• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:17
Telin schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:01:
[...]

Tegenwoordig is dit niet meer zo.
Ik speel af en toe nog wel eens met mijn redline hunter en het is nu (als nodig) focus opbouwen en schiet maar raak voor een knaak op een mob. Moet heel raar lopen wil de mob niet dood zijn voordat deze uberhaubt bij je in de buurt komt.
Goed om te horen. Dan heb ik straks twee karakters waar ik mee verder kan.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:53

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Retrospect schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:34:
Ik ben enige tijd geleden opnieuw begonnen met een lore master, dat is zeer goed te doen. In mijn herinnering was hunter echt vele malen lastiger en dus langzamer. Beter vooruit denken, vallen zetten enz. Heb eerst nog geprobeerd het met mijn lvl 85 hunter weer op te pakken, maar had geen idee waar te beginnen.
Blue line Hunter is run and gun. Daar kun je letterlijk alles schieten zonder stil te hoeven staan.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Hunter is toch altijd wel één van de klasses geweest waar je snel mee ging, enkel grote groepen mobs is wat minder. Ik zou enkel de champion ervoor hebben gezet net door zijn AoE. Maar op zich gaat levelen snel met bijna alles. Waar guardian in het begin wapen+schild nog traag was, neem je nu ook een 2h en red traits voor landscape stuff.

Ik ben onlangs ook terug begonnen, vooral met een kameraad op een alt. Moest wel moeite doen om dat "nieuwe" legendary system te snappen. Ziet er op zich wel goed uit, maar bij mijn vorige terugkomst heb ik eigenlijk gewoon de oude legendary gehouden, die was sterk genoeg. Nu dan toch maar eens moeite gedaan om ze te converteren.
Ik zit ook met de xp blocker nog altijd op mijn main zodat ik rustig alle gebieden kan doen; Vales of anduin is nu bijna afgerond, dus dan is het Morgul tijd denk ik en kan ik eindelijk eens boven lvl 123 gaan. Die lvl 120 areas bleven precies maar komen. (ze waren wel tof!)

Heb de difficulty nu ook naar 3 gezet en dat bevalt me wel. Het werd wel heel simpel om met mijn guardian door alles te lopen en met 2 slagen was iedereen neer. Nu voelt het terug meer zoals ten tijde van Moria expansion dat je wel moet opletten wat je pullt en niet gewoon heel de kamer moet bijeen roepen en drie AoE aanvallen doen. 1 Mob is nog altijd heel snel neer zonder problemen, maar wil de difficulty ook niet te hoog zetten. Misschien als ik ooit weer endgame gear heb.

Die lifetime aankoop destijds was ook wel tof, zit altijd met genoeg TP (of LP hoe het ook heet tegenwoordig). Blijft toch één van de leukste spellen, leuke lore, verhalen, ...Ik heb gewoon meer real life tijd nodig :-)

• Freek1710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:30

Freek1710

Product Owner
Retrospect schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:29:
[...]

Goed om te horen. Dan heb ik straks twee karakters waar ik mee verder kan.
@Retrospect ben je nog ergens mee gestart?

Ik ben sinds een week of 6 terug van (ik denk) 8 jaar niet spelen. Toen was lvl cap 105. In afgelopen weken gelevelt naar 160 en nu m’n eerste stappen in de huidige endgame en in parallel nu mijn volgende alts naar 160 krijgen.

Ik speel primair een Hunter en dat is een prima solo character, zijn er overigens wel echt heel veel van 😉

Build The Right Thing and Build The Thing Right

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/MChv7LxtMZ6vL4FwELjzeaxC.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/g8THxeUywNjsL2RC0Our6huh.png

Het Anniversary Festival is ook weer begonnen. 19 jaar frame is binnen. En het is weer tijd voor het verzamelen van mounts en outfits.

Momenteel veel bezig met mijn Guardian. En een outfit gemaakt welke prima matched met haar nieuwe rijdier :)

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Freek1710 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:17:
[...]

@Retrospect ben je nog ergens mee gestart?

Ik ben sinds een week of 6 terug van (ik denk) 8 jaar niet spelen. Toen was lvl cap 105. In afgelopen weken gelevelt naar 160 en nu m’n eerste stappen in de huidige endgame en in parallel nu mijn volgende alts naar 160 krijgen.

Ik speel primair een Hunter en dat is een prima solo character, zijn er overigens wel echt heel veel van 😉
Dat is precies wat ik ook van plan ben te doen na.... geen idee hoe lang niet spelen. Ik meen dat de Warden net nieuw was toen ik voor t laatst gespeeld heb dus rond 2008. Zal ook puur solo beetje het verhaal door zijn, maar eens checken wat de aangeraden classes zijn voor relaxed solo :)

• Freek1710

Freek1710

Product Owner
Bundin schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:42:
[...]

Dat is precies wat ik ook van plan ben te doen na.... geen idee hoe lang niet spelen. Ik meen dat de Warden net nieuw was toen ik voor t laatst gespeeld heb dus rond 2008. Zal ook puur solo beetje het verhaal door zijn, maar eens checken wat de aangeraden classes zijn voor relaxed solo :)
Nice, tegenwoordig valt me op dat alle classes zoveel builds hebben dat ze bijna allemaal goed solo te spelen zijn! Rond 2008 kon een Minstrel amper damage doen, tegenwoordig geen issue.

Je moet het spel volgens mij vooral waarderen en spelen voor het proces en de verhaallijn. Na een tijdje worden het type quests wel iets wat eentonig. Persoonlijk hou ik van de endgame. Ik heb inmiddels 3 characters op 160. Slechts met 1 heb ik alle levels zelf gedaan (en oa alle epic quests gespeeld). De andere 2 heb ik via een Valar naar 150 gedaan (er is nog geen 160) en laatste 10 levels via missions met XP boost. Dan ben je binnen paar dagen 160.

• Freek1710

Freek1710

Product Owner
SandsOfArrakis schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:07:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het Anniversary Festival is ook weer begonnen. 19 jaar frame is binnen. En het is weer tijd voor het verzamelen van mounts en outfits.

Momenteel veel bezig met mijn Guardian. En een outfit gemaakt welke prima matched met haar nieuwe rijdier :)
Respect hoor 19 jaar frame! Mijn account is oud genoeg maar ben zeker niet elk jaar ingelogd geweest…

• gupfishy
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:42
ik begi als je aan het levellen bent altijd zo rond 30 het zat te worden. Dan wordt het meer "werken" want je wil wel hoger level en dan later van alles doen (books, deeds etc)
vind 160 eigenlijk ook veel te hoog voor level cap

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:21
160 is best te doen maar je moet inderdaad wel wat werken. Het is maar net wat je doel is, de wereld ontdekken en epic verhaallijn volgen of vol gas naar 160 voor endgame en/of pvp.
Met de missions en skirmishes kan je vanaf lvl 20 enorme stappen maken.
Thikil-Gundu instance is vanaf lvl 130 solo eenvoudig te doen en je kan er zonder enige buff een 1-1,5 lvl per uur maken.

You have been playing for: 2 days 2 hours 10 minutes 35 seconds
LM van 120 (valar) tot 160

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Freek1710 schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:21:
[...]

Nice, tegenwoordig valt me op dat alle classes zoveel builds hebben dat ze bijna allemaal goed solo te spelen zijn! Rond 2008 kon een Minstrel amper damage doen, tegenwoordig geen issue.

Je moet het spel volgens mij vooral waarderen en spelen voor het proces en de verhaallijn. Na een tijdje worden het type quests wel iets wat eentonig. Persoonlijk hou ik van de endgame.
Vraag me wel af hoeveel mensen hun class kennen voor endgame tegenwoordig. Ik heb heel lang sword+board guardian gespeeld back in the day, kende alles door en door tegen dat we aan "the rift" kwamen. Zelfs in Moria uitbreiding kon ik meestal aggro houden van champions al was dat moeilijk! Ondertussen om te levelen zit ik ook op 2h + red line want het gaat gewoon zoveel vlotter. Kan me wel voorstellen dat de tanks die zo naar 160 gaan solo, en dan moeten aggro houden het ook niet zo helemaal weten :-) Idem voor minstrels, LM voor crowd control. etc.
Mijn burglar alt one-hit alles vanuit stealth, maar vraag me niet hoe zijn debuffs & crowd control werken bv.

Heb je daar ervaring mee, of spelen de meesten wel goed genoeg voor de moeilijkheid dat lotro is?

• Freek1710

Freek1710

Product Owner
Lointje schreef op maandag 27 april 2026 @ 07:55:
[...]

Vraag me wel af hoeveel mensen hun class kennen voor endgame tegenwoordig. Ik heb heel lang sword+board guardian gespeeld back in the day, kende alles door en door tegen dat we aan "the rift" kwamen. Zelfs in Moria uitbreiding kon ik meestal aggro houden van champions al was dat moeilijk! Ondertussen om te levelen zit ik ook op 2h + red line want het gaat gewoon zoveel vlotter. Kan me wel voorstellen dat de tanks die zo naar 160 gaan solo, en dan moeten aggro houden het ook niet zo helemaal weten :-) Idem voor minstrels, LM voor crowd control. etc.
Mijn burglar alt one-hit alles vanuit stealth, maar vraag me niet hoe zijn debuffs & crowd control werken bv.

Heb je daar ervaring mee, of spelen de meesten wel goed genoeg voor de moeilijkheid dat lotro is?
Ik heb zelf een guard 2H red line gedaan tot 160 en nu moet ik leren tanken. Dat is best wel een uitdaging ja. Stijle leercurve aan het begin, maar met een behulpzame kin en wat low-key tier1 endgame om te oefenen begint het er langzaam in te komen. Het is inderdaad wel raar om lvl 160 te zijn en niet je rol te kunnen spelen.

Ik vind het algemene niveau eigenlijk wel meevallen. Je merk dat iedereen endgame snel de basics te pakken heeft. Het is veel meer boss mechanics en juist samenwerken wat de meesten ingewikkeld lijken te vinden dan het perfect uitvoeren van hun class of rol.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Na een paar uur weet ik niet of het verhaal gaat opwegen tegen irritaties:
  • De combat mist 'flow', het voelt allemaal wat houterig aan en dan bedoel ik niet alleen de animaties. Ik weet niet of er iets van een action queue is, maar ik heb het idee dat actions niet echt lekker op elkaar aansluiten en dat voelt niet lekker. En misschien ligt het aan mij, maar het lijkt ook langzamer dan in andere games. Een enkele mob duurt vrij lang, ook wanneer deze hetzelfde level is.
  • De UI is weinig intuitief, gelukkig is het te scalen en verschuiven, maar alsnog ziet het er allemaal ernstig verouderd uit. Verbaast me een beetje voor een spel dat nog steeds uitbreidingen krijgt.
  • De map is enorm onduidelijk, dit vind ik denk ik het grootste probleem. Ik kan in grote lijnen zien waar ik naartoe moet, maar in dorpjes zie ik amper waar questgivers zitten.
  • Weinig uitleg over de vele mechanics in het spel. Deeds leveren blijkbaar virtue xp op, maar waar is dat goed voor? En ik moet er 1 kiezen blijkbaar, maar welke dan? Wat uitleg en een class-based suggestie zou helpen. Hetzelfde voor crafting.
Mis ik iets? Zijn er addons die het beter maken? Ik zou het verhaal graag doorspelen maar het het klikt nog niet voor me.
Bundin schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:38:
Na een paar uur weet ik niet of het verhaal gaat opwegen tegen irritaties:
  • De combat mist 'flow', het voelt allemaal wat houterig aan en dan bedoel ik niet alleen de animaties. Ik weet niet of er iets van een action queue is, maar ik heb het idee dat actions niet echt lekker op elkaar aansluiten en dat voelt niet lekker. En misschien ligt het aan mij, maar het lijkt ook langzamer dan in andere games. Een enkele mob duurt vrij lang, ook wanneer deze hetzelfde level is.
  • De UI is weinig intuitief, gelukkig is het te scalen en verschuiven, maar alsnog ziet het er allemaal ernstig verouderd uit. Verbaast me een beetje voor een spel dat nog steeds uitbreidingen krijgt.
  • De map is enorm onduidelijk, dit vind ik denk ik het grootste probleem. Ik kan in grote lijnen zien waar ik naartoe moet, maar in dorpjes zie ik amper waar questgivers zitten.
  • Weinig uitleg over de vele mechanics in het spel. Deeds leveren blijkbaar virtue xp op, maar waar is dat goed voor? En ik moet er 1 kiezen blijkbaar, maar welke dan? Wat uitleg en een class-based suggestie zou helpen. Hetzelfde voor crafting.
Mis ik iets? Zijn er addons die het beter maken? Ik zou het verhaal graag doorspelen maar het het klikt nog niet voor me.
Welke klasse speel je en welk level? Over het algemeen gaan monsters same level best snel dood maar die eerste levels moet je natuurlijk nog opbouwen.
Sorry voor de basisvragen, maar even om zeker te zijn (je zou niet de eerste zijn die het over het hoofd ziet):
- je geeft betere weapons & gear aan je character als je ze vindt (standaard C-knop)
- je slot traits die je extra skills & stats geven (standaard J knop denk ik, pas op: meerdere tabbladen!). De class-specifieke zijn de belangrijkste. Meestal kan je kiezen uit 3 paden. Rood is vaak damage based en is meestal wel de keuze voor solo-play.

Het spel is inderdaad al wat oud, ik speelde het al toen ik nog aan de universiteit zat :-D
Qua UI kan je tot 6 quickbars aanzetten voor al je skills en alles kan je verplaatsen wat je wil. In de opties zijn er een aantal nice to haves dat je kan aanzetten maar dat is personal preference.
Er zijn ook heel veel lua mods voor het spel, sommige revampen volledig je UI. Je kan altijd daar eens kijken of iets je aanspreekt. Maar uiteindelijk is het een klassieke MMO layout.

De map hangt wat af van de regio, herwerkte regio's zijn vaak beter en duidelijker. Ik was wel meer fan van de oude looks van mappen maar goed. Op je minimap kan je filters aanzetten wat je wel en niet wil zien, idem op de grote map. Zoek je bv een vault-keeper, kan je alles afzetten en dan die filter aan (eventueel wat aan-uit pinken). Voor quests heb je een pijl die je de juiste richting wijst en pas in de general area stopt met wijzen.
In de herwerkte zones word je tegenwoordig ook wel wat geholpen. Algemene questgiver die je naar iedereen stuurt. Wat ik meestal doe is gewoon rondlopen in zo'n dorp, en op de minimap zie je dan ringetjes verschijnen - alsook boven de npc's hun hoofd. (kijk even of je icoontjes ziet boven mensen hun hoofd, misschien staat het perongeluk af?). Die geven je een quest dus ga je er even langs. Best doe je gebied per gebied. Meestal als je zo'n dorp hebt afgewerkt, krijg je een quest om naar het volgende dorp te gaan. Ook de epic-quests sturen je over het algemeen in de goede richting.

Qua combat flow, dit is heel class afhankelijk maar ik snap je punt. Het "probleem" is dat er skills zijn met lange animaties en skills met korte animaties. Sommige skills vloeien in elkaar over, terwijl je bij andere precies een halve seconde staat te wachten. Je hebt zelfs skills die animaties skippen maar dat is al expert play. Met ervaring leer je welke skills goed op elkaar volgen, en welke skills je op het einde doet van een rotatie. Eventueel kan je eens op de fora zoeken naar skill rotation om te zien hoe mensen meestal hun skills uitvogelen.
Je kan 1 extra skill in de queue zetten. Dus als skill "sweeping blow" bezig is, kan je de volgende skill al duwen en die zal dan direct daarna beginnen. Duw je echter op een derde skill voor de 1e klaar is, zal die de plaats in de queue overschrijven en als volgende uitvoeren. Je ziet dit visueel aan de stippellijn rond de skill. Je kan dus niet een queue van 5 skills gebruiken, enkel de skill die bezig is en de volgende.
In de opties kan je aanzetten dat je ziet welke skill er in de queue staat, maar vraag me niet hoe dat heet. Ik gebruik die functie eigenlijk ook meer om te zien of ik in combat ben dan om effectief de skill te zien :-)

Normaal krijg je bij elk nieuw concept een popup die wat uitleg geeft, maar het is niet altijd even evident. Zeker als je terugkomt is het soms wel even zoeken, er is veel veranderd.
Elke class heeft 1 main stat. Champion is strength, hunter is agility bv. Dus je traits die je krijgt via deeds probeer je meestal die te zoeken die je effectief strength geven als je champion bent. Verder ben je er vrij in om te kiezen. Wil je meer in combat healing, crits, ... kan je zelf kiezen. De boost van die traits gaat ook niet enorm zijn, belangrijker is je gear en je class traits (dat rood/geel/blauw pad)

Hopelijk helpt dat wat. Het is natuurlijk aan jou om te zien of je het wil blijven spelen. De grote sterkte van Lotro is - in mijn ogen - het verhalende. De wereld van Tolkien hebben ze heel goed uitgebouwd, leuke scenery (ietwat verouderd), leuke quests, je komt de heroes tegen, je helpt de hero's ook af en toe. Endgame raiding vond ik tof toen ik meer tijd had. Aan jou dus om te zien of dit een spel voor jou is. Kijk eens naar de mods, zoek evt een beginner guide op die jou wat wegwijs brengt. Kijk nog eens of je de juiste klasse hebt gekozen die past bij de stijl die je het liefste speelt, ... En je kan ook altijd in /ooc of /world hulp vragen als je iets niet snapt, over het algemeen is het een bijzonder fijne community. Mogelijk is het niet voor jou of is het op dit moment niet het tempo van spel dat je zou willen. Kan ook altijd. Veel succes alvast in midden aarde!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:33

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Tof dat deze MMO ook nog steeds aanwezig is hoor :) 19 jaar ook alweer. tijd gaat zooo hard niet normaal. herinner nog goed toen deze uit kwam. Wat was ik en de vriendengroep hyped voor dit zeg :D haha (en uiteindelijk toen maar heel kort gespeeld omdat WoW ons toch nog in de greep had :p)

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ricmaniac schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:02:
Tof dat deze MMO ook nog steeds aanwezig is hoor :) 19 jaar ook alweer. tijd gaat zooo hard niet normaal. herinner nog goed toen deze uit kwam. Wat was ik en de vriendengroep hyped voor dit zeg :D haha (en uiteindelijk toen maar heel kort gespeeld omdat WoW ons toch nog in de greep had :p)
19 jaar inderdaad. Ik heb nu mijn 19 jarig karakter logo te pakken. Destijds lifetime genomen toen het met een flinke korting uitgefasseerd zou worden. Voordat het F2P werd. Het was een gok, maar het heeft zich meerdere malen terugbetaald.

Niet continu gespeeld. Ook met jaren pauzes ertussen. Andere games bleken ook erg tof. Eerst WoW (tot en met Lich King). FF XIV, SWTOR en een zwik niet RPG's.

Mijn hoogste karakter is nog steeds mijn level 83 Beorning. Die met of Gilrain rondloopt. Die is dus al van Gilrain -> Evernight -> Meriadoc gegaan. Terwijl Snowbourne de alleereerste server was waar ik op zat. In 2007 gejoined toen ik 30 was. Nu word ik dit jaar 49...

Na vele omzwervingen nu eindelijk een main class gekozen. Mijn Champion. Momenteel level 55 en, afgezien van de intro, nog steeds niet in Moria geweest. Ik heb een gruwelijk hekel aan die plek.

Naast rood en geel heb ik nu ook haar 3e spec genomen. Blauw (tank). Nu nog virtues, legendaries en andere uitrusting scoren. Want met DPS gear en virtues kom je nu niet bepaald ver. Niet dat ik tanken echt op het menu heb staan. Maar goed. Champion heeft de optie.

Dus ja. Mijn DPS virtues zijn momenteel allemaal 27/27. Maar de tank virtues niet. Dus ik ben allemaal deeds aan het doen om die op te krikken. Ondertussen aan het mijnen om mijn Prospecting bij te werken. Weaponsmith en Metalsmith heb ik al ongeveer op Moria niveau. Ik heb meerdere karakters met Prospecting die wat hoger level zijn. Dus craften was tot nu toe geen probleem.

Toch maar eens kijken of ik ooit eens op 160 uitkom. Nog slechts 105 levels te gaan :X

Elysaine Lapucelle. Lady Champion of Gondor.

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste