Zo werkt het ook bij mij; heb een knocksensor en die vervroegd de ontsteking net zo ver als dat het kan. Lager octaan getal -> eerder knock -> minder vervroeging -> minder vermogen. Maar de meeste normale consumentenauto's hebben dat helemaal niet.Roman schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:39:
Veel zeggen dat ze het verschil tussen 95 en 98 niet merken. Dat kan ook kloppen als je motor management het niet herkent. Ze hadden in Duitsland de test gedaan met een simpele auto (toyota nogwat), een sportieve auto (dacht een fort focus R) en een echt race bak (dacht dat dat een porsche was) (weet het niet meer zo exact). en dan uiteraard 95, 98 en 100 octaan tanken. Bij dat dinky toy van toyota was er geen enkel verschil te meten. Bij de Fort wel iets en bij de Porsche helemaal, die kon zelfs nog wat meer uit 100 halen dan uit de 98 (kon de fort niet, die herkende de 100 octaan niet). Dan uiteraard niet gewoon een stukje rijden maar echt meten.
Dus tank lekker 95 als je een normale auto hebt, tenzij anders aangegeven. Ik tank overigens 98 omdat volgens de handleiding moet.
Trouwens is volgens mij des te minder octaan des te zuiniger. Had eens een swift, daar had ik in Duitsland toen 91 octaan getankt (toen dat daar nog bestond) en ik maakte wat meer km dan met standaard 95.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning