Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Verwijderd
Volgens mij werkt mijn 3e bank RAM slot niet. Ik had 12GB RAM (3x 4GB) besteld en deze gisteren in de laptop gezet. En wat denk je? Zowel BIOS, als in Windows (logisch gevolg) wordt slechts 8 GB gezien.
Ga vanavond maar de banken per stuk testen, anders gewoon RMA met dit onding. Pffft... Wordt er nu wel een beetje simpel van zeg.
//update
Ook weer een reactie gehad van Asus zelf:
Weer een beetje flauwekul antwoord natuurlijk. Maar ja, we zullen het zien vanavond als ik de banken individueel heb getest, dan merken we het gauw genoeg of het aan het gehugen ligt of aan de laptop zelf (= RAM bank verrot).Let erop dat laptops erg gevoeling zijn voor geheugen upgrades.
Dit houdt in dat niet alle geheugen modules goed werkzaam zijn en dat dit ook problemen kan verzoorzaken.
De kans is dus groot dat u geheugen gebruikt welke niet ondersteunt wordt door deze laptop.
Als u het geheugen naar 12 GB wilt uitbreiden wil ik u adviseren om 3 x 4GB 1066 Mhz geheugen hiervoor te gebruiken.
Eventueel kunt u via http://www.google.com lijsten terug vinden waarop te zien is welk geheugen werkzaam is op dit notebook.
Maar zelf kunnen wij niet garanderen dat alle geheugen types werkzaam zijn, omdat wij dit niet natesten.
Zelf geven wij namelijk geen ondersteuning voor het hardware matig upgraden van een laptop.
In het laatste geval zal de laptop gewoon RMA gaan natuurlijk. Zucht.
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2011 15:46 ]
Verwijderd
- Speakers: goed geluid voor een laptop, zeker als je de externe subwoofer er op aansluit. Maar bij bepaalde lage tonen hoor ik de "afdekplaat" van de speakers trillen in de hoek links onder. Als ik mijn vinger op de hoek van deze plaat houd, links onder, dan hoor je de trilling niet meer. Het lijkt er dus op dat deze plaat er niet recht in zit of dat er minimale speling is.
- Connector ingang van de subwoofer: bij het inpluggen van de kabel van de subwoofer merkte ik dat er speling tussen de ingang en de stekker zit. De stekker zit er niet "stevig" in, zeg maar. Het oranje ringetje dat in de ingang zit, zit niet vast en beweegt als je de stekker er in steekt. Dit voelt nogal goedkoop aan en het zal mij niet verbazen als de speling nog erger gaat worden.
Zijn er nog meer mensen die deze problemen hebben met hun X5QSF (bekend probleem)? Of zal er hier sprake zijn van productiefouten (alleen bij dit exemplaar)? Ik wil het graag oplossen als dat mogelijk is.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2011 09:34 ]
Ik heb de laptop nu 1,5week ofzo. De kabel van de voeding gaat er niet helemaal in. Zie nog een stukje van het contact uit steken. Dit vind ik niet erg.Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 09:16:
Zijn er nog meer mensen die deze problemen hebben met hun X5QSF (bekend probleem)? Of zal er hier sprake zijn van productiefouten (alleen bij dit exemplaar)? Ik wil het graag oplossen als dat mogelijk is.
Daarnaast met gamen, zet toutchpad uit. Het toutchpad is namelijk zeer gevoelig. Dus met BF3 begon ik uit het niks te draaien, totdat ik erachter kwam dat het mijn mouse pad was

Het grootste probleem is het gebrek aan een num lock knop. Ik gebruik het numerieke eiland namelijk meer als groepering van cursortoetsen, page up/down, home/end etc en niet voor cijferinvoer, maar ik krijg er niets anders dan cijfers uit. Voor mijn werk (codeklopper) is het eiland veel handiger voor navigatie. Op een laptop zitten al zaken als delete, page up en cursor links anders veel te ver uit elkaar.
Zorgt de bios upgrade naar versie 207 er voor dat ik niet meer gedwongen word om altijd cijfers in te voeren (en zo ja, heb ik dan een num lock vervanger gemapt op een andere toetscombinatie ofzo)? Of lost deze alleen het probleem op dat de eilandtoetsen niets anders waren dan herhalingen van de reguliere cijfertoetsen langs de bovenrand van het toetsenboord?
Ik heb nog geen problemen met het geluid gemerkt zoals in deze thread veel naar voren komt. Ook lijkt het toetsenboord alle aanslagen gewoon goed te verwerken. Wel maakt de DVD speler zo veel herrie, dat een film kijken op deze laptop zonder headset niet gaat lukken.
De game performance van deze laptop vind ik overigens zeer naar behoren; Supreme Commander 2 en Left 4 Dead 2 kunnen op full HD met alle settings vol open (minus AA – die staat op 2x). Waarschuwing: laat geen chocolade kruidnoten slingeren links van de laptop! Deze smelten door de hitte die een uurtje gamen de laptop uit doet blazen
Nog even een kickje over de vraag van de speakers van de N53 serie.r_kluft schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 20:36:
Wat ik me even afvraag.
Heeft iemand hier met een N53SN (of SV) Ook dat de speakers op een bepaalde frequentie een vreemd bijgeluid geven? Zo ja heeft iemand dit kunnen oplossen? (sonicmaster en realtek settings staan al uit.)
Heeft trouwens iemand het ook voor elkaar gekregen om met de caddy uit de O.P. het frontje over te zetten?
Ik heb hem nu binnen maar zie er geen mogelijkheid voor.
Heb trouwens gisteren de HDDcaddy goed bekeken maar geen klemmetjes te vinden. Toen ben ik maar gaan schroeven en toch een manier gevonden. Het frontje zit vast met 2 schroefjes en als je die loshaalt dan is er inderdaad een mogelijkheid om je eigen frontje te plaatsen. Alleen het statusledje zit nu op de verkeerde plaats.
Zelf heb ik num lock ook nog niet kunnen vinden. Vond een knop die erop leek, maar deed het niet. Daarnaast met bloatware; toen ik de laptop binnenkreeg meteen windows opnieuw eropgezet.Lord Igor schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:41:
Het grootste probleem is het gebrek aan een num lock knop. Ik
De game performance van deze laptop vind ik overigens zeer naar behoren; Supreme Commander 2 en Left 4 Dead 2 kunnen op full HD met alle settings vol open (minus AA – die staat op 2x). Waarschuwing: laat geen chocolade kruidnoten slingeren links van de laptop! Deze smelten door de hitte die een uurtje gamen de laptop uit doet blazen
Gamen gaat nog best goed. Ik speel BF3 erop. Een resolutie van 1600x1050 met alles low en texture quality medium. Dan loopt die lekker soepel. Ik ga nog wat meer omhoog zetten zodat het er nog wat mooier uitziet.
