• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:29
Die 1810G, is die fanless? Ik heb een 2824 en die maakt meer lawaai dan m'n fileserver waar 8 fans in zitten.

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
WickedStealthy schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 22:20:
[...]
Maar had gelezen dat LAG op die switch niet heel compatibel is.
Bekend fenomeen!
De LAG werkt wel goed, zolang je maar weet HOE in te stellen.
Zo had ik problemen met mijn ESX-servertje.
Op mijn Dell switch werkte de LAG-group in 1 keer.
Prik ik 'm op mijn HP switch... No way!
Oorzaak bleek 'm te zitten in Dynamic of Static LAG!
In de meeste situaties zal de Dynamic LAG gewoon goed werken. (zoals ook met mij QNAP) Maar voor ESX moest ik 'm op Static LAG zetten.
Nu ik hier van de week achter kwam begreep ik ook waarom mijn LAG tussen de Dell switches en HP switches eerst niet wilde werken.
Ik ga hier vandaag maar eens mee aan de slag om de trunks tussen de HP en Dell switches in de lucht te krijgen.
]Byte\[ schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 08:18:
[...]

Bekend fenomeen!
In de meeste situaties zal de Dynamic LAG gewoon goed werken. (zoals ook met mij QNAP) Maar voor ESX moest ik 'm op Static LAG zetten.
Nu ik hier van de week achter kwam begreep ik ook waarom mijn LAG tussen de Dell switches en HP switches eerst niet wilde werken.
Ik ga hier vandaag maar eens mee aan de slag om de trunks tussen de HP en Dell switches in de lucht te krijgen.
had datzelfde probleem eerst met de ds3611, had ik hem verkeerd ingesteld :/
naja, werkt nuw el als een treintje, ben er zelf erg blij mee.

verder qua stroomkosten, tja; ik zit nu op 350 watt voor de complete ds3611 met expansion units, de switch en de ventilatie.. prima te doen.

60 TB can not be enough

• WickedStealthy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-02-2024

WickedStealthy

Too slow to die ....

]Byte\[ schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 08:18:
[...]

Bekend fenomeen!
Volgens de specs zou het compatibel moeten zijn. De procurve ondersteunt IEEE 802.3ad (dynamic) en zou dus perfect moeten werken. Vandaar beetje mijn vraag. Zou moeten werken :) Maar heb liever een ervaring die dat bevestigt :)

Die switch voldoet perfect aan mijn eisen. Laag verbruik stabiel, niet duur en vooral fanless :)

• WickedStealthy

WickedStealthy

Too slow to die ....

zzattack schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 00:00:
Die 1810G, is die fanless? Ik heb een 2824 en die maakt meer lawaai dan m'n fileserver waar 8 fans in zitten.
Yep. Dat is de reden waarom ik hem gekocht heb :) Die Pro D-link was echt niet te doen ...
Trouwens bijkomende reden was dat ze ook een 8-poort versie hebben die via POE kan aangestuurd worden.
Daarnaast kan ik daardoor in verschillende kamers LAG gebruiken over die switchen aangezien ik overal minimaal 2 aansluitingen heb per contactdoos ...

• WickedStealthy

WickedStealthy

Too slow to die ....

freak1 schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 08:44:
[...]

had datzelfde probleem eerst met de ds3611, had ik hem verkeerd ingesteld :/
naja, werkt nuw el als een treintje, ben er zelf erg blij mee.

verder qua stroomkosten, tja; ik zit nu op 350 watt voor de complete ds3611 met expansion units, de switch en de ventilatie.. prima te doen.
Dat tikt toch al lekker aan als je die 24/7 hebt aanstaan. Nu voor de grote is natuurlijk niet veel.
Trouwens ik leun eerder naar deze unit dan de DS1511 of DS2411. Ik vermoed dat in die units de CPU toch de beperkende factor wordt ... In test die ik gelezen heb ergens was de DS2411 trager dan de DS1511.

Verwijderd

333 W continu is makkelijk rekenen 1kWh per 3 uur, en dus 8kWh per dag. Met een prijs van 25 eurocent zit je dan aan 2 euro per dag stroomkosten, of 730 euro per jaar.

Dat vind ik vrij veel, zelfs voor een 48TB raw storage NAS. Ga ik uit van 24 schijfjes van 2TB á 4W per stuk idle dan zit ik aan 96W + een systeem wat met 20 tot 50W wel moet lukken voor een bruwe quadcore/sixcore of zelfs 16 core (Interlagos). Natuurlijk zit daar geen Areca controller enzo bij, wat de stroomkosten aardig omhoog drijven. Maar grofweg verbruikt zijn setup twee keer zoveel als een zelfbouw setup, dat is denk ik wel een redelijke schatting.

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:26
WickedStealthy schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 14:13:
[...]

Dat tikt toch al lekker aan als je die 24/7 hebt aanstaan. Nu voor de grote is natuurlijk niet veel.
Trouwens ik leun eerder naar deze unit dan de DS1511 of DS2411. Ik vermoed dat in die units de CPU toch de beperkende factor wordt ... In test die ik gelezen heb ergens was de DS2411 trager dan de DS1511.
Ik ben zelf van de 1511+ naar de 2411+ gegaan en ik heb ook het gevoel dat hij iets langzamer is.
Nu ben ik em op dit moment aardig aan het misbruiken met downloaden, kopieren enz enz ( data moet toch over :) )
Ik merk er overigens niets van met kopieren of downloaden, tis meer het gevoel dat de web dingetjes wat langzamer zijn ( sab,sb en de dsm zelf ).
Desondanks ben ik er wel blij mee, je hebt even wat meer speelruimte als met de 1511
Heb er nu 6 x 2tb in raid 6 in zitten, komen er straks nog 2 bij, en dan kan ik nog steeds veel uitbreiden.
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 14:31:
333 W continu is makkelijk rekenen 1kWh per 3 uur, en dus 8kWh per dag. Met een prijs van 25 eurocent zit je dan aan 2 euro per dag stroomkosten, of 730 euro per jaar.

Dat vind ik vrij veel, zelfs voor een 48TB raw storage NAS. Ga ik uit van 24 schijfjes van 2TB á 4W per stuk idle dan zit ik aan 96W + een systeem wat met 20 tot 50W wel moet lukken voor een bruwe quadcore/sixcore of zelfs 16 core (Interlagos). Natuurlijk zit daar geen Areca controller enzo bij, wat de stroomkosten aardig omhoog drijven. Maar grofweg verbruikt zijn setup twee keer zoveel als een zelfbouw setup, dat is denk ik wel een redelijke schatting.
huh?
heb je het nu over mijn setup?
ik draai namelijk 36 schijven met daarbij ook nog eens de ventilatie van het serverhok (300m3/uur stille industrieele fans) de UPS en de 48 poorts switch...

ik kan je verzekeren dat dit vergeleken met mijn zelfbouw nas wederom een verlaging vwas van een kleine 100 watt...

