Vroegah trof ik nog wel bij de pomp Super Plus aan in NL. (lees tussen 1995-2000) Tegenwoordig echter tref ik enkel termen als super plus enkel buiten NL aan. Bij Shell: Fuelsave/Euro 95, V-power, diesel en V-power diesel. Dito voor BP, maar dan gewoon Euro95, BP Ultimate, diesel en BP Ultimate diesel. Dus zowel Euro 98 als Super Plus zie ik zelf iig niet snel terug bij een willekeurig benzinepomp binnen NLSpongeRob schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:38:
Waar komt die foutieve term "euro 98" vandaan?
In Nederland maakt men onderschied in euro 95, super plus (ook super ongelood) en super.
Euro 98 is in mijn auto merkbaar zuiniger dan 95 maar het ligt er wel aan of je auto gemaakt is voor 98 (hogere compressie motor) of niet. Mijn auto (Mitsubishi carisma GDI) heeft ook een directe inspuitmotor met hoge compressie en euro 98 of 95 maakt zeker een liter per 100km verschil qua verbruik. Vermogen is ook iets meer maar niet extreem merkbaar.-tom-562 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 20:42:
Hoe kom je erbij dat 98 zuiniger is
Ik tank altijd euro 95 van de witte pomp. Zolang ik geen high tech hoog vermogen (geblazen) motor in mn auto heb liggen gaat er gewoon de goedkoopste benzine in
Dus als het kan euro 98 maar dat wordt niet meer overal verkocht helaas en E10 mag niet in mijn auto dus als er geen 98 is dan maar euro95 of Vpower (euro97)
Maakt het voor mijn auto uit wat ik tank? BMW E46 323 benzine 6 cilinder.
Ben wel benieuwd eigenlijk...
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
De ene is wat duurder dan de andereKecin schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:04:
Zoek je auto op autoweek op en kijk naar de motorcompressie verhouding, is die hoog (mijn auto heeft bv 12,5 :1 ) dan beter euro 98 tanken, is die wat lager (bv 10 : 1 ) dan is 98 alleen maar duurderKecin schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:04:
Heb even gekeken, jouw BMW heeft een compressieverhouding van 10,5 : 1 dus je zal geen winst halen uit euro 98
staat er niks over in het instructieboekje of gewoon domweg binnenkant klepje brandstof of op een sticker in de deursponning ?Kecin schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:04:
Tenzij je een turbo heb, dan is 98 ook wel fijn.Metro2002 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:16:
[...]
Zoek je auto op autoweek op en kijk naar de motorcompressie verhouding, is die hoog (mijn auto heeft bv 12,5 :1 ) dan beter euro 98 tanken, is die wat lager (bv 10 : 1 ) dan is 98 alleen maar duurder
Heb even gekeken, jouw BMW heeft een compressieverhouding van 10,5 : 1 dus je zal geen winst halen uit euro 98
Al geld dat waarschijnlijk niet voor deze BMW.
Altijd euro95 en meestal van goedkoper pompen. Ik merk 0,0 verschil in verbruik tussen euro95 van Tango/Firezone/TinQ en Shell/BP. Het verbruik blijft rond de 1:13-1:14 met mijn Mazda 626 1.8
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Ik tank altijd "gewone" Euro95. Verbruik ligt onder normale omstandigheden tegen de 1:20 gemiddeld aan. (Prius II)
In de vakantie in Frankrijk heb ik spul getankt dat ze daar SP95-E10 noemen, Euro95-benzine met 10% bio-ethanol. Het was niet duurder dan gewone Euro95 en ik heb in het verbruik ook geen toe- of afname gemerkt. maar dat is tijdens vakantie natuurlijk moeilijk te bepalen... Zwaar beladen en met dakkoffer reed ik gemiddeld 1:15 ipv de normale 1:20
Maar waarom wordt dat SP95-E10-spul niet hier verkocht?
In de vakantie in Frankrijk heb ik spul getankt dat ze daar SP95-E10 noemen, Euro95-benzine met 10% bio-ethanol. Het was niet duurder dan gewone Euro95 en ik heb in het verbruik ook geen toe- of afname gemerkt. maar dat is tijdens vakantie natuurlijk moeilijk te bepalen... Zwaar beladen en met dakkoffer reed ik gemiddeld 1:15 ipv de normale 1:20
Maar waarom wordt dat SP95-E10-spul niet hier verkocht?
[ Voor 33% gewijzigd door Mx. Alba op 23-08-2011 14:23 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
In de station:
Diesel, als het uitkomt van de goedkoopste pomp in de regio, zo niet van waar dan ook ik op dat moment ben. Reden voor een dieselbak: we rijden 45k+ km/jaar, non-turbodiesel is zo betrouwbaar dat het saai wordt. En hij doet vrolijk 1:20.5 of beter, ook op snelwegsnelheden.
Op de motor:
Euro95, als het uitkomt van de goedkoopste pomp in de regio, zo niet van waar dan ook ik op dat moment ben. Reden voor een benzinemotor: dieselmotoren zijn onbetaalbaar, LPG tank is zo lomp achterop de motor
Diesel, als het uitkomt van de goedkoopste pomp in de regio, zo niet van waar dan ook ik op dat moment ben. Reden voor een dieselbak: we rijden 45k+ km/jaar, non-turbodiesel is zo betrouwbaar dat het saai wordt. En hij doet vrolijk 1:20.5 of beter, ook op snelwegsnelheden.
Op de motor:
Euro95, als het uitkomt van de goedkoopste pomp in de regio, zo niet van waar dan ook ik op dat moment ben. Reden voor een benzinemotor: dieselmotoren zijn onbetaalbaar, LPG tank is zo lomp achterop de motor

Oslik blyat! Oslik!
Euro95 of E10
Merk geen verschil in wat dan ook, dus gewoon het goedkoopste
We blijven tenslotte Hollander
Merk geen verschil in wat dan ook, dus gewoon het goedkoopste
[ Voor 20% gewijzigd door Hooglander1 op 23-08-2011 14:23 ]
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Datzelfde spul verkopen/verkochten ze ook in Duitsland. Het ene tankpistool had Euro95, het andere Euro95/E10.Mx. Alba schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:22:
Ik tank altijd "gewone" Euro95.
In de vakantie in Frankrijk heb ik spul getankt dat ze daar SP95-E10 noemen, Euro95-benzine met 10% bio-ethanol. Het was niet duurder dan gewone Euro95 en ik heb in het verbruik ook geen toe- of afname gemerkt. Waarom verkoopt men dat spul hier niet?
De E10 lieten de mensen massaal aan zich voorbij gaan, omdat ze bang zijn dat er bepaalde slangetjes, rubbertjes en andere kunststof onderdelen oplossen door de E10. Vandaar ook dat de invoering van E10 brandstof weer op een lager pitje is gezet.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Bij Shell in Frankrijk kan je alleen nog maar SP95-E10 tanken. De gewone SP95 hebben ze niet. Als je per se geen E10 wilt tanken moet je maar SP98 erin gooien, vinden ze.DrivinUCrazy schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:24:
Datzelfde spul verkopen/verkochten ze ook in Duitsland. Het ene tankpistool had Euro95, het andere Euro95/E10.
De E10 lieten de mensen massaal aan zich voorbij gaan, omdat ze bang zijn dat er bepaalde slangetjes, rubbertjes en andere kunststof onderdelen oplossen door de E10. Vandaar ook dat de invoering van E10 brandstof weer op een lager pitje is gezet.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
'k heb een SEAT Toledo 1.9 TDi en tank diesel bij de goedkoopste pomp van de stad.
Het is daar vaak druk, dus ik rijd ook wel eens naar een iets minder goedkope pomp. Het enige dat ik met man en macht probeer te voorkomen is tanken langs de snelweg. Dat scheelt tussen de €3 en €5 per tank. Bij 45k/jr, verbruik van 1:15 en een 50l tank scheelt dat grofweg €250/jr.
Het is daar vaak druk, dus ik rijd ook wel eens naar een iets minder goedkope pomp. Het enige dat ik met man en macht probeer te voorkomen is tanken langs de snelweg. Dat scheelt tussen de €3 en €5 per tank. Bij 45k/jr, verbruik van 1:15 en een 50l tank scheelt dat grofweg €250/jr.
Duidelijk, thanks people
.
De belangrijkste reden dat mensen meer kilometers halen op '98 dan op '95 is omdat Nederlanders zúúnig zijn en met duurdere benzine zijn ze voorzichtiger met het gaspedaal!
Nee, zonder gekheid, het is wel degelijk uitgezocht. Ja, er zijn situaties waarin de auto profiteert van meer performance, maar dit betreft minder dan 10% van het wagenpark in Nederland. Als je een oud barrel, een midrange auto van max 7 jaar of een nieuwe Impreza turbo naast elkaar zet zie je dat alleen de laatste er marginaal van profiteert.