Gisteren de bios update naar 207 er op gezet (ik had versie 204), maar die zorgt er alleen voor dat je numpad toetsen herkend worden als 'niet de gewone cijfertoetsen'. Ze geven nog steeds altijd cijfers en ik heb nu dus een numpad met numlock altijd aan. Heel erg jammer. Het via de registry uitzetten van numlock boot status heeft geen enkel effect.Lord Igor schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:41:
Zorgt de bios upgrade naar versie 207 er voor dat ik niet meer gedwongen word om altijd cijfers in te voeren (en zo ja, heb ik dan een num lock vervanger gemapt op een andere toetscombinatie ofzo)? Of lost deze alleen het probleem op dat de eilandtoetsen niets anders waren dan herhalingen van de reguliere cijfertoetsen langs de bovenrand van het toetsenboord?
Ik heb ook een ticket aangemaakt bij Asus. Ik verwacht daar geen wonderen van

Er staan toch alleen maar cijfers op je numpad (tenzij ik me vergis), wat verwacht je er dan meer van?[b][message=37057607,noline]
Gisteren de bios update naar 207 er op gezet (ik had versie 204), maar die zorgt er alleen voor dat je numpad toetsen herkend worden als 'niet de gewone cijfertoetsen'. Ze geven nog steeds altijd cijfers en ik heb nu dus een numpad met numlock altijd aan. Heel erg jammer. Het via de registry uitzetten van numlock boot status heeft geen enkel effect.
Er staan inderdaad alleen cijfers op, maar dat zie je vaker (op zowel een HP als Acer laptop heb ik dat gezien). En als je goed oplet, zul je zien dat er foto's van deze laptop zijn met een numlock toets. Er zijn ook uitvoeringen in deze serie die dat ook gewoon hebben (of hebben gehad).dask schreef op woensdag 02 november 2011 @ 10:25:
[...]
Er staan toch alleen maar cijfers op je numpad (tenzij ik me vergis), wat verwacht je er dan meer van?
Ik verwacht dat het numpad werkt zoals ieder ander numpad. Niet meer, niet minder. Het opeens weglaten van de helft van de functionaliteit van 11 toetsen is gewoon vreemd, vooral omdat dat nergens duidelijk staat aangegeven. Het is ook niet iets waar je aan denkt om dat van tevoren te controleren.
[ Voor 7% gewijzigd door Lord Igor op 02-11-2011 10:43 . Reden: Toon iets aangepast ]
Verwijderd
Geluidsverbeteringen van Windows ook al uitgezet? Dat lost 't probleem bij veel mensen op. Dit probleem staat trouwens al meerdere malen vermeld in dit topicr_kluft schreef op woensdag 02 november 2011 @ 08:09:
[...]
Nog even een kickje over de vraag van de speakers van de N53 serie.
Heb trouwens gisteren de HDDcaddy goed bekeken maar geen klemmetjes te vinden. Toen ben ik maar gaan schroeven en toch een manier gevonden. Het frontje zit vast met 2 schroefjes en als je die loshaalt dan is er inderdaad een mogelijkheid om je eigen frontje te plaatsen. Alleen het statusledje zit nu op de verkeerde plaats.
Wat betreft die caddy, dat statuslichtje op het optical-frontje brandt bij mij ook niet, maar dat is ook niet heel gek als me 12.7mm caddy ook geen lampje heeft. En 't frontje kon ik zonder schroefjes verwijderen en zonder schroefjes bevestigen
N53SV-SZ404V
Zojuist eventjes gebeld met Asus en de medewerker aldaar wist mij te vertellen dat er helemaal geen mogelijkheid is het numpad te gebruiken zoals ik dat wil; ook niet na de BIOS update. Ook het opnieuw mappen van de numlock toets aan een andere zou niet werken; kortom, numlock staat aan, blijft aan en je moet en zal alleen cijfers invullen. Zijn argument: 'u kon toch aan het toetsenboord zien dat er geen numlock op zat?'. Dat er zelden afbeeldingen van het volledige toetsenboord bij reviews staan, numpads eigenlijk nooit meegenomen worden op reviews, dat er geen afbeeldingen van de hele laptop op de doos staat en dat het 'calculator knopje' verdomd veel lijkt op een symbool voor numlock vergeet hij dan maar even.dask schreef op woensdag 02 november 2011 @ 10:54:
Imo een gemiste kans op het numpad door geen extra functies zoals (numlck, home, end, pijltjes...) aan te bieden, het feit dat ASUS er pas achter kwam na melding van gebruikers duidt op een designfout bij de R&D die blijkbaar andere doelstellingen had dan de modale pc-gebruiker. Misschien is het tobo op een maandagmorgen ontworpen.
Moraal van het verhaal: je moet dus voordat je een laptop koopt eerst:
1) Een werkend exemplaar ervan in handen krijgen;
2) Ter plekke even de laatste BIOS versie installeren;
3) Controleren of alle knoppen er wel op zitten;
4) Controleren of alle knoppen ook doen wat je er van verwacht.
Alleen maar om te zien of de fabrikant niet aan de werking van één van de meest fundamentele onderdelen heeft zitten prutsen, met als enige reden het verwijderen van functionaliteit die er al tientallen jaren op heeft gezeten. Werkelijk bizar.
Ik heb de N55SF en zit er sterk aan te denken om BF3 aan te schaffen (PC versie) Nu vind ik gamen op een laptop niet echt top dus wil ik aansluiten:
- 24" scherm
- muis
- toetsenbord
Dit is allemaal geen probleem, heb ik staan en dat werkt gewoon. Het probleem is het geluid, ik wil natuurlijk graag ook kunnen horen wat er achter mij gebeurd !
Ik heb hier nog de Audigy 2 ZS staan (7.1) alleen heeft die een aansluiting voor de desktop geluidskaart met drie 3.5mm jack-plugs.
Mijn vraag is: bestaat er een oplossing om dit aan te sluiten op de Asus ? Bijvoorbeeld een converter van deze drie plugjes naar HDMI of USB oid ?
Daily driver; MB R171 SLK280
Verwijderd
Verwijderd
Microfoon als output kan inderdaad ook bij Asus maar dan tel ik er nog steeds meer twee? Headphone en microfoon.. Welke bedoel je dan nog meer?Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 21:39:
Bij dell's kan je de microfoon ingang instellen als output, waardoor je dus opeens 3 jacks hebt. Misschien kan dat ook met deze notebook?
weet iemand een site waar je een nieuwe keyboard voor de asus n75sf kan kopen ?
Verwijderd
De dell mid-end heeft 2 headphone jacks en een microphone jack. Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat bij asus' 'sonicmaster' geluidssysteem ook wel zo zou zijn...Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 21:41:
[...]
Microfoon als output kan inderdaad ook bij Asus maar dan tel ik er nog steeds meer twee? Headphone en microfoon.. Welke bedoel je dan nog meer?
De X5QSF (ook een N55SF eigenlijk) heeft maar 2 gewone pluggen: headset en mic. 'SonicMaster' levert wel een extra plug, die voor de subwoofer, maar die is van een afwijkend formaat. Wel kan de headphones-aansluiting als S/PDIF dienen, waar W00fer ook op hintte.Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 21:46:
[...]
