P_Tingen schreef op maandag 17 december 2012 @ 07:48:
Goed nieuws. Ik heb zelf geen T2 maar overweeg er een voor mijn dochter te kopen.
Deze actie riekt overigens ernstig naar een gevalletje goed samenwerken met de community vanuit Sony. Ook dat vind ik goed nieuws, met dank Nick!
Die samenwerking had in het begin de nodige problemen,want zie maar eens bij Sony binnen te komen,de readers zijn natuurlijk niet hun core product,tv's,dvd spelers, playstations,bluray noem het maar op.
Via het Sony ondersteunings forum had ik daags na het uitkomen van de T2 al de problemen gemeld, maar er moet toevallig een moderator komen die het doorzet naar Sony, hun forum wordt beheerd door vrijwilligers die natuurlijk wel meer onder de aandacht kunnen brengen maar het bleef lang stil, samen met de consumentenbond zijn we er dieper op ingedoken en het bleek een combinatie tussen nieuwe tags in adobe waarmee de epubs zelf meestal zijn gemaakt en de reader software.
In princiepe doen de tags (nu) nog niet veel maar ze nemen bijna 10% van het volume van een ebook in gebruik.
Daarnaast was het probleem dat ik illegaal bezig was, want mijn bewerkingen met de epubs met Sigil kon ik alleen doen als de DRM er af was.
Net als met de T1 waar ik met PE1DNN (?? weet de callsign niet meer uit mijn hoofd) veel aan gewerkt heb,ben ik dus vol overgave begonnen met de T2 maar de klok tikte, mijn aangeschafte exemplaar kon ik maar beperkte tijd behouden.
Iemand heeft me geholpen met wat software, ik heb de T2 geroored, een image gemaakt, de originele T2 terug gestuurd en met Bluestacks de emulator veranderd met de android SDK Tools.
Toen ik er eenmaal achter was waar het probleem zat ( zullen anderen los van mij mogelijk ook wel achter zijn gekomen) ben ik via het forum de oplossingen gaan delen, voor mensen die echt geen DRM konden verwijderen heb ik nadat ze me de kosten van de epub hadden betaald, voor hun de epub aangeschaft,DRM er af,fouten gecorrigeerd,terug gestuurd.
Maar dat werd op een gegeven moment een dagtaak, dus stug Sony benaderd tot ik het zat werd en BOL heb benaderd en de Telegraaf.
Samen met BOL veel gesprekken gehad,oplossingen gedeeld,en als een behoorlijke afnemer kon BOL wel naar Sony stappen.
Daarna kreeg ik via Sony de nodige spullen en was het eigenlijk binnen 14 dagen gepiept,terwijl ik dus zelf geen T2 meer had,het was gewoon een princiepe zaak geworden.
Een technisch iemand binnen Sony pakte mijn bevindingen en oplossingen op,heeft gelijk een statement gemaakt op de Nederlandse en Belgische support site en op het forum.
Van de kant van Sony was er geen onwil,het is een hele stugge machine,met heel veel radertjes en heel veel fouten blijken geen fouten te zijn,maar komen uit verkeerd gebruik.
Ga daar maar achteraan.
Ik vond dat ik het "uit de community" moest halen omdat veel gedupeerden nooit in die community's komen,braaf hun reader opsturen,en hem ongerepareerd weer terug kregen.
Ik krijg de update,en ga er dan zelf ook mee testen en dan komt ie public.
En feitelijk ben ik dan weer "werkeloos" en ga weer epubs maken, en een klokkie onderin de T2