Wacht even, ik ga toch een poging doen te ontcijferen wat er nu precies in je post gezet word

.
Ja tegek gezegd kon het zelf niet beter zeggen. Informatie kan zeer gevaarlijk zijn maar ook vermaak.
In dit toppic is vermaak en info gecombineerd.
Ok.
En zolang er geen feitelijk bewijs is zal dit onderwerp zoals godsdienst ook een illusie blijven maar het heeft geen zin om dingen uit te sluiten of er niet er over te hebben.
Iets hoeft geen illusie te zijn bij gebrek aan (voldoende) bewijs. Godsdienst is ook zeker geen illusie; Godsdienst is écht en het helpt mensen. Mijn oma die vorig jaar overleed, was een sterke en verschrikkelijk lieve vrouw, die altijd voor anderen zorgde. Ze was een heel gelovig iemand en ging trouw elke week naar de kerk. Ze bad voor alle maaltijden en leefde volgens de bijbel.
Nu ben ik dat zelf nooit geweest; Ik ben een Atheist van de reinste soort en er is geen twijfel in mijn hoofd over mijn overtuiging dat er geen god of god-achtige entiteit bestaat of heeft bestaan in onze wereld.
Toen mijn oma in het ziekenhuis werd opgenomen (voor de allereerste keer in haar hele leven!) ging het ook zo slecht dat we allemaal wisten dat ze het niet ging halen, en dus werd het besluit genomen om de pastoor uit haar dorp, waar ze haar hele leven heeft gewoond, erbij te halen. Deze heeft voor haar de ziekenzalving verzorgd. En wat ik daar zag gebeuren... dat kleine iele vrouwtje, dat van het vocht in haar longen niet meer kon praten, platgespoten was met morfine en letterlijk op sterven na dood was, begon te stralen als een klein kind toen de pastoor, naar wie ze al die jaren luisterde in de kerk, speciaal voor haar op bezoek kwam om een mini-mis voor haar te houden. Ze heeft liederen meegezongen, gebeden en even was het alsof ze helemaal niet ziek meer was.
Oma is niet lang daarna gewoon overleden. Geloof mij, godsdienst is écht. Het helpt mensen, het geeft steun, het troost en het stuurt. Ik ben er dan ook zeker van overtuigd dat de menselijke hersenen een veel zwaardere invloed hebben op de gesteldheid van het lichaam dan sommige denken, en dat is volgens mij de reden dat ergens in geloven echt lichamelijke uitwerkingen kan hebben. Dat gezegd hebbende, verbind ik daar niet automatisch de conclusie aan dat er een hogere macht was die mijn oma tijdelijk haar spraakvermogen teruggaf.
Het enige waar ik dus niet in geloof is wat de godsdienst
preekt. Ik geloof niet in een god of in een hemel en hel, maar de steun voor mensen die dat wel doen, is niet te negeren. Je moet het alleen niet te ver drijven en anderen ermee 'lastigvallen': van op zondag mensen uit bed bellen om een wachttoren voor te lezen tot vliegtuigen in flatgebouwen smijten.
Het bankwezen en olie is realiteit maar zorgt voor net zoveel zooi
Net zoveel zooi als wát? Die begrijp ik even niet - vind je pyramides zooi? Vind je de discussie over de mogelijke invloed van Aliens op onze geschiedenis zooi?
zeker als dat soort dingen gecombineerd worden met geloof. geen god die in de weg zit alleen de mens.
...?
En door te zeggen zelf een hogere threshold te hebben geef je de indruk dat je niet alles even goed leest,
Que? Een hogere threshold hebben betekent zoveel als 'meer weerstand hebben'. Ik beweer meer weerstand te hebben tegen het vrijelijk accepteren van bepaalde beweringen als waarheden.
Of ik mijn bronnen al dan niet grondig genoeg heb gelezen heeft daar volgens mij niet direct iets mee te maken.
je geloofd zelf het beste antwoord te hebben met onderbouwing van feiten van wetenschappers waar, net als hier in het toppic, ook weer een andere wetenschapper voor klaarstaat om het tegendeel te bewijzen
True, maar niet elke wetenschapper is gelijk. De term word dan ook nogal makkelijk toegekend.
