Welke brandstof tank jij?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:05

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hey!

Ik ben benieuwd naar welke brandstof populair is onder de tweakers? En dan met name of men bewust kiest voor de brandstofvariaties binnen een klasse.

Wat tank jij?
- Euro 95
- Euro 98
- 'Luxe' benzine (Shell V-Power / BP Ultimate)
- Diesel
- LPG
- Anders

Hoe zat het ook alweer met 95 en 98?
Het getal bij de brandstof geeft het octaangetal in de benzine aan. Hoe hoger dit getal, hoe klopvaster de benzine. Bij een laag octaangetal bestaat de kans dat de brandstof al ontbrandt voordat de bougie een vonk heeft gegeven. Dit noemt men pingelen of kloppen en kan leiden tot motorbeschadiging. Vrijwel alle moderne motoren herkennen dit en stellen hierop bij, waardoor je (beschadigingstechnisch gesproken) geen verschil merkt tussen Euro 95 en Euro 98 (ook wel premiumbrandstof genoemd).

Voordelen die Euro 98 zou bieden zijn een lager verbruik en meer prestaties. Dit zou de hogere prijs goedmaken.

Tot slot heb je in het buitenland (bv Frankrijk en Duitsland) ook te maken met de nieuwe E10-brandstof. E10 bestaat uit 10% ethanol. Het verbruik gaat omhoog, maar de belasting op de brandstof is lager. Sommige oudere auto's (en enkele moderne) hebben hier moeite mee, en in die gevallen wordt aangeraden te kiezen voor Euro 98.

Dan zijn er ook speciale brandstoffen die vrijwel altijd branded zijn, zoals bv. Shell V-Power en BP Ultimate. In Duitsland heeft V-Power een octaangetal van 100, in Nederland 97. (Shell zegt zelf dat het Nederlandse verkeersklimaat ervoor zorgt dat wij relatief vaak start-stopacties hebben, waardoor de gebruiker gebaat is bij een brandstof met reinigend vermogen. (In Duitsland zou men meer profijt hebben van de hogere prestaties.))

Wat ik mij echter afvraag is of er veel mensen zijn die bewust Euro 98 tanken. Als je een beetje over de diverse webforums scheurt surft zie je dat sommigen bewust voor Euro 98 kiezen omdat ze zeggen hier vele kilometers meer uithalen. Ik vraag me af of dat een mening is die veel 98-tankers delen.

Ik heb zelf altijd 95 getankt omdat ik de voordelen van 98 eigenlijk niet inzag. Als ik sommige personen op het internet moet geloven halen ze 150 KM extra op één tank, en dat zou de meerprijs in één klap goedmaken. Zo'n enorm rendement vind ik echter lastig te geloven als ik eerlijk ben.

Edit
It is commonly believed that efficiency of a gasoline engine is related to the fuel's octane level; however, this is not true in most situations. Octane rating is only a measure of the fuel's propensity to cause an engine to "ping"; this ping is due to "pre-combustion", which occurs when the fuel burns too rapidly (before the piston reaches top dead center). Higher-octane fuels burn more slowly at high pressures. For the vast majority of vehicles (i.e. vehicles with "standard" compression ratios), standard-octane fuel will work fine and not cause pinging. Using high-octane fuel in a vehicle that does not need it is generally considered an unnecessary expense,[26] although Toyota has measured slight differences in efficiency due to octane number even when knock is not an issue.[27] All vehicles built since 1996 are equipped with OBD2 and most will have knock sensors that will automatically adjust the timing if and when ping is detected, so low-octane fuel can be used in an engine designed for high octane, with some reduction in efficiency and performance. If the engine is designed for high octane then higher-octane fuel will result in higher efficiency and performance under certain load and mixture conditions. For other vehicles that have problems with ping, it may be due to a maintenance problem, such as carbon buildup inside the cylinder, using spark plugs with the improper heat range or ignition timing problems. In such cases, higher-octane fuel may help, but this is an expensive fix; proper repair might make more long-term sense. There is slightly less energy in a gallon of high-octane fuel than low-octane.[28] Ping is detrimental to an engine; it will decrease fuel economy and will damage the engine over time.
(Wikipedia.com)

[ Voor 30% gewijzigd door Eagle Creek op 22-08-2011 21:00 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik tank uitsluitend Euro 98, omdat dit ook wordt voorgeschreven (1.8TFSI met Chip). Euro 98 is duidelijk beter in vermogen. Verbruik maakt niks uit.

Ik tank overigens BP Ultimate omdat dit echt Euro 98 is, i.t.t. bijvoorbeeld V-Power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik tank alleen diesel. Alleen de gewone, geen marketingmeuk als Excellium, Ultimate, V-Power of hoe die crap ook moge heten bij de diverse pompen. Al was het maar omdat dit niet is toegestaan volgens mijn leasecontract :)

Enige keuze die ik had was LPG of diesel, benzine is niet toegestaan. Had ik LPG gekozen had ik elke 1-1.5 dag aan de pomp gestaan, en daar had ik geen zin in. Nu sta ik gemiddeld één keer per week aan de pomp, en dat is acceptabel.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

-tom-562

Oliesjeik

Hoe kom je erbij dat 98 zuiniger is :S

Ik tank altijd euro 95 van de witte pomp. Zolang ik geen high tech hoog vermogen (geblazen) motor in mn auto heb liggen gaat er gewoon de goedkoopste benzine in

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
-tom-562 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 20:42:
Diverse sites, en posters, geven dat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:01

mambo No5

Bad Apple?

Normale Euro 95, soms van de witte pomp, soms van een "merk", afhankelijk van wat er op m'n route ligt. Qua prijs maakt 't niet uit met de pompen die ik tegen kom, dus pak ik degen die mij het handigste uitkomt. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Euro 95
Ga niet meer betalen voor marginale 'betere prestaties', zeker niet als ik een auto uit '96 heb :P

Alles is relatief, geef veel meer gas met 98 en je verbruikt meer dan netjes/rustig rijden met 95.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:44
Proef geen verschil tussen Euro 95 en Euro 98, ik vermoed zelfs dat bij 'mijn' tankstation beide slangen uit hetzelfde vaatje laat tappen. Toch tank ik zo nu en dan stiekem Euro 98, omdat de suggestie dat het beter rijdt natuurlijk ook wat waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
SinergyX schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 20:45:
Alles is relatief, geef veel meer gas met 98 en je verbruikt meer dan netjes/rustig rijden met 95.
Ja, hèhè ;). Maar dat moet je natuurlijk berekenen als de rest v/d omstandigheden relatief gelijk blijven.
Euro 98 tanken en vervolgens een caravan meesleuren en zeggen dat je niet zuiniger uit bent is ook niet handig :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 13:54
Ik tank normaal gewoon Euro 95, heb 5x een volledige tank vol gegooid met V-Power benzine en kon nou niet echt zeggen dat het er beter of sneller op werd zoals het mooie boekje beschreef :p

Daar in tegen rijd ik dan ook in een 1.4 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
ro3lie schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 20:49:
Ik tank normaal gewoon Euro 95, heb 5x een volledige tank vol gegooid met V-Power benzine en kon nou niet echt zeggen dat het er beter of sneller op werd zoals het mooie boekje beschreef :p

Daar in tegen rijd ik dan ook in een 1.4 :+
Welk bouwjaar? Ik kan me nog enigszins voorstellen dat moderne motoren er meer profijt van hebben omdat de motor zich bv. af kan stellen op betere brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:21

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voor Micra 1.0 uit '97 maakt het niet veel uit, Euro 95 van de Makro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euro95, E10, super95, super 98, sans plomb 95,

Mijn fornuisje gebruikt hetzelfde :P

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 23:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Eagle Creek schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 20:47:
[...]

Ja, hèhè ;). Maar dat moet je natuurlijk berekenen als de rest v/d omstandigheden relatief gelijk blijven.
Euro 98 tanken en vervolgens een caravan meesleuren en zeggen dat je niet zuiniger uit bent is ook niet handig :p.
Ja, verwacht je dan dat iemand hier met mega verschillen komt? Niemand kan precies identiek rijden op 2 volle tankbeurten, grootste verschil blijft nog altijd je rijgedrag, niet het soort benzine.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik heb wel het idee nadat ik een stuk door duitsland heb gestuifd, dat de motor een tijdje zuiniger rijd, ook in de stad ik haal gewoon meer km met de zelfde tank. rond de 500/550 ipv 400/450 km op een tank

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 02-07 12:06

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Diesel, iets ander lust de Lupo 3L niet (op de bio-alternatieven na dan). De goedkoopste is goed genoeg.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Euro 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
SinergyX schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 20:52:
[...]

Ja, verwacht je dan dat iemand hier met mega verschillen komt? Niemand kan precies identiek rijden op 2 volle tankbeurten, grootste verschil blijft nog altijd je rijgedrag, niet het soort benzine.
Zoals ik in mijn startpost zei hadden sommigen het over 150 KM. Als dat regel ipv uitzondering zou zijn, zou iedereen 98 tanken lijkt me.

Dus vroeg ik me af hoe de ervaringen zijn van meerdere mensen, omdat één zo'n poster/topic zo weinig zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nah joh, dat zijn gasten die 400 rijden in de stad op 95, en dan de week erop 550 km rijden op de snelweg op 98 en dan zeggen dat het door de 98 komt.

Er moet vast wel ergens een objectieve test van de te vinden zijn wat het verschil exact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 14:59
Laatst een test gezien tussen de verschillende benzine versies 95, 98, ultimate en V-Power. Het oordeel was dat de duurdere brandstoffen alleen echt verschil maken bij veel vermogen.

Ik tank zelf diesel, zo goedkoop mogelijk.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonv9
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-12-2024
benzine... en wel de goedkoopste euro 95 die ik kan vinden. Ik heb met mijn renault scenic uit 2008 een test gedaan door 10 keer achter elkaar euro 98/vpower/ultimate te tanken en was welgeteld 1 procent zuiniger in gebruik.

Dat wetende dat de meerprijs hoger dan 1 % is doet mij lekker naar de Firezone, Tinq en Makro rijden om daar lekker cheap te tanken. Geen marketing bla bla voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:36

steveman

Comfortabel ten onder

Mijn motorfiets heeft atmosferische motor met een compressieverhouding van 10,5:1 mooi euro95 in knikkeren dus :)

Een paar van m'n soortgenoten beweren dat het blokkie "ronder loopt onderin het toerengebied". Ik lach ze uit :D

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:16

JT

VETAK y0

95 in de Civic EK3 (eco hok), in de Integra Type R (JDM dus gemapped op 100) gooi ik 98 en als ik in Duitsland ben het liefste 102 van Aral omdat dat amper meer kost :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:30
Euro 95, ik heb ook eens een 5 tal tankbeurten verspilt aan 98 goud zonder verschil te merken.
So what dat hij meer vermogen (uche uche 8)7 ) zou krijgen, ga toch het circuit niet op.
En de fabriek schrijft E95 voor dus dat houd ik mooi aan.
200PK is meer dan voldoende om met bijna 1500KG even wat gas bij te moeten geven indien nodig.
Voorheen hetzelfde ook getest bij mijn 100PK karretje en ook daar geen verschil.

Als het verbruik nu eens naar beneden zou gaan dan was het nog een ander verhaal maar ook daarin geen verbetering.
Verbruik bleef bij beide vrijwel gelijk, dus tot zover het "fabeltje" dat de motor schoner zou worden en dus zuiniger en sneller...... of mijn motoren waren na meer dan 1,5 ton nog zo schoon alsof ze nieuw waren...

De Almera getest met BP en de Max met de SHELL versie van de wonder brandstof.

Jaren geleden met mijn 1 wagen (1e gen Prelude "1.6 2traps carb") in het begin altijd Total (volens mij) getankt later over gestapt op SHELL waar hij wel merkbaar beter op reed.

Met de Max tank ik vrijwel altijd SHELL.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Euro98 als ik er eens een keer benzine in gooi maar normaal LPG. Euro98 wordt voorgeschreven door de producent en de motor schijnt niet zo goed te lopen op euro95.
Vrijwel altijd bij hetzelfde tankstation, een lokale waar ze nog Euro98 en LPG hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Napo op 22-08-2011 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-06 00:32
Auto van de zaak: eerst beste Diesel.
Eigen auto 95 in 90% van de gevallen Esso, anders shell.
Sinds ik door de week auto van de zaak heb, rijd ik met mijn eigen auto elke weekend vaste afstanden en daar voel ik echt dat ik met een meer afstand uit de merk benzine haal dan met de benzine van de witte pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Ik tank de goedkoopste meuk (diesel) die ik kan vinden...
(Shell zegt zelf dat het Nederlandse verkeersklimaat ervoor zorgt dat wij relatief vaak start-stopacties hebben, waardoor de gebruiker gebaat is bij een brandstof met reinigend vermogen. (In Duitsland zou men meer profijt hebben van de hogere prestaties.))
Wat een ongelofelijke marketing onzin...

Overigens: verbruik varieert meer door de zwaarte van mijn rechter voet dan door verschil in brandstof.

[ Voor 93% gewijzigd door 26779 op 22-08-2011 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:48
Ik tank alleen diesel, en dan gewoon wat goedkoop is op de plaats waar ik op dat moment ben. De ene keer is het Tango, de andere keer Firezone, weer een andere keer is het Tinq, witte pomp is ook geen uitzondering, of soms Esso of Total bij gebrek aan een goedkoop alternatief.
Premium brandstoffen laat ik links liggen, van Total Excellium gaat mijn auto niks zuiniger lopen dan op gewone Total diesel en Shell tank ik never de nooit niet weer. Geen fuelsave, geen VPower: geen fut laag in de toeren, inhouden rond 2200RPM, rauw motorgeluid, slecht verbruik, nee dankje, mijn auto loopt beter op goedkope derrie van de witte pomp of de onbemande niet-shell tankstations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07 14:17

PauseBreak

derp!

Gewoon euro95 bij de goedkoopste pomp. Vaak is dat de Firezone, maar soms ook wel Shell Express. Wat er in gaat maakt me niet zoveel uit, en de auto ook niet zo te merken.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

euro 95 van de Argos of de Makro.

heb e98 geprobeerd, geen verschil, echt geen meter meer of minder tussen e95 of e98 van de Shell, of de goedkoopste e95 die ik kan vinden.

