Verwijderd

]Byte\[ schreef op donderdag 01 september 2011 @ 10:33:
CiPHER, sommige mensen willen blijkbaar graag altijd het laatste woord hebben.
Bij mij bekruipt het gevoel dat jij ook in die categorie valt.
Jammer dat je dat zo ziet; ik heb gereageerd met de intentie de TS oprecht te helpen; omdat bij het lezen van zijn TS en de reacties over ZFS ik dacht hier een toegevoegde waarde bij te hebben. Helaas zit de TS niet te wachten op nog meer feedback over het ZFS alternatief, dat respecteer ik. Maar eerlijk gezegd kan ik je reactie niet goed plaatsen.
JA, ook ik zou dingen misschien anders hebben gedaan.
Het punt is niet wat ik of anderen zou doen, het punt is welke oplossing het beste aansluit bij de wensen/eisen van de TS. Dat is het enige wat telt, en ik heb getracht me daarop te concentreren. Jammer genoeg pakte dat niet zo goed uit.
Natuurlijk, smaken verschillen. Maar je moet ook weten wanneer je het besluit van een ieder moet respecteren.
Hiermee impliceer je dat ik niet doe of gedaan heb. Nogmaals: als je een topic aanmaakt niet om informatie mee te delen maar om feedback op jouw voorstel te krijgen, betekent dat automatisch dat je ook reacties krijgt over alternatieven waar je in eerste instantie niet helemaal positief tegenover staat. Dan kun je mensen die reageren, zoals ik, niet verwijten dat ze een ander niet respecteren; zeker niet als die een oprechte poging hebben gedaan zich te verplaatsen in de TS. Helaas blijkt dat in mijn geval niet zo goed gelukt te zijn.

Verwijderd

freak1 schreef op donderdag 01 september 2011 @ 10:24:
ik zit bij electrabel, dus ik betaal grofweg 22 cent per kwh. dat is per 7 uur 2 euro (grofweg) dan is 8 euro/dag.
ongeveer 240/maand dus.. als hij continu vol gas ging. ik weet dat mijn voorschot (en daarmee kom ik goed uit) nu op 270/maand ligt electra en gas voor een huis van 180m2.
:?
Zelfs continu 309 Watt (je worst case) komt op 'slechts' ~€50 per maand (0.309 x 0.22 x 24 x 31)

240/maand zou een continuverbruik van bijna 1.5 kW betekenen?

-edit: ik zie het al, je denkt aan 'per 7 uur 2 euro', maar het is 'per 7 uur 2 kWh', een factor 0.22-1 (= ~5) lager dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2011 10:58 ]

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 10:54:
[...]

Zelfs continu 309 Watt (je worst case) komt op 'slechts' ~€50 per maand (0.309 x 0.22 x 24 x 31)

-edit: ik zie het al, je denkt aan 'per 7 uur 2 euro', maar het is 'per 7 uur 2 kWh', een factor 0.22-1 (= ~5) lager dus.
ah!
maar daarvoor heb ik een verklaring!
ik heb zitten prutsen met rekenen!

oh bummer, je ziet het in je edit ook al :')

naja, dat dus, ik heb zitten prutsen.

60 TB can not be enough

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 10:48:
[...]

Jammer dat je dat zo ziet; ik heb gereageerd met de intentie de TS oprecht te helpen; omdat bij het lezen van zijn TS en de reacties over ZFS ik dacht hier een toegevoegde waarde bij te hebben. Helaas zit de TS niet te wachten op nog meer feedback over het ZFS alternatief, dat respecteer ik. Maar eerlijk gezegd kan ik je reactie niet goed plaatsen.

[...]

Het punt is niet wat ik of anderen zou doen, het punt is welke oplossing het beste aansluit bij de wensen/eisen van de TS. Dat is het enige wat telt, en ik heb getracht me daarop te concentreren. Jammer genoeg pakte dat niet zo goed uit.

[...]

Hiermee impliceer je dat ik niet doe of gedaan heb. Nogmaals: als je een topic aanmaakt niet om informatie mee te delen maar om feedback op jouw voorstel te krijgen, betekent dat automatisch dat je ook reacties krijgt over alternatieven waar je in eerste instantie niet helemaal positief tegenover staat. Dan kun je mensen die reageren, zoals ik, niet verwijten dat ze een ander niet respecteren; zeker niet als die een oprechte poging hebben gedaan zich te verplaatsen in de TS. Helaas blijkt dat in mijn geval niet zo goed gelukt te zijn.
naja even vanuit mijn perspectief,

ben helemaal blij dat je iig feedback wil leveren, maar het was het leek erg op het zoveelste" ZFS is beter commentaar" terwijl ZFS gewoon niet bij MIJN eisen en wensen past :)

verder vind ik je wel lief hoor O+

60 TB can not be enough

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:16
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 10:54:
[...]

ik vond 240 euro p/m ook al veel voor alleen al een nas :X

@freak1: heb jij ook al een esx(i) server eraan gehangen? en zoja wat zijn je bevindingen daarmee. dus kwa snelheid etc etc? gedaan via iscsi of NFS?

Suggesties wat hier te plaatsen

robertobadjo schreef op donderdag 01 september 2011 @ 11:01:
[...]

ik vond 240 euro p/m ook al veel voor alleen al een nas :X

@freak1: heb jij ook al een esx(i) server eraan gehangen? en zoja wat zijn je bevindingen daarmee. dus kwa snelheid etc etc? gedaan via iscsi of NFS?
nog niet. ben nog bezig mijn huidige RAID array leeg te trekken. verrassend genoeg gaat 32 TB ook met een 400mbit verbinding niet in 10 minuten over ;)

ik ga sowieso niet met ESX testen, dat wordt hyper-v. dat gaat dan via ISCSI.

60 TB can not be enough

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
Mijn argument om juist voor zelfbouw te gaan (al ben ik op veel kleinere schaal bezig) is dat ik juist de controle wil en geen gezeur met allerhande packages lopen kloten. Voordeel voor mij is dat de shell niet heel veel geheimen heeft. Ik moet je gelijk geven dat linux documentatie over het algemeen uitgaat van een bepaald basis niveau qua kennis. Probleem is ook dat niet alles altijd op de zelfde plek te vinden is bij alle distributies.
Gezien jouw NAS een i3 aan boord heeft is het inderdaad gewoon standaard x86, dus alle x86 binaries zouden geen problemen moeten geven.

• robertobadjo
freak1 schreef op donderdag 01 september 2011 @ 11:10:
[...]

nog niet. ben nog bezig mijn huidige RAID array leeg te trekken. verrassend genoeg gaat 32 TB ook met een 400mbit verbinding niet in 10 minuten over ;)

ik ga sowieso niet met ESX testen, dat wordt hyper-v. dat gaat dan via ISCSI.
ow heb ik verkeerd gelezen dacht dat je esx had mijn fout.

hoeft ook niet vandaag hoor maar zou leuk zijn als je je bevindingen post.

vind hyper-v beetje achterliggen op esx. maar goed das mijn mening. protocool blijft hetzelfde en dat is iscsi dus.

ik ben benieuwd _/-\o_

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Mooi spul hoor, ik heb ook jaren met zelfbouw nasjes gewerkt en heb nu al een hele tijd een Synology met 4x2TB erin en dat draait als een trein, eenmaal aanzetten en niet meer naar omkijken en lekker snel.
En storage heb je inderdaad nooit genoeg, ik doe ook veel met ESXi en Hyper-V en draai nu het meeste op 15K SAS schijfjes omdat die toch iets sneller dan een iSCSI verbinding naar de NAS.

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Bierkameel schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:05:
[...], ik doe ook veel met ESXi en Hyper-V en draai nu het meeste op 15K SAS schijfjes omdat die toch iets sneller dan een iSCSI verbinding naar de NAS.
Niet in de laatste plaats omdat er 7200rpm sata schijven in de nas zitten?

LinkedIn WoT Cash Converter

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ja klopt, die zijn natuurlijk niet zo snel.
WTF ik zit net ff de plaatjes te bekijke van de DS3611xs maar waarom heeft dat ding maar 1 voedingstekker :X
Op de zaak hebben we net een paar QNAP TS-809U-RP's gekocht voor goedkope storage maar die hebben tenminste een dubbele voeding en dat zou je ook wel verwachten in deze prijscategorie.

• robertobadjo
Bierkameel schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:16:
Ja klopt, die zijn natuurlijk niet zo snel.
WTF ik zit net ff de plaatjes te bekijke van de DS3611xs maar waarom heeft dat ding maar 1 voedingstekker :X
Op de zaak hebben we net een paar QNAP TS-809U-RP's gekocht voor goedkope storage maar die hebben tenminste een dubbele voeding en dat zou je ook wel verwachten in deze prijscategorie.
de 459u en de 459u+ hebben ook redundand voeding maar wel met 1 powerstekker. heeft denk ik gewoon met ruimte te maken.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Het verbaast me dan ook van de Synology, als ik deze foto zie is er meer dan genoeg ruimte voor een dubbele voeding:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6072/6095654939_c34dfbc66f.jpg
De reden waarom ik hier zo moeilijk over doe is dat al onze apparaten met 2 stekkers over 2 groepen verdeelt worden.

[ Voor 22% gewijzigd door Bierkameel op 01-09-2011 13:05 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik kan me wel voorstellen dat het gevoel in control te zijn over je storage erg belangrijk is. Ik heb een tijdje Ubuntu gedraaid en dat vond ik niet erg moeilijk (basic Linux command-line kennis had ik al, beheerde alleen nooit zelf die systemen) en alle informatie die je nodig hebt vind je via google. Toch zou ik bij problemen mijn data makkelijker hebben kunnen recoveren op een Windows-systeem. Omdat Ubuntu voor geen meter presteerde in combinatie met de Areca-controller ben ik weer naar Windows gegaan. Ik ga nu een ZFS-doos bouwen omdat ik daar dingen mee kan doen in een kant-en-klare oplossing veel duurder zijn.

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:09
Femme schreef op donderdag 01 september 2011 @ 13:07:
Ik kan me wel voorstellen dat het gevoel in control te zijn over je storage erg belangrijk is. Ik heb een tijdje Ubuntu gedraaid en dat vond ik niet erg moeilijk (basic Linux command-line kennis had ik al, beheerde alleen nooit zelf die systemen) en alle informatie die je nodig hebt vind je via google. Toch zou ik bij problemen mijn data makkelijker hebben kunnen recoveren op een Windows-systeem. Omdat Ubuntu voor geen meter presteerde in combinatie met de Areca-controller ben ik weer naar Windows gegaan. Ik ga nu een ZFS-doos bouwen omdat ik daar dingen mee kan doen in een kant-en-klare oplossing veel duurder zijn.
op freebsd of solaris?

• robertobadjo
Bierkameel schreef op donderdag 01 september 2011 @ 13:03:
Het verbaast me dan ook van de Synology, als ik deze foto zie is er meer dan genoeg ruimte voor een dubbele voeding:

[afbeelding]
De reden waarom ik hier zo moeilijk over doe is dat al onze apparaten met 2 stekkers over 2 groepen verdeelt worden.
ik begrijp je want ik was ook een beetje verbaast over de qnaps met redundand voeding maar 1 stekker. zo kan je makkelijker dingen verplaatsen. 1 stekker eruit en ergens anders in en de stroom blijft maar doorgaan

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:50
nevermind

[ Voor 97% gewijzigd door BlackShadow op 01-09-2011 16:50 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Freak1, je uitgebreide beschrijving leert mij dat kant-en-klaar ook niet alles is.

Dat komt omdat je op het OTS systeem vervolgens wel een custom firmware wilt gaan draaien en je vervolgens alsnog een week lang moet vechten om de boel aan de praat te krijgen.

Effectief heb je alsnog moeite besteed om op een frustrerende wijze Linux-shit te leren. Waarschijnlijk is het resultaat dat Linux nu echt je strot uit komt en dat is zonde.

Waarom laat je het OTS systeem niet gewoon kant-en-klaar zoals het is. Gooi die custom crap er af. Hou het stabiel en supported door de fabrikant.

Pak een extra zuinig doosje dat de downloads voor je doet. Periodiek offload je de downloads naar je monster NAS. Dat doosje kan vanalles zijn, windows, linux, boeie. Maar laat je OTS systeem vanilla.

Just my 2 cents.

[ Voor 71% gewijzigd door Q op 01-09-2011 18:49 ]

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 17:04

lampie1979

Hoepla!

Heerlijke thread om doorheen te lezen! Goed alternatief voor een 100% zelfbouw, waar ook ik de voordelen van zie. Als Die-Hard tweakers realiseer ik mij maar al te goed dat je het op een gegeven moment gewoon zat bent. Om die reden heb ik mijn Norco opgebouwd. Mijn vorige zelfbouw setup was ook instabiel en wanneer het vertrouwen weg is moet je switchen :)

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Q schreef op donderdag 01 september 2011 @ 18:42:
Freak1, je uitgebreide beschrijving leert mij dat kant-en-klaar ook niet alles is.

Dat komt omdat je op het OTS systeem vervolgens wel een custom firmware wilt gaan draaien en je vervolgens alsnog een week lang moet vechten om de boel aan de praat te krijgen.

Effectief heb je alsnog moeite besteed om op een frustrerende wijze Linux-shit te leren. Waarschijnlijk is het resultaat dat Linux nu echt je strot uit komt en dat is zonde.

Waarom laat je het OTS systeem niet gewoon kant-en-klaar zoals het is. Gooi die custom crap er af. Hou het stabiel en supported door de fabrikant.

