Ik weet niet of ik in het juiste subforum post maar een familielid vroeg mij welk hardware systeem hij het best zou samenstellen voor een zelfbouw NAS. Een voorgekauwd systeem is uit den boze, daar heeft hij slechte ervaringen mee.
De bedoeling is:
Nu is de vraag, welke hardware componenten (mobo, cpu, geheugen, raid kaart, hds, voeding) zouden jullie voorstellen om dit systeem te bouwen? Het budget is rond de 1000 euro.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
De bedoeling is:
- dat op het systeem netwerkshares kunnen worden aangemaakt die toegankelijk zijn vanuit windows
- dat de gegevens redundant zijn opgeslagen (ik had gedacht aan RAID 1 opstelling)
- het makkelijk mogelijk moet zijn een defecte hd te vervangen (daarom niet hotswappable) en het RAID systeem automatisch de gegevens terug mirrored wanneer men het systeem terug opstart
- het systeem energie zuinig is (zal 24/24 aanstaan)
- er een kopie van het bestandssysteem gemaakt kan worden op een externe schijf (pluspunt, liefst ook te lezen vanuit windows)
Nu is de vraag, welke hardware componenten (mobo, cpu, geheugen, raid kaart, hds, voeding) zouden jullie voorstellen om dit systeem te bouwen? Het budget is rond de 1000 euro.
Alvast bedankt voor jullie reacties!