• Hakker
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 19:35

Hakker

a.k.a The Dude

psy schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 22:51:
[...]

Dat ligt eerder aan de steeds zwakker wordende euro...
Als dat zo is dan had je dat bij andere schijven ook maar dat is niet het geval. In een maand tijd zijn alle Hitachi schijven duurder geworden terwijl die van de concurrent vrijwel gelijk of goedkoper zijn geworden. Het verschil bij de 3 TB drives is ondertussen al bijna 50 euro per stuk vergeleken met WD's eigen schijven en dat van Seagate.

[Voor 14% gewijzigd door Hakker op 31-05-2012 16:55]

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

• Quacka
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
is het niet mogelijk dat een of meerdere chinese partijen in deze markt gaan stappen?
Immers zijn de marges nu veel beter dan vroeger en is er weinig concurrentie.

Of is de techniek echt te moeilijk voor een nieuwkomer?

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Da_maniaC
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 14:35

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Quacka schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 12:03:
is het niet mogelijk dat een of meerdere chinese partijen in deze markt gaan stappen?

Of is de techniek echt te moeilijk voor een nieuwkomer?
Dat is opzich wel een interessante....
Een schijfje bouwen doe je niet zomaar natuurlijk, dus ik denk dat er wel een initiatief zou moeten komen van een X aantal medewerkers van huidige bedrijven etc.

De hele situatie van de HDD markt vind ik momenteel eigenlijk te slecht voor woorden.
Als je ziet hoe belachelijk lang het duurt voordat de 4TB schijven in fatsoenlijke aantallen leverbaar zijn etc. Ik wacht al ruim een maand op mijn Hitachi 4TB Touro (en dan heb ik vanwege de momenteel belachelijke prijzen 2 x een 3TB schijf gekocht als RAID1 upgrade in mijn systeem... dit in tegenstelling tot 2 x 4TB wat logischer zou zijn).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-11 08:05

Mentalist

[avdD]

Quacka schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 12:03:
Dat van die concurrentie weet ik niet. Bedrijven als WD en Seagate maken eigenlijk geen schijven, de onderdelen waar het om gaat (en waar tekorten van zijn) worden gemaakt door bedrijven die wij niet kennen in deze markt zoals TDK.

En dat is best wel high-tech. Natuurlijk zou een andere partij de technologie kunnen licenseren (als patenthouders dat toestaan), maar dan nog zal het denk ik jaren duren voor je een fabriek draaiende hebt.

Verstuurd vanaf mijn Computer®
Thomas Edison was een stuk uitschot.

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13:26

Nox

Noxiuz

Ik dacht het nog wel een tijdje uit te kunnen zingen maar nog steeds prijzen van 50 euro per terabyte in de hogere regionen. Waar ik een tijd terug voor 70 euro een dikke 2TB schijf had betaal ik er nu minimaal 100 euro voor, terwijl dat eigenlijk 50-60 zou moeten zijn :(

Nog maar 400GB te gaan en hopen dat de schijven heel blijven. Investeren in een RAID5 is niet echt een optie nu :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 09:18

FreakNL

Well do ya punk?

Tja. Als je het nodig hebt, heb je het nodig.

Ik heb in december "gewoon" 2x2tb gekocht, ik had het namelijk nodig. Nou ja, wat is nodig? Ik kan ook mijn computer de deur uit doen, dan was ik er ook nog geweest.. Het is geen eerste levensbehoefte... Maar ik ga niet voor een paar tientjes wachten tot Sint Juttemis.. Die prijzen zijn inderdaad ooit zo geweest, en dat is frustrerend. Maar het kan nog heel lang duren voor ze weer op dat niveau zitten, daar heb je als consument toch weinig invloed op...

Erger u niet, verwonder u slechts...

• Hakker
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 19:35

Hakker

a.k.a The Dude

Ok ben er dus achter gekomen dat de Hitachi 3 TB serie uitgefaseerd worden en je nu dus alleen nog maar overstock schijven in de pricewatch ziet.
Western Digital houdt voorlopig alleen nog maar de *k4000 in productie. Het lijkt er dus op dat het WD letterlijk en alleen maar om Hitachi's productiecapaciteit ging en laten het merk voor de rest maar dood bloeden :(

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
Of ze gaan naar de > 5TB schijven.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:02
Hakker schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 20:37:
Ok ben er dus achter gekomen dat de Hitachi 3 TB serie uitgefaseerd worden en je nu dus alleen nog maar overstock schijven in de pricewatch ziet.
Western Digital houdt voorlopig alleen nog maar de *k4000 in productie. Het lijkt er dus op dat het WD letterlijk en alleen maar om Hitachi's productiecapaciteit ging en laten het merk voor de rest maar dood bloeden :(
De *K4000 is op dit moment gewoon de enige 4TB schijf op de markt. WD en Seagate hebben daar zelf nog geen alternatieven voor. Ik gok dat WD vooral Hitachi overneemt voor de produkten die ze zelf niet kunnen leveren. Dat houdt in: 4TB desktopdrives en server-grade SAS drives.

Overigens ben ik zelf enorm fan van Hitachi, bij mijn vorige werkgever draait het hele fileserverpark op Hitachi desktopschijven. Die paar uitstapjes naar WD en Seagate zijn over het algemeen niet bevallen (extreem hoge uitval, veel compatibiliteitsproblemen met RAID controllers). Verder zijn Samsung en Hitachi op dit moment de enige fabrikanten die nog TLER ondersteunen op desktopdrives, WD en Seagate hebben dat gewoon uit de firmware gesloopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

_JGC_ schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 23:41:
Verder zijn Samsung en Hitachi op dit moment de enige fabrikanten die nog TLER ondersteunen op desktopdrives, WD en Seagate hebben dat gewoon uit de firmware gesloopt.
Ook op de enterprise drives?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeDeShCh
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Nope, bij de RE (Raid Enterprise) schijven zit er wel TLER in de schijven, maar betaal je er ook een stuk meer voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 08:20
_JGC_ schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 23:41:
[...]

De *K4000 is op dit moment gewoon de enige 4TB schijf op de markt. WD en Seagate hebben daar zelf nog geen alternatieven voor. Ik gok dat WD vooral Hitachi overneemt voor de produkten die ze zelf niet kunnen leveren. Dat houdt in: 4TB desktopdrives en server-grade SAS drives.

Overigens ben ik zelf enorm fan van Hitachi, bij mijn vorige werkgever draait het hele fileserverpark op Hitachi desktopschijven. Die paar uitstapjes naar WD en Seagate zijn over het algemeen niet bevallen (extreem hoge uitval, veel compatibiliteitsproblemen met RAID controllers). Verder zijn Samsung en Hitachi op dit moment de enige fabrikanten die nog TLER ondersteunen op desktopdrives, WD en Seagate hebben dat gewoon uit de firmware gesloopt.
WD heeft Hitachi vooral overgenomen voor hun kennis op enterprise gebied. Ik ben het helemaal met je eens betreffende de desktop schijven, daar vind ik persoon Hitachi ook de betere. Ik werk veel met NAS apparatuur en daar kom ik regelmatig compatibiliteitsproblemen tegen met WD en Seagate.

Uitval percentages zijn altijd lastig, dan zul je al van alle merken een 1000-tal schijven in beheer moeten hebben om een reëel beeld te kunnen schetsen en dan nog kun je er eens een slechte serie tussen hebben. Qua slechte serie heb ik niet zo'n goede ervaring met een aantal Desktop schijven van Seagate (van een jaar of 2 geleden).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedwolf
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 15-08-2017
WouterHelm schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 07:41:
[...]

Uitval percentages zijn altijd lastig, dan zul je al van alle merken een 1000-tal schijven in beheer moeten hebben om een reëel beeld te kunnen schetsen en dan nog kun je er eens een slechte serie tussen hebben. Qua slechte serie heb ik niet zo'n goede ervaring met een aantal Desktop schijven van Seagate (van een jaar of 2 geleden).
True. Als je opeens een slechte reeks hebt kan dit het cijfer enorm beinvloeden. Zo kan het dat een reeks schijven met een uitvalpercentage van nog geen procent bij u stijgt tot 5% op die 1000 schijven

nu on topic: nog steeds geen echte prijsdaling merkbaar op de markt >:)

• scorpionv
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 04-12 21:11

scorpionv

Los Alcoholicos

Hakker schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 20:37:
Wat een vreemde zet, de 5K3000 is nu al niet meer te betalen (vanwege schaarste?), en de 5K4000 is nog niet echt leverbaar, en kost ook nog al wat meer. Als je dus > 2TB wilt, moet je aan de Seagate of WD alternatieven, maar beiden hebben een slechte reputatie wat betreft uitval.

Waardeloze move, had de 5K3000 voorlopig lekker blijven produceren tot de 5K4000 goed beschikbaar is.

Now processing: World Community Grid!

• Dirty
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14:34

Dirty

Is it capputime yet?

scorpionv schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:19:
[...]

Wat een vreemde zet, de 5K3000 is nu al niet meer te betalen (vanwege schaarste?), en de 5K4000 is nog niet echt leverbaar, en kost ook nog al wat meer. Als je dus > 2TB wilt, moet je aan de Seagate of WD alternatieven, maar beiden hebben een slechte reputatie wat betreft uitval.

Waardeloze move, had de 5K3000 voorlopig lekker blijven produceren tot de 5K4000 goed beschikbaar is.
Ik had ook gehoopt om mijn nas nog even te kunnen vullen met 3 extra 5k3000, ik denk dat ik nu maar wacht totdat de 7k4000 verder in prijs zakt...

• Speedwolf
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 15-08-2017
Dirty schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 16:54:
[...]

Ik had ook gehoopt om mijn nas nog even te kunnen vullen met 3 extra 5k3000, ik denk dat ik nu maar wacht totdat de 7k4000 verder in prijs zakt...
ik vrees dat je nog een tijdje zal mogen wachten... jammer genoeg.
Ik denk niet dat de 7k4000 direct zal zakken in prijs

• Dirty
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14:34

Dirty

Is it capputime yet?

Speedwolf schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 11:58:
[...]

ik vrees dat je nog een tijdje zal mogen wachten... jammer genoeg.
Ik denk niet dat de 7k4000 direct zal zakken in prijs
De afgelopen week is de prijs al weer een leuk stukje gezakt..

Ik blijf hopen :)

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 13:13
Beste tweakers,

Sorry voor het stellen van deze vraag (had geen zin om 37 pages door te zoeken), maar ligt het in de lijn der verwachting dat HDD van 0,5 tot 2tb binnen nu en een kwartaal weer voor normale prijzen te koop zijn (lees voor de overstromingen)
Ik heb namelijk eigelijk een uitbreiding nodig, maar ik weiger meer euro per gb te betalen dan ik 1,5 jaar geleden deed (1tb samsung spinpoint voor nog geen 50 euro)

Alvast bedankt

MVG

[Voor 5% gewijzigd door eL_Jay op 22-06-2012 14:40]

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 04-12 20:37

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Gaat waarschijnlijk nog wel even duren, er is te weinig concurrentie..Het zal wel goedkoper worden maar denk dat het nog zeker langer dan een half jaar duurt voordat we op het oude prijspeil zitten. Maar het kan ook snel gaan, SSD's worden bijvoorbeeld steeds goedkoper.

• eL_Jay
Mr_gadget schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 14:58:
Gaat waarschijnlijk nog wel even duren, er is te weinig concurrentie..Het zal wel goedkoper worden maar denk dat het nog zeker langer dan een half jaar duurt voordat we op het oude prijspeil zitten. Maar het kan ook snel gaan, SSD's worden bijvoorbeeld steeds goedkoper.
Bedankt voor de info, dan denk ik dat ik toch nog maar even een half jaartje wacht. Tot die tijd red ik me wel met de 128gb ssd voor mijn game-rig en 1 tb voor de htpc. Ik ben allang blij dat verwacht wordt dat hdd uberhaupt nog ooit op het oude prijspeil komen.
Door de opkomst van ssd zou dit zomaar niet het geval kunnen zijn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat tegen de tijd dat de prijs zakt naar 50 euro ze opgevolgd gaan worden door grotere schijven (en dan zakken die weer af in prijs).

Appart dat de Chinezen nog geen harddisks maken, schijnbaar toch iets wat moeilijker te produceren is als geheugen in de verschillende vormen (wat ze wel maken).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 04-12 20:37

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

eL_Jay schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 15:03:
[...]

Bedankt voor de info, dan denk ik dat ik toch nog maar even een half jaartje wacht. Tot die tijd red ik me wel met de 128gb ssd voor mijn game-rig en 1 tb voor de htpc. Ik ben allang blij dat verwacht wordt dat hdd uberhaupt nog ooit op het oude prijspeil komen.
Door de opkomst van ssd zou dit zomaar niet het geval kunnen zijn
Dat is alleen maar mijn voorspelling, ik heb geen kristallen bol dus ik weet ook niet zeker ;)

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Eigenlijk is het niet zo heel vreemd dat de prijzen niet zo hard (meer) dalen. Er zijn eigenlijk nog maar twee grote partijen over gebleven te weten Seagate en Western Digital.

Seagate heeft eerst Maxtor en recentelijk Samsung overgenomen, vervolgens heeft Western Digital Hitachi ingelijfd. Dit betkend minder concurrentie, waardoor prijzen hoger zullen blijven. Concurrentie van SSD's zal er voorlopig niog niet zo hard lopen, ondanks een paar mooie aanbieding op dat gebied. Voorlopig zal de SSD nog niet kunnen concurreren op het gebied van capaciteit en betrouwbaarheid met daar tegenover de prijs. Vooral in dit laatste heeft de SSD nog iets in te bewijzen.

Aangezien dit alles nu wel bekend moet zijn en niet meer zo'n hot-topic is, waardoor er in eerste instantie een wildgroei aan topic's onstond over prijsdiscussies, wordt dit stucky topic weer omgebouwd tot een normaal topic.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• augustus
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 27-04-2015

augustus

Take 6

Ik erger me aan opmerkingen (in reviews en fora) dat de prijzen alweer aan het dalen zijn.

Ja: de speculatie van eind vorig jaar met prijsstijgingen tot 400% is verleden tijd, maar de prijzen liggen nog steeds 50 tot 100% boven die van 'n jaar geleden.

De pricewatch-grafiekjes lopen vanaf januari ook zo goed als horizontaal. Met het huidige tempo duurt het nog anderhalf jaar voor de prijzen op het oude niveau komen (en dan heb ik de afname nog optimistisch geextrapoleerd).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik verwacht dat de prijzen van hardeschijfen ook niet meer zover zullen dalen, zie daarvoor mijn ook mijn vorige reactie het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod, met maar een paar grote partijen. Persoonlijk snap ik niet dat deze discussie blijft voortbestaan, aangezien het vrij simpel is. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Tja, discussie is ook een kwestie van vraag en aanbod. Simpel of niet, het treft heel veel mensen, dus heel veel mensen hebben vragen, en het aanbod om ze te stellen is er genoeg. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:23
dit is misschien niet helemaal het juiste topic ,

maar ik stel hier toch de vraag maar even ,

wat ik zoal zie is dat vooral bij de seagate barracuda schijven nieuwste generatie de prijzen wel licht dalen ,
nu ben ik daarin ook geinstresseerd ,
wel heb ik al gelezen dat deze schijf 3 TB zowel in thailand als in china geproduceert wordt .
en wat daarin de verschillen zijn qua snelheid en betrouwbaarheid .

Maar wwaar kan ik nog zo n schijf uit thailand krijgen want mijn eerste rondvraag gaf aan dat menig webwinkel of wel china hanteert of wel het niet mag zeggen ....

iemand een tip of wachten geblazen , en hopen op betere tijden .

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

_Dune_ schreef op zondag 01 juli 2012 @ 12:58:
Ik verwacht dat de prijzen van hardeschijfen ook niet meer zover zullen dalen, zie daarvoor mijn ook mijn vorige reactie het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod, met maar een paar grote partijen. Persoonlijk snap ik niet dat deze discussie blijft voortbestaan, aangezien het vrij simpel is. :)
Er zijn nog steeds twee aanbieders en losse videokaarten en CPU's zijn ook niet achterlijk duur, terwijl ook daar maar twee (grote) partijen zijn.

Ik verwacht eerder dat de prijzen op een gegeven moment juist heel scherp zullen dalen (naar ten minste het oude niveau), wanneer vraag en aanbod weer aardig in balans is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 02-12 11:17

ScSi

Belg.

Ik verwacht ook dat de prijzen nog wel zullen dalen, liever vroeger dan later. OEM's zullen altijd wel schijven afnemen, maar veel particulieren (oa mezelf) stellen een upgrade naar een grotere HDD alsmaar uit, en schonen liever hun HDD op dan blindelings storage bij te kopen.

Volgens onderstaand artikel echter, blijven de prijzen hoog tot 2014. Er worden een aantal valide argumenten aangehaald (en gestaafd), aanrader om even te lezen..

http://www.computerworld....to_remain_high_until_2014

[Voor 37% gewijzigd door ScSi op 02-07-2012 13:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CiPHER
  • Laatst online: 28-04-2017
Een interessante analyse van iemand op een andere discussieforum:
The constrained supply wouldn't explain only a 3.1% drop in shipped units and certainly wouldn't be enough to explain the increase in prices by (on average drives are still about 60-90% more expensive than they were before the flooding). Based on the supply-demand curves, the drop in supply would have to be substantially more to justify such steep price increases.

"Seagate on Tuesday reported financial results for the quarter ended December 30, 2011. Shipments of hard disk drives (HDDs) dropped only 3.1% in terms of units, but at the same time the Seagate's earnings increased by 18.5%, whereas the company's profitability rose whopping 375%. With increased pricing and long-term supply agreements, the HDD industry will change for a long time.
Dus de omzet stijgt met 18,5% maar de winst stijgt met 375%. Interessant! Ik dacht dat de hardeschijffabrikanten eerder lieten doorschemeren dat zij nauwelijks meer vragen voor hardeschijven dan voor de crisis. Hoe dan ook, er is iemand die enorm veel geld verdient op dit moment. Als je al winst maakt door iets als 58 euro te verkopen, is het natuurlijk nog stoerder als dit naar 140 euro stijgt.

Ik had alleen niet verwacht dat deze kunstmatig hoge prijzen zo lang vol te houden zijn. Ik had al eerder een daling verwacht. Maar laten we ook niet vergeten dat er nu nog maar 2 spelers over zijn, in een markt die duidelijk aflopend is. Het is niet erg aantrekkelijk om te investeren in mechanische opslag. Teveel onzekerheden, onduidelijk of die investering weer terug komt. Ik denk dat Seagate en WD nog wel één keer een R&D stap doen naar HAMR (Heat-Assisted Magnetic Recording; de opvolger van Perpendicular recording). Maar daarna kan het best eens einde verhaal zijn.

Hardeschijven was een fel concurrerende markt waarbij de spelers elkaar continu probeerde af te troeven met hun producten, maar bijvoorbeeld ook door standaard 3 of 5 jaar garantie te bieden. Dat tijdperk is nu voorbij; de fabrikanten hebben de garantie tot het wettelijk minimum beperkt, er is vrijwel geen innovatie meer, de populaire producten vóór de vloed zijn op dit moment nog steeds dé producten... kortom er gebeurt weinig meer. De markt is vernietigt door het opkopen van Samsung en Hitachi; de twee hardeschijffabrikanten die het meest innoveerden. Dat lijkt mij ook de reden dat ze opgekocht zijn; de twee grote jongens Seagate en WD willen liever rustig aan doen zodat ze hun R&D kosten uitsmeren over een langere periode.

Uiteindelijk als SSDs dichter in de buurt komen van de prijs van mechanische opslag, denk ik dat het is afgelopen. Er komt een moment dat mensen als een soort exodus geen hardeschijven meer kopen. Dat effect kan zichzelf als een sneeuwbal gaan versnellen, doordat bij een lager productievolume de kosten per stuk hoger worden. De lage prijs van hardeschijven al die jaren was alleen mogelijk door de massaproductie en hoge vraag, en ook goede vooruitzichten voor het verdienen van geld. Dat laatste is nu weg, er zijn nog maar 2 spelers. De markt is dood.

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 04-12 08:36
CiPHER schreef op maandag 02 juli 2012 @ 16:34:
Een interessante analyse van iemand op een andere discussieforum:

[...]

Dus de omzet stijgt met 18,5% maar de winst stijgt met 375%. Interessant! Ik dacht dat de hardeschijffabrikanten eerder lieten doorschemeren dat zij nauwelijks meer vragen voor hardeschijven dan voor de crisis. Hoe dan ook, er is iemand die enorm veel geld verdient op dit moment. Als je al winst maakt door iets als 58 euro te verkopen, is het natuurlijk nog stoerder als dit naar 140 euro stijgt.
Dit wordt ook wel de (operationele) hefboomwerking genoemd. Als een bedrijf veel vaste kosten heeft, zorgt een omzetstijging voor veeeeel meer winst omdat de vaste kosten niet (procentueel gezien dan) meestijgen.
De lage prijs van hardeschijven al die jaren was alleen mogelijk door de massaproductie en hoge vraag, en ook goede vooruitzichten voor het verdienen van geld. Dat laatste is nu weg, er zijn nog maar 2 spelers. De markt is dood.
Dan is mijn vraag, waar laten we dan al onze bestanden? Online inkopen (cloud) is duurder dan een HD aanschaffen en dan heb ik het niet over de privacy. Waarschijnlijk komt er nu een shift/extra diensten om mediabestanden voor altijd op te slaan in de cloud. Dit zou de behoefte van veel opslaan grotendeels wegnemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

CiPHER schreef op maandag 02 juli 2012 @ 16:34:
Hardeschijven was een fel concurrerende markt waarbij de spelers elkaar continu probeerde af te troeven met hun producten, maar bijvoorbeeld ook door standaard 3 of 5 jaar garantie te bieden. Dat tijdperk is nu voorbij; de fabrikanten hebben de garantie tot het wettelijk minimum beperkt, er is vrijwel geen innovatie meer, de populaire producten vóór de vloed zijn op dit moment nog steeds dé producten... kortom er gebeurt weinig meer. De markt is vernietigt door het opkopen van Samsung en Hitachi; de twee hardeschijffabrikanten die het meest innoveerden. Dat lijkt mij ook de reden dat ze opgekocht zijn; de twee grote jongens Seagate en WD willen liever rustig aan doen zodat ze hun R&D kosten uitsmeren over een langere periode.

Uiteindelijk als SSDs dichter in de buurt komen van de prijs van mechanische opslag, denk ik dat het is afgelopen. Er komt een moment dat mensen als een soort exodus geen hardeschijven meer kopen. Dat effect kan zichzelf als een sneeuwbal gaan versnellen, doordat bij een lager productievolume de kosten per stuk hoger worden. De lage prijs van hardeschijven al die jaren was alleen mogelijk door de massaproductie en hoge vraag, en ook goede vooruitzichten voor het verdienen van geld. Dat laatste is nu weg, er zijn nog maar 2 spelers. De markt is dood.
Ehhh... sorry maar de vraag naar opslag neemt alleen maar (snel) toe. SDD's gaan dat echt niet op korte termijn vervangen. Die zullen voorlopig nog wel even flink achterlopen bij de vraag naar opslagcapaciteit. De overname van Hitachi door WD (en de eerdere van Samsung en Maxtor) had(den) nooit goedgekeurd mogen worden en ik hoop dat er een (Europees/Amerikaans?) onderzoek zal komen naar de kartelvormingspraktijken van WD en Seagate met gigantische boetes en verplicht opsplitsen van de bedrijven om weer eerlijke concurrentie tot stand te brengen. Ik vraag me ook af hoeveel er aan steekpenningen is betaald om die laatste overnames goedgekeurd te krijgen. Ik heb weinig illusies meer op dat gebied.

En een aantal jaar geleden las ik op de Hitachi site een roadmap met technologieën die men aan het ontwikkelen was en waarmee men verwachtte ongeveer tien jaar later schijven van 50TB te zullen hebben. De twee technieken waren 'patterned disks', met een vast patroon van locaties op de schijven waar de bits komen te staan vergelijkbaar aan de optische opslagmedia en 'thermally assisted writing' (beide uit mijn blote hoofd) waarbij men het schijfoppervlak met een laser verhit om de stroomsterkte die nodig is om de magnetische oriëntatie te veranderen te verkleinen zodat de beïnvloeding van naastgelegen bits veel kleiner wordt en die bits daardoor ook veel dichter bij elkaar kunnen liggen met de mogelijkheid van een dramatische toename van de informatiedichtheid tot gevolg. WD zal die technologische kennis van Hitachi ook ongetwijfeld willen gaan gebruiken om aan de vraag te kunnen blijven voldoen.

Ik weet niet of het nog steeds op hun site te vinden is maar het was een 'interesting read'. 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb over de overnames ook met grote verbazing gelezen, er zijn nu eigenlijk gewoon twee grote partijen overgebleven die volgens mij zich absoluut niet druk gaan maken om de prijzen weer zo snel als mogelijk weer op de toch wel erg lage prijsniveau te krijgen van voor de overstroming. Daar hebben de mededingingsautoriteiten naar mijn idee een steekje laten vallen. :) Overigens zou ik het we ler gvreemd gaan vinden dat men zich nu ineens weer zou moeten gaan opsplitsen, daar zou ik dan als bedrijf zoveel als mogelijk vertraging in gaan gooien. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

The post-flood decline of hard drive prices is slowing
A deeper look at the numbers

http://techreport.com/articles.x/23185

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM850x |

• augustus

augustus

Take 6

_Dune_ schreef op zondag 01 juli 2012 @ 12:58:
Persoonlijk snap ik niet dat deze discussie blijft voortbestaan, aangezien het vrij simpel is. :)
Ik denk dat het geen discussie is, maar het uiten van frustratie.

Mijn ergernis betreft ook mensen die zeggen 'dat de prijzen alweer lekker aan het dalen zijn'. Daarmee suggereer je dat de huidige prijzen normaal zijn. ...terwijl die dus 50~100% boven die van vorig jaar liggen.

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Maar het is ook niet gezegd dat de prijzen van toen "normaal" waren. Want wat is normaal. :?

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM850x |

• RuddyMysterious
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 04-12 07:13

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Normaal is als de prijzen voortvloeien uit een prijszetting die er is gekomen door volkomen concurrentie. Dat lijkt absoluut niet het geval te zijn, want het lijkt eerder op kartelvorming, volgens mijn nederige mening. En dat is iets waar de consument tegen in moet gaan! Raap op die hooivorken en toortsen, we gaan op mars naar de deuren van WD en Seagate en lynchen de kaderleden die verantwoordelijk zijn voor dit onrecht!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thof1
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 14:38

thof1

FP ProMod
Vandaag ook een artikeltje over op ServerTheHome.com
Western Digital Earnings Blowout. Oligopoly Benefiting

Western Digital released earnings that absolutely blew out analyst estimates this week. Analysts are expecting Seagate to follow suit next week. This makes a ton of sense. With the Western Digital – Hitachi GST merger and the Seagate Samsung merger, there are effectively three hard drive players with Toshiba being number three.

Lees meer...

[Voor 17% gewijzigd door thof1 op 29-07-2012 22:39]

Tijd voor glasvezel in Apeldoorn? Praat en denk mee in een speciaal topic.

• S950
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 04-01-2013
Hebben jullie welleens een enkele harddisk besteld bij een online-shop. En hoe is de harddisk toen aangekomen. Ik doel daarmee op de verpakking en hoe adequaat vond je de verpakking?

Ik heb gisteren zelf een HD besteld en vandaag al mogen ontvangen. Maar ik ben niet zo te spreken over de wijze van verpakking. Maar ik wil het ook niet aankaarten bij de winkel als blijkt dat ik mij wellicht aanstel. Dus vraag ik naar ervaringen.

[Voor 21% gewijzigd door S950 op 31-07-2012 15:19]

• NL_NaToR
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09:29
Vragen kan toch nooit kwaad? Post anders eens een foto'tje hoe hij verpakt was!

• _JGC_
Ja, wel ervaring mee. Hangt gewoon af van de webshop. De ene shop heeft er lak aan en gooit het gewoon los in de doos, vorige week nog meegemaakt met 2 harddisks bij een bestelling met wat switches en muizen, overal luchtzakjes, maar harddisks lagen gewoon los in de doos op de bodem. Ik heb hier overigens ook over geklaagd bij de winkel, als je op die manier harddisks opstuurt voor een RMA wordt nml onmiddellijk je garantie ingetrokken door de fabrikant.
Andere shops verpakken het dan weer in karton of schuim en zorgen dat iig de meeste schokken wel worden opgevangen.

De harddisks die ik vorige week zo binnenkreeg werken overigens naar behoren, maar voordat je met een gerust hard een setje WD RE4 drives in een server prakt als je weet dat ze zo behandeld zijn ga je ze eerst testen.

• Anoniem: 93986
  • Niet online
S950 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:14:
Hebben jullie welleens een enkele harddisk besteld bij een online-shop. En hoe is de harddisk toen aangekomen. Ik doel daarmee op de verpakking en hoe adequaat vond je de verpakking?

Ik heb gisteren zelf een HD besteld en vandaag al mogen ontvangen. Maar ik ben niet zo te spreken over de wijze van verpakking. Maar ik wil het ook niet aankaarten bij de winkel als blijkt dat ik mij wellicht aanstel. Dus vraag ik naar ervaringen.
Alleen maar. En het verschilt. Hangt er vanaf hoeveel zwakzinnigen ze in dienst hebben. Maakt niet uit welke winkel. Oplossing is simpel, gewoon retour onder koa met de mededeling dat je graag nieuwe wilt ivm stuiteren in de doos. Zorg wel dat je de serienummers opschrijft van de schijven die je retour stuurt.
Bij mij flikten ze het om gewoon dezelfde schijven weer naar mij op te sturen. Ik zal maar geen namen noemen.

• S950
_JGC_ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:30:
Ja, wel ervaring mee. Hangt gewoon af van de webshop. De ene shop heeft er lak aan en gooit het gewoon los in de doos, vorige week nog meegemaakt met 2 harddisks bij een bestelling met wat switches en muizen, overal luchtzakjes, maar harddisks lagen gewoon los in de doos op de bodem. Ik heb hier overigens ook over geklaagd bij de winkel, als je op die manier harddisks opstuurt voor een RMA wordt nml onmiddellijk je garantie ingetrokken door de fabrikant.
Andere shops verpakken het dan weer in karton of schuim en zorgen dat iig de meeste schokken wel worden opgevangen.

De harddisks die ik vorige week zo binnenkreeg werken overigens naar behoren, maar voordat je met een gerust hard een setje WD RE4 drives in een server prakt als je weet dat ze zo behandeld zijn ga je ze eerst testen.
Dus de twee harddrives die jij hebt ontvangen raakten de platte bodem van de doos en niet de luchtkussens?

Ik zal wat later een foto uploaden van mijn pakketje want dat gaat nu niet. Ik kreeg een vierkant doosje van 23B x 23D x 11H cm. Op de bodem het factuur, beetje grof lichtbruin papier ongeveer 1cm dik, de harddisk van samsung in plastic doosje, en de rest opgevuld met datzelfde lichtbruine papier maar dan opgevouwen.

Het wekte niet superveel vertrouwen maar ik kan ook niet zeggen dat het pure nalatigheid was denk ik. Wat zal ik doen. Ik ga de disk natuurlijk testen Maarja... hoe lang gaat zoiets mee denk ik dan.

[Voor 3% gewijzigd door S950 op 31-07-2012 15:56]

• _JGC_
S950 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:54:
[...]

Dus de twee harddrives die jij hebt ontvangen raakten de platte bodem van de doos en niet de luchtkussens?

Ik zal wat later een foto uploaden van mijn pakketje want dat gaat nu niet. Ik kreeg een vierkant doosje van 23B x 23D x 11H cm. Op de bodem het factuur, beetje grof lichtbruin papier ongeveer 1cm dik, de harddisk van samsung in plastic doosje, en de rest opgevuld met datzelfde lichtbruine papier maar dan opgevouwen.

Het wekte niet superveel vertrouwen maar ik kan ook niet zeggen dat het pure nalatigheid was denk ik. Wat zal ik doen. Ik ga de disk natuurlijk testen Maarja... hoe lang gaat zoiets mee denk ik dan.
Die WD RE4 drives van mij lagen gewoon plat op de bodem van de doos in een stukje antistatisch plastic, zonder enige bescherming ertussen of eromheen. Verder waren er 3 switches en 4 muizen in de doos gelegd en was de doos verder opgevuld met luchtkussens. Doos zelf was ook niet de stevigste, volgens mij heeft die webshop geen stevige dozen, want ik heb ze nog nooit gezien daar.

In jouw geval is de harddisk nog beschermd door een extra laag papier/karton en de plastic houder die samsung eromheen doet. Denk dat die combinatie wel redelijk wat dempt, zolang de boel is afgevuld zodat de boel niet gaat schuiven en de harddisk niet direct op de bodem van het doosje ligt valt het wel wat mee.

• S950
Ik wil de harddisk uiteraard testen vóór gebruik. Kunnen jullie mij advies geven hoe ik de harddisk het beste kan testen. het is een Samsung HD204UI. En volgens mij pre-fromatted met de 4k sectors. En is een her-format verstandig?

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
S950 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 17:11:
Ik wil de harddisk uiteraard testen vóór gebruik. Kunnen jullie mij advies geven hoe ik de harddisk het beste kan testen. het is een Samsung HD204UI. En volgens mij pre-fromatted met de 4k sectors. En is een her-format verstandig?
Wat heeft dit alles in godsnaam te maken met de overstromingen in Thailand? :X

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 25-11 21:46
Gewoon badblocks er overheen halen?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

S950 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:14:
Verschillende. Normaal is het prima, maar één keer heeft een shop het mij geflikt om een 3,5" harddisk in een bubbelenvelop op te sturen. |:(

Tis een wonder dat hij het nog jaren heeft gedaan (en daarna heb ik hem verkocht). Ik had er nog wel een hele nare shopreview voor achtergelaten welke ze vast nog wel een paar bestellingen heeft gekost..
S950 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 17:11:
Herformatteren? Nieuwe harddisks zijn nooit geformatteerd. Externe uitgezonderd.

Ik zou zeggen testen met de tool van de fabrikant (zowel korte als uitgebreide test) en daarna een tool als h2testw gebruiken om de harddisk een paar keer volledig vol te schrijven en terug uit te lezen. Als ie dan nog niks raars heeft gedaan zou ik het wel vertrouwen.

Maar idd, wat heeft dit met Thailand te maken..

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Modbreak:Zoals sommige personen al opmerkten, on topic again. ;)

• ScSi
  • Laatst online: 02-12 11:17

ScSi

Belg.

thof1 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 22:36:
Vandaag ook een artikeltje over op ServerTheHome.com

[...]
Conclusie is wat _Dune_ dus al zei; 2 grote spelers (en een kleinere Toshiba) bepalen de prijzen door hun oligopolie.. Mijn tekort in space wordt nijpender met de dag, dus ik denk dat ik hoe dan ook overstag ga, en binnenkort de kassa van WD of Seagate zal spijzen..

Misschien had ik vorig jaar beter aandelen kunnen kopen, had ik een HDD voor niets gehad ;(

• wdawn
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 26-05-2013
De prijzen zullen relatief gezien nooit meer hetzelfde worden, vergelijk het een beetje met de bezine prijs in nederland, het stijgt 20% en dan daald het 2%, en zo gaat het door :P.

Als fabrikant ben je ook wel goed gek om de prijzen weer te laten zakken.

• augustus

augustus

Take 6

Het is - gezien de enorme winstsprong - wel duidelijk dat Seagate loog toen ze suggereerden dat zij niet verantwoordelijk waren voor de prijsexplosie. (Het zou eerder komen door speculanten, tussenhandel, winkels en een run door eindgebruikers). Geen schade door de overstromingen en producten twee~drie~vier keer zo duur...

WD had wel ondergelopen fabrieken, en dan evengoed een winstverdubbeling laten zien...

A propos:
Laten we niet vergeten dat er 815 Thai zijn verdronken, en 13 miljoen Thai problemen ervoeren (bijv. huis verwoest). Totaal 45 miljard USD schade.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Ah, de hardeschijffabrikanten zijn dus stiekem een inlands rampenfonds aan het opbouwen. Zo vriendelijk van hen! ;)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Na het lezen van die recente winstcijfers wil ik mezelf nog even apart herhalen.
CaptJackSparrow schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:18:
De overname van Hitachi door WD (en de eerdere van Samsung en Maxtor) had(den) nooit goedgekeurd mogen worden en ik hoop dat er een (Europees/Amerikaans?) onderzoek zal komen naar de kartelvormingspraktijken van WD en Seagate met gigantische boetes en verplicht opsplitsen van de bedrijven om weer eerlijke concurrentie tot stand te brengen. Ik vraag me ook af hoeveel er aan steekpenningen is betaald om die laatste overnames goedgekeurd te krijgen. Ik heb weinig illusies meer op dat gebied.
Ik vind dat die torenhoge winstcijfers, vooral bij WD ondanks de schade van de overstroming, de wenselijkheid van dit standpunt nog eens zeer duidelijk onderstrepen.

• GaddoGaddo
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17-02-2013
Kartelvorming geldt ook hier in nederland bij bijv. de zorgverzekeringswet denk ik. En hoe de verzekeraars via de overheid en per wet alle burgers verplicht tot klant hebben gemaakt. Nu zien wij de premies elk jaar rap omhoog gaan. Maar de kwaliteit en service omlaag.. Ik zet dan ook wel vraagtekens of dit niet gewoon normale marktwerking is. maar waar zit dan de grens tussen kartelvroming en legale marktverovering. zouden zorgverzekeraars zonder hulp van de overheid ook de markt zo hebben kunnen veroveren?

OT:
Omdat de prijzen zo hoog werden vorig jaar door de overstromingen. Heb ik de aanschaf van de welbekende Samsung F4 HD204UI uitgesteld. En pas eentje aangeschaft. Nu blijkt (zo lees ik hier: http://www.newegg.com/Pro...px?Item=N82E16822152245). Dat mijn HD204UI waarschijnlijk gewoon een Seagate Barracuda is. (ST200DL004 ipv Samsung HD204UI). En ik word best misselijk van al die negatieve reacties op deze Seaagate drive. Mischien is het wel een Barracuda Green dat niet door alle tests heenkwam en werd verkocht als Samung Spinpoint HD204UI :(

Wat zouden jullie doen, zouden jullie deze drive houden of terugsturen. Want zo heel betrouwbaar lijkt hij mij niet. Feedback Please! :)

[Voor 16% gewijzigd door GaddoGaddo op 03-08-2012 03:06]

• Durandal
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23-11 18:04
Ik heb lang gekeken naar al die HDs van tegenwoordig en ik krijg de indruk dat die dingen gewoon met technische problemen verkocht worden en dat geprobeerd wordt met lapmiddelen de boel stil te houden.
Seagate viel af om dat die dingen een idioot snelle spinup count hebben en een vreemd geluid maken met die spinups. Hebben ze het geluid weggepatched maar die idioot hoge spinup blijft.
WD zelfde probleem. Zijn verschillende versies van met dezelfde firmware en aanduiding, ook nog eens uit China en Thailand waarbij de Chinese versie brak is. Sleep mode na ongeveer 8 seconden wat er in resulteert dat de HD na andehalf jaar al door zijn max aantal spinups heen is.
Dan die Samsung, waarvan je niet weet of je een samsung of een Barracuda krijgt.

Ik heb ten lange leste maar voor de Hitachi 7k4000 4TB gekozen. Die boezemt nog vertrouwen in en is de enige waar ik geen negatieve verhalen heb gelezen. Is gecertificeert voor 24/7 en durft ook een normale garantietermijn te geven. Dan maar wat duurder. Geen ellende is ook geld waard.

Mijn advies is dan ook duidelijk ;)

• Madrox
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:53

Madrox

Oh, Pharaoh!

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 20:00:
[...]

Verschillende. Normaal is het prima, maar één keer heeft een shop het mij geflikt om een 3,5" harddisk in een bubbelenvelop op te sturen. |:(

Tis een wonder dat hij het nog jaren heeft gedaan (en daarna heb ik hem verkocht). Ik had er nog wel een hele nare shopreview voor achtergelaten welke ze vast nog wel een paar bestellingen heeft gekost..
Koppen staan in "parking" stand dus in principe kan dat geen kwaad. Wel kan er een en ander afbreken als die valt en daarom is het ook niet zo handig om het zo op te sturen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Dutchtraveller
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 00:15
Ben van plan een aantal Samsung HD204UI's aan te schaffen omdat deze goed getest zijn, laag stroomgebruik en nog 3 jaar garantie hebben. Ik heb een aantal Samsungs en die doen het allemaal prima.
En dan lees ik hier dat Seagate zijn drives omlabelt naar Samsung... :(
@GaddoGaddo. Volgens de info op de link die je noemde staat rechtboven op het label wat het echte merk is. Dus als je daar geen Seagate ziet staan zit je goed.
Het type wat genoemd wordt op die website is ook niet HD204UI maar F4 ST2000DL004.

Door het gebrek aan concurentie zie ik zie de prijzen van de HD's niet veel dalen de komende tijd.
De capaciteitsgroei waar we altijd op konden rekenen zal ook wel afnemen.

Gelukkig worden SSD's steeds betaalbaarder en daarin is nog wel concurrentie.
Ik dacht laat ik eens kijken hoe lang het duurt voordat we dezelfde prijs capaciteitsverhouding als bij HD's kunnen verwachten.
Ik schat in dat SSD's t.o.v. de HD's 30% verbeteren per jaar (o.a. door het gebrek aan concurentie).
Uitgangpunten: de 2 meest populaire 2,5" disks:
de Samsung 830 van 256GB kost nu 0,66 euro / GB.
de Toshiba MQ01ABD100 van 1TB kost nu 0,084 euro / GB.
Dat scheelt een factor: 7,85714 (ik heb de niet significante cijfers met opzet laten staan..).
Hoe lang duurt het nu voordat SSD's dan gelijk komen met HD's als we een factor 1,3 per jaar inhalen?
Dat blijkt 7,85710 jaar te zijn.
Het aantal jaren is dus bijna precies gelijk aan het verschil wat we nu hebben... :o >:) 8)7

• S950
Het kan ook zijn dat Seagate, na overname van Samsung, de producten van Samsung zelf omlabelt naar Seagate serienummers. En zo Samsung en haar modellen geleidelijk aan uitfasseert. Maar overal lees ik dat men andersom denkt dus wat is het nou..

Wat wel zo is lees ik, is dat de lopende band voor de HD204UI is gewijzigd naar een locatie in China "DGT". En dat wellicht door mindere kwaliteitscontrole de harddrives minder betrouwbaar zijn?

Maarja wat je dan precies krijgt (Samsung of Seagate) dat kan alleen Seagate weten denk ik. Ik heb er ook een gekocht en ik stuur hem terug wegens gebrek aan vertrouwen. Had de website maar duideljker moeten zijn dat het een Seagate serienummer betrof.

Ik vrees dat wij gewoon bij de neus zijn genomen door de fabrikanten over de hoge prijzen. Mooie economische les vind ik wel.

[Voor 3% gewijzigd door S950 op 04-08-2012 23:10]

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
S950 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 23:08:

Ik vrees dat wij gewoon bij de neus zijn genomen door de fabrikanten over de hoge prijzen. Mooie economische les vind ik wel.
Wat dacht je dan? Dat de fabrikanten van whatever normaal gesproken dit zo goedkoop mogelijk aan je willen verkopen?

Of willen ze zoveel mogelijk winst maken, en het tegen een zo hoog mogelijke prijs verkopen?

• Malarky
  • Registratie: december 2006
  • Nu online

Malarky

Wils voor wat ieder

augustus schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 15:45:
Het is - gezien de enorme winstsprong - wel duidelijk dat Seagate loog toen ze suggereerden dat zij niet verantwoordelijk waren voor de prijsexplosie. (Het zou eerder komen door speculanten, tussenhandel, winkels en een run door eindgebruikers). Geen schade door de overstromingen en producten twee~drie~vier keer zo duur...

WD had wel ondergelopen fabrieken, en dan evengoed een winstverdubbeling laten zien...

A propos:
Laten we niet vergeten dat er 815 Thai zijn verdronken, en 13 miljoen Thai problemen ervoeren (bijv. huis verwoest). Totaal 45 miljard USD schade.
De beurskoers van Seagate verdubbelde toch een paar dagen na de overstroming?, dat werd nog groot in het nieuws uitgemeten. En terecht, bij elk fatsoenlijk bedrijf halveren de beurskoersen als er van de ene op de andere dag wat belangrijke en peperdure fabrieken compleet wegdrijven en de gehele infrastructuur vernietigd is in een land. Oftewel iedereen, inclusief de beleggers wisten al vanaf dag 1 dat Seagate zelf een grote hand zou hebben in de prijsstijgingen, lang voordat ze erover logen.

• GaddoGaddo
  • Laatst online: 17-02-2013
Reepje schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 23:14:
[...]

Wat dacht je dan? Dat de fabrikanten van whatever normaal gesproken dit zo goedkoop mogelijk aan je willen verkopen?

Of willen ze zoveel mogelijk winst maken, en het tegen een zo hoog mogelijke prijs verkopen?
Uiteraard wat jij zegt. Maar ik kan zijn sentimenten best begrijpen. Want overal werden de smoezen herhaalt en herhaalt. En met succes. Alleen zijn tweakers nogal sceptisch en voorzichtig maar ook zij konden dit niet helemaal zeker weten. Zie dit topic.

• ksi
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 03-11 18:20
Malarky schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 01:26:
[...]

De beurskoers van Seagate verdubbelde toch een paar dagen na de overstroming?, dat werd nog groot in het nieuws uitgemeten. En terecht, bij elk fatsoenlijk bedrijf halveren de beurskoersen als er van de ene op de andere dag wat belangrijke en peperdure fabrieken compleet wegdrijven en de gehele infrastructuur vernietigd is in een land. Oftewel iedereen, inclusief de beleggers wisten al vanaf dag 1 dat Seagate zelf een grote hand zou hebben in de prijsstijgingen, lang voordat ze erover logen.
De fabrieken zullen zeker goed verzekerd zijn. Verder heeft het waarschijnlijk te maken met een grote overcapaciteit die ineens was opgelost. Met de opkomst en verschuiving van de HD consumentenmarkt naar ssd blijft de vraag naar traditionele schijven achter.

• prutser001
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Op mijn werk bestellen we meestal 50-100 schijven in 1 keer, dus in 'originele' doos vanaf de fabrikant. Ze zitten dan gewoon in een schuimrubber/piepschuim bescherming en een antistatisch zakje. De dozen zijn meestal dubbel uitgevoerd met karton. Als we ze nodig hebben bestellen we over het algemeen dus dozen a 25 stuks.

En ja het viel me op dat Seagate schijven Samsung logo's hadden, ik kon dat vergelijken met de modellen van de schijven zelf. De Seagate schijven hebben op de hoeken aan de bovenkant over het algemeen een schuine rand waar de Samsung schijven gewoon een ronding hebben.

Dit gebeurde ook toen Seagate Maxtor over nam, toen zag je ineens weer Maxtor modellen met Seagate stikkers.

Ik weet niet waar het heen gaat, ik heb jaren Seagate gebruikt in grote getalen zowel zakelijk als prive. Ja er gaat er weleens 1 kapot maar over het algemeen moet ik zeggen dat de kwaliteits controle redelijk in orde is nu.

Bij Maxtor (12 jaar geleden?) heb ik weleens zo'n 300 schijven kunnen retourneren omdat deze gewoon allemaal defect/DOA waren. (Die iets plattere serie Diamondmax? 40GB)

En prive gezien als ik een systeem bouw voor bepaalde mensen en dus de hele zut bij mij gedumpt wordt/Post etc. Dan zie ik ook weleens schijven los op de bodem liggen. Dit gebeurt bij bijna alle zaken waar ik/mijn 'klanten' besteld hebben, of het nou Alternate/4Launch/Komplett of wat dan ook is. Het gebeurt niet altijd maar het gebeurt wel. Ik gebruik ze gewoon als ze geen problemen geven vanaf het begin test ze even en zie ik geen narigheid dan gaan ze gewoon weg, tot nu toe nog geen defecte hd's gehad/gezien buiten wat antieke hd's die dan problemen geven en mensen het raar vinden dat ze het 'zomaar' begeven na 8 jaar trouwe dienst.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX2080, 32GB DDR4 3000, 1TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 8TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Koenoe
  • Laatst online: 12:26
prutser001 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 23:20:Bij Maxtor (12 jaar geleden?) heb ik weleens zo'n 300 schijven kunnen retourneren omdat deze gewoon allemaal defect/DOA waren. (Die iets plattere serie Diamondmax? 40GB)
Daar had ik er in die dagen 4 van gekocht en in een RAID-0 draaien (Op mijn Abit-VP6). Twee waren binnen no time kapot een derde ook niet veel later. Momenteel 2 kapotte WD schijven van 1TB in me computer zitten. Die hebben overigens ook in een RAID-0 gedraaid (waarvan een uit een live book).

Ik hoop dat de 4TB schijven gauw beter beschikbaar worden en in prijs zakken. Ik kan wel weer wat ruimte gebruiken om eerlijk te zijn en ik denk niet dat ik de enige ben (die aan het wachten is).

[Voor 3% gewijzigd door Koenoe op 10-08-2012 01:51]

Judging a person does not define who they are, it defines who you are.

• BartNL
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 04-12 20:40
Durandal schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 16:37:
Ik heb ten lange leste maar voor de Hitachi 7k4000 4TB gekozen. Die boezemt nog vertrouwen in en is de enige waar ik geen negatieve verhalen heb gelezen. Is gecertificeert voor 24/7 en durft ook een normale garantietermijn te geven. Dan maar wat duurder. Geen ellende is ook geld waard.
maar is wel kort door de bocht. Seagate geeft op hun schijven ook 5 jaar garantie mits je full retail versie koopt. Waarom zou de OEM versie dan minder vertrouwen geven? Bij Seagate betaal je de garantie en is het geen maat voor de betrouwbaarheid. Aangezien Hitachi sowieso duurder is kunnen zij misschien alleen daarom al langere garantie geven?
Natuurlijk heeft Seagate wel problemen met de nieuwe 1TB platter lijn en dat is helaas voor alle producenten in de consumenten electronica tegenwoordig bij nieuwe producten eerder normaal dan uitzondering. Wel lijkt Seagate deze problemen (o.a. de door jou genoemde spinup count) met de laatste firmware onder controle te hebben.
Zelf gebruik ik nu dus de Seagates met als voornaamste reden de laagste prijs, daarnaast goede performance en naar mijn idee niet onbetrouwbaar. Ik gebruik er momenteel 12 in een raid setup (areca) en overweeg er 12 bij te zetten en dat worden dan weer Seagates. Zo heeft ieder zijn voorkeur en ik zou zeggen zo lang er keus is vooral kopen waar je zelf het beste gevoel bij hebt ;)

• jesper86
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Over betrouwbaarheid gesproken, zijn er al fans van de Western Digital Red serie ? WD30EFRX

Zou 1.000.000 MTBF moeten hebben, en 3 jaar garantie. Op zoek naar een stille eco schijf die 24/7 goed gebruikt kan worden, al dan geen 'heavy' use lijkt het me ideaal prijs/kwaliteit nietwaar ?

Ik was iig enthousiast met de aankondiging, want die standaard eco drives gaan zo hard achteruit. Iets beters was altijd of 2-3 keer de prijs en 7200rpm herrie, wat voor mijn gebruik nou niet hard nodig is.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

jesper86 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:01:
want die standaard eco drives gaan zo hard achteruit.
Oh? Kan je daar over uitweiden?

• sloth
  • Niet online
Is het nog altijd de verwachting dat de prijzen pas tegen het einde van het jaar terug gaan dalen?
Ik had verwacht dat dit een tijdelijke piek zou zijn. Inmiddels zijn we al bijna 10 maanden verder en vooralsnog blijven we met flink hogere prijzen dan voor oktober 2011 zitten :(

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

sloth schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 22:53:
Is het nog altijd de verwachting dat de prijzen pas tegen het einde van het jaar terug gaan dalen?
Ik had verwacht dat dit een tijdelijke piek zou zijn. Inmiddels zijn we al bijna 10 maanden verder en vooralsnog blijven we met flink hogere prijzen dan voor oktober 2011 zitten :(
Ik vraag mij af, heb je überhaubt iets van de voorgaande reacties gelezen? Zo ja, dan had je reeds kunnen weten dat eventuele prijsdalingen niet snel zullen gaan, daarnaast de prijzen van "voorheen" hoogstwaarschijnlijk niet terug gaan komen. Om de simpele reden dat er practisch geen concurrentie meer is aangezien er nu nog maar twee grote fabrikanten bestaan, Western Digital en Seagate. Dit zijn de hoofdzaken de rest is terug te lezen in dit topic. :)

• Nox
  • Laatst online: 13:26

Nox

Noxiuz

Ik ben benieuwd of er onderzoeken naar prijsafspraken gedaan worden. Het heeft er wel verdacht veel van weg.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• BartNL
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 04-12 20:40
NoxiuZ schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 16:05:
Ik ben benieuwd of er onderzoeken naar prijsafspraken gedaan worden. Het heeft er wel verdacht veel van weg.
beetje voorbarig want dollarkoers is in diezelfde periode flink gestegen. Dus hoewel de prijzen in $ momenteel dalen merken wij daar in € jammer genoeg niets van ;w

• cedal
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 26-11 14:02

cedal

Jaja.

Heeft iemand inzicht in de inkoopprijzen voor webwinkels en eventueel ook voor de leveranciers dáárvan? Ik ben namelijk best benieuwd waar nou die winst naar toe gaat (en natuurlijk ook of ik wat kan afdingen bij de winkels...)

• Striven
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 06-04-2020
Naar mijn ervaring is zo'n 2-7% marge per schijf normaal voor een webwinkel.. Er dan houd je geen rekening met bijkomende kosten zoals personeel, verzending etc. Oftewel er wordt op het moment niet veel/niks verdient aan harde schijven voor de retailers.

De "normale" marges van de grote distributie bedrijven liggen nog lager, maar deze werken vaak met de fabrikanten samen voor grotere partijen en afnemers, hier zjn dus uitzonderingen voor.
Als je in de top5/10 prijzen gaat kijken van pricewatch zal je dus vrijwel nooit korting kunnen krijgen tenzij je ook nog andere producten afneemt.

Natuurlijk wordt er wel verdient aan bepaalde momenten van schaarste, zo zijn de NASware RED schijven van WD op dit moment een paar weken lastig leverbaar kijk maar hier:
pricewatch: Western Digital Red WD30EFRX, 3TB
De winkel die nog voorraad hadden/hebben hun prijzen vanzelfsprekend omhoog gedaan. Simpelweg vraag/aanbod kwestie.

• Gray
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 01-06 16:10

Gray

geen ondertitel

Dat wordt dan raid 1 ipv raid 5... ik wacht wel ;)

• Gray

Gray

geen ondertitel

jesper86 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:01:
Over betrouwbaarheid gesproken, zijn er al fans van de Western Digital Red serie ? WD30EFRX

Zou 1.000.000 MTBF moeten hebben, en 3 jaar garantie. Op zoek naar een stille eco schijf die 24/7 goed gebruikt kan worden, al dan geen 'heavy' use lijkt het me ideaal prijs/kwaliteit nietwaar ?

Ik was iig enthousiast met de aankondiging, want die standaard eco drives gaan zo hard achteruit. Iets beters was altijd of 2-3 keer de prijs en 7200rpm herrie, wat voor mijn gebruik nou niet hard nodig is.
Ik lees toch ook redelijk wat problemen met die reds, dus volgens mij de meerprijs niet waard. http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16822236343
Best is gewoon de goedkoopste schijven te kopen, gaan ze kapot heb je tenminste 2 jaar garantie.
En vooral een goede backup nemen, want zelf de allerduurste schijf kan elk moment crashen ;)

• eL_Jay
Iemand hier ervaring met de 7k4000 serie? Lijkt de enige HDD van het moment te zijn waar geen slechte verhalen over te vinden zijn. Ik vroeg me alleen af of ze net zo veel herrie maken als de 7k3000 serie. Mocht iemand ze hebben, zou diegene een klein reviewtje met wat benchmarks willen maken?

*hoopt een 7k4000 op te pikken ALS ze €220,- worden

• Magicw00b
  • Laatst online: 15:25
cedal schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 16:22:
Heeft iemand inzicht in de inkoopprijzen voor webwinkels en eventueel ook voor de leveranciers dáárvan? Ik ben namelijk best benieuwd waar nou die winst naar toe gaat (en natuurlijk ook of ik wat kan afdingen bij de winkels...)
Ik werk bij een distri, de AIP (inkoopprijs) zit gemideld een paar % onder de verkoopprijs van webshops. Dus daar blijft het niet "hangen", het zit hem echt bij de fabrikanten.

• S950
prutser001 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 23:20:
Op mijn werk bestellen we meestal 50-100 schijven in 1 keer, dus in 'originele' doos vanaf de fabrikant. Ze zitten dan gewoon in een schuimrubber/piepschuim bescherming en een antistatisch zakje. De dozen zijn meestal dubbel uitgevoerd met karton. Als we ze nodig hebben bestellen we over het algemeen dus dozen a 25 stuks.
Dubbel uitgevoerde kartonnen dozen ja erg degelijk. Ik heb zelf gewerkt bij een pro-audo zaak in A'dam. En daar kwam alles ook in dubbelle dozen.Maar wat een nachtmerrie om die allemaal uittepakken zeg.

Heb je pics voor dit topic :)
Bij Maxtor (12 jaar geleden?) heb ik weleens zo'n 300 schijven kunnen retourneren omdat deze gewoon allemaal defect/DOA waren. (Die iets plattere serie Diamondmax? 40GB)
Ach daar heb ik er nog eentje van liggen. Met zo'n flexibele alu toplaag toch? Niet al te beste schijven nee.

[Voor 9% gewijzigd door S950 op 28-08-2012 23:50]

• S950
NoxiuZ schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 16:05:
Dat is volgens mij erg moeilijk aantetonen. Want hoe toon je bijvoorbeeld aan dat de shoarmazaken in jouw stad wel of geen prijsafspraken hebben gemaakt?

• S950
Striven schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 16:49:
Naar mijn ervaring is zo'n 2-7% marge per schijf normaal voor een webwinkel.. Er dan houd je geen rekening met bijkomende kosten zoals personeel, verzending etc. Oftewel er wordt op het moment niet veel/niks verdient aan harde schijven voor de retailers.

De "normale" marges van de grote distributie bedrijven liggen nog lager, maar deze werken vaak met de fabrikanten samen voor grotere partijen en afnemers, hier zjn dus uitzonderingen voor.
Als je in de top5/10 prijzen gaat kijken van pricewatch zal je dus vrijwel nooit korting kunnen krijgen tenzij je ook nog andere producten afneemt.

Natuurlijk wordt er wel verdient aan bepaalde momenten van schaarste, zo zijn de NASware RED schijven van WD op dit moment een paar weken lastig leverbaar kijk maar hier:
pricewatch: Western Digital Red WD30EFRX, 3TB
De winkel die nog voorraad hadden/hebben hun prijzen vanzelfsprekend omhoog gedaan. Simpelweg vraag/aanbod kwestie.
Neem mij niet kwalijk maar dat is altijd het standaard riedeltje. Retailers zouden met hun handen gebonden zijn en maken nooit veel winst. Waarom dan nog harddisks verkopen? Inkoop moet dan ontzettend duur zijn voor een winkel. En je komt niet altijd van je inkoop af.

Ik kan moeiljik geloven dat een beetje winkel máár 7 euro winst zou maken op een harddisk. Tough business dan. Kun je beter een Vlaamse frietkraam openen gaat sneller.

En wb de WD Red schijven. Twee weken terug nog 122,- nu hup 40,- erbovenop. En dan zeggen dat retailers niet flink winst maken nou..

[Voor 8% gewijzigd door S950 op 29-08-2012 00:02]

• Magicw00b
  • Laatst online: 15:25
S950 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 23:55:
[...]

Neem mij niet kwalijk maar dat is altijd het standaard riedeltje. Retailers zouden met hun handen gebonden zijn en maken nooit veel winst. Waarom dan nog harddisks verkopen? Inkoop moet dan ontzettend duur zijn voor een winkel. En je komt niet altijd van je inkoop af.

Ik kan moeiljik geloven dat een beetje winkel máár 7 euro winst zou maken op een harddisk. Tough business dan. Kun je beter een Vlaamse frietkraam openen gaat sneller.

En wb de WD Red schijven. Twee weken terug nog 122,- nu hup 40,- erbovenop. En dan zeggen dat retailers niet flink winst maken nou..
Geloof het of niet, retailers zijn het probleem niet in deze.
Voor de marges hoef je geen hardware te gaan verkopen, of je moet enorm grote aantallen gaan verkopen zoals een zercom of 4launch bijvoorbeeld. Bij grote aantallen willen fabrikanten nog wel eens een "bonus" uitkeren als er bijvoorbeeld 10.000 schijven zijn verkocht.

• Scidd0w
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23-11 11:42
[...]En wb de WD Red schijven. Twee weken terug nog 122,- nu hup 40,- erbovenop. En dan zeggen dat retailers niet flink winst maken nou..
Is dit echt zo? Want wilde er net twee aanschaffen maar heb geen haast! Kan ik beter nog even wachten totdat ze weer voldoende op voorraad zijn?

• GioStyle
  • Nu online
[...]

Het kan best zo zijn dat de marges op harde schijven minimaal zijn. Een webshop die computeronderdelen verkoopt moet wel harde schijven verkopen, anders tellen ze niet mee. Ook al zijn de marges minimaal, ze zullen het dan toch gaan verkopen.

Het is eigenlijk net als in de supermarkt: verse melk wordt momenteel onder de kostprijs verkocht, alleen maar om dat je als supermarkt zijnde het niet kan maken om geen melk meer in je assortiment te hebben. Daarintegen verkoop je weer vaak daardoor weer andere luxe producten waar wel redelijke marges op zitten.

Sowieso wilde ik harde schijven aanschaffen net voor november 2011, maar heb het uitgesteld omdat ik liever 3TB/4TB schijven wilde tegen betaalbare prijzen. Ik wacht nu dus al bijna een jaar en ik blijf wachten. Ik vertik het om die absurde prijzen te betalen. 8)7

• Striven
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 06-04-2020
[...]

Zo'n 5-15 euro op een harddisk is heel normaal voor een retailer. De marge op computer/hardware onderdelen is bijna overal zo laag. Je maakt als (web)winkel vooral marge op accessoires zoals kabels die mee worden bestelt of wanneer je de harddisk in een voorbouw pc verkoopt. Het draait eigelijk om grote aantallen die je doorzet. Je hebt als (web)winkel echter niet veel keuze om geen harddisken te verkopen, klanten willen toch graag alles bij 1 partij vandaan halen om ook zo verzendkosten te besparen. Het is vaak niet goedkoper om bij verschillende firma's te bestellen.

En wat je zegt klopt wel, bij die WD red schijven wordt nu redelijke marge gepakt door winkels die nog voorraad hadden, echter de meeste winkels hebben snelle doorloop en krijgen dagelijks nieuwe harddisken voorraad binnen. Soms heb je als retailer geluk hiermee maar meestal is dit een groot probleem.

En die 5-15 euro die je verdient gaat meestal nog een deel vanaf wegens kosten die je maakt.. logistiek, personeel, administratie etc.
Pricewatch, kieskeurig etc. helpen een retailer ook niet. Tuurlijk het is goed voor de consument. Maar als je niet in de top 5 staat wordt er niet bij je bestelt en dit zorgt ook dat winkels continue een paar euro onder elkaar willen zitten om maximale aantallen te verkopen. (dit geldt overigens niet voor alle winkels, maar zeker de meerderheid).

[Voor 12% gewijzigd door Striven op 29-08-2012 14:21]

• Scidd0w
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23-11 11:42
Heeft iemand misschien een idee waarom de voorraden allemaal op zijn van de WD Red schijven?

• victorb
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 07-09 01:17
Nieuwe schijf weinig productie nog en veel vraag?

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

• Gray

Gray

geen ondertitel

Scidd0w schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 15:31:
Heeft iemand misschien een idee waarom de voorraden allemaal op zijn van de WD Red schijven?
kunstmatige schaarste = $$

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 11:10
Scidd0w schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 15:31:
Heb er ook 4 besteld, 1tje netjes ontvangen.
De andere 3 schuiven nu al ruim maand iedere keer week op kwa leverdatum :(

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Gray

Gray

geen ondertitel

• Mektheb
  • Nu online
[...]

Helaas ken ik een aantal webshops die producten wegdoen voor inkoop + btw, en alleen verdienen aan verzendkosten of als het een systeem is op assamblage kosten.( niet alle componenten natuurlijk )

Maar nogmaals concurreren op het internet als Webwinkel zou ik sowieso niet zien als een goudmijn.
Laptops wegdoen met 15euro verdienste erop is leuk als je er 1000 per dag doet, maar verder.
En dan nog dat mensen het terug brengen en daar gaat je marge en al helemaal met dingen zoals RMA afhandelingen, daar doen ze liever niets aan want dat kost ze meer dan dat het oplevert want een refurb harddisk krijg je ook maar zelden weer weg.

• JT
  • Laatst online: 02-12 23:04

JT

VETAK y0

De grotere zaken hebben niet alleen marge maar ook zogenaamde rebate. Dat komt neer op een bonusbedrag van een merk, vaak gelinked aan verkoopcijfers. Ik weet dat bijvoorbeeld dat de MM Arena een ton rebate krijgt van Apple. Ja, ze maken maar 30 - 80 euro winst ofzo op een laptop. Maar wat ze aan het einde van het jaar krijgen vertellen ze nooit ;) En dat Apple eiland wat er staat is ook niet gratis; daar betaalt Apple ook voor.

Kleinere zaken hebben dit helaas niet.

• Mektheb
  • Nu online
Uiteraard, maar dat heeft een kleinere toko's niet.

Misschien alternate's en mycom's, maar bij afuture verwacht ik dat niet, en 80euro op een laptop is al gauw 20% marge en dat halen er een helehoop bij lange na niet.

En de MM is natuurlijk niet een simpel shopje ;), die kopen ook voor zoveel in dat een printer voor een normale winkel al duurder is om in te kopen dan dat de MM hem verkoopt.

• w4v3g0d
  • Laatst online: 28-11 22:42
ondertussen dalen de prijzen van SSD's wel weer he.........

• Gray

Gray

geen ondertitel

Bwa, als ik de prijsevolutie van de meeste producten zo bekijk zie ik ze de laatste 2-3 maand vooral stijgen (inc SSD's) wellicht het gevolg van de lage euro. :(

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

GioStyle schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 11:42:
Sowieso wilde ik harde schijven aanschaffen net voor november 2011, maar heb het uitgesteld omdat ik liever 3TB/4TB schijven wilde tegen betaalbare prijzen. Ik wacht nu dus al bijna een jaar en ik blijf wachten. Ik vertik het om die absurde prijzen te betalen. 8)7
Het is natuurlijk redelijk bizar dat de goedkoopste 1 TB HDD tegenwoordig nauwelijks goedkoper is dan de 1 TB HDD die ik drie (!) jaar geleden heb gekocht. Sure, tegenwoordig hebben ze SATA600 en 64MB cache in plaats van 300 en 32 MB, maar effectief is die schijf niet zoveel langzamer.

Ik geloof dat het toen niet eens de goedkoopste HDD was, maar ik wilde graag WD.

Persuader of bytes.

• JT
  • Laatst online: 02-12 23:04

JT

VETAK y0

Mektheb schreef op zondag 09 september 2012 @ 01:32:
Uiteraard, maar dat heeft een kleinere toko's niet.

Misschien alternate's en mycom's, maar bij afuture verwacht ik dat niet, en 80euro op een laptop is al gauw 20% marge en dat halen er een helehoop bij lange na niet.

En de MM is natuurlijk niet een simpel shopje ;), die kopen ook voor zoveel in dat een printer voor een normale winkel al duurder is om in te kopen dan dat de MM hem verkoopt.
Ja dat zeg ik toch :? Ik zeg toch dat de kleinere zaken dit niet hebben, alleen de grotere? En 80e marge op een laptop van 400e kan je vergeten, daar draaien ze eerder verlies op. Marge van 80 euro is eerder op laptops van 1000+ euro en dan nog lang niet allemaal ;)

• qlum
  • Laatst online: 10:13
Je moet hier wel rekenen dat er ook een hoop kosten in de reparaties zitten na de overstromingen zitten, hierdoor moeten ze eigenlijk wel meer winst maken, ook het overnemen van concurrenten brengt kosten die ze terug moeten verdienen met zich mee dus volgens mij valt het wel mee hoe ze kunstmatig de prijzen hoog houden. Als over een paar maanden de prijzen nog zo hoog zijn dan kan je daar echt van spreken. BTW maar twee grote fabrikanten op de markt kan nooit goed zijn voor de concurrentie, misschien goed voor de efficiëntie maar niet de concurrentie.

• thof1
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 14:38

thof1

FP ProMod
In de pricewatch is inmiddels al weer een externe 2TB schijf te spotten voor ~67 euro. Ben alleen bang dat dit het uitfaseren van oude modellen is en niet een blijvende verlaging. Volgens een YouTube filmpje zit er nog een Samsung F3 Ecogreen schijf in.

productreview: Samsung G3 Station HX-DU020EC 2TB Zwart review door Thieuke

Zat te denken deze te kopen, uit elkaar te halen en in een nas te stoppen. Heb het niet gedaan omdat ik geen zin heb in gedoe met garantie. Daarnaast om nu nog aan 2TB HD's te beginnen als er al 3 en 4TB modellen zijn is ook een beetje jammer.

[Voor 22% gewijzigd door thof1 op 16-09-2012 18:54]

Tijd voor glasvezel in Apeldoorn? Praat en denk mee in een speciaal topic.

• GioStyle
  • Nu online
Ik zit de laatste weken te kijken naar de Hitachi Touro Desk USB 3.0 4TB Zwart die vorige week nog 209 euro kostte en nu 198 euro. Nog ietsjes zakken en ik koop er 3, uit de behuizing halen en in pc zetten in raid5.
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee