Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hardware kennis krijgen

Pagina: 1
Acties:

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-11 20:09
Ik wil wat meer kennis krijgen van hardware, zodat ik weet welke videokaart op welke moederbord past en wat de beste processor daarbij is etc.. Is hier een algemene handleiding voor te vinden?

Werk zelf in de ICT, dus heel erg basic hoeft het niet te zijn.. Wil gewoon wat meer kennis op doen wat ook wel handig is als ik een eigen pc in elkaar wil zetten..

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Afgezien van bovenstaande, is het eigenlijk meer iets wat je bij moet houden. Zeker als je praat over 'beste' processor en dat soort zaken. Of het met elkaar werkt; dat is een stukje basiskennis. Ook al verandert dat ook wel door nieuwe cpu sockets, ram snelheden en dergelijke.

Ik heb er redelijk wat kaas van gegeten, maar als ik een jaartje geen systeem samengesteld heb, dan moet ik daarna toch echt de hardware guides hier en op tomshardware bijvoorbeeld nakijken om tot een goed systeem te komen. Er verandert simpelweg teveel in de markt :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• YinYang
Thnx!
Cloud schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:06:
Afgezien van bovenstaande, is het eigenlijk meer iets wat je bij moet houden. Zeker als je praat over 'beste' processor en dat soort zaken. Of het met elkaar werkt; dat is een stukje basiskennis. Ook al verandert dat ook wel door nieuwe cpu sockets, ram snelheden en dergelijke.

Ik heb er redelijk wat kaas van gegeten, maar als ik een jaartje geen systeem samengesteld heb, dan moet ik daarna toch echt de hardware guides hier en op tomshardware bijvoorbeeld nakijken om tot een goed systeem te komen. Er verandert simpelweg teveel in de markt :)
Heb je misschien een aantal websites waar jij je info vandaan haalt? :)

Als jullie linkjes hebben voor andere IT info (Windows, apps etc), dan ook hier plaatsen aub! Altijd handig voor de algemene kennis! :)

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Allereerst natuurlijk ons eigen Tweakers.net:
http://gathering.tweakers...gory/2/tag/best+buy+guide

De Best Buy Guides geven je altijd een flinke head-start als je een nieuw systeem wilt samenstellen, of als je zoekt naar componenten met een goede prijs-kwaliteit verhouding.

Voor performance parts (;)) google ik meestal reviews, maar kijk ik naast hier vooral bij de reviews en charts van http://www.tomshardware.com. Daar kun je vrijwel altijd een goed vergelijk maken tussen processoren, videokaarten etc.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
In dit forum kun je de BGG's doorlezen. Hier worden vaak voor een aantal specifieke systemen (Game-pc, workstation, HTPC enz) de beste onderdelen besproken. Verder heb je voor specifieke onderdelen als voedingen, ssd's enz ook BGG topics. Af en toe wat benchmarks bekijken + deze BGGs doorlezen houdt je kennis op pijl.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik vind de bench's op anandtech.com extreem handig. Ik ben nu 14, en ik zit nu een jaartje(???) redelijk actief hier. Zonder ook iets van echte "studie" kan ik nu makkelijk alleen al aan de naam zien of bepaalde dingen compatible zijn. Veel erover hebben en lezen op het forum brengt je ook al een behoorlijk eind

• NoUseWhatsoever
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-01-2024
Ikzelf had precies hetzelfde, maar ben gewoon als een gek gaan googlen en browsen op Tweakers. Als je bijv in de pricewatch naar moederborden gaat kijken, staan daar allerlei specs bij. Als je dan een spec ziet die je niet begrijpt, google je wat het betekent. Zo ben ik achter heel wat info gekomen tot nu toe. Ik moet het nog allemaal in de praktijk gaan toepassen, maar ik heb gewoon besloten dat de beste manier van hardware info opdoen, is zelf een pc in elkaar zetten en door van mijn fouten te leren.

Na een paar dagen op Google, tweakers en Yahoo answers had ik de meeste info wel en heb ik een lijst met hardware samen gesteld. Ik ben nu de dingen waar ik minder zeker van ben, verder aan het onderzoeken (zoals videokaart, intern geheugen) en langzaamaan alles aan het bestellen. Bovendien komt er bij je moederbord als het goed is ook een boekje waarbij instaat wat er allemaal op past/moet.