De mensen die hun hele leven hebben gegraven naar Egyptische geschiedenis (in de letterlijke én figuurlijke vorm) en op basis van concrete informatie een theorie vormen over de stand van zaken zoveel duizend jaar terug, mogen in mijn boekje wel wetenschappers genoemd worden.
De mensen die vervolgens een paar gaten in die theorie denken te kunnen schieten (zonder ooit een houweel of pyramide van dichtbij te gezien hebben) om die gaten vervolgens op te vullen met verhalen over buitenaardse golddiggers die sex met apen hebben, , zou ik niet zo snel wetenschappers noemen, dat zijn eigen gewoon schrijvers (ik zou zelf een andere classificatie hanteren).
want we willen allemaal gelijk hebben in wat wij geloven.
Ben ik niet met je eens. Alhoewel ik wil erkennen dat er een niet te negeren gedeelte van de wereldbevolking voldoet aan deze bewering, kan ik in ieder geval voor mijzelf tegenspreken dat ik heel erg bereid ben om een andere zienswijze te accepteren. Ik vereis echter wel dat de persoon of personen die pogen mij van mijn 'geloof te doen vallen' daarvoor met voldoende bewijs komen. Alleen een ongefundeerde theorie doet het voor mij niet, daar waar anderen hem misschien gewoon accepteren omdat hij leuker is of beter in hun straatje past.
Dat is na mijn mening nog altijd een probleem in deze maatschappij.
Zie vorig antwoord. Er zijn inderdaad mensen die geen substituut voor hun denkwijze of geloof accepteren, que de eerder genoemde voorbeelden als Jehova's en Terroristen. (Disclaimer: het is niet mijn bedoeling deze over één kam te scheren; Ik gebruik ze juist om twee totale uitersten aan te tonen van de praktische uitwerking van het combineren van geloof met tunnelvisie)
Ik ben voor wetenschap en vooruitgang en elke vorm van denken. samen moeten we er toch uitkomen.
En vele wetenschappers met jou.
wat ik hier zeg is gewoon een algemene observatie. mensen maken zelfs ruzie over voetbalclubs.
Nee. Jouw post lees ik niet als een 'algemene obervatie' - je doet namelijk beweringen (zoals dat ik niet alles goed zou lezen) en veronderstellingen (dat dit ertoe leidt dat ik denk de beste antwoorden te hebben) die je onterecht trekt uit naar ik vermoed mijn teksten in dit topic.
hoogst waarschijnlijk voel je nu persoonlijk aangevallen, mijn excuus voor dat
Ik zeg niet dat ik gelijk heb, en hoop dat dit weer aangevuld wordt.
Totaal niet. Dat is het mooie van wetenschapsdiscussies - ik geloof dat bepaalde gefundeerde conclusies van wetenschappers die verstand van het onderwerp hebben wel eens helemaal correct zouden kunnen zijn. Ik zie geen reden om me aangevallen te voelen alleen maar omdat jij beweert dat zij (en in een bepaald verlengde ik dus ook, volgens jou) het wel eens mis zouden kunnen hebben.
Zoals ik het zie is een echte wetenschapper alleen maar op zoek naar de waarheid, hij wil de wereld om zich heen begrijpen en verklaren. De uiteindelijke waarheid die hij ontdekt is gewoon een vastgesteld feit. De echte wetenschapper gaat niet op zoek naar bewijs dat in zijn theorie past - de echte wetenschapper zoekt naar ál het bewijs, presenteert dat aan 'de wereld' en geeft en passant zijn visie op het geheel. Omdat zijn visie dan wél goed onderbouwd is en hout snijdt, is hij geloofwaardiger en zijn mensen eerder geneigd te denken dat wat hij zegt wel eens kan kloppen.
Voor nu prettig weekend.
Ik wens jou een weekend, dan is de kans een stuk groter dat mijn wens uitkomt, behoudens foute beslissingen en roekeloze acties

.