ging. ik kon gewoon swipend terug en kon gewoon doorlezen. geen reset nodig gehad. Bij mij lijkt het niet op het filmpje.

Heb nu 3 korte boeken en 1 wetenschappelijk artikel gelezen (pdf pagina in 4en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pe1dnn schreef op maandag 07 november 2011 @ 19:54:
[...]
Maar zoals Nick39 eerder ook al zei heb je aan dit soort theorieën helemaal niets want een techneut bij Sony krijg je toch niet te pakken krijgt en Sony zal het toch zelf moeten vinden en oplossen.
Ik lees vrij snel, maar aan de andere kant wel met amasis en dan in de S stand (dat font heb ik ff snel op mijn 650 gezet maar of ik onder de 30 seconden blijf weet ik niet...)
Het probleem bij die lui is dat ze zo verschrikkelijk veel maken, kijk is je reader je enige business dan zal je snel een probleem oppikken,maar ik weet van mensen die een probleem hebben met een sony TV en digitale tv van Ziggo,bleek een automatische update te zijn verzonden die bepaalde opties uitschakelde en daar is Sony al een jaar mee "bezig" .

Ook ff logisch zitten nadenken,maar er is dus volgens mij ook een verklaring waarom de Sony zoveel minder lang doet met een batterij lading, een e-reader gebruikt geen stroom na het verversen van een page, dat is ons "met de paplepel ingegoten" maar in het geval van de Sony is dat dus niet waar.
Simpele reden, het touchscreen.
Het infrarood deel blijft ook na een pageturn aan, om je volgende pageturn te "voelen" .
Nu gebruikt dat infra rood niet zoveel,maar het is beslist niet zo dat er alleen stroom verbruikt wordt bij het bladeren, in tegenstelling tot bv een Bebook.
De prs-T1 heb ik niet meer,maar die heeft 2 sets infra rood zenders "aan boord" voor dat multitouch gebeuren.
Nu bestaat er voor de 650 een tooltje waarmee je dat hele touchscreen uit kan zetten,en de powersafe/standby mode.
Aangezien ik er 2 heb, heb ik bij beide de powersafe uitgezet, en bij de ene ook het touchscreen,en beide readers op dezelfde page laten liggen.
Degene met touchscreen aan, verloor al na 5 uur een streepje en de volgende ochtend, zonder het scherm te gebruiken had ik nog maar 2 streepjes.
Degene met het touchscreen af, had ze nog alle 5.
Dat zal ook voor de prs-T1 gelden,die infra rood draint je batterij dus aardig ook al gebruik je het scherm niet, in tegenstelling tot een bebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net trouwens met iemand gesproken die de IR schermen kent en zegt dat door reflectie het scherm in de war kan raken ,de infra rood receivers raken door die reflectie in de war en denken dat iemand met zijn vingers iets doet.
Misschien is dit gedrag met een spiegeltje na te bootsen,betekent gelijk dat als het zo is en als het kan,een software optie geen redding gaat brengen.
Iemand die het eens wil proberen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensw75
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2022
Ik heb er nu 3 kunnen testen. Mijn eigen (zwarte) doet het tot nu toe prima, maar ik sla bladzijden voornamelijk met de toetsen om. Daarnaast nog 2 witte van m'n moeder die allebei de bekende problemen geven, zij gebruikt voornamelijk het touchscreen. De tweede gaat vandaag dus ook retour Mycom.
Op de mijne heb ik sinds een paar honderd pagina's ook het touchscreen voor omslaan gebruikt en dat gaat tot nu toe nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
Ik vond een andere bevestiging van Sony dat de problemen bekend zijn er er aan gewerkt wordt. Het is op de Sony winkel pagina, wat ik wel opvallend vind want dat soort pagina's zijn doorgaans nogal positief gekleurd. Het is op http://store.sony.com/web...artNumber=PRST1BC#reviews. Kijk voor de reactie van Sony naar de tab "Reviews".

Minder goed nieuws is dat de PRS-T1 blijkbaar nu al in de uitverkoop is http://www.google.nl/search?q=PRS-T1+price+drop. Overigens nog niet hier http://tweakers.net/price...t1-%28rood-6-inch%29.html. Ik hoop niet dat dit betekend dat Sony niets gaat oplossen maar met een nieuw model komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:55
Op dit moment zijn er bij de grote leveranciers geen levertijden bekend van de PRS-T1. Dat betekent dat Sony even niets uitlevert, of dat de leveranciers de kat uit de boom kijken. Ik stel mijn aanschaf even uit, hopelijk is een firmware update het ei van Columbus.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
Gluten Parody schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:30:
Op dit moment zijn er bij de grote leveranciers geen levertijden bekend van de PRS-T1. Dat betekent dat Sony even niets uitlevert, of dat de leveranciers de kat uit de boom kijken.
BOL kan de zwarte blijkbaar nog wel direct leveren maar op wit en rood moet je 2 a 3 weken wachten. Het kan ook zijn dat er gewoon tekorten zijn net als er bij de voorganger waren. Ook de consumentenbond was lovend over de reader en als mensen op de reviews afgaan (waar niemand ooit echt een boek blijkt te lezen) en pas forums gaan lezen nadat problemen optreden kan ik me voorstellen dat de vraag hoog blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Nick39 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 12:55:
Net trouwens met iemand gesproken die de IR schermen kent en zegt dat door reflectie het scherm in de war kan raken ,de infra rood receivers raken door die reflectie in de war en denken dat iemand met zijn vingers iets doet.
Misschien is dit gedrag met een spiegeltje na te bootsen,betekent gelijk dat als het zo is en als het kan,een software optie geen redding gaat brengen.
Iemand die het eens wil proberen ?
Dat zou betekenen dat iedereen er last van zou moeten hebben, als je maar in de juiste omstandigheden bent? Ik ga het in ieder geval even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-09 11:52
Minder goed nieuws is dat de PRS-T1 blijkbaar nu al in de uitverkoop is http://www.google.nl/search?q=PRS-T1+price+drop. Overigens nog niet hier http://tweakers.net/price...t1-%28rood-6-inch%29.html. Ik hoop niet dat dit betekend dat Sony niets gaat oplossen maar met een nieuw model komt.
Ik denk dat dit alleen betekent dat Sony een rol wil blijven spelen op de Amerikaanse markt, nu de Nook Touch in prijs gezakt is van $139 naar $99 en binnenkort de Kindle Touch leverbaar is vanaf $99.

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:10

sjaool

Every life should have 9 cats

Nick39 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 10:07:
[...]
Dat zal ook voor de prs-T1 gelden,die infra rood draint je batterij dus aardig ook al gebruik je het scherm niet, in tegenstelling tot een bebook.
Ik herken deze problemen dus totaal niet. Ik heb geen last van drain of wat dan ook.