60 TB can not be enough

• ]Byte[
freak1 schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 15:51:
[...] de ventilatie van het serverhok (300m3/uur stille industrieele fans)
300 m³ ??? wil je je hele woning in 1 a 2 uur ververst hebben? 8) Ik moet dat ook nog bouwen. Het is de bedoeling dat het een geïsoleerde kast wordt (ivm geluidsreductie) waar ik m'n hele 19" rack in kan zetten. Heb je nog tips? (merk / type fan's / valkuilen...?)
ik kan je verzekeren dat dit vergeleken met mijn zelfbouw nas wederom een verlaging vwas van een kleine 100 watt...
Dat was precies de reden waarom ik ook van de zelfbouw af ben gegaan. (en ik had er ook geen zin meer om ze zelf te bouwen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Nou freak.. Het weekend is voorbij. Dus kom maar op met de getallen! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
]Byte\[ schreef op maandag 19 september 2011 @ 09:05:
Nou freak.. Het weekend is voorbij. Dus kom maar op met de getallen! 8)
je hebt gelijk :) ik ga vanavond testen als het goed is!
jaja, ik stel het telkens uit, maar ik heb ook een leven ernaast zeg maar :P

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Dat gelooft niemand Freak1 ;)

Maar het zou een aardige bom duiten schelen als je het hele zwikje gewoon on-demand waar nodig via WoL aan zou kunnen zetten.

Ik ben een heftig tegenstander van 24/7 van dit soort thuis NAS dingen. Natuurlijk is het zo dat als je dit kunt betalen de energie rekening ook geen issue is. Maar aan de andere kant.

Stel dat het waar is dat je er nog een leven naast hebt, dan staat dat ding 99% van zijn tijd niets nuttigs te doen en kan de shit uit.

Cheers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Nounou, dat is wel heel kort door de bocht... Als ik 'm uit zet heb ik morgen een echtscheiding. 8)
Maargoed, het is voor een ieder weer een andere insteek en gebruik van zijn/haar NAS.
Die van mij draait o.a. iSCSI voor mijn VM's, waar o.a ook mijn hele telefonie (SIP, PSTN en ISDN), DNS, firewall etc in staan te snorren. Uit zetten is voor mij geen optie.
Maar als ik zie hoeveel mijn oude NAS verbruikte en deze QNAP... een giller. Ik had al veel eerder op deze doosjes moeten overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Q schreef op maandag 19 september 2011 @ 12:05:
Dat gelooft niemand Freak1 ;)

Maar het zou een aardige bom duiten schelen als je het hele zwikje gewoon on-demand waar nodig via WoL aan zou kunnen zetten.

Ik ben een heftig tegenstander van 24/7 van dit soort thuis NAS dingen. Natuurlijk is het zo dat als je dit kunt betalen de energie rekening ook geen issue is. Maar aan de andere kant.

Stel dat het waar is dat je er nog een leven naast hebt, dan staat dat ding 99% van zijn tijd niets nuttigs te doen en kan de shit uit.

Cheers.
haha eens, eens.

ik moet wel eerlijk zeggen dat je dus netjes een schedule in de Synology kan ingeven wanneer hij uit en aan moet.. dat zou ook al flink schelen.

ik werk nu echter met de automatische spindown en dat scheelt al genoeg :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:03

ride277

Cooled by Noctua

Ik lees alleen maar voors en tegens van diverse systemen, kant en klaar vs zelfbouw, maar wat mij interesseert is hoe je je systeem aan deze voorwaarde heb laten voldoen? (Uitgaande van het feit dat je wederhelft geen tweakert is)
eisen lijstje
wat moet de opstelling kunnen:

een lading eisen
bruikbaar voor mijn vriendin

| system specs |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ride277 schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:52:
Ik lees alleen maar voors en tegens van diverse systemen, kant en klaar vs zelfbouw, maar wat mij interesseert is hoe je je systeem aan deze voorwaarde heb laten voldoen? (Uitgaande van het feit dat je wederhelft geen tweakert is)

[...]
ohja, hebben we het helemaal niet over gehad ;)

naja, overzichtje dan maar :)
ik zit regelmatig in het buitenland, waarbij ik dus niet fysiek bij de storage oplossing kan.. en ook dan kunnen er dingen kapot. ik wilde dus makkelijk kunnen uitleggen aan mijn vriendin als er iets stuk was, wat er dan stuk was, bijvoorbeeld een harde schijf. mijn eerste oplossing (in een serverkast) gebruikte netjes een backplane en gaf aan dat er een HD stuk was door middel van een felle rode led bij die schijf, en dat was goed uit te leggen. mijn tijdelijke zelfbouw deed dat niet, zelfs niet in de hotswaps, en de Synology weer wel. dat was dus wel een eis voor mij.

ook moest het beheer compleet via web interfaces lopen, waarbij mijn vriendin volledig haar eigen mappen en rechten op de mappen kon beheren. ze deelt wel eens wat met mede studenten of collega's, en zat altijd te klootviolen met allerlei filesharing meuk. wat mij erg aanstond in de Synologywas dat ze makkelijk een accountje kan aanmaken voor bijv. een vriendin, en dat er dan een mailtje uitgaat naar die vriendin met alle gegevens. simpel en makkelijk dus.

alle download meuk is ook allemaal zonder gedoe met inloggen op allerlei servertjes maar gewoon een website waar alles duidelijk opstaat (couchpotato, headphones, sabnzbd, sickbeard)... geen gezever meer dus over kun je die film downloaden, ik ben dat kwijt.. ;)

wat dat betreft is die Synology gewoon bijzonder hufter-proof om het zo maar te zeggen. zij kan rustig bij haar eigen spullen, haar eigen spullen beheren, en al haar eigen dingen op dat ding doen, zonder dat ik daar uren uitleg aan hoef te geven.

en als belangrijkste.. op het HTForum is een term veel in gebruik, de WAF.. de WAF is daarin de Wife Acceptance Factor..
mijn zelfbouw Nassen voorheen hadden een hele lage WAF om het zo maar te zeggen. een eigen serverhok bouwen in huis is niet altijd een begin van een fijn gesprek in de avond, en herrie makende serverkasten ook al niet.. de Lian-Li behuizing was een verbetering maar scoorde ook niet bijzonder hoog..

de Synology is volgens mijn vriendin het eerste "computerding wat niet spuuglelijk is"... en mag zelfs in mijn kantoor staan ;) dat was ook een belangrijke reden voor mij :)

en ja, niet allemaal even rationeel, ik weet het :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
freak1 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 09:42:
[...]
en als belangrijkste.. op het HTForum is een term veel in gebruik, de WAF.. de WAF is daarin de Wife Acceptance Factor..
Whahahaha... Dan heb ik nu thuis een hoog WKAF... Wife & Kids Acceptance Factor!
"computerding wat niet spuuglelijk is"
Tja, het ziet er ook redelijk imposant uit met z'n 36 disken en "bodemloze put" aan opslag. d:)b
Maar ff een vraagje: heb je nu gewoon 1 volume van xxx TB of heb je aparte volumes gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
]Byte\[ schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 12:19:
[...]

