• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Hallo allen en welkom bij de 1e studieopdracht en uitdaging voor beginnende GoT fotografen.
Het doel van dit topic is om fotografie op een technische manier te oefenen en te leren teneinde jouw eigen vaardigheden op te krikken naar een hoger niveau. De eerste opdracht daartoe gaat over het meest basale in elke foto en dat is het verhaal, de boodschap of het gevoel dat je wilt overdragen oftewel: de Compositie..
Hiermee kan je, in de basis althans, de foto karakter,inhoud en diepgang te geven. Dit helpt jou om een foto te maken waarmee de kijker binnen een tel snapt waar het over gaat en dat is belangrijk aangezien de meeste kijkers binnen,letterlijk, een oogwenk zien of ze het een leuk plaat vinden of niet. In het kort zijn met deze opdracht jouw eigen ogen waardevoller dan de spullen die je hebt. Daarnaast heb je 1 belangrijk gegeven tot je beschikking en dat is een set regels die onder de kapstok van “de Gulden snede” vallen. Op Internet zijn er veel uitgebreide lappen tekst te vinden die je uitleggen hoe je het uitrekent waar de ideale compositie in zit maar daar heb je in de praktijk niet zoveel aan,eerder in nabewerking en dat valt dan weer buiten het bereik van dit Topic.

We lichten 2 zaken eruit die je op straat als je een foto wilt afdrukken kan gebruiken.
1: Golden Mean: The rule of thirds
2: Golden mean: The Fibonacci Spiral

1: The rule of thirds
Wat is "The rule of thirds"? Wel dat gaat over het opdelen van een foto in 1/3e delen door middel van 9 vakken:

Afbeeldingslocatie: http://sixminutes.dlugan.com/wp-content/uploads/2008/06/rule-of-thirds-grid.gif

De punten op de hoeken van het middelste vlak zijn de punten waar de kijker meteen naar kijkt en diens indruk op baseert. Zet jouw onderwerp dus op of zeer dicht bij deze punten. Onthoudt echter dat je er ook voor zorgt dat je onderwerp wel op 1/3e van de plaat zit. Zie hier een voorbeeld met grid en 2 zonder:

Afbeeldingslocatie: http://www.charlestonimage.com/articles/uploaded_images/thirds-785542.jpg

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-4_f6T7NVadE/TdVZatRzOSI/AAAAAAAAAG4/94MCvr1RJCc/s1600/rule+of+thirds+4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.dpchallenge.com/images_challenge/1000-1999/1111/800/Copyrighted_Image_Reuse_Prohibited_828992.jpg

Wellicht dat je het zelf al merkte maar door de ijzersterke compositie in deze foto’s wordt jouw blik aldoor terug getrokken naar het 1/3e deel waar het onderwerp in staat. Geen afleidingen, geen onduidelijkheden gewoon onderwerp, verhaal, punt.

2:
The Fibonacci Spiral

Afbeeldingslocatie: http://27.media.tumblr.com/tumblr_lfudp15akW1qeh0mlo1_500.jpg

Dit is een representatie van een patroon dat overal in de natuur,architectuur en kunsten terug komt. Het stelt een ideale verhouding voor dat maakt dat men iets als mooi beoordeelt omdat het beeld , mits het de spiraal goed volgt, een goed overzicht geeft en het onderwerp goed pakt. De spiraal volgt een vaste stap van kwart cirkels die op zichzelf indraaien naar een centraal punt waar men naar dient te kijken. Je laat de blik van de kijker dus als water door een afvoerputje naar het eindpunt kijken. Onthoud wel dat je het onderwerp wel binnen het deel van de kleinste rechthoekjes laat vallen en niet scheef kan staan. De verticale en horizontale lijnen moet je altijd verticaal en horizontaal neerzetten.

Kijk maar naar de onderstaande voorbeelden hierover:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2428/3784279097_0c7e61c664_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2794/4132736320_59408b2acd_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://blog.nekophoto.com/wp-content/uploads/2009/07/FibonacciHuman.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/mark_antony/image/85801898.jpg

De verticale lijn die je hierin ziet is niet 1op1 vergelijkbaar met een verticale lijn uit het Rule of thirds grid en dus niet inwisselbaar als compositie truuk. Bedenk ook dat het spiraaltje weliswaar de kijker meer kan dwingen maar dat het minder flexibel te gebruiken is omdat het moeilijker is deze spiraal in het echt te zien. De lijntjes van het Rule of thirds raster is een stuk eenvoudiger te gebruiken.

Een overlap van de twee methodes:

Afbeeldingslocatie: http://www.quickanddirtytips.com/static/images/math/MD018-2.png

Welnu; het Challenge gedeelte. Als je meedoet geef dat dan aan en wij overige gotters zullen naderhand jouw foto beoordelen op compositie.
Geef van te voren aan wat voor ’n foto je gaat zoeken. Dat helpt ons dan weer te beoordelen dat jij kan vinden wat je zoekt. Dit laatste laat ons ook zien dat jij de techniek beheerst en niet stomtoevallig tegenkomt in wat foto's.

Wat praktische "regels":

• Geen oude fotos! Alleen platen die na de start van dit topic zijn gemaakt.
• Kennis over ISO en Diafragma wordt als bekend aangenomen zie de FAQ als dat niet zo is.
• Laat geen overbodige rommel in je foto. Maak je een plaat van je knappe vriendinnetje dan moet d’r moeder er niet in staan.
• Heel veel cameras hebben een grid of rule of thirds functie. In een enkel geval ook de Fibonacci Spiral. Gebruik dat gerust. Het gaat erom dat jij aan de slag gaat met deze hulpmiddelen om betere fotos te maken.

Meld in een posting:
1. Dat je meedoet.
2. Welke camera en lens. Incl of je met Photoshop of een ander programma aan de gang gaat om ea aan
te passen. Ook is het gewenst dat je aangeeft of je ingebouwde functies van de camera (of je Iphone)
gebruikt om jezelf te helpen met het maken van een foto. denk dan aan het aanzetten van de "Grid",
"Raster" of Rule of thirds functie.
3. Wat voor ’n foto je gaat zoeken (dus portret,landschap, macro, zonsondergang enz).
4. Omdat een aantal mensen dat aangaven doen we toch maar wel een start- en inleverdatum. Laten we
voor nu even uitgaan van 30 september als uiterste datum om je aan te melden. Daarna een weekje
wachten tot iedereen z'n fotos heeft gemaakt. Dan kan iedereen z'n eindresultaat inleveren in de week
van 10 oktober? Lijkt mij mee dan voldoende tijd om ergens mee op de proppen te komen.

* Alle fotos en afbeeldingen behoren toe aan de respectievelijke eigenaren
* All photos and images belong to their respective owners.

[ Voor 6% gewijzigd door ROFLASTC op 23-09-2011 23:07 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
De Fotografen
Compositie Challenge

PixeltjePixeltje

PvinkPvink

ReneDDReneDD

SargonautSargonaut

HillieHillie

BobcomBobcom

Brombeer21Zielig boomstammetje

Ghostwalker Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zWNFWz9PqCDaEdsIO9xngJoI/thumb.jpg

SndBastardAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KAFWUOzjLNKyei1QB7lLFBnL/thumb.jpg

[ Voor 255% gewijzigd door ROFLASTC op 23-10-2011 12:24 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Complimenten voor de post! Vind het goed dat er op deze manier aandacht besteedt wordt aan het artistieke aspect van fotografie. d:)b

Als je een compleet beeld wilt schetsen over het 'ontwerpen' van een foto, dan is deze informatie wellicht interessant: Wikipedia: Principles of art. Ook heeft Michael Freeman een boek geschreven dat diep op deze materie in gaat. O.a. balans, eenheid, harmonie en symmetrie zijn belangrijke dingen om bij stil te staan bij het ontwerpen van een effectieve foto. :)

Ben benieuwd naar de foto's die hier gepost gaan worden.

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 20:53

Don Quijote

El Magnifico

Erg leuk. Een soortgelijk iets wordt ook gedaan op het forum van Dyxum en daar heb ik er met veel plezier aan meegedaan.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Fijn dat het gewaardeerd wordt. Kom maar op met die foto's zou'k zeggen. Ik heb 1 post gereserveerd voor het resultaat van de deelnemers.

Michael Freeman is een goede idd. Mijn persoonlijke favo fotograaf Dave Hill weet er ook wel wat over te vertellen. Echter is het wel mijn bedoeling om dit aantrekkelijk te houden voor mensen die wel meer willen kunnen maar er niet meteen professioneel in willen duiken. De 2 gulden snede regeltjes die ik postte kan men vrij makkelijk en intuitief toepassen zonder aan teveel andere dingen te denken.

And it goes BRAAAAAPP!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 19:01

Milo.

klik

Mooie topicstart en zeerzeker informatief, erg leuke contest!

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ikzelf probeer met de diagonalen methode te werken. Deze wijkt iets af van "the rule of thirds". Deze diagonalen methode is iets wat Adobe Lightroom ook kan tonen bij het croppen van een foto.

This footer is intentionally left blank

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Er is zo ontzettend veel te zeggen over compositie. De gulden snede is maar een heel klein onderdeel van waar je allemaal rekening mee kunt houden. Ik heb het al een paar keer eerder gepost op GoT, maar als je écht veel over compositie te weten wilt komen is het boek "The Photographer's Eye" van Michael Freeman een must :)

Edit: oops, werd een paar posts hierboven al als tip gegeven B)

[ Voor 9% gewijzigd door Nordlys op 21-09-2011 20:11 ]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Hmm, volgens mij moet ik even duidelijk maken dat het mij/hier niet gaat om dure dikke boeken over alles wat je maar kan bedenken omtrent compositie maar om mensen die fotos maken leuk vinden te laten zien hoe je de foto en het resultaat kan sturen. Overige methodes werken alleen in specifiek situaties, driehoeken en diagonalen komen het best uit in fotos met 3 onderwerpen (boompje,veldje, bergje) en zijn niet intuiitief te zien op het LCDtje van de camera.

Het doel is mensen met een camera (dus alle denkbare types van Iphone, coolpix s3100, kodak easyshare en ook de onervaren spiegelreflexer) te laten zien wat hierin de basis is en het makkelijkts tot resultaat leidt. Nadrukkelijk niet om ellelange verhandelingen te geven over wat er allemaal mogelijk is, simpelweg omdat velen fotos maken nou ook weer niet -zo- leuk vinden dat ze dat gaan lezen. Tevens zou je daarmee de drempel wel flink opkrikken en potentiele entousiastelingen alleen maar afschrikken.

dusse plaatjes geen praatjes aub.

And it goes BRAAAAAPP!

• Nordlys
  • Niet online
Dure dikke boeken? Het boek kost nog geen 20 euro, een betere investering kun je haast niet maken :) Veel beginners focusen veels te veel op dure nieuwe lenzen, terwijl er veel maar uit te halen valt uit zo'n boek. Toegegeven, niet iedereen heeft zin om een boek door te lezen, maar in een topic als dit mag het minstens genoemd worden vind ik. Neemt niet weg dat je topic-start erg goed is en het een goed topic is voor discussies en tips voor dit onderwerp :)

[ Voor 14% gewijzigd door Nordlys op 21-09-2011 21:09 ]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
jvdgeest schreef op woensdag 21 september 2011 @ 21:06:
maar in een topic als dit mag het minstens genoemd worden vind ik. Neemt niet weg dat je topic-start erg goed is en het een goed topic is voor discussies en tips voor dit onderwerp :)
Het kan idd benoemt worden maar je snapt dat ik vrees heb voor een ontsporing van het topic als mensen met nog meer ideen d'r in komen? het doel is fotos maken, plaatsen en becommentarieren en dan wel zo laagdrempelig als maar kan.

Edit: wmb zou iemand die in korte tijd het beste resultaat haalt zo'n boek kado krijgen, maar ja hea :P

[ Voor 9% gewijzigd door ROFLASTC op 21-09-2011 21:39 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• Nordlys
  • Niet online
offtopic:
Oops, ik had het challenge gedeelte niet goed gelezen uit je openingspost. Ik snap je punt nu wel over ontsporing van het topic :) Hopelijk snel wat foto's in dit topic!

[ Voor 11% gewijzigd door Nordlys op 21-09-2011 21:47 ]

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:16
Leuk idee! En aangezien je nooit te dom bent om te leren en een flink dikke huid heb, zal ik het spits maar afbijten en me aanmelden. Dus,

1. Ik doe mee!
2. Nikno D60 met een AF-S DX 35mm en een AF-S DX 70-300 VR. Firmware moet ik je schuldig blijven en voor bewerkingen gebruik ik Lightroom.
3. Ik was van plan om dit weekend het bos in te duiken en daar wat foto's te schieten.

• Pausie
  • Laatst online: 08-09 23:54
Ik ben ook wel benieuwd wat ik er van bak.

1. Ik doe mee
2. Canon 550D + Canon 50mm f/1.4 + Sigma 70-200mm f/2.8 met firmware 1.0.8 dacht ik. Photoshop nabewerking
3. Landschap + Dieren

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:46

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Is er nog een deadline, of lees ik er weer eens overheen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
zonoskar schreef op donderdag 22 september 2011 @ 13:54:
Is er nog een deadline, of lees ik er weer eens overheen?
Nope geen deadline. Iedereen die wil kan meedoen tot we het zat zijn. Daarna ga ik eens over een ander studiedingetje nadenken en dan weer een topic openen. Wat hier "behandeld" is wordt daarin dan weer meegenomen.

Brombeer en Pausie ik ben reuze benieuwd wat jullie mee terugkomen!

[ Voor 8% gewijzigd door ROFLASTC op 22-09-2011 15:43 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• Pausie
  • Laatst online: 08-09 23:54
Vandaag even wezen schieten maar geen resultaat. Morgen nog eens proberen op de ginkelse heide.

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Misschien beetje gezeur van mijn kant hoor, maar wat is het nut van het posten van je firmware etc? Hoewel wat mij betreft techniek los staat van hoe je een mooie compositie maakt, kan ik me nog wel vinden in het posten van evt camera type etc, maar het praktisch nut van het vermelden van firmware ontgaat me volledig eigenlijk. Verder wel een hele leuke challenge dit! :)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Sjekster schreef op donderdag 22 september 2011 @ 18:52:
Misschien beetje gezeur van mijn kant hoor, maar wat is het nut van het posten van je firmware etc? Hoewel wat mij betreft techniek los staat van hoe je een mooie compositie maakt, kan ik me nog wel vinden in het posten van evt camera type etc, maar het praktisch nut van het vermelden van firmware ontgaat me volledig eigenlijk. Verder wel een hele leuke challenge dit! :)
Goed punt, hoopte al dat iemand erover zou vallen. Het gaat mij erom dat sommige cameras na een update ineens wel over een rule of thirds raster beschikken en sommige zelfs over een weergave van de Fibonacci spiraal na update x.xx Als men dat post dan komen "wij" erachter of diegene het helemaal op het blote oog deed of met hulp. Als de beste fotos allemaal met zo'n hulpstukje zijn gemaakt dan zegt dat ook wat over de grens tussen de techniek en de mens.

And it goes BRAAAAAPP!

• Sjekster
Vraag dan gewoon of ze een grid aan hebben of niet. Dat mijn 7D bijvoorbeeld een raster optie heeft, wil nog niet zeggen dat ik het ook gebruik (doe ik wel, daar niet van). My 2 cents ;)

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
je kunt toch ook matglas met grid laten plaatsen? Vind zelf dat de focuspunten op mijn camera al een mooie indeling maakt in derden. -> 60D

• Sjekster
Volgens mij heeft een grid ook weinig met moderne techniek te maken, maar goed. Zal me niet verbazen als er zat oude analoge camera's zijn met grid. Daarbij, de vlakverdeling bij de rule of thirds is nou ook weer niet zo ingewikkeld dat het zonder een visueel hulpmiddel plots heel moeilijk toe te passen is. Zo'n visueel middel wil niet zeggen dat mensen het ook goed in hun voordeel kunnen gebruiken. Of dat uitzonderingen op de regel geen mooie plaatjes op kunnen leveren ;).

