Het eerste wat ik me bedacht:
Als zij een stof sturen naar een Lab 732km verderop met een snelheid gelijk aan (of sneller dan, zoals de uitslagen suggereren) het licht, hoe verkrijgen ze dan een accurate tijdsmeting van de verstuurde neutrino's? Op het moment dat iemand de neutrino 'afvuurt' in Zwitserland moeten ze in Italië weten dat hij gelanceerd is, en zodra hij daar aankomt moet de persoon die hem afvuurde ook weer 'op de stopwatch drukken' om te checken hoe lang deze erover gedaan heeft.
Nog steeds opererend onder de aanname dat Einstein's theorie correct is, kan niks sneller dan het licht, dus ook niet de meetdata waarmee die snelheid vastgelegd had moeten worden. Waarschijnlijk mis ik nu een belangrijke factor, maar dit was mijn intiële reactie

.
Verder redenerend: C is vastgesteld als een constante in een vacuüm. Niks is een perfect vacuüm, zelfs interstellaire ruimte niet:
Vacuümwaarden
Hieronder een lijstje met waarden:
* atmosferische druk = 101,325 kPa of 760 torr
* stofzuiger = ongeveer 80 kPa of 600 torr
* mechanische vacuümpomp = ongeveer 1,35 Pa of 10 millitorr
* ruimte dicht bij de aarde = ongeveer 135 µPa of 1×10-6 torr
* beste vacuüm in een massaspectrometer = 13 µPa of 1×10-7 torr
* druk op de maan= ongeveer 1,3 µPa of 1×10-8 torr
* beste vacuüm met een turbopomp = ongeveer 130 nPa of 1×10-9 torr
* interstellaire ruimte = ongeveer 13 nPa of 1×10-10 torr
* Laagst haalbaar vacuüm met een titaan-sublimatiepomp = ongeveer 1 nPa of iets minder dan 1×10-12 torr
Opm: De laatste 3 waarden zijn met een redelijke nauwkeurigheid, maar zeker niet absoluut. De laatste waarde is een berekende benadering door andere verschijnselen dan een vacuümmeter verkregen.
Wikipedia: Vacuüm
Dus ik hanteer nu even als definitie dat de 'ruimte' in de tunnel die Cern gebruikt om de neutrino's doorheen te jagen, gevuld is met een 'stof'. Misschien een stof waarvan de moleculen héél erg ver uit elkaar liggen, maar desalniettemin een stof, omdat een perfect vacuüm gewoon niet mogelijk is.
Dat betekent dat er mogelijke objecten in de baan van de neutrino's / lichtdeeltjes komen, welke deze kunnen afremmen, en volgens het
Cherenkov effect is het heel goed mogelijk om harder dan het licht te gaan
binnen een bepaalde stof.
Misschien hebben ze dus gewoon een variant op het bestaande effect aangetoond of, zoals hierboven ook al gesuggereerd word, moeten we er niet prat op gaan dat onze 'meting' van de lichtsnelheid 100% nauwkeurig is.
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 09:10:
Hangt het niet ook af met hoeveel kracht de deeltjes naar Italië worden gelanceerd? Is daar iets over bekend? Als je ze een klein zetje geeft gaan ze natuurlijk minder hard dan bij een groot zetje.
En waar ik benieuwd naar ben, Neutrino's schijnen overal 'te zijn', hoe weten ze in Italië dat ze de exact zelfde deeltjes hebben opgevangen die ze in Genève hebben afgeschoten? Hoe identificeer je die?
Wellicht hebben ze een manier om de tunnel de 'ledigen' waardoor de gedetecteerde neutrino's dus echt afkomstig moeten zijn van hun eigen bron.
joopv schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 08:28:
GPS wordt in de wetenschappelijke wereld gebruikt als tijd en frekwentie standaard.
Ik mag hopen dat men voor deze metingen de gezondheid van het GPS netwerk dubbel gecontroleerd heeft, want die is niet altijd even goed. Soms loopt een satelliet een paar (tientallen?) nanoseconden uit de pas, en het kan even duren voordat dat gecorrigeerd wordt of voordat een satelliet een "ongezond" vlaggetje krijgt van het control center in Boulder.
Dan nog, die GPS gegevens moeten op één of andere manier toch weer naar de aarde gezonden worden om ze te gebruiken. In die 'rit' van de satelliet naar de aarde zou ik een behoorlijke mogelijke afwijking verwachten. Je kunt wel berekeningen loslaten op de verwachte reistijd van het GPS signaal, maar dat moet door een medium met een nog veel lagere betrouwbaarheid dan een imperfect vacuüm: Lucht. Bestaande uit stikstof, zuurstof en nog wat edelgassen, plus fijnstof, ozon, etc.
De rubidium en cesium klokken aan boord hebben niet het eeuwige leven.
Nee, maar daar zullen ze wel backups voor hebben om een 'gemiddelde' te verkrijgen of in ieder geval om te testen of de klok wel met regelmaat functioneert.
En wie weet proberen de amerikanen de europese LHC een levensgrote blunder te laten begaan. Ik zie een geflipte GPS operator (zo'n patriottische US militair) er goed voor in staat

Juist, waarschijnlijk dezelfde GPS operator die de coördinaten van twee vliegtuigen vervalste waardoor er ze op het WTC zijn geland?

.
[
Voor 30% gewijzigd door
HTT-Thalan op 23-09-2011 10:17
]