Keus tussen SSD of HDD

Pagina: 1
Acties:
  • 892 views

• Tengri
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik heb op het moment een 7200p 320gb harde schijf en ik wil een uitbreiding. Op het moment zit ik te twijfelen tussen een SSD of een HDD.

Mijn keuzes zijn.. (budged ongeveer 100 euro)

SSD:
ADATA S511 SSD 60GB 2.5" SATA-600

HDD
Samsung 2TB 3.5" SATA-300 5400rpm 32MB
of
WD 2TB 3.5" SATA-300 IntelliPower 64MB

Mijn vraag ik het volgende.. Wat zou jij nemen? En wat zijn de voordelen en nadelen van de opslagschijven.

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:22
Een HDD is goedkoper; een SSD is de rest.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

coptician schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:03:
Een HDD is goedkoper; een SSD is de rest.
:)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Als je gaat voor een SSD, neem dan de pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB Veel meer waar voor je geld.

Daarnaast is de vraag, wat ga je met je systeem doen?

Wil je meer opslag, dan ga voor een HDD.
Wil je een snel systeem hebben maar minder grote opslag upgrade, ga dan voor een SSD voor je standaard system files C: partitie enzo en gebruik de HDD die je al hebt als bulk opslag.
mrc4nl schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:05:
harde schijven zijn vele malen groter. en hebben meestal een hogere sequentiele schijfsnelheid dan bij ssd's
het is maar net waarvoor je de schijf gebruiken wilt.
Een hardeschijf doet geen 230 Mb/s lezen en 180 MB/s schrijven eventjes als voorbeeld... dus jou argument is achterhaald

[ Voor 32% gewijzigd door Swordlord op 15-08-2011 17:15 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

belangrijke vraag: hoeveel opslag heb je nodig?
heb je bijv. film/mp3/foto collecties?

harde schijven zijn vele malen groter. en hebben meestal een hogere sequentiele schijfsnelheid dan bij ssd's

ik zou zelf niet voor ssd gaan , als dat de enige schijf in je systeem is/word. (kans op ruimtegebrek... )
maar het kan natuurlijk wel...

[ Voor 69% gewijzigd door mrc4nl op 15-08-2011 17:08 ]

ora et labora

• Tengri
mrc4nl schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:05:
belangrijke vraag: hoeveel opslag heb je nodig?
heb je bijv. film/mp3/foto collecties?

ik zou zelf niet voor ssd gaan , als dat de enige schijf in je systeem is/word. (kans op ruimtegebrek... )
maar het kan natuurlijk wel...
Ik ben een film fan.

Ik heb ook veel games en ik zit altijd te rotzooien of ik genoeg opslagcapasiteit heb voor een nieuwe game.

[ Voor 66% gewijzigd door Tengri op 15-08-2011 17:09 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:47

Deathchant

Don't intend. Do!

Welke zou ik nemen? Ik zou geen van allen nemen :) Ik zou een Crucial M4 128G nemen en een WD2001FASS. Maar dat komt omdat ik een snelle boot-ssd wil hebben en de rest op de reguliere HDD wil zetten.

Zoals je ziet, bedoelen we te zeggen dat je natuurlijk zelf ook wat moet nadenken voordat je iets vraagt ;) Je komt nu over alsof je totaal geen idee hebt waarom je het een zou verkiezen boven het ander, terwijl beide alternatieven specifieke doeleinden hebben.

Een SSD wil je voor:
- enorme performance boost. Een HDD is de grootste praktijk-performance bottleneck die je kunt bedenken.

Een HDD wil je voor:
- opslagcapaciteit

Dus, vertel ons eens welke doelen je wilt bereiken.

EDIT: Je bent een filmfan en je zoekt opslagcapaciteit. Waarom overweeg je dan een SSD uberhaupt? Een goeie SSD van 128G kost je gauw 150 euro, terwijl je voor datzelfde geld 2x2TB HDD's kunt hebben....

[ Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 15-08-2011 17:09 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
erofact schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:02:
Op het moment zit ik te twijfelen tussen een SSD of een HDD.
Koop beide. ( even doorsparen dus )

Kleine SSD voor je OS, en ext HDD of NAS voor je data.

Kijk ook naar welke aansluitingen je hebt op je pc / laptop. SATA II of III, dat scheelt namelijk nogal wat in je prijs overweging.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 15-08-2011 17:11 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Deathchant schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:07:
Welke zou ik nemen? Ik zou geen van allen nemen :) Ik zou een Crucial M4 128G nemen en een WD2001FASS. Maar dat komt omdat ik een snelle boot-ssd wil hebben en de rest op de reguliere HDD wil zetten.