Verwijderd

Wist niet dat er zoveel regels zijn voor het bepalen van de compositie. Doe het zelf altijd op het oog. :)

- Ik ga ook meedoen.
- Canon 500D(Fw1.1.0) / Canon 100mm f/2.8 Macro USM, als anders vermeld ik het bij de foto.
- Macro/landschap. Moeilijk van te voren te zeggen.

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:58

bobcom

Dedicated dabbler

Leuk idee! Wil graag melden dat ik meedoe - met Nikon D7k, fw weet ik zo uit het hoofd niet - maar ik heb wel de gridlijntjes in mijn zoeker aanstaan (had ik al bij mijn oude d100) Zegt dus niks over je compositie, zit nu al te piekeren hoe ik een slordige centrale uitsnede van vanmiddag nog redden kan door listig cropwerk in de nabewerking. Voorkeuren: landschappen / scenes (stadsgezichten enzo), maar ook close-ups en af en toe wat macro, maar ik kom niet gauw op 1:1)
Mijn vraag: hoe gaat het nu verder? Gewoon schieten en insturen? Of komt er een startschot nadat alle ins en outs van de OP zijn bediscussieerd?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 10:20

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Sjekster schreef op donderdag 22 september 2011 @ 21:59:
Volgens mij heeft een grid ook weinig met moderne techniek te maken, maar goed. Zal me niet verbazen als er zat oude analoge camera's zijn met grid.
Die zijn er genoeg, afhankelijk van het focusscreen.

1. Ik wil ook wel meedoen
2. Phase One 645AF met P20+ back (vierkant formaat dus) met 50/4 shift of 110/2.8. Firmware.. geen idee. De laatste geloof ik.
3. Ik denk aan 2 opties: Een landschapsding hier in de buurt. Dat wordt dan waarschijnlijk geen vierkante en zal dan een stitch met m'n 50/4 shift objectief worden. De andere optie is een portret, waarschijnlijk met de 110/2.8.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
*sargonout, bobcom en hillie heel mooi dat jullie ook meedoen, ben benieuwd.

Mijn streven is vlot veel fotos hebben en die bediscussieren dus plaats ze vooral wanneer je ze hebt. Ik ga ervan uit dat het voor menigeen een andere ervaring zal zijn om van te voren op jacht te gaan naar die plaat en het verhaal zo goed mogelijk te vertellen door te letten op de compositie. Tevens is het, zoals ik in het begin zei, de bedoeling om het allemaal zo laagdremplig aan te bieden. Zat mensen die het menuutje van hun apparaat niet eens kennen en dat terwijl je met een Powershot ook heel ver komt. Door te benadrukken hoe je dat aanpakt kunnen mensen eens pogen een dagje hun best te doen en ik verwacht dat ze dan vlotjes meer succes gaan oogsten.

Hopelijk komt het hierna nog van om topics te doen over diafragma, zwart/wit fotografie (monochroom zwart/wit) Specifiek sport om het pannen te oefenen enz,enz.

edit: Hillie ik moest jouw camera wel ff googlen, wat een ding hee. Leuk dat er iemand meedoet die niet een mainstream merk heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door ROFLASTC op 23-09-2011 03:10 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Thanks. :) Ik vind dit wel leuk, ondanks de fancy tasvulling is het goed om eens lekker vast te houden aan een basisregel en daarmee wat te maken.

Ik denk dat het wel handig is dat je meldt hoe of wat het plan gaat worden, qua insturen e.d., dat houdt het voor iedereen duidelijk.

edit: Wegens het vierkante formaat ben ik nog wel even zoekende naar die Fibonacci spiraal, maar goed. Misschien geschikt voor het landschapsgebeuren met de shiftlens.

[ Voor 23% gewijzigd door Hillie op 23-09-2011 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Leuk initiatief! Ik wil eigenlijk ook wel meedoen, heb sinds een aantal weken een D50, maar wat ik het meest lastig vind is dat ik niet weet waar ik foto's van moet maken. Kan bijvoorbeeld naar het bos rijden of in de auto gaan zitten totdat ik een interessant object tegenkom, maar op de een of andere manier is dat tegenstrijdig met mijn gevoel dat je niet op zoek moet gaan naar een plaatje, maar dat je dat vanzelf tegenkomt.

Ondanks bovenstaande ga ik het toch proberen, al moet ik het hele weekend werken dus ik hoop dat er dit weekend nog wat van komt :)

- Dus ik doe mee
- Nikon D50 met Nikon 18-55mm f1.3 + Nikon 55-200m f1.4 op originele firmware. Ik heb Photoshop gekocht, maar nog niks mee bewerkt :X
- Foto's worden in elk geval buiten genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkipZ
  • Laatst online: 03-09 19:58
Wow, F/1.3 en F/1.4 zoomlens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:28
1.Ik doe ook mee
2.met mijn Nikon D50 en Tamron 18-125 f3.5 firmware geen idee
bewerking doe ik in paint.net (don't shoot me)
3.Huisdieren, of natuur/bos

[ Voor 17% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 23-09-2011 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik ga ook eens mee doen, kijken of het mij lukt om een leuke foto te schieten met die regels in m'n achterhoofd.

- Ik doe mee
- Canon EOS 5DII + Canon EF 85mm f/1.8 of Canon MP-E 65mm
- Fotobewerking in Lightroom 3
- Macro / Natuur / Bos

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
I'm in! vind dit leuke opdrachten, heb een paar ideetjes die ik wil uitwerken. Alledaagse, de meeste gewone dingen op zo'n manier fotograferen dat de foto leuk wordt om naar te kijken. Ik denk dat d.m.v. deze methodes je daarmee een heel eind kunt komen.

- Canon EOS 60D + 17-40 + 50 + 70-200
- Lightroom en photoshop
- huis, tuin en keukenfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awolte
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-02-2023
Hoi

Lijkt me leuk om ook eens mee te doen.

Camera: Olympus E500 zonder grid
Lens: Digital Zukio14-45mm 3.5-5.6
Bewerkings software: Lightroom 3.0
Onderwerp: Waarschijnlijk landschap

Ga van het weekend eens kijken of ik wat kan doen...

http://awoltering.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Hillie schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 07:36:

Ik denk dat het wel handig is dat je meldt hoe of wat het plan gaat worden, qua insturen e.d., dat houdt het voor iedereen duidelijk.
Ik begrijp dat het nu te vrijblijvend is? Je bent iig niet de 1e die erover begint. Als men het prettig vindt dan kunnen we wel een start en inlevermoment verzinnen.

Ik doe ff morgen een polletje met de volgende opties:
Gewoon inleveren wanneer je ze hebt en dan bepraten we het resultaat wel.

Start en stop moment. 1 groep foto's en dan volgende topic

Verschillende start stop momenten om het topic te herbruiken voor nieuwe deelnemers.
Goed zo?

Wat vindt men handig met een duidelijk start moment? tot volgende week vrijdag aanmelden, dan week niks zodat iedereen zn fotos maakt en dan inleveren?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Ja, dat is bijvoorbeeld een aardig idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Okido dan nemen we aan dat tot de 30e men zich kan aanmelden en 10 oktober levert iedereen z'n ding in?

And it goes BRAAAAAPP!

• KappuhH
  • Niet online
Count me in

- D90 + Sigma 28mm 1.8 + Sigma 18-50 2.8 + Tamron 70-200 2.8
- Lightroom
- Ben zelf nog aan het ontdekken wat ik het leukst vind...

