Toon posts:

FreeNAS 8.0 zelfbouw of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Al een behoorlijke tijd ben ik bezig met de vraag wel of niet een NAS. Het antwoord is uiteindelijk 'wel' geworden. In eerste instantie heb ik helemaal niet na gedacht over een kant en klare NAS, omdat ik het te leuk vind om zelf te maken. Alleen ik bleef haken op het OS. Windows Server 2011 is momenteel spot goedkoop, maar in mijn ogen te omslachtig/moeilijk. Verder heb ik op een oude EMC server, goede ervaringen met FreeNAS 7, alleen gebruikte ik die voor sharing door het huis.

Met de te kopen/bouwen NAS wil ik het volgende:
- Bestanden/films/muziek delen door het huis.
- FTP-server opzetten.
- Bestanden synchroniseren naar de NAS als Back-Up.
- ZFS, de RaidZ of Raid1 variant.

Met die laatste drie heb ik geen ervaring met FreeNAS. En omdat de versie van ZFS nieuwer is in FreeNAS 8, ben ik geneigd om daarvoor te gaan. Ik heb veel opgezocht over FreeNAS 8 en er is veel te vinden, alleen zijn er ook al nog mensen die problemen hebben met FTP en die nog niet zijn opgelost met nieuwere versies.

Op het zelf te bouwen systeem wil ik FreeNAS installeren op een usb-stick. Ik heb gezorgd voor veel geheugen om ZFS goed te kunnen draaien. Alleen twijfel ik nog over 2 of 3 harddisks. Mijn enige bezwaar is, dat ik bang ben dat ik FreeNAS 8.0 niet goed aan de praat krijg en ik beter een kant en klare NAS had kunnen kopen.

Mijn vraag aan jullie is:
Wat vinden jullie? Moet ik gewoon lekker zelf gaan bouwen en met FreeNAS 8 aan de gang? Of gaan voor een kant en klare NAS? Ik heb weinig ervaring met broncodes veranderen e.d.

Mijn ZelfbouwNAS configuratie: (hier mag uiteraard ook commentaar op geleverd worden)
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I€ 103,39€ 103,39
1Kingston DataTraveler G3 4GB Zwart€ 4,85€ 4,85
2Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 60,90€ 121,80
1Fractal Design Core 1000€ 31,54€ 31,54
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,95€ 34,95
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/8G€ 38,-€ 38,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 334,53

Of deze kant en klare:
#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 60,90€ 121,80
1QNAP TS-410 Turbo NAS€ 272,50€ 272,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 394,30

Mvg,

Koen

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05:16
Jouw vraag kan je alleen aan jezelf stellen. Als ik jouw topic zo zie, denk ik dat je beter voor zelfbouw kunt gaan, omdat je met zelfbouw makkelijk in de toekomst kan uitbreiden. Alleen het vereist in het begin wel wat tijd om kennis op te doen met FreeNAS en met het instellen ervan.

[ Voor 0% gewijzigd door GioStyle op 08-09-2011 16:33 . Reden: typo ]

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Als ik je post zo lees heb je volgens mij al prima onderzoek gedaan naar zelfbouw NAS systemen. Het grote voordeel van een zelfbouw systeem is natuurlijk de uitbreidbaarheid.
Ik raad je aan zeker ook dit topic eens te bekijken: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Als ik je gekozen componenten bekijk heb ik enkele aanvullingen.
Nu kies je voor een m-itx atom bordje. Volgens mij kan je beter gaan voor een m-atx bord met socket 1155 zoals
de Intel Pentium G620 in combinatie met een Intel Desktop Board DH61BEB3 ofzo. Dit zal ongeveer even zuinig zijn maar de performance zal echt veel beter zijn. Daartegenover staat wel een iets hogere prijs.
Ook zou het misschien handig zijn om drie schijven te kopen en een RAID-Z1 pool te bouwen. Zo 'verspil' je minder ruimte aan redundantie (tov mirror) en kan je later bijvoorbeeld een tweede RAID-Z1 pool toevoegen moest dat nodig zijn. Dan heb je de 6 sata poorten maximaal benut.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Verwijderd

Zelfbouw met FreeNAS en ZFS zie ik zelf natuurlijk als veel betere optie dan kant en klaar. Ook hoef je echt geen UNIX-guru te zijn om een FreeNAS servertje te configureren; dat mag toch allemaal niet zoveel problemen geven mits je je beperkt tot de taken van een NAS.

ZFS is verder een hele mooie keuze, daarbij kun je nog kiezen of je mirroring wilt gebruiken zodat je iets flexibeler bent met uitbreiden, of juist RAID-Z wilt gaan en zoals Wouter.S zegt je later kunt uitbreiden met nog een RAID-Z van 3 disks.

Nog een ander punt is hoe zuinig je het zaakje wilt hebben. Het systeem zoals jij daar hebt staan komt in aanmerking voor een PicoPSU zodat je een extreem zuinige NAS krijgt. Wel raad ik je dan aan voor de Samsung F4EG te gaan voor lagere spinup current en ook een hogere snelheid, maar dat is maar een detail. PicoPSU betekent echter wel dat je niet meer dan 3 desktopschijven kunt aansluiten; 3x16W = 48W spinup en dan heb je de rest vrij voor je systeem; dat moet kunnen mogelijk zelfs met een 80W adapter al zit je dan wel aan de grens.

Ga je niet voor PicoPSU kun je inderdaad voor een ander moederbord gaan en normale ATX voeding. Echter zou ik dan een bord kiezen met 4 DIMM sloten en er 16GiB RAM in zetten wat je voor 7 tientjes hebt tegenwoordig. Een beetje overkill is wel leuk door alle caching, maar niet nodig 8GiB is ook prima. Het voordeel van mini-ITX Brazos is natuurlijk de extreem lage idle power consumption van rond de 12W kaal, waarbij je nog kunt overwegen om 1,35 volt DDR3 reepjes te kiezen ipv standaard 1,5 volt. Wil je dat zou ik wel even informeren of dat bordje het ook slikt. Sommige reepjes zijn ook wel 1,35v maar hebben de SPD geprogrammeerd met 1,5v en dan draaien de meeste moederborden keihard 1,5v.
Mijn enige bezwaar is, dat ik bang ben dat ik FreeNAS 8.0 niet goed aan de praat krijg
Waar ben je dan precies bang voor? Want bestanden delen en FTP opzetten mag toch geen probleem vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In eerste instantie bedankt voor de zeer nuttige reacties! Ik heb er inderdaad al aardig wat tijd aan besteed door zoeken op het net.

@GioStyle: Tijd is geen probleem, niet dat ik het over heb, maar ik kan er altijd tijd voor maken en dan doe ik er maar iets langer over. Het gaat mij erom, dat de informatie die ik nodig heb, goed te vinden is en het zonder problemen werkt. Geen bug's e.d.

@Wouter.S: Ik heb daar ook over zitten twijfelen, zowel een m-itx als een m-atx bordje met een Pentium G620. Maar ik kon daar weinig over vinden en ik kon dus ook niet goed beoordelen wat de winst zou zijn ten opzichte van de AMD E-350 (geen Atom) die op dit bordje zit.
Ik was van plan om inderdaad drie 2TB schijven te plaatsen, alleen zou ik (voorlopig) dat nooit vol krijgen en hoogt dat het prijs kaartje aardig op. Maar eigenlijk is dat ook bull-shit, want de ruimte komt ooit wel van pas en Raid-Z1 is veel leuker om te draaien. Voor zover dat leuk kan zijn.

@CiPHER: Ik wil zeker de mogelijkheid houden om uit te breiden en heb goede ervaringen met de beQuiet. Maar is een PicoPSU dan ook daadwerkelijk zuiniger? En eigenlijk is het inderdaad niet te ingewikkeld om die dingen op te zetten, genoeg documentatie te viden. Dat over die 4 DIMM sloten is wel een groot pluspunt van een mATX bordje. Alleen hoe zit dat met het verbruik? Zuinigheid is geen main-issue, maar speelt wel mee.

Dan kom ik trouwens op nog een vraag. Wanneer je drie schijven in RaidZ1 draait, ziet FreeNAS dat als één schijf. Maar wat ik mij nog herinner, is dat je een bepaalde service van FreeNAS (bijv FTP) aan een schijf moest toewijzen. Je kan het dus niet aan een map op een schijf toewijzen. Betekent dat, dat ik sowieso 2 Raid's moet draaien? (één voor de films en bestanden en één voor de FTP?)

Edit: En is het dan niet handiger/voordeliger voor een AM3 m-ATX bordje tegaan. Ook inverband met de sata-600 aansluitingen, daar zijn er op alle intel bordjes maar twee van.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2011 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Een pico-psu is in mijn ogen niet echt echt nodig tenzij je echt belang hecht aan die laatste 5 watt... je wint er niet echt veel mee ten opzichte van een be quiet L7 300W terwijl je de uitbreidingsmogelijkheden eigenlijk volledig uitsluit. Het geheugen verbruikt trouwens zeer weinig in een pc (zeker met ddr3 op 1.5V of extra low voltages die nu ook al te verkrijgen zijn) dus 2 of 4 latjes zullen maar een paar watt verschillen.

E350 zacate vs standaard amd's of intels. Het is zo dat de E350 een zeer leuk bord is voor een htpc, die heb ik zelf ook daarvoor in gebruik. Maar zodra je met iets cpu-intensievere taken aan de slag gaat laat die het toch een beetje afweten. Een 'gewone' intel of AMD zal dus wat meer ademruimte opleveren als je meerdere taken tegelijk gaat draaien.

Uit bijvoorbeeld 3 2TB schijven haal je in FreeNAS één volume van pakweg 4TB als je RAID-Z gaat draaien. Op dit volume kan je volledig vrij folders aanmaken die je kan delen via CIFS voor windows of AFP voor mac. Hierop kan je dan ook gewoon een folder aanmaken die om te delen via FTP, een apart volume of raid-set is de helemaal niet nodig.

Als je naar m-atx gaat kan je inderdaad ook naar AMD gaan, die zullen misschien iets minder zuinig zijn maar waarschijnlijk is de prijs ook iets gunstiger. Sata-600 aansluitingen zijn leuk maar tenzij je met snelle SSD's en caching aan de slag wil gaan eigenlijk overbodig. Voor de huidige mechanische harde schijven is standaard sata II ruim voldoende.

[ Voor 13% gewijzigd door Wouter.S op 09-09-2011 00:58 ]

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PicoPSU valt aan te raden als je beneden de 20W idle zit en ook niet meer dan 80/100W piekvermogen hebt. Ik ken die L7 300W voeding niet, misschien is die wel heel zuinig op lage wattages. Maar ook met zuinige voedingen kom je onder 10% van de max. belasting vaak tegen dat de efficiency sterk terugloopt. Dus het verschil in zo'n setup zou denk ik veel meer zijn dan 5W die Wouter.S suggereert.

Maar PicoPSU kent ook beperkingen. Zo kun je er niet onbeperkt desktopschijven mee voeden, omdat zelfs de zuinige Samsung F4EG zo'n 16W spinup vermogen nodig heeft. Dus verder dan 3 schijven + een low-power systeem kom je hier niet mee. Of je moet een heel sterke +12V adapter zien te vinden maar ik zie zelden adapters boven de 80/100W.

Voordeel van PicoPSU behalve de lagere belasting is ook dat hij volledig passief gekoeld is en heel weinig ruimte inneemt. Zo kun je dus een systeem bouwen zonder enige ventilator, wat wel stoer is zeker omdat je Brazos moederbord ook al passief gekoeld is. Dan heb je alleen nog het geluid van de schijven zelf en Samsungs zijn een van de meest stille schijven wat ook niet echt een probleem mag vormen.

Als je gaat voor een normale voeding, gaat 15W toch niet lukken en kun je evengoed een minder zuinig bordje kiezen met meer mogelijkheden. Zowel Intel als AMD zijn mogelijk, al is het bij AMD makkelijker om 6x SATA/600 te krijgen. Al heb je dat voor schijven niet nodig; voor een SSD zou dat wel fijn zijn. Als je voor AMD gaat, kun je een standaard bord met onboard video nemen, wat zoals Wouter.S zegt iets minder zuinig is. Maar veel interessanter is dan een AMD Llano setup, waarbij de videokaart en northbridge in de processor zit; deze setup is zuiniger dan veel Intel varianten. Dan kun je 4 geheugenslots gebruiken voor 16 gigabyte geheugen en heb je extra uitbreidingsmogelijkheden. Maar heb je dat nodig? Voor 3 schijfjes in RAID-Z heb je zo'n setup echt niet nodig.

Zoals ik het zie is het dus een keuze tussen een compact 3-disk systeempje met PicoPSU en Brazos bordje, of een krachtigere setup met Micro-ATX bord en 4 DIMM slots. Bij dat laatste gebruik je dan een normale voeding. Wil je het bij 3 disks houden, hoef je niet bang te zijn dat een Brazos/Zacate CPU niet snel genoeg is. Maar wil je later uitbreiden naar 10+ disks dan kom je mogelijk wel CPU tekort. ZFS heeft echter in eerste plaats baat bij meer geheugen, en is niet zo heel CPU-intensief mits je afziet van compressie, deduplicatie en andere CPU-intensieve taken.

Het is dus een afweging welke kant je kiest, beide hebben voordelen. Als je het simpel en compact wilt houden is een PicoPSU zeker een afweging en dat het compleet stil is (afgezien van hardeschijven) is ook wel een voordeel denk ik. Maar dan moet je wel nu besluiten dat je genoeg hebt aan 4TB bruikbare opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voorlopig heb ik zeker genoeg aan 4TB opslag. En mocht ik er later 3 schijven bijkopen, dan is die 35 euro voor een andere voeding ook makkelijk te verantwoorden. Voorlopig moeten die 3 schijven zeker genoeg zijn, zeker aangezien ik in Freenas dus wel verschillende mappen kan maken en die voor diverse doeleinden kan gebruiken zoals Wouter.S zegt.
Meer dan 10 schijven zullen er nooit inkomen, tenminste de komende jaren niet, dus dan blijf ik denk ik bij dit bordje met 8GB aan geheugen. Is dat ook voldoende bij 6 schijven, dus 2x RaidZ1?
Hoe zit het met die firmware fout op de samsung ecogreen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samsung F4EG die geproduceerd zijn na december 2010 hebben de firmware fix al standaard, dus dat is verleden verhaal inmiddels.

6 schijven in twee RAID-Z configuraties zou ook kunnen ja. Enige wat kan zijn is dat je CPU de maximale performance iets afremt, maar nog steeds geen reden om aan te nemen dat je hier flink last van krijgt. Ik denk dat je dus aan die Brazos voldoende hebt en een lekker zuinig en stil systeem kunt bouwen. Wel moet je rekening houden met dat Brazos bordjes niet altijd een extra controller in de PCI-express slot ondersteunen, vanwege BIOS issues. Voor sommige bordjes is een BIOS update uitgebracht maar zeker niet voor alle bordjes. Hou dus rekening met dat je max. 6 schijven aan kunt sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Zoals CiPHER vermeld heb je inderdaad soms problemen als je een extra controller wilt gebruiken op je Brazos platform. Maar ik denk niet dat je daar snel tegen aan zal lopen maar het kan wel invloed hebben op je keuze.

Puur persoonlijk zou ik niet voor het Brazos platform gaan. Het is volledig passief maar in mijn FreeNAS systeem is het enige wat ik echt hoor het spinnen van de schijven. De stock cpu-koeler van AMD en de Be Quiet L7 300W hoor ik echt niet. Dus in mijn ogen valt het voordeel van passief dan al weg (behalve het verbruik...). Bovendien als je Fractal design case behoudt gaat je systeem niet echt compacter worden door een m-itx Brazos moederbord want de case blijft gewoon even groot. Maar nogmaals je moet zelf de keuze maken of je voor ultieme zuinigheid gaat, of voor een iets minder zuinig systeem dat flexibeler is met meer uitbreidingsmogelijkheden. En ik kan je zeggen dat hoe meer storage je ter beschikking hebt, hoe sneller je meer storage wilt :9

Je moet ook even stilstaan of je de NAS 24/7 wil laten aan staan. Als de dan je disks laat downspinnen zal je inderdaad bij een aardig laag vermogen uitkomen waardoor een gewone voeding minder efficiënt werkt. Maar niets is zuiniger dan je systeem gewoon uit te schakelen. Veel mensen laten hun NAS altijd aan staan, maar bij mij gaat die gewoon rond 2 uur 's nachts automatisch uit. Geen verbruik dus, dan maakt je voeding al helemaal niet uit. En als ik hem terug nodig heb is hij met één druk op de knop binnen twee minuten terug opgestart. Dan ga je pas echt stroom besparen. De twee combineren kan natuurlijk ook maar zo blijf je bezig 8)7 ...dan moet je eerst alle gloeilampen, spots en halogeenlampen gaan vervangen in je huis want die laatste 10-15W gaan echt het verschil niet meer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha, ik ben ook echt geen energiefreak. Maar het is wel een leuke (extra) uitdaging, om ook daar een keer over na te denken. En deze case is trouwens alles van mooi/ideaal. Maar als je 6 schijven kwijt wil kunnen, kom je snel op zo'n behuizing, tenzij je meer dan 100 euro uit wil geven aan de kast, maar dat vind ik onnodig.

En over een extra sata-card. Ik heb nu 4TB, daar kunnen dan zonder problemen (alleen andere voeding) 3 schijven bij. Aangezien er 4TB schijven aankomen, komt daar in RaidZ1 nog 8 TB bij, of met 3TB schijven komt er 6TB bij. Dat is voorlopig wel genoeg!

Als ik het verbruik van de schijven en het moederbord bij elkaar op tel, kom ik op: (3*16)+35=83 watt. http://nl.hardware.info/r...den-review-stroomverbruik
Dus dan zit ik met de 120 Watt PicoPSU veilig. Ik zie dat je alleen wel aardig wat verloop stekkertjes nodig hebt, omdat ik twee extra sata aansluitingen nodig heb en een 4-pins cpu.

Exclusief de kabels kom ik dan op het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I€ 103,39€ 103,39
1Kingston DataTraveler G3 4GB Zwart€ 5,25€ 5,25
3Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 56,99€ 170,97
1Fractal Design Core 1000€ 31,54€ 31,54
1Mini-box picoPSU 120€ 34,45€ 34,45
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/8G€ 38,-€ 38,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 383,60

En dan denk ik dat je een aardig leuk systeem hebt voor mijn doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Als je voor een pico-psu gaat heb je wel nog een losse 12V AC-DC adaptor nodig (zoals bij een laptop) en meestal vormt die de beperking qua verbruik. Dit omdat adapters met een vermogen boven de 80 watt enerzijds zeer moeilijk te vinden zijn en anderzijds buitenproportioneel duur zijn. En waarschijnlijk ook nog eens minder efficiënt.
Verder is het vermogen van de schijven dat je telt het startup vermogen, dit verbruiken ze enkel de eerste +- 10 seconden. In idle verbruiken die Samsung schijven misschien 4-5 watt en load 7-8 watt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier is een PicoPSU met 80W voeding:
pricewatch: Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit
( je hebt wel power splitter kabels nodig; van 1x SATA power naar 3x SATA power)

Oh en hier een PicoPSU 120 met 84W voeding:
pricewatch: Mini-box picoPSU 120 + 84W Adapter Power Kit

Met 3 schijven kan het wel zijn dat je net tekort komt; maar eigenlijk denk ik dat dit wel gaat werken. Bij de boot hoeft het niet zo te zijn dat je moederbord de maximale TDP benut; wel veel meer dan idle maar ook niet de max. Dat geeft je schijven genoeg gelegenheid op te spinnen. Dus 80W adapter kan voldoende zijn.

Een ander alternatief zijn 2,5" notebookschijven van 1TB per stuk, maar met een prijs van 70 euro zijn die dus meer dan 2x zo duur per gigabyte dan desktopschijven. Wel heb je en flink lager energieverbruik: 0,7W idle en 3-4W spinup.

Voor je lijstje zoals je net hebt gepost kom je denk ik uit op een idle vermogen van:
kaal systeem: 12W
2 reepjes 1.5V geheugen: 3W
3 desktop schijven 5400rpm: 12W (3x 4W)
Totaal: 27W

Als je je schijven laat downspinnen bij inactiviteit zou je komen tot:
kaal systeem: 12W
2 reepjes 1.5V geheugen: 3W
3 desktop schijven spinned down: 1.5W (3x 0.5W)
Totaal: 16,5W

Een lekker zuinig systeem wat je zonder zorgen 24/7 kunt laten draaien dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2011 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind dat wel een leuke uitdaging. Met die 84 Watt adapter, moet dat dus goed te doen zijn. De hardeschijven, het systeem en het geheugen, komt dan op 86 Watt max. uit. Dat zal niet snel gehaald worden. Bij de adapter moet dan alleen nog een kabel komen.

Ik heb thuis nog wel een HP Pavilion adapter van 90 Watt liggen, alleen komt die stekker volgensmij niet overeen.

Maar toch betaal je dan een goede 30 euro meer voor een PicoPSU dan een 300Watt voeding. (inclusief kabels e.d. voor de PicoPSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke kabel heb je het over? De kabel die je in het stopcontact steekt en andere einde in de 84W adapter? Ik verwacht dat die er gewoon bij zit. Of je gebruikt er een van een oude computer; zelf heb ik nog een tiental van die kabels liggen.

Maar je hebt bij de meeste PicoPSU's maar één Molex stekker (4 pins ouderwetse stekker voor CDROM en oudewetse HDD) en één Serial ATA power stekker. Je hebt er dus drie nodig voor drie SATA hardeschijven. Dus je hebt dan nog een power splitter nodig, goedkoopste is een power splitter die van de Molex stekker 2x SATA power maakt.

Overigens net even gezocht, die PicoPSU-120W lijkt geen +12V stekker te hebben, dus dan zou je de 150W versie moeten nemen, die er zo uit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://www.cartft.com/image_db/picoPSU-150-XT_440.jpg

Dat betekent wel weer een tientje extra:
pricewatch: Mini-box picoPSU 150-XT + 84W Adapter Power Kit

Het is dus niet de goedkoopste methode, maar wellicht wel het meest creatief. En wellicht ook een toekomstzekere keuze. Iets wat veel energie verbruikt ga je op enig moment toch snel vervangen. Als het erg zuinig is, blijft het nuttig voor lange termijn voor dingen die toch weinig kracht nodig hebben.

Maar iemand die meer pragmatisch is zou sneller voor een conventionelere setup met normale voeding kiezen. De keus is uiteraard aan jou; wat vind je leuker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat van die 12V stekker had ik gezien, maar daar zijn volgens mij ook verloop stekkers voor te vinden. Maar dan is de 150 Watt een makkelijkere keuze, anders eindig je met allemaal verloopstukjes en splitters, dat is zeker niet ideaal. Alleen zit je dan alsnog met 70 watt die niet gebruikt wordt?

Ik vind een PicoPSU veel leuker. Ik had het over de kabel van de DC in 5/2.5mm naar het kastje zelf. Die is anders dan de Adapters die ik thuis heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een PicoPSU ontvangt +12V en maakt er andere voltages van, zoals 3.3V en 5V en ook -12V enzo. Maar de +12V wordt rechtstreeks doorgegeven zonder dat de PicoPSU daar wat mee doet. Voor het opspinnen van je disks heb je vooral +12V nodig dus dat zal je limiet vormen. Het vermogen van de PicoPSU zelf is dus niet zo interessant, wel het vermogen van de +12V adapter die wisselspanning omzet naar +12V gelijkspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Die laptopadapter is ook niet zeker 12V eerder 19V zoals bij vele laptops het geval is. Als je die wil gebruiken moet je al naar de rode pico-psu's overstappen, die zijn Wide Input en kunnen dus een breed spectrum van spanningen als input gebruiken.

[ Voor 48% gewijzigd door Wouter.S op 09-09-2011 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, laptopvoedingen kun je zeker niet zomaar gebruiken. Vaak zijn die 17-20 volt. PicoPSU heeft echt +12V nodig. Tenzij je voor de Wide Input gaat zoals Wouter.S zegt, maar dat is waarschijnlijk weer minder efficient.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2011 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, top! Dan wordt het dus de laatste configuratie! Bedankt voor alle hulp! Ik ga lekker worstelen met FreeNAS 8.0 binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ze hebben ook een 150 Watt Adapter, is dat dan verstandiger dan een 84 Watt Adapter? Want in principe kun je dan later uitbreiden naar 6 schijven als ik het goed heb. Of zit je dan met hetzelfde eigenlijk hetzelfde te doen, als wanneer je een 300 Watt voeding koopt.

http://www.informatique.nl/222227/streacom-picopsu-150w.html

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2011 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is misschien minder efficient, maar betekent wel dat je meer hardeschijven kunt aansturen. Vrij betaalbaar, overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zelfs een euro goedkoper. Het vermogen was max 87 Watt geloof ik. Als daar dan 3x 16 Watt bij komt voor drie eventuele extra schijven, zit je op 135 Watt. Dat moet dus prima kunnen.

Dan kan ik ook anderen een stuk van mijn FTP laten gebruiken/huren en meer schijven installeren als alles goed aan de praat is. Voor die ene euro meer of minder hoef ik het iig niet te laten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
En is je zelfbouw nas klaar? Zo ja heb je evt benchmarks beschikbaar en wat zijn je ervaringen?
Pagina: 1