Allemaal heel duidelijk, maar het '< 0' deel is waar het me om ging. Daarmee impliceer je dat de massa van een neutrino kleiner is dan 0, terwijl dat op geen enkele manier uit de wiskunde blijkt. Je zegt dat te doen omdat imaginair mogelijk verkeerd geïnterpreteerd wordt, maar naar mijn mening introduceer je alleen maar verwarring door het over massa < 0 te hebben. Een meter omhoog is niet langer of korter dan een meter recht vooruit, en 1*i is niet meer of minder dan 1. Ik denk dat de gemiddelde lezer in dit topic wel begrijpt wat imaginair is, of bereid is het op te zoeken, dus de vereenvoudiging is niet nodig.vlaaing peerd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 10:11:
[...]
we hebben te maken met:
* underpants
* neutrino
* >C
* ?
* profit
ik opper een mogelijkheid dat een neutrino kan oscilleren naar een staat met tachyonische eigenschappen, met dus <0 massa (correcter gezegd maar hier mogelijk verkeerd interpreteerbaar; imaginaire massa), waarom?
- uitgaande dat iets sneller dan licht is geweest moet het deeltje eigenschappen hebben waardoor die sneller dan het licht moet kunnen gaan. De enige beschrijving van deeltjes sneller als licht is de tachyon. Deze heeft niet alleen de eigenschap dat deze sneller dan het licht gaat, maar ook dat deze niet langzamer dan het licht kan.
- er is ruimte voor in SRT
- er is ruimte voor in het standaardmodelextensie
- er is ruimte voor in theoretische maar plausibele fysica als snaar- en M-theorie.
- alle mij bekende quantum-zwaartekracht theorieen hebben noodzaak voor Lorentzschending.
- uiteindelijk moeten we ook naar een quantumtheorie met zwaartekracht erin. kortom we weten nog echt niet alles.
- Neutrino's massa is nooit vastgesteld, het heeft alleen de bovengrens van 117 KeV bij mu-neutrino's.
- er is aangetoond dat neutrino's mogelijk in meer versies voorkomt dan alleen de elektron, mu en tauneutrino.
- de aanname dat neutrino's wel (positieve) massa zou moeten hebben is gebaseerd op de waarneming dat neutrino's oscilleren en van "smaak' veranderen (met de inbegrepen vooraanname dat niks sneller als C zou zijn.) In het licht van de waargenomen resultaten van San Grasso zou dit herzien moeten worden - mits de waarnemingen ook echt correct zijn.
kort gezegd ik vind - als de waarnemingen correct zijn - het plausibel dat we te maken hebben met lorentzinvariantie-schendende neutrino-oscillaties.
klinkt allemaal vrij duur, maar feitelijk doe ik niks anders als de noodzakelijke eigenschappen aan een neutrino toekennen zodat ie sneller dan C kan.
[ Voor 61% gewijzigd door Wormaap op 06-10-2011 10:58 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day