Whahahaha... Dan heb ik nu thuis een hoog WKAF... Wife & Kids Acceptance Factor!

[...]

Tja, het ziet er ook redelijk imposant uit met z'n 36 disken en "bodemloze put" aan opslag. d:)b
Maar ff een vraagje: heb je nu gewoon 1 volume van xxx TB of heb je aparte volumes gemaakt?
staat erin he ;)

ik heb 3 X een SHR volume met 2 disk redundantie. in principe heeft dus elke "toren" een eigen volume, 20 TB per toren.

ik ben nu wat aan het testen, maar ben een beetje de weg kwijt met wat er nu exact getest gaat worden.. ga straks maar eens wat IOPS metingen doen e.d.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Ik zat al watertandend te kijken naar de geruchten over de DS3611, maar het IT budget is dit jaar daar niet voor geschikt ;-)

Ik maak zelf al weer enige tijd gebruik van een DS1010+ met een DX10, dus in totaal 10 x 2TB (gebruik WD RE schijven). Erg tevreden over, bijzonder weinig onderhoud (dat was wel anders met m'n Areca Windows server). Heb er wel gezegd 1x een wtf moment mee gehad (probleempje tijdens het expanden), maar dat loste zichzelf uiteindelijk weer op, wel nette support van Synology. Ik heb meer issues gehad met mijn Areca/Windows server en dat waren grotere zenuwslopende momenten.

Toen ik over wilde gaan op een kant-en-klaar NAS had ik een aantal aandachts punten:
- Minder 'werk' aan de opslag server.
- Meer support en een single point of contact (dus niet bij drie plus leveranciers).
- Minder ruimte, verbruik, warmte, en geluid.

Minder werk betekend dat je er minder tijd aan besteed en tijd=geld. Ik heb de NAS zakelijk aangeschaft en een zelfbouw zal vast een paar honderd euro schelen, maar als ik naar mijn uurloon kijk dan heb ik dat zo terug verdiend, zeker als je dat bekijkt over meerdere jaren. Reken eens uit, een beetje systeem beheerder rekent €50 ex. btw per uur, het verschil is ~€2000 inc. btw, dus dat is ~34 uur werk. Tel daar nog eens je investeerders aftrek vanaf en je zit zo aan 30 uur werk over een afschrijf termijn van 5 jaar. Volgens mij besteede ik al 30 uur per jaar aan zo een Areca/Windows bak.

M'n verbruik en daarmee ook direct de warmte productie was ~100W lager dan voorheen, dat kwam natuurlijk omdat ik een oude PCI-X Areca kaart had met een oudere AMD x2, wilde je minder wattage verbruik, dan leverde je enorm in op de processorkracht. Geluid scheelde ook een hoop en ik had nog wel veel tijd besteed aan lage geluidsproductie.

Als er wat mis is of ik heb vragen dan kan ik direct naar Synology, niet meer naar Areca of Microsoft of Supermicro (serverboard). Verder is Synology constant bezig om hun OSje te verbeteren en uit te breiden, je betaald daar geen extra licentie kosten voor en dat scheelt ook in the long run.

Ik vind het bijzonder dat je per box een RAIDset heb aangemaakt, daar heb ik ook over na zitten denken, want als per ongeluk dat fragiele kabeltje tussen die boxen los raakt heb je een probleem. Is dat ook jou gedachte gang geweest of had je een andere motivatie?

Eind dit jaar kunnen we 4TB schijven verwachten, 36x 4TB, lijkt je dat wat ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Cergorach schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 14:05:
want als per ongeluk dat fragiele kabeltje tussen die boxen los raakt heb je een probleem.
Uhmm... zit dat niet met schroefjes vast? Het lijkt mij toch van de zotte voor dat geld als je eerst je vrouw, kinderen en huisdieren moet africhten om niet dat 'fragiele kabeltje' aan te raken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brederodekater schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 14:55:
[...]

Uhmm... zit dat niet met schroefjes vast? Het lijkt mij toch van de zotte voor dat geld als je eerst je vrouw, kinderen en huisdieren moet africhten om niet dat 'fragiele kabeltje' aan te raken ;)
dat zit inderdaad met schroeven vast, maar wat me oprecht stoort aan de Synology is het feit dat er geen redundante voeding inzit.
wat mij daarom op de los volume per "doosje" heeft gezet is dat mocht er een voeding failen het hele volume eruit klapt, en niet een half volume..

ook kan ik in opperste nood nu alles snel moven naar een ander volume..

nog even een extra update;
ben nu bezig newznab te installeren.. moet eerlijk zeggen, valt me alleszins mee! loopt heerlijk vloeiend, import loopt goed, en het werkt zowaar.. :)
performt ook erg lekker, vele malen beter dan de XAMPP opsteling die ik voorheen had.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:16
@freak1:

zijn de oplossingen kant en klaar voor couchpatato sickbeard en sabnzb. is het gebruikersgemak daar nou wat makkelijker als bijvoorbeeld een DIY nas?

Suggesties wat hier te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@Robertobadje, are you kidding? Probeer je hem te plagen ofzo? Lees hierboven maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Q schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 20:12:
@Robertobadje, are you kidding? Probeer je hem te plagen ofzo? Lees hierboven maar. :)
robertobadjo schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 19:55:
@freak1:

zijn de oplossingen kant en klaar voor couchpatato sickbeard en sabnzb. is het gebruikersgemak daar nou wat makkelijker als bijvoorbeeld een DIY nas?
haha, wat Q zegt..

voor alle Synology's, behalve de mijne, is een kant en klare package op synoblog.superzebulon.org .
dat is toevoegen en knallen. vele vele malen gemakkelijker als een DiY NAS op windows..

nadeel: precies voor mijn Synology is hij er niet :')

maar hij komt eraan!

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
sorry had ff loos momentje :X

maar omdat ik een tijdje terug al eerder las dat packages niet naadloos op jouw synology gingen. en jij klaagde over dat je zelf moest compileren was voor mij even een aanleiding om te vragen hoe dat dus nu verloopt. aangezien we alweer een tijdje verder zijn. O-)

bij voorbaat sorry voor het loos momentje :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
freak1 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 15:58:
[...]
nog even een extra update;
ben nu bezig newznab te installeren.. moet eerlijk zeggen, valt me alleszins mee! loopt heerlijk vloeiend, import loopt goed, en het werkt zowaar.. :)
performt ook erg lekker, vele malen beter dan de XAMPP opsteling die ik voorheen had.
Welke tut gebruik jij daarvoor? Ben er ondertussen wel een aantal tegengekomen.

Eindelijk alle rechten ingesteld, twee 3TB schijven toegevoegd (die staat nu op uitbreiden, zal morgen wel klaar zijn), UPS geinstalleerd en een nieuwe netwerkswitch. Denk dat ik een aardig end ben. Geheugen 2GB uitbreiding komt morgen wel, geen zin om de kast open te maken nu.

Ook eindelijk een definitief besluit gemaakt over de DS409, die gaat naar een andere locatie als backupserver. Kan ik daar af en toe ook wat bestanden opzetten die op die locatie makkelijk zijn.
erikafoort schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 23:30:
[...]

Welke tut gebruik jij daarvoor? Ben er ondertussen wel een aantal tegengekomen.

Eindelijk alle rechten ingesteld, twee 3TB schijven toegevoegd (die staat nu op uitbreiden, zal morgen wel klaar zijn), UPS geinstalleerd en een nieuwe netwerkswitch. Denk dat ik een aardig end ben. Geheugen 2GB uitbreiding komt morgen wel, geen zin om de kast open te maken nu.

Ook eindelijk een definitief besluit gemaakt over de DS409, die gaat naar een andere locatie als backupserver. Kan ik daar af en toe ook wat bestanden opzetten die op die locatie makkelijk zijn.
ik gebruik de tutorial om spotweb te installeren.
ik heb hem al reeds gebootstrapped, dan simpelweg php-pear installeren.

wel was bij mij niet voldoende om de global webserver settings aan te passen (ook omdat ik het geheugen gebruik van php naar max 2048 mb heb opgeschroeft). heb met find php.ini gevonden, die geedit, en nu roep ik de scripts aan met /usr/bin/php als php versie, en dan werkt het als een treintje.

60 TB can not be enough

• ]Byte[
Freak, ik ben trots op je!
Voor iemand die geen / nauwelijks Linux ervaring heeft moet ik zeggen dat je het toch allemaal goed weet te vinden en op te lossen! _/-\o_ ;)

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
freak1 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 15:58:
dat zit inderdaad met schroeven vast, maar wat me oprecht stoort aan de Synology is het feit dat er geen redundante voeding inzit.
wat mij daarom op de los volume per "doosje" heeft gezet is dat mocht er een voeding failen het hele volume eruit klapt, en niet een half volume..
Waarom heb je dan niet gekozen voor de RP versie (Redundant Power Supply), is wel iets van €1800 voor de drie doosjes samen extra...

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
NVM

[ Voor 100% gewijzigd door Gizzy op 21-09-2011 16:26 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
Bump :)
Ondertussen al test resultaten van IOPS etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MadMike261 schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 16:31:
Bump :)
Ondertussen al test resultaten van IOPS etc?
even prio met persoonlijke dingen, excuus..

moet dit weekend voorbij zijn :)

60 TB can not be enough

• MadMike261
No probs :)
Dat is belangrijker, alleen er voor zorgen dat je het niet vergeten bent :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:09
bumpje... vind het te interessant om stil te laten vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik ben ook best benieuwd naar de resultaten qua IOPS en throughput!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
* ]Byte[ blijft het topic aandachtig volgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wederom mijn nederige excuses, ik heb een andere baan, en heb daar even wat Prio bij gelegd :)
ik ga er wel snel mee an de slag! ik ga sowieso vrijdag wat netwerk-drive performance dingen en wat reviews updaten

[ Voor 38% gewijzigd door KorneelB op 04-10-2011 13:01 ]

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMike261
Weer een weekje verder :)
Tijd voor een bumpje ^^

@Freak1
Als je nogsteeds geen benchmarks hebt gedaan ben ik alvast wel benieuwd naar welk(e) programma(s) je denkt te gaan gebruiken. Begin zelf ook wel nieuwschierig te worden naar de perfomance van mijn eigen array (6x 2TB in RaidZ2). Maar heb nog geen tijd gehad om vooronderzoek te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik bump even mezelf ;)

ben net terug uit het buitenland, en ben de laatste hand an het leggen aan de hyper-v opstelling.
ik wil een stuk in Linux draaien voor de snelheid te testen van mijn andere array's,waarmee weet ik nog niet.
voor windows ga ik via Iscsi werken, en daar ga ik de standaard tools voor gebruiken.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
MadMike261 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 15:26:
[...] ben ik alvast wel benieuwd naar welk(e) programma(s) je denkt te gaan gebruiken.
ATTO
IOMeter
hdparm
Crystal Disk Mark
HD Tune
[...]
Dit zijn zo snel er ff een paar die ik uit m'n hoofd kan opnoemen. Er zijn er genoeg beschikbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik blijf het topic volgen=D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 12:14
Oo leuk topic. Even een vraag he; waarom wordt er niet uitsluitend consumenten hardware gebruikt? Zou je dan niet veel goedkoper uitkomen?

#ProductPrijsSubtotaal
36Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 59,90€ 2.156,40
7Highpoint RocketRAID 2640X4SGL€ 84,50€ 591,50
1MSI Big Bang MARSHAL (B3)€ 340,-€ 340,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.087,90

Bovenop deze prijs zal nog +- 1000 euro komen ivm met CPU/GPU/PSU/RAM/behuizing e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Dit is consumenten-hardware...
Je moet hierbij niet vergeten dat freak er voor gekozen heeft om, in tegenstelling tot jouw wensenlijstje, géén zelfbouw meer te doen!

[ Voor 31% gewijzigd door ]Byte[ op 19-10-2011 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 00:00
C.Hariri schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 11:58:
Oo leuk topic. Even een vraag he; waarom wordt er niet uitsluitend consumenten hardware gebruikt? Zou je dan niet veel goedkoper uitkomen?
...
Bovenop deze prijs zal nog +- 1000 euro komen ivm met CPU/GPU/PSU/RAM/behuizing e.d.
Dit heeft Freak1 eigenlijk al in TS gezet freak1 in "40 TB+: Zelfbouw Versus Synology DS3611xs" ook is dit verder in het forum al een keer voorbij gekomen.

Edit:
Freak1 heeft wel desktop HDD's in zijn Synology gestopt en wel deze: pricewatch: Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB

[ Voor 17% gewijzigd door bassiexp op 19-10-2011 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waanzinnig: 40 TB thuis :-) Toch wel een beetje bewondering voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:10

qless

...vraag maar...