De dell mid-end heeft 2 headphone jacks en een microphone jack. Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat bij asus' 'sonicmaster' geluidssysteem ook wel zo zou zijn...
[ Voor 3% gewijzigd door Lord Igor op 02-11-2011 21:54 . Reden: toevoeging X5GQS is N55SF ]

Dat kleine dingetje op de voorgrond ...
Ik moet dus wat gaan experimenteren met de aansluitingen (al ben ik hier wat angstig voor) en hoop dat ik dan surround eruit kan toveren. Bijvoorbeeld laptop headphone out ---- Audigy mic in.
Bedankt voor het meedenken iig !
Volgens mij zijn die dingen daarvoor gemaakt. Of zie ik het nou verkeerd?
Verwijderd
Heb je dan niet maximaal stereo in plaats van surround?Analog Output Jack :
1 x 3.5mm RCA jack
Analog Input Jack :
1 x 3.5mm RCA jack
1 x Digital S/PDIF Output :
/me weet overigens bijna niets van geluidshardware..
Misschien is dit de oplossing?mir4dor schreef op woensdag 02 november 2011 @ 21:17:
Ik heb hier nog de Audigy 2 ZS staan (7.1) alleen heeft die een aansluiting voor de desktop geluidskaart met drie 3.5mm jack-plugs.
Mijn vraag is: bestaat er een oplossing om dit aan te sluiten op de Asus ? Bijvoorbeeld een converter van deze drie plugjes naar HDMI of USB oid ?
http://www.alternate.nl/h...ec/Aureon_7.1_USB/483732/?
Voor hen die hun numpad ook graag gebruiken zoals ik (navigatie door stukken tekst ipv cijferinvoer), er is een oplossing die in ieder geval op mijn X5QSF werkt. Het is eigenlijk heel simpel:Lord Igor schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:58:
[...]
Zojuist eventjes gebeld met Asus en de medewerker aldaar wist mij te vertellen dat er helemaal geen mogelijkheid is het numpad te gebruiken zoals ik dat wil; ook niet na de BIOS update. Ook het opnieuw mappen van de numlock toets aan een andere zou niet werken.
1) Update BIOS naar 207;
2) Download SharpKeys (http://sharpkeys.codeplex.com/);
3) Map met SharpKeys de num lock toets op caps lock.
Dit zou volgens de Asus medewerker niet moeten werken, maar dat doet het wel. De numpad toetsen gedragen zich na een druk op caps lock weer als home, end, page up etc. Ik heb niet geprobeerd num lock op iets anders dan caps lock te mappen; dat kan vast ook, maar caps lock gebruik ik toch nooit.
Ik heb ook een Asus N73SV en heb deze voorzien van extra geheugen. Ik heb het originele 4GB exemplaar onder het toetsenbord geplaatst en 2 nieuwe 4GB exemplaren (kit) onder in geplaatst. (Heb de originele 2GB dus over nu.) Werkt als een trein. Maar hier helaas ook veel gedonder met de geleverde WiFi adapter van Atheros (Atheros AR9002WB-1NG)... Zit ook te overwegen om er een Intel in te zetten: pricewatch: Intel Centrino Advanced-N 6230 Moet alleen nog even kijken of ik deze in een reguliere webwinkel bestel of dat ik deze voor weinig van eBay haal. Suggesties?Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 08:59:
Volgens mij heb ik echt een "blauwe-maandag" product N73SV. Na de problematiek met de WLAN-kaart en deze vervangen te hebben door een Intel exemplaar, ben ik gestuit op het volgende probleem.
Volgens mij werkt mijn 3e bank RAM slot niet. Ik had 12GB RAM (3x 4GB) besteld en deze gisteren in de laptop gezet. En wat denk je? Zowel BIOS, als in Windows (logisch gevolg) wordt slechts 8 GB gezien.
Ga vanavond maar de banken per stuk testen, anders gewoon RMA met dit onding. Pffft... Wordt er nu wel een beetje simpel van zeg.
//update
Ook weer een reactie gehad van Asus zelf:
[...]
Weer een beetje flauwekul antwoord natuurlijk. Maar ja, we zullen het zien vanavond als ik de banken individueel heb getest, dan merken we het gauw genoeg of het aan het gehugen ligt of aan de laptop zelf (= RAM bank verrot).
In het laatste geval zal de laptop gewoon RMA gaan natuurlijk. Zucht.
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Je kan ook SRS Audio Sand box gebruiken. Geluidsverbeteringen uitgeschakeld, klinkt bij mij niet echt superVerwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:09:
[...]
Geluidsverbeteringen van Windows ook al uitgezet? Dat lost 't probleem bij veel mensen op. Dit probleem staat trouwens al meerdere malen vermeld in dit topic
Wat betreft die caddy, dat statuslichtje op het optical-frontje brandt bij mij ook niet, maar dat is ook niet heel gek als me 12.7mm caddy ook geen lampje heeft. En 't frontje kon ik zonder schroefjes verwijderen en zonder schroefjes bevestigen
N53SV-SZ404V
http://download.cnet.com/...3000-2169_4-10582591.html
Verwijderd
Als je gewend bent aan geluidsverbeteringen uit, klinkt 't redelijk. Maar nu even weer SRS geinstalleerd en de moeite genomen om 'm goed in te stellen, wat een verschilChiii schreef op donderdag 03 november 2011 @ 14:05:
[...]
Je kan ook SRS Audio Sand box gebruiken. Geluidsverbeteringen uitgeschakeld, klinkt bij mij niet echt super
http://download.cnet.com/...3000-2169_4-10582591.html
Bedankt
Maar ik heb een vraagje over de ingebouwde mic. Als ik praat via skype zeggen ze dat ze me heel zacht horen, terwijl ik de balkjes maximaal heb staan. Iemand een idee?
Welke balkjes heb je maximaal staan, die in Windows of Skype?Michielodc schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 10:38:
Ik heb deze ASUS pricewatch: Asus X5QSF-S1123V
Maar ik heb een vraagje over de ingebouwde mic. Als ik praat via skype zeggen ze dat ze me heel zacht horen, terwijl ik de balkjes maximaal heb staan. Iemand een idee?
Want als het goed is kun je bij beiden het volume instellen
Beide maxHikariMisako schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 12:36:
[...]
Welke balkjes heb je maximaal staan, die in Windows of Skype?
Want als het goed is kun je bij beiden het volume instellen
En de mic boost? Staat die aan? Vaak moet deze op +20dB om een beetje normaal opnamevolume te krijgen op ingebouwde laptopmicrofoons.Michielodc schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 12:40:
[...]
Beide maxAls ik thuis ben kijk ik nog wel verder bij de instellingen.
Ik heb mijn ingebouwde mic nog niet gebruikt, maar wel die van een headset. Daarvoor moest ik in de Realtek audio settings ook het volume en de mic boost aanpassen.
[ Voor 0% gewijzigd door Lord Igor op 04-11-2011 14:52 . Reden: Minor type-o's ]
Als ie zou moeten idle'n knalt de cpu-load regelmatig naar de 100% in core 1 (rest van de cores worden minder belast). Daardoor hangt de hele laptop dan voor een seconde of 2 vast en daarna zakt de cpu-load gewoon weer terug naar 1/0%. Dit heb ik voor het eerst gemerkt bij het bewerken van een word-document, maar het gebeurt nu ook met sommige andere applicaties. Ik wilde eigenlijk controleren welke applicatie hiervoor verantwoordelijk is, maar in taakbeheer krijg ik niets te zien omdat zoals gezegd de hele pc hangt als het gebeurd en de percentages real-time worden weergegeven. Ik draai verder geen illegale software, ik heb security essentials als virusscanner en de pc is voorzien van de laatste updates. Heeft iemand tips? (liever niet een re-install want dat kost redelijk veel tijd)
Verwijderd
[ Voor 55% gewijzigd door hostler op 07-11-2011 18:08 ]
Dit zorgt bij mij bijna altijd voor een slechter presterende pc. Veel irritatie en ongemak vanwege popups en delay's tijdens het opstarten en afsluiten.KAdrifter schreef op maandag 07 november 2011 @ 12:27:
en de pc is voorzien van de laatste updates.
Het kan aan mij liggen maar ik heb nog een positief resultaat van het updaten van windows gehad.
eigenlijk alleen maar gezeik.
Edit:
Een voorbeeld. Ik gebruik al sinds de 7200 pre release build windows 7. En ben daar altijd zeer tevreden mee geweest.
Nou heb ik laatst een clean install gedaan waar SP1 bij in zat.
Nu krijg ik iedere 40 dagen een popup dat ik me wachtwoord moet veranderen. Ik heb niet eens een wachtwoord.

[ Voor 25% gewijzigd door Jackxl op 07-11-2011 18:21 ]
Dat is echt complete onzin, ik heb altijd al hetzelfde wachtwoord, ik weet niet of jij aan een domein vastzit ofzo... Je kunt dat trouwens gewoon uitschakelen via Local Policies, het hoort trouwens voor normale thuisgebruikers standaard uit te staan...Jackxl schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:15:
[...]
Dit zorgt bij mij bijna altijd voor een slechter presterende pc. Veel irritatie en ongemak vanwege popups en delay's tijdens het opstarten en afsluiten.
Het kan aan mij liggen maar ik heb nog een positief resultaat van het updaten van windows gehad.
eigenlijk alleen maar gezeik.
Edit:
Een voorbeeld. Ik gebruik al sinds de 7200 pre release build windows 7. En ben daar altijd zeer tevreden mee geweest.
Nou heb ik laatst een clean install gedaan waar SP1 bij in zat.
Nu krijg ik iedere 40 dagen een popup dat ik me wachtwoord moet veranderen. Ik heb niet eens een wachtwoord.
Waar komt je Windows 7 vandaan ?
Overigens, ik heb nog nooit problemen met Windows updates gehad en het is ook wel een belangrijk iets (beveiligings lekken, stabiliteit...) dus om het maar ' niet te doen' vind ik een beetje overdreven.
[ Voor 9% gewijzigd door Dylan93 op 07-11-2011 18:30 ]
ergens van usenet een illegale win7 ultimate.Dylan93 schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:27:
[...]
Dat is echt complete onzin, ik heb altijd al hetzelfde wachtwoord, ik weet niet of jij aan een domein vastzit ofzo... Je kunt dat trouwens gewoon uitschakelen via Local Policies, het hoort trouwens voor normale thuisgebruikers standaard uit te staan...
Waar komt je Windows 7 vandaan ?
Overigens, ik heb nog nooit problemen met Windows updates gehad en het is ook wel een belangrijk iets (beveiligings lekken, stabiliteit...) dus om het maar ' niet te doen' vind ik een beetje overdreven.
maar mijn slechte ervaringen met updates zijn niet alleen van deze windows. En niet alleen van windows 7.
Heb sinds Windows XP eigenlijk al een hekel aan die updates. computer werd er alleen maar slomer van.
Heb ik ook nog nooit last van gehad,merk nooit geen verschil...Jackxl schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:41:
[...]
ergens van usenet een illegale win7 ultimate.
maar mijn slechte ervaringen met updates zijn niet alleen van deze windows. En niet alleen van windows 7.
Heb sinds Windows XP eigenlijk al een hekel aan die updates. computer werd er alleen maar slomer van.
N55SF, fresh install maar wel deze Asus dingen geïnstalleerd. Mis ik hier wellicht iets ? Dit was niet zo voor dat ik de nieuwe installatie deed namelijk.
Uit de handleiding:W00fer schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 21:24:
Het is irritant dat de N55SF geen line-in heeft voor zover ik weet. Normaal gesproken kon je toch de mic in daar ook voor gebruiken of niet?
Dus je kunt de mic-in wel gebruiken, maar je zult de stereo van een echte line-in moeten missenThe mono microphone jack (1/8 inch) can be used to connect an external microphone or output signals from audio devices. Using this jack automatically disables the built-in microphone. Use this feature for video conferencing, voice narrations, or simple audio recordings.
[ Voor 0% gewijzigd door HikariMisako op 10-11-2011 10:34 . Reden: Typo ]
Het is als ik gebruik van de ingebouwde grafische processor van de laptop en gebeurt ongeveer 1 keer per dag.

Groter
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Huh ? Die gradiant background bedoel je ? Krijg je die op elke site of ?LaurentS schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 10:31:
Ik heb sinds een paar dagen een `probleem' met mijn pricewatch: Asus N53SV-SZ404V. Je ziet het op de onderstaande afbeelding. Ik zie dit probleem enkel in internet, nog nooit gemerkt in een spel of een word document of iets anders. Ik heb geprobeerd om de laatste drivers van nvidia te installeren, dit veranderde niets. Het gaat om de rare achtergrond in het rechterscherm. Dit gebeurt meestal als ik scroll en blijft dan een seconde of 5 staan.
Het is als ik gebruik van de ingebouwde grafische processor van de laptop en gebeurt ongeveer 1 keer per dag.
[afbeelding]
Groter
Het ziet er meer uit als een bug ofzo in Chrome. (heb het nog nooit gezien)
Dat is idd wat ik bedoelDylan93 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:48:
[...]
Huh ? Die gradiant background bedoel je ? Krijg je die op elke site of ?
Het ziet er meer uit als een bug ofzo in Chrome. (heb het nog nooit gezien)
Geeft in HDtune Raw Read Errors en Seek Errors.... Bleh.
Net even gebeld met campusshop, had zo'n belgisch mevrouwtje aan de telefoon. Had niet echt het idee dat ze me snapte... En dat moet hun technische support voorstellen
[ Voor 10% gewijzigd door Kriseh op 14-11-2011 22:24 ]
Ik heb nu al 2x een defect gemeld, en ze maakte zonder moeilijkheden een afspraak bij de monteur. (een keer een verticale rode streep door het beeldscherm, binnen 3 dagen zat er een nieuw beeldscherm in, en een softwarematig probleem betreft de DPC lag, waarbij zij beide laptops hebben vervangen, ik heb er hier namelijk 2 staan, ook in 3 werkdagen).
BTW, ik heb nu ook een SSD erin geplaatst, de Vertex 3, samen met de HDD caddy uit de SP. Works like a charm, epic boottime laptop is epic, namelijk 15 seconden mét POST
Ik heb een verse instalatie gedaan van windows 7, daar ik last van DPC lag's had met de pre-instalatie versie(vanaf de herstel partitie). Ik hoop nu dat ik geen last meer heb van bovengenoemde lag, welke erg irritant tijdens het beluisteren van muziek en such.
Dit laat ik hier nog wel weten als ik wat meer testjes heb kunnen draaien!
|Asus X5QS| |i7-2630| |GT555 2GB| |6GB| |750 GB 7200+120GB Vertex3)| |15,6" 1920 x 1080| •´¯¥¯`• |NZXT Guardian| |P5QL| |E8600| |HD4870| |4GB| |600W| |1TB 7200|
Verwijderd
Verwijderd
update:Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 09:16:
Gisteren heb ik de X5QSF gehaald. Eerst wilde ik de N53SV kopen, maar ik had ergens in dit topic gelezen dat de X5QSF betere speakers heeft en ook een beter toetsenbord. Mijn eerste indrukken zijn erg goed. Toch heb ik (nu al) een paar dingen ontdekt waarover ik niet zo tevreden ben.
- Speakers: goed geluid voor een laptop, zeker als je de externe subwoofer er op aansluit. Maar bij bepaalde lage tonen hoor ik de "afdekplaat" van de speakers trillen in de hoek links onder. Als ik mijn vinger op de hoek van deze plaat houd, links onder, dan hoor je de trilling niet meer. Het lijkt er dus op dat deze plaat er niet recht in zit of dat er minimale speling is.
- Connector ingang van de subwoofer: bij het inpluggen van de kabel van de subwoofer merkte ik dat er speling tussen de ingang en de stekker zit. De stekker zit er niet "stevig" in, zeg maar. Het oranje ringetje dat in de ingang zit, zit niet vast en beweegt als je de stekker er in steekt. Dit voelt nogal goedkoop aan en het zal mij niet verbazen als de speling nog erger gaat worden.
De volgende dag constateerde ik ook nog een irritante trilling in het toetsenbord tijdens het typen. Het leek alsof er speling zat tussen het toetsenbord en de behuizing. Ik ging terug naar de winkel, daar werden alle problemen die ik aangaf bevestigd. Ze gaven mij een vervangend exemplaar.
Helaas was de blijdschap van korte duur. Ook deze laptop had een trilling bij lage tonen, o.a. te horen bij het opstartgeluid van Skype. Bovendien zag ik ineens iets liggen onder de toetsen van het toetsenbord. Het bleek het ledje te zijn dat links van de ESC zit. Of zat, want het was dus afgebroken. Het andere ledje, naast de power knop, hing nog wel vast maar had al speling. Ik vind dit echt kwaliteits-issues, en dat verwacht ik niet bij een goede, nieuwe laptop. Vandaag heb ik de laptop retour gebracht in ruil voor geld.
Speling in het toetsenbord is iets wat ik wel meer heb gehoord over de asus N serie laptops, maar een kapot ledje moet inderdaad niet kunnenVerwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:17:
[...]
update:
De volgende dag constateerde ik ook nog een irritante trilling in het toetsenbord tijdens het typen. Het leek alsof er speling zat tussen het toetsenbord en de behuizing. Ik ging terug naar de winkel, daar werden alle problemen die ik aangaf bevestigd. Ze gaven mij een vervangend exemplaar.
Helaas was de blijdschap van korte duur. Ook deze laptop had een trilling bij lage tonen, o.a. te horen bij het opstartgeluid van Skype. Bovendien zag ik ineens iets liggen onder de toetsen van het toetsenbord. Het bleek het ledje te zijn dat links van de ESC zit. Of zat, want het was dus afgebroken. Het andere ledje, naast de power knop, hing nog wel vast maar had al speling. Ik vind dit echt kwaliteits-issues, en dat verwacht ik niet bij een goede, nieuwe laptop. Vandaag heb ik de laptop retour gebracht in ruil voor geld.
Signature
De sub was kapot. De plug was namelijk omgebogen... wat ik me afvraag is of dit een nieuwe is of dat die gerepareerd is. Maarja in ieder geval.. het werkt nietBGB4rn schreef op woensdag 16 november 2011 @ 15:15:
dan zou het zomaar kunnen dat niet de sub kapot is maar het fragiele connectortje aan de laptop...
Verder bevalt 'ie uitstekend. Goed scherm, stevige behuizing en lekker snel
Was de plug gebogen geraakt terwijl hij nog in de laptop zat?IseT schreef op woensdag 16 november 2011 @ 18:18:
[...]
De sub was kapot. De plug was namelijk omgebogen... wat ik me afvraag is of dit een nieuwe is of dat die gerepareerd is. Maarja in ieder geval.. het werkt nietzal ik een nieuwe laptop aanvragen, ik vindt het namelijk een enorm gemis die subwoofer.
Want dan kan het goed zijn dat de connector ook kapot is gegaan
Ja dat gebeurde idd. Ik tilde de laptop op toen dat ding nog aangesloten was. Kan zo'n plug intern ook zo makkelijk kapot gaan? Geen idee hoe die eruit zien van binnen.HikariMisako schreef op donderdag 17 november 2011 @ 14:59:
[...]
Was de plug gebogen geraakt terwijl hij nog in de laptop zat?
Want dan kan het goed zijn dat de connector ook kapot is gegaan
Heb al redelijk wat kapotte power connectors met hetzelfde probleem voorbij zien komen, en denk dat het met een audio connector veel anders is helaasIseT schreef op donderdag 17 november 2011 @ 17:03:
Ja dat gebeurde idd. Ik tilde de laptop op toen dat ding nog aangesloten was. Kan zo'n plug intern ook zo makkelijk kapot gaan? Geen idee hoe die eruit zien van binnen.
Verwijderd
IseT schreef op woensdag 16 november 2011 @ 18:18:
De sub was kapot. De plug was namelijk omgebogen... wat ik me afvraag is of dit een nieuwe is of dat die gerepareerd is. Maarja in ieder geval.. het werkt nietzal ik een nieuwe laptop aanvragen, ik vindt het namelijk een enorm gemis die subwoofer.
Ehh. Pardon? Je sloopt iets door je eigen domme schuld, vervolgens laat je dat repareren, en nu wil je een nieuwe laptop aanvragen.. Sorry, maar zo werkt dat toch echt niet, tenzij je het aannemelijk kan maken dat de constructie in de eerste plaats al niet deugde. Dit is gewoon user abuse en valt niet onder garantie lijkt mij...IseT schreef op donderdag 17 november 2011 @ 17:03:
[...]
Ja dat gebeurde idd. Ik tilde de laptop op toen dat ding nog aangesloten was. Kan zo'n plug intern ook zo makkelijk kapot gaan? Geen idee hoe die eruit zien van binnen.
Is dit ook een N-series ? Vergeef me, ik kan er slecht iets van vinden ...Thedr schreef op donderdag 17 november 2011 @ 13:30:
Sinds twee dagen ben ik ook in het bezit van een SQ5F van campusshop, heeft iemand toevallig een Nokia telefoon kunnen pairen met Nokia Suite? Krijg het hier niet voor elkaar. Heb al verschillende drivers geprobeerd. Mij is ook onduidelijk welke bluetooth chipset er nu in zit: een Intel of Atheros (serie van Qualcomm volgens mij).
Verder bevalt 'ie uitstekend. Goed scherm, stevige behuizing en lekker snel
Anyways, hier de N55SF + Nokia X6 + Nokia Suite en dat werkt prima op Bluetooth. Voordat ik een fresh install heb gedaan, eerst de Asus drivers op een USB stick gezet. Na de install deze drivers geinstalleerd en dat werkt prima.
Ik had hiervoor alleen nog het kabeltje gebruikt maar na deze opmerking van jouw heb ik het gisteren via bluetooth geprobeerd, met succes dus ...
Ja is ook een N55 serie, alleen met een andere naam. Heb het ook met de Asus driver van de bijgeleverde cd geprobeerd, maar helaas zonder succes. Er zit volgens mij ook een Intel driver dwarsmir4dor schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:51:
[...]
Is dit ook een N-series ? Vergeef me, ik kan er slecht iets van vinden ...
Anyways, hier de N55SF + Nokia X6 + Nokia Suite en dat werkt prima op Bluetooth. Voordat ik een fresh install heb gedaan, eerst de Asus drivers op een USB stick gezet. Na de install deze drivers geinstalleerd en dat werkt prima.
Ik had hiervoor alleen nog het kabeltje gebruikt maar na deze opmerking van jouw heb ik het gisteren via bluetooth geprobeerd, met succes dus ...
Ja en nee, afhankelijk van de drivers bij sommige wel en bij andere niet. Heb nu alle wireless (internet en bluetooth) eraf gegooid, ga het proberen met de drivers van de asus cd. Had ook wat problemen om een Intel bluetooth driver eraf te gooien: gaf aan dat het bluetooth apparaat correct geïnstalleerd moest zijn om de software te verwijderen. Heb dat nu met CCleaner toch voor elkaar gekregenmir4dor schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 11:26:
Geeft je systeem nergens een foutmelding ? Onder de knop "verborgen pictogrammen weergeven" bijvoorbeeld.
Wordt vervolgd...

Lijkt me een stuk mooier dan dat zilveren wat er standaard in zit
Jammer dat het toetsenbord zo duur is, hij is wel mooi.HikariMisako schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 16:50:
Kwam net op ebay dit vervangende toetsenbord tegen:
[afbeelding]
Lijkt me een stuk mooier dan dat zilveren wat er standaard in zitAlleen omdat er op dit moment nog weinig te krijgen is de prijs ruim 2x zo hoog als voor de N53 toetsenborden. Lijkt me in ieder geval zeker iets om in de gaten te houden
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Als ze nou 20 dollar waren net zoals de N53 toetsenborden dan wist ik het welYorin schreef op maandag 21 november 2011 @ 08:31:
[...]
Jammer dat het toetsenbord zo duur is, hij is wel mooi.
Ja, dan had ik het ook wel gedaan. Het is wel makkelijk als je eigen toetsenbord kapot is.HikariMisako schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:34:
[...]
Als ze nou 20 dollar waren net zoals de N53 toetsenborden dan wist ik het wel
Ik kwam dit bericht tegen via de forum search. Ik ben benieuwd hoe deze laptop bevalt ie na een maandje gebruik. Ben je ernstige gebreken of opmerkelijkheden tegengekomen die ik mogelijk gemist heb in dit topic?W00fer schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 23:59:
Zo, ik typ dit nu vanaf de N55SF-S1194V. Mooie aanbieding gekozen, dit is de laptop met de hoogst mogelijke specs in NL, de N55SF-DH71 versie is alleen zakelijk of via mij onbekende leveranciers te leveren. Het enige verschil is de brander, maar daar verzin ik nog wel wat op.
Eerste bevindingen, ten opzichte van mijn 6 jaar oude A6Va,
-Best stil, je hoort de 7200RPM wel, vergeleken met de 4200 RPM IBM Deskstar waar ik vanaf kom.
-Windows 7 is minder spannend dan ik gedacht had, ik kom van XP af.
-Laptop is minder diep maar breder dan mijn 15.4 die ik eerst had.
-Toetsenbord is niet echt optimaal, zeker qua typgeluid. Maargoed maar even aan wennen.
-Geluid is inderdaad mooi.
-Wifi is een Atheros. Ik ga er nog even mee spelen. Heb hem op full power gezet in accu en netstroom modus.
-Webcam is erg goed, alleen heb ik de HD setting / resolutie nog niet kunnen vinden.
-De power brick is erg groot, 120 watt. Ik ga maar een andere tas kopen denk ik.
-Multi touch is wel een leuke toevoeging.
-1920x1080 is wennen qua lettergrootte.
-Laptop laadt snel op, erg kleine accu vergeleken bij mijn eerdere. Asus levert geen 9 cell, 3rd party via Twindis ook niet.
-2 way scharnier systeem. Ik ben een 3 way gewend, dus dat is nog even bekijken.
-2670QM is snel, ik moet nog kijken naar de Intel Speedstep / Turboboost enzovoorts.
-SubW00fer instellingen vind ik vrij karig, ik moet er nog verder naar kijken.
Ik ben ook benieuwd waar de laptop van gemaakt is, hoe bevalt de bouwkwaliteit? En is de laptop van metaal of plastic opgetrokken? De asus site helpt me (als gewoonlijk
Verwijderd
Je vraagt je vast af hoe ik deze conclusie trek
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2011 15:52 ]
Van de review van Hardware.info over de X5QSF (Zelfde behuizing als de N55):Pixxel schreef op maandag 21 november 2011 @ 15:35:
En is de laptop van metaal of plastic opgetrokken? De asus site helpt me (als gewoonlijk) weer eens niet verder met zulke basis informatie, dus hopelijk kun jij me van een antwoord voorzien.
De behuizing is dan weliswaar van plastic, maar hij is wel lekker stevig.
Hmm als de bouwkwaliteit niet van het materiaal afhankelijk is, blijft enkel de feel van het materiaal over. En dat is een stuk minder belangrijk wat mij betreft, zolang je polsen niet aan het plastic plakken of irritant veel (schuif) weerstand ontstaat bij het tikken is het al prima. Wellicht dat metaal daarin een klein voordeel heeft ten opzichte van glossy plastic, plus dat de occasional statische schok me misschien bij de les houdt
Overigens kan plastic ook statisch worden, dat is in ieder geval wat een familielid van me ervaart met zijn twee jaar oude plastic Acer... maar misschien dat de bouwkwaliteit daar wel weer een factor in is.
[ Voor 15% gewijzigd door Pixxel op 21-11-2011 16:09 ]
Prima tevreden, ook met de geluidsproductie van zowel de fan als de speakers. Het is jammer dat Notebook Hardware Control qua ontwikkeling stil staat, ik zou nog wel het e.e.a. willen tunen.
Ik heb MSI Afterburner er nog wel opgezet maar dat helpt eigenlijk niks.
En een klein tooltje van de Nvidia developers zodat je kunt zien of de GT555 aan slaat of niet. Dat werkt prima.
Ik vind het alleen vreemd dat hij steeds de instellingen vergeet (hij minimized automatisch de taakbalk in power saving mode) dat vink ik dan uit, toch is het na een reboot weer aanwezig
En verder mis ik de line-in en firewire. Verder niets eigenlijk.
Line-in ga ik dan maar een geluidskaartje voor kopen (iemand tips??) en firewire (voor mijn videocamera) heb ik nog geen idee van hoe ik dat op ga lossen.
[ Voor 10% gewijzigd door W00fer op 22-11-2011 01:09 ]
Heb er al een drive caddy en een 128gig Crucial ssd voor liggen, en ook 8gig ram van Corsair.
Mocht de wifi prestatie tegenvallen dan zal ik waarschijnlijk nog een Intel Ultimate 6300 plaatsen met extra antenne, maar dat wacht ik nog even af
Ben in ieder geval heel benieuwd
Edit:
Hij is bezorgd (Bij de buren)
[ Voor 5% gewijzigd door HikariMisako op 23-11-2011 13:05 . Reden: Bezorgstatus ]
Welk tooltje is dat van Nvidia?
Sinds gisteren in bezit van een mooi thuisnetwerkje bestaande uit mijn nieuwe laptop de Asus N55SF-S1194V. Een heerlijk apparaat. Het is mijn eerste laptop.
Als 2e PC hebben we thuis een oude desktop uit 2002. Dat is nog een Pentium IV 1.8 GHz. Maar die is still going ok. Het strong is er wel een beetje af.
Internet komt van Ziggo met het alles in 1 plus pakket. Via de Linksys E-4200 gaat er draadloos internet naar de laptop en bedraad internet naar de desktop. Ook op de router is een WD Elements externe harde schijf aangeloten middels de USB poort van de router. Zo is deze vanaf beide PC's toegangkelijk.
Daar dit een N-series topic is, beperk ik me verder tot dit model. Ik kan niet anders zeggen dat ik het een uitstekend ding vind. De meeste opmerkingen van WOOfer hierboven, kan ik dan ook onderschrijven. Sommige zaken zoals over de scharnieren kan ik niet beoordelen. Als gezegd, het is mijn 1e laptop.
Ik kan eerlijk gezegd niet echt wennen aan dat multi touch besturings ding. Ik heb er maar gauw een muis bij gekocht.
Aan Windows 7 moet ik wel even wennen. Zowel thuis als op de zaak gebruiken wij nog Windows XP. Maar spelender weis zal dat wel gaan lukken, denk ik.
Jullie praten vaak over een clean install van Windows. Dat heb ik (nog) niet gedaan. Ik vind dat hij best snel opstart, dus voor gaat het prima zo.
Concluderend ben ik erg blij met mijn aanschaf.
Panasonic TV, Soundbar en BlueRay speler en Ziggo Alles in 1 Complete
Dat 'vergeten' is gewoon zo ingesteld. Rete-irritant dat 't standaard aanstaat imho. Het is uit te zetten in Power4Gear: battery saving desktop uitzetten bij het Battery saving profiel.W00fer schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 01:08:
Ik vind het alleen vreemd dat hij steeds de instellingen vergeet (hij minimized automatisch de taakbalk in power saving mode) dat vink ik dan uit, toch is het na een reboot weer aanwezig)
En verder mis ik de line-in en firewire. Verder niets eigenlijk.
Volgens mij weten overigens ook maar weinig mensen dat de audio/headphone out jack ook een digitale SPDIF output bevat (had ik vroegah op m'n minidisc ook, dus zeker mogelijk). Heb het nog niet kunnen testen maar ga dat zeker nog doen
Heb nog niet heel veel tijd gehad om alles te installeren, maar de driver dvd werkt heel goed, je kunt gewoon alle drivers (en bloatware) aan of uitvinken en deze automatisch laten installeren. Heb nu met een clean install van windows op een Crucial m4 een boottijd van ongeveer 25 seconden van het indrukken van de power toets naar de desktop toe

Vanavond ga ik weer verder met het installeren van programma's en even kijken wat voor tweaks ik nog meer ga toepassen. Ben er tot nu toe in ieder geval heel tevreden over
Ik heb de normale 7200rpm schijf in mijn X5QSF, maar die heeft ook een boottijd van ongeveer 30 seconden. Heeft het dan nog wel zin om over te stappen naar een SSD? Ik zat eraan te denken om volgende maand een Crucial M4 te bestellen voor m'n notebook.HikariMisako schreef op donderdag 24 november 2011 @ 10:20:
Heb dus gisteravond een flink tijdje zitten knutselen om de dvd drive te vervangen door een ssd en het geheugen te vervangen, maar alles sluit netjes aan en werkt perfect
Heb nog niet heel veel tijd gehad om alles te installeren, maar de driver dvd werkt heel goed, je kunt gewoon alle drivers (en bloatware) aan of uitvinken en deze automatisch laten installeren. Heb nu met een clean install van windows op een Crucial m4 een boottijd van ongeveer 25 seconden van het indrukken van de power toets naar de desktop toeDit is al wel met de 'users' folder van windows naar de hdd verplaatst, dit omdat die bij mij nogal eens groot wil worden
Vanavond ga ik weer verder met het installeren van programma's en even kijken wat voor tweaks ik nog meer ga toepassen. Ben er tot nu toe in ieder geval heel tevreden over
Verwijderd
Check die boot tijd maar eens met een stopwatch.Yorin schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 09:03:
[...]Ik heb de normale 7200rpm schijf in mijn X5QSF, maar die heeft ook een boottijd van ongeveer 30 seconden. Heeft het dan nog wel zin om over te stappen naar een SSD? Ik zat eraan te denken om volgende maand een Crucial M4 te bestellen voor m'n notebook.
Toen ik mijn laptop nieuw kocht heb ik de boot tijden vergeleken.
Ik heb de eerste paar dagen de laptop gebruikt met de stock hardeschijf. Dit is een Seagate Momentus 7200 RPM 750 GB HDD.
Maar heb er later een Kingston V+100 96GB SSD in gezet. Het is te merken dat de laptop hier stiller van wordt maar vooral vele malen sneller. Het laden van games enzovoort gaat stukken sneller.
Om hier een beeld van te krijgen ben ik eens gaan meten hoe snel windows op start vanaf de HDD en de SSD
Het gaat om Windows 7 Ultimate x64. Ik heb gebruik gemaakt van een stopwatch en starte deze bij het indrukken van de power knop, en stopte deze bij het horen van het inlog geluid van Trillian (Messenger).
Op dat moment is de laptop klaar met opstarten enzovoorts.
De eerste 8 keer waren met de hardeschijf:
1.30
1.15
1.10
1.06
1.05
1.02
1.30
1.30
en daarna 8 keer met SSD
25
25
28
26
26
28
27
28
Maar hoe doe je dat nu eigenlijk?
Of gaat dat automatisch, afhankelijk van de toepassing die je wilt gebruiken?
En tenslotte, hoe kun je zien welke van de grafische kaarten er gebruikt wordt?
Soryy voor dit soort vragen, maar ik heb nu eenmaal een vorm van digibetie...
Panasonic TV, Soundbar en BlueRay speler en Ziggo Alles in 1 Complete
Hierin kun je onder het tabblad: '3D instellingen beheren' handmatig aangeven welke applicaties welke GPU moeten gebruiken.
Dit werkt echter niet altijd vlekkeloos. Maar er zijn meestal wel workarrounds online te vinden.
De technologie van het schakelen is van Nvidia en heet Optimus. Dit maakt het wat handiger om er op google informatie over te vinden.
Bijv. bij Minecraft heeft het toevoegen van de minecraft.exe aan het bovengenoemde menu geen resultaat. Maar moet je hier voor Javaw.exe instellen op de Nvidia graka.
En zo zijn er vast nog wel meer van dit soort gevallen.
Hoe je kunt zien welke graka er gebruikt wordt heb ik een paar pagina's terug voorbij zien komen.
Ik dacht dat dit te zien was met een windows bureaublad gadget.
Nvidia heeft dit zelf ook al, dus waarom een 3rd party programma downloaden?Yorin schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 10:07:
Om nog even in te haken over het gebruik van de nVidia kaart, je kan ook rechtsklikken op het programma dat je wilt gebruiken en dan staat er: 'Uitvoeren met grafische processor I>'. Daar kan je dan kiezen uit 'Krachtige NVIDIA-processor' of 'Geïntegreerde graphics (standaard)'. Voor zwaardere programma's kan je dan dus de nVidia GPU kiezen.
Ga naar het Nvidia Controll Panel, click op Bureaublad (of desktop) bovenaan. Vink Geeft GPU activiteitenpictogram weer in het meldingsgebied.
De HDD was traag en had 72 bad sectors. (neen, ik heb hem niet laten vallen)
De monteur zou tussen 3 en 4 komen. Werd dus kwart over 5.
HDD was snel vervangen, even getest en handtekening gezet en toen wat hij weer foetsie.
Ze hebben er nu dus een Western Digital Black 750GB 7200RPM in gezet. Hier ben ik wel blij mee want deze is sneller dan de defecte Seagate die er eerst in zat.
Nu nog even een Crucial M4 SSD kopen en een 2,5" USB3 enclosure voor mjin schijf.
Wil je mij misschien uitleggen hoe ik mijn HDD kan testen? Ik heb ook het idee dat ie traag is en vind hem af en toe ook een beetje een apart geluid maken. Bvdhostler schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 13:20:
Een monteur van CampusShop is gister bij mij langs geweest om de laptop HDD te vervangen.
De HDD was traag en had 72 bad sectors. (neen, ik heb hem niet laten vallen)
De monteur zou tussen 3 en 4 komen. Werd dus kwart over 5.
HDD was snel vervangen, even getest en handtekening gezet en toen wat hij weer foetsie.
Ze hebben er nu dus een Western Digital Black 750GB 7200RPM in gezet. Hier ben ik wel blij mee want deze is sneller dan de defecte Seagate die er eerst in zat.
Nu nog even een Crucial M4 SSD kopen en een 2,5" USB3 enclosure voor mjin schijf.
Ga daarna naar de error scan tab en start hem (niet quick).
Ook heeft de fabrikant vaak een test programma.
WD: WinDLG
Seagate: Seatools
Samsung: Estools
Hitachi: Hitachi Drive Fitnes Test
erg teleurstellend.
Hoe bedoel je de WLAN kaart gaat niet aan ? Hoe schakel jij je WLAN kaart uit dan ? Ik zet mijne regelmatig aan en uit, als mijn laptop op bureau staat is die met kabel verbonden en dan staat draadloos uit (de hele adapter in netwerkinstellingen) en ik neem de laptop geregeld ergens anders mee naar toe en dan switch die makkelijk naar draadloos zonder problemen...Jackxl schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 22:17:
Zojuist me wlan drivers voor de 2 keer moeten unninstalleren en herinstalleren omdat de wlan kaart weer eens niet aan ging -.-
erg teleurstellend.
Dit zit inderdaad ook in de nVidia-software. Hetgene wat ik beschrijf heb ik ook ZONDER enige 3rd party-software te gebruiken, dus ik weet niet hoe jij er bij komt dat ik 3rd pary software gebruik.hostler schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 13:10:
[...]
Nvidia heeft dit zelf ook al, dus waarom een 3rd party programma downloaden?
Ga naar het Nvidia Controll Panel, click op Bureaublad (of desktop) bovenaan. Vink Geeft GPU activiteitenpictogram weer in het meldingsgebied.
Je hebt gelijk. Ik was er niet helemaal bijYorin schreef op zondag 27 november 2011 @ 13:43:
[...]
Dit zit inderdaad ook in de nVidia-software. Hetgene wat ik beschrijf heb ik ook ZONDER enige 3rd party-software te gebruiken, dus ik weet niet hoe jij er bij komt dat ik 3rd pary software gebruik.
Eerder heb ik de wlan kaart eens uit en aan gezet met de switch aan de rechter kant van de laptop.Dylan93 schreef op zondag 27 november 2011 @ 12:04:
[...]
Hoe bedoel je de WLAN kaart gaat niet aan ? Hoe schakel jij je WLAN kaart uit dan ? Ik zet mijne regelmatig aan en uit, als mijn laptop op bureau staat is die met kabel verbonden en dan staat draadloos uit (de hele adapter in netwerkinstellingen) en ik neem de laptop geregeld ergens anders mee naar toe en dan switch die makkelijk naar draadloos zonder problemen...
Toen ging de wlan kaart niet meer aan en moest ik hem herinstalleren.
Die switch raak ik dus nooit meer aan.
Maar laatst was ik verhuist met me laptop. verder de switch niet aangeraakt of iets dergelijks alleen de computer in slaapstand gehad. En toen werkte de wlan kaart weer niet.
De draadloze netwerk adapter wordt wel weergeven maar kan er dan verder niets mee.
Alleen een herinstall lost dit dan op.
De CSL policy geldt ook voor ervaringen topics zoals deze! Dat wil dus zeggen dat de zogenaamde 'welke moet ik nemen?'-vragen hier niet gewenst zijn. Hiervoor kan je terecht in het Laptop Aankoopadvies en de Laptop BBG's.