Pak een extra zuinig doosje dat de downloads voor je doet. Periodiek offload je de downloads naar je monster NAS. Dat doosje kan vanalles zijn, windows, linux, boeie. Maar laat je OTS systeem vanilla.

Just my 2 cents.
ja je hebt helemaal gelijk.
mijn verwachting van kant en klaar was hooggespannen. ik kende de packages, ik dacht uitpakken en knallen. blijkt dat de CPU te nieuw is. blijkt dat ik terug moet vallen op community support ipv tech support. blijkt dat mijn vooroordelen over community support behoorlijk waarheid worden..

zoals ik al eerder heb geschreven, dat viel me vies tegen dat ik ze zelf heb moeten omkatten.

wel wil ik er even op wijzen dat ik op geen enkele manier nu unsupported dingen heb gedaan. alles wat er is gebeurd is netjes volgens de gedocumenteerde wijze gedaan vanaf de website van Synology.
ik hoop dit weekend weer wat te kunnent esten :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Dit topic blijf ik zeker volgen.

Ik heb zelf min of meer al besloten om een DS1511+ aan te schaffen.
Zo'n beetje om de zelfde redenen als TS. Ik heb geen zin om uren bezig te zijn met het opzetten en onderhouden van het systeem.

Ja, het is in euro's misschien wat duurder als een zelfbouw systeem, maar dat compenseert ik met de tijd die ik denk te gaan besparen.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 10:09:
freak1, het is duidelijk dat je geen zin hebt in discussie over de onderwerpen die ik aansnijd, dat is prima!

Dat gezegd; vraag ik me echter wel af waarom je dit topic hebt geopend als je geen behoefte hebt aan feedback, en eigenlijk helemaal geen zelfbouw builds wilt overwegen. Koop dan gewoon je spul en post het in het showoff topic. Zelf zeg je dat dit topic daar niet voor is bedoeld; maar als je geen feedback wenst, is het dan niet juist meer een show-off topic?

In elk geval, je bent duidelijk wat betreft je keus. Dat respecteer ik. Ik wens je dan ook veel succes met je build en hoop dat je er veel plezier (en weinig problemen) mee zult beleven.
En deze post verwoord mijn mening dan ook weer helemaal.

Vanaf de posts in het 10TB+ showoff topic komt dit topic naar voor als een "DIY vs gekocht" discussietopic, maar is het dus helemaal niet.

Om nog maar even op freak1's reactie terug te komen:
synologys hebben een rapportage mogelijkheid via mail
Freenas en andere NAS distro's ook, dat is helemaal niets unieks. Kost je ook maar even om dat helemaal naar je eigen wensen te scripten.
en de IPMI is zeg maar de DSM
Dus bij calamiteiten, met bijvoorbeeld de flashmodule waar DSM op werkt kan je via die webinterface in je bios? Lijkt me sterk.. Verder heeft mijn build een "echte" IPMI oplossing, maar daarover zo meer.
ok is er een aparte tool waarmee je de Synology kan beheren dmv o.a. IOS e.d.
Leuk, maar ga je dit echt gebruiken? Ik kan me niet zo meteen scenario's inbeelden waarvoor dit handig zou zijn, maargoed.
Het lijkt mij eerder een (showoff) gimmick.
beperkt beperkt.. valt wel mee, het is een embedded linux. verder heb ik een lijstje eisen en daar voldoet de synology perfect aan.
Ik las wat later in het topic dat je geprobeerd hebt SABnzbd erop werkend te krijgen en je dat een week tijd gekost heeft. Kijk, dat soort zaken bedoel ik nou.
Zelf heb ik ook ervaring met getweak met software op embedded meuk en daar wordt je vaak niet vrolijk van,
Op een standaard debian / ubuntu / FreeBSD heb je altijd de beschikking tot de nieuwste updates en zat tutorials om het e.e.a. werkend te krijgen.
ze doen idd geen virtualsiatie, maar bieden wel een platform ervoor. dat is voldoende voor mij. ik vergelijk verder nu wat ik op mijn huidige server doe tegenover wat hij moet gaan doen
Ze bieden geen platform, tenzij je NFS of ISCSI bedoeld om je storage vanuit je virtualisatieserver te benaderen, maar dat kan elke NAS.
Nogmaals, bij het vergelijk met prijzen vergelijk je appels met peren door dit gelijk te willen stellen.
windows vanaf een flash disk is bagger. verder moet je dan 50 gb aan flash geheugen erin stoppen, en voor die 120 euro maakt dat geen fluit uit.
Je moet dan ook net geen Windows op flash willen runnen voor een NAS met jouw eisen, dat doet je Synology ook niet.
Twee usbsticks komen op 20 euro, dat is peanuts vergeleken met die raptors.
Mijn punt is echter dat je de performance inzake accesstimes, en hoge sequentiële transfersnelheden niet nodig hebt van een raptor als bootdisk..
oneens. het is 1 systeem, met daaraan 2 losse drive bays. daar staat geen OS op of wat dan ook. jij pakt 2 losse sytemen, met losse OS-en. mijn eis was 1 geintegreerd systeem. met liefde duct-tape ik ze aan elkaar om het 1 kast te maken, het is uiteindelijk 1 systeem. dat er 2 X 12 disks los hangen in een losse behuizing maakt niet uit.. zie het als een E-sata bay.
Hier ben ik het dan weer schromelijk mee oneens :) Het blijven losse systemen (aparte behuizingen) die dmv wat softwaretrucjes als 1 gezien worden. Net ditzelfde doe ik ook met mijn DIY build voorstel. (via dezelfde Infiniband kabel als de Synology's gebruiken!)
Verder kan je er prima hetzelfde OS op zetten, dat is bij je Synology's toch ook zo?
oneens. het is 1 systeem, met daaraan 2 losse drive bays. daar staat geen OS op of wat dan ook. jij pakt 2 losse sytemen, met losse OS-en. mijn eis was 1 geintegreerd systeem. met liefde duct-tape ik ze aan elkaar om het 1 kast te maken, het is uiteindelijk 1 systeem. dat er 2 X 12 disks los hangen in een losse behuizing maakt niet uit.. zie het als een E-sata bay.
ik vind je vergelijking iig een hele goede eerste poging. veel mensen in het 10TB+ storage topic komen niet zo ver met een eerste poging. wel voldoe je niet aan de eisen die ik stel
Dankjewel, ik ben blij dat je er wat mee bent :)
je hebt er meerdere systemen van gemaakt
Zie opmerking hierboven
ik mis out of band management
Ik niet, het Intel board heeft daar gewoon ondersteuning voor:
Integrated IPMI 2.0 with KVM and Dedicated LAN
ik mis 40 TB+ inclusief redundantie
Ik niet. Stel dat je de configuratie als volgt doet:

Mainserver:
6*2TB op de onboard sata in RAID5 = netto 10TB
8*2TB op de SASUC8I in RAID5 = netto 14TB

Slave:

Totaal hou je dan netto zo'n 48TB over, wat >40TB is..

Verder is deze discussie allemaal mooi en wel, jij hebt overduidelijk je keuze gemaakt en wilt hier niet meer op terugkomen.
Alles wat verder (bijvoorbeeld over ZFS ivm datacorruptie) wordt aangehaald lach je weg. Misschien een gevalletje van cognitieve disonnantie na zo'n dure aankoop?

Als het over prijs gaat (en dan zitten in mijn build nog die dure 5,25 -> 3,25" hot swap bays die je m.i. voor thuisgebruik nergens voor nodig hebt) kom je aan makkelijk 1000 euro goedkoper.
Dat is voor jou misschien niet veel geld, veel tweakers (waaronder mezelf) moeten hier maanden voor sparen.
Zie je zelfs dat niet als optie, bedenk je dan ook dat je voor die >1K euri ook meer dan 32TB extra storage zou kunnen kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sloth schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 13:43:
[...]

En deze post verwoord mijn mening dan ook weer helemaal.

Vanaf de posts in het 10TB+ showoff topic komt dit topic naar voor als een "DIY vs gekocht" discussietopic, maar is het dus helemaal niet.
dat is wel heel selectief gequote. pak dan de complete discussie tussen CiPHER en mij.
dit topic is inderdaad mijn DIY versus mijn gekocht. klaar.
Om nog maar even op freak1's reactie terug te komen:

[...]

Freenas en andere NAS distro's ook, dat is helemaal niets unieks. Kost je ook maar even om dat helemaal naar je eigen wensen te scripten.
ik vind het geweldig dat je zo bekend ben met Freenas en ander NAS distro's. ik herhaal nu letterlijk voor de 10e keer in dit topic, ik weet weinig\niks van linux en wil dat ook niet kunnen. klaar. is een eis. punt. klaar.
einde discussie. finito.
[...]

Dus bij calamiteiten, met bijvoorbeeld de flashmodule waar DSM op werkt kan je via die webinterface in je bios? Lijkt me sterk.. Verder heeft mijn build een "echte" IPMI oplossing, maar daarover zo meer.
bij calamiteiten dat alles volledig naar de klote is kan ik via de de synology manager het ding opnieuw spoolen. nee dat is niet identiek aan een IPMI, klopt. het OS is meteen je IPMI in dit geval. Synology maakt gebruik van Linux embedded.
[...]

Leuk, maar ga je dit echt gebruiken? Ik kan me niet zo meteen scenario's inbeelden waarvoor dit handig zou zijn, maargoed.
Het lijkt mij eerder een (showoff) gimmick.
dat gebruik ik bijzonder veel. temperatuur bekijken, downloads bekijken, vrije storage ruimte, daar kijk ik minimaal dagelijks op.
[...]

Ik las wat later in het topic dat je geprobeerd hebt SABnzbd erop werkend te krijgen en je dat een week tijd gekost heeft. Kijk, dat soort zaken bedoel ik nou.
Zelf heb ik ook ervaring met getweak met software op embedded meuk en daar wordt je vaak niet vrolijk van,
Op een standaard debian / ubuntu / FreeBSD heb je altijd de beschikking tot de nieuwste updates en zat tutorials om het e.e.a. werkend te krijgen.
heb je ook gelezen waarom?
omdat Intel lekker eigenwijs was en de CPU architectuur niet netjes X86 werd gerapporteerd werd had ik gekloot. had ik een Atom gebaseerde Synology gekocht had ik dit nooit gehad (bijv. een DS2411+).
kort samengevat; ik heb mezelf een oor aangenaaid omdat ik zo nodig weer het nieuwste van het nieuwste moest hebben. had ik dit ding over een maand gekocht dan was dit geen probleem geweest.
ik heb nu een package moeten omkatten ivm de verkeerd gerapporteerde CPU. that's it.

en standaard ubuntu e.d. , we gaan toch niet weer de linux-über-alles discussie starten? ik ben denk ik bijzonder duidelijk geweest in mijn start-post wat ik wel en niet zocht. ik zocht geen zelf-installatie. zoals je ook kunt lezen in mijn posts baalde ik er als een stekker van dat ik moest omkatten, en heb ik ook heel duidelijk de reden aangegeven.
[...]

Ze bieden geen platform, tenzij je NFS of ISCSI bedoeld om je storage vanuit je virtualisatieserver te benaderen, maar dat kan elke NAS.
Nogmaals, bij het vergelijk met prijzen vergelijk je appels met peren door dit gelijk te willen stellen.
prima, jouw mening. ik heb de extra investering voor virtualisatie eraf gehaald. is dit niet naar je wens, maak je eigen financieele vergelijking. ik heb mijn 2 investeringen met elkaar vergeleken. als ik niet wilde virtualiseren had ik bepaalde investeringen niet gedaan. die heb ik ervan af gehaald. wederom refereer ik naar zowel de lees dit eerst als de disclaimer. ik post geen onafhankelijke waarheden, ik post mijn ervaring.
[...]

Je moet dan ook net geen Windows op flash willen runnen voor een NAS met jouw eisen, dat doet je Synology ook niet.
Twee usbsticks komen op 20 euro, dat is peanuts vergeleken met die raptors.
Mijn punt is echter dat je de performance inzake accesstimes, en hoge sequentiële transfersnelheden niet nodig hebt van een raptor als bootdisk..
oneens. mijn swap file staat daarop, al mijn mount-meuk, ja dat heb ik wel nodig. verder moet een windows HD minimaal 40 gb zijn anders kan ik niet installeren. daarmee vervalt je argument al helemaal, want het goedkoopste 64 gig stickje wat ik in de pricewatch kan vinden is 62,73. duurder als een raptor dus.
[...]

Hier ben ik het dan weer schromelijk mee oneens :) Het blijven losse systemen (aparte behuizingen) die dmv wat softwaretrucjes als 1 gezien worden. Net ditzelfde doe ik ook met mijn DIY build voorstel. (via dezelfde Infiniband kabel als de Synology's gebruiken!)
Verder kan je er prima hetzelfde OS op zetten, dat is bij je Synology's toch ook zo?
dude, wat lul je nou?
de uitbreidingsunit is niet los te gebruiken, te benaderen, te beheren. het is geen stand alone apparaat, ergo het is GEEN LOS SYSTEEM. volgens jou is een aparte behuizing een los systeem? bijzonder.
[...]

[...]

Dankjewel, ik ben blij dat je er wat mee bent :)

[...]

Zie opmerking hierboven

[...]

Ik niet, het Intel board heeft daar gewoon ondersteuning voor:
Integrated IPMI 2.0 with KVM and Dedicated LAN
excuus, dat had ik niet gezien.

wel sla je tactvol mijn virtualisatie commentaar over.
[...]

