N56VM S4050V Wifi-kaartje vervangen!
In eerste instantie alleen het schroefje van het kaartje losgeschroeft maar die kreeg ik er daarna niet zomaar uit (losschroeven is op zich al lastig, een plastic bruggetje zit in de weg - maar met een horlogeschroevedraaier lukte het wel).
Tweede poging: alle schroeven van de behuizing losmaken en proberen de achterkap los te maken. Lukte helaas niet: na alle 16 schroeven van de achterkant van de behuizing los gemaakt te hebben (inclusief die verborgen zaten achter rubbertjes) leek de kap nog muurvast te zitten. Wellicht nog met plastic klemmen of zo, maar ik kreeg er niet echt beweging in. Dus de boel weer vastgezet.
Hoe het dan toch gelukt is?
Schroef van de wifi module losdraaien en daarna met een klein puntbek-tangetje de schroef optillen, iets draaien en er tussenuit wrikken. Daarna het kaartje er voorzichtig uitgetrokken met datzelfde tangetje, en weer voorzichtig met dat tangetje een andere module er in geschoven. Schroefje er weer tussenwrikken, vastdraaien, antennes er op klikken, kast dicht en klaar. Met wat fijn gereedschap, voorzichtig doen en wat gezond verstand is dit prima te doen.
Ik heb er nu een
Intel Centrino Ultimate 6300N ingezet. Van de drie antennes slechts twee aangesloten, maar daarmee haal ik al prima snelheden (243Mbps as we speak...) - en, belangrijker, op de 5GHz band.
Let op als je gaat vervangen: je hebt dus een *half* height mini-card formaat kaartje nodig!