Heb je nu "maar" 1 extender in gebruik?

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!
qless schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 11:10:
Heb je nu "maar" 1 extender in gebruik?
oeh, kick!

nou, groetjes uit Milaan, en dat is ook meteen de reden dat het weer even stilligt :)

maar ik heb nu de hoofdunit in gebruik samen met 1 extender gevuld met 2 TB consumenten schijven. dan zit er nog een andere extender bij die ik aankoppel als ik ISCSI nodig heb, daar zitten enterprise class schijven in..

60 TB can not be enough

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:03
freak1 schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 08:09:
ik bump even mezelf ;)

ben net terug uit het buitenland, en ben de laatste hand an het leggen aan de hyper-v opstelling.
ik wil een stuk in Linux draaien voor de snelheid te testen van mijn andere array's,waarmee weet ik nog niet.
voor windows ga ik via Iscsi werken, en daar ga ik de standaard tools voor gebruiken.
En heb je al wat snelheid test kunnen doen via ISCI, volg dit topic al een tijdje, en heb zelf al een hypver-v opstelling staan, alleen staan de images intern, en wil gaa overstappen op een nas, dus zou leuk zijn als je wat test resultaten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nou, tijd voor maar weer eens een update.
deze week eindelijk weer een aantal dagen in NL.

mijn huidige humeur mbt de Synology:
not all that good.

mijn vader is wat aan het schilderen in mijn huis en is gestruikeld over de powercable die naar mijn Synology loopt. geen probleem zou je zeggen, zit netjes achter een UPS (powercable is nodig ivm verbouwing, ben de groep aan het verleggen).

nou, niet dus. alles zat achter de UPS, behalve mijn extender voor volume2. even in de rats gezeten maar na een reboot alles weer prima.
ik heb nog wat veranderd, weer een reboot, en niks meer. geen enkel respons meer.
switch gereset en toen kreeg ik weer respons, alleen toen werkte alleen nog maar Sickbeard. headphones, sabnzbd, niks werkte meer. reboot, en niks meer. switch gereboot en ik kwam er weer op. wel rapporteerde mijn switch een 10mbit connectie en spanning tree protocol zeurde over een loop detected..

naja, dan maar ene upgrade naar de nieuwe versie van DSM (die heb ik uitgesteld ivm de problemen met installeren packages voor de bromolow CPU).
nieuwe DSM, zelfde laken en pak. uiteindelijk kwam ik erachter dat mijn netwerkinterface 4 volkomen verdwenen was uit mijn Synology, en dat de poort die voorheen 4 was, ineens 2 is geworden.
Lag dus maar verwijderd, LAG uitgezet op de switch, reboot en alles leek weer prima te zijn. weer vanalles moeten editten in mijn php.ini enzo om newznab weer aan de gang te krijgen maar het werkte tenminste.
or so i thought.

als ik naar een directory ging, dan kon ik daar niks meer. deed ik LS, dan hing hij gewoon. kun je nagaan hoe ik in de rats zat. naja, dat was na een uur ineens voorbij, waarschijnlijk disk check ofzo, maar geen leuk moment.

anyway, ik ben not very amused op dit moment. Synology support geeft als advies om DSM maar opnieuw te installeren. lachen, dan ben ik dus heel newznab kwijt. naja, dat moet dan maar. heb er toch het nodige gezeik alweer mee gehad, laat maar dus. de packages zijn ondertussen wel volledig compatible met mijn Synology, dus ik denk dat ik vanmiddag maar eens een reinstall ga doen.. heb het waarschijnlijk zelf naar de kloten geholpen met al mijn gedoe, maar ik baal hier wel van..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
en top had niets zinnigs te melden op dat moment? (of iostat -x etc)
Geen idee hoe het onderwater in elkaar zit, maar ik kan me voorstellen dat software raid niet erg gelukkig word van het compleet verliezen van z'n raidset en dat het filesystem daarop d'r al helemaal niet gelukkig van word. Vraag blijft dan wel hoe het komt dat de netwerk config ook ineens niet meer klopt, al zou dat kunnen zijn dat je DSM partitie ook beschadigd geweest is of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het valt mij op met de synology en Netgear kastjes, dat je er van alles mee kan, maar zodra je dus een beetje wat anders wil, dan sta je toch vaak wat meer te pielen dan als je zelf je box bouwt.
Niet direct, maar zeker in een later stadium als je dus wat meer functionaliteit wilt.

Ten tweede kun natuurlijk roepen, als ik problemen heb, dan wil ik kunnen bellen en dan wordt het opgelost.
Maar ook hier loop je vaak vast op een helpdesk, die eerst roepen, zet alles maar even terug naar default, en installeer opnieuw.
Kun je op zo'n moment dus helemaal niks mee.
Zelf een Netgear gehad die wel eens zo maar de mirror ging rebuilden.
Out of the Blue.
Antwoord van de helpdesk, even opnieuw de array maken.
Nu is dat met 2 TB nog wel te doen, maar 40TB waar laat je die data even. ??

Met zelfbouw weet je wat je hebt, je hebt dat ding van de grond af aan opgebouwd zowel soft als hardware matig.
Je weet dus waar je knelpunten kunnen zitten.
Ook van alle additionele software weet je van de hoed en de rand.
Niet alleen maar klikken en kijken of het werkt, nee je weet wat meer van het systeem waardoor je in mijn ogen gewoon wat flexibeler bent.

Voor een gros van alle gebruikers zijn het prima oplossingen, maar ik kies dan toch maar voor wat meer flexibiliteit.

Verders denk ik dat er maar weinig optie's zijn die je 100% tevredenheid geven.
Soms wil je ook even snel en niet moeilijk, soms wil je gewoon lekker sleutelen enz enz.
Het blijft een kwestie van kiezen.

Ik ben zelf meer dan tevreden met mijn Proliant ML110G6 Storage server (als ik dat wel zo mag noemen ;) ) met 6 schijven draaiende op FreeBSD 9.0RC2 en ZFS.

Gr
Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dit soort situaties zijn altijd leermomenten. Backuppen naar een externe locatie is noodzakelijk als je data je lief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zo, even rust in de tent weer :)

net een herinstall van Synology gedaan (supereasy, 8 seconden knopje inhouden, software opnieuw laden, ding helemaal clean, alle data behouden. super!

maarrrrr, nog steeds is een netwerk adapter pleitos.

installatie van de pakketten deze keer echt feilloos! gewoon de superzebulon URL invullen en dan de pakketjes aanklikken. supereasy :)

dus ben wel erg gelukkig dat dit allemaal zo makkelijk ging, maar baal nog steeds van de kapotte netwerkpoort. case aanmaken dus.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Niet te hopen dat je je case straks x weken kwijt ben... Zou de data maar vast naar de expanders verhuizen / copying... just to be sure.
Als je een expander een tijdje kwijt ben is al vervelend, maar de main case....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
Dus dit wordt de ultieme test; Zelfbouw versus Synology.

