Toon posts:

Garantie en geld terug. Maar hoeveel?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-10 16:19
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 23:39:
@naarden 4ever
Nou het zijn 2 jaar garantie. De helpdesk medewerkers hebben vaak genoeg gezegd "maar meneer uw garantie zal in anderhalve maand aflopen", terwijl de kaart ook al 2 maanden buiten mijn bezit is..

Over surround, daar heb je blijkbaar 2 kaarten voor nodig.
http://www.nvidia.com/obj...-system-requirements.html

Ik lees ook steeds weer terug dat je aan een nvidia kaart alleen maar 2 monitoren kan aansluiten, behalve aan een aantal niet officiële kaarten.
precies. Als je garantie hebt, is het huidige aanbod meer dan normaal. Maar zonder garantie moest je rekenen op coulance en dan was ik al helemaal blij met een dergelijk aanbod. Maar als garantieclaim is dit de normale procedure en meer ga je er ook niet uitslaan.

Over dat Nvidia sys req, heb je gelijk. Nvidia formuleert het ook niet helemaal duidelijk, maar zoals ik het nu begrijp is dat elke kaart één monitor aanstuurt, vice versa bij amd (1 kaart stuurt aan, rest assisteert rekenen eerste kaart)
Daar kun je misschien wel tweemaal een deze eruit slaan. Of een 6970. maar op een 6990 zonder bijbetaling hoef je echt niet te rekenen, is kansloos.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien een idee waar je nog niet aan gedacht had: Het geld aannemen en een andere HD5970 zoeken. Ze zijn niet echt courant, maar er staat er 1tje op marktplaats met 250 euro als vraagprijs. Kan je misschien een hoop ergernis besparen. :)

Verwijderd

Topicstarter
naarden 4ever schreef op maandag 26 september 2011 @ 23:46:
[...]
Daar kun je misschien wel tweemaal een deze eruit slaan. Of een 6970. maar op een 6990 zonder bijbetaling hoef je echt niet te rekenen, is kansloos.
Had ik maar zo een groot moederboord dat ik nog 4 slot vrij had. Al 3 slots zijn teveel.
Terzijde over Nvidia kaarten weet ik nog niet eens of mijn moederboord SLI ondersteuning heeft als ik voor een nvidia setup zou moeten gaan.

De 6970 zou theoretisch met zijn 2GB geen probleem met een 3monitor eyefinity setup hebben, maar het zou een best sterke downgrade aan preformance zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2011 00:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 23:52:
[...]

Had ik maar zo een groot moederboord dat ik nog 4 slot vrij had. Als 3 slots zijn teveel. Bovendien weet ik nog niet eens of mijn moederboord SLI ondersteuning heeft.

De 6970 zou theoretisch met zijn 2GB geen probleem met een 3monitor eyefinity setup hebben, maar het zou een best sterke downgrade aan preformance zijn.
Marktplaats heeft een aantal problemen. Het zal niet eerste hands zijn. De gebruiker heeft misschien hem niet gebruikt i.c.m. eyefinity maar de kaart heeft het zelfde defect als de HD5970 waardoor hij problemen met de displaypoort heeft. En je hebt puur geen garantie nog de mogelijkheid om te kunnen klagen over een ondeugdelijk product. En ik hou gewoon niet zo van gok spelletjes ;)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

naarden 4ever en felixkillercat, zoals felixkillercat al gezegd is zitten jullie beiden toch echt fout om de voorgestelde Nvidia kaart als goed alternatief te zien. De enige overeenkomt is dat het ook een videokaart is. De Nvidia kaart bied alleen niet dezelfde featureset de de AMD kaart wel biedt (het aansturen van drie monitoren) en daarmee niet vergelijkbaar. Dat geldt hetzelfde voor het aanbieden van een kleinere TV dan waar garantie voor geclaimed is.

Als een winkel niet in dergelijke zaken kan of in wil voldoen dan had mijn niet moeten besluiten een winkel te beginnen. In het geval van garantie claims kan een winkel er bij inschieten, dit wordt veroorzaakt doordat consumentenrecht de zaken voor de consument beter regelt dan wat een winkelier mag verwachten van groothandel of fabrikanten, maar dit is iets dat je als het goed is weet als je hier aan begint. Dat is nu eenmaal het risico dat je loopt. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:09
Die hele discussie over de Nvidia kaart is toch niet meer van toepassing? ts heeft een HD6870x2 aangeboden gekregen van Alternate en draait hier inmiddels al mee. Deze kaart is m.i. een nette vervanger voor de 5970 en hij kan hier ook gewoon eyefinity mee draaien. Nu blijkt het niet helemaal lekker te lopen bij een bepaald spel (BC2), maar dat kan net zo goed een driver/softwareprobleem zijn. Als ik zo een beetje rondkijk zijn daar met bc2 wel meer problemen mee. ts kan dus het best eerst kijken naar z'n drivers, crossfire profiles, bc2 patches, etc.

Verwijderd

Goed, even een aantal punten:
1) Een paar reactie opgeruimd ivm offtopic geneuzel
2) Een aantal quotes ingekort: als je niet inhoudelijk op zaken ingaat hoef je echt niet het hele bericht te quoten... :?
3) @TS: heb je nu al een filmpje geschoten en zo ja, wat is daarop te zien. Zo nee, doe dat dan eens snel. :P
4) Zullen we de discussie over ATI vs nVidia achterwege laten? TS heeft al aangegeven dat nVidia geen optie is ivm het niet ondersteunen van 3 schermen.
5) De TS bepaalt wat een gelijkwaardig product is aan de hand van door hem gestelde criteria. Afaik is dat met name 3 monitor support voor games, maar wellicht dat TS dat nog even wil verduidelijken. Gaarne geen extra aannames hierbij maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2011 10:12 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 10:11:
5) De TS bepaalt wat een gelijkwaardig product is aan de hand van door hem gestelde criteria. Afaik is dat met name 3 monitor support voor games, maar wellicht dat TS dat nog even wil verduidelijken.
Is dit niet erg eenzijdig? Dan kunnen garantieclaimers toch allerlei criteria gaan stellen waarmee ze de zaak in hun voordeel kunnen uitleggen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
_Dune_ schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 02:33:
...dit wordt veroorzaakt doordat consumentenrecht de zaken voor de consument beter regelt dan wat een winkelier mag verwachten van groothandel of fabrikanten, ...
Waarbij overigens regresrecht bestaat. Dat is dan weer helaas niet altijd even makkelijk te halen, maar dat zal voor consumenten een bekend lied zijn...
gambieter schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 10:16:
...
Is dit niet erg eenzijdig? Dan kunnen garantieclaimers toch allerlei criteria gaan stellen waarmee ze de zaak in hun voordeel kunnen uitleggen?
Nee? De verkoper kan dat net zo goed. Ze moeten het wel kunnen onderbouwen&het moet redelijk zijn, als het dat niet is en men komt er onderling niet uit heeft de maatschappij conflictoplossende procedures...

[ Voor 38% gewijzigd door begintmeta op 27-09-2011 10:18 ]

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Jurofoon: Garantie bij consumentenkoop
Wanneer het product defect is en de koop wordt ontbonden, dan hoef je geen genoegen te nemen met een tegoedbon. Je hebt recht om de aankoopprijs terug te krijgen. Een tegoedbon kan wel worden aangeboden als je een artikel ruilt terwijl het product zelf op zich in orde is. In dat laatste geval heb je eigenlijk geen recht op ontbinding.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kortom: ja, je hebt in principe recht op reparatie of vervanging door een gelijkwaardig product. Als de leverancier dit niet kan of wil leveren, is je enige optie de koop te ontbinden. Je hebt dan recht op geld terug, maar niet op het volledige bedrag als je het product probleemloos langere tijd hebt kunnen gebruiken.

Alternate heeft een aantal kaarten aangeboden die in redelijkheid als vervanging gezien kunnen worden, ware het niet dat ze niet aan bepaalde specifieke criteria van de TS voldoen. Mijns inziens is het niet redelijk een veel duurdere kaart te eisen, puur om aan die specifieke criteria te kunnen voldoen. Sowieso kan (en zal) Alternate dit weigeren.

Geld terug is dan de enige optie. Waar je dan nog over kunt twisten is of 60% na 1,5 jaar redelijk is voor een videokaart (lijkt me op zich wel: als je het op Marktplaats probeert te verkopen, moet ik nog maar zien of je 60% van de nieuwprijs krijgt).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat een redelijke vergoeding is voor het gebruik vind ik lastig in te schatten, ik zou zeggen dat Alternate het aankoopbedrag terug moet geven en dan een gebruiksvergoeding mag vorderen.

In ieder geval staat de gebruiksvergoeding niet direct in verband met de afschrijving of tweedehandswaarde zou ik zeggen.

@ hieronder dat zou ik in eerste instantie ook verwachten.

[ Voor 255% gewijzigd door begintmeta op 27-09-2011 11:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uit het wetboek(http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html):
Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
De vervanging is mogelijk en kan gevergd worden van de verkoper. Ik hoef dus het geld niet aan te nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2011 11:33 ]

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-10 08:37
Ze kunnen toch geen 5970 leveren? Dus vervanging is niet mogelijk. Die 6990 is een heel ander product.
Heb je nog iets gedaan met de installatie van je drivers tussen vervanging van je 5970 en 6870x2, of gewoon kaart erin geprikt en gaan spelen? Zou misschien kunnen dat het nog een driver-issue is waar je nu mee zit.

Los hiervan vraag ik me bij veel hardware af of het wel gemaakt kan worden, lijkt me dat het spul veelal vervangen wordt, als de leverancier niks meer heeft liggen heb je gewoon pech. Spul is zo gemaakt dat reparatie amper mogelijk is.

Ook bv de eerder besproken SSD zal waarschijnlijk vervangen zijn ivm stuk, dan is je data gewoon weg, of het nu werkt met magneetopslag of niet boeit dan weinig, hun verhaal is nog niet aangepast aan SSD en datarecovery valt niet onder de garantie. Magoed, das weer offtopic.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 11:21:

De vervanging is mogelijk en kan gevergd worden van de verkoper. Ik hoef dus het geld niet aan te nemen.
Wat een ongelovelijke onzin... Of het gevergd kan worden mag een rechter bepalen. Er zit een aanzienlijk verschil tussen de credit en de nieuwwaarde van het product waar je naar kijkt. Aangezien je het andere product 1.5 jaar hebt kunnen gebruiken is een gebruiksvergoeding zeer reeel.

Volgens mij weet je inmiddels wat je opties zijn en wordt het tijd om te handelen.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De bevoegdheden uit 7:22 BW liggen trouwens toch bij de koper, niet bij de verkoper? De verkoper zou het voor een eventuele ontbinding moeten hebben van 6:265 (of (A)V?) neem ik aan?

[ Voor 37% gewijzigd door begintmeta op 27-09-2011 15:25 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
@TS

Of je hier nu wel of niet gelijk krijgt is niet relevant;

Accepteer het aanbod, of stap naar de rechter.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met informatie uit dit topic een email geschreven waar ik elke fout, die wij gevonden hebben die Alternate gemaakt heeft, heb beschreven. Ik heb hier ook verwezen naar het wetboek, naar de algemene voorwaarden en naar de blog van Arnoud Engelfriet.

Hartstikke bedankt aan iedereen voor het geven en helpen bij het vinden van deze informatie. Alternate heeft blijkbaar nu gemerkt dat ze dit bij mij niet kunnen flikken. Ik ben nog niet helemaal tevreden want ik heb nog een vermoeden dat het nog niet helemaal klopt was ze me nu vertellen, maar ik heb na mijn mail een mail terug gehad waarin stond dat NU "een" Sapphire 2GB DX 5 HD5970 OC FR van de reparatie terug is gekomen en ik deze kan ophalen als ik de HD6780x2 inlever.

Raar genoeg dat er nu eentje terug komt terwijl die van mij niet te repareren was. Ik heb zo het vermoeden dat ze hebben vergeten mijn kaart op te sturen. Bij het eerste telefoontje moest de helpdesk medewerker ook eerst een collega vragen wat er met mijn kaart is, terwijl Alternate echt alles, ook telefoon gesprekken beschrijft in hun systeem. Dus heb ik nu even naar de serienummer gevraagd en wat het defect aan de kaart was. Eens zien wat ze terug sturen.

Verwijderd

Ik hoop dat de HD5970 die zij nu willen geven ook geen problemen bevat, succes met alles!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er hard voor moeten knokken, maar nu lijk ik er nu eindelijk mee kan afsluiten.
De kaart is een andere kaart dan mijn eigen, het probleem van de kaart was dat hij een firmware update nodig had was dus nu verholpen is. Ik zou nog 3 maanden garantie hebben op deze kaart.

En tenslotte hebben ze nog gereageerd op mijn klachten met verwijzingen naar het wetboek etc. en kreeg ik als antwoord terug dat ik het consumentenrecht niet begreep. Nou lekkere antwoord, ik spreek er morgen nog een docent die morgen toevallig ook nog les geeft over dit recht. Dan weet ik het helemaal, ik heb toch nog een mail geschreven dat ze toch eens moeten toegeven dat ze hun algemene voorwaarden hebben geschonden. Hierop heb ik dan het eerste keer een excuses en een soort schuldbekentenis gekregen. Voor de kwestie van 373,70 euro schuift Alternate de schuld naar Sapphire, oftewel ze zeggen "hier staan wij helaas buiten.".

Morgen lekker van mijn verjaardag genieten en zaterdag de kaart omruilen, wat ben ik blij dat het over is. Tenminste is dat te hopen.

Verwijderd

Voor de volgende keer: denk even na over wat je wilt bereiken met je communicatie. Je wilt een werkende kaart die jouw eyefinity ondersteunt. Wil je hen daarvan afleiden met erkenning voor randzaken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 16:22:
Voor de volgende keer: denk even na over wat je wilt bereiken met je communicatie. Je wilt een werkende kaart die jouw eyefinity ondersteunt. Wil je hen daarvan afleiden met erkenning voor randzaken?
Ik zou er inderdaad ook geen tijd meer in steken. Je hebt weer een HD5970 aangeboden gekregen en daarmee ben jij toch tevreden? Schrijf gewoon een review over deze gang van zaken op Pricewatch en raad Alternate eventueel af bij vrienden en kennissen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 16:22:
Ze kwamen mij dwars met wat ik fout heb gedaan dus was mijn antwoord daarop wat zij fout hadden gedaan, Ik had hier eerst geen excuses voor gekregen maar nu dus wel. Het was belangrijk voor mij persoonlijk dat Alternate mij hun excuses aanbood, vooral omdat zij essentiële fouten hebben gemaakt waardoor ik geen informatie heb ontvangen. Ik ga nu niet met die kleine dingetjes proberen een of andere rechtszaak te winnen. Toch denk ik hiermee Alternate ook de kans gegeven te hebben een klein beetje positief over te kunnen komen.

Ik denk dat een aantal mensen door dit topic een negatieve indruk hebben gekregen over Alternate, naar mijn mening dan ook terecht. Ik raad het echt af dingen bij Alternate te kopen want de Aftersale erg slecht is. Ik zal ook nog een review over mijn ervaring met Alternate schrijven voor hier op Tweakers.net en hoop dan ook mensen daarmee te kunnen waarschuwen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 16:38:
[...]

Ik denk dat een aantal mensen door dit topic een negatieve indruk hebben gekregen over Alternate, naar mijn mening dan ook terecht. Ik raad het echt af dingen bij Alternate te kopen want de Aftersale erg slecht is. Ik zal ook nog een review over mijn ervaring met Alternate schrijven voor hier op Tweakers.net en hoop dan ook mensen daarmee te kunnen waarschuwen.
Begrijp ik nu goed dat je dezelfde kaart hebt geaccepteerd als die je vrijdag werd aangeboden?

Niet om het een of het ander, maar als ik de shopreviews van alternate bekijk zit het wel redelijk goed bij die club.
(en nee, ik werk niet bij Alternate :P )

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Tens schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 17:12:
[...]

Begrijp ik nu goed dat je dezelfde kaart hebt geaccepteerd als die je vrijdag werd aangeboden?

Niet om het een of het ander, maar als ik de shopreviews van alternate bekijk zit het wel redelijk goed bij die club.
(en nee, ik werk niet bij Alternate :P )
Het lijkt wel of de scorekaart van Alternate gerest is. Dat moet haast wel want er zijn enkel reviews beschikbaar na 20 januari 2011 terwijl Alternate al jaren in de Pricewatch te vinden is. Ik heb er gelijk maar een topic over gemaakt :P. Shopreviews Alternate Nederland gereset?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2011 17:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tens schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 17:12:
Nee, de kaart die in ter reparatie door mij naar alternate werd gebracht was een Sapphire HD5970, de kaart die ik zaterdag had opgehaald en niet deugd voor eyefinity was de Club3D HD6870x2. De kaart die Alternate mij nu aanbied is een gerepareerde(nieuwe firmware geflashed) Sapphire HD5970 OC.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 10:11:
3) @TS: heb je nu al een filmpje geschoten en zo ja, wat is daarop te zien. Zo nee, doe dat dan eens snel. :P
[...]
5) De TS bepaalt wat een gelijkwaardig product is aan de hand van door hem gestelde criteria. Afaik is dat met name 3 monitor support voor games, maar wellicht dat TS dat nog even wil verduidelijken. Gaarne geen extra aannames hierbij maken.
3) Ja had ik al. Ik wil niemand horen klagen, maar ja ik ben Duits en praat daarom ook Duits met mijn broer in dit videootje. Daar is goed te zien dat deze kaart problemen heeft en het "niet genoeg ram tearing", "dubbel renderen" of hoe men het wil noemen te zien is. We zaten zelf een beetje te zoeken waar het duidelijk is. Dus even geduld en het helemaal kijken, wil je geen Duits horen zet dan gewoon het geluid uit!

https://plus.google.com/u...6807895/posts/95Ngvzi3cxn

5) Precies, het ging om een gaming setup met 3 monitoren van ieder 1920x1200 pixels aan resolutie.

Verwijderd

Ik kan inderdaad duidelijk zien wat het probleem is, is inderdaad zeer irritant!!

Nu maar hopen dat de "nieuwe" HD5970 dit niet heeft, succes ermee!!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 20:46:
Ik kan inderdaad duidelijk zien wat het probleem is, is inderdaad zeer irritant!!

Nu maar hopen dat de "nieuwe" HD5970 dit niet heeft, succes ermee!!
It's going on and on... Tijdens een stresstest heeft Alternate de HD5970 OC die ze mij wouden aanbieden een plekje in de hemel gegeven. Nu bieden ze 2xHD5870 aan een zien of ik plaats in mijn kast kan maken daarvoor.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-10 08:37
Nouja, beter daar dan bij jou... en ze proberen toch nog een oplossing te vinden, veel bedrijven zouden het al opgegeven hebben.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2011 @ 17:41:
[...]

It's going on and on... Tijdens een stresstest heeft Alternate de HD5970 OC die ze mij wouden aanbieden een plekje in de hemel gegeven. Nu bieden ze 2xHD5870 aan een zien of ik plaats in mijn kast kan maken daarvoor.
Wat een gekut zeg, als dit mij was overkomen dan was ik toch wel redelijk pissig geworden.

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Andere vraag, begreep ik uit een eerdere post dat je het hele systeem destijds bij Alternate hebt gekocht?

Dus de hele pc inclusief Eyefinity en assemblage, in 1 koop?

De focus ligt nu namelijk volledig op 1 videokaart, als je alles in een keer destijds bij ze gekocht hebt kan je het misschien op het hele systeem gooien. Dat ze ervoor moeten zorgen dat jou complete systeem gelijkwaardig wordt hersteld of mss geld terug.

Als zij je een systeem verkopen met 3 monitoren en een moederbord met weinig ruimte, kunnen ze je geen alternatief aanbieden wat niet op je moederbord past en bv maar 2 monitoren aan kan sturen.

Als het zelfbouw is gaat dit echter niet op denk ik omdat je losse onderdelen hebt gekocht, misschien als zij het hebben geassembleerd dat het wel onder deze noemer kan vallen omdat je dan niet als product een videokaart hebt gekocht maar een volledig systeem inclusief eyefinity.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Pagina: 1 2 Laatste