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
KappuhH schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 12:05:
Count me in

- D90 + Sigma 28mm 1.8 + Sigma 18-50 2.8 + Tamron 70-200 2.8
- Lightroom
- Ben zelf nog aan het ontdekken wat ik het leukst vind...
Okido.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil ook graag mee doen. Normaal maak ik video's met deze camera, maar ik vind het sinds kort ook erg leuk om foto's te maken.
-Canon 60D + Canon 17-85
-Lightroom
-(sport)journalistiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Uitstekend! Hoe meer hoe beter. Ik had bedacht om als richtlijn aan te houden dat we "officieel" starten de 30e en uiterlijk inleveren op 10 oktober. Sommigen vinden het prettig als het op die manier concreter is dus vandaar een start en stop datum.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunny
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 19:51
-Ik probeer ook wel mee te doen als het qua tijd beetje mee zit :P
-Canon 5DmII met 35mm 1.4 denk ik
-Minimalistische long exposure landschap

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt echt te gekke foto's op je Flickr staan, Sunny!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Sunny schreef op zondag 25 september 2011 @ 09:49:
-Ik probeer ook wel mee te doen als het qua tijd beetje mee zit :P
-Canon 5DmII met 35mm 1.4 denk ik
-Minimalistische long exposure landschap
aight. maaarrrreeee Waar haal jij de uitdaging uit? ;)

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Leuk initiatief, hier wil ik zeker aan meedoen!

- Canon 5D, met de laatste firmware en geen lijntjes... Oei, nu al een lens kiezen :o ik denk dat ik mijn 50mm 1.8 er maar weer eens op draai, maar als ik komende week nog een 24-105 koop dan word het die.
- onderwerp; landschap/natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunny
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 19:51
Thnx bleak :)

@ROFLASTC De uitdaging is om uberhaupt foto's te maken, sta de laatste tijd een beetje stil wat vrij werk betreft |:( Uiteindelijk gaat het natuurlijk om altijd wat moois van proberen te maken.. ongeacht niveau :p

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 20:17
Ik doe graag mee.

- Nikon D7000 met een Sigma 8-16mm (en anders de 18-200 allrounder :))
- Nikon Capture NX2 voor bewerkingen
- Maak geen gebruik van een grid / raster
- Soort fotografie: Architectuur of (stads)landschap

---------------------------

Vanmiddag zat ik even in mijn Nikon Spots app te bladeren op zoek naar wat interessante plaatsen. Naar aanleiding van dit bericht zag ik direct De Fibonacci Spiral terug in één van de foto's door Herman Zonderland. Dit spiraal was voor mij nieuw, aangezien ik meestal de 'rule-of-thirds' gebruik. Toch leuk als je dan toch direct iets kan herkennen wat je zojuist geleerd hebt ;p.

(of mag je deze spiraal niet draaien?)

Afbeeldingslocatie: http://img32.imageshack.us/img32/9387/deoudejanweb.png

[ Voor 78% gewijzigd door ReneDD op 26-09-2011 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Je mag hem zeker wel draaien, geldt voor alle hoeken.
Als je jezelf nog een grotere uitdaging wil geven: probeer die spiraal eens te "nesten". Als je denkbeeldige verticale en horizontale lijnen trekt door het hart van de spiraal, dan kan je in de overgebleven vlakken nog meer spiralen kwijt. Misschien een leuk experiment voor een compositie studie die in deze challenge past.

Ik ga er in ieder geval wel bewust mee experimenteren of ik onderwerpen kan vinden waar die relatie al in zit. En dan hopelijk zonder het al te druk te maken. Eén hoofdonderwerp met een heel kleine supporting cast misschien :p

[ Voor 10% gewijzigd door TweakMDS op 26-09-2011 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
SndBastard schreef op maandag 26 september 2011 @ 08:05:
Als je jezelf nog een grotere uitdaging wil geven: probeer die spiraal eens te "nesten". Als je denkbeeldige verticale en horizontale lijnen trekt door het hart van de spiraal, dan kan je in de overgebleven vlakken nog meer spiralen kwijt. Misschien een leuk experiment voor een compositie studie die in deze challenge past.

Ik ga er in ieder geval wel bewust mee experimenteren of ik onderwerpen kan vinden waar die relatie al in zit. En dan hopelijk zonder het al te druk te maken. Eén hoofdonderwerp met een heel kleine supporting cast misschien :p
Werkt het spiraal nog steeds, ook al heb je het genest? Je zou juist verwachten dat het dan niet meer zou werken. Dat het hetzelde als dat je 'binnen de rule of thirds' nogmaals de rule of thirds zou toepassen. Ik neem eigenlijk aan dat het dan niet meer werkt... Toch ben ik wel benieuwd naar het resultaat en of dit echt werkt. Stiekem verwacht ik toch dat het dan snel te druk kan worden (je spreekt de zorg zelf ook al uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Binnen de "rule of thirds" past het perfect, bij de spiraal moet je meer moeite doen. Als je in plaats van de spiraal de gulden snede (1:0.618:1) gebruikt wordt het een stuk makkelijker. Gebruik maken van de diagonalen is ook heel mooi.

Verder zijn er natuurlijk nog een heleboel compositie suggesties die bij kunnen dragen (diagonalen, herhaling, symmetrie, maar zelfs je scherptediepte draagt bij aan de compositie).

Ik probeer zelf meestal de regel van derden te vermijden maar juist de gulden snede verhouding te gebruiken. Ik had eigenlijk het idee dat de regel van derden hier juist een simplificering (of crop) van was. De regel van derden heeft in ieder geval niets te maken met de gulden snede... (in tegenstelling tot de implicatie hiervan als "Golden Mean: The rule of thirds" in de topic start - die verder prachtig is).

[ Voor 30% gewijzigd door TweakMDS op 26-09-2011 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 11:46

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Is de 'rule of thirds' niet gewoon een versimpelde gulde snede?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
zonoskar schreef op maandag 26 september 2011 @ 12:43:
Is de 'rule of thirds' niet gewoon een versimpelde gulde snede?
Dat kan goed zijn, maar het is wel een radicaal verschil. Zie bijvoorbeeld hier voor de verschillende representaties http://holycrop.wordpress...ose-2/fibonacci-sequence/
Op volgorde hebben we het dan over:
- Regel van derden
- Gulden snede
- Diagonalen (mega verschil tussen gebruik op verschillende aspect ratios zoals 3:2 en 4:3).
- Fibonacci spiraal

En dan kan je ook nog werken met diagonalen van 45 graden, maar staat hier niet op de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:04

Pixeltje

Woo-woohoo!

He, leuk! Lijkt me leuk om hieraan mee te doen. heb de komende week niet zoveel tijd, maar week erna wel :)

Punten uit de startpost;
1. Ik doe mee.
2. Canon 500D met 17-85 IS USM of 50mm f 1.8. Nabewerking (indien nodig) met Lightroom en Photoshop. De 500D doet (helaas?) niet aan een raster, maar dat maakt niet zoveel uit.

3. Wordt waarschijnlijk landschap of "urban".
4. Week van 10 oktober is prima, tijd genoeg lijkt me! :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
De regel van derden is inderdaad bedoeld als een versimpelde gulden snede maar vooral het best toepasbaar als een middel om snel een foto mee te maken. De "powerpoints" liggen dichtbij wat normaal gesproken het eindpunt van de spiraal zou zijn. als je op jouw camera LCDtje (bijvoorbeeld) een spiraal hebt staan dan is het lastig om gelijk een comp te maken als hetgeen je als onderwerp hebt in een andere hoek ligt. Met zo'n grid heb je gelijk alle 4 windrichting te pakken en door het plaatje wat ik postte zie je ook wel dat het eindpunt van het spiraal vlakbij zo'n powerpoint ligt. Gewoon iets verder naar buiten dan zo'n point mikken en je zit er dichtbij.

Natuurlijk is het niet hetzelfde als een wiskundige aanpak van de gulden snede maar daar heb je doorgaans geen tijd voor. Een benadering of versimpeling via het rule of thirds raster is veel vlotter.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

mcdronkz schreef op woensdag 21 september 2011 @ 14:13:
Complimenten voor de post! Vind het goed dat er op deze manier aandacht besteedt wordt aan het artistieke aspect van fotografie. d:)b

Als je een compleet beeld wilt schetsen over het 'ontwerpen' van een foto, dan is deze informatie wellicht interessant: Wikipedia: Principles of art. Ook heeft Michael Freeman een boek geschreven dat diep op deze materie in gaat. O.a. balans, eenheid, harmonie en symmetrie zijn belangrijke dingen om bij stil te staan bij het ontwerpen van een effectieve foto. :)

Ben benieuwd naar de foto's die hier gepost gaan worden.
Naar aanleiding van dit topic (en bedankt voor je post McDronkz) heb ik het boekje van Freeman besteld. Het is heel interessant, staat vol met foto's waarin concepten uitgelegd zijn en is heel erg niet dwingend qua opzet. Het legt diverse factoren en richtlijnen uit en wat hun invloeden zijn. Voor 2 tientjes is dat voor vrijwel iedere fotograaf een betere investering dan weer een filtertje of ander gadget.