Ik niet. Stel dat je de configuratie als volgt doet:

Mainserver:

Slave:

Totaal hou je dan netto zo'n 48TB over, wat >40TB is..
je hebt gelijk, ik heb naar de hardware raid levels gekeken, je bedoelde natuurlijk software raid. maar dat voldeed dus weer niet aan mijn primaire eis: off-the-shelf zonder software gekloot. ik ging uit dat je die eis had gelezen\begrepen en dat je van de hardware capaciteiten uitging.

Verder is deze discussie allemaal mooi en wel, jij hebt overduidelijk je keuze gemaakt en wilt hier niet meer op terugkomen.
Alles wat verder (bijvoorbeeld over ZFS ivm datacorruptie) wordt aangehaald lach je weg. Misschien een gevalletje van cognitieve disonnantie na zo'n dure aankoop?
ik lach helemaal niets weg? lees het nou eens fatsoenlijk door, ik blijf mezelf niet herhalen. ik geef meerdere malen in dat ik volledig erken dat op technisch niveau ZFS superieur zal zijn aan mijn oplossing.
ik geef ook duidelijk aan, en ik zal het ditmaal in vet doen zodat het hopelijk doordringt:
ik kan niet naar de winkel gaan en vragen: doet u mij 1 ZFS gebaseerde NAS met 3 jaar technische support alstublieft.
ik zal mezelf quoten uit mijn openingspost:
is mijn vergelijking 100% eerlijk? nee. ik vergelijk een groot storage systeem van een luilak met een out-of-the-box syteem voor een luilak. niets meer, niets minder.
Als het over prijs gaat (en dan zitten in mijn build nog die dure 5,25 -> 3,25" hot swap bays die je m.i. voor thuisgebruik nergens voor nodig hebt) kom je aan makkelijk 1000 euro goedkoper.
Dat is voor jou misschien niet veel geld, veel tweakers (waaronder mezelf) moeten hier maanden voor sparen.
Zie je zelfs dat niet als optie, bedenk je dan ook dat je voor die >1K euri ook meer dan 32TB extra storage zou kunnen kopen ;)
opmerkingen als "dit is voor jou misschien niet veel geld" en "hot swap bays die je m.i. voor thuisgebruik nergens voor nodig hebt" tonen heel duidelijk aan hoe je hierin zit.
en dat is heel goed. jij heb een mening hoe je vind dat storage ingericht moet worden voor thuis en ik heb een mening. jij vind het prima om een eigen systeem te bouwen gebaseerd op Linux, ik wil dat alleen op windows doen. wanneer ik met Linux in de weer moet moet dat gewoon embedded zijn, kant en klaar, en geen gerommel.

en lees nou goed: ik heb de waarheid niet in pacht, MIJN mening is gelukkig niet de mening van iedereen en dat jij het thuis anders doet is prachtig. dan hebben we weer een leuk topic te volgen.

en heel simpel nu:
kappen met azijnpissen. ik ben niet tegen linux, ik ben niet tegen zfs, het is simpelweg niet toepasbaar in mijn lijstje eisen en wensen.

voor je volgende post is mijn tip:
voordat je mij afschilderd als iemand die nergens naar luisterd en alles weglacht, lees nou eens mijn start-post door. bedenk dan of je post voldoet aan wat ik daar beschrijf. lees het topic eens door, heb ik wellicht al antwoord gegeven?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

freak1 schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 14:33:
[...]

ik kan niet naar de winkel gaan en vragen: doet u mij 1 ZFS gebaseerde NAS met 3 jaar technische support alstublieft.
Onzin, je kunt naar Oracle gaan en vragen om een Sun ZFS Storage 7120 of iets dergelijks. Alleen jammer dat de prijzen beginnen bij $24K ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Femme schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 14:40:
[...]

Onzin, je kunt naar Oracle gaan en vragen om een Sun ZFS Storage 7120 of iets dergelijks. Alleen jammer dat de prijzen beginnen bij $24K ;) .
haha, nu loop je gewoon te trollen lieve Femme ;)

maargoed, ik wil gewoon klaar zijn met dat ZFS geneuzel, leuk en aardig, maar als je zelf er geen zak moeite in wil steken (en het moge duidelijk zijn dat ik dat niet wil) dan is dat geen optie voor mij.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
freak1 schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 14:54:
[...]

maargoed, ik wil gewoon klaar zijn met dat ZFS geneuzel, leuk en aardig, maar als je zelf er geen zak moeite in wil steken (en het moge duidelijk zijn dat ik dat niet wil) dan is dat geen optie voor mij.
Zijn prijszetting toont wel aan wat "ik wil er zelf geen zak moeite insteken" bij een ZFS oplossing zoal kan kosten. Dus het is wél een eerlijke vergelijking. Dan komt you aankoop er me toch een pak zuinig uit ja >:)

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 09:56
Zo als ik dit allemaal lees, ben ik blij dat ik mdadm gebruik :)
Tuurlijk zjin er veel overwegingen, en valt er niet echt te twisten over zulk uiteenlopende oplossingen.
Ikzelf ben van 6x500gb met IDE TX133 kaartjes op een PIII overgestapt op een Atom D525 met 4x 1,5 TB (Debian draait op een 4gb IDE SSD:)).
Ik heb qua performance maar 1 eis, ik moet met de volle 100mbit over LAN en WAN kunnen transferen.
Waarom jij zoveel performance nodig hebt, zal wel door je torrent gedoe komen, want dat vreet resources
van schijven cpu, en je netwerk. Maar anders dan dat lijkt het met in je voorgaande setup inmens veel cpu en ram resources voor "lomp veel opslag" .
Ik gebruik softrade al jaren, maar heb heb ze maar 2x geconfigureerd. Als ik straks mijn schijven moet upgraden naar 4x 3TB dan weet ik dat het mij idd een weekend gaat kosten aan howto's. Maar ik vind het leuk, en met linux ben ik lekker vrij en draai er ook TV-Headend op bijvoorbeeld (Transform Analoge tv,dvd-t/s in ip tv).
Ik word gemailed als er storing is en mijn kast heeft ook hotswap bays. Ook worden temperaturen van de disks en de staat van de array mij 1x per week ge-emailed.
Natuurlijk moet iedereen ook begrijpen dat hoe meer storage je hebt hoe belangrijker eventuele support/oplossingen worden indien het fout gaat. Ik snap de topic starter daarom ook wel dat hij daarin wat veiligheid zoekt. Zo snel heb ik alleen niks gelezen over hoe hij back uped. Kan me zo voorstellen dat je 1x per week een tape of iets wilt wegschrijven en niet thuis bewaard.

Ik denk dat je ook Buma/Stemra dr aandacht te pakken hebt met al je details over 40tb en torrents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
freak1 schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 14:54:
[...]

Dit klopt dus nergens van. Hier nog een link. nexentastor met support IN NEDERLAND.

http://www.nlcom.nl/index...w=article&id=80&Itemid=71

dit is er 1, er zijn er meerdere maar daar gaat het niet om.

De opmerking "ik wil er niks aan hoeven doen het moet gewoon werken" gaat gewoon niet op in dit geval, dat hebben nu al een aantal mensen proberen aan te geven maar dat jij wil het niet wilt zien is niet meer "een mening".

buiten dat. Wel een machtige oplossing, ik zit zelf nog heel erg te twijfelen tussen een appliance zoals jouw oplossing of een zelfbouw ding met linux / bsd of een solaris variant. Van alle zijn er voor en tegens, want ja ook ZFS is niet heilig. Zeker niet als je zoals in jouw geval met Hyper-V gaat werken via iSCSI want dan vervallen weer een paar van de voordelen van ZFS op de iSCSI volumes.

[ Voor 19% gewijzigd door DrFlash op 02-09-2011 15:30 ]

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DrFlash schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 15:28:
[...]

Dit klopt dus nergens van. Hier nog een link. nexentastor met support IN NEDERLAND.

http://www.nlcom.nl/index...w=article&id=80&Itemid=71

dit is er 1, er zijn er meerdere maar daar gaat het niet om.

De opmerking "ik wil er niks aan hoeven doen het moet gewoon werken" gaat gewoon niet op in dit geval, dat hebben nu al een aantal mensen proberen aan te geven maar dat jij wil het niet wilt zien is niet meer "een mening".

buiten dat. Wel een machtige oplossing, ik zit zelf nog heel erg te twijfelen tussen een appliance zoals jouw oplossing of een zelfbouw ding met linux / bsd of een solaris variant. Van alle zijn er voor en tegens, want ja ook ZFS is niet heilig. Zeker niet als je zoals in jouw geval met Hyper-V gaat werken via iSCSI want dan vervallen weer een paar van de voordelen van ZFS op de iSCSI volumes.
zullen we t wel bij semi-consumentenspul houden?
verder is de beslissing simpelweg gemaakt. ik heb de afweging gepost, en klaar. telkens ZFS naar boven halen is gewoon irrelevant.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

freak1 schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 15:34:
[...]

zullen we t wel bij semi-consumentenspul houden?
De Synology DS3611xs is ook Enterprise-class, dus waarom niet vergelijken met andere Enterprise oplossingen?

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zer0 schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 16:09:
[...]

De Synology DS3611xs is ook Enterprise-class, dus waarom niet vergelijken met andere Enterprise oplossingen?
Synology noemt hem enterprise class, maar ik schaar dat onder wishfull thinking.
zit geen enkele redundantie in het ding zelf (voeding e.d.)
en ook de kostprijs van 2100 euro inc. btw is verre van enterprise...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:26
Wat een gezeur.
Freak1 heeft een storage systeem gekocht om hem moverende reden.
Die reden heeft tie ook uitgelegd, laat het daar dan ook bij.
Ik vindt het persoonlijk een interesant topic om te volgen, vooral als er niet teveel over keuzes gepraat wordt maar over het apparaat en zijn ervaring zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 20:19
Waar ik eigenlijk nieuwschierig naar ben is het verbruik van beide. Het verschil eigenlijk. Kun je daar iets over vertellen.

De topics die ik lees en gaan over opslag lees ik ook vaak genoeg teksten van jouw. Ik weet ongeveer hoe je oude build er uit ziet. Kun je hier ook iets over vertellen wat het verbruik er van is. idle en full load?

Nu heb hier al gezelzen dat de synology in worse case 309 watt doet. Met hoeveel schijven heb je het nu gevuld?

Nu weet ik wel dat energie met een dergelijke storage niet heel erg belangrijk is, is ook niet helemaal mijn prioriteit maar wel mooi meegenomen als het een beetje zuinig is. 8)

Verder een intresant topic. Zelf dacht ik eindelijk in grote lijnen hoe ik mijn nieuwe storge zou gaan bouwen lees je. Zeker het overwegen waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nelisj schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 19:25:
Waar ik eigenlijk nieuwschierig naar ben is het verbruik van beide. Het verschil eigenlijk. Kun je daar iets over vertellen.

De topics die ik lees en gaan over opslag lees ik ook vaak genoeg teksten van jouw. Ik weet ongeveer hoe je oude build er uit ziet. Kun je hier ook iets over vertellen wat het verbruik er van is. idle en full load?

Nu heb hier al gezelzen dat de synology in worse case 309 watt doet. Met hoeveel schijven heb je het nu gevuld?

Nu weet ik wel dat energie met een dergelijke storage niet heel erg belangrijk is, is ook niet helemaal mijn prioriteit maar wel mooi meegenomen als het een beetje zuinig is. 8)

Verder een intresant topic. Zelf dacht ik eindelijk in grote lijnen hoe ik mijn nieuwe storge zou gaan bouwen lees je. Zeker het overwegen waard ;)
ik heb mijn wattage meter ertussen gehad, en die hangt rond de 309 watt.. omdat ik data aan het overkopieeeren was heb ik nog niks idle gehad :')
dit was overigens met 36 schijven.
met 24 schijven kan ik ook even testen, maar ik geloof dat dat rond de 220 watt uit zal komen.
idle moet rond de 140 a 160 gaan komen. dit omdat ik wat apps heb draaien op mijn primaire volume, dus ik vraag me af of die ooit idle gaat.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 20:19
Okee kijkaan dat is dus helemaal gevuld. Dat is niet zeker niet verkeerd vind ik.

En van je oude storage? Heb je daar ook nog kunnen meten wat deze doet met load en idle? Ik ga er wel van uit dat het de synology zuiniger is geworden maar hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nelisj schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 19:35:
Okee kijkaan dat is dus helemaal gevuld. Dat is niet zeker niet verkeerd vind ik.

En van je oude storage? Heb je daar ook nog kunnen meten wat deze doet met load en idle? Ik ga er wel van uit dat het de synology zuiniger is geworden maar hoeveel?
mijn "oude" storage was eigenlijk de laatste superstabiele, dat was een server chassis van SUpermicro en die deed rond de 450 a 500 watt. dat ding kon aan of uit, niet idle. vond ik voor een dual quadcore xeon met 64 gb geheugen nog wel prima. de reincarnatie met een enkele opteron deed ongeveer 300 a 350. daar ben ik ook wel flink bezig geweest met energiezuinigheid, dus energiezuinig geheugen, energiezuinige proc e.d.

ik doe nu ongeveer met hetzelfde wattage wel 12 schijven meer :)
maar eerlijk is eerlijk, ik ga wel van een 12 core opteron met 64 gb naar een I3 met 8 gb.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
@freak1: zou je wat kunnen vertellen over de performance want de programma's die je draait.

zoals sabnzb met rarren en parren etc etc. dat vereist nogal wat rekenkracht.

heb je ook al de iops kunnen meten of nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
leuk topic. lees niet vaak een topic van 6 pagina's van begin tot einde. Een storage-junkie ben je. Niet om trollen, maar 40 Gb thuissituatie, 400+ series compleet hebben.

