NAS/Download Systeem

Pagina: 1
Acties:

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-01 19:23
Beste,

Ik ben op dit moment al een tijdje opzoek naar een NAS systeem welke perfect aansluit op mijn situatie. helaas zie ik op dit moment door de bomen het bos niet meer.

Ik zoek een NAS die minimaal 2TB is en kan uitbreiden tot 8TB+.
  • De NAS moet Sabnzbd kunnen draaien.
  • Gemount kunnen worden op een DreamBox DM800 HD PVR
  • Gemount kunnen worden op XP en Windows 7
  • uiteraard stil, zuinig en compact
  • Maximaal € 500/600,-
  • Gigabit ethernet port.
Iedere tip is welkom.
Ik had zelf ook al naar zelfbouw configuraties gekeken. deze zal ik later toevoegen.

• ReTechNL
Ik had al het 1 en ander uitgezocht maar weet eig niet wat nou beter is.

Ik heb de volgende configuraties uitgezocht:
Synology DS211J
wenslijst: DS211J

QNAP TS-412
wenslijst: QNAP

Zelfbouw (Windows 7/8)/FreeNAS
wenslijst: NAS

• ReTechNL
Ik ben nu op de volgende 2 config uit gekomen

Download systeem 1:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1€ 87,10€ 87,10
2Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 61,82€ 123,64
1Fractal Design ARRAY R2 MINI ITX NAS CASE W/ 300W SFX PSU€ 159,98€ 159,98
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB€ 75,99€ 75,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 41,90€ 41,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,61

Download systeem 2:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1€ 87,10€ 87,10
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 61,82€ 61,82
1Scythe Gekkou Silent (Zwart)€ 48,43€ 48,43
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,85€ 20,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 253,05

Software:
NAS: FreeNAS 8 + ChouchPotato + Sabnzbd

Wat denken jullie dat het beste is?

Verwijderd

Ga je ZFS draaien? In dat geval heb je aan 4GiB niet genoeg en raad ik je sterk aan voor 8GiB te kiezen voor 2 tientjes extra.

Verder kun je wellicht beter het passief gekoelde ASUS E35M1-I bordje nemen met 6 SATA poorten:
pricewatch: Asus E35M1-I

En wil je het zuinig doen kun je PicoPSU overwegen met een 150W adapter bij voorkeur (te koop bij Informatique). Qua hardeschijven zou ik ook Samsung F4EG 2TB aanraden ipv WD.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Beetje eigen inzet mag wel. Er zit een aardig verschil tussen een standaard Synology en een zelfbouw systeem, zowel qua mogelijkheden als gebruiksgemak.

De eisen die jij stelt kan praktisch elke NAS en zelfbouw machine aan voldoen. Wil je een keuze maken zul je dus iets meer eisen moeten gaan stellen.

Daarnaast zij die systemen ook weer zo verschillend dat er echt niks zinnigs over te vertellen valt zonder wat eisen. Bij de een steekt een 60GB SSD waar ik niet bij kan verzinnen waarvoor het nodig zou zijn en waarom het beter zou zijn dan een 4GB USB stick. Daarnaast vergelijk je een mini ITX kast met een ATX kast, dat is ook nogal appels en peren vergelijken.

Ga dit eens lezen: http://doc.freenas.org/index.php/Hardware_Requirements

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• ReTechNL
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 00:04:
Ga je ZFS draaien? In dat geval heb je aan 4GiB niet genoeg en raad ik je sterk aan voor 8GiB te kiezen voor 2 tientjes extra.

Verder kun je wellicht beter het passief gekoelde ASUS E35M1-I bordje nemen met 6 SATA poorten:
pricewatch: Asus E35M1-I

En wil je het zuinig doen kun je PicoPSU overwegen met een 150W adapter bij voorkeur (te koop bij Informatique). Qua hardeschijven zou ik ook Samsung F4EG 2TB aanraden ipv WD.
Is dat in combinatie met systeem 2? btw. dankje voor de feedback.

@Tsurany
systeem 1 was in de eerste instantie bedoeld als HTPC. vandaar de SSD.
Ik zie dat ik die ben vergeten aan te passen.

Verwijderd

Met de wijzigingen die ik voorstel blijft er weinig van je originele lijstje over, dus in combinatie met systeem 3 zeg ik dan maar. ;)

Kijk ook eens in deze topics:
FreeNAS 8.0 zelfbouw of toch niet?
Zelfbouw NAS systeem

• ReTechNL
Systeem 3:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I€ 101,47€ 101,47
1Kingston DataTraveler G3 4GB Zwart€ 5,65€ 5,65
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 59,90€ 119,80
1Scythe Gekkou Silent (Zwart)€ 48,43€ 48,43
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 41,90€ 41,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 352,10

Ik ben nu eigenlijk vrijwel zeker van een zelfbouw NAS in combinatie met FreeNAS + Sabnzbd + CouchPotato.
Het punt is namelijk dat hij geautomatiseerd films en series moet kunnen downloaden en in combinatie met Spotnet. Tevens moet de NAS gekoppeld worden aan een Dreambox en moet hij moeten worden gekoppeld aan 5/6 Windows Machines. Daarnaast wil ik de mogelijkheid om te kunnen uitbreiden tot 8TB opslag.
Ik had zelf ook al wat onderzoek gedaan maar niet erg veel inverband met weinig tijd op dit moment.

Ik hoop nu in de goede richting te zitten.
Evt. op of aanmerkingen zijn altijd welkom.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een standaard NAS zoals de Synology werkt prima met SABnzbd, CouchPotato, Sickbeard en Spotweb.
Het koppelen aan diverse apparaten is ook echt niet iets waarvoor je een zelfbouw apparaat moet hebben. Tevens is uitbreiden ook niet iets wat een standaard NAS niet zou kunnen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

ReTechNL: het Deluxe bordje heeft veel onnodige meuk voor een NAS, hoger energieverbruik en ook één SATA aansluiting minder. Het normale E35M1-I bordje is denk ik een betere keus, en ook goedkoper. Verder ziet je lijstje er zo wel goed uit. Ga je RAID1 draaien? Heb je je al ingelezen over ZFS?

Enige wat ik me kan bedenken is dat je nog aardig wat stroom zou kunnen besparen met PicoPSU. Met name door gebruik van deze adapter:
http://www.informatique.nl/222227/streacom-picopsu-150w.html
En dan kun je gelijk deze stroomsplitter erbij doen voor 4 SATA apparaten:
http://www.informatique.n...x-sata-adapter-20-cm.html

• ReTechNL
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 01:03:
ReTechNL: het Deluxe bordje heeft veel onnodige meuk voor een NAS, hoger energieverbruik en ook één SATA aansluiting minder. Het normale E35M1-I bordje is denk ik een betere keus, en ook goedkoper. Verder ziet je lijstje er zo wel goed uit. Ga je RAID1 draaien? Heb je je al ingelezen over ZFS?

Enige wat ik me kan bedenken is dat je nog aardig wat stroom zou kunnen besparen met PicoPSU. Met name door gebruik van deze adapter:
http://www.informatique.nl/222227/streacom-picopsu-150w.html
En dan kun je gelijk deze stroomsplitter erbij doen voor 4 SATA apparaten:
http://www.informatique.n...x-sata-adapter-20-cm.html
Moederbord is aangepast. had dit over het hoofd gezien. tevens ga ik RAID1 draaien in combinatie met ZFS.
Betreft de voeding denk ik dat ik het daarbij hou want z'n picuPSU is denk alleen leuk voor zelfbouwkasten en vind ze nog vrij prijzig. tevens levert die maar 150 watt en als ik 4 HDD wil starten zit ik al aan de 120 Watt. hier komt dan ook nog eens een mobo bij en als je meer HDD's wilt zit je met een probleem.
Dus ik hou het liever bij de huidige voeding.

[ Voor 44% gewijzigd door ReTechNL op 11-10-2011 01:40 ]

Verwijderd

Met 4 Samsung F4EG zit je aan 64W spinup, je kunt dus makkelijk op dat moederbord 6 Samsung F4EG schijven aansluiten. Merk wel op dat andere schijven een veel hoger spinup verbruik kunnen hebben; oudere schijven zelfs het dubbele (33W).

Het voordeel is naast een aardig lager stroomverbruik ook een totaal stil systeem, omdat je dan helemaal geen fans meer hebt. En je bespaart dan ook iets van 15W continu, wat 30 euro op jaarbasis betekent. Dus na één jaar 24/7 gebruik kun je het er uit hebben. Is maar overweging hoor, zelf zou ik dat zeker doen als je zeker weet dat je niet meer dan 6 schijven wilt. Overigens moet ik erbij vermelden dat Brazos bordjes zoals dat ene bordje niet altijd uit te breiden is met een extra controller, door BIOS issues. Dus hou in je achterhoofd dat 6 HDDs de max is voor dit systeem. Dat komt opzich goed overeen met de beperkingen van PicoPSU.

• ReTechNL
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 02:07:
Met 4 Samsung F4EG zit je aan 64W spinup, je kunt dus makkelijk op dat moederbord 6 Samsung F4EG schijven aansluiten. Merk wel op dat andere schijven een veel hoger spinup verbruik kunnen hebben; oudere schijven zelfs het dubbele (33W).

Het voordeel is naast een aardig lager stroomverbruik ook een totaal stil systeem, omdat je dan helemaal geen fans meer hebt. En je bespaart dan ook iets van 15W continu, wat 30 euro op jaarbasis betekent. Dus na één jaar 24/7 gebruik kun je het er uit hebben. Is maar overweging hoor, zelf zou ik dat zeker doen als je zeker weet dat je niet meer dan 6 schijven wilt. Overigens moet ik erbij vermelden dat Brazos bordjes zoals dat ene bordje niet altijd uit te breiden is met een extra controller, door BIOS issues. Dus hou in je achterhoofd dat 6 HDDs de max is voor dit systeem. Dat komt opzich goed overeen met de beperkingen van PicoPSU.
Oke, Dat klinkt wel weer interesant. tevens hoe bouw ik z'n PicoPSU in mijn kast dan? Heb je dan geen los kabeltje erachter hangen?

Edit: Vind zojuist dit item: http://www.mini-box.com/s.nl/it.A/id.438/.f
Hopelijk kan die ook bijgeleverd worden via informatique.

[ Voor 5% gewijzigd door ReTechNL op 11-10-2011 12:50 ]

Verwijderd

PicoPSU gaat direct op de ATX-stekker van je moederbord. Je hebt dus geen behuizing met ruimte voor ATX-voeding nodig. Dat PCI-bracket is inderdaad een mogelijkheid. Zelf boor ik gewoon een gaatje met de juiste diameter. Dankzij de schroefdraad van de ronde plug werkt dat ook prima.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus 40 euro extra uitgeven en dat in zuinigheid willen terugverdienen? Ik vraag me echt af of dat gaat lukken.

Verwijderd

Met een low-power setup kun je aardig wat stroom besparen als het om een 24/7 server gaat. Daarnaast heb je als groot voordeel dat je een volledig passief systeem bouwt, en dus geen ventilators meer hebt ook niet in je voeding. Ook scheelt het aardig wat ruimte. Reden genoeg om naar een PicoPSU setup te kijken.

Als je het bij 2 of 3 Samsung schijven laat kun je ook een goedkopere versie van de PicoPSU nemen met een 84W adapter in plaats van de 150W adapter die Informatique levert. Maar met laatstgenoemde kun je alle 6 poorten van het Brazos bordje gebruiken en dus ook in de toekomst nog uitbreiden.

Met name als je spindown toepast kun je rond de 15W verbruik komen; wat bij gebruik van een normale voeding eerder 35W wordt. Als dat zou kloppen heb je in één jaar de 40 euro er al uit, en uitgaande van 5 jaar gebruiksduur bespaar je dus (5 * 40) - 40 = 160 euro ondanks de hogere aanschafprijs.

• ReTechNL
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:30:
Met een low-power setup kun je aardig wat stroom besparen als het om een 24/7 server gaat. Daarnaast heb je als groot voordeel dat je een volledig passief systeem bouwt, en dus geen ventilators meer hebt ook niet in je voeding. Ook scheelt het aardig wat ruimte. Reden genoeg om naar een PicoPSU setup te kijken.

Als je het bij 2 of 3 Samsung schijven laat kun je ook een goedkopere versie van de PicoPSU nemen met een 84W adapter in plaats van de 150W adapter die Informatique levert. Maar met laatstgenoemde kun je alle 6 poorten van het Brazos bordje gebruiken en dus ook in de toekomst nog uitbreiden.

Met name als je spindown toepast kun je rond de 15W verbruik komen; wat bij gebruik van een normale voeding eerder 35W wordt. Als dat zou kloppen heb je in één jaar de 40 euro er al uit, en uitgaande van 5 jaar gebruiksduur bespaar je dus (5 * 40) - 40 = 160 euro ondanks de hogere aanschafprijs.
Edit: Als dat bracket bij geleverd wordt of bijgeleverd kan worden dan ga ik voor een PicoPSU. Anders ga ik toch voor een normale ATX voeding om een hoop gedoe te besparen.

[ Voor 8% gewijzigd door ReTechNL op 11-10-2011 17:16 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat 20 watt verschil lijkt me echt enorm overdreven.

Verwijderd

Hier een test van TechReport waarbij een 'brick PSU' wordt vergeleken met een normale voeding. Uiteraard zal het prima mogelijk zijn dat er zuinigere normale voedingen zijn, maar je ziet duidelijk het verschil.

Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/zacate-vs-atom/cine-power-idle.gif
Bron: http://techreport.com/articles.x/20401/5

Ook interessant is dat met normale voeding het Brazos platform niet zoveel zuiniger is, maar met PicoPSU weer wel, zeker procentueel.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

The primary set comes from a configuration with a discrete GTX 460 graphics card and our 610W standard PSU connected. The second set was captured with only integrated graphics in use and our laptop-style power brick supplying the juice.

Laten we vooral niet noemen dat er een complete videokaart aan verschil in zit ;)

• ReTechNL
Hmm maar zal er een duidelijk verschil zijn in energie verbruik over een periode van een jaar?
PicoPSU vs "be quiet! Pure Power L7 300W"

Verwijderd

@Tsurany: je hebt helemaal gelijk daar had ik even overheen gelezen.. :$

Blijft wel dat zeker bij hele lage idle power je mag aannemen dat het verschil significant is. Zie bijvoorbeeld ook deze tabel van SPCR waarbij je ziet dat de efficiency van 'zuinige' voedingen sterk afneemt als je richting de 0W belasting gaat. Bij 21,2W DC load was de voeding nog maar 66,3% efficient. Het is aannemelijk dat deze trend zich doorzet als je richting 15W DC load gaat.

http://www.silentpcreview.com/article1167-page4.html

Dit plaatje zegt ook genoeg over die trend:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/psu/2008/cooler-master-ucp-900w/eff-comparison.png

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-01 20:29
toch zou ik voor een Qnap gaan. kun je werkelijk alles mee. sabnzb en vele andere programma's kun je er gemakkelijk op installeren en de 4bay Qnaps kunnen sowieso 12TB aan. (misschien meer maarja de hdd's van tegenwoordig schieten nog niet echt lekker op :P )

qua performance moet je met een zelfbouwnas ook een stevige onboard raidcontroller hebben wil je de RAID5 performance van een beetje Qnap kunnen evenaren.

• ReTechNL
DJSnels schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:45:
toch zou ik voor een Qnap gaan. kun je werkelijk alles mee. sabnzb en vele andere programma's kun je er gemakkelijk op installeren en de 4bay Qnaps kunnen sowieso 12TB aan. (misschien meer maarja de hdd's van tegenwoordig schieten nog niet echt lekker op :P )

qua performance moet je met een zelfbouwnas ook een stevige onboard raidcontroller hebben wil je de RAID5 performance van een beetje Qnap kunnen evenaren.
Ik ben er niet op uit om een zelfbouw nas te maken met RAID5 dus heb niet gekozen voor een RAID controller.

Tevens kwam ik het volgende nog tegen:
http://atechfabrication.com/products/power_supplies.htm
en dan de onderste: "2U External Power Supply Block-off Plate"
Ik kan alleen nergens z'n zelfde cover plate vinden, zelfs niet zonder gaten voor power supply. :-(

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-12-2025
[b][message=36915384,noline]
eh?

Qnap gebruikt gewoon linux mdadm in combinatie met LVM. niets speciaals dus

Wowhead profiel

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 18:45:
@Tsurany: je hebt helemaal gelijk daar had ik even overheen gelezen.. :$
Haha, no worries. Dat getal was me gewoon iets te groot om realistisch te zijn dus even zitten uitpluizen.
Blijft wel dat zeker bij hele lage idle power je mag aannemen dat het verschil significant is. Zie bijvoorbeeld ook deze tabel van SPCR waarbij je ziet dat de efficiency van 'zuinige' voedingen sterk afneemt als je richting de 0W belasting gaat. Bij 21,2W DC load was de voeding nog maar 66,3% efficient. Het is aannemelijk dat deze trend zich doorzet als je richting 15W DC load gaat.

http://www.silentpcreview.com/article1167-page4.html

Dit plaatje zegt ook genoeg over die trend:

[afbeelding]
Ik ga zeker niet ontkennen dat een Pico PSU niet een heel stuk efficienter is. Echter laten we eens rekenen.

15W idle aan 60% efficiency betekent dat je 40% van de stroom die uit het stopcontact wordt gehaald niet benut. Dat betekent in dit geval dat de voeding (15/60*100) 25watt uit het stopcontact trekt. Dat is (0.4*25) 10watt verspilling. Op jaarbasis is 10watt zo'n (0.01*24*365*0.23) 20 euro. Dat betekent dat je twee jaar nodig hebt voordat je de aanschaf van een Pico PSU hebt terugverdient.

Dan gaan we er echter wel vanuit dat de pc altijd 15W zal verbuiken. Dit zal bij activiteit een stukje hoger zijn waardoor de efficiëntie stijgt en de verspilling dus daalt.
Dan gaan we er ook vanuit dat de efficiëntie echt maar 60% is, dat lijkt me ook iets aan de lage kant.
En dan gaan we er vanuit dat de pc werkelijk 24 uur per dag en 365 dagen per jaar draait.
Dan gaan we er ook vanuit dat de prijs per kWh 23 eurocent is, dat is ook aan de hoge kant.

Ik denk dat het eerder richting de 2,5-3 jaar gaat voor je een Pico PSU hebt terugverdient.

• saiko223
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-01 19:06
Tsurany schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 12:31:
[...]
Ik denk dat het eerder richting de 2,5-3 jaar gaat voor je een Pico PSU hebt terugverdient.
Hoe lang zal zo'n Pico PSU mee gaan? Krijg je 3 jaar garantie?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe lang hij mee gaat is lastig te zeggen. Wellicht twee jaar, wellicht 10 jaar. Gemiddeld zal hij zeker langer dan twee jaar mee gaan.
Garantie vanuit fabriek is echter maar twee jaar, langer zal je ook geen garantie hebben bij veel winkels. Dat betekent dat de terugverdientijd buiten de garantieperiode ligt. Natuurlijk geen groot probleem maar wel iets om rekening mee te houden.

Mijn server voeding is na 2,5 jaar overleden, was dat met een Pico PSU gebeurt had ik hem niet terugverdiend. Echter mijn HTPC voeding houd het al een jaar of 5 vol, daar had ik een Pico PSU makkelijk terugverdiend.

• ReTechNL
Tsurany schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 13:20:
Hoe lang hij mee gaat is lastig te zeggen. Wellicht twee jaar, wellicht 10 jaar. Gemiddeld zal hij zeker langer dan twee jaar mee gaan.
Garantie vanuit fabriek is echter maar twee jaar, langer zal je ook geen garantie hebben bij veel winkels. Dat betekent dat de terugverdientijd buiten de garantieperiode ligt. Natuurlijk geen groot probleem maar wel iets om rekening mee te houden.

Mijn server voeding is na 2,5 jaar overleden, was dat met een Pico PSU gebeurt had ik hem niet terugverdiend. Echter mijn HTPC voeding houd het al een jaar of 5 vol, daar had ik een Pico PSU makkelijk terugverdiend.
Ik heb onlangs de beslissing genomen voor de PicoPSU te gaan. alleen nu zoek ik nog een manier om gemakkelijk de open ruimte van de ATX voeding dicht te maken zodat dit verborgen is.
Ik neem aan gewoon een staal plaat met wat gaatjes erin voor de schroeven en de stekker voor de voeding.

NAS Systeem 3 Update x:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I€ 96,16€ 96,16
1Kingston DataTraveler G3 4GB Zwart€ 5,40€ 5,40
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 64,99€ 129,98
1Scythe Gekkou Silent (Zwart)€ 44,99€ 44,99
1Mini-box PCI Bracket€ 3,35€ 3,35
1Streacom PicPsu 150W + 150W Adapter Power Kit€ 76,-€ 76,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 38,25€ 38,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 394,13

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zo'n plaat lijkt mij een goede oplossing ja. Wellicht dat mesh spul? Is eenvoudig een gat in te maken.

• ReTechNL
Tsurany schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 16:39:
Zo'n plaat lijkt mij een goede oplossing ja. Wellicht dat mesh spul? Is eenvoudig een gat in te maken.
Ja idd of een stukje traanplaat ofso. Ik ga eerst eens even kijken of ik zoiets kan regelen en dan ga ik de hele zooi bestellen.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:49

Vrijdag

De Zwarte

ReTechNL schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 16:43:
[...]

Ja idd of een stukje traanplaat ofso. Ik ga eerst eens even kijken of ik zoiets kan regelen en dan ga ik de hele zooi bestellen.
Of een stuk plastic/acryl waar sommige cases van gemaakt zijn? Moet ook niet al te duur zijn en makkelijk te bewerken.

interessant topic, ik ben ook aan het denken voor zo'n oplossing :)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Pagina: 1