sloth schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 13:43:
[...]
En deze post verwoord mijn mening dan ook weer helemaal.
Vanaf de posts in het 10TB+ showoff topic komt dit topic naar voor als een "DIY vs gekocht" discussietopic, maar is het dus helemaal niet.
dat is wel heel selectief gequote. pak dan de complete discussie tussen CiPHER en mij.
dit topic is inderdaad mijn DIY versus mijn gekocht. klaar.
Om nog maar even op freak1's reactie terug te komen:
[...]
Freenas en andere NAS distro's ook, dat is helemaal niets unieks. Kost je ook maar even om dat helemaal naar je eigen wensen te scripten.
ik vind het geweldig dat je zo bekend ben met Freenas en ander NAS distro's. ik herhaal nu letterlijk voor de 10e keer in dit topic, ik weet weinig\niks van linux en wil dat ook niet kunnen. klaar. is een eis. punt. klaar.
einde discussie. finito.
[...]
Dus bij calamiteiten, met bijvoorbeeld de flashmodule waar DSM op werkt kan je via die webinterface in je bios? Lijkt me sterk.. Verder heeft mijn build een "echte" IPMI oplossing, maar daarover zo meer.
bij calamiteiten dat alles volledig naar de klote is kan ik via de de synology manager het ding opnieuw spoolen. nee dat is niet identiek aan een IPMI, klopt. het OS is meteen je IPMI in dit geval. Synology maakt gebruik van Linux embedded.
[...]
Leuk, maar ga je dit echt gebruiken? Ik kan me niet zo meteen scenario's inbeelden waarvoor dit handig zou zijn, maargoed.
Het lijkt mij eerder een (showoff) gimmick.
dat gebruik ik bijzonder veel. temperatuur bekijken, downloads bekijken, vrije storage ruimte, daar kijk ik minimaal dagelijks op.
[...]
Ik las wat later in het topic dat je geprobeerd hebt SABnzbd erop werkend te krijgen en je dat een week tijd gekost heeft. Kijk, dat soort zaken bedoel ik nou.
Zelf heb ik ook ervaring met getweak met software op embedded meuk en daar wordt je vaak niet vrolijk van,
Op een standaard debian / ubuntu / FreeBSD heb je altijd de beschikking tot de nieuwste updates en zat tutorials om het e.e.a. werkend te krijgen.
heb je ook gelezen waarom?
omdat Intel lekker eigenwijs was en de CPU architectuur niet netjes X86 werd gerapporteerd werd had ik gekloot. had ik een Atom gebaseerde Synology gekocht had ik dit nooit gehad (bijv. een DS2411+).
kort samengevat; ik heb mezelf een oor aangenaaid omdat ik zo nodig weer het nieuwste van het nieuwste moest hebben. had ik dit ding over een maand gekocht dan was dit geen probleem geweest.
ik heb nu een package moeten omkatten ivm de verkeerd gerapporteerde CPU. that's it.
en standaard ubuntu e.d. , we gaan toch niet weer de linux-über-alles discussie starten? ik ben denk ik bijzonder duidelijk geweest in mijn start-post wat ik wel en niet zocht. ik zocht geen zelf-installatie. zoals je ook kunt lezen in mijn posts baalde ik er als een stekker van dat ik moest omkatten, en heb ik ook heel duidelijk de reden aangegeven.
[...]
Ze bieden geen platform, tenzij je NFS of ISCSI bedoeld om je storage vanuit je virtualisatieserver te benaderen, maar dat kan elke NAS.
Nogmaals, bij het vergelijk met prijzen vergelijk je appels met peren door dit gelijk te willen stellen.
prima, jouw mening. ik heb de extra investering voor virtualisatie eraf gehaald. is dit niet naar je wens, maak je eigen financieele vergelijking. ik heb mijn 2 investeringen met elkaar vergeleken. als ik niet wilde virtualiseren had ik bepaalde investeringen niet gedaan. die heb ik ervan af gehaald. wederom refereer ik naar zowel de lees dit eerst als de disclaimer. ik post geen onafhankelijke waarheden, ik post mijn ervaring.
[...]
Je moet dan ook net geen Windows op flash willen runnen voor een NAS met jouw eisen, dat doet je Synology ook niet.
Twee usbsticks komen op 20 euro, dat is peanuts vergeleken met die raptors.
Mijn punt is echter dat je de performance inzake accesstimes, en hoge sequentiële transfersnelheden niet nodig hebt van een raptor als bootdisk..
oneens. mijn swap file staat daarop, al mijn mount-meuk, ja dat heb ik wel nodig. verder moet een windows HD minimaal 40 gb zijn anders kan ik niet installeren. daarmee vervalt je argument al helemaal, want het goedkoopste 64 gig stickje wat ik in de pricewatch kan vinden is 62,73. duurder als een raptor dus.
[...]
Hier ben ik het dan weer schromelijk mee oneens

Het blijven losse systemen (aparte behuizingen) die dmv wat softwaretrucjes als 1 gezien worden. Net ditzelfde doe ik ook met mijn DIY build voorstel. (via dezelfde Infiniband kabel als de Synology's gebruiken!)
Verder kan je er prima hetzelfde OS op zetten, dat is bij je Synology's toch ook zo?
dude, wat lul je nou?
de uitbreidingsunit is niet los te gebruiken, te benaderen, te beheren. het is geen stand alone apparaat, ergo het is GEEN LOS SYSTEEM. volgens jou is een aparte behuizing een los systeem? bijzonder.
[...]
[...]
Dankjewel, ik ben blij dat je er wat mee bent
[...]
Zie opmerking hierboven
[...]
Ik niet, het Intel board heeft daar gewoon ondersteuning voor:
Integrated IPMI 2.0 with KVM and Dedicated LAN
excuus, dat had ik niet gezien.
wel sla je tactvol mijn virtualisatie commentaar over.
[...]
Ik niet. Stel dat je de configuratie als volgt doet:
Mainserver:
6*2TB op de onboard sata in RAID5 = netto 10TB
8*2TB op de SASUC8I in RAID5 = netto 14TB
Slave:
6*2TB op de onboard sata in RAID5 = netto 10TB
8*2TB op de SASUC8I in RAID5 = netto 14TB
Totaal hou je dan netto zo'n 48TB over, wat >40TB is..
je hebt gelijk, ik heb naar de hardware raid levels gekeken, je bedoelde natuurlijk software raid. maar dat voldeed dus weer niet aan mijn primaire eis: off-the-shelf zonder software gekloot. ik ging uit dat je die eis had gelezen\begrepen en dat je van de hardware capaciteiten uitging.
Verder is deze discussie allemaal mooi en wel, jij hebt overduidelijk je keuze gemaakt en wilt hier niet meer op terugkomen.
Alles wat verder (bijvoorbeeld over ZFS ivm datacorruptie) wordt aangehaald lach je weg. Misschien een gevalletje van cognitieve disonnantie na zo'n dure aankoop?
ik lach helemaal niets weg? lees het nou eens fatsoenlijk door, ik blijf mezelf niet herhalen. ik geef meerdere malen in dat ik volledig erken dat op technisch niveau ZFS superieur zal zijn aan mijn oplossing.
ik geef ook duidelijk aan, en ik zal het ditmaal in vet doen zodat het hopelijk doordringt:
ik kan niet naar de winkel gaan en vragen: doet u mij 1 ZFS gebaseerde NAS met 3 jaar technische support alstublieft.
ik zal mezelf quoten uit mijn openingspost:
is mijn vergelijking 100% eerlijk? nee. ik vergelijk een groot storage systeem van een luilak met een out-of-the-box syteem voor een luilak. niets meer, niets minder.
Als het over prijs gaat (en dan zitten in mijn build nog die dure 5,25 -> 3,25" hot swap bays die je m.i. voor thuisgebruik nergens voor nodig hebt) kom je aan makkelijk 1000 euro goedkoper.
Dat is voor jou misschien niet veel geld, veel tweakers (waaronder mezelf) moeten hier maanden voor sparen.
Zie je zelfs dat niet als optie, bedenk je dan ook dat je voor die >1K euri ook meer dan 32TB extra storage zou kunnen kopen

opmerkingen als "dit is voor jou misschien niet veel geld" en "hot swap bays die je m.i. voor thuisgebruik nergens voor nodig hebt" tonen heel duidelijk aan hoe je hierin zit.
en dat is heel goed. jij heb een mening hoe je vind dat storage ingericht moet worden voor thuis en ik heb een mening. jij vind het prima om een eigen systeem te bouwen gebaseerd op Linux, ik wil dat alleen op windows doen. wanneer ik met Linux in de weer moet moet dat gewoon embedded zijn, kant en klaar, en geen gerommel.
en lees nou goed: ik heb de waarheid niet in pacht, MIJN mening is gelukkig niet de mening van iedereen en dat jij het thuis anders doet is prachtig. dan hebben we weer een leuk topic te volgen.
en heel simpel nu:
kappen met azijnpissen. ik ben niet tegen linux, ik ben niet tegen zfs, het is simpelweg niet toepasbaar in mijn lijstje eisen en wensen.
voor je volgende post is mijn tip:
voordat je mij afschilderd als iemand die nergens naar luisterd en alles weglacht, lees nou eens mijn start-post door. bedenk dan of je post voldoet aan wat ik daar beschrijf. lees het topic eens door, heb ik wellicht al antwoord gegeven?