And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

ik wilde eigenlijk 1 van de honden posten, maar vond bovenstaande beter uit de bus komen qua compositie.
http://i144.photobucket.c...5/Gh0st3112/Untitled3.jpg
Foto's gemaakt met de Nikon D50 70-300 F4.5
Gruwelijk gejatte Icoon!
Een kleine tip om een wat rustiger beeld te krijgen is draai de saturatie van groen wat naar beneden (in lightroom / photshop oid.) boven in het onscherpe zand zie je overal groene randjes en kijkt wat fijner (zeker in het groot) als het wat egaler is.Gh0stw4lk3r schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:42:
Ik ben gisteren naar het Safaripark geweest en heb met deze challenge in mijn achterhoofd deze foto gemaakt.
[afbeelding]
ik wilde eigenlijk 1 van de honden posten, maar vond bovenstaande beter uit de bus komen qua compositie.
Bovendien lijkt het alsof er wat barrel distortion in zit wat je weg zou kunnen werken aan de hand van een correctie profiel.
Wat kleine tips, geen aanmerkingen behalve de kont iets lager, mooie foto, mooi licht! top!
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Hee, was jij die andere fotograaf die daar zondagmiddag aan het rondfietsen was?ReneDD schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 16:44:
Tijd om zelf ook over de brug te komen; op de valreep. Vandaag nog maar even snel op de fiets geklommen en wat geëxperimenteerd met de twee compositie regels. Zelf ben ik nog niet 100% tevreden met het resultaat, maar de deadline is nu eenmaal vandaag, dus het is niet anders. Mijn experiment met de fibonacci spiraal is helaas niet helemaal geslaagd (hier).
Ik heb zondag exact dezelfde foto gemaakt volgens mij!
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Klopt, ik was in ieder geval wel op de fiets ja. Heb inderdaad meerdere mensen zien rondlopen/rijden met de camera.. Wat een toevalXcalibur schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 21:35:
[...]
Hee, was jij die andere fotograaf die daar zondagmiddag aan het rondfietsen was?
Ik heb zondag exact dezelfde foto gemaakt volgens mij!
[ Voor 34% gewijzigd door ReneDD op 20-10-2011 21:49 ]
De aap lijkt onscherp. Het scherptevlak ligt volgens mij goed, dus zou het bewegingsonscherpte zijn (lijkt ook op de voorgrond aanwezig te zijn).Gh0stw4lk3r schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:42:
Ik ben gisteren naar het Safaripark geweest en heb met deze challenge in mijn achterhoofd deze foto gemaakt.
[afbeelding]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Deze pakte aardig uit, hoewel ik nog niet 100% zeker ben van de belichting. Ik wilde vooral spelen met focus op de voorgrond maar een achtergrond die je qua compositie voorbij de voorgrond trekt. Door het beeld op de voorgrond maar gedeeltelijk te framen doet hij eigenlijk alleen maar mee om details van vorm en textuur "uit te leggen" van het hoofdonderwerp op de achtergrond.

Edit:
En hier met fibonacci overlay.
PS. heeft iemand een practischere manier in photoshop om dit te doen? ik heb nu een transparante png gevonden, maar dat lijkt niet de meest handige methode...

[ Voor 18% gewijzigd door TweakMDS op 21-10-2011 13:03 ]
Verwijderd
Kan niet geloven dat ik die gemist heb... Waarschijnlijk heb ik dat gechecked vóór ik de lens correctie aan heb gezet. Ik ga hem wel even fixenVerwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:49:
Leuk verzonnen.Vind het soort reflectie op het chroom wat minder, maar die heb je niet voor het kiezen in een ongecontroleerde omgeving. De vloer loopt iets scheef, maar verder is het een goeie foto.
Edit: fixed, bedankt voor je input.
Er is in zo'n ruimte inderdaad niet veel wat je kan doen om die reflecties te voorkomen. Tegelijk geeft het wel wat meer gevoel voor textuur (of gebrek aan textuur) wat de foto imo wel helpt. Een statief, wit laken met een gat erin en een afstandsbediening zou kunnen werken om mezelf eruit te halen, maar helaas is een statief daar niet toegestaan
[ Voor 30% gewijzigd door TweakMDS op 21-10-2011 13:09 ]
hmm. Ansich, net als de rest in dit topic heb je er een heldere compositie van gemaakt. Echter is het koppie minder scherp dan z'n kont. Ik zou de aap linksonder hebben gezet zodat er meer omgving te zien was geweest en dus meer verhaal aan de foto. Nu wordt ik door details afgeleid zoals een scherpe staart. qua rule of thirds klopt de plaatGh0stw4lk3r schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:42:
[afbeelding]
Dat doettie zeker! Echter denk ik dan dat als je zo'n rustige foto hebt dat de details er meer toe doen. Kan je het beeld op de achtergrond wat meer laten zakken zodat het eindpunt van de spiraal meer op het gezicht valt?SndBastard schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:13:
Ik ben er erg laat mee, maar gisteren in De Pont in Tilburg geweest, en daar valt op veel onderwerpen mooi met compositie te spelen.
Deze pakte aardig uit.
Al met al ben ik blij met het verloop van het topic. Als je kijkt naar de 2e posting waar ik de fotos heb verzameld dan is het klip en klaar dat men de bedoeling begrepen heeft en een foto heeft gecomponeerd adhv 1 of 2 basisregels. Wat verder opvalt is dat DOF en belichting een ding is voor een andere challenge of topic.
Heeft men daar zin in ?
Ik kan geen poll toevoegen in de TS om 1 of andere reden. vroeger stond er nog wel eens een knopje "poll toevoegen" maar dat is foetsie?
And it goes BRAAAAAPP!
Bedankt voor de feedback. Ik heb deze foto min of meer in de viewfinder zo uitgesneden (klein stukje rechts en onder gecropped). Mijn eerste ingeving was ook om het middelpunt van de spiraal precies op het gezicht te plaatsen, maar ik heb er hierbij voor gekozen om wat meer nadruk op de houding van de armen samen met het gezicht te leggen. Daarnaast zou de vloer met een andere framing wat laag komen te liggen denk ik. Ik zal straks nog eens wat crop pogingen wagen op deze of één van de varianten, misschien kom ik dan nog ergens anders mee.ROFLASTC schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 13:06:
[...]
Dat doettie zeker! Echter denk ik dan dat als je zo'n rustige foto hebt dat de details er meer toe doen. Kan je het beeld op de achtergrond wat meer laten zakken zodat het eindpunt van de spiraal meer op het gezicht valt?
Een DoF challenge lijkt me leuk, wat heb je in gedachte? Bij mij hoort dat een beetje in alle foto's waar echt een voorgrond ontwerp in zit, maar soms is het ook juist leuk om daar helemaal mee te breken. Los daarvan blijft het ook altijd een uitdaging om te zien hoe veel/weinig je de achtergrond onscherp wil maken. Teveel "blur" en je mist de context van je voorgrond en bij te weinig mis je het effect weer.Al met al ben ik blij met het verloop van het topic. Als je kijkt naar de 2e posting waar ik de fotos heb verzameld dan is het klip en klaar dat men de bedoeling begrepen heeft en een foto heeft gecomponeerd adhv 1 of 2 basisregels. Wat verder opvalt is dat DOF en belichting een ding is voor een andere challenge of topic.
Heeft men daar zin in ?
Een belichtings challenge lijkt me ook erg interessant, misschien tegelicht of een drieluik foto met tegenlicht, zijlicht en 3/4 of van voren. Iets in die hoek lijkt me nu al wel een leuke invulling
QFTSndBastard schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 14:51:
[...]
Een DoF challenge lijkt me leuk, wat heb je in gedachte? Bij mij hoort dat een beetje in alle foto's waar echt een voorgrond ontwerp in zit, maar soms is het ook juist leuk om daar helemaal mee te breken. Los daarvan blijft het ook altijd een uitdaging om te zien hoe veel/weinig je de achtergrond onscherp wil maken. Teveel "blur" en je mist de context van je voorgrond en bij te weinig mis je het effect weer.
Een belichtings challenge lijkt me ook erg interessant, misschien tegelicht of een drieluik foto met tegenlicht, zijlicht en 3/4 of van voren. Iets in die hoek lijkt me nu al wel een leuke invulling
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Een belichting challenge is wel wat anders en daar had ik nog niet zo uitgebreid bij stil gestaan. Ikzelf zat een beetje te fantaseren over fotos die goed zijn door ze opzettelijk te overbelichten.
And it goes BRAAAAAPP!
Het lijkt me sowieso dat de opdracht voor DoF ook moet inhouden dat er gekeken wordt naar de kwaliteit van de bokeh; het is leuk om een foto te maken met een kleine scherptediepte maar dat moet wel toevoegen aan de foto..ROFLASTC schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 18:07:
Bij een Dof topic zie ik vooral een mooie Bokeh challenge voor mij ( Bokehlicious). Ik wil hier op GoT topics maken die en informatief zijn maar ook de drempel een beetje laag houden zodat echte beginners er wat van opsteken en mee kunnen doen. Al met al zal het ook daar wel gebeuren dat diegenen die meedoen toch al goeie spullen hebben en snel wat gedaan krijgen. Voor diegenen zit de uitdaging er vooral in dat ze het zichzelf wat moeilijker maken. Bokeh kan nml ook snel onrustig of storend worden. Je moet dan ook de lens die je gebruikt wel snappen! Het eerste wat mij te binnen schiet is een challenge waarbij men zich dan moet houden aan een bepaalde mm stand van de lens zodat men daardoor ziet in welke omstandigheden de Bokeh wel werkt en waar niet. Dit alles wordt dan vooraf gegaan door een verhaaltje over platheid en kromming van lenzen etc.
Een belichting challenge is wel wat anders en daar had ik nog niet zo uitgebreid bij stil gestaan. Ikzelf zat een beetje te fantaseren over fotos die goed zijn door ze opzettelijk te overbelichten.
Voor de belichtingsopdracht zou je zoiets kunnen doen: Laat elke deelnemer een foto nemen van het object op 'auto' stand van de camera, dan heb je een beetje een referentie. De tweede foto is dan een goed belichte versie waarbij je kunt laten zien wat je in je mars hebt.
Overigens vindt ik het Drieluik waar Sndbastard het over had ook wel gaaf..
[ Voor 11% gewijzigd door Pixeltje op 23-10-2011 18:12 ]
Wat mij betreft is een DoF challenge dus een bokeh challenge. Ik ga dinsdag of woensdag een TS maken!Pixeltje schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 18:10:
[...]
Het lijkt me sowieso dat de opdracht voor DoF ook moet inhouden dat er gekeken wordt naar de kwaliteit van de bokeh; het is leuk om een foto te maken met een kleine scherptediepte maar dat moet wel toevoegen aan de foto..
Voor de belichtingsopdracht zou je zoiets kunnen doen: Laat elke deelnemer een foto nemen van het object op 'auto' stand van de camera, dan heb je een beetje een referentie. De tweede foto is dan een goed belichte versie waarbij je kunt laten zien wat je in je mars hebt.
Overigens vindt ik het Drieluik waar Sndbastard het over had ook wel gaaf..
Voor een belichtingschallenge moet(en) ik (we) daar even goed over nadenken.
Met een camera op Auto kan je idd een referentie plaat maken maar vervolgens hoef je maar aan het EV wieltje te draaien en de boel naar 0 te meteren voor een flinke verbetering, even los van het idee of dat volstaat. Dat vind ik niet een ding wat de deelnemer wat leert. Imo moet een contest als kerngedachte hebben hoe je dmv de opdracht een goede foto maakt en dus een plaat met een verhaal of gevoel levert dankzij de (mate van) belichting.
Ook kan je heelveel doen met lampen ed. dus ik ben dan een beetje bang dat iedereen een foto levert dmv een vorm van belichting die hij/zij goed kan. Natuurlijk is het leuk en intressant om belichting handig in te zetten in een studio maar dan moet de opdracht wel gaan over studio belichting.
Imo is het idee van een drieluik leuk. Ik zie het wel voor mij dat mensen een foto maken vanuit verschillende hoeken met een belichtingsbron telkens op dezelfde plek enzo. Mijn idee is het om mensen fotos met bepaalde belichtingsvormen te laten maken zoals : HDR, Highkey of Lowlight situaties.
Maar dan moeten we nog even soebatten over de do's en dont's. Van belang is na te denken over hoe iemand: kan valsspelen, er wat van leert ongeacht kennis niveau, met 0,0 kennis mee kan doen en dus voorwaardes, info en tips uit de TS totale n00bs helpen. Tevens moet er verwacht worden dat er iets bijzonders ingeleverd wordt zonder rommel ed en met goede compositie etc etc
Ik zal in zo'n topic dan wel ea in de TS benoemen hoe men metert en uit het DoF/Bokeh topic laten meewegen wat ISO en F doet voor belichting.
Duuusss Volgende week een Bokeh topic en daarna belichting. Na een belichting topic een flits topic!?
And it goes BRAAAAAPP!
Wat mij betreft wel. Vorige week heb ik namelijk een nieuwe filtser gekocht die ik nog een beetje moet ontdekken. Aan de andere kant heeft niet iedereen zo'n ding (naast de build-in flitser die toch wat beperkt is). Ik had tenslotte een week geleden ook nog niets ;p. Misschien wordt het dan iets minder toegankelijk voor mensen zonder externe flitser.. Misschien wat laagdrempelig houden qua apparatuur, zodat iedereen met een camera+lens in principe mee kan doen.ROFLASTC schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 21:44:
Na een belichting topic een flits topic!?
[ Voor 9% gewijzigd door ReneDD op 23-10-2011 22:04 ]
Helaas voor dit onderwerp niet echt wat moois weten te produceren. Wel wat sportfoto's gemaakt de laatste tijd maar die vind die niet echt voor geschikt voor deze opdracht. De foto's hebben een totaal ander doel.
http://www.fredmiranda.com/forum/board/26
@Hillie: Hoewel je zoontje er prachtig opstaat en op de juist plek, wordt mijn oog weggetrokken naar de onscherpe boot aan de linker kant. Ik denk dat als deze boot niet op de foto had gestaan, dat je een prachtige plaat te pakken had, qua compositie en spiraal.
@Robberto: Hoewel het de spiraal niet volgt, blijft je oog toch hangen bij het vliegtuig en uiteindelijk bij het mannetje of vrouwtje op het vliegtuig. Dus qua compositie voor mij een lekkere plaat.
@bobcom: Het idée is leuk. Maar de achtergrond is het net niet voor mij. Het had wellicht leuker geweest als je in de onscherpte een dier (varken, zwijn) had weten te strikken. Dan was je oog van het onscherpe dier via de boog naar het bronzen beeld getrokken.
@Pixeltje: Leuke foto. Maar ik had wellicht een veel lager standpunt gekozen, waardoor de bomenrij op de achtergrond zou wegvallen en je alleen de lucht en het beeld op de foto had. Als je dan de boog zou volgen, zou je eerst de lucht afzoeken om vervolgens bij het beeld uit te komen.
@pvink: Leuk idée. Maar ik blijf hier in cirkeltjes de ketting volgen. Heb je toevallig niet een bedeltje wat je aan de ketting kunt hangen? Als je dan het bedeltje in het scherpe gebied plaatst dan volgt je oog de ketting om bij het bedeltje uit tekomen. Nu kom je bij de sluiting uit en dat weet mijn aandacht niet vast te houden.
@sargonaut: Ik vind de plaatsing in een bosrijke omgeving er eigenlijk niet bij passen. Je oog wordt nu wegeleidt van het onderwerp door de vele dennenaalden die er voor liggen. Wellicht had een foto van het beeldhouwerk op de schoorsteenmantel het beter tot zijn recht doen komen.
@ReneDD: Mijn oog wordt getrokken naar de ramen aan de onderkant in het midden, waar wat voor lijkt te hangen. Wellicht als je die ramen wat meer naar links plaatst, je nog redelijk in de buurt van een spiraal komt?
@Gh0stw4lk3r: Leuke foto. Misschien inderdaad iets lager croppen en wellicht dat keuteltje/hoopje grond onder het aapje wegpoetsen. Maar voor de rest een prima plaat!
@sndBastard: Je foto volgt de spiraal netjes. Maar heb je wellicht niet nog teveel beeld op de voorgrond staan? Mijn oog wordt nu heen en weer getrokken tussen voorgrond en achtergrond. Waarbij ik meer neig naar het beeld op de voorgrond. Misschien dat je een nog iets andere crop kunt maken waarbij je nog iets minder beeld op de voorgrond plaatst?
Dan voor wat betreft de reacties op mijn foto:
@Pixeltje: Die ruis is er inderdaad. Ik heb de neiging nogal eens te sterk te bewerken, waardoor er flink wat ruis zichtbaar wordt.
@ReneDD: Ik ben inderdaad met je eens dat het gras op de voorgrond beter uit het scherptevlak had kunnen vallen. Ik had dan ook nog net een paar passen naar rechts moeten doen. Als je nu goed kijkt, zie je dat het gras net nog een stukje van het boomstammetje bedenkt linksonder.
@ROFLLASTC: Hetzelfde inderaad als bij ReneDD. De voorgrond is idd nog te scherp geweest. Had nog wat meer met de DOF moeten spelen. Ik heb Lightroom en een RAW versie van de foto, maar ik was niet tevreden over de kleur stelling. Het was allemaal te flets en teveel op elkaar lijkend, waardoor het boomstammetje eigenlijk wegviel tegen de achtergrond. Door deze zwart-wit bewerking komt hij veel meer op de voorgrond.
Hoewel een volgende opdracht in de vorm van iets met DOF leuk zou zijn, is het wellicht misschien verstandig om een soort van tweede ronde te houden, waarbij men aan de slag kan gaan met de commentaren van iedereen voor een nieuwe foto?
Bedankt voor je uitgebreide terugkoppeling op alle foto's! goed werk.
Ik heb wel het vermoeden dat je het nut / idee van de spiraal misschien hebt gemisinterpreteerd.
Het gaat in principe niet om de vorm van de spiraal zelf, die levert dan ook niet direct een compositietechnische bijdrage aan een foto, ook al suggereert een bepaalde vorm (zoals de vliegtuig staart) deze soms. Het gaat meer om het hart van de spiraal, en de lijnen die langs de kromming naar buiten lopen.
Een tweede ronde lijkt me niet echt nodig. Ik denk dat als mensen na commentaar graag een aanpassing doen of nieuwe foto willen maken kan dat gewoon hier, toch?
Wat mij opvalt bij deze foto is dat de spiraal wel klopt maar dat het onderwerp out of focus is. Uit de topicstart begrijp ik dat het de bedoeling is dat de kleinste vierkantjes het onderwerp bevatten.SndBastard schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:13:
Ik ben er erg laat mee, maar gisteren in De Pont in Tilburg geweest, en daar valt op veel onderwerpen mooi met compositie te spelen.
Deze pakte aardig uit, hoewel ik nog niet 100% zeker ben van de belichting. Ik wilde vooral spelen met focus op de voorgrond maar een achtergrond die je qua compositie voorbij de voorgrond trekt. Door het beeld op de voorgrond maar gedeeltelijk te framen doet hij eigenlijk alleen maar mee om details van vorm en textuur "uit te leggen" van het hoofdonderwerp op de achtergrond.
[afbeelding]
Edit:
En hier met fibonacci overlay.
PS. heeft iemand een practischere manier in photoshop om dit te doen? ik heb nu een transparante png gevonden, maar dat lijkt niet de meest handige methode...
[afbeelding]
Normaal gesproken is het volgens mij zo dat het onderwerp in focus is, omdat de kijker dan weet dat het om het onderwerp gaat en het onderwerp dan goed kan bekijken. Hier is het onderwerp out of focus.
Dus je krijgt 2 tegengestelde boodschappen volgens mij:
Spiraal: het gaat om het zilveren man
out of focus: het gaat niet om de zilveren man
Niet dat ik veel verstand van fotograferen heb, maar het valt me gewoon op.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Verwijderd

Water by TimYoung 28, on Flickr
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Je vergist je en het is niet de bedoeling om oude platen neer te zetten. Het plan was/is om adhv een regeltje wat te gaan samenstellen en niet zoeken naar een treffer tussen oude dingen.Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 10:44:
ik heb er nog wel een liggen die lekker klopt als ik me niet vergis:
[afbeelding]
Water by TimYoung 28, on Flickr
And it goes BRAAAAAPP!
Je analyse klopt wel aardig, wat dat betreft had ik ook al een korte beschrijving van mijn idee bij de foto zelf staan.geen vinger schreef op woensdag 02 november 2011 @ 02:58:
[...]
Wat mij opvalt bij deze foto is dat de spiraal wel klopt maar dat het onderwerp out of focus is. Uit de topicstart begrijp ik dat het de bedoeling is dat de kleinste vierkantjes het onderwerp bevatten.
Normaal gesproken is het volgens mij zo dat het onderwerp in focus is, omdat de kijker dan weet dat het om het onderwerp gaat en het onderwerp dan goed kan bekijken. Hier is het onderwerp out of focus.
Dus je krijgt 2 tegengestelde boodschappen volgens mij:
Spiraal: het gaat om het zilveren man
out of focus: het gaat niet om de zilveren man
Niet dat ik veel verstand van fotograferen heb, maar het valt me gewoon op.
Mijn experiment / studie in compositie kwam neer op het volgende:
Ik wilde het hoofdonderwerp (achtergrond) gebruiken om enkel vorm en houding weer te geven. Hierbij was mijn plan om de aandacht van de aanschouwer door de foto te loodsen, waarbij het voorgrond onderwerp enkel diende om de gladde textuur en "michelinmannetje-vormen" van dichterbij te te tonen. Het chroom kwam op grotere afstand ook niet zo mooi over.
Ik zie dergelijke compositie concepten vaak met uitsnedes in foto's (of 100% crops erbij) en wilde er zo eens mee experimenteren. Niet alle experimenten lukken, maar ik vind het zelf altijd leerzaam om wat dat betreft uit mijn comfort zone te stappen.
Oke, dat had ik niet begrepen.SndBastard schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:55:
Je analyse klopt wel aardig, wat dat betreft had ik ook al een korte beschrijving van mijn idee bij de foto zelf staan.
Mijn experiment / studie in compositie kwam neer op het volgende:
Ik wilde het hoofdonderwerp (achtergrond) gebruiken om enkel vorm en houding weer te geven. Hierbij was mijn plan om de aandacht van de aanschouwer door de foto te loodsen, waarbij het voorgrond onderwerp enkel diende om de gladde textuur en "michelinmannetje-vormen" van dichterbij te te tonen. Het chroom kwam op grotere afstand ook niet zo mooi over.
Ik zie dergelijke compositie concepten vaak met uitsnedes in foto's (of 100% crops erbij) en wilde er zo eens mee experimenteren. Niet alle experimenten lukken, maar ik vind het zelf altijd leerzaam om wat dat betreft uit mijn comfort zone te stappen.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.