Enige invloed is hoe ik dr mee rijd, normaal rij ik bijna 100% consequent 1:13.7, rij ik de hele tank leeg in de stad en trap ik flink door, dan stijgt het verbruik iets, rij ik de hele tank leeg met 90-110 op de snelweg, dan daalt het iets. uitschieters zijn 1:10 en 1:15, door beide genoemde activiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Diesel, ondanks dat ik een tankpas v/d zaak heb tank ik nagenoeg altijd bij een witte pomp.
Laatste tijd is dat de Argos, ik geloof dat ik 1.21,9 afreken voor een liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle is wel eens benieuwd of er ook al Got'ers zijn die puur electrisch rijden, Tesla van de zaak ofzo :+

Serieus: ik ben ze nog niet tegen gekomen, dus electrische rijders: gelieve te melden :Y)

Overigens rij ik met mijn Peug 207 standaard op Diesel. Meestal van de BP, soms een Tango pomp. Ik heb wel eens ooit het idee dat ie als er Tango-diesel in zit iets rauwer / schraler klinkt, maar verder merk ik geen verschil.

Bovendien: olie is olie, dus rijden doet het toch wel :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-07 16:03

Snow_King

Konijn is stoer!

The Eagle schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 22:52:
* The Eagle is wel eens benieuwd of er ook al Got'ers zijn die puur electrisch rijden, Tesla van de zaak ofzo :+

Serieus: ik ben ze nog niet tegen gekomen, dus electrische rijders: gelieve te melden :Y)
Present! Mijn collega (mede-eigenaar) heeft een Roadster waar we binnen het bedrijf veel gebruik van maken (14.000 km sinds 18 Maart 2011).

Verder rijd ik nog een Toyota Auris Hybride en een Kawasaki Z750R. Gooi ik daar 98 in? Zeker niet. Ook in mijn motor niet. Is injectie en loopt prima op 95.

Vroeger toen ik nog brommer reed (Honda SS50) tankte ik daar wel V-Power mee, die liep daar beduidend rustiger stationair mee, maar harder ging hij niet. Zuinig was dat ding sowieso al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Eagle Creek schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 19:51:

Voordelen die Euro 98 zou bieden zijn een lager verbruik en meer prestaties. Dit zou de hogere prijs goedmaken.
Nee, dit mag je zo niet stellen.
Euro 98 heeft geen hogere verbrandingswaarde dan euro 95. Er zit niet meer verbrandingsenergie in een liter euro 98 vergeleken met euro 95. Als je motor er niet voor gebouwd is dan krijg je niet meer vermogen uit Euro 98 en ga je niet zuiniger rijden van euro 98.
Pas als de motor echt is gebouwd voor een hoger octaangetal (motoren met hogere compressie, vaak turbomotoren, tegenwoordig ook de FSI motoren van VAG) dan kun je beter euro 98 tanken, alleen omdat met euro 95 de motor zal gaan pingelen of (als je een ECU hebt) het ontstekingstijdstip zal gaan vervroegen (waardoor je minder rendement uit je brandstof haalt en daardoor minder zuinig of minder krachtig is).

Dus als er wordt aangegeven dat je euro 95 kunt tanken dan zal je auto niet zuiniger of harder gaan rijden van euro 98. Alles wat je denkt dat de auto er beter van wordt zit tussen je oren. Er zijn ook genoeg testen geweest met de 100 octaan brandstoffen in duitsland waaruit bleek dat die alleen in heel specifieke gevallen een heel klein voordeel brachten.

Wat ik tank:
Euro 95 in mijn Peugeot 404 (vroeger ook euro 91 omdat dat in Duitsland goedkoper was).
Euro 95 in mijn vorige auto, Citroën ZX.
Gewone diesel in mijn huidige auto: Fiat Punto 1.3 MJ.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

En de Japanse kleine hoogtoerige blokken, hebben meestal ook euro 98 voorgeschreven :) Alle Honda de DOHC VTEC blokken met 90pk per liter of meer, dan zijn er ook nog de N/A MIVEC blokken enzo maar die heb je hier in Europa niet. Hoge compressie, veel toeren draaien, gemapped op hoog octaangetal brandstof.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Euro 95 bij de gulf omdat die man altijd zo aardig is en m'n ruit schoonmaakt.
Er kan ook euro 98 in maar bij normaal rijden merk je daar niets van imho.

[ Voor 32% gewijzigd door Kaasplank op 23-08-2011 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gewone normale diesel voor de Polo Bluemotion v/d zaak, en voor de Golf VI 1.8 TSI van mijn vrouw gewoon Euro 95 , zoals voorgeschreven. Ik zie het nut van E98 niet echt.

[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 23-08-2011 09:10 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zoals gezegd, auto's die ervoor gemaakt zijn zien vermogenswinst én een rustigere loop. En je blok loopt niet kapot :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 13:54
Eagle Creek schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 20:50:
[...]

Welk bouwjaar? Ik kan me nog enigszins voorstellen dat moderne motoren er meer profijt van hebben omdat de motor zich bv. af kan stellen op betere brandstof.
Megane uit 1998

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-07 12:55

Pathogen

Shoop Da Whoop

Euro 95 bij de Shell Express, simpelweg omdat ie zo ontzettend dichtbij m'n werk zit :)
Als het echt even niet uitkomt qua hoeveelheid tank ik onderweg hetzelfde bij een Tinq.

Doet het allebei prima in mijn 1.3 Yaris uit 2002.

[ Voor 13% gewijzigd door Pathogen op 23-08-2011 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 02:48
Fuelsave ging er bij mij ook alleen maar in omdat het bij die pomp een halve cent goedkoper was dan bij de Tinq en Tango en omdat ik er toch langs reed (en dan was het niet eens een Shell Express, maar een bemand station :X).
Mijn huidige auto moet gewoon niks van die troep hebben, loopt er slecht op en ik mag blij zijn als ik 1:18 haal. Voor een auto die op andere diesels ruim 1:20 haalt en in het verleden ook wel 1:23 kon halen vind ik dat nogal een verschil.
Bij mijn vorige auto tankte ik winters eigenlijk altijd Shell VPower diesel. Direct na de koude start kon je gewoon merken dat de motor daar veel beter op liep, als de motor eenmaal warm was maakte het niet zoveel meer uit. Nou was die auto een beetje rijk afgesteld, had op een gegeven moment de retourleiding lek, waardoor dat ding en beter ging lopen en zuiniger was, tot het moment dat de retourleiding zo lek was dat ie niet alleen lucht aanzoog, maar ook diesel ging lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56
Maasluip schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 08:56:
[...]

Nee, dit mag je zo niet stellen.
Euro 98 heeft geen hogere verbrandingswaarde dan euro 95. Er zit niet meer verbrandingsenergie in een liter euro 98 vergeleken met euro 95. Als je motor er niet voor gebouwd is dan krijg je niet meer vermogen uit Euro 98 en ga je niet zuiniger rijden van euro 98.
Exact. Als Euro95 goed genoeg is maakt Euro98 of Euro250 (als dat zou bestaan) geen enkel verschil. Pas wanneer de motor niet goed loopt op Euro95 heeft Euro98 voordelen. Of beter gezegd, dan heeft Euro98 niet de nadelen die Euro95 wel heeft.