Ik heb 350TB redundant online opslag voor 7,50 per maand. Downloadsspeed tot 50Mbit. Ik heb ook de zekerheid dat alles minstens 1100+ dagen opgeslagen blijft en dat het nooit stuk gaat. Dat noemen ze een usenet-abbo ;) Nu moet ik daarbij zeggen dat niet altijd alles erop staat wat ik wil hebben, maar dat kom ik niet heel vaak tegen...

Het leukste om te lezen is je liefde voor windows, en dat je kant en klare oplossingen wilt, maar dat je uiteindelijk door deze kant en klare oplossing toch met linux aan de slag moet, omdat je het niet kant en klaar genoeg vind. Ik vind het knap dat je zelf uiteindelijk de oplossing hebt kunnen maken door het script aan te passen.

Maar je kunt niet de community de schuld geven van het niet bestaan van een zo een script voor jouw synology. Je zou synology de schuld moeten geven dat zij linux zo op slot zetten dat je moet bootstrappen om uberhaupt controle te krijgen over zaken zoals pakketbeheer. Iemand zoals Zebulon maakt die pakketten in zijn eigen tijd, gratis en voor niets, omdat hij daar lol in heeft. Als hij een syno 3611 had gehad was ie vast door hem ondersteund geweest, maar niet elke hobbyist kan alle systemen testen.

Wat me ook opvalt is dat je dit topic opent als discussietopic, tenminste dat geef je aan. Maar vervolgens geef je iedereen die begint over *nix oplossingen of zfs een uitbrander. Ik quote je daarom nog maar even voor de zekerheid, zodat je het zelf ook kan zien, je wilt het zelf over dat soort dingen hebben. Als je die mensen wegjaagt (die mijns inziens een zeer interessante bijdrage hebben on topic ook nog), dan is dit dus toch een showoff-topic, terwijl je in de OP aangeeft dat dat niet zo bedoelt is...
deze discussie die ik wil voeren is vooral gericht op : moet je bij dit soort monsters nog wel zelf willen bouwen? wat kom ik te kort als ik gebruik maak van off-the-shelf oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertobadjo schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 20:05:
@freak1: zou je wat kunnen vertellen over de performance want de programma's die je draait.

zoals sabnzb met rarren en parren etc etc. dat vereist nogal wat rekenkracht.

heb je ook al de iops kunnen meten of nog niet?
iops helaas nog niet. heb vandaag mijn areca afgebroken, en ga nu 1 van de pods vullen met de wd2002fyps schijven om de performance te testen.

sabnzb werkt als een treintje, sickbeard is wat traag (maar sneller als op mijn windows machine maar wat wil je met 400+ series), couchpotato loopt als een treintje, en headphones is gewoon snel! dat is hij nooit geweest op windows.

cpu schommelt rond de 10 en 20%, geheugen ligt rond de 180 mb voor sab, de rest gebruikt rond de 50 mb.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:26
Hoe snel download je met sab?
Haal zelf op een 1511+ maar rond de 5Mb, viel me wat tegen, nu met newzbin over de 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mar2zz schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 20:39:
leuk topic. lees niet vaak een topic van 6 pagina's van begin tot einde. Een storage-junkie ben je. Niet om trollen, maar 40 Gb thuissituatie, 400+ series compleet hebben.

Ik heb 350TB redundant online opslag voor 7,50 per maand. Downloadsspeed tot 50Mbit. Ik heb ook de zekerheid dat alles minstens 1100+ dagen opgeslagen blijft en dat het nooit stuk gaat. Dat noemen ze een usenet-abbo ;) Nu moet ik daarbij zeggen dat niet altijd alles erop staat wat ik wil hebben, maar dat kom ik niet heel vaak tegen...
ik heb gelukkig ook een 1100+ dagen abbo, maar heb een aantal series en films die je gewoon niet meer kunt vinden.. dat irriteerd me, vandaar de storage honger.. en als ik iets wil zien, wil ik het NU zien.. beetje OCD ben ik bang ;)
Het leukste om te lezen is je liefde voor windows, en dat je kant en klare oplossingen wilt, maar dat je uiteindelijk door deze kant en klare oplossing toch met linux aan de slag moet, omdat je het niet kant en klaar genoeg vind. Ik vind het knap dat je zelf uiteindelijk de oplossing hebt kunnen maken door het script aan te passen.

Maar je kunt niet de community de schuld geven van het niet bestaan van een zo een script voor jouw synology. Je zou synology de schuld moeten geven dat zij linux zo op slot zetten dat je moet bootstrappen om uberhaupt controle te krijgen over zaken zoals pakketbeheer. Iemand zoals Zebulon maakt die pakketten in zijn eigen tijd, gratis en voor niets, omdat hij daar lol in heeft. Als hij een syno 3611 had gehad was ie vast door hem ondersteund geweest, maar niet elke hobbyist kan alle systemen testen.
begrijp me goed, dat doe ik zeker niet! dit was volkomen mijn eigen schuld, ik liep weer eens te ver voorop en dat heeft zichzelf gestraft. Zebulon is geweldig dat hij dit soort packages maakt O+ ik was geowon onvoorbereid op het feit dat de door mij gebruikte CPU niet ondersteund werd..
Wat me ook opvalt is dat je dit topic opent als discussietopic, tenminste dat geef je aan. Maar vervolgens geef je iedereen die begint over *nix oplossingen of zfs een uitbrander. Ik quote je daarom nog maar even voor de zekerheid, zodat je het zelf ook kan zien, je wilt het zelf over dat soort dingen hebben. Als je die mensen wegjaagt (die mijns inziens een zeer interessante bijdrage hebben on topic ook nog), dan is dit dus toch een showoff-topic, terwijl je in de OP aangeeft dat dat niet zo bedoelt is...

[...]
ik wil graag de discussie voeren, maar wel binnen de kaders die voor mij (en als je een fors aantal reacties hier ziet ben ik daar niet alleen in) interessant zijn. ik heb duidelijk een motivatie gegeven voor mijn keuzes, en ben benieuwd waar mensen dit anders zouden doen.

wat mij daarin ontzettend opvalt is dat een klein aantal maar ZFS blijft roepen en het de hemel in blijft prijzen, terwijl dat totaal niet past in de door mij gestelde eisen\wensen. nogmaals, ik ben daar niet alleen in, als je kijkt in andere storage topics en ook weer in dit topic, dan is voor de meerderheid ZFS en vaak zelfs linux gewoon een brug te ver. ga ik verder geen discussie meer over voeren, daar is alles over gezegd. als je de top 15 bekijkt in het storage showoff topic en dan nog met droge ogen gaat beweren dat linux HET os is en ZFS het systeem is terwijl het er gewoon door 1 man wordt vertegenwoordigd, dan heb je een plaat voor je kop. roepende in de woestijn heet dat toch? ik zit iig niet te wachten op een discussie over zfs en consorten. ik heb echter wel 5 pagina's lang de ZFS vragen geentertained en ben er nu klaar mee.

maar ik wilde inderdaad discussie. discussie over zelfbouw systemen, hoe zou jij het aanpakken als je met eenzelfde lijst werkte? hoe zou jij een dergelijk simpel storage systeem bouwen?
de suggesties van Sloth zoals hij het zou bouwen was erg interessant, kostentechnisch erg goed, en zou voor mij geen alternatief zijn, maar diegen die een stap willen nemen richting linux wellicht wel!

ook verbaas ik me dat er in 6 pagina's niet een keer de vraag is gesteld, waarom Synology? waarom geen Qnap of wat dan ook?
welke raid versie gebruik je en waarom?
stroomverbruik begint nu net op gang te komen..
dat zijn de interessante discussies voor mij en blijkbaar voor een grote groep.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dromer schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 21:36:
Hoe snel download je met sab?
Haal zelf op een 1511+ maar rond de 5Mb, viel me wat tegen, nu met newzbin over de 10.
ik heb op een 100mbit pijp 10mb/sec gehaald.. sneller kan ik gewoon niet testen.. heb niet het gevoel dat hij zich ongemakkelijk voelt

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:06
Wauw, 40TB, doe je goed xD
Maar misscien een ideetje, want jij hebt namelijk veel unieke content, dat je wat (ubuntu ;) ) series kunt uploaden naar het usenet. Als je met pars upload is het ook nog zeer redundant (zowiezo met zoveel servers). Daarna kun jij je (niet veel gebruikte) stuff verwijderen, heb je weer verse opslagruimte, en usenet weer wat contentrijker. Meeste USP's hebben toch nog veel opslagruimte staan waar hun retentie stijgt (Astraweb 1112 dagen :O )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
freak1 schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 21:37:
[...]
ook verbaas ik me dat er in 6 pagina's niet een keer de vraag is gesteld, waarom Synology? waarom geen Qnap of wat dan ook?
welke raid versie gebruik je en waarom?
stroomverbruik begint nu net op gang te komen..
dat zijn de interessante discussies voor mij en blijkbaar voor een grote groep.
Ik had de vraag waarom synology en geen qnap wel willen vragen, maar na zelf een berg ervaring met de qnaps opgedaan te hebben de afgelopen tijd weet ik zeker dat ik de eerstkomende tijd geen nieuwe qnap meer koop. De software op die dingen is echt prut.

synology staat al wat langer op de markt en ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met het systeem als je er langer mee werkt, maar voor de oplossing zoals jij hebt is het eigenlijk nog de enige logische keuze in dit prijssegment buiten zelfbouw wat je al aangegeven hebt geen optie (meer) te vinden.

je raid level stond al in je openings post, voor de mensen die geintereseerd zijn in dit topic weten ze het al wel mag ik (en jij) aannemen.

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:28
Ik volg dit topic nu vanaf het begin, en moet zeggen dat ik ook aardig zat begin te worden van de ZFS verhalen. Het zal absoluut een prima systeem zijn, maar freak1 heeft volgens mij al meerdere malen aangegeven waarom ZFS voor hem geen optie is. Zijn keuze, en iedereen heeft recht op zijn eigen keuzes lijkt mij.

Zelf begrijp ik het ook wel. Ben laatst bezig geweest mijn "bescheiden" server opnieuw op te bouwen, om het geheel voornamelijk energiezuiniger te maken. Ben daarom naar een AMD zacate (E350) systeem gegaan, en heb bij het opnieuw opbouwen van het geheel getest met diverse platformen. Heb Ubuntu geprobeerd, en ondanks dat er erg veel informatie te vinden was, vond ik het toch niet echt prettig werken (persoonlijk). Ben daarom ook weer teruggestapt naar een Windows oplossing, gewoon puur omdat ik dat zelf makkelijker vind werken.

De keus voor de synology begrijp ik dan ook wel weer. Synology staat erom bekend goede systemen te maken, en dmv packages zou het in principe eenvoudig moeten zijn om alles werkend te krijgen wat gewenst is. Dat dat even anders liep is vervelend, maar zoals ik ook merk, wijt freak1 dit niet aan de synology, maar puur aan het feit dat hij voorop wil lopen.

De optie voor de synology raid kende ik echter nog niet, maar vind ik zelf zeer interessant. Vooral het feit dat de schijfruimte oploopt als er grotere schijven ingestopt worden is ideaal. Loop nu zelf tegen het feit aan dat ik 4x1TB schijven in mijn server heb zitten, en dit uiteindelijk wil gaan uitbreiden. Wordt alleen een beetje lastig, aangezien ik mijzelf een beperking met een kast heb opgelegd, en dus alleen kan uitbreiden door de schijven te vervangen door grotere exemplaren. Moet nog even kijken hoe ik dit op een verantwoorde manier kan doen, zonder mijn data te verliezen.

Verder respect voor dit geheel, wou dat ik de centen over had om iets dergelijks op te zetten. Blijft voorlopig maar bij dromen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Leuk topic, alleen is er fundamenteel iets mis, een kant en klaar, off-the-shelf systeem dat het direct doet, op de manier die je voor ogen hebt, dat bestaat gewoon niet. Het zal ook nooit bestaan, en het hoeft ook nooit te bestaan. Een dergelijke 1-op-1 oplossing vereist afwijkingen van standaard configuraties. En dat is weer om dat er geen generieke situatie is voor fabrikanten om een set-and-forget systeem te bouwen dat voor iedereen werkt.

Je geeft zelf aan dat je dingen moest aanpassen, maar je geeft ook aan dat je dat niet wil. Je geeft aan dat je iets wil hebben dat het 'gewoon doet', maar je geeft ook aan dat je iets wil hebben dat niet, of niet vaak gedaan wordt.

Dan staat er nog iets van 'zelfbouw versus synology type blabla', dat is ook een vergelijking die je niet kan trekken, simpelweg om dat je nooit een synology zelf zal kunnen bouwen. Dat betekent dat je nooit hetzelfde kan krijgen. Synology gebruikt bijv. een gepatchte linux kernel, met een gemodificeerde samba smb daemon, om te zorgen dat je een 'gedeelde map' hebt, maar die gespecialiseerde software zal op een enkele andere situatie op die manier werken of bestaan. Daar stopt je mogelijkheid tot vergelijken al. Stel dat je dat argument negeert, dan zeg je: "Ik wil geen Linux leren, maar ik weet wel helemaal hoe Windows 2008 R2 werkt". Als dat correct was, dan wist je dat de mate waarin je dingen moet aanpassen/configureren, in windows echt niet nul is. Het is ongeveer even veel als in de DSM van Synology. En dat is weer even veel als in een willekeurig Linux systeem. Verschil in deze drie software systemen? Weinig:

- Windows: software installeren en configureren
- Synology DSM: software installeren en configureren
- Debian, Fedora, of een andere distributie: software installeren en configureren

Op deze manier zou ik kunnen doorgaan, maar dat doe ik niet, om dat je dan waarschijnlijk in herhaling valt of dingen anders ziet. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat er weinig verschil is tussen wat jij als een turnkey-solution ziet, en wat niet, om dat de dingen die je afwijst niet opeens de 'mindere' zijn tegenover wat je wel accepteert, maar dat het simpelweg afwijzing is op basis van kennis die je niet hebt. Dat is natuurlijk niet verkeerd, maar dan moet je niet stellen dat 'dat wat je voorgesteld hebt de enige oplossing is'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedStealthy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-02-2024

WickedStealthy

Too slow to die ....

Ik kan de topicstarter 100% volgen in zijn idee. Het is leuk en aardig ZFS en ik heb er ook aan willen beginnen. Ik moet toegeven dat na mijn werk ik absoluut geen zin heb om daar uren tijd in te steken.

95% moet zo op een eenvoudige manier te configureren zijn zonder dat ik in scripts moet klooien en een terminal moet openen.

Liefst zou ik een kant en klare oplossing op basis van ZFS die compact, betaalbaar, zuinig en razendsnel is :)

Maar deze lijkt mij het beste alternatief ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:58
johnkeates schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 22:19:
- Debian, Fedora, of een andere distributie: software installeren en configureren
Waarom begint iedereen meteen over 'command-line' en 'uren besteden aan configureren' als het over Linux (mdadm based) of ZFS based oplossingen gaan?

Ik heb zelf 1.5 jaar tot grote tevredenheid OpenFiler gedraaid.
CD erin, installeren en de rest (configureren van je RAID, SMB instellen, permissies instellen) doe je allemaal middels een GUI, da's niet echt anders dan een Windows Server installeren en daar een RAID config en shares maken.

Ok, ik geef toe toen ik sabnzbd en sickbeard wilde installeren op die bak was het wel klooien op de command line. Ik weet ook dat dat een eis van Freak1 was voor zijn systeem en dat daardoor voor zijn specifieke oplossing ook OpenFiler af zal vallen (hoewel het ook op de Synology niet out-of-the-box bleek te zijn).

Maar ik hoop dat het hier toch ietsje algemener mag dan alleen Freak1 zijn zeer specifieke toepassing, anders valt er volgens mij helemaal niks te discussieren. En dan hoeft een Linux (mdadm) based oplossing echt niet meer moeite te kosten dan een Windows of Synology oplossing als je naar de pure NAS functionaliteit gaat.

Overigens geldt hetzelfde voor bijvoorbeeld FreeNAS en ZFSguru (al is dat nog in ontwikkeling) voor ZFS-based oplossingen.
Waarbij het bij ZFSguru de bedoeling is dat in een van de volgende releases dingen als sabnzbd en sickbeard ook gewoon als packages ter download worden aangeboden (te installeren middels een click in de GUI, niks meer niks minder).

Bovenstaand dus niet als reclame voor ZFS of Linux of als anti-reclame voor Windows of Synology, maar ik heb het idee dat sommigen hier het idee hebben dat een NAS opzetten onder Linux/FreeBSD een ontzettend complexe klus is. Enige wat ik wil aangeven is dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Overigens, een kant en klare ZFS bak, voorgeinstalleerd en getest is inmiddels ook mogelijk (zonder enige bedoeling om hier reclame te maken):
http://cybershop.ri-vier....d4bc38eaf5eb081cdc3d5d02d

Om terug te keren tot de oplossing waar het in dit topic om gaat:
Freak1, ik als niet-Synology kenner zou het leuk vinden als je wat schreenshots/foto's van de GUI van de Synology oplossing zou kunnen posten. Met name van dingen als de RAID opzetten, SMB configureren, RAID expanden, monitoring (SMART data bjivoorbeeld).
Als je er dan nog wat commentaar bij zou kunnen zetten waarom je bepaalde instellingen zo hebt gemaakt (indien van toepassing) is het voor iedereen leerzaam!

Gewoon zodat mensen die (zoals ik) niet bekend zijn met de Synology oplossing, maar wel met andere oplossingen daar hun eigen vergelijk mee kunnen maken.

Verder wacht ik in spanning op de benchmark resultaten (al zullen die ongetwijfeld goed zijn) :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sleepie op 03-09-2011 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
@freak1: mijn volgende vraag was ook geplanned om het waarom synology en geen qnap of iets anders.

graag zou ik wel je beredenering willen weten; waarom je dus hebt gekozen voor synology.

nou weet ik uit ervaring dat qnap best duur is. maar daar krijg je wel een goeie afwerking en iets meer performance voor terug als de gemiddelde synology.

heb al een aantal artikels gelezen dat de qnap kwa performance beter uit de test komt als de synology. alleen betaal je daar ook fors meer voor.

ikzelf zou uit financieel oogpunt ook gekozen hebben voor een synology omdat je gewoon iets goedkoper is. ik zou dan het performance verschil ook buiten beschouwing laten voorr thuis gebruik.

alleen eis ik denk ik niet hetzelfde als wat jij eist van jouw aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:01

Perkouw

Moderator General Chat
Sleepie schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 00:46:
[...]

teveel tekst om een quote van te maken ;)
Persoonlijk, en ik denk eigenlijk ook dat een aantal mensen waaronder Freak1 mij hierin volgen is dat wanneer je dus een systeem draait met bijvoorbeeld OpenFiler. Dat wanneer er eens iets fout gaat, wat dit dan ook zal zijn dan zal je vrijwel altijd de command line in moeten duiken wil je het weer draaiende krijgen en dat is nu net het probleem dat we, of in ieder geval ik, niet wil(len) hebben.

Zoals Freak1 al heeft aangegeven kan hij daarentegen wel uit de voeten met andere platformen als Windows en hier kan hij wel in troubleshooten. Ook ik heb daarom toch voor een Windows platform gekozen, dit terwijl ik OpenFiler echt overwogen en zelfs geprobeerd heb maar verder dan een een installatie scherm kwam ik al niet door gezeur met drivers.

@Freak1
Misschien leuk om anders eens een mooi vergelijk (denk aan grafiekjes/staafdiagrammen e.d.) te maken tussen beide bakken van jou en die van mij?

Freak1
Virtualisatie bak + redelijk wat storage
Storage bak (Synology)
Perkouw
Storage bak 90TB
Storage bak 135TB, zodra deze af is ;)

Lijkt me best interessant om dan niet alleen het verbruik te meten van de verschillende systemen maar natuurlijk ook performance! Nu moet ik toegeven dat ik nog niet echt een idee heb hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen maar dat zien we tegen die tijd wel weer ;) (heb dan toch wel iets als een (professionele)stroom meter nodig :X )

[ Voor 40% gewijzigd door Perkouw op 03-09-2011 05:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TereZz schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 21:43:
Wauw, 40TB, doe je goed xD
Maar misscien een ideetje, want jij hebt namelijk veel unieke content, dat je wat (ubuntu ;) ) series kunt uploaden naar het usenet. Als je met pars upload is het ook nog zeer redundant (zowiezo met zoveel servers). Daarna kun jij je (niet veel gebruikte) stuff verwijderen, heb je weer verse opslagruimte, en usenet weer wat contentrijker. Meeste USP's hebben toch nog veel opslagruimte staan waar hun retentie stijgt (Astraweb 1112 dagen :O )
noem het asociaal, noem het leechen, maar ik wil niet uploaden naar usenet. mijn huidige dataverbruik zal sowieso al hier en daar wat wenkbrouwen doen optrekken bij mijn ISP, maar onder de huidige wetgeving doe ik niets verkeerd. ik download, biedt niets actief aan, en blijf ver weg van uploads.. dat wil ik graag zo houden :) indien ik in aanraking kom met justitie ben ik mijn hobbies kwijt (waarvoor ik een VOG nodig heb), mijn baan (wederom een VOG) waardoor ik het een onacceptabel risico vind.. die tijd heb ik wel gehad :)
johnkeates schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 22:19:
Leuk topic, alleen is er fundamenteel iets mis, een kant en klaar, off-the-shelf systeem dat het direct doet, op de manier die je voor ogen hebt, dat bestaat gewoon niet. Het zal ook nooit bestaan, en het hoeft ook nooit te bestaan. Een dergelijke 1-op-1 oplossing vereist afwijkingen van standaard configuraties. En dat is weer om dat er geen generieke situatie is voor fabrikanten om een set-and-forget systeem te bouwen dat voor iedereen werkt.

Je geeft zelf aan dat je dingen moest aanpassen, maar je geeft ook aan dat je dat niet wil. Je geeft aan dat je iets wil hebben dat het 'gewoon doet', maar je geeft ook aan dat je iets wil hebben dat niet, of niet vaak gedaan wordt.

Dan staat er nog iets van 'zelfbouw versus synology type blabla', dat is ook een vergelijking die je niet kan trekken, simpelweg om dat je nooit een synology zelf zal kunnen bouwen. Dat betekent dat je nooit hetzelfde kan krijgen. Synology gebruikt bijv. een gepatchte linux kernel, met een gemodificeerde samba smb daemon, om te zorgen dat je een 'gedeelde map' hebt, maar die gespecialiseerde software zal op een enkele andere situatie op die manier werken of bestaan. Daar stopt je mogelijkheid tot vergelijken al. Stel dat je dat argument negeert, dan zeg je: "Ik wil geen Linux leren, maar ik weet wel helemaal hoe Windows 2008 R2 werkt". Als dat correct was, dan wist je dat de mate waarin je dingen moet aanpassen/configureren, in windows echt niet nul is. Het is ongeveer even veel als in de DSM van Synology. En dat is weer even veel als in een willekeurig Linux systeem. Verschil in deze drie software systemen? Weinig:

Op deze manier zou ik kunnen doorgaan, maar dat doe ik niet, om dat je dan waarschijnlijk in herhaling valt of dingen anders ziet. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat er weinig verschil is tussen wat jij als een turnkey-solution ziet, en wat niet, om dat de dingen die je afwijst niet opeens de 'mindere' zijn tegenover wat je wel accepteert, maar dat het simpelweg afwijzing is op basis van kennis die je niet hebt. Dat is natuurlijk niet verkeerd, maar dan moet je niet stellen dat 'dat wat je voorgesteld hebt de enige oplossing is'.
full stop. je geeft aan dat ik andere oplossingen de mindere vind en dat is simpelweg niet waar. dat heb ik nergens geschreven. ik heb telkens aangegeven dat ik niet af wil wijken van wat ik ofwel door en door ken (Windows) of wat ik kant en klaar uit een winkel kan halen. ik daarbij wel 100 keer aangegeven dat zelfbouw icm linux en software raid op technisch niveau een betere oplossing zou kunnen zijn. daar heb ik geen in-depth ervaring mee, en kan ik dus geen gegronde uitspraak over doen. de ervaringen die ik wel heb hebben mij destijds genezen van volledig Linux als storage systeem draaien, wellicht wordt dit in de toekomst anders.

op de een of andere manier dringt het gewoon niet tot een aantal linux-adapten door, ik noem de groep hier linux adapten, omdat deze groep bekend is met linux. ik behoor tot de groep windows adapten. ik weet hoe windows werkt. ook daar kun je heel insinuerende opmerkingen over gaan plaatsen "als dat echt zo was" enzo, maar trust me, als het op windows aankomt zitten daar weinig geheimen meer aan. dat is voor mij voor Linux wel zo, waardoor het voor mij afvalt als storage systeem.

en ik kan je vertellen, als je een ds411j koopt van Synology, dan zet je hem neer, je start de synology assistent, die roept "joh, waar is je OS?" dat voer je hem (rechtstreekse download van website), dat alles begeleidt met een overdaad aan vrolijke plaatjes.
je logt op het ding in, er staat met knoepers van letters package manager, daar klik je op, je voert hem packages en klaar ben je.
geen cmdline, geen bootstrap, helemaal niks. maar vanwege mijn eigenwijze actie heb ik dat toch moeten doen. en dat heeft me mateloos geirriteerd. dat is dan ook meteen de reden dat, indien ik dit had geweten, ik voor de DS2411+ was gegaan. dan had ik dit ge-eikel niet gehad, en had ik gewoon packages kunnen klikken.

verder; niets wat ik hierboven heb gezegd stond al niet eerder in het topic. kunnen we nu gewoon ophouden met dit verhaal aanzwengelen?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sleepie schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 00:46:
[...]

Waarom begint iedereen meteen over 'command-line' en 'uren besteden aan configureren' als het over Linux (mdadm based) of ZFS based oplossingen gaan?

Ik heb zelf 1.5 jaar tot grote tevredenheid OpenFiler gedraaid.
CD erin, installeren en de rest (configureren van je RAID, SMB instellen, permissies instellen) doe je allemaal middels een GUI, da's niet echt anders dan een Windows Server installeren en daar een RAID config en shares maken.

Ok, ik geef toe toen ik sabnzbd en sickbeard wilde installeren op die bak was het wel klooien op de command line. Ik weet ook dat dat een eis van Freak1 was voor zijn systeem en dat daardoor voor zijn specifieke oplossing ook OpenFiler af zal vallen (hoewel het ook op de Synology niet out-of-the-box bleek te zijn).

