NickThissen schreef op maandag 26 september 2011 @ 17:29:
[...]
Verder, tachyonen kunnen een antwoord zijn, maar dat is puur speculatie. Er is al eerder gesteld dat neutrino's in bepaalde opzichten op tachyonen lijken. Maar het feit is dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat tachyonen bestaan. Het is enkel toegestaan volgens de wiskunde in de speciale relativiteitstheorie. De reden dat een massa niet sneller dan het licht kan gaan komt omdat hij daarvoor ofwel een oneindige tijd ofwel een oneindige versnelling nodig heeft (in beide gevallen resulteert dit in een oneindige energie). Een snelheid groter dan c kan alleen als de massa imaginair is (iets maal de wortel van -1).
Met andere woorden: als er een deeltje bestaat met een imaginaire massa, dan moet deze altijd sneller dan het licht bewegen. Zo'n hypothetisch deeltje nummen we een tachyon. Maar ik zie geen reden om hierdoor te stellen dat tachyonen bestaan. We hebben ook absoluut geen idee wat een imaginaire massa moet betekenen....
Speculatief, uiteraard.
Nu begrijp ik best dat CERN dit wil verifieren bij de labs in VS en Japan, maar ik ga niet tot 2014 wachten om dan eindelijk verder te mogen gaan met speculeren hierover. Ik ben dan ook geen wetenschapper (in deze zin), maar gewoon nieuwsgierig wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Het standaardmodel is behoorlijk onder vuur de laatste tijd, zwaartekracht heeft er geen plek in, de higgs boson is niet gevonden terwijl we inmiddels toch echt in de goede massa range zoeken. En niet in het minst, het kan deze bevinding niet verklaren.
Binnen het "speculatieve" gebied zijn er 2 gebieden die ik ken die deze gebeurtenis wel toelaten,eigenschappen binnen SRT zelf en snaartheorie. Beide beschrijven op hun manier dezelfde tachyon. Lijkt me een goede reden om binnen dat veld te kijken naar mogelijke (al dan niet speculatieve) verklaringen.
Het moeilijke hierbij is dat de neutrino zijn massa niet bekend is, of deze is heel laag of deze is er niet. De neutrino zou oneindige hoevelheid energie nodig hebben om tot lichtsnelheid te komen als die massa heeft, maar bij 0 massa op C blijven. De tachyon daarentegen heeft imaginaire massa of beter begrijpelijk, negatieve massa/energie en zou zich volgens SRT alleen bewegen in het ruimte-deel van ruimtetijd maar niet in tijd (hij gaat immers sneller dan C, tijd kan niet inversief zijn(=?), ruimte wel)
Schijnbaar is een eigenschap daarvan dat de tachyon een oneindige hoeveelheid energie benodigd om af te remmen tot lichtsnelheid, dit gedeelte begrijp ik nog niet helemaal, al kan simpel uitgelegd stellen dat tachyons zich in spiegelbeeld lijkt te reageren op de eigenschappen die "gewone" materie heeft. NickThissen oppert dat negatieve energie mogelijk het momentum balanceert tot boven oneindig voor iets wat massa heeft, ik geloof niet dat je beide staten tegelijk kan hebben en ook niet dat "positieve" massa ooit boven C uitkomt en vermoed dat bij een bepaalde energie deze neutrino "overflipt" naar tachyoneigenschappen met negatieve massa of deze altijd al heeft.
Het feit dat de massa van een neutrino niet vast te stellen is en alleen maar af te leiden is lijkt me goede grond aan te nemen dat er toch al iets aan de hand is met de massa van een neutrino.
Als je deze punten zou uitkristalliseren dan kan dat zonder dat SRT word geschonden, snaartheorie (daar heb je je quantumzwaartekracht theorie)een interessante kijk op dit bied en het enige wat zou blijken is dat het standaardmodel niet compleet is, wat niks nieuws is. Het hele ernstige zou zijn dat naast deeltjes ook massa,energie, ruimte en tijd symmetrische eigenschappen zou bezitten, not such a big deal als relativiteit overboord gooien.
edit foutje:
http://www.sns.ias.edu/~witten/papers/Mass.pdf
was als link voor species5168 bedoeld, de massa van neutrino's zijn niet vastgesteld, er word alleen afgeleid uit gegevens dat (2 van de 3 smaken neutrino's) deze massa zou moeten hebben. Ik opper dat er eentje is met imaginaire massa, een andere massaloos en de 3e met normale massa en onderweg naar alledrie de toestanden flipt. Maar goed, zo wetenschappelijk onderbouwd als de fabeltjeskrant...
[
Voor 6% gewijzigd door
vlaaing peerd op 27-09-2011 13:08
]