Ook heb ik bij mijn bestelling van moederbord een zelfbouw gids gekregen van 4allshop waar de meeste nuttige informatie wel in staat.

Dus ik zou gewoon zeggen: begin ergens en als je iets niet snapt; Google het of zoek het op, maar de kennis hoeft ook niet over-night te komen. Als je bang bent dat het duur is om het op deze manier te doen; dat valt reuze mee. De schatting van mijn leer-PC kwam uit op €360 euro, maar door wat dingen 2de hands via tweakers te kopen, zit ik nu al ruim €60 onder budget. Als die in elkaar zit, blijf ik verder leren door hem te tweaken en te upgraden...

Veel succes!!!

• YinYang
Thnx voor alle reacties! Hier kan ik wat mee! :D

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Cloud schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:06:
Of het met elkaar werkt; dat is een stukje basiskennis. Ook al verandert dat ook wel door nieuwe cpu sockets, ram snelheden en dergelijke.
Al komen er soms wel details bij kijken die minder basiskennis zijn en toch voor problemen kunnen zorgen. Zo hadden mensen nog wel eens problemen met het feit dat hun H55-mobo's wél video-uitgangen hadden, maar hij toch geen beeld gaf omdat niet alle compatibele CPU's een IGP hadden en je dat er ook nog bij moest zoeken. Een probleem wat je bij eerdere sockets niet had. Nouja, je eerste zelf te bouwen pc altijd even door de BBG-topics halen voor extra controle dan maar.

Als je ook de details goed wilt weten, kan je het tech-nieuws een beetje proberen bij te houden. Bij releases van echt nieuwe hardware reviews lezen op tech-sites (bijvoorbeeld hier), aan het begin snap je nog niet alles maar daar kom je vanzelf wel in, daarmee heb ik ervaring. :) Het is wel zo handig als het je ook een beetje interesseert, dan is het ook geen straf om het laatste nieuws te moeten lezen.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 19-08-2011 12:57 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Websites van hardwarefabrikanten zelf kan je ook veel info vinden, vooral over technische specificaties en welke technologie juist wat inhoud. Enig criticisme is wel een vereiste want meestal worden die technologieën daar beschreven in good-news-shows.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• NoUseWhatsoever
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-01-2024
YinYang schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:50:
Thnx voor alle reacties! Hier kan ik wat mee! :D
Mooizo, naast de BBG van Tweakers, waar ik zelf ook veel aan heb gehad, kan je ook even mijn lijst bekijken. Ik heb wat andere eisen/benodigdheden dan systemn in de BBG dus heb het zelf samen gesteld. Misschien dat het je kan inspireren. En als jij, of iemand anders binnen dit topic, evt feedback wil geven, ben jij ook van harte welkom. Ik ben ook nog zeer groen op dit gebied :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:41

Exirion

Gadgetfetisjist

Zoals met de meest uiteenlopende onderwerpen: kennis en ervaring opdoen. Een magisch boekje waarin alles staat bestaat niet, zeker niet voor techniek die in een paar maanden tijd kan verouderen :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Mijn kennis met hardware heb ik gekregen door een systeem samen te stellen, en dan vragen bij stellen. Ik was wel 3/4dagen bezig met mijn pc samen te stellen. Werd veel geholpen door mensen uit aanschaf gamesysteem topic. Wat mij ook hielp was het lezen van deze topics:
**LET OP** Welk moederbord moet ik kopen?
[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 27
[BBG aanschaf] Videokaarten
[BBG aanschaf] SSD

En veel reviews lezen, of filmpjes ervan kijken.
Toen ik begon wist ik 0 van computers er nu weet ik genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2011 13:09 ]

• YinYang
Wat betekend de afkorting BBG?

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Lees nog eens terug:
Cloud schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:15:
De Best Buy Guides geven je altijd een flinke head-start als je een nieuw systeem wilt samenstellen, of als je zoekt naar componenten met een goede prijs-kwaliteit verhouding.
;)

• YinYang
Oh haha sorry! Thnx!
Pagina: 1