[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 39 ... 108 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
Weemism schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:51:
Los van de hogere uploadsnelheid die je bij glasvezel hebt ten opzichte van kabelinternet, ligt XS4ALL v.w.b. geadverteerde downloadsnelheid al een tijdje achter ten opzichte van Ziggo (voor grofweg dezelfde prijs heb je 120 down bij Ziggo tegen 100 bij XS4ALL).

Hoe groot schatten jullie de kans in dat XS4ALL zijn down op redelijke termijn gaat verhogen? Lijkt me technisch gezien geen probleem, ze kannibaliseren daarmee ook niet het 500Mbit abonnement gezien de grote gap die er dan nog steeds is tussen 120 en 500, en het maakt hun product m.i. een heel stuk interessanter ten opzichte van dat van Ziggo, zeker omdat de meeste consumenten meer geïnteresseerd zijn in meer download- dan uploadsnelheid.

Dus, zou er een snelheidsverhoging in kunnen zitten denken jullie?
Op zich kan dat binnen een paar dagen geregeld zijn. KPN Wholesale als leverancier van XS4All, voert al een tijd een 200/200 profiel. Alleen Telfort gebruikt dat nu (en geen 500/500).

Maar het verschil tussen 100/100 en 500/500 is maar een tientje. Waarom zou je daar nog iets tussen moeten zetten als bijvoorbeeld 200/200? Dat zou dan wellicht 5 euro meer zijn dan 100/100 maar ik heb het idee dat niet veel mensen daarvoor zullen overstappen/blijven bij XS4All ten opzichte van Ziggo.

De downloadsnelheid is maar 1 punt natuurlijk. Ik stel dat klanten die voor downloadsnelheid gaan direct zullen kiezen voor een 500/500 (of zelfs een Gbit bij andere providers). Klanten die naar het hele pakket kijken zullen wellicht meer aandacht besteden aan het TV pakket of aan de technische mogelijkheden en ondersteuning (die bij XS4All toch uitgebreider is). En dan boeit het niet meer zo of je 100 Mbit hebt of 120 Mbit.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 15:25
Ik denk zelf vanuit het 'less is more' principe. XS4all biedt een aantal pakketten aan en daar kan je het mee doen of niet. En daarnaast, is Ziggo maatgevend? Ik vind van niet, beide partijen bieden andere pakketten en zijn daar 'uniek' in. Nou ja, als je kan spreken over uniek als het puur op bandbreedte aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:46

The Zep Man

🏴‍☠️

superyupkent schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 17:22:
Dank Bigs,

Helder, dan laat ik de Fritzbox liever geheel buiten beschouwing.
In het geval uit mijn post wordt de Fritz!Box gebruikt als aansluiting voor PSTN telefoontoestellen en voor draadloos netwerk (op 2,4 GHz en 5 GHz). Dat eerste heb je inderdaad niet nodig als je SIP telefoons gebruikt, maar met het tweede heb je een 'gratis' wireless access point en staat dat ding geen stof te happen. Natuurlijk hoef je hem niet te gebruiken. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 30-12-2015 12:35 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
De laatste dagen zie ik ineens in de log van m'n FRITZ!Box de melding:

29.12.15 13:18:16 The service provider successfully transmitted settings to this device.

voorbijkomen. (de afgelopen 2 dagen, maar liefst 4 keer. 1 keer op 29 december en vandaag maar liefst 3 keer))
Maar welke settings dan? Iemand enig idee?

En nee, ik heb de auto-update functie van de FRITZ!Box uitstaan. M.a.w. nieuwe FRITZ!OS versies installeer ik zelf wel.

De optie (Internet/Account Information/Provider Services)

Allow automatic configuration by the service provider
This setting allows the DSL service provider the secure (encrypted) transfer of the Internet account information and login data for Internet telephony on this FRITZ!Box. Not every Internet service provider or Internet telephony provider supports this function.

heb ik aanstaan, maar de optie

Permit automatic updates
When this setting is selected, the service provider can update the FRITZ!OS of this device as needed in order to improve the services offered.

staat uit.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

SIP gegevens voor de VoIP?

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Maar waarom zou dat ineens nu veranderen en/of aangepast moeten worden?
Telefonie is niet uit of aan gezet en/of aangepast oid. :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:32:
[...]

Dit is geen bug, maar inderdaad een "feature".

KPN (en ook XS4ALL) is bezig op 'routed IPTV' te implementeren. Dat betekent dat de STB inderdaad in je gewone LAN komt, zodat nieuw op de STB te introduceren apps ook bij Over The Top diensten terecht kunnen, zoals de recentelijk geintroduceerde Netflix functionaliteit. De IPTV zelf komt nog steeds over VLAN 4 binnen en wordt in de Fritz!box (of Experiabox in geval van KPN) met static routes en een IGMP proxy voor het LAN bereikbaar gemaakt.

Bij de Fritz!box kan je het inderdaad beinvloeden op welke manier je het aangeboden krijgt.
Het lijkt erop, dat XS4ALL bezig is alle glas aangesloten Fritzboxen vanuit "bridged" mode om te zetten naar "routed" mode door de configuratie om te zetten van FttH IPTV naar FttH. Zo kun je op alle poorten "Internetten", bellen en IPTV kijken. Ook komt "Meer TV" beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:08:
[...]

Het lijkt erop, dat XS4ALL bezig is alle glas aangesloten Fritzboxen vanuit "bridged" mode om te zetten naar "routed" mode door de configuratie om te zetten van FttH IPTV naar FttH. Zo kun je op alle poorten "Internetten", bellen en IPTV kijken. Ook komt "Meer TV" beschikbaar.
Hmm het lijkt er inderdaad op.. in het hoofdscherm van mijn FB staat de verbinding nu als 'XS4ALL FTTH' aangeduid. Straks eens even het VLAN van mijn TV poorten omgooien en kijken wat er gebeurt.

[edit]
Dat lijkt vrij goed te werken (zowel normale zenders als opnames en meer TV). Alleen de IGMP snooping van mijn centrale switch (GS108PEv2) is niet zo uitgebreid als ik gewend ben en de opties die er wel zitten lijken niet echt bruikbaar. Moet nog even kijken wat de impact hiervan is.

[ Voor 19% gewijzigd door Bigs op 30-12-2015 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Wat de n**k, ik zie het volgende in mijn log:

30.12.15 15:35:35 The service provider successfully transmitted settings to this device.
30.12.15 06:28:24 The service provider successfully transmitted settings to this device.
29.12.15 20:55:19 The service provider successfully transmitted settings to this device.
29.12.15 10:49:09 Login to the FRITZ!Box user interface from the IP address 2001:981:9ee7:1:4a0:445:416b:2803.
21.12.15 10:27:49 No automatic configuration or updates by the service provider possible for this device: Invalid server certificate.

Ik ben gisteren *niet* ingelogd in mijn Fritzbox. Is dit XS4all geweest of heb ik een serieus probleem?

DNS Traversal
Action Host Zone
Starting at ns99.rookdns.com. [2001:500:84::b] .
Referred to b.ip6-servers.arpa. [2001:500:86::86] ip6.arpa
Referred to tinnie.arin.net. [2001:500:13::c7d4:35] 9.0.1.0.0.2.ip6.arpa
Referred to ns2.xs4all.nl. [2001:888:0:8::88] 1.8.9.0.1.0.0.2.ip6.arpa

[ Voor 28% gewijzigd door Lord_Dain op 30-12-2015 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Lord_Dain schreef op woensdag 30 december 2015 @ 21:45:

30.12.15 15:35:35 The service provider successfully transmitted settings to this device.
30.12.15 06:28:24 The service provider successfully transmitted settings to this device.
29.12.15 20:55:19 The service provider successfully transmitted settings to this device.
29.12.15 10:49:09 Login to the FRITZ!Box user interface from the IP address 2001:981:9ee7:1:4a0:445:416b:2803.
21.12.15 10:27:49 No automatic configuration or updates by the service provider possible for this device: Invalid server certificate.

Ik ben gisteren *niet* ingelogd in mijn Fritzbox. Is dit XS4all geweest of heb ik een serieus probleem?

DNS Traversal
Action Host Zone
Starting at ns99.rookdns.com. [2001:500:84::b] .
Referred to b.ip6-servers.arpa. [2001:500:86::86] ip6.arpa
Referred to tinnie.arin.net. [2001:500:13::c7d4:35] 9.0.1.0.0.2.ip6.arpa
Referred to ns2.xs4all.nl. [2001:888:0:8::88] 1.8.9.0.1.0.0.2.ip6.arpa
bel ze eens op:

https://apps.db.ripe.net/...416b%3A2803#resultsAnchor

Edit, bij mijn ouders (7490 bij FTTH) is iig niets verandert in de config en heeft ook niemand ingelogd, lijkt mij ook sterk aangezien hun FritzBox in IP Client mode staat bedenk ik me terwijl ik dit tik :P

[ Voor 7% gewijzigd door MisteRMeesteR op 30-12-2015 21:55 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik heb preventief een 100+ bits password er op gezet. Maar ik vermoed aan de lookup dat het xs4all was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 21:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Lord_Dain schreef op woensdag 30 december 2015 @ 21:55:
Ik heb preventief een 100+ bits password er op gezet. Maar ik vermoed aan de lookup dat het xs4all was.
Dat vermoed ik ook, maar bellen kan geen kwaad toch? Stond het default password er nog op dan? Mgmt aan de buitenkant nu ook dichtgezet?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Lord_Dain schreef op woensdag 30 december 2015 @ 21:45:

...
Zie mijn eerdere posting...bij mij dus ook...
En nee, bij mijn is de Fritz van buitenaf, in principe, niet te managen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

ehtweak schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:54:
De laatste dagen zie ik ineens in de log van m'n FRITZ!Box de melding:

29.12.15 13:18:16 The service provider successfully transmitted settings to this device.

voorbijkomen. (de afgelopen 2 dagen, maar liefst 4 keer. 1 keer op 29 december en vandaag maar liefst 3 keer))
Maar welke settings dan? Iemand enig idee?

En nee, ik heb de auto-update functie van de FRITZ!Box uitstaan. M.a.w. nieuwe FRITZ!OS versies installeer ik zelf wel.

De optie (Internet/Account Information/Provider Services)

This setting allows the DSL service provider the secure (encrypted) transfer of the Internet account information and login data for Internet telephony on this FRITZ!Box. Not every Internet service provider or Internet telephony provider supports this function.

heb ik aanstaan, maar de optie

Permit automatic updates
When this setting is selected, the service provider can update the FRITZ!OS of this device as needed in order to improve the services offered.

staat uit.
Kijk ook eens in de interface van de Fritz!Box,
helemaal onderaan staat INHOUD.
Klik daar op, en dan weer helemaal onderaan staat:
AVM DIENSTEN
Klik ook hier weer op en
haal de 1e twee vinkjes weg.

Groet en succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Bedankt voor die twee opties.
Die kende ik nog niet.
De derde optie (error reports) heb ik ook uitgezet.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik heb een engelse UI maar ik denk dat ik weet wat je bedoelt (oh, nu wel gevonden, thx!!)..

Ik heb een minuut of 20 met xs4all aan de lijn gehangen en ze zien niets raars of bijzonders. Het IP adres is volgens hen een IP adres in mijn eigen home netwerk. Het gekke is dat ik volgens mij gisteren op dat tijdstip niet thuis was! The plot thickens.. zeker omdat ik het IP niet kan pingen en het nergens kan terugvinden in de Fritzbox in Lan devices / home network.

IPv6 address: <knip>, Valid for: 3810/3810s,
IPv6 prefix: <knip>, Valid for: 3810/3810s

Betekent dit dat de IPv6 adres lease en range maar 3810 secondes (=64 minuten) geldig is?

[ Voor 34% gewijzigd door Lord_Dain op 30-12-2015 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Volgens AVM is de officiële verklaring:
The service provider successfully transmitted settings to this device.
This status message informs you that your service provider transmitted to the device the settings for the services you ordered. Now you can use the services you ordered (like an Internet connection or a VoIP account).

M.a.w. zou toch echt vanaf de ISP, in casu Xs4all, moeten komen.
En ik heb zelf overal IPv6 uitstaan, dus nergens een IPv6 adres te bekennen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Maar jij hebt dus niet een lijntje met een vreemd IP adres in je log waarbij iemand op je FB inlogt?

(heb het in mijn FB config getjekt ik had en heb externe inlog vanaf Internet op de FB *uit*staan dus het moet wel een LAN devices zijn of de ISP zelf imo)

[ Voor 45% gewijzigd door Lord_Dain op 30-12-2015 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Nope, alleen mijn eigen inlog, van vandaag, dat ik die log entries tegenkwam. En daartussen GEEN inlogpogingen (al dan niet geslaagd)

Letterlijk staat er dit:

30.12.15 22:22:05 Login to the FRITZ!Box user interface from the IP address 192.168.178.34.
30.12.15 22:18:46 The FRITZ!Box settings were changed on the user interface.
30.12.15 22:17:42 Login to the FRITZ!Box user interface from the IP address 192.168.178.34.
30.12.15 16:45:46 The FRITZ!Box settings were changed on the user interface.
30.12.15 16:39:31 Login to the FRITZ!Box user interface from the IP address 192.168.178.34.
30.12.15 16:16:07 The service provider successfully transmitted settings to this device.
30.12.15 09:20:07 The service provider successfully transmitted settings to this device.
30.12.15 01:17:24 The service provider successfully transmitted settings to this device.
23.12.15 11:38:06 The system time was updated successfully by time server 92.62.34.78.

M.a.w. 23 december een NTP update.
En daarna 4 keer een settings update (?!) en pas vanmiddag mijn eigen inlog vanaf een lokale PC(toevallig vlak na die laatste settings change)

[ Voor 80% gewijzigd door ehtweak op 30-12-2015 22:40 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 12:58
Even een vraagje waarvan ik vermoed dat ik die het beste hier kan posten...

Ik heb op mijn ip thuis een domeinnaam gekoppeld zodat ik er van buitenaf altijd makkelijk bij kan, maar ook omdat ik op mijn (Synology) NAS wat websites heb draaien. Nu werkt dat van buitenaf allemaal prima, maar als ik op mijn laptop via wifi thuis zit, dan kan ik enkel met het interne ipadres die websites benaderen.
Mijn vermoeden is dat de FritzBox (7490) daarvan de boosdoener is, maar ik kan geen settings waarop de interne routing fout zou kunnen gaan?

• ehtweak
  • Niet online
Ga vandaag maar eens de HD bellen, want afgelopen nacht weer zo'n melding in de log:
31.12.15 01:05:54 The service provider successfully transmitted settings to this device.

Wordt toch wel vreemd nu... :? Zelfs de AVM service opties staan uit.

Mooie Plaatjes   

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 12:38
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:08:
[...]

Dat lijkt bij mijn aansluiting inderdaad het geval te zijn. Sinds 29 december zijn er 6 pogingen gedaan om de instellingen te wijzigen ("The service provider successfully transmitted settings to this device.").

Ik vraag me af waarom de settings zo vaak gepusht worden, want na de 1e keer was het profiel al gewijzigd.

Voorheen weet ik zeker dat het profiel FttH IPTV was, en nu is het inderdaad naar FttH gezet.

Ik kan ook bevestigen dat de LAN4 aansluiting van de fritzbox sinds de wijziging ook daadwerkelijk het publieke internet op kan.

Vreemd dat xs4all dit soort wijzigingen in stille trom uitvoert. Een berichtje op de storingen/onderhoudsmeldingen pagina was wel het minste wat ze m.i. hadden kunnen doen.

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

waarschijnlijk doen ze gewoon tig keer providerbreed de instellingen versturen zodat ze zeker weten dat alle routers (sommige mensen zetten routers uit als ze niet internetten/tv kijken) omgezet zijn.

denk dat het teveel werk is om logs bij te houden welke routers wel en niet aangepast zijn.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• ehtweak
  • Niet online
Klinkt wellicht plausibel, maar mijn FRITZ!Box staat al maanden op het profiel 'Xs4all FttH', met MeerTV als één van de extra mogelijkheden. Dus waarom er dan nu verscheidene pogingen gedaan worden om iets te veranderen vind ik erg wazig... :|

Mooie Plaatjes   

• efox
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 16:11
Ook mijn Fritzbox 7360 op ADSL heeft al 6 keer dezelfde melding gelogd. Wat er is veranderd zou ik niet kunnen zeggen.

• Bigs
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:34:
Klinkt wellicht plausibel, maar mijn FRITZ!Box staat al maanden op het profiel 'Xs4all FttH', met MeerTV als één van de extra mogelijkheden. Dus waarom er dan nu verscheidene pogingen gedaan worden om iets te veranderen vind ik erg wazig... :|
Waarschijnlijk kunnen ze zo'n update alleen pushen, zonder dat ze in je FB kunnen kijken. Dat verklaart ook waarom ze het overal meerdere malen proberen op verschillende tijdstippen.

• L201
L201 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 23:57:
Even een vraagje waarvan ik vermoed dat ik die het beste hier kan posten...

Ik heb op mijn ip thuis een domeinnaam gekoppeld zodat ik er van buitenaf altijd makkelijk bij kan, maar ook omdat ik op mijn (Synology) NAS wat websites heb draaien. Nu werkt dat van buitenaf allemaal prima, maar als ik op mijn laptop via wifi thuis zit, dan kan ik enkel met het interne ipadres die websites benaderen.
Mijn vermoeden is dat de FritzBox (7490) daarvan de boosdoener is, maar ik kan geen settings waarop de interne routing fout zou kunnen gaan?
Nevermind... blijkbaar heeft enkel Chrome daar moeite mee.. Firefox opent de pagina gewoon, en ook vanaf mijn iPad kan ik naar de website toe via domeinnaam. Als iemand een tip heeft waarom Chrome dat doet is hij van harte welkom natuurlijk, maar ik kan mijn url's en pagina's in elk geval weer testen ;)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:14

lier

MikroTik nerd

L201 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 14:03:
Nevermind... blijkbaar heeft enkel Chrome daar moeite mee.. Firefox opent de pagina gewoon, en ook vanaf mijn iPad kan ik naar de website toe via domeinnaam. Als iemand een tip heeft waarom Chrome dat doet is hij van harte welkom natuurlijk, maar ik kan mijn url's en pagina's in elk geval weer testen ;)
Helpt het als je de hele URL invoert?

http://[naam van NAS]:5000

Eerst het probleem, dan de oplossing

• L201
Als ik naar: https://10.0.1.1:5001/webman/index.cgi of https://<hostname>:5001/webman/index.cgi ga dan werkt het wel.
Ga ik naar https://<domeinnaam.nl>:5001/webman/index.cgi dan werkt het niet. Terwijl port 5001 wel forwarded staat, en dit van buitenaf ook gewoon werkt.

Maar goed, het heeft in elk geval niks met xs4all te maken ben ik inmiddels achter, dus het is hier een beetje offtopic :)

[ Voor 18% gewijzigd door L201 op 31-12-2015 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:24:
Ga vandaag maar eens de HD bellen, want afgelopen nacht weer zo'n melding in de log:
31.12.15 01:05:54 The service provider successfully transmitted settings to this device.

Wordt toch wel vreemd nu... :? Zelfs de AVM service opties staan uit.
Waarschijnlijk heeft de Fritzbox een TR-069 client. Deze haalt uit zichzelf (pull) een configuratie op bij de TR-069 server. Doordat de router, of breder, de Customer-premises equipment (CPE), zelf de verbinding initieert kan CPE zonder port mapping de server bereiken.

Mijn Vodafone Thuis verbinding gebruikte dit bijvoorbeeld voor de configuratie van het modem, maar ook van de Entone TV ontvanger.

Kan jij kijken of TR-069 aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 08:08
Ik probeer IPTV werkend te krijgen met een eigen router/firewall setup.
De ITV tuner start inmiddels op, krijgt een (intern) IP, en blijft staan op het scherm 'Welkom bij ITV, als dit langer dan 10 minuten in beeld blijft staan, start dan opnieuw op'

Ik zie op de firewall (pf) een hoop verkeer van en naar de ITV box. Heeft iemand advies voor een goede ruleset? Draait ITV nog op ip4, of kan het ook over ip6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Heeft iemand al geprobeerd om zijn Fritzbox te updaten naar Fritz!OS 6.50?

Lijkt wel een paar interessante updates te hebben.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
HiddenWolf schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 18:02:
Ik probeer IPTV werkend te krijgen met een eigen router/firewall setup.
De ITV tuner start inmiddels op, krijgt een (intern) IP, en blijft staan op het scherm 'Welkom bij ITV, als dit langer dan 10 minuten in beeld blijft staan, start dan opnieuw op'

Ik zie op de firewall (pf) een hoop verkeer van en naar de ITV box. Heeft iemand advies voor een goede ruleset? Draait ITV nog op ip4, of kan het ook over ip6?
Het TV verkeer gaat nog steeds over VLAN 4 dus je zult in je router wat static routes aan moeten maken om dat verkeer in de juiste banen te leiden. Als je op mijn naam zoekt in dit topic kom je een reactie van iemand op mijn vraag voor hetzelfde tegen met een link naar een blog post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
ANdrode schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 16:30:
[...]

Kan jij kijken of TR-069 aan staat?
Je bedoelt dit:
http://avm.de/aktuelles/k...oll-mit-vielen-vorteilen/
Jeetje zeg, geen idee. TR-069 is dan waarschijnlijk die eerder door mij genoemde optie:

Die staat nog aangevinkt ja.
Alleen blijft de grote vraag; WAT wordt er aangepast? Want vandaag wederom 2 meldingen in de log:

01.01.16 14:03:28 The service provider successfully transmitted settings to this device.
01.01.16 03:08:20 The service provider successfully transmitted settings to this device.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Hooglander1 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 18:05:
Heeft iemand al geprobeerd om zijn Fritzbox te updaten naar Fritz!OS 6.50?

Lijkt wel een paar interessante updates te hebben.
De versie 6.50 is nog niet uit voor de Nederlandse markt.
Is in de maak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

ehtweak schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 20:08:
[...]

Je bedoelt dit:
http://avm.de/aktuelles/k...oll-mit-vielen-vorteilen/
Jeetje zeg, geen idee. TR-069 is dan waarschijnlijk die eerder door mij genoemde optie:

Die staat nog aangevinkt ja.
Alleen blijft de grote vraag; WAT wordt er aangepast? Want vandaag wederom 2 meldingen in de log:

01.01.16 14:03:28 The service provider successfully transmitted settings to this device.
01.01.16 03:08:20 The service provider successfully transmitted settings to this device.
Ik kom geen TR-069 tegen in de Fritz!Box, wel de TR-064 ????

@ehtweak is er al commentaar van AVM-Duitsland gekomen ??
Ik vraag me nog maar steeds af of het van de service provider afkomt.
Beste wensen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gondelier op 01-01-2016 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:50
Gondelier schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 21:03:
Ik vraag me nog maar steeds af of het van de service provider afkomt.
Jep:
15:37 Miquel van Smoorenburg

Er was een storing mbt de ACS server, die had problemen met
de load omdat veel modems zich tegelijk aanmeldden. Veel van
die connecties mislukten ook. Mogelijk is dat waarom je
zoveel van die meldingen in de logs ziet.

Men heeft daarom het PeriodicInformInterval (dat is hoe vaak het
modem zich aanmeld bij de server) gerandomized, zodat niet
alle modems zich tegelijk aanmelden.

Mike.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:39
Vraagje;

Ik download via nieuwsgroepen op mijn macbook pro (met ssd) en wanneer de download zo richting de 40-50 mb/s gaat over de wifi dan klapt het internet er uit. Wanneer ik de verbinding verbreek vanaf mijn laptop en opnieuw verbind kan ik weer downloaden.

Ligt dit dan aan een soort veiligheidsinstelling in de fritzbox of is er een onderdeel dat het niet aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

frits vind het dan niet meer leuk, die trekt dat niet over de wifi. de wifi in mac's vinden zulke dingen in mijn ervaring ook niet zo leuk. de mac's die ik hier in huis heb staan (27" en een book) hebben redelijk wat aanpassingen nodig aan de routerkant (in de mac kan je practisch niks) om stabiel en snel internet te hebben.

gebruik een kabel of zet een losse (professionele) AP ernaast die de wifi op zich neemt.

niet vergeten: je deelt wifi met de rest van de straat. als er meerdere mensen in de straat bezig zijn zal de snelheid ook hard omlaag gaan en heeft je wifi ook meer werk om zich ertussen te wringen.

persoonlijk advies: trek gewoon een kabel. wifi kan zulke snelheden niet stabel halen, helemaal als het nog sneller moet gaan als je een hoger abonoment neemt.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 02-01-2016 17:40 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46
Persoonlijk heb ik met een Fritz!box nog nooit last gehad met wegvallende of 'vast lopende' WIFI verbindingen. Niet met de laptops die ik gebruik maar ook niet met smartphones of tablets.

Overigens, @6pack15, bedoel je nou 40-50 Mb/s (als in megabits) of MB/s (als in megabytes) ?

Ik zou het iig in de laptop zoeken.

Zowel met een Fritz!box 7490 als met een Fritz! AC 1750E repeater (in AP modus) kan ik over AC sustained snelheden van meer dan 500 Mbit/s halen richting bv. mijn NAS. DWZ, de keren dat ik het getest heb. Want in de meeste gevallen waarin ik langer dan een kwartier op 1 plek zit, pak ik een kabel erbij.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
eymey schreef op maandag 04 januari 2016 @ 09:25:
Persoonlijk heb ik met een Fritz!box nog nooit last gehad met wegvallende of 'vast lopende' WIFI verbindingen. Niet met de laptops die ik gebruik maar ook niet met smartphones of tablets.

Overigens, @6pack15, bedoel je nou 40-50 Mb/s (als in megabits) of MB/s (als in megabytes) ?

Ik zou het iig in de laptop zoeken.

Zowel met een Fritz!box 7490 als met een Fritz! AC 1750E repeater (in AP modus) kan ik over AC sustained snelheden van meer dan 500 Mbit/s halen richting bv. mijn NAS. DWZ, de keren dat ik het getest heb. Want in de meeste gevallen waarin ik langer dan een kwartier op 1 plek zit, pak ik een kabel erbij.
Ik bedoelde 50 mb/s (megabytes). Waar volgens mij 62.5 gelijk staat aan 500 megabits (wat ik als pakket heb bij xs4all). Nu loopt de wifi ook niet ''vast'' bij normaal gebruik, maar alleen wanneer ik via sabnzb en supernews iets ga downloaden. De verbinding valt dan volledig weg en de enige oplossing is de verbinding verbreken met de fritzbox en opnieuw verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
OK.

Dit klinkt misschien wat eenheden-nazi-achtig... maar gebruik aub. dan gewoon de goede afkortingen voor Mb/s (megabit/s) of MB/s (megabytes/s), dat maakt het tenminste in 1x duidelijk.

Verder, tsua... ik gebruik uberhaupt geen usenet of torrent download clients via WIFI. Dat gaat allemaal via betrouwbare UTP verbindingen :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

volgens mij ligt het meer in de combi tussen mac en wifi. ook niks anders dan problemen (met name accugebruik van gsm's omdat door de macs the stroombesparing niet meer tof werkt ivm niet ondersteunde protocollen). uiteindelijk windows overal erop geplemt en problemen waren (grotendeels) opgelost.

ik zou nieuwsgroepen en consorten gewoon via de kabel doen. stukken sneller en betrouwbaarder. en in de tussentijd doet je gsm het ook normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Prima! En ik hoorde wat geluiden dat xs4all misschien LAN 4 opengooit voor internet en iptv? Zou voor mij namelijk het verschil maken tussen de kruipruimte in moeten of een switch aan mn kabel in de woonkamer te zetten. Is er een plek waar jullie nieuws mbt dit soort dingen bijhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

6pack15 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:16:
Prima! En ik hoorde wat geluiden dat xs4all misschien LAN 4 opengooit voor internet en iptv? Zou voor mij namelijk het verschil maken tussen de kruipruimte in moeten of een switch aan mn kabel in de woonkamer te zetten. Is er een plek waar jullie nieuws mbt dit soort dingen bijhouden?
Dat is hier al een aantal keren voorbij gekomen en kan je nu ook al voor kiezen om dat te hebben.

Zoek op routed iptv, dan moet je wel wat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 22:42

OMX2000

By any means necessary...

Ik heb nu meteen achter NTU een Zyxel managed switch. Daarvan af 1 lijntje naar PFSense doos, lijntje vanaf switch naar TV, en 1 lijntje naar FritzBox 7490. TV werkt en ik heb internet via Fritzbox. Als ik Fritzbox aansluit vanaf managed switch naar LAN 2 (existing connection over lan) dan heb ik via Wifi 4xx Mbit up/down ongeveer. Als ik nu de FB aansluit op LAN 1 en zo configureer dat hij "Other internet service provider" en dan Connect via "External Modem or Router" dan heb ik een download van 35 Mbit en download van 200 Mbit. In beide gevallen lijk ik telefonie niet aan de praat te krijgen.

Iemand hier ervaring mee?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Hangt er vanaf wat je qua VLAN's aanbiedt aan de FB natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Wow, de nieuwe ontvanger is echt een verademing. Veel sneller dan de VIP1853 en eindelijk ook HD glas!

edit: ik had niet verwacht het ook te zien, maar het is overduidelijk scherper :)

[ Voor 29% gewijzigd door Lord_Dain op 14-01-2016 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:22
Ik heb mij Frtizbox ingesteld staan op " XS4ALL FTTH" , zodat ik voor mijn tweede TV ontvanger geen switch nog heb. Ik merk alleen dat ik op deze ontvanger geen programma's kan pauzeren. Wordt op deze manier alleen TV kijken ondersteund en niet pauzeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Laatst online: 19:50
Prutsky schreef op zondag 17 januari 2016 @ 09:34:
Wordt op deze manier alleen TV kijken ondersteund en niet pauzeren?
Pauzeren moet zowel bij bridged als routed IPTV werken. Voor het pauzeren maakt de ontvanger gebruik van een USB-stick/flashgeheugen welke wel eens problemen wil geven. Je kunt dit zelf niet repareren. Neem even contact op met de helpdesk voor advies en/of vervanging.

Plaatje uit [KPN] Glasvezel:

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Dat pauzeren heeft bij mij op de VIP1853 nooit echt lekker gewerkt, meestal flipte de ontvanger bij het opnieuw verder spelen en zapte de uitzending opeens naar het 'heden'.. wellicht dus altijd dat probleem gehad bedenk ik me nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Laatst online: 23:22
Kastje wordt vervangen, resetten (op aanraden van de XS4All medewerker) had geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Ik heb een eigenaardig gedrag van mijn Fritzbox. Op dit moment heb ik een Zyxel GS1900 direct aan NTU hangen, vanuit daar gaat 1 gigabit lijntje naar mijn pfsense box (VLan 4/6 ). Pfsense routeert en zorgt dat er via dat lijntje via een ander VLAN internet op het LAN beschikbaar komt. Fritzbox hangt via poort 1 (hij is nu ingesteld als Internet service provider : Other service provider + Connect via : external router/modem).

Nu heb ik via Wifi 2.4 Ghz ca. 15 Mbps download en 240 Mbps up. Ik heb al een ander channel geprobeerd, maar dat lijkt niks uit te maken. Via een andere machine die niet via wifi verbinding maakt naar het internet haal ik bijna 60 MB/sec down.

Ik heb de Fritzbox al gereset, en ik heb gewisseld tussen 2.4 en 5 ghz, maar dat haalt niks uit. Iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Hoe kom je erbij om te kiezen voor dat profiel van ISP? Je biedt hier je eigen Internet VLAN untagged op aan waarop je internet toegang beschikbaar stelt neem ik aan ? Waarom kies je dan eigenlijk niet voor de optie 'Existing connection over LAN'? Neem aan dat het nl. niet meer uitmaakt of je account info opgeeft want dat zal alleen werken als je VLAN6 direct aanbiedt op de FB...

Ik zou eerst eens uitsluiten of het niet aan congested channels ligt door een 2e WiFI AP/router te testen op dezelfde kanalen. Dan weet je of het probleem hem uberhaupt in de FB zelf zit, je geeft het zelf al aan, op zich haal je de speeds wel bekabeld..

[ Voor 28% gewijzigd door Lord_Dain op 20-01-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:37

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik ga volgende week over op XS4ALL Glasvezel inet, iptv & bellen. Ik lees verschillende berichten over de mogelijkheid om iptv en inet over 1 netwerk te zenden. Soms lees ik dat ik dan vlan's moet aanmaken en de laatste tijd duiken berichten op dat het niet nodig is. Wat is nu de 'waarheid'?

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 14:44
Het kan allebei, vlan's is de oude methode en sinds recent zijn ze bezig met alles over 1 netwerk. Dit is gewoon in te stellen in de FritzBox, ander profiel instellen. Volgens mij is het FttH IPTV profiel met vlan's en het FttH profiel zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik heb 2 fysieke netwerken liggen, dus ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
  • Laatst online: 11-09 08:32
Ik ben erg nieuwsgierig of de nieuwe decoder HDMI-CEC ondersteund. Heeft iemand dit al werkend? Ik ben van plan over te stappen. Zit momenteel bij Vodafone, maar de decoder ondersteund geen CEC helaas. Decoder ondersteund het wel (volgens de specs, HDMI 1.4 = CEC), maar door hun eigen gebakken firmware werkt het niet. Ik heb gelezen dat de decoder van XS4all CEC ondersteund, maar zou het kunnen dat het door de firmware niet werkt?

Dit is voor mij een must. Op het moment heb ik de PS4 en Chromecast die CEC ondersteunen en dat is gewoon ideaal! Ik heb binnen 2 jaar 2 verschillende providers gehad, Ziggo(humax) en Vodafone. Beide decoders geen HDMI-CEC ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

albert04 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:50:
Ik ben erg nieuwsgierig of de nieuwe decoder HDMI-CEC ondersteund. Heeft iemand dit al werkend? Ik ben van plan over te stappen. Zit momenteel bij Vodafone, maar de decoder ondersteund geen CEC helaas. Decoder ondersteund het wel (volgens de specs, HDMI 1.4 = CEC), maar door hun eigen gebakken firmware werkt het niet. Ik heb gelezen dat de decoder van XS4all CEC ondersteund, maar zou het kunnen dat het door de firmware niet werkt?

Dit is voor mij een must. Op het moment heb ik de PS4 en Chromecast die CEC ondersteunen en dat is gewoon ideaal! Ik heb binnen 2 jaar 2 verschillende providers gehad, Ziggo(humax) en Vodafone. Beide decoders geen HDMI-CEC ondersteuning.
Ja hij ondersteund CEC. Ik heb een Panasonic VT20 en die kan ik aanzetten met de afstandsbediening van de decoder. Wat ik niet heb uit kunnen vogelen is om de Panasonic standaard op een specifieke HDMI aansluiting op te starten. Nu moet ik nadat de TV aanstaat nog een keer op een knop drukken van de decoder om te switchen naar juiste HDMI poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
Hmm volgens mij is dat met het afstandbediening geen CEC.. Het kan zijn dat je afstandbediening ook je TV ondersteund. Dit hebben de meeste decoders tegenwoordig.

Dat laatste stuk uit jouw verhaal hoort een CEC te werken. Als jij via de afstandbediening van je decoder de decoder aanzet en je hebt je TV in stand-by staan, springt de TV aan en hoort de TV naar de juiste source te switchen.

Dit werkt ook andersom. Als jij met je afstandbediening van je TV de TV aanzet en switched naar de juiste source van je decoder, moet de decoder automatisch aanspringen. Je kunt met je TV ab verder de decoder bedienen. Je bent de decoder ab niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martsid.nl
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-01-2016
Sinds gisteren hebben we een internet-aansluiting van XS4all voor onze tv’s. Die tv’s werken dan via een Arcadyan modem met HDMI aansluiting voor naar de tv. Dit werkt nu goed.

Nu willen we ook de Google Chromecast(hebben we al 2) aansluiten met een HDMI kabel, maar hoe gaat dat goed, wat voor soort HDMI splitter hebben we dan nodig, met wat voor soort schakelaar, automatisch of hoe?
Ik wil er eerst 1 proberen, als dat werkt, bestel ik er nog een.

Daarnaast hebben we 2 radio’s, daarvoor willen we ook een Google Chrome-cast met audio-aansluiting.
In het Arcadian HMB2260 modem zit ook een Audio-aansluiting (Jack-plug?). Daarvoor moeten we ook 1 splitter hebben.

Modbreak:Dit topic gaat over XS4All, niet over audio aansluitingen en HDMI switches.. Bovendien hoef je je naam niet onder posts te zetten.. Lees: Het algemeen beleid #groeten

[ Voor 13% gewijzigd door Equator op 23-01-2016 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hebben je TV's dan allemaal maar 1 HDMI aansluiting en jullie audiosysteem maar 1 lijn ingang? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

albert04 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:50:

Ik heb de Arcadyan STBs maar CEC werkt hier helaas niet op. Als ik de STB aanzet, gaat de TV dus niet automatisch aan. Ook wordt de STB niet herkent als je de TV maar aangesloten CEC apparaten laat zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:51:
[...]

Ik heb de Arcadyan STBs maar CEC werkt hier helaas niet op. Als ik de STB aanzet, gaat de TV dus niet automatisch aan. Ook wordt de STB niet herkent als je de TV maar aangesloten CEC apparaten laat zoeken.
Ok dat is teleurstellend. Zijn er ook geen opties over het koppelen van HMDI of HMDI-CEC in het menu van de decoder? Bij playstation staat er bijvoorbeeld HDMI koppelen met je Playstation of besturen via HDMI bij instellingen.

Toch gek dat die decoder HDMI 1.4a heeft en geen goede CEC ondersteuning heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaagmans
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 10:44
JoepW schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 23:19:
Ik ga volgende week over op XS4ALL Glasvezel inet, iptv & bellen. Ik lees verschillende berichten over de mogelijkheid om iptv en inet over 1 netwerk te zenden. Soms lees ik dat ik dan vlan's moet aanmaken en de laatste tijd duiken berichten op dat het niet nodig is. Wat is nu de 'waarheid'?
Ik heb sinds vorig jaar april XS4ALL glasvezel alles-in-1. Bij installatie door de monteur hebben we het profiel van de Fritzbox op XS4ALL gezet. Volgens mij is dat hetzelfde als wat ze bij KPN aanbieden als 'flexpoort' of iets in die trant.
Lang verhaal kort: alles gaat over 1 kabel. Switch er tussen en de arcadyan herkent TV signaal, de computer kan het internet op. Ik heb verder niks hoeven instellen qua vlan. Op alle poorten van de fritzbox komt nu ook hetzelfde signaal.

- Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

albert04 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:19:
[...]

Ok dat is teleurstellend. Zijn er ook geen opties over het koppelen van HMDI of HMDI-CEC in het menu van de decoder? Bij playstation staat er bijvoorbeeld HDMI koppelen met je Playstation of besturen via HDMI bij instellingen.

Toch gek dat die decoder HDMI 1.4a heeft en geen goede CEC ondersteuning heeft.
Helaas niet, wellicht dat de Arris STB dit wel heeft maar ik betwijfel het.

Overigens geven de STBs altijd beeld door, ookal staan ze standby. Dan wordt er een melding (soort screensaver) weergeven dat je de STB aan moet zetten.

Als je een Samsung TV heb is dit wellicht een optie: http://forum.kpn.com/t5/I...ificeerd/m-p/133687#M9923

[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 22-01-2016 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Zaagmans schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:32:
[...]

Ik heb sinds vorig jaar april XS4ALL glasvezel alles-in-1. Bij installatie door de monteur hebben we het profiel van de Fritzbox op XS4ALL gezet. Volgens mij is dat hetzelfde als wat ze bij KPN aanbieden als 'flexpoort' of iets in die trant.
Lang verhaal kort: alles gaat over 1 kabel. Switch er tussen en de arcadyan herkent TV signaal, de computer kan het internet op. Ik heb verder niks hoeven instellen qua vlan. Op alle poorten van de fritzbox komt nu ook hetzelfde signaal.
Maar er moet dus wel een switch tussen en het kan niet af met een hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

JoepW schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 17:08:
[...]

Maar er moet dus wel een switch tussen en het kan niet af met een hub?
Heb jij nog een hub liggen dan? :D

Maar met een hub zou het hetzelfde moeten gaan, maar doe je eigen netwerk een plezier en gooi dat ding weg en koop voor 20 euro een goede 8-poorts gigabit switch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Tja, ik heb een aantal gigabit hubs in mijn netwerk.... en ze doen het nog zo goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:08
JoepW schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 18:03:
Tja, ik heb een aantal gigabit hubs in mijn netwerk.... en ze doen het nog zo goed ;)
Dat lijkt mij erg sterk. Welk merk & type? Je bedoelt niet toevallig een unmanaged switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

mgizmo schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 19:50:
[...]

Dat lijkt mij erg sterk. Welk merk & type? Je bedoelt niet toevallig een unmanaged switch?
My bad.... Ik bedoel unmanaged switches..... (non-it'r aan het woord hier ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
JoepW schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 23:05:
[...]

My bad.... Ik bedoel unmanaged switches..... (non-it'r aan het woord hier ;) )
Dat is dus precies wat je moet gebruiken dus dan heb je ze al in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Lord_Dain schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:35:
Hoe kom je erbij om te kiezen voor dat profiel van ISP? Je biedt hier je eigen Internet VLAN untagged op aan waarop je internet toegang beschikbaar stelt neem ik aan ? Waarom kies je dan eigenlijk niet voor de optie 'Existing connection over LAN'? Neem aan dat het nl. niet meer uitmaakt of je account info opgeeft want dat zal alleen werken als je VLAN6 direct aanbiedt op de FB...

Ik zou eerst eens uitsluiten of het niet aan congested channels ligt door een 2e WiFI AP/router te testen op dezelfde kanalen. Dan weet je of het probleem hem uberhaupt in de FB zelf zit, je geeft het zelf al aan, op zich haal je de speeds wel bekabeld..
Ik heb een andere channel ingesteld en dat lijkt beter te werken.

Maar ik heb deze handleiding gevolgd voor de instelling omdat ik ook nog steeds de FB als DECT basisstation wil gebruiken : http://en.avm.de/service/...outer-for-example-an-IAD/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Weet iemand wat de policy van XS4ALL is inzake het upgraden van je router? Ik heb nu bijna 4 jaar de Fritz!Box 7390 in bruikleen van XS4ALL. Gekregen toen glasvezel in mijn woonplaats beschikbaar kwam en ik voor XS4ALL glasvezel koos. Toentertijd was de 802.11n prima. Maar inmiddels heb ik diverse 802.11ac apparatuur en blijft mijn snelheid achter. Sowiezo lijkt me die 7390 na 4 jaar wel afgeschreven ook. Een 7490 zou welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Helpdesk bellen en melden dat je niet alle functies van je apparatuur kan benutten en dat je dat wel graag zou willen met de router. Dan krijg je vermoedelijk wel een nieuwe router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik zou hem vervangen voor een meer capablele asus router (met merlin erop). tenzij je de DECT functies gebruikte die erop zitten.
mijn 7490 vind het niet zo leuk als je echt volop de 500/500 gebruikt met meedere systemen tegelijk.
ik hem hem vervangen vorig jaar door een AC66U maar inmiddels kan je al mooier spul krijgen voor minder.
en de standaard features die je hebt/krijgt door merlin erop te zetten zijn erg handig. zelf gebruik ik de VPN dienst in de asus erg veel. je kan daarmee alle blokkades op openbare wifi locaties omzeilen en je zit tegelijk (volgens je telefoon of laptop) op je eigen netwerk thuis. erg handig met muziek/films streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:56
BamSlam_ schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 12:25:
Weet iemand wat de policy van XS4ALL is inzake het upgraden van je router? Ik heb nu bijna 4 jaar de Fritz!Box 7390 in bruikleen van XS4ALL. Gekregen toen glasvezel in mijn woonplaats beschikbaar kwam en ik voor XS4ALL glasvezel koos. Toentertijd was de 802.11n prima. Maar inmiddels heb ik diverse 802.11ac apparatuur en blijft mijn snelheid achter. Sowiezo lijkt me die 7390 na 4 jaar wel afgeschreven ook. Een 7490 zou welkom zijn.
Vaak kan je gratis een nieuwe krijgen, wel kans dat je een nieuw jaarcontract krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44
Ik krijg vaak de vraag waarom XS4all niet werkt met mijn pfsense KPN handleiding. Maar volgens mij ondersteund XS4all nog geen routed itv? Hierdoor kan je vlan4 alleen maar door patchen naar je decoders en niet gebruiken op je eigen lan.

Kan iemand dit bevestigen? :)

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Venxir schreef op zondag 24 januari 2016 @ 16:28:
Ik krijg vaak de vraag waarom XS4all niet werkt met mijn pfsense KPN handleiding. Maar volgens mij ondersteund XS4all nog geen routed itv? Hierdoor kan je vlan4 alleen maar door patchen naar je decoders en niet gebruiken op je eigen lan.

Kan iemand dit bevestigen? :)
Routed iTV werkt hier anders al een tijdje prima i.c.m de FritzBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiantLeap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 23:25

GiantLeap

One GiantLeap for mankind

Dj-sannieboy schreef op zondag 24 januari 2016 @ 16:36:
[...]

Routed iTV werkt hier anders al een tijdje prima i.c.m de FritzBox.
Hier ook. Wel helaas met de fritzbox, want icm Draytek vigor 130 en Pfsense heb ik iTV nog niet werkend.

Mario Kart Tour: 211982902522
Rockstar Games Social Club (PC): GiantLeap

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

GiantLeap schreef op maandag 25 januari 2016 @ 00:50:
[...]

Hier ook. Wel helaas met de fritzbox, want icm Draytek vigor 130 en Pfsense heb ik iTV nog niet werkend.
Voor mij werkt de FritzBox prima. Het enige dat ik nog graag zou willen zien is RFC 4638 (PPPoE MTU 1500) support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:02

sHELL

VR "connoisseur"

FoxLenny schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 19:10:
[...]

Vaak kan je gratis een nieuwe krijgen, wel kans dat je een nieuw jaarcontract krijgt.
En als je een beetje geluk hebt heb je dan ook 6 maanden korting.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dj-sannieboy schreef op maandag 25 januari 2016 @ 07:42:
[...]

Voor mij werkt de FritzBox prima. Het enige dat ik nog graag zou willen zien is RFC 4638 (PPPoE MTU 1500) support.
Ook voor mij werkt Fritz!Box prima (overigens niet bij XS4ALL, los gekocht). Ik begin alleen zo nu en dan wat meer advanced settings te missen (vooral op het gebied van VLAN's en static routing, ook richting een specifiek VLAN).

Ik weet zelfs van iemand die een Fritz!box gebruikt icm. een gigabit verbinding van Tweak (en eind februari ga ik dat ook zelf ervaren). en dat lijkt ook prima te werken.

Misschien scheelt het wel behoorlijk of je PPPoE of gewoon DHCP aan de WAN kant hebt. Met encapsulated pakketjes lijkt Fritz!box sneller moeite te hebben (ook in geval van IPV6 tunnels bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
PPPoE is aardig processor intensief (net zoals de meeste andere tunnels)
Op een PC merkt je dit niet zo snel maar als de router een niet te snelle CPU heeft dan zakt de snelheid snel in.

Werd vorige week gebeld door Xs4all, in Q2 van dit jaar kan ik eindelijk iets anders krijgen dan XMS/Telfort.
Ze gaven al aan dat er ook 500Mbps beschikbaar komt, ze bellen me op het moment dat er besteld kan worden :)

Ziet er naar uit dat ik in de nabije toekomst wat vaker te vinden ben in dit topic :P

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik zit sterk te twijfelen tussen kpn en xs4all. Heb al een hoop informatie ingewonnen maar misschien dat ik iets over het hoofd zie. Qua prijs scheelt het allemaal niet zoveel met 100/100 Mbps, kpn is in de basis iets goedkoper maar incl. het opnemen pakket kom je gelijk uit. Het enige grote verschil lijkt mij de experiabox tegenover de fritzbox, misschien dat hier nog een nadeel/voordeel aan zit die ik over het hoofd heb gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
De Fritz!box is over het algemeen stukken beter dan de Experiabox. Als is het alleen al omdat er bij de Fritz!box niets door XS4ALL zelf dicht is gebouwd wat je normaal wel had kunnen instellen. Bij de Experiabox is dat wel het geval (hoewel het bij de nieuwste, de V10, ook weer iets minder beperkt lijkt te zijn).

Ook heb je, als je je draadloze telefoons aanmeldt bij de DECT basis die in de Fritz!box zit, geen analoge signaalweg meer in je huisinstallatie voor wat betreft telefonie. O.a. het kiezen van nummers gaat dus sneller en de geluidskwaliteit is beter als je bv. met andere XS4ALL abonnees belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Wat ook een voordeel is is dat je geen dect basisstations meer nodig hebt, je kunt dect telefoons rechtstreeks aanmelden op de Fritz!box.

Een ander voordeel met XS4ALL is dat als je gebeld wordt op een ander dect toestel nog naar buiten kan bellen. (tegelijk)

Ik zou bij een keuze tussen KPN en XS4ALL altijd voor XS4ALL kiezen.
Bij KPN heb je toch altijd dat ze dingen blokkeren en dichttimmeren zonder dat dit aangepast kan worden... bij XS4ALL kun je dit gewoon deblokkeren in je controle paneel en aanpassen aan je eigen wensen (netneutraliteit!)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Reticulum schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:35:
Ik zit sterk te twijfelen tussen kpn en xs4all. Heb al een hoop informatie ingewonnen maar misschien dat ik iets over het hoofd zie. Qua prijs scheelt het allemaal niet zoveel met 100/100 Mbps, kpn is in de basis iets goedkoper maar incl. het opnemen pakket kom je gelijk uit. Het enige grote verschil lijkt mij de experiabox tegenover de fritzbox, misschien dat hier nog een nadeel/voordeel aan zit die ik over het hoofd heb gezien?
Ik snap je vergelijking niet helemaal. Xs4all 100/100 (Plus) kost 73,50 per maand. Dat pakket is gelijk aan KPN Standaard+upgrade naar 100/100 en dat moet daar 67,50 bij elkaar kosten.
Beiden hebben opnemen en Spotify er bij in zitten. Ze zijn ook vrijwel gelijk trouwens.
Dus ik zie een prijsverschil van 6 euro per maand. Neem ik alle kortingen mee dan kom ik in totaal op jaar basis zelfs aan 177 euro in het voordeel van KPN.
Ieder zijn afweging maar je kan het niet "vrijwel gelijk" noemen lijkt me.

Ik neem de technische voordelen van XS4all bewust niet mee in de overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02-2022
Barre73 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:35:
[...]

Ik snap je vergelijking niet helemaal. Xs4all 100/100 (Plus) kost 73,50 per maand. Dat pakket is gelijk aan KPN Standaard+upgrade naar 100/100 en dat moet daar 67,50 bij elkaar kosten.
Beiden hebben opnemen en Spotify er bij in zitten. Ze zijn ook vrijwel gelijk trouwens.
Dus ik zie een prijsverschil van 6 euro per maand. Neem ik alle kortingen mee dan kom ik in totaal op jaar basis zelfs aan 177 euro in het voordeel van KPN.
Ieder zijn afweging maar je kan het niet "vrijwel gelijk" noemen lijkt me.

Ik neem de technische voordelen van xs4all bewust niet mee in de overweging.
Bij kpn betaal je extra voor de opneem functie, dit is 5 euro per maand, bij xs4all zit deze er standaard bij. Bovendien heb je 20 extra zenders bij xs4all. Al met al scheelt het 5,92p/m in het voordeel van kpn, deze meerprijs (xs4all) vind geen probleem voor diensten waar je dagelijks veel gebruik van maakt.

Omgerekend met kortingen kom je bij een kpn standaard 100/100 incl. opnemen en met 6 maanden korting verrekend op een jaar op 56,25 p/m. Bij xs4all kom je met kortingen etc gemiddel per jaar op 62,17 p/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:28

MaNdM

1000-dingen-doekje

Dr. Horrible schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 07:37:
Het kan allebei, vlan's is de oude methode en sinds recent zijn ze bezig met alles over 1 netwerk. Dit is gewoon in te stellen in de FritzBox, ander profiel instellen. Volgens mij is het FttH IPTV profiel met vlan's en het FttH profiel zonder.
Weet iemand eigenlijk hoe het precies zit? Dat is met name handig om te weten als je een andere router wil gebruiken bijvoorbeeld.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Reticulum schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 18:08:
[...]
Bij kpn betaal je extra voor de opneem functie, dit is 5 euro per maand, bij xs4all zit deze er standaard bij. Bovendien heb je 20 extra zenders bij xs4all. Al met al scheelt het 5,92p/m in het voordeel van kpn, deze meerprijs (xs4all) vind geen probleem voor diensten waar je dagelijks veel gebruik van maakt.

Omgerekend met kortingen kom je bij een kpn standaard 100/100 incl. opnemen en met 6 maanden korting verrekend op een jaar op 56,25 p/m. Bij xs4all kom je met kortingen etc gemiddel per jaar op 62,17 p/m
Sorry maar je betaalt bij KPN niet extra voor opnemen bij het Standaard pakket. Alleen bij het Instap pakket.

Wat ik in mijn vorige post schreef klopt inderdaad niet helemaal. Het scheelt geen 177 euro per jaar maar 96 euro. Geen idee waar ik fout ging...

Gerekend met 100/100 van XS4all en daar het KPN pakket bij gepakt wat er het meest op lijkt (Standaard met 60/6) en daar de upgrade naar 100/100 bij op.

KPN Standaard kost dan het eerste half jaar 35 euro per maand (ook die 100/100 is gratis). Tweede half jaar 67,50 per maand. Is gemiddeld 51,25 per maand. Geen eenmalige kosten.

XS4all kost eerste half jaar 45 euro per maand. Tweede half jaar 73,50. En 35 euro eenmalige kosten Gemiddeld 62,17 inderdaad.

Dat het aantal zenders verschilt klopt wel ja. Welke zenders je dan meer hebt weet ik niet maar dat is ook erg subjectief. Ik zal ze misschien niet missen, iemand anders wel.

[ Voor 55% gewijzigd door Barre73 op 27-01-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

MaNdM schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 18:55:
[...]

Weet iemand eigenlijk hoe het precies zit? Dat is met name handig om te weten als je een andere router wil gebruiken bijvoorbeeld.
Gewoon het FttH profiel kiezen en op alle poorten komt inet en iptv. Ik heb het werkend en ben zeer tevreden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

MaNdM schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 18:55:
[...]

Ik heb hier laatst met XS4ALL nog uitgebreid over aan de telefoon gehangen, ook vanwege het feit dat ik meerdere SSID's heb die een apart vlan hebben (gasten wifi)

Volgens XS4ALL kan je inderdaad het profiel XS4ALL FTTH kiezen (dus niet met IPTV) en dan wordt het internet en tv signaal op poort 2 & 3 gedumpt en het gasten netwerk zit dan op poort 4. Met een router-on-a-stiiiieek (jose galapenõ) kun je dan dat verkeer scheiden.

Als je gaat zoeken: kijk ook naar inter-vlan routing. (http://www.firewall.cx/ne...22-intervlan-routing.html)

Uiteraard is poortje 1 niet te gebruiken aangezien deze naar je FTU gaat.
Zo kun je met een relatief simpele switch (moet wel 802.1Q ondersteunen) toch het verkeer netjes scheiden.

[ Voor 0% gewijzigd door Mike2k op 27-01-2016 19:14 . Reden: taelvouten ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:28

MaNdM

1000-dingen-doekje

Mike2k schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:12:
Ik heb hier laatst met XS4ALL nog uitgebreid over aan de telefoon gehangen, ook vanwege het feit dat ik meerdere SSID's heb die een apart vlan hebben (gasten wifi)

Volgens XS4ALL kan je inderdaad het profiel XS4ALL FTTH kiezen (dus niet met IPTV) en dan wordt het internet en tv signaal op poort 2 & 3 gedumpt en het gasten netwerk zit dan op poort 4. Met een router-on-a-stiiiieek (jose galapenõ) kun je dan dat verkeer scheiden.

Als je gaat zoeken: kijk ook naar inter-vlan routing. (http://www.firewall.cx/ne...22-intervlan-routing.html)

Uiteraard is poortje 1 niet te gebruiken aangezien deze naar je FTU gaat.
Zo kun je met een relatief simpele switch (moet wel 802.1Q ondersteunen) toch het verkeer netjes scheiden.
Zit iptv dan nog steeds op vlan4? Stel dat je de FB niet gebruikt maar bijvoorbeeld een Cisco of Draytek. Moet je dat vlan4 tagged doorzetten?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Nog wat verschillen tussen Xs4all <--> KPN:
-Bij Xs4all krijg je gewoon de SIP VoIP parameters. Dat is niet dichtgetimmerd zoals bij KPN
-Bij Xs4all krijg je EN een fixed IPv4 adres en een range aan IPv6 adressen.
-Poortconfiguratie (open/dicht) is in grote mate via het Xs4all klantenportaal in te stellen voor je eigen verbinding.
-De peering/routing van jou naar de rest van het internet is vaak net ietsie korter dan bij andere ISPs.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Als een paar euro je niet dwars zit zou ik voor XS4All gaan, betere service dan KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
MaNdM schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:33:
[...]

Zit iptv dan nog steeds op vlan4? Stel dat je de FB niet gebruikt maar bijvoorbeeld een Cisco of Draytek. Moet je dat vlan4 tagged doorzetten?
Ja. De live TV streams, en mogelijk ook nog wat andere ITV-gerelateerd verkeer, komen nog steeds over VLAN 4, ook bij routed IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

buren hebben sinds gister glas van KPN (ze waren UPC zat, moeilijk voor te stellen :X ).

even paar tesjes gedraait: pingtijden zijn op korte afstanden stug 20~30% hoger dan bij mij en de stabiliteit is op hoge snelheden nogal ver te zoeken. veel pieken strak gevolgd to net zo harde dalen.
zelfde testen op mijn xs4all lijn zijn veel stabieler. vraag me alleen af hoe dat komt, komt dat door die rommel die KPN nog steeds een "router" durft te noemen of zit het gewoon door de (iets) andere structuur die KPN heeft?

zulke aparte dingetjes maken me toch stiekem een beetje blij dat ik bij xs zit....

blijf het wel apart vinden dat mijn upload nog steeds hoger is dan mijn download.... :?

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5034798096.png

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 27-01-2016 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

flippy.nl schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 23:06:
buren hebben sinds gister glas van KPN (ze waren UPC zat, moeilijk voor te stellen :X ).

even paar tesjes gedraait: pingtijden zijn op korte afstanden stug 20~30% hoger dan bij mij en de stabiliteit is op hoge snelheden nogal ver te zoeken. veel pieken strak gevolgd to net zo harde dalen.
zelfde testen op mijn xs4all lijn zijn veel stabieler. vraag me alleen af hoe dat komt, komt dat door die rommel die KPN nog steeds een "router" durft te noemen of zit het gewoon door de (iets) andere structuur die KPN heeft?

zulke aparte dingetjes maken me toch stiekem een beetje blij dat ik bij xs zit....

blijf het wel apart vinden dat mijn upload nog steeds hoger is dan mijn download.... :?

[afbeelding]
Ik vind die experiabox echt een drama, interface is ook supertraag...zou me niets verbazen als die geen 500/500 aan kan qua routeren...
eymey schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 22:17:
[...]

Ja. De live TV streams, en mogelijk ook nog wat andere ITV-gerelateerd verkeer, komen nog steeds over VLAN 4, ook bij routed IPTV.
Vandaag bericht gehad dat de nieuwe switch (pricewatch: TP-Link TL-SG2424P ) binnen is. Deze ga ik trunken met de FB op poort 2 & 4 zodat ik zowel gewoon als gasten netwerk op de switch heb en dan middels vlans alles netjes uit elkaar trekken...

Zal na het weekend even de bevindingen en uiteraard de snelheden posten...

[ Voor 24% gewijzigd door Mike2k op 28-01-2016 21:04 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

zelf heb ik ook de frits vervangen voor een eigen router, dus het is niet helemaal eerlijk maar we kunnen de stelling wel maken dat de frits superieur is aan de ervaringsdoos van kpn.

Pagina: 1 ... 39 ... 108 Laatste