Met zelfbouw;

1) Een nieuw netwerk kaartje aanschaffen en gaan met die banaan. De kosten zijn te overzien.
2) In het geval van een onboard netwerk kaart je moederbord RMAen, of een extra netwerk kaartje erin prikken.

Met Synology;

1) Case openen met Synology en kijken hoe ze dit zullen aanpakken. Ik ben erg benieuwd!
2) Een nieuwe kopen?? best prijzig

[ Voor 3% gewijzigd door brederodekater op 15-11-2011 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brederodekater schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 09:52:
Dus dit wordt de ultieme test; Zelfbouw versus Synology.

Met zelfbouw;

1) Een nieuw netwerk kaartje aanschaffen en gaan met die banaan. De kosten zijn te overzien.
2) In het geval van een onboard netwerk kaart je moederbord RMAen, of een extra netwerk kaartje erin prikken.

Met Synology;

1) Case openen met Synology en kijken hoe ze dit zullen aanpakken. Ik ben erg benieuwd!
2) Een nieuwe kopen?? best prijzig
naja, ga dus nu de case aanmaken.. bummeritos.. maar als het goed is is het idd schijven overprikken en gaan.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
freak1 schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 11:27:
[...]

naja, ga dus nu de case aanmaken.. bummeritos.. maar als het goed is is het idd schijven overprikken en gaan.
Ik ben benieuwd of je eerst een nieuwe toegestuurd krijgt zodat je direct je schijven kunt overzetten, en daarna pas de kapotte kunt terugsturen. Het zou niet cool zijn als je eerst de kapotte moet opsturen en moet wachten op de vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brederodekater schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 11:34:
[...]

Ik ben benieuwd of je eerst een nieuwe toegestuurd krijgt zodat je direct je schijven kunt overzetten, en daarna pas de kapotte kunt terugsturen. Het zou niet cool zijn als je eerst de kapotte moet opsturen en moet wachten op de vervanger.
moet eerlijk zeggen dat ik dat ook niet ga accepteren. ik heb er extra geheugen inzitten, 2 expanders, heb t ding gewoon nodig...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
laat ons even weten hoe de support afdeling gaat reageren van synology. niet geheel onbelangrijk natuurlijk.

het kan zo zijn dat doordat iemand is gestruikeld over 1 kabel precies die poort uit zijn verband heeft getrokken en kapot gemaakt heeft.

dit staat dus los van de machine zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertobadjo schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:16:
laat ons even weten hoe de support afdeling gaat reageren van synology. niet geheel onbelangrijk natuurlijk.

het kan zo zijn dat doordat iemand is gestruikeld over 1 kabel precies die poort uit zijn verband heeft getrokken en kapot gemaakt heeft.

dit staat dus los van de machine zelf.
naja, hij staat in een afgesloten server rack in een afgesloten server hok in mijn eigen huis. daar lopen niet veel mensen rond ;)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp ga je gewoon liegen tegen de supportafdeling van Synology om zo een gratis RMA te krijgen voor een fysieke beschadiging (kapotte netwerkpoort) die je eigen schuld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sloth schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:03:
Dus als ik het goed begrijp ga je gewoon liegen tegen de supportafdeling van Synology om zo een gratis RMA te krijgen voor een fysieke beschadiging (kapotte netwerkpoort) die je eigen schuld is?
bareuh?

volgens mij hebben een paar mensen half gelezen voordat ze typten..

voor de goede orde;
ik heb een kapotte netwerkpoort. als in, de netwerkpoort is volkomen verdwenen uit DSM. dit is waarschijnlijk al even zo, maar is me pas opgevallen nadat ik de unit moest rebooten omdat mijn vader over de powercable naar het serverhok is gestruikeld en zo even en expander zonder stroom heeft gezet. de hoofdunit heeft dus NOOIT zonder stroom gezeten, en er is niemand over wat voor netwerkkabel of wat dan ook gevallen binnen mijn serverhok. dat heb ik ook nergens beweerd.
mijn probleem is simpelweg dat een van de 4 netwerkpoorten "kwijt" is binnen DSM, zowel in de oude als in een gloednieuwe installatie.

verder wel fijn om zo beschuldigd te worden van dat ik zou willen liegen tegen een support afdeling. :X

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
* robertobadjo beschuldigd niemand.

en vind niet dat je beschuldigd moet worden met liegen voor een RMA.

maar wat wel raar is dat zomaar je lan4 eruit klapt zonder hoe of wat. logs kan je natuurlijk niet meer terug vinden want die zullen wel verloren zijn gegaan met de flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertobadjo schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:21:
* robertobadjo beschuldigd niemand.

en vind niet dat je beschuldigd moet worden met liegen voor een RMA.

maar wat wel raar is dat zomaar je lan4 eruit klapt zonder hoe of wat. logs kan je natuurlijk niet meer terug vinden want die zullen wel verloren zijn gegaan met de flash.
ik snap gewoon niet helemaal waar sloth vandaan haalt dat ik zou willen liegen?

ik heb overigens alle logfiles en de kernel dump voor het flashen netjes opgeslagen :)

op de een of andere manier was hij er voor de reboot wel, na de reboot niet meer :/
vage shizzle dus..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Het was een vraag, geen beschuldiging.

In deze post geef je aan dat de problemen begonnen zijn nadat je vader is gestruikeld over de powercabel.

Hier suggereert iemand dat net door het struikelen van je vader over die kabel de poort fysiek beschadigd kan zijn, waarna jij letterlijk in de post erna lijnrecht tegen je eerdere statement ingaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 13:10
sloth schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:25:

In deze post geef je aan dat de problemen begonnen zijn nadat je vader is gestruikeld over de powercabel.

Hier suggereert iemand dat net door het struikelen van je vader over die kabel de poort fysiek beschadigd kan zijn, waarna jij letterlijk in de post erna lijnrecht tegen je eerdere statement ingaat :?
Dan is jouw vraagstelling wat vreemd, want het kwam nogal beschuldigend over op me.

Verder is er een verschil tussen rondlopen en even in het hok moeten zijn om te schilderen :)
Verder is het poortje niet fysiek kapot getrokken door zijn vader, maar na een powerdown toen ze papa niet uitkeek :) Er is een verband, maar toch ook weer niet :P

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sloth schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:25:

yup, powercable, netwerkcable, 2 verschillende kabels. ook is, en daar was ik wellicht niet duidelijk genoeg over, de powercable de kabel die nu het complete hok tijdelijk van stroom voorziet, niet de kabel die direct de synology ingaat. dat hok heeft normaliter een eigen groep, maar heeft even een tijdelijk verlengsnoer ivm verbouwing.

verder was het een behoorlijk beschuldigende vraag, maargoed, als dat zo niet bedoeld is dan prima.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YaaD schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:30:
[...]

