Ik ben de afgelopen 2 weken niet zo heel vaak langs geweest, had dus ook nog niet de tijd gehad om te reageren op de diverse foto's hier. Dat ga ik nu rechtzetten
@Hillie: Hoewel je zoontje er prachtig opstaat en op de juist plek, wordt mijn oog weggetrokken naar de onscherpe boot aan de linker kant. Ik denk dat als deze boot niet op de foto had gestaan, dat je een prachtige plaat te pakken had, qua compositie en spiraal.
@Robberto: Hoewel het de spiraal niet volgt, blijft je oog toch hangen bij het vliegtuig en uiteindelijk bij het mannetje of vrouwtje op het vliegtuig. Dus qua compositie voor mij een lekkere plaat.
@bobcom: Het idée is leuk. Maar de achtergrond is het net niet voor mij. Het had wellicht leuker geweest als je in de onscherpte een dier (varken, zwijn) had weten te strikken. Dan was je oog van het onscherpe dier via de boog naar het bronzen beeld getrokken.
@Pixeltje: Leuke foto. Maar ik had wellicht een veel lager standpunt gekozen, waardoor de bomenrij op de achtergrond zou wegvallen en je alleen de lucht en het beeld op de foto had. Als je dan de boog zou volgen, zou je eerst de lucht afzoeken om vervolgens bij het beeld uit te komen.
@pvink: Leuk idée. Maar ik blijf hier in cirkeltjes de ketting volgen. Heb je toevallig niet een bedeltje wat je aan de ketting kunt hangen? Als je dan het bedeltje in het scherpe gebied plaatst dan volgt je oog de ketting om bij het bedeltje uit tekomen. Nu kom je bij de sluiting uit en dat weet mijn aandacht niet vast te houden.
@sargonaut: Ik vind de plaatsing in een bosrijke omgeving er eigenlijk niet bij passen. Je oog wordt nu wegeleidt van het onderwerp door de vele dennenaalden die er voor liggen. Wellicht had een foto van het beeldhouwerk op de schoorsteenmantel het beter tot zijn recht doen komen.
@ReneDD: Mijn oog wordt getrokken naar de ramen aan de onderkant in het midden, waar wat voor lijkt te hangen. Wellicht als je die ramen wat meer naar links plaatst, je nog redelijk in de buurt van een spiraal komt?
@Gh0stw4lk3r: Leuke foto. Misschien inderdaad iets lager croppen en wellicht dat keuteltje/hoopje grond onder het aapje wegpoetsen. Maar voor de rest een prima plaat!
@sndBastard: Je foto volgt de spiraal netjes. Maar heb je wellicht niet nog teveel beeld op de voorgrond staan? Mijn oog wordt nu heen en weer getrokken tussen voorgrond en achtergrond. Waarbij ik meer neig naar het beeld op de voorgrond. Misschien dat je een nog iets andere crop kunt maken waarbij je nog iets minder beeld op de voorgrond plaatst?
Dan voor wat betreft de reacties op mijn foto:
@Pixeltje: Die ruis is er inderdaad. Ik heb de neiging nogal eens te sterk te bewerken, waardoor er flink wat ruis zichtbaar wordt.
@ReneDD: Ik ben inderdaad met je eens dat het gras op de voorgrond beter uit het scherptevlak had kunnen vallen. Ik had dan ook nog net een paar passen naar rechts moeten doen. Als je nu goed kijkt, zie je dat het gras net nog een stukje van het boomstammetje bedenkt linksonder.
@ROFLLASTC: Hetzelfde inderaad als bij ReneDD. De voorgrond is idd nog te scherp geweest. Had nog wat meer met de DOF moeten spelen. Ik heb Lightroom en een RAW versie van de foto, maar ik was niet tevreden over de kleur stelling. Het was allemaal te flets en teveel op elkaar lijkend, waardoor het boomstammetje eigenlijk wegviel tegen de achtergrond. Door deze zwart-wit bewerking komt hij veel meer op de voorgrond.
Hoewel een volgende opdracht in de vorm van iets met DOF leuk zou zijn, is het wellicht misschien verstandig om een soort van tweede ronde te houden, waarbij men aan de slag kan gaan met de commentaren van iedereen voor een nieuwe foto?