Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
Niet te hopen dat je je case straks x weken kwijt ben... Zou de data maar vast naar de expanders verhuizen / copying... just to be sure.
Als je een expander een tijdje kwijt ben is al vervelend, maar de main case....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Dus dit wordt de ultieme test; Zelfbouw versus Synology.

Met zelfbouw;

1) Een nieuw netwerk kaartje aanschaffen en gaan met die banaan. De kosten zijn te overzien.
2) In het geval van een onboard netwerk kaart je moederbord RMAen, of een extra netwerk kaartje erin prikken.

Met Synology;

1) Case openen met Synology en kijken hoe ze dit zullen aanpakken. Ik ben erg benieuwd!
2) Een nieuwe kopen?? best prijzig

[ Voor 3% gewijzigd door brederodekater op 15-11-2011 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brederodekater schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 09:52:
Dus dit wordt de ultieme test; Zelfbouw versus Synology.

Met zelfbouw;

1) Een nieuw netwerk kaartje aanschaffen en gaan met die banaan. De kosten zijn te overzien.
2) In het geval van een onboard netwerk kaart je moederbord RMAen, of een extra netwerk kaartje erin prikken.

Met Synology;

1) Case openen met Synology en kijken hoe ze dit zullen aanpakken. Ik ben erg benieuwd!
2) Een nieuwe kopen?? best prijzig
naja, ga dus nu de case aanmaken.. bummeritos.. maar als het goed is is het idd schijven overprikken en gaan.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
freak1 schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 11:27:
[...]

naja, ga dus nu de case aanmaken.. bummeritos.. maar als het goed is is het idd schijven overprikken en gaan.
Ik ben benieuwd of je eerst een nieuwe toegestuurd krijgt zodat je direct je schijven kunt overzetten, en daarna pas de kapotte kunt terugsturen. Het zou niet cool zijn als je eerst de kapotte moet opsturen en moet wachten op de vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brederodekater schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 11:34:
[...]

Ik ben benieuwd of je eerst een nieuwe toegestuurd krijgt zodat je direct je schijven kunt overzetten, en daarna pas de kapotte kunt terugsturen. Het zou niet cool zijn als je eerst de kapotte moet opsturen en moet wachten op de vervanger.
moet eerlijk zeggen dat ik dat ook niet ga accepteren. ik heb er extra geheugen inzitten, 2 expanders, heb t ding gewoon nodig...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 20:20
laat ons even weten hoe de support afdeling gaat reageren van synology. niet geheel onbelangrijk natuurlijk.

het kan zo zijn dat doordat iemand is gestruikeld over 1 kabel precies die poort uit zijn verband heeft getrokken en kapot gemaakt heeft.

dit staat dus los van de machine zelf.

Suggesties wat hier te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertobadjo schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:16:
laat ons even weten hoe de support afdeling gaat reageren van synology. niet geheel onbelangrijk natuurlijk.

het kan zo zijn dat doordat iemand is gestruikeld over 1 kabel precies die poort uit zijn verband heeft getrokken en kapot gemaakt heeft.

dit staat dus los van de machine zelf.
naja, hij staat in een afgesloten server rack in een afgesloten server hok in mijn eigen huis. daar lopen niet veel mensen rond ;)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp ga je gewoon liegen tegen de supportafdeling van Synology om zo een gratis RMA te krijgen voor een fysieke beschadiging (kapotte netwerkpoort) die je eigen schuld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sloth schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:03:
Dus als ik het goed begrijp ga je gewoon liegen tegen de supportafdeling van Synology om zo een gratis RMA te krijgen voor een fysieke beschadiging (kapotte netwerkpoort) die je eigen schuld is?
bareuh?

volgens mij hebben een paar mensen half gelezen voordat ze typten..

voor de goede orde;
ik heb een kapotte netwerkpoort. als in, de netwerkpoort is volkomen verdwenen uit DSM. dit is waarschijnlijk al even zo, maar is me pas opgevallen nadat ik de unit moest rebooten omdat mijn vader over de powercable naar het serverhok is gestruikeld en zo even en expander zonder stroom heeft gezet. de hoofdunit heeft dus NOOIT zonder stroom gezeten, en er is niemand over wat voor netwerkkabel of wat dan ook gevallen binnen mijn serverhok. dat heb ik ook nergens beweerd.
mijn probleem is simpelweg dat een van de 4 netwerkpoorten "kwijt" is binnen DSM, zowel in de oude als in een gloednieuwe installatie.

verder wel fijn om zo beschuldigd te worden van dat ik zou willen liegen tegen een support afdeling. :X

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 20:20
* robertobadjo beschuldigd niemand.

en vind niet dat je beschuldigd moet worden met liegen voor een RMA.

maar wat wel raar is dat zomaar je lan4 eruit klapt zonder hoe of wat. logs kan je natuurlijk niet meer terug vinden want die zullen wel verloren zijn gegaan met de flash.

Suggesties wat hier te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertobadjo schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:21:
* robertobadjo beschuldigd niemand.

en vind niet dat je beschuldigd moet worden met liegen voor een RMA.

maar wat wel raar is dat zomaar je lan4 eruit klapt zonder hoe of wat. logs kan je natuurlijk niet meer terug vinden want die zullen wel verloren zijn gegaan met de flash.
ik snap gewoon niet helemaal waar sloth vandaan haalt dat ik zou willen liegen?

ik heb overigens alle logfiles en de kernel dump voor het flashen netjes opgeslagen :)

op de een of andere manier was hij er voor de reboot wel, na de reboot niet meer :/
vage shizzle dus..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Het was een vraag, geen beschuldiging.

In deze post geef je aan dat de problemen begonnen zijn nadat je vader is gestruikeld over de powercabel.

Hier suggereert iemand dat net door het struikelen van je vader over die kabel de poort fysiek beschadigd kan zijn, waarna jij letterlijk in de post erna lijnrecht tegen je eerdere statement ingaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:23
sloth schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:25:

In deze post geef je aan dat de problemen begonnen zijn nadat je vader is gestruikeld over de powercabel.

Hier suggereert iemand dat net door het struikelen van je vader over die kabel de poort fysiek beschadigd kan zijn, waarna jij letterlijk in de post erna lijnrecht tegen je eerdere statement ingaat :?
Dan is jouw vraagstelling wat vreemd, want het kwam nogal beschuldigend over op me.

Verder is er een verschil tussen rondlopen en even in het hok moeten zijn om te schilderen :)
Verder is het poortje niet fysiek kapot getrokken door zijn vader, maar na een powerdown toen ze papa niet uitkeek :) Er is een verband, maar toch ook weer niet :P

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sloth schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:25:

yup, powercable, netwerkcable, 2 verschillende kabels. ook is, en daar was ik wellicht niet duidelijk genoeg over, de powercable de kabel die nu het complete hok tijdelijk van stroom voorziet, niet de kabel die direct de synology ingaat. dat hok heeft normaliter een eigen groep, maar heeft even een tijdelijk verlengsnoer ivm verbouwing.

verder was het een behoorlijk beschuldigende vraag, maargoed, als dat zo niet bedoeld is dan prima.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YaaD schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:30:
[...]

Dan is jouw vraagstelling wat vreemd, want het kwam nogal beschuldigend over op me.

Verder is er een verschil tussen rondlopen en even in het hok moeten zijn om te schilderen :)
Verder is het poortje niet fysiek kapot getrokken door zijn vader, maar na een powerdown toen ze papa niet uitkeek :) Er is een verband, maar toch ook weer niet :P
oh, het serverhok is niets meer dan dat, een hok om een serverrack heen :) voorzien van de nodige isolatie om het lekker stil te laten zijn. daar is dus niemand ingeweest, het ging puur om de stroomvoorziening naar dat hok toe.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Misverstand uitgeklaard dus, het was me niet duidelijk dat het om de stroomvoorziening naar je gehele server ruimte ging.
Mijn excuses mocht mijn vraagstelling beschuldigend overgekomen zijn, dat was niet mijn bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sloth schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:38:
Misverstand uitgeklaard dus, het was me niet duidelijk dat het om de stroomvoorziening naar je gehele server ruimte ging.
Mijn excuses mocht mijn vraagstelling beschuldigend overgekomen zijn, dat was niet mijn bedoeling.
akkoord! ik wacht rustig af op het antwoord op mijn RMA vraag ondertussen :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Al een reactie gehad op je RMA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jup, gisteren rond gekregen..
garantievoorwaarden zijn vrij simpel, heb recht op onmiddelijke vervanging, maar dan wel als ik de unit naar de verkopende partij breng. dus op 6 december heb ik zelf pas tyijd, neem ik de unit mee, schijfjes omzeten, testen en weer weg :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
freak1 schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 14:52:
[...] heb recht op onmiddelijke vervanging, maar dan wel als ik de unit naar de verkopende partij breng.
Maak ze maar vast warm bij de verkopende partij dat ze er vast eentje op voorraad nemen.
Anders sta je daar straks op 6 dec. en hebben ze 'm niet (meer) op voorraad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
]Byte\[ schreef op zondag 20 november 2011 @ 21:42:
[...]