Zoals je ziet, bedoelen we te zeggen dat je natuurlijk zelf ook wat moet nadenken voordat je iets vraagt ;) Je komt nu over alsof je totaal geen idee hebt waarom je het een zou verkiezen boven het ander, terwijl beide alternatieven specifieke doeleinden hebben.

Een SSD wil je voor:
- enorme performance boost. Een HDD is de grootste praktijk-performance bottleneck die je kunt bedenken.

Een HDD wil je voor:
- opslagcapaciteit

Dus, vertel ons eens welke doelen je wilt bereiken.
Topic starter heeft een budget...
Houd je daar aan in je advies en ga niet alles roepen wat in je op komt...

Daarbij zou ik ook graag willen melden aan de topic starter om deze vraag misschien te verhuizen naar [BBG aanschaf] SSD als je serieus een SSD wilt gaan aanschaffen.

Want op de manier hoe hier mensen reageren op het moment ontspoort het en komt er weinig zinnigs uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 15-08-2011 17:16 ]

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-01 15:40
Kort door de bocht @hierboven.....de *********.
Als je kijkt naar oplag/euro, dan zal je altijd op een HDD uitkomen
Als je kijjkt naar prestatie/euro, dan zal je altijd op een SSD uitkomen.
Het hangt helemaal af van je eisen. Heb je een video/mp3 etc collectie die je ergens wilt parkeren, dan zou ik voor een HDD gaan. Voor snel computergebruik, zeker een SSD. Hoewel de ruimte dan natuurlijk minder is, zijn de prestaties veel beter, maar ik raad je dan wel aan je pagefile uit te zetten, of op hardeschijf, (HDD!), anders ben je aan het inleveren op je levensduur van je SSD. Blijft een persoonlijke keuze. (SSD: Windows start sneller, extracten gaan sneller, maar verreist wel een zekere inzet om je SSD in levensduur te helpen:: HDD, goedkope opslag, snel genoeg voor windows, maar als je eenmaal een SSD voor je windows hebt gehad, merk je zeker verschil)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Deathchant
  • Laatst online: 12:47

Deathchant

Don't intend. Do!

@SwordLord, relaxed.
Ik riep "maar wat" omdat ik wilde duidelijk maken (en dat heb ik ook gedaan) dat de TS niet duidelijk was in zijn eerste post waarnaar hij opzoek was (doeleinden).
Bovendien heeft hij nergens staan wat het budget is.
Sense the tone en lees eerst goed voordat je me op mijn nummer gaat zetten ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Deathchant op 15-08-2011 17:13 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

erofact schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:07:
[...]

Ik ben een film fan.

Ik heb ook veel games en ik zit altijd te rotzooien of ik genoeg opslagcapasiteit heb voor een nieuwe game.
leuk dat je van films houd.ik koop ze op schijfjes... jij ook?

als je twijfeld over de opslagcapaciteit: neem gewoon een harde schijf. t zou zonde zijn als je na al je games geen ruimte over heb. een ssd is misschien sneller, maar harde schijven zijn niet opeens slomer dan jou 320 GB schijf, integendeel....

ora et labora

• Tengri
mrc4nl schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:11:
[...]

leuk dat je van films houd. maar ik koop ze op schijfjes... jij ook?
mag ik dat zelf bepalen?

• Tengri
Western Digital Caviar Black WD2001FASS, 2TB

Zijn er grote verschillen tussen deze twee harde schijven?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik bedoel: als je ze download heb je ruimte op je HD nodig. dat is handig om te weten.
dat je een filmliefhebber bent kan zoveel betekenen.
erofact schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:17:
Western Digital Caviar Black WD2001FASS, 2TB

Zijn er grote verschillen tussen deze twee harde schijven?
caviar black en caviar green. de eerste is wat sneller de 2e is vooral stiller en zuiniger.

[ Voor 46% gewijzigd door mrc4nl op 15-08-2011 17:21 ]

ora et labora

• Tengri
Destianto schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:08:
[...]

Koop beide. ( even doorsparen dus )

Kleine SSD voor je OS, en ext HDD of NAS voor je data.

Kijk ook naar welke aansluitingen je hebt op je pc / laptop. SATA II of III, dat scheelt namelijk nogal wat in je prijs overweging.
er staat
Harddisk 1 - Interface Serial ATA

• Greatsword
  • Niet online
Serial ATA = SATA

Dit was refererend naar de SSD waar je sata III als optie hebt gekozen, terwijl je niet vermeld of je wel een SATA III interface hebt op je pc of laptop.

Indien dat niet het geval is, kan je beter een SSD met sata II kopen aangezien de backwards compatibiliteit performance nihil is.

[ Voor 89% gewijzigd door Greatsword op 15-08-2011 17:21 ]

• Tengri
kan ik dan deze nemen bijvoorbeeld:

Western Digital Caviar Black WD2001FASS Hard Drive - 2,0TB - 7200RPM - Serial ATA/300 - 64 MB

• Tengri
ok ik zie het al :)

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

tip: lees de faq: OM FAQ

ora et labora

• Greatsword
  • Niet online
Heeft je PC SATA III aansluiting?

• Tengri

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

denk het niet. als het mobo net zou oud is als de schijf zeg ik : sata2.

EDIT. SATA2 dus.

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 15-08-2011 17:25 ]

ora et labora

• Greatsword
  • Niet online
idd Sata II dus.

Kies hier je HDD uit, de Western Digitals zijn meestal wel goede.

http://tweakers.net/price...y5zYT8l6lFEamSv5TqUqmx_EG

ik ben naar huis. over 45 min weer live

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 15-08-2011 17:29 ]

• Tengri
Ik wil wel 7200 toeren als het kan.

Ik snap er helemaal niks meer van wat is het verschil tussen deze twee?

http://www.afuture.nl/pro...tal_Caviar_Black_2TB.html

http://www.afuture.nl/pro...digital_2TB_SATA_HDD.html

Ik heb er niet zoveel verstand van.

[ Voor 6% gewijzigd door Tengri op 15-08-2011 17:34 ]

Verwijderd

Wil je een van de snelste HDD's tegen een goede prijs dan kun je eens naar deze kijken: pricewatch: Western Digital Caviar Black WDBAAZ0020HNC, 2TB

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-02 15:46
Resumerend:
  • Je hebt een PC met (maar) een 320Gb HD
  • Je wilt een harddisk 'uitbreiding'
  • Je zegt dat je een film fan bent en ook veel games hebt en altijd zit te rotzooien of je genoeg opslagcapaciteit hebt voor een nieuwe game.
  • En dan vraag je daarnaast of je dan SSD of normale HDD moet kiezen
Als je niet echt veel problemen hebt met de snelheid van opstarten etc. dan kun
je dus beter gaan voor een grotere harde schijf.
En met 2TB voor rond de 60 euro is dat snel aangeschaft.

Verder kan ik uit eigen ervaring wel meegeven:
  • Een SSD maakt je PC in één klap toch wel HEEL veel sneller qua opstarten van PC, opstarten van programma's en ook zelfs het opstarten en werken met een Internet Browser.
  • Dat is een verbetering die voor mij de kosten van een SSD zeker rechtvaardigt.
  • Daar heb je daarnaast dan nog wel een beetje een harde schijf nodig voor bijv. jouw films.
  • Bedenk dan wel dat jij tot nu toe kon werken met een 320Gb schijf, en dat je dus met een nieuwe of extra schijf van 500GB - 1TB al heel veel meer ruimte hebt dan tot nu toe. En je daar misschien ook al veel langer mee toe kunt dan je denkt (films kun je blijven downloaden en downloaden, maar je moet ze ook eens bekijken --> en moet je ze dan blijven bewaren ;-)
  • Ik zou geen SSD kopen van minder dan 40GB. Dan kom je al snel op 60 of 64 GB SSD.
  • De goedkoopste SSD's (zonder SATA-600,want daar heeft jouw PC toch niks aan) van 60/64GB kun je al kopen voor rond de 80 euro.
  • En een schijf van 500-1TB al voor rond de 40-45 euro...
  • Dus ik persoonlijk zou toch kiezen voor allebei. Waarbij je desnoods eerst één van de twee aanschaft, en als je genoeg gespaard hebt de andere...
  • Oh, en ik zou met een SSD gaan voor een 5400rpm schijf. Maakt minder lawaai en wordt minder warm en is voor bestanden (exclusief operating systeem) zat snel genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door kh65 op 15-08-2011 17:43 ]

• Greatsword
  • Niet online
kh65 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:42:

• Dus ik persoonlijk zou toch kiezen voor allebei. Waarbij je desnoods eerst één van de twee aanschaft, en als je genoeg gespaard hebt de andere…

• Oh, en ik zou met een SSD gaan voor een 5400rpm schijf. Maakt minder lawaai en wordt minder warm en is voor bestanden (exclusief operating systeem) zat snel genoeg.
[/list]
* Precies, zoals ik al zei.

* RPM staat voor omwentelingen per minuut, gezien het feit dat een SSD geen losse onderdelen meer heeft zal hij dus ook geen toeren maken en/of geen (extra) warmte produceren ;)

Verder mooie opsomming van argumenten.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 15-08-2011 18:33 ]

• Tengri
Ik heb ook nog een externe HDD liggen van 500 gb. Misschien dat ik die openschoef en plaats in mijn systeem en daarnaast een SSD koop.

Deze:
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB

Maar dan heb ik wel twee HDD in mijn desktop :/

• Greatsword
  • Niet online
let wel dat dit een 2,5" schijf is, (voor laptops e.d) past wel in je pc als je een bracket hebt.

Kingston zou ik niet aanraden.

Ga dan liever voor een intel of OCZ Vertex 2

gelieve geen commentaar te geven op het hele vertex 2 gebeuren ( dit is voor de TS zeer waarschijnlijk niet relevant)

Verwijderd

Destianto schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:45:
let wel dat dit een 2,5" schijf is, (voor laptops e.d) past wel in je pc als je een bracket hebt.

Kingston zou ik niet aanraden.

Ga dan liever voor een intel of OCZ Vertex 2

gelieve geen commentaar te geven op het hele vertex 2 gebeuren ( dit is voor de TS zeer waarschijnlijk niet relevant)
Je raadt iemand wel een Vertex 2 (zeer slechte betrouwbaarheid) aan, maar je zou Kingston niet aanraden??? Volgens mij ben je dan niet goed bezig en kun je je beter onthouden van advies. Zeker omdat je laat blijken in je sub wel af te weten van het hele Vertex 2 verhaal.

Als je de Kingston upgrade bundle kiest zit daar direct een bracket bij. Dat is dus deze: pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR (upgrade bundle kit) 96GB. Naast deze is er ook nog de pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB die qua betrouwbaarheid goed te boek staat.

Maar @erofact wil je meer advies over welke SSD je moet kiezen kijk dan eens in [BBG aanschaf] SSD topic.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2011 19:02 ]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:17

RvL

Destianto schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:45:
[...]

Het is voor de TS niet relevant dat zijn toch redelijke prijzige Vertex 2 het waarschijnlijk niet langer dan een half jaar uit zou houden???

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Greatsword
  • Niet online
Heren de comment staat er niet voor niets.

de Vertex 2 is wel degelijk een goede schijf. En er lopen regelingen voor mensen met problemen.

Verwijderd

Destianto schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:55:
Heren de comment staat er niet voor niets.

de Vertex 2 is wel degelijk een goede schijf. En er lopen regelingen voor mensen met problemen.
Je begrijpt er echt niets van hè? Als een schijf constant kapot gaat dan is het dus geen goede schijf. Die kun je dus ook niet iemand met goed fatsoen aanbevelen.

• RvL

RvL

Eens met ChicaneBT.

Een auto die er om de haverklap mee stopt is ook geen goede auto.

Daarnaast zijn de specs van de Vertex 2 ook nog eens op het leugenachtige af: de schrijfsnelheid kakt sterk in tot max. 80MB/s als de schijf een tijd in gebruik is.

Nee, goede schijf hoor 8)7

Nu de dekens nog...

• Greatsword
  • Niet online
Heren, laten we de vertex 2 maar vergeten, ik heb mijn post geëdit.

Toch wil ik graag mededelen dat niet alle exemplaren slecht zijn qua prestaties en levensduur. ongeacht de chipset.

• RvL

RvL

Uitzonderingen bevestigen inderdaad de regel. In meeste gevallen is dat echter in negatieve zin als in een paar rotte eieren. Dat is bij de Vertex 2 echter andersom.

Maar inderdaad, laten we niet verzanden in een dergelijke discussie (niet in dit topic in ieder geval), daar is de TS niet bij gebaat.

@TS
Ik lees dat je nu nog een 320GB HDD hebt. Dan zou ik inderdaad een SSD nemen maar de 320GB als opslag houden, zoals hier al een aantal keer is aangegeven :)

Nu de dekens nog...

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01 15:58
Of je gaat voor de gulden middenweg: Seagate's Momentus XT Reviewed, Finally a Good Hybrid HDD

Systeem Specs

• _Dune_
  • Laatst online: 01-02 22:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Modbreak:Oke heren, aller eerst de mensen die hier al langer tijd komen, schaam je, jullie weten beter.

Voor de TS en alle andere nieuwkomers welkom op GoT, maar het forum is niet bedoeld om maar even een vraag te dumpen. Van een ieder wordt verwacht dat je eerst eens wat in leest voordat je een topic start. Wij verwachten namelijk van een ieder enig eigen initiatief.

Voor de mensen die serieus wat willen weten over SSD's raad ik aan deze twee topic's eens door te nemen: Het grote SSD topic ~ Deel 8 en [BBG aanschaf] SSD .

De rest voor de volgende keer als je advies wilt geven doe dit dan serieus en ga geen onzin verkondigen, want er staat weinig zinnigs in dit topic, niet meer dan een modder gevecht, maak de volgende keer gewoon een topic report aan als je iets tegenkomt wat niet volgens de huisregels is.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 15-08-2011 20:19 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.