Sommige mannen bevruchten meerdere vrouwen (polygyny is niet voor niets de norm in de meerderheid van menselijke samenlevingen), daardoor duurt het korter, niet langer, voordat 1 Y chromosoom dominant is.Ardana schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 17:41:
[...]
Ik kan je conclusie hieruit niet volgen. Bedoel je dat mannen meer vrouwen bevruchten en dat het dus langer duurt voordat 1 Y-chromosoom dominant is?
(Neem bijvoorbeeld de gehypete nieuwsberichten over Genghis Kahn, 0.5% van de mannelijke wereldbevolking lijkt van hem af te stammen en heeft dus zijn Y-chromosoom. Dat terwijl de man maar heel kort geleden leefde).
Een combinatie van factoren, maar misschien grotendeels: stom toeval. Niet iedereen plant zich voort, ook niet alle vrouwen, maar een groter deel van de vrouwen in een generatie dan de mannen plant zich (gemiddeld genomen) voort. Sommige vrouwen sterven voordat ze zich voortplanten; andere vrouwen krijgen idd. alleen maar jongens.Maar hoe komt het dan uberhaupt dat er 1 mitochondriaal "iets" dominant is? Hoe komt het dat alle andere vrouwen op 'n gegeven moment geen kinderen meer kregen? Als iedere vrouw zich voortplant, betekent dat dan dat alle vrouwen 'n keer geen dochter gekregen hebben, maar alleen maar zonen?
En betekent het dat alle mannen (behalve Adam) uiteindelijk alleen maar dochters kregen en geen zonen?
Als je dat soort processen maar lang genoeg door laat draaien zullen vroeg of laat lineages uitsterven. Uiteindelijk blijft er 1 over. Echter, natuurlijke selectie kan ook een rol spelen. Mutaties in het mtDNA zijn frequenter dan in nucleair DNA, en kunnen grote negatieve consequenties hebben. Lineages waarin zich negatieve mutaties voordoen zullen daardoor sneller uitsterven.
Verder zullen onze gewelddadige trekjes hun bijdrage geleverd hebben. Zo weten we uit DNA-analyse van de britse bevolking dat er door de Angelsaksen een vorm van ethnic cleansing uitgevoerd is in Engeland. Aan de hand van de frequenties van Y-chromosomen en mtDNA lijkt het erop dat de keltische mannen zich veel minder succesvol voortplantten na de angelsaksische kolonisatie. Massagraven zijn er niet, dus het lijkt erop dat er een soort "seksuele apartheid" was. De keltische vrouwen lijken hierdoor minder geraakt te zijn. Oftewel: keltische mannen is op een manier verboden/het moeilijk gemaakt kinderen te maken, terwijl de angelsaksen dit wil deden en waarschijnlijk naast hun eigen vrouwen ook de meeste keltische vrouwen (al dan niet vrijwillig) bevruchtten.
Dit soort patronen lijken vrij universeel: Als er oorlog is worden mannen vaak gedood en vrouwen helaas vaak verkracht. Hierdoor wordt de variatie in Y-chromosomen op aarde dus ook meer geraakt dan de variatie in mtDNA. In kleinschalige samenlevingen, ook heden ten dage nog bij sommige indianenstammen en papoea's, is een belangrijk doel van oorlogvoeren het ontvoeren van vrouwen van de vijand.
Al dit soort factoren bij elkaar zorgen dat selectie op het Y-chromosoom onder de meeste omstandigheden rigoreuzer is dan selectie op het mitochondriaal DNA.
Het klopt dat ons mitochondriaal DNA en ons Y-chomosoom allemaal van die ene voorouder afstammen. Dat betekent niet dat in de rest van ons DNA geen materiaal zit van andere individuen die rond de rijd van Mitochondrial Eve en Y-chromosome Adam leefden. Tenslotte kan ons DNA bij iedere celdeling van gelslachtscellen gerecombineerd worden. Voor het denken over dit soort dingen is het belangrijk je te realiseren dat natuurlijke selectie werkt op het niveau van het gen en niet het individu. Jij en ik als individu zijn slechts een tijdelijke behuizing voor onze genen. Als wij ons voortplanten dan geven wij de helft van ons genetisch materiaal door, maar dat is niet steeds dezelfde helft (sperma- en eicellen bevatten niet óf helft a óf helft b van ons genetisch materiaal, maar een "willekeurige helft"). Door recombinatie kunnen op 1 chromosoom genen van verschillende voorouders liggen.Tenminste, als het klopt dat Mitochondriaal Eve en Y-chromosoom Adam betekent dat dat ieder nu levend mens die ene (1) vrouw en man als voorouder heeft? Dat geen van de andere mensen waarmee deze Eve en Adam mee hebben samengeleefd nu nog nakomelingen hebben?
Alleen mtDNA en het Y-chromosoom zijn minder vatbaar voor recombinatie. Tenslotte hebben mannen maar 1 Y-chromosoom dat niet goed recombineert met het X-chromosoom. Het mitochondriaal DNA krijg je alleen uit de eicel (zeldzame uitzonderingen daargelaten). Het ligt niet in de celkern en recombineert dus niet tijdens celdeling.
Oeps. Dit lees ik natuurlijk nadat ik mijn post weer gelardeerd heb met engelstalige links@links over snele evolutie: argh! waarom kan ik nu geen engels lezen! Aan 't einde van de zin weet ik niet meer hoe 'ie begon en vergeet ik de hele betekenis van de zin... Soms kan ik zulke stukken lezen mhv. google translate, maar 't is echt bagger... Je hebt toevallig geen Nederlandse stukken?

edit:
Poging tot Nederlandse links
Poging tot Nederlandse links
Huwelijksvormen
Het Y-chromosoom van Genghis Khan
Angelsaksische apartheid; helaas is de verslaggeving in Elsevier niet erg gedetailleerd over het DNA
Oorlogsverkrachting, minder uitgebreid dan in engelstalige versie helaas
mtDNA, helaas niet gedetailleerd over paternale overerving
Versnellende evolutie
[ Voor 6% gewijzigd door Spheroid op 17-09-2011 19:27 ]
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France