Maar ik hoop dat het hier toch ietsje algemener mag dan alleen Freak1 zijn zeer specifieke toepassing, anders valt er volgens mij helemaal niks te discussieren. En dan hoeft een Linux (mdadm) based oplossing echt niet meer moeite te kosten dan een Windows of Synology oplossing als je naar de pure NAS functionaliteit gaat.

Overigens geldt hetzelfde voor bijvoorbeeld FreeNAS en ZFSguru (al is dat nog in ontwikkeling) voor ZFS-based oplossingen.
Waarbij het bij ZFSguru de bedoeling is dat in een van de volgende releases dingen als sabnzbd en sickbeard ook gewoon als packages ter download worden aangeboden (te installeren middels een click in de GUI, niks meer niks minder).
dat lijkt me serieus tof! ik zou het ook erg waarderen als je me daarvan op de hoogte hield, want dan wordt het voor mij inderdaad wel weer een optie om te gaan doen :) over een jaar of 3 moet dit er toch weer uit, en dan komt hetzelfde verhaal, zelfbouw of "off the shelf" . software raid is the way to go, dat heb ik ondertussen wel gezien, en als het dan in een kant en klaar package komt, dan voldoet het volkomen aan wat ik wil :)
dus.. keep me informed!
Bovenstaand dus niet als reclame voor ZFS of Linux of als anti-reclame voor Windows of Synology, maar ik heb het idee dat sommigen hier het idee hebben dat een NAS opzetten onder Linux/FreeBSD een ontzettend complexe klus is. Enige wat ik wil aangeven is dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Overigens, een kant en klare ZFS bak, voorgeinstalleerd en getest is inmiddels ook mogelijk (zonder enige bedoeling om hier reclame te maken):
http://cybershop.ri-vier....d4bc38eaf5eb081cdc3d5d02d
cool! was ik niet mee bekend, dat was inderdaad wel een optie geweest. jammer dat hij er geen support contracts bij doet :(
Om terug te keren tot de oplossing waar het in dit topic om gaat:
Freak1, ik als niet-Synology kenner zou het leuk vinden als je wat schreenshots/foto's van de GUI van de Synology oplossing zou kunnen posten. Met name van dingen als de RAID opzetten, SMB configureren, RAID expanden, monitoring (SMART data bjivoorbeeld).
Als je er dan nog wat commentaar bij zou kunnen zetten waarom je bepaalde instellingen zo hebt gemaakt (indien van toepassing) is het voor iedereen leerzaam!

Gewoon zodat mensen die (zoals ik) niet bekend zijn met de Synology oplossing, maar wel met andere oplossingen daar hun eigen vergelijk mee kunnen maken.

Verder wacht ik in spanning op de benchmark resultaten (al zullen die ongetwijfeld goed zijn) :)
zal ik doen! ik moet straks toch nog ff wat dingen omgooien, ga dan een nieuwe pod bouwen, zal de installatie wel even posten :)
ga sowieso even het binnenwerk van die expansion unit posten.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertobadjo schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 02:06:
@freak1: mijn volgende vraag was ook geplanned om het waarom synology en geen qnap of iets anders.

graag zou ik wel je beredenering willen weten; waarom je dus hebt gekozen voor synology.

nou weet ik uit ervaring dat qnap best duur is. maar daar krijg je wel een goeie afwerking en iets meer performance voor terug als de gemiddelde synology.

heb al een aantal artikels gelezen dat de qnap kwa performance beter uit de test komt als de synology. alleen betaal je daar ook fors meer voor.

ikzelf zou uit financieel oogpunt ook gekozen hebben voor een synology omdat je gewoon iets goedkoper is. ik zou dan het performance verschil ook buiten beschouwing laten voorr thuis gebruik.

alleen eis ik denk ik niet hetzelfde als wat jij eist van jouw aanschaf.
hmm interessant, ik heb wat zitten kijken bij die QNaps, maar ik heb vooral gezien dat ze in het thuissegment zeker beter performde, maar in het zakelijk segment was of de synology sneller, of het maakte niet uit. ook kwam ik bij QNAP niet verder als 10 bays.. kun je me eens wat linkjes naar die dingen sturen?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Perkouw schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 04:31:
[...]

Persoonlijk, en ik denk eigenlijk ook dat een aantal mensen waaronder Freak1 mij hierin volgen is dat wanneer je dus een systeem draait met bijvoorbeeld OpenFiler. Dat wanneer er eens iets fout gaat, wat dit dan ook zal zijn dan zal je vrijwel altijd de command line in moeten duiken wil je het weer draaiende krijgen en dat is nu net het probleem dat we, of in ieder geval ik, niet wil(len) hebben.

Zoals Freak1 al heeft aangegeven kan hij daarentegen wel uit de voeten met andere platformen als Windows en hier kan hij wel in troubleshooten. Ook ik heb daarom toch voor een Windows platform gekozen, dit terwijl ik OpenFiler echt overwogen en zelfs geprobeerd heb maar verder dan een een installatie scherm kwam ik al niet door gezeur met drivers.

@Freak1
Misschien leuk om anders eens een mooi vergelijk (denk aan grafiekjes/staafdiagrammen e.d.) te maken tussen beide bakken van jou en die van mij?

Freak1
Virtualisatie bak + redelijk wat storage
Storage bak (Synology)
Perkouw
Storage bak 90TB
Storage bak 135TB, zodra deze af is ;)

Lijkt me best interessant om dan niet alleen het verbruik te meten van de verschillende systemen maar natuurlijk ook performance! Nu moet ik toegeven dat ik nog niet echt een idee heb hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen maar dat zien we tegen die tijd wel weer ;) (heb dan toch wel iets als een (professionele)stroom meter nodig :X )
eens!
ik kan echter wel maar tot 400 mb/sec halen, heb geen 10gbit netwerk en kan niet rechtstreeks op de synology...

maar lijkt me erg leuk!

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!
en dan een stuk over de uitbreidingsunit;

dit is hem dan, de DX1211.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6196/6108688622_05c9e01a6e.jpg

qua afwerking en dergelijke, tja, ik vind zelf dat de trays soms wat stroef gaan. als je dat door hebt is het allemaal niet zo bijzonder.. qua uiterlijk (mooi Synology erin gemaakt) en qua stevigheid heb ik absoluut niks te klagen. dit is zeer goed afgewerkt en ziet er keurig uit!

aan de binnenkant eigenlijk weer hetzelfde laken en pak;
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6071/6108689516_91ef8aa36c.jpg
strak afgewerkt, mooi getypwrapped, 2 grote 120mm fans voor de koeling van de hd's , 1 120mm fan voor de voeding. wel was er natuurlijk ruimte genoeg voor een redundante voeding en ik blijf mij afvragen waarom dat dat niet is gedaan in die prijscategorie. je kunt je zonder deze redundantie geen enterprise product noemen.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6201/6108690450_a9e5221e6c.jpg

het bordje is keurig ingedeeld, ziet er netjes uit, de firmware versie wordt vermeld en alles is dus passief gekoeld op dit ding.

ook qua bekabeling is hij keurig netjes ingericht
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6204/6108691410_e7fed13db6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6086/6108142825_ae40115d7b.jpg
de indeling en inrichting is dan ook zeer consistent met de hoofdunit. je ziet verder ook geen verborgen CPU of iets dergelijks, nee het is echt een aanvullende unit. ik vraag me af of ze dus echt een infiniband verbinding hebben, of simpelweg de infiniband connectoren gebruiken.

de backplane is identiek aan de DS3611xs, en dat staat me dan ook weer aan. niet afwijken van wat je kent en van wat werkt.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6071/6108695214_96a9af2c09.jpg

langzaam wordt ook deze weer gevuld. met de oude schijven van mijn zelfbouw machine, dus WD2002FYPS schijven
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6062/6108148549_6938539df3.jpg

en gebroederlijk staan ze bij elkaar:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6181/6108151903_e3cca37e5a.jpg

straks even rebooten (je kunt hiet "hot" modules toevoegen, tegenvaller!) en dan zal ik screenshots van de config posten.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nou, configureren die bende;

als je naar het IP van de DS3611xs gaat, en je logt in krijg je een soort van desktop omgeving. denk KDE of iets dergelijks. daarop staan je taken.
eerst maar eens kijken of de DX1211 gevonden wordt:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6198/6108742946_9ffbc27594.jpg

nice. wel onhandig dat je geen namen kan toevoegen :/
vervolgens kun je naar opslagbeheer gaan, vanwaaruit je het ding kan instellen
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6062/6108193527_1ab4ff6024.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6077/6108193589_7dfe5b602d.jpg
de volumes worden keurig weergegeven (pics or it didn't happen alert :') )

en een net overzicht van je schijven met SMART status en temps:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6205/6108743240_99ccc76c01.jpg

een ISCSI LUN maken wordt ook eigenlijk te simpel voor woorden.. een paar kleine stappen:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6195/6108193831_1e5b1b6f8b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6196/6108193891_90690ef66b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6071/6108193973_7189bbeda1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6209/6108743592_cdb9912fef.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6196/6108743674_8a699ea413.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6198/6108194229_dc62fb8fd3.jpg

dit is dus exact wat ik bedoel met, volgende volgende klaar. dat is gewoon mijn niveau ben ik bang :')

als ik echter shares wil maken, heb ik een volume nodig.
dat gaat als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6071/6108194307_15eb327ca1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6207/6108194391_cdb95293bc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6188/6108194465_7b2b7c8135.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6183/6108194549_e5f599acea.jpg

wat ik hierbij wel bijzonder slecht vind is dat als je "snel een volume aanmaken kiest" kun je voor Synology Hybrid Raid kiezen, maar kies je voor geavanceerd, oftewel handmatig, dan is dat ineens geen optie meer:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6089/6108744128_d6c96a26f8.jpg

vervolgens een gedeelde map maken, kies je volume en presto:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6197/6108194693_3a412af5f5.jpg

een hele mooie feature vind ik dat je gedeelde mappen kunt moven tussen volume's. loopt je volume vol, dan klik je op je gedeelde map, veranderd in het drop down menu je volume, en klaar is kees. op de achtergrond doet je Synology de rest!

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
freak1 schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 12:29:

wat ik hierbij wel bijzonder slecht vind is dat als je "snel een volume aanmaken kiest" kun je voor Synology Hybrid Raid kiezen, maar kies je voor geavanceerd, oftewel handmatig, dan is dat ineens geen optie meer:
Waarschijnlijk vonden ze bij synology dit zelfs te moeilijk voor mensen om het aan te bieden onder advanced. Wat de hybrid raid doet staat op hun site mooi uitgelegd.

http://forum.synology.com...s_Synology_Hybrid_RAID%3F

Wat het daadwerkelijk doet:

1. maak op alle schijven die beschikbaar zijn een logical volume aan ter grootte van de kleinste schijf.
2. voeg deze volumes samen in een raid - bij 2 volumes raid 1, bij 3 of meer raid 5
3. doe stap 1 en 2 voor de overgebleven ruimte op de schijven elke keer ter grootte van de kleinst beschikbare ruimte.
4. voeg alle raid volumes toe aan 1 JBOD volume.

onderwater is dit een mooie samenwerking tussen LVM en MDADM voor volumes en software raid.

systeemtechnisch is bovenstaande makkelijk te berekenen, echter als je dit met de hand moet doen is het vrij lastig, daarom heb je waarschijnlijk de keuze niet.

overigens sidenote, vanaf versie 3.1 is het schijnbaar mogelijk te kiezen voor een raid 6 hybrid raid.

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
freak1 schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 09:18:
[...]

hmm interessant, ik heb wat zitten kijken bij die QNaps, maar ik heb vooral gezien dat ze in het thuissegment zeker beter performde, maar in het zakelijk segment was of de synology sneller, of het maakte niet uit. ook kwam ik bij QNAP niet verder als 10 bays.. kun je me eens wat linkjes naar die dingen sturen?
ik geef je gelijk als het gaat om thuis dat ikzelf ook voor synology zou kiezen omdat de prijs wat beter ligt.

ik ben geen aanhanger van qnap of iets anders en kies op het moment van kiezen de producten uit wat bij mij past (denk dat jij en veel mensen dat doen).

Qnap heeft op dit moment alleen maar de 10xx reeks die dus alleen maar 10 schijven kan herbergen en daar zul je net zoveel voor betalen als jouw 36xx schat ik zo (exact weet ik niet en ben nu ff te lui om dat op te zoeken) dus zou ikzelf ook op een synology uitkomen.

maar zou je wat meer kunnen toelichten waarom je voor deze synology gekozen hebt ipv een ander merk. (hetzij thecus/iomega(qnap/ofietsanders)

wat mij ook een beetje nieuwschierig maakt is naar de statuspagina van de interface. wat kan je allemaal aflezen in de vorm van temps/status HDD/etc etc.

Ik durf het eigenlijk niet te vragen maar ga het toch van je doen maar voel je niet aangevallen. is het mogelijk om via de commandline ook zelf packages te compileren zoals bijvoorbeeld mrtg waarmee je zelf grafiekjes kan genereren van hardware. en eventueel andere software.

voor wat betreft de plaatjes die je laat zien van de kast heb jij het erover dat het er netjes uitziet van binnen. Voor dat geld mag dat ook wel en kan je er eigenlijk wel vanuitgaan dat de afwerking ook wel enigzins perfect is. Of het echt infiniband is zou je eventueel na kunnen gaan aan de kabel en de connectors. maar dat is iets wat je zelf moet opzoeken in vergelijking met een echte infiniband.

kwa software zal het denk ik bijna hetzelfde zijn als een qnap. ik heb 2x een 459 en met de laatste firmware zal dat bijna gelijk oplopen als jouw synology (dont shoot me on here ;)).

en voor wat betreft de discussie over linux en zfs kan ik jou best begrijpen dat als je de hele dag op je werk heb zitten pielen met bepaalde software en je thuiskomt, dat je gewoon verlangt van het apperaat dat het doet voor wat het staat en jij op de bank gaat zitten en op de afstandsbediening op play drukt hij gewoon de content aanbiedt die je hebt en afspeelt ;)

* robertobadjo heeft ook die instelling ;)

[ Voor 9% gewijzigd door robertobadjo op 04-09-2011 03:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
Ik zie in je setup screen dat je maar 1 schijf fout tolerantie neemt in je RAID 5, en er geen hot spares mogelijk zijn in je synology... Heb je geen schrik dat er 2 schijven tegelijkertijd uitvallen en je 40 gig data kwijt bent? Tenslotte is de kans op 2 schijven die uitvallen redelijk groot, aangezien ze in dezelfde omstandigheden draaien, gelijktijdig zijn aangekocht en dus waarschijnlijk uit dezelfde productiebatch komen, als er iets fout is met eentje kan het zeker met 2 tegelijk zijn?

Of ben ik nu een doemdenker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Je hebt gewoon gelijk. Is het aanmaken van een (global) hot spare geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

PcDealer schreef op zondag 04 september 2011 @ 09:43:
[...]

Het lijkt mij verstandiger om juist RAID 6 arrays aan te maken. Dan helpt die 'spare' nog echt mee en zit je niet met zweet op je rug als 1 disk stuk gaat en je array even flink gaat trashen voor 24 uur om de boel weer te rebuilden.

RAID 5 met meer dan 8+ disks is recept voor ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
gevalletje ik wil 40tb maar heb de ballen verstand van storage. Hoeft toch alleen op next te klikken. }:O

[ Voor 200% gewijzigd door matty___ op 04-09-2011 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga je dan eerst maar eens inlezen (google is your friend) en stel je vraag dan nog eens opnieuw en wat meer uitgebreid als dat je nu doet. Specs zouden om te beginnen wel handig zijn, heb me glazen bol net verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik post ook maar even in dit topic.

Ik heb een systeem nodig dat:
  • zo'n 20-30TB aan opslag nodig, in RAID5.
  • Ik wil zo'n 600MByte/s doorvoer hebben
  • Gebruik voor opslag media (filmpjes e.d.), downloadserver, webserver (±250http-requests per seconde, ±100 mysql-request per seconde) maken van backup's van zo'n 15 pc's
Ik wil gebruik maken van zo'n 16 2TB hdd's, waarvan sowieso twee als "spare-device" voor als er iets uitvalt. Meteen rebuilden moet dus ook kunnen. In het begin voldoen 12 disks ook. Ik zou dus kunnen beginnen met dit:

Sleepie in "40 TB+: Zelfbouw Versus Synology DS3611xs"
en daar later zoiets bij zetten: pricewatch: Synology DX1211 12-sleufs uitbreiding voor DS2411+ en DS3611xs

Of geeft dat niet genoeg "power" en moet ik zelf iets in elkaar zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Beatboxx schreef op zondag 04 september 2011 @ 14:42:
Ik post ook maar even in dit topic.

Ik heb een systeem nodig dat:
  • zo'n 20-30TB aan opslag nodig, in RAID5.
  • Ik wil zo'n 600MByte/s doorvoer hebben
  • Gebruik voor opslag media (filmpjes e.d.), downloadserver, webserver (±250http-requests per seconde, ±100 mysql-request per seconde) maken van backup's van zo'n 15 pc's
Ik wil gebruik maken van zo'n 16 2TB hdd's, waarvan sowieso twee als "spare-device" voor als er iets uitvalt. Meteen rebuilden moet dus ook kunnen. In het begin voldoen 12 disks ook. Ik zou dus kunnen beginnen met dit:

Sleepie in "40 TB+: Zelfbouw Versus Synology DS3611xs"
en daar later zoiets bij zetten: pricewatch: Synology DX1211 12-sleufs uitbreiding voor DS2411+ en DS3611xs

Of geeft dat niet genoeg "power" en moet ik zelf iets in elkaar zetten?
weer iemand met raid5 met 16 disks 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:29
In plaats van spare devices kun je beter een ander raid level kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Raid 6 dan? Of maak ik een foutje:P

[ Voor 53% gewijzigd door Beatboxx op 04-09-2011 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Beatboxx schreef op zondag 04 september 2011 @ 16:13:
kijk met raid 6 kunnen 2 schijven van dezelfde set uitvallen. met raid5 er 1.

de kans is vrij aanwezig dat tijdens het rebuilden van een schijf een andere het ook begeeft. Dan ben je al je data kwijt. Met raid 6 of 7 (indien ZFS) wordt de kans kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Beatboxx schreef op zondag 04 september 2011 @ 16:13:
Zie de grafiek bij http://www.servethehome.c...-anthology-part-1-primer/ en maak een keuze :P

Interessant topic verder. Vooral de keuzes die je maakt en waarom. Iemand vroeg aan mij of ik een 50TB fileserver kon bouwen om data van videomontages op te zetten. Geen idee nog hoe ik dat ga uitwerken want overal zijn wel trade-offs te vinden. Vandaar ook de verhitte discussie een aantal keer binnen dit topic, maar dat kan ik alleen maar waarderen :+ :P

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Willen mensen met vragen in het DIY NAS topic posten en niet het topic can Freak1 kapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
Tharulerz schreef op zondag 04 september 2011 @ 03:23:
Ik zie in je setup screen dat je maar 1 schijf fout tolerantie neemt in je RAID 5, en er geen hot spares mogelijk zijn in je synology... Heb je geen schrik dat er 2 schijven tegelijkertijd uitvallen en je 40 gig data kwijt bent? Tenslotte is de kans op 2 schijven die uitvallen redelijk groot, aangezien ze in dezelfde omstandigheden draaien, gelijktijdig zijn aangekocht en dus waarschijnlijk uit dezelfde productiebatch komen, als er iets fout is met eentje kan het zeker met 2 tegelijk zijn?

In de post na de openingspost zegt hij dat hij SHR met twee disk redundantie (dus de Syno versie van Raid 6) wil gaan gebruiken. Ik vermoed dat de screenshots gewoon misleidend zijn.
matty___ schreef op zondag 04 september 2011 @ 13:11:
gevalletje ik wil 40tb maar heb de ballen verstand van storage. Hoeft toch alleen op next te klikken. }:O
Gevalletje ik wil posten maar heb de ballen verstand van beleefdheid. Hoef toch alleen op verstuur bericht te klikken. }:O

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Q schreef op zondag 04 september 2011 @ 11:00:
[...]

Het lijkt mij verstandiger om juist RAID 6 arrays aan te maken.
Ik doelde inderdaad op 6 i.p.v. 5. Maar dan nog kun je een h-s inzetten.
Dan helpt die 'spare' nog echt mee en zit je niet met zweet op je rug als 1 disk stuk gaat en je array even flink gaat trashen voor 24 uur om de boel weer te rebuilden.
Meerdere raid4/6 arrays in mirror zou ook nog kunnen, als het maar ondersteund wordt. En voor speed in mirror zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DrFlash schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 17:49:
[...]

Waarschijnlijk vonden ze bij synology dit zelfs te moeilijk voor mensen om het aan te bieden onder advanced. Wat de hybrid raid doet staat op hun site mooi uitgelegd.

http://forum.synology.com...s_Synology_Hybrid_RAID%3F

Wat het daadwerkelijk doet:

1. maak op alle schijven die beschikbaar zijn een logical volume aan ter grootte van de kleinste schijf.
2. voeg deze volumes samen in een raid - bij 2 volumes raid 1, bij 3 of meer raid 5
3. doe stap 1 en 2 voor de overgebleven ruimte op de schijven elke keer ter grootte van de kleinst beschikbare ruimte.
4. voeg alle raid volumes toe aan 1 JBOD volume.

onderwater is dit een mooie samenwerking tussen LVM en MDADM voor volumes en software raid.

systeemtechnisch is bovenstaande makkelijk te berekenen, echter als je dit met de hand moet doen is het vrij lastig, daarom heb je waarschijnlijk de keuze niet.

overigens sidenote, vanaf versie 3.1 is het schijnbaar mogelijk te kiezen voor een raid 6 hybrid raid.
mogguh;

ik snap hoe SHR werkt :) SHR in een RAID 6 opsteling kun je terugzien in mijn plaatjes, dat is idd een mogelijkheid nu, en die gebruik ik ook :)

wat ik zo raar vind is dat je ofwel kiest voor een "simpele" oplossing wat altijd SHR moet zijn, en als je kiest voor een geavanceerde oplossing, dan kun je SHR ineens niet meer kiezen :/
robertobadjo schreef op zondag 04 september 2011 @ 03:07:
[...]

ik geef je gelijk als het gaat om thuis dat ikzelf ook voor synology zou kiezen omdat de prijs wat beter ligt.

ik ben geen aanhanger van qnap of iets anders en kies op het moment van kiezen de producten uit wat bij mij past (denk dat jij en veel mensen dat doen).

Qnap heeft op dit moment alleen maar de 10xx reeks die dus alleen maar 10 schijven kan herbergen en daar zul je net zoveel voor betalen als jouw 36xx schat ik zo (exact weet ik niet en ben nu ff te lui om dat op te zoeken) dus zou ikzelf ook op een synology uitkomen.

maar zou je wat meer kunnen toelichten waarom je voor deze synology gekozen hebt ipv een ander merk. (hetzij thecus/iomega(qnap/ofietsanders)
ik had al wat ervaring met de Synology's, de DS411j's dan, en ik ging op zoek naar wat grotere varianten hiervan. ben vervolgens verschillende oplossingen gaan vergelijken. ik heb getwijfeld tussen een NAS en DAS (een netwerkgebaseerde opslag of een cabinet wat ik aan mijn server prik) en kwam met een DAS prijstechnisch niet lekker uit. bij de NAS'jes heb ik gekeken naar de volgende merken:

Drobo: max 8 drives, en was een beetje een DAS achtige NAS oplossing. geen eigen CPU voor packages e.d., geen echt standalone ding.

QNAP : mooi spul, veel goede dingen over gelezen, en zie ze regelmatig staan bij bedrijven als een NASje voor IT,. grootste beperking voor mij was de hoeveelheid disks die erin konden, en ik van wat mensen me tervaring met die dingen het gevoel kreeg dat de ontwikkeling op de QNAP's wat rustiger is.. dat er wat minder energie in wordt gestoken.

Thecus: ken ik niet. beetje naar gekeken, geen bijzondere dingen in gezien, duur, en t wordt al snel rackmount met veel schijven, en ik heb een voorkeur voor non-rackmount momenteel..

Synology: tja, als je kijkt hoe ontzettend actief mensen zijn in de Synology thread, ik kende de packages, kende de DS411j dus dat had sowieso al een kleine voorkeur. zeker toen ik zag dat ik gewoon al mijn schijven erin kwijt kon. heb vervolgens gemailed met meerdere distributeurs en leveranciers en daar kwam unaniem Synology uit. ook zonder mijn 40 TB + eis..
na ik het officieele synology forum nog eens doorgelezen had over d enieuwe reeks was ik verkocht.
wat mij ook een beetje nieuwschierig maakt is naar de statuspagina van de interface. wat kan je allemaal aflezen in de vorm van temps/status HDD/etc etc.
dat is een beetje raar gedaan, maar daar moet ik sowieso eens goed naar kijken. je kunt de system temp zien bij info, en je kunt de schijven temps zien bij disk management. daar zie je ook meteen de smart status, en kun je een uitgebreide of korte SMART testen laten doen.
Ik durf het eigenlijk niet te vragen maar ga het toch van je doen maar voel je niet aangevallen. is het mogelijk om via de commandline ook zelf packages te compileren zoals bijvoorbeeld mrtg waarmee je zelf grafiekjes kan genereren van hardware. en eventueel andere software.
ik voel me absoluut niet aangevallen :) in het Synology topic zijn mensen daar idd mee bezig. uiteindelijk is het intern Linux, en is het volledig supported om te bootstrappen en via IPKG losse packages te installeren. ik zeg dus ja dat kan. het heeft echter niet mijn interesse.
voor wat betreft de plaatjes die je laat zien van de kast heb jij het erover dat het er netjes uitziet van binnen. Voor dat geld mag dat ook wel en kan je er eigenlijk wel vanuitgaan dat de afwerking ook wel enigzins perfect is. Of het echt infiniband is zou je eventueel na kunnen gaan aan de kabel en de connectors. maar dat is iets wat je zelf moet opzoeken in vergelijking met een echte infiniband.

kwa software zal het denk ik bijna hetzelfde zijn als een qnap. ik heb 2x een 459 en met de laatste firmware zal dat bijna gelijk oplopen als jouw synology (dont shoot me on here ;)).

en voor wat betreft de discussie over linux en zfs kan ik jou best begrijpen dat als je de hele dag op je werk heb zitten pielen met bepaalde software en je thuiskomt, dat je gewoon verlangt van het apperaat dat het doet voor wat het staat en jij op de bank gaat zitten en op de afstandsbediening op play drukt hij gewoon de content aanbiedt die je hebt en afspeelt ;)

* robertobadjo heeft ook die instelling ;)
idd ;-)
Tharulerz schreef op zondag 04 september 2011 @ 03:23:

voorbeeldschermpje ;)
als je mijn topic doorleest kun je zien dat ik elke unit een eigen volume van 12 schijven heb gegeven, waarbij elk volume een Synology Hybrid Raid draait met 2 disks tolerantie. indien ik 1 schijf kwijtraak heb ik daar altijd een cold spare voor liggen (heb er 3 klaarliggen, voor elk volume 1), en mocht er echt een risico zijn met 2 uitgevallen schijven kan ik de data meteen beginnen over te knallen naar een ander volume. ik zorg dat ze max voor 66% gevuld zijn namelijk.
PcDealer schreef op zondag 04 september 2011 @ 09:43:
[...]

je kunt per volume wel een RAID 5 + spare maken, maar ik heb gekozen voor SHR met 2 disks tolerantie (RAID 6 variant.)
Q schreef op zondag 04 september 2011 @ 11:00:
[...]

Het lijkt mij verstandiger om juist RAID 6 arrays aan te maken. Dan helpt die 'spare' nog echt mee en zit je niet met zweet op je rug als 1 disk stuk gaat en je array even flink gaat trashen voor 24 uur om de boel weer te rebuilden.

RAID 5 met meer dan 8+ disks is recept voor ellende.
wat Q zegt.. ik kom net af van een 24 disk RAID 6 waarbij ik 2 gefailde schijven had en nergens heenkon met mijn data. nooit meer.
PcDealer schreef op maandag 05 september 2011 @ 08:00:
[...]
Ik doelde inderdaad op 6 i.p.v. 5. Maar dan nog kun je een h-s inzetten.

[...]

Meerdere raid4/6 arrays in mirror zou ook nog kunnen, als het maar ondersteund wordt. En voor speed in mirror zetten.
als je mijn plaatjes bekijkt zie je wat precies kan en wat niet kan. dingen als verschillende raid levels mirroren e.d. dan kan helaas niet. ik heb op basis van mijn ervaring gekozen voor de losse volumes in semi-raid-6, en geen hotspares.ik heb (Geteste!!!!) cold spares op voorraad liggen, als een disk failed begint het ding te piepen als een gek, en wordt de gefailde disk rood. mijn vriendin weet ook hoe ze een disk moet vervangen, dus dat is ook geen issue, en per mail krijg ik een alert..
bijna net zo goed als hotspare ;)

btw: mensen die een coldspare leggen, test ze wel! mijn buurman had ook een coldspare, bleek dat een DOA te zijn :')
en het zal niet de eerste keer zijn dat ik een slechte disk terugkrijg van WD ..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:28

Valkyre

Kitesurf FTW!

Wat eigenlijk ook nog interressant is om te weten waarom heb je voor WD gekozen? en niet voor een ander merk welke ook 2TB schijven aanbieden.

Ik was al blij met mijn raid 5 volume van 3x 2TB schijven (ook WD's) erg leuk project, en ben ook benieuwd naar wat dit systeem nu verbruikt!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gohan-san schreef op maandag 05 september 2011 @ 17:35:
Wat eigenlijk ook nog interressant is om te weten waarom heb je voor WD gekozen? en niet voor een ander merk welke ook 2TB schijven aanbieden.

Ik was al blij met mijn raid 5 volume van 3x 2TB schijven (ook WD's) erg leuk project, en ben ook benieuwd naar wat dit systeem nu verbruikt!
ik moet eerlijk zeggen dat ik al jaren WD's gebruik. eigenlijk altijd de enterprise varianten in mijn hardware raid opstellingen, dus nu de stap naar consumenten spul. de wd20ears schijven staan op de compatibiliteit lijst, zijn gunstig geprijsd, en hebben 3 jaar garantie.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
Heb je inmiddels al wat performancetests kunnen draaien?
Ik ben echt heel benieuwd wat er uit gaat komen.
Met mijn eigen QNAP TS-459 Pro+ haal ik op dit moment nog altijd niet echt bijzondere resultaten.
QNAP met 2*1 Gb/s connected en ESX met 3*1 Gb/s connected - schrijfsnelheid met ca. 40-50 MB/s over iSCSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
]Byte\[ schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:04:
Met mijn eigen QNAP TS-459 Pro+ haal ik op dit moment nog altijd niet echt bijzondere resultaten.
QNAP met 2*1 Gb/s connected en ESX met 3*1 Gb/s connected - schrijfsnelheid met ca. 40-50 MB/s over iSCSI.
helaas nog niet.
ik moet nog steeds de 2 servers omruilen van plaats, maar volgens mij kom ik net 3 cm te kort :')
dus dat moet ik eerst even doen, dan een paar kabels omruilen, en dan kan ik testen :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 13:10
Ik weet niet of je het al had meegekregen maar de 3.2 versie is inmiddels beschikbaar. In de release notes kan ik alleen nog niks vinden over de nieuwe packages en de ondersteuning daarvan.

zie ook: http://www.synology.com/s...ld&b=12%20bays&m=DS3611xs

bl44t

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:01

Perkouw

Moderator General Chat
YaaD schreef op woensdag 07 september 2011 @ 10:24:
Ik weet niet of je het al had meegekregen maar de 3.2 versie is inmiddels beschikbaar. In de release notes kan ik alleen nog niks vinden over de nieuwe packages en de ondersteuning daarvan.

zie ook: http://www.synology.com/s...ld&b=12%20bays&m=DS3611xs
En hij staat sinds gisteren ook in de meuktracker -> meuk: Synology Disk Station Manager 3.2 build 1922

Acties:
  • 0 Henk 'm!
even een kleine update van mijn zijde;

ben ondertussen ook aan het verbouwen thuis, dus heb meerdere prioriteiten liggen ;)

we zijn nu een goede week verder dat hij draait met alle packages. ik moet zeggen, ik ben erg blij. afgezien van het gekloot met de packages, loopt alles bijzonder soepel moet ik zeggen.
ik heb ondertussen ook contact met Zebulon, en hij gaat de packages aanpassen voor de DS3611xs :)
maandag wil ik mijn virtualisatie server weer aansluiten, en de bekabeling fixen.. hopelijk kan ik dan mijn speedtests gaan doen.
ook staat de installatie van newznab voor komende week op het programma!

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
freak1 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 06:58:
even een kleine update van mijn zijde;

ben ondertussen ook aan het verbouwen thuis, dus heb meerdere prioriteiten liggen ;)

we zijn nu een goede week verder dat hij draait met alle packages. ik moet zeggen, ik ben erg blij. afgezien van het gekloot met de packages, loopt alles bijzonder soepel moet ik zeggen.
ik heb ondertussen ook contact met Zebulon, en hij gaat de packages aanpassen voor de DS3611xs :)
maandag wil ik mijn virtualisatie server weer aansluiten, en de bekabeling fixen.. hopelijk kan ik dan mijn speedtests gaan doen.
ook staat de installatie van newznab voor komende week op het programma!
Naar die speedtest ben ik erg nieuwschierig. zeker als het gaat om iops. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
]Byte\[ schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:04:
Deze QNAP is ook niet voor performance, er zit een ATOM processortje in.

Wil je meer performance dan zul je bij de modellen met Core 2 Duo (oud) of de nieuwe Core i3 en Xeon's moeten gaan.

Ik heb zelf meerdere QNAP's draaien en ben er super tevreden over, kwa software, beheer, stabiliteit, en een Synology ziet er maar goedkoop uit verleken met de bouwkwaliteit van een QNAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Navi schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 12:07:
[...]

Deze QNAP is ook niet voor performance, er zit een ATOM processortje in.

Wil je meer performance dan zul je bij de modellen met Core 2 Duo (oud) of de nieuwe Core i3 en Xeon's moeten gaan.

Ik heb zelf meerdere QNAP's draaien en ben er super tevreden over, kwa software, beheer, stabiliteit, en een Synology ziet er maar goedkoop uit verleken met de bouwkwaliteit van een QNAP.
mjah, heb nu een paar ds411j's in mijn handen gehad, en ja, dat zijn wel plastic dingen, maargoed daar is de prijs ook naar.
die ds3611js voelen echt bijzonder goed, ik kan me zeker niet vinden in de bouwkwaliteit referentie die je maakt.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
Navi schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 12:07:
[...]Deze QNAP is ook niet voor performance, er zit een ATOM processortje in.
Klopt helemaal wat je zegt.
Maar als onze vrienden van QNAP claimen er zo'n 100 MB/s mee te kunnen halen op CIFS en FTP, had ik toch wel wat meer verwacht van de huidige 40-50 MB/s.
Ik wacht nog ff de cijfertjes van freak af. Misschien dat ik dan een TS-1079 Pro of ook een DS3611xs erbij ga aanschaffen.
(hoeven de kinderen ook niet zo vaak meer op te schonen 8) )

• ]Byte[
]Byte\[ schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 13:36:
[...] had ik toch wel wat meer verwacht van de huidige 40-50 MB/s.
Oke dan, een kleine update.
QNAP blijkt wel zijn statement waar te maken!
Ik heb vandaag nog eens getest vanaf mijn desktop naar mijn QNAP NAS.
Wat blijkt... Met CIFS haal ik zo'n 92 MB/s.
En dat is dan met een enkelvoudige 1 Gb/s koppeling.
Wat is het verschil tov de vorige metingen?
a) metingen doen op je NAS waar ik op dat moment ook een full virusscan (ClamAV) heb draaien is niet handig
b) testen vanuit een VM waarvan de VM op dezelfde NAS en op dezelfde RAID5-set staat is niet handig
8)7 |:(
Al met al mag ik dus niet helemaal ontevreden zijn. 8)

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 09:58
Of helemaal niet ontevreden zijn eigenlijk ;)

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
Zijn er al test resultaten Freak?
Zit met spanning te wachten :D
haha, ik was er al bang voor ;-)

ik ben momenteel met Zebulon bezig om de packages geschikt te krijgen voor de bromolow, zodat anderen niet dit traject hoeven te bewandelen :P
ik hoop deze week de boel te verplaatsen, maar daar ben ik gewoon nog niet aan toegekomen..

60 TB can not be enough

• ]Byte[
* ]Byte[ durfde het eigenlijk vanochtend ook niet te vragen, maar is ook wel hééél benieuwd...
nou aangespoord door jullie heb ik vandaag;
switch geupgrade
switch 2 U hoger gehangen (anders past de Synology niet in mijn kast)
nieuwe bedrading in de kast gelegd
oude server verwijderd

dus in principe ben ik er helemaal klaar voor. ik verwacht vandaag of morgen het ding uit te kunnen zetten en te verhuizen, dus dan zou ik van het weekend kunnen testen.
sowieso zal ik straks een stuk ervaringen posten.

60 TB can not be enough

• ]Byte[
freak1 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 14:09:
nou aangespoord door jullie heb ik vandaag;
switch geupgrade
10 Gb? 8)
haha, was dat maar waar, nee het OS van de switch.. poorten ingeregeld e.d. :)

60 TB can not be enough

• WickedStealthy

WickedStealthy

Too slow to die ....

@freak1

Welke switch heb jij er tussen hangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik gebruik de Linksys\Cisco SGE2010P. dat is een 48 poorts gigabit switch met een 96bgps backplane, inclusief PoE, LAG en wat fijne VLAN support dingen :)

zoals je al had gemerkt, I like to think big :P

oh, en gisteravond heb ik alles naar het serverhok kunnen moven, dus ik hoop dit weekend tijd te vinden voor testen :)

DMS 3.2 is ook geinstalleerd zonder enig probleem

[ Voor 29% gewijzigd door KorneelB op 16-09-2011 07:28 ]

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 21:48
freak1 schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 07:28:
ik gebruik de Linksys\Cisco SGE2010P. dat is een 48 poorts gigabit switch met een 96bgps backplane, inclusief PoE, LAG en wat fijne VLAN support dingen :)

Een switch van 1300 euro?
We praten hier toch over thuisgebruik?
48 poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wezep schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 08:07:
[...]

Een switch van 1300 euro?
We praten hier toch over thuisgebruik?
48 poorten?
dus?
ik wil graag gigabit to the desktop.. en als ik kijk hoeveel apparaten met netwerk aansluiting hier in huis staan, de helft zit al vol van dat ding :')

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je aan die switch ook IP cameras hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
Hehe, je hebt je username in elk geval niet gestolen. De ware tweak-spirit leeft nog!

Het is idd mss wel eens (wsl voor een later topic) interessant om te zien wat je zo nog al hebt hangen aan dat ding, en hoe het écht "Tweakershuis van de toekomst" er vandaag uitziet :)

Enorm respect in elk geval. Halve maatregelen hebben duidelijk geen plaats bij jou! Daarom ook is dit experiment wel interssant: is voor dat soort perfectionisme ook nog een kant-en-klaar oplossing die voldoet te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
En ik maar denken dat ik een uit de klauwen gelopen hobby heb. 8)
Zelf heb ik twee HP Procurve 1810G 24 poort switches (48Gb backplane) met alle toeters en bellen. Alleen geen PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedStealthy

WickedStealthy

Too slow to die ....

oh, en gisteravond heb ik alles naar het serverhok kunnen moven, dus ik hoop dit weekend tijd te vinden voor testen :)

DMS 3.2 is ook geinstalleerd zonder enig probleem
Thx. Maar zou jouw stroomrekening niet willen betalen :)
Heb zelf een 1810G 24 en die hangt vol met alle connecties in de verschillende kamers. Maar had gelezen dat LAG op die switch niet heel compatibel is. Ik zeg wel lijkt. Daarom ook mijn vraag welke switch je had.
Had ervoor een prof switch van D-link op kop kunnen tikken nieuw uit een faillisement. Alleen ik had geen zin in een vliegtuig in mijn huis :)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste