Hey!
Ik ben benieuwd naar welke brandstof populair is onder de tweakers? En dan met name of men bewust kiest voor de brandstofvariaties binnen een klasse.
Wat tank jij?
- Euro 95
- Euro 98
- 'Luxe' benzine (Shell V-Power / BP Ultimate)
- Diesel
- LPG
- Anders
Hoe zat het ook alweer met 95 en 98?
Het getal bij de brandstof geeft het octaangetal in de benzine aan. Hoe hoger dit getal, hoe klopvaster de benzine. Bij een laag octaangetal bestaat de kans dat de brandstof al ontbrandt voordat de bougie een vonk heeft gegeven. Dit noemt men pingelen of kloppen en kan leiden tot motorbeschadiging. Vrijwel alle moderne motoren herkennen dit en stellen hierop bij, waardoor je (beschadigingstechnisch gesproken) geen verschil merkt tussen Euro 95 en Euro 98 (ook wel premiumbrandstof genoemd).
Voordelen die Euro 98 zou bieden zijn een lager verbruik en meer prestaties. Dit zou de hogere prijs goedmaken.
Tot slot heb je in het buitenland (bv Frankrijk en Duitsland) ook te maken met de nieuwe E10-brandstof. E10 bestaat uit 10% ethanol. Het verbruik gaat omhoog, maar de belasting op de brandstof is lager. Sommige oudere auto's (en enkele moderne) hebben hier moeite mee, en in die gevallen wordt aangeraden te kiezen voor Euro 98.
Dan zijn er ook speciale brandstoffen die vrijwel altijd branded zijn, zoals bv. Shell V-Power en BP Ultimate. In Duitsland heeft V-Power een octaangetal van 100, in Nederland 97. (Shell zegt zelf dat het Nederlandse verkeersklimaat ervoor zorgt dat wij relatief vaak start-stopacties hebben, waardoor de gebruiker gebaat is bij een brandstof met reinigend vermogen. (In Duitsland zou men meer profijt hebben van de hogere prestaties.))
Wat ik mij echter afvraag is of er veel mensen zijn die bewust Euro 98 tanken. Als je een beetje over de diverse webforums scheurt surft zie je dat sommigen bewust voor Euro 98 kiezen omdat ze zeggen hier vele kilometers meer uithalen. Ik vraag me af of dat een mening is die veel 98-tankers delen.
Ik heb zelf altijd 95 getankt omdat ik de voordelen van 98 eigenlijk niet inzag. Als ik sommige personen op het internet moet geloven halen ze 150 KM extra op één tank, en dat zou de meerprijs in één klap goedmaken. Zo'n enorm rendement vind ik echter lastig te geloven als ik eerlijk ben.
Edit
Ik ben benieuwd naar welke brandstof populair is onder de tweakers? En dan met name of men bewust kiest voor de brandstofvariaties binnen een klasse.
Wat tank jij?
- Euro 95
- Euro 98
- 'Luxe' benzine (Shell V-Power / BP Ultimate)
- Diesel
- LPG
- Anders
Hoe zat het ook alweer met 95 en 98?
Het getal bij de brandstof geeft het octaangetal in de benzine aan. Hoe hoger dit getal, hoe klopvaster de benzine. Bij een laag octaangetal bestaat de kans dat de brandstof al ontbrandt voordat de bougie een vonk heeft gegeven. Dit noemt men pingelen of kloppen en kan leiden tot motorbeschadiging. Vrijwel alle moderne motoren herkennen dit en stellen hierop bij, waardoor je (beschadigingstechnisch gesproken) geen verschil merkt tussen Euro 95 en Euro 98 (ook wel premiumbrandstof genoemd).
Voordelen die Euro 98 zou bieden zijn een lager verbruik en meer prestaties. Dit zou de hogere prijs goedmaken.
Tot slot heb je in het buitenland (bv Frankrijk en Duitsland) ook te maken met de nieuwe E10-brandstof. E10 bestaat uit 10% ethanol. Het verbruik gaat omhoog, maar de belasting op de brandstof is lager. Sommige oudere auto's (en enkele moderne) hebben hier moeite mee, en in die gevallen wordt aangeraden te kiezen voor Euro 98.
Dan zijn er ook speciale brandstoffen die vrijwel altijd branded zijn, zoals bv. Shell V-Power en BP Ultimate. In Duitsland heeft V-Power een octaangetal van 100, in Nederland 97. (Shell zegt zelf dat het Nederlandse verkeersklimaat ervoor zorgt dat wij relatief vaak start-stopacties hebben, waardoor de gebruiker gebaat is bij een brandstof met reinigend vermogen. (In Duitsland zou men meer profijt hebben van de hogere prestaties.))
Wat ik mij echter afvraag is of er veel mensen zijn die bewust Euro 98 tanken. Als je een beetje over de diverse webforums scheurt surft zie je dat sommigen bewust voor Euro 98 kiezen omdat ze zeggen hier vele kilometers meer uithalen. Ik vraag me af of dat een mening is die veel 98-tankers delen.
Ik heb zelf altijd 95 getankt omdat ik de voordelen van 98 eigenlijk niet inzag. Als ik sommige personen op het internet moet geloven halen ze 150 KM extra op één tank, en dat zou de meerprijs in één klap goedmaken. Zo'n enorm rendement vind ik echter lastig te geloven als ik eerlijk ben.
Edit
(Wikipedia.com)It is commonly believed that efficiency of a gasoline engine is related to the fuel's octane level; however, this is not true in most situations. Octane rating is only a measure of the fuel's propensity to cause an engine to "ping"; this ping is due to "pre-combustion", which occurs when the fuel burns too rapidly (before the piston reaches top dead center). Higher-octane fuels burn more slowly at high pressures. For the vast majority of vehicles (i.e. vehicles with "standard" compression ratios), standard-octane fuel will work fine and not cause pinging. Using high-octane fuel in a vehicle that does not need it is generally considered an unnecessary expense,[26] although Toyota has measured slight differences in efficiency due to octane number even when knock is not an issue.[27] All vehicles built since 1996 are equipped with OBD2 and most will have knock sensors that will automatically adjust the timing if and when ping is detected, so low-octane fuel can be used in an engine designed for high octane, with some reduction in efficiency and performance. If the engine is designed for high octane then higher-octane fuel will result in higher efficiency and performance under certain load and mixture conditions. For other vehicles that have problems with ping, it may be due to a maintenance problem, such as carbon buildup inside the cylinder, using spark plugs with the improper heat range or ignition timing problems. In such cases, higher-octane fuel may help, but this is an expensive fix; proper repair might make more long-term sense. There is slightly less energy in a gallon of high-octane fuel than low-octane.[28] Ping is detrimental to an engine; it will decrease fuel economy and will damage the engine over time.
[ Voor 30% gewijzigd door Eagle Creek op 22-08-2011 21:00 ]
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~