Dan is jouw vraagstelling wat vreemd, want het kwam nogal beschuldigend over op me.

Verder is er een verschil tussen rondlopen en even in het hok moeten zijn om te schilderen :)
Verder is het poortje niet fysiek kapot getrokken door zijn vader, maar na een powerdown toen ze papa niet uitkeek :) Er is een verband, maar toch ook weer niet :P
oh, het serverhok is niets meer dan dat, een hok om een serverrack heen :) voorzien van de nodige isolatie om het lekker stil te laten zijn. daar is dus niemand ingeweest, het ging puur om de stroomvoorziening naar dat hok toe.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Misverstand uitgeklaard dus, het was me niet duidelijk dat het om de stroomvoorziening naar je gehele server ruimte ging.
Mijn excuses mocht mijn vraagstelling beschuldigend overgekomen zijn, dat was niet mijn bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sloth schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:38:
Misverstand uitgeklaard dus, het was me niet duidelijk dat het om de stroomvoorziening naar je gehele server ruimte ging.
Mijn excuses mocht mijn vraagstelling beschuldigend overgekomen zijn, dat was niet mijn bedoeling.
akkoord! ik wacht rustig af op het antwoord op mijn RMA vraag ondertussen :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Al een reactie gehad op je RMA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jup, gisteren rond gekregen..
garantievoorwaarden zijn vrij simpel, heb recht op onmiddelijke vervanging, maar dan wel als ik de unit naar de verkopende partij breng. dus op 6 december heb ik zelf pas tyijd, neem ik de unit mee, schijfjes omzeten, testen en weer weg :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
freak1 schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 14:52:
[...] heb recht op onmiddelijke vervanging, maar dan wel als ik de unit naar de verkopende partij breng.
Maak ze maar vast warm bij de verkopende partij dat ze er vast eentje op voorraad nemen.
Anders sta je daar straks op 6 dec. en hebben ze 'm niet (meer) op voorraad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
]Byte\[ schreef op zondag 20 november 2011 @ 21:42:
[...]

Maak ze maar vast warm bij de verkopende partij dat ze er vast eentje op voorraad nemen.
Anders sta je daar straks op 6 dec. en hebben ze 'm niet (meer) op voorraad...
oh er staat er eentje klaar :)
heb echt niets te klagen over mobile-harddisk.nl .. heb aangegeven dat Synology aan heeft gegeven dat hij vervangen moest worden, en ze hebben er meteen een klaar gezet, no questions asked...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
freak1 schreef op maandag 21 november 2011 @ 07:44:
[...] en ze hebben er meteen een klaar gezet, no questions asked...
Héél netjes! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Hey freak... Ooit al eens gekeken naar een BackBlaze?
Dan heb je 135 TB voor $ 7384,- (betwijfel of dat nog steeds zo is met de huidige diskprijzen) en dat allemaal in één 4U chassis.
Zelf zou ik er dan nog wel een fatsoenlijk NICje erbij proppen. Want twee onboard NIC's (Gb) is dan ook weer wat karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 15:40
Vet ding!

maar, koop je nu ook die hdd`s als ze zo prijzig zijn?

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Tja... hun rekenen nog met een prijs van $ 120,- per disk.
En diezelfde disk kost op dit moment bij Alternate nog altijd € 159,90 (tevens de goedkoopste in de PW)
Ik weet niet wat de prijs in de US op dit moment is, maar het zou een idee kunnen zijn om ze zelf uit de US te halen als het echt veel scheelt...
Maarja... Je hebt er wel 45 nodig om die pod vol te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 14:10
]Byte\[ schreef op woensdag 30 november 2011 @ 12:17:
Tja... hun rekenen nog met een prijs van $ 120,- per disk.
En diezelfde disk kost op dit moment bij Alternate nog altijd € 159,90 (tevens de goedkoopste in de PW)
Ik weet niet wat de prijs in de US op dit moment is, maar het zou een idee kunnen zijn om ze zelf uit de US te halen als het echt veel scheelt...
Maarja... Je hebt er wel 45 nodig om die pod vol te krijgen.
De prijzen in de US zijn natuurlijk ook gestegen, kennissen in de VS klagen ook al over de hoge prijzen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Dat ze gestegen zijn mag duidelijk zijn.
De vraag is alleen hoeveel en wat kosten ze op dit moment daar!
Hier in NL draaien ze er hun hand ook niet voor om om de brandstofprijzen zo weer met 5 cent of meer te verhogen.
Maar als je dan tegen een Amerikaan zegt dat de Euro 95 hier rond de € 1,61 (~ $ 2,14) per liter aan de pomp kost, vraagt ie je waarschijnlijk of je stoned ben of zwaar aan de pillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
]Byte\[ schreef op woensdag 30 november 2011 @ 12:05:
Hey freak... Ooit al eens gekeken naar een BackBlaze?
Dan heb je 135 TB voor $ 7384,- (betwijfel of dat nog steeds zo is met de huidige diskprijzen) en dat allemaal in één 4U chassis.
Zelf zou ik er dan nog wel een fatsoenlijk NICje erbij proppen. Want twee onboard NIC's (Gb) is dan ook weer wat karig.
yes :)

heb ik naar gekeken maar bijzonder ongeschikt om meerdere manieren;
snelheid is absoluut geen prio voor hun, dat is ook te zien aan de hoeveelheid port multipliers. voor mij wel belangrijk.

heb er wel naar gekeken maar wilde gewoon af van zelfbouw.

en ik heb mijn Synology volzitten (36X2tb) dus ik hoef geen schijven meer te kopen :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Als je dan echt snelheid wilde hebben... Waarom heb je dan geen 10Gb switch genomen en 15k SAS-disken of SSD's?
Dan is ie pas echt snel.
Maar oké... prijs is er ook naar.
Wat je nu heb staan is ook wel een "leuk alternatief"! 8) (ik doe het je (nog) niet na)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 14:10
]Byte\[ schreef op woensdag 30 november 2011 @ 13:28:
Dat ze gestegen zijn mag duidelijk zijn.
De vraag is alleen hoeveel en wat kosten ze op dit moment daar!
Hier in NL draaien ze er hun hand ook niet voor om om de brandstofprijzen zo weer met 5 cent of meer te verhogen.
Maar als je dan tegen een Amerikaan zegt dat de Euro 95 hier rond de € 1,61 (~ $ 2,14) per liter aan de pomp kost, vraagt ie je waarschijnlijk of je stoned ben of zwaar aan de pillen.
Het wordt offtopic, maar relatief net als hier meer dan 200% voor de modellen van WD bijvoorbeeld. Het is dus nog net zo (on)aantrekkelijk om daar een aantal schijven van over te laten komen, al was het maar wegens belasting en garantie.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
]Byte\[ schreef op woensdag 30 november 2011 @ 13:45:
Als je dan echt snelheid wilde hebben... Waarom heb je dan geen 10Gb switch genomen en 15k SAS-disken of SSD's?
Dan is ie pas echt snel.
Maar oké... prijs is er ook naar.
Wat je nu heb staan is ook wel een "leuk alternatief"! 8) (ik doe het je (nog) niet na)
15k sas disks zijn relatief niet veel sneller dan de gewone 7200rpm disks, ze hebben de mogelijkheid een veel hogere disk i/o te realiseren.
verder heb ik een fully manager 48 poorts gigabit switch met een 96gbps backplane hangen, welke met 4maal gb in een LAG gekoppeld is aan mijn Synology. ook heeft de Synology expliciet de mogelijkheid om een 10 GBE switch aan te sluiten, dus ja, daar heb ik wel degelijk rekening mee gehouden :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zo, daar zijn we dan weer :)

vandaag de Synology omgeruild en moet zeggen dat de service perfect is.
had gevraagd of ik ter plaatse de unit kon omruilen en testen..
rustig geheugen omgeprikt, alle schijven omgeprikt, en alles aan. alle settings over en perfect werkend :)

en voila, daar was ineens de spannende 4e netwerkverbinding weer!
alles draait nu iig, morgen eens met de iscsi targets aan de gang :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
freak1 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 17:28:
zo, daar zijn we dan weer :)

vandaag de Synology omgeruild en moet zeggen dat de service perfect is.
had gevraagd of ik ter plaatse de unit kon omruilen en testen..
rustig geheugen omgeprikt, alle schijven omgeprikt, en alles aan. alle settings over en perfect werkend :)

en voila, daar was ineens de spannende 4e netwerkverbinding weer!
alles draait nu iig, morgen eens met de iscsi targets aan de gang :)
Cool! I am impressed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynoot
  • Laatst online: 27-08 06:23
Even een vraagje. Een paar posts terug zei je dat je 2 schrijven als reserve houdt en dat je geen backups maakt. Daarbij zei je dat als je in de gaten hebt dat een hdd raar gaat doen dat je dan snel alle data overzet naar een reserve disk. Nu de vraag, hoe houd je bij of een hdd raar gaat doen? Is dat een programma op de Synology? Ben er toch wel benieuwd naar! :)

Laat maar 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Dynoot op 06-12-2011 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dynoot schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 17:42:
Even een vraagje. Een paar posts terug zei je dat je 2 schrijven als reserve houdt en dat je geen backups maakt. Daarbij zei je dat als je in de gaten hebt dat een hdd raar gaat doen dat je dan snel alle data overzet naar een reserve disk. Nu de vraag, hoe houd je bij of een hdd raar gaat doen? Is dat een programma op de Synology? Ben er toch wel benieuwd naar! :)

Laat maar 8)7
was echt wel een goede vraag hoor :)
DSM (het Synology OS) houdt het zelf iig in de gaten. wanneer er issues zijn worden deze via de mail gemeld, en zo nu en dan controleer ik de volumes zelf.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynoot
Okee gelukkig maar :P
Thanks voor de uitleg, ik zit zelf ook te kijken naar een Synology nas en ik vind het wel handig dat als er iets mis is het me gemeld wordt. Want dan hoef ik niet van al me media nog is een keer een backup te maken. ;)
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 22:28
Dynoot schreef op woensdag 07 december 2011 @ 07:27:
[...]

Okee gelukkig maar :P
Thanks voor de uitleg, ik zit zelf ook te kijken naar een Synology nas en ik vind het wel handig dat als er iets mis is het me gemeld wordt. Want dan hoef ik niet van al me media nog is een keer een backup te maken. ;)
Thanks!
<Behoorlijk offtopic>. Dit gaat natuurlijk alleen maar op als je er geen problemen mee hebt je data kwijt te zijn als je hut afbrand. </Behoorlijk offtopic>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Ach Refro...
Het houdt ook ooit eens ergens een keertje op natuurlijk.
Het is net als een brandverzekering.... je hebt 'm wel, maar hoopt 'm nooit nodig te hebben.
/me ]Byte[ zet anders wel een replicatie op met freak...
zelfs dan moet je je afvragen of je wel voldoende beschermd ben bij een overstroming en ]Byte[ en freak staan beide onder water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynoot

Offtopic:
Ja dat snap ik :) Maar de nas zal vooral bedoeld zijn voor films, muziek etc. Dus niet echt dingen die onvervangbaar zijn. Van de echt belangrijke dingen zal ik schrijven in raid zetten en ook in dropbox gooien. Maar zoals ]Byte[ al zegt, het houdt natuurlijk ergens is een keer op.

[ Voor 9% gewijzigd door Dynoot op 07-12-2011 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hmm bummer..

mijn Synology is nu verbonden via LAG (en werkt weer!) en wordt herkend als LAG. nu verbind ik ook mijn server via ISCSI en de snelheid is om van te huilen..

ik gebruik 3 poorten op de Synology, dus ik zou tot 300 mb/sec moeten kunnen halen.. HDtune vind echter dat het max 32 mb/sec is..

wat bagger zeg.. :/

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:26
Mja lijkt me haast een config dingetje ofzo.
Dingen hebben veel hogere specs.
Ik heb een klant een 1511+ staan via iscsi en snelheid is gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:55
1 op 1 kan je toch nooit meer dan 1 lijntje halen? Zelfs niet met LAG?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:26:
1 op 1 kan je toch nooit meer dan 1 lijntje halen? Zelfs niet met LAG?
LAG = link agregration.. dan zou ik gewoon 3gbps moeten halen.. mijn netwerkadapter wordt ook keurig weergegeven in windows als een 3gbps netwerk adapter..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
snap ik, maar het licht totaal aan het load balancing alogritme dat gebruikt wordt.
Round Robin is een van de weinige die single <-> single goede performance haalt, maar dat ondersteund Windows erg slecht volgens mij.

Kan je eens een laten zien hoe je het in Windows gedaan hebt?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heb het alweer aangepast :)

het blijkt dat multipath IO gebruikt moet worden, omdat de Synology geen sessies van meer dan 1 GB op kan zetten over een LAG.. dus ik ben aan het rommelen :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dus moet je over 1 iSCSI link meerdere sessies openzetten, of 2 iSCSI connecties maken (2 ip's...)

Even niets...

Pagina: 1 2 3 4 Laatste