In het algemeen denk ik dat boeken over (schilder)kunst en ontwerp voor het ontwikkelen van je compositiegevoel een grotere hulp zijn dan boeken over fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Altijd een beetje huiverig om foto's op GoT te submitten, maar ik doe mee.

1. Ik doe mee
2. Camera: d40 met AF-S 35mm
3. Ik ga richting Praag, dus ik ga voor cityscape
4. 10 oktober kom ik terug, dus een deadline vanaf de dinsdag van die week moet goed zijn.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alright, let's bring it on! Ik doe mee.

- Camera: Canon 60D met ofwel Tokina 11-16, ofwel Canon 17-40 L.
- Cityscape, waarschijnlijk Utrecht me stadsie.
- Week van 10 oktober is prima!
- Ik bewerk hem na met Photoshop, of Lightroom, of beide ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2011 21:46 ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:39
Goed dat een dergelijk topic ook eens op GoT is gestart. Maar pas wel op. De genoemde 'regels' zijn slechts hulpmiddelen. Het gaat er om dat je bewust met de compositie bezig bent. In sommige gevallen kun je beter kiezen voor een centrale benadering. Reden waarom ik dit even aanstip is dat ik vaak bij beginners zie, die wel dergelijke regels hebben meegekregen, dit als een absolute waarheid zien en daardoor niks meer in het midden durven/willen plaatsen.

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 10:25
Laat mij ook maar eens voor de eerste keer meedoen :)

- Camera: Canon 60D met Canon 17-55
- Lichtelijk de kleuren bewerken met Lightroom, uiteraard schiet ik met RAW hiervoor.
- Landschapsfotografie, hopelijk met mist en koeien in de vroege morgen!
- Week van 10 oktober is prima!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Hillie schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 19:57:
[...]

Naar aanleiding van dit topic (en bedankt voor je post McDronkz) heb ik het boekje van Freeman besteld. Het is heel interessant, staat vol met foto's waarin concepten uitgelegd zijn en is heel erg niet dwingend qua opzet. Het legt diverse factoren en richtlijnen uit en wat hun invloeden zijn. Voor 2 tientjes is dat voor vrijwel iedere fotograaf een betere investering dan weer een filtertje of ander gadget.

In het algemeen denk ik dat boeken over (schilder)kunst en ontwerp voor het ontwikkelen van je compositiegevoel een grotere hulp zijn dan boeken over fotografie.
Leuk om te horen, dankjewel! Heb je al iets in de praktijk weten toe te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Nou het is de 30e dus euhm dan is de "inschrijving" dicht en wachten we vrolijk af waar men mee terug komt.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
ROFLASTC schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 05:50:
Nou het is de 30e dus euhm dan is de "inschrijving" dicht en wachten we vrolijk af waar men mee terug komt.
Dit weekend ga ik op pad om wat foto's te schieten, dus hopelijk zondag al mijn resultaat! We waren van plan om mee te doen met de http://worldwidephotowalk.com/ maar helaas kwam dit wat minder goed uit. Vandaar dat we een 2-persoons walk gepland hebben voor zaterdag.

Hoe gaat het insturen in zijn werk? Gewoon hier als reactie de foto plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
ReneDD schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 09:36:
[...]

Dit weekend ga ik op pad om wat foto's te schieten, dus hopelijk zondag al mijn resultaat! We waren van plan om mee te doen met de http://worldwidephotowalk.com/ maar helaas kwam dit wat minder goed uit. Vandaar dat we een 2-persoons walk gepland hebben voor zaterdag.

Hoe gaat het insturen in zijn werk? Gewoon hier als reactie de foto plaatsen?
Gewoon plaatsen idd. Ik kopieer ze wel naar mijn verzamel postje incl commentaren. Nu alleen nog uitvogelen hoe ik ze in zo'n kek tabelletje plaats :P

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 11-09 17:53
ROFLASTC schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 15:45:
[...]

Gewoon plaatsen idd. Ik kopieer ze wel naar mijn verzamel postje incl commentaren. Nu alleen nog uitvogelen hoe ik ze in zo'n kek tabelletje plaats :P
Wat voor kek tabelletje wil je dan? Heb je een voorbeeld? Want daar kunnen wij wel voor zorgen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Universal Creations schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 15:54:
[...]

Wat voor kek tabelletje wil je dan? Heb je een voorbeeld? Want daar kunnen wij wel voor zorgen.
Ik heb zo gauw geen voorbeeld maar wat ik voor mij zie is een tabel met klikbare duimnagels. Bij topics zoals het hotshot topic staan de usericons op een bepaalde manier georganiseerd. daar denk ik dan aan mbt plaatjes. Als dat ook nog eens gecombineerd kan worden met eventuele commentaren dan zou dat mooi zijn.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik zal het eens in de "groep" gooien en vragen hoeveel er mogelijk is wat betreft commentaren en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
ROFLASTC schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 17:52:
[...]
wat ik voor mij zie is een tabel met klikbare duimnagels. Bij topics zoals het hotshot topic staan de usericons op een bepaalde manier georganiseerd. daar denk ik dan aan mbt plaatjes. Als dat ook nog eens gecombineerd kan worden met eventuele commentaren dan zou dat mooi zijn.
Je kan vrij eenvoudig het bericht quoten dat je 'mooi' vindt. Dan zie je precies welke BB-code zij gebruikt hebben en kun je deze aanpassen naar eigen inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je kunt vrij makkelijk met een foto-album aan de slag, maar voor linkjes naar commentaren moet je zelf in de code regels gaan toevoegen/aanpassen. Dus het is mogelijk, maar het is niet echt ideaal. Voor meer informatie kun je bij PowerUp terecht

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 30-09-2011 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Zal ik het eerste schot eens wagen?

Hier een foto van m'n zoontje in Monterey van afgelopen zondag:

Fred - Monterey

Vierkant formaat, volledige foto (alleen verkleind doordat ik deze van facebook gedownload heb). Recht uit de camera door Capture One gehaald, waar ik wat met kleurtjes en contrast heb gespeeld. Qua compositie heb ik de derdenregel in het achterhoofd gehouden bij het kieken, speciaal voor dit topic. :) Je ziet op de vage achtergrond de haven-horizon, en rechts verticaal natuurlijk m'n zoontje. Aan de linkerkant heb je dan ook nog de redelijk dominante paal die al uit de scherpte gaat.

Dit is met de Phase One op een P20+ back (vierkant formaat), iso 50 (native) met 80mm op iets van f/5.6 of f/8. Scherptediepte blijft altijd aardig dun op middenformaat met zulke objectieven.

Laat maar horen wat je ervan vindt, wellicht gooi ik er binnenkort weer wat in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als het kan wil ik me ook nog aanmelden, dagje te laat maar met dit mooie weer wel begrijpelijk toch? ;)

Ik schiet met een:
- Canon 60D
- Tamron 17-50 (2.8)
- Canon 50mm 1.8 & Canon 55-250mm 3.5-5.6 (die laatste gebruik ik te weinig naar mijn zin)

Lichte bewerkingen doe ik in Aperture 3. Heb ik nog veel in te leren maar het liefst bewerk ik zo weinig mogelijk (hier en daar pas ik een crop toe).

Deze herfst wil ik veel naar buiten maar vnml fotografeer ik mijn dochter van anderhalf jaar dus daar zien jullie binnenkort wat foto's van verschijnen :)
Tips hoe hier foto's te plaatsen zijn welkom overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:16
Hierbij mijn eerste bijdrage.
De foto is genomen 1,5 week geleden op de veluwe. De zon scheen uitbundig waardoor de kleuren niet echt lekker doorkwamen. Derhalve gekozen voor een zwart wit bewerking.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6177/6208070788_3cc3f1200c_z.jpg
zielig boomstammetje by brombeer25, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Ik ben deze week mega-ultra druk met een lezing en kom hier volgende week weer in. Mocht inde tussentijd mensen de behoefte voelen te reageren op de geplaatste fotos dan moet men dat vooral doen. Ik ben er nu niet met mijn hoofd bij al lees ik wel mee.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Canon 400D @ 216mm 1/500 f/8.0 - 14 aug 2010 EastBourne:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4018/5166230894_194076ab5f_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
Robberto schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 22:22:
Canon 400D @ 216mm 1/500 f/8.0 - 14 aug 2010 EastBourne:

[afbeelding]
Mooie foto en natuurlijk en prachtig voorbeeld van deFibonacci Spiral. Het helpt wel gelijk te begrijpen waarom deze 'plek' van het vliegtuig zorgt voor een goede compositie en een andere plek waarschijnlijk een stuk minder goede foto had opgeleverd.. Maar zoals je zelf (waarschijnlijk) al aangeeft met de doorgestreepte datum; niet echt een goede inzending voor het challenge onderdeel van dit topic :).
ROFLASTC schreef op woensdag 21 september 2011 @ 09:52:
Wat praktische "regels":
• Geen oude fotos! Alleen platen die na de start van dit topic zijn gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Er zit een slinger in de rook, maar ik vind de match met het Fibonacci patroon eigenlijk wat beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
Hillie schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 21:22:
Er zit een slinger in de rook, maar ik vind de match met het Fibonacci patroon eigenlijk wat beperkt.
RLY?

Afbeeldingslocatie: http://img3.imageshack.us/img3/3718/unled1is.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Ja, ik zie alleen op die spot wat, maar de spiraal volgend is er weinig nieuw pakkends. Maar ik zal wel blind zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:28
het gaat ook om de spot, niet om de spiraal zelf, deze wordt alleen gebruikt om tot de juiste spot te komen (vziw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
@Robberto: ik vind hem qua compositie prima hoor! De ronde lijn van de rook leid mooi naar het onderwerp toe. Normaal zou je het vliegtuig aan de rechterkant van de foto plaatsen i.v.m. zijn beweging naar links toe, maar door de toevoeging van de rook is het vliegtuig prima geplaatst zo. Het draait hier heel erg om balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Gh0stw4lk3r schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 20:47:
het gaat ook om de spot, niet om de spiraal zelf, deze wordt alleen gebruikt om tot de juiste spot te komen (vziw)
Wat ik lees in de startpost gaat het juist om het spiraaltraject, niet alleen het punt. De rookpluim maakt het natuurlijk een strakke plaat, maar ik mis de match dan nog steeds met de spiraal. Sterker nog, de pluim geeft een hele andere zwieper eraan. :) De rand die Rene eromheen liet maakt wel dat het verdwijnpunt goed matcht, maar ik ben er nog niet over uit of dat nu wel of niet zou horen.

Net als jvdgeest hierboven vind ik het een nette foto, ook qua compositie, maar als het idee is om met een tweetal compositieregels (of beter: -richtlijnen) aan de slag te gaan, dan vind ik de vliegtuigfoto minder passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Wat Hillie zegt is idd het punt. Er moet wat langs de lijn v/d spiraal gebeuren wat tot het punt v/d foto leidt. In de fotos die ik postte staan ook een paar landschap platen waarbij het volgend van het 1e lange deel v/d spiraal maakt dat je de omgeving ziet en, boem, bij het onderwerp komt. Dus eerst: panorama/overzicht dat vervolgens indraait om waar het om gaat. In het geval van de vliegtuig plaat suggereert die rookstaart een en ander maar dat staat dus haaks op de richting die de spiraal eraan geeft.

Als het vliegtuig nou niet naar rechtsboven wegdraaide maar naar benden toe op de kijker af zou gaan dan zou het op een heel andere plek staan en beter passen.

Tevens stelde ik dus als eis dat men geen oude fotoos doet om te voorkomen dat men toevalstreffers gaat inpassen. het idee van regels stellen is dat je jezelf dwingt een compositie samen te stellen en dus meer oefent in het bijeen brengen (in een foto) van onderdelen die wat zeggen. Ik ga nu eens de tot nu toe ingeleverde fotos bijeen zetten. Maakt u vooral commentaar!

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:19

breinonline

Are you afraid to be known?

ROFLASTC schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 21:31:
Wat Hillie zegt is idd het punt. Er moet wat langs de lijn v/d spiraal gebeuren wat tot het punt v/d foto leidt. In de fotos die ik postte staan ook een paar landschap platen waarbij het volgend van het 1e lange deel v/d spiraal maakt dat je de omgeving ziet en, boem, bij het onderwerp komt. Dus eerst: panorama/overzicht dat vervolgens indraait om waar het om gaat. In het geval van de vliegtuig plaat suggereert die rookstaart een en ander maar dat staat dus haaks op de richting die de spiraal eraan geeft.
Ik kan dat niet bij alle plaatjes in de startpost volgen als ik eerlijk ben. Alleen het eerste landschap zie ik dat een beetje, de overige voorbeelden niet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
breinonline schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 21:43:
[...]

Ik kan dat niet bij alle plaatjes in de startpost volgen als ik eerlijk ben. Alleen het eerste landschap zie ik dat een beetje, de overige voorbeelden niet.
Ik bedoelde ook maar de 2 die volgen na mijn stukje over de spiraal. Het idee is dat jouw blik de hele lijn volgt (zo goed als dat kan) naar wat uieindelijk het onderwerp is: hutje op de hei, steengroeve in een wijdslandschap. Er is in die foto niks wat afleidt enz enz

De plaat van Brombeer21 vind ik het beste tot nu toe wat dat betreft. Je kijkt eerst langs de omgeving en dan naar het stammetje en er is bij geen andere kijklijn mogelijk. Dan bedoel ik dat je het makkelijskt : omgeving -> stammetje kijkt en verder is er geen andere richting om tot het onderwerp te komen.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:58

bobcom

Dedicated dabbler

Een week lang aan het rondspeuren geweest, maar uiteindelijk maar aan de slag gegaan met een bronzen beeldje op de richel van mijn balkon tegen de backdrop van wat dennen in de tuin - in de hoop dhr. Fibonacci enigszins tevreden te kunnen stellen met een aardig fotootje. Een topic als dit zorgt er wel voor dat je anders gaat kijken - ik durf bijna niet meer te fotograferen ;)

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6047/6225982972_8f29c0bf01_z.jpg

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Goed die voeg ik ook nog toe maar het maken van een tabelletje zoals ik wilde schiet niet op. Ik heb geen verstand van code en ook geen zin mij erop te storten eigenlijk dus dan maar gewoon. Ik heb de fotos in de 2e posting staan.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb een tijdje door het park gelopen en kwam daar een standbeeld tegen, heb geprobeerd om de foto zo min mogelijk te bewerken, en het enige wat ik dan ook gedaan heb is de beeldverhouding aanpassen omdat aan de rechterkant van het beeld een ontzettend lelijke kraan in beeld stond. Die had ik in het park niet uit kunnen sluiten van de foto, want twee stappen verder naar achter en ik had in het water gelegen :+

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6110/6226264422_b35d3667ce_z.jpg
Silhouet by Pixeltje, on Flickr

Ben benieuwd, het standbeeld staat zo goed als exact op de eerste 1/3 lijn van links, het hoofd en zij kruis (toeval :+) op de snijpunten met de horizontale lijnen van het raster.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 10:25
Bij deze de eerste dag geschoten in mijn ministudiootje...helaas kon ik niet de natuur in vanwege de regen hier. Het was er zeer modderig :P

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6034/6226605293_192ef0ae1b.jpg
8okt_001a by pvink, on Flickr

@bobcom, de achtergrond van de foto leid mij te veel af. Probeer eens een ander standpunt en de foto iets spannender proberen te maken.
@Pixeltje, mischien kun je beter er een silhouet van maken en/of zwart wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb dit beeldhouwsel bijna 20 jaar geleden gemaakt. Het zijn 2 schakels die ik als één geheel uit een brok speksteen heb gehaald. Heb al vaker geprobeerd foto's ervan te maken, maar vond ze altijd een beetje droog, gewoon op de kast of op een A4'tje. Vond het wel leuk om voor deze opdracht eens te proberen om ergens in het bos een interessante compositie met dit sculptuurtje te maken.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6165/6227258432_a47a758db7_z.jpg
Fragile Connection by T van der Velden, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

pvink schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 19:16:

@Pixeltje, mischien kun je beter er een silhouet van maken en/of zwart wit.
Hoe bedoel je, een silhouet van maken? Dat is het toch al, of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Hij bedoelt meer dat het beeld dus helemaal zwart is.

Beetje zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://images.wikia.com/stad/images/2/24/Vrouw_Silhouette.png

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

tdw schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 00:51:
Hij bedoelt meer dat het beeld dus helemaal zwart is.

Beetje zoiets dus:
[afbeelding]
Ben bang dat dit beeld er nooit zó uit gaat zien ;)

Maar even serieus; zou de foto er niet heel plat van worden als ik dat beeld gewoon volledig zwart
Maak? Hebben jullie tips om dit netjes te doen? Welke tool bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Draadje doodgebloed of heb ik een nieuw / fotoverzameltopic gemist?

[ Voor 9% gewijzigd door Pixeltje op 14-10-2011 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Pixeltje schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 07:27:
Draadje doodgebloed of heb ik een nieuw / fotoverzameltopic gemist?
Nou het ligt ff op z'n plaat ja.

Maar goed ik kan vandaag nog ff zeggen wat ik van de fotos tot nu toe vind maar het zou handig zijn als meer mensen wat van elkaar zeggen en/of fotos neerzetten.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

ROFLASTC schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:14:

Maar goed ik kan vandaag nog ff zeggen wat ik van de fotos tot nu toe vind maar het zou handig zijn als meer mensen wat van elkaar zeggen en/of fotos neerzetten.
Goed voorbeeld doet goed volgen ;)

Sargonaut: Leuk idee zo, er zijn twee dingen die me opvallen;
- De ring is beschadigd, en dat stoort me eigenlijk; op een of andere manier trekt het de aandacht.
- De schaduw van de ringen leid me ook een beetje af.
Wel mooie bokeh, de achtergrond (die me redelijk druk lijkt?) wordt zo mooi rustig en je onderwerp ligt goed in beeld. Voor de Fibonacci spiral ligt 'ie precies goed lijkt me?

Pvink: Lekker scherp en prima 'uitgelijnd' op het rule of thrids grid :)
Als ik het mag zeggen een beetje een statische foto :)

Bobcom: Ook lekker scherp en mooie bokeh, hoewel die miscshien nog wat softer gemogen had. Onderwerp lekker op een 'powerpoint' en ik vindt de kleurstelling lekker wegkijken :)

Robberto; mooie plaat, misschien een idee om de kleuren van het vliegtuig wat te intensiveren?
Heb je deze foto trouwens vanaf de grond gemaakt?

Brombeer21: Lekkere foto, beetje 'dramatisch', mag ik wel:) Lijkt alsof er veel ruis in de achtergrond zit, maar qua compositie top :)

Hillie: Tof. Kleurstelling en scherpte naar mijn idee super, compositie is prima zo, maar krijg het idee dat ik naar een plaatje kijk waar iets afgeknipt is.

dan nog even over mijn eigen foto:

Nu ik 'm een paar keer gezien heb vind ik dat de foto minder sterk is dan ik eerst hoopte. Ik had vrij veel moeite om het beeld er goed op te krijgen omdat er in het park hier allerlei lampen zijn die vervelende lichtvallen geven. Wat je niet kan zien op de foto is een gebouw en een kraan aan de rechterzijde, die moest ik eraf croppen. Ben wel content met het silhouet aan de bovenzijde (tegen de lucht) maar met de onderkant ben ik minder tevreden.

Who's next!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Pixeltje schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:38:
[...]

Goed voorbeeld doet goed volgen ;)
Fair enough :)

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Was niet tegen je bedoeld hoor;) Meer van, als iemand begint gaat de rest wel mee (hoop ik) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Pixeltje schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:38:
Hillie: Tof. Kleurstelling en scherpte naar mijn idee super, compositie is prima zo, maar krijg het idee dat ik naar een plaatje kijk waar iets afgeknipt is.
Dank u! De kleurtjes heb ik ietsje opgewarmd om bij het moment van de dag te passen (schiet meestal met gare witbalans en kijk alleen soms vlug of ik qua belichting niet al te gek zit). Die sensoren geven sowieso prettige kleuren af, ik merk dat de huidtinten er vaak lekker uitkomen. Leaf schijnt daar dan weer iets beter in te zijn, maar ik heb niks te klagen.

Ik ben het met je eens dat het net een beetje afgeknipt lijkt. Fred staat al redelijk naar rechts, maar het vierkante formaat, en dit is het volledige sensorbeeld, leent zicht minder voor dergelijke foto's. Ik merk dat een net-niet-vierkant formaat zoals 6x7 daar alweer veel beter voor is. Toch een bepaalde truc voor de ogen lijkt het. :)

Bedankt voor het commentaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
@Hillie, wat mij betreft een goede uitvoering van de rule-of-thirds. Misschien dat de haven iets scherper had gemogen, zodat je weet waar je zoontje(?) naar toe kijkt. Maar aan de andere kant loop je dan weer het gevaar dat het te druk wordt..

@brombeer21, persoonlijk vind ik het wat jammer dat het gras op de voorgrond nog zo scherp is. Hoewel de stam wel duidelijk de aandacht trekt (goede uitvoering van de opdracht) zou ik proberen het gras misschien ook nog iets minder scherp in beeld te brengen. Al met al een goede foto, zeker voor deze opdracht :)

@bobcom, voor mijn gevoel komt de spiraal hier niet helemaal goed op het beeldje uit, maar dat kan ook aan mij liggen. Je zou verwachten dat deze op het oog komt te liggen van het zwijn, maar dat is nu volgens mij niet het geval. Hoewel de foto verder wat saai is, zou deze foto het wel goed doen als productfoto.

@Pixeltje, de foto doet mij niet zo heel veel moet ik eerlijk toegeven. Het idee van een silhouet komt nog niet zo goed uit de verf en ook de compositie doet wat saai / rommelig aan met de bomen op de achtergrond. Er had meer in gezeten denk ik..

@pvink, hele mooie plaat met een goed gekozen diafragma! Volgens mij een goede toepassing van het spiraal en is het slotje echt puntgaaf. Top gedaan..

@Sargonaut, de schaduw van de ringen leiden me enigszins af, net als het takje dat er net voor zit. Waarschijnlijk had ik een andere plek uitgezocht of had ik de ringen iets anders/zorgvuldiger neergelegd. Misschien wat het ook een idee om het gebroken stuk ergens anders neer te leggen, zodat het minder opvalt in de foto. Waarom heb je dat stukje niet naar onderen op het mos gelegd? Verder wel een goede compositie, hoewel de achtergrond inderdaad wat afleidt

---------

Tijd om zelf ook over de brug te komen; op de valreep :). Vandaag nog maar even snel op de fiets geklommen en wat geëxperimenteerd met de twee compositie regels. Zelf ben ik nog niet 100% tevreden met het resultaat, maar de deadline is nu eenmaal vandaag, dus het is niet anders. Mijn experiment met de fibonacci spiraal is helaas niet helemaal geslaagd (hier). Dus vandaar dat ik het maar bij het onderstaande ga laten;

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6037/6249454739_3904c49a6b.jpg
The torch / The binoculars by ReneD7000, on Flickr

CameraNikon D7000
Exposure1/200
Aperturef/9.0
Focal Length8 mm
ISO Speed100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Even van 1e naar laatste:

Hillie: Duidelijk de rule of 3rds! de lijn vanwaar de jonge kijkt is bijkans dezelfde als de horizon. De kijker wordt imo wel goed "gedwongen" om te zien dat een kleine kerel naar boten in een haven staat te kijken. Ook is hij een goed deel van 1/3 van de rechter kant.

Kritiekjes: crop 'm wat naar links en haal wat van boven weg zodat de ogen van de jongen boven de bovenste horizontale lijn van het raster uitkomen. Imo zou dat meer nadruk leggen op zijn ogen/gezicht. Nu denk ik dat zij oor en krullen te dicht bij zo'n powerpoint liggen.

Ideaal zou zijn als je een versie hebt met minder hek, meer haven en zijn gezicht wat meer nadruk heeft (kijkt naar de camera en wijst naar de boten) Als je 'm dan met z'n gezicht bij het powerpoint houdt dat rechtsboven zit dan drukt het meer verhaal uit denk ik.

Edit: duidelijk dat je een goed voorbeeld hebt genomen aan de rule of thirds voorbeeld fotos maar iets meer panorama erin mag imo wel.

Bobcom: leuk idee eigenlijk. De bomen op de achtergrond met een kunstzwijntje. De foto maakt dat men de omgeving eerst ziet en dan doordraait naar het beeldje. Ook een duidelijke compositie want uit de andere commentaren lees je wel dat men het meteen doorhad wat er aan de hand was/is. Wat mij betreft zou de foto het best werken als je wat dichter bij het beeldje staat zodat de reling niet te zien is en de foto met een ander F getal maakt zodat de achtergrond duidelijker is en dus meer onderdeel van de plaat. Of mensen dat dan leuk vinden is iets anders dan het gebruik van een techniek om een verhaal te vertellen.

Brombeer21: JA! imo minder voorgrond en minder bovenkant maar verder bar weinig op aan te merken in beiden regels lukt deze. Kleur zou uitdagender zijn geweest. Heb je lightroom? Overbelichting door felle zo'n is met een RAW (of verschillende RAWs met verschillend EV) wel te doen.

Sargonaut:De compositie klopt want de kijker ziet meteen naar de hoek met het barstje in de ring en ziet alleen maar dat. Niks lijkt reuze af te leiden. Imo zou het goed zijn geweest als die barst niet te zien was geweest en het plantje er niet voor stond.

Pixeltje Ook hier ziet de kijker alleen het object van de foto en dat is goed. Niks dat bij de 1e,2e,3e keer kijken blijft opvallen en niks met het onderwerp van doen heeft. Linker verticaal van het RoT raster, goed. DOF en belichting zou wel goed zijn geweest want nu is het te donker en onduidelijk.

pvink: Netjes uitgevoerd! De foto klopt in Rule of thirds maar wat het spiraal betreft zie ik, als ik 'm op z'n grootst bekijk, dat mijn aandacht gaat naar het grote ringetje achter het haakje. Imo dmv cropje zorgen dat het haakje iets meer naar links gaat. Het best zou het zijn als het haakje "staat" terwijl 'ie nu ligt.
De rust van de foto en de mate van kleine details maakt dat het opvalt dat het haakje minder scherp lijkt dan de ring er direct achter etc. Details worden nu belangrijk zeg maar.

ReneDD: Rule of thirds is te zien. Mijnsinziens wat van de bovenkant halen zodat de verdeling meer 2/3e gebouw 1/3e lucht wordt. Wellciht een variant waarbij het linker deel van het gebouw volledig het linker 1/3e deel beslaat en dan recht op de voorgrond een zakenmannetje ofzo (en dan alleen diens gezicht met eentelefoon) maar dan laat ik mijn fantasie wel erg de vrije loop.

Ik ben blij met de inzendingen! Er is duidelijk te zien dat men zich richtte op de 2 of 1 van de compositie stelregels. Wat mij opvalt is dat DOF en belichting een dingetje is. Sowieso zat ik al te denken om aan dit alles een vervolg te geven maar dan meer nadruk op DOF.

Eventueel zou men dezelfde foto opnieuw kunnen maken maar dan meer zoeken naar een DOF die het verhaal van de foto helpt. In de foto van Brombeer21 is wel te zien wat ik bedoel. De plaat past bij een goed verloop van de Fibonacci spiraal. de grootste boog v/d spiraal loopt netjes langs de natuur achtergrond en landt, via de kleinere dele nvan de spiraal prompt op het stammetje. De DOF is dusdanig dat je ziet dat het een natuurstuk is en dat het stammetje erin staat.

[ Voor 13% gewijzigd door ROFLASTC op 17-10-2011 16:53 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

ROFLASTC schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 16:34:
Even van 1e naar laatste:

Pixeltje Ook hier ziet de kijker alleen het object van de foto en dat is goed. Niks dat bij de 1e,2e,3e keer kijken blijft opvallen en niks met het onderwerp van doen heeft. Linker verticaal van het RoT raster, goed. DOF en belichting zou wel goed zijn geweest want nu is het te donker en onduidelijk.

Ik ben blij met de inzendingen! Er is duidelijk te zien dat men zich richtte op de 2 of 1 van de compositie stelregels. Wat mij opvalt is dat DOF en belichting een dingetje is. Sowieso zat ik al te denken om aan dit alles een vervolg te geven maar dan meer nadruk op DOF.

Eventueel zou men dezelfde foto opnieuw kunnen maken maar dan meer zoeken naar een DOF die het verhaal van de foto helpt. In de foto van Brombeer21 is wel te zien wat ik bedoel. De plaat past bij een goed verloop van de Fibonacci spiraal. de grootste boog v/d spiraal loopt netjes langs de natuur achtergrond en landt, via de kleinere dele nvan de spiraal prompt op het stammetje. De DOF is dusdanig dat je ziet dat het een natuurstuk is en dat het stammetje erin staat.
Zou je me ook kunnen helpen als ik vraag hoe ik deze foto beter maak? Ik begrijp dat het een donkere plaat is, maar dat was ook een beetje de bedoeling. Ik heb nog wat versies liggen waarbij ik heb geprobeerd in te flitsen, maar die zijn in mijn opinie zeker niet beter dan deze. Het concept van het silhouet gaat dan verloren. een flitser achter het beeld leggen had kunnen helpen om het silhouet te versterken en toch los te trekken van de achtergrond, maar ik heb geen externe flitser, laat staan eentje die remote te bedienen is }:O . DoF is sowieso lastig als alles donker is, maar wellicht had ik de foto beter kunnen maken met daglicht.. Tips en ideeën?

Een volgende opdracht over DoF lijkt me leuk, speel daar zelf vrij veel mee, en heb ook voor deze opdracht wat andere foto's gemaakt waar dat wel in terugkomt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Pixeltje op 17-10-2011 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Pixeltje schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 17:25:
[...]

Zou je me ook kunnen helpen als ik vraag hoe ik deze foto beter maak? Ik begrijp dat het een donkere plaat is, maar dat was ook een beetje de bedoeling. Ik heb nog wat versies liggen waarbij ik heb geprobeerd in te flitsen, maar die zijn in mijn opinie zeker niet beter dan deze. Het concept van het silhouet gaat dan verloren. een flitser achter het beeld leggen had kunnen helpen om het silhouet te versterken en toch los te trekken van de achtergrond, maar ik heb geen externe flitser, laat staan eentje die remote te bedienen is }:O . DoF is sowieso lastig als alles donker is, maar wellicht had ik de foto beter kunnen maken met daglicht.. Tips en ideeën?

Een volgende opdracht over DoF lijkt me leuk, speel daar zelf vrij veel mee, en heb ook voor deze opdracht wat andere foto's gemaakt waar dat wel in terugkomt ;)
Ik was even vergeten dat een silhout ook jouw doel was. Is er niet een moment dat je tegen de zon in een plaat kan maken? Sowieso kan je verschillende fotos maken en die stacken om een silhouet te forceren. Ook overdag kan je dat gedaan krijgen lijkt mij. Ook een zeer lange belichting kan dat effect geven. Wat als je aan de andere kant van het beeld gaat staan?

Flickr silhouet: http://www.flickr.com/search/?q=silhouet

And it goes BRAAAAAPP!

Pagina: 1 2 Laatste