Maak ze maar vast warm bij de verkopende partij dat ze er vast eentje op voorraad nemen.
Anders sta je daar straks op 6 dec. en hebben ze 'm niet (meer) op voorraad...
oh er staat er eentje klaar :)
heb echt niets te klagen over mobile-harddisk.nl .. heb aangegeven dat Synology aan heeft gegeven dat hij vervangen moest worden, en ze hebben er meteen een klaar gezet, no questions asked...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
freak1 schreef op maandag 21 november 2011 @ 07:44:
[...] en ze hebben er meteen een klaar gezet, no questions asked...
Héél netjes! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Hey freak... Ooit al eens gekeken naar een BackBlaze?
Dan heb je 135 TB voor $ 7384,- (betwijfel of dat nog steeds zo is met de huidige diskprijzen) en dat allemaal in één 4U chassis.
Zelf zou ik er dan nog wel een fatsoenlijk NICje erbij proppen. Want twee onboard NIC's (Gb) is dan ook weer wat karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-06 16:44
Vet ding!

maar, koop je nu ook die hdd`s als ze zo prijzig zijn?

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Tja... hun rekenen nog met een prijs van $ 120,- per disk.
En diezelfde disk kost op dit moment bij Alternate nog altijd € 159,90 (tevens de goedkoopste in de PW)
Ik weet niet wat de prijs in de US op dit moment is, maar het zou een idee kunnen zijn om ze zelf uit de US te halen als het echt veel scheelt...
Maarja... Je hebt er wel 45 nodig om die pod vol te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 13:55
]Byte\[ schreef op woensdag 30 november 2011 @ 12:17:
Tja... hun rekenen nog met een prijs van $ 120,- per disk.
En diezelfde disk kost op dit moment bij Alternate nog altijd € 159,90 (tevens de goedkoopste in de PW)
Ik weet niet wat de prijs in de US op dit moment is, maar het zou een idee kunnen zijn om ze zelf uit de US te halen als het echt veel scheelt...
Maarja... Je hebt er wel 45 nodig om die pod vol te krijgen.
De prijzen in de US zijn natuurlijk ook gestegen, kennissen in de VS klagen ook al over de hoge prijzen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Dat ze gestegen zijn mag duidelijk zijn.
De vraag is alleen hoeveel en wat kosten ze op dit moment daar!
Hier in NL draaien ze er hun hand ook niet voor om om de brandstofprijzen zo weer met 5 cent of meer te verhogen.
Maar als je dan tegen een Amerikaan zegt dat de Euro 95 hier rond de € 1,61 (~ $ 2,14) per liter aan de pomp kost, vraagt ie je waarschijnlijk of je stoned ben of zwaar aan de pillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
]Byte\[ schreef op woensdag 30 november 2011 @ 12:05:
Hey freak... Ooit al eens gekeken naar een BackBlaze?
Dan heb je 135 TB voor $ 7384,- (betwijfel of dat nog steeds zo is met de huidige diskprijzen) en dat allemaal in één 4U chassis.
Zelf zou ik er dan nog wel een fatsoenlijk NICje erbij proppen. Want twee onboard NIC's (Gb) is dan ook weer wat karig.
yes :)

heb ik naar gekeken maar bijzonder ongeschikt om meerdere manieren;
snelheid is absoluut geen prio voor hun, dat is ook te zien aan de hoeveelheid port multipliers. voor mij wel belangrijk.

heb er wel naar gekeken maar wilde gewoon af van zelfbouw.

en ik heb mijn Synology volzitten (36X2tb) dus ik hoef geen schijven meer te kopen :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Als je dan echt snelheid wilde hebben... Waarom heb je dan geen 10Gb switch genomen en 15k SAS-disken of SSD's?
Dan is ie pas echt snel.
Maar oké... prijs is er ook naar.
Wat je nu heb staan is ook wel een "leuk alternatief"! 8) (ik doe het je (nog) niet na)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 13:55
]Byte\[ schreef op woensdag 30 november 2011 @ 13:28:
Dat ze gestegen zijn mag duidelijk zijn.
De vraag is alleen hoeveel en wat kosten ze op dit moment daar!
Hier in NL draaien ze er hun hand ook niet voor om om de brandstofprijzen zo weer met 5 cent of meer te verhogen.
Maar als je dan tegen een Amerikaan zegt dat de Euro 95 hier rond de € 1,61 (~ $ 2,14) per liter aan de pomp kost, vraagt ie je waarschijnlijk of je stoned ben of zwaar aan de pillen.
Het wordt offtopic, maar relatief net als hier meer dan 200% voor de modellen van WD bijvoorbeeld. Het is dus nog net zo (on)aantrekkelijk om daar een aantal schijven van over te laten komen, al was het maar wegens belasting en garantie.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
]Byte\[ schreef op woensdag 30 november 2011 @ 13:45:
Als je dan echt snelheid wilde hebben... Waarom heb je dan geen 10Gb switch genomen en 15k SAS-disken of SSD's?
Dan is ie pas echt snel.
Maar oké... prijs is er ook naar.
Wat je nu heb staan is ook wel een "leuk alternatief"! 8) (ik doe het je (nog) niet na)
15k sas disks zijn relatief niet veel sneller dan de gewone 7200rpm disks, ze hebben de mogelijkheid een veel hogere disk i/o te realiseren.
verder heb ik een fully manager 48 poorts gigabit switch met een 96gbps backplane hangen, welke met 4maal gb in een LAG gekoppeld is aan mijn Synology. ook heeft de Synology expliciet de mogelijkheid om een 10 GBE switch aan te sluiten, dus ja, daar heb ik wel degelijk rekening mee gehouden :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zo, daar zijn we dan weer :)

vandaag de Synology omgeruild en moet zeggen dat de service perfect is.
had gevraagd of ik ter plaatse de unit kon omruilen en testen..
rustig geheugen omgeprikt, alle schijven omgeprikt, en alles aan. alle settings over en perfect werkend :)

en voila, daar was ineens de spannende 4e netwerkverbinding weer!
alles draait nu iig, morgen eens met de iscsi targets aan de gang :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
freak1 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 17:28:
zo, daar zijn we dan weer :)

vandaag de Synology omgeruild en moet zeggen dat de service perfect is.
had gevraagd of ik ter plaatse de unit kon omruilen en testen..
rustig geheugen omgeprikt, alle schijven omgeprikt, en alles aan. alle settings over en perfect werkend :)

en voila, daar was ineens de spannende 4e netwerkverbinding weer!
alles draait nu iig, morgen eens met de iscsi targets aan de gang :)
Cool! I am impressed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynoot
  • Laatst online: 21:05
Even een vraagje. Een paar posts terug zei je dat je 2 schrijven als reserve houdt en dat je geen backups maakt. Daarbij zei je dat als je in de gaten hebt dat een hdd raar gaat doen dat je dan snel alle data overzet naar een reserve disk. Nu de vraag, hoe houd je bij of een hdd raar gaat doen? Is dat een programma op de Synology? Ben er toch wel benieuwd naar! :)

Laat maar 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Dynoot op 06-12-2011 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dynoot schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 17:42:
Even een vraagje. Een paar posts terug zei je dat je 2 schrijven als reserve houdt en dat je geen backups maakt. Daarbij zei je dat als je in de gaten hebt dat een hdd raar gaat doen dat je dan snel alle data overzet naar een reserve disk. Nu de vraag, hoe houd je bij of een hdd raar gaat doen? Is dat een programma op de Synology? Ben er toch wel benieuwd naar! :)

Laat maar 8)7
was echt wel een goede vraag hoor :)
DSM (het Synology OS) houdt het zelf iig in de gaten. wanneer er issues zijn worden deze via de mail gemeld, en zo nu en dan controleer ik de volumes zelf.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynoot
Okee gelukkig maar :P
Thanks voor de uitleg, ik zit zelf ook te kijken naar een Synology nas en ik vind het wel handig dat als er iets mis is het me gemeld wordt. Want dan hoef ik niet van al me media nog is een keer een backup te maken. ;)
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:18
Dynoot schreef op woensdag 07 december 2011 @ 07:27:
[...]

Okee gelukkig maar :P
Thanks voor de uitleg, ik zit zelf ook te kijken naar een Synology nas en ik vind het wel handig dat als er iets mis is het me gemeld wordt. Want dan hoef ik niet van al me media nog is een keer een backup te maken. ;)
Thanks!
<Behoorlijk offtopic>. Dit gaat natuurlijk alleen maar op als je er geen problemen mee hebt je data kwijt te zijn als je hut afbrand. </Behoorlijk offtopic>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Ach Refro...
Het houdt ook ooit eens ergens een keertje op natuurlijk.
Het is net als een brandverzekering.... je hebt 'm wel, maar hoopt 'm nooit nodig te hebben.
/me ]Byte[ zet anders wel een replicatie op met freak...
zelfs dan moet je je afvragen of je wel voldoende beschermd ben bij een overstroming en ]Byte[ en freak staan beide onder water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynoot

Offtopic:
Ja dat snap ik :) Maar de nas zal vooral bedoeld zijn voor films, muziek etc. Dus niet echt dingen die onvervangbaar zijn. Van de echt belangrijke dingen zal ik schrijven in raid zetten en ook in dropbox gooien. Maar zoals ]Byte[ al zegt, het houdt natuurlijk ergens is een keer op.

[ Voor 9% gewijzigd door Dynoot op 07-12-2011 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hmm bummer..

mijn Synology is nu verbonden via LAG (en werkt weer!) en wordt herkend als LAG. nu verbind ik ook mijn server via ISCSI en de snelheid is om van te huilen..

ik gebruik 3 poorten op de Synology, dus ik zou tot 300 mb/sec moeten kunnen halen.. HDtune vind echter dat het max 32 mb/sec is..

wat bagger zeg.. :/

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:05
Mja lijkt me haast een config dingetje ofzo.
Dingen hebben veel hogere specs.
Ik heb een klant een 1511+ staan via iscsi en snelheid is gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 10:55
1 op 1 kan je toch nooit meer dan 1 lijntje halen? Zelfs niet met LAG?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:26:
1 op 1 kan je toch nooit meer dan 1 lijntje halen? Zelfs niet met LAG?
LAG = link agregration.. dan zou ik gewoon 3gbps moeten halen.. mijn netwerkadapter wordt ook keurig weergegeven in windows als een 3gbps netwerk adapter..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
snap ik, maar het licht totaal aan het load balancing alogritme dat gebruikt wordt.
Round Robin is een van de weinige die single <-> single goede performance haalt, maar dat ondersteund Windows erg slecht volgens mij.

Kan je eens een laten zien hoe je het in Windows gedaan hebt?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heb het alweer aangepast :)

het blijkt dat multipath IO gebruikt moet worden, omdat de Synology geen sessies van meer dan 1 GB op kan zetten over een LAG.. dus ik ben aan het rommelen :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dus moet je over 1 iSCSI link meerdere sessies openzetten, of 2 iSCSI connecties maken (2 ip's...)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 16:25:
Dus moet je over 1 iSCSI link meerdere sessies openzetten, of 2 iSCSI connecties maken (2 ip's...)
yes, ik zet 3 netwerkadapters op mijn server op 3 verschilende netwerken (subnets). hetzelfde doe ik op 3 netwerkadaptrs op mijn Synology.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
3 verschillende subnets is nog niet eens verplicht, want in windows kan je aangeven over welke interface hij een bepaald IP moet aanspreken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
freak1 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 15:34:
heb het alweer aangepast :)

het blijkt dat multipath IO gebruikt moet worden, omdat de Synology geen sessies van meer dan 1 GB op kan zetten over een LAG.. dus ik ben aan het rommelen :)
Windhoos heeft ook een eigen MPIO driver... zou op zich dan niet zo'n probleem moeten zijn.
Maar het triggerd mij wel ook gelijk voor mijn omgeving :)
Maar ff buiten dat... Zelfs zonder je MPIO zou je toch veel meer moeten halen dan je huidige 32MB.
Keep us informed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Bedenk wel dat iSCSI niet echt super is qua throughput zonder Jumbo Frames.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
FireDrunk schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 16:41:
Bedenk wel dat iSCSI niet echt super is qua throughput zonder Jumbo Frames.
Lol.... Dat wilde ik net vragen of hij die ook enabled heeft of niet :)
Ik heb ze zelf (nog) niet enabled op mijn QNAP, maar haal desondanks toch gemiddeld zo'n 80-90 MB/s. (windows PC is ook maar met 1*1Gb verbonden)

[ Voor 21% gewijzigd door ]Byte[ op 09-12-2011 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Gheghe, great minds... :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zo, dan toch maar eens een afsluitende post maken, kunnen we dit topic ook weer ter ziele leggen.

allereerst, geen disk performance etc?
nee. simpelweg omdat het me niet gelukt is om het stabiel te krijgen. meer daarover hieronder;

dus, conclusie van experiment:

de hamvraag: was het het waard om van een grote zelfbouw server over te gaan naar een kant en klare synology?
ja.

heb ik alles gehaald uit de synology wat ik wilde?
nee.

wat is me wel gelukt:
ik wilde het energie verbruik terugdringen. na wat metingen gedaan te hebben zit ik met de synology op ongeveer 60 procent van het energie verbruik als mijn oude storage server. daar ben ik dus tevreden over

ook de support op de synology is prima. had issues met een kapotte netwerkpoort. uiteindelijk met synology en expanders naar mobile-harddisk.nl magazijn gereden, disks overzetten naar een nieuwe synology (welke op voorraad stond), geheugen overprikken en meteen weer in de lucht. geen herinstalls, geen rare toestanden, gewoon schijfjes overprikken en knallen. geen gezeik van "we moeten dit testen" en "probeer eerst dit en dit en dit". heel erg tevreden daarover dus!

unattended downloadserver is ook prettig, kant en klare packages en knallen maar. wederom, super tevreden.

and now for the bad;
een LAG onder Synology is een wat andere LAG als ik gewend ben.. voor de leken, dat is link bundelen. waarbij ik dacht dat ik met een 4 X 1gbit LAG dus 4 GBIT zou hebben, zoals op mijn server, blijkt het dat ik per sessie max 1 GBIT kan voltrekken. ook lijkt de LAG niet lief te spelen met mijn linksys switch, erg irritant. die heb ik dus weer disabled.

ik heb weinig inzicht in een aantal aspecten van de Synology. naar nu blijkt gaat hij de disks scannen na een boot. tijdens dat scannen kunnen complete shares niet toegankelijk zijn. dat was een behoorlijk paniek moment kan ik je vertellen. schijnt te horen, maar is erg irritant.

mappen met veel submappen werken niet lekker. mijn HD movies map heeft een 1500 subfolders, als ik de root folder open dan "hangt" mijn complete connectie naar de Synology. niet fijn.

ook heb ik veel tijd en moeite gestoken in het bouwen van een newznab server op mijn synology. uiteindelijk teruggegrepen op IPKG gedoe en alles aan de praat gekregen. DSM upgrade en Poef! al het werk pleitte. waarschijnlijk slecht gelezen van mijn kant, maar de hoeveelheid die je er zelf aan kan frommelen is toch wat teleurstellend. zeker als je aan de randjes gaat lopen (zoals SQL databases van 30gb+ )

grootste teleurstelling voor mij is het feit dat ik Iscsi niet stabiel krijg. heb vanalles geprobeerd zoals multipath IO en dergelijke, maar krijg het niet lekker. veel mensen krijgen het wel stabiel, dus waarschijnlijk is het iets in de combinatie van spullen die ik gebruik.
uiteindelijk de 13 harddisks die ik daarvoor had bedoeld verkocht en daar weer consumenten disks voor in de plek gezet, met daarbij een drietal crucial SSD's voor mijn virtualisatie server.. geen gezeik meer met Iscsi. wel teleurstellend dus.

veel van mijn kritiekpunten zijn tegenstrijdig met mijn doel, dus de vraag hoe relevant ze zijn. ik wilde een simpele oplossing met veel storage welke "gewoon" werkte. dan klagen dat je er zelf maar weinig mee kan frommelen is behoorlijk tegenstrijdig. ook blijkt de SSD oplossing uiteindelijk sneller en beter te zijn dan de hele ISCSI truc.

qua performance doet hij het prima. heb met 4 verschillende threads 400mb/sec kunnen halen met filetransfers.

overall ben ik erg tevreden. fijn apparaat, heel erg stil, en is prettig stand alone. heb geen spijt van mijn keus en een ieder die een energiezuinige NAS zoekt, met daarbij de mogelijkheid tot het downloadstation en andere zaken te integreren is bijna gek om nog zelf te bouwen. ook voor de grotere storage setups werkt dit prima. het neemt wel een stuk van de charme van het zelf bouwen en spelen weg. dat wil ik echter gewoon niet meer doen met zoveel terabytes aan data...

dat was het dan wel weer voor mij :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Dat is nou echt jammer....
Allereerst mijn _/-\o_ voor het willen delen van je (extreme?) ervaring voor deze (uit de kluiten gewassen?) storage-post! 8)
(tja, niet iedereen heeft een 40TB+ thuis staan...)

Het geeft mij in ieder geval weer wat aanknopingspunten voor de toekomst om eens wat nader te onderzoeken mbt QNAP. (zoals MPIO)
Jou beeld over alle 'overige toeters en bellen' zoals ik ze noem, (30GB+ SQL-databases) heb ik gelijksoortige ervaringen met QNAP.
Ik ben er zelf inmiddels mee gestopt en gebruik de QNAP waarvoor ie bedoeld is. (Storage!)
Alle overige meuk als Webservertjes, WordPress, MySQL, Radius, TFTP, phpMyAdmin, Joomla... EXIT!
Alleen apps als SABnzbd en ClamAV snorren nog door buiten mijn CIFS/Samba en iSCSI.

Overigens is het wel bijzonder te nomen dat een folder met 1500 subfolders je systeem zo hangend kan krijgen.
Ik zal dit bij mij ook eens testen op m'n QNAP. Kijken of ik dan het zelfde gedrag kan reproduceren of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
]Byte\[ schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 12:34:
Dat is nou echt jammer....
Allereerst mijn _/-\o_ voor het willen delen van je (extreme?) ervaring voor deze (uit de kluiten gewassen?) storage-post! 8)
(tja, niet iedereen heeft een 40TB+ thuis staan...)
geen probleem, it was a pleasure :)
Het geeft mij in ieder geval weer wat aanknopingspunten voor de toekomst om eens wat nader te onderzoeken mbt QNAP. (zoals MPIO)
Jou beeld over alle 'overige toeters en bellen' zoals ik ze noem, (30GB+ SQL-databases) heb ik gelijksoortige ervaringen met QNAP.
Ik ben er zelf inmiddels mee gestopt en gebruik de QNAP waarvoor ie bedoeld is. (Storage!)
Alle overige meuk als Webservertjes, WordPress, MySQL, Radius, TFTP, phpMyAdmin, Joomla... EXIT!
Alleen apps als SABnzbd en ClamAV snorren nog door buiten mijn CIFS/Samba en iSCSI.
yup. heb nu mijn newznab servertje maar standalone gemaakt :)
verder phpmyadmin e.d. werkt allemaal als een treintje. zolang het maar een package is is er geen probleem...
Overigens is het wel bijzonder te nomen dat een folder met 1500 subfolders je systeem zo hangend kan krijgen.
Ik zal dit bij mij ook eens testen op m'n QNAP. Kijken of ik dan het zelfde gedrag kan reproduceren of niet.
ja ik vind het ook vaag :/

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:59
Komt dat niet door je filename limiet? http://en.wikipedia.org/w...on_of_file_systems#Limits

Als je in Windows 10 submappen aanmaakt met daarin een bestand waardoor de volledige padnaam + 255 karakters word, dan gaat Windows ook raar doen/hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remy!!!! schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 13:58:
[...]

Komt dat niet door je filename limiet? http://en.wikipedia.org/w...on_of_file_systems#Limits

Als je in Windows 10 submappen aanmaakt met daarin een bestand waardoor de volledige padnaam + 255 karakters word, dan gaat Windows ook raar doen/hangen.
nope. zelfde mapstructuur als op mijn windows server.

de "echte" naam is \volume1\MKV-HD\Movies\filmnaam\film.mkv

en de share is \\nasnaam\MKV-HD\
als ik dan dus de map movies open, dan hangt alles voor een X aantal seconden.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Iets van een library scanner draaien?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 16:55:
Iets van een library scanner draaien?
nope.

trust me, het is echt de Synology :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-06 16:42

derx666

mecker ende blaet

Ik heb dit topic vanaf het begin met grote aandacht gevolgd, en was benieuwd hoe de Synology setup zich zou verhouden tot zelfbouw. Zeker gezien de hoge meerkosten van de synology, de inflexibiliteit, en de issues waar je toch mee blijft zitten, zal ik zeker niet voor deze oplossing kiezen maar juist voor zelfbouw gaan.
Het is wellicht wat meer werk met initiële bouw en configuratie, maar dat maakt de hoge mate van flexibiliteit, onafhankelijkheid van leverancier (als bij mij een mobo of welke andere hardware stukgaat, zet ik er gewoon een willekeurige nieuwe in en klaar, bij Synology ben je afhankelijk van hun), de zelfbouw hardware hoeft niet eens heel veel meer stroom te verbruiken (mits je vergelijkbare hardware als de synology gebruikt), en last but zeker not least, het grote prijsverschil. Zelfbouw hardware enigszins vergelijkbaar met een synology setup zal een stuk goedkoper zijn. Je hebt nodig: mobo, cpu, mem, wat HBA's (in principe zou 1 kunnen, maar performance technisch gezien is 3 wellicht beter bij dergelijke volumes), zuinige voeding, en natuurlijk 3 kasten waar je schijven in kunt duwen. Ik denk dat dat voor (en dan neem ik het ruim) 2000,- makkelijk te doen is, waar de meeste kosten waarschijnlijk in geschikte kasten zullen zitten. Harde schijven noem ik bewust niet, omdat die in beide setups hetzelfde zullen zijn.

Even om duidelijk te zijn, ik begrijp volkomen waarom jij de keuze voor de synology gemaakt hebt, voor mij wegen jouw nadelen van zelfbouw echter veel minder zwaar. Mocht de synology echter al zijn beloftes kwa performance enz waargemaakt hebben dan had ik er nog over kunnen denken, maar met jouw iSCSI en LAG problemen ben ik snel afgehaakt, en ga ik komende zomer mijn zelfbouwer upgraden met een flink aantal 3T schijven :)

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
Maar vergeet niet dat Freak1 in z'n vorige zelfbouw systeem onder andere de duurdere Westen Digital RE disks gebruikte i.c.m een Areca controller, waardoor deze setup een stuk prijziger was dan z'n huidige Synology.

Nu kun je natuurlijk stellen dat een zelfde hoeveelheid storage met ZFS goedkoper te bouwen is, maar hier is ook een hele discussie over geweest. Sommige mensen willen gewoonweg niet overstappen op een Operating System als BSD, puur vanwege de knowledge-gap. Je moet je natuurlijk wel op je gemak voelen binnen je systeem, helemaal als deze verantwoordelijk is voor al je data - Toch in het diepe springen onder het mom van "ik leer het wel as we go along" is voor sommige mensen niet acceptabel.

Uiteindelijk is het een kwestie van de plus en minpunten afwegen & dit is voor iedereen anders natuurlijk.

Ik ben in ieder geval blij dat Freak1 zijn topic positief kan afsluiten. Weliswaar met een paar openstaande issues, maar hopelijk dat deze worden opgelost in toekomstige firmware releases of andere vormen van software updates/aanpassingen.

En tot slot vind ik het cool dat we hebben kunnen meegenieten met zijn avontuur, Bedankt hiervoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:19

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@Freak1

Ik weet niet precies hoe je iSCSI inzet, maar ik heb zelf nog wel ok ervaringen met NFS als storage share voor VMware. Zal meer overhead geven maar als het werkt en goed genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 13:01
Heb zopas een DS3612xs gekocht met 1 expension bay (DX1211). Had al een DS1812+ maar die begon redelijk vol te raken. Ik had me al een beetje georiënteerd wat betreft andere opties voordat ik dit topic zag met veel van de beweegredenen die ik ook heb.

Ik heb heel veel Blu-Rays waarvan ik een behoorlijk deel (ook) in gestreamde vorm wil hebben. Ik ben eigenlijk pas onlangs begonnen met downloaden nadat onze regering duidelijk maakte dat downloaden 'moet kunnen' (en dat je kennelijk gek bent als je koopt)***. Ook download ik nu andere dingen die vaak niet te koop zijn of die ik met eindig budget waarschijnlijk nooit zou kopen.

*** Ik overweeg nog een claim van 30.000-35.000 euro die ik bij hen neer wil gaan leggen vanwege verkeerde voorlichting en het eenzijdig achteraf wijzigen van hun standpunt ten nadele van mijn portemonnee. En dat is alleen nog maar de fysieke schade... :P

Omdat harde schijven nogal prijzig zijn op dit moment en de kwaliteit ervan onduidelijk heb ik een optimum gekozen waarbij het aantal schijven (relatief) laag is gehouden en meer geld in de resterende hardware is gestopt. Desondanks heb ik nu al zo'n 3000 euro uitgegeven aan 20 harde schijven, terwijl de topicopener nog wegkwam met ruim 2000 euro voor 36 schijven (voordat de 'hard disk crisis' uitbrak vorig jaar).

Mijn geplande configuratie:

- Een DX1211 met daarin 12x 3TB Seagate ST3000DM001 (SHR, 2 disc redundancy; verify/built van 16 uur is bijna klaar).
- De DS3612xs met daarin 1 of 2 schijven, en 4x Samsung SSD 830 256GB (RAID0; vooral voor News downloaden, verifiëren/herstellen/uitpakken).
- De DS1812+ met daarin 8x 3TB ST3000DM001 (SHR, 2 disc redundancy; zitten nu nog gemigreerd in de DS3612xs om vanavond/vannacht razendsnel te kopiëren naar de expansion bay).

Ik heb deze configuratie vooral zo gekozen om ervaring op te doen in een flexibele opstelling, waarbij goedkoper wordende SSD's en harde schijven makkelijk een plekje kunnen krijgen.

Naast de uitbreidingsmogelijkheden van de DS3612xs (2e DX1211 erbij, misschien 10GbE toevoegen) is voor mij het grote voordeel dat je hiermee razendsnel intern (of extern) data kunt overzetten of backuppen. Dat vind ik toch wel een nadeel van de meeste NAS'en op dit moment: als je via een 100MB/s lijntje bijvoorbeeld 10TB wilt kopiëren dan kost dat makkelijk tussen de 30 en 40 uur. Stel je data komt in gevaar door plotselinge lees/schrijffouten dan kun je tergend langzaam gaan proberen zaken van de schijven te redden. Als de NAS ontworpen is om meer dan 1GB/s te kunnen handelen dan is die bottleneck grotendeels weg.

Verder is het mijn bedoeling om de expansion bay voornamelijk uit te laten staan zodat ik 24/7 News kan downloaden met een minimale configuratie. Voor News downloaden heb ik gekozen voor 4x 256GB SSD omdat ik merkte dat vooral het verwerken van News een zware belasting is voor je computer/NAS en dan met name je schijf. Door na het verifiëren/herstellen uit te pakken naar 1 of 2 harde schijven loopt de SSD niet zo gauw vol en kun je op je gemak met tussenpozen de gedownloade data verwerken.

Het is erg jammer dat Synology in dit nieuwere model DS3612xs nog steeds geen USB 3.0 heeft gestopt, maar voorlopig kan ik de DS1812+ desnoods als tussenstation gebruiken. Ik moet het nog testen, maar vermoedelijk kan ik nu zonder tussenkomst van een switch over 2 lijnen 2Gb/s tussen beide apparaten over en weer sturen.

Ik weet niet of ik de DS1812+ op langere termijn houd, maar vooralsnog is het een prima manier om een backup te hebben van mijn data (brand enz. daargelaten). Ook is het zo dat ik nu om de beperking heen kan van DSM dat alleen de hele unit in hibernate kan gaan, en dus 'wakker' blijft als je aan het downloaden bent. Door alleen de (snelle) basisunit van de DS3612xs aan te laten en de DS1812+ in hibernate heb ik de expansion bay (met 27TB!!) als een vergaarbak/kopie in de achtergrond. Een luxe set speeltjes, ik geef het toe.. :P

Ik ben de komende dagen nog wel zoet met het kopiëren en configureren, maar houd jullie op de hoogte.

ps: Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik je topic enigszins kaap, freak1. Het ligt vergeleken met de rest van het forum nogal in dezelfde lijn en voelde geen grote drang of aanleiding om een apart topic te openen. Als je het anders wilt verhuis ik het wel even. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik vind het prima :)

houd je er rekening mee dat de software raid een wat grotere limitatie factor is in combinatie met sab?
ik had zelf niet voor SSD's gekozen, kosten\baten analyze..

naja, tof!

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
Mooi! :)
houd je er rekening mee dat de software raid een wat grotere limitatie factor is in combinatie met sab?
ik had zelf niet voor SSD's gekozen, kosten\baten analyze..
Ben dat nog aan het nagaan, maar het lijkt tot nog toe een stuk sneller.

Zondagavond een "Volume" aangemaakt op de expansion bay (kostte 55 minuten). Opvallend hierbij was dat het geheugengebruik toenam tot circa 83% (van 2GB), vele malen hoger dan ik op deze NAS of op de DS1812+ ooit heb gezien.

Daarna heb ik alle Seagates voorzien van de meest recente firmware want de laatste partij harde schijven van hen maakten behoorlijk wat herrie. Nu zijn ze fluisterstil.

Ik had met SSH een kopieeropdracht gegeven om al mijn data ook op de expansion unit te zetten (SSH kopieerde bij de DS1812+ duidelijk het snelste). Nadeel was dat mijn pc aan moest blijven. Het kopiëren van ruim 12TB ging met gemiddeld 400MB/s, best snel als je beseft dat het zo'n 260.000 grotere en kleinere bestanden waren.

Helaas bleek dat de expansion unit (DX1211) ALTIJD gelijktijdig met de DS3612xs aan moet zijn, en je die extra unit dus niet ergens veilig weg kunt parkeren totdat je hem nodig hebt. Gelukkig ontdekte ik dat je met hibernate en 'deep sleep' effectief een heel eind komt. De DX1211 gaat echt helemaal op standby terwijl de DX3612xs doorgaat, ook kun je bij de 'Shared' mappen komen en spullen verplaatsen zonder dat het hele systeem ontwaakt. Ben daar echt blij mee. :)

Ik heb op dit moment 19 stuks 3TB schijven van Seagate (model ST3000DM001). Ik heb met 1 exemplaar problemen gehad, achteraf gezien zeer waarschijnlijk omdat deze schijf te warm werd (langdurig 55 graden). Toch heb ik ook hierna nog voor dit model gekozen omdat het volgens alle testen op het net zeer goede schijven zijn en de meeste klachten die ik ervan tegenkwam lijken te liggen aan de waardeloze verzendwijze die amazon.com een paar maanden terug hanteerde (=zonder bescherming in een kartonnen doosje gestopt). Alle schijven die ik heb zijn op een pallet aangeleverd bij de winkel waar ik ze vandaan heb (AMMS) en rechtstreeks bij mij afgegeven of door mij meegenomen van de winkel. Dat scheelt in ieder geval weer een aanleiding waardoor ze het vroegtijdig kunnen begeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
Heb de afgelopen week nog wat zaken uitgeprobeerd met de DS3612xs èn de DS1812+.

Ik heb het aantal schijven in de RAID bedoeld voor de DS1812+ uitgebreid van 6 naar 8. Omdat het een kopie betreft van de extension unit (die al RAID6 is) heb ik gekozen voor RAID5. Het kopiëren van de inmiddels bijna 300.000 bestanden hiernaar ging nu met zo'n 500MB/s.

Hierna de schijven terugverplaatst naar de DS1812+. Wat wel grappig is is dat die bij het opstarten in een fouttoestand terechtkomt ("migrateable"), terwijl de DS3612xs zonder één kik te geven opkomt met 8 schijven minder. Heb geen logvermelding of foutmelding gezien... :)

Heb gistermiddag ook 4GB bijgeplaatst in de DS3612xs (á in totaal 48 euro), wat veel meer rompslomp kost dan je zo zou denken.

Heb naast een paar schijven (voorlopig de laatsten) uiteindelijk nog 2 extra SSD's besteld. Ik had inmiddels begrepen dat Samsung SSD's alleen goed werken met TRIM-support of geplaatst in een pc met NTSF enz. Omdat DSM nog geen TRIM-support heeft had ik de resterende bestelling van SSD's gecancelled. Eergisteren bleek de prijs van de Samsung 830 256GB flink gekelderd. Ik heb nog niets gemerkt van 'datacorruptie' of iets en schijfloos (=stil, minder warmteontwikkeling) News downloaden lijkt mij wel tof, dus
heb ik besloten in totaal 6 SSD's aan te schaffen. Raakt de SSD nog minder gauw van slag was mijn gedachte. Ook kan ik nu testen of ik met grote bestanden inderdaad 1.8GB per seconde kan verplaatsen intern. >:)

Heb gisteren ook gekeken wat er gebeurt als je een Sharkoon Quattro met wat schijven aansluit op de eSATA-aansluiting van de DS1812+. Blijkt dat 1 van de schijven wordt gezien als een interne schijf en (zover ik kon nagaan) de rest als externe schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
Had vanavond eindelijk wat tijd om naar Link Aggregation te kijken. Heb vanalles hiermee geprobeerd, maar kreeg geen directe verbinding tussen de DS1812+ en de DS3612xs tot stand. Wat ik wilde bleek al helemaal niet te kunnen met Link Aggregation: 2 aparte ip-adressen aan beide kanten om zo 2 aparte toegangen te hebben tot het andere apparaat. De gehele "Bonded" link krijgt maar 1 ip-adres namelijk.

Gelukkig bleek alles veel simpeler dan ik dacht.

Ik had al gemerkt dat de Synologies heel makkelijk van slag raken als je 1 LAN verbind met je router en een ander direct met een ander apparaat. Toen ik de handleiding er nog eens goed op nalas zag ik dat beide LAN's in zo'n geval in hun eigen ip-bereik moeten worden geconfigureerd, met degene waarmee je verbonden bent natuurlijk in hetzelfde ip-bereik (zodat ze elkaar kunnen 'zien').

Bij mij stond alles in het "192.168.0.xxx"-bereik. Toen ik de LAN's met een directe kabel tussen mijn Synologies zette in het "192.167.0.xxx"-bereik bleken de diverse verbindingen elkaar niet te storen.

Ook zette ik bij de directe onderlinge verbinding meteen de MTU op 9000, terwijl de verbinding met de router (en overige apparatuur) gewoon op 1500 bleef staan (meest compatible).

Door een grote groep gemengde bestanden (groot/klein) vanuit de DS3612xs te versturen via 2 remote folders haal ik 90-110MB/s. Ik wil na deze weinig spectaculair klinkende kopieeractie nog wat tests doen met alleen grote bestanden, om te zien of ik veel hogere snelheden kan halen zo. Dat zal op z'n vroegst wel morgen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-10-2018
Ik dacht dat ik er wel uit was met Windows en een Areca 1280.
Totdat ik dit topic nagenoeg van voor tot achter heb doorgespit...

Nou slaap ik vannacht weer niet... bedankt hoor met jullie Synology speeltjes ;) ;)

Oh eh Ettepet:
Ettepet schreef op zondag 01 juli 2012 @ 23:55:
Ik had al gemerkt dat de Synologies heel makkelijk van slag raken als je 1 LAN verbind met je router en een ander direct met een ander apparaat.
Als ik zo vrij mag zijn: is een directe netwerk-verbinding tussen 2 hosts (dus niet via een switch of router) niet altijd met een crosscable :? Daarom raakte ie in de war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
:) Graag gedaan... :P
Henkieo schreef op maandag 02 juli 2012 @ 01:06:
Als ik zo vrij mag zijn: is een directe netwerk-verbinding tussen 2 hosts (dus niet via een switch of router) niet altijd met een crosscable :? Daarom raakte ie in de war.
Het werkt nu wel, zonder cross-cable, dus ik denk dat dat niet de oorzaak was.

Volgens mij kwam het omdat meerdere LAN-poorten van 1 apparaat in hetzelfde IP-bereik zaten, eventueel verergerd omdat ie niet dezelfde apparaten zag in dat IP-bereik op die poorten. Dat hele OSI-verhaal heeft mij op de uni voor geen meter kunnen boeien, laat staan geneuzel over poortconflicten... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

Henkieo schreef op maandag 02 juli 2012 @ 01:06:

Vroegah wel :)
MAar nu zoekt gigabit dat voort zelf uit, en werkt een gewone kabel ook

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ettepet schreef op zondag 01 juli 2012 @ 23:55:
Had vanavond eindelijk wat tijd om naar Link Aggregation te kijken. Heb vanalles hiermee geprobeerd, maar kreeg geen directe verbinding tussen de DS1812+ en de DS3612xs tot stand. Wat ik wilde bleek al helemaal niet te kunnen met Link Aggregation: 2 aparte ip-adressen aan beide kanten om zo 2 aparte toegangen te hebben tot het andere apparaat. De gehele "Bonded" link krijgt maar 1 ip-adres namelijk.

Gelukkig bleek alles veel simpeler dan ik dacht.

Ik had al gemerkt dat de Synologies heel makkelijk van slag raken als je 1 LAN verbind met je router en een ander direct met een ander apparaat. Toen ik de handleiding er nog eens goed op nalas zag ik dat beide LAN's in zo'n geval in hun eigen ip-bereik moeten worden geconfigureerd, met degene waarmee je verbonden bent natuurlijk in hetzelfde ip-bereik (zodat ze elkaar kunnen 'zien').

Bij mij stond alles in het "192.168.0.xxx"-bereik. Toen ik de LAN's met een directe kabel tussen mijn Synologies zette in het "192.167.0.xxx"-bereik bleken de diverse verbindingen elkaar niet te storen.

Ook zette ik bij de directe onderlinge verbinding meteen de MTU op 9000, terwijl de verbinding met de router (en overige apparatuur) gewoon op 1500 bleef staan (meest compatible).

Door een grote groep gemengde bestanden (groot/klein) vanuit de DS3612xs te versturen via 2 remote folders haal ik 90-110MB/s. Ik wil na deze weinig spectaculair klinkende kopieeractie nog wat tests doen met alleen grote bestanden, om te zien of ik veel hogere snelheden kan halen zo. Dat zal op z'n vroegst wel morgen worden...
even een reactie op deze;
192.168.0.X is een private range, maar 192.167.0.x niet!
als je toch een /24 subnet gebruikt (255.255.255.0) kun je beter je andere netwerk even omprikken naar 192.168.1.X.
meer info:
Wikipedia: Private network
heuveltje schreef op maandag 02 juli 2012 @ 07:48:
[...]

staat los van Gigabit.. je hebt het over autosensing voor MDI MDX :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieo
heuveltje schreef op maandag 02 juli 2012 @ 07:48:
Dat wist ik niet, weer wat geleerd :)

Maar goed, on topic blijvende: na een nachtelijke kopieer-sessie van een FreeNAS/ZFS probeersel naar mn Winserver blijken I/O errors mn data te laten verdwijnen ! Dus ;w ZFS, ik heb er ook geen zin meer in om dat te gaan uitzoeken. Jarenlang heeft Windows met hardware-RAID bij mij zijn diensten bewezen, en net als Freak1 al eerder schreef blijft ook voor mij ZFS een korte flirt.
Voordat ik naar de winkel ren en een Synology ga aanschaffen (ben al laaiend enthousiast O+ ):
Wat is het verschil tussen een 3611 en 3612 ? (behalve €300 prijsverschil)
En als ik maar 1 Lanpoort gebruik aan wat voor transfersnelheid moet je dan denken?

[ Voor 5% gewijzigd door Henkieo op 02-07-2012 12:06 . Reden: Nog een vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
Ik weet niet of je de 3611 nog kunt kopen, en ik denk ook niet dat het je erg veel prijsverschil op gaat leveren.

De 2 meest opvallende verschillen: passief gekoelde cpu in plaats van ventilator; 3612 officieel "maar" uitbreidbaar naar 6GB.

De 2 units zijn praktisch identiek zover ik weet, dus dat downgraden van 8GB naar 6GB max. is denk ik meer een praktische keuze. Mogelijk dat mensen in de 3611 verkeerd/goedkoop geheugen in plaatsten als vervanging van de reeds aanwezige 1GB reepjes. Omdat er hierdoor allerlei vervolgproblemen kwamen voor Synology support kunnen zij nu dat basisdeel van het geheugen verplicht hebben gesteld. Door de eerste 2GB van hen verplicht aanwezig te laten zijn kun je de machine iig normaal opstarten en kun je vanuit de Synology Assistant een Memory check laten doen. Iets in die trant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
Henkieo schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:19:
En als ik maar 1 Lanpoort gebruik aan wat voor transfersnelheid moet je dan denken?
Over een 1Gbps verbinding kan maximaal 120MB/s geloof ik, en de meeste wat duurdere modellen kunnen dat (bij vlagen) wel. Je kunt voor vrij veel geld een 10x zo snelle poort (10GbE) installeren in de 3611/12 èn in je pc. Ook kun je, zoals ik gedaan heb, data razendsnel intern verplaatsen tussen een expansion bay (DX1211) en de 3611/12 (scheelde dagenlang kopieerwerk over 1Gbps-lijn).

Er zijn redelijk wat tests te vinden op het net, van de 3611 en de 3612, bijvoorbeeld: Hardware.info, techspot, zdNet, en kitguru.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieo
Ettepet bedankt! Ik ben er eigenlijk wel uit, maar ga toch nog ff je linkjes napluizen.
Ik denk dat een 3612 met een expansion-unit in mijn situatie een beetje overkill is, maar gezien de toekomst ...
Je weet het niet. Al met al zit ik aan een kleine 13tb aan data die nu over 4 pc's verdeeld staan.
En 4 pc's draaiende houden begint ook in de papieren te lopen.
Dus dat moet anders...

Verder blijf ik het leuk vinden om te lezen wat anderen doen met hun spulletjes, en wat er allemaal mogelijk is waar je zelf helemaal niet aan gedacht had.

Ik weet dat het topic eigenlijk gesloten is maar blijf toch nog ff plakken ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
Hier nog twee review sites: ITpro en CDrinfo.pl.
freak1 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:05:
even een reactie op deze;
192.168.0.X is een private range, maar 192.167.0.x niet!
als je toch een /24 subnet gebruikt (255.255.255.0) kun je beter je andere netwerk even omprikken naar 192.168.1.X.
meer info:
Wikipedia: Private network
Dank je. De NASsen draaien nu nog op een gesloten netwerk, maar ik zal het gelijk aanpassen voor het geval ik ze openstel voor de buitenwereld. :)

Ik heb gisteravond urenlang over 2 lijnen bestanden gekopieerd maar midden in de nacht stopte beide verbindingen kort na elkaar ermee. Geen verdere aanleiding of log-entry gezien. Het was net alsof 4 of 5 uur na de start van de 2 kopieeropdrachten er een time-out mechanisme 2x achter elkaar ingreep. Kopiëren was gedaan met File Station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
Zodat het niet over het hoofd wordt gezien in dit topic over het huidige topmodel (DS3612xs):

Synology brengt nieuwe toplijn uit in September.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieo
Ettepet, ben je er achter waarom die verbindingen stopten?
Misschien moet je toch een ProCurve aanschaffen >:)

Ik heb alle linkjes doorgelezen waarvoor nogmaals dank. Iscsi zie ik wel potential in ... (dit in tegenstelling tot VPN)
Maar toch nog wat vraagjes:

-Dat SHR verhaal begrijp ik wel maar het is me niet duidelijk of alle schijven van dezelfde grootte moeten zijn.
Stel; ik begin met 4x 2TB in SHR, dat zit op een gegeven moment vol, is het dan zo dat ik ''even'' een 1TB erbij kan prikken zodoende (tijdelijk) het volume te vergroten?

-Kun je een (beveiligings-) certificaat of PKI op de Synology installeren?

-De zgn. packages moet je daarvoor betalen of zijn die graties?

-Het expansion-slot t.b.v. de 10GBE adapter is een PCiEx8 slot. Heeft iemand al eens geprobeerd om daar wat anders in te stoppen dan een Netwerkadapter? Of slikt de Synology dat gewoon niet ?

;) Henk.
Ik zie nu pas dat er een groot synology topic is :+ ouderdom, vergeef me ...

[ Voor 4% gewijzigd door Henkieo op 03-07-2012 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
Henkieo schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 20:50:
Ettepet, ben je er achter waarom die verbindingen stopten?
Misschien moet je toch een ProCurve aanschaffen >:)
Nee, bugje in DSM vermoed ik. EDIT: heb bug-report ingediend bij Synology hierover.
Dat SHR verhaal begrijp ik wel maar het is me niet duidelijk of alle schijven van dezelfde grootte moeten zijn.
Stel; ik begin met 4x 2TB in SHR, dat zit op een gegeven moment vol, is het dan zo dat ik ''even'' een 1TB erbij kan prikken zodoende (tijdelijk) het volume te vergroten?
Het staat op diverse plekken duidelijker uitgelegd, maar naar wat ik begrijp is het bedoeld om bij het toevoegen van grote schijven in een RAID van kleinere schijven de extra beschikbare ruimte toch te kunnen gebruiken (!!! mits !!! er voldoende grotere schijven worden bijgeplugt). In de extra ruimte wordt gewoon nog een RAID aangelegd, die transparant aan de huidige array wordt toegevoegd.

Je kunt geen schijven tijdelijk toevoegen aan een RAID. Wel kun je als je nog plek hebt in je disk station tijdelijk (of permanent) een 2e RAID aanmaken met nieuwe schijven. Ik heb zelf een tweetal schijven in RAID0 staan als tijdelijke opslag.
De zgn. packages moet je daarvoor betalen of zijn die graties?
De meesten zijn gratis (ben zelf nog geen betaalde tegengekomen).
Het expansion-slot t.b.v. de 10GBE adapter is een PCiEx8 slot. Heeft iemand al eens geprobeerd om daar wat anders in te stoppen dan een Netwerkadapter? Of slikt de Synology dat gewoon niet ?
Lijkt me dat dit niet gaat werken. De controle over (en afhandeling van) die adapter gaat geheel buiten jou als gebruiker om.

[ Voor 1% gewijzigd door Ettepet op 03-07-2012 22:50 . Reden: update (Bug-Report ingediend) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieo
Lijkt me dat dit niet gaat werken. De controle over (en afhandeling van) die adapter gaat geheel buiten jou als gebruiker om.
Zat te denken aan een USB3 controller.

Verder zet ik even elke vorm van Storage-expansion in de ijskast, we hebben goed nieuws gekregen van de hypotheek verstrekker :)

Edit:
[...]

Het staat op diverse plekken duidelijker uitgelegd, maar naar wat ik begrijp is het bedoeld om bij het toevoegen van grote schijven in een RAID van kleinere schijven de extra beschikbare ruimte toch te kunnen gebruiken (!!! mits !!! er voldoende grotere schijven worden bijgeplugt). In de extra ruimte wordt gewoon nog een RAID aangelegd, die transparant aan de huidige array wordt toegevoegd.
Klopt helemaal! Voor een zeer duidelijke RaidCalculator van Synology zelf klik hier. ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Henkieo op 08-07-2012 22:09 . Reden: iets gevonden. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefaanDG
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-06 10:56
Even een vraagje aan de DS3611/DS3612 bezitters.

Zijn er nu nog problemen met de packages zoals freak1 die indertijd ondervond omdat de processor niet goed werd herkent ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nope.

de proc was een X86, maar werd gemeld als een Bromolow. dat zit ondertussen keuring in de Synocommunity packages.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefaanDG
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-06 10:56
Bedankt voor de bevestiging

Niet dat 'k mijn plan niet kan trekken in de terminal, beroepsmatig heb ik daar zelfs dag-in dag-uit mee te maken, maar waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan.

Zit zelf nog wat te twijfelen tussen een 2411 en 3612 maar het feit dat de 2411 een ouder type is zal me waarschijnlijk wel over de streep trekken ;)

[ Voor 33% gewijzigd door StefaanDG op 03-08-2012 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatzert
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-06 16:36
StefaanDG schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 10:06:
Bedankt voor de bevestiging

Niet dat 'k mijn plan niet kan trekken in de terminal, beroepsmatig heb ik daar zelfs dag-in dag-uit mee te maken, maar waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan.

Zit zelf nog wat te twijfelen tussen een 2411 en 3612 maar het feit dat de 2411 een ouder type is zal me waarschijnlijk wel over de streep trekken ;)
De DS2413+ is een nieuw model. Deze staat nog niet op de Synology website, maar wordt wel al bij de firmwares beschreven. Ook staat hij al op mobile-harddisk.nl. Zit zelf ook te twijfelen over een 3612xs of de 2413+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
naja, hoeveel schijven heb je nodig?
max 24 of max 36..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 19:39
ga n.a.v. 10TB topic hier een berekening plaatsen van mijn zelfbouw op basis windows en areca die volgens mij stuk minder kost als in starttopic gesuggereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BartNL schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 14:08:
ga n.a.v. 10TB topic hier een berekening plaatsen van mijn zelfbouw op basis windows en areca die volgens mij stuk minder kost als in starttopic gesuggereerd.
doe je best :)
daarbij wel dezelfde kwaliteit aanhouden als de synology.
dus minimaal 2 jaar garantie op alle onderdelen, vervanging binnen 24 uur mogelijk en fabrikant aanbevelingen aanhouden..
en alleen al bij dat laatste ga je nat, want om fatsoenlijk RAID te draaien op een Areca zul je echt naa TLER schijven toe moeten.. en dat is grappig met 4 TB schijven...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-06 15:40
Het mooiste is als BartNL een roest, brons, zilver en gouden samenstelling weet neer te zetten. De zilveren samenstelling is dan de tegenhanger van de Synology en de gouden samenstelling de oplossing die de Synology voorbij gaat (inclusief garantie).

[ Voor 7% gewijzigd door Dadona op 29-03-2013 14:20 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
freak1 schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 14:16:
[...]
daarbij wel dezelfde kwaliteit aanhouden als de synology.
dus minimaal 2 jaar garantie op alle onderdelen, vervanging binnen 24 uur mogelijk en fabrikant aanbevelingen aanhouden..en alleen al bij dat laatste ga je nat, want om fatsoenlijk RAID te draaien op een Areca zul je echt naa TLER schijven toe moeten.. en dat is grappig met 4 TB schijven...
het is wel zo dat je nu enkel de sterke punten van de Synolgy noemt. terwijl het in het 10TB+ topic over de prijs ging. Ik heb ook een Synology overwogen maar een Windows / Areca / Norco combinatie gebouwd. Ik heb nu 2x 24 slots in de Norco's waaarbij ik zeker weet dat dit veel goedkoper kan als wat jij in de openingspost suggerereert.
Je opmerkingen m.b.t. Areca advies TLER negeer ik al jaren en heb 0,0 problemen in de zin dat ik nog nooit omdat schijven uit de array worden gegooid (komt ook zelden voor) data ben kwijt geraakt.
Mijn kosten overzichtje moet ik nog even opduikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BartNL schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 16:35:
[...]

het is wel zo dat je nu enkel de sterke punten van de Synolgy noemt. terwijl het in het 10TB+ topic over de prijs ging. Ik heb ook een Synology overwogen maar een Windows / Areca / Norco combinatie gebouwd. Ik heb nu 2x 24 slots in de Norco's waaarbij ik zeker weet dat dit veel goedkoper kan als wat jij in de openingspost suggerereert.
Je opmerkingen m.b.t. Areca advies TLER negeer ik al jaren en heb 0,0 problemen in de zin dat ik nog nooit omdat schijven uit de array worden gegooid (komt ook zelden voor) data ben kwijt geraakt.
Mijn kosten overzichtje moet ik nog even opduikelen.
prima.
lees wel even het complete topic :)
geef graag antwoord op vragen verder.

voor de duidelijkheid, ik denk dat ik in totaal 12 verschillende Areca kaarten heb gehad, de meest bizarre constructies heb gebouwd om maar zoveel mogelijk schijven te kunnen herbergen, en echt een complete been there done that kan overleggen..
denk dat ik nu een 14 jaar storage oplossing voor bij mij thuis bouw en bij vrienden, redelijke ervaring dus :)
de dag dat ik over ben gegaan op die synology omdat ik alleen nog maar storage op dat ding wilde hebben is echt zo'n heerlijke dag geweest..

klein aandachtspuntje over TLER, prima dat je het negeert, leuk dat het voor jou altijd goed heeft uitgepakt, je zit in de minderheid. zogauw je met je grootste kostenpost aan de gang gaat, de schijven, wil je echt wel bij geteste schijven blijven.. heb ook vrienden gehad die wel fors investerne in raid controllers en dan goedkope schijven erin knallen "want die raidcontroller was al zo duur".

beetje leuke controller kost je gewoon 1000 euro, doe daar schijfjes bij die compatible zijn en het loopt gewoon in de papieren.. die deskstars die ik nu gebruik die zijn 160 ex. per stuk.. compatible areca disks van 4 TB van hitachi zijn 350 t stuk.. koop dan maar eens 39 schijven :/

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
freak1, ik heb zelf niet thuis in de Synology spullen, maar aangezien je nu een hele set hebt staan. Het hele idee om voor Synology te gaan snap ik. Het is erg interessant dat ook een gewone gebruiker zelf iets kan regelen / oplossen en dat je zelf als beheerder iemand kan uitfoeteren is soms prettig.
Maar in welke mate zie jij de mogelijkheid om een mix te maken. Een Synology op de voorgrond met een lading aan schijven, maar de uitbreiding regelen middels een eigen brouwsel en dat echt 100% als NAS aanbieden. Dus de hele meuk middels iSCSI oid aanbieden. Dan kan dat brouwsel nog hotswap en LEDs krijgen enz. Maar de beheerkant is al geregeld door die ene Synology.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
ik geloof ook niet dat er een "beste" oplossing is en enige trigger was de prijs die in dit topic ten gunste van de Synology is. Mijn insteek is ook niet dat een Areca zo goed zou zijn. De Areca is wat mij betreft nodig omdat ik windows heb draaien.

Wanneer ik mijn eigen setup onder ZFSGuru / FreeNas zou draaien heb je voor €2257 een 48 slots oplossing (€47 / disk) netjes gemonteerd in een 19" rack. Dit dan gebaseerd op een M1015 en een SAS expander in 2x Norco4224 met 120mm fans en 120GB SSD bootdisk. Ik zie zelf niet waarom zo'n setup praktisch gezien minder zou zijn als een Synology.

Zelf draai ik onder windows en met een Areca 1882IX-24+BBU en Windows licenties kom ik op €3568 (€74/disk). Met de Areca hardwareraid heb je inderdaad nadeel mogelijke diskproblemen. Voor mij persoonlijk vind ik het prettig dat de server meer doet dan alleen fileserver zijn en ik gebruik hem daarnaast ook voor download, remux en squeezebox server.

Ik zie ook wel de voordelen van de Synology maar ervaar de nadelen van zelfbouw niet zodanig dat ik de flexibiliteit van zelfbouw wil inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Niet om voor het andere kamp te kiezen hoor, maar al die dingen kunnen toch ook met Synology? :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Tuurlijk maar dat is dan wel lastiger. Ik ben gewend aan NewsbinPro, AnyDVD HD, VirtualClonedrive, BDinfo en TSmuxer om maar wat tooltjes te noemen die ik m.u.v. NewsbinPro ook op mijn werkstation gebruik. Het is wat mij betreft dan alleen maar lastig wanneer de fileserver anders werkt als mijn werkstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mja, dat ik vind ik eerlijk gezegd een non-argument... NewsBin PRO vervangen met SabNZBd en je hebt er nooit meer omkijken ... VirtualCloneDrive heeft niets met een NAS te maken? BDinfo ook niet?

TSMuxer en AnyDVD zijn misschien een ander verhaal...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
FireDrunk schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 20:17:
...heeft niets met een NAS te maken? BDinfo ook niet? ...
ik geef in mijn post van 19:23 ook aan dat ik niet een zuivere fileserver draai

[ Voor 4% gewijzigd door BartNL op 29-03-2013 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
freak1 schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 17:09:
[...]lees wel even het complete topic :)
ondertussen wat meer gelezen zit redelijk op één lijn met je gedachten. Nadelen zijn voor mij zoals genoemd en de Norco's zijn ook voor de toekomst een setup heb die makkelijker te upgraden is. Ik zie ook wel de voordelen in de Synology maar belicht jij al voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dadona schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 17:16:
freak1, ik heb zelf niet thuis in de Synology spullen, maar aangezien je nu een hele set hebt staan. Het hele idee om voor Synology te gaan snap ik. Het is erg interessant dat ook een gewone gebruiker zelf iets kan regelen / oplossen en dat je zelf als beheerder iemand kan uitfoeteren is soms prettig.
Maar in welke mate zie jij de mogelijkheid om een mix te maken. Een Synology op de voorgrond met een lading aan schijven, maar de uitbreiding regelen middels een eigen brouwsel en dat echt 100% als NAS aanbieden. Dus de hele meuk middels iSCSI oid aanbieden. Dan kan dat brouwsel nog hotswap en LEDs krijgen enz. Maar de beheerkant is al geregeld door die ene Synology.
ik snap je comment niet helemaal denk ik?
je wilt een mix maken zodat je Iscsi krijgt, en hotswap e.d. ?
maar dat zit allemaal al standaard in dat ding?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hij bedoelt wss dat je een externe jbod doos maakt en die aan je synology hangt om zo de kosten te drukken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Inderdaad FireDrunk. :)

[ Voor 97% gewijzigd door Dadona op 30-03-2013 14:51 ]

De CSL/OT kroeg !

Pagina: 1 2 3 4 Laatste