zo, dan toch maar eens een afsluitende post maken, kunnen we dit topic ook weer ter ziele leggen.
allereerst, geen disk performance etc?
nee. simpelweg omdat het me niet gelukt is om het stabiel te krijgen. meer daarover hieronder;
dus, conclusie van experiment:
de hamvraag: was het het waard om van een grote zelfbouw server over te gaan naar een kant en klare synology?
ja.
heb ik alles gehaald uit de synology wat ik wilde?
nee.
wat is me wel gelukt:
ik wilde het energie verbruik terugdringen. na wat metingen gedaan te hebben zit ik met de synology op ongeveer 60 procent van het energie verbruik als mijn oude storage server. daar ben ik dus tevreden over
ook de support op de synology is prima. had issues met een kapotte netwerkpoort. uiteindelijk met synology en expanders naar mobile-harddisk.nl magazijn gereden, disks overzetten naar een nieuwe synology (welke op voorraad stond), geheugen overprikken en meteen weer in de lucht. geen herinstalls, geen rare toestanden, gewoon schijfjes overprikken en knallen. geen gezeik van "we moeten dit testen" en "probeer eerst dit en dit en dit". heel erg tevreden daarover dus!
unattended downloadserver is ook prettig, kant en klare packages en knallen maar. wederom, super tevreden.
and now for the bad;
een LAG onder Synology is een wat andere LAG als ik gewend ben.. voor de leken, dat is link bundelen. waarbij ik dacht dat ik met een 4 X 1gbit LAG dus 4 GBIT zou hebben, zoals op mijn server, blijkt het dat ik per sessie max 1 GBIT kan voltrekken. ook lijkt de LAG niet lief te spelen met mijn linksys switch, erg irritant. die heb ik dus weer disabled.
ik heb weinig inzicht in een aantal aspecten van de Synology. naar nu blijkt gaat hij de disks scannen na een boot. tijdens dat scannen kunnen complete shares niet toegankelijk zijn. dat was een behoorlijk paniek moment kan ik je vertellen. schijnt te horen, maar is erg irritant.
mappen met veel submappen werken niet lekker. mijn HD movies map heeft een 1500 subfolders, als ik de root folder open dan "hangt" mijn complete connectie naar de Synology. niet fijn.
ook heb ik veel tijd en moeite gestoken in het bouwen van een newznab server op mijn synology. uiteindelijk teruggegrepen op IPKG gedoe en alles aan de praat gekregen. DSM upgrade en Poef! al het werk pleitte. waarschijnlijk slecht gelezen van mijn kant, maar de hoeveelheid die je er zelf aan kan frommelen is toch wat teleurstellend. zeker als je aan de randjes gaat lopen (zoals SQL databases van 30gb+ )
grootste teleurstelling voor mij is het feit dat ik Iscsi niet stabiel krijg. heb vanalles geprobeerd zoals multipath IO en dergelijke, maar krijg het niet lekker. veel mensen krijgen het wel stabiel, dus waarschijnlijk is het iets in de combinatie van spullen die ik gebruik.
uiteindelijk de 13 harddisks die ik daarvoor had bedoeld verkocht en daar weer consumenten disks voor in de plek gezet, met daarbij een drietal crucial SSD's voor mijn virtualisatie server.. geen gezeik meer met Iscsi. wel teleurstellend dus.
veel van mijn kritiekpunten zijn tegenstrijdig met mijn doel, dus de vraag hoe relevant ze zijn. ik wilde een simpele oplossing met veel storage welke "gewoon" werkte. dan klagen dat je er zelf maar weinig mee kan frommelen is behoorlijk tegenstrijdig. ook blijkt de SSD oplossing uiteindelijk sneller en beter te zijn dan de hele ISCSI truc.
qua performance doet hij het prima. heb met 4 verschillende threads 400mb/sec kunnen halen met filetransfers.
overall ben ik erg tevreden. fijn apparaat, heel erg stil, en is prettig stand alone. heb geen spijt van mijn keus en een ieder die een energiezuinige NAS zoekt, met daarbij de mogelijkheid tot het downloadstation en andere zaken te integreren is bijna gek om nog zelf te bouwen. ook voor de grotere storage setups werkt dit prima. het neemt wel een stuk van de charme van het zelf bouwen en spelen weg. dat wil ik echter gewoon niet meer doen met zoveel terabytes aan data...
dat was het dan wel weer voor mij