Ben van plan een aantal Samsung HD204UI's aan te schaffen omdat deze goed getest zijn, laag stroomgebruik en nog 3 jaar garantie hebben. Ik heb een aantal Samsungs en die doen het allemaal prima.
En dan lees ik hier dat Seagate zijn drives omlabelt naar Samsung...

@GaddoGaddo. Volgens de info op de link die je noemde staat rechtboven op het label wat het echte merk is. Dus als je daar geen Seagate ziet staan zit je goed.
Het type wat genoemd wordt op die website is ook niet HD204UI maar F4 ST2000DL004.
Door het gebrek aan concurentie zie ik zie de prijzen van de HD's niet veel dalen de komende tijd.
De capaciteitsgroei waar we altijd op konden rekenen zal ook wel afnemen.
Gelukkig worden SSD's steeds betaalbaarder en daarin is nog wel concurrentie.
Ik dacht laat ik eens kijken hoe lang het duurt voordat we dezelfde prijs capaciteitsverhouding als bij HD's kunnen verwachten.
Ik schat in dat SSD's t.o.v. de HD's 30% verbeteren per jaar (o.a. door het gebrek aan concurentie).
Uitgangpunten: de 2 meest populaire 2,5" disks:
de Samsung 830 van 256GB kost nu 0,66 euro / GB.
de Toshiba MQ01ABD100 van 1TB kost nu 0,084 euro / GB.
Dat scheelt een factor: 7,85714 (ik heb de niet significante cijfers met opzet laten staan..).
Hoe lang duurt het nu voordat SSD's dan gelijk komen met HD's als we een factor 1,3 per jaar inhalen?
Dat blijkt 7,85710 jaar te zijn.
Het aantal jaren is dus bijna precies gelijk aan het verschil wat we nu hebben...