Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile / Nieuwsposter
Topicstarter

Omdat veel mensen last hebben van dezelfde bug bij de PRS-T1-ereader van Sony, dacht ik dat het handig was om dit probleem centraal te bespreken.
Wat is het probleem?
Verscheidene gebruikers hebben tijdens het lezen last van het bevriezen van het scherm. Sony zou hiervan op de hoogte zijn, maar het is onbekend wanneer er een fix voor uitkomt. Overigens heeft niet iedereen last van dit probleem, en het is onduidelijk welk percentage van de readers hier last van heeft. Ook slaat het scherm soms op hol, en gaat het uit zichzelf bladeren.
Waarom dit topic?
Hier kun je elkaar op de hoogte houden van dit probleem, en eventuele andere structure problemen met deze e-reader. Heb je een ander probleem? Open dan een eigen topic.

Poll: Heb jij last van een bevriezend scherm?
Ja
Nee

Ook een poll maken? Klik hier

Poll: Problemen en de firmware-versie
Problemen, met 9010
Problemen, met 9270
GEEN problemen, met 9010
GEEN problemen, met 9270

Ook een poll maken? Klik hier

[Voor 21% gewijzigd door RoD op 29-10-2011 11:37]

Goed idee dit topic.
Het probleem is ook dat het scherm niet bevriest maar op hol slaat en uit zichzelf gaat bladeren.
Het is dan alleen nog te stoppen door op de home knop te drukken waardoor ook de geschiedenis van de laatst gelezen pagina verloren gaat.
Er zijn dus feitelijk 2 problemen.

Wat uit Amerika is gebleken is dat het veel voorkomt of getriggerd wordt tijdens het "swypen" en tijdens het wisselen van de fonts en lettergrootte.
Mogelijk zou ook stof het probleem kunnen veroorzaken.
Een aantal gebruikers meldt dat het optreedt bij het zakken van de power onder een bepaald level.
Mensen die de blader knoppen gebruiken,schijnen er minder last van te hebben.

• diver99
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 19-08 15:30
heb sinds afgelopen vrijdag(21 oktober) een zwarte uitvoering. Staan nu meer dan 1000 boeken op.
Mijn dochter heeft het hele weekeinde op internet er mee gezeten en ook gelezen maar geen problemen.
Ik heb wel dezelfde firmware als iedereen. Denk dat dit ook de enige firmware is die op dit moment geleverd wordt.

• naze1975
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 11-11 21:14
Ik heb ook last van dat de reader niet meer reageert op de toutch functie, en ik vind het dan ook handig dat je de reader opnieuw kunt opstarten door de reset knop 10 seconden in te drukken en daarna op de powerknop moet drukken. dus met alleen de reset knop start deze niet opnieuw op. (duurde bij mij even voordat ik dit door had.

Groet Robert

• arsimo
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 26-11 17:12
Ik navigeer in regel alleen met de knoppen, maar ook dan zijn er soms problemen. Ik heb afgelopen vrijdag mijn PRS-T1 binnengekregen, heb er drie boeken mee gelezen in de tussentijd, en merk soms freeze problemen.

- Soms wil ineens de ereader niet naar de volgende pagina gaan en geen enkele knop reageert. Een reset is dan de enige oplossing. Waar ik was weet-ie dan niet meer, en na direct navigeren naar de pagina door het nummer in te geven kan ik wel verder bladeren. Het ligt dus niet aan de epub (dat vermoedde ik eerst). Ik heb circa vijf keer zoiets gehad, waarbij twee keer een reset nodig was. Bij de rest (dus ~drie keer) hielp terugkeren naar het homemenu en dan navigeren direct via het paginanummer.

- Eenmaal een freeze gehad waarbij de "cycler" (die draaiende cirkel bestaan uit twee pijlen, hoe heet dat ding ook weer) maar bleef draaien en de knoppen niets hielpen. Na een minuut had ik er tabak van en met een reset de zaak herstart.

Vervelende bugs - hopelijk komt er snel een firmware upgrade.

Maar het lijkt de moderne manier van het opleveren van elektronica waar computertechnologie de basis van vormt: mediaplayers (draagbare en niet draagbare), telefoons, eraders e.v.a. De software lijkt de sluitpost in de begroting bij productontwikkeling. De hardware is meestal uitstekend, de software heeft echter enkele generaties nodig blijkt - ondanks dat ze heus wel testen, maar de software moet zoveel kunnen om concurrend te kunnen zijn dat en onder zo scherpe time-to-market dat het op het randje balanceert van waar een bedrijf commercieel mee weg kan komen. Maar het kan erger, bij de Chinese producenten voor hun thuismarkt nemen ze vaak niet eens meer de moeite - twee of drie keer een firmware upgrade en dan niets meer, je koopt maar het nieuwe model..

• pe1dnn
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 19-11 21:40
De reset procedure is simpel maar je wordt verrast door de werking van het eInk scherm. Als gebruiker verwacht je een reactie bij een reset zoals alle andere ons bekende apparaten doen. Maar zo werkt het dus bij dit apparaat niet. Direct na het indrukken van reset is de reader meteen gereset. Je ziet daar echter helemaal niets van doordat het eInk scherm geen aansturing nodig heeft om beeld te geven. Het beeld blijft dus gewoon staan. Door op power on te drukken zie je dat de reader weer boot (knipperend ledje) en start hij weer gewoon op.

Dus ga niet hard duwen op die reset want dat helpt niet en kan het alleen maar stuk maken. Gewoon reset en dan power-on.

Ik had nog een vraagje over de poll. Kun je later de keuze aanpassen? Dat is denk ik in dit geval nodig, ik verwacht dat bij een aantal mensen die nu zegt nog geen probleem te hebben gehad dit later alsnog op zal treden. En dan is al Nee ingevuld waardoor een verkeerd beeld ontstaat...

• cora71
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 01-01-2012
Hoi, ik heb sinds vrijdag de PRS T1 met versie 1.0.00.09270 (ten minste ik kijk bij instellingen/overig en daar staat dit nummer)

Tot nu toe geen enkele problemen gehad. Heb nu reeds 300 pagina's gelezen en 210 boeken erop gezet.

[Voor 17% gewijzigd door cora71 op 24-10-2011 22:57]

• Psionboy
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 26-12-2019
1x probleem gehad met het scherm. Versie 1.0.00.09010 Zijn dus wel verschillende versies.

Helaas geen nieuwe firmware. Zie bericht van Nick39

[Voor 154% gewijzigd door Psionboy op 25-10-2011 20:26]

• MB54
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 13-11 16:30
Mijn PRS650 gaat soms ook "uit zichzelf" bladeren. Nooit als ik liggend (op mijn zij) lees, maar alleen als de reader plat op tafel of ietwat schuin in de handen ligt. Ik verdenk inderdaad "stofjes" want het gebeurt zomaar onder het lezen (bijv. als je halverwege een pagina bent), dus zonder direct voorafgaande veeg of toets.
Mijn eerdere Bookeens (Gen3 en Opus) moest ik toch wel 1 keer per maand resetten met een paperclip. De PRS650 (bijna 1 jaar gebruik) heb ik nog nooit hoeven resetten.
Heb je die ouwe, moet je die houwe ;-)
Psionboy schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:59:
1x probleem gehad met het scherm. Versie 1.0.00.09010 Zijn dus wel verschillende versies.

Er is inderdaad een nieuwe firmware

Deze update voor Reader™ voor pc (1.1.01.09240) lost de volgende problemen op:
- Aantekeningen voor inhoud voor gebruikers van Reader Library werden niet gemigreerd naar Reader™ voor pc.
- Periodieken worden niet standaard geselecteerd voor automatische synchronisatie. Gebruikers die bestaande periodieken van Reader Library migreren, worden aangeraden om oude periodieken die ze niet op hun apparaat willen synchroniseren te verwijderen.
- Sommige gebruikers met bepaalde speciale tekens in hun wachtwoord konden niet inloggen op hun Reader Store-account.
Da's geen nieuwe firmware voor op je e-reader, da's nieuwe pc software voor op je computer dus.
De software voor synchronisatie heet Reader, deze versie zet geen nieuwe firmware op je reader.
Kijk nou eens zelf wat je zegt: Deze update voor Reader™ voor pc
En guess what... exact diezelfde software versie 1.1.01.09240 staat al op de settings drive van je reader.
Je verwart de reader software om collecties en dergelijke te kunnen synchroniseren OP JE PC met firmware.
Het zet niets op je reader dus het doet NIETS met de errors en het is dus GEEN firmware update dus bespaar je het downloaden,zeker als je Calibre hebt.
Het gaat hier om een UPGRADE voor de PC software die heel toepasselijk READER heet maar dus niet je PRS-T1 is.
Werkt overigens ook prima met de 650, maar voordat iedereen dus nu gaat rennen en gaat downloaden,het gaat dus niet over nieuwe firmware voor op je prs-T1, maar over nieuwe software voor op je pc, die al met de nieuwe readers wordt meegeleverd en totaal niets te maken heeft met freezes en dergelijke.

[Voor 29% gewijzigd door Nick39 op 24-10-2011 22:44]

• vertaler
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 15-11 16:11
cora71 schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:38:
Hoi, ik heb sinds vrijdag de PRS T1 met versie 1.0.00.09270 (ten minste ik kijk bij instellingen/overig en daar staat dit nummer)

Tot nu toe geen enkele problemen gehad. Heb nu reeds 300 pagina's gelezen en 210 boeken erop gezet.
Heb je werkelijk een andere firmware Cora? Dat zou erg interessant zijn, dan ben je de eerste hiermee voor zover ik kan overzien. Je hebt dat nr. uit de reader zelf vandaan (settings, about, device information)? Op de pagina waar ook het mac adres te vinden is?

Ik heb zelf ook een T1 sinds vorige week en heb nog geen vastlopers gehad. De poll is echter waardeloos zonder dat mensen later hun stem kunnen aanpassen (als ze dat al doen). De problemen lijken bij sommige mensen soms ook pas later op te treden.

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
vertaler schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 23:16:
[...]

Heb je werkelijk een andere firmware Cora? Dat zou erg interessant zijn, dan ben je de eerste hiermee voor zover ik kan overzien. Je hebt dat nr. uit de reader zelf vandaan (settings, about, device information)? Op de pagina waar ook het mac adres te vinden is?

Ik heb zelf ook een T1 sinds vorige week en heb nog geen vastlopers gehad. De poll is echter waardeloos zonder dat mensen later hun stem kunnen aanpassen (als ze dat al doen). De problemen lijken bij sommige mensen soms ook pas later op te treden.
Een poll is niet alleszeggend, maar geeft een klein beetje een beeld van de omvang. Natuurlijk is het niet representatief.

• Jeffrey88
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 15-10 22:01
Ik heb vaker problemen als ik vanuit het start scherm naar het 2e scherm wil gaan, dan kan hij ontzettend lang laden, en soms moet ik het slikken met een melding of ik wil wachten of de actie annuleren waardoor ik weer naar het 1ste scherm ga.

Vastlopers tijdens het lezen, komen sporadisch voor.
RoD schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 23:19:
[...]

Een poll is niet alleszeggend, maar geeft een klein beetje een beeld van de omvang. Natuurlijk is het niet representatief.
Kan het wel worden door er af en toe een nieuwe voor in de plaats te zetten,als iedereen dan ff opnieuw stemt,is het opgelost,misschien later met de uitbreiding,heb je de reader terug gezonden.
Iemand die nu nee invult kan morgen het probleem krijgen en zijn keuze niet meer veranderen,met een bv wekelijkse poll kan dat wel.

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:40

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Toch zijn bij dit soort onderzoekjes mensen sneller geneigd deel te nemen als ze wel problemen hebben. Je kunt nog steeds een gekleurd beeld krijgen.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• pe1dnn
Aan de andere kant, het is nu al 50%. En aangezien "Nee" stemmers wel "Ja" stemmers kunnen worden maar niet andersom kan de score alleen nog maar erger worden. En 50% is al erg genoeg.

Misschien moet ook de firmware versie er bij, nu er blijkbaar een versie 1.0.00.09270 lijkt te zijn opgedoken.

@SnoeiKoei
Klopt natuurlijk. En dit gaat ook nog alleen voor lezers die toevallig tweakers.net lezen, niet de honderden niet techniche gebruikers.

[Voor 20% gewijzigd door pe1dnn op 25-10-2011 11:03]

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

pe1dnn schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:00:
Aan de andere kant, het is nu al 50%. En aangezien "Nee" stemmers wel "Ja" stemmers kunnen worden maar niet andersom kan de score alleen nog maar erger worden. En 50% is al erg genoeg.

Misschien moet ook de firmware versie er bij, nu er blijkbaar een versie 1.0.00.09270 lijkt te zijn opgedoken.
Maar als maar 2% van de mensen zonder problemen stemt, is die 50% schromelijk overdreven. Je zult nooit weten hoe groot het probleem daadwerkelijk is, tenzij 100% van de gebruikers stemt.

[Voor 8% gewijzigd door SnoeiKoei op 25-10-2011 11:03]

• pe1dnn
SnoeiKoei schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:02:
[...]
Maar als maar 2% van de mensen zonder problemen stemt, is die 50% schromelijk overdreven. Je zult nooit weten hoe groot het probleem daadwerkelijk is, tenzij 100% van de gebruikers stemt.
Maar 23 apparaten met hetzelfde symptoom onder de beperkte groep lezers wijst niet op een exemplarisch probleem. Bovendien kent dit deel van het forum een aantal frequente gebruikers en van die gebruikers die de PRS-T1 hebben aangeschaft heeft vrijwel iedereen min of meer problemen. Er zit wel spreiding in, tot nu toe heb ik het 1x gehad terwijl anderen geen avond kunnen lezen zonder het probleem, maar als het 2% zou zijn zouden van de 10 hardcore gebruikers niet 9 problemen moeten hebben maar hooguit 1 á 2.

Maar goed, je hebt leugens, grove leugens en statistiek. Één ding is zeker, het percentage is vrijwel zeker fout.

Overigens volgde ik het PRS-T1 topic omdat ik net de PRS-T1 had en dat was voor de 1e crash, dus ik denk dat er vanwege de nieuwigheid er nu ook nog een hoop lezers zijn die niet alleen hier komen omdat ze een oplossing zoeken voor een probleem maar uit nieuwsgierigheid.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

pe1dnn schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:23:
[...]
Maar 23 apparaten met hetzelfde symptoom onder de beperkte groep lezers wijst niet op een exemplarisch probleem.
Ik denk ook dat het een structureel probleem is, hoor, als ik dit zo lees. Ik zeg alleen dat je nooit nauwkeurig zult kunnen bepalen welk percentage van de unit nou precies problemen geeft, gewoon omdat je geen inzicht hebt in de samenstelling van de respondenten. Als je actief en periodiek 100 product-users benadert en iedereen geeft antwoord, dan kom je een heel eind maar als je gewoon maar ziet wie er reageert heb je grote kans dat er wel enige vertekening in het beeld ontstaat.

• hansjaap
  • Laatst online: 25-10-2011
Ik heb ook mijn langverwachte T1 binnen, maar ik denk dat ik de jackpot aan problemen heb.

- Het apparaat loopt vaak vast.
- Het bijven doorblader effect heb ik ook
- Sommige boeken openen helemaal niet. (gekochte boeken)
- Het vreemde is dat deze boeken die niet openen of waarop de Sony vastloopt het wel doen op de bebook ereader club s van mijn vrouw. (ik gebruik hetzelfde bestand, dus daar kan het niet aan liggen.
- Is er al een FAQ of ander document met de oplossing van al deze gangbare klachten, of kan ik hem beter retourneren?
- Voorlopig hevig teleurgesteld en nog geen hoofdstukje gelezen.
- Is er al bekend of er een softwareupdate komt?
@SnoeiKoei
Plus dat de helft niet alle functies gebruikt, als je links en rechts kijkt zijn er een hoop mensen die alleen lezen met de bladerknoppen,never nooit de bookstore gebruiken,de internet functies overslaan en roepen over een mooie e-reader, en als die groep hier nee invult op de poll krijg je een behoorlijk vertekend beeld.
Mijn oom heeft er ook een, goh kon je er ook het internet mee op, oh die functie gebruik ik niet, ik lees alleen.
Ja als je alleen maar leest,niet met de fonts speelt,geen notities maakt, kortom meer dan de helft niet gebruikt,ja dan kan het ff duren voor je tegen een probleem aanloopt en die stemmen voorlopig nee.
Het is niet zo dat ze de bug niet hebben,want ik ben er van overtuigd dat ze hem allemaal hebben,maar ze komen hem gewoon niet tegen omdat ze de helft van de reader niet gebruiken.
Ja als je nooit het touchscreen gebruikt, kom je er ook wat moeilijk achter dat ie niet meer werkt.
Een hoop mensen gebruikt het ding als een basic reader,zal nooit via de bookstore er een boek op gooien,gaat niet via het boek naar wikipedia,weet niet eens dat als je je vinger lang op een woord houdt deze functies tevoorschijn komen.
Maar is die groep representatief voor de nee kiezers,dat denk ik niet.
Als je een reader software update al aanziet voor een firmware update, of het niet erg vindt om af en toe je paperclip te moeten gebruiken,ja dan heb je geen problemen.
En dat is precies de groep waar BOL en Sony het nu van hebben.
Daarom roept Sony en Bol, we ruilen hem om.

Het zou mooi zijn als iemand wat kontakten heeft bij webwereld, of nu.nl zodat de media er wat meer vanaf weet,of de Tweakers.net Frontpage,dit is een tweaker forum,dus een groot deel van de mensen zal hier niet komen.
Van dat grote deel zal ongetwijfeld ook een deel problemen ervaren,die in stilte de reader terug sturen,nu zitten te wachten op een ruil exemplaar en zich zo nog wel ff bezig laten houden.
Tot die tijd kan men volhouden dat het exemplarisch is.
Maar ik had 2 readers, met serienummers die niet eens op elkaar leken en way ver uit elkaar lagen.
Hoe groot denk je dan statistisch gezien dat bij exemplarische problemen,ze toch alletwee bij mij opduiken.
Als er dan nog steeds wordt geroepen dat het exemplarisch is,ga ik vandaag nog in de lotto meespelen.

• Filakimou
  • Laatst online: 25-10-2011
Ik had gisteravond ook voor het eerst dat de reader uit zichzelf ging bladeren. Reset gegeven en opnieuw opgestart en hij loopt weer als een zonnetje.
Had wel gisteravond voor het eerst 8 boeken uit mijn eigen dropbox gedownload via de wifi en dat liep als een speer, viel me mee.
Ik gebruik zowel de knoppen als touchscreen.
pe1dnn schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:00:
Helaas is een google search op dit firmware nummer waardeloos,het duikt alleen maar op als een versie van SPULocaleSettingLOC.dll in Sony Picture software op computers waarbij de exe version 1.0.00.09270 blijkt te zijn.
Dit is de Sony Picture Utility die in sommige computers en laptops wordt bijgeleverd.
Op sommige pc's heet dit programma ook de Sony Picture Guide.

Een babbeltje met Sony gaf aan dat ze niet op de hoogte zijn van een versie 1.0.00.09270 behalve dan in het genoemde programma, maar niet in de readers, zij hebben een database waarin ze in een enorme range versienummers kunnen kijken.
Het leek hem ook onwaarschijnlijk dat als er al een patch uitkomt voor de reader,daarin bleef ie vaag doen,deze dat nummer zou krijgen juist om problemen in die database te voorkomen.
Een foto zou leuk zijn als iemand toch zegt een reader te hebben met dat firmwarenummer,dan kan ik ze daarmee om de oren meppen,maar ik vrees toch dat iemand iets verwart.

/edit
Vanuit een ander topic bij Sony is er nu de volgende reactie gekomen van een moderator.
https://www.sony.nl/discussions/message/701560
Voor wat betreft de ervaren problemen met de PRS-T1 verwijs ik u naar het topic dat hier over handelt, ik heb dit geëscaleerd naar Sony Support en verwacht binnenkort een terugkoppeling op het forum. Dit vraagt echter wat tijd, ik hoop dat u dit begrijpt.
Hierbij verwijst hij naar het door mij geopende topic :
https://www.sony.nl/discussions/message/698736#698736
Hierbij erkent hij dus indirect ook dat er iemand bij Sony Support vanaf weet.

[Voor 20% gewijzigd door Nick39 op 25-10-2011 14:43]

• WaterFire
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 26-11 15:24
Is hiermee meteen bewezen dat de gemiddelde reviewer, op Internet of waar ook, ongeveer drie pagina's leest voordat de review geschreven wordt? Je maakt mij niet wijs dat helemaal niemand van hen een buggy device heeft gekregen.
Natuurlijk hoef je geen heel boek te lezen om een oordeel te hebben, maar ik zou een onderwerp als 'vermoeiend voor de ogen of handen na x pagina's/uren lezen' altijd meenemen als reviewer..
WaterFire schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 15:28:
Is hiermee meteen bewezen dat de gemiddelde reviewer, op Internet of waar ook, ongeveer drie pagina's leest voordat de review geschreven wordt? Je maakt mij niet wijs dat helemaal niemand van hen een buggy device heeft gekregen.
Natuurlijk hoef je geen heel boek te lezen om een oordeel te hebben, maar ik zou een onderwerp als 'vermoeiend voor de ogen of handen na x pagina's/uren lezen' altijd meenemen als reviewer..
Ja.
Meestal wordt een apparaat beschikbaar gesteld, dat betekent niet, 6 maanden houden.
Het merendeel is ook altijd hetzelfde: we laten de aansluitingen zien, eventuele uitbreidingspoorten, daarna lopen we stapsgewijs door de leuke menu opties en dat is het wel.
Pageviews en zo, en batterijduur,worden meestal uit de gebruiksaanwijzing gehaald,je hoort ook zelden,in de gebruiksaanwijzing staat 20 dagen,wij komen maar tot 15, als die berichten er al zijn,zijn ze afkomstig van gebruikersinformatie.
Ik kom zelden een review tegen waarin ook errors in beeld komen,behalve knoppies die net als het filmpje gemaakt worden,net ff niet zo reageren als men wilde,met dan een oops, sorry opmerking.
Bij een wat uitgebreidere review maakt men het apparaat open om de binnenkant even te laten zien,maar daar staan ook al zelden pijltjes bij zo van dit smd onderdeel veroorzaakt een probleem,behalve bij video's over modificaties.
Ik zie tientallen prs-T1 filmpjes,maar geen een die lekker aan het flippen is.
Merendeel van de previews waren ook afkomstig van de beurs waar je een filmpje ziet van een vastgeketend apparaat.
Ik heb geprobeerd een filmpje te maken van een "flipper" maar na 1 dag lezen zag je niets gebeuren.
Ik lig ijskoud in bed, of het ding slaat op tilt, dan vindt mijn partner het even minder als ik zeg, ik ren ff naar beneden schat want dit moet ik filmen, dan is het volgend filmpje er een van mij waarin ik vertrek met mijn koffers _/-\o_
Ik moet ook bekennen dat ik reviews niet zo gebruik, ik gebruik ze meer als indicatie.
Op de Sony website stond,lang voor het ding hier uit was,onder een pre-order al een review van het ding geplaatst door iemand die letterlijk een amerikaanse had vertaald,maar wel deed alsof hij degene was die het schreef, en dan staat daaronder: was dit nuttig...50x ja.

• cora71
Hoi het nummer waar ik het over heb staat bij instellingen/over/informatie apparaat en onder informatie apparaat staat het versie nummer: 1.0.00.09270 dan app. nummer, of hij gemachtigd is voor adobe DRM en dan het MAC-adres.

Is dit dan idd het firmwarenummer? Want elders heb ik geen nummers kunnen ontdekken./

• vertaler
Cora, bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad het versienummer waar we het over hebben en jouw firmware-versie is uniek voor zover ik kan overzien. Waar heb je het apparaat gekocht? (als ik zo vrij mag zijn) Met een foto van het scherm zou je helemaal de blits maken...

• cora71
Hoi, ik heb een foto maar weet niet hoe ik deze in een bericht kan plaatsen, dus als je dat aan kan geven. Ik heb de ereader gekocht bij dixons in oosterhout (nb)
cora71 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 18:14:
Hoi het nummer waar ik het over heb staat bij instellingen/over/informatie apparaat en onder informatie apparaat staat het versie nummer: 1.0.00.09270 dan app. nummer, of hij gemachtigd is voor adobe DRM en dan het MAC-adres.

Is dit dan idd het firmwarenummer? Want elders heb ik geen nummers kunnen ontdekken./
Gelijk dus weer het bewijs dat Sony niet de waarheid verteld over firmware nummers in databases.
Allemaal naar Noord Brabant :p tenzij daar de bug ook in zit maar nog even op zich laat wachten :?
Je kan een foto uploaden naar bv tinypic ( http://nl.tinypic.com/ ) en daar staan codes na de upload bij voor plaatsing in een forum die je met copy en paste zo kan overnemen beginnend met [img

[Voor 13% gewijzigd door Nick39 op 25-10-2011 19:23]

• cora71
[img][IMG]http://i52.tinypic.com/2mgs3dd.jpg[/IMG][/img]

volgens mij zo niet gelukt

[/img]

[Voor 98% gewijzigd door cora71 op 25-10-2011 19:34]

• vertaler
We hebben een winnaar!
:)

• cora71
oeps toch gelukt, hopelijk kunnen jullie er iets mee richting sony, mocht ik ook bugs gaan krijgen (nog niet gehad) dan laat ik dat weten
Tot nu toe uniek,vraag is alleen,hoe komt die firmware op dat apparaat !
cora71 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 19:36:
oeps toch gelukt, hopelijk kunnen jullie er iets mee richting sony, mocht ik ook bugs gaan krijgen (nog niet gehad) dan laat ik dat weten
Ligt er aan hoe je hem natuurlijk gebruikt,maar volgens Sony bestaat deze firmware niet dus hoe we in hemelsnaam dit weer teruggekoppeld krijgen..

[Voor 48% gewijzigd door Nick39 op 25-10-2011 19:40]

• cora71
Reader is geregistreerd bij sony. Er zullen best meedere personen zijn met een ereader met dit nummer en als zij geen klachten hebben gaan ze ook niet op zoek op internet. Ik ben ook maar bij toeval hier terecht gekomen.

• vertaler
Ik heb ook geen problemen met mijn reader tot nu toe.
http://forums.whirlpool.net.au/archive/1791993

Zelfs in Australie hebben ze de problemen en ook daar ontkent Sony ook maar enig probleem.

• vertaler
Het komt vast wel goed uiteindelijk.

• Laloentje
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 04-09-2013
Ik heb mijn prs-t1 afgelopen zaterdag gekocht bij Mycom. Mijn firmware is ook 1.0.00.09270 en de reader doet het geweldig. Ik ben vanaf zaterdag aan het lezen, en er is nog niets vreemds gebeurd.
Geweldig apparaat vind ik het! Heerlijk licht ook!

• DeVlo
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 06-05 14:07
Het is nu wachten op de eerste negatieve ervaring met de nieuwere firmware. Als die er niet komt moet ik maar eens met Sony bellen. :/

• kelly89
  • Nu online
Ik heb sinds zaterdag een sony PRS T1 en eigenlijk heb ik hem pas sinds gister ingebruik.

Ik was net aan het einde van mijn boek toen hij opeens uitzichzelf ging bladeren!!
Ik kon met de knoppen terug bladeren en zo als nog mijn boek uitlezen.
Toen ik op de Home knop had gedrukt stond alles vast.

Touchscreen werkt niet meer, de knoppen nog wel.
Ik had ongeveer 75pagina's gelezen toen het gebeurde.

Morgen sony bellen om te kijken wat ze er van zeggen, voor nu ga ik maar terug naar mijn oude prs300

[Voor 5% gewijzigd door kelly89 op 25-10-2011 22:38]

• powerflux
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19-11 18:05

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

ik heb de hele database (en de rest van de reader 'schijf') weggegooid. vervolgens alle boeken die ik wilde teruggezet en sindsdien al 2 dagen geen crash gehad.

ik ben benieuwd of het database/cache-gerelateerd is. ik zat ook nog te denken dat het misschien met de manier van vasthouden te maken heeft. stel dat het scherm continue bezig is met negeren van vingers omdat ze alleen maar in de buurt zitten van het scherm maar niet erop, zou het tijdens een echte swype wel eens teveel kunnen worden?

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Ik verdenk de fonts,helaas was ik erg snel met het terug sturen van de readers anders zou ik de fonts gekopyeerd hebben en die met font explorer bekijken.
Veel meldingen gaan over het veranderen van de fonts,waarna het begint.
Meestal worden de fonts geladen via een intern css file en ik heb nog wel een emulator.

• DeVlo
Ikzelf heb helemaal niets gedaan met de database, en ook ik heb geen crash meer gehad. Ik weet nu wel zeker dat ik het apparaatje houd. Ook omdat er een vlekje op de achterkant zit van mijn (witte) reader, die erin lijkt te zijn getrokken. :s Waarvan ik overigens Bol de schuld kan geven omdat mijn hoes niet geleverd wordt. :(

[Voor 14% gewijzigd door DeVlo op 25-10-2011 23:37]

• kelly89
  • Nu online
Nou gebeld naar Sony.

Oh nee hoor wij weten nergens van.
Na de reset moet hij gewoon weer werken.

Nou het zal mij benieuwen of ze er ooit wat aan gaan doen.

• WaterFire
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 26-11 15:24
We leven nu eenmaal in een wereld waarin bedrijven aansprakelijk worden gesteld om de meest belachelijke dingen. Als Sony nu zegt dat het een probleem is, ren ik naar de winkel, koop ik een defect apparaat en ga vervolgens huilend een schadeclaim indienen.En in sommige landen krijg ik die ook nog.

We moeten Sony en vergelijkbare bedrijven niet onderschatten, die zijn heus wel met een team bezig dit op te lossen. Er ruchtbaarheid aan geven is wat anders.

Ik heb gisteren in ieder geval 'gewoon' een T1 besteld bij Mycom. Wel bewust daar omdat ik hier lees dat iemand hem daar vandaan heeft zonder probleem-apparaat. Ik hoop dus op die hogere firmware. Zo niet, dan blijf ik nog even in mijn 650 lezen en gaat die pas weg zodra de T1 goed functioneert.

[Voor 45% gewijzigd door WaterFire op 26-10-2011 10:44]

kelly89 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 08:50:
Nou gebeld naar Sony.

Oh nee hoor wij weten nergens van.
Na de reset moet hij gewoon weer werken.

Nou het zal mij benieuwen of ze er ooit wat aan gaan doen.
Sterker, alle negatieve berichten over de sony-prs-T1 zijn verwijderd uit het forum van Sony, dus ook dat van ons.

• ebk71
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 05:36
Nick39 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 11:11:
[...]

Sterker, alle negatieve berichten over de sony-prs-T1 zijn verwijderd uit het forum van Sony, dus ook dat van ons.
Welk forum doel je dan op? De link naar het nederlandse sony forum werkt nog gewoon, en staan dus gewoon die reacties bij.

• PupStar
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21-11 12:06
Ik heb mijn bestelling maar gecancelt. Ik hoop dat Sony snel met een fix komt, dan bestel ik hem opnieuw.
ebk71 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 13:34:
[...]

Welk forum doel je dan op? De link naar het nederlandse sony forum werkt nog gewoon, en staan dus gewoon die reacties bij.
Vanochtend vroeg waren door een storing delen van het forum verdwenen,dus ook "ons topic", inmiddels staat dit weer online.

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Ook ik heb een 9270 device, nog maar amper gebruikt dus nog geen problemen. Uiteraard horen jullie het als er iets mis mee blijkt.

I like bacon!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Ik draai 9010, maar heb nog geen problemen ervaren. Het lijkt dus niet alleen de firmware te zijn.

• bassie
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 06-07 23:43
Gisteren wilde het touchscreen even niet meer werken. Na een paar keer op de homeknop drukken en in en uit slaapstand gaan was alles weer prima. Daarna nog ~2h gebruikt zonder problemen.

edit:

Firmware: 1.0.00.9010

[Voor 8% gewijzigd door bassie op 27-10-2011 01:40]

• BoGu5
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 25-11 23:51

BoGu5

hmmmz

bassie schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 20:24:
Gisteren wilde het touchscreen even niet meer werken. Na een paar keer op de homeknop drukken en in en uit slaapstand gaan was alles weer prima. Daarna nog ~2h gebruikt zonder problemen.
Op welke firmware?

request.getCookies();

• DeVlo
BoGu5 schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 00:24:
[Firmware: 1.0.00.9010]

Op welke firmware?
Uiteraard, zou ik haast zeggen. :p

[Voor 4% gewijzigd door DeVlo op 27-10-2011 11:21]

RoD schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 18:01:
Ik draai 9010, maar heb nog geen problemen ervaren. Het lijkt dus niet alleen de firmware te zijn.
In princiepe wel de firmware want dat is uiteindelijk de programmatuur maar er zijn zoveel factoren nu waar je rekening moet houden.
Zit er een bug in de gebruikte android versie, Zit er een bug in de firmware, draait elke firmware op dezelfde android versie of zitten daar ook verschillen in en veroorzaken die het probleem.
Het kan dus zijn dat je 9010 draait,maar op een andere android kernel die geen problemen geeft.
Dan heb je nog wifi, welke codering gebruik je daar.
Speel je er veel mee, hoe doe je de swipe.. het touchscherm is anders, er was eerst alleen een vertikaal grid (van boven naar beneden) maar er is nu ook een horizontaal grid voor de multitouch.
De bug zit in alle 9010 alleen,het is net een verborgen service menu op tv, je moet de juiste handelingen in de juiste volgorde doen om hem te activeren,om hem te triggeren. (ervan uitgaand dat je op dezelfde android kernel draait.)
Het enige dat overeenkomt is,veel van fonts veranderen en veel swipen,maar als je dat expres doet,lukt het weer niet..het is een vervelend probleem,maar op zich wel "grappig" in de vorm van hoe doe je het.
Voor hetzelfde geld is de nieuwere firmware net zo "buggy" maar gebeurt er niets omdat die ook op een andere android kernel draait,dan heeft het dus geen zin om die nieuwe firmware te flashen.
Andersom, draait de nieuwere firmware ook op een nieuwere/andere android kernel, dan zou de 9010 daar geen problemen op geven.
Er is ook nog geen firmware online,anders kon ik hem in de emulator draaien.
Ik heb nu 2 gebruikte fonts van de PRS T1 (amasis en verdana) draaiend op mijn 650 alleen die draait niet op android als kern maar op linux.
En die geven geen problemen... ik bedoel als ik al zoveel varianten en testen kan uitvoeren,hoe moeilijk moet Sony het dan hebben ?

Gisteren nog wel voor de grap een prs-T1 gekraakt zodat ik bij android kon komen en daar de 650 emulator op gezet,dan krijg je dus een PRS-T1 die zich gedraagd als een sony 650,heel apart en leuk, maar als je info over de kernel opvraagt zegt ie alleen android, ja daar wordt ik ook niet wijzer van..

[Voor 9% gewijzigd door Nick39 op 27-10-2011 12:22]

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

@Nick39 ik had de indruk dat jij je beide T1 had teruggestuurd naar Bol.com. Heb je je bedacht? Ik neem aan dat je met het kraken van de firmware je je garantie verliest, ik vind het dapper van je!

SnoeiKoei schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 13:28:
@Nick39 ik had de indruk dat jij je beide T1 had teruggestuurd naar Bol.com. Heb je je bedacht? Ik neem aan dat je met het kraken van de firmware je je garantie verliest, ik vind het dapper van je!
Nee heb beiden terug gestuurd, maar een geleend onder het mom van,sloop ik hem dan krijg je een nieuwe.
Tja,dat garantie is een beetje vaag iets.. ik open hem niet,voeg iets toe en krijg dan toegang tot de onderliggende onderdelen,die er al waren, ik voeg iets toe,maar dat doe je ook als je een boek toevoegt.
Het vervelende is natuurlijk dat er geen recovery bestand is in de vorm van de originele firmware,dus gaat het fout,dan gaat het goed fout,maar ik heb ook een android emulator, een soort van virtuele pad,waar ik apps in kan laden.
Ik gebruik bluestacks die ik ook verbouwd hem met google market en alles er op en dat draait gewoon onder windows.
Daar kan je de kindle en de 650 ook als device in laten draaien,dat kon ook met de android sdk maar die is zo lagzaam...en dan android commander... maar goed dat ligt buiten het bestek van de reader.

• jethea
  • Laatst online: 31-01-2014
Ik heb via e-mail contact met Sony gehad en ze bevestigen dat er een probleem is en dat het bladder/freeze probleem bij hun bekent is en dat er wat aan gedaan gaat worden door middel van een update.
Alleen de datum is nog niet bekend.
Goed nieuws toch?
Ik hoop dat de update snel komt.
Dus als je een mailtje stuurd vanaf nu, krijg je in ieder geval een serieus antwoord. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• sjaool
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 23:58

sjaool

Every life should have 9 cats

Nick39 schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 16:49:
[...]
Het vervelende is natuurlijk dat er geen recovery bestand is in de vorm van de originele firmware,dus gaat het fout,dan gaat het goed fout...
Er bestaat een Rescue Set dus terugzetten moet geen probleem zijn.
Ik heb alleen niet kunnen controleren of dit ook echt werkt.

"When you grow up your heart dies"

sjaool schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 19:49:
[...]

Ik ga eens kijken... ik kan het alleen nog in emulator modus doen,want ik heb de prs-T1 niet meer.
Ondertussen vond ene Randalf1966 het nodig om te wijzen op de hack, compleet met url en de suggestie om een kindle er op te zetten, stom want een kindle ondersteunt geen epub... en is wederom het hele topic verdwenen, er is nu een engelstalig topic, maar alle links naar Tweakers zijn weg.
Logisch ook wel, je moet niet vloeken in de kerk.
Bovendien vind ik het geen oplossing, als ik een kindle wil draaien op mijn sony dan had ik een kindle gekocht en geen Sony.
Maar voorlopig is de boel dus om zeep geholpen bij Sony zelf.
Misschien komt het terug,met de nodige modificaties.

• pe1dnn
Bij Sony USA lijkt er nu wat te gebeuren, dit is gisteren gepost:

https://forum.sel.sony.com/viewtopic.php?f=98&t=11588

Langzaam dingt het door en wordt er zelfs gereageerd...
pe1dnn schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:11:
Bij Sony USA lijkt er nu wat te gebeuren, dit is gisteren gepost:

https://forum.sel.sony.com/viewtopic.php?f=98&t=11588

Langzaam dingt het door en wordt er zelfs gereageerd...
Ik had hem al gelezen... probleem is, en dat bedoel ik niet negatief,dat ze vermoedelijk met zo'n oproep gaan bereiken dat iedereen gaat reageren en dan niets vermeldt als firmware nummer en zo.
Heb er met Sony over gesproken maar blijkbaar vloekt men liever in fora dan dat men echt bij Sony reageert.

• pe1dnn
Nick39 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:10:
[...]
een kindle er op te zetten, stom want een kindle ondersteunt geen epub... en is wederom het hele topic verdwenen, er is nu een engelstalig topic, maar alle links naar Tweakers zijn weg.
Bij mij is het er nog (of weer?) inclusief linkjes: https://www.sony.nl/discu.../137236?start=16&tstart=0
Het is gedeeltelijk terug, ik kreeg eerst een:
It appears you're not allowed to view what you requested. You might contact your administrator if you think this is a mistake.

Daarna een:
Dear Customer,
This website is currently undergoing scheduled maintenance and will be available shortly.

We apologise for any inconvenience
Sony Europe

De posts van Randalf1966 met de hack links zijn weg en mijn antwoord dat als ik een Kindle zou willen, ik een Kindle zou kopen en niet een Sony zou hacken, zijn weg.
Zijn Antwoord dat het veel mensen zou helpen is ook weg, ik denk dat ome Randalf een bannetje heeft opgelopen.

Dus daarom een oproep,als je echt iets kan bijdragen, doe dat dan via https://forum.sel.sony.com/viewtopic.php?f=98&t=11588 maar op een, I have this problem too, zitten ze daar echt niet op te wachten (terecht).

[Voor 10% gewijzigd door Nick39 op 28-10-2011 14:16]

sjaool schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 19:49:
[...]

Mijn werk stopt omdat ik geen originele reader heb.
De 2 image files zijn te groot voor de simulator, wat ik interessant vind, installeert dit rescue pack de buggy of de nieuwere firmware... in dat geval,als de nieuwe firmware echt geen problemen geeft,zou dit resquepack dus een oplossing kunnen zijn.
als als als...

• DaFrenk
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 24-11 10:19
In de Dixons en Dynabyte in mijn omgeving is hij uitverkocht, van problemen wisten ze niks. Bij de Bol.com klantenservice wisten ze alleen iets over problemen met openen van gekochte boeken (?).

[Voor 32% gewijzigd door DaFrenk op 28-10-2011 22:12]

• ebk71
Voordat iedereen denkt dat mycom de nieuwe firmware verkoopt, helaas niet. Was vanmiddag bij ze in Amersfoort. Ze hadden 1 zwarte en 2 witte, alledrie de 9010 firmware. Maar vrouwlief was er ook wel weg van en onder mom binnen 8 dagen kunnen retourneren toch aangeschaft. Wel zag de verkoper in het voorraadsysteem dat er revisie 2 geleverd was. Maar misschien had hij nou net nog de revisie 1 liggen. En ben uiteindelijk voor de 2e witte gegaan, de ander wijkte iets op de naden.

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Jellinek schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 17:55:
Ook ik heb een 9270 device, nog maar amper gebruikt dus nog geen problemen. Uiteraard horen jullie het als er iets mis mee blijkt.
En dat is gebeurd, boek openen > uit zichzelf snel door de pagina's heenflippen > op home gedrukt > touchscreen werkt niet, hardware buttons wel. Het is dus geen exclusief 9010 issue.

Een reset heeft het voorlopig opgelost.

[Voor 5% gewijzigd door Bundin op 29-10-2011 01:50]

I like bacon!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Ik heb een nieuwe poll in de topicstart gezet, met opties voor firmware. Eens kijken of daar een ander beeld uit komt rollen (volledig onwetenschappelijk uiteraard). Voorlopig is de verhouding ongeveer 1 op 1.

90710

Ik heb geen problemen met mijn e-reader. Heb al ruim 1 boek gelezen en gebruik het touchscreen om bladzijden te wisselen. Ik heb firmware 9010

• pe1dnn
sanderev66 schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:17:
Ik heb geen problemen met mijn e-reader. Heb al ruim 1 boek gelezen en gebruik het touchscreen om bladzijden te wisselen. Ik heb firmware 9010
Hoe vaak het gebeurt hangt af van het apparaat. Het probleem doet zich op sommige vaak voor (paar keer per avond) en zelden op andere (eens per week) of zelfs nooit (of eens per maand of eens per jaar...).

Mijn PRS-T1 doet het zelden, in de 1 1/2 week dat ik hem heb is het maar 2 keer voor gekomen. Vegen werkt bijna altijd, bijna. Maar 2 keer voorkomen is niet genoeg om vast te stellen hoe vaak het werkelijk gebeurt, misschien duur het nu een hele week maar misschien is het ook de eerstvolgende bladzijde die ik omsla.

Uit de melding tot nu toe lijkt het er op dat sommigen het vaker hebben dan anderen en dat dat geeft een wisselend beeld hoe ernstig de fout is en zelfs ontkenning door degene die het geluk hadden om het probleem nog niet gehad te hebben (tot nu toe...).

Ik gok er op dat het probleem een timing probleem is en dat zijn het type fouten in real-time systemen (zoals een apparaat stuurprogramma) die heel moeilijk te vinden zijn omdat het niet herhaalbaar is maar afhankelijk is van puur geluk dat een gebeurtenis net op het verkeerde moment plaatsvind. Zoals Russische Roulette met een geweer met 1000 patronen. 999 keer is er geen probleem maar dat ene schot wel. En bij sommige apparaten heeft het geweer meer kogels en andere hebben helemaal geen, wat het allemaal heel onvoorspelbaar maakt.

Wat het probleem nog moeilijker maakt is dat wanneer een Sony ontwerper/tester debug code toevoegt om het probleem te vinden, deze verandering er voor kan zorgen dat de bug niet meer voor komt. Dus het is helemaal niet eenvoudig de oorzaak te vinden. Misschien kun je het met debuggen en testen niet vinden en alleen door de code goed door te kijken en elk mogelijk pad door de code te analyseren.

Maar het is wel duidelijk dat het probleem bestaat en toeslaat op onverwachte momenten als je net lekker aan het lezen bent. Het is gewoon niet betrouwbaar en je weet gewoon niet of het omslaan van de volgende pagina altijd goed zal gaan.

90710

Wow.. je beschrijft het net alsof het het einde van de wereld is.

• powerflux
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19-11 18:05

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

powerflux schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:45:
ik heb de hele database (en de rest van de reader 'schijf') weggegooid. vervolgens alle boeken die ik wilde teruggezet en sindsdien al 2 dagen geen crash gehad.

ik ben benieuwd of het database/cache-gerelateerd is. ik zat ook nog te denken dat het misschien met de manier van vasthouden te maken heeft. stel dat het scherm continue bezig is met negeren van vingers omdat ze alleen maar in de buurt zitten van het scherm maar niet erop, zou het tijdens een echte swype wel eens teveel kunnen worden?
nu +/- 250 pagina's gelezen, swipend maar ook met de hardwarekeys. geen enkele crash meer gehad sinds de format.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• knollemans
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 04-07-2019
Heb reader nu nog maar een paar dagen (bol.com, 9010 versie, wit), ben er alleen maar mee aan het spelen en lezen, maar nog geen issue. Verwacht wel goede update, dus maak me niet zo'n zorgen. Maar vraagje : lijkt het snel doorbladeren niet erg op de normale automatische snel doorblader functie?

• jfk
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21-10-2014
Binnen een half uur na uitpakken de eerste hanger te pakken. 9010 firmware, tijdens het terug-swipen bleven de pagina's teruggaan; reset nodig om de touchscreen weer actief te krijgen.

Zonder swipe (met knoppen) na een dag geen problemen, met alleen maar vooruit swipen na een dag ook nog geen problemen.
sanderev66 schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:54:
Wow.. je beschrijft het net alsof het het einde van de wereld is.
We wachten geduldig tot de jouwe het ook gaat doen.

• ebk71
Nick39 schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 11:50:
[...]

We wachten geduldig tot de jouwe het ook gaat doen.
Je zal ongetwijfeld wel door hebben dat de opmerking bedoelt is om wel een beetje te blijven relativeren, we hebben het hier wel over luxe problemen. Neemt overigens niet weg dat ik mij ook ontzettend kwaad kan maken om fabrikanten die problemen negeren of bagataliseren.

• kielkiel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 24-11 08:44
jfk schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 01:25:
Binnen een half uur na uitpakken de eerste hanger te pakken. 9010 firmware, tijdens het terug-swipen bleven de pagina's teruggaan; reset nodig om de touchscreen weer actief te krijgen.

Zonder swipe (met knoppen) na een dag geen problemen, met alleen maar vooruit swipen na een dag ook nog geen problemen.
Als je het apparaat reset, ben je dan alle ebooks en instellingen kwijt? Ik heb geen idee of dit een harde of zachte reset is?
kielkiel schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 14:36:
[...]

Als je het apparaat reset, ben je dan alle ebooks en instellingen kwijt? Ik heb geen idee of dit een harde of zachte reset is?
Staan er nog gewoon netjes op. (via paperclip en dan power aan/uit)

• pe1dnn
ebk71 schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 12:39:
Je zal ongetwijfeld wel door hebben dat de opmerking bedoelt is om wel een beetje te blijven relativeren, we hebben het hier wel over luxe problemen. Neemt overigens niet weg dat ik mij ook ontzettend kwaad kan maken
Dat bedoel ik dus met hoe de bug ervaren wordt. Als het apparaat 4x op een avond crashed dan is het geen luxe probleem maar gewoon onacceptabel irritant. Als het apparaat 1x per week crashed dan is het vervelend maar tot een definitieve oplossing komt goed mee te leven en als het apparaat nooit crashed dan vind je alle andere klagers maar zeurpieten met een luxe probleem.

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Het is niet relevant of het een luxeprobleem is of niet, dat soort levensbeschouwelijke vragen mogen elders. Probleem = probleem, en dat bespreken we hier :Y)

Vooralsnog gaat het bij mij (op de batterij na) nog altijd goed overigens.
pe1dnn schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:58:
[...]
Dat bedoel ik dus met hoe de bug ervaren wordt. Als het apparaat 4x op een avond crashed dan is het geen luxe probleem maar gewoon onacceptabel irritant. Als het apparaat 1x per week crashed dan is het vervelend maar tot een definitieve oplossing komt goed mee te leven en als het apparaat nooit crashed dan vind je alle andere klagers maar zeurpieten met een luxe probleem.
Precies, en als je nergens last van hebt dan moet je hier gewoon niet komen of iemand belachelijk maken die het WEL een enorm probleem vindt..
Dit is een topic over schermfreezes,ga je dan eerst zoals degene (sanderev66) waar ik op reageerde al roepen dat je geen problemen hebt en daarna ook nog opmerkingen maken als "Wow.. je beschrijft het net alsof het het einde van de wereld is." dan vind ik mijn opmerking aan zijn adres "We wachten geduldig tot de jouwe het ook gaat doen." (dus de storing krijgt) nog best redelijk.
Hij zoekt bewust een forum uit waar mensen zitten met een probleem,gaat eerst lopen roepen dat hij het niet heeft,en gaat dan de mensen die hun frustratie uiten op dat soort flauwe opmerkingen trakteren.
Je zal maar al die tijd hebben zitten wachten met een voorinschrijving, ook nog alle previws hebben gezien, en dan eindelijk valt ie ook op jouw deurmat, en dan heb je er problemen mee,en als je er dan over uit,in een topic wat juist over de errors gaat en een ander gaat roepen: Wow.. je beschrijft het net alsof het het einde van de wereld is." dan kun je relativeren zoveel je wil,maar dan had je dat best voor je kunnen houden.
Je weet immers nooit hoe de ander het probleem ervaart.
/edit: ROD zegt het wat korter _/-\o_ en was me voor.

• pe1dnn
Nick39 schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 16:27:
Precies, en als je nergens last van hebt dan moet je hier gewoon niet komen of iemand belachelijk maken die het WEL een enorm probleem vindt..
Maar wel even de poll invullen natuurlijk, anders krijgen we een 100% score :)

Overigens in het "oude" topic wordt nog een ander probleem gemeld: heel korte batterijduur. Ik weet niet of dat exemplarisch is of vaker voorkomt. Ik heb dat probleem in elk geval niet.
pe1dnn schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:37:
[...]
Maar wel even de poll invullen natuurlijk, anders krijgen we een 100% score :)

Overigens in het "oude" topic wordt nog een ander probleem gemeld: heel korte batterijduur. Ik weet niet of dat exemplarisch is of vaker voorkomt. Ik heb dat probleem in elk geval niet.
Ik heb geen idee, ik heb ze maar 3 dagen gehad, de oude 650 gaat ook wel snel maar vooral als je hem standby laat, dus bij mij is het een gewoonte geworden hem gewoon echt uit te doen en dan haal ik de 3 weken bij 2 uur lezen per avond..

• Joker
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
powerflux schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 15:06:
[...]
nu +/- 250 pagina's gelezen, swipend maar ook met de hardwarekeys. geen enkele crash meer gehad sinds de format.
Kun je aangeven wat je precies gedaan hebt? Alles weggegooid via verkenner of een format uitgevoerd via de settings op de reader?

Ik heb sinds zaterdag deze reader (9270 firmware), maar kreeg al te maken met de bug na ca. 80 bladzijden. Daarna nog ca. 160 bladzijden gelezen met alleen de hardware keys en tot nu toe geen freezes meer. Maar als het nog een keer gebeurd, dan wil ik de reformat wel uitproberen.

Een ander opvallend detail: Tot twee keer toe verdween de handleiding van het apparaat na het installeren van de Reader PC software. Misschien toch iets in de default database dat niet goed zit?
Joker schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 12:01:
[...]

Kun je aangeven wat je precies gedaan hebt? Alles weggegooid via verkenner of een format uitgevoerd via de settings op de reader?

Ik heb sinds zaterdag deze reader (9270 firmware), maar kreeg al te maken met de bug na ca. 80 bladzijden. Daarna nog ca. 160 bladzijden gelezen met alleen de hardware keys en tot nu toe geen freezes meer. Maar als het nog een keer gebeurd, dan wil ik de reformat wel uitproberen.

Een ander opvallend detail: Tot twee keer toe verdween de handleiding van het apparaat na het installeren van de Reader PC software. Misschien toch iets in de default database dat niet goed zit?
De handleiding zit op een andere read only partitie die je niet kan " mergen" met partition magic oid. kortom,je zit voor altijd aan die handleiding en de reader software vast.
Je kan het niet wissen en bij de vrije boekruimte gooien.
Maar soms komt windows sneller op en leest de partitie niet goed uit,biedt dan soms ook de optie om die te bestellen,waar je niets aan hebt,maar leest dan de partitie settings niet goed uit.
Ik heb beide opties gedaan gedaan,eerst alles via menu geleegd,geen format, daarna weer scherm vast.
Geformatteerd vanuit het apparaat en daarna nieuwe boeken er op, vastloper.
Geformatteerd vanaf de pc,daarna nieuwe boeken er op, ook vastlopers.
Geformatteerd op gewoon fat,fat 32,maakt niet uit.
Formatteren is dus niet de optie om van het vastlopen af te komen.

• Nerdwebber
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 25-11 10:04
Ik heb er vorige week twee gekocht bij Bol. fw 1.0.00.09010. Beiden hebben de bug. Dwz vastlopen en op hol slaan.
Zowel Bol als Sony gebeld. Beiden adviseren terugsturen.

[Voor 7% gewijzigd door Nerdwebber op 31-10-2011 13:09]

• Lucia02
  • Laatst online: 13-12-2019
Adviseren terugsturen? Ik zou denken dat Sony toch wel zou zeggen dat het heel even wachten op firmware-update is... Ik wacht nog met aankoop vanwege al die klachten zonder oplossing.

• pe1dnn
Lucia02 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:12:
Adviseren terugsturen? Ik zou denken dat Sony toch wel zou zeggen dat het heel even wachten op firmware-update is... Ik wacht nog met aankoop vanwege al die klachten zonder oplossing.
Ik krijg het idee dat je als je Sony belt je telkens wat anders te horen krijgt, afhankelijk bij welke callcenter medewerker je uit komt. Blijkbaar is er geen vaste instructie wat de reactie op dit probleem moet zijn en doet iedereen maar wat op eigen gevoel. Met als gevolg dat de ene zegt van niets te weten, een andere zegt dat er aan gewerkt wordt (maar uiteraard geen datum kan noemen) een een derde zegt het apparaat op te sturen voor service. Het enige consistente hieraan is dat niemand je een echte oplossing bied.

Gevalletje old style klantenservice die er nog aan moet wennen van de kanten met elkaar communiceren op forums en dus dondersgoed van elkaar weten welke reacties worden gegeven en met welke onzin klanten worden afgescheept. Sony service is nog net geen Apple service maar veel scheelt het niet.

• Nerdwebber
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 25-11 10:04
De reden dat Sony adviseert terug te sturen binnen de termijn van 14 dagen (voor webaankopen) is omdat je dan als consument zonder problemen je geld terugkrijgt en SONY niet weet wanneer het probleem is opgelost. De medewerker gaf ook aan dat sowieso niet bekend is of het probleem op korte termijn opgelost KAN worden.

• Steef
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19:45

Steef

GoT's Most Eaten

Na een volle nacht lezen op de 9010 firmware zijn mij geen problemen opgevallen.

Tot dusver heb ik alleen e-pub boeken gebruikt, is het mogelijk dat de problemen hier gerelateerd zijn aan het type boek? Heeft iemand hier al last van vastlopers danwel "crashes" gehad met epub boeken?

Sony A6600 | 16-55G F2.8

• arsimo
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 26-11 17:12
ThaRabbit schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:27:
Tot dusver heb ik alleen e-pub boeken gebruikt, is het mogelijk dat de problemen hier gerelateerd zijn aan het type boek? Heeft iemand hier al last van vastlopers danwel "crashes" gehad met epub boeken?
Ja, ik wel. En ook ik heb alleen epub's gelezen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Er komt zometeen iets op de FP met betrekking tot de freeze-problemen :)

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Nu online
Ik heb overigens nog nergens last van. Heb 3 complete boeken gelezen. 9270 firmware, alleen (illegale) epubs.

DIT IS MIJN WEBSITE

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 26-11 13:43

P_Tingen

omdat het KAN

ThaRabbit schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:27:
Na een volle nacht lezen op de 9010 firmware zijn mij geen problemen opgevallen.

Ik had gisteren mijn eerste bladerbug. Ik wilde een bladzijde verder (middels een veeg naar links) en HOPPA! daar ging hij als een gek bladeren. Een druk op de HOME-knop bracht me terug naar het hoofdmenu maar hij wilde verder niks. In slaapstand en weer terug loste niks op. Helemaal uit en weer aan wel. Hij doet het weer.

Firmware 9010, met alleen maar epub-boeken.

... en gaat over tot de orde van de dag

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
De poll doet tot nu toe vermoeden dat het niet aan de firmware ligt. Dat er vooral problemen met 9010 worden gemeld lijkt vooral te wijten aan het feit dat de meeste mensen simpelweg deze firmwareversie draaien.

Overigens: nieuws: Gebruikers nieuwe Sony Reader melden problemen met scherm

[Voor 30% gewijzigd door RoD op 01-11-2011 16:15]

• bhb
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12-11-2011
Ik heb Sony Support de volgende vraag gemaild:

Tijdens lezen van een boek het volgende:
bij het omslaan van een bladzijde via het scherm bladert de reader heel snel een aantal bladzijden vooruit en stopt dan op een bladzijde. Het scherm reageert nergens meer op. Door het indrukken van de reset knop werkt de reader weer. Gaan jullie dit oplossen middels een firmware update zodat dit niet weer kan gebeuren?

Ik kreeg vandaag de volgende reactie:

Naar aanleiding van uw e-mail berichten wij u dat het ons betreurt dat u problemen ondervindt met uw Sony apparaat of bepaalde updates/downloads. Op onze Sony Support pagina kunt u upgrades / firmwares en handleidingen vinden voor uw verzoek. Binnenkort zal op deze pagina meer infomatie omtrent de updates van de PRS-T1 :

http://support.sony-europe.com/index.aspx?site=odw_nl_NL

We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd

Afwachten maar.....

• Mamsie1951
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 01-11-2011
Het probleem is ook dat het scherm niet bevriest maar op hol slaat en uit zichzelf gaat bladeren.
Het is dan alleen nog te stoppen door op de home knop te drukken waardoor ook de geschiedenis van de laatst gelezen pagina verloren gaat.
Er zijn dus feitelijk 2 problemen.

Inderdaad gaat het ook op mijn reader om twee problemen en daar kom dan eigenlijk nog een derde probleem bij. Ongevraagd kom ik regelmatig in het woordenboek terecht en moet dan weer terug naar de laatst gelezen pagina.
Hebben meer mensen trouwens ook last van het feit dat na synchroniseren het laatst gelezen boek weer op pagina 1 staat in plaats van op 30, 80 of 101 waar ik gebleven was?

90710

RoD schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:15:
De poll doet tot nu toe vermoeden dat het niet aan de firmware ligt. Dat er vooral problemen met 9010 worden gemeld lijkt vooral te wijten aan het feit dat de meeste mensen simpelweg deze firmwareversie draaien.

Overigens: nieuws: Gebruikers nieuwe Sony Reader melden problemen met scherm
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Het kan simpel zijn dat het een bug is die in beide firmwares voorkomt. Maar dan vind ik het vreemd dat niet iedereen (zoals bv ikzelf) het probleem heeft.

• pe1dnn
RoD schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:15:
De poll doet tot nu toe vermoeden dat het niet aan de firmware ligt.
Nou eigenlijk meer dat de firmware update misschien een problemen oplost, maar niet dit probleem...
sanderev66 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:02:
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Het kan simpel zijn dat het een bug is die in beide firmwares voorkomt. Maar dan vind ik het vreemd dat niet iedereen (zoals bv ikzelf) het probleem heeft.
Dat de bug niet overal opduikt is niet helemaal vreemd. Dit lijkt echt op een timing issue. In software heb je critical sections waarbij je een aantal dingen doet die als 1 geheel moeten gebeuren. Om zo'n critical section set je dan een semaphore of je disabled alle interrupts zodat je taak niet kan worden onderbroken door een interrupt service routine of context switch want anders gaat het mis.

Fictief bijvoorbeeldje om dit te illustreren:

Neem een eenvoudig stuk hardware met een schakelaar lees/schrijf en een register. Schrijven gaat zo: zet de schakelaar op "schrijf" en schrijf je byte in het register. Lezen gaat zo: set de schakelaar op "lees" en lees je byte uit het register. Als je wilt schrijven dan wil je niet dat je actie wordt onderbroken door een lees actie, want dan krijg je: set de schakelaar op "schrijf" <interrupt voor lezen> set schakelaar op "lees", lees de byte <einde interrupt> schrijf de byte. Die schrijf actie gaat nu de mist in omdat de hardware in stand "lees" staat. Dit is alleen een probleem als je de pech hebt dat je lees actie dwars door je schrijf actie loopt. Het zetten van de schakelaar en lezen of schrijven moet daarom zo worden gemaakt dat het nooit kan worden onderbroken door de andere actie.

Nu is elke reader net even anders want elk hardware component heeft toleranties. Dus een microseconde verschil kan er voor zorgen dat je er wel of geen last van hebt. Sterker nog, de lezers die er wel last van hebben doen het de meeste keren ook goed. Alleen heel af en toe komt het net verkeerd uit en dan slaat de boel op hol. Dat verklaard ook waarom het bij sommige readers veel vaker gebeurt dan bij andere. Het is dus heel wel mogelijk dat met exact dezelfde software readers toch verschillend reageren. Maar ook degene die bij kamer temperatuur geen last hebben zouden in de zomerzon last kunnen krijgen en andere zouden juist in de zomerzon geen last kunnen hebben; ook temperatuur zorgt voor kleine verschillen in de timing.

Het is dus gewoon een bug, alleen omdat je de effecten maar sporadisch ziet (1x per boek bijvoorbeeld) is het ook een heel lastige bug. Heel wat anders dan een harde bug waarvoor je een vast recept kunt maken (doe A, dan B en dan C 2x en boem).

Dat zal hier dus niet lukken. Je kan de gebruiker wel vragen wat hij/zij precies deed, maar als je het nog een keer doet dan gaat het gewoon weer goed. Lastig voor Sony, maar ze zullen het toch moeten vinden en oplossen want het gaat niet uit zichzelf weg...
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True