Omdat het toch veel gebeurt, en blijkbaar niet duidelijk is waarom niet, wat uitleg:
Het publiceren van persoonsgegevens is iets wat zonder zwaarwegende en dringende reden niet mogen doen. En dan moet je denken in de richting van mensenlevens of grootschalige recidive. Net zoals je niet zelf posters mag gaan rondhangen dat Henkie op nummer 33 volgens jou een dief is omdat keer een appel heeft gejat bij de groenteman. Heb je vermoedens of bewijs, dan meld je dat bij politie, net zoals de gedupeerde.
Iemand is namelijk onschuldig tot het tegendeel bewezen is; en of het bewezen is zal een rechter moeten bepalen. En niet voor niets. Het internet mag een heel handige plek zijn om informatie te vinden en uit te wisselen, maar iets wat op internet beland is niet zomaar meer weg. Ook als plaatser van gegevens ben je niet zonder risico, en niet eens alleen als iemand die je als persoon aan iets koppelt onschuldig is. Simpel gezegd ligt dat aan de mate waarin een heksenjacht gevoerd wordt tegenover de aard van hoe het publieke belang gediend wordt.
Artikel 261 Wetboek van Strafrecht- Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
- Indien dit geschiedt door middel van geschriften of afbeeldingen, verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen, of door geschriften waarvan de inhoud openlijk ten gehore wordt gebracht, wordt de dader, als schuldig aan smaadschrift, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
- Noch smaad, noch smaadschrift bestaat voor zover de dader heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging, of te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het te last gelegde waar was en dat het algemeen belang de telastlegging eiste.
Het te goeder trouw kunnen aannemen wil dus zeggen dat je bewijzen in handen hebt waarvan je zeker weet dat de rechter die overtuigend vindt. En dan nog: zoals gezegd moet er ook een algemeen belang zijn, waarbij je erop moet rekenen dat dat zwaarwegend moet zijn. Vandaar.
Internetoplichting begeeft zich daarmee al op een grens, en naar mijn inschatting vaak al daar overheen. Een soortgelijke site is al eens via de rechter neergehaald. Nu hebben ze daar wellicht nog wat luxe dat ze enigszins onder de radar zitten, maar gezien de gegevens die verzameld worden, kan ik me een scenario indenken dat als ik kwaad wil, ik daar een onschuldig iemand aan de schandpaal kan nagelen. Doe je dat bij de verkeerde dan is die site ook goed aan de beurt.
We werken samen met mijnpolitie.nl, we verlenen op aanvragen ook volledige medewerking tot zelfs suggesties aangaande methodes en alvast verzameld onderzoek. Dus: altijd aangifte doen. Één aangifte maakt weinig prioriteit, dus denk niet dat een ander dat al wel gedaan heeft. Hoe meer, hoe meer kans op effect en mogelijk geld terug.
En dát is de weg.
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 02-10-2011 14:49
]