De reden dat het zuiniger kán zijn is dezelfde reden dat sómmige mensen zuiniger kunnen rijden met een nét iets zwaardere motor, b.v. door deze te chiptunen: de motor hoeft voor een gelijkblijvende prestatie minder brandstof te verbruiken als de brandstof meer energie 'bevat'.
In de praktijk komt het weinig voor.
Mijn BMW vroeger liep iets soepeler op 98 maar dan had je het ook wel gehad. Ik tankte het vooral om de motor beter schoon te houden, inderdaad zoals hier al genoemd op BP ultimate.
Nu ik een bedrijfsauto heb, zou ik liefst ook premium diesel tanken om dezelfde redenen, maar dat staat het bedrijf niet toe, moet 'gewone' diesel tanken. Ik ben wel benieuwd of het zou schelen, maar daar kom ik nu dus niet achter
.
Nee, zonder gekheid, het is wel degelijk uitgezocht. Ja, er zijn situaties waarin de auto profiteert van meer performance, maar dit betreft minder dan 10% van het wagenpark in Nederland. Als je een oud barrel, een midrange auto van max 7 jaar of een nieuwe Impreza turbo naast elkaar zet zie je dat alleen de laatste er marginaal van profiteert.
De reden dat het zuiniger kán zijn is dezelfde reden dat sómmige mensen zuiniger kunnen rijden met een nét iets zwaardere motor, b.v. door deze te chiptunen: de motor hoeft voor een gelijkblijvende prestatie minder brandstof te verbruiken als de brandstof meer energie 'bevat'.
In de praktijk komt het weinig voor.
Mijn BMW vroeger liep iets soepeler op 98 maar dan had je het ook wel gehad. Ik tankte het vooral om de motor beter schoon te houden, inderdaad zoals hier al genoemd op BP ultimate.
Nu ik een bedrijfsauto heb, zou ik liefst ook premium diesel tanken om dezelfde redenen, maar dat staat het bedrijf niet toe, moet 'gewone' diesel tanken. Ik ben wel benieuwd of het zou schelen, maar daar kom ik nu dus niet achter
Oh, ik heb het anders 1,5 week geleden nog getankt (zelfs langs de peage). Toegegeven, dat SP95-E10 zie je het meest, maar euro 95 is er ook nog wel. Ik heb onbewust die SP95-E10 een aantal keer getankt. Heb een Mazda 626 uit '99, en merkte niks aparts. Achteraf, als al die Franse meuk er op kan rijden, dan moet het met een Mazda helemaal goed gaanMx. Alba schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:26:
[...]
Bij Shell in Frankrijk kan je alleen nog maar SP95-E10 tanken. De gewone SP95 hebben ze niet. Als je per se geen E10 wilt tanken moet je maar SP98 erin gooien, vinden ze.
Vaak bu'j te bang!
Ik heb een Mazda 626 uit '98 en zou het toch niet tanken. De Duitse Mazda-site geeft aan dat hij er niet tegen kan: http://www.mazda.de/owning/e10_kraftstoff/-tom-562 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:18:
[...]
Oh, ik heb het anders 1,5 week geleden nog getankt (zelfs langs de peage). Toegegeven, dat SP95-E10 zie je het meest, maar euro 95 is er ook nog wel. Ik heb onbewust die SP95-E10 een aantal keer getankt. Heb een Mazda 626 uit '99, en merkte niks aparts. Achteraf, als al die Franse meuk er op kan rijden, dan moet het met een Mazda helemaal goed gaan
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Ik bedenk me trouwens dat ik met de vorige auto (Laguna II ph I 2.2dCi 16V) wel altijd bij de Shell tankte. Als ik de diesel bij de witte pomp haalde dan liep de motor toch wat minder lekker en hield ie soms ook in. Bij Shell diesel was dat niet het geval. Dat zal wel een kwestie van additieven zijn geweest denk ik.
Nee, merp!
Je moet ook met die E10 opletten, sommige auto's kunnen daar niet goed tegen.Mx. Alba schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:26:
[...]
Bij Shell in Frankrijk kan je alleen nog maar SP95-E10 tanken. De gewone SP95 hebben ze niet. Als je per se geen E10 wilt tanken moet je maar SP98 erin gooien, vinden ze.
Ik heb het voor mijn vakantie gecheckt of mijn Avensis 1.6 uit 2000 er mee om kon gaan en dat ging prima, maar de Avensis 2.0 uit hetzelfde bouwjaar zou er schade van kunnen oplopen.
Valt me trouwens wel op dat de prijsverschillen in Frankrijk tussen 95 en 98 veel lager zijn dan hier in NL.
In Frankrijk wordt het gesubsidieerd door de overheid, in Nederland niet. Overigens gaat de "nieuwe generatie" bio-brandstoffen wel in NL verkocht worden: dat wordt weer anders belast en dan maakt het qua prijs niet uit.[b][message=36632749,noline]Maar waarom wordt dat SP95-E10-spul niet hier verkocht?
Meer V&A omtrent E10:l. E10 zal in ons land náást Euro 95 verkocht worden en niet zoals bijvoorbeeld in Frankrijk, in plaats van. Iedereen die dat wil kan dus gewoon het vertrouwde Euro 95 blijven tanken. Ook de premiumbrandstof blijft natuurlijk gewoon verkrijgbaar.
http://www.anwb.nl/auto/n...n-over-brandstof-E10.html
[ Voor 38% gewijzigd door Eagle Creek op 23-08-2011 18:12 ]
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Lekker, heb ik weer. Ik rijd een prius II, en die hebben een atkinson motor. Met andere woorden, de compressieslag heeft een compressie van 10,5 en de motor slag heeft een compressie/expansie verhouding van 13. En op forums kan ik alleen vinden dat hij op E10/E20/E30 kan rijden.Metro2002 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:16:
[...]
Zoek je auto op autoweek op en kijk naar de motorcompressie verhouding, is die hoog (mijn auto heeft bv 12,5 :1 ) dan beter euro 98 tanken, is die wat lager (bv 10 : 1 ) dan is 98 alleen maar duurder

Geen idee dus of het uit zou maken.
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Met bedrijfsauto diesel, en kijk eigenlijk nooit naar bedrag alleen naar de freebees 
Met me eigen auto tank ik altijd LPG
Met me eigen auto tank ik altijd LPG
For what it's worth; in de topic start staat het volgende:
Wat betreft tanken: in zowel de Renault Twingo 1.2 (bj. 2008) en de Pontiac Chieftain (bj. 1949) tank ik Euro 95. Sommige mensen beweren dat je dan Euro 98 moet tanken maar voor dergelijke lage compressie motoren maakt het niet uit. Daar kan ook prima een benzine in met een lager octaangehalte dan 95
. Met Euro 98 heb ik performance-wise (zowel kracht van de motor en benzineverbruik) nooit verschil gezien met de Twingo. Alleen in de Mercedes 280CE (bj. 1979) tank ik Euro 98 omdat de motor daar beter op loopt (soms pingelen bij de eerste paar seconden na starten met koude motor met 95).
Met de vorige auto (Renault Twingo 1.2 (bj. 1995)) heb ik op vakantie in Polen ook RON91 getankt. De auto liep daar voortreffelijk op en heeft met die benzine ook een 'nieuwe' topsnelheid weten te bereiken op de terugweg op de Duitse Autobahn. In die auto was een benzine met octaangehalte 95 blijkbaar al niet eens nodig.
Dezelfde vorige auto gaf met benzine van een bepaalde pomp trouwens wel problemen. In ed winter startte hij slecht en bokte ontzettend bij gas geven. Toen had ik nog niet door dat dit aan de benzine lag die ik tankte (Euro 95, maar dan van die ene pomp ...), maar toen ik eenmaal een tank bij een andere pomp had gevuld viel mij op dat de auto weer prima liep. Sindsdien ben ik met geen enkele auto meer bij die 'slechte pomp' geweest
. Ergens zit er dus verschil in kwaliteit van de benzine.
Al met al ga ik normaal gesproken gewoon voor normale Euro 95
.
Ik heb foto's gezien van uitgebrande (oudere) auto's die E10 gebruikte. Mercedes geeft o.a. aan dat auto's van, als ik het goed herinner, voor 1985 sowieso niet bestand zijn tegen E10 benzine. "Moeite mee hebben" kun je beter omschrijven in "schadelijk voor de auto (motor, brandstofslangen, en wat al niet meer)". Oppassen dus!Sommige oudere auto's (en enkele moderne) hebben hier moeite mee, en in die gevallen wordt aangeraden te kiezen voor Euro 98.
Wat betreft tanken: in zowel de Renault Twingo 1.2 (bj. 2008) en de Pontiac Chieftain (bj. 1949) tank ik Euro 95. Sommige mensen beweren dat je dan Euro 98 moet tanken maar voor dergelijke lage compressie motoren maakt het niet uit. Daar kan ook prima een benzine in met een lager octaangehalte dan 95
Met de vorige auto (Renault Twingo 1.2 (bj. 1995)) heb ik op vakantie in Polen ook RON91 getankt. De auto liep daar voortreffelijk op en heeft met die benzine ook een 'nieuwe' topsnelheid weten te bereiken op de terugweg op de Duitse Autobahn. In die auto was een benzine met octaangehalte 95 blijkbaar al niet eens nodig.
Dezelfde vorige auto gaf met benzine van een bepaalde pomp trouwens wel problemen. In ed winter startte hij slecht en bokte ontzettend bij gas geven. Toen had ik nog niet door dat dit aan de benzine lag die ik tankte (Euro 95, maar dan van die ene pomp ...), maar toen ik eenmaal een tank bij een andere pomp had gevuld viel mij op dat de auto weer prima liep. Sindsdien ben ik met geen enkele auto meer bij die 'slechte pomp' geweest
Al met al ga ik normaal gesproken gewoon voor normale Euro 95
[ Voor 14% gewijzigd door Thandor op 23-08-2011 23:54 ]
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Mijn oude opel corsa C 1.2 liep beter op E98 dan E95. Zeker met de airco aan merkte je het verschil duidelijk.
Met mijn huidige auto, een Ford Fiesta (1.25 82pk), gebruik ik met enige regelmaat een tank met BP Ultimate. Omdat mijn woon-werk verkeer redelijk hetzelfde blijft qua verkeersintensiteit merk ik dat ik 'iets' meer kilometer uit een tank kan halen. Verder lijkt de auto een stuk beter 'op te pakken'. Maar wellicht zit dat tussen de oren
Met mijn huidige auto, een Ford Fiesta (1.25 82pk), gebruik ik met enige regelmaat een tank met BP Ultimate. Omdat mijn woon-werk verkeer redelijk hetzelfde blijft qua verkeersintensiteit merk ik dat ik 'iets' meer kilometer uit een tank kan halen. Verder lijkt de auto een stuk beter 'op te pakken'. Maar wellicht zit dat tussen de oren
Ik tank gewoon Euro95 van een pomp die op m'n route ligt en relatief goedkoop is (onbemand dus).
Tot voor kort kon ik hier nog E5 krijgen (5% bioethanol) bij één pomp, maar die is inmiddels gestopt met de verkoop er van. Ik baal erl een beetje van, want m'n wagen loopt er prima op en vertoont een verbeterde brandstof zuinigheid.
Ik houd m'n verbruik namelijk altijd bij. Daarom weet ik dat ik over verloop van 2 maanden gemiddeld ruim een halve kilometer per liter meer kon rijden met E5.
Ben benieuwd wat E10 doet zodra ik het hier kan krijgen.
Tot voor kort kon ik hier nog E5 krijgen (5% bioethanol) bij één pomp, maar die is inmiddels gestopt met de verkoop er van. Ik baal erl een beetje van, want m'n wagen loopt er prima op en vertoont een verbeterde brandstof zuinigheid.
Ik houd m'n verbruik namelijk altijd bij. Daarom weet ik dat ik over verloop van 2 maanden gemiddeld ruim een halve kilometer per liter meer kon rijden met E5.
Ben benieuwd wat E10 doet zodra ik het hier kan krijgen.
Dat is niet per definitie waar.McKaamos schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 08:14:
Ik tank gewoon Euro95 van een pomp die op m'n route ligt en relatief goedkoop is (onbemand dus).
Ik heb onbemande pompen gezien die duurder zijn dan een bemand tankstation niet ver van elkaar...
In mn autootje doe ik gewoon 95, ding is toch wel traag
In mn motor doe ik echter wel vaak 98. Om de een of andere reden loopt dat gewoon lekkerder. Het motorblok heeft een compressie van 11,6:1, weet niet of dat er mee te maken was. Ik was laatst in Duitsland en daar hebben ze benzine met een octaangehalte van 102! Ik gooide mn motor er meteen vol mee, dat moest ik proberen. Het gevolg was dat mn motorblok echt supersoepel liep. Normaal voel je altijd wel wat trillingen van je motorblok, maar met 102 had ik dat gewoon niet. Soms moest ik echt ff gasgeven om te voelen dat mn motorblok nog steeds liep, heel apart was dat. Jammer dat dat niet in NL te koop is.
In mn motor doe ik echter wel vaak 98. Om de een of andere reden loopt dat gewoon lekkerder. Het motorblok heeft een compressie van 11,6:1, weet niet of dat er mee te maken was. Ik was laatst in Duitsland en daar hebben ze benzine met een octaangehalte van 102! Ik gooide mn motor er meteen vol mee, dat moest ik proberen. Het gevolg was dat mn motorblok echt supersoepel liep. Normaal voel je altijd wel wat trillingen van je motorblok, maar met 102 had ik dat gewoon niet. Soms moest ik echt ff gasgeven om te voelen dat mn motorblok nog steeds liep, heel apart was dat. Jammer dat dat niet in NL te koop is.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Veel zeggen dat ze het verschil tussen 95 en 98 niet merken. Dat kan ook kloppen als je motor management het niet herkent. Ze hadden in Duitsland de test gedaan met een simpele auto (toyota nogwat), een sportieve auto (dacht een fort focus R) en een echt race bak (dacht dat dat een porsche was) (weet het niet meer zo exact). en dan uiteraard 95, 98 en 100 octaan tanken. Bij dat dinky toy van toyota was er geen enkel verschil te meten. Bij de Fort wel iets en bij de Porsche helemaal, die kon zelfs nog wat meer uit 100 halen dan uit de 98 (kon de fort niet, die herkende de 100 octaan niet). Dan uiteraard niet gewoon een stukje rijden maar echt meten.
Dus tank lekker 95 als je een normale auto hebt, tenzij anders aangegeven. Ik tank overigens 98 omdat volgens de handleiding moet.
Trouwens is volgens mij des te minder octaan des te zuiniger. Had eens een swift, daar had ik in Duitsland toen 91 octaan getankt (toen dat daar nog bestond) en ik maakte wat meer km dan met standaard 95.
Dus tank lekker 95 als je een normale auto hebt, tenzij anders aangegeven. Ik tank overigens 98 omdat volgens de handleiding moet.
Trouwens is volgens mij des te minder octaan des te zuiniger. Had eens een swift, daar had ik in Duitsland toen 91 octaan getankt (toen dat daar nog bestond) en ik maakte wat meer km dan met standaard 95.
NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.
voor een gegeven compressieverhouding is de laagste octaan die nog goed werkt de zuinigste
(hoe hoger de octaan, hoe lager de energieinhoud, maar hoe hoger de compressie, hoe efficienter de motor.
Zo werkt het ook bij mij; heb een knocksensor en die vervroegd de ontsteking net zo ver als dat het kan. Lager octaan getal -> eerder knock -> minder vervroeging -> minder vermogen. Maar de meeste normale consumentenauto's hebben dat helemaal niet.Roman schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:39:
Veel zeggen dat ze het verschil tussen 95 en 98 niet merken. Dat kan ook kloppen als je motor management het niet herkent. Ze hadden in Duitsland de test gedaan met een simpele auto (toyota nogwat), een sportieve auto (dacht een fort focus R) en een echt race bak (dacht dat dat een porsche was) (weet het niet meer zo exact). en dan uiteraard 95, 98 en 100 octaan tanken. Bij dat dinky toy van toyota was er geen enkel verschil te meten. Bij de Fort wel iets en bij de Porsche helemaal, die kon zelfs nog wat meer uit 100 halen dan uit de 98 (kon de fort niet, die herkende de 100 octaan niet). Dan uiteraard niet gewoon een stukje rijden maar echt meten.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
offtopic:
argro schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:53:
... Amsterdam (BP), Rotterdam (Shell en Esso) en Vlissingen (TotalElf). Alle benzine van welk benzinestation dan ook komt van het dichtstbijzijnde depot. ... De benzine van het BP-benzinestation in Middelburg komt van het Shell-depot in Rotterdam. ...
Ik zou verwachten dat het dan van het TotalElf-depot in Vlissingen zou komen.
... Amsterdam (BP), Rotterdam (Shell en Esso) en Vlissingen (TotalElf). Alle benzine van welk benzinestation dan ook komt van het dichtstbijzijnde depot. ... De benzine van het BP-benzinestation in Middelburg komt van het Shell-depot in Rotterdam. ...
[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 24-08-2011 15:05 ]
Helemaal correct, was een foutje. Is inmiddels aangepast. Dank.begintmeta schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 15:03:
offtopic:
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Idd, dit is het. Daarom is het echt onzin om in normale auto's euro 98 te tanken. Of je moet idd zo'n ding als jou hebbenJT schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:54:
[...]
Zo werkt het ook bij mij; heb een knocksensor en die vervroegd de ontsteking net zo ver als dat het kan. Lager octaan getal -> eerder knock -> minder vervroeging -> minder vermogen. Maar de meeste normale consumentenauto's hebben dat helemaal niet.
Maar die is niet normaal! Die is abnormaal!

[ Voor 10% gewijzigd door -tom-562 op 24-08-2011 15:38 ]
Vaak bu'j te bang!
Nu heb ik een auto met een compressieverhouding van 9,5:1, maar er wordt wel 98 voorgeschreven. Het lijkt me dat dit dus niet altijd op gaat, dat de fabrikant de boel overdrijft, of de cijfers die je noemt zijn eigenlijk lager.Metro2002 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:16:
Zoek je auto op autoweek op en kijk naar de motorcompressie verhouding, is die hoog (mijn auto heeft bv 12,5 :1 ) dan beter euro 98 tanken, is die wat lager (bv 10 : 1 ) dan is 98 alleen maar duurder...
Als je een turbo hebt doet je motor effectief aan voorcompressie waardoor je totale compressie alsnog op 12,5:1 terecht komt (bijvoorbeeld).Roenie schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:03:
[...]
Nu heb ik een auto met een compressieverhouding van 9,5:1, maar er wordt wel 98 voorgeschreven. Het lijkt me dat dit dus niet altijd op gaat, dat de fabrikant de boel overdrijft, of de cijfers die je noemt zijn eigenlijk lager.
Dan gaat het inderdaad niet op.
Dat is hier in de buurt niet zo.dude88 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 08:25:
[...]
Dat is niet per definitie waar.
Ik heb onbemande pompen gezien die duurder zijn dan een bemand tankstation niet ver van elkaar...
maar idd, you're right, het kan wel.
[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 24-08-2011 20:07 ]
Inderdaad, turbomotor. Als ik op 95 rij is hij wat rauwer lijkt het. Af en toe tank ik V-Power en dat gaat op zich wel. Het liefst heb ik 98, maar buiten de BP hebben bijna geen van de grote merken dat meer.McKaamos schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:06:
Als je een turbo hebt doet je motor effectief aan voorcompressie waardoor je totale compressie alsnog op 12,5:1 terecht komt (bijvoorbeeld).
Dan gaat het inderdaad niet op...
Tinq en Argos nog wel eens.Roenie schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:12:
[...]
Inderdaad, turbomotor. Als ik op 95 rij is hij wat rauwer lijkt het. Af en toe tank ik V-Power en dat gaat op zich wel. Het liefst heb ik 98, maar buiten de BP hebben bijna geen van de grote merken dat meer.
Hier in de buurt allebij iig.
Tango wil het ook nog wel eens hebben, zeker in de buurt van een snelweg.
Nee, merp!
Tinq en Tango hebben het idd nog. Vandaag overigens voorgelegd aan de dealer over mijn bevindingen met shell fuelsave, het was daar niet bekend, maar ze zouden erop letten als er meer mensen met klachten komen. Sowieso is Peugeot niet de makkelijkste als het om elektronica en betrouwbaarheid daarvan gaat, dus als er iemand langskomt met dit soort problemen is Shell diesel wel het laatste waar je aan denkt.
Wat betreft bemand vs onbemand: de bemande Shell aan de Hanekamp in Zwolle is een halve cent goedkoper dan de onbemande Tinq aan de Meppelerstraatweg. Blijkbaar maakt het verkopen van allerlei zooi bij een tankbeurt het toch rendabel om iemand in dat hokje te hebben zitten. Als ik de prijzen vergelijk met de Tango in Heerenveen is de Shell in Zwolle even duur.
Wat betreft bemand vs onbemand: de bemande Shell aan de Hanekamp in Zwolle is een halve cent goedkoper dan de onbemande Tinq aan de Meppelerstraatweg. Blijkbaar maakt het verkopen van allerlei zooi bij een tankbeurt het toch rendabel om iemand in dat hokje te hebben zitten. Als ik de prijzen vergelijk met de Tango in Heerenveen is de Shell in Zwolle even duur.
Shell Express in Zwolle is nog weer 2ct per liter goedkoper dan die twee
Nee, merp!
Ik heb inderdaad een Tango gevonden met 98. Dank voor alle voor het meedenken_JGC_ schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 23:49:
Tinq en Tango hebben het idd nog. Vandaag overigens voorgelegd aan de dealer over mijn bevindingen met shell fuelsave, het was daar niet bekend, maar ze zouden erop letten als er meer mensen met klachten komen. Sowieso is Peugeot niet de makkelijkste als het om elektronica en betrouwbaarheid daarvan gaat, dus als er iemand langskomt met dit soort problemen is Shell diesel wel het laatste waar je aan denkt.
Wat betreft de marge op benzine en bijvoorbeeld en op een Mars snap ik niet dat onbemande stations kennelijk zo winstgevend zijn. Ik zou liever Marsen verkopen dan benzine gezien de marges en de logistiek. Vandaar dat ze bij bijvoorbeeld de Shell ook altijd proberen je iets aan te smeren.
26779
Marges laag? Als ik zie dat langs de snelweg de diesel tussen de 15 en 20 cent per liter duurder is dan de onbemande stations, en bedenk dat die snelweg stations HEEL grote doorstroom hebben, dan kan ik niet anders concluderen dat de snelwegstations meer dan een goudmijn zijn. Daar komt dan nog de verkoop uit de winkel bij.
Snelwegstations vragen gewoon de adviesprijs. Weet niet waar jij die 20 cent weghaalt, maar meestal is dat iets tussen de 8 en 12 cent. Zo'n snelwegstation hoeft ook niet echt te concurreren, het volgende station zit of 40km verderop, of aan de andere kant van de vangrail. Verder is het lekker verdienen op zooi erbij, veel mensen komen er niet eens om te tanken, maar komen even voor een bak koffie, kopen iets uit de shop of moeten even naar het toilet.
Sommige dingen zijn dan schrikbarend duur, zoals de voorverpakte kleffe bammetjes of drinken uit de koeling, maar de tankstations met vers belegde broodjes geven je echt waar voor je geld. Laatst voor 3,50 een stokbrood met zalm, perzik en allerlei ander spul erop gehaald als eten tussen de middag, zat meteen vol. Als je bedenkt dat de visboer ook 3,50 rekent voor een simpel wit bolletje met een plakje zalmfilet erop...
Sommige dingen zijn dan schrikbarend duur, zoals de voorverpakte kleffe bammetjes of drinken uit de koeling, maar de tankstations met vers belegde broodjes geven je echt waar voor je geld. Laatst voor 3,50 een stokbrood met zalm, perzik en allerlei ander spul erop gehaald als eten tussen de middag, zat meteen vol. Als je bedenkt dat de visboer ook 3,50 rekent voor een simpel wit bolletje met een plakje zalmfilet erop...
Je zegt zelf dat dit geen onbemande stations zijn. En daar zijn de marges dus een stuk lager en heb je geen winst uit bijverkoop.26779 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 19:43:
Marges laag? Als ik zie dat langs de snelweg de diesel tussen de 15 en 20 cent per liter duurder is dan de onbemande stations, en bedenk dat die snelweg stations HEEL grote doorstroom hebben, dan kan ik niet anders concluderen dat de snelwegstations meer dan een goudmijn zijn. Daar komt dan nog de verkoop uit de winkel bij.
Maar goed. Ik tank dus diesel. Niks geen V power oid, is me zelfs afgeraden vanwege de iets hogere ontbrandingstemperatuur. Het is beter voor de ouwe tractor (1.9 TDI) om m af en toe ff schoon te branden en dan heb je niks aan die high grade meuk.
Met iets meer dan 20k per jaar komt diesel op de auto die ik nu heb (Octavia) net uit. Misschien wordt de volgende auto wel een leuke benzine met turbo, maar voorlopig nagel ik lekker door. 2 ton, here I come.
Met iets meer dan 20k per jaar komt diesel op de auto die ik nu heb (Octavia) net uit. Misschien wordt de volgende auto wel een leuke benzine met turbo, maar voorlopig nagel ik lekker door. 2 ton, here I come.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Tja, ik ben net terug van 4 weken USA en daar hebben ze aan de pomp 3 variaties:
Regular - 87
Plus - 88 / 89 / 90
Premium - 91
Nu meten ze in de USA met AKI, niet met RON. 87 AKI is bij ons EURO 91 en 91 AKI is bij ons EURO 95. Brandstof met een hoger octaangehalte kennen ze bijna niet. Heel af en toe zie je wel eens >95 octaan brandstof, maar dat wordt verkocht onder "racing fuel".
Die 91 octaan wordt door praktisch iedereen getankt daar en de auto's rijden daar prima op. Je ziet daar nu ook steeds meer E10 brandstof trouwens.
Regular - 87
Plus - 88 / 89 / 90
Premium - 91
Nu meten ze in de USA met AKI, niet met RON. 87 AKI is bij ons EURO 91 en 91 AKI is bij ons EURO 95. Brandstof met een hoger octaangehalte kennen ze bijna niet. Heel af en toe zie je wel eens >95 octaan brandstof, maar dat wordt verkocht onder "racing fuel".
Die 91 octaan wordt door praktisch iedereen getankt daar en de auto's rijden daar prima op. Je ziet daar nu ook steeds meer E10 brandstof trouwens.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
26779
Vandaag nog meegemaakt: Langs de senlweg (A2 tussen Den Bosch en Eindhoven) prijs van diesel: 1.424. Daar een paar liter erin gegooid. Vervolgens bij de selftank Maastricht Noorderbrug: 1.239 Dat is toch echt ruim 18 cent verschil._JGC_ schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 19:53:
Weet niet waar jij die 20 cent weghaalt, maar meestal is dat iets tussen de 8 en 12 cent.
Dat verklaard wel waarom ze allemaal van die lompe 4.2 liter v6 motorblokken hebben waar vervolgens maar 140pk uit komt, wat een crappy brandstof daar zegDexterDee schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 20:09:
Tja, ik ben net terug van 4 weken USA en daar hebben ze aan de pomp 3 variaties:
Regular - 87
Plus - 88 / 89 / 90
Premium - 91

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Dat maakt mijn punt juist sterker. Hoe kan een onbemand station zonder verkoop van 'marsen' van die 18 cent kleinere marge bestaan?26779 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 20:48:
Vandaag nog meegemaakt: Langs de senlweg (A2 tussen Den Bosch en Eindhoven) prijs van diesel: 1.424. Daar een paar liter erin gegooid. Vervolgens bij de selftank Maastricht Noorderbrug: 1.239 Dat is toch echt ruim 18 cent verschil.
Yep, jouw E46 heeft een klopsensor en regelt het ontstekingstijdstip vroeger als hij 98 detecteert.Kecin schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:04:
Ik tank zelf alleen nog maar BP Ultimate omdat ik duidelijk merk dat mijn auto beter 'trekt'. In het verbruik merk ik geen verschil (BMW E46 318ti Compact N42B20). Mij is het die paar euro per tank wel waard.
Daar kies je wel een goedkope onbemande pomp uit. Als je naar de (bemande) Total op de Griend zou gaan was het verschil al een stuk kleiner geweest. Maar goed, die is ook belachelijk duur als je het met andere pompen in de regio vergelijkt.26779 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 20:48:
[...]
Vandaag nog meegemaakt: Langs de senlweg (A2 tussen Den Bosch en Eindhoven) prijs van diesel: 1.424. Daar een paar liter erin gegooid. Vervolgens bij de selftank Maastricht Noorderbrug: 1.239 Dat is toch echt ruim 18 cent verschil.
En ik ben het met je eens dat het verschil belachelijk groot is.
Als je toch de Noorderbrug over moet, zit je ook bijna in België. Loont het voor jou niet om daar te tanken? Ok, als je ervoor gaat omrijden verdwijnt je voordeel al snel, maar toch...
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
De GLA ligt momenteel op 1.359 voor diesel. Welke pomp vraagt er dan 1.42?26779 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 20:48:
[...]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Sinds deze auto (Kia Sportage) tank ik LPG. Wel vaker tanken, maar de bedragen zijn ook stukken een lager.
Ding loopt wel zo'n 1:8, met geluk misschien 1:9. maargoed voor rond de 63 cent per liter is het wel prima.
Met de volgende auto hoop ik elektriciteit (en af en toe benzine) te tanken..
Ding loopt wel zo'n 1:8, met geluk misschien 1:9. maargoed voor rond de 63 cent per liter is het wel prima.
Met de volgende auto hoop ik elektriciteit (en af en toe benzine) te tanken..
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Ik tank altijd bij een witte pomp, zowel voor benzine als diesel. Tot nu toe geen klachten. Ooit naar een andere geweest welke nog iets goedkoper was, maar op die diesel haalde ik 1:16
Normaal haal ik 1:21.
Nadat de diesel van die pomp op was, getankt bij mijn 'normale' pomp, en sindsdien is het verbruik weer netjes 1:21.

Nadat de diesel van die pomp op was, getankt bij mijn 'normale' pomp, en sindsdien is het verbruik weer netjes 1:21.
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Misschien sloeg de andere pomp eerder af.
Dan ga je daarna weer naar je eigen pomp en dan gaat er meer in. Als je dan het verbruik uitrekend dan kom je hoger uit.
Dat verschil lijkt me namelijk echt te groot
Dan ga je daarna weer naar je eigen pomp en dan gaat er meer in. Als je dan het verbruik uitrekend dan kom je hoger uit.
Dat verschil lijkt me namelijk echt te groot
Ik tank gewoon simpele diesel. Afhankelijk van waar ik moet tanken gebeurd dat bij Shell (thuis) of bij een onbemande Tamoil pomp bij m'n werk.
offtopic:
Wel een leuk detail op Google Maps van die Tamoil pomp. Deze ligt aan een rotonde. De prijs van de brandstoffen verschilt als ik de pomp bekijk vanaf verschillende punten op de rotonde. Zo kost een liter diesel voordat ik de rotonde 'op rijdt' €1,00 en op de rotonde is diezelfde liter ineens €1,36. Op weer een ander punt is ie €1,14. Laagste rotondeprijs die ik gevonden heb is €0,999
Wel een leuk detail op Google Maps van die Tamoil pomp. Deze ligt aan een rotonde. De prijs van de brandstoffen verschilt als ik de pomp bekijk vanaf verschillende punten op de rotonde. Zo kost een liter diesel voordat ik de rotonde 'op rijdt' €1,00 en op de rotonde is diezelfde liter ineens €1,36. Op weer een ander punt is ie €1,14. Laagste rotondeprijs die ik gevonden heb is €0,999
[ Voor 8% gewijzigd door RvL op 26-08-2011 09:41 ]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Zelf tank ik altijd euro 98. Ik doe dit omdat ik vaak in België ben en daar de euro98 goedkoper is dan euro95 in Nederland. Ook rijd ik iets zuiniger met euro98 al is dit maar marginaal. Ik merk wel dat de motor beter reageert en wat feller is bij euro98.
code:
1
2
| Premium Gasoline 95 15.36 km/l 6.132 km and 399 l Premium Gasoline 98 15.95 km/l 5.249 km and 329 l |
Grote kans dat ie gewoon een premium diesel heeft getankt, die zijn 7 cent duurder dan normale diesel.Gunner schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 08:01:
[...]
De GLA ligt momenteel op 1.359 voor diesel. Welke pomp vraagt er dan 1.42?![]()
Was laatst op het nieuws, wat sommige pompen doen is je met opzet "per ongeluk" premium brandstof te laten tanken. Je komt aanrijden bij zo'n pomp, er is 1 pomp met normale brandstof, de rest heeft alleen maar premium brandstof. Voor de pomp met normale brandstof staat een dikke rij, want die mensen weten dat, maar jij gaat gewoon naar pomp 2, 3 of 4, pakt de slang die "diesel" aangeeft en begint te tanken. Dan ben je 10 liter verder en denk je "gvd wat is dit duur", en dan zie je pas dat je Ultimate of Excellium aan het tanken bent.
Ik heb het nog niet meegemaakt wat je hierboven stelt, maar heel vrolijk zou ik daar niet van worden.
Ik mag van m'n werkgever namelijk geen speciale brandstoffen tanken om het nut er niet van bewezen is en het een stuk duurder is. Doe ik dat wel, dan moet het dus uit eigen zak komen.
Gelukkig kijk ik altijd eerst voordat ik ga tanken
Ik mag van m'n werkgever namelijk geen speciale brandstoffen tanken om het nut er niet van bewezen is en het een stuk duurder is. Doe ik dat wel, dan moet het dus uit eigen zak komen.
Gelukkig kijk ik altijd eerst voordat ik ga tanken
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Dat probleem ken ik ook niet...
Vele pompen hebben helemaal geen 98 of "Premium"....
Er zijn zelfs Shell pompen die geen V-Power hebben, vaak onbemande.
Vele pompen hebben helemaal geen 98 of "Premium"....
Er zijn zelfs Shell pompen die geen V-Power hebben, vaak onbemande.
95 bij shell of 98 bij Tinq (op de route). Ik merk weinig verschil, maar ik denk dat 98 beter is voor mijn auto, Leon 1.8 20VT gechipt. Dus als ik een dagje van plan ben om wat pittiger te rijden tank ik 98. Ook een tijdje BP ultimate getankt, maar ik merk echt geen verschil tussen deze 3.
Leasehok moet ik bij de Shell volgooien met diesel ... wat een prijzen zeg, dat betaald je een paar maand geleden voor benzine.
Mijn privé auto rijdt op Tinq; de goedkoopste in de buurt. Die brandstof komt weg bij ODM in Bedum, en is hetzelfde spul als wat de andere merken leveren. In mijn buurt is er ook ene 'oldskool' witte pomp die 98 tankt; maar dat is behoorlijk wat kostbaarder (12 cent per liter|. Ik zou en weet dat het beter is; graag 98 tanken - maar privé let ik op mijn geld - en gaat er goedkoop spul in.
Diesel tot 1:15,4 (over 21.000km sinds februari), privé doet 1:14,8 over 4.000 km op benzine. Het gebruik per auto verschilt enorm.
Mijn privé auto rijdt op Tinq; de goedkoopste in de buurt. Die brandstof komt weg bij ODM in Bedum, en is hetzelfde spul als wat de andere merken leveren. In mijn buurt is er ook ene 'oldskool' witte pomp die 98 tankt; maar dat is behoorlijk wat kostbaarder (12 cent per liter|. Ik zou en weet dat het beter is; graag 98 tanken - maar privé let ik op mijn geld - en gaat er goedkoop spul in.
Diesel tot 1:15,4 (over 21.000km sinds februari), privé doet 1:14,8 over 4.000 km op benzine. Het gebruik per auto verschilt enorm.
Een paar maanden geleden? Dan moet je wel 2,5 jaar terug.Blasterxp schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 10:41:
Leasehok moet ik bij de Shell volgooien met diesel ... wat een prijzen zeg, dat betaald je een paar maand geleden voor benzine....
Ik gooi gewoon euro 95 ongelood in mijn Volkswagen Fastback 1600TLE Automatic uit 1969 en in mijn kever uit 1974.
Men zegt dat de koppen zouden moeten worden aangepast als je 95/98 ongelood tankt i.p.v. 98 gelood omdat met ongelode benzine de koppen heter zouden worden en de klepzetting eerder zouden kunnen scheuren. In de praktijk blijkt voor mij dat dit niet hoeft, ik rijd al jaren ongelood (zonder loodvervanger rommel) de motor (1600cc) draait soepel, zuinig en gaat niet kapot.
Verbruik scheelt ook niets, of ik nu 95,98, gelood of ongelood tank hij loopt gemiddeld 1 op 12 bij woon/werk/stad/dorp verkeer en bij lange stukken snelweg 1 op 15. Best netjes dacht ik zo voor auto van 42 jaar oud.
Ik rij ook nog een Kia Rio uit eind 2004 (op euro 95 ongelood) en die heeft hetzelfde verbruik ! Goh, wat is de motortechniek toch enorm vooruit gegaan in 40 jaar ! haha, not.
Men zegt dat de koppen zouden moeten worden aangepast als je 95/98 ongelood tankt i.p.v. 98 gelood omdat met ongelode benzine de koppen heter zouden worden en de klepzetting eerder zouden kunnen scheuren. In de praktijk blijkt voor mij dat dit niet hoeft, ik rijd al jaren ongelood (zonder loodvervanger rommel) de motor (1600cc) draait soepel, zuinig en gaat niet kapot.
Verbruik scheelt ook niets, of ik nu 95,98, gelood of ongelood tank hij loopt gemiddeld 1 op 12 bij woon/werk/stad/dorp verkeer en bij lange stukken snelweg 1 op 15. Best netjes dacht ik zo voor auto van 42 jaar oud.
Ik rij ook nog een Kia Rio uit eind 2004 (op euro 95 ongelood) en die heeft hetzelfde verbruik ! Goh, wat is de motortechniek toch enorm vooruit gegaan in 40 jaar ! haha, not.
Dat heb ik dus vorige week gehad bij een Total, lekker aan het tanken, kdenk jezusmina! Die prijzen. Hebben ze alleen hun ubermerk en 1 pomp met normale 95_JGC_ schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 09:53:
[...]
Grote kans dat ie gewoon een premium diesel heeft getankt, die zijn 7 cent duurder dan normale diesel.
Was laatst op het nieuws, wat sommige pompen doen is je met opzet "per ongeluk" premium brandstof te laten tanken. Je komt aanrijden bij zo'n pomp, er is 1 pomp met normale brandstof, de rest heeft alleen maar premium brandstof. Voor de pomp met normale brandstof staat een dikke rij, want die mensen weten dat, maar jij gaat gewoon naar pomp 2, 3 of 4, pakt de slang die "diesel" aangeeft en begint te tanken. Dan ben je 10 liter verder en denk je "gvd wat is dit duur", en dan zie je pas dat je Ultimate of Excellium aan het tanken bent.

Ik moet bekennen - dat je gelijk hebt .... Het prijsverloop is in de afgelopen jaren anders geweest; dan ik dacht ... het gaat veel geleidelijker.Roenie schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 10:55:
[...]
Een paar maanden geleden? Dan moet je wel 2,5 jaar terug.

Juist wel, kijk eens naar de toename in gewicht en de toename in pk's per liter. Als de motortechniek stil zou zijn blijven staan bij 42 jaar geleden, dan zouden we nu allemaal 1:4 rijden.Petje72 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:05:
Ik gooi gewoon euro 95 ongelood in mijn Volkswagen Fastback 1600TLE Automatic uit 1969 en in mijn kever uit 1974.
Verbruik scheelt ook niets, of ik nu 95,98, gelood of ongelood tank hij loopt gemiddeld 1 op 12 bij woon/werk/stad/dorp verkeer en bij lange stukken snelweg 1 op 15. Best netjes dacht ik zo voor auto van 42 jaar oud.![]()
Nee, merp!
Daar ben ik het toch niet mee eens.PauseBreak schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:35:
[...]
Juist wel, kijk eens naar de toename in gewicht en de toename in pk's per liter. Als de motortechniek stil zou zijn blijven staan bij 42 jaar geleden, dan zouden we nu allemaal 1:4 rijden.
1969 - VW 1600TLE - 948kg - 1600cc motor 40kW (55pk)
2004 - Kio Rio Hatchback - 1053kg - 1500cc motor 71kW (97pk)
beide zelfde verbruik, 1 op 12 stad/dorp/korte ritten, 1 op 15 snelweg/lange ritten. Ik kan dit niet echt vooruitgang noemen, ik zou verwachten dat een auto van nu minstens 1 op 40 of meer zouden moeten rijden. Ik denk dat de afgelopen decennia de autofabrikanten en de olieproducten onder 1 hoedje hebben gespeeld en bewust de voorruitgang/ontwikkeling m.b.t. brandstofverbruik/zuinigheid hebben tegengehouden/vertraagd om zo maar lekker veel brandstof te kunnen verkopen. Kijk naar de laatste jaren, sinds milieu een maatschappelijk issue is kan men wel opeens super zuinige motoren met weinig CO uitstoot maken en 5 jaar geleden niet...
Mwah, als ik mijn 2004 Peugeot 206 1.4HDI eco naast mijn vorige Golf MK3 1.9D uit 1992 houd zie ik dat de motor een halve liter kleiner is geworden, dat het vermogen nog steeds hetzelfde is en dat ik 4 kilometer verder op een liter kom en daarbij ook nog de airco kan laten draaien.
Nu is de 206 een beetje kleiner dan een Golf Mk3, maar het verschil is niet schrikbarend. Het is niet dat een Polo 1.9D uit ongeveer hetzelfde bouwjaar veel zuiniger is dan die Golf.
Nu is de 206 een beetje kleiner dan een Golf Mk3, maar het verschil is niet schrikbarend. Het is niet dat een Polo 1.9D uit ongeveer hetzelfde bouwjaar veel zuiniger is dan die Golf.
Even kijken hoor, die Kia weeg méér, heeft méér luxe aan boord en meer luxe betekent meer stroomverbruik, dus een hoger benzineverbruik, heeft een kleinere motor en méér pk's per liter. Hoe klopt mijn stelling niet?Petje72 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:49:
[...]
Daar ben ik het toch niet mee eens.
beide zelfde verbruik, 1 op 12 stad/dorp/korte ritten, 1 op 15 snelweg/lange ritten. Ik kan dit niet echt vooruitgang noemen, ik zou verwachten dat een auto van nu minstens 1 op 40 of meer zouden moeten rijden. Ik denk dat de afgelopen decennia de autofabrikanten en de olieproducten onder 1 hoedje hebben gespeeld en bewust de voorruitgang/ontwikkeling m.b.t. brandstofverbruik/zuinigheid hebben tegengehouden/vertraagd om zo maar lekker veel brandstof te kunnen verkopen. Kijk naar de laatste jaren, sinds milieu een maatschappelijk issue is kan men wel opeens super zuinige motoren met weinig CO uitstoot maken en 5 jaar geleden niet...
Nee, merp!
Stop die 1.5 van de Kia eens in een auto die qua luxe en gewicht gelijk is aan je VW, wedden dat hij een stuk zuiniger zal zijn. Die motor heeft 76% meer vermogen en is een stuk efficiënter (bij gelijk verbruik produceert hij meer vermogen), alleen is het totaal verbruik van de auto in gelijke trend gestegen en is het netto verbruik daardoor gelijk gebleven.Petje72 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:49:
[...]
Daar ben ik het toch niet mee eens.
Kijk bijv. eens naar het vermogen van je dynamo, die zal in de VW een fractie zijn van de Kia. Want wat heeft je VW aan elektrisch vermogen nodig? Een beetje voor de ontsteking, accu opladen, interieurventilator, verlichting en misschien een radio. Dan de Kia. Die heeft een boardcomputer extra, klimaatregeling/airco, radio, diverse controle systemen (airbags, ABS, Traction Control), radio, stuurbekrachtiging en ga zo maar door.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Je zegt het al zelf: het totaal verbruik van de auto in gelijke trend gestegen en is het netto verbruik daardoor gelijk gebleven. Dus eigenlijk is de tijd stil blijven staan, dus geen vooruitgang.deepbass909 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 13:21:
[...]
Stop die 1.5 van de Kia eens in een auto die qua luxe en gewicht gelijk is aan je VW, wedden dat hij een stuk zuiniger zal zijn. Die motor heeft 76% meer vermogen en is een stuk efficiënter (bij gelijk verbruik produceert hij meer vermogen), alleen is het totaal verbruik van de auto in gelijke trend gestegen en is het netto verbruik daardoor gelijk gebleven.
Kijk bijv. eens naar het vermogen van je dynamo, die zal in de VW een fractie zijn van de Kia. Want wat heeft je VW aan elektrisch vermogen nodig? Een beetje voor de ontsteking, accu opladen, interieurventilator, verlichting en misschien een radio. Dan de Kia. Die heeft een boardcomputer extra, klimaatregeling/airco, radio, diverse controle systemen (airbags, ABS, Traction Control), radio, stuurbekrachtiging en ga zo maar door.
En om de moderne motor zuiniger en krachtiger te maken heeft men blijkbaar boardcomputers nodig en andere energieslurpende zaken. In de Kia zit een motor met 76% meer vermogen om een 11% zwaarder auto met allerlei motormanagementsnufjes vooruit te krijgen. De VW en de Kia hebben evenveel trekvermogen, ik heb ze beide met aanhanger gereden. Ze trekken even snel op en hebben ongeveer dezelfde topsnelheid (VW 140km/u, Kia 150 km/u) maar ja harder dan 120/130 mag je toch niet in Nederland en op de snelweg rij ik 110/115 omdat ie dan zuiniger rijdt. OK, in de VW heb ik geen airbags, abs of airco maar hij rijdt net zo comfortabel. Maar los van dat laatste. Vergelijk het eens met andere technologien zoals Computers, Telefoon, TV's en andere electronica die ontwikkelen als een speer.
Ik vind dat in verhouding tot andere technologien de motortechniek jaren heeft stilgestaan en pas de laatste 5 a 3 jaar weer een ontwikkeling doormaakt. Het gaat de goede kant op met b.v. de VW Lupo 3L van enkele jaren geleden die 1 op 30 loopt en de Toyota Prius, andere hybrides en electrische auto's, maar dat is echt van de laatste jaren. Ik hoop dat de automakers deze sprint doortrekken en dat we over 5, 10 of misschien 15 jaar in auto rijden die 1 op 100 loopt op fossiele brandstof of electrisch.
Er is wel vooruitgang alleen die is geïnvesteerd in meer luxe en veiligheid. Dat is ten koste gegaan van het verbruik.Petje72 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 19:12:
[...]
Je zegt het al zelf: het totaal verbruik van de auto in gelijke trend gestegen en is het netto verbruik daardoor gelijk gebleven. Dus eigenlijk is de tijd stil blijven staan, dus geen vooruitgang.
Daarnaast is er in al die jaren geen echte trigger geweest om auto's echt zuiniger te maken. Die extra R&D kosten veel geld en als er geen vraag naar superzuinige auto is, waarom dan die kosten maken?
Nu is die trigger er wel: vanuit de overheid en door hogere brandstofprijzen.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
26779
Geen idee of dit het geval was. Wat ik wel zeker weet is dat er bij betreffende pomp slechts 3 soorten brandstof waren waarvan 2 benzine en 1 diesel. Als dat ´premium´ was, dan is het wel puur bedrog wat ze daar flikken._JGC_ schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 09:53:
[...]
Grote kans dat ie gewoon een premium diesel heeft getankt, die zijn 7 cent duurder dan normale diesel.
Euro 95 van de onbemande Shell, die heeft altijd een goede prijs.
Ik rij nu nog 1 op 18 met mijn Aygo maar zit erover te denken om een Nissan 350Z te kopen, die schijnt makkelijk 1 op 10 te halen met veel snelweg en rijdt goed op euro 95.
Ik rij nu nog 1 op 18 met mijn Aygo maar zit erover te denken om een Nissan 350Z te kopen, die schijnt makkelijk 1 op 10 te halen met veel snelweg en rijdt goed op euro 95.
1 op 10 als je 120/130 blijft rijden misschien, maar daarboven echt niet.Bierkameel schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 22:25:
Euro 95 van de onbemande Shell, die heeft altijd een goede prijs.
Volgens de myreview's op Autoweek is 1 op 10/11 te halen met stukken van 200km/h ertussen, het is een groot blok zonder turbo en 6 versnellingen dus als je niet als een gek raced dan valt het verbruik erg mee. Ik keek eerder naar een Impreza WRX maar daar haal je met moeite 1 op 8 mee en daar moet ook nog eens euro98 in, duur geintje.
Nu is het verschil tussen een Aygo en een 350Z in kosten alleen al wel meer dan alleen het brandstofverbruik. En in je 'eigen praktijk' zijn cijfers waarschijnlijk toch weer anders.
Weet ik wel, ik had die Aygo alleen gekocht om goedkoop naar werk te kunnen rijden, ik ga binnenkort met de trein en heb dan een leuke auto nodig, als het me 500 euro per maand kost is dat niet zo'n probleem.
Dan zou ik me niet teveel blindstaren op het brandstofverbruik dat je hebt gevonden. In de praktijk zal je meer verbruiken. Nou ja, ik zou in zo'n auto niet altijd op het verbruik willen letten om me netjes uit te drukken.
Als je bijvoorbeeld 10k per jaar rijdt, dan is het verschil tussen 1 op 10 en 1 op 8 maar drie tientjes per maand. En het verschil tussen 98 en 95 maar iets meer dan een euro of 5.
Als je bijvoorbeeld 10k per jaar rijdt, dan is het verschil tussen 1 op 10 en 1 op 8 maar drie tientjes per maand. En het verschil tussen 98 en 95 maar iets meer dan een euro of 5.
[ Voor 3% gewijzigd door Roenie op 27-08-2011 11:26 ]
Ik tank altijd Super 98 bij de Aral in Duitsland, is goedkoper dan de 95 hier in Nederland. In mijn blok hoort ook 98 anders gaat hij pingelen bij 5000 rpm en hoger
Ik snap de logica niet helemaal maar de trein is duurder dan een Aygo dus hou je minder geld over voor leuke auto's.Bierkameel schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 11:18:
Weet ik wel, ik had die Aygo alleen gekocht om goedkoop naar werk te kunnen rijden, ik ga binnenkort met de trein en heb dan een leuke auto nodig, als het me 500 euro per maand kost is dat niet zo'n probleem.
Is de trein ook goedkoper als reizen met een 350Z anders is de logica niet zo heel ingewikkeld. En buiten dat betalen veel werkgevers 100 procent van de kosten van het reizen met openbaar vervoer wat ze niet doen bij reizen met eigen vervoer (kan ook niet, de werkgever weet je exacte kosten niet, dat weten de meeste mensen zelf niet eens).
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Dat dus inderdaad, ik krijg een KM vergoeding voor de auto maar het openbaar vergoeden ze volledig dus elke dag met de trein kost me niets en de afschrijving van de auto is best aardig.
Ik rijd zakelijk (nog tot de 31e) in een 1.4liter benzine. Hiermee tank ik letterlijk alles dat los en vast zit: Tinq, Shell, euro95, V-Power. Zolang het maar rijd 
Privé is dat anders, we rijden een Mini uit 2005 die wat getuned is. Vanwege de op maat gemaakte motorsoftware moeten we euro98 tanken. Het rijdt dan ook geweldig
(1.6liter met 193.2pk op de wielen)
Privé is dat anders, we rijden een Mini uit 2005 die wat getuned is. Vanwege de op maat gemaakte motorsoftware moeten we euro98 tanken. Het rijdt dan ook geweldig
Bericht hierboven
De trein kost extra tijd, extra ergernis, een broeihaard van virussen en geluidsoverlast. Vaker een tijdschrift halen in de kiosk dus allemaal extra kosten.Bierkameel schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 23:06:
Dat dus inderdaad, ik krijg een KM vergoeding voor de auto maar het openbaar vergoeden ze volledig dus elke dag met de trein kost me niets en de afschrijving van de auto is best aardig.
De auto is zo gek nog niet. (wel duur)
Ik tank Euro95, omdat ik niets anders mag tanken van de leasemaatschappij. Toen ik nog een eigen auto had tankte ik overigens ook Euro95. Ik zie ook niet echt het nut van Euro98, in elk geval niet voor een 82PK 1.25(huidige auto)of een 60PK 1.4(oude auto).
Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)
Ik rij nu een aantal maanden een 350z. 1 op 10 is te doen maar dan moet je wel zuinig aan doen. Mijn teller staat nu 1 op 9 maar dat heeft ermee te maken dat ik nogal van het geluid van die V6 hou.Het Fantoom schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 22:57:
[...]
1 op 10 als je 120/130 blijft rijden misschien, maar daarboven echt niet.
Op de snelweg haal je met cruisecontrol op 110 gemiddeld zo 1 op 12/13.
Dat is goed om te horen, ik doe elke dag 94KM snelweg met spitsstroken dus 100km/h, meestal rij ik dus ook iets van 110, het verbruik van die 350Z is niet erg extreem voor zo'n auto.
Ik neem aan dat je euro95 tankt?
[ Voor 8% gewijzigd door Bierkameel op 29-08-2011 23:36 ]
mitsubishi lancer 1.3 euro 95
bmw 850 CI euro 95
honda civic 2.2 cdti diesel
allemaal het goedkoopste wat ik kan vinden.
bmw 850 CI euro 95
honda civic 2.2 cdti diesel
allemaal het goedkoopste wat ik kan vinden.
Ja ik tank altijd euro95 ook al loopt die beter op euro98 maar omdat nu elkaar keer te tanken word ook zo duur (gebruik hem als dagelijkse auto).Bierkameel schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 23:36:
Dat is goed om te horen, ik doe elke dag 94KM snelweg met spitsstroken dus 100km/h, meestal rij ik dus ook iets van 110, het verbruik van die 350Z is niet erg extreem voor zo'n auto.
Als je opzoek gaat naar 350z club forum kan je een lijst vinden met puntjes waarop je moet letten als je een 350z 2e hands aanschaf. (http://www.pptv.nl/350zcl.../viewtopic.php?f=22&t=478)
Met mijn 11 jaar oude Max (3L) haal ik de 1:10 net niet. Komt ook zeker doordat ik niet veel (snelweg) km's maak.Bierkameel schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 23:45:
Volgens de myreview's op Autoweek is 1 op 10/11 te halen met stukken van 200km/h ertussen, het is een groot blok zonder turbo en 6 versnellingen dus als je niet als een gek raced dan valt het verbruik erg mee. Ik keek eerder naar een Impreza WRX maar daar haal je met moeite 1 op 8 mee en daar moet ook nog eens euro98 in, duur geintje.
Dus het lijkt me zeker dat de 350Z (
Maar...... de sloep nodigt ondanks de heerlijke 3L niet echt uit tot gassen, die is echt heerlijk om te cruisen, dat is met zo'n 350Z ik denk wel wat anders.

[ Voor 4% gewijzigd door Ad de Jong op 30-08-2011 10:28 ]
De 350z kan inderdaad heel duur zijn omdat die zeer gemakkelijk te hard rijd. Heb overigens 9 van 10 cruisecontrol aan staan als ik op de snelweg rijd aangezien ik het geluid heerlijk vind in combinatie met tunnel wil die er nog wel eens met 200 eruit komen
De 850 draait prima op Euro 95 hoor
Gaat nog niet pingelen.
Wegens gechipte turbomotor tank ik ook altijd 98. Vind ie wat fijner dan 95.
die 850 heeft volgens het boekje minimaal ron91 nodig. Het verbruik is zo'n 1:6 gemiddeld. ik moet wel zeggen dat wanneer je in de stad niet rustig doet maar vlot gaat optrekken je gemakkelijk 1:4 kunt rijden... De wagen weegt dan ook bijna 2 ton. Het onderhoud van de wagen is verschrikkelijk duur en per tankbeurt gaat er 90 liter in, waar je dan 500km mee verder komt (als je dan tankt terwijl er nog wat in zit, de pomp wordt gekoeld door de brandstof en dat onderdeel schijnt niet leuk voor de portemonnee te zijn). Het is leuk speelgoed maar ik rij er weinig mee, en winters gaat ie de stalling in.
de lancer is van 1999, toen werd deze geleverd met een 1.3 motor met 70pk. het is geen snelle dame maar zeer betrouwbaar gebleken. weegt zo'n 900 kilo voor een grote 5 deurs sedan geloof ik. de motor past zo gemakkelijk onder de motorkap dat je er bijna een been bij in kunt zetten. Rijdt overigens 1:16, op een tank kom je zo'n 500-600 km, afhankelijk van wanneer je weer tankt en hoe hard je rijdt. inmiddels heeft de wagen 200.000km gelopen en de oude dame wil niet graag boven de 130kmh gereden worden, dan gaat ze bougies eten.
Het is zo eentje : Wikipedia: Mitsubishi Lancer
Dat was onze eerste auto, achteraf gezien heb ik er toen bij een handelaar teveel voor betaald maar ik heb er nooit gedonder mee gehad. Door aardig wat schadevrije jaren niet duur in de verzekering en dat geldt ook voor de wegenbelasting wegens het lage gewicht. wordt thans door mijn schoonzusje gebruikt.
onze honda civic 2.2 is het werkpaard hier thuis, rijdt 1:18. met 140pk en heerlijk koppel is dat goed te doen. grote onderhoudsuitschieter was een grote beurt vorig jaar. daarbij 2 nieuwe wielen voor en de remmerij. 1300 euro was ik toen lichter. auto gekocht bij 40.000 km, er staat nu 125.000 op.
de forumtopic vraag van welke brandstof en verbruik is wel leuk maar eigenlijk is TCO veel belangrijk. totale eigendomskosten moet je in ogenschouw nemen ten opzicht van hoeveel je rijdt, en hoeveel luxe je wilt in die kilometers. Dan nog afstemmen op je inkomen
de lancer is van 1999, toen werd deze geleverd met een 1.3 motor met 70pk. het is geen snelle dame maar zeer betrouwbaar gebleken. weegt zo'n 900 kilo voor een grote 5 deurs sedan geloof ik. de motor past zo gemakkelijk onder de motorkap dat je er bijna een been bij in kunt zetten. Rijdt overigens 1:16, op een tank kom je zo'n 500-600 km, afhankelijk van wanneer je weer tankt en hoe hard je rijdt. inmiddels heeft de wagen 200.000km gelopen en de oude dame wil niet graag boven de 130kmh gereden worden, dan gaat ze bougies eten.
Het is zo eentje : Wikipedia: Mitsubishi Lancer
Dat was onze eerste auto, achteraf gezien heb ik er toen bij een handelaar teveel voor betaald maar ik heb er nooit gedonder mee gehad. Door aardig wat schadevrije jaren niet duur in de verzekering en dat geldt ook voor de wegenbelasting wegens het lage gewicht. wordt thans door mijn schoonzusje gebruikt.
onze honda civic 2.2 is het werkpaard hier thuis, rijdt 1:18. met 140pk en heerlijk koppel is dat goed te doen. grote onderhoudsuitschieter was een grote beurt vorig jaar. daarbij 2 nieuwe wielen voor en de remmerij. 1300 euro was ik toen lichter. auto gekocht bij 40.000 km, er staat nu 125.000 op.
de forumtopic vraag van welke brandstof en verbruik is wel leuk maar eigenlijk is TCO veel belangrijk. totale eigendomskosten moet je in ogenschouw nemen ten opzicht van hoeveel je rijdt, en hoeveel luxe je wilt in die kilometers. Dan nog afstemmen op je inkomen