Als een hoger octaangetal wel meer verbrandingsenergie per liter in zou hebben gehouden, dan zouden we allemaal aan de LPG zitten. Het octaangetal van LPG ligt namelijk op ca. 110. Daar kan welke benzine dan ook wat octaangetal betreft dus nog een puntje aan zuigen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik tank Euro95 Fuelsave bij de Shell Express. De Firezone zit dichterbij, maar is duurder dan de SE. In Frankrijk heb ik tijdens mijn vakantie wel Euro98 getankt. Simpelweg omdat ze daar bij de pomp aangaven: Euro95/E10. En mijn Japans koekblikje (nissan micra 1.3 uit 1997) werkt daar naar het schijnt toch minder goed op. Enkel auto's van na 2000 kunnen die combi beter hebben. Dus dat is de enige keer dat ik 98 heb getankt. Voor de rest gewoon Euro95 en meer niet. In het begin wel kort uitgetest of V-Power van Shell of Ultimate van BP nog verschil zouden maken. Verschil in verbruik was er nauwelijks, verschil bij de kassa overduidelijk wel :P Dus tja.. gewoon wat er voorgeschreven is voor de auto: euro 95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:41

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

fish schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 20:54:
Ik heb wel het idee nadat ik een stuk door duitsland heb gestuifd, dat de motor een tijdje zuiniger rijd, ook in de stad ik haal gewoon meer km met de zelfde tank. rond de 500/550 ipv 400/450 km op een tank
Dat is ook zo, je brandt de rotzooi er dan uit. Het helpt al om eens een hele dag op de snelweg te rijden. Ik ben eens een keer op vakantie gegaan met de auto, en het verbruik ging van 1:15,5 naar 1:18. Dit zakte in de maanden erna langzaam terug naar 1:15,5. De effecten waren dus langer te merken dan die ene tankbeurt.

Zelf gooi ik Euro95 in zowel mijn auto als motor. Ik tank wel meestal in Duitsland, waar een groot aantal pompen E10 heeft. Verder tank ik geen luxe brandstoffen.

Bizar overigens om de octaangetallen in de VS te zien; die beginnen al ergens in de 80. Nu weet ik wel dat hun systeem niet een op een te vergelijken is met onze aanduiding, maar dan alsnog kun je daar brandstof tanken met een vergelijkbaar octaangetal als van slootwater.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glacier
  • Niet online
Ik tank normaal gesproken Euro 95 bij de Bas vd Heijden met mijn Fiesta uit 1993. Tot een half jaar geleden moest ik totaal niets hebben van die Shell ellende en reed ik er met een boog omheen.
Totdat ik een keer een benzinemetertje had dat wel heel erg ver in het rood stond en ik wel bij een Shell pomp moest tanken (in de stad, was maar een paar cent duurder tov de andere pompen). Heb mopperend aan de pomp gestaan omdat ik toch bij een Shell pomp was beland :P

Alleen bleek het dus wel te werken..na een aantal minuten rijden was mijn motor opeens veel stiller en veel pittiger met lagere toeren. Echt bizar. Dus als ik er weer eens in de buurt ben en moet tanken, neig ik ernaar om er nog eens te gaan tanken. Ik kom alleen niet vaak in de buurt bij een Shell pomp, dus ik tank over het algemeen gewoon nog bij de Bas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MON is niet 100% te linken aan RON, maar in Duitsland heb je ook euro 91, dat is ongeveer vergelijkbaar :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:40:
[...]

Bizar overigens om de octaangetallen in de VS te zien; die beginnen al ergens in de 80. Nu weet ik wel dat hun systeem niet een op een te vergelijken is met onze aanduiding, maar dan alsnog kun je daar brandstof tanken met een vergelijkbaar octaangetal als van slootwater.
De VS heeft een andere manier van octaangetal bepalen. Wij meten RON, zij meten MON en RON en geven daarvan het gemiddelde (PON) bij de pomp weer.
RON 95 komt overeen met MON 87 en PON 91, RON 98 is MON 90 en PON 94.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Euro '95 van de witte pomp (1.44 de liter), euro 91 zou ik ook gerust op willen rijden als dat goedkoper is (in de rest van europa hebben ze dat inderdaad al is het de vraag of mijn Swift uit '97 daar op rijdt)

[ Voor 66% gewijzigd door Marzman op 23-08-2011 09:48 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik euro95, ook normale niet van die excelent etc dingen. Puur omdat het 10ct p/liter goedkoper is.
Maar ik heb er nooit echt over nagedacht, is er voor mij meerwaarde om 98 te tanken? (BMW E46 323Ci 6-cilinder)

-edit-
Pas trouwens perongelijk de Total premium Euro 95 getankt (kwam er pas vrij laat achter), was nogal wat centen de liter duurder maar k had het gevoel dat mn auto langer deed met de brandstof.Wellicht zat dat tussen mijn oren en sindsdien rijd ik geen korte stukken meer en alleen maar lange afstanden(nja, 80-100km p/d, en ja dat is voor mij lang hehe), dus het meetniveau is misschien ook niet helemaal eerlijk.

[ Voor 50% gewijzigd door Kecin op 23-08-2011 09:52 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Laatst online: 20:56
Glacier schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:44:
Ik tank normaal gesproken Euro 95 bij de Bas vd Heijden met mijn Fiesta uit 1993. Tot een half jaar geleden moest ik totaal niets hebben van die Shell ellende en reed ik er met een boog omheen.
Totdat ik een keer een benzinemetertje had dat wel heel erg ver in het rood stond en ik wel bij een Shell pomp moest tanken (in de stad, was maar een paar cent duurder tov de andere pompen). Heb mopperend aan de pomp gestaan omdat ik toch bij een Shell pomp was beland :P

Alleen bleek het dus wel te werken..na een aantal minuten rijden was mijn motor opeens veel stiller en veel pittiger met lagere toeren. Echt bizar. Dus als ik er weer eens in de buurt ben en moet tanken, neig ik ernaar om er nog eens te gaan tanken. Ik kom alleen niet vaak in de buurt bij een Shell pomp, dus ik tank over het algemeen gewoon nog bij de Bas :P
In dat kader is het wel interessant om te weten dat er in Nederland 4 grote brandstofdepots zijn; Amsterdam (BP), Rotterdam (Shell en Esso) en Vlissingen (TotalElf). Alle benzine van welk benzinestation dan ook komt van het dichtstbijzijnde depot. De benzine van het Shell-benzinestation in Leeuwarden komt dus van het BP-depot in Amsterdam. De benzine van het BP-benzinestation in Middelburg komt van het Shell-depot in RotterdamTotaalElf-depot in Vlissingen. Wel voegen alle merken bij de depots hun eigen additieven toe aan de benzine.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kaasplank schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:03:
Euro 95 bij de gulf omdat die man altijd zo aardig is en m'n ruit schoonmaakt.
Er kan ook euro 98 in maar bij normaal rijden merk je daar niets van imho.
Een Gulf pomp waar je ruit standaard schoongemaakt wordt...ik ken er maar eentje die dat doet...die op het Keern in Hoorn / Zwaag toevallig? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-07 10:35
Diesel - als je snel een tweedehandsje moet hebben heb je niet altijd de keuze voor benzine.

De tankstations bij mij in de buurt zijn de allergoedkoopste in de regio, dankzij de opening van een DATS24-station twee jaar geleden. Om de een of andere reden werden de 'merktankstations' toen plotseling een stuk goedkoper :-)

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glacier
  • Niet online
argro schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:53:
[...]
In dat kader is het wel interessant om te weten dat er in Nederland 4 grote brandstofdepots zijn; Amsterdam (BP), Rotterdam (Shell en Esso) en Vlissingen (TotalElf). Alle benzine van welk benzinestation dan ook komt van het dichtstbijzijnde depot. De benzine van het Shell-benzinestation in Leeuwarden komt dus van het BP-depot in Amsterdam. De benzine van het BP-benzinestation in Middelburg komt van het Shell-depot in Rotterdam. Wel voegen alle merken bij de depots hun eigen additieven toe aan de benzine.
Klopt, dat wist ik van tevoren ook al. De Shell en de Bas liggen 20km van elkaar, dus ik ging er ook al vanuit dat deze twee stations hun brandstof van hetzelfde depot kregen. Het verschil zit hem dus blijkbaar dus in de additieven die ze erbij gooien. Dat had ik vantevoren ook niet verwacht, maar het had dus echt een merkbaar effect op mijn autootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Excellium Diesel van Total. Omdat de tankkaart niets anders toelaat. Met de benzine waarmee ik soms rijd afhankelijk van de pomp: 98 in BE, 100 in DE.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

In mijn vorige auto (audi 80 2.0) knikkerde ik gewoon euro95 van elke willekeurige pomp die ik tegen kwam. In mijn huidige auto (vw passat 2.8) gaat eigenlijk alleen maar euro98. Niks geen excellium of v-power, dat is nergens voor nodig.

Wel van de Duitse Aral pomp hier over de grens, verschil in prijs tussen Nederlandse euro98 en Duitse euro98 is momenteel 10 cent p/liter. Dat maakt de Duitse euro98 goedkoper dan de Nederlandse euro95 :P

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
PWM schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 19:56:
Ik tank uitsluitend Euro 98, omdat dit ook wordt voorgeschreven (1.8TFSI met Chip). Euro 98 is duidelijk beter in vermogen. Verbruik maakt niks uit.

Ik tank overigens BP Ultimate omdat dit echt Euro 98 is, i.t.t. bijvoorbeeld V-Power.
Zelfde hier, 98 wordt voorgeschreven. Het liefst Ultimate of een andere 98. Soms als het niet anders kan dan tank ik V-Power. Daar loopt hij van alle premium brandstoffen nog het best op. Die van Esso (Supreme) is daar de minste van vind ik. Helaas hebben de meeste merken geen 98 meer.
26779 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 21:36:
...Wat een ongelofelijke marketing onzin...
Hoe weet je dat dit onzin is? Dat kan toch via verschillende additieven geregeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 03-07 13:03
98 tanken in een auto die geschikt is voor 95 is onzin, de energetische waarde van de twee benzines is gewoon gelijk.

Met premium benzine is wel verschil, dit gewoon andere benzine en komt ook uit een andere voorraad dan de gewone A, B en C kwaliteit benzines. Ik moet zeggen dat sinds vrienden van me dit bij TNO hebben getest ik Ultimate tank, maar dat is ook omdat het mijn eigen auto's zijn en ik er gewoon zuinig op ben.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

Ik tank altijd Euro 95, niks anders. Geen excellium / ultimate / etc. Alleen toen ik op vakantie langs de Duitse Autobahn er geen Euro 95 aan de pomp te krijgen was, maar alleen E10 of Euro 98, heb ik er Euro 98 ingegooid. Geen E10 voor mijn Prius III uit 2009. Toyota geeft aan dat 5% ethanol het maximum is, dus daar houd ik me dan ook aan.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:56:
[...]

Een Gulf pomp waar je ruit standaard schoongemaakt wordt...ik ken er maar eentje die dat doet...die op het Keern in Hoorn / Zwaag toevallig? :)
Nee. Deze gulf zit in de achterhoek. Bij elk bezoek komt er iemand naar buiten rennen die voor je tankt en je ruit schoonmaakt. Ook krijg je vaak de vraag of hij de olie even moet controleren en hoe het met mijn vriendin is. Het verstandigste zou zijn om even Duitsland in te rijden want ik woon op 10 minuten van de grens maar zoveel kilometers maak ik niet per jaar om daar echt flink aan te verdienen.

@kecin:
Achja. A for effort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kaasplank schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:24:
[...]

Nee. Deze gulf zit in de achterhoek. Bij elk bezoek komt er iemand naar buiten rennen die voor je tankt en je ruit schoonmaakt. Ook krijg je vaak de vraag of hij de olie even moet controleren en hoe het met mijn vriendin is. Het verstandigste zou zijn om even Duitsland in te rijden want ik woon op 10 minuten van de grens maar zoveel kilometers maak ik niet per jaar om daar echt flink aan te verdienen.
Heerlijk, olie controleren met een warm blok. Heeft lekker veel zin :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Voor de liefhebbers: je kunt proefrijden in een eletrische auto bij het ANWB hoofdkantoor (Den Haag) op 3 en 4 september as.
bij de witte pomp.
Wat me opvalt is dat sommige mensen aangeven altijd bij een bepaalde pomp te tanken om goedkoper uit te zijn. Rijden jullie hier dan ook voor om? Een vriend van mij zegt met een kortingspas altijd bij een X station te denken, maar dit station ligt niet op de route naar zijn werk, huis, of waar dan ook. Hij rijdt altijd 5 KM om, om een paar cent per liter korting te krijgen. Dan vraag ik me af hoeveel voordeel je er nog uithaalt.
het ontstekingstijdstip zal gaan vervroegen (waardoor je minder rendement uit je brandstof haalt en daardoor minder zuinig of minder krachtig is).

Dus als er wordt aangegeven dat je euro 95 kunt tanken dan zal je auto niet zuiniger of harder gaan rijden van euro 98.
Daarom heb ik ook dat stukje Wikipedia eronder gezet. Ik heb het dan over auto's die zowel 95 als 98 kunnen rijden, zoals geadviseerd door de fabrikant. Als een fabrikant zegt tank uitsluitend 98, dan ben je ook niet handig bezig als je er alsnog 95 in gooit dunkt me.

Wat ik wel uit het topic haal is dat je het verschil wel kunt merken in sommige gevallen. Ik lees berichten van ander motorgeluid, rustiger stationair, iets zuiniger, iets meer vermogen. Zoals bv --Bij mijn vorige auto tankte ik winters eigenlijk altijd Shell VPower diesel. Direct na de koude start kon je gewoon merken dat de motor daar veel beter op liep-- En ook weer velen die zeggen, ik merk niets, of het doet me niets en ik tank het niet.

Wat ik zie is dat het heel auto-/motorafhankelijk dus. Interessante antwoorden zo hier! :). Ik ga het zeker zelf eens een keer proberen, want kwaad kan het niet. Ben benieuwd of ik er verschil mee zal merken.
Ik vroeg het toevallig gister aan een amerikaan en hij had het over Unleaded, Premium unleaded, Premium en Diesel. Nu is onze 95 en 98 beide ongelood, en zou je 98 als premium ongelood aan kunnen zien. Maar dan weet je nog niets over het octaangetal. Maar het autogebruik zal daar (op de grote weten, niet zozeer het stadsverkeer) ook heel anders zijn dan hier.

Oh, nog een leuk linkje. Brandstofprijzen in Europa: http://www.unitedconsumers.com/vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:30
Kecin schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:39:
[...]

Heerlijk, olie controleren met een warm blok. Heeft lekker veel zin :o
Je was me net voor.
Hoe vaak dat wel niet gedaan wordt, en dan maar meteen een halve liter tot een liter bijgooien omdat hij veel te laag staat 8)7 |:(

Mij is altijd geleerd, controleren bij een koude motor, en pas bijvullen als hij richting minimum gaat.
Maar prive heb ik tussen de beurten door de laatste 15 jaar nooit meer olie bij hoeven te vullen (in die jaren meer dan 2 ton prive gereden)
Zakelijk ongeveer 1 liter op 70.000 km waarbij het me opvalt dat de Iveco minder verbruikt dan de MB.

Je wil niet weten hoeveel collega's veel te veel olie in het blok goten omdat ze verkeerd peilen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Eagle Creek schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:43:
[...]

Ik vroeg het toevallig gister aan een amerikaan en hij had het over Unleaded, Premium unleaded, Premium en Diesel. Nu is onze 95 en 98 beide ongelood, en zou je 98 als premium ongelood aan kunnen zien. Maar dan weet je nog niets over het octaangetal. Maar het autogebruik zal daar (op de grote weten, niet zozeer het stadsverkeer) ook heel anders zijn dan hier.
Daarbij worden auto's ook afgesteld voor de benzine-eigenschappen van de afleverregio.
Dus vergelijken heeft idd weinig zin.
VieSix schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:46:
[...]

Je was me net voor.
Hoe vaak dat wel niet gedaan wordt, en dan maar meteen een halve liter tot een liter bijgooien omdat hij veel te laag staat 8)7 |:(
Toch goed voor de verkoop ;)

[ Voor 23% gewijzigd door fsfikke op 23-08-2011 10:50 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Daarom zeg ik ook altijd nee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Wat ik tank ligt eraan welke auto het is.

Mijn dagelijkse auto gaat normaal LPG in. En af en toe een beetje 95 om te kunnen starten.

In mijn hobby auto gaat altijd hoger octaan.
Meestal 98 of V-Power (97), net wat beschikbaar is of wat het goedkoopste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Waar komt die foutieve term "euro 98" vandaan?
In Nederland maakt men onderschied in euro 95, super plus (ook super ongelood) en super.
Euro 95 is de alombekende standaard benzine waar vrijwel elke auto goed op rijdt.
Super plus is een benzine met een octaangetal van 98 zonder lood, vooral de snellere auto's hebben baat bij deze brandstof.
Als laatste hebben we dan de super nog, dat is voor oude auto's welke eigenlijk gelode benzine nodig hebben. Dat is ooit veranderd in een loodvervanger, maar de laatste jaren heb ik het in Nederland nergens meer gezien.

Wikipedia: Benzine

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLOiAM
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-05 00:07
BP Ultimate voor mijn aangepaste Honda weekend/circuit auto, en mijn dagelijkse wagen LPG :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004

rapture

Zelfs daar netwerken?

Eagle Creek schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:43:
Wat me opvalt is dat sommige mensen aangeven altijd bij een bepaalde pomp te tanken om goedkoper uit te zijn. Rijden jullie hier dan ook voor om? Een vriend van mij zegt met een kortingspas altijd bij een X station te denken, maar dit station ligt niet op de route naar zijn werk, huis, of waar dan ook. Hij rijdt altijd 5 KM om, om een paar cent per liter korting te krijgen. Dan vraag ik me af hoeveel voordeel je er nog uithaalt.
Je bespaart minstens 5 euro per tank of je hebt minstens 3 liter meer benzine voor hetzelfde geld. Met 1 op 15 is dat 45 - ( 2 * 5 ) = 35 km extra voor hetzelfde geld. Als ik bij de Makro moet tanken, dan doe ik daar ook aankopen voor het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 13:22

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Afbeeldingslocatie: http://www-static.shell.com/static/nld/imgs/752x176/fuels/752x176.jpg

Shellpas van de baas, en er is ooit aangegeven dat de euro 95 fuelsafe enige is dat je wordt verondersteld te tanken. Volgens de test van de leasemaatschappij leidde de "power" brandstof niet tot een lager verbruik, eerder tot een hoger verbruik.

Zou me niks verbazen dat een hoger verbruik met "power" brandstof door de gebruiker komt. Als je meer power hebt wil je wellicht ook sneller bij het stoplicht wegkomen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
SpongeRob schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:38:
omdat je 'vroeger' bij de pomp de keuze had uit Diesel, Euro 95, Euro met loodvervanger en jawel.. euro 98. (als zijnde 'premium'
inmiddels zijn al die benamingen vervangen voor flashy marketingtermen of zelfs gewoon verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SpongeRob schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:38:
In Nederland maakt men onderschied in euro 95, super plus (ook super ongelood) en super.
Vroegah trof ik nog wel bij de pomp Super Plus aan in NL. (lees tussen 1995-2000) Tegenwoordig echter tref ik enkel termen als super plus enkel buiten NL aan. Bij Shell: Fuelsave/Euro 95, V-power, diesel en V-power diesel. Dito voor BP, maar dan gewoon Euro95, BP Ultimate, diesel en BP Ultimate diesel. Dus zowel Euro 98 als Super Plus zie ik zelf iig niet snel terug bij een willekeurig benzinepomp binnen NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-07 13:37

Metro2002

Memento mori

-tom-562 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 20:42:

Ik tank altijd euro 95 van de witte pomp. Zolang ik geen high tech hoog vermogen (geblazen) motor in mn auto heb liggen gaat er gewoon de goedkoopste benzine in
Euro 98 is in mijn auto merkbaar zuiniger dan 95 maar het ligt er wel aan of je auto gemaakt is voor 98 (hogere compressie motor) of niet. Mijn auto (Mitsubishi carisma GDI) heeft ook een directe inspuitmotor met hoge compressie en euro 98 of 95 maakt zeker een liter per 100km verschil qua verbruik. Vermogen is ook iets meer maar niet extreem merkbaar.

Dus als het kan euro 98 maar dat wordt niet meer overal verkocht helaas en E10 mag niet in mijn auto dus als er geen 98 is dan maar euro95 of Vpower (euro97)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Maakt het voor mijn auto uit wat ik tank? BMW E46 323 benzine 6 cilinder.

Ben wel benieuwd eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Kecin schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:04:

De ene is wat duurder dan de andere }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-07 13:37

Metro2002

Memento mori

Zoek je auto op autoweek op en kijk naar de motorcompressie verhouding, is die hoog (mijn auto heeft bv 12,5 :1 ) dan beter euro 98 tanken, is die wat lager (bv 10 : 1 ) dan is 98 alleen maar duurder :P

Heb even gekeken, jouw BMW heeft een compressieverhouding van 10,5 : 1 dus je zal geen winst halen uit euro 98

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online

staat er niks over in het instructieboekje of gewoon domweg binnenkant klepje brandstof of op een sticker in de deursponning ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:16:
[...]

Zoek je auto op autoweek op en kijk naar de motorcompressie verhouding, is die hoog (mijn auto heeft bv 12,5 :1 ) dan beter euro 98 tanken, is die wat lager (bv 10 : 1 ) dan is 98 alleen maar duurder :P

Heb even gekeken, jouw BMW heeft een compressieverhouding van 10,5 : 1 dus je zal geen winst halen uit euro 98
Tenzij je een turbo heb, dan is 98 ook wel fijn.

Al geld dat waarschijnlijk niet voor deze BMW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Altijd euro95 en meestal van goedkoper pompen. Ik merk 0,0 verschil in verbruik tussen euro95 van Tango/Firezone/TinQ en Shell/BP. Het verbruik blijft rond de 1:13-1:14 met mijn Mazda 626 1.8 :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 15:02

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik tank altijd "gewone" Euro95. Verbruik ligt onder normale omstandigheden tegen de 1:20 gemiddeld aan. (Prius II)

In de vakantie in Frankrijk heb ik spul getankt dat ze daar SP95-E10 noemen, Euro95-benzine met 10% bio-ethanol. Het was niet duurder dan gewone Euro95 en ik heb in het verbruik ook geen toe- of afname gemerkt. maar dat is tijdens vakantie natuurlijk moeilijk te bepalen... Zwaar beladen en met dakkoffer reed ik gemiddeld 1:15 ipv de normale 1:20 :D

Maar waarom wordt dat SP95-E10-spul niet hier verkocht?

[ Voor 33% gewijzigd door Mx. Alba op 23-08-2011 14:23 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In de station:
Diesel, als het uitkomt van de goedkoopste pomp in de regio, zo niet van waar dan ook ik op dat moment ben. Reden voor een dieselbak: we rijden 45k+ km/jaar, non-turbodiesel is zo betrouwbaar dat het saai wordt. En hij doet vrolijk 1:20.5 of beter, ook op snelwegsnelheden.

Op de motor:
Euro95, als het uitkomt van de goedkoopste pomp in de regio, zo niet van waar dan ook ik op dat moment ben. Reden voor een benzinemotor: dieselmotoren zijn onbetaalbaar, LPG tank is zo lomp achterop de motor :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Euro95 of E10

Merk geen verschil in wat dan ook, dus gewoon het goedkoopste :P We blijven tenslotte Hollander

[ Voor 20% gewijzigd door Hooglander1 op 23-08-2011 14:23 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:41

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mx. Alba schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:22:
Ik tank altijd "gewone" Euro95.

In de vakantie in Frankrijk heb ik spul getankt dat ze daar SP95-E10 noemen, Euro95-benzine met 10% bio-ethanol. Het was niet duurder dan gewone Euro95 en ik heb in het verbruik ook geen toe- of afname gemerkt. Waarom verkoopt men dat spul hier niet?
Datzelfde spul verkopen/verkochten ze ook in Duitsland. Het ene tankpistool had Euro95, het andere Euro95/E10.
De E10 lieten de mensen massaal aan zich voorbij gaan, omdat ze bang zijn dat er bepaalde slangetjes, rubbertjes en andere kunststof onderdelen oplossen door de E10. Vandaar ook dat de invoering van E10 brandstof weer op een lager pitje is gezet.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 15:02

Mx. Alba

hen/die/zij

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:24:
Datzelfde spul verkopen/verkochten ze ook in Duitsland. Het ene tankpistool had Euro95, het andere Euro95/E10.
De E10 lieten de mensen massaal aan zich voorbij gaan, omdat ze bang zijn dat er bepaalde slangetjes, rubbertjes en andere kunststof onderdelen oplossen door de E10. Vandaar ook dat de invoering van E10 brandstof weer op een lager pitje is gezet.
Bij Shell in Frankrijk kan je alleen nog maar SP95-E10 tanken. De gewone SP95 hebben ze niet. Als je per se geen E10 wilt tanken moet je maar SP98 erin gooien, vinden ze. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:12

PromWarMachine

Forsaken Archer

'k heb een SEAT Toledo 1.9 TDi en tank diesel bij de goedkoopste pomp van de stad.

Het is daar vaak druk, dus ik rijd ook wel eens naar een iets minder goedkope pomp. Het enige dat ik met man en macht probeer te voorkomen is tanken langs de snelweg. Dat scheelt tussen de €3 en €5 per tank. Bij 45k/jr, verbruik van 1:15 en een 50l tank scheelt dat grofweg €250/jr.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Duidelijk, thanks people :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

De belangrijkste reden dat mensen meer kilometers halen op '98 dan op '95 is omdat Nederlanders zúúnig zijn en met duurdere benzine zijn ze voorzichtiger met het gaspedaal!

Nee, zonder gekheid, het is wel degelijk uitgezocht. Ja, er zijn situaties waarin de auto profiteert van meer performance, maar dit betreft minder dan 10% van het wagenpark in Nederland. Als je een oud barrel, een midrange auto van max 7 jaar of een nieuwe Impreza turbo naast elkaar zet zie je dat alleen de laatste er marginaal van profiteert.

De reden dat het zuiniger kán zijn is dezelfde reden dat sómmige mensen zuiniger kunnen rijden met een nét iets zwaardere motor, b.v. door deze te chiptunen: de motor hoeft voor een gelijkblijvende prestatie minder brandstof te verbruiken als de brandstof meer energie 'bevat'.
In de praktijk komt het weinig voor.

Mijn BMW vroeger liep iets soepeler op 98 maar dan had je het ook wel gehad. Ik tankte het vooral om de motor beter schoon te houden, inderdaad zoals hier al genoemd op BP ultimate.

Nu ik een bedrijfsauto heb, zou ik liefst ook premium diesel tanken om dezelfde redenen, maar dat staat het bedrijf niet toe, moet 'gewone' diesel tanken. Ik ben wel benieuwd of het zou schelen, maar daar kom ik nu dus niet achter :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 00:29

-tom-562

Oliesjeik

Mx. Alba schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:26:
[...]

Bij Shell in Frankrijk kan je alleen nog maar SP95-E10 tanken. De gewone SP95 hebben ze niet. Als je per se geen E10 wilt tanken moet je maar SP98 erin gooien, vinden ze. :)
Oh, ik heb het anders 1,5 week geleden nog getankt (zelfs langs de peage). Toegegeven, dat SP95-E10 zie je het meest, maar euro 95 is er ook nog wel. Ik heb onbewust die SP95-E10 een aantal keer getankt. Heb een Mazda 626 uit '99, en merkte niks aparts. Achteraf, als al die Franse meuk er op kan rijden, dan moet het met een Mazda helemaal goed gaan :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:18:
[...]

Oh, ik heb het anders 1,5 week geleden nog getankt (zelfs langs de peage). Toegegeven, dat SP95-E10 zie je het meest, maar euro 95 is er ook nog wel. Ik heb onbewust die SP95-E10 een aantal keer getankt. Heb een Mazda 626 uit '99, en merkte niks aparts. Achteraf, als al die Franse meuk er op kan rijden, dan moet het met een Mazda helemaal goed gaan :P
Ik heb een Mazda 626 uit '98 en zou het toch niet tanken. De Duitse Mazda-site geeft aan dat hij er niet tegen kan: http://www.mazda.de/owning/e10_kraftstoff/

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07 14:17

PauseBreak

derp!

Ik bedenk me trouwens dat ik met de vorige auto (Laguna II ph I 2.2dCi 16V) wel altijd bij de Shell tankte. Als ik de diesel bij de witte pomp haalde dan liep de motor toch wat minder lekker en hield ie soms ook in. Bij Shell diesel was dat niet het geval. Dat zal wel een kwestie van additieven zijn geweest denk ik.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:54
Mx. Alba schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:26:
[...]

Je moet ook met die E10 opletten, sommige auto's kunnen daar niet goed tegen.
Ik heb het voor mijn vakantie gecheckt of mijn Avensis 1.6 uit 2000 er mee om kon gaan en dat ging prima, maar de Avensis 2.0 uit hetzelfde bouwjaar zou er schade van kunnen oplopen.

Valt me trouwens wel op dat de prijsverschillen in Frankrijk tussen 95 en 98 veel lager zijn dan hier in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
[b][message=36632749,noline]Maar waarom wordt dat SP95-E10-spul niet hier verkocht?
In Frankrijk wordt het gesubsidieerd door de overheid, in Nederland niet. Overigens gaat de "nieuwe generatie" bio-brandstoffen wel in NL verkocht worden: dat wordt weer anders belast en dan maakt het qua prijs niet uit.
l. E10 zal in ons land náást Euro 95 verkocht worden en niet zoals bijvoorbeeld in Frankrijk, in plaats van. Iedereen die dat wil kan dus gewoon het vertrouwde Euro 95 blijven tanken. Ook de premiumbrandstof blijft natuurlijk gewoon verkrijgbaar.
Meer V&A omtrent E10:
http://www.anwb.nl/auto/n...n-over-brandstof-E10.html

[ Voor 38% gewijzigd door Eagle Creek op 23-08-2011 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 13:22

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Metro2002 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:16:
[...]

Lekker, heb ik weer. Ik rijd een prius II, en die hebben een atkinson motor. Met andere woorden, de compressieslag heeft een compressie van 10,5 en de motor slag heeft een compressie/expansie verhouding van 13. En op forums kan ik alleen vinden dat hij op E10/E20/E30 kan rijden. 8)7

Geen idee dus of het uit zou maken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 23:42
Met bedrijfsauto diesel, en kijk eigenlijk nooit naar bedrag alleen naar de freebees :D

Met me eigen auto tank ik altijd LPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Laatst online: 20:51

Thandor

SilverStreak

For what it's worth; in de topic start staat het volgende:
Sommige oudere auto's (en enkele moderne) hebben hier moeite mee, en in die gevallen wordt aangeraden te kiezen voor Euro 98.
Ik heb foto's gezien van uitgebrande (oudere) auto's die E10 gebruikte. Mercedes geeft o.a. aan dat auto's van, als ik het goed herinner, voor 1985 sowieso niet bestand zijn tegen E10 benzine. "Moeite mee hebben" kun je beter omschrijven in "schadelijk voor de auto (motor, brandstofslangen, en wat al niet meer)". Oppassen dus!

Wat betreft tanken: in zowel de Renault Twingo 1.2 (bj. 2008) en de Pontiac Chieftain (bj. 1949) tank ik Euro 95. Sommige mensen beweren dat je dan Euro 98 moet tanken maar voor dergelijke lage compressie motoren maakt het niet uit. Daar kan ook prima een benzine in met een lager octaangehalte dan 95 :). Met Euro 98 heb ik performance-wise (zowel kracht van de motor en benzineverbruik) nooit verschil gezien met de Twingo. Alleen in de Mercedes 280CE (bj. 1979) tank ik Euro 98 omdat de motor daar beter op loopt (soms pingelen bij de eerste paar seconden na starten met koude motor met 95).

Met de vorige auto (Renault Twingo 1.2 (bj. 1995)) heb ik op vakantie in Polen ook RON91 getankt. De auto liep daar voortreffelijk op en heeft met die benzine ook een 'nieuwe' topsnelheid weten te bereiken op de terugweg op de Duitse Autobahn. In die auto was een benzine met octaangehalte 95 blijkbaar al niet eens nodig.

Dezelfde vorige auto gaf met benzine van een bepaalde pomp trouwens wel problemen. In ed winter startte hij slecht en bokte ontzettend bij gas geven. Toen had ik nog niet door dat dit aan de benzine lag die ik tankte (Euro 95, maar dan van die ene pomp ...), maar toen ik eenmaal een tank bij een andere pomp had gevuld viel mij op dat de auto weer prima liep. Sindsdien ben ik met geen enkele auto meer bij die 'slechte pomp' geweest :). Ergens zit er dus verschil in kwaliteit van de benzine.

Al met al ga ik normaal gesproken gewoon voor normale Euro 95 ;).

[ Voor 14% gewijzigd door Thandor op 23-08-2011 23:54 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:37

vhal

ಠ_ಠ

Mijn oude opel corsa C 1.2 liep beter op E98 dan E95. Zeker met de airco aan merkte je het verschil duidelijk.

Met mijn huidige auto, een Ford Fiesta (1.25 82pk), gebruik ik met enige regelmaat een tank met BP Ultimate. Omdat mijn woon-werk verkeer redelijk hetzelfde blijft qua verkeersintensiteit merk ik dat ik 'iets' meer kilometer uit een tank kan halen. Verder lijkt de auto een stuk beter 'op te pakken'. Maar wellicht zit dat tussen de oren :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik tank gewoon Euro95 van een pomp die op m'n route ligt en relatief goedkoop is (onbemand dus).
Tot voor kort kon ik hier nog E5 krijgen (5% bioethanol) bij één pomp, maar die is inmiddels gestopt met de verkoop er van. Ik baal erl een beetje van, want m'n wagen loopt er prima op en vertoont een verbeterde brandstof zuinigheid.

Ik houd m'n verbruik namelijk altijd bij. Daarom weet ik dat ik over verloop van 2 maanden gemiddeld ruim een halve kilometer per liter meer kon rijden met E5.
Ben benieuwd wat E10 doet zodra ik het hier kan krijgen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
McKaamos schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 08:14:
Ik tank gewoon Euro95 van een pomp die op m'n route ligt en relatief goedkoop is (onbemand dus).
Dat is niet per definitie waar.

Ik heb onbemande pompen gezien die duurder zijn dan een bemand tankstation niet ver van elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
In mn autootje doe ik gewoon 95, ding is toch wel traag :P

In mn motor doe ik echter wel vaak 98. Om de een of andere reden loopt dat gewoon lekkerder. Het motorblok heeft een compressie van 11,6:1, weet niet of dat er mee te maken was. Ik was laatst in Duitsland en daar hebben ze benzine met een octaangehalte van 102! Ik gooide mn motor er meteen vol mee, dat moest ik proberen. Het gevolg was dat mn motorblok echt supersoepel liep. Normaal voel je altijd wel wat trillingen van je motorblok, maar met 102 had ik dat gewoon niet. Soms moest ik echt ff gasgeven om te voelen dat mn motorblok nog steeds liep, heel apart was dat. Jammer dat dat niet in NL te koop is.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Laatst online: 02-07 06:25

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Veel zeggen dat ze het verschil tussen 95 en 98 niet merken. Dat kan ook kloppen als je motor management het niet herkent. Ze hadden in Duitsland de test gedaan met een simpele auto (toyota nogwat), een sportieve auto (dacht een fort focus R) en een echt race bak (dacht dat dat een porsche was) (weet het niet meer zo exact). en dan uiteraard 95, 98 en 100 octaan tanken. Bij dat dinky toy van toyota was er geen enkel verschil te meten. Bij de Fort wel iets en bij de Porsche helemaal, die kon zelfs nog wat meer uit 100 halen dan uit de 98 (kon de fort niet, die herkende de 100 octaan niet). Dan uiteraard niet gewoon een stukje rijden maar echt meten.

Dus tank lekker 95 als je een normale auto hebt, tenzij anders aangegeven. Ik tank overigens 98 omdat volgens de handleiding moet.

Trouwens is volgens mij des te minder octaan des te zuiniger. Had eens een swift, daar had ik in Duitsland toen 91 octaan getankt (toen dat daar nog bestond) en ik maakte wat meer km dan met standaard 95.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

voor een gegeven compressieverhouding is de laagste octaan die nog goed werkt de zuinigste ;) (hoe hoger de octaan, hoe lager de energieinhoud, maar hoe hoger de compressie, hoe efficienter de motor.
Pagina: 1 2 Laatste