Ik denk niet dat wij in Nederland een prijsverlaging hoeven te verwachten. De concurrentie is hier niet zo hoog als in Amerika.

[ Voor 15% gewijzigd door sjaool op 08-11-2011 15:42 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
sjaool schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 15:38:
Ik herken deze problemen dus totaal niet. Ik heb geen last van drain of wat dan ook.
Behalve de inmiddels bekende bug heb ik ook geen enkel ander probleem met de reader en vind het voor de rest een prima apparaat. De batterij verliest pas na 2 dagen of zo een streepje; de IR sensor gebruik blijkbaar maar heel weinig stroom. Mijn BeBook Club heeft veel meer last van de batterijen, ik denk dat als de PRS-T1 bug gefixed is er nog 1 komt voor m'n wederhelft.

Daar waar mensen wel last hadden lijkt een reset te helpen. Als het daarna gewoon weg blijft lijkt me dat geen halszaak. Overigens wel grappig dat Nick39 dat zegt, is dat wel een probleem bij de PRS-650? Die gebruikt toch dezelfde touch methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjaool schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 15:38:
[...]

Ik denk niet dat wij in Nederland een prijsverlaging hoeven te verwachten. De concurrentie is hier niet zo hoog als in Amerika.
+@Sjaool
Drain is in dit geval dus betrekkelijk want in normale omstandigheden gaat het ding in standby en dan gaat dus WEL de infra rood uit.
In praktijk hou je het een week of 2 a 3 uit,ik liet nu expres alles aanstaan.
Ik bedoelde alleen dat de stelling, een ebook gebruikt alleen stroom als je de pagina's omslaat dus niet op gaat voor de Sony (en de Nook die hetzelfde scherm gebruikt) omdat bij de Sony tijdens het lezen de infrarood aan blijft en stroom gebruikt, in praktijk gaat de reader na een bepaalde tijd in standby en na 3 dagen uit.
De PRS-T1 heeft een zwaardere batterij dus daar zal je het nog minder zien.
Je zou het kunnen beschrijven als een passief screen dat geen stroom gebruikt tot je echt de bladerknop en een actief screen dat nu eenmaal moet weten wanneer je bladert.
Het systeem gebruikt geen megawatts,maar een scherm dat via infra rood werkt,gebruikt dus ook stroom als je niet bladert hetgeen de leesduur iets bekort ten opzichte van andere e-book readers.
Alleen als je het systeem in mijn testje dus dwingt om het scherm acief te houden (waardoor het lijkt alsof je 24 uur aaneengesloten leest) zie je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pe1dnn schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 17:03:
[...]
Daar waar mensen wel last hadden lijkt een reset te helpen. Als het daarna gewoon weg blijft lijkt me dat geen halszaak. Overigens wel grappig dat Nick39 dat zegt, is dat wel een probleem bij de PRS-650? Die gebruikt toch dezelfde touch methode?
Je moet het niet opvatten als een probleem,alleen zocht ik een verklaring waarom ik na een week of 3 lezen met de 650 moest laden terwijl de gewone bebook one nog gewoon doorgaat.
Vergelijk het met het duracell konijntje en de gewone batterij.
De bebook heeft geen touch en geen infra rood en gebruikt dus echt alleen stroom als je bladert tijdens het lezen, de 650 gebruikt iets meer omdat na het bladeren het infra rood deel actief blijft om te zien of je "swiped" of een woord aanklikt.
Met de 600 had je dat niet omdat die echt reageerde op druk op het scherm,maar die had dus weer als nadeel dat door die drukgevoelige laag op het scherm het ding spiegelde.
Daarom ben ik benieuwd welke techniek de Kindle gaat gebruiken met haar touch.
Er zijn ook readers die pas na 4 bladzijden helemaal refreshen,die zullen ook zuiniger zijn dan de Sony omdat die het bij elke bladzijde doet.

• laurensw75
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2022
Update: mijn zwarte geeft de klacht nu ook. De drie die ik heb geprobeerd zijn dus allemaal voorzien van deze 'feature'. Ik zit voor deze nu buiten de 7-dagen terugbreng periode van MyCom, en ik zie weinig heil in terugsturen ter reparatie, dus kijk het nog wel aan. Tot nu toe in ieder geval een kwalitatief uitermate teleurstellend produkt.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Het is mij inmiddels ook overkomen.

Paperclipje erin en 20 seconden later gewoon verderlezen waar ik was. No biggy :)

Voor de statistieken:
- 150 e-pub boeken
- Zowel buttons als swiping gebruikt, probleem deed zich voor tijdens het swipen

Er zit inmiddels een paperclipje in mijn hoesje

[ Voor 42% gewijzigd door Steef op 10-11-2011 22:19 ]

• pe1dnn
ThaRabbit schreef op donderdag 10 november 2011 @ 22:07:
Paperclipje erin en 20 seconden later gewoon verderlezen waar ik was. No biggy :)
Moet je die wel bij de hand houden anders lukt het je niet in 20 seconden. De 1e keer was ik in bed aan het lezen en kon dus mijn bed uit naar de studeerkamer om een paperclip te halen. Niet leuk als je net lekker in het verhaal zit. En dan eerst de pagina weer terugzoeken want hij is zo 10 pagina's verder voordat je het bladeren kan stoppen. En dan had ik nog geluk, je zal maar op het strand liggen en de paperclip zijn vergeten, dan baal je stevig want als je eenmaal op de home pagina zit kun je het boek niet meer openen zonder touch bediening. En dan denk je heel anders over "No biggy"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThaRabbit schreef op donderdag 10 november 2011 @ 22:07:
Het is mij inmiddels ook overkomen.

Voor de statistieken:
- 150 e-pub boeken
- Zowel buttons als swiping gebruikt, probleem deed zich voor tijdens het swipen

Er zit inmiddels een paperclipje in mijn hoesje
Paperclipje... maar wat wil je hiermee zeggen,je accepteert het gebrek,en met een paperclip is het zo verholpen ?
Die reset zit er voor uiterste nood, niet voor wekelijks of soms dagelijks gebruik.
Geen kritiek maar als alle Sony klanten er zo over denken,wordt het nooit gefixt,sterker, er is zojuist een upgrade verschenen dat alle problemen verhelpt, niet te massaal downloaden anders raken de servers overbelast, hier is de upgrade:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3d/Paperclip-01_(xndr).jpg/250px-Paperclip-01_(xndr).jpg
Of, hee kijk, ik heb een nieuwe e-reader, mooi ding joh,wel lastig die stylus dat je die niet kunt opbergen,maar waar heb je die paperclip voor nodig ?
Nou kijk, dit is een state of the art stukje moderne techniek en die paperclip heb je nodig om te kunnen lezen.
Langzamerhand zie je de tendens in de fora ook die kant opschuiven,het grappige is dat het: ach een paperclipje en je kan weer lezen argument alleen geldt voor de mensen die hem niet meer terug kunnen sturen.
De mensen die nog in hun termijn zitten,die schelden nog wel.
Ergo, als Sony 14 dagen wacht dan wordt het hele probleem een don't worry neem een paperclippie probleem,en kan je een fix die wat uitgebreider is dan de hier bovenstaande,gewoon vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Nick39 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:28:
Paperclipje... maar wat wil je hiermee zeggen,je accepteert het gebrek,en met een paperclip is het zo verholpen ?
Dat het een onacceptabel gebrek is staat buiten kijf, als Sony niet met een fatsoenlijke oplossing komt gaat het product ook zeker terug naar de fabrikant met de melding dat dit product niet aan de verwachtingen voldoet die men redelijkerwijs aan zo'n product mag stellen.

Ik was alleen aangenaam verrast dat de reset de verzameling boeken intact liet en ik de rest van de treinrit prima verder kon lezen :) imo toch fijn om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:55
Nick, relax. Geef Sony ook even de tijd om het probleem echt duurzaam op te lossen met nieuwe firmware.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Nouja, ze hadden op zijn minst nu al moeten laten weten dat ze aan een fix werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaRabbit schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:41:
Ik was alleen aangenaam verrast dat de reset de verzameling boeken intact liet en ik de rest van de treinrit prima verder kon lezen :) imo toch fijn om te weten.
Dat zou anders wel heel erg zijn, had je in het windows 98 tijdperk met de vastlopers in Windows anders wel een probleem gehad, vastloper en schrijf vervolgens leeg.

Ik vermoed dat Sony het al veel eerder had opgelost als al je gekochte boeken in 1 keer gewist waren door deze bug, dus eigenlijk is het wel jammer dat de boeken intact blijven. Want als gekochte boeken eraf gaan, moet je zie hoe snel mensen echt boos worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2011 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Dit is al eerder vermeld, maar ik wil mensen er nogmaals op wijzen dat Sony lezers met problemen vraagt direct contact op te nemen met de service afdeling:

Oproep van Sony:
https://forum.sel.sony.com/viewtopic.php?f=98&t=11588

Direct linkje naar het E-Mail formulier betreffende de PRS-T1:
https://s01.esupport.sony...l?mdl=PRST1&mdltype_id=74

Ik heb dat zojuist gedaan en ontving de volgende reply:
Thank you for contacting Sony Support.

We really apologize for the inconvenience with the Reader randomly fails. Sony is aware about this problem, at the moment we are gathering some information to develop a firmware update to correct this problem, please reply this email with the following information:

1) What specific book formats/titles are you having the problem?
2) Did you purchase the book from the Reader store or get it somewhere else?
3) Are you using the button, stylus or their finger(s) to flip pages?
4) Is there a specific location on the screen they are using to flip the pages?
5) Are you accidentally zooming (pinch) and flipping?
6) Have you used any non-Sony software to manage the device?

Thank you for being a valued Sony Customer.
Sony besteed niet veel aandacht aan de correcte grammatica, slordig :X
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 19:00:
Dat zou anders wel heel erg zijn, had je in het windows 98 tijdperk met de vastlopers in Windows anders wel een probleem gehad, vastloper en schrijf vervolgens leeg.
Hij was inderdaad direct terug gegaan als dat het geval was geweest.

[ Voor 14% gewijzigd door Steef op 11-11-2011 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaRabbit schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:02:
Sony besteed niet veel aandacht aan de correcte grammatica, slordig :X
waarschijnlijk door japanners getypt die misschien het probleem moeten gaan oplossen? Het zijn wat vreemde grammaticale fouten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gluten Parody schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:54:
Nick, relax. Geef Sony ook even de tijd om het probleem echt duurzaam op te lossen met nieuwe firmware.
Ik wil Sony alle gelegenheid geven om aan een oplossing te werken,ik heb die hele dingen niet meer, wat ik wilde aangeven is: als je je gaat opstellen als, oh het valt wel mee,en ik heb een paperclipje bij me, eitje... ja dan haal je bij Sony ook de druk er af.
Ik bedoel dus alleen te zeggen,in misschien te enthousiaste bewoordingen dat in elk geval een passieve houding en oh ik red me wel met mijn paperclipje,wat toch een beetje de strekking was, ja dan gaat Sony ook geen stapje harder lopen.

Nieuwe ontwikkeling vanaf het Sony forum met daarin de oproep aan mensen met de reader om dit te melden:
Ondersteuning via Telefoon
020 658 1888 (8:30-17:00)

"Sony Tablet" Telefonische ondersteuning
020 346 9303

Hieruit mag ik dus opmaken dat Sony nu een speciaal nummer heeft voor de problemen met de reader,dus mensen,bellen !

[ Voor 51% gewijzigd door Nick39 op 12-11-2011 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Wat een reacties zeg, ik wou alleen even melden dat een reset je niet je boeken op je device kost :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThaRabbit schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 12:42:
Wat een reacties zeg, ik wou alleen even melden dat een reset je niet je boeken op je device kost :/
Misschien de relaxte manier waarop je het deed,kwam meer over als een don't worry be happy... overigens zijn er meerdere resets, een factory reset wist je boeken wel.
http://www.kb.sony.com/se...nk.do?externalId=C1024494

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Mijn vrouw heeft 't zoals gezegd 2x gehad maar zij heeft nooit een paperclip hoeven gebruiken. Gewoon aan en uit zetten volstond.

Ik vrees dat we gewoon geduld moeten hebben. Zo lang je het knopje gebruikt is er helemaal niks aan de hand.

[ Voor 30% gewijzigd door havana op 12-11-2011 21:12 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

havana schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 21:11:
Mijn vrouw heeft 't zoals gezegd 2x gehad maar zij heeft nooit een paperclip hoeven gebruiken. Gewoon aan en uit zetten volstond.

Ik vrees dat we gewoon geduld moeten hebben. Zo lang je het knopje gebruikt is er helemaal niks aan de hand.
Hoe heeft ze hem aan en uit kunnen zetten zonder touch?

Mis ik iets :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
ThaRabbit schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 22:38:
[...]

Hoe heeft ze hem aan en uit kunnen zetten zonder touch?

Mis ik iets :?
Dezelfde knop gebruiken hoe je um aanzet ;) Als je um ingedrukt houdt dan gaat hij helemaal uit ipv in standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Precies, gewoon de aan/uit knop een paar seconden ingedrukt houden. De eerste keer volstond 't zelfs om 'm op standby te zetten en direct weer aan te zetten.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

maniak schreef op zondag 13 november 2011 @ 10:29:
[...]

Dezelfde knop gebruiken hoe je um aanzet ;) Als je um ingedrukt houdt dan gaat hij helemaal uit ipv in standby.
Ik word dan toch echt geconfronteerd met een ja / nee dialoog wat ik niet kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

Ik zelf de T1 met firmware 1.0.00.09010

Ik heb geen last van batterydrain. Na hem nu ruim een maand in huis te hebben nog nooit op hoeven te laden.

De freeze krijg ik zo nu en dan op het apparaat, maar onder welke omstandigheden is niet te zeggen.

Het ene moment heb ik na 5 minuten lezen al een freeze te pakken en het andere moment kan ik gerust 3 uur achter elkaar lezen zonder dat er ook maar wat gebeurt.

Los van deze error blijf ik het apparaat erg prettig vinden

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obi1r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-04-2021

Obi1r

The Dub Conqueror

De T1 die ik heb freezed niet, maar blijft soms wel pages skippen. Resetten hoefde niet meestal wat de touchscreen wat aanraken genoeg om het te laten stoppen met bladeren- alhoewel gisteren was dat niet genoeg, toen moest ik toch de blader knopjes ook gebruiken om het bladeren te stoppen.
Verder gebruik ik de touchscreen bijna niet, maar wel de bladerknopjes op pagina's om te slaan.

Heb inmiddels via de link van ThaRabbit hierboven het probleem aan Sony voorgelegd, lijkt me voldoende.
Dat het door lichtreflecties zou komen betwijfel ik. Ook in het donker (met het leeslampje van Sony's hoes) gaat ie soms te ver door met bladeren. Dit had ik bij normaal licht ook al.
Wat met wel vaker gebeurd nu is dat het ding 2 pagina's omslaat i.p.v 1.

Elke vrijdag om 19:00u Obi's Dubkapital Radio op channel ONE van www.intergalactic.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Obi1r schreef op maandag 14 november 2011 @ 11:18:
De T1 die ik heb freezed niet, maar blijft soms wel pages skippen. Resetten hoefde niet meestal wat de touchscreen wat aanraken genoeg om het te laten stoppen met bladeren- alhoewel gisteren was dat niet genoeg, toen moest ik toch de blader knopjes ook gebruiken om het bladeren te stoppen.
Verder gebruik ik de touchscreen bijna niet, maar wel de bladerknopjes op pagina's om te slaan.

Heb inmiddels via de link van ThaRabbit hierboven het probleem aan Sony voorgelegd, lijkt me voldoende.
Dat het door lichtreflecties zou komen betwijfel ik. Ook in het donker (met het leeslampje van Sony's hoes) gaat ie soms te ver door met bladeren. Dit had ik bij normaal licht ook al.
Wat met wel vaker gebeurd nu is dat het ding 2 pagina's omslaat i.p.v 1.
Niet door lichtreflecties,maar door Infra rood reflecties.
Er is iets aan het scherm veranderd waardoor dat multiple touch werkt.
De 650 heeft alleen ir beams van boven naar beneden.
Ik heb gelezen dat de PRS-T1 ook beams heeft van links naar rechts zodat er een soort raster op het scherm ligt.
De beams mogen elkaar natuurlijk niet raken want dat heeft een verstoring in de beams tot gevolg hetgeen het apparaat interpreteert als beweging/aanraking op die plek.
Met een behoorlijke precisie zouden de beams dus over elkaar heen stralen in een andere frequentie.
Vergelijk het met 2 afstandsbedieningen van verschillende merken,beide werken met infra rood,maar omdat de frequentie anders is,reageert de tv niet op de vreemde afstandsbediening.
Ik heb me behoorlijk ingelezen maar heb de links niet genoteerd,zal dat de volgende keer wel doen.
Mogelijke verstoringen zouden kunnen zijn, een te lage batterij spanning waardoor de beams niet krachtig genoeg zijn en elkaar daardoor kunnen raken, en daardoor een "false positive" veroorzaken, gebeurt dat in het deel waarin je snel kan bladeren,dan zal dat dus ook gaan gebeuren.
Reflectie van buitenaf, als licht op het onderliggende witte "papier" terug kaatst zou het de infra rood beams kunnen verstoren.
Ook gewoon daglicht bevat infra rood.
Het zijn allemaal theorieen, want niemand heeft toegang tot de echte specs.
Het stoppen van het scherm kan komen als de frequentie niet meer stabiel is van de ir beams, de receivers herkennen de beams niet meer.
Als deze theorieen kloppen, gaat een patch het niet oplossen,tenzij de patch in staat is om bv de ir frequentie te veranderen van een van de velden ( de van boven naar beneden, of de van links naar rechts) zodat deze wat verder uit elkaar komen te liggen.
Bij de 650 merk je duidelijk dat als je swiped van links naar rechts,dat er een reactie ontstaat,maar een swipe van boven naar beneden doet niets.
Bij de PRS-T1 zie je wel een reactie als je van boven naar beneden beweegt.
Zelf denk ik dus dat een software oplossing niets gaat oplossen,maar ik vrees dat als je bv een propje aluminium folie tot een klein balletje maakt en deze heen en weer laat rollen door de reader heen en weer te kantelen,je behoorlijk kunt "namaken" wat er gebeurt.
Gaat je apparaat inderdaad bladzijdes flippen of reageert ie niet meer op het scherm,dan is het duidelijk dat de fout idd ligt in het ir-raster van de reader.
Dan is de enige raad die sony kan geven , hou het scherm schoon, stofjes kunnen ook ir stralen weerkaatsen... multi touch zonder capasitive of resistive scherm kan alleen met een ir raster en je kan alleen een ir raster maken met beams van verschillende frequenties om te voorkomen dat de ontvangers reageren op de verkeerde beam,zodat alleen een reflectie of verstoring dit gedrag kan veroorzaken.
Dus wie gaat er aan de slag met een alu balletje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
Nick39 schreef op maandag 14 november 2011 @ 14:23:
De beams mogen elkaar natuurlijk niet raken want dat heeft een verstoring in de beams tot gevolg hetgeen het apparaat interpreteert als beweging/aanraking op die plek.
Met een behoorlijke precisie zouden de beams dus over elkaar heen stralen in een andere frequentie.
Dit is denk ik veel eenvoudiger dan je denkt. Vrijwel zeker zal het apparaat scannen, dat betekend dat de beams achter elkaar oplichten en niet tegelijk. Dat maakt detectie ook veel simpeler want aan de overzijde kun je in principe dan met 1 IR ontvanger toe, je weet al welke beam op welk moment aan is. Scannen heeft ook als voordeel dat het veel minder energie kost want op 1 elk moment straalt er maar 1 beam.

Dat is het zelfde principe als een PC toetsenbord. De rijen en kolommen van de toetsen worden ook gescand en dat gaat zo snel dat je niet merkt dat het indrukken van een toets een fractie van een seconde tijd kost om te worden opgemerkt.

Daarnaast is de beam vrijwel zeker gemoduleerd met een bepaalde frequentie. Zo kun je het ongevoelig maken voor andere IR bronnen zoals ongemoduleerd zonlicht en modulatie van IR afstandsbedieningen. Bovendien is met een dutycycle van 50% de IR beam maar 50% van de tijd echt aan, dus nog minder stroomverbruik.

Ik ken het design van Sony niet maar vrijwel zeker is dat de werkwijze omdat dit een algemeen gangbare, goede en eenvoudige methode is om een matrix uit te lezen en modulatie bij IR altijd wordt toegepast.

Dat laat onverlet dat het toch een erg knap stuk techniek is. Niet dat scannen en moduleren maar mij vallen 2 dingen op. Je ziet dat het behoorlijn nauwkeurig is, vooral als je met de stylus een tekening maakt merk je dat, het is pixel nauwkeurig. Dus blijkbaar zitten die beams heel dicht bij elkaar of zijn er toch meerdere IR ontvangers bij betrokken zodat gedetecteerd kan worden waar de onderbreking in de IR bundel zit. Het andere is dat het touch screen ook moet werken in de zon, dan is er erg veel IR straling en zouden de IR ontvangers "verblind" kunnen worden waardoor ook het gemoduleerde signaal niet meer binnen komt. Maar dat gebeurt niet, ook in de zon werkt het touchpad prima.

Ik denk ook niet dat met deze techniek iets mis is, werkt super (op de software bug na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pe1dnn schreef op maandag 14 november 2011 @ 15:26:
[...]
Ik denk ook niet dat met deze techniek iets mis is, werkt super (op de software bug na).
Dat zijn dus al zo'n 5 theorieen,en die van jou is ook een zeer interessante.
Alleen het blijven alle theorieen,alleen in de jouwe zit een hogere fix mogelijkheid en is wat hoopgevender.
Er achter komen doen we helaas niet,want je hebt behoorlijk wat meer meet apparatuur nodig dan alleen een infra rood detector die ik tot mijn beschikking heb,het Sony lab zal dit heus wel hebben.
Blijft de vraag waarom een fix dan zo lang op zich laat wachten,zijn de meldingen nog niet aangekomen bij de juiste plek,geeft men er minder prioriteit aan, of wordt de fix net als bij de 600 gewoon een nieuw model.
Als dat zo is,dan hou ik het bij mijn 650 en wacht ik netjes de berichtgeving over de kindle touch af.
Toch hoop ik dat iemand eens met een aliminium balletje wil spelen om te zien of dat wat triggert,gewoon voor mezelf,ondanks dat ik geen prs-T1 meer heb,blijf ik wel nieuwsgierig naar probleem en oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
Nick39 schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:05:
Alleen het blijven alle theorieen,alleen in de jouwe zit een hogere fix mogelijkheid en is wat hoopgevender.
Ik ben er van overtuigd dat het te fixen is, zelfs al zou het een hardware probleem zijn. Er zijn namelijk twee oplossingen:

1) Repareren, dat gaat als het een software bug is
2) Een workarround, dat gaat als het een hardware probleem is of als de fout niet gevonden kan worden

De 1e spreekt voor zich en heeft uiteraard de voorkeur.

Het tweede is werkt zo: je bouwt een extra stukje software in die detecteert of de touch sensor nog werkt. Er zal vast wel iets zijn om te detecteren dat er iets niet in orde is, bijvoorbeeld een probe commando inbouwen die controleert de sensor software nog z'n werkt doet. Zoiets heet in realtime software een "watchdog". Heb je eenmaal een 100% detectie van de fout situatie dan heb je de sleutel, je kan dan herstel acties plegen om de boel weer in de benen te helpen, zoals bijvoorbeeld de touch hardware resetten en opnieuw initialiseren.

De mooiste oplossing is beide doen. Met de 1e werk je deze bug weg, met de 2e vang je ook nog onbekende bugs.

Overigens zit er vast ook al zoiets in, als een software component zich misdraagt dat het proces wordt beëindigd en een nieuw proces wordt opgestart. Dat kun je natuurlijk ook met device drivers doen. Zo kun je betrouwbare apparaten maken terwijl je weet dat er altijd wel ergens nog een bug in zit. Treed dat op dan kan het apparaat zelf van de fout herstellen en hoeft de buitenwereld het zelfs niet eens te merken. Als het apparaat ook nog een log bijhoud kun je achteraf kan zien of en hoe vaak dit is voorgekomen en als er ook nog een dump is gemaakt kan die door technici worden gebruikt om te analyseren wat er gebeurt zou kunnen zijn om de bug te verhelpen.

Ik had al gekeken of mijn camera de infrarood straling kan zien, maar blijkbaar is het behoorlijk zwak. M'n camera kan wel de IR led van een afstandsbediening zien (echter maar zwak terwijl daar toch een een behoorlijke hoeveelheid IR licht uit komt). Als ik echter met de camera naar de PRS-T1 kijk zie ik helemaal niets. Maar ja, die IR straling hoeft geen meters te overbruggen zoals een afstandsbediening moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pe1dnn schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 22:08:
[...]
Ik had al gekeken of mijn camera de infrarood straling kan zien, maar blijkbaar is het behoorlijk zwak. M'n camera kan wel de IR led van een afstandsbediening zien (echter maar zwak terwijl daar toch een een behoorlijke hoeveelheid IR licht uit komt). Als ik echter met de camera naar de PRS-T1 kijk zie ik helemaal niets. Maar ja, die IR straling hoeft geen meters te overbruggen zoals een afstandsbediening moet.
Dat nightvision werkt zelf ook met IR dus dat klopt wel dat je mogelijk niets ziet, je kan misschien een infra rood detector van een wireless mouse gebruiken, hier achter zit een 27 mc-er en die neemt regelmatig mijn muis en keyboard over terwijl ik met mijn Kenwood geen enkele overlast mag veroorzaken, dus ik heb nog een ir-mouse en het receiver bolletje knippert bij een commando.. maar ik heb geen prs-T1 meer, maar er zit al een watchdog in want af en toe zegt android dat een bepaald proces be-eindigd is en opnieuw wordt gestart maar blijkbaar niet op het touch screen, eerlijk gezegd ben ik zelf bang dat Sony weinig haast heeft, vooral als je in de diverse buitenlandse fora kijkt zie je tot op vandaag de meldingen dat Sony van niets zegt te weten.
Kijk,dat je niet 1,2,3 een oplossing weet te vinden,kan ik me best voorstellen,maar zorg dan met een interne mail dat de helpdesks op de hoogte zijn,als je nu nog steeds met droge ogen zegt van niets te weten,ben je denk ik als klant bozer dan dat iemand je begripvol verteld dat er aan gewerkt wordt,dan voel je je toch serieuzer genomen.

Verwijderd

er is een nieuwe software update (1.1.03.11040) op de site van sony sinds 15 november jl. lost dit de problemen op of is dit alleen een software-update voor op de pc?
http://www.sony.nl/support/nl/product/PRS-T1

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:26

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Dat is inderdaad de Reader-software (voor de PC dus)

Rail Away!

• water946
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-11-2020
Deze update lost helaas niet de problemen op. Het is ook bedoeld voor alle zes de Sony ereaders.
water946 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 15:42:
Deze update lost helaas niet de problemen op. Het is ook bedoeld voor alle zes de Sony ereaders.
Lees ff terug... dit heeft helemaal niets met de readers te maken,alleen indirect,het is de PC software waarmee je de collecties op de readers kan beheren,het is GEEN firmware die problemen op de readers oplost,alleen met het overzetten van bepaalde documenten van je pc naar je reader wilde er iets mis gaan,deze software ondervangt dat,op je pc dus,er verandert op alle ondersteunde readers geen bitje aan de firmware.

Excuus,het is wel een nieuwe update maar verandert niets aan de bug.
Meldingen blijven binnen komen van Australie tot Duidsland.

[ Voor 9% gewijzigd door Nick39 op 18-11-2011 10:03 ]

• pe1dnn
Op het Duitse Sony forum (https://reader-club.sony....ge_boards/message/1743453) wordt melding gemaakt van een Firmware update (dit keer echt!). Versie 1.0.02.10280. Helaas daar ook al weer de eerste meldingen van de blader freeze bug.

Update gaat via de Reader software. Die had ik er af gegooid omdat ik Calibre gebruik maar zojuist maar weer geïnstalleerd. Ik krijg meteen een spontane popup:

"Deze update is van toepassing op PRS-T1(1.0.02.10280) voor het oplossen van het volgende probleem:
-Selecteren van e-books en het downloaden daarvan"

Ik ga in elk geval updaten, maar dit is nog niet de fix waar ik op zat te wachten...

Edit: Firmware is 101,6 MB
Update: Inmiddels ook meldingen dat de bug die volgens de melding wel opgelost had moeten zijn ook niet is opgelost
Edit: Done, Sony zet bij mij de update in
C:\ProgramData\Sony Corporation\AutoUpdateClient\PRST1\1.0.02.10280 met de naam PRS-T1_Updater_1.0.02.10280.exe en voert die uit. Is een selfextracting WinZip bestand. Update ging feilloos en nu zegt de reader versie 1.0.02.10280.

[ Voor 23% gewijzigd door pe1dnn op 17-11-2011 17:34 ]

• bitflusher

bitflusher

flushed die *** pc

Heb de update ook gedaan. Heb maar 2x de automatisch bladeren feature meegemaakt (met swypen). Heb me voorgenomen om minder te swypen maar zal dat nu weer meer doen.

Ben benieuwd..

• havana
Ik begrijp dat je software van Sony MOET installeren om deze update (en anderen) te installeren?

Gelukkig heb ik een oude reserve laptop, want dergelijke software komt er bij mijn computer niet op. Ik gebruik ook Calibre niet. Ik sleep de epubs gewoon zelf naar de reader.

DIT IS MIJN WEBSITE

• bitflusher

bitflusher

flushed die *** pc

havana schreef op donderdag 17 november 2011 @ 18:25:
Ik begrijp dat je software van Sony MOET installeren om deze update (en anderen) te installeren?

Gelukkig heb ik een oude reserve laptop, want dergelijke software komt er bij mijn computer niet op. Ik gebruik ook Calibre niet. Ik sleep de epubs gewoon zelf naar de reader.
geef me een paar minuten dan upload ik de losse update even

bij deze: PRS-T1_Updater_1.0.02.10280.exe

[ Voor 12% gewijzigd door bitflusher op 17-11-2011 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Kijk eens aan. Nu gebruik ik een Mac dus ik moet alsnog mijn reserve Windows-laptop tevoorschijn toveren, maar toch enorm bedankt :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je voorheen Calibre gebruikte heb je de update niet nodig,het is alleen om een stukje compatibiliteit's probleem op te lossen tussen de Sony reader software en de reader zelf.
De update verandert helaas niets aan de bekende problemen,het stilvallen van het scherm of het op hol slaan.
Deze problemen blijven bestaan en worden gemeld met deze nieuwe firmware van Australie,Nederland en Duitsland,het lost helaas niets op.(behalve de dingen waarvoor ie was en die genoemd worden,en ook dat vraag ik me af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

dan heeft het dus weinig zin om hem te downloaden lijkt mij. dit aangezien een hoop mensen caliber gebruiken of de epubs rechtstreeks over zetten.

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Wie heeft er Calibre nodig om epubs over te zetten? Dat gaat net zo makkelijk gewoon met Explorer / Finder / whatever.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
havana schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 11:38:
Wie heeft er Calibre nodig om epubs over te zetten? Dat gaat net zo makkelijk gewoon met Explorer / Finder / whatever.
Het is niet nodig, maar als je je epubs wil aanpassen (ik pas altijd marges aan om zoveel mogelijk tekst op het scherm te krijgen en de regelafstand maak ik kleiner) is Calibre wel het beste programma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
havana schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 11:38:
Het is niet alleen om over te zetten, aangezien ik duizenden boeken heb,is Calibre een fantastische tool met catalogus waar alle beschrijvingen van het boek in staan, je kan nu eenmaal moeilijk de achterkant van een digitaal boek bekijken.

Er waren 2 bugs bekend in de achterliggende Sony software op de readers.
Sommige boeken lieten zich niet goed overzetten,dat is opgelost met deze firmware.
Ook was in vele readers een probleem dat als je een bepaald woord aantikte voor gebruik met het bestaande woordenboek,het vaak gebeurde dat de eerste letter van het volgende woord ook meegenomen werd.
Hierdoor kreeg je dus een heel vreemd woord om op te zoeken,omdat er een letter in het zoekwoord stond die er niet bij hoorde.
Die bug is hiermee ook verholpen, de update werkt ook gewoon voor de 650 alleen ben ik bang dat prs-plus niet meer werkt dus ik ga de upgrade niet gebruiken.

Maar aan de flippende pages en uitvallend scherm verhelpt deze upgrade helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Zijn er hier tweakers met een geroote PRS-T1 die lezen met een andere applicatie, en zo ja: heb je last van de page-flipping bug?

op mobileread is namelijk te lezen:
http://www.mobileread.com...php?p=1838682&postcount=4
Rooted my T1 and am using FBReader.
Using their settings to my specs, it couldn't be better.
The only problem is that you have to learn how to get to your books.
No problem with my T1 freezing or flipping pages these last 2 months.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cloggy49
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 18:55
De nieuwe firmware welke de gemelde problemen op moet lossen komt aan het eind van de maand beschikbaar. Zie deze mededeling op het Sony eSupport forum: https://forum.sel.sony.co...c.php?f=98&t=11814#p31942

..nog eventjes geduld hebben... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golem501
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-04 07:32
En dan hopen op leverbaarheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
golem501 schreef op zondag 20 november 2011 @ 14:39:
En dan hopen op leverbaarheid...
Maar niet voor 179 euro, no way !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Met Nick39 :)

Dit weekend in een officieel Sony center geweest waar ze hem hadden. Adviesprijs is inderdaad bijgesteld naar 179 euro, terwijl hij in de states van 150 naar 110 USD gaat :?
Als verklaring hiervoor zei de verkoper dat er tekorten waren. De problemen van de freezes waren hem bekend, maar dit zou volgens hem opgelost zijn door de update die pas uitkwam te installeren.. :X

Ik wacht al zolang, dan moet het ook maar lukken om die paar weekjes nog even vol te houden om een bugvrije PRS-T1 voor 150 euro te scoren.
179 voor een device wat met zulke problemen kampt is gewoon absurd wat mij betreft.

Zou het anders geen zin hebben om er vanuit de US te importeren? 110 130 USD komt vandaag op zo'n 96 euro. Ok, je hebt dan wel importheffingen en verzendkosten, maar dan ben je alsnog flink goedkoper uit dan wat ie hier nu kost, lijkt me?

[ Voor 16% gewijzigd door sloth op 20-11-2011 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:10

sjaool

Every life should have 9 cats

Nick39 schreef op zondag 20 november 2011 @ 15:35:
[...]

Maar niet voor 179 euro, no way !
Helaas worden de overstromingen in Thailand overal aangegrepen om de prijzen genadeloos op te jagen. :(

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golem501
sloth schreef op zondag 20 november 2011 @ 15:40:
....

Zou het anders geen zin hebben om er vanuit de US te importeren? 110 130 USD komt vandaag op zo'n 96 euro. Ok, je hebt dan wel importheffingen en verzendkosten, maar dan ben je alsnog flink goedkoper uit dan wat ie hier nu kost, lijkt me?
Zeg 20% btw... kom je op 130 € ik denk dat de verzendkosten en levertijd wel tegenvallen... vooral de levertijd ivm douane, dan kan je hem beter zelf meenemen want het valt onder de importheffingsnorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou zeggen dat Sony juist als beloning de reader wat goedkoper aan zou bieden.
Nu lijkt het op: we verkopen ze met bug voor 149 en gefixt voor 179.
(hoewel dat laatste nog moet blijken)
Ik wacht nog minimaal een maand na de fix om te zien of die fix niet weer andere problemen meebrengt.
Daarna wil ik er over nadenken er weer 2 aan te schaffen, voor de originele 149 euro.
Gaat dat niet, dan is het ook tijd voor de nieuwe Kindle touch en is Sony gewoon een klant kwijt.
Maar ik weiger pertinent om welke reden ook, er 179 voor te gaan dokken,daarvoor is de reader me toch een beetje te "besmet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golem501
kindle doet toch geen epub's? Dat is wel een erg groot nadeel? Daar was trouwens een ander topic over kindle touch vs prs-t1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Kindle doet inderdaad geen epubs, maar met Calibre kun je epubs met één druk op de knop omzetten naar mobi (het formaat van de Kindle). Voor een tweaker is een Kindle daarmee een goed alternatief voor de Sony. Ik blijf het een nadeel vinden, want ik wil helemaal geen Calibre.

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 21-11-2011 07:43 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
havana schreef op maandag 21 november 2011 @ 07:43:
Kindle doet inderdaad geen epubs, maar met Calibre kun je epubs met één druk op de knop omzetten naar mobi (het formaat van de Kindle). Voor een tweaker is een Kindle daarmee een goed alternatief voor de Sony. Ik blijf het een nadeel vinden, want ik wil helemaal geen Calibre.
Dat hoeft ook niet want er zijn meer dan voldoende programma's die hetzelfde doen, mobicreator bv.
Feitelijk gebruik ik misschien 10% van Calibre, ik gebruik alleen de catalogus functie waar ik dan een paar opties bij gezet heb zoals gelezen,verbeterd enz.. mijn boeken edit ik met Sigil.
Oh en ik gebruik Calibre dan om de DRM uit een boek te slopen.
In elk geval ga ik niet meer op die 10 minuten reviews af die vlug even de functies laten zien,en de bijbehorende hoezen bestel ik niet meer (had ik de vorige keer wel gedaan).

Zonder uit te sloven, ik zit financieel goed,dus die 30 euro per reader meer zullen me financieel gezien worst wezen,maar elke winkel zou nu moeten weten dat er een bug in zit,dan moet je toch wel lef hebben om dat ding dan ook nog eens 30 euro duurder te gaan maken,met als excuus een of andere watersnood.
Made in China, da's geen Thailand, ik heb al een winkel in Nederland die helaas dan wel tegen duurdere prijzen,de Kindle touch in december ook gaat leveren,als daar na 2 weken nog geen klacht van komt dan kijk ik verder,maar 179 is gewoon qua prijs/kwaliteitsverhouding geen goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
havana schreef op maandag 21 november 2011 @ 07:43:
De applicatie kan beter maar persoonlijk vind ik de combi Calibre en Kindle goed werken. In Calibre heb ik epubs geladen, even rechts klikken om het betreffende eboek op de sturen en het verschijnt via de synchronisatie wel op m'n kindle; handig dat er geen kabel aan te pas komt :) Dat je een bepaalde plugin nodig hebt om eventueel drm van een gekocht boek in epub te verwijderen is wel wat omslachtig maar dat ligt toch meer aan het principe van drm dat het niet toestaat om om te zetten naar mobi om te lezen op de kindle (als ik het goed begrijp). Met een andere aplicatie converteren en mailen naar je kindle adres kan natuurlijk ook.

[ Voor 4% gewijzigd door bite op 21-11-2011 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed nieuws iedereen! _/-\o_

https://forum.sel.sony.com/viewtopic.php?f=98&t=11814

Firmware Update for PRST1 (1.0.03.11140)

I’m pleased to announce that a firmware update for the Sony Reader model PRST1 is scheduled for release at the end of this month. This update is designed to resolve the dictionary, freezing and page flipping issues users have been reporting to Sony in the last few weeks. For more details of the issues, please see the previous announcement:

EDIT: Blijkt dat cloggy49 het al eerder heeft geposts, sorry hiervoor...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2011 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Kijk, op dat nieuws zat ik te wachten. Gisteravond 2x moeten resetten in 10min, dat frustreert toch wel: zoeken naar een paperclip op het moment dat Harry Dresden weer eens zo'n beetje in puin ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
Jellinek schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:43:
Kijk, op dat nieuws zat ik te wachten. Gisteravond 2x moeten resetten in 10min, dat frustreert toch wel: zoeken naar een paperclip op het moment dat Harry Dresden weer eens zo'n beetje in puin ligt..
1) Het schijnt dat na een factory reset het probleem langer weg blijft. Sony stelt dit nu voor als tijdelijke oplossing. Sommige zeggen daarna 2 boeken te hebben kunnen lezen zonder storing. Factory reset procedure hier: http://www.kb.sony.com/se...rnalId=C1024494&sliceId=1 Uiteraard wel weer je boeken backuppen en terugzetten want dit is echt terug naar splinternieuw.

2) Een paar keer naar standby heen en weer schakelen helpt volgens berichten om de touch herkenning weer in de benen te helpen. Heb het nog 1 keer gehad en toen werkte dat inderdaad bij mij ook. Scheelt de paperclip accessoire. Weet nog niet of dat altijd werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 13:06
pe1dnn schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 20:42:
[...]

1) Het schijnt dat na een factory reset het probleem langer weg blijft. Sony stelt dit nu voor als tijdelijke oplossing. Sommige zeggen daarna 2 boeken te hebben kunnen lezen zonder storing. Factory reset procedure hier: http://www.kb.sony.com/se...rnalId=C1024494&sliceId=1 Uiteraard wel weer je boeken backuppen en terugzetten want dit is echt terug naar splinternieuw.

2) Een paar keer naar standby heen en weer schakelen helpt volgens berichten om de touch herkenning weer in de benen te helpen. Heb het nog 1 keer gehad en toen werkte dat inderdaad bij mij ook. Scheelt de paperclip accessoire. Weet nog niet of dat altijd werkt.
3) De bladerknoppen gebruiken ipv swipen. Tot nu toe heb ik nog nooit last gehad van de bugs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kielkiel schreef op woensdag 23 november 2011 @ 16:14:
[...]

3) De bladerknoppen gebruiken ipv swipen. Tot nu toe heb ik nog nooit last gehad van de bugs
Een van de opties die ik juist het liefst gebruik is het swypen, zonder die functie hoef ik geen reader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 13:34
pe1dnn schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 20:42:
[...]
Ik kan dit bevestigen. Heb langs deze weg de touch-functie steeds weer werkend gehad. Heb dus nog nooit de reset knop hoeven gebruiken.

..:: ::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Nick39 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 16:30:
[...]

Een van de opties die ik juist het liefst gebruik is het swypen, zonder die functie hoef ik geen reader.
Je hoef het ook niet te accepteren, maar je kan het wel als pleister gebruiken tot Sony met de fix komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraag over de prs t1 updates: hoe werkt dat precies? Ik moet een vrouwelijke collega van in de 60 dit telefonisch uitleggen en het haar uitleggen hoe ze dit moet doen, maar heb zelf deze sony niet.

Iemand hier die al de eerdere update uitgevoerd heeft op zijn reader en die me kort kan vertellen hoe het werkt? Dan kan ik haar later deze week (vermoed ik) even helpen deze aankomende update te installeren zodat ze er geen last van krijgt.

Ik zie haar vrijdag, dan kan ik het haar even laten zien wellicht (ik bedoel waar ze moet klikken), anders voorzie ik een erg lang en vermoeiend telefoongesprek aangezien ze niet zo handig is en 100 km van mijn werkplek afzit.

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 13:06
Nick39 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 16:30:
[...]

RoD schreef op woensdag 23 november 2011 @ 17:18:
[...]

Je hoef het ook niet te accepteren, maar je kan het wel als pleister gebruiken tot Sony met de fix komt :)
Idd zo was de opmerking ook bedoeld!

[ Voor 30% gewijzigd door kielkiel op 24-11-2011 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:59:
Even een vraag over de prs t1 updates: hoe werkt dat precies? Ik moet een vrouwelijke collega van in de 60 dit telefonisch uitleggen en het haar uitleggen hoe ze dit moet doen, maar heb zelf deze sony niet.

Iemand hier die al de eerdere update uitgevoerd heeft op zijn reader en die me kort kan vertellen hoe het werkt? Dan kan ik haar later deze week (vermoed ik) even helpen deze aankomende update te installeren zodat ze er geen last van krijgt.

Ik zie haar vrijdag, dan kan ik het haar even laten zien wellicht (ik bedoel waar ze moet klikken), anders voorzie ik een erg lang en vermoeiend telefoongesprek aangezien ze niet zo handig is en 100 km van mijn werkplek afzit.
TeamViewer installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golem501
Is er al meer over de update bekend? Het is hier ineens weer erg stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
golem501 schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 21:29:
Als er meer bekend is lees je het vanzelf. Verder kun je natuurlijk zelf ook even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
golem501 schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 21:29:
Vandaag kreeg ik van Sony deze reactie, ook op het Sony forum gezet.

https://www.sony.co.uk/discussions/message/712681#712681
Beste Hr Nick,

Welkom op het Sony Forum.
Sony heeft klachten over het vastlopen in onderzoek.
Tot op heden is er nog geen uitsluitsel van sony of er ook werkelijk structurele problemen zijn.
De problemen die zich in de USA voordoen met de readers vooralsnog hier niet geconstateerd.
Ik hoop dat u hiermee verder komt.
Met vriendelijke groet,
Lucien

Sony Medewerker.

Ik verwacht niets meer van Sony.

[ Voor 4% gewijzigd door Nick39 op 28-11-2011 12:21 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste