Ik vind 62% winnen en dan kampioen worden niet echt veel nee. Zeker niet als je ziet dat (in het echt) de afgelopen jaren de kampioenen in de Eredivisie telkens 70%+ van hun wedstrijden gewonnen hebben (Twente 2 jaar terug 79%, Ajax vorig jaar 65%). Zegt misschien ook meer over de nederlandse topclubs in FM12, waar Twente en AZ bijna tegen degradatie moeten strijden
Heb in mijn andere ADO games in FM10 of 11 meestal de 70%+ gehaald. Maar goed, dit is pas na 3 seizoenen, en nu begint mijn eigen elftal pas vorm te krijgen, dus gaat het win% alweer omhoog.
Met Arsenal zit mijn win% meestal veel hoger (80%+), de paar wedstrijden die ik dan gelijkspeel/verlies zijn telkens tegen de Engelse topclubs of Real Madrid/Barcelona.
En Genie Scout gebruik ik voor ADO om te kijken welke spelers ik sowieso niet op hoef te gaan zoeken (club reputation moet redelijk gelijk zijn aan de speler zijn world reputation), en om beter aan te kunnen geven welke positie een speler ik zoek (ipv dat je een AMR zoekt en een pure AMC/ST krijgt die ook een beetje op AMR kan spelen).
Zoeken op CA/PA zegt toch niets, aangezien een hoge CA niets zegt over hoe goed een speler nou is op zijn positie (met huidige spelers misschien wel, maar niet met regens). Heb in de vorige versies zat spelertjes met een CA/PA van 180+ gehaald die helemaal niet goed waren. Dan had bijv een ST allemaal hoge waarden met finishing en technique, maar composure, strength e.d. waren dan maar 4 ofzo.. Schiet je er nog niets mee op. Als je eenmaal weet welke attributen belangrijk zijn ga je daar gewoon op zoeken. Vind je talentjes met hoge stats en ook fysiek al aardige stats (minimaal gemiddeld 11 tot 16 jaar is mijn streven), dan kan het wel eens een hele goede worden.
Dus, regens zoeken zonder Genie scout: zoek op de waarde van een speler (als een speler van 14-16 een paar miljoen kost zit je al in de richting), en kijk dan naar zijn huidige stats. Zijn die voor zijn positie belangrijke stats al hoog (bijv. een 15-jarige ST met finishing en composure al op 12), dan ben je er al bijna. Kijk dan alle andere iets minder belangrijke stats, en als die ook al hoog zijn dan is het meestal raak.
Je haalt ze er echt zo uit, zeker als je regelmatig kijkt naar jonge spelers.
Tip: scout ALLE spelers van 14-16 met een waarde van >1M (of 14-15 met >500K), dan kun je heel makkelijk de nieuw aangemaakte spelers vinden (die hebben namelijk geen "scout rating", en kun je dus makkelijk sorteren op die kolom). Als je dit met regelmaat doet, dan kun je constant alle nieuwe spelers in de gaten houden, en gaat er geen regen aan je neus voorbij.
Bij Arsenal gebruik ik hem niet meer, ken inmiddels alle goede spelers wel (veranderd niet heel veel tussen de FM versies door), en de regens haal je er zo uit, daar heb je geen Genie Scout voor nodig.
[
Voor 54% gewijzigd door
Angeloonie